Keskustelua hybridiautoista

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Se polttomoottorihan lähtee käyntiin, kun sille on tarvetta.
Eli Passattisi ei hoida asiaa mallikkaasti, kun on pakkasta? Eikös se nimenomaan ole mallikasta toimintaa, että pakkasella polttomoottori menee tarvittaessa päälle?
Niin, menee tarvittaessa. Mutta kun se menee myös ei-tarvittaessa. Miksi ihmeessä sen moottorin pitää mennä päälle kun lähden hitaasti köröttelemään kauppaan -11 asteen pakkasessa, mutta ei -10 asteen pakkasessa? Ajoakusta saatava teho riippuu akun, ei ympäristön lämpötilasta.

On tuossa toki varmaan joku logiikka taustalla, mutta ei se oikein silti aukene ja voisi se fiksumpikin olla. Eihän täyssähköautotkaan lopeta starttaamista -10 asteen lämpötilassa, miten plugari eroaa tästä mitenkään?
Sehän noissa ruukaa olla, että kun se auto ei voi tietää milloin lähdetään lappiin 800km siirtymää tekemään ja milloin ajellaan 2km kaupalle.
Kyllä se pystyisi päättelemään sen siltä pohjalta millaisia tehoja ajoakusta yritetään saada ulos (hidas kaupunkiköröttely vs. maantienopeudet).
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Niin, menee tarvittaessa. Mutta kun se menee myös ei-tarvittaessa. Miksi ihmeessä sen moottorin pitää mennä päälle kun lähden hitaasti köröttelemään kauppaan -11 asteen pakkasessa, mutta ei -10 asteen pakkasessa? Ajoakusta saatava teho riippuu akun, ei ympäristön lämpötilasta.
Johinkin se raja on vedettävä, aina voidaan vängätä voisiko se olla asteen ylenpänä tai alempana.
On tuossa toki varmaan joku logiikka taustalla, mutta ei se oikein silti aukene ja voisi se fiksumpikin olla. Eihän täyssähköautotkaan lopeta starttaamista -10 asteen lämpötilassa, miten plugari eroaa tästä mitenkään?
Pluggari eroaa mm.siten että siellä on tyypillisesti pienempi akku ja sähkömoottori ja polttomoottori jota on suunniteltu käytettävän rinnalla. Eli sähköpuolta ei ole tarvinnut mitoittaa olemaan aina yksin riittävä.
Kyllä se pystyisi päättelemään sen siltä pohjalta millaisia tehoja ajoakusta yritetään saada ulos (hidas kaupunkiköröttely vs. maantienopeudet).
Niinhän ne tekeekin ja polkaisee polttiksen käyntiin jos sitä tarvitaan.

Mutta sitä on hankalampi päätellä körötteletkö kaupungissa liittyäksesi seuravaksi maantielle tai motarin ramppiin vai S-markettiin sen rampin vieressä. Tai ajatko maantievauhtia 1 km sinne S-markettiin tai 1000 km Lappiin.

Tai oikeammin: Auto tietää paljonko tehoa tarvitan nyt, mutta ei paljonko tarvitaan sekunnin päästä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Tämä.

Ilmeisesti markkinoilla olisi tilausta ylihinnoitellulle ja -verotetulle, alitehoiselle sähköautolle, jossa on muutama sata kiloa sementtiä hukkapainona konepellin alla ja 50 km range, kun osa tuntuu haluavan käyttää pluggareita juuri tällaisena ;).

Käyttöä varten se polttis siellä on.

Noh, ehkä vähemmän kärjistetysti tämä porukka haluaisi sähköauton range extenderillä, mutta on mennyt ostamaan hybridin.
Itselleni oli auton (käytetty Passat GTE) hankinnassa seuraava kombo liian houkutteleva:
Alle 25k€ hinta, alle 80tkm ajettu, alle 4v vanha, pystyn ajamaan pääosan ajoistani sähköllä, 218 hp, 900km range ja tilava + koukku.

Jos olisin halunnut tehoa, rangea ja tilavuutta vaille samoilla kriteereillä sähköauton, e-golf olisi lähtenyt alta 30k€ tässä vielä 1-2v sitten.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
745
Tässä on meidän viimeisen viikon ja kuukauden sähköllä ajettuja osuuksia kilometreissä.
Autona siis RAV4 plug in. Vuodesta ei ole kokonaista leikettä saatavilla ja pikkuisen harmittaa, kun muutoin on ajot kirjautunut melko hyvin ylös. Hyvin toimii meillä plugari tehtävässään.
 

Liitteet

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Itselleni oli auton (käytetty Passat GTE) hankinnassa seuraava kombo liian houkutteleva:
Alle 25k€ hinta, alle 80tkm ajettu, alle 4v vanha, pystyn ajamaan pääosan ajoistani sähköllä, 218 hp, 900km range ja tilava + koukku.

Jos olisin halunnut tehoa, rangea ja tilavuutta vaille samoilla kriteereillä sähköauton, e-golf olisi lähtenyt alta 30k€ tässä vielä 1-2v sitten.
Juu ja näinhän siinä onkin järkeä, jos käytät sitä pluggarina se on hyvä auto mainitsemillasi ominaisuuksilla. Mutta jos yrität ehdoin tahdoin käyttää sitä täyssähkönä niin ei ole tehoja, eikä rangea ja monilta muilta ominaisuuksiltaankin aika vajavainen.

En minä ole mitenkään hybridivastainen, vaan pointti on vaan se, että nuo on suunniteltu toimimaan kahdella käyttövoimalla ja niiden ostamisessa vain yhdellä käytettäväksi ei oikein ole järkeä. Hyvä pluggari on huono sähköauto.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Hyvä pluggari on huono sähköauto.
Itse en oikein näe syytä tyytyä tällaiseen. Jos nyt saa omaa hieman kehaista niin Amperaan verrattuna ei mikään kokeilemani täyssähkö ole hirveästi säväyttänyt. Kokeiltu tosin vain halvahkoja malleja.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Aivan kuin olisi jotenkin väärin optimoida hybridin ajot nimenomaan siihen sähköön. Jos sitä tekee, niin pitäisi vaihtaa sähköautoon. Mahtava logiikka.
Olen samaa mieltä. Minulla on työsuhdeautona pistokehybridi. Käytännössä mitään muuta vaihtoehtoa ei vuosi sitten ollut saatavilla, eikä ole vieläkään. Kaikki meidän firmassa ajavat pistokehybrideillä (ympäristösyyt ja imago kuulemma). Minusta tuntuu myös tyhmältä, että auto käynnistelee polttomoottoria milloin minkäkin keskieurooppalaisen loogiikan mukaisesti vaikka ajoakku olisi täynnä.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Osaako joku kertoa tietämättömälle miten noissa plugareissa moottorin lämmitys on hoidettu pakkasilla? Lämpiääkö kone siinä samalla kun on latauspiuhan päässä vai joutuuko laittamaan oman piuhan lohkolämppärille? Vai onko noissa aina webasto?

Etenkin noissa missä kone hoitaa tyhjäkäynnillä sisälämmityksen.
Ainakin Volvoissa moottori käynnistyy kylmänä. Eli sitä ei lämmitetä millään vaikka pakkasta olisi - 30. Se pieni webasto mikä siinä on, lämmittää pelkästään kabiinia.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 715
Ainakin Volvoissa moottori käynnistyy kylmänä. Eli sitä ei lämmitetä millään vaikka pakkasta olisi - 30. Se pieni webasto mikä siinä on, lämmittää pelkästään kabiinia.
Bmw ilmeisesti lämmittää konetta hiukan kun on lähtöaika asetettu. Mutta sama kuin tuo Volvo esim edellinen diesel BMW ei Webastolla lämmittänyt konetta. Taitaa olla vähän vanha tapa mikä todettu tarpeettomaksi.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
922
Aivan kuin olisi jotenkin väärin optimoida hybridin ajot nimenomaan siihen sähköön. Jos sitä tekee, niin pitäisi vaihtaa sähköautoon. Mahtava logiikka.
Itsekkin välttelen polttomoottorin käyttämistä arkiajossa ja hyvin onnistuu EV-näppäimen ansiosta (Mitsubishi Outlander PHEV). Kerran viikkoon ajelen pidempää matkaa jolloin polttikselle vähän käyttöä ja noin kerran kuussa ajelen reilun 400km. Mielellään ottaisin tämän auton täyssähköisenä mikäli muutoin ominaisuudet säilyisi samana, mutta auton hinta luultavasti nousisi ainakin 50% ? Ei varat riitä, plugari on köyhälle just hyvä :psmoke:
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Onko tosta uudesta BMW 330/320e:stä kokemuksia?

Kattelin että toi 320e on ihan fiksun hintainen paketti.
Jossain moitittiin että kulkee selvästi huonommin sähköllä kuin 330e, vaikka spekseissä ei tainnut olla eroa sähkömoottorin tai akun osalta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Plugari-merssu haettu eilen kotiin, ei jaksanut työviikon päätteeksi vielä leikkiä sen enempää kuin ajaa kotiin.

Pelkkä sähkörangehan noissa on olematon, mutta sähkö avustelee kyllä pitkin matkaa liikkellelähdöissä vaikka kantama olisikin loppu. Ihan hyvin toimiva paketti ja oma tarkoitus ei ole ajaa pelkästään sähköllä, vaan avustettuna. Oman latauspisteenkin saan vasta ensi kesänä valmistuvaan kämppään ja työpaikalla lataus = eiole, joten julkisten latauspisteiden varassa mennään hetki.

Ensimmäinen hybridi tässä perheessä ja tähän asti on tottunut siihen että ajaa auton huoltoasemalle ja lyö tankin täyteen. Nyt pitäisi vielä latauspaikkoja etsiä että saa virtaa autoon. :beye:

Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
806
Plugari-merssu haettu eilen kotiin, ei jaksanut työviikon päätteeksi vielä leikkiä sen enempää kuin ajaa kotiin.

Pelkkä sähkörangehan noissa on olematon, mutta sähkö avustelee kyllä pitkin matkaa liikkellelähdöissä vaikka kantama olisikin loppu. Ihan hyvin toimiva paketti ja oma tarkoitus ei ole ajaa pelkästään sähköllä, vaan avustettuna. Oman latauspisteenkin saan vasta ensi kesänä valmistuvaan kämppään ja työpaikalla lataus = eiole, joten julkisten latauspisteiden varassa mennään hetki.

Ensimmäinen hybridi tässä perheessä ja tähän asti on tottunut siihen että ajaa auton huoltoasemalle ja lyö tankin täyteen. Nyt pitäisi vielä latauspaikkoja etsiä että saa virtaa autoon. :beye:

Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.
Minissä on kielletty jatkojohdon käyttö. Kokeilin kuitenkin ja tunnin aikana johto kuumeni selvästi, vaikka latausvirta oli rajoitettu 6A. Tarkkana tuon kanssa, ettei pistorasia/johdo kärvenny.

Tuonnäköiseksi menee standardi suko uudessa talossa vuodessa kun 8A virralla lataa.

Sampan pistorasia 9,5A lataus.jpeg
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Kestääkö sulake?
Joskus muinoin laitoin lohkolämppärin samalla virityksellä jolloin sulake paukkui..
On kyllä ollut jotain vikaa auton tai talon sähköissä jos pelkällä lohkolämmittimen käytöllä paukkuu sulake?
Ladattavista autoista voi monesti säätää lataustehoa, esim.8A virralla kestää huonotkin johdot ja sama sulake riittäisi vaikka pölynimurille.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Minissä on kielletty jatkojohdon käyttö. Kokeilin kuitenkin ja tunnin aikana johto kuumeni selvästi, vaikka latausvirta oli rajoitettu 6A. Tarkkana tuon kanssa, ettei pistorasia/johdo kärvenny.

Tuonnäköiseksi menee standardi suko uudessa talossa vuodessa kun 8A virralla lataa.

Tuossa täytyy olla jotain vikaa, joko autossa, rasiassa tai johdossa. Onko painava johto roikkunut vuoden pelkän pistotulpan varassa?
Eihän esim. Jääkaapin, kahvinkeittimen ym.laitteiden käyttämät rasiat tummu vaikka ovat käytössä jopa vuosikymmeniä?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Eihän esim. Jääkaapin, kahvinkeittimen ym.laitteiden käyttämät rasiat tummu vaikka ovat käytössä jopa vuosikymmeniä?
Jääkaappi tai kahvinkeitin ei ole ota juuri mitään tehoja pidempiaikaisesti sieltä töpselistä.

Näissä kodinkonevertailuissa tunnutaan unohtavan se, että laitteen nimellismaksitehoa ei tyypillisesti oteta kuin hetkellisesti. Eli vaikka se kahvinkeitin voi hetkellisesti kuluttaa sen minkä auton lataus, niin toinen kuumentaa sitä rasiaa pari minuuttia ja toinen pahimmillan vuorokausia yhteen soittoon.

Ei sillä, voi olla, että kuvan rasiassa on ollut muitakin ongelmia, ja maalaisjärki sanoo että jos siihen kuumaan rasiaa. Samanaikaiseti kohdistuu esim. vääntöä niin se voi hyvinkin tehdä yhteisvaikutuksia.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Jääkaappi tai kahvinkeitin ei ole ota juuri mitään tehoja pidempiaikaisesti sieltä töpselistä.

Näissä kodinkonevertailuissa tunnutaan unohtavan se, että laitteen nimellismaksitehoa ei tyypillisesti oteta kuin hetkellisesti. Eli vaikka se kahvinkeitin voi hetkellisesti kuluttaa sen minkä auton lataus, niin toinen kuumentaa sitä rasiaa pari minuuttia ja toinen pahimmillan vuorokausia yhteen soittoon.

Ei sillä, voi olla, että kuvan rasiassa on ollut muitakin ongelmia, ja maalaisjärki sanoo että jos siihen kuumaan rasiaa. Samanaikaiseti kohdistuu esim. vääntöä niin se voi hyvinkin tehdä yhteisvaikutuksia.
Jos 16A speksattu rasia (oletan että kuvassa oleva ulkona oleva rasia on sellainen) ei kestä jatkuvaa 8A virtaa niin se ei ole määräysten mukainen.
Edit. Eihän se autokaan kokoaikaa ota edes sitä 8A virtaa, pieniakkuinen plugari latautuu yön aikana eikä virtaa tarvita 24/7 vaikka rasian/johtojen pitäisi kestää tuokin tilanne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Onko tosta uudesta BMW 330/320e:stä kokemuksia?

Kattelin että toi 320e on ihan fiksun hintainen paketti.
Lukaisin tämän Tekniikan Maailman testin. "Kummankin sähkömoottori on 83-kilowattinen. Toisin sanoen täyskaasukiihdytyksiä lukuun ottamatta 320e:n ja 330e:n välinen tehoero ei ole merkittävä. Sitä paitsi 320e xDrive Touring kiihtyy nollasta sataan 8,2 sekunnissa, mitä voi pitää erittäin riittävänä arvona." "Kokonaisuutena BMW 320e on houkutteleva vaihtoehto etenkin nelivetoisena. Suorituskykyero arvokkaampaan 330e-malliin jää enemmän henkiseksi tappioksi kuin arkielämää haittaavaksi tekijäksi, mutta hintaeroa kahden mallin välillä on melkoisesti."

Jossain moitittiin että kulkee selvästi huonommin sähköllä kuin 330e, vaikka spekseissä ei tainnut olla eroa sähkömoottorin tai akun osalta.
Olisi hyvä, jos väitteiden tueksi olisi esittää lähteitä, jos kerran omia kokemuksia ei ole.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.
Onneksi olkoon uudesta autosta. Älä vedä jatkojohtoa sisältä ulos. Se ei ole sallittua. Tideän kyllä, että jouluvalojen kanssa tehdään kaikenlaisia viritelmiä sisältä ulos, mutta auton latauksessa tehot ovat aivan eri luokkaa ja riskit erillaiset.

Plugarin kanssa ei välttämättä kannata investoida latausasemaan. Kunnollinen 16A pistorasia riittää yleensä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Olisi hyvä, jos väitteiden tueksi olisi esittää lähteitä, jos kerran omia kokemuksia ei ole.
Tuulilasi 11/21: 320e:n suurin ongelma tulee sähköajossa, jolloin meno on todella verkkaista. Auto pysyy sähköajossa hädin tuskin muun liikenteen rytmissä. Teknisissä tiedoissa sähkömoottorin teho on sama 113 hv kuin 330e:ssä, mutta käytännön ajotuntumassa on iso ero.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Tuulilasi 11/21: 320e:n suurin ongelma tulee sähköajossa, jolloin meno on todella verkkaista. Auto pysyy sähköajossa hädin tuskin muun liikenteen rytmissä. Teknisissä tiedoissa sähkömoottorin teho on sama 113 hv kuin 330e:ssä, mutta käytännön ajotuntumassa on iso ero.
Saako bemariin jo nykyisin laittaa vetokoukun ja minkä painoista kärryä saa vetää?
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Plugari-merssu haettu eilen kotiin, ei jaksanut työviikon päätteeksi vielä leikkiä sen enempää kuin ajaa kotiin.

Pelkkä sähkörangehan noissa on olematon, mutta sähkö avustelee kyllä pitkin matkaa liikkellelähdöissä vaikka kantama olisikin loppu. Ihan hyvin toimiva paketti ja oma tarkoitus ei ole ajaa pelkästään sähköllä, vaan avustettuna. Oman latauspisteenkin saan vasta ensi kesänä valmistuvaan kämppään ja työpaikalla lataus = eiole, joten julkisten latauspisteiden varassa mennään hetki.

Ensimmäinen hybridi tässä perheessä ja tähän asti on tottunut siihen että ajaa auton huoltoasemalle ja lyö tankin täyteen. Nyt pitäisi vielä latauspaikkoja etsiä että saa virtaa autoon. :beye:

Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.
Et nyt maininnut minkä plugarin ostit mutta jos uuden niin onhan niissä rangea kelistä riippuen 80-90km?

Edelleenkin voit ajaa auton huolto-asemalle ja pistää tankin täyteen? Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.

Sitten ladataan autoa jatkojohdon kanssa sisäpistokkeesta :D Joku trolli tää vai mitä ihmettä??
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.
Mitäs idioottimaista työ- tai asiointilatauksessa on? Ei jotain ei-pikalataaava pluggaria nyt millään 5 min vessatauolla varmaan jaksakaan liittää, mutta jos on pidempi stoppi niin mikäs ongelma siinä on?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.
Julkisissa latauspaikoissa ladattujen sähköjen keskihinta itsellä tältä vuodelta 8,6c/kWh, joka on aika paljon vähemmän mitä kotilatauksista syntyvä kustannus.

Nopeasti laskettuna tällä hetkellä ainakin itselle kaikki alle 50c/kWh hinnoitellut latauspisteet on halvempaa kuin bensalla ajelu.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Plugareiden maksimit taitaa olla mersuissa ja ne on 7kw/h. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä mutta noilla nopeuksilla se on vaan halvempaa pistää bensaa tankkiin.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Mitäs idioottimaista työ- tai asiointilatauksessa on? Ei jotain ei-pikalataaava pluggaria nyt millään 5 min vessatauolla varmaan jaksakaan liittää, mutta jos on pidempi stoppi niin mikäs ongelma siinä on?
Ei työlatauksessa olekkaan mitään vikaa. Meilläkin rouva pistää auton piuhaan silloin kun konttorilla käy.

edit. Ja maksaa siitä veroissa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Plugareiden maksimit taitaa olla mersuissa ja ne on 7kw/h. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä mutta noilla nopeuksilla se on vaan halvempaa pistää bensaa tankkiin.
Yleensä hinta on kWh-perusteinen eli laturin teho ei sinänsä vaikuta kannattavuuteen. Jos on aikaperusteinen hinta niin 7kW:lla aika usein kannattaa käyttää, mutta 3.6kW:lla ei välttämättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
806
Jos 16A speksattu rasia (oletan että kuvassa oleva ulkona oleva rasia on sellainen) ei kestä jatkuvaa 8A virtaa niin se ei ole määräysten mukainen.
Edit. Eihän se autokaan kokoaikaa ota edes sitä 8A virtaa, pieniakkuinen plugari latautuu yön aikana eikä virtaa tarvita 24/7 vaikka rasian/johtojen pitäisi kestää tuokin tilanne.
Standardi pistorasia nimenomaan ei ole mitoitettu kestämään jatkuvaa 16A virtaa. Tässä poimittu sesko:n sivulta:

4F4062C5-25F1-4104-873E-E843A50BAE4F.jpeg
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Onneksi olkoon uudesta autosta. Älä vedä jatkojohtoa sisältä ulos. Se ei ole sallittua. Tideän kyllä, että jouluvalojen kanssa tehdään kaikenlaisia viritelmiä sisältä ulos, mutta auton latauksessa tehot ovat aivan eri luokkaa ja riskit erillaiset.

Plugarin kanssa ei välttämättä kannata investoida latausasemaan. Kunnollinen 16A pistorasia riittää yleensä.
Et nyt maininnut minkä plugarin ostit mutta jos uuden niin onhan niissä rangea kelistä riippuen 80-90km?

Edelleenkin voit ajaa auton huolto-asemalle ja pistää tankin täyteen? Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.

Sitten ladataan autoa jatkojohdon kanssa sisäpistokkeesta :D Joku trolli tää vai mitä ihmettä??
Ei, enkä suotta mainitsekaan, jääpähän jotain mielikuvituksenkin varaan. :D

Voi olla, hyvin tuo näytti toimivan. Kämppä on myyty ja veikkaan ettei se yhtään paremmin lataudu sähkötolpastakaan. Vaan jos se mieltä rauhoittaa, niin laitetaan huomenna ulkopistorasiaan jossa näytti olevan ihan samanlainen nollaus kuin muuallakin. Eikös tuo laturi säädä virran sopivaksi ja katkaise tarvittaessa, käsittääkseni nämä on älykkäitä latureita olleet jo iät ja ajat?

Ei nyt jaksa alkaa juurta jaksain selvittämään muuta kuin että nykyisessä ei latausmahdollisuutta ole, kun on julkisessa torinalusparkissa. Tuleva asunto valmistuu ensi kesänä ja sinne tulenee tuo 16A pistorasia kun kerran mittarointikin pitää rakentaa. Katsoo sitten että onko latausasemasta iloa vai ei. Väliaikainenhan tuo Schuko-laturi joka tapauksessa ohjeenkin mukaan on.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Jos sitä autoa päivittäin aikoo latailla niin ehdottomasti hankkii aseman. Pistokkeesta latailu on vain tilapäiseen käyttöön.
Vastaanpa näin suihkun jälkeen paremmin, päivä meni kuskatessa romua paikasta toiseen.

Kyllä tuo latausasema varmaan tulee laitettua pidemmän päälle. Meidän autonvaihtotahdilla tämä nykyinenkään auto tuskin ihan hirveän monta vuotta viihtyy niin täytyy koettaa katsoa suoraan sellainen, josta saa tarvittaessa enemmänkin virtaa.

Julkisen latauksen varassa valitettavasti ollaan nyt reilut puoli vuotta joten täytyy yrittää soveltaa. Tuossa toriparkin 1. tasossa on Väreen tolppia, tänään en viitsinyt autoa sinne viedä joulukauden avajaisten takia - sen sijaan ladattiin paikallisen kauppakeskuksen vieressä olevan huoltoaseman latauspisteellä (ilmainen) jonkin aikaa pakua odotellessa. Siihen olisi teoriassa mahdollista viedä ostosreissun ajaksi lataukseen. Samoin Citymarketien parkkiksella voi hyödyntää K-latausta josta tosin pitää vastaavati maksaa, kuten myös tuosta torinaluslatauksesta.

Sitten ensi kesästä lähtien hybridin ideaalitilanne, eli yöksi saa lataukseen ja range riittää edestakaisin töihin. Työnantajakin kun jopa saattaa saada uuteen toimipisteeseensä latauspaikkoja, ei tosin ole pakko itse hyödyntää, sen verran lähelle tuo tulee.

Tässä on luvassa opettelua - useampi vuosikymmen on tullut autoiltua siten että lyö polttoainetta tankkiin ja antaa mennä. Nyt sitten pitäisi osata soveltaa, niin kauan kun ei itsellä latausmahdollisuutta ole.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
922
Jos sitä autoa päivittäin aikoo latailla niin ehdottomasti hankkii aseman. Pistokkeesta latailu on vain tilapäiseen käyttöön.
Onko pistokkeesta lataamisesta jotain haittaa? Auton mukana tullutta 10A laturia (käytännössä lataa 8A) ajattelin käyttää kotilaturina ja matkalaturiksi hankkia 16A laturin niin saa 2h kellokytkimen takaa tarvittaessa enemmän imastua työpaikalta. Kello 21.00 - 5.30 välillä en autoa tartte ja tuo aika on tuplat siitä mitä lataamiseen menee 8A laturilla eli onko aseman hyöty mikä? Kenties kestävämpi?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Onko pistokkeesta lataamisesta jotain haittaa? Auton mukana tullutta 10A laturia (käytännössä lataa 8A) ajattelin käyttää kotilaturina ja matkalaturiksi hankkia 16A laturin niin saa 2h kellokytkimen takaa tarvittaessa enemmän imastua työpaikalta. Kello 21.00 - 5.30 välillä en autoa tartte ja tuo aika on tuplat siitä mitä lataamiseen menee 8A laturilla eli onko aseman hyöty mikä? Kenties kestävämpi?
Jos latailet 16A pistorasiasta 8A ja se riittää sinulla (aika), niin latausaseman hyöty sinulle on 0,0 eli pelkkää rahan menoa.

Toki asiaa voi järkeillä niin, että kyseessä olisi sijoitus tulevaisuuteen, eli siihen aikaan kun sinulla on täyssähköauto.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Itsellä lyö päivän hommien jälkeen hiukan tyhjää, niin minkä tehoista latausasemaa pitäisi katsoa? Paikallinen sähköfirma tarjoaa 22kW-asemaa suht. kohtuuhinnalla, ja saisi asennettuna, jonka se osakkeessa vaatii.

Taustoitetaan vielä sen verran että ensi kesänä valmistumassa uusi osake, johon tulee katospaikka autolle. Koska tuo hybridi oli ajatuksissa jo asuntoa varatessa, pyysin selvittämään että voiko katoksessa ladata autoa. Vastaukseksi sain että pitää rakentaa mittarointi, mutta putket ovat valmiina. Nyt on selvityksessä, että paljonko haluavat tuosta hommasta valuuttaa tiskiin. Uudiskohdeosakkeen kanssa kyllä tottuu siihen että ihan kaikki maksaa lisää. :D

Eli riittääkö tuo teho jatkossa myös täyssähkölle, kun niitä katsoin nytkin, mutta 60ke hinta on vielä vähän liikaa meikäläiselle. Jos näistä lisäksi sulaa jatkossakin viidessä vuodessa hinnasta puolet pois, niin tuskin kannattaakaan hankkia. Mittautin akun kapasiteetin tuosta hybdridistä, niin 4% oli hävinnyt viidessä vuodessa. SEn ikäinen tuo siis on tällä hetkellä.

e. Ei noita juuri yli tuon 22kW näytä olevan myynnissä joten se vastaa kysymykseen jo suorilta. Use the google luke.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
22 kW riittää kyllä täyssähköauton yön yli lataukseen ja niin kuin itsekin olit selvittänyt, ei pienkiinteistöihin tahdo kohtudella tuon tehokkaampia saadakkaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
22 kW riittää kyllä täyssähköauton yön yli lataukseen ja niin kuin itsekin olit selvittänyt, ei pienkiinteistöihin tahdo kohtudella tuon tehokkaampia saadakkaan.
Tämä se yleensä riittääkin. Ehkä sitten täyssähkön kanssa pitää joskus virtaa saada muuloinkin. Tosin silloinkin tilanne johtuu yleensä omasta laiskuudesta jos range on mallia 400km.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
^22kW harvemmin onnistuu jos as oy:hyn tulee yksittäinen asema. Sitten voi onnistua jos tulee useamman aseman systeemi. 11kW on varmaan se käytännön maksimi, mutta toki 22kW aseman voi säätää 11kW:lle (joka sekin on luksusta). Täyssähkö ei sinänsä vaadi enempää kuin plugari eli riippuu ihan ajoprofiilista.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Aika harva täyssähköauto kykenee 22kW vaihtosähkölataukseen, suurin hyöty suuremmasta lataustehosta saadaan yksivaihelatauksessa plugareilla ja edullisemman pään sähköautoilla koska monet niistä kykenevät 7,2kW eli 32A lataukseen. Tämä siitä syystä että kolmivaiheiset sähköliittymät ovat harvinaista herkkua maailmalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 295
Jos latailet 16A pistorasiasta 8A ja se riittää sinulla (aika), niin latausaseman hyöty sinulle on 0,0 eli pelkkää rahan menoa.

Toki asiaa voi järkeillä niin, että kyseessä olisi sijoitus tulevaisuuteen, eli siihen aikaan kun sinulla on täyssähköauto.
Näinkin mutta eipä tarvi kaivaa laturia takaluukusta ja on noi todennäköisesti kestävämpikin. Jos ostaa lataushybridin niin todennäköisesti seuraava auto on täyssähkö - porttiteoria.

Mun mielestä julkisia latureita kannattaa käyttää aina kun mahdollista vaikka se vähän maksaisikin. Ympäristösyyt.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Tämä se yleensä riittääkin. Ehkä sitten täyssähkön kanssa pitää joskus virtaa saada muuloinkin. Tosin silloinkin tilanne johtuu yleensä omasta laiskuudesta jos range on mallia 400km.
Ääni kans latausasemalle. Pari kuukautta latailin mukana tulleella matkalaturilla ja sen jälkeen asennutin 11kW latausaseman kiinteällä kaapelilla. On se vaan pikkasen vaivattomampaa näpätä kiinteä kaapeli kiinni kuin kaivaa peräkontista matkalaturia. Volvon plugari ottaa vain yhdestä vaiheesta joten 3,6kW maksimi, mutta tuossakin huomattava ero matkalataukseen nähden. Välillä tullut tilanteita että ~40km range ei riittänytkään päivälle niin tuolla oikealla latausasemalla saa vähän reiluun 3h akun ladattua täyteen. 11kW pitäisi täyssähkärillekin riittää, saapi yön aikana ladattua tällä hetkellä markkinoilla olevista akun täyteen yön aikana ja parissa tunnissa saa noin 100km verran latinkia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
635
Nelisen vuotta ajeltu plugarilla, ja ainut kerta kun olen tuon sukolaturin irroittanut seinästä, on kun vaihdoin autoa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Ääni kans latausasemalle. Pari kuukautta latailin mukana tulleella matkalaturilla ja sen jälkeen asennutin 11kW latausaseman kiinteällä kaapelilla. On se vaan pikkasen vaivattomampaa näpätä kiinteä kaapeli kiinni kuin kaivaa peräkontista matkalaturia. Volvon plugari ottaa vain yhdestä vaiheesta joten 3,6kW maksimi, mutta tuossakin huomattava ero matkalataukseen nähden. Välillä tullut tilanteita että ~40km range ei riittänytkään päivälle niin tuolla oikealla latausasemalla saa vähän reiluun 3h akun ladattua täyteen. 11kW pitäisi täyssähkärillekin riittää, saapi yön aikana ladattua tällä hetkellä markkinoilla olevista akun täyteen yön aikana ja parissa tunnissa saa noin 100km verran latinkia.
Alkaa näemmä olemaan jo hyvin tarjolla palveluita että tulevat kartoittamaan tarpeen ja hoitavat aseman asennuksen. Saa mm. Enston ja Defan asemaa joiden luulisi olevan Suomen oloihin sopivia. Onneksi tässä on puoli vuotta aikaa tutkia. :D

Tänään jos renkaita viedessä kävisi tutkimassa tuon nykyisen "kotiparkin" latausasemia, hinnoittelu on kyllä vähintäänkin epäselvää ja RFID-tagit vasta tulossa.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
922
Nelisen vuotta ajeltu plugarilla, ja ainut kerta kun olen tuon sukolaturin irroittanut seinästä, on kun vaihdoin autoa.
Kerkesin jo säikähtää tuon @Svaiski postauksen jälkeen, että tuo matkalaturi pitäs auton takakonttiin säännöllisesti nakata kun oon tähän asti antanu seinässä roikkua ja käyttäny kuten latausasemaa. Mitenhän tuon kanssa oikeasti sitten on? Toki kannattaahan se mukaan ottaa jos esim. töissä latailee, itse siihen tarkoitukseen ostamassa 16A matkalaturin niin saa 2H kellokytkimen kanssa ladattua melkein tyhjästä täyteen tarvittaessa ja kotona roikuttaa seinässä tuota 8A matkalaturia "latausasemana".
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Kerkesin jo säikähtää tuon @Svaiski postauksen jälkeen, että tuo matkalaturi pitäs auton takakonttiin säännöllisesti nakata kun oon tähän asti antanu seinässä roikkua ja käyttäny kuten latausasemaa. Mitenhän tuon kanssa oikeasti sitten on? Toki kannattaahan se mukaan ottaa jos esim. töissä latailee, itse siihen tarkoitukseen ostamassa 16A matkalaturin niin saa 2H kellokytkimen kanssa ladattua melkein tyhjästä täyteen tarvittaessa ja kotona roikuttaa seinässä tuota 8A matkalaturia "latausasemana".
Ei sitä ole mitään syytä ottaa mukaan jos ei tarvitse pelätä että varastetaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
Harvemmin tämä on tarpeen eli mieluummin kuormantasaus.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Se latausasema on lähinnä kiva ja jos nyt jossain teoreettisessa maailmassa ei todennäköisesti lähde romanilaisen pakun mukana Keski-Eurooppaan. Itse latailin täyssähkö 1½ pistorasiasta, koska töissä tuli muuten latailtua sitä. Nyttemmin ollut käytössä 11kW laturi kotonakin ja onhan tuo nyt ihan eri tavalla käytännöllisempi. Vielä kun on 7,5m latausjohto, niin sama miten sen autoon katokseen ajaa, niin riittää johto aina perille.

Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
Tai rajoittaa latausasemasta maksimitehot esim 3x16 sijaan vaikka 3x10, niin riittää silti jerkkua ladata muttei sulakkeet pauku. Täällä on tosiaan 3x25A pääliittymä ja 11kW vehje. Jos ei saunan kiuasta pistä samaan aikaan päälle, niin hyvin on kilowatit riittäneet kesät ja talvet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Se latausasema on lähinnä kiva ja jos nyt jossain teoreettisessa maailmassa ei todennäköisesti lähde romanilaisen pakun mukana Keski-Eurooppaan. Itse latailin täyssähkö 1½ pistorasiasta, koska töissä tuli muuten latailtua sitä. Nyttemmin ollut käytössä 11kW laturi kotonakin ja onhan tuo nyt ihan eri tavalla käytännöllisempi. Vielä kun on 7,5m latausjohto, niin sama miten sen autoon katokseen ajaa, niin riittää johto aina perille.



Tai rajoittaa latausasemasta maksimitehot esim 3x16 sijaan vaikka 3x10, niin riittää silti jerkkua ladata muttei sulakkeet pauku. Täällä on tosiaan 3x25A pääliittymä ja 11kW vehje. Jos ei saunan kiuasta pistä samaan aikaan päälle, niin hyvin on kilowatit riittäneet kesät ja talvet.
Voi olla tai luulen ainakin, ettei 25A riitä, jos tupa ja vesi lämpiää sähköllä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 343
Viestejä
4 198 649
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom