Keskustelua hybridiautoista

Se polttomoottorihan lähtee käyntiin, kun sille on tarvetta.
Eli Passattisi ei hoida asiaa mallikkaasti, kun on pakkasta? Eikös se nimenomaan ole mallikasta toimintaa, että pakkasella polttomoottori menee tarvittaessa päälle?
Niin, menee tarvittaessa. Mutta kun se menee myös ei-tarvittaessa. Miksi ihmeessä sen moottorin pitää mennä päälle kun lähden hitaasti köröttelemään kauppaan -11 asteen pakkasessa, mutta ei -10 asteen pakkasessa? Ajoakusta saatava teho riippuu akun, ei ympäristön lämpötilasta.

On tuossa toki varmaan joku logiikka taustalla, mutta ei se oikein silti aukene ja voisi se fiksumpikin olla. Eihän täyssähköautotkaan lopeta starttaamista -10 asteen lämpötilassa, miten plugari eroaa tästä mitenkään?
Sehän noissa ruukaa olla, että kun se auto ei voi tietää milloin lähdetään lappiin 800km siirtymää tekemään ja milloin ajellaan 2km kaupalle.
Kyllä se pystyisi päättelemään sen siltä pohjalta millaisia tehoja ajoakusta yritetään saada ulos (hidas kaupunkiköröttely vs. maantienopeudet).
 
Niin, menee tarvittaessa. Mutta kun se menee myös ei-tarvittaessa. Miksi ihmeessä sen moottorin pitää mennä päälle kun lähden hitaasti köröttelemään kauppaan -11 asteen pakkasessa, mutta ei -10 asteen pakkasessa? Ajoakusta saatava teho riippuu akun, ei ympäristön lämpötilasta.
Johinkin se raja on vedettävä, aina voidaan vängätä voisiko se olla asteen ylenpänä tai alempana.
On tuossa toki varmaan joku logiikka taustalla, mutta ei se oikein silti aukene ja voisi se fiksumpikin olla. Eihän täyssähköautotkaan lopeta starttaamista -10 asteen lämpötilassa, miten plugari eroaa tästä mitenkään?
Pluggari eroaa mm.siten että siellä on tyypillisesti pienempi akku ja sähkömoottori ja polttomoottori jota on suunniteltu käytettävän rinnalla. Eli sähköpuolta ei ole tarvinnut mitoittaa olemaan aina yksin riittävä.
Kyllä se pystyisi päättelemään sen siltä pohjalta millaisia tehoja ajoakusta yritetään saada ulos (hidas kaupunkiköröttely vs. maantienopeudet).
Niinhän ne tekeekin ja polkaisee polttiksen käyntiin jos sitä tarvitaan.

Mutta sitä on hankalampi päätellä körötteletkö kaupungissa liittyäksesi seuravaksi maantielle tai motarin ramppiin vai S-markettiin sen rampin vieressä. Tai ajatko maantievauhtia 1 km sinne S-markettiin tai 1000 km Lappiin.

Tai oikeammin: Auto tietää paljonko tehoa tarvitan nyt, mutta ei paljonko tarvitaan sekunnin päästä.
 
Tämä.

Ilmeisesti markkinoilla olisi tilausta ylihinnoitellulle ja -verotetulle, alitehoiselle sähköautolle, jossa on muutama sata kiloa sementtiä hukkapainona konepellin alla ja 50 km range, kun osa tuntuu haluavan käyttää pluggareita juuri tällaisena ;).

Käyttöä varten se polttis siellä on.

Noh, ehkä vähemmän kärjistetysti tämä porukka haluaisi sähköauton range extenderillä, mutta on mennyt ostamaan hybridin.
Itselleni oli auton (käytetty Passat GTE) hankinnassa seuraava kombo liian houkutteleva:
Alle 25k€ hinta, alle 80tkm ajettu, alle 4v vanha, pystyn ajamaan pääosan ajoistani sähköllä, 218 hp, 900km range ja tilava + koukku.

Jos olisin halunnut tehoa, rangea ja tilavuutta vaille samoilla kriteereillä sähköauton, e-golf olisi lähtenyt alta 30k€ tässä vielä 1-2v sitten.
 
Tässä on meidän viimeisen viikon ja kuukauden sähköllä ajettuja osuuksia kilometreissä.
Autona siis RAV4 plug in. Vuodesta ei ole kokonaista leikettä saatavilla ja pikkuisen harmittaa, kun muutoin on ajot kirjautunut melko hyvin ylös. Hyvin toimii meillä plugari tehtävässään.
 

Liitteet

  • D68F76B5-9A9E-4A83-BC3F-5AB268BC0090.png
    D68F76B5-9A9E-4A83-BC3F-5AB268BC0090.png
    365,6 KB · Luettu: 53
  • 77FF4E98-E9D1-49BD-B9CE-0D9A07081839.png
    77FF4E98-E9D1-49BD-B9CE-0D9A07081839.png
    389,3 KB · Luettu: 55
  • F5CA9F40-ED70-4CDE-9400-EC03F1B5D261.png
    F5CA9F40-ED70-4CDE-9400-EC03F1B5D261.png
    370,1 KB · Luettu: 50
Itselleni oli auton (käytetty Passat GTE) hankinnassa seuraava kombo liian houkutteleva:
Alle 25k€ hinta, alle 80tkm ajettu, alle 4v vanha, pystyn ajamaan pääosan ajoistani sähköllä, 218 hp, 900km range ja tilava + koukku.

Jos olisin halunnut tehoa, rangea ja tilavuutta vaille samoilla kriteereillä sähköauton, e-golf olisi lähtenyt alta 30k€ tässä vielä 1-2v sitten.
Juu ja näinhän siinä onkin järkeä, jos käytät sitä pluggarina se on hyvä auto mainitsemillasi ominaisuuksilla. Mutta jos yrität ehdoin tahdoin käyttää sitä täyssähkönä niin ei ole tehoja, eikä rangea ja monilta muilta ominaisuuksiltaankin aika vajavainen.

En minä ole mitenkään hybridivastainen, vaan pointti on vaan se, että nuo on suunniteltu toimimaan kahdella käyttövoimalla ja niiden ostamisessa vain yhdellä käytettäväksi ei oikein ole järkeä. Hyvä pluggari on huono sähköauto.
 
Hyvä pluggari on huono sähköauto.

Itse en oikein näe syytä tyytyä tällaiseen. Jos nyt saa omaa hieman kehaista niin Amperaan verrattuna ei mikään kokeilemani täyssähkö ole hirveästi säväyttänyt. Kokeiltu tosin vain halvahkoja malleja.
 
Aivan kuin olisi jotenkin väärin optimoida hybridin ajot nimenomaan siihen sähköön. Jos sitä tekee, niin pitäisi vaihtaa sähköautoon. Mahtava logiikka.

Olen samaa mieltä. Minulla on työsuhdeautona pistokehybridi. Käytännössä mitään muuta vaihtoehtoa ei vuosi sitten ollut saatavilla, eikä ole vieläkään. Kaikki meidän firmassa ajavat pistokehybrideillä (ympäristösyyt ja imago kuulemma). Minusta tuntuu myös tyhmältä, että auto käynnistelee polttomoottoria milloin minkäkin keskieurooppalaisen loogiikan mukaisesti vaikka ajoakku olisi täynnä.
 
Osaako joku kertoa tietämättömälle miten noissa plugareissa moottorin lämmitys on hoidettu pakkasilla? Lämpiääkö kone siinä samalla kun on latauspiuhan päässä vai joutuuko laittamaan oman piuhan lohkolämppärille? Vai onko noissa aina webasto?

Etenkin noissa missä kone hoitaa tyhjäkäynnillä sisälämmityksen.
Ainakin Volvoissa moottori käynnistyy kylmänä. Eli sitä ei lämmitetä millään vaikka pakkasta olisi - 30. Se pieni webasto mikä siinä on, lämmittää pelkästään kabiinia.
 
Ainakin Volvoissa moottori käynnistyy kylmänä. Eli sitä ei lämmitetä millään vaikka pakkasta olisi - 30. Se pieni webasto mikä siinä on, lämmittää pelkästään kabiinia.
Bmw ilmeisesti lämmittää konetta hiukan kun on lähtöaika asetettu. Mutta sama kuin tuo Volvo esim edellinen diesel BMW ei Webastolla lämmittänyt konetta. Taitaa olla vähän vanha tapa mikä todettu tarpeettomaksi.
 
Aivan kuin olisi jotenkin väärin optimoida hybridin ajot nimenomaan siihen sähköön. Jos sitä tekee, niin pitäisi vaihtaa sähköautoon. Mahtava logiikka.
Itsekkin välttelen polttomoottorin käyttämistä arkiajossa ja hyvin onnistuu EV-näppäimen ansiosta (Mitsubishi Outlander PHEV). Kerran viikkoon ajelen pidempää matkaa jolloin polttikselle vähän käyttöä ja noin kerran kuussa ajelen reilun 400km. Mielellään ottaisin tämän auton täyssähköisenä mikäli muutoin ominaisuudet säilyisi samana, mutta auton hinta luultavasti nousisi ainakin 50% ? Ei varat riitä, plugari on köyhälle just hyvä :psmoke:
 
Onko tosta uudesta BMW 330/320e:stä kokemuksia?

Kattelin että toi 320e on ihan fiksun hintainen paketti.

Jossain moitittiin että kulkee selvästi huonommin sähköllä kuin 330e, vaikka spekseissä ei tainnut olla eroa sähkömoottorin tai akun osalta.
 
Plugari-merssu haettu eilen kotiin, ei jaksanut työviikon päätteeksi vielä leikkiä sen enempää kuin ajaa kotiin.

Pelkkä sähkörangehan noissa on olematon, mutta sähkö avustelee kyllä pitkin matkaa liikkellelähdöissä vaikka kantama olisikin loppu. Ihan hyvin toimiva paketti ja oma tarkoitus ei ole ajaa pelkästään sähköllä, vaan avustettuna. Oman latauspisteenkin saan vasta ensi kesänä valmistuvaan kämppään ja työpaikalla lataus = eiole, joten julkisten latauspisteiden varassa mennään hetki.

Ensimmäinen hybridi tässä perheessä ja tähän asti on tottunut siihen että ajaa auton huoltoasemalle ja lyö tankin täyteen. Nyt pitäisi vielä latauspaikkoja etsiä että saa virtaa autoon. :beye:

Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.
 
Plugari-merssu haettu eilen kotiin, ei jaksanut työviikon päätteeksi vielä leikkiä sen enempää kuin ajaa kotiin.

Pelkkä sähkörangehan noissa on olematon, mutta sähkö avustelee kyllä pitkin matkaa liikkellelähdöissä vaikka kantama olisikin loppu. Ihan hyvin toimiva paketti ja oma tarkoitus ei ole ajaa pelkästään sähköllä, vaan avustettuna. Oman latauspisteenkin saan vasta ensi kesänä valmistuvaan kämppään ja työpaikalla lataus = eiole, joten julkisten latauspisteiden varassa mennään hetki.

Ensimmäinen hybridi tässä perheessä ja tähän asti on tottunut siihen että ajaa auton huoltoasemalle ja lyö tankin täyteen. Nyt pitäisi vielä latauspaikkoja etsiä että saa virtaa autoon. :beye:

Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.

Minissä on kielletty jatkojohdon käyttö. Kokeilin kuitenkin ja tunnin aikana johto kuumeni selvästi, vaikka latausvirta oli rajoitettu 6A. Tarkkana tuon kanssa, ettei pistorasia/johdo kärvenny.

Tuonnäköiseksi menee standardi suko uudessa talossa vuodessa kun 8A virralla lataa.

Sampan pistorasia 9,5A lataus.jpeg
 
Kestääkö sulake?
Joskus muinoin laitoin lohkolämppärin samalla virityksellä jolloin sulake paukkui..
On kyllä ollut jotain vikaa auton tai talon sähköissä jos pelkällä lohkolämmittimen käytöllä paukkuu sulake?
Ladattavista autoista voi monesti säätää lataustehoa, esim.8A virralla kestää huonotkin johdot ja sama sulake riittäisi vaikka pölynimurille.
 
Minissä on kielletty jatkojohdon käyttö. Kokeilin kuitenkin ja tunnin aikana johto kuumeni selvästi, vaikka latausvirta oli rajoitettu 6A. Tarkkana tuon kanssa, ettei pistorasia/johdo kärvenny.

Tuonnäköiseksi menee standardi suko uudessa talossa vuodessa kun 8A virralla lataa.

Sampan pistorasia 9,5A lataus.jpeg
Tuossa täytyy olla jotain vikaa, joko autossa, rasiassa tai johdossa. Onko painava johto roikkunut vuoden pelkän pistotulpan varassa?
Eihän esim. Jääkaapin, kahvinkeittimen ym.laitteiden käyttämät rasiat tummu vaikka ovat käytössä jopa vuosikymmeniä?
 
Eihän esim. Jääkaapin, kahvinkeittimen ym.laitteiden käyttämät rasiat tummu vaikka ovat käytössä jopa vuosikymmeniä?
Jääkaappi tai kahvinkeitin ei ole ota juuri mitään tehoja pidempiaikaisesti sieltä töpselistä.

Näissä kodinkonevertailuissa tunnutaan unohtavan se, että laitteen nimellismaksitehoa ei tyypillisesti oteta kuin hetkellisesti. Eli vaikka se kahvinkeitin voi hetkellisesti kuluttaa sen minkä auton lataus, niin toinen kuumentaa sitä rasiaa pari minuuttia ja toinen pahimmillan vuorokausia yhteen soittoon.

Ei sillä, voi olla, että kuvan rasiassa on ollut muitakin ongelmia, ja maalaisjärki sanoo että jos siihen kuumaan rasiaa. Samanaikaiseti kohdistuu esim. vääntöä niin se voi hyvinkin tehdä yhteisvaikutuksia.
 
Jääkaappi tai kahvinkeitin ei ole ota juuri mitään tehoja pidempiaikaisesti sieltä töpselistä.

Näissä kodinkonevertailuissa tunnutaan unohtavan se, että laitteen nimellismaksitehoa ei tyypillisesti oteta kuin hetkellisesti. Eli vaikka se kahvinkeitin voi hetkellisesti kuluttaa sen minkä auton lataus, niin toinen kuumentaa sitä rasiaa pari minuuttia ja toinen pahimmillan vuorokausia yhteen soittoon.

Ei sillä, voi olla, että kuvan rasiassa on ollut muitakin ongelmia, ja maalaisjärki sanoo että jos siihen kuumaan rasiaa. Samanaikaiseti kohdistuu esim. vääntöä niin se voi hyvinkin tehdä yhteisvaikutuksia.
Jos 16A speksattu rasia (oletan että kuvassa oleva ulkona oleva rasia on sellainen) ei kestä jatkuvaa 8A virtaa niin se ei ole määräysten mukainen.
Edit. Eihän se autokaan kokoaikaa ota edes sitä 8A virtaa, pieniakkuinen plugari latautuu yön aikana eikä virtaa tarvita 24/7 vaikka rasian/johtojen pitäisi kestää tuokin tilanne.
 
Onko tosta uudesta BMW 330/320e:stä kokemuksia?

Kattelin että toi 320e on ihan fiksun hintainen paketti.
Lukaisin tämän Tekniikan Maailman testin. "Kummankin sähkömoottori on 83-kilowattinen. Toisin sanoen täyskaasukiihdytyksiä lukuun ottamatta 320e:n ja 330e:n välinen tehoero ei ole merkittävä. Sitä paitsi 320e xDrive Touring kiihtyy nollasta sataan 8,2 sekunnissa, mitä voi pitää erittäin riittävänä arvona." "Kokonaisuutena BMW 320e on houkutteleva vaihtoehto etenkin nelivetoisena. Suorituskykyero arvokkaampaan 330e-malliin jää enemmän henkiseksi tappioksi kuin arkielämää haittaavaksi tekijäksi, mutta hintaeroa kahden mallin välillä on melkoisesti."

Jossain moitittiin että kulkee selvästi huonommin sähköllä kuin 330e, vaikka spekseissä ei tainnut olla eroa sähkömoottorin tai akun osalta.
Olisi hyvä, jos väitteiden tueksi olisi esittää lähteitä, jos kerran omia kokemuksia ei ole.
 
Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.

Onneksi olkoon uudesta autosta. Älä vedä jatkojohtoa sisältä ulos. Se ei ole sallittua. Tideän kyllä, että jouluvalojen kanssa tehdään kaikenlaisia viritelmiä sisältä ulos, mutta auton latauksessa tehot ovat aivan eri luokkaa ja riskit erillaiset.

Plugarin kanssa ei välttämättä kannata investoida latausasemaan. Kunnollinen 16A pistorasia riittää yleensä.
 
Olisi hyvä, jos väitteiden tueksi olisi esittää lähteitä, jos kerran omia kokemuksia ei ole.
Tuulilasi 11/21: 320e:n suurin ongelma tulee sähköajossa, jolloin meno on todella verkkaista. Auto pysyy sähköajossa hädin tuskin muun liikenteen rytmissä. Teknisissä tiedoissa sähkömoottorin teho on sama 113 hv kuin 330e:ssä, mutta käytännön ajotuntumassa on iso ero.
 
Tuulilasi 11/21: 320e:n suurin ongelma tulee sähköajossa, jolloin meno on todella verkkaista. Auto pysyy sähköajossa hädin tuskin muun liikenteen rytmissä. Teknisissä tiedoissa sähkömoottorin teho on sama 113 hv kuin 330e:ssä, mutta käytännön ajotuntumassa on iso ero.

Saako bemariin jo nykyisin laittaa vetokoukun ja minkä painoista kärryä saa vetää?
 
Plugari-merssu haettu eilen kotiin, ei jaksanut työviikon päätteeksi vielä leikkiä sen enempää kuin ajaa kotiin.

Pelkkä sähkörangehan noissa on olematon, mutta sähkö avustelee kyllä pitkin matkaa liikkellelähdöissä vaikka kantama olisikin loppu. Ihan hyvin toimiva paketti ja oma tarkoitus ei ole ajaa pelkästään sähköllä, vaan avustettuna. Oman latauspisteenkin saan vasta ensi kesänä valmistuvaan kämppään ja työpaikalla lataus = eiole, joten julkisten latauspisteiden varassa mennään hetki.

Ensimmäinen hybridi tässä perheessä ja tähän asti on tottunut siihen että ajaa auton huoltoasemalle ja lyö tankin täyteen. Nyt pitäisi vielä latauspaikkoja etsiä että saa virtaa autoon. :beye:

Noh, kohta tyhjentämään entistä rivariasuntoa, niin laitan auton latautumaan roikan kanssa sisältä. Katsotaan miten latautuu Schuko-laturilla. Ts. alanko sijoittamaan oikeaan latausasemaan tulevassa asunnossa.
Et nyt maininnut minkä plugarin ostit mutta jos uuden niin onhan niissä rangea kelistä riippuen 80-90km?

Edelleenkin voit ajaa auton huolto-asemalle ja pistää tankin täyteen? Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.

Sitten ladataan autoa jatkojohdon kanssa sisäpistokkeesta :D Joku trolli tää vai mitä ihmettä??
 
Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.

Mitäs idioottimaista työ- tai asiointilatauksessa on? Ei jotain ei-pikalataaava pluggaria nyt millään 5 min vessatauolla varmaan jaksakaan liittää, mutta jos on pidempi stoppi niin mikäs ongelma siinä on?
 
Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.

Julkisissa latauspaikoissa ladattujen sähköjen keskihinta itsellä tältä vuodelta 8,6c/kWh, joka on aika paljon vähemmän mitä kotilatauksista syntyvä kustannus.

Nopeasti laskettuna tällä hetkellä ainakin itselle kaikki alle 50c/kWh hinnoitellut latauspisteet on halvempaa kuin bensalla ajelu.
 
Plugareiden maksimit taitaa olla mersuissa ja ne on 7kw/h. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä mutta noilla nopeuksilla se on vaan halvempaa pistää bensaa tankkiin.
 
Mitäs idioottimaista työ- tai asiointilatauksessa on? Ei jotain ei-pikalataaava pluggaria nyt millään 5 min vessatauolla varmaan jaksakaan liittää, mutta jos on pidempi stoppi niin mikäs ongelma siinä on?
Ei työlatauksessa olekkaan mitään vikaa. Meilläkin rouva pistää auton piuhaan silloin kun konttorilla käy.

edit. Ja maksaa siitä veroissa.
 
Plugareiden maksimit taitaa olla mersuissa ja ne on 7kw/h. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä mutta noilla nopeuksilla se on vaan halvempaa pistää bensaa tankkiin.

Yleensä hinta on kWh-perusteinen eli laturin teho ei sinänsä vaikuta kannattavuuteen. Jos on aikaperusteinen hinta niin 7kW:lla aika usein kannattaa käyttää, mutta 3.6kW:lla ei välttämättä.
 
Jos 16A speksattu rasia (oletan että kuvassa oleva ulkona oleva rasia on sellainen) ei kestä jatkuvaa 8A virtaa niin se ei ole määräysten mukainen.
Edit. Eihän se autokaan kokoaikaa ota edes sitä 8A virtaa, pieniakkuinen plugari latautuu yön aikana eikä virtaa tarvita 24/7 vaikka rasian/johtojen pitäisi kestää tuokin tilanne.

Standardi pistorasia nimenomaan ei ole mitoitettu kestämään jatkuvaa 16A virtaa. Tässä poimittu sesko:n sivulta:

4F4062C5-25F1-4104-873E-E843A50BAE4F.jpeg
 
Onneksi olkoon uudesta autosta. Älä vedä jatkojohtoa sisältä ulos. Se ei ole sallittua. Tideän kyllä, että jouluvalojen kanssa tehdään kaikenlaisia viritelmiä sisältä ulos, mutta auton latauksessa tehot ovat aivan eri luokkaa ja riskit erillaiset.

Plugarin kanssa ei välttämättä kannata investoida latausasemaan. Kunnollinen 16A pistorasia riittää yleensä.
Et nyt maininnut minkä plugarin ostit mutta jos uuden niin onhan niissä rangea kelistä riippuen 80-90km?

Edelleenkin voit ajaa auton huolto-asemalle ja pistää tankin täyteen? Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.

Sitten ladataan autoa jatkojohdon kanssa sisäpistokkeesta :D Joku trolli tää vai mitä ihmettä??

Ei, enkä suotta mainitsekaan, jääpähän jotain mielikuvituksenkin varaan. :D

Voi olla, hyvin tuo näytti toimivan. Kämppä on myyty ja veikkaan ettei se yhtään paremmin lataudu sähkötolpastakaan. Vaan jos se mieltä rauhoittaa, niin laitetaan huomenna ulkopistorasiaan jossa näytti olevan ihan samanlainen nollaus kuin muuallakin. Eikös tuo laturi säädä virran sopivaksi ja katkaise tarvittaessa, käsittääkseni nämä on älykkäitä latureita olleet jo iät ja ajat?

Ei nyt jaksa alkaa juurta jaksain selvittämään muuta kuin että nykyisessä ei latausmahdollisuutta ole, kun on julkisessa torinalusparkissa. Tuleva asunto valmistuu ensi kesänä ja sinne tulenee tuo 16A pistorasia kun kerran mittarointikin pitää rakentaa. Katsoo sitten että onko latausasemasta iloa vai ei. Väliaikainenhan tuo Schuko-laturi joka tapauksessa ohjeenkin mukaan on.
 
Jos sitä autoa päivittäin aikoo latailla niin ehdottomasti hankkii aseman. Pistokkeesta latailu on vain tilapäiseen käyttöön.

Vastaanpa näin suihkun jälkeen paremmin, päivä meni kuskatessa romua paikasta toiseen.

Kyllä tuo latausasema varmaan tulee laitettua pidemmän päälle. Meidän autonvaihtotahdilla tämä nykyinenkään auto tuskin ihan hirveän monta vuotta viihtyy niin täytyy koettaa katsoa suoraan sellainen, josta saa tarvittaessa enemmänkin virtaa.

Julkisen latauksen varassa valitettavasti ollaan nyt reilut puoli vuotta joten täytyy yrittää soveltaa. Tuossa toriparkin 1. tasossa on Väreen tolppia, tänään en viitsinyt autoa sinne viedä joulukauden avajaisten takia - sen sijaan ladattiin paikallisen kauppakeskuksen vieressä olevan huoltoaseman latauspisteellä (ilmainen) jonkin aikaa pakua odotellessa. Siihen olisi teoriassa mahdollista viedä ostosreissun ajaksi lataukseen. Samoin Citymarketien parkkiksella voi hyödyntää K-latausta josta tosin pitää vastaavati maksaa, kuten myös tuosta torinaluslatauksesta.

Sitten ensi kesästä lähtien hybridin ideaalitilanne, eli yöksi saa lataukseen ja range riittää edestakaisin töihin. Työnantajakin kun jopa saattaa saada uuteen toimipisteeseensä latauspaikkoja, ei tosin ole pakko itse hyödyntää, sen verran lähelle tuo tulee.

Tässä on luvassa opettelua - useampi vuosikymmen on tullut autoiltua siten että lyö polttoainetta tankkiin ja antaa mennä. Nyt sitten pitäisi osata soveltaa, niin kauan kun ei itsellä latausmahdollisuutta ole.
 
Jos sitä autoa päivittäin aikoo latailla niin ehdottomasti hankkii aseman. Pistokkeesta latailu on vain tilapäiseen käyttöön.
Onko pistokkeesta lataamisesta jotain haittaa? Auton mukana tullutta 10A laturia (käytännössä lataa 8A) ajattelin käyttää kotilaturina ja matkalaturiksi hankkia 16A laturin niin saa 2h kellokytkimen takaa tarvittaessa enemmän imastua työpaikalta. Kello 21.00 - 5.30 välillä en autoa tartte ja tuo aika on tuplat siitä mitä lataamiseen menee 8A laturilla eli onko aseman hyöty mikä? Kenties kestävämpi?
 
Onko pistokkeesta lataamisesta jotain haittaa? Auton mukana tullutta 10A laturia (käytännössä lataa 8A) ajattelin käyttää kotilaturina ja matkalaturiksi hankkia 16A laturin niin saa 2h kellokytkimen takaa tarvittaessa enemmän imastua työpaikalta. Kello 21.00 - 5.30 välillä en autoa tartte ja tuo aika on tuplat siitä mitä lataamiseen menee 8A laturilla eli onko aseman hyöty mikä? Kenties kestävämpi?

Jos latailet 16A pistorasiasta 8A ja se riittää sinulla (aika), niin latausaseman hyöty sinulle on 0,0 eli pelkkää rahan menoa.

Toki asiaa voi järkeillä niin, että kyseessä olisi sijoitus tulevaisuuteen, eli siihen aikaan kun sinulla on täyssähköauto.
 
Itsellä lyö päivän hommien jälkeen hiukan tyhjää, niin minkä tehoista latausasemaa pitäisi katsoa? Paikallinen sähköfirma tarjoaa 22kW-asemaa suht. kohtuuhinnalla, ja saisi asennettuna, jonka se osakkeessa vaatii.

Taustoitetaan vielä sen verran että ensi kesänä valmistumassa uusi osake, johon tulee katospaikka autolle. Koska tuo hybridi oli ajatuksissa jo asuntoa varatessa, pyysin selvittämään että voiko katoksessa ladata autoa. Vastaukseksi sain että pitää rakentaa mittarointi, mutta putket ovat valmiina. Nyt on selvityksessä, että paljonko haluavat tuosta hommasta valuuttaa tiskiin. Uudiskohdeosakkeen kanssa kyllä tottuu siihen että ihan kaikki maksaa lisää. :D

Eli riittääkö tuo teho jatkossa myös täyssähkölle, kun niitä katsoin nytkin, mutta 60ke hinta on vielä vähän liikaa meikäläiselle. Jos näistä lisäksi sulaa jatkossakin viidessä vuodessa hinnasta puolet pois, niin tuskin kannattaakaan hankkia. Mittautin akun kapasiteetin tuosta hybdridistä, niin 4% oli hävinnyt viidessä vuodessa. SEn ikäinen tuo siis on tällä hetkellä.

e. Ei noita juuri yli tuon 22kW näytä olevan myynnissä joten se vastaa kysymykseen jo suorilta. Use the google luke.
 
22 kW riittää kyllä täyssähköauton yön yli lataukseen ja niin kuin itsekin olit selvittänyt, ei pienkiinteistöihin tahdo kohtudella tuon tehokkaampia saadakkaan.
 
22 kW riittää kyllä täyssähköauton yön yli lataukseen ja niin kuin itsekin olit selvittänyt, ei pienkiinteistöihin tahdo kohtudella tuon tehokkaampia saadakkaan.

Tämä se yleensä riittääkin. Ehkä sitten täyssähkön kanssa pitää joskus virtaa saada muuloinkin. Tosin silloinkin tilanne johtuu yleensä omasta laiskuudesta jos range on mallia 400km.
 
^22kW harvemmin onnistuu jos as oy:hyn tulee yksittäinen asema. Sitten voi onnistua jos tulee useamman aseman systeemi. 11kW on varmaan se käytännön maksimi, mutta toki 22kW aseman voi säätää 11kW:lle (joka sekin on luksusta). Täyssähkö ei sinänsä vaadi enempää kuin plugari eli riippuu ihan ajoprofiilista.
 
Aika harva täyssähköauto kykenee 22kW vaihtosähkölataukseen, suurin hyöty suuremmasta lataustehosta saadaan yksivaihelatauksessa plugareilla ja edullisemman pään sähköautoilla koska monet niistä kykenevät 7,2kW eli 32A lataukseen. Tämä siitä syystä että kolmivaiheiset sähköliittymät ovat harvinaista herkkua maailmalla.
 
Jos latailet 16A pistorasiasta 8A ja se riittää sinulla (aika), niin latausaseman hyöty sinulle on 0,0 eli pelkkää rahan menoa.

Toki asiaa voi järkeillä niin, että kyseessä olisi sijoitus tulevaisuuteen, eli siihen aikaan kun sinulla on täyssähköauto.

Näinkin mutta eipä tarvi kaivaa laturia takaluukusta ja on noi todennäköisesti kestävämpikin. Jos ostaa lataushybridin niin todennäköisesti seuraava auto on täyssähkö - porttiteoria.

Mun mielestä julkisia latureita kannattaa käyttää aina kun mahdollista vaikka se vähän maksaisikin. Ympäristösyyt.
 
Tämä se yleensä riittääkin. Ehkä sitten täyssähkön kanssa pitää joskus virtaa saada muuloinkin. Tosin silloinkin tilanne johtuu yleensä omasta laiskuudesta jos range on mallia 400km.
Ääni kans latausasemalle. Pari kuukautta latailin mukana tulleella matkalaturilla ja sen jälkeen asennutin 11kW latausaseman kiinteällä kaapelilla. On se vaan pikkasen vaivattomampaa näpätä kiinteä kaapeli kiinni kuin kaivaa peräkontista matkalaturia. Volvon plugari ottaa vain yhdestä vaiheesta joten 3,6kW maksimi, mutta tuossakin huomattava ero matkalataukseen nähden. Välillä tullut tilanteita että ~40km range ei riittänytkään päivälle niin tuolla oikealla latausasemalla saa vähän reiluun 3h akun ladattua täyteen. 11kW pitäisi täyssähkärillekin riittää, saapi yön aikana ladattua tällä hetkellä markkinoilla olevista akun täyteen yön aikana ja parissa tunnissa saa noin 100km verran latinkia.
 
Nelisen vuotta ajeltu plugarilla, ja ainut kerta kun olen tuon sukolaturin irroittanut seinästä, on kun vaihdoin autoa.
 
Ääni kans latausasemalle. Pari kuukautta latailin mukana tulleella matkalaturilla ja sen jälkeen asennutin 11kW latausaseman kiinteällä kaapelilla. On se vaan pikkasen vaivattomampaa näpätä kiinteä kaapeli kiinni kuin kaivaa peräkontista matkalaturia. Volvon plugari ottaa vain yhdestä vaiheesta joten 3,6kW maksimi, mutta tuossakin huomattava ero matkalataukseen nähden. Välillä tullut tilanteita että ~40km range ei riittänytkään päivälle niin tuolla oikealla latausasemalla saa vähän reiluun 3h akun ladattua täyteen. 11kW pitäisi täyssähkärillekin riittää, saapi yön aikana ladattua tällä hetkellä markkinoilla olevista akun täyteen yön aikana ja parissa tunnissa saa noin 100km verran latinkia.

Alkaa näemmä olemaan jo hyvin tarjolla palveluita että tulevat kartoittamaan tarpeen ja hoitavat aseman asennuksen. Saa mm. Enston ja Defan asemaa joiden luulisi olevan Suomen oloihin sopivia. Onneksi tässä on puoli vuotta aikaa tutkia. :D

Tänään jos renkaita viedessä kävisi tutkimassa tuon nykyisen "kotiparkin" latausasemia, hinnoittelu on kyllä vähintäänkin epäselvää ja RFID-tagit vasta tulossa.
 
Nelisen vuotta ajeltu plugarilla, ja ainut kerta kun olen tuon sukolaturin irroittanut seinästä, on kun vaihdoin autoa.
Kerkesin jo säikähtää tuon @Svaiski postauksen jälkeen, että tuo matkalaturi pitäs auton takakonttiin säännöllisesti nakata kun oon tähän asti antanu seinässä roikkua ja käyttäny kuten latausasemaa. Mitenhän tuon kanssa oikeasti sitten on? Toki kannattaahan se mukaan ottaa jos esim. töissä latailee, itse siihen tarkoitukseen ostamassa 16A matkalaturin niin saa 2H kellokytkimen kanssa ladattua melkein tyhjästä täyteen tarvittaessa ja kotona roikuttaa seinässä tuota 8A matkalaturia "latausasemana".
 
Kerkesin jo säikähtää tuon @Svaiski postauksen jälkeen, että tuo matkalaturi pitäs auton takakonttiin säännöllisesti nakata kun oon tähän asti antanu seinässä roikkua ja käyttäny kuten latausasemaa. Mitenhän tuon kanssa oikeasti sitten on? Toki kannattaahan se mukaan ottaa jos esim. töissä latailee, itse siihen tarkoitukseen ostamassa 16A matkalaturin niin saa 2H kellokytkimen kanssa ladattua melkein tyhjästä täyteen tarvittaessa ja kotona roikuttaa seinässä tuota 8A matkalaturia "latausasemana".

Ei sitä ole mitään syytä ottaa mukaan jos ei tarvitse pelätä että varastetaan.
 
Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
 
Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
Harvemmin tämä on tarpeen eli mieluummin kuormantasaus.
 
Se latausasema on lähinnä kiva ja jos nyt jossain teoreettisessa maailmassa ei todennäköisesti lähde romanilaisen pakun mukana Keski-Eurooppaan. Itse latailin täyssähkö 1½ pistorasiasta, koska töissä tuli muuten latailtua sitä. Nyttemmin ollut käytössä 11kW laturi kotonakin ja onhan tuo nyt ihan eri tavalla käytännöllisempi. Vielä kun on 7,5m latausjohto, niin sama miten sen autoon katokseen ajaa, niin riittää johto aina perille.

Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.

Tai rajoittaa latausasemasta maksimitehot esim 3x16 sijaan vaikka 3x10, niin riittää silti jerkkua ladata muttei sulakkeet pauku. Täällä on tosiaan 3x25A pääliittymä ja 11kW vehje. Jos ei saunan kiuasta pistä samaan aikaan päälle, niin hyvin on kilowatit riittäneet kesät ja talvet.
 
Se latausasema on lähinnä kiva ja jos nyt jossain teoreettisessa maailmassa ei todennäköisesti lähde romanilaisen pakun mukana Keski-Eurooppaan. Itse latailin täyssähkö 1½ pistorasiasta, koska töissä tuli muuten latailtua sitä. Nyttemmin ollut käytössä 11kW laturi kotonakin ja onhan tuo nyt ihan eri tavalla käytännöllisempi. Vielä kun on 7,5m latausjohto, niin sama miten sen autoon katokseen ajaa, niin riittää johto aina perille.



Tai rajoittaa latausasemasta maksimitehot esim 3x16 sijaan vaikka 3x10, niin riittää silti jerkkua ladata muttei sulakkeet pauku. Täällä on tosiaan 3x25A pääliittymä ja 11kW vehje. Jos ei saunan kiuasta pistä samaan aikaan päälle, niin hyvin on kilowatit riittäneet kesät ja talvet.
Voi olla tai luulen ainakin, ettei 25A riitä, jos tupa ja vesi lämpiää sähköllä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom