Keskustelua hybridiautoista

Mikä on normaali tavaratila?
Volvolta löytyy plugin "farmari" jonka tavaratila on 320 litraa, uusimassa ravissa reilut 500 litraa.
Toisaalta Skoda Octavian konttiin sopii vieläkin enemmän.
Volvon pienempi V60, 529 l:

Isompi V90, 560 l:

Onko Volvon nykymallistossa muita? Noita kahta ainakin näkyy parkkipaikoilla.
 
Tarkoitin normaalilla samaa kuin kyseisen auton polttisversiossa. Onko tuo farmari,johon viittaat mahdollisesti V60 D6? Uudemmissa T6/T8 malleissa akku ei käsittääkseni ole kontissa.
Ok. Tarkoitin juuri tuota vanhaa V60 plugaria, kontti on melko ahdas jo polttisversiossa ja akkujen lisääminen vei vähäisenkin tilan.
Uudessa tilanne on huomattavasti parempi jopa Volvon mittapuulla, enää ei tarvita puolta metriä pidempää autoa kuin kilpailijoilla että saadaan samanlaiset tilat auton sisäpuolelle.
 
Onko kukaan vielä tilannut ja saanut toimitusaikaa tuolle uudelle Suzuki S-Crossille? Paikallisesta liikkeestä kyselin mutta eivät olleet vielä saaneet edes esittelyautoa ja muutenkin vaikutti, että ainakaan he eivät tienneet toimitusajoista juuri mitään.
 
Onkos kellään kokemusta paljonko tollainen 330e xdrive (eli se uudempi korimalli) kulkee sähköllä ja pääseekö pakkasella sähköllä vai onko pakko käynnistellä moottori lyhyttä 7-10 km matkaa varten?

Vähän tässä vielä takaraivossa jyskyttää josko hybridi tulisi vielä väliin ennen sähkäriä.
Ei 330e, mutta X3 30e, jossa ihan sama voimalinja. Itsellä kotona aina kiinteässä latauslaitteessa ja yleensä napautan appista lämmityksen päälle 15-30min ennen lähtöä. Viime kesänä auto hommattu ja reilu 7tkm ajettu, josta >5tkm sähköllä (ajotietokone näyttää kulutukseksi tehtaalta lähtien 2.2l/100km, eli sopii omaa ajoprofiiliiin kyllä hyvin tämä). Aina on lähtenyt pelkällä sähköllä liikkeelle, eli kertaakaan ei ole polttis käynnistynyt pakkasen takia. Alimmillaan on tainnut olla auton mittarissa -9.5C.

Kesällä enkat sähköllä 52km, ennenkuin polttis käynnistyi. Nyt pakkasella 30min lämmityksellä 35-40km menee. Ilman esilämmitystä varmaan n.30km.

Kylmänä kun lähtee näillä -5-8C pakkasilla, niin aluksi on vain sähkötehoa rajoitettu. Yleensä ekat sadat metyit ainakin vain 20%, sitten jonkun ajan päästä nousee tohon 60%. Hyvin noillakin pääsee liikkeelle. Itsellä ekat pari kilsaa kotoa 30km/h rajoitusta, niin kerkeää lämmetä akku. Eli suoraan pakkasesta ei kylmällä autolla kyllä motarinopeuksiin kiihdytellä.
 
Muutama Skoda Superb 2020 hybridin ärsyttävä talviominaisuus:

- Ajovalot menevät huuruun sisäpuolelta ja ledivalot eivät jaksa sulattaa huurua yli -10 asteen pakkasessa. Tämä syö valotehon aika heikoksi
- Polttolainetankin luukku on liian tiukalla sovituksella. Jäätyy talvella kiinni. Avaukseen tarvitaan kaksi henkilöä: Toinen painelee avauspainiketta auton sisältä ja toinen paukutta luukkua nyrkillä tai kampeaa luukkua auki jääskrapalla
- Kattoluukku pitää nitinää 90% talvesta

Ko. asiat ovat selkeästi suunnittelun puutteita ja testaamattomuutta. Edellisessä MB merkkisessä autossa oli samat varusteet, eikä siinä ollut koskaan tämän kaltaisia ongelmia.

20211204_165840[1].jpg


20211204_165834[1].jpg
 
Ei kannata ainakaan reikiä porata lamppuihin kuten joku sankari oli iltalehden mukaan tehnyt.
 
Muutama Skoda Superb 2020 hybridin ärsyttävä talviominaisuus:

- Ajovalot menevät huuruun sisäpuolelta ja ledivalot eivät jaksa sulattaa huurua yli -10 asteen pakkasessa. Tämä syö valotehon aika heikoksi
- Polttolainetankin luukku on liian tiukalla sovituksella. Jäätyy talvella kiinni. Avaukseen tarvitaan kaksi henkilöä: Toinen painelee avauspainiketta auton sisältä ja toinen paukutta luukkua nyrkillä tai kampeaa luukkua auki jääskrapalla
- Kattoluukku pitää nitinää 90% talvesta
Ainakin ensimmäinen ja kolmas ovat vikoja, joista suosittelen yhteydenottoa myyjään. Polttoaineluukustakin kannattaa keskustella. Autossa kun autossa ne voivat jäätyä pahimmissa olosuhteissa, mutta jos tätä tapahtuu perus pakkasilla ilman suurempaa lumi- tai vesisadetta, niin jossain voi olla korjattavissa olevaa häikkää.
 
Pääsin BMW F30 330e malilla 15 asteen pakkasessa taajamassa rauhassa ajellen sähköllä koko kierrosen, jotain 15km. Antoi ehkä 7km jälkeen kytkeä sähköajon päälle. Toki jyrkkä ylämäki alussa olisi riittänyt et kone olis käynnistynyt.
 
Onkohan jollain tietoa paljonko Toyotan hybridissä tarvitsee olla 12V akussa latinkia, että pääsee vielä liikenteeseen? Omasta 20vm corollasta jo imasin webastolla akun webastolla säädettyyn alijännite katkaisuun 11.3V. Vielä lähti sen jälkeen auto käyntiin nätisti. Lähinnä olisi kiva tietää paljonko pitää juiccia olla että hybridi järjestelmä lähtee päälle.

Toinen juttu mitä mietin, että mikähän tässä mahtaa olla vakio 12V akun koko ja saako vaihdettua paljonkin suurempaa? Webasto tuntuu näillä yli - 10c keleillä imevän hätäseen kyllä akun tyhjäksi.
 
Tänään eka kovempi pakkanen, eli -16. 30min lämmitys kotona piuhassa, auto pakotti kuitenkin polttiksen käyntiin. N. 4km luki, että täysi voimansiirtoteho pian käytettävissä. Sitten selvästi sähköstä tuli apua, koska 85km/h mittarissa ja kulutus pyöri 3-4l/100km. Jokunen kilsa näin ja sitten sammui polttis ja sähköllä mentiin. N. 15km tuli ajettua ja bensaa meni tolla matkalla 1.8l/100km ajotietokoneen mukaan. Myöhemmin päivällä sitten pari 5km ajoa, jotka meni pelkällä sähköllä, eli auto ei kerennyt välissä jäähtymään. Aika pieneksi vaan menee sähkörange näillä pakkasilla. N.25km näyttäisi pääsevän. Ja siis X3 30e kyseessä
 
Onkohan jollain tietoa paljonko Toyotan hybridissä tarvitsee olla 12V akussa latinkia, että pääsee vielä liikenteeseen? Omasta 20vm corollasta jo imasin webastolla akun webastolla säädettyyn alijännite katkaisuun 11.3V. Vielä lähti sen jälkeen auto käyntiin nätisti. Lähinnä olisi kiva tietää paljonko pitää juiccia olla että hybridi järjestelmä lähtee päälle.

Toinen juttu mitä mietin, että mikähän tässä mahtaa olla vakio 12V akun koko ja saako vaihdettua paljonkin suurempaa? Webasto tuntuu näillä yli - 10c keleillä imevän hätäseen kyllä akun tyhjäksi.
Webasto itsessään kuluttaa vain ~5A virtaa, auton puhallin ottaa sitten jonkun verran enemmän.
Ei tuolla silti pitäisi saada hyväkuntoista akkua kovin helposti tyhjäksi jos autolla ajaa välillä edes hieman pidempää matkaa?
Omassa autossa 65ah akku aloitti juuri viidennen talven ja ei ole ollut ongelmia vaikka webastoa käytetään 10-20min/lähtö ja keskimääräinen ajomatka kestää n.15min/suunta, toki välillä ajetaan pidempää pätkää.
Tuossa 12v akun latausjännite ajaessa nousee jopa 15.3volttiin jos akun jännite on alhainen.
En tiedä tarkemmin tuon Toyotan 12v akun latauksesta, osaako tuo ladata hybridiakusta vai vaatiiko moottoria ladatakseen ja millä jännitteellä?
Jos sähköä on parkissa tarjolla niin jonkinlainen ylläpitolaturi auttanee asiaa mutta ensiksi selvittäisiin miksi akku tyhjenee noinkin helposti, todennäköisesti akussa tai auton "latausälyssä" on jotain vikaa jos ei kestä webaston käyttöä.

Edit: iso merkitys on myös akun lämpötilalla, aikaisemassa autossa 12v akku oli takakontissa ja talvisin aina jäässä=ei ota virtaa vastaan. Tässä mielessä "vanhan liiton" konehuone on hyvä paikka 12v akulle.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan jollain tietoa paljonko Toyotan hybridissä tarvitsee olla 12V akussa latinkia, että pääsee vielä liikenteeseen? Omasta 20vm corollasta jo imasin webastolla akun webastolla säädettyyn alijännite katkaisuun 11.3V. Vielä lähti sen jälkeen auto käyntiin nätisti. Lähinnä olisi kiva tietää paljonko pitää juiccia olla että hybridi järjestelmä lähtee päälle.

Toinen juttu mitä mietin, että mikähän tässä mahtaa olla vakio 12V akun koko ja saako vaihdettua paljonkin suurempaa? Webasto tuntuu näillä yli - 10c keleillä imevän hätäseen kyllä akun tyhjäksi.

Omassa 20vm 1.8 corollassa on huima 45ah akku konehuoneessa.
Ilmeisesti 2.0 mallissa enemmän ah mutta akku kylmemmässä tilassa kontissa.

Alla oleva ihan vaan varmuuden vuoksi jos webaston käyttö on uutta.
Itsellä ollut useassa aiemmassa autossa webasto tai eber.
Webaston kanssahan kannattaa muistaa että -20c jo 20min lämmitys riittää mainiosti lämmittämään moottorin käynnistyskuntoon, antaa sitten webaston pöristä vielä ajaessa tovin niin lämpenee kabiinikin ja samalla akkukin latautuu jo.
Moni tuhoaa akun tohottamalla webastoa tuntikaupalla kun luulee että sillä pitää lämmittää yhtä pitkään kuin sähköllä. Tai on niin kerma****e että hytissä pitää olla +25 ennenkun voi lähteä ajamaan.
 
Autohan siis 2.0 ja akku tosiaan takaluukussa. Eka auto mulla kun on webasto niin ei näiden kanssa pelaamisesta oikein mitään hajua. Autolla ajetaan yleensä lyhyitä vetoja. Varmaan eka omistaja jo tohottanut tolla akulla menemään huolella. Tosiaan itse olen lämmittänyt noin 15min ennen ajoon lähtöä. Kabiinissa on ihan suht lämmin. Sitten muutaman minuutin kun paikallaan jaksaa odotella niin loputkin laseista jo sulanut.

Kävin hakemassa ylläpitolaturin. Jotta voi välillä latailla sillä jos näitä kovia pakkasia täällä etelässä jatkuu.

Tosiaan en vieläkään saanut vastausta paljonko tuolla akulla tarvii olla virtaa että lähtee vielä liikkeelle? Jollain tietoa? Tuskin tuolla mitään kauheen ihmeellistä akkua taitaa olla kun motonet ainakin tarjoaa vain 50Ah akkua kun rekkarilla hakee.
 
Tosiaan en vieläkään saanut vastausta paljonko tuolla akulla tarvii olla virtaa että lähtee vielä liikkeelle? Jollain tietoa? Tuskin tuolla mitään kauheen ihmeellistä akkua taitaa olla kun motonet ainakin tarjoaa vain 50Ah akkua kun rekkarilla hakee.
11V pitäisi riittää käynnistämiseen, en silti kokeilisi noin pienellä jännitteellä ellei ole pakko.
12v akku on joka tapauksessa huonossa kunnossa tai latauksessa vikaa jos jännite laskee noin alas normaalissa käytössä.

Edit:Ah ei kerro akusta mitään jos se on vajaasti ladattu, 100Ah akku voi olla huonompi kuin 40Ah akku jos ensimmäinen on tyhjä ja viimeinen täysi.
Lisäksi käynnistykseen vaadittavat ampeerit vaihtelevat paljon akun mukaan. Nyrkkisääntönä pidä akku vähintään 2/3 ladattuna, oli sitten Ah, voltit tai ampeerit mitä tahansa.
 
Onkohan jollain tietoa paljonko Toyotan hybridissä tarvitsee olla 12V akussa latinkia, että pääsee vielä liikenteeseen? Omasta 20vm corollasta jo imasin webastolla akun webastolla säädettyyn alijännite katkaisuun 11.3V. Vielä lähti sen jälkeen auto käyntiin nätisti. Lähinnä olisi kiva tietää paljonko pitää juiccia olla että hybridi järjestelmä lähtee päälle.

Toinen juttu mitä mietin, että mikähän tässä mahtaa olla vakio 12V akun koko ja saako vaihdettua paljonkin suurempaa? Webasto tuntuu näillä yli - 10c keleillä imevän hätäseen kyllä akun tyhjäksi.

Jos Webasto on asennettu autoa ostettaessa niihin tulee mukaan aina tehoakku, eli pitäisi kestää kyllä ihan kohtuullisesti pätkäajoakin.
 
Jos Webasto on asennettu autoa ostettaessa niihin tulee mukaan aina tehoakku, eli pitäisi kestää kyllä ihan kohtuullisesti pätkäajoakin.
Isompi akku ei auta kovin pitkään jos latauksessa tai akussa on jotain vikaa.
Onko Corollan hybrideissä jotain "perintöä" vanhemmasta (Auris) mallista? Noissa oli takaisinkutsuja liittyen suureen virrankulutukseen lepotilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tammikuussa menossa vuosihuoltoon. Tarvii vähän haistella tilannetta onko tarvetta akun vaihdolle tai heillä jotain ratkaisua jos tuo imee tuota akkua noin paljon.

Webasto asennettu tosiaan uutena.
 
Itsellä 2018 RAV4 hybridi "tehdasasenteisella" (varusteltu maahantuonnin yhteydessä myyjäliikkeessä) webastolla ja siinä ei ainakaan ole mitään tehoakkua ole. Uusimman mallisissa raveissa on erilainen akku kyllä jos ottaa webastolla. Akkua ei oman kokemuksen mukaan saa tyhjennettyä webastolla vaan se sammuu itsestään akun jännitteen pudottua riittävästä. Omalla ajoprofiililla ylläpitolaturi on ollut pakollinen jos webastoa haluaa jotenkin järkevästi hyödyntää.
 
Tuli laitettua konepeltiin kaasupumput, kun sattui silmään MY2022 varustelistalta. Eli nämähän käy käsittääkseni MY19 eteenpäin kaikkiin RAV4 malleihin. Kyllä tuolla sai käytettävyyttä mukavasti lisää ja emäntä kehui suorastaan erinomaiseksi, kun pitää nesteitä lisätä. En pysty ymmärtämään, miksi nämäkin pitää esim RAV4 plug in Premium malliin tilata erikseen, tai oikeestaan mihinkään autoon nykypäivänä. Hilux ja Land cruiser on näillä varustettuna jo valmiiksi. Emäntä jotenkin aina pelkäsi, että kansi tulee sormille, tai niskaan ja yritti tuöntää sitä kepin päätä milloin minnekin. Nyt saa unohtaa sohimisen. No ehkä pikku nyanssi, mutta omalta taholta voin vain suositella varusteena uutta autoa hankkiessa.
C0D2A331-E13E-48DB-B083-AAEAA2ABA2CB.jpeg
 
Ehkäpä japanilainen, Toyota Lean-engineeri on ajatellut että metallisarana ja keppi on huoltovapaa vrt pumput.
 
Tuli laitettua konepeltiin kaasupumput, kun sattui silmään MY2022 varustelistalta. Eli nämähän käy käsittääkseni MY19 eteenpäin kaikkiin RAV4 malleihin. Kyllä tuolla sai käytettävyyttä mukavasti lisää ja emäntä kehui suorastaan erinomaiseksi, kun pitää nesteitä lisätä. En pysty ymmärtämään, miksi nämäkin pitää esim RAV4 plug in Premium malliin tilata erikseen, tai oikeestaan mihinkään autoon nykypäivänä. Hilux ja Land cruiser on näillä varustettuna jo valmiiksi. Emäntä jotenkin aina pelkäsi, että kansi tulee sormille, tai niskaan ja yritti tuöntää sitä kepin päätä milloin minnekin. Nyt saa unohtaa sohimisen. No ehkä pikku nyanssi, mutta omalta taholta voin vain suositella varusteena uutta autoa hankkiessa.
C0D2A331-E13E-48DB-B083-AAEAA2ABA2CB.jpeg
Ehkäpä japanilainen, Toyota Lean-engineeri on ajatellut että metallisarana ja keppi on huoltovapaa vrt pumput.
No varmaan niinkin. Land cruiserin pumput toimi moitteetta 420 000 km jälkeen vaihtoon viedessä. Käytettävyys on noilla se juttu omasta mielestä. 203 € kustantaa ja löytyy kyllä Kiinastakin pumppuja, mutta nämä ei lämähdä törkeän ronskisti heti limittiin, vaan aukeaa pehmeästi. Yhden videon näin Kiinan pumpuista, jossa suorastaan ronksahtaa täysin auki asti ja hyvä kun edestä ehtii pois. Ne kustansi vain 69,99 luokkaa ja kaikki näyttikin videolla hyvältä siihen aukaisuun asti.
No tämä täältä tähän.
 
Eiköhän se ole se perusvastaus, että se metallitanko on halvempi kuin kaksi kaasujousta. Samasta syystä kaasujousia konepellissä näkee lähinnä "premium"-autoissa vakiona.
 
Tuli painettua tuossa Farkku 2017 Auris hybridillä +300km suunta ja parin tunnin oleskelun jälkeen takas. Suurin osa matkasta 100km/h rajoitus ja oma nopeus n. +8-10km/h yli rajoituksen. Keskikulutus 5.5l/100km tankilta mitattuna. Kitkareikalla auto kulki hyvin ja tyytyväinen olen. Alaselkä alkaa itsellä kipeytyä tuossa n. tunti 45min kohdalla, mutta se tapahtuu jokaisella autolla. Ei ole muita yli 120km suunta reissuja tullut tehtyä tässä reilu vuoden aikana.

Ainoa mikä vähän kismitti, että 2017 autossa ei ole mittarissa valoa, että pissapojan neste on vähissä! Tuolla kurakelillä oli kiva, kun kesken kaiken loppu kusipojasta neste!

Onko toi joku Toyotan/Auriksen ominaisuus, että nopeusmittari kusee 5km/h? Eli jos ajaa mittari nopeutta 90km/h niin oikea nopeus on 85km/h. Pitää varmaan kysyä huollosta, että voiko tuota jotenkin säätää. Renkaat on ihan normaalit 205/55 R16.
 
Tuli painettua tuossa Farkku 2017 Auris hybridillä +300km suunta ja parin tunnin oleskelun jälkeen takas. Suurin osa matkasta 100km/h rajoitus ja oma nopeus n. +8-10km/h yli rajoituksen. Keskikulutus 5.5l/100km tankilta mitattuna. Kitkareikalla auto kulki hyvin ja tyytyväinen olen. Alaselkä alkaa itsellä kipeytyä tuossa n. tunti 45min kohdalla, mutta se tapahtuu jokaisella autolla. Ei ole muita yli 120km suunta reissuja tullut tehtyä tässä reilu vuoden aikana.

Ainoa mikä vähän kismitti, että 2017 autossa ei ole mittarissa valoa, että pissapojan neste on vähissä! Tuolla kurakelillä oli kiva, kun kesken kaiken loppu kusipojasta neste!

Onko toi joku Toyotan/Auriksen ominaisuus, että nopeusmittari kusee 5km/h? Eli jos ajaa mittari nopeutta 90km/h niin oikea nopeus on 85km/h. Pitää varmaan kysyä huollosta, että voiko tuota jotenkin säätää. Renkaat on ihan normaalit 205/55 R16.
Eikös kaikissa heitä suunnilleen saman? Ainakin kaikissa omissa autoissa on niin tehnyt. Ihan tarkoituksella näyttävät yläkanttiin, koska alle ei saa näyttää.

Joo, se pissapojan neste loppuu just silloin kun sitä eniten tarvii.
 
Onko toi joku Toyotan/Auriksen ominaisuus, että nopeusmittari kusee 5km/h? Eli jos ajaa mittari nopeutta 90km/h niin oikea nopeus on 85km/h. Pitää varmaan kysyä huollosta, että voiko tuota jotenkin säätää. Renkaat on ihan normaalit 205/55 R16.

Ihan perus tojotaominaisuus, että mittari näyttää -8 km/h. RAV4 2019 oli iloinen poikkeus ja virhe oli vain -2. RAV4 PHEV 2020 sitten taas näyttää kesärenkailla -5 ja talvirenkailla sen -8 väärin. Ei voi säätää.
 
Ihan perus tojotaominaisuus, että mittari näyttää -8 km/h. RAV4 2019 oli iloinen poikkeus ja virhe oli vain -2. RAV4 PHEV 2020 sitten taas näyttää kesärenkailla -5 ja talvirenkailla sen -8 väärin. Ei voi säätää.
Mazdasta tuon olisi voinut säätää forscannilla pois. Mutta kuten jo kerroin, se on ihan tarkoituksellista ja löytyy kaikista autoista. Mazdan obd-portin kautta kun katsoi nopeutta, niin se oli täsmälleen oikein.

 
Onkos mielipiteitä puolesta tai vastaan näistä plug in kulkineista?

- BMW 225xe
- Volvo XC40
- Ford Kuga
- Toyota Rav4

Adaptiivinen vakkari pitäisi olla ja tutkat edessä/takana + peruutuskamera. Mutta noi nyt jakautuu jokaisessa erilliseen pakettiin vähän erilailla yleisesti, mutta onko mahdollisesti jollain useammasta näistä kokemuksia tai muuten tiedossa jotain mihin ei kannata erityisesti sotkeutua. Sähköllä kulkumatkaltaan Volvo on kyllä epäilyttävän pieni muihin verrattuna. Rav4 toki hieman kaikkia näitä isompi auto. Fordikin olisi aika mielenkiintoinen tapaus, toki kaikki näistä pitäisi koeajaa että saisi parasta kuvaa mikä parhaiten sopii käteen.

Silti mielelläni kuuntelen jos on jotain mielipiteitä suuntaan tai toiseen näihin liittyen.
 
^Millainen ajoprofiili ja toivotko enemmän taloudellisuutta vai suorituskykyä? Miten iso merkitys nelivedolla? Harmittaako jos polttomoottori käy vaikka akku olisi täysi?
 
Kaupunkiajoa on 90%~. Lähinnä siis 30-60km/h, kotona vaan yksivaihe schukosta lataus mahdollisuus. Välillä sitten pitempiä 400-600km reissuja ja siksi plugari että silloin voi mennä bensalla miettimättä mitään lataus asioita.

Kunhan ripeästi kerkeää liikenteen mukana niin riittää, esim tuo BMW vanhempi malli (olikohan vm 2017) oli erittäin riittävä suorituskyvyltään.

Nelivedolla ei mitään merkitsevää merkitystä suuntaan tai toiseen. Saa olla, mutta mitään tarvetta tai pakollisuutta ei sille ole.

Eipä tuo polttomoottorin käynti sinänsä harmita, jos nyt kuitenkaan ei käytä polttomoottoria aivan koko aikaa syyskuu-maaliskuu ajosuoritteilla :)
 
Kaupunkiajoa on 90%~. Lähinnä siis 30-60km/h, kotona vaan yksivaihe schukosta lataus mahdollisuus. Välillä sitten pitempiä 400-600km reissuja ja siksi plugari että silloin voi mennä bensalla miettimättä mitään lataus asioita.

Kunhan ripeästi kerkeää liikenteen mukana niin riittää, esim tuo BMW vanhempi malli (olikohan vm 2017) oli erittäin riittävä suorituskyvyltään.

Nelivedolla ei mitään merkitsevää merkitystä suuntaan tai toiseen. Saa olla, mutta mitään tarvetta tai pakollisuutta ei sille ole.

Eipä tuo polttomoottorin käynti sinänsä harmita, jos nyt kuitenkaan ei käytä polttomoottoria aivan koko aikaa syyskuu-maaliskuu ajosuoritteilla :)
Taitaa karvalakki RAV4 tarjota kaiken mitä tarttet + paljon muuta, sen tuolta listalta nappaisin ellei auton järeämpi koko haittaa. Fordin Volvon ja Kugan hintalaput mun mielestä liian kovat, en oikein hahmottanut mikä niissä maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunkiajoa on 90%~. Lähinnä siis 30-60km/h, kotona vaan yksivaihe schukosta lataus mahdollisuus. Välillä sitten pitempiä 400-600km reissuja ja siksi plugari että silloin voi mennä bensalla miettimättä mitään lataus asioita.

Kunhan ripeästi kerkeää liikenteen mukana niin riittää, esim tuo BMW vanhempi malli (olikohan vm 2017) oli erittäin riittävä suorituskyvyltään.

Nelivedolla ei mitään merkitsevää merkitystä suuntaan tai toiseen. Saa olla, mutta mitään tarvetta tai pakollisuutta ei sille ole.

Eipä tuo polttomoottorin käynti sinänsä harmita, jos nyt kuitenkaan ei käytä polttomoottoria aivan koko aikaa syyskuu-maaliskuu ajosuoritteilla :)
Ei tuossa varmaan valtavan paljon pieleen mene jos koeajaa kaikki ja ottaa sen mikä eniten miellyttää. Itse jakaisin noi niin että Toyota ja Ford ovat pihejä myös bensalla pitkillä matkoilla, kun taas BMW ja Volvo kuluttavat hieman enemmän. Toyotassa (ehkä myös Fordissa) taisi olla sellainen ärsyttävä ominaisuus että adaptiivisella vakkarila hidastus käynnistää polttomoottorin ja se sitten käy aika pitkään eli sähköajo ei onnistu. Ehkä voisi tutustua myös Volvon Long Range malleihin (ei tainnut olla tulossa XC 40:een), Mersun tarjontaan (vaikka B-sarja) sekä VAG:n tuotteisiin.

Taitaa karvalakki RAV4 tarjota kaiken mitä tarttet + paljon muuta, sen tuolta listalta nappaisin ellei auton järeämpi koko haittaa. Fordin ja Kugan hintalaput mun mielestä liian kovat, en oikein hahmottanut mikä niissä maksaa.
Fordin ja Kugan? Eikös Ford Kuga ole noista halvin? Olen tosin itsekin hieman sitä mieltä oikeastaan noista kaikista (sekä ehdottamistani), että eivät ole uutena oikein hintansa arvoisia eli BEV olisi parempi jos pidemmistä matkoista millään selviää sen kanssa.
 
Onko toi joku Toyotan/Auriksen ominaisuus, että nopeusmittari kusee 5km/h? Eli jos ajaa mittari nopeutta 90km/h niin oikea nopeus on 85km/h. Pitää varmaan kysyä huollosta, että voiko tuota jotenkin säätää. Renkaat on ihan normaalit 205/55 R16.
Tuo on lakisääteinen ominaisuus. Tai EU:n tyyppihyväksyntä direktiivi käytännössä vaatii 4km/h todellisita enemmän näyttävän mittarin vakiokokoisilla renkailla.
 
Moro, tulin tänne vähän haistelemaan plugari-kokemuksii. Passatin 1.4 gte plugari kiinnostais ja jos jollain olis vähän kokemuksii kuin paljon sil ajaa pelkäl sähköl? Tyämatka 52 km/suunta ja ajellu Kian farkkuplugaril. Kesäkelis menee alle ltrn kulutuksel. Pääseek Passatil samaan? Ja saak sitä pistokkeest lämmitettyy? Kiitos.
 
Moro, tulin tänne vähän haistelemaan plugari-kokemuksii. Passatin 1.4 gte plugari kiinnostais ja jos jollain olis vähän kokemuksii kuin paljon sil ajaa pelkäl sähköl? Tyämatka 52 km/suunta ja ajellu Kian farkkuplugaril. Kesäkelis menee alle ltrn kulutuksel. Pääseek Passatil samaan? Ja saak sitä pistokkeest lämmitettyy? Kiitos.
Ei omakohtaista kokemusta, mutta range sähköllä aika sama kuin Kialla tai lyhyempi, riippuen vuosimallista. Passatissa on sähkölämmitys eli lämpenee pistokkeesta ja muutenkin ajon aikana sähköllä, mikä varmaan on VW:n suurin etu Kiaan verrattuna. Pidemmillä matkoilla vienee bensaa vähän Kiaa enemmän, mutta toisaalta potkua on enemmän ja lyhyet matkat voi sitten ajaa ihan nollakulutuksella silloinkin kun lämmitystä tarvitaan.
 
Nyt talvella keskimääräsesti päässy 22-26km sähköllä, kesällä mennyt reilu 40km sähköllä. Gte tykkää hyvin rullaavista kumeista jolla saa optimoitua lisäkilsoja.

Vuoden keskikulutus on nyt 3,62/100km ja justiisa uudenvuoden reissu ajettu ilman sähköajelua pelkällä hybridimoodilla 711km kulutuksella 5,46/100km.

Fuelion mukaan paras tankillinen mennyt 1.3/100km ja "surkein" 5,8/100km.

Mulla siis -16 gte passat sillä pienemmällä akulla ja ajoprofiili aika rauhallinen. Ja turbotecin softa sisällä.
 
Moro, tulin tänne vähän haistelemaan plugari-kokemuksii. Passatin 1.4 gte plugari kiinnostais ja jos jollain olis vähän kokemuksii kuin paljon sil ajaa pelkäl sähköl? Tyämatka 52 km/suunta ja ajellu Kian farkkuplugaril. Kesäkelis menee alle ltrn kulutuksel. Pääseek Passatil samaan? Ja saak sitä pistokkeest lämmitettyy? Kiitos.
Minulla on vuoden 2018 Passat GTE ja mitä siitä nyt osaisi sanoa. Tyylikäs sisältä ja ulkoa, ajomukavuus mainio, kulkee hienosti maantiellä, mutta polttomoottori on omaan makuuni liian tuhnu noin painavaan autoon. Pelkässä taajamapyörityksessä sähköllä liikkuu yllättävän herkästi, kääntöpuolena kovin rajoitettu kantama akkujen varassa. Aivan optimaalikelissä antaa arvioksi 47km, mutta todellisuus hybridien tapaan jotain aivan muuta. Pakkasilla range on heikko, hyvä jos 20 km todellista pääsee. Uudemmissa on vähän isompi akku, joten ehkä sillä pääsee pari km pidemmälle. Kokonaiskulutusta ihan mahdoton arvioida kun muuttujia on liikaa. Mutta jos päivittäinen työmatkasi on reilu 100km ja saat ladata vain kotona niin turha kuvitella pääsevän yhdellä litralla.

Yksilövikoina 12V:n akku kuoli ja viihdenäytössä on raitoja. Pistokkeesta saa lämmitettyä, mutta vain sisätiloja ja kabiinin lämmitysteho on vähän niukka. Lisävarusteinen polttoainelämmitin ei lämmitä moottoria, vaan ainoastaan sisätiloja. Volkkarin WeConnect on ensimmäiset pari vuotta ilmainen ja epäluotettava. Kahden vuoden jälkeen liian kallis ja edelleen epäluotettava.

Android-autosta iso plussa.
 
Eikö GTE:ssä ole ollut myös paljon perus DSG-ongelmia, eli rikkoutunutta mekatroniikkaa ja sen semmoista. Tiedän ainakin 2 GTE:n omistajaa jolla ollut ongelmia ton kanssa. Toisekseen tuo yhdistelmä saa ainaki mun niskakarvat pystyyn, eli TSI+DSG+hybridiakku. Huoltokirja kannattaa ainakin katsoa herkällä silmällä läpi. Toivottavasti on korjattu jotakin noista. Hyvä auto kyllä ajaa, oon testannu.
 
Kiitos vastauksista. Eli kyllähän toi range sit jonkun verran piänempi on, ku Kias. Ja toi sähkön kans lämpeeminen tiätyst iso plussa. Passatis taitaa olla tankkikin paljon tilavampi. Kian tankki 37 ltr. Mites se lataa ajossa? Kia lataa parhaiten sport-asetuksella. Eli helposti saa 10 km lisää rangee. Et sil saa tavallaan "pumpattuu" lisää sähköö. Mut tiätyst Passatti kuluttaa sit enemmän, ku tehojakin löytyy vähä erilail, ku Kias.
 
Eikö GTE:ssä ole ollut myös paljon perus DSG-ongelmia, eli rikkoutunutta mekatroniikkaa ja sen semmoista. Tiedän ainakin 2 GTE:n omistajaa jolla ollut ongelmia ton kanssa. Toisekseen tuo yhdistelmä saa ainaki mun niskakarvat pystyyn, eli TSI+DSG+hybridiakku. Huoltokirja kannattaa ainakin katsoa herkällä silmällä läpi. Toivottavasti on korjattu jotakin noista. Hyvä auto kyllä ajaa, oon testannu.
Mitä erikoista korjattavaa noissa TSI koneissa on? Jos jakoketjuongelmia meinaat niin hihna noissa on ollut jo lähes kymmenen vuotta?
Meillä reilu 200tkm ajettu 1.4tsi (ea211sarja, sama kuin gte passatissa) ja moottoriin liittyviä ongelmia ollut nolla kappaletta. Taloudellinen ja ainakin Golfin kokoluokkaan oikein mainio kone aivan kuten Tuulilasin kestotestissäkin todettiin.
 
Mitä erikoista korjattavaa noissa TSI koneissa on? Jos jakoketjuongelmia meinaat niin hihna noissa on ollut jo lähes kymmenen vuotta?
Meillä reilu 200tkm ajettu 1.4tsi (ea211sarja, sama kuin gte passatissa) ja moottoriin liittyviä ongelmia ollut nolla kappaletta. Taloudellinen ja ainakin Golfin kokoluokkaan oikein mainio kone aivan kuten Tuulilasin kestotestissäkin todettiin.

Mulla 144tkm ajettu ja ei itsellä eikä huoltokuiteista löydy yhtään moottoriin tai vaihteistoon liittyvää remonttia. Lyhyt huoltoväli ja laatikkoöljyt kuuluu huolto-ohjelmaan.
 
Kiitos vastauksista. Eli kyllähän toi range sit jonkun verran piänempi on, ku Kias. Ja toi sähkön kans lämpeeminen tiätyst iso plussa. Passatis taitaa olla tankkikin paljon tilavampi. Kian tankki 37 ltr. Mites se lataa ajossa? Kia lataa parhaiten sport-asetuksella. Eli helposti saa 10 km lisää rangee. Et sil saa tavallaan "pumpattuu" lisää sähköö. Mut tiätyst Passatti kuluttaa sit enemmän, ku tehojakin löytyy vähä erilail, ku Kias.
Tankki on ulkomuistista 50 litraa. Autossa on neljä ajomoodia: Pelkkä sähkö, hybridi, säilytä varaus ja lataa akkua. Viimeisellä se toki lataa akkua ihan kohtuullisesti, mutta eihän siinä nyt erityisemmin järkeä ole, ellei halua viherhippeillä niin että kun haluaa ajaa viimeiset kilometrit taajamassa pelkällä sähköllä ja varautuu siihen lataamalla akkua ajon aikana. Tehoja tuosta löytyy mutta ainoastaan GTE-moodi päällä ja silloinkin vain jotakuinkin tyydyttävästi.
 
Ei hirveen positiiviselt viäl vaikuta, jos vertaa Kian kulutukseen. Mutta onhan siin tehoja enemmän, mitä vähä hakenukki. Ja toi lämmityspuoli plussaa.
 
Ei nyt selvii mihi Kiaan vertaat mutta koeajolla selviää. Minusta varusteet, ergonomia ja yleinen ajettavuus ja laatutunnelma käänsi vaakakupin passatin suuntaan.
 
Ei hirveen positiiviselt viäl vaikuta, jos vertaa Kian kulutukseen. Mutta onhan siin tehoja enemmän, mitä vähä hakenukki. Ja toi lämmityspuoli plussaa.

Kian kanssa kannattaa muistaa se, että se lämmittää vain polttomoottorilla. Eli pelkällä sähköllä et aja lämmöt päällä edes plussakelissä. Kesäkulutuksia on turha kuvitella saavuttavansa näin keskellä talvea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom