Keskustelua hybridiautoista

Kiva homma, että kerroit mutta miksi et voi kertoa tarkemmin mitä siinä luki?
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
 
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Vain harvoissa phev:ssä on polttis optimoitu hybridikäyttöön, kuten Toyota, Ford ja Mitsu 2019-> on eli atkinson kierrolla ja moottorinohjaus hybridikäyttöön ohjelmoitu.

PHEV kun ajetaan hybridinä, on akussa sen verran kapasiteettiä tyhjänäkin, ettei polttis saavuta käyntilämpöjä.

Haaleana ajo lisää veden ja bensan määrää öljyn seassa, mikä sitten heikentää voiteluominaisuuksia ja josta seuraa sitten artikkelin kaltaisia ongelmia jo varhaisilla kilometreillä.
TM numero 3 2025 Astra phev 60tkm käyttötesti.jpg
TM numero 3 2025 Astra phev 60tkm käyttötesti.jpg
 
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
 
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:

Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
 
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:

Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
Juu. Alle kaksi vuotta vanha takaisinkutsu, eli vian löymisestä ei ole kovin pitkä aika.

Jos tosiaan ongelma on jo niin iso, että moottori nakuttaa, niin moottorinvaihto korjaus tiedossa. Autojen määrä 945kpl.


Ilmeisesti USA:ssa kuluttajasuoja auton tyyppivioille on aikankattava. Toki EU:hun valuu samaa tietoa, niin pakko korjata myös täällä?

Lainaus Traficomista:
Kuluneiden kiertokangen laakereiden aiheuttama nakutus - tarvittaessa vaihdetaan moottori
1.8.2023
-
945
 
^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?

Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
 
Mun Optimaan päivittivät auton softan niin että se osaa kertoa nakutuksesta jos sellaista ilmenee. Samalla kuuntelivat eikä mitään ollut. 2016 ja nyt mittarissa 110tkm.
 
^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?

Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
Ei niit varmaan montaa ole, vaiks ainahan se on hyvä jos sais 100tkm ajetun koneen tilalle uuden (tai ees tehdaskunnostetun).

Faces Kia/hyny ryhmäs näky olevan ainakin kaks, toisella ajettu noin 120 tkm ja toisella 150 tkm.

Testataan laittamal testeri nakutusanturin johdotuksene ja si koneella ajetaan testikäyttö moottorille, softa "kuuntelee" nakutusta.
Ajossa ei kumpikaan ollut mitään huomannut, eikä koneesta korvakuulolla.
 
Mikko sohaisee autojen muurahaispesää oikein kunnolla! :) 13 minuutin video, mutta fiksua salapoliisityötä on tehnyt.

Muistan jo nähneenikin jotain keskustelua, mutta en nyt sitten tietysti läytänyt. Uusi video siis itselle.



Lähtee siis tuosta:
no basic settings
Vikakoodi, jota ei voi nollata yhtään millään konstilla.

Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.

Käytetty samaa leimasinta joka huollossa.
Käytetty myös samaa kynää ja käsialaa joka huollossa.

Mikon mukaan yleensä tuontiauto kyseessä? Varmaan jo ihan siitäkin syystä, että jokainen voi ilmaiseksi tarkistaa auton kilometrilukemat Traficomista (jos kyseessä on Suomiauto)?


Aika yleinen on, että 100tkm on ruuvattu mittaria? Oli siinä kyllä kai maininta jostain tapauksesta, että oli ruuvattu 500tkm pois?
 
Ilmeisesti 2016 mallin Passatteja, viimeinen vuosikerta paperisilla huoltokirjoilla?
 
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?

Tuollainen yksittäinen naarmu laakeriliuskassa ei kyllä oikein kerro mitään. Tai kertoo että siellä on jokin ylimääräinen ollut, mutta yksi ainoa naarmu ei oikein kerro mistään tyypillisestä, vaikkei siellä tietysti sellaista pitäiskään olla.

Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
 
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
Juu. Niissä on varmasti jotain eroja, riippuen automerkistä.

Toyota olikin tuossa juuri ykkönen.


"Tutkimus: Näiden autojen mittareita ruuvataan Suomessa eniten – jopa yli 150 000 kilometrin huijaus
Yleisin kohde vilungille on Toyotan suosittu maastoauto, kertoo Carvertical-yhtiön tutkimus."

 
Ilmeisesti 2016 mallin Passatteja, viimeinen vuosikerta paperisilla huoltokirjoilla?
Taisi olla tosiaan 2016 Passat.

Tuosta tulikin mieleen, että on olemassa myös autoon ostettavia/asennettavia "palikoita" jotka puolittaa ajetut kilometrit.

Eli sähköinen huoltokirjakaan ei ole aina tae, että autolla on on ajettu sama määrä, kuin mittarissa.
 


Simolammikko uusi Youtube video liittyen Hybridi autojen autoveroon. Videon lopulla mielenkiintoista tietoa - ja ainakin itselleni uutta tietoa miten plugarihybridien autovero tulossa muuttumaan. Ja miten esimerkiksi vuonna 2024/2023 uuden plugariauton hankkineet ovat "hyötyneet" tilanteesta auton hankintaverossa verrattuna nyt tulevaisuudessa uuden ostaviin verrattuna.
 
Hyvä video. Aika vähän oli ajettu sähköllä herran omalla Porschella.

Tulevaisuus tosiaan on auki, että seuraako tuosta isommat akut plugareihin vai lopettavatko autonvalmistajat noiden tekemisen kun nuo uudet kiristyvät päästökertoimet tulevat?
 
Tuolla 50/50 suhteella, joka oli tulossa ensi vuonna akun koko ole käytännössä merkityksetön vai ajattelenko asian väärin? Jos testissä siis ajetaan akku täydestä tyhjäksi ja sitten laskennallisesti saman verran kilometrejä polttiksella niin polttiksen päästöt vain vedetään aina puoliksi? (0g/km+xg/km)/2
 
Seuraavana vuonna sitten käytännössä phev päästöt laskennallisesti kolmanneksen pienemmät kuin polttiksen eli kutakuinkin HEV luokkaa.

Riski tuossa uudistuksessa lienee se, että täällä keksitään uudistaa phev-ajoneuvoverotus vastaamaan polttiksia, jolloin vuosivero nousee, ja ei ole mitään kannustinta ostaa enää PHEV.
 
Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Tämäpä juuri! Ei ole sallittua suomalaisen autoilla edullisesti, saati saada uudehkoa autoa allensa.

Ei autokanta näin uudistu, kun vertaa viime vuoden myyntilukemia 1989 lukemiin, jolloin myytiin 180 000 uutta autoa.

Kun tuo kipuraja ylitetään niin ihmiset siirtyvät 2-T skoottereihin…
 
Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Meikäläisen 2016 Auris farkku hybrid (NEDC 83 g) pitää edelleen pintansa verokarhua vastaan.

Olen näköjään 4 v sitten todennut, että olin 4-5 v aikaisemmin todennut, että olin aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen.

Luin tuon aamulla, jolloin jutussa oli vielä ennen 1.4.2021 voimassa olleet malus-rajat.

Ne olivat:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 95 g
95 g ylittävät grammat 8,1 €/a
140 g ylittävät grammat 11 €/a

Nyt voimassa:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 90 g
90g 11 €/g/a
140 g 13 €/g/a

Varsinkin noissa yligrammamaksuissa on nähtävissä aika tiukkaa vuosikorotusta, kun nousivat nyt huhtikuun alussa 18-36 %.

Esimerkkejä uusista maksuista eri päästöillä:
<90 g, 0 €/a
91 g, 47 €/a
100 g, 146 €/a
150 g, 716 €/a
200 g, 1366 €/a
250 g, 2016 €/a
300 g, 2666 €/a
350 g, 3316 €/a

On kyllä tuntuvaa keppiä jo tuolla 150-200 g päästävissä. Kerätyistä maksuista ei tee tiukkaakaan tarjota 6900 € hankintatukia uuden sähkiksen ostajille, joita on 8-9 % uuden auton ostajista Ruotsissa.

Olen joskus 4-5 v sitten todennut Auris farkkuhybridini (83 g CO2) olevan aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen, koska päästöt ovat pienet ja käyttövoima on pelkkä bensiini. Jos Ruotsin systeemit tulevat meillekin, ja vuoden välein kiristetään alarajaa 5 g, niin joudun jo parin vuoden päästä verotettavaksi.

Edit. En joutuisikaan verolle, koska koskee vain uusia autoja 3v ajan niiden ensirekisteröinnistä. Vanhoja ei siis tuossa mallissa rangaista. Uuden ostajaa porkkanoi/kepittää todella tehokkaasti, eli vaikuttaa sitä kautta ja viiveellä autokantaan.

Viimeisen yhdeksän vuoden aikana vuotuinen vero on inflaation laukasta huolimatta laskenut nimellisesti 147,82 €:sta 106,58 €:oon, eli reaalisesti vero on kutistunut suorastaan olemattomaksi.

Traficomin sivujen mukaan 1.1.2025-31.12.2025 ja myös alkaen 1.1.2026 pysyy sama 106,58 €/a.




Edit. Taitaa verokarhukin ajella samanlaisella farkkuauriksella. :) Meinaan aikoo korottaa kaikkia 0-82 g päästäviä, mutta 83 g pysyy vuonna 2026:kin ennallaan 106,58 eurossa.

"

Vähäpäästöisten ajoneuvojen perusvero nousee 1.1.2026 alkaen​

  • NEDC-mittaustavan mukainen perusvero nousee, jos päästöt ovat 0-82 g/km."
 
Viimeksi muokattu:
Polttoaineen verotus pitää ottaa myös huomioon. Sähköllähän on VIELÄ halpaa ajella, eiköhän sekin kohta muutu kun ei enään fossiilisten verotuloja tule samalla tavalla.
 
Ei ollut tosin millään muotoa tervettä meidän taloudenhoito vuonna 1989.
Ei ollut ei, nousukautta jatkui 30-luvulta lähtien, mutta se onkin kokonaan toiseenketjuun sopiva keskustelu.

Nykyisillä myynti- & tuontimäärillä autokanta jatkaa vanhenemistaan. Nythän on keski-ikä hitusen alle 14v, käytännössä sama missä britit romuttaa autonsa.
 
Ei ollut ei, nousukautta jatkui 30-luvulta lähtien, mutta se onkin kokonaan toiseenketjuun sopiva keskustelu.

Nykyisillä myynti- & tuontimäärillä autokanta jatkaa vanhenemistaan. Nythän on keski-ikä hitusen alle 14v, käytännössä sama missä britit romuttaa autonsa.
80-luvun lopun kasinotalous ei kyllä ollut mitään todellista nousua, vaan vaan valtavaa velkaantumista.

Sinänsä se että autokanta vanhenee ei oikeastaan johdu niiden verotuksesta, vaan siitä että kansantalous ei kasva. Eihän suomessa autoilu sinänsä juurikaan sen kalliimpaa ole kuin esim. saksassakaan, suomalaisilla on vaan vähemmän rahaa.
 
80-luvun lopun kasinotalous ei kyllä ollut mitään todellista nousua, vaan vaan valtavaa velkaantumista.

Sinänsä se että autokanta vanhenee ei oikeastaan johdu niiden verotuksesta, vaan siitä että kansantalous ei kasva. Eihän suomessa autoilu sinänsä juurikaan sen kalliimpaa ole kuin esim. saksassakaan, suomalaisilla on vaan vähemmän rahaa.
Joillain on mennyt ohi että verotus on sähkövehkeissä aika vaatimaton, energia maksaa hyvin maltillisesti. Silti ei ole varaa koska valtio.
 
Joillain on mennyt ohi että verotus on sähkövehkeissä aika vaatimaton, energia maksaa hyvin maltillisesti. Silti ei ole varaa koska valtio.
Hybridejä ja plug-in hybridejä ei pahemmin verotella, mutta täyssähköjä kyllä.
Ainakin tuosta omasta Enyaqista maksan ajoneuvoveroa karkeasti 3x sen mitä aiemmasta Corolla hybridistä. Useampi satanen enemmän vuosittain.
 
Hybridejä ja plug-in hybridejä ei pahemmin verotella, mutta täyssähköjä kyllä.
Ainakin tuosta omasta Enyaqista maksan ajoneuvoveroa karkeasti 3x sen mitä aiemmasta Corolla hybridistä. Useampi satanen enemmän vuosittain.
Oikeastaan käyttövoimaveroa. Ei se ajoneuvovero sähkärissä niin ihmeellinen ole.
 
Seuraavana vuonna sitten käytännössä phev päästöt laskennallisesti kolmanneksen pienemmät kuin polttiksen eli kutakuinkin HEV luokkaa.

Riski tuossa uudistuksessa lienee se, että täällä keksitään uudistaa phev-ajoneuvoverotus vastaamaan polttiksia, jolloin vuosivero nousee, ja ei ole mitään kannustinta ostaa enää PHEV.

En ihan varma kaavoistasi.

Viimevuonna taisi olla Tuulilasissa artikkelli lataus hybrideistä, eli oli vedetty tilasto niiden käytön todellisesta kuluttuksesta EU alueella, maiden välillä isoa eroja, mutta jos suomi oli kärjessä sähköllä ajossa, niin täälläkin todellinne kulutus on isoa vs laskentakaava. Siltä pohjalta sitten muutetaan laskentaa lähemmäksi todellista. Kyllä ne silti pärjää polttiksille, ja se tunnettua että hyvä hybridi voi kuluttaa vähemmän kuin surkea lataushybridi.

Lataushybridien verotus on Suomessa erityisesti tukenut hankintaa, jos se tuki vähenee niin se ei välttämättä ole huono juttu, eniten tuen lasku koskee isoja paljon päästäviä, joten se todennäköisesti vähentää niiden myyntiä, kysyntä siirtyy täysäsähköihin tai vähemmän päästäviin hybrideihin/poltiksiin. Tätä vauhdittaa lisäksi se että valmistajien myynnin kokonais tavoittee tiukkenee, eli paljon päästävien verottomatkin pyynnit nousee.

Vuosittaisissa käyttömaksuissa, niin lataushybridin veron nousu, jos ja kun niihin ei nyt ylimääräistä lättästä, vaan tasataan, niin ovat ne jatkossakin Suomessa kilpailukykyisä vs ei ladattavat hybrid ja polttikset. varsinkin nuo missä sitä akkukapasiteettia on senverran että voi ne arkiajot ajaa pitkälti sähköllä.
Ne taasen joutaakin paaliin missä ladattava akku tosiasiassa lisää vain kulutusta (vs polttis ja hybridi), mutta ennustan että meillä myyntitalastoihin jää lähinnä ne mallit missä edullinen lataushybridilinja ja sillä oikeasti saavutettu päästö vähennyksiä. Osalla ne hinnat pomsahtaa niin että poistuvat aktiivisesta tarjonnasta.
 
Harkitsen vakavasti hankkia ensi viikolla Ford Explorer 3.0 PHEV 2021 Platinum, vähän alle 100 000 kilometriä mittarissa.

Paperilla näyttää hyvältä, koeajo tuntui hyvältä, mutta mitä kyseisestä menopelistä voi odottaa hajoavan ja onko asiallinen vehje vai ei? En ole aiemmin omistanut hybridiautoa.
 
Harkitsen vakavasti hankkia ensi viikolla Ford Explorer 3.0 PHEV 2021 Platinum, vähän alle 100 000 kilometriä mittarissa.

Paperilla näyttää hyvältä, koeajo tuntui hyvältä, mutta mitä kyseisestä menopelistä voi odottaa hajoavan ja onko asiallinen vehje vai ei? En ole aiemmin omistanut hybridiautoa.

Common Problems With the Ford 10R80 10-Speed Transmission Explained - Ford-Trucks.com
https://www.ford.com/support/how-to...-f-150-2021-2022-engine-intake-valves-recall/

Tuossa varmaan pahimmat. Eli vaihdelaatikko ongelmia ja imuventtiilit kuraa.

Itseltä löytyy tuollainen ja pari viikkoa sitten napsahti tuo takaisinkutsuvaroitus 24s55 tuosta imuventtiiliongelmasta. Saapa nähdä vaihtavatko oikeasti moottorin kuten pelottelevat vai hyssytelläänkö vain.
 
2017 mallinen pistokeladattava Mini Coutryman, mistä näkee mittaristosta akun varaustason?

Sukulainen oli ostanut tälläisen ja nyt pitäisi etänä tämä hänelle selvittää.

Olen yrittänyt Googlata ja selvittää, mutta ihan helpolla ei nyt asia selviä...
 
2017 mallinen pistokeladattava Mini Coutryman, mistä näkee mittaristosta akun varaustason?

Sukulainen oli ostanut tälläisen ja nyt pitäisi etänä tämä hänelle selvittää.

Olen yrittänyt Googlata ja selvittää, mutta ihan helpolla ei nyt asia selviä...
En omista miniä mutta tällainen löytyi lontoonkielisestä ohjekirjasta.
Ilmeisesti ei ole mitään jatkuvasti näkyvissä olevaa palkkia tms kuten polttoainemittari.
Screenshot_20250316-100721-01.jpeg
 
Common Problems With the Ford 10R80 10-Speed Transmission Explained - Ford-Trucks.com
https://www.ford.com/support/how-to...-f-150-2021-2022-engine-intake-valves-recall/

Tuossa varmaan pahimmat. Eli vaihdelaatikko ongelmia ja imuventtiilit kuraa.

Itseltä löytyy tuollainen ja pari viikkoa sitten napsahti tuo takaisinkutsuvaroitus 24s55 tuosta imuventtiiliongelmasta. Saapa nähdä vaihtavatko oikeasti moottorin kuten pelottelevat vai hyssytelläänkö vain.
Tarkistin kiikarissani olevan vaihtoauton sarjanumeroa ja Fordin sivuilla tuli vihreää vastaan. Lieneekö se yksilö turvassa vai onko vaan niin, ettei ole vielä ehditty ilmoittaa takaisinkutsusta?

Meneekö nämä takaisinkutsut tai mahdolliset moottorin vaihdot Fordin piikkiin, vaikka olisi takuu mennyt umpeen?

Onko tuo vaihteisto sellainen, että siitä tulee ongelmia joka tapauksessa joskus, eli 5 000 remppa on ikään kuin tiedossa joka tapauksessa jossain kohtaa? Oletko itse huomannut jotain asiaan liittyen ja jos saan kysyä, paljonko on kilometrejä mittarissa tällä hetkellä?

Screenshot_20250316_101442_Chrome.jpg
 
Tarkistin kiikarissani olevan vaihtoauton sarjanumeroa ja Fordin sivuilla tuli vihreää vastaan. Lieneekö se yksilö turvassa vai onko vaan niin, ettei ole vielä ehditty ilmoittaa takaisinkutsusta?

Meneekö nämä takaisinkutsut tai mahdolliset moottorin vaihdot Fordin piikkiin, vaikka olisi takuu mennyt umpeen?

Onko tuo vaihteisto sellainen, että siitä tulee ongelmia joka tapauksessa joskus, eli 5 000 remppa on ikään kuin tiedossa joka tapauksessa jossain kohtaa? Oletko itse huomannut jotain asiaan liittyen ja jos saan kysyä, paljonko on kilometrejä mittarissa tällä hetkellä?

Screenshot_20250316_101442_Chrome.jpg
Meillä nyt mittarissa 83tkm. Eli takuuta vielä jäljellä sen 17tkm.

Fordin sivusto näyttää omaankin että ei takaisinkutsuja, mutta postilla tuli jo varoitusilmoitus tuoteturvallisuuteen liittyvästä takaisinkutsusta.

Takaisinkutsu: Ford Explorer Bronco Mahdollinen käyttövoiman menetys | recall:siteName Traficom kertoisi että autoja on ilmeisesti 28?

Explorer or Aviator models produced from June 7th, 2021 and October 31st, 2021.

Meillä laatikosta meni jo öljypumppu joka meni takuuseen. Mutta tuohan ei ole se varsinainen ongelma vaan paskasti suunniteltu laatikko. Vaihtaa lotolla nykien eikä muutenkaan tuo käytös ole kyllä sulavimmasta päästä.

Mutta autoon muuten kyllä tyytyväinen. Hauskin laitos mitä ole omistanut.
 
Meillä nyt mittarissa 83tkm. Eli takuuta vielä jäljellä sen 17tkm.

Fordin sivusto näyttää omaankin että ei takaisinkutsuja, mutta postilla tuli jo varoitusilmoitus tuoteturvallisuuteen liittyvästä takaisinkutsusta.

Takaisinkutsu: Ford Explorer Bronco Mahdollinen käyttövoiman menetys | recall:siteName Traficom kertoisi että autoja on ilmeisesti 28?

Explorer or Aviator models produced from June 7th, 2021 and October 31st, 2021.

Meillä laatikosta meni jo öljypumppu joka meni takuuseen. Mutta tuohan ei ole se varsinainen ongelma vaan paskasti suunniteltu laatikko. Vaihtaa lotolla nykien eikä muutenkaan tuo käytös ole kyllä sulavimmasta päästä.

Mutta autoon muuten kyllä tyytyväinen. Hauskin laitos mitä ole omistanut.
Tuo auto mitä katsoin olisi vähän vanhempaa saapumiserää, kun ensirekisteröinti on 3/21 niin autohan on sitten rakennettu paljon ennen tuota ilmoittamaasi aikaväliä.

Kävin koeajamassa vastaavaa ja ainakin sen perusteella jäi itsellenikin nimenomaan sellainen mielikuva, että tämän on pakko olla hauska vehje ja täyttää ja ylittää lisävarusteiden suhteen kaikki vaatimukseni. Sen yksilön koeajon aikana en osannut kiinnittää vaihteistoon toimintaan sen kummempaa huomiota, mielestäni se pelitti hyvin.

Kiitos paljon tiedoista ja kun vaihdelaatikkoasiaa nyt myös googlettelin, alkaa vähän tuntumaan siltä, ettö uskaltaakohan sitä sittenkään antaa omaa toimivaa autoa ja isoa nippua rahaa Exploreriin vaihtoon, kun ei millään jaksaisi sitten esimerkiksi vuoden päästä antaa toista isoa nippua rahaa sen korjaamiseen.

Sen verran vielä kysyn, että oletko tuosta mainitsemastasi laatikon nykimisestä tiedustellut takuun piiriin ratkaisua, jos se on kerta jo tiedossa, että laatikko on sitä nihkeämpää mallia, niin menisikö se takuuseen ennen takuun loppumista?
 
Tuo auto mitä katsoin olisi vähän vanhempaa saapumiserää, kun ensirekisteröinti on 3/21 niin autohan on sitten rakennettu paljon ennen tuota ilmoittamaasi aikaväliä.

Kävin koeajamassa vastaavaa ja ainakin sen perusteella jäi itsellenikin nimenomaan sellainen mielikuva, että tämän on pakko olla hauska vehje ja täyttää ja ylittää lisävarusteiden suhteen kaikki vaatimukseni. Sen yksilön koeajon aikana en osannut kiinnittää vaihteistoon toimintaan sen kummempaa huomiota, mielestäni se pelitti hyvin.

Kiitos paljon tiedoista ja kun vaihdelaatikkoasiaa nyt myös googlettelin, alkaa vähän tuntumaan siltä, ettö uskaltaakohan sitä sittenkään antaa omaa toimivaa autoa ja isoa nippua rahaa Exploreriin vaihtoon, kun ei millään jaksaisi sitten esimerkiksi vuoden päästä antaa toista isoa nippua rahaa sen korjaamiseen.

Sen verran vielä kysyn, että oletko tuosta mainitsemastasi laatikon nykimisestä tiedustellut takuun piiriin ratkaisua, jos se on kerta jo tiedossa, että laatikko on sitä nihkeämpää mallia, niin menisikö se takuuseen ennen takuun loppumista?
Eiväthän nuo ole siitä vikaa löytäneet niin asia ei huollon puolelta etene. Pariin kertaan ovat koeajelleet ja huollon mielestä toimii normaalisti.

Itsellä oli Jenkeissä talvella vuokra-autona Mustang tuolla samalla laatikolla ja pari vuotta tuoreempana versiona ja en kyllä senkään vaihtojen sujuvuutta lähtisi varauksetta kehumaan. Eli laatikolle ominaista käytöstä nuo karkeat vaihdot.

Niin ja ei mene sladissa vaikka miten yrittää:
 
Eiväthän nuo ole siitä vikaa löytäneet niin asia ei huollon puolelta etene. Pariin kertaan ovat koeajelleet ja huollon mielestä toimii normaalisti.

Itsellä oli Jenkeissä talvella vuokra-autona Mustang tuolla samalla laatikolla ja pari vuotta tuoreempana versiona ja en kyllä senkään vaihtojen sujuvuutta lähtisi varauksetta kehumaan. Eli laatikolle ominaista käytöstä nuo karkeat vaihdot.

Niin ja ei mene sladissa vaikka miten yrittää:

Kysynpähän vielä suoraan sitten, että suositteletko näillä spekseillä Explorer Platinumin hankkimista omien kokemuksiesi perusteella sekä huomioon ottaen vaihdelaatikkoloton: 92 000 km ajettu, 40 000 euroa, takuuta jäljellä vuosi/8 000 kilometriä? Itsehän autosta tykkään, eli enemmänkin ehkä haen sitä hajoamiseen liittyvää perstuntumaa.

Satutko muuten sinä/joku muu vielä tietämään, mikä se vaihdelaatikon korjauksen/vaihdon kokonaishinta töineen ja osineen lienee Suomessa, jos sellainen ikävä keissi pääsee tapahtumaan?
 
Kysynpähän vielä suoraan sitten, että suositteletko näillä spekseillä Explorer Platinumin hankkimista omien kokemuksiesi perusteella sekä huomioon ottaen vaihdelaatikkoloton: 92 000 km ajettu, 40 000 euroa, takuuta jäljellä vuosi/8 000 kilometriä? Itsehän autosta tykkään, eli enemmänkin ehkä haen sitä hajoamiseen liittyvää perstuntumaa.

Satutko muuten sinä/joku muu vielä tietämään, mikä se vaihdelaatikon korjauksen/vaihdon kokonaishinta töineen ja osineen lienee Suomessa, jos sellainen ikävä keissi pääsee tapahtumaan?
Sanotaan vaikka että empä minä mitään autoa keksi mihin tuon haluaisin vaihtaa ja itse ostaisin tuon uudelleen.

Itse ajanut tuolla 40tkm ja ainoa hajonnut on tuon vaihdelaatikon sähköinen "sekundääri"öljypumppu, joka siis piti öljypaineet ylhäällä kun ajetaan sähköllä.
Aiempi takaisinkutsu oli perän kiinnityspultin vaihto järeämpään.

Latailtu on aina kotona, mutta ajetaan kohtuu paljon pitkää matkaa niin kulutus näyttää tuolle 40tkm 7.3L/100km. Sähköllä pääsee talvella sen 20-25km ja kesällä tyyliin 35km.
Talvella pakotus pelkälle sähkölle ei toimi, vaan bensamotti lyödään tulille hihasta ravistettuna tyyliin 5km välein että pysyy motti lämpöisenä.
 
2017 mallinen pistokeladattava Mini Coutryman, mistä näkee mittaristosta akun varaustason?

Sukulainen oli ostanut tälläisen ja nyt pitäisi etänä tämä hänelle selvittää.

Olen yrittänyt Googlata ja selvittää, mutta ihan helpolla ei nyt asia selviä...
Vilkkuviiksen päästä nappia painamalla kierrättää mittaristossa informaatiota, jäähdytysnesteen lämpötila, akun varaustila, kulutus, jäljellä oleva range sähköllä&bensalla riippuen mitä tuonne on asetuksista laittanut näkymään.
 
Vaimon Mitsua (Eclipse Cross) on päivittäin ladattu tällä auton mukana tulleella tavalliseen pistorasiaan kytkettävällä kaapelilla jossa on vikavirtasuoja kaiketi ja onko siinä pistorasian lämpöanturikin joka voi rajoittaa latausta? Pari vuotta auton lämmitystolpasta 10A ja nyt talon seinän pistorasiasta kohta vuoden verran, 16A millä latautuu nopeammin.
Vasta nyt huomasin että se onkin tarkoitettu väliaikaiseen lataukseen ja pitäisi laittaa kotilaturi tällekin. Aikaisemmin en Outlanderin kanssa huomannut tälläistä suositusta vaikka Mitsun keskusteluforumia tuli selattua paljonkin.
Lataileeko muutkin tällä väärällä tavalla vielä?
Miten se osaa ladata eri nopeudella sulakekoon mukaan vai onko pistorasian lämpötila vaikuttanut? Lataa kuitenkin nopeammin 16A pistorasiasta kuin ikivanhasta lämmitystolpasta.
Mitsun mukaan:
Lataa tavallista pistorasiaa käyttämällä. Suosittelemme tarkastuttamaan pistorasian ja asennuksen pätevällä sähköasentajalla ennen latauksen aloittamista tai asennuttamaan vakituiseen latauspaikkaan kiinteän latauslaitteen.
100 %:N VARAUS
230V8A: 7,0 TUNTIA*
230V10A: 6,0 TUNTIA
230V16A: 4,0 TUNTIA
Manuaalissa vain kuvattu eri maissa käytetyt pistokkeet ja että tässä pitäisi olla 16A, 250V latauskaapeli.

Edit: Kuitenkin siinä lukee: Input/Output 10A, 220V-240V 50Hz/60Hz.
 
Viimeksi muokattu:
Vaimon Mitsua (Eclipse Cross) on päivittäin ladattu tällä auton mukana tulleella tavalliseen pistorasiaan kytkettävällä kaapelilla jossa on vikavirtasuoja kaiketi ja onko siinä pistorasian lämpöanturikin joka voi rajoittaa latausta? Pari vuotta auton lämmitystolpasta 10A ja nyt talon seinän pistorasiasta kohta vuoden verran, 16A millä latautuu nopeammin.
Vasta nyt huomasin että se onkin tarkoitettu väliaikaiseen lataukseen ja pitäisi laittaa kotilaturi tällekin. Aikaisemmin en Outlanderin kanssa huomannut tälläistä suositusta vaikka Mitsun keskusteluforumia tuli selattua paljonkin.
Lataileeko muutkin tällä väärällä tavalla vielä?
Miten se osaa ladata eri nopeudella sulakekoon mukaan vai onko pistorasian lämpötila vaikuttanut? Lataa kuitenkin nopeammin 16A pistorasiasta kuin ikivanhasta lämmitystolpasta.
Mitsun mukaan:
Lataa tavallista pistorasiaa käyttämällä. Suosittelemme tarkastuttamaan pistorasian ja asennuksen pätevällä sähköasentajalla ennen latauksen aloittamista tai asennuttamaan vakituiseen latauspaikkaan kiinteän latauslaitteen.
100 %:N VARAUS
230V8A: 7,0 TUNTIA*
230V10A: 6,0 TUNTIA
230V16A: 4,0 TUNTIA
Manuaalissa vain kuvattu eri maissa käytetyt pistokkeet ja että tässä pitäisi olla 16A, 250V latauskaapeli.

Edit: Kuitenkin siinä lukee: Input/Output 10A, 220V-240V 50Hz/60Hz.

Tukesin suositus taitaa olla että ei käytetä niitä sukolatureita ”kiinteänä” laturina. Ja 8A max.
 
Puolitoista vuotta latasin 8A sukosta sähkäriä, ei ongelmia. Tosin oli ihan uusi pistorasia käytössä. Välillä tuntui aavistuksen lämpöiseltä, mutta ei huolestuttavasti.
 
Tukesin suositus taitaa olla että ei käytetä niitä sukolatureita ”kiinteänä” laturina. Ja 8A max.
Tämä nykyinen talon seinässä oleva 16A pistorasia on uusi ja rivariasunnon sähköt on uusittu kokonaan keskusta myöten vuosi sitten. Pistorasian on vielä kerrottu olevan tämän hybridiauton latausta varten ja siinä taitaa olla oma vikavirtasuoja ainakin. Tämä sähköremppa siis itse maksettu.
Valitettavasti taloyhtiö ei aio osallistua kustannuksiin millään tavalla jos haluaa oman latauspisteen laittaa ja se pitäisi kuitenkin olla taloyhtiön parkkiruudussa eikä seinässä.
 
Tämä nykyinen talon seinässä oleva 16A pistorasia on uusi ja rivariasunnon sähköt on uusittu kokonaan keskusta myöten vuosi sitten. Pistorasian on vielä kerrottu olevan tämän hybridiauton latausta varten ja siinä taitaa olla oma vikavirtasuoja ainakin. Tämä sähköremppa siis itse maksettu.
Valitettavasti taloyhtiö ei aio osallistua kustannuksiin millään tavalla jos haluaa oman latauspisteen laittaa ja se pitäisi kuitenkin olla taloyhtiön parkkiruudussa eikä seinässä.
Jos auton väliaikaislaturissa lukee 10A, niin sillä se lataa, ei pistorasian sulakkeen mukaan. Vanhassa tolpassa voi olla jotain vastuksia (pitkä ohut johto tms.) joka tarjoaa vähemmän virtaa kuin 10A.
Plugarin (ja myös täyssähkön) latauksessa keskimääräisellä ajosuoritteella pärjää hyvin suko-latauksella. Pidemmillä natkoilla voi ladata niistä "oikeista latureista" suuremmalla teholla (vaikka suurin osa plugareista ei taida edes tähän kyetä?).
 
Tämä nykyinen talon seinässä oleva 16A pistorasia on uusi ja rivariasunnon sähköt on uusittu kokonaan keskusta myöten vuosi sitten. Pistorasian on vielä kerrottu olevan tämän hybridiauton latausta varten ja siinä taitaa olla oma vikavirtasuoja ainakin. Tämä sähköremppa siis itse maksettu.
Valitettavasti taloyhtiö ei aio osallistua kustannuksiin millään tavalla jos haluaa oman latauspisteen laittaa ja se pitäisi kuitenkin olla taloyhtiön parkkiruudussa eikä seinässä.

Hyvä se on aina minimoida riskit. Tuskin tulee ongelmia kun pitää laitteet ja liittimet kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 530
Viestejä
4 695 278
Jäsenet
76 757
Uusin jäsen
EpicBlobbish

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom