• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:10 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Kiva homma, että kerroit mutta miksi et voi kertoa tarkemmin mitä siinä luki?
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
 
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Vain harvoissa phev:ssä on polttis optimoitu hybridikäyttöön, kuten Toyota, Ford ja Mitsu 2019-> on eli atkinson kierrolla ja moottorinohjaus hybridikäyttöön ohjelmoitu.

PHEV kun ajetaan hybridinä, on akussa sen verran kapasiteettiä tyhjänäkin, ettei polttis saavuta käyntilämpöjä.

Haaleana ajo lisää veden ja bensan määrää öljyn seassa, mikä sitten heikentää voiteluominaisuuksia ja josta seuraa sitten artikkelin kaltaisia ongelmia jo varhaisilla kilometreillä.
TM numero 3 2025 Astra phev 60tkm käyttötesti.jpg
TM numero 3 2025 Astra phev 60tkm käyttötesti.jpg
 
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
 
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:

Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
 
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:

Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
Juu. Alle kaksi vuotta vanha takaisinkutsu, eli vian löymisestä ei ole kovin pitkä aika.

Jos tosiaan ongelma on jo niin iso, että moottori nakuttaa, niin moottorinvaihto korjaus tiedossa. Autojen määrä 945kpl.


Ilmeisesti USA:ssa kuluttajasuoja auton tyyppivioille on aikankattava. Toki EU:hun valuu samaa tietoa, niin pakko korjata myös täällä?

Lainaus Traficomista:
Kuluneiden kiertokangen laakereiden aiheuttama nakutus - tarvittaessa vaihdetaan moottori
1.8.2023
-
945
 
^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?

Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
 
Mun Optimaan päivittivät auton softan niin että se osaa kertoa nakutuksesta jos sellaista ilmenee. Samalla kuuntelivat eikä mitään ollut. 2016 ja nyt mittarissa 110tkm.
 
^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?

Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
Ei niit varmaan montaa ole, vaiks ainahan se on hyvä jos sais 100tkm ajetun koneen tilalle uuden (tai ees tehdaskunnostetun).

Faces Kia/hyny ryhmäs näky olevan ainakin kaks, toisella ajettu noin 120 tkm ja toisella 150 tkm.

Testataan laittamal testeri nakutusanturin johdotuksene ja si koneella ajetaan testikäyttö moottorille, softa "kuuntelee" nakutusta.
Ajossa ei kumpikaan ollut mitään huomannut, eikä koneesta korvakuulolla.
 
Mikko sohaisee autojen muurahaispesää oikein kunnolla! :) 13 minuutin video, mutta fiksua salapoliisityötä on tehnyt.

Muistan jo nähneenikin jotain keskustelua, mutta en nyt sitten tietysti läytänyt. Uusi video siis itselle.



Lähtee siis tuosta:
no basic settings
Vikakoodi, jota ei voi nollata yhtään millään konstilla.

Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.

Käytetty samaa leimasinta joka huollossa.
Käytetty myös samaa kynää ja käsialaa joka huollossa.

Mikon mukaan yleensä tuontiauto kyseessä? Varmaan jo ihan siitäkin syystä, että jokainen voi ilmaiseksi tarkistaa auton kilometrilukemat Traficomista (jos kyseessä on Suomiauto)?


Aika yleinen on, että 100tkm on ruuvattu mittaria? Oli siinä kyllä kai maininta jostain tapauksesta, että oli ruuvattu 500tkm pois?
 
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?

Tuollainen yksittäinen naarmu laakeriliuskassa ei kyllä oikein kerro mitään. Tai kertoo että siellä on jokin ylimääräinen ollut, mutta yksi ainoa naarmu ei oikein kerro mistään tyypillisestä, vaikkei siellä tietysti sellaista pitäiskään olla.

Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
 
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
Juu. Niissä on varmasti jotain eroja, riippuen automerkistä.

Toyota olikin tuossa juuri ykkönen.


"Tutkimus: Näiden autojen mittareita ruuvataan Suomessa eniten – jopa yli 150 000 kilometrin huijaus
Yleisin kohde vilungille on Toyotan suosittu maastoauto, kertoo Carvertical-yhtiön tutkimus."

 
Ilmeisesti 2016 mallin Passatteja, viimeinen vuosikerta paperisilla huoltokirjoilla?
Taisi olla tosiaan 2016 Passat.

Tuosta tulikin mieleen, että on olemassa myös autoon ostettavia/asennettavia "palikoita" jotka puolittaa ajetut kilometrit.

Eli sähköinen huoltokirjakaan ei ole aina tae, että autolla on on ajettu sama määrä, kuin mittarissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 700
Viestejä
4 645 110
Jäsenet
76 299
Uusin jäsen
jorma1111

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom