Toyota hybridi alle ja kovaa ajoa.Suosittelisin bensaa, mutta kaikki uudehkot taitaa olla järjestään plugareita, joten hankalaa on.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toyota hybridi alle ja kovaa ajoa.Suosittelisin bensaa, mutta kaikki uudehkot taitaa olla järjestään plugareita, joten hankalaa on.
Yhteenvedosta;Kiva homma, että kerroit mutta miksi et voi kertoa tarkemmin mitä siinä luki?
Vain harvoissa phev:ssä on polttis optimoitu hybridikäyttöön, kuten Toyota, Ford ja Mitsu 2019-> on eli atkinson kierrolla ja moottorinohjaus hybridikäyttöön ohjelmoitu.Yhteenvedosta;
"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"
Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.Yhteenvedosta;
"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"
Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.
Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
Juu. Alle kaksi vuotta vanha takaisinkutsu, eli vian löymisestä ei ole kovin pitkä aika.Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:
Takaisinkutsu: Kia Optima (JF) PHEV Moottorin nakutus | recall:siteName
basetakaisinkutsut.traficom.fi
Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
Kuluneiden kiertokangen laakereiden aiheuttama nakutus - tarvittaessa vaihdetaan moottori |
1.8.2023 |
- |
945 |
Ei niit varmaan montaa ole, vaiks ainahan se on hyvä jos sais 100tkm ajetun koneen tilalle uuden (tai ees tehdaskunnostetun).^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?
Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.
Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.
Juu. Niissä on varmasti jotain eroja, riippuen automerkistä.Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
Taisi olla tosiaan 2016 Passat.Ilmeisesti 2016 mallin Passatteja, viimeinen vuosikerta paperisilla huoltokirjoilla?
Tämäpä juuri! Ei ole sallittua suomalaisen autoilla edullisesti, saati saada uudehkoa autoa allensa.Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Meikäläisen 2016 Auris farkku hybrid (NEDC 83 g) pitää edelleen pintansa verokarhua vastaan.Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Luin tuon aamulla, jolloin jutussa oli vielä ennen 1.4.2021 voimassa olleet malus-rajat.
Ne olivat:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 95 g
95 g ylittävät grammat 8,1 €/a
140 g ylittävät grammat 11 €/a
Nyt voimassa:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 90 g
90g 11 €/g/a
140 g 13 €/g/a
Varsinkin noissa yligrammamaksuissa on nähtävissä aika tiukkaa vuosikorotusta, kun nousivat nyt huhtikuun alussa 18-36 %.
Esimerkkejä uusista maksuista eri päästöillä:
<90 g, 0 €/a
91 g, 47 €/a
100 g, 146 €/a
150 g, 716 €/a
200 g, 1366 €/a
250 g, 2016 €/a
300 g, 2666 €/a
350 g, 3316 €/a
On kyllä tuntuvaa keppiä jo tuolla 150-200 g päästävissä. Kerätyistä maksuista ei tee tiukkaakaan tarjota 6900 € hankintatukia uuden sähkiksen ostajille, joita on 8-9 % uuden auton ostajista Ruotsissa.
Olen joskus 4-5 v sitten todennut Auris farkkuhybridini (83 g CO2) olevan aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen, koska päästöt ovat pienet ja käyttövoima on pelkkä bensiini. Jos Ruotsin systeemit tulevat meillekin, ja vuoden välein kiristetään alarajaa 5 g, niin joudun jo parin vuoden päästä verotettavaksi.
Edit. En joutuisikaan verolle, koska koskee vain uusia autoja 3v ajan niiden ensirekisteröinnistä. Vanhoja ei siis tuossa mallissa rangaista. Uuden ostajaa porkkanoi/kepittää todella tehokkaasti, eli vaikuttaa sitä kautta ja viiveellä autokantaan.