Toyota hybridi alle ja kovaa ajoa.Suosittelisin bensaa, mutta kaikki uudehkot taitaa olla järjestään plugareita, joten hankalaa on.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toyota hybridi alle ja kovaa ajoa.Suosittelisin bensaa, mutta kaikki uudehkot taitaa olla järjestään plugareita, joten hankalaa on.
Yhteenvedosta;Kiva homma, että kerroit mutta miksi et voi kertoa tarkemmin mitä siinä luki?
Vain harvoissa phev:ssä on polttis optimoitu hybridikäyttöön, kuten Toyota, Ford ja Mitsu 2019-> on eli atkinson kierrolla ja moottorinohjaus hybridikäyttöön ohjelmoitu.Yhteenvedosta;
"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"
Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.Yhteenvedosta;
"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"
Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.
Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
Juu. Alle kaksi vuotta vanha takaisinkutsu, eli vian löymisestä ei ole kovin pitkä aika.Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:
Takaisinkutsu: Kia Optima (JF) PHEV Moottorin nakutus | recall:siteName
basetakaisinkutsut.traficom.fi
Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
Kuluneiden kiertokangen laakereiden aiheuttama nakutus - tarvittaessa vaihdetaan moottori |
1.8.2023 |
- |
945 |
Ei niit varmaan montaa ole, vaiks ainahan se on hyvä jos sais 100tkm ajetun koneen tilalle uuden (tai ees tehdaskunnostetun).^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?
Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.
Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.
Juu. Niissä on varmasti jotain eroja, riippuen automerkistä.Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
Taisi olla tosiaan 2016 Passat.Ilmeisesti 2016 mallin Passatteja, viimeinen vuosikerta paperisilla huoltokirjoilla?
Tämäpä juuri! Ei ole sallittua suomalaisen autoilla edullisesti, saati saada uudehkoa autoa allensa.Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Meikäläisen 2016 Auris farkku hybrid (NEDC 83 g) pitää edelleen pintansa verokarhua vastaan.Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Luin tuon aamulla, jolloin jutussa oli vielä ennen 1.4.2021 voimassa olleet malus-rajat.
Ne olivat:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 95 g
95 g ylittävät grammat 8,1 €/a
140 g ylittävät grammat 11 €/a
Nyt voimassa:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 90 g
90g 11 €/g/a
140 g 13 €/g/a
Varsinkin noissa yligrammamaksuissa on nähtävissä aika tiukkaa vuosikorotusta, kun nousivat nyt huhtikuun alussa 18-36 %.
Esimerkkejä uusista maksuista eri päästöillä:
<90 g, 0 €/a
91 g, 47 €/a
100 g, 146 €/a
150 g, 716 €/a
200 g, 1366 €/a
250 g, 2016 €/a
300 g, 2666 €/a
350 g, 3316 €/a
On kyllä tuntuvaa keppiä jo tuolla 150-200 g päästävissä. Kerätyistä maksuista ei tee tiukkaakaan tarjota 6900 € hankintatukia uuden sähkiksen ostajille, joita on 8-9 % uuden auton ostajista Ruotsissa.
Olen joskus 4-5 v sitten todennut Auris farkkuhybridini (83 g CO2) olevan aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen, koska päästöt ovat pienet ja käyttövoima on pelkkä bensiini. Jos Ruotsin systeemit tulevat meillekin, ja vuoden välein kiristetään alarajaa 5 g, niin joudun jo parin vuoden päästä verotettavaksi.
Edit. En joutuisikaan verolle, koska koskee vain uusia autoja 3v ajan niiden ensirekisteröinnistä. Vanhoja ei siis tuossa mallissa rangaista. Uuden ostajaa porkkanoi/kepittää todella tehokkaasti, eli vaikuttaa sitä kautta ja viiveellä autokantaan.
Ei ollut tosin millään muotoa tervettä meidän taloudenhoito vuonna 1989.Tämäpä juuri! Ei ole sallittua suomalaisen autoilla edullisesti, saati saada uudehkoa autoa allensa.
Ei autokanta näin uudistu, kun vertaa viime vuoden myyntilukemia 1989 lukemiin, jolloin myytiin 180 000 uutta autoa.
Ei ollut ei, nousukautta jatkui 30-luvulta lähtien, mutta se onkin kokonaan toiseenketjuun sopiva keskustelu.Ei ollut tosin millään muotoa tervettä meidän taloudenhoito vuonna 1989.
80-luvun lopun kasinotalous ei kyllä ollut mitään todellista nousua, vaan vaan valtavaa velkaantumista.Ei ollut ei, nousukautta jatkui 30-luvulta lähtien, mutta se onkin kokonaan toiseenketjuun sopiva keskustelu.
Nykyisillä myynti- & tuontimäärillä autokanta jatkaa vanhenemistaan. Nythän on keski-ikä hitusen alle 14v, käytännössä sama missä britit romuttaa autonsa.
Joillain on mennyt ohi että verotus on sähkövehkeissä aika vaatimaton, energia maksaa hyvin maltillisesti. Silti ei ole varaa koska valtio.80-luvun lopun kasinotalous ei kyllä ollut mitään todellista nousua, vaan vaan valtavaa velkaantumista.
Sinänsä se että autokanta vanhenee ei oikeastaan johdu niiden verotuksesta, vaan siitä että kansantalous ei kasva. Eihän suomessa autoilu sinänsä juurikaan sen kalliimpaa ole kuin esim. saksassakaan, suomalaisilla on vaan vähemmän rahaa.
Hybridejä ja plug-in hybridejä ei pahemmin verotella, mutta täyssähköjä kyllä.Joillain on mennyt ohi että verotus on sähkövehkeissä aika vaatimaton, energia maksaa hyvin maltillisesti. Silti ei ole varaa koska valtio.
Oikeastaan käyttövoimaveroa. Ei se ajoneuvovero sähkärissä niin ihmeellinen ole.Hybridejä ja plug-in hybridejä ei pahemmin verotella, mutta täyssähköjä kyllä.
Ainakin tuosta omasta Enyaqista maksan ajoneuvoveroa karkeasti 3x sen mitä aiemmasta Corolla hybridistä. Useampi satanen enemmän vuosittain.
Ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.Oikeastaan käyttövoimaveroa. Ei se ajoneuvovero sähkärissä niin ihmeellinen ole.
Seuraavana vuonna sitten käytännössä phev päästöt laskennallisesti kolmanneksen pienemmät kuin polttiksen eli kutakuinkin HEV luokkaa.
Riski tuossa uudistuksessa lienee se, että täällä keksitään uudistaa phev-ajoneuvoverotus vastaamaan polttiksia, jolloin vuosivero nousee, ja ei ole mitään kannustinta ostaa enää PHEV.
Harkitsen vakavasti hankkia ensi viikolla Ford Explorer 3.0 PHEV 2021 Platinum, vähän alle 100 000 kilometriä mittarissa.
Paperilla näyttää hyvältä, koeajo tuntui hyvältä, mutta mitä kyseisestä menopelistä voi odottaa hajoavan ja onko asiallinen vehje vai ei? En ole aiemmin omistanut hybridiautoa.
En omista miniä mutta tällainen löytyi lontoonkielisestä ohjekirjasta.2017 mallinen pistokeladattava Mini Coutryman, mistä näkee mittaristosta akun varaustason?
Sukulainen oli ostanut tälläisen ja nyt pitäisi etänä tämä hänelle selvittää.
Olen yrittänyt Googlata ja selvittää, mutta ihan helpolla ei nyt asia selviä...
Tarkistin kiikarissani olevan vaihtoauton sarjanumeroa ja Fordin sivuilla tuli vihreää vastaan. Lieneekö se yksilö turvassa vai onko vaan niin, ettei ole vielä ehditty ilmoittaa takaisinkutsusta?Common Problems With the Ford 10R80 10-Speed Transmission Explained - Ford-Trucks.com
https://www.ford.com/support/how-to...-f-150-2021-2022-engine-intake-valves-recall/
Tuossa varmaan pahimmat. Eli vaihdelaatikko ongelmia ja imuventtiilit kuraa.
Itseltä löytyy tuollainen ja pari viikkoa sitten napsahti tuo takaisinkutsuvaroitus 24s55 tuosta imuventtiiliongelmasta. Saapa nähdä vaihtavatko oikeasti moottorin kuten pelottelevat vai hyssytelläänkö vain.
Meillä nyt mittarissa 83tkm. Eli takuuta vielä jäljellä sen 17tkm.Tarkistin kiikarissani olevan vaihtoauton sarjanumeroa ja Fordin sivuilla tuli vihreää vastaan. Lieneekö se yksilö turvassa vai onko vaan niin, ettei ole vielä ehditty ilmoittaa takaisinkutsusta?
Meneekö nämä takaisinkutsut tai mahdolliset moottorin vaihdot Fordin piikkiin, vaikka olisi takuu mennyt umpeen?
Onko tuo vaihteisto sellainen, että siitä tulee ongelmia joka tapauksessa joskus, eli 5 000 remppa on ikään kuin tiedossa joka tapauksessa jossain kohtaa? Oletko itse huomannut jotain asiaan liittyen ja jos saan kysyä, paljonko on kilometrejä mittarissa tällä hetkellä?
![]()
Tuo auto mitä katsoin olisi vähän vanhempaa saapumiserää, kun ensirekisteröinti on 3/21 niin autohan on sitten rakennettu paljon ennen tuota ilmoittamaasi aikaväliä.Meillä nyt mittarissa 83tkm. Eli takuuta vielä jäljellä sen 17tkm.
Fordin sivusto näyttää omaankin että ei takaisinkutsuja, mutta postilla tuli jo varoitusilmoitus tuoteturvallisuuteen liittyvästä takaisinkutsusta.
Takaisinkutsu: Ford Explorer Bronco Mahdollinen käyttövoiman menetys | recall:siteName Traficom kertoisi että autoja on ilmeisesti 28?
Explorer or Aviator models produced from June 7th, 2021 and October 31st, 2021.
Meillä laatikosta meni jo öljypumppu joka meni takuuseen. Mutta tuohan ei ole se varsinainen ongelma vaan paskasti suunniteltu laatikko. Vaihtaa lotolla nykien eikä muutenkaan tuo käytös ole kyllä sulavimmasta päästä.
Mutta autoon muuten kyllä tyytyväinen. Hauskin laitos mitä ole omistanut.
Eiväthän nuo ole siitä vikaa löytäneet niin asia ei huollon puolelta etene. Pariin kertaan ovat koeajelleet ja huollon mielestä toimii normaalisti.Tuo auto mitä katsoin olisi vähän vanhempaa saapumiserää, kun ensirekisteröinti on 3/21 niin autohan on sitten rakennettu paljon ennen tuota ilmoittamaasi aikaväliä.
Kävin koeajamassa vastaavaa ja ainakin sen perusteella jäi itsellenikin nimenomaan sellainen mielikuva, että tämän on pakko olla hauska vehje ja täyttää ja ylittää lisävarusteiden suhteen kaikki vaatimukseni. Sen yksilön koeajon aikana en osannut kiinnittää vaihteistoon toimintaan sen kummempaa huomiota, mielestäni se pelitti hyvin.
Kiitos paljon tiedoista ja kun vaihdelaatikkoasiaa nyt myös googlettelin, alkaa vähän tuntumaan siltä, ettö uskaltaakohan sitä sittenkään antaa omaa toimivaa autoa ja isoa nippua rahaa Exploreriin vaihtoon, kun ei millään jaksaisi sitten esimerkiksi vuoden päästä antaa toista isoa nippua rahaa sen korjaamiseen.
Sen verran vielä kysyn, että oletko tuosta mainitsemastasi laatikon nykimisestä tiedustellut takuun piiriin ratkaisua, jos se on kerta jo tiedossa, että laatikko on sitä nihkeämpää mallia, niin menisikö se takuuseen ennen takuun loppumista?
Eiväthän nuo ole siitä vikaa löytäneet niin asia ei huollon puolelta etene. Pariin kertaan ovat koeajelleet ja huollon mielestä toimii normaalisti.
Itsellä oli Jenkeissä talvella vuokra-autona Mustang tuolla samalla laatikolla ja pari vuotta tuoreempana versiona ja en kyllä senkään vaihtojen sujuvuutta lähtisi varauksetta kehumaan. Eli laatikolle ominaista käytöstä nuo karkeat vaihdot.
Niin ja ei mene sladissa vaikka miten yrittää:
Sanotaan vaikka että empä minä mitään autoa keksi mihin tuon haluaisin vaihtaa ja itse ostaisin tuon uudelleen.Kysynpähän vielä suoraan sitten, että suositteletko näillä spekseillä Explorer Platinumin hankkimista omien kokemuksiesi perusteella sekä huomioon ottaen vaihdelaatikkoloton: 92 000 km ajettu, 40 000 euroa, takuuta jäljellä vuosi/8 000 kilometriä? Itsehän autosta tykkään, eli enemmänkin ehkä haen sitä hajoamiseen liittyvää perstuntumaa.
Satutko muuten sinä/joku muu vielä tietämään, mikä se vaihdelaatikon korjauksen/vaihdon kokonaishinta töineen ja osineen lienee Suomessa, jos sellainen ikävä keissi pääsee tapahtumaan?
Vilkkuviiksen päästä nappia painamalla kierrättää mittaristossa informaatiota, jäähdytysnesteen lämpötila, akun varaustila, kulutus, jäljellä oleva range sähköllä&bensalla riippuen mitä tuonne on asetuksista laittanut näkymään.2017 mallinen pistokeladattava Mini Coutryman, mistä näkee mittaristosta akun varaustason?
Sukulainen oli ostanut tälläisen ja nyt pitäisi etänä tämä hänelle selvittää.
Olen yrittänyt Googlata ja selvittää, mutta ihan helpolla ei nyt asia selviä...