Keskustelua hybridiautoista

Kiva homma, että kerroit mutta miksi et voi kertoa tarkemmin mitä siinä luki?
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
 
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Vain harvoissa phev:ssä on polttis optimoitu hybridikäyttöön, kuten Toyota, Ford ja Mitsu 2019-> on eli atkinson kierrolla ja moottorinohjaus hybridikäyttöön ohjelmoitu.

PHEV kun ajetaan hybridinä, on akussa sen verran kapasiteettiä tyhjänäkin, ettei polttis saavuta käyntilämpöjä.

Haaleana ajo lisää veden ja bensan määrää öljyn seassa, mikä sitten heikentää voiteluominaisuuksia ja josta seuraa sitten artikkelin kaltaisia ongelmia jo varhaisilla kilometreillä.
TM numero 3 2025 Astra phev 60tkm käyttötesti.jpg
TM numero 3 2025 Astra phev 60tkm käyttötesti.jpg
 
Yhteenvedosta;

"Moottorissa pieniä kauneusvirheitä olivat naarmu runkolaakeriliuskassa ja kevyessä ruosteessa ollut nokka-akseli, vaikka testiautollamme ajettiin keskimääräistä enemmän polttomottorilla"

Tosin aiemmin jutussa samoista vaurioista sanotaan että niitä "voi jo kutsua vakaviksi".
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
 
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:

Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
 
Kia Optima plugareis on jatkuva kamppiskis, joku runkolaakeri vika, niis on ollut ja sen takia jenkeissä voimalinjan takuu nostettu 10v ja olikos 160 mailia vai enempi.
Löytyhän se:

Mut Mankato maahantuoja jenkeissä antaa Kia autoilleen 20v/100 000 mailin rajoitetuntakuun, miksei meille anneta moista. Tääl niit autoja käytetää kuitenkin tuo 20 vuotta.
Juu. Alle kaksi vuotta vanha takaisinkutsu, eli vian löymisestä ei ole kovin pitkä aika.

Jos tosiaan ongelma on jo niin iso, että moottori nakuttaa, niin moottorinvaihto korjaus tiedossa. Autojen määrä 945kpl.


Ilmeisesti USA:ssa kuluttajasuoja auton tyyppivioille on aikankattava. Toki EU:hun valuu samaa tietoa, niin pakko korjata myös täällä?

Lainaus Traficomista:
Kuluneiden kiertokangen laakereiden aiheuttama nakutus - tarvittaessa vaihdetaan moottori
1.8.2023
-
945
 
^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?

Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
 
Mun Optimaan päivittivät auton softan niin että se osaa kertoa nakutuksesta jos sellaista ilmenee. Samalla kuuntelivat eikä mitään ollut. 2016 ja nyt mittarissa 110tkm.
 
^ Tuo on positiivinen juttu vanhalla Optimalla ajavalle. Suostuukohan merkkihuolto kerran vuoteen kuuntelemaan moottoria, jos käyttäis pikkuhuollossa aina merkkiliikkeessä?

Nettiautossa ei taida olla myynnissä moottoriuusittuja, aika harvinaista lienee?
Ei niit varmaan montaa ole, vaiks ainahan se on hyvä jos sais 100tkm ajetun koneen tilalle uuden (tai ees tehdaskunnostetun).

Faces Kia/hyny ryhmäs näky olevan ainakin kaks, toisella ajettu noin 120 tkm ja toisella 150 tkm.

Testataan laittamal testeri nakutusanturin johdotuksene ja si koneella ajetaan testikäyttö moottorille, softa "kuuntelee" nakutusta.
Ajossa ei kumpikaan ollut mitään huomannut, eikä koneesta korvakuulolla.
 
Mikko sohaisee autojen muurahaispesää oikein kunnolla! :) 13 minuutin video, mutta fiksua salapoliisityötä on tehnyt.

Muistan jo nähneenikin jotain keskustelua, mutta en nyt sitten tietysti läytänyt. Uusi video siis itselle.



Lähtee siis tuosta:
no basic settings
Vikakoodi, jota ei voi nollata yhtään millään konstilla.

Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.

Käytetty samaa leimasinta joka huollossa.
Käytetty myös samaa kynää ja käsialaa joka huollossa.

Mikon mukaan yleensä tuontiauto kyseessä? Varmaan jo ihan siitäkin syystä, että jokainen voi ilmaiseksi tarkistaa auton kilometrilukemat Traficomista (jos kyseessä on Suomiauto)?


Aika yleinen on, että 100tkm on ruuvattu mittaria? Oli siinä kyllä kai maininta jostain tapauksesta, että oli ruuvattu 500tkm pois?
 
Ilmeisesti 2016 mallin Passatteja, viimeinen vuosikerta paperisilla huoltokirjoilla?
 
Tuo moottorin laakerien hajoaminen kuulostaa tosiaan vakavalta ongelmalta.

Ei kovin yleinen vika taida olla. Mutta vaatii sitten vaihtomoottorin, jos kuluu riittävän "paskaiseksi"?

Tuollainen yksittäinen naarmu laakeriliuskassa ei kyllä oikein kerro mitään. Tai kertoo että siellä on jokin ylimääräinen ollut, mutta yksi ainoa naarmu ei oikein kerro mistään tyypillisestä, vaikkei siellä tietysti sellaista pitäiskään olla.

Väärennetty huoltokirja
Eli siis käytetty alkuperäistä kansilehteä ja sisäsivut vaihdettu uusiin.
Huoltokirjaa ei ole "neulottu kiinni", kuten se on alunperin tehty.
Vaan käytetty niittejä.
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
 
Ainakin toyotan huoltokirja on kyllä sellainen niiteillä kasattu A5 kokoinen vihko. Siis ihan merkkiliikkeestä 7km mittarissa ulos ajettuna.
Juu. Niissä on varmasti jotain eroja, riippuen automerkistä.

Toyota olikin tuossa juuri ykkönen.


"Tutkimus: Näiden autojen mittareita ruuvataan Suomessa eniten – jopa yli 150 000 kilometrin huijaus
Yleisin kohde vilungille on Toyotan suosittu maastoauto, kertoo Carvertical-yhtiön tutkimus."

 
Ilmeisesti 2016 mallin Passatteja, viimeinen vuosikerta paperisilla huoltokirjoilla?
Taisi olla tosiaan 2016 Passat.

Tuosta tulikin mieleen, että on olemassa myös autoon ostettavia/asennettavia "palikoita" jotka puolittaa ajetut kilometrit.

Eli sähköinen huoltokirjakaan ei ole aina tae, että autolla on on ajettu sama määrä, kuin mittarissa.
 


Simolammikko uusi Youtube video liittyen Hybridi autojen autoveroon. Videon lopulla mielenkiintoista tietoa - ja ainakin itselleni uutta tietoa miten plugarihybridien autovero tulossa muuttumaan. Ja miten esimerkiksi vuonna 2024/2023 uuden plugariauton hankkineet ovat "hyötyneet" tilanteesta auton hankintaverossa verrattuna nyt tulevaisuudessa uuden ostaviin verrattuna.
 
Hyvä video. Aika vähän oli ajettu sähköllä herran omalla Porschella.

Tulevaisuus tosiaan on auki, että seuraako tuosta isommat akut plugareihin vai lopettavatko autonvalmistajat noiden tekemisen kun nuo uudet kiristyvät päästökertoimet tulevat?
 
Tuolla 50/50 suhteella, joka oli tulossa ensi vuonna akun koko ole käytännössä merkityksetön vai ajattelenko asian väärin? Jos testissä siis ajetaan akku täydestä tyhjäksi ja sitten laskennallisesti saman verran kilometrejä polttiksella niin polttiksen päästöt vain vedetään aina puoliksi? (0g/km+xg/km)/2
 
Seuraavana vuonna sitten käytännössä phev päästöt laskennallisesti kolmanneksen pienemmät kuin polttiksen eli kutakuinkin HEV luokkaa.

Riski tuossa uudistuksessa lienee se, että täällä keksitään uudistaa phev-ajoneuvoverotus vastaamaan polttiksia, jolloin vuosivero nousee, ja ei ole mitään kannustinta ostaa enää PHEV.
 
Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Tämäpä juuri! Ei ole sallittua suomalaisen autoilla edullisesti, saati saada uudehkoa autoa allensa.

Ei autokanta näin uudistu, kun vertaa viime vuoden myyntilukemia 1989 lukemiin, jolloin myytiin 180 000 uutta autoa.

Kun tuo kipuraja ylitetään niin ihmiset siirtyvät 2-T skoottereihin…
 
Lopputulema on kaikilla käyttövoimilla sama, verotetaan kipurajoille ja vähän yli. Se tässä maassa osataan.
Meikäläisen 2016 Auris farkku hybrid (NEDC 83 g) pitää edelleen pintansa verokarhua vastaan.

Olen näköjään 4 v sitten todennut, että olin 4-5 v aikaisemmin todennut, että olin aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen.

Luin tuon aamulla, jolloin jutussa oli vielä ennen 1.4.2021 voimassa olleet malus-rajat.

Ne olivat:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 95 g
95 g ylittävät grammat 8,1 €/a
140 g ylittävät grammat 11 €/a

Nyt voimassa:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 90 g
90g 11 €/g/a
140 g 13 €/g/a

Varsinkin noissa yligrammamaksuissa on nähtävissä aika tiukkaa vuosikorotusta, kun nousivat nyt huhtikuun alussa 18-36 %.

Esimerkkejä uusista maksuista eri päästöillä:
<90 g, 0 €/a
91 g, 47 €/a
100 g, 146 €/a
150 g, 716 €/a
200 g, 1366 €/a
250 g, 2016 €/a
300 g, 2666 €/a
350 g, 3316 €/a

On kyllä tuntuvaa keppiä jo tuolla 150-200 g päästävissä. Kerätyistä maksuista ei tee tiukkaakaan tarjota 6900 € hankintatukia uuden sähkiksen ostajille, joita on 8-9 % uuden auton ostajista Ruotsissa.

Olen joskus 4-5 v sitten todennut Auris farkkuhybridini (83 g CO2) olevan aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen, koska päästöt ovat pienet ja käyttövoima on pelkkä bensiini. Jos Ruotsin systeemit tulevat meillekin, ja vuoden välein kiristetään alarajaa 5 g, niin joudun jo parin vuoden päästä verotettavaksi.

Edit. En joutuisikaan verolle, koska koskee vain uusia autoja 3v ajan niiden ensirekisteröinnistä. Vanhoja ei siis tuossa mallissa rangaista. Uuden ostajaa porkkanoi/kepittää todella tehokkaasti, eli vaikuttaa sitä kautta ja viiveellä autokantaan.

Viimeisen yhdeksän vuoden aikana vuotuinen vero on inflaation laukasta huolimatta laskenut nimellisesti 147,82 €:sta 106,58 €:oon, eli reaalisesti vero on kutistunut suorastaan olemattomaksi.

Traficomin sivujen mukaan 1.1.2025-31.12.2025 ja myös alkaen 1.1.2026 pysyy sama 106,58 €/a.




Edit. Taitaa verokarhukin ajella samanlaisella farkkuauriksella. :) Meinaan aikoo korottaa kaikkia 0-82 g päästäviä, mutta 83 g pysyy vuonna 2026:kin ennallaan 106,58 eurossa.

"

Vähäpäästöisten ajoneuvojen perusvero nousee 1.1.2026 alkaen​

  • NEDC-mittaustavan mukainen perusvero nousee, jos päästöt ovat 0-82 g/km."
 
Viimeksi muokattu:
Polttoaineen verotus pitää ottaa myös huomioon. Sähköllähän on VIELÄ halpaa ajella, eiköhän sekin kohta muutu kun ei enään fossiilisten verotuloja tule samalla tavalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 593
Viestejä
4 682 481
Jäsenet
76 630
Uusin jäsen
jyrkipes

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom