Keskustelua hybridiautoista

Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.
 
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.

Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
 
Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
Joo näinhän se on ja itse pitää kokea ja muodostaa se oma mielipide. Itse olin vain ohimennen katsomassa miltä se farmari näyttää, ja myyjä melkein pakotti ottamaan sen illaksi koeajoon. Suostuin sitten ja näkemys muuttui paljonkin siitä mitä se pelkällä päältä päin katsomiselta oli. Varsinkin ne pekit ja hieronta+tuuletus oli tosi hyvä vaikka viileä keli olikin. En viitsi tämän enempää plugariketjuun spämmätä sähköautosta.

Tällä hetkellä Mersun plugari alla ja pikku hiljaa alkaa näyttää että seuraava olisi täyssähkö. Tällainen transitiovaihe menossa omassa päässä.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Tuo on niin riippuvaista omasta ajoprofiilista, että miten esim sähköavusteinen hybridi sattuu sopimaan kullekkin. Mulla on kustannukset 4,5 €/100 km RAV4 plugarilla, eli (18 kWh + 1 L)/100 km nyt kun on 4 vuotta ajeltu ja 100 tkm. Tuo on siis ympärivuotisen ajamisen kulutus. En osaa plugaria silti erikseen kenellekään suositella, jos ei ole omasta ajoprofiilista kunnollista käsitystä ja päätyy ajamaan esim pelkästään bensalla ja 6 L/100 km kulutukseen. Oma ajoprofiili on siis sellainen, että tavallisella hybridillä sen sai suoritettua 5,3 L/100 km ja myös ympärivuotisesti laskettuna. Sinänsä tuossa on hyvä verrokki ittelle, kun RAV4 plugarissa on täsmälleen sama moottori molemmissa versioissa, eli 2,5 L bensakone vaparina.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).

Itse oltiin samassa tilanteessa vuosi sitten, kaasupassatin mittariin oli jo kertynyt 285 tkm, joista ite ajettiin noin satanen. Rupes vaan kyrsii ne jatkuvat ongelmat, joita ei hyvällä huollollakaan saa autettu, kuin ehkä tulemaan vähän myöhemmin vastaan. Siihen jakopää uusittiin, kansiremppa, dsg:n mekatroniikka ja turbo. Myydessä oli alustavaa kaksoimassan kilahtelua kuultavissa. Toson se ostettaessa tiedostin 1.4 tsi ja dsg ongelmat ja itellä vcds vieläkin, jne...

Vuosi sitten ite ajettiin/kokeiltiin muutamia malleja, mut itellä mittaa reilu 190 senttiä ja taakseni pitää mahtua teini istumaan pidemmänkin matkan mielekkäästi ja kamat mukaan, joo osa kulkee tarvittaessa kattoboksissa, kuten meni passatissakin. Sähköautoa ei oikeastaan ajateltu, koska rivarissamme ei saa ladata sähköautoa, mutta hybridille saatiin sähkötolpasta päivitetty latauspiste. Eiköhän siit sukosta sais samalla 8 A sähkistäkin ladattu, mut kielto, ni olkoon.
Itse päädyttiin Kia Optima plugariin, muutamista syistä:
silloin ei ollut tarjolla montaakaan farkkua, joissa ois tilaa meille ja hinta/takuu/ajetut kilsat sopivat.

Sitten piti enää löytää oikea yksilö, jossa eber/webasto, tehdastakuu voimassa, eli huollot tehty ajallaan ja arviolta meidän ajolla 150tkm tulee täyteen syksyyn 2027 (tai alkavaan talveen), ajallisesti takuuta samaan syksyyn.

Minkä nyt ostais? Vaikea sanoa, voi olla että päätyis vieläkin Optimaan, yksi ehto on se että kotilautauksella pitää päästä töihin ja takas (= 38 km), ettei siihen tarvita bensakonetta (eber kuluttaa sen 6dl tunnissa), siitä syntyy kuitenkin suurin osa kilsoista. Harkintaan varmaan tulis mukaan muutamia sähköautoja, töissä olisi vielä mahdollista ladata suht edullisesti, mutta ne on kysyttyjä paikkoja ja lataajat yleistyy.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
Lähtisin ihan siitä liikkeelle että vag, eiköhän tuohonkin ole saksalainen insinööri keksinyt jonkun suunnittelun kukkasen josta omistaja pääsee nauttimaan juuri sopivasti takuun umpeuduttua!

Mutta joo, ei mitään järkeä!
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
Juuri optimaalinenhan tuollainen on sellaiselle joka joutuu tasaisesti ajelemaan pidempää pätkää. Esim tuttavapiirissä on tapauksia jotka ajavat tyyliin hki-tku välin useamman kerran viikkoon mitä ei nykyiset sähköautot tahdo oikeen edestakaisin mennä jos ajelee sitä vauhtia mitä tuolla porukka ajaa eli 130-140. Ja joo siitä selviäisi yhdellä nopealla latausstopilla mutta se on melkoista myrkkyä monelle pysähtyä edes siksi vartiksi auton takia.
Muut ajot kotikulmilla sitten 100% sähköllä.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
E95 sisältää sen verran etanolia että vesi ei ehkä ole ongelma.
Muuten samaa mieltä. Toki aina löytyy niitä joiden pitää päästä Itä-Lapissa reissamaan ilman latausongelmia.
 
Eiköhän toi varoita jos on yli 6 kk vanhaa bensaa. Ja hetken päästä pakottaa polttiksen päälle.

Muutenhan tuossa ei ole järven häivää jos laskee merkkiuskollisuuden pois.
 
Eiköhän toi varoita jos on yli 6 kk vanhaa bensaa. Ja hetken päästä pakottaa polttiksen päälle.

Muutenhan tuossa ei ole järven häivää jos laskee merkkiuskollisuuden pois.

Vastaan nyt VAG kaasuauton näkökulmasta: polttomoottori käy toki koko ajan, oli kyse bensasta tai kaasusta, mutta näissä hyvin yleinen ongelma on se, että omistajat pihistelevät äärimmilleen ja se bensa siellä tankissa voi olla hyvin vanhaa. Auto ei sitä käytä, jos kaasua on, eikä se myöskään varoita sen vanhenemisesta. Tästä seuraa sitten vanhan bensan ohella bensapuolen suutinvikoja, korkeapainepumpun vuotoja, bensapumpun hajoamista jne.

Melkein sanoisin, ettei tuollaisessa 100 km hybridin rangessa tietyllä tavalla ole järkeä. Omistajat oletettavasti haluavat ja tulevat ajaneeksi pääasiassa sähköllä, jolloin bensatekniikka on hyvin kovilla. Osin talvella ja osin myös vähän käytön vuoksi. Lisäksi hybridissä akun elinikä lyhyempi kuin täyssähköisessä ja mukana myös täysi polttomoottoritekniikka.

Siitä en sitten osaa kommentoida, paljonko halvemmaksi tuo Skoda tulee vs. vastaava täyssähkö.
 
Itse ajelin tuossa taannoin työn puolesta ekaa kertaa kaasuautoa, uudehko Skoda Octavia ja täytyy sanoa, että yllätyin kyllä miten surkea range siinä oli. En sitten tiedä onko tuossa jotenkin poikkeuksellisen pieni tankki, mutta ei kovin paljoa yli 300 km yhdellä tankillisella mennyt ja koska kaasuasemia on niin harvassa niin oikeasti piti vähän miettiä miten tuolla se en n. 500 km reissun ajelee.

Jos plugarissa on sähkö- ja polttisautojen huonoja JA hyviä ominaisuuksia, niin kaasuautossa on lähinnä molempien huonot puolet, eli kaikki tavallisen polttiksen vikakohteet ym. yhdistettynä sähköauton rangeen, mutta tien päällä tankkaaminen vielä hankalampaa, eikä kotonakaan voi ladata. Eipä siinä, kyllähän noillekin silti faninsa löytyy.

Mitä taas noihin isoakkuisiin plugareihin tulee, niin yhdyn edellisiin kirjoittajiin, enkä näe oikein mitään järkeä. Edelleen on kaikki plugarien heikkoudet, mutta vielä kalliimpana ja autokin vielä entistä painavampi. Ymmärrän kyllä sinänsä hyvin tuon "lähipyöritykset sähköllä ja sitten harvemmin tehtävät pidemmät reissut bensalla", mutta jos sitä pidempää siivua tulee joka tapauksessa harvakseltaan, niin olisiko se nyt oikeasti niin kauheaa lisätä joku 15-20 min lataustauko 300-500 km välein?

Vaikea kyllä nähdä miksi kukaan oikeasti tuollaista ostaisi kun tosiaan samalla rahalla saa jo isoakkuisen täyssähkönkin, mutta eiköhän niitä sähköallergisia löydy jotka tuon tai vastaavan hommaavat kun ahdistaa niin kovasti se, että ajaessa pitäisi pitää taukoa. :D
 
Itse ajelin tuossa taannoin työn puolesta ekaa kertaa kaasuautoa, uudehko Skoda Octavia ja täytyy sanoa, että yllätyin kyllä miten surkea range siinä oli. En sitten tiedä onko tuossa jotenkin poikkeuksellisen pieni tankki, mutta ei kovin paljoa yli 300 km yhdellä tankillisella mennyt ja koska kaasuasemia on niin harvassa niin oikeasti piti vähän miettiä miten tuolla se en n. 500 km reissun ajelee.

Jos plugarissa on sähkö- ja polttisautojen huonoja JA hyviä ominaisuuksia, niin kaasuautossa on lähinnä molempien huonot puolet, eli kaikki tavallisen polttiksen vikakohteet ym. yhdistettynä sähköauton rangeen, mutta tien päällä tankkaaminen vielä hankalampaa, eikä kotonakaan voi ladata. Eipä siinä, kyllähän noillekin silti faninsa löytyy.

Mulla on B7 Passat, jossa maantieajossa kaasurange reilu 500 km ja sekalaisessakin pyörityksessä n. 400-450 km. Bensatankillisella pääsee n. 500 km. Tämä on vielä sitä vuosikertaa, jossa oli 21 kg tankit ja ns. iso bensatankki. Tällä ei kyllä tarvitse jännittää tankkaamisen kanssa ja Jyväskylässä asuvana asemien tarjonta on vähintäänkin riittävä.

Mutta ymmärrän harmituksen joissakin uudemmissa, missä kaasurange on tosiaan jotain 300 km ja siellä on se säälittävä 9l bensatankki. Nämä vaatimukset tulivat EU:sta kaasuautojen loppuvaiheessa. En ymmärrä miksei välitetty laittaa noihin isompia kaasupulloja, kun bensatankkia pienennettiin. Ehkä ei sitten saatu mahtumaan...

Kaasuautossa on kuitenkin muutama aika kiistaton etu:

- käytettynä merkittävästi halvempi kuin sähköauto
- ei lataushybridin monimutkaista tekniikkaa tai akkuvikoja
- polttoaine erittäin halpaa (hinta n. 1-1,10 e/L jos litroina ajatellaan)
- tankkaaminen vie n. 5 min
- kaasupuolen tekniikka pääosin yksinkertainen ja kaasupuolen vikaantuminen ei välttämättä autoa pysäytä (vrt. hybridin sähköviat), auto siirtyy automaattisesti bensalle
 
Lisäksi hybridissä akun elinikä lyhyempi kuin täyssähköisessä ja mukana myös täysi polttomoottoritekniikka.
Löytyykö tästä mitään faktaa? Kuulostaa oudolta kun eihän tuollainen auto enää liiku kun hybridiakku ei toimi. Ymmärsin että pienet hybridiakut kestävät hyvin jatkuvia latauksia mutta voin olla väärässäkin..ei olisi eka kerta!

PS. Meneekö tuo kaasulla ajo täysin Putinin laariin?
 
Löytyykö tästä mitään faktaa? Kuulostaa oudolta kun eihän tuollainen auto enää liiku kun hybridiakku ei toimi. Ymmärsin että pienet hybridiakut kestävät hyvin jatkuvia latauksia mutta voin olla väärässäkin..ei olisi eka kerta!

PS. Meneekö tuo kaasulla ajo täysin Putinin laariin?

Plugarien akuissa on täyysähköihin verrattuna suhteellisesti isompi osa akusta varattu puskuriksi, joka lisää kyllä käytettävien syklien määrää, mutta ihan samat akun kulumisen lainalaisuudet niihin pätee kuin sähköautoihin. Toisaalta niissä ei yleensä ole esim. akun lämmitystä ollenkaan, joten rasitus on kovempaa kuin täyssähköjen akuilla. Jos akku on kokonaan paskana, niin (toki vähän merkistä riippuen) auto ei luultavasti enää liiku mihinkään, koska yleensä se sähköinen voimalinja on niin keskeinen osa kokonaisuutta ja korvaa kokonaan perinteisen polttiksen komponentteja (starttimoottori, laturi, ihan voimansiirron osia jne.)
 
Realistisesti ajo keskeytyy nykyautolla käytännössä kuitenkin aina vakavamman vian iskiessä. Vähän vaikea nähdä tuolla kauheasti merkitystä mihin se vika tulee tai että plugari sinänsä niiden vakavien vikojen todennäköisyyttä käytännössä juurikaan nostaa. 12V akku tyhjenee samalla logiikalla kuin sähköautoissakin ja loput viat menevät marginaaliin.
 
Plugarien akuissa on täyysähköihin verrattuna suhteellisesti isompi osa akusta varattu puskuriksi, joka lisää kyllä käytettävien syklien määrää, mutta ihan samat akun kulumisen lainalaisuudet niihin pätee kuin sähköautoihin. Toisaalta niissä ei yleensä ole esim. akun lämmitystä ollenkaan, joten rasitus on kovempaa kuin täyssähköjen akuilla. Jos akku on kokonaan paskana, niin (toki vähän merkistä riippuen) auto ei luultavasti enää liiku mihinkään, koska yleensä se sähköinen voimalinja on niin keskeinen osa kokonaisuutta ja korvaa kokonaan perinteisen polttiksen komponentteja (starttimoottori, laturi, ihan voimansiirron osia jne.)
Lähes jokaisella valmistajalla akkutakuu kuitenkin 8v/160tkm. Luulisi valmistajien siinä määrin testanneen, ettei kaikki menisi tuona aikana takuuseen. Itse en tästä nyt niin huolissani ole. Toki niitä ongelmia joidenkin mallien kanssa on esiintynyt, mutta niin sitä esiintyy täyssähköilläkin esim. Model 3:n akuston päälle kertyvä vesi. Meillä ei vielä ole moneltakaan mallilta niin pitkää näyttöä, että voisi varmaksi sanoa kaikkien plugareiden olevan pommeja. Mazda ainakin pakottaa polttiksen päälle tietyin väliajoin välttyäkseen ongelmilta ja uskoisin näin olevan joka merkillä. Samoin akuston bruttoteho jkv suurempi, kuin netto. Monesti luvataan ainakin se 3000 lataussykliä ja jos vuoden jokaisena päivänä tulisi sykli täyteen, kestäisi se silti n. 8.2 vuotta. Vähän liikaa vouhotusta aiheen ympärillä. Katsotaan rauhassa sitten 10v päästä.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Lähes jokaisella valmistajalla akkutakuu kuitenkin 8v/160tkm. Luulisi valmistajien siinä määrin testanneen, ettei kaikki menisi tuona aikana takuuseen. Itse en tästä nyt niin huolissani ole. Toki niitä ongelmia joidenkin mallien kanssa on esiintynyt, mutta niin sitä esiintyy täyssähköilläkin esim. Model 3:n akuston päälle kertyvä vesi. Meillä ei vielä ole moneltakaan mallilta niin pitkää näyttöä, että voisi varmaksi sanoa kaikkien plugareiden olevan pommeja. Mazda ainakin pakottaa polttiksen päälle tietyin väliajoin välttyäkseen ongelmilta ja uskoisin näin olevan joka merkillä. Samoin akuston bruttoteho jkv suurempi, kuin netto. Monesti luvataan ainakin se 3000 lataussykliä ja jos vuoden jokaisena päivänä tulisi sykli täyteen, kestäisi se silti n. 8.2 vuotta. Vähän liikaa vouhotusta aiheen ympärillä. Katsotaan rauhassa sitten 10v päästä.

Tottakai valmistajat yrittävät arvioida niin tarkasti kuin voivat, että mahdollisimman iso akuista kestäisi akkutakuun ajan. Toisaalta mitään erityistä mielenkiintoa heillä ei siihen ole, että akku hirveän paljon sen yli kestäisi, koska mieluiten myisivät sinulle uuden auton ja muualla maailmassa tuon ikäiset autot alkavat olemaan jo paalitettavaa romurautaa muutenkin. Suomessa kuitenkin ajetaan tuon akkutakuun päättymisenkin jälkeen helposti vielä satku lisää, jolloin niiden ongelmien todennäköisyys alkaa kasvamaan. Akut eivät myöskään hajoa tai väsähdä lineaarisesti, vaan alussa ja lopussa on yleensä voimakkaammat dipit. Synteettiset testit, joilla tuo syklikestävyyttä arvioidaan, eivät myöskään ikinä vastaa tosimaailman kulumista täysin, eivätkä huomioi muita mahdollisia ongelmia, kuten nuo kosteusongelmat, jotka kumuloituvat vain ajan kanssa.

En ole väittänyt, että kaikki plugarit olisivat pommeja, mutta kyllähän tuossa aika paljon riskiä ja tuntemattomia elementtejä on. Toisaalta ihan samat riskit liittyvät myös täyssähköautoihin ja olisi kyllä varsin perseestä jos kävisi ilmi, että juurikin joku 8-10 vuotta on maksimikäyttöikä autolle (ainakin ilman akun vaihtoa). Sähkisten valmistus on muutenkin hiilari-intensiivisempää kuin polttisten ja sillä sähkiksellä pitää ensin ajaa pari vuotta ennen kuin valmistuksen korkeammat päästöt on käytönaikaisilla pienemmillä päästöillä kuitattu. Mikä lie sitten kokonaisvaikutus elinkaaripäästöihin, jos sähkis on varsin pian akkutakuun jälkeen paalikunnossa ilman uutta akkua, kun polttiksella on vielä potentiaalisesti kymmeniä vuosia käyttöikää edessä? Suomen autokannan keski-ikäkin huitelee tällä hetkellä jossain 13 vuoden tienoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom