Keskustelua hybridiautoista

RAV 4 oli mielestäni äänekkäämpi kuin Mitsu.

RAV4 onkin todella äänekäs ja kolkko sisältä. Metsäteillä ihan kiva peli ja jälkiä siihen ei tule sitten millään, mutta motariosuudet on aika karmeita ellei ole tosi korkeaprofiilikitkoja alla.
 
RAV4 onkin todella äänekäs ja kolkko sisältä. Metsäteillä ihan kiva peli ja jälkiä siihen ei tule sitten millään, mutta motariosuudet on aika karmeita ellei ole tosi korkeaprofiilikitkoja alla.
Tuossa kesän ajelin -22 hybridillä ja varmaan oli kesän kaks ajetut renkaat alla ja oli kyllä myös mielestäni äänekäs sisälle. Nyt tuli tuo oma -23 plugari ja on mielestäni paljon hiljaisempi sisälle. Varmaan uudet renkaat vaikuttaa asiaan, mutta tuntuu että jotain muutakin eroa on, koska niin selkeä ero melussa. Jossain oli, että plugareissa olisi paremmin ääntä eristävät ikkunat kuin ei plugareissa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
 
Tuossa kesän ajelin -22 hybridillä ja varmaan oli kesän kaks ajetut renkaat alla ja oli kyllä myös mielestäni äänekäs sisälle. Nyt tuli tuo oma -23 plugari ja on mielestäni paljon hiljaisempi sisälle. Varmaan uudet renkaat vaikuttaa asiaan, mutta tuntuu että jotain muutakin eroa on, koska niin selkeä ero melussa. Jossain oli, että plugareissa olisi paremmin ääntä eristävät ikkunat kuin ei plugareissa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Mä oon taas kuullut että ei-hybridi versiot ovat hiljaisempia koska hybrideissä on painon takia tiputettu joitakin äänieristeitä pois. Ehkä vanhemmissa Raveissa saattoi olla näin.
 
Reilut 3kk/12tkm on ollut Mazda CX-60 Homura melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla käytössä. Suosittelen koeajamaan pitkään/useamman kerran ja ehkä vielä useampaa CX-60:stä ennen ostoa ja kannattaa etsiä myös mahdollisimman uusi malli koeajoon, koska näihin on tullut pieniä päivityksiä tehtaalta sitten ihan alku tuotantosarjaan verrattuna mm. äänieristystä parannettu ja iskunvaimennusta parannettu. Diesel malli tästä kiinnostaisi itseä ja ajoakin olisi paljon.. Mazdalla on korkotarjous (0%+ kulut) tämän kuun loppuun.
Kävin Oulun suunnalla koeajamassa hallituksen kanssa punaista esittely- CX-60:sta Takumi-varusteltuna. Mietteitä:
- Omaan silmään todella tyylikäs auto, niin sisältä, kuin ulkoakin
- Hallitus ei tykännyt sisustan vaaleista kangasyksityiskohdista eikä myöskään keskikonsolin vaaleasta puujäljitelmästä. Kieltämättä lapsiperheessä kangas on todella arka ja tarkemmin tutkittuna tuo vaalea "puu" on kyllä aika halvan oloinen ja varmasti myös muutaman vuoden päästä. Liikkeessä ollut Homura oli vähän yllättäen paljon enemmän ylimmän päätöksentekijän mieleen.
- Koeajetussa yksilössä oli uunituoreet nastat alla. Hetkeä aiemmin koeajetu koeajettu Q5 oli varustettu kitkoilla ja näin huomattavasti hiljaisempi. Oli kieltämättä aika äänekäs kokemus.
- Tässä koeajossa nousi pintaan aikamoinen deal breaker, sillä huomasin, että istuinten reisituki on itselle riittämätön (186 cm) . Tämä on Mazdan ainoa istuinvaihtoehto eli auto on tuomittu meidän osalta valitettavasti .
 
Useamminkin olen täällä Grandland PHEVistä jutellut, mutta taas voisi tähän kohtaan. 2020 Opel Grandland AWD PHEV, ja aivan loistava vehje. Joissain on laturiongelmaa, mutta se menee takuuseen, joten lisäkustannuksia ei tule. Omassani se on vaihdettu, eikä mitään valittamista. Ainoat ongelmat oikeastaan mitä ollut, ovat johtuneet viallisesta laturista ennen kuin se vaihdettiin. Neliveto toimii hyvin, lämmittää kabiinin ilman polttista, mukava ajaa. Omat päivittäisajot myös jäävät keskimäärin alle 30km, tai jos menee yli, aina ehdin 16A:lla ladata päivän aikana lisää. Tuli pari päivää sitten tankattua ensimmäistä kertaa kahteen kuukauteen, ja suunnilleen 2000km oli ajettu, ja bensaa meni 27 litraa, eli ihan hyvin. Tarpeeksi kylmällä käynnistelee polttista tyhjäkäynnille (olisiko -10 tai -13 asteessa), mutta talvellakin veto hoituu sähköllä. Ketjukone, eikä ole ollut polttistekniikan kanssa mitään huolia eikä murheita.
Joskus aijemmin tulikin selailtua hybridikeskustelua sivusilmällä, mutta silloin taas katselin sähköautoja enemmän. Hyvä silti kuulla, ettei autoon ole sen kummaisempia vikoja ilmennyt. Tosin en ole ihan varma miten paljon grandland jakaa samaa tekniikkaa noiden etuvetoisten kanssa, mutta sellainen mututuntuma on että stellantis aika pitkälti kierrättää samaa tekniikkaa eri merkeillä.
Ketjukone on aina mukava lisä, mutta en tiedä sekään enää iskunkestävyyden meriitti. Näin essonbaarijuttuja ohimennen kuulleena nykyisin tuntuu ketjukoneissa ketjut venyvän ja kaikki mahdolliset ympärillä olevat laahaimet ja rullat kuluvan ensin.

Onneksi ei nyt ole mikään kiire vaihtaa, tarpeeksi vielä velkaa tästä kevythybridi mondeostakin jäljellä. Mutta toisaalta aina tulee hieman katseltua aidan toiselle puolen.
 
Sähköisen liikenteen edistäminen ja asenneilmapiiri..? Olen toki itse skeptinen tuon teknologian positiivisista ympäristövaikutuksista, mutta tämä on jo huippu:

Eikö tarkoitus ollut vähentää liikenteen päästöjä vähentämällä fossiilisen energian polttamista? Käsittääkseni lataushybridien tarkoitus oli juuri edellä mainittu.

Kaksi henkilöä yritti ladata lataushybridi-autojaan, laturi kuitenkin oli rikki ja lataus ei onnistunut. Henkilöt maksoivat pysäköinnistä erikseen, mutta silti eivät olisi saaneet pysäköidä alueelle ollenkaan vaan saivat sakot,

Sakko oli aiheellinen kun toimivat pysäköintiehtojen vastaisesti jättäen auton rikkinäisen laturin ruutuun kaapelia kytkemättä, mutta pääpointti onkin seuraava:

"AutoParkki Norden Oy kiisti kuluttajien vaatimukset. Se muistutti, että lataus kyseisellä paikalla on sallittu ainoastaan sähköautoille.

Kummassakin tapauksessa autojen ensisijainen käyttövoima oli bensiini ja siten kyse oli hybridiautoista eikä suinkaan sähköautoista.

Koska autot eivät olleet sähköautoja, niillä ei olisi saanut pysäköidä P-Logomon pysäköintialueelle lainkaan. Alueen opastekyltissä asiasta kerrotaan. "

Kiitos #logomo en tule milloinkaan teille tämän vuoksi kun harjoitatte lataushybridien omistajiin kohdistuvaa syrjintää!

 
Sähköisen liikenteen edistäminen ja asenneilmapiiri..? Olen toki itse skeptinen tuon teknologian positiivisista ympäristövaikutuksista, mutta tämä on jo huippu:

Eikö tarkoitus ollut vähentää liikenteen päästöjä vähentämällä fossiilisen energian polttamista? Käsittääkseni lataushybridien tarkoitus oli juuri edellä mainittu.

Kaksi henkilöä yritti ladata lataushybridi-autojaan, laturi kuitenkin oli rikki ja lataus ei onnistunut. Henkilöt maksoivat pysäköinnistä erikseen, mutta silti eivät olisi saaneet pysäköidä alueelle ollenkaan vaan saivat sakot,

Sakko oli aiheellinen kun toimivat pysäköintiehtojen vastaisesti jättäen auton rikkinäisen laturin ruutuun kaapelia kytkemättä, mutta pääpointti onkin seuraava:

"AutoParkki Norden Oy kiisti kuluttajien vaatimukset. Se muistutti, että lataus kyseisellä paikalla on sallittu ainoastaan sähköautoille.

Kummassakin tapauksessa autojen ensisijainen käyttövoima oli bensiini ja siten kyse oli hybridiautoista eikä suinkaan sähköautoista.

Koska autot eivät olleet sähköautoja, niillä ei olisi saanut pysäköidä P-Logomon pysäköintialueelle lainkaan. Alueen opastekyltissä asiasta kerrotaan. "

Kiitos #logomo en tule milloinkaan teille tämän vuoksi kun harjoitatte lataushybridien omistajiin kohdistuvaa syrjintää!


Hölmöläisten hommaa. Ei kyllä edistä yhtään myönteistä asenneilmapiiriä tällainen, jos tästä joku ennakkotapaus tulee. Lapsellista ajatella että "sähköautot" ei latauksen yhteydessä käsittäisi myös lataushybridejä, vaikka joku täyssähkökiihkoilija saattaisi jossain netin foorumeilla tällaista ääriajattelua edustaakin. Tuon käsitteen semantiikkaa on ihan tyhjänpäiväistä muuttaa tai pohtia, kyllä kaikki hyvää tahtoa vaalivat ymmärtävät sen merkityksen.
 
RAV4 onkin todella äänekäs ja kolkko sisältä. Metsäteillä ihan kiva peli ja jälkiä siihen ei tule sitten millään, mutta motariosuudet on aika karmeita ellei ole tosi korkeaprofiilikitkoja alla.

Hybridinä moottori murisee kyllä. Plugari sitten taas on hiljaisin tojota ikinä.
 
Hölmöläisten hommaa. Ei kyllä edistä yhtään myönteistä asenneilmapiiriä tällainen, jos tästä joku ennakkotapaus tulee. Lapsellista ajatella että "sähköautot" ei latauksen yhteydessä käsittäisi myös lataushybridejä, vaikka joku täyssähkökiihkoilija saattaisi jossain netin foorumeilla tällaista ääriajattelua edustaakin. Tuon käsitteen semantiikkaa on ihan tyhjänpäiväistä muuttaa tai pohtia, kyllä kaikki hyvää tahtoa vaalivat ymmärtävät sen merkityksen.
Nimenomaan. Ja muutenkin -- Onko plugari polttisautoa nähnytkään, jos se fossiilikone ei inahdakaan. Jos auto liikkuu sataprosenttisesti ilman jotain komponenttia, niin määritelläänkö se silti sen kyseisen osan mukaan? Todella typerää käytöstä ja ajattelumallia. T: 97% päivittäisajoista sähköllä plugaria käyttäen.
 
Onko? Countrymanissa on 2v/30tkm.
Täytyy olla hyväuskoinen hölmö, jos ajaa Suomessa 2-vuoden öljynvaihto välillä. Tai 30 tkm.
Muutaman tämmöisen moottorin sisuksiin olen kurkistanut. Aivan järkyttävän pinttyneessä liassa kauttaaltaan ovat. Jokainen tällainen on myös vähemmän yllättäen tihkutellut öljyä ulos sieltä täältä.
Tosin jos se ei haittaa, että auto merkkaa reviiriään, mikäs siinä sitten.
 
Täytyy olla hyväuskoinen hölmö, jos ajaa Suomessa 2-vuoden öljynvaihto välillä. Tai 30 tkm.
Muutaman tämmöisen moottorin sisuksiin olen kurkistanut. Aivan järkyttävän pinttyneessä liassa kauttaaltaan ovat. Jokainen tällainen on myös vähemmän yllättäen tihkutellut öljyä ulos sieltä täältä.
Tosin jos se ei haittaa, että auto merkkaa reviiriään, mikäs siinä sitten.

Ei tuolla ole niin merkitystä jos omistaa auton maks 10v/100tkm. Sen jälkeen vasta näkyy selvemmin huolto-ohjelman noudattaminen, sillä ei autonvalmistajia todella kiinnosta, että auto kestäisi tuota pidempään.
 
Nimenomaan. Ja muutenkin -- Onko plugari polttisautoa nähnytkään, jos se fossiilikone ei inahdakaan. Jos auto liikkuu sataprosenttisesti ilman jotain komponenttia, niin määritelläänkö se silti sen kyseisen osan mukaan? Todella typerää käytöstä ja ajattelumallia. T: 97% päivittäisajoista sähköllä plugaria käyttäen.
Jos ajat 97% prosenttia ajoista sähköautolla, niin onko se silloin sähköauto?

Se jos sinä identifioidut plugarillasi sähköautoilijaksi, niin ei se sitä plugaria sähköautoksi muuta.
 
Tuon jutun piilopointti oli myös, että ei olisi saanu jättää laturi paikalle autoa, vaikka se laturi ei olisikaan toiminut. Vika saattaa olla asiakkaan maksusovelluksessa itsessään, se voi korjaantua etänä jne... Auto tukkii laturin.
 
Mun mielestä siitä paistoi läpi että laputettiin ehkä heppoisin perustein. Mitä yksityiset toki tekee, jos ei laputettavaa löydy niin firmahan menee konkkaan kun ei ole tuloja. Sitten kun siitä nousi haloo, niin alettiin miettimään olisiko joku hyvä perustelu ja päädyttiin tuohon että ei ole oikea sähköauto.

Mutta siitä tulikin mieleen, jos nyt tulee alueita joihin saa ajaa vain sähköautolla, niin voiko sinne alaa plugarilla? Jos ajaa vaan pelkällä sähköllä niin sehän on sama kuin ajaisi sähköautolla. Entäs jos auton logiikka päättääkin käynnistää polttomoottorin tuolla alueella vaikka akkua olisikin? Tuleekohan sakot jos liukkaalla renkaat sutaisee ja polttis käynnistyy ja pysyy käynnissä kunnes lämpenee, tms?
 
Mun mielestä siitä paistoi läpi että laputettiin ehkä heppoisin perustein. Mitä yksityiset toki tekee, jos ei laputettavaa löydy niin firmahan menee konkkaan kun ei ole tuloja. Sitten kun siitä nousi haloo, niin alettiin miettimään olisiko joku hyvä perustelu ja päädyttiin tuohon että ei ole oikea sähköauto.

Nää parkkipaskat toki perustaa bisneksensä siihen että sakotetaan aina kun edes etäisesti mahdollista ja luotetaan ettei ihmiset jaksa tapella asiasta, mutta tällä kertaa niillä oli vahingossa validi syy antaa lappu kun jättivät törpöt autonsa laturipaikalle lataamatta, sillä ei toki ole väliä että laturi oli rikki. Sehän se syy oli miksi kuluttajalautakunta otti kielteisen kannan asiaan, ei se etteikö plugaria sais ladata laturipaikalla. Oliski mielenkiintonen tilanne kun joku latais rahalla plugaria laturipaikalla ja parkkipaska laittais lapun tuulilasiin kun saa ladata vain täyssähköjä…

Mutta siitä tulikin mieleen, jos nyt tulee alueita joihin saa ajaa vain sähköautolla, niin voiko sinne alaa plugarilla? Jos ajaa vaan pelkällä sähköllä niin sehän on sama kuin ajaisi sähköautolla. Entäs jos auton logiikka päättääkin käynnistää polttomoottorin tuolla alueella vaikka akkua olisikin? Tuleekohan sakot jos liukkaalla renkaat sutaisee ja polttis käynnistyy ja pysyy käynnissä kunnes lämpenee, tms?

Ihan puhtaalla mutulla veikkaan että hybridi jonka saa kulkemaan vain sähköllä saa mennä näille alueille. Mutta sitten jos auto päättää muuttua polttomoottoriautoksi niin rikkoo lakia ja voi saada sakot. Eikös monilla plugareissa just tätä varten ole se EV-nappi josta auto muuttuu ”täyssähköksi”.
 
Vähän kiinnostelis käytettynä Kia Optima. Tarviiko hybridi lohkolämmitintä? Muutamassa olisi ja toisissa taas ei ole.
 
Lämmittää siis lohkon/nesteet/öljyt sähköllä? Yhden talven c350e omistaneen josta lämppäri puuttui en ikinä hanki autoa jossa ei moottoria saa mitenkään lämmitettyä.
Päivttäinen ajoprofiili ~14km josta moottoritietä 10km, eli oikeaan lämpötilaan pääsee melkein ja sitten moottori sammuksiin. Kerran piti ylimääräinen öljynvaihto tuon talven aikana teettää kun oli 1.7l bensaa jo öljyn seassa
 
Lämmittää siis lohkon/nesteet/öljyt sähköllä? Yhden talven c350e omistaneen josta lämppäri puuttui en ikinä hanki autoa jossa ei moottoria saa mitenkään lämmitettyä.
Päivttäinen ajoprofiili ~14km josta moottoritietä 10km, eli oikeaan lämpötilaan pääsee melkein ja sitten moottori sammuksiin. Kerran piti ylimääräinen öljynvaihto tuon talven aikana teettää kun oli 1.7l bensaa jo öljyn seassa

Siis mitä bensaa öljyn seassa?

Moottorinlämmitin siis vain lämmittää polttomoottoria. Se mitä se siellä lämmittää on eri asia (öljypohjaa, jäähdytinnesteitä, whatever). Sitä varten vedetään autoon se roikka tolpasta (defa tai calix). Sitten jos autossa on ylimääräinen sisätilalämmitin asennettuna, niin sitten lämpiää kabiinikin.

Korkeajänniteakulla hybridissä enintään lämitetään kabiini/istuimet/ratti/ikkunat (ehkä itse akustokin plus 12v lataus). Sitä varten on ne Type 2 -liittimet autossa. Tämä riippuu täysin automerkistä, kaikissa ei ole.
 
Lämmittää siis lohkon/nesteet/öljyt sähköllä? Yhden talven c350e omistaneen josta lämppäri puuttui en ikinä hanki autoa jossa ei moottoria saa mitenkään lämmitettyä.
Päivttäinen ajoprofiili ~14km josta moottoritietä 10km, eli oikeaan lämpötilaan pääsee melkein ja sitten moottori sammuksiin. Kerran piti ylimääräinen öljynvaihto tuon talven aikana teettää kun oli 1.7l bensaa jo öljyn seassa
Se bensa kertyy öljyn sekaan aika nopsaan kun haalealla polttiksella ajelee. Omassa 7km työmatka-ajossa Countrymanilla (josta kolmannes moottoritietä) syttyi moottorin vikavalo samasta aiheesta 1,5kk/1tkm jälkeen öljynvaihdon..
 
Lohkolämmittimestähän tuo alkuperäinen kyselijä puhui, ei sisähaarasta. Lämmittämätön moottori ei varmaan haittaa jos ajelee poikkeuksetta 50km+ siivuja eikä joudu sammuttamaan haaleana tai lähtee aina lämpimästä tallista/hallista.

Siksi kysyin et lämmittääkö moottorin sähköllä (tiedän kyllä ettei sitä yksikään hybridi tee).

Vastaus @ph/ag, lohkolämmitin on välttämättömyysvaruste ellei ole lämmin talli aina käytössä talvella!
 
Vähän kiinnostelis käytettynä Kia Optima. Tarviiko hybridi lohkolämmitintä? Muutamassa olisi ja toisissa taas ei ole.

On se Kiassa hyvä olla. Kia kuitenkin lämmittää kabiinin polttomoottorilla, ei sähköllä.
 
Monellehan plugari sähkörange riittää hyvin työmatka-ajoihin, niin ettei polttomoottoria tarvitse käynnistää pitkiin aikoihin!
Varsinkin talvella hyvin ongelmallinen tapa käyttää plugaria noin polttomoottoritekniikan vinkkelistä.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Lohkolämmittimestähän tuo alkuperäinen kyselijä puhui, ei sisähaarasta. Lämmittämätön moottori ei varmaan haittaa jos ajelee poikkeuksetta 50km+ siivuja eikä joudu sammuttamaan haaleana tai lähtee aina lämpimästä tallista/hallista.

Siksi kysyin et lämmittääkö moottorin sähköllä (tiedän kyllä ettei sitä yksikään hybridi tee).

Vastaus @ph/ag, lohkolämmitin on välttämättömyysvaruste ellei ole lämmin talli aina käytössä talvella!

2022-> bmw phev:t esilämmittävät hytin lisäksi polttiksen myös
 
Onko näitä ongelmia Toyotan hybrideissä?
Ei tiettävästi, mutta kyllä nekin pidempään kestävät jos niitä esilämmittää. Se toki niissä, että onko lohkon käytöstä niillä suoraa hyötyä ensimmäiselle tai toisellekaan omistajalle. Kaipa ne ongelmat Toyotoissa alkaa tulemaan sitten vasta 10v+ tai 300tkm ajettuina
 
Ei tiettävästi, mutta kyllä nekin pidempään kestävät jos niitä esilämmittää. Se toki niissä, että onko lohkon käytöstä niillä suoraa hyötyä ensimmäiselle tai toisellekaan omistajalle. Kaipa ne ongelmat Toyotoissa alkaa tulemaan sitten vasta 10v+ tai 300tkm ajettuina
Jostain annoin itseni ymmärtää, että ei anna täysiä tehoja ennen kun moottori on lämmennyt. Eli jos/kun polttis hyrähtää ajossa käymään kylmänä menee hieman pienemmillä kierroksilla alkuun.
 
Jostain annoin itseni ymmärtää, että ei anna täysiä tehoja ennen kun moottori on lämmennyt. Eli jos/kun polttis hyrähtää ajossa käymään kylmänä menee hieman pienemmillä kierroksilla alkuun.
Aika monessa on tehoja rajoitettu kylmänä. Mini ei anna täyttä sähkötehoa +5C alkaen kun mennään kylmempään.
 
Vähän kiinnostelis käytettynä Kia Optima. Tarviiko hybridi lohkolämmitintä? Muutamassa olisi ja toisissa taas ei ole.
Itsellä ei ole ja harkinnan jälkeen en asennakaan vaan auto vaihtuu toivottavasti muutaman vuoden päästä.

Varmaankin konetta ja bensaa vähän säästäisi kun ei kylmänä käynnistyisi sekä sisätilat olisi mukavan lämpimät. Silti veikkaan ettei pelkällä sähköllä pitkälle pääsisi kun sisätiloihin sitä lämpöä pitäisi polttiksella luoda. Etsi käytetty missä on webasto tai vastaava niin on oikeasti järkevä ainakin lukemieni kommenttien perusteella tai harkitse toista autoa jos haluat minimoida polttoaineen kulutuksen. Optima on autona muutoin kiva arkilaite. Kesällä pääsee pelkällä sähköllä eli 0-2l/100km kulutuksella ja pitkät matkat sitten ~5-6l/100km. Talvella kulutus on pätkäajossa 7-8l/100km ja pidemmillä matkoilla tasaantuu tuohon 6l/100km nurkille.
 
Itsellä ei ole ja harkinnan jälkeen en asennakaan vaan auto vaihtuu toivottavasti muutaman vuoden päästä.

Varmaankin konetta ja bensaa vähän säästäisi kun ei kylmänä käynnistyisi sekä sisätilat olisi mukavan lämpimät. Silti veikkaan ettei pelkällä sähköllä pitkälle pääsisi kun sisätiloihin sitä lämpöä pitäisi polttiksella luoda. Etsi käytetty missä on webasto tai vastaava niin on oikeasti järkevä ainakin lukemieni kommenttien perusteella tai harkitse toista autoa jos haluat minimoida polttoaineen kulutuksen. Optima on autona muutoin kiva arkilaite. Kesällä pääsee pelkällä sähköllä eli 0-2l/100km kulutuksella ja pitkät matkat sitten ~5-6l/100km. Talvella kulutus on pätkäajossa 7-8l/100km ja pidemmillä matkoilla tasaantuu tuohon 6l/100km nurkille.
Miten kulutus voi olla talvella pätkäajossa 7-8 l/100 km? Etkö lataa autoa talvisin ollenkaan? Vai onko sijainti jossain Espoota kylmemmässä ja latausta ei ole ajastettu valmistumaan juuri ennen lähtöä, jolloin akku ehtii viilentyä, eikä siitä irtoa tehoa auton liikuttamiseen?

Oma lyhyt kokemus on, että tuliterä 2018 farkku Optima kulutti lämpimästä tallista juuri ladatulla akulla lähtien 1 l/100 km, kun matkaa oli 12 km ja pakkasta noin 15 astetta. Polttomoottori käynnistyi viimeistään 2 km kohdalla Länsiväylälle noustessa ja kävi sen jälkeen perille asti koko ajan. Polttomoottori tosin tuotti 1 l/100 km kulutuksesta päätellen pääasiassa lämpöä sisätiloihin, ja autoa liikutti juuri ennen lähtöä täyteen ladattu akku. Keskinopeus oli ~50-60 km/h. Jos nopeus olisi ollut alle 20 km/h (ja polttomoottori käynnissä), niin kulutus olisi noin 3 l/100 km. Keskinopeuden pitäisi olla alle 6-8 km/h, jotta kulutus juuri ladatulla akulla pakkasella olisi mainitsemasi 7-8 l/100 km.

Oletettavasti ajat yli kävelyvauhtia, joten oletko ajastanut akun olevan täysi juuri ennen lähtöä?

@ph/ag
 
Miten kulutus voi olla talvella pätkäajossa 7-8 l/100 km? Etkö lataa autoa talvisin ollenkaan? Vai onko sijainti jossain Espoota kylmemmässä ja latausta ei ole ajastettu valmistumaan juuri ennen lähtöä, jolloin akku ehtii viilentyä, eikä siitä irtoa tehoa auton liikuttamiseen?

Oma lyhyt kokemus on, että tuliterä 2018 farkku Optima kulutti lämpimästä tallista juuri ladatulla akulla lähtien 1 l/100 km, kun matkaa oli 12 km ja pakkasta noin 15 astetta. Polttomoottori käynnistyi viimeistään 2 km kohdalla Länsiväylälle noustessa ja kävi sen jälkeen perille asti koko ajan. Polttomoottori tosin tuotti 1 l/100 km kulutuksesta päätellen pääasiassa lämpöä sisätiloihin, ja autoa liikutti juuri ennen lähtöä täyteen ladattu akku. Keskinopeus oli ~50-60 km/h. Jos nopeus olisi ollut alle 20 km/h (ja polttomoottori käynnissä), niin kulutus olisi noin 3 l/100 km. Keskinopeuden pitäisi olla alle 6-8 km/h, jotta kulutus juuri ladatulla akulla pakkasella olisi mainitsemasi 7-8 l/100 km.

Oletettavasti ajat yli kävelyvauhtia, joten oletko ajastanut akun olevan täysi juuri ennen lähtöä?

@ph/ag
Tästä kirjoittelinkin jo talvella kun auton hankin ja samaa ihmettelin. Auto lähtee katoksesta kylmänä ja viime talven kokemus tuli 2-6km pätkäajosta 40-60km alueella. Akku on täynnä ja auto liikkuu sähköllä, mutta kabiinin lämmitykseen kone käy koko pätkäajon sitä korotettua tyhjäkäyntiä. Jos laittaa sisälämmön nollaan niin kulutus on toki nollassa. Sinulla on eri tilanne kun lähdet lämpimästä tallista. Toki voihhan tuossa olla minulla jotain vialla, mutta huollossa eivät asiaan ottaneet kantaa kun kyselin.
 
Itsellä ei ole ja harkinnan jälkeen en asennakaan vaan auto vaihtuu toivottavasti muutaman vuoden päästä.

Varmaankin konetta ja bensaa vähän säästäisi kun ei kylmänä käynnistyisi sekä sisätilat olisi mukavan lämpimät. Silti veikkaan ettei pelkällä sähköllä pitkälle pääsisi kun sisätiloihin sitä lämpöä pitäisi polttiksella luoda. Etsi käytetty missä on webasto tai vastaava niin on oikeasti järkevä ainakin lukemieni kommenttien perusteella tai harkitse toista autoa jos haluat minimoida polttoaineen kulutuksen. Optima on autona muutoin kiva arkilaite. Kesällä pääsee pelkällä sähköllä eli 0-2l/100km kulutuksella ja pitkät matkat sitten ~5-6l/100km. Talvella kulutus on pätkäajossa 7-8l/100km ja pidemmillä matkoilla tasaantuu tuohon 6l/100km nurkille.

Tämä herättää kysymyksen: Kai jossain vain 4-5v vanhassa aasialaisessa plugarissa saa sentään ohjaamon lämpöiseksi ennen ajoonlähtöä ilman mitään erillistä lohkolämmittimen sisätilanlämppäriä? :beye:

Muutoin erillinen lohkolämmitin lienee plugarissa aika turha? Varsinkin nykyaikainen "säteilylämmitin". Ajoneuvosta ja kelistä riippuen voit ajella pakkasella 20-30km sähköllä ja tuossa ajassa se onnettoman säteilylämmittimen lämmittämä jäähdytysneste on varmaan aika lailla jäätynyt.

Eri asia jos vaikkapa työpaikalla on taivasalla lämpötolppia, mutta niistä ei saa ladata plugaria -> ainoa keino välttää talvisin hölmö lasien skrapailu / jääkylmään autoon nousu on käyttää lohko + sisätilanlämppäriä.


Keskustelua / kokemuksia hybridiautoista:

Autona 2023 BMW 530e xDrive plugari, akuston nettokapasiteetti noin 10,8kwh.

-Ajoin eilen moottoritienopeuksia Vantaa -> Salo -> Espoo, yhteensä 226km. Motarilla vakkarissa tilanteesta riippuen 115-120km/h. Lämpötila 1-2 astetta plussalla, kirkas ja kuiva ajokeli. Lähtiessä akku täynnä ja kabiini esilämmitetty miellyttävään 21 asteeseen.

Auton näyttämä kulutus tasan 5,0L/100km ja keskituntinopeus yli 95km/h.

:interested:
 
Viimeksi muokattu:
Aika paljon riippuu mikä se ajettu etäisyys on ja pääseekö auto jäähtymään ajomatkojen välillä.

Ainakin omalla Kia Ceedillä jos matka on about 7km niin kulutus on about omaa keskikulutusta, eli 2,7/100km tässä nollan tuntumassa (auto saa lämpötilamittarin värähtämään loppumatkasta ja täten välillä jo sammuttaa polttista). Tässä siis edestakaisin Maks 50km/h alueella. Kyllä sen kasia saa näyttämään tuurilla vajaan ekan kilsan osalta jos/kun polttis käynnistyy heti, peruuttelee yms. auton siirtoa pihassa ja lähtee siitä sitten sinne 40 -50 alueelle (vaatii tosin vähän viileämmän kelin kuin mitä nyt on). Siitä sitten kilometrimäärän kasvaessa kulutus tippuu. Myöskin tuo vaikuttaa, että ajetaanko autolla useasti päivän aikana. Jos on tallissa eikä pääse läpi jäähtymään niin jokaisella lyhyelläkin reissulla kulutus laskee edellisestä.

En itse nykyään juurikaan kytke autoa piuhaan, mutta toisaalta talvellakaan autolla ei lähdetä ulkoa vaan yleensä aina puolikylmästä tallista (eli tuossa vähän plussalla). Kovilla pakkasilla tulee ehkä hetkeksi kytkettyä lähinnä mukavuuden takia.

Talven kulutus ei silti siirtymissä ole kohtuuton, koska kyllä vanha auto sen about kympin tuossa samassa ajossa söi kun normikulutus oli about 7 (talvikulutus varovainen arvio, todennäköisesti enemmän).

Toki nousu on nollasta plugarilla melkoinen todella lyhyillä matkoilla, mutta heti kun tulee kilometrejä edes se viisi niin kulutus taittuu vaikka ei lähes nollalla pääsekään (toisin kuin niillä ladattavilla jotka eivät polttista tarvitse lämmittämiseen). Toisaalta sydäntalvellakaan kulutus ei kasva juurikaan enää jos/kun kilometrejä on riittävästi. Lisäkilometrit ja kylmempi ilma kun eivät enää niin merkittävästi vaikuta kulutukseen enää kun kerran auto ja moottori ovat jo valmiiksi lämpöisiä.

Ulkoa, ilman katosta kylmässä ja pari kilsaa niin kulutus on suht korkeaa. Mutta toisaalta polttiksella se on merkittävästi enemmän.

Omalla kohdalla ainakin budjetti toi myös omat rajoitteensa ja vaikka tuo 2,7 vs 0 kulutus tekee 18000km/v lukemilla sen about 480l polttoainetta niin kyllä se ostohetkellä myös säästi aika paljon rahaa. Suosittelen plugarilla tallista lähtöä kuitenkin, mutta suosittelen sitä toisaalta kaikille autoille, ihan mukavuussyistä, jos vain mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä herättää kysymyksen: Kai jossain vain 4-5v vanhassa aasialaisessa plugarissa saa sentään ohjaamon lämpöiseksi ennen ajoonlähtöä ilman mitään erillistä lohkolämmittimen sisätilanlämppäriä?
:interested:

Ei saa kun ei ole PTC lämmittimiä. Eli joko käytät webastoa, lohkolämppäriä tai sitten lämmität sillä polttiksella. Mutta tämähän on ihan valmistajan valinta ja pitää paikkansa ihan tuliterissäkin autoissa riippuen mallista. Sinänsä kun on penkinlämmittimet ja ratin lämmitin niin ihan lämpöiseksi itsensä saa vaikka autossa olisikin alussa viileämpää. Tietty tupakansytyttimeen voisi teoriassa kytkeä vaikka mitä (edessä taisi olla 150w asti?) jos viritellä haluaa ja toki teho hyvin rajallinen.

Toisaalta omalla farkulla se menee about 4,5 kulutuksella pidemmät matkat kun akku on loppu ja siitä sitten alemmaksi riippuen minkä verran akkua on aluksi ollut (4,3 ns. normikulutus pitkillä siirtymillä jos akku aluksi täynnä). 52,7km taitaa olla nyt syksyllä aurinkoisessa kelissä katsottu lukema (80-60-100 nopeuksia) jonka pari vuotta käytössä olleella korealaisella pääsi sähköllä ennen kuin polttis lähtee käyntiin.

Tietty kun on ratin lämmitin ja penkinlämmittimet ja tupakansytytin niin todelliset pihistelijät tietty ajavat talvella ikkuna hivenen auki (ettei ikkunat mene huuruun) ja pitävät ilmastoinnin pois päältä (tällöin polttis käynnistyy vasta -13 kelissä). Näistähän on tasaisesti juttua myös mediassa. Sinänsä syksyllä ja/tai lyhyillä siirtymillä saatan itsekin pitää ilmastointia pois päältä kun esim. mökin alueella siirtyy paikasta toiseen niin turha laittaa ilmastointia päälle (samoin esim. auton softa on mukava päivittää kun polttis ei lähde päälle ja kun auto pitää tuota varten olla kuitenkin käynnissä).
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tarkennuksesta. En voi kovin hyvin em. ajatuksesta :beye:

Lämpöiset (tai kesähelteellä viileät) sisätilat yksi plugarin suurimpia etuja, paljon tärkeämpi määre itselle kuin vaikkapa absoluuttisen pieni polttoaineenkulutus.
 
Kiitos tarkennuksesta. En voi kovin hyvin em. ajatuksesta :beye:

Lämpöiset (tai kesähelteellä viileät) sisätilat yksi plugarin suurimpia etuja, paljon tärkeämpi määre itselle kuin vaikkapa absoluuttisen pieni polttoaineenkulutus.
Lämpöiset sisätilat saa autoon kun autoon polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, ottaa vielä puhelinohjauksella niin ei eroa plugarin/sähkiksen lämmittämisestä...
Bemari vs Optima hinta erolla ostaa lämmittimet myös kaikille naapureille...
 
Lämpöiset sisätilat saa autoon kun autoon polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, ottaa vielä puhelinohjauksella niin ei eroa plugarin/sähkiksen lämmittämisestä...
Bemari vs Optima hinta erolla ostaa lämmittimet myös kaikille naapureille...

Itse hankin autoni käytettyinä ja ns. isoakkuista (12kwh brutto) 3-sarjalaista saa ~30ke, isompaa 5-sarjalaista saa 32-34ke. Audi / VW ei tietoa. Mutta vastaavaa hintaeroa on myös rotteloa pois vaihtaessa, eli voiko sanoa "absoluuttista hintaeroa" jää vähemmän kuin voisi äkkiseltään ajatella :hmm:

Anyhow, en tahdo vängätä - nämä etäkäyttöasiat (lämmitys, viilennys) ovat vain juuri niitä ominaisuuksia, joita itse arvostan yli kaiken ja joista en voisi luopua plugaria toiseen vaihtaessani :interested:
 
Tästä kirjoittelinkin jo talvella kun auton hankin ja samaa ihmettelin. Auto lähtee katoksesta kylmänä ja viime talven kokemus tuli 2-6km pätkäajosta 40-60km alueella. Akku on täynnä ja auto liikkuu sähköllä, mutta kabiinin lämmitykseen kone käy koko pätkäajon sitä korotettua tyhjäkäyntiä. Jos laittaa sisälämmön nollaan niin kulutus on toki nollassa. Sinulla on eri tilanne kun lähdet lämpimästä tallista. Toki voihhan tuossa olla minulla jotain vialla, mutta huollossa eivät asiaan ottaneet kantaa kun kyselin.
No matka on kyllä lyhyt, eli saattaa selittyä kylmän moottorin käynnistämiseen ja rikkaalla käymiseen hulahtavalla polttoaineella. Polttoaineen määrä on nimittäin sen verran pieni:
4 km@7,5 l/100 km = 0,3 l

Oletan keskinopeudeksi fillariluokkaa, eli 25 km/h. Tuolla nopeudella 4 km matkaan kuluu 0,16 h. Korotettu tyhjäkäynti nykyaikaisella bensiinimoottorilla ollee arviolta 1-1,5 l/h, joten ainetta kuluu 0,16 tunnissa kaikkiaan 0,16-0,24 l. Ero tuohon 0,3 litraan on reilu puolikas kahvikupillinen, eli samaa luokkaa mitä kylmä motti hörppää ylimääräistä alkumetreillä.

Lämpimällä moottorilla tuo 4 km veisi 4,0-6,0 l/100 km (0,16 / 4 * 100). Jos lisäksi keskinopeus olisi 50 km/h, niin 2,0-3,0 l/100 km.

Jos lähtisi lämpimästä ja motti käynnistyisi vasta 2 km kohdalla ja keskinopeus 50, niin 1,0-1,5 l/100 km.

Näiden laskujen perusteella Optiman korotettu tyhjäkäynti olisi jopa alle tuon 1,0-1,5 l/h, jotta se 1 l/100 km oli mahdollinen 12 km matkalla, mistä polttis hurisi 10 km. Polttisosuuden keskinopeus tosin oli yli 50 km/h, mikä pienentää keskikulutusta.


Kannattaa kokeilla sitä latauksen valmistumista juuri ennen lähtöä, josko sillä saisit vähän pienemmän kulutuksen. Jos se ei auta (ja auto + akku ovat ehjät), niin sitten ei auta kuin sisätilojen ja/tai moottorin esilämmitys (tai lämmityksestä tinkiminen, koska matka ~10 min) tavalla tai toisella. Toisaalta pahalta kuulostava 7,5 l/100 km on 4 km matkalla rahallisesti vain 0,6 euroa per matka, niin ei ole isoista rahoista kysymys melko arvokkaalla autolla kulkevalle.
 
Lämpöiset sisätilat saa autoon kun autoon polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, ottaa vielä puhelinohjauksella niin ei eroa plugarin/sähkiksen lämmittämisestä...
Bemari vs Optima hinta erolla ostaa lämmittimet myös kaikille naapureille...
Esiviilennys kyllä onnistuu lähes kaikissa plugareissa koska yleensä ilmastoinnin kompressori pyörii sähköllä. Sen sijaan esilämmitys on monimutkaisempi juttu. Jos ei ole sähkövastuksia, niin sähköllä ei tuoteta lämpöä kabiiniin. Polttoainetoimisen lämmittimenkin jälkiasennuksesta olen kuullut ettei se onnistu kaikkiin malleihin ihan yhtä helposti kuin tavalliseen polttomoottoriautoon. Siellä voi olla vaikka mitä eksoottista nestekirrossa ja kontrollissa jota ei tavallisessa polttomoottoriversiossa ole. Että jos sellaisesta haaveilee jälkiasennettuna, niin kannattaa selvittää etukäteen onko sen asentaminen mahdollista.
 
Itse hankin autoni käytettyinä ja ns. isoakkuista (12kwh brutto) 3-sarjalaista saa ~30ke, isompaa 5-sarjalaista saa 32-34ke. Audi / VW ei tietoa. Mutta vastaavaa hintaeroa on myös rotteloa pois vaihtaessa, eli voiko sanoa "absoluuttista hintaeroa" jää vähemmän kuin voisi äkkiseltään ajatella :hmm:

Anyhow, en tahdo vängätä - nämä etäkäyttöasiat (lämmitys, viilennys) ovat vain juuri niitä ominaisuuksia, joita itse arvostan yli kaiken ja joista en voisi luopua plugaria toiseen vaihtaessani :interested:

Noita kun katselin, niin kiinnitin huomiota siihen, että BMW:n akkutakuu on suorastaan epäilyttävän lyhyt (6v/100 tkm), ja noissa 30 kiloeuron hintaluokkaan asettuvissa käytetyissä takuut ovat jo enimmäkseen takanapäin. Jos (takuuttomalla) autolla olisi tarkoitus ajella vaikka 100-150 tkm niin riski, että akku menee huonolla tuurilla vaihtoon on pidettävä mielessä. Ja kun Bemarista on kyse, niin vaihtoakku töineen ei todennäköisesti irtoa halvalla. Arvauksena voisin esittää 15 ke? Tietääkö joku tarkemmin?
 
Noita kun katselin, niin kiinnitin huomiota siihen, että BMW:n akkutakuu on suorastaan epäilyttävän lyhyt (6v/100 tkm), ja noissa 30 kiloeuron hintaluokkaan asettuvissa käytetyissä takuut ovat jo enimmäkseen takanapäin. Jos (takuuttomalla) autolla olisi tarkoitus ajella vaikka 100-150 tkm niin riski, että akku menee huonolla tuurilla vaihtoon on pidettävä mielessä. Ja kun Bemarista on kyse, niin vaihtoakku töineen ei todennäköisesti irtoa halvalla. Arvauksena voisin esittää 15 ke? Tietääkö joku tarkemmin?
Kyllähän hybridissä akku varmaan kuluu nopeammin kuin sähköautossa, kun siihen tulee vähälläkin ajolla enemmän syklejä kuin sähköautoon. Pienellä päivittäisellä ajomäärällä hybridiakku ladataan tyhjästä täyteen päivittäin, kun sähköautolle riittää latatus kerran viikossa tai jopa harvemmin.

Mutta eikös nuo 15k€ akun korjaus/vaihtokustannukset ala olla jo sähköauton tasoa? Ei kai hybridin akku niin paljon maksa kun sehän on paljon pienempi ja yksinkertaisempi. Sähköautossa on lämmitystä ja jäähdytystä jne. akulle, mitä hybrideissä ei yleensä ole koska tarvittaessa on se polttomoottori käytössä eikä olla akkujen varassa, eli rakennekin pitäisi olla yksinkertaisempi. Tuskinpa noita paljon vaihdellaan, ajellaan vaan enemmän polttomoottorilla jos akku hiipuu.
 
Taitaa nämä hybridien akut kyllä säästyä huomattavasti paremmin, kuin täyssähköjen. Lataustaso vaihtelee välillä 30-80 % tyhjästä täyteen, kun niissä on yläpuskuriakin kohtuu reippaasti ja starttivaraa jää akkuun aina 20-30 %. Tai ainakin Toyotan osalta hybridin toiminta vaatii plugarissa n 30 % pohjien pitämistä tehojen pumppausvarana ja käynnistykseen. Latausnopeus on melkein poikkeuksetta todella hitaan puolella verrattuna akun kykyyn ottaa virtaa maksimissaan. Kotilatauksessa tietysti myös täyssähköjen akut on paremmin turvassa, kun virtaa saa vain hitaalle lataukselle. 50 kW tehokin on siinä ja siinä, onko jo nopeaa lataamista, mutta 150 kW kyllä on.
 
Noita kun katselin, niin kiinnitin huomiota siihen, että BMW:n akkutakuu on suorastaan epäilyttävän lyhyt (6v/100 tkm), ja noissa 30 kiloeuron hintaluokkaan asettuvissa käytetyissä takuut ovat jo enimmäkseen takanapäin. Jos (takuuttomalla) autolla olisi tarkoitus ajella vaikka 100-150 tkm niin riski, että akku menee huonolla tuurilla vaihtoon on pidettävä mielessä. Ja kun Bemarista on kyse, niin vaihtoakku töineen ei todennäköisesti irtoa halvalla. Arvauksena voisin esittää 15 ke? Tietääkö joku tarkemmin?

Olet oikeassa :nb: Itse ottaisin jonkin ulkopuolisen toimijan "turvan" tai etsisin jatkotakuullisen auton, virallinen maahantuoja kutsuu näitä termillä "BMW Premium Selection". Lisäksi ... en muista ehtoja ... mutta ainakin bemarilla tehtaan takuuta voi pidentää tiettyjen reunaehtojen ollessa voimassa, tätä kutsutaan hieman hämäävästi "BMW Turva", ei suinkaan "jatkotakuu" tms.


Ekaa plugariini ostin tuollaisen "lisäturvan", tähän toiseen en - menen siis äärirajoilla kun kyseessä on 9v vanha plugari-BMW :btooth:
 
Mutta eikös nuo 15k€ akun korjaus/vaihtokustannukset ala olla jo sähköauton tasoa? Ei kai hybridin akku niin paljon maksa kun sehän on paljon pienempi ja yksinkertaisempi. Sähköautossa on lämmitystä ja jäähdytystä jne. akulle, mitä hybrideissä ei yleensä ole koska tarvittaessa on se polttomoottori käytössä eikä olla akkujen varassa, eli rakennekin pitäisi olla yksinkertaisempi. Tuskinpa noita paljon vaihdellaan, ajellaan vaan enemmän polttomoottorilla jos akku hiipuu.

Joskus pari vuotta sitten oli keskustelua Volvon plugarifarkkujen (V60) ajoakkujen hinnoista, takuun ulkopuolella uusi akku maksoi muistaakseni 13 k€. Plus siihen työt päälle. Eli reilusti yli 1000 €/kWh. Siksi arvuuttelin, että BMW:n akku saattaisi myös kustantaa tuollaisen summan. Mutta ajantasaista tietoa minulla ei tosiaankaan tästä ole.

Ja akkuhan ei välttämättä vain pikkuhiljaa hiivu; akun vikaantumistavasta riippuen auto saattaa mennä ajokelvottomaksi, vaikka se teoriassa voisikin vielä polttomoottorilla liikkua.
 
Olet oikeassa :nb: Itse ottaisin jonkin ulkopuolisen toimijan "turvan" tai etsisin jatkotakuullisen auton, virallinen maahantuoja kutsuu näitä termillä "BMW Premium Selection". Lisäksi ... en muista ehtoja ... mutta ainakin bemarilla tehtaan takuuta voi pidentää tiettyjen reunaehtojen ollessa voimassa, tätä kutsutaan hieman hämäävästi "BMW Turva", ei suinkaan "jatkotakuu" tms.


Ekaa plugariini ostin tuollaisen "lisäturvan", tähän toiseen en - menen siis äärirajoilla kun kyseessä on 9v vanha plugari-BMW :btooth:

Sain tuolta yhdestä edellisestä viestistäsi ( Keskustelua hybridiautoista ) sellaisen käsityksen, että autosi oli lähes uusi, 2023 vuosimallia.
 
On se Kiassa hyvä olla. Kia kuitenkin lämmittää kabiinin polttomoottorilla, ei sähköllä.
Joo, meinasin itse asennuttaa kohta lämmittimen ja sisähaaran sisätilanlämmittimelle. Tuntuu nuo parin kilometrin kauppareissut turhalta moottorilla sisätilaa lämmittää ollenkaan.
 
Sain tuolta yhdestä edellisestä viestistäsi ( Keskustelua hybridiautoista ) sellaisen käsityksen, että autosi oli lähes uusi, 2023 vuosimallia.

Se oli siis yleistä "kokemuksia hybridiautosta", tuo mainitsemani huollon sijaisauto on ollut käytössäni pian 1,5kk.

-Erinomainen laite, nimenomaan tuo 3/5/7 -sarjan hybridibemareiden 12kwh ns. "suurempi akusto" (2019 -> ) mahdollistaa ainakin meikäläisen arjessa todella paljon sähköajoa. Vs. edellinen bemarini, jossa oli 9,2kwh ns. "pienempi akusto" (noin 2015-2019). Tämä pitkä sijaisautoisuus on herättänyt vahvaa omistajuudenhalua tuollaiseen isoakkuiseen plugaribemariin hintaluokassa ... 30-35-40te.

Noin 45-55km arjen sähkörangea mahdollistaa omalla kohdalla esimerkiksi sen, että pääsen työmatkani ees-taas kotilatauksella, eikä tarvitse tapella tämän businessparkin muutamasta hassusta lataustolpasta. Joissa itsekkäät kampawiineri-idiootit seisottelee plugari-golffejaankin koko työpäivän ajan :lonely:

Vanhan autoni (2018 BMW 740Le plugari) pienempi akusto ja sen noin 30km kesärange / 20km nollakelirange vaati joka päivä duunissa lataamista ja talvisin se ei riittänyt edes yhdensuuntaiseen työmatkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom