Keskustelua hybridiautoista

Onko täällä Kia Optiman (tai muu merkkinen auto) omistajilla ollut ongelmia latauskaapelin kanssa. Hommasin 2019 mallin , mukana tuli Kia:n kaapeli, mutta antaa 8A teholla 10min jälkeen "yli kuumenee" varoituksen töpselin päähän ja lopettaa latauksen. Kaapeli/rasia ei ole yhtään lämpimän tuntuinen. Voikohan kaapeli olla rikki?

IMG_20230929_201412.jpg
 
Onko täällä Kia Optiman (tai muu merkkinen auto) omistajilla ollut ongelmia latauskaapelin kanssa. Hommasin 2019 mallin , mukana tuli Kia:n kaapeli, mutta antaa 8A teholla 10min jälkeen "kyli kuumenee" varoituksenIMG_20230929_201412.jpg töpselin päähän ja lopettaa latauksen. Kaapeli/rasia ei ole yhtään lämpimän tuntuinen. Voikohan kaapeli olla rikki?
Jos lataus toimii muilla kaapeleilla niin vika on sitten tuossa laturissa mitä käytät. Kannattaa testata jossain muussa latauspaikassa niiden kaapeleilla ja jos silloinkin on ongelmia niin autosta löytyy vika.
 
Onko täällä Kia Optiman (tai muu merkkinen auto) omistajilla ollut ongelmia latauskaapelin kanssa. Hommasin 2019 mallin , mukana tuli Kia:n kaapeli, mutta antaa 8A teholla 10min jälkeen "yli kuumenee" varoituksen töpselin päähän ja lopettaa latauksen. Kaapeli/rasia ei ole yhtään lämpimän tuntuinen. Voikohan kaapeli olla rikki?

IMG_20230929_201412.jpg

Itsellä ihan sama auto ja laturi. Ei ole ollut mitään ongelmia, jonkun verran 10A - moodiakin käyttänyt jos on päivällä lataillut lyhyempiä aikoja.
 
Lasketaanko noita "itselataavia" eli ei plugareita enää edes hybrideiksi? Itse olen alkanut pitää hybridin synonyymina PHEV autoja. Ja nämä eri toteutusten kevythybridit on sitten jotain muuta...
Eihän tuo Corolla tai mikään muukaan Toyota ole mikään kevyt- tai mikrohybridi.

Käytännössä jos joku sanoo ”tavallinen hybridi” niin se tarkoittaa nimenomaan itselataavaa/ täyshybridiä, joten en oikein näe miten ne eivät olisi hybridejä.
 
Onko täällä Kia Optiman (tai muu merkkinen auto) omistajilla ollut ongelmia latauskaapelin kanssa. Hommasin 2019 mallin , mukana tuli Kia:n kaapeli, mutta antaa 8A teholla 10min jälkeen "yli kuumenee" varoituksen töpselin päähän ja lopettaa latauksen. Kaapeli/rasia ei ole yhtään lämpimän tuntuinen. Voikohan kaapeli olla rikki?

IMG_20230929_201412.jpg

Itsellä Kia CEED plugarilla tullut tuollainen kerran tässä pari viikkoa sitten 12A latauksella parin tunnin jälkeen (auto ollut kolmisen vuotta ja eka vuosi mentiin vaihdellen eri lataustehoilla). Laturi (ja auto) oli auringossa ja virtaa otettiin traktorivaraston seinästä. Välissä oli jatkojohto, joten vaikea sanoa oliko siinä ongelma, mutta aiemmin olin ainakin yhden käden sormien verran ladannut samalla tavalla. Epäilen ettei vika ole kaapelissa vaan todennäköisesti piuhan schuko pää kuumenee liikaa ja/tai havainnoi jotain muuta ongelmaa. Siirsin laturin varjoon (piuha varmaan suoreni samalla vähän) ja tuon jälkeen ei ole tullut vastaan. Tuolloinkin lähti taas lataamaan normaalisti ja meni loppuun asti mutta vaikea sanoa mikä osa siellä nyt jäähtyi. Sinänsä eivät tuntuneet mitenkään lämpimiltä, mutta voi olla että olivat jo jäähtyneet. Aiemmin olen muualla kerran vaihtanut latauspaikkaa kun scukopää tuntui kuumenevan tosi voimakkaasti, mutta laturi ei vielä reagoinut.

Aiemmin, eikä tuonkaan jälkeen ole tullut tuota vastaan. En sitten tiedä syyttäisinkö eri vahvuista jatkojohdon piuhaa vai ihan vaan lämpiämistä. Ja mikä siellä sitten lämpiää, scukopää vai onko se anturi itse tuossa boksissa.
 
Viimeksi muokattu:
No mulla ollut RAV4 hybridi, joka on kohtuu kokoinen ja painoinen auto. Sen kumulatiivinen kulutus oli 27 000 km jälkeen 5,3 L/100 km. Eli sisälsi kesä/talvi ajot. Pidän tuota oikeestaan melkoisen mainiona 221 hp autolle. Vastaava jenkkiversio ilman hybriditekniikkaa on EPA määritysten mukaan 7,84 L/100 km. Hybridin EPA normi on 5,9 L/100 km. Nuo EPA kulutukset on siitä hyviä, että niiden alle pääsee suht jokainen normikuski, eli ne valehtelee vähemmän kuin meidän WLTP vastaava. Corollakin on tuolla 5,0 L/100 km lukemalla ihan kelpuullinen lukema, kun tiedostaa, että helposti pääsee tuon alle, jos edes vähän taloudellisuus kiinnostaa.

 
Itsellä ihan sama auto ja laturi. Ei ole ollut mitään ongelmia, jonkun verran 10A - moodiakin käyttänyt jos on päivällä lataillut lyhyempiä aikoja.

Täältä kun ilmeisesti löytyy Kia Optima PHEV:n omistajia tai kokemuksia, niin kysytääs vinkkiä. Onko Optimassa mitään lämmitysmahdollisuutta tilanteessa jossa autoa ei saa piuhan päähän? Eli esim. työpaikan piha, auto talvella taivasalla työpäivän ajan eikä pistoketta saatavilla. Jos oikein ymmärsin niin Optimaan ei ole saanut tehtaalla Webastoa tms ja akkuvirralla lämmityskään ei onnistu? Hirveästi ei houkuttele ajatus arkiseen taajama-ajoon lähdöstä kun on ikkunat joka kerta jäässä ja huurussa ja kajuutta kylmänkankea.

Muutenhan auto vaikuttaa aika no-brainerilta hintaansa nähden jos hakee tilavaa plugari perhefarkkua, ainoastaan takakontti jättää toivomisen varaan mutta it is what it is. Ei taida löytyä mitään jemmapaikkaa latauskaapeleille tuolta kontista? 12V akku näytti löytyvän yhden luukun takaa ja sinnekään tuskin mitään ylimääräistä mahtuu. Pikkujuttu mutta joitain saattaa ärsyttää, kun latauskaapelit joutuu säilömään aina tavaratilassa itsessään. Kuuluuko Optiman mukana muuten tulla kaksi eri latauskaapelia (asiointi- ja kotilataus) vai 1kpl?
 
Täältä kun ilmeisesti löytyy Kia Optima PHEV:n omistajia tai kokemuksia, niin kysytääs vinkkiä. Onko Optimassa mitään lämmitysmahdollisuutta tilanteessa jossa autoa ei saa piuhan päähän? Eli esim. työpaikan piha, auto talvella taivasalla työpäivän ajan eikä pistoketta saatavilla. Jos oikein ymmärsin niin Optimaan ei ole saanut tehtaalla Webastoa tms ja akkuvirralla lämmityskään ei onnistu? Hirveästi ei houkuttele ajatus arkiseen taajama-ajoon lähdöstä kun on ikkunat joka kerta jäässä ja huurussa ja kajuutta kylmänkankea.

Joo ei saa ilmeisesti tehtaalta suoraan millään lämmityksellä. Eihän toki modernien bensa-autojen pitäisi kovin pahasti ottaa kylmästä kyttyrää ja Optimahan tosiaan pitää polttomoottorin kylmällä kelillä koko ajan päällä lämmitystä varten joka tapauksessa. Meinasin itseasiassa ostaa yhden yksilön, johon oli jälkiasennettu webasto, ihan vaan koska edellisessä autossa sellaiseen luksukseen totuin, mutta sitten alkoi epäilyttämään, että mitenhän tehdastakuu suhtautuu moisiin asennuksiin. Se pitkä 150 tkm/7-v takuu kun vaatii, että huollot on tehty merkkiliikkeessä. No, siinä empiessä joku muu ehti kyseisen yksilön napata jo muutenkin.

Hommasin auton tosiaan tässä vasta muutama viikko sitten, joten kokemusta talviominaisuuksista ei ole vielä ehtinyt kertyä, mutta vähän kyllä harkitsen että asennuttaisi edes tuollaisen moottorinlämmiin ja sisätilapöhijä - setin merkkihuollossa. Ihan kun meillä kuitekin kotipihasta lähdetään joka aamu. Toisaalta sitten olisi kaksi kaapelia joiden kanssa puljata. Noh, katsotaan nyt. Toisaalta nuo ratin- ja penkinlämmittimet tuntuu toimivan hyvin ja rivakasti.

Muutenhan auto vaikuttaa aika no-brainerilta hintaansa nähden jos hakee tilavaa plugari perhefarkkua, ainoastaan takakontti jättää toivomisen varaan mutta it is what it is. Ei taida löytyä mitään jemmapaikkaa latauskaapeleille tuolta kontista? 12V akku näytti löytyvän yhden luukun takaa ja sinnekään tuskin mitään ylimääräistä mahtuu. Pikkujuttu mutta joitain saattaa ärsyttää, kun latauskaapelit joutuu säilömään aina tavaratilassa itsessään. Kuuluuko Optiman mukana muuten tulla kaksi eri latauskaapelia (asiointi- ja kotilataus) vai 1kpl?

Joo, itse koin Optiman aika "no-braineriksi", koska suunnilleen ainoa toinen vaihtoehto tuon kokoluokan plugarifarkuissa on VW Passat GTE, jonka kanssa en halunnut lähteä kokeilemaan onnea. Tuntuu, että DSG-laatikon porsiintuva mekatroniikka on edelleen enemmän sääntö kuin poikkeus. Niin tai näin, Kiasta ollaan vaimon kanssa tykätty. Kaikin puolin aika "fiksun" oloinen auto.

Takakonttihan noissa plugarifarkuissa tosiaan on kaikissa vähän nafti, sama myös Optimassa. Tosin fiksuna puolena on se, että "kuormaverkko" tulee suoraan mukana, eli sen tavallisen pitkittäissuuntaisen konttisuojan lisäksi löytyy sellainen ylöspäin nouseva "koiraverkko", jonka ansiosta voi tarvittaessa ladata kontin kattoon asti täyteen kamaa.

Latausjohtoja tulee kaksi, kotilaturi shukolla ja asiontilatauspiuha. Jaan ärsytyksen siitä, että noille piuhoille ei oikein järkevää paikkaa ole ja takakonttiin kaipaisi muutenkin jotain lokeroita. Noh, itsehän en latausasemia käytä kun lataus on niissä nopeimmillaankin sen verran hidasta, joten en ole tuota asiointipiuhaa autossa edes säilyttänyt.
 
Joo ei saa ilmeisesti tehtaalta suoraan millään lämmityksellä. Eihän toki modernien bensa-autojen pitäisi kovin pahasti ottaa kylmästä kyttyrää ja Optimahan tosiaan pitää polttomoottorin kylmällä kelillä koko ajan päällä lämmitystä varten joka tapauksessa. Meinasin itseasiassa ostaa yhden yksilön, johon oli jälkiasennettu webasto, ihan vaan koska edellisessä autossa sellaiseen luksukseen totuin, mutta sitten alkoi epäilyttämään, että mitenhän tehdastakuu suhtautuu moisiin asennuksiin. Se pitkä 150 tkm/7-v takuu kun vaatii, että huollot on tehty merkkiliikkeessä. No, siinä empiessä joku muu ehti kyseisen yksilön napata jo muutenkin.

Hommasin auton tosiaan tässä vasta muutama viikko sitten, joten kokemusta talviominaisuuksista ei ole vielä ehtinyt kertyä, mutta vähän kyllä harkitsen että asennuttaisi edes tuollaisen moottorinlämmiin ja sisätilapöhijä - setin merkkihuollossa. Ihan kun meillä kuitekin kotipihasta lähdetään joka aamu. Toisaalta sitten olisi kaksi kaapelia joiden kanssa puljata. Noh, katsotaan nyt. Toisaalta nuo ratin- ja penkinlämmittimet tuntuu toimivan hyvin ja rivakasti.

Joo, itse koin Optiman aika "no-braineriksi", koska suunnilleen ainoa toinen vaihtoehto tuon kokoluokan plugarifarkuissa on VW Passat GTE, jonka kanssa en halunnut lähteä kokeilemaan onnea. Tuntuu, että DSG-laatikon porsiintuva mekatroniikka on edelleen enemmän sääntö kuin poikkeus. Niin tai näin, Kiasta ollaan vaimon kanssa tykätty. Kaikin puolin aika "fiksun" oloinen auto.

Takakonttihan noissa plugarifarkuissa tosiaan on kaikissa vähän nafti, sama myös Optimassa. Tosin fiksuna puolena on se, että "kuormaverkko" tulee suoraan mukana, eli sen tavallisen pitkittäissuuntaisen konttisuojan lisäksi löytyy sellainen ylöspäin nouseva "koiraverkko", jonka ansiosta voi tarvittaessa ladata kontin kattoon asti täyteen kamaa.

Latausjohtoja tulee kaksi, kotilaturi shukolla ja asiontilatauspiuha. Jaan ärsytyksen siitä, että noille piuhoille ei oikein järkevää paikkaa ole ja takakonttiin kaipaisi muutenkin jotain lokeroita. Noh, itsehän en latausasemia käytä kun lataus on niissä nopeimmillaankin sen verran hidasta, joten en ole tuota asiointipiuhaa autossa edes säilyttänyt.

Kyllä vain, lohkolämmittimen (tai säteilylämmittimiä kai ne nykyään kaikki virallisesti on) saanee merkkiliikkeestä reiluun 500e asennettuna mitä hieman aiheeseen tutustuin. Auton voisi sitten ainakin kylmimpinä aamuina tuuppasta molempiin piuhoihin. Suosittelen muuten sitä että samalla asentaisi esim. Defan kiinteän akkulaturin, eli aina kun tuon lämmittimen piuhan tökkää kiinni niin samalla lautuu auton 12V akku. Toki sekin on perus 5A laturilla hidasta, mutta pysyypähän 12V akku todennäköisesti paremmin kuosissa.

Passat olis kyllä mukavampi ja tavaratilaltaan parempi, mutta hinta on korkeampi (faceliftissä) ja tehdastakuu on vain 2 vuotta. Akkutakuu taisi Volkkarilla olla hieman Kiaa pidempi, joskin ero on melko minimaalinen.

Tuo ns. koiraverkko oli hyvä pointti, bongasin sen koeajolla. Varusteet on kyllä Optimassa varsin hulppeat ja esim. H&K äänentoisto kiva lisä. Schuko latauspiuhaahan voi säilyttää vaikka takapenkin jalkatilassa jollei sitä peräkonttiin halua, meillä on toisella puolen takajalkatilassa muutenkin esim. turvaistuimen tukijalka.
 
Joo ei saa ilmeisesti tehtaalta suoraan millään lämmityksellä. Eihän toki modernien bensa-autojen pitäisi kovin pahasti ottaa kylmästä kyttyrää ja Optimahan tosiaan pitää polttomoottorin kylmällä kelillä koko ajan päällä lämmitystä varten joka tapauksessa. Meinasin itseasiassa ostaa yhden yksilön, johon oli jälkiasennettu webasto, ihan vaan koska edellisessä autossa sellaiseen luksukseen totuin, mutta sitten alkoi epäilyttämään, että mitenhän tehdastakuu suhtautuu moisiin asennuksiin. Se pitkä 150 tkm/7-v takuu kun vaatii, että huollot on tehty merkkiliikkeessä. No, siinä empiessä joku muu ehti kyseisen yksilön napata jo muutenkin.
En tiedä takuista muuten, mutta jos se on Euro6 auto niin eiköhän se Webasto lämmitä vain matkustamon, kuten tehdaslämmittimetkin nykyään.
 
Kyllä vain, lohkolämmittimen (tai säteilylämmittimiä kai ne nykyään kaikki virallisesti on) saanee merkkiliikkeestä reiluun 500e asennettuna mitä hieman aiheeseen tutustuin. Auton voisi sitten ainakin kylmimpinä aamuina tuuppasta molempiin piuhoihin. Suosittelen muuten sitä että samalla asentaisi esim. Defan kiinteän akkulaturin, eli aina kun tuon lämmittimen piuhan tökkää kiinni niin samalla lautuu auton 12V akku. Toki sekin on perus 5A laturilla hidasta, mutta pysyypähän 12V akku todennäköisesti paremmin kuosissa.
Eikös Optimassakin polttomoottori käynnistetä isolla akulla? Eli eihän tuo 12v akku joudu juuri minkäänlaiselle rasitukselle. Normiautossa siitä otetaan iso virtapiikki kylmästä akusta ja sitten ladataan sitä taas täyteen. Näissä riittää että 12v akulla saadaan elektroniikka käyntiin ja iso akku linjoille, eli periaatteessa akun ei edes tarvitse olla mikään "starttiakku" koska sen ei tarvitse antaa sitä virtapiikkiä starttimoottorille.
 
Likimain suora copy-paste eräälle toiselle forumille kirjoittamistani kokemuksista BMW 530e xDrive

Meikä on nyt pari viikkoa ajellut huollon sijaisautolla, pakkauudella BMW 530e xDrivellä. Noissa on BMW:n hybridilinjaston faceliftin ns. "isompi akusto" (voiko näin sanoa?) eli brutto 12kwh / netto 9,1kwh.

-Eilen starttasi ekaa kertaa polttomoottori, pääsin pari sataa metriä vaille 54km sähköllä kahden "kylmäkäynnistyksen" jälkeenkin, eli auto seisoi kahdesti ulkona 1-2h. Ilmatieteenlaitoksen historiadatan ( Sää Espoo - Ilmatieteen laitos ) mukaan ulkolämpötila pyöri 10-12 C tienoilla. AC off ja lämpötilapyynti 20 C. Olen todella tyytyväinen, jopa hämmästynyt sillä suurin osa ajomatkasta kolme ukkoa kyydissä Espoon lähiöitä & pohjois-Espoon korpiteitä.

Tämä huollon kautta tarjoutunut pidempi koeajokokemus on avannut omia silmiä todella paljon, pistää miettimään miten paljon kaikkea pystyy sähköllä hoitamaan heti kun hybridin akusto riittää arjen asioinnissa tuonne 50km todellisen rangen nurkille. Yhden "pikkuakkuisen" BMW plugarihybridiauton noin 40tkm omistaneena mietin usein kuinka "jos akusto olisi ollut vähän suurempi niin tämäkin ja tämäkin asiointi olisi mennyt sähköllä...". Tällä sijaisautolla nykyinen n.22km työmatka menee ees-taas kotona ladatulla halvalla sähköllä, ex-seiskaa ja i8:a piti ladata myös työpäivän aikana julkislatureista (vaiva, hinta, businessparkin latauspaikoista "kilpailu").

Loppukaneetiksi vielä usein kuultuun argumenttiin "hölmöläisen hommaa kuljettaa polttomoottoritekniikkaa mukana": Auton kulutusmittarin mukaan pääsen työmatkani Espoo -> Vantaa -> Espoo pitkin pk-seudun vammaisimpia kehäteitä 17kwh/100km kulutuksella, jopa alle jos liikenteen kanssa hyvä tuuri. Lukema on ymmärtääkseni samaa luokkaa ellei jopa pienempi kuin monilla täyssähköautolla, varsinkaan 5-sarjan BMW:n kokoisilla? Ihan hyvin siihenkin knoppiin nähden, että sähkömoottori pyörittää mekaanista nelivetoista voimalinjaa. Eikä näissä uusissa saa ns. "Eco Pro" -ajomoodia sähköajossa päälle (tai sitten en valikoista löytänyt??). Eli tällä ei pysty "coastaamaan" / rullaamaan vapaasti pakkosähköajomoodissa vaan kaasulta nosto aloittaa heti regenillä jarruttamisen.

Omalla kokemuksella ex-seiskasta akusto riitti pidemmälle Eco Pro -ajotilan "coasting" / vapaalla rullaamisella kuin regenroinnilla.


EDIT: Tuon kirjoituksen jälkeen yritin oikein erikseen ajaa töistä kotiin ennakoivan ekologisesti niin auton kulutusmittari näytti kotipihassa 15,8kwh/100km. Työmatka siis Vantaan Myyrmäen läheltä Espoon Olarin lähelle, 22km kehäteitä iltapäivän ruuhka-aikaan.

Niin ja jos tuo olisi oma auto niin varmasti ajelisin viikon-kahden välein polttomoottorin kunnolla lämpöiseksi, mutta tämä on huollon sijari joten ... :sori: Eittämättä vähintään 90%:a tämmöisten liisari/omistajista ajelee varmaan laput aivan silmillä, "automatiikka kyllä osaa pakko osata insinöörit suunnitelleet kaiken oikein" -asenteella. Kylmä kone käy pätkissä ja harvakseltaan -> potentiaalisia ongelmia auton varttuneemmalla iällä.
 
Täältä kun ilmeisesti löytyy Kia Optima PHEV:n omistajia tai kokemuksia, niin kysytääs vinkkiä. Onko Optimassa mitään lämmitysmahdollisuutta tilanteessa jossa autoa ei saa piuhan päähän? Eli esim. työpaikan piha, auto talvella taivasalla työpäivän ajan eikä pistoketta saatavilla. Jos oikein ymmärsin niin Optimaan ei ole saanut tehtaalla Webastoa tms ja akkuvirralla lämmityskään ei onnistu? Hirveästi ei houkuttele ajatus arkiseen taajama-ajoon lähdöstä kun on ikkunat joka kerta jäässä ja huurussa ja kajuutta kylmänkankea.

Muutenhan auto vaikuttaa aika no-brainerilta hintaansa nähden jos hakee tilavaa plugari perhefarkkua, ainoastaan takakontti jättää toivomisen varaan mutta it is what it is. Ei taida löytyä mitään jemmapaikkaa latauskaapeleille tuolta kontista? 12V akku näytti löytyvän yhden luukun takaa ja sinnekään tuskin mitään ylimääräistä mahtuu. Pikkujuttu mutta joitain saattaa ärsyttää, kun latauskaapelit joutuu säilömään aina tavaratilassa itsessään. Kuuluuko Optiman mukana muuten tulla kaksi eri latauskaapelia (asiointi- ja kotilataus) vai 1kpl?

Sulla menee kyllä iso "sähköisen autoilun" mukavuustekijä sivu suun, jos hommaat Optiman tai muun auton missä ei ohjaamon lämmitystä saa "etäkäytettyä". Toi on aivan idioottimaista logiikkaa muutamissa Aasian markkinoiden plugareissa, ettei ohjaamoa saa lämpöiseksi (tai viileäksi) ilman, että auto on kytkettynä lataukseen :beye:

Kuinkahan monta sataa kertaa olisi itseä vituttanut, ja kokemusta plugariautoilusta vasta vaijaat 2 vuotta. Talvella varsinkin jääkylmä ohjaamo + ikkunat jäässä, joo kiitos ei. Kesäisin auton toki saa ilmastoinnilla & avonaisilla ikkunoilla viilennettyä mutta on se vain mukavampaa painaa äppistä nappia ja 5min myöhemmin autolle saapuessasi se on sisältä 21 C vaikka olisi seissyt 4h auringossa.

Suosittelen BMW tai muu vastaava merkki, jossa akustossa olevalla virralla auton saa missä tahansa, vaikka mökillä tai hiihtolomalla Levillä mukavan lämpöiseksi / viileäksi.
 
Sulla menee kyllä iso "sähköisen autoilun" mukavuustekijä sivu suun, jos hommaat Optiman tai muun auton missä ei ohjaamon lämmitystä saa "etäkäytettyä". Toi on aivan idioottimaista logiikkaa muutamissa Aasian markkinoiden plugareissa, ettei ohjaamoa saa lämpöiseksi (tai viileäksi) ilman, että auto on kytkettynä lataukseen :beye:

Niin siis Optimaahan ei saa lämpimäksi vaikka se olisi latauksessakin, koska siinä ei taida sähkövastuksia olla ollenkaan. Olisihan se toki mukavampi jos lämmitys löytyisi, mutta toisaalta ihan yhtä perustellusti voidaan sanoa, että typerää tuhlata muutenkin pienen akun talvikeleillä vielä tavallistakin vähäisempää kapasiteettia lämmittämiseen. Varsinkin kun suurin osa globaalista asiakaskunnasta ei moista ominaisuutta ikinä osaisi edes kaivata.

Kuinkahan monta sataa kertaa olisi itseä vituttanut, ja kokemusta plugariautoilusta vasta vaijaat 2 vuotta. Talvella varsinkin jääkylmä ohjaamo + ikkunat jäässä, joo kiitos ei. Kesäisin auton toki saa ilmastoinnilla & avonaisilla ikkunoilla viilennettyä mutta on se vain mukavampaa painaa äppistä nappia ja 5min myöhemmin autolle saapuessasi se on sisältä 21 C vaikka olisi seissyt 4h auringossa.

Suosittelen BMW tai muu vastaava merkki, jossa akustossa olevalla virralla auton saa missä tahansa, vaikka mökillä tai hiihtolomalla Levillä mukavan lämpöiseksi / viileäksi.

Linkkejä alle sata donaa ajettuihin, neljä vuotta vanhoihin ja täydellisesti varusteltuihin Bemareihin, jotka maksaa n. 20k€?
 
Viimeksi muokattu:
Myös vanhemmissa Volvon plugareissa on ihan rehellinen bensawebasto eli lämpiää/viilenee vaikka ei johdossa olisikaan. Uudemmissa on lämmitys sähkövastuksilla. Ajoakkua ladatessa myös 12v akku latautuu. Olihan se aika dorkan näköistä, kun naapuri viritteli talvella GLC mersuun sekä laturin että ilmeisesti lohkolämppärin kiinni.
 
Myös vanhemmissa Volvon plugareissa on ihan rehellinen bensawebasto eli lämpiää/viilenee vaikka ei johdossa olisikaan. Uudemmissa on lämmitys sähkövastuksilla. Ajoakkua ladatessa myös 12v akku latautuu. Olihan se aika dorkan näköistä, kun naapuri viritteli talvella GLC mersuun sekä laturin että ilmeisesti lohkolämppärin kiinni.

Näkyy noissa uusissa long rangeissakin olevan polttoainekäyttöinen lisälämmitin.

Polttoainekäyttöinen lämmitin Tämä erittäin tehokas pysäköintilämmitin lisää mukavuuttasi kylminä aamuina mahdollistamalla Volvon kevythybridin matkustamon lämmityksen ennen liikkeelle lähtöä. Se auttaa myös poistamaan huurteen ikkunoista näkyväisyyden parantamiseksi heti liikkeelle lähdettäessä. Aseta aika, jolloin haluat astua lämpimään autoon, tai etäkäynnistä lämmitin Volvo Cars -sovelluksen avulla.
 
Huom, tuo on kevythybrideissä. Plugareissa on se uusi HVCH sähkölämppäri. Mutta siis tuossa on vähän vaihtelua, voi olla että on olemassa Long Range malleja joissa on webasto. Kuten on myös Long Rangeja vanhemmalla Sensus-käyttiksellä ja on myös "Short Rangeja" uudella Android-käyttiksellä jne.
 
Huom, tuo on kevythybrideissä. Plugareissa on se uusi HVCH sähkölämppäri. Mutta siis tuossa on vähän vaihtelua, voi olla että on olemassa Long Range malleja joissa on webasto. Kuten on myös Long Rangeja vanhemmalla Sensus-käyttiksellä ja on myös "Short Rangeja" uudella Android-käyttiksellä jne.

Jos menet Volvon sivuille ja meet shoppailee vaikka xc60 T6/T8 recharge niin siellä on tuo.
 
Rav4 business (mulla plugari) versioissa on kaikissa webasto vakiona. Toki myös autossa oma ilmalämpöpummpu jolla saa viilennettyä/lämmitettyä halutessaan ja apilla saa ne etänä päälle. Myös etu- ja takalasin sulatuksen saa etänä kytkettyä päälle. Liikkeessä sanoi, että pakkasilla kannattaa melkein webastolla lämmittää kun saattaa lämpöpumpusta teho loppua.
 
Jos menet Volvon sivuille ja meet shoppailee vaikka xc60 T6/T8 recharge niin siellä on tuo.

Niin näkyy olevan. Voi olla että nyt tehtävissä tilauksissa on taas webasto, ehkä saatavuuden vuoksi? V60 kohdalla puhutaan sähköisestä lämmittimestä. Appiukon pari kuukautta vanhassa vm24 XC60 T6 Long Rangessa taasen on sähköinen lämmitin.
 
Onko täällä Kia Optiman (tai muu merkkinen auto) omistajilla ollut ongelmia latauskaapelin kanssa. Hommasin 2019 mallin , mukana tuli Kia:n kaapeli, mutta antaa 8A teholla 10min jälkeen "yli kuumenee" varoituksen töpselin päähän ja lopettaa latauksen. Kaapeli/rasia ei ole yhtään lämpimän tuntuinen. Voikohan kaapeli olla rikki?

IMG_20230929_201412.jpg


muutaman kerran kesällä tuohon törmäsin, kun lämpötila oli +25 ja aurinko paisteli suoraan tolppaan. Latasi jonnekkin ~70% nurkille, ja antoi hetken olla niin lataus jatkui loppuun ilman katkoja.

Viileillä keleillä ei mitään ongelmaa. Sähkäri katsoi tolpan myös läpi, siinä ei mitään ongelmaa löytynyt, oletettavasti lämpösuoja toimii liian(?) herkästi.
 
Voi olla. Oman käsitykseni mukaan nuo lataa paikallaan ollessa vain polttomoottorin laturilla (lataus on hyvin olematonta). Ajettaessa voi taas käyttää polttomoottoria liikkumiseen ja siten ladata akkua sähköajomoottoreita generaattorina käyttäen (akku latautuu hyvin nopeasti) -voin olla kyllä hyvinkin väärässä

Ei plugareissa ole perinteistä laturia, vaan kaikki sähkö tuotetaan moottorigeneraattorilla. Esimerkiksi pienimmässäkin tojotan hybridissä sen teho on 15 kW. Eli olet hyvinkin väärässä.
 
Ei plugareissa ole perinteistä laturia, vaan kaikki sähkö tuotetaan moottorigeneraattorilla. Esimerkiksi pienimmässäkin tojotan hybridissä sen teho on 15 kW. Eli olet hyvinkin väärässä.
Hmh, kovasti ainakin marmorilla väittivät että paikallaan ollessa ja 'ready'-valon palaessa Grandland PHEV lataisi 12V akkua. Ja toki myös silloin kun on varsinaisessa latauslaitteessa kiinni. Ja tämä siis kun polttis ei ole käynnissä.
 
RAV4 hybrideissä ja myös plugarissa on DC/DC konvertteri, joka muuntaa ajoakun 355,2 V jännitteen 12 V järjestelmää varten ja se antaa ulos n 100 A virtaa. Tämä vastaa siis laturia perinteisessä polttiksessa. Jos moottori käy, niin se syöttää pelkästään tuota korkeajänniteakkua, joka sitten muunnetaan tuolla konverttorilla 12 V järjestelmään käytettäväksi. Taitaa toimia muissakin hybrideissä samaan tapaan.
 
Hmh, kovasti ainakin marmorilla väittivät että paikallaan ollessa ja 'ready'-valon palaessa Grandland PHEV lataisi 12V akkua. Ja toki myös silloin kun on varsinaisessa latauslaitteessa kiinni. Ja tämä siis kun polttis ei ole käynnissä.

Niin, toki niissä on "12 voltin laturi", mutta se on aina DC/DC-muunnin, ei semmoinen hihan perässä pyörivä generaattori niin kuin perinneautoissa. 12 voltin käyttösähkö tulee aina DC/DC-muuntimelta suurjänniteakusta kun auto on ready-tilassa/latauksessa/esilämmityksessä/jne. Ei mitään riippuvuutta polttomoottorin pyörimiseen.
 
Aikamoista meteliä ovat nostaneet RAV4 plugarin korkeajännitepiuhan häisiösuojaussukasta.
Suola syö tuon verkkosukan aikaa myöden kyllä, muttei siinä mitään sähköä kulje. Joten yksikin karva riittää pitämään Faradayn häkkiä yllä. Vika ilmoitusta ei tuosta tule tietenkään, eikä vaikuta mitenkään muuten auton toimintaan. Tuohon riittäisi korjauksena teeseitse sukitus, jos lahoaa kokonaan. Piuhan vaihtaminen kuulemma kustaantaa luokkaa 7000 €. Takuu ei kuulemma koske tuota osaa Suomessa. Piuhan pätkä maksaa luokkaa 1000 € tällä hetkellä ja auton purkaminen 6000 €.
Ehkä tuohon joku keksii ratkaisun, että miten voi sukittaa uudestaan johdon järkevillä kustannuksilla. Osa sinänsä on helposti näkyvillä ja käsiteltävissä tuolta osalta, mutta piuhan kokonaan vaihtaminen on järjetön purku urakka. Ennakoiva huolto-ohjelmakin olisi valmistajalta järkevää tehdä. Ei tuo nyt mitenkään ylivoimaiselta näytä hommana. Pitää varmaan tiedustella tuohon omaan uuteen, että mitä sille voi tehdä. Vähän samaa tein just peräkärryn pistokkeelle, kun hävisi sähköt. Uusi pistoke ja vaseliinia täyteen, kun sai varmistettua, että piuhat on hyvin kiinni ruuveilla.

 
Niin, toki niissä on "12 voltin laturi", mutta se on aina DC/DC-muunnin, ei semmoinen hihan perässä pyörivä generaattori niin kuin perinneautoissa. 12 voltin käyttösähkö tulee aina DC/DC-muuntimelta suurjänniteakusta kun auto on ready-tilassa/latauksessa/esilämmityksessä/jne. Ei mitään riippuvuutta polttomoottorin pyörimiseen.
Mjaa, meinaatko että jos tuossa on suurjänniteakku tyhjänä, niin 12V akku ei lataudu lainkaan? Työsuhdeautoilijoissa on surullisen paljon niitä, jotka plugarin ovat verotussyistä ottaneet, eivätkä lataa sitä koskaan. Pitäähän sen 12V akun joskus latautua. Vai latautuuko se vain siinä ohessa kun ajossa suurjänniteakku latautuu regenissä yms., niin siitä muuntimella menee myös 12V akulle? Toki samapa tuo miten latautuu, kunhan latautuu. Kehtaisin väittää että plugareissa se 12V akun varaustaso pysyy paljon paremmin kuin esimerkiksi nurkka-ajoa harrastavalla polttishenkilöllä (seinäpistokelataus, jatkuva lataustilan ylläpito ajonaikana suurjänniteakusta). Ja jos ymmärsin nyt täysin väärin mitä tarkoitit, niin pahoittelen.
 
...
Linkkejä alle sata donaa ajettuihin, neljä vuotta vanhoihin ja täydellisesti varusteltuihin Bemareihin, jotka maksaa n. 20k€?

Tämä :thumbsup:

Voisi tosiaan muutamat ottaa huomioon, että Kia Optima ja nuo esitellyt bemarit ovat hieman eri hintaluokan autoja. Ja monet noista Optimoista on varustettu webastolla, niin lämmityksen saa etänä päälle. Ilmastointia ei saa, mutta sitä en ole osannut kesälläkään kertaakaan kaivata. Suomessa kuitenkaan kovin montaa päivää vuodessa ole, että autossa olisi kunnolla kuuma sisällä. Silloinkin ongelma poistuu liikkeelle lähtiessä, jos avaa vaan ikkunat..

Optima myös on mukavan tilava auto, mahtuu perhe ja koira helposti kyytiin. Niistä nyt löytyy myös hyvät varusteet ja kattava ja pitkä takuu.

Kulutus itsellä ollut nyt vuoden ajalta 2.8l/100km (13tkm). Sisältää muutamat pidemmät reissut.
 
Tai näyttäähän tuo korroosio purevan juuri tuohon liitoksen moottoripuolen osaan.
No kuitenkin näyttäisi selkeältä huoltokohteelta tulevaisuudessa Toyotalla.

 
Mjaa, meinaatko että jos tuossa on suurjänniteakku tyhjänä, niin 12V akku ei lataudu lainkaan? Työsuhdeautoilijoissa on surullisen paljon niitä, jotka plugarin ovat verotussyistä ottaneet, eivätkä lataa sitä koskaan. Pitäähän sen 12V akun joskus latautua. Vai latautuuko se vain siinä ohessa kun ajossa suurjänniteakku latautuu regenissä yms., niin siitä muuntimella menee myös 12V akulle? Toki samapa tuo miten latautuu, kunhan latautuu. Kehtaisin väittää että plugareissa se 12V akun varaustaso pysyy paljon paremmin kuin esimerkiksi nurkka-ajoa harrastavalla polttishenkilöllä (seinäpistokelataus, jatkuva lataustilan ylläpito ajonaikana suurjänniteakusta). Ja jos ymmärsin nyt täysin väärin mitä tarkoitit, niin pahoittelen.

Ei ne akut ole ikinä tyhjiä hybrideissä tai plugareissa, vaikka lukema olisi 0% näytöllä. Plus plugarissa se pitää aina 1-2kW siellä varalla (riippuu varmasti mallista ja merkistä), kun rupeaa amistelemaan.
 
Phev esilämmitys ei ole sallittu lämmitystolpasta. Taloyhtiön vakuutusehdoissa on, että aina ladattaessa täytyy pistorasiasta löytyä vikavirtasuoja.

Tällaista lämpötolpassa ei ole.

Kuitenkaan Defan tms lohko- ja sisätilan lämmittimellä tällaista vaatimusta ei ole, vaikka nämä käyttäisivätkin saman verran virtaa.

Lämpötolpan voisi konvertoida latauskäyttöön, jolloin sinne tulee vikavirtasuoja ja kWh-mittari, itse pistorasia olisi edelleen se sama vuodelta 1992…

Itse en ole lämpolpan muuttamisesta kiinnostunut, koska:
- Lämpötolpat ovat elinkaarensa päässä ja tullaan uusimaan & latauspaikkoja tulee jossain vaiheessa.
- Olen ajatellut luopua tuosta Countrymanista vuoden sisällä.

Näinollen ei ole järkeä laittaa rahaa kun ei tuota investointia saa kuoletettua yhdessä talvessa.

Odottelen isännöitsijältä vastausta, että miten yhdenvertaisuus kohdallani toteutuu kun 12 muuta saavat autonsa esilämmittää ja saavat siitä selvää taloudellista etua minuun nähden…
 
Mjaa, meinaatko että jos tuossa on suurjänniteakku tyhjänä, niin 12V akku ei lataudu lainkaan? Työsuhdeautoilijoissa on surullisen paljon niitä, jotka plugarin ovat verotussyistä ottaneet, eivätkä lataa sitä koskaan. Pitäähän sen 12V akun joskus latautua. Vai latautuuko se vain siinä ohessa kun ajossa suurjänniteakku latautuu regenissä yms., niin siitä muuntimella menee myös 12V akulle?

Jos suurjänniteakku on tyhjä, niin kyllä se auto on silloin täysin kuollut. Mutta eihän se oikeasti ikinä niin tyhjä ole, vaikka olisi täyssähköauto ajettu liikkumattomaan tilaan asti. Aina siellä on kapasiteettia sen verran jäljellä, että siitä riittää sähköä tietokoneiden käynnistämiseen.

12 voltin akku latautuu suurjänniteakusta aina kun hybridi-plugari-täyssähkö on käynnissä/latauksessa/lämmityksessä. Ja suurjänniteakku sitten latautuu polttomoottorista/jarrutuksesta/seinäsähköstä.
 
Mjaa, meinaatko että jos tuossa on suurjänniteakku tyhjänä, niin 12V akku ei lataudu lainkaan? Työsuhdeautoilijoissa on surullisen paljon niitä, jotka plugarin ovat verotussyistä ottaneet, eivätkä lataa sitä koskaan. Pitäähän sen 12V akun joskus latautua. Vai latautuuko se vain siinä ohessa kun ajossa suurjänniteakku latautuu regenissä yms., niin siitä muuntimella menee myös 12V akulle? Toki samapa tuo miten latautuu, kunhan latautuu. Kehtaisin väittää että plugareissa se 12V akun varaustaso pysyy paljon paremmin kuin esimerkiksi nurkka-ajoa harrastavalla polttishenkilöllä (seinäpistokelataus, jatkuva lataustilan ylläpito ajonaikana suurjänniteakusta). Ja jos ymmärsin nyt täysin väärin mitä tarkoitit, niin pahoittelen.

Jos suurjänniteakku on tyhjä, niin kyllä se auto on silloin täysin kuollut. Mutta eihän se oikeasti ikinä niin tyhjä ole, vaikka olisi täyssähköauto ajettu liikkumattomaan tilaan asti. Aina siellä on kapasiteettia sen verran jäljellä, että siitä riittää sähköä tietokoneiden käynnistämiseen.

12 voltin akku latautuu suurjänniteakusta aina kun hybridi-plugari-täyssähkö on käynnissä/latauksessa/lämmityksessä. Ja suurjänniteakku sitten latautuu polttomoottorista/jarrutuksesta/seinäsähköstä.

Ainakin viime vuosikymmenen puolivälin jälkeisissa hybridibemareissa (2014 -> ) hybridiakusto ylläpitää 12V akkua myös auton ollessa sammutettuna JOS hybridiakustossa on vähintään ... oliko nyt 10 vai 20% varausta jäljellä. Auton ei siis tarvitse olla kytkettynä lataukseen. Hybridiakuston varaustason laskiessa alle tuon, 12V akkua lataa / ylläpitää vain auton käyttö polttomoottorilla. Jos 12V akku kyykkää (auton seistessä pitkään) niin BMW:n ohjekirjassa neuvotaan laittamaan auton hybridiakusto lataukseen ja odottamalla ... useita tunteja / yön yli -> tämä voi elvyttää (ladata) 12V akkua niin, että auton käyttö on mahdollista esimerkiksi korjaamolle (12V akun vaihtoon) ajamista varten.
 
Skoda Kodiaq näköjään julkaistiin ensi vuoden osalta (q1 saatavana) ja tulee myös plugari. Joku 80-100km sähkörangea. Sain tosin käsityksen että plugari ei olisi nelivetoinen toisin kuin isommalla polttiksella oleva versio, joka kuulostaa vähän hukatulta tilaisuudelta, mutta kait tuosta virallistakin tietoa tulee. Tyyliä on tosin tullut sen verran lisää, että saa nähdä paljonko hinnat ovat nousseet.
 
On vaan niin turpeissa hinnoissa nuo uudet plugarit, että en kyllä itse näkisi yhtään mitään järkeä ostaa sellaista, kun kirjaimellisesti samalla rahalla tai monesti jopa halvemmalla saa vastaavan (tai oikeasti vaan paremman) täyssähköauton. Esim. Skoda Superb PHEV karvalakkina on 47 kiloeuroa, Pösön 508 49 kiloeuroa, jostain Rav4 57 kiloeurosta nyt puhumattakaan. Vaatii kyllä oikeasti todella pahaa sähköautofobiaa, että tässä markkinassa lähtee maksamaan plugarista enemmän kuin täyssähköstä. Tosin työsuhdeautoiksihan nuo taitaa verokikkailun takia suurimmaksi osaksi mennä, mikä on sinänsä ihan kiva, että sitä kautta markkinoille valuu pikkuhiljaa käytettyjä kohtuuhintaisia plugareita minulle ja kaltaisilleni vielä täyssähköistä siirtymää odotteleville.
 
Työsuhdeautoilijoissa on surullisen paljon niitä, jotka plugarin ovat verotussyistä ottaneet, eivätkä lataa sitä koskaan.
Tämä on kyllä mun mielestä hyvin marginaalinen ryhmä joka näin tekee. Tiedän täydellä autoedulla ajavia jotka lataavat sitä ihan omalla rahalla koska sähköllä ajaminen vaan on mukavampaa. Lisäksi moni työnantaja kompensoi myös kotilataussähkön. Se, että joku plugari tulee työsuhdeautoilun jälkeen myyntiin ja tilapäislaturi on avaamattomassa pakkauksessa, voi johtua siitä että kotona löytyy oikea latauspiste tai tilalle on ostettu parempi laturi jolla sitä on sitten ladattu. Ja lisäksi vaikkei ladattaisikaan, niin sehän koskee vaan niitä ensimmäistä 3 vuotta työsuhdeautona, sen jälkeen se palautuu normaaliin myyntiin ja uusi omistaja sitä sitten latailee. Eli vaikka ongelma periaatteessa on olemassa, on se todella marginaalinen ja mielestäni liioiteltu.
 
Tämä on kyllä mun mielestä hyvin marginaalinen ryhmä joka näin tekee. Tiedän täydellä autoedulla ajavia jotka lataavat sitä ihan omalla rahalla koska sähköllä ajaminen vaan on mukavampaa. Lisäksi moni työnantaja kompensoi myös kotilataussähkön. Se, että joku plugari tulee työsuhdeautoilun jälkeen myyntiin ja tilapäislaturi on avaamattomassa pakkauksessa, voi johtua siitä että kotona löytyy oikea latauspiste tai tilalle on ostettu parempi laturi jolla sitä on sitten ladattu. Ja lisäksi vaikkei ladattaisikaan, niin sehän koskee vaan niitä ensimmäistä 3 vuotta työsuhdeautona, sen jälkeen se palautuu normaaliin myyntiin ja uusi omistaja sitä sitten latailee. Eli vaikka ongelma periaatteessa on olemassa, on se todella marginaalinen ja mielestäni liioiteltu.

Tässä yrityksessä on kolme työsuhdeplugaria, yhdenkään haltija (1 x tj, 2 x myyntihessu) eivät lataile autojaan missään, millään. Melko mariginaalia? Tuttavapiirissä on myös useita työsuhdeautoilijoita joille jokaikiselle plugarin valinta on ollut firman politiikkaa ja auton haltijaa ei kiinnosta "säästely" eikä johtojen kanssa renksuttelu tipan vertaa. Yhdellä kaverilla on OKT jossa on latausasema, koska työnantaja kustansi "koko paketin".

Varmasti osansa vaikuttaa se, että täällä pk-seudulla ei taloyhtiöissä ole edes parkkialueita vaan pysäköinti on mallia stadin kadunvarsipysäköinti, aniharvoissa oman parkkialueen omaavissa taloyhtiöissä on lataustolppia / ei sallita lämpötolpasta lataaminen. Lisäksi kun firma maksaa auton + polttoaineet niin ei kiinnosta säästö eikä oman rahan laitto johonkin lataustolppien asennuksiin / vanhemman OK-talon pääsulakkeiden päivittelyihin, saatika moisista vääntämiseen AsOy yhtiökokouksissa tms.

Tää on sitä aivan samaa jengiä, joka ei ennen plugariaikaa jaksanut laittaa talvisin autojaan lämpötolppiin -> tottuneet viileään / kylmään autoon missä persgrillit ja puhallukset vaan täysille. Niin ja osassa plugareistahan on webasto, joka hoitaa lämmittämisen -> sähköajolla polttoaineen säästämiselle ei lasketa minkäänlaista painoarvoa.
 
Tässä yrityksessä on kolme työsuhdeplugaria, yhdenkään haltija (1 x tj, 2 x myyntihessu) eivät lataile autojaan missään, millään. Melko mariginaalia? Tuttavapiirissä on myös useita työsuhdeautoilijoita joille jokaikiselle plugarin valinta on ollut firman politiikkaa ja auton haltijaa ei kiinnosta "säästely" eikä johtojen kanssa renksuttelu tipan vertaa. Yhdellä kaverilla on OKT jossa on latausasema, koska työnantaja kustansi "koko paketin".

Varmasti osansa vaikuttaa se, että täällä pk-seudulla ei taloyhtiöissä ole edes parkkialueita vaan pysäköinti on mallia stadin kadunvarsipysäköinti, aniharvoissa oman parkkialueen omaavissa taloyhtiöissä on lataustolppia / ei sallita lämpötolpasta lataaminen. Lisäksi kun firma maksaa auton + polttoaineet niin ei kiinnosta säästö eikä oman rahan laitto johonkin lataustolppien asennuksiin / vanhemman OK-talon pääsulakkeiden päivittelyihin, saatika moisista vääntämiseen AsOy yhtiökokouksissa tms.

Tää on sitä aivan samaa jengiä, joka ei ennen plugariaikaa jaksanut laittaa talvisin autojaan lämpötolppiin -> tottuneet viileään / kylmään autoon missä persgrillit ja puhallukset vaan täysille. Niin ja osassa plugareistahan on webasto, joka hoitaa lämmittämisen -> sähköajolla polttoaineen säästämiselle ei lasketa minkäänlaista painoarvoa.
Joo kyllä minäkin tiedän yhden kaverin joka ei ottanut työsuhdeautoon lohkolämmitintä koska kyllä se 3 vuotta toimii ilmankin. Että onhan niitä, mutta näiden yksilöiden rinnalla on valtava massa niitä jotka latailee ja lämmittelee myös työsuhdeautoja. Ja tosiaan noiltakin tyypeiltä se plugari palautuu 3 vuoden päästä jollekin joka sitä kyllä latailee. 3 vuotta on pieni aika autolle maassa jossa auton romutusikä on jossain +20v kieppeillä ja keski-ikäkin jotain 13 vuotta.
 
Eikös EU muuttanut katsastussääntöjä ja autoista imuroidaan talteen juuri nämä 'paljonko ladattu plugaria,' että päästään todellisen kulutusdatan äärelle päätöksenteossa?

Toki, mutta ei tuolla vielä rankaista ketään ja kun aletaan rankaisemaan, niin eiköhän se maksaja ole peruskansa jälleen. Olisi kyllä hienoa, että plugarilla pääasiassa sähköllä ajava saisikin veronpalautuksella tuosta hyvitystä -mutta monia muitakin unia voisi nähdä :D
 
On vaan niin turpeissa hinnoissa nuo uudet plugarit, että en kyllä itse näkisi yhtään mitään järkeä ostaa sellaista, kun kirjaimellisesti samalla rahalla tai monesti jopa halvemmalla saa vastaavan (tai oikeasti vaan paremman) täyssähköauton. Esim. Skoda Superb PHEV karvalakkina on 47 kiloeuroa, Pösön 508 49 kiloeuroa, jostain Rav4 57 kiloeurosta nyt puhumattakaan. Vaatii kyllä oikeasti todella pahaa sähköautofobiaa, että tässä markkinassa lähtee maksamaan plugarista enemmän kuin täyssähköstä. Tosin työsuhdeautoiksihan nuo taitaa verokikkailun takia suurimmaksi osaksi mennä, mikä on sinänsä ihan kiva, että sitä kautta markkinoille valuu pikkuhiljaa käytettyjä kohtuuhintaisia plugareita minulle ja kaltaisilleni vielä täyssähköistä siirtymää odotteleville.
Joillain käytännön syyt sanelevat millaisella käyttövoimalla toimivan auton viitsii hankkia. Meidän perheessä tulee ajoja aika paljonkin paikkoihin jossa latausinfraa ei yksinkertaisesti ole, joten plugari on ollut oiva valinta näihin olosuhteisiin. Ei tässä mitään sähköautofobiaa ja rangeahdistusta ole.
 
Varmasti kumpaakin löytyy. Näin tuoreena plugari työsuhdeauton omistajana omista ekasta 2000km on 1400 ajettu sähköllä. Juu, maksaahan se firma bensat mutta maksaa se myös sähköt ja sähköllä ajaminen nyt on pääpiirteittäin mukavampaa ja jos täydet tehot haluaa niin vaihtaa hybridiajon päälle niin tulee polttiskin mukaan. Olisin täyssähkön ottanut jos niiden kantamat olisi talvella ollut paremmat, mutta toivottavasti sitten seuraavan auton päivityksen yhteydessä siinä tai latauksessa oltaisiin menty eteen päin.
 
Joo kyllä minäkin tiedän yhden kaverin joka ei ottanut työsuhdeautoon lohkolämmitintä koska kyllä se 3 vuotta toimii ilmankin. Että onhan niitä, mutta näiden yksilöiden rinnalla on valtava massa niitä jotka latailee ja lämmittelee myös työsuhdeautoja. Ja tosiaan noiltakin tyypeiltä se plugari palautuu 3 vuoden päästä jollekin joka sitä kyllä latailee. 3 vuotta on pieni aika autolle maassa jossa auton romutusikä on jossain +20v kieppeillä ja keski-ikäkin jotain 13 vuotta.

Unohtui äskeisestä: Yhdellä kaverilla on työsuhdeplugari ja hänen taloyhtiön parkkihalliin tuli nyt syksyllä lataustolppia X määrä. Kuitenkin lataustolppapaikan vuokra parkkihallissa on frendin mukaan jotain tuplat vrt. normaali autopaikka -> ei kiinnosta edes harjoitella sähköistä autoilua.
 
On vaan niin turpeissa hinnoissa nuo uudet plugarit, että en kyllä itse näkisi yhtään mitään järkeä ostaa sellaista, kun kirjaimellisesti samalla rahalla tai monesti jopa halvemmalla saa vastaavan (tai oikeasti vaan paremman) täyssähköauton. Esim. Skoda Superb PHEV karvalakkina on 47 kiloeuroa, Pösön 508 49 kiloeuroa, jostain Rav4 57 kiloeurosta nyt puhumattakaan. Vaatii kyllä oikeasti todella pahaa sähköautofobiaa, että tässä markkinassa lähtee maksamaan plugarista enemmän kuin täyssähköstä. Tosin työsuhdeautoiksihan nuo taitaa verokikkailun takia suurimmaksi osaksi mennä, mikä on sinänsä ihan kiva, että sitä kautta markkinoille valuu pikkuhiljaa käytettyjä kohtuuhintaisia plugareita minulle ja kaltaisilleni vielä täyssähköistä siirtymää odotteleville.

Pitkät matkat, vetokyky, latausinfra jne. Kyllä näitä edelleen löytyy. Ei tarvitse hirveästi kasvukolmion ulkopuolelle lähteä, kun alkaa olemaan jo ihan toista maata ja meininkiä. Tämän takia meilläkin on plugari ja täyssähkö, toisella pääsee minne vaan ja toisella täytyy kuluttaa aikaa ja vaivaa etsiäkseen latureita.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Joillain käytännön syyt sanelevat millaisella käyttövoimalla toimivan auton viitsii hankkia. Meidän perheessä tulee ajoja aika paljonkin paikkoihin jossa latausinfraa ei yksinkertaisesti ole, joten plugari on ollut oiva valinta näihin olosuhteisiin. Ei tässä mitään sähköautofobiaa ja rangeahdistusta ole.

Jos noin usein tulee jossain käymättömillä korpimailla pyörittyä, jossa ei nykyisten sähkisten satojen kilsojen ranget riitä, niin eipä siellä sitten varmaan sitä plugariakaan saa ladattua. Joten eikö tuollaisella ajoprofiililla kannattaisi vaan suosiolla ottaa diesel tai perusbensa alle, sen sijaan että maksaa ylimääräistä siitä että pääsee roudaamaan tyhjää raskasta akkupakettia ympäriinsä? Eipä siinä, onhan noita rajatapauksia varmaan moneen lähtöön ja onhan sitä itselläkin plugari alla tällä hetkellä, vaikka vähän sellaisena "worst of both worlds" - välimallina sitä pidänkin, mutta en minä nyt silti sellaista uutena lähtisi missään nimessä ostamaan.
 
Jos noin usein tulee jossain käymättömillä korpimailla pyörittyä, jossa ei nykyisten sähkisten satojen kilsojen ranget riitä, niin eipä siellä sitten varmaan sitä plugariakaan saa ladattua.

Talvella kun ajat sen 150km "käymättömään korpimaahan" eli suurimpaan osaan Suomea, niin tulee jo jännää et pääsetkö takaisin vai et. Varsinkin kun ne satojen kilsojen autot maksaa plugaria enempi ja talvella sellainen 20kWh kulutus per satku on normia. Lisää siihen huono keli, niin ollaan 25kWh:ssa.
 
Talvella kun ajat sen 150km "käymättömään korpimaahan" eli suurimpaan osaan Suomea, niin tulee jo jännää et pääsetkö takaisin vai et. Varsinkin kun ne satojen kilsojen autot maksaa plugaria enempi ja talvella sellainen 20kWh kulutus per satku on normia. Lisää siihen huono keli, niin ollaan 25kWh:ssa.

Niinno edelleen kysymys on, että jos ajoprofiili tosiaan on sellainen että jatkuvasti pitää tuollaisia pätkiä sahata, niin eikö silloin kannattaisi ottaa ihan suosiolla joku diesel tai kevythybridi alle, sen sijaan että maksaa ylimääräistä siitä ladattavasta akusta, jota ei pysty hyödyntämään?
 
Onkohan jossain faktaa siitä mikä osuus työsuhdeautoista on plugareita?

Uusien henkilöautojen myynnistähän suurin osa on työsuhdeautoja, ja jos työsuhdeauto on täydellä autoedulla, niin varmasti moni ei paljoa lataile.

Tuohan on autoedussa ollut aina se ongelma, ei van plugareissa. Siis ihmiset ei hanki järkevää autoa tai käytä sitä järkevästi tuon autoedun vääristymän takia. Aikanaan työsuhdeautoilijat ajoivat järjettömiä määriä isoruokaisilla bensavehkeillä, vaikka kaikin puolin järkevämpää olisi ollut käyttää dieseliä, mutta se ei ollut taloudellisesti käyttäjälle järkevää.
 
LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että sen aktiivisesta henkilöautokannasta lähes kolmannes on jo ladattavia. Tällä hetkellä tilaukseen menevistä autoista jo 70 prosenttia on ladattavia. Toinen työsuhdeautoja tarjoava yhtiö, ALD Automotive, kertoi vuoden alussa, että sen työsuhdeautoista jo 25 prosenttia on täyssähköisiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 811
Viestejä
4 539 833
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom