Likimain suora copy-paste eräälle toiselle forumille kirjoittamistani kokemuksista BMW 530e xDrive
Meikä on nyt pari viikkoa ajellut huollon sijaisautolla, pakkauudella BMW 530e xDrivellä. Noissa on BMW:n hybridilinjaston faceliftin ns. "isompi akusto" (voiko näin sanoa?) eli brutto 12kwh / netto 9,1kwh.
-Eilen starttasi ekaa kertaa polttomoottori, pääsin pari sataa metriä vaille 54km sähköllä kahden "kylmäkäynnistyksen" jälkeenkin, eli auto seisoi kahdesti ulkona 1-2h. Ilmatieteenlaitoksen historiadatan (
Sää Espoo - Ilmatieteen laitos ) mukaan ulkolämpötila pyöri 10-12 C tienoilla. AC off ja lämpötilapyynti 20 C. Olen todella tyytyväinen, jopa hämmästynyt sillä suurin osa ajomatkasta kolme ukkoa kyydissä Espoon lähiöitä & pohjois-Espoon korpiteitä.
Tämä huollon kautta tarjoutunut pidempi koeajokokemus on avannut omia silmiä todella paljon, pistää miettimään miten paljon kaikkea pystyy sähköllä hoitamaan heti kun hybridin akusto riittää arjen asioinnissa tuonne 50km todellisen rangen nurkille. Yhden "pikkuakkuisen" BMW plugarihybridiauton noin 40tkm omistaneena mietin usein kuinka "jos akusto olisi ollut vähän suurempi niin tämäkin ja tämäkin asiointi olisi mennyt sähköllä...". Tällä sijaisautolla nykyinen n.22km työmatka menee ees-taas kotona ladatulla halvalla sähköllä, ex-seiskaa ja i8:a piti ladata myös työpäivän aikana julkislatureista (vaiva, hinta, businessparkin latauspaikoista "kilpailu").
Loppukaneetiksi vielä usein kuultuun argumenttiin "hölmöläisen hommaa kuljettaa polttomoottoritekniikkaa mukana": Auton kulutusmittarin mukaan pääsen työmatkani Espoo -> Vantaa -> Espoo pitkin pk-seudun vammaisimpia kehäteitä 17kwh/100km kulutuksella, jopa alle jos liikenteen kanssa hyvä tuuri. Lukema on ymmärtääkseni samaa luokkaa ellei jopa pienempi kuin monilla täyssähköautolla, varsinkaan 5-sarjan BMW:n kokoisilla? Ihan hyvin siihenkin knoppiin nähden, että sähkömoottori pyörittää mekaanista nelivetoista voimalinjaa. Eikä näissä uusissa saa ns. "Eco Pro" -ajomoodia sähköajossa päälle (tai sitten en valikoista löytänyt??). Eli tällä ei pysty "coastaamaan" / rullaamaan vapaasti pakkosähköajomoodissa vaan kaasulta nosto aloittaa heti regenillä jarruttamisen.
Omalla kokemuksella ex-seiskasta akusto riitti pidemmälle Eco Pro -ajotilan "coasting" / vapaalla rullaamisella kuin regenroinnilla.
EDIT: Tuon kirjoituksen jälkeen yritin oikein erikseen ajaa töistä kotiin ennakoivan ekologisesti niin auton kulutusmittari näytti kotipihassa 15,8kwh/100km. Työmatka siis Vantaan Myyrmäen läheltä Espoon Olarin lähelle, 22km kehäteitä iltapäivän ruuhka-aikaan.
Niin ja jos tuo olisi oma auto niin varmasti ajelisin viikon-kahden välein polttomoottorin kunnolla lämpöiseksi, mutta tämä on huollon sijari joten ...
Eittämättä vähintään 90%:a tämmöisten liisari/omistajista ajelee varmaan laput aivan silmillä, "automatiikka kyllä osaa pakko osata insinöörit suunnitelleet kaiken oikein" -asenteella. Kylmä kone käy pätkissä ja harvakseltaan -> potentiaalisia ongelmia auton varttuneemmalla iällä.