Keskustelua hybridiautoista

Ilmeisesti rahat loppu, kun ei viitsi laittaa 3100€ auton korjaukseen. Nyt autolla pystyy kyllä ajamaan, mutta lämmityslaite ei toimi. Tyyppivikana tuo että jonkun muistipiirin lukulerrat tulee täyteen ja koko keskinäyttö hajoaa.

Tuohon vielä Teslan hinnanlaskut päälle, niin sopiva hinta voisi olla vaikka 29 990€.

Niin ja nuo vanhan auton tyyppiviathan kannattaa selvittää jo ennen kuin menee auton ostamaan. Koska kaikista tuo keskinäyttö melkovarmasti tulee hajoamaan. Uudemmissa tuo tyyppivika on korjattu. Ei siis kannata ostaa halpaa pommia. :) Tai voi toki ostaa, mutta kalliin auton korjaaminen tulee myös usein kalliiksi.

itse keskinäyttö on vähän yli 2000e ja työ siihen päälle Teslalla sen 1000e,eli loppusumma mulla tässä työmääräyksessä 3100e.
 
Ilmeisesti rahat loppu, kun ei viitsi laittaa 3100€ auton korjaukseen. Nyt autolla pystyy kyllä ajamaan, mutta lämmityslaite ei toimi. Tyyppivikana tuo että jonkun muistipiirin lukulerrat tulee täyteen ja koko keskinäyttö hajoaa.

Tuohon vielä Teslan hinnanlaskut päälle, niin sopiva hinta voisi olla vaikka 29 990€.

Niin ja nuo vanhan auton tyyppiviathan kannattaa selvittää jo ennen kuin menee auton ostamaan. Koska kaikista tuo keskinäyttö melkovarmasti tulee hajoamaan. Uudemmissa tuo tyyppivika on korjattu. Ei siis kannata ostaa halpaa pommia. :) Tai voi toki ostaa, mutta kalliin auton korjaaminen tulee myös usein kalliiksi.

Kysehän on teslan kusipäisyydestä, eikä hinnasta. Ei pitäisi olla mitään järkevää estettä antaa väitetysti rikkinäistä osaa asiakkaalle. Ovat kopioineet paskan palvelumallin applelta.
 
Netissä on alkanut levitä huhuna tuon teslan CCS liittimeen liittyen, että Model 3 "latausbugi" ei olekaan bugi; Tesla ei salli täyden tehon CCS latausta, koska heillä on oma infra, jota käyttämällä he saavat lataajilta rahat, (ilmainen lataus Superchargereista on muisto vain) joten nopea lataus on mahdollista vain maksamalla/käyttämällä Superchargereita, ei julkisia pikalatauspisteitä. :hmm: (CCS)

Hienompi homma Suomessa. :shifty:
Mutta Tesla on lisännyt esim. Norjassa myös CCS plugit omiin Supercharger asemiin. Ei varmaan kaikkiin, mutta tulee varmaan.
 
On toki, koska kaikki Euroopan kolmoset tulee CCS liittimellä, *mutta se ei poista sitä pikanttia (vahvistamatonta) yksityiskohtaa, että muiden julkisten pikalatauspisteiden käyttäminen kolmosmallin kanssa on vain puolilämmin ajatus jos valmistaja ei annakaan kuluttajan ladata täydellä teholla kuin omista yhtiön Supercharger latausasemistaan.

*Kolmosmallia voi ladata superchargerilla ilman CCS liitintä, ilmeisesti sen tuominen on tarkoitus säästää ne alkuperäiset liittimet S/X mallien ostajille, ettei lisääntyvä halvempi kolmoskanta tuki latausasemia kalliimpien mallien ostajilta. Päivitetyt asemat voivat ladata kahta autoa kerrallaan, CCS liittimellä sitä kolmosta ja vaikka X:ää siinä toisella puolella. (Näin olen ymmärtänyt)



Onko syy CCS protokolassa, vai Teslassa ei ole vielä varmaa. Mutta useamman eri valmistajan pikalaturit antaa vain osatehon kolmosmalliin.
 
Viimeksi muokattu:
Kysehän on teslan kusipäisyydestä, eikä hinnasta. Ei pitäisi olla mitään järkevää estettä antaa väitetysti rikkinäistä osaa asiakkaalle. Ovat kopioineet paskan palvelumallin applelta.
Sellaista se välillä on. Ei saa muillakaan automerkeillä "vaihto-osaa" itselleen, vaan rikkinäinen jää huoltoon. Tuo on kumminkin vielä kohtuullisen pieni summa. Tyyppivika, eli on se ihan oikeasti rikki.


Teslahan laski autojen hintoja kerralla aika paljon, ja jotain Teslan omistajia tietysti tilanne harmittaa. Koska aika suuri arvonalenema. Tuossa yksi juttu facebookista:

Vituttaahan toi. Auton hinta kulahti yhdessä yössä -40%. Oli se hinta mikä hyvänsä. Hetki sit hankittu Audi, ~50K, vituttaishan sekin jos se nyt maksaiskin 30K. Olin vaihtamassa uudempaan, mut päätinkin ajaa tuon Teslan paaliin asti. Eka muksu saa kortin vuoden päästä niin ei tartte itse loppuun asti ajaa. Oli se Teslan syy tai tarve mikä hyvänsä tuohon hinnoitteluun, niin ottaa se pattiin. En ole vastaavaan törmänny.
 
En tiedä onko tässä tapauksessa kyseessä, mutta onhan vaihto osia ollut pitkän aikaa esim. laturit ja jarrusylinterit. Saat tehdaskunnostetun mutta vanha osa pitää palauttaa. Tai sitten maksat kovemman (uuden) hinnan. Kyllä minustakin vanha osa kuuluu palauttaa jos sitä ei oikeasti valmistajan toimesta kunnosteta.
Vähän samaa on Teslan määräaikais huolto, yritin jättää siitä pois turhat diipadaapat (pyyhkijöiden vaihto, pissapojan täyttö, renkaiden paineet ja urasyvyyksien mittaus yms. ) niin ei kuulemma käy. Tehdään koko huolto tai ei mitään, paskaa asennetta eli firman ylimielistä sanelupolitiikkaa. Seuraava huolto tehdäänkin muualla. Autoon olen ollut tyytyväinen ja hyvin on pelannut.
 
^^Luxury collection tampereella tekee ainakin perushuollot ja jotain korjauksia Teslaan. Heillä ei ole testeriä, mutta töitä osaavat ja osia lyötyy / saavat hankittua. Kannattaa kysyä. Paljon kehuttu Tesla-piireissä. Huollon hinta tuskin ainakaan kalliimpi.

Käyttötapauksena vaikkapa se, että ei halua matkata pk-seudulle tai sopivaa aikaa ei vetokujalta tarpeeksi nopeasti löydy. Juuri kun varasin huoltoja teslan vetokujalle, niin näytti olevan yli kolmen viikon jono...
 
Viimeksi muokattu:
^^Luxury collection tampereella tekee ainakin perushuollot ja jotain korjauksia Teslaan. Heillä ei ole testeriä, mutta töitä osaavat ja osia lyötyy / saavat hankittua. Kannattaa kysyä. Paljon kehuttu Tesla-piireissä. Huollon hinta tuskin ainakaan kalliimpi.

Käyttötapauksena vaikkapa se, että ei halua matkata pk-seudulle tai sopivaa aikaa ei vetokujalta tarpeeksi nopeasti löydy. Juuri kun varasin huoltoja teslan vetokujalle, niin näytti olevan yli kolmen viikon jono...
Mitenhän noista jonoista on tarkoitus selvitä, kun M3:t alkavat vyöryä Suomeen? Nythän autoja on vielä varsin vähän, mutta tilanne voi pian olla aivan toinen.
 
Mitenhän noista jonoista on tarkoitus selvitä, kun M3:t alkavat vyöryä Suomeen? Nythän autoja on vielä varsin vähän, mutta tilanne voi pian olla aivan toinen.

Helppo olisi arvata, että tilanne menee huonompaan suuntaan ennen kuin paranee. Tämä vuosi varmaan tuplaa tai triplaa Teslojen määrän Suomessa.
 
Te ootte pojat(?) juuri sen asian ääressä, mistä taisin aiemmin joskus ketjuun kirjoittaa. Täällä on vain yks myymälä/huolto ja kolmosmalli helpottaa nyt tavallisen ihmisen mahdollisuutta hypätä "hypejunaan," realistisen hintainen sähköauto uuden ostajalle.

Vaikka Tesla näyttää siirtyvän kännykkä/online kauppaan, täälläkin pitäis olla huoltopisteet alueellisesti pian ees tyyliin Tampere, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Vaasa, Rovaniemi. Pian on kiire ja pakka sekaisin kun korjaamo on ylityöllistetty.
 
Ilmeisesti Teslan myyntipisteet lopetetaan ja huoltoon panostetaan vähän enemmän. Saa nähdä riittääkö yksi huoltopiste Suomeen.

Teslahan ottaa vain Tesla autoja vaihtokaupassa ja muut merkit täytyy myydä jonkun yhteistyökumppanin kautta. Muilla merkeillä on siis parempaa palvelua, mutta toisaalta se voi näkyä myös vähän auton hinnassa.

Saisi olla vaikka jotain Tesla koeajopäiviä ympäri Suomea, niin saattaisi saada uusia ostajia haalittuja. Toisaalta Teslan nettikaupassa on palautusoikeus, mutta ilmeisesti tuota palautusta käyttävät vain todella harvat ostajat. Koko hinta kun täytyy kumminkin ensin maksaa (ja jollain autolla täytyy ajaa).


Jotain arvelua myös oli että Tesla myi erittäin huonosti euroopassa ja kiinassa. Ja siksi täytyi nyt julkaista lupailtu 35 000$ halppis malli.
 
Tuosta Teslan hajoavasta näytöstä, niin eikö sitä muistipiiriä muka voisi vaihtaa itse? Maksaa taatusti alle 50€ uusi piiri, oli se sitten EEPROMia, FRAMia tai ties mitä. Toki kolvin pitää pysyä kädessä, mutta kyllä kolmen tonnin säästön takia jo voi vähän askarrellakin :D Viasta olen kuullut ennenkin ja syynä oli muistaakseni liian tiheät logitukset, jotka syövät nopeasti kirjoituskerrat loppuun. Uudemmissa logituksia on vähän hillitty.
 
Tuosta Teslan hajoavasta näytöstä, niin eikö sitä muistipiiriä muka voisi vaihtaa itse? Maksaa taatusti alle 50€ uusi piiri, oli se sitten EEPROMia, FRAMia tai ties mitä. Toki kolvin pitää pysyä kädessä, mutta kyllä kolmen tonnin säästön takia jo voi vähän askarrellakin :D Viasta olen kuullut ennenkin ja syynä oli muistaakseni liian tiheät logitukset, jotka syövät nopeasti kirjoituskerrat loppuun. Uudemmissa logituksia on vähän hillitty.

50€ korjauksesta ei taida kehdata tonnia pyytää työstä.

Mutta on yleista ihan kaikissa merkkikorjaamoissa, että osa vaihdetaan eikä sitä korjata.
 
50€ korjauksesta ei taida kehdata tonnia pyytää työstä.

Mutta on yleista ihan kaikissa merkkikorjaamoissa, että osa vaihdetaan eikä sitä korjata.
Ja äkkiseltään juuri siksi voisi kuvitella Teslan haluavan pitää näyttönsä, tekevät itse sen 50e korjauksen ja näyttö takaisin varaosaksi maailmalle.
 
Joo, tuo tonni työstä on kanssa jännä. En tiedä Teslan tuntihintoja, mutta lasketaan vaikka helpolla luvulla 100€/tunti. Se tekisi 10 tuntia työtä eli yli yhden kokonaisen työpäivän. Siinä ajassa jo vaihtaa polttomoottoriauton koko koneen, että en ymmärrä miten voi noin paljoa maksaa/kestää. Tai sitten Teslalla on ihan posketon tuntiveloitus.

Sitä en uskokaan, että Teslahuolto niitä näyttöjä korjaa ja liekkö korjaa valmistajakaan. Mutta siksi luulisikin olevan suuri houkutus purkaa näyttö itse pois ja vaihtaa tai vaihdattaa viallinen muistipiiri. Tai varmaan vaihtotyönkin joku nyrkkipaja tekisi paljon halvemmalla myös, jos ei itsellä riitä mielenkiinto hommaan.
 


Björnin Model X 200k remppa. Kelaa taaksepäin tuosta niin näkee erottelun.

Kohtuu suolanen hinta jotenkin tuntuis. (Björn käytti referral credittejä, joten ei jääny maksamaan paljoa)
Aika paljon oli takuunalaista hommaa, en tiedä miten tuleeko siihen kuitenkin työn hinta tai jotai?

Isompana remppana jarrut.
 
Joo, tuo tonni työstä on kanssa jännä. En tiedä Teslan tuntihintoja, mutta lasketaan vaikka helpolla luvulla 100€/tunti. Se tekisi 10 tuntia työtä eli yli yhden kokonaisen työpäivän. Siinä ajassa jo vaihtaa polttomoottoriauton koko koneen, että en ymmärrä miten voi noin paljoa maksaa/kestää. Tai sitten Teslalla on ihan posketon tuntiveloitus.

(Firman) Model S:stä meni näyttö pimeäksi juuri hiljattain ja vaihto maksoi tuon 3000 euroa. Yksityiskohdat meillä ainakin meni niin, että osat oli 2200e ja työ 250e. Päälle ALV niin ollaan 3000 euron yli.
 
(Firman) Model S:stä meni näyttö pimeäksi juuri hiljattain ja vaihto maksoi tuon 3000 euroa. Yksityiskohdat meillä ainakin meni niin, että osat oli 2200e ja työ 250e. Päälle ALV niin ollaan 3000 euron yli.
Jaa, no tuo 250€ kuulostaa jo uskottavammalta hinnalta työlle. Mistähän tuo aiempi tonni oli revitty työn hinnaksi :think:
 
Näyttöpaneeli näyttäis enemmänkin kuuluvan virhevastuun piiriin kun järjestäen hajoavat.
 
Ilmeisesti Teslan myyntipisteet lopetetaan ja huoltoon panostetaan vähän enemmän. Saa nähdä riittääkö yksi huoltopiste Suomeen.

Teslahan ottaa vain Tesla autoja vaihtokaupassa ja muut merkit täytyy myydä jonkun yhteistyökumppanin kautta. Muilla merkeillä on siis parempaa palvelua, mutta toisaalta se voi näkyä myös vähän auton hinnassa.

Saisi olla vaikka jotain Tesla koeajopäiviä ympäri Suomea, niin saattaisi saada uusia ostajia haalittuja. Toisaalta Teslan nettikaupassa on palautusoikeus, mutta ilmeisesti tuota palautusta käyttävät vain todella harvat ostajat. Koko hinta kun täytyy kumminkin ensin maksaa (ja jollain autolla täytyy ajaa).


Jotain arvelua myös oli että Tesla myi erittäin huonosti euroopassa ja kiinassa. Ja siksi täytyi nyt julkaista lupailtu 35 000$ halppis malli.

Veikkaan, että Teslan yhteistyökumppani maksaa vaihtoautosta selvästi heikommin kuin perinteinen autoliike, jolle houkutteleva vaihtotarjous on olennainen osa bisnesmallia. Tämä vaihtoautopuoli yhdistettynä superkalliiseen rahoitukseen on ainakin minulle merkittävä syy olla vaihtamatta tilausta Model 3:een.
 
Ei tainnut uuden Corollan suomeen rantautuminen alkaa kovin positiivisesti.

Uuden Corollan ensitestissä käteen osuivat varsin erikoisen malliversion avaimet – tällainen on Toyotan uusi voimahybridi

Lähdetään liikkeelle siitä, että Toyotan uuteen kaksilitraiseen bensiinimoottoriin yhdistetty hybridivoimalinja on oikeastaan aika makoisa. Silti se ei valitettavasti yllä ihan tämän päivän GTI-luokan suorituskykyyn, vaikka hintalappu sporttisarjaa lähestyykin. Paketin kokoinaisteho on 180 hevosvoimaa, jonka turvin viisiovinen pystyperä-Corolla linkoaa nollasta sataseen 7,9 sekunnissa.

Hatchbackin tapauksessa voi aistia sarjan kompromisseja. Isomman hybridiversion 12-volttinen starttiakku on sijoitettu suoraan tavaratilan pohjan alle, ja sen tukirakenteista ja akun koosta johtuen tavaratilan lattia nousee huomattavan korkealle. Tavaratilaa jää muiden moottoriversioiden 356:n litran sijaan käyttöön 313 litraa, vain hieman enemmän kuin vaikkapa selvästi pienemmässä Yariksessa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Hatchbackin markkinoinnissa välittyy viesti, että auto ei ole vaihtoehto muille Corolla-malleille. Selvästi niitä ahtaammat sisätilat tarkoittavat, että japanilaismerkki myy pystyperää niille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Myöskään muutaman sopivan kokoisen viikonloppulaukun vetävä tavaratila ei sovellu surffilautojen tai maastopyörien kuljettamiseen, mitä Toyota puolestaan selvästi korostaa farmarimallin kohdalla.

Isolla hybridimoottorilla varustettu pikku-Corolla jättää ristiriitaisen maun. Sen voimalinja tarjoaa hauskaa, mutta ei vielä nopeaa suorituskykyä. Auton alusta antaa ymmärtää, että siinä olisi potentiaalia, kunhan ohjaus antaisi vain vähän paremmin palautetta ohjaamoon.
No, sen jälkeen suorituskykyä saisikin jo olla enemmän.


Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakaksoiskytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.
Toyota on pilannut kaikenpäälle vielä auton ylitehostetulla ohjauksella.
Hinnasta sen verran että kuulostaa kalliilta varsinkin jos vertaa ystäväpariskunnan juuri hankkimaan Yaris Hybridiin kaikenmaailman tingentangeleilla.
Minusta ei jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:
No tuota... Ei toisaalta Clion ostajallekaan Megane RS ole vaihtoehto.
5KsRTVX.jpg


Ei noita isoja hybridejä täällä moniakaan myydä, kyllä se on se perus 1.8 jolla ne myydään ja farkku jos HB on tiloiltaan nolo, kukaan hot hatchiä kaipaava tuskin päätyy katselemaan sitä Corollaa jos vertailuun tulee Golf GTI, Megane RS tai i30 N... :hmm:
 
No tuota... Ei toisaalta Clion ostajallekaan Megane RS ole vaihtoehto.
5KsRTVX.jpg


Ei noita isoja hybridejä täällä moniakaan myydä, kyllä se on se perus 1.8 jolla ne myydään ja farkku jos HB on tiloiltaan nolo, kukaan hot hatchiä kaipaava tuskin päätyy katselemaan sitä Corollaa jos vertailuun tulee Golf GTI, Megane RS tai i30 N... :hmm:

Näinhän se varmasti onkin mutta lähinnä särähtää korvaan tuo "Premium Sport"-malli minä tuota Corollaakin myydään.
Premium Hybrid varmaan sopis paremmin :rofl:

Tuosta i30 N:stä sen verran että täytyy käydä tässä joku päivä ihmettelemässä lähemmin moista kun tässä työpaikan lähettyvillä on 2 noita ja onhan siinä varsin maukkaat äänet ja ei se omasta mielestä hulluman näköinenkään ole. Ei tuosta enempää kun väärä ketku keskustella "ei niin hybridistä" :D
 
Ei tainnut uuden Corollan suomeen rantautuminen alkaa kovin positiivisesti.

Uuden Corollan ensitestissä käteen osuivat varsin erikoisen malliversion avaimet – tällainen on Toyotan uusi voimahybridi

Lähdetään liikkeelle siitä, että Toyotan uuteen kaksilitraiseen bensiinimoottoriin yhdistetty hybridivoimalinja on oikeastaan aika makoisa. Silti se ei valitettavasti yllä ihan tämän päivän GTI-luokan suorituskykyyn, vaikka hintalappu sporttisarjaa lähestyykin. Paketin kokoinaisteho on 180 hevosvoimaa, jonka turvin viisiovinen pystyperä-Corolla linkoaa nollasta sataseen 7,9 sekunnissa.

Hatchbackin tapauksessa voi aistia sarjan kompromisseja. Isomman hybridiversion 12-volttinen starttiakku on sijoitettu suoraan tavaratilan pohjan alle, ja sen tukirakenteista ja akun koosta johtuen tavaratilan lattia nousee huomattavan korkealle. Tavaratilaa jää muiden moottoriversioiden 356:n litran sijaan käyttöön 313 litraa, vain hieman enemmän kuin vaikkapa selvästi pienemmässä Yariksessa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Hatchbackin markkinoinnissa välittyy viesti, että auto ei ole vaihtoehto muille Corolla-malleille. Selvästi niitä ahtaammat sisätilat tarkoittavat, että japanilaismerkki myy pystyperää niille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Myöskään muutaman sopivan kokoisen viikonloppulaukun vetävä tavaratila ei sovellu surffilautojen tai maastopyörien kuljettamiseen, mitä Toyota puolestaan selvästi korostaa farmarimallin kohdalla.

Isolla hybridimoottorilla varustettu pikku-Corolla jättää ristiriitaisen maun. Sen voimalinja tarjoaa hauskaa, mutta ei vielä nopeaa suorituskykyä. Auton alusta antaa ymmärtää, että siinä olisi potentiaalia, kunhan ohjaus antaisi vain vähän paremmin palautetta ohjaamoon.
No, sen jälkeen suorituskykyä saisikin jo olla enemmän.


Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.
Toyota on pilannut kaikenpäälle vielä auton ylitehostetulla ohjauksella.
Hinnasta sen verran että kuulostaa kalliilta varsinkin jos vertaa ystäväpariskunnan juuri hankkimaan Yaris Hybridiin kaikenmaailman tingentangeleilla.
Minusta ei jatkoon.

Vaikka ei Toyotaan (kaan) mitään tunnesiteitä ole, niin olipahan ärsyttävä juttu lukea. Vaikuttaisi ulinalta ihmiseltä, jonka käsityskyky on varsin heikko.
Ottaa nyt takajalkatilan jutun pääaiheeksi..

"Joilla ei vielä ole lapsia tai enää"

Hyvin näkee, että tyyppi vetää ihan vain omaa napaa tuijottaen.
 
Vaikka ei Toyotaan (kaan) mitään tunnesiteitä ole, niin olipahan ärsyttävä juttu lukea. Vaikuttaisi ulinalta ihmiseltä, jonka käsityskyky on varsin heikko.
Ottaa nyt takajalkatilan jutun pääaiheeksi..

"Joilla ei vielä ole lapsia tai enää"

Hyvin näkee, että tyyppi vetää ihan vain omaa napaa tuijottaen.

No tää on kyl vähän ristiriitainen asia tuossa.. Corollahan on pieni "perheauto" kuitenkin. Kyllä tuo sinänsä huomioitava asia on että siellä takana joskus tai useamminkin voi joku kulkea lapsi tai aikuinen.

Mutta toki juttu on kyllä vähän vasurilla kirjotettu. Joillekin turha tieto mahtuuko taakse vai ei mutta itselle se toki on huomionarvoinen asia. En ole ostamassa ko. Corollaa mutta voisihan tuota käydä Toyota kaupassa(Lähellä kotiani) kokeilemassa onko se takatila niin ahdas.
 
Arvelen että farmarina ja 1.8 hybridinä tuota Corollaa myydään paljon. Farkku on kumminkin Avensiksen kokoinen. 5 ovinen on sen verran pieni, että ei sitä kyllä kannattaisi ostaa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Taitaa olla oikein hyvä auto ja aika pieni kulutus ja päästöt. Ohjauksessa pientä tunnottomuutta Toyota tyyliin?
Ajettavuudessa on samaa nöyryyttä ja terhakkuutta kuin Touring Sports -farmarissa, mutta samalla ohjauksen ylenpalttinen tunnottomuus seuraa myös Hatchbackia.

Itse tykkäsin Yaris hybridistä, niin luulisi Corolla farkunkin olevan ihan hyvä. Kiva kun ei ole vaihteita, niin ei ole turhia nykäyksiäkään.
 
Vaikka ei Toyotaan (kaan) mitään tunnesiteitä ole, niin olipahan ärsyttävä juttu lukea. Vaikuttaisi ulinalta ihmiseltä, jonka käsityskyky on varsin heikko.
Ottaa nyt takajalkatilan jutun pääaiheeksi..

"Joilla ei vielä ole lapsia tai enää"

Hyvin näkee, että tyyppi vetää ihan vain omaa napaa tuijottaen.
Minusta aika epäonnistunut juuri tuo malli, koska on niin pieni ja maksaa paljon. Kerrankin juttu, jossa ei ole pelkästään positiivisia asioita. Jos tuossa olisi sama akseliväli, niin sitten menettelisi aivan täysin, paitsi ehkä tavaratilaa saisi myös olla enemmän. Nyt tavaratila taitaa olla jotain Yaris kokoluokkaa, eli yhtä kokoluokkaa pienempää.
 
Itse odotin paljon tuolta Corollan farkku hybridiltä, mutta ei noilla spekseillä jatkoon. 1.8 kiihtyvyys n. 11 sekkaa 0-100. En ymmärrä miten ovat noin surkean suorituskyvyn saaneet aikaiseksi kuitenkin jo tuon kokoiselta koneelta. Ainut järkevä vaihtoehto tuo 180 heppanen, mutta sen hinta karkaa jo täysin eri autoluokkaan. Ja siis itse etsin hybridi perhefarkkua millä uskaltaa rekan ohittaa ilman ohituskaistaa. Vähissä on yhä vaihtoehdot..
 
Itse odotin paljon tuolta Corollan farkku hybridiltä, mutta ei noilla spekseillä jatkoon. 1.8 kiihtyvyys n. 11 sekkaa 0-100. En ymmärrä miten ovat noin surkean suorituskyvyn saaneet aikaiseksi kuitenkin jo tuon kokoiselta koneelta.
Ei se kuutiotilavuus, vaan miten sitä käyttää. Moottori on optimoitu pientä polttoaineenkulutusta varten. Harvemmin sporttista autoa haluava ostaa Toyotan.
 
TM moittii vähän Model 3:sen rengasmelua, ainakin 20" renkailla. 18" versiota ei ole vielä koeajettavissa.
HYVÄÄ
  • suorituskyky
  • toimintamatka
HUONOA
  • rengasmelu
  • istuma-asento takana

Performance-versiossa rengaskoko on 235/35 R20, mikä hieman selittää rengasmelua ja rajallista ajomukavuutta.
Tekniikan Maailma

Model S ja Model X hinnatkin tuli reilusti alas. Ja kun 1-3kk päästä käytettyjen hinnat asettuu paremmin oikeaksi, niin käytettyä S:ää voisi myös pitää yhtenä vaihtoehtona. X:ään saisi myös koukun.
 
Itse tykkäsin Yaris hybridistä, niin luulisi Corolla farkunkin olevan ihan hyvä. Kiva kun ei ole vaihteita, niin ei ole turhia nykäyksiäkään.
Kävin itsekin koeajamassan Yaris Hybridin. Ei ollut suurempia odotuksia autolle, mutta oli lopulta erittäin positiivinen yllätys. Etenkin voimansiirto kokonaisuudessaan oli todella mainio. Toki auto oli muovinen ja aika vanhahtavan oloinen sisältä, mutta ajossa auto oli yksi parhaimpia pitkään aikaan. Maantiellä toki lyhyt akseliväli hiukan tuntuu ja äänieristys nastoilla ajaessa oli aika kovaa ropinan kuuntelua. Taajamassa auto oli kuitenkin omiaan ja jopa teholukuaan ripeämmän tuntuinen paikaltaan lähdettäessä. Voisi hyvin olla perheen tuleva kakkoskinneri.
 
Teslojen hinnat romahtivat viikonloppuna – hintalapusta suli kerralla kymmeniä tuhansia euroja, omistajille valtavia tappioita

Virallinen selitys koko mallistoa koskevalle hintojen laskemiselle on niin sanotuista lasipalatseista eli myymälöistä luopuminen, josta saatu säästö käytetään Teslan esittämän väitteen mukaan kokonaisuudessaan hinnanalennuksiin.

Jatkossa tuliterän Teslan voi ostaa vain verkosta, eli perinteistä merkkimyymälää koeajoineen ja luukkujenavailuineen ei ole tarjolla sen paremmin renkaanpotkijoille kuin tosiostajillekaan.

Vai sen takia hinnat tipahti. Varmaan melko harva ostaa juuri mitään autoa näkemättä tai kokeilematta. Toki jonkun halvan perus vehkeen missä ei yllätyksiä ole. Tai sitten kalliin superauton mitä ei saa muuta kun tilaamalla.
 
Kyllä noita Tessuja varmaan myydään verkossakin mutta kynnyksen se varmaan asettaa. Koeajolle voi päästä Tesla klubin kautta jos ei muualla onnistu.
Täytyy sanoa että monikin autoa kokeillut ei oikein uskonut siihen ennen koeajoa, tilanne muuttui kun pääsi itse kokeilemaan autoa joksikin aikaa.
Eli tekstit/prosyyrit ja videot on toisen käden tietoa, persetuntuma uppoaa helposti syvemmälle tajuntaan.
 
Jos käyt Teslan sivuilla, voit ihan kyllä tilata vaikka kolmosen koeajoon itsellesi mitä äkkiä katselin.

Mut tuo hinnanalennus teki alle 2v omistajille ja vaihtoautomyyjille aika lommon rahapussiin > voi olla heikkoa saada Teslaa vaihdettua enää kuin uuteen Teslaan. Ja missäänhän ei ole sanottu, etteikö seuraavan 5v sisään voisi vielä tulla toistakin alennusta, mistä sen kukaan tietää onko tämä nyt se pysyvä hintataso...
 
Jos käyt Teslan sivuilla, voit ihan kyllä tilata vaikka kolmosen koeajoon itsellesi mitä äkkiä katselin.
Ja onhan etämyynnissä aina 14 vrk peruutusoikeus ;)

Jenkeissä Tesla näyttää lupaavan 7vrk / 1000 mailia testiaikaa.
 
Jos käyt Teslan sivuilla, voit ihan kyllä tilata vaikka kolmosen koeajoon itsellesi mitä äkkiä katselin.

Mut tuo hinnanalennus teki alle 2v omistajille ja vaihtoautomyyjille aika lommon rahapussiin > voi olla heikkoa saada Teslaa vaihdettua enää kuin uuteen Teslaan. Ja missäänhän ei ole sanottu, etteikö seuraavan 5v sisään voisi vielä tulla toistakin alennusta, mistä sen kukaan tietää onko tämä nyt se pysyvä hintataso...

Ainahan kalliin auton ostossa häviää rahaa, mutta varmaan muutamalla Teslan omistajalla on mennyt viikonloppu pilalle. Jossei ihan monimiljonääri ole niin kyllä tuollainen äkillinen ~50k€ (tehomallin hinnan pudotus) vituttaa vaikka siihen ns. varaa olisikin.
 
Teslojen hinnat romahtivat viikonloppuna – hintalapusta suli kerralla kymmeniä tuhansia euroja, omistajille valtavia tappioita
Vai sen takia hinnat tipahti. Varmaan melko harva ostaa juuri mitään autoa näkemättä tai kokeilematta. Toki jonkun halvan perus vehkeen missä ei yllätyksiä ole. Tai sitten kalliin superauton mitä ei saa muuta kun tilaamalla.
Vielä pääsee koeajolle ja Tesla varmaan tykkää mitä useampi autoon tutustuu. Vaatimuksena oli kuskin 21 vuoden ikä.

Varaa koeajo
Kuljettajan pitää olla vähinään 21-vuotias

Enempi varmaan tulee ruuhkaa, kun 35 000$ mallia pääsee ostamaan Suomesta.
 
Vielä pääsee koeajolle ja Tesla varmaan tykkää mitä useampi autoon tutustuu. Vaatimuksena oli kuskin 21 vuoden ikä.



Enempi varmaan tulee ruuhkaa, kun 35 000$ mallia pääsee ostamaan Suomesta.

En viitsinyt täytetellä koeajovarausta edes alustavasti, kun ei ole aikomustakaan ajaa kyseistä autoa. Lisäksi se että lähin huolto on sitten vissiin hesassa... Eihän kukaan aja satoja kilometrejä huoltoon, varsinkin kun akku loppuu kesken matkan, tai joutuu laitailemaan sitä tuntikausia ties missä. Ja sitten jos joskus pääsee huoltoon, niin sieltä varmaan olisi suotavaa päästä jollain konstilla kotiin - missä se ikinä onkin, ja lopulta takaisin hakemaan autoa.

En mä nyt näe koko teslassa mitään järkeä, ellei se ole kakkosauto hesen lähistöllä ja rahaa on niin että ranteet paukkuu.
 

Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Eiköhän tuolla ole vaan ajateltu se niin että farkku on perheille ja tuo hatchback suunnattu sinkuille yms. Monessa autossa on se hatchbakin ja farkun välinen ero niin pieni ettei siinä ole oikein järkeä.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.

Suorakytkentävaihteisto johonkin kauppakassiin? Sehän on ihan kauhea vaihteisto missään muualla kuin kilvanajossa.

Itse odotin paljon tuolta Corollan farkku hybridiltä, mutta ei noilla spekseillä jatkoon. 1.8 kiihtyvyys n. 11 sekkaa 0-100. En ymmärrä miten ovat noin surkean suorituskyvyn saaneet aikaiseksi kuitenkin jo tuon kokoiselta koneelta. Ainut järkevä vaihtoehto tuo 180 heppanen, mutta sen hinta karkaa jo täysin eri autoluokkaan. Ja siis itse etsin hybridi perhefarkkua millä uskaltaa rekan ohittaa ilman ohituskaistaa. Vähissä on yhä vaihtoehdot..

Atkinson moottorin iskutilavuus ei ole verrattavissa Otto moottoriin.
 
Myrkky on jo puolensa valinnu joten aika turhaan sähköauto keskustelussa valitat.
Meillä on ykkösautona, Hesaan 250km matkaa ja 2 kertaa olen huollossa käyttänyt 2,5v aikana.
Lataus on ollu täynnä kun huollosta hain ja appi kertoo latauspaikat hyvin (tosin on pari viallista laturia ollu tämän 85000km aikana).
Rahaakaan ei oo niin että ranteet paukkuu mutta molemmat ollaan kyllä pitkään työelämässä oltu.
En kyllä hetikään oo dinoon vaihtamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuolla ole vaan ajateltu se niin että farkku on perheille ja tuo hatchback suunnattu sinkuille yms. Monessa autossa on se hatchbakin ja farkun välinen ero niin pieni ettei siinä ole oikein järkeä.



Suorakytkentävaihteisto johonkin kauppakassiin? Sehän on ihan kauhea vaihteisto missään muualla kuin kilvanajossa.



Atkinson moottorin iskutilavuus ei ole verrattavissa Otto moottoriin.

:rofl: Aivopieru... siis tarkoitin kaksoiskytkinvaihteistoa. :p
 
Mitä Corollan kuminauhamaisuuteen tulee niin jatkaa edeltäjiensä jalanjälkiä. En edes odottanut Toyotan poikkeavan vanhasta linjastaan. Muutoinkin paljon muutoksia ei ole edeltäjiinsä kuin ulkoisesti ja nimen puolesta.

0-100 kiihtyvyyskään ei juuri merkitse. Niille arvoille on ihan sama onko se 7 vai 11 sekuntia. Ohituskiihtyvyys itseäni enemmänkin kiinnostaa, toki sekään ei liene kovin kummoinen tuossa.
 
Tsot tsot, uudessa corollassa kun on uutena tullut mekaaninen ykkösvaihde terävöittämään lähtötuntumaa ja kiihdytystä ja sen jälkeen se vaihtaa ”kakkoselle” jonka hoitaa perinteinen variaattori. Kovemmassa vauhdissa kuminauhamaisuuden ei pitäisi olla yhtä selkeästi aistittavissa. Eli tutkikaahan asioita ennenkuin hyppäätte johtopäätöksiin yhden iltapäivälehden arvostelun perusteella.
 
Ei tainnut uuden Corollan suomeen rantautuminen alkaa kovin positiivisesti.

Uuden Corollan ensitestissä käteen osuivat varsin erikoisen malliversion avaimet – tällainen on Toyotan uusi voimahybridi

Lähdetään liikkeelle siitä, että Toyotan uuteen kaksilitraiseen bensiinimoottoriin yhdistetty hybridivoimalinja on oikeastaan aika makoisa. Silti se ei valitettavasti yllä ihan tämän päivän GTI-luokan suorituskykyyn, vaikka hintalappu sporttisarjaa lähestyykin. Paketin kokoinaisteho on 180 hevosvoimaa, jonka turvin viisiovinen pystyperä-Corolla linkoaa nollasta sataseen 7,9 sekunnissa.

Hatchbackin tapauksessa voi aistia sarjan kompromisseja. Isomman hybridiversion 12-volttinen starttiakku on sijoitettu suoraan tavaratilan pohjan alle, ja sen tukirakenteista ja akun koosta johtuen tavaratilan lattia nousee huomattavan korkealle. Tavaratilaa jää muiden moottoriversioiden 356:n litran sijaan käyttöön 313 litraa, vain hieman enemmän kuin vaikkapa selvästi pienemmässä Yariksessa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Hatchbackin markkinoinnissa välittyy viesti, että auto ei ole vaihtoehto muille Corolla-malleille. Selvästi niitä ahtaammat sisätilat tarkoittavat, että japanilaismerkki myy pystyperää niille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Myöskään muutaman sopivan kokoisen viikonloppulaukun vetävä tavaratila ei sovellu surffilautojen tai maastopyörien kuljettamiseen, mitä Toyota puolestaan selvästi korostaa farmarimallin kohdalla.

Isolla hybridimoottorilla varustettu pikku-Corolla jättää ristiriitaisen maun. Sen voimalinja tarjoaa hauskaa, mutta ei vielä nopeaa suorituskykyä. Auton alusta antaa ymmärtää, että siinä olisi potentiaalia, kunhan ohjaus antaisi vain vähän paremmin palautetta ohjaamoon.
No, sen jälkeen suorituskykyä saisikin jo olla enemmän.


Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakaksoiskytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.
Toyota on pilannut kaikenpäälle vielä auton ylitehostetulla ohjauksella.
Hinnasta sen verran että kuulostaa kalliilta varsinkin jos vertaa ystäväpariskunnan juuri hankkimaan Yaris Hybridiin kaikenmaailman tingentangeleilla.
Minusta ei jatkoon.
Kaikki lainaamasi viisi kappaletta moitteita liittyivät joko kaksilitraiseen tai pystyperään. Ylivoimaisesti myydyimmäksi malliksi odotetaan 1,8-litraista farmaria, joten suurin osa Corollan ostajista ei joudu kärsimään "suunnittelunkukkasista". Muuhun korimalliin tai voimalinjaan päätyvät todennäköisesti ovat ihan tietoisia valintansa aiheuttamista kompromisseista esim. tavara- tai takajalkatilan suhteen.

Miksi ihmeessä taloudellisen ja mukavan vaivattoman hybridin pitäisi olla sporttinen, olkoonkin että se on niistä kahdesta se tehokkaampi hybridi? En tiedä mistä toimittaja keksi mallinimeksi 2.0 Premium Sport, kun hinnastossa tuo 38885 euron hintainen malli on 2.0 Hybrid Premium. Sportia ei ole yhdenkään pystyperän nimessä.

Kai se huippuvarustellun isokoneisimman Corollan hinta kuulostaa kalliilta, jos sitä vertaa pykälää pienempään Yarikseen, jossa on selvästi heikompi törmäysturvallisuus, vähemmän varusteita, kapeampi hartiatila, lyhyempi tavaratila sekä 99 hv vs. 180 hv. Puheena olevassa Corollassa on vakiovarusteina mm.
-nahkasisustus punaisilla yksityiskohdilla
-kännykän langaton lataus
-mukautuva vakkari
-avaimeton lukitus
-älykäs pysäköintiavustin
-mukautuva iskunvaimennus ja ajotilan valinta eco/normal/comfort/sport/custom
-lämmitettävä ratti ja tuulilasin alareuna
-matriisilediajovalot mukautuvilla kaukovaloilla
-matkustamon led-tunnelmavalaistus (mutsin Yarpassa ei ole edes kattovaloa takapenkillä)
-JBL Premium audio kahdeksalla kaiuttimella
-suomenkielinen puheohjaus
-mittaristossa personoitava 7" näyttö (kojelaudassa 8")
-tuulilasin heijastusnäyttö (HUD)
-sähköinen ristiseläntuensäätö
-punainen tai vaalea tikkaus kojetaulun pehmeissä materiaaleissa
-etuovien pehmeät materiaalit
-automaattisessa hätäjarrutuksessa myös jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistus
-aktiivinen kaistanseuranta (LTA)
-kuolleen kulman varoitin (BSM)
-peruutusvahti (RCTA)
-pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (ICS)
-kuskin polviturvatyyny
-ikkunaturvatyynyt edessä ja takana
-jne.

Lisäksi siinä on vakiona navit ja muuta, mutta niitä nyt saa Yarikseenkin. Listasin yllä lähinnä suurimpia eroja, ja onhan niitä runsaasti. Kun esim. hyppään omasta '16 Auris hybridistä mutsin '17 Yaris hybridiin, niin eniten tökkii avaimettoman lukituksen puute, ajovalojen kytkennän muistaminen pimeällä, huonot halogeenilähivalot, pimeä takapenkki, etupenkin keskikyynärnojan puute, liian kauaksi säädöstä huolimatta jäävä ratti 180 senttiselle, istuinten heikko sivutuki hoikalle, lyhyt ja pieni tavaratila, epämukavuus kotikadun neljässä hidastetöyssyssä (etupäässä liian tössäävän lyhyet joustot ja lyhyen akselivälin nyökkiminen). Automaattinen ohjauspyörä taskupysäköinnissä puuttuu myös, mutta lyhyt kori ei sitä niin tarvitsekaan. Mökkimatkalla muistuu mieleen Yariksen EuroNCAP-tulos, ja katselen vastaantulijoita sillä silmällä.

On tuossa noita eroja niin paljon, että ennemmin maksaisin Auriksesta 30k kuin Yariksesta 20k. Yariksen ainoa plussa on, että sillä saa huristella Länsiväylällä bussikaistaa (<80 g CO2), kun oma farkku-Auris on 83 g.

Kyllä sieltä uuden pystyperä-Corollan hinnastosta löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, jos ei tarvitse 180 hv, JBL, nahkasisustaa jne.

1.2 T Active aut. 26763 €

1.8 Hybrid Life 26475 €

1.8 Hybrid Active 27541 €

2.0 Hybrid Active 30465 €

Kuten näet, ei ole pakko maksaa 39 k€ Corollasta. Vertaa mieluummin ylläolevien keskimmäisiä vaihtoehtoja siihen ystäväpariskunnan Yaris hybridin hintaan, ja mitä rahalla saa.
 
Kaikki lainaamasi viisi kappaletta moitteita liittyivät joko kaksilitraiseen tai pystyperään. Ylivoimaisesti myydyimmäksi malliksi odotetaan 1,8-litraista farmaria, joten suurin osa Corollan ostajista ei joudu kärsimään "suunnittelunkukkasista". Muuhun korimalliin tai voimalinjaan päätyvät todennäköisesti ovat ihan tietoisia valintansa aiheuttamista kompromisseista esim. tavara- tai takajalkatilan suhteen.

Miksi ihmeessä taloudellisen ja mukavan vaivattoman hybridin pitäisi olla sporttinen, olkoonkin että se on niistä kahdesta se tehokkaampi hybridi? En tiedä mistä toimittaja keksi mallinimeksi 2.0 Premium Sport, kun hinnastossa tuo 38885 euron hintainen malli on 2.0 Hybrid Premium. Sportia ei ole yhdenkään pystyperän nimessä.

Kai se huippuvarustellun isokoneisimman Corollan hinta kuulostaa kalliilta, jos sitä vertaa pykälää pienempään Yarikseen, jossa on selvästi heikompi törmäysturvallisuus, vähemmän varusteita, kapeampi hartiatila, lyhyempi tavaratila sekä 99 hv vs. 180 hv. Puheena olevassa Corollassa on vakiovarusteina mm.
-nahkasisustus punaisilla yksityiskohdilla
-kännykän langaton lataus
-mukautuva vakkari
-avaimeton lukitus
-älykäs pysäköintiavustin
-mukautuva iskunvaimennus ja ajotilan valinta eco/normal/comfort/sport/custom
-lämmitettävä ratti ja tuulilasin alareuna
-matriisilediajovalot mukautuvilla kaukovaloilla
-matkustamon led-tunnelmavalaistus (mutsin Yarpassa ei ole edes kattovaloa takapenkillä)
-JBL Premium audio kahdeksalla kaiuttimella
-suomenkielinen puheohjaus
-mittaristossa personoitava 7" näyttö (kojelaudassa 8")
-tuulilasin heijastusnäyttö (HUD)
-sähköinen ristiseläntuensäätö
-punainen tai vaalea tikkaus kojetaulun pehmeissä materiaaleissa
-etuovien pehmeät materiaalit
-automaattisessa hätäjarrutuksessa myös jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistus
-aktiivinen kaistanseuranta (LTA)
-kuolleen kulman varoitin (BSM)
-peruutusvahti (RCTA)
-pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (ICS)
-kuskin polviturvatyyny
-ikkunaturvatyynyt edessä ja takana
-jne.

Lisäksi siinä on vakiona navit ja muuta, mutta niitä nyt saa Yarikseenkin. Listasin yllä lähinnä suurimpia eroja, ja onhan niitä runsaasti. Kun esim. hyppään omasta '16 Auris hybridistä mutsin '17 Yaris hybridiin, niin eniten tökkii avaimettoman lukituksen puute, ajovalojen kytkennän muistaminen pimeällä, huonot halogeenilähivalot, pimeä takapenkki, etupenkin keskikyynärnojan puute, liian kauaksi säädöstä huolimatta jäävä ratti 180 senttiselle, istuinten heikko sivutuki hoikalle, lyhyt ja pieni tavaratila, epämukavuus kotikadun neljässä hidastetöyssyssä (etupäässä liian tössäävän lyhyet joustot ja lyhyen akselivälin nyökkiminen). Automaattinen ohjauspyörä taskupysäköinnissä puuttuu myös, mutta lyhyt kori ei sitä niin tarvitsekaan. Mökkimatkalla muistuu mieleen Yariksen EuroNCAP-tulos, ja katselen vastaantulijoita sillä silmällä.

On tuossa noita eroja niin paljon, että ennemmin maksaisin Auriksesta 30k kuin Yariksesta 20k. Yariksen ainoa plussa on, että sillä saa huristella Länsiväylällä bussikaistaa (<80 g CO2), kun oma farkku-Auris on 83 g.

Kyllä sieltä uuden pystyperä-Corollan hinnastosta löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, jos ei tarvitse 180 hv, JBL, nahkasisustaa jne.

1.2 T Active aut. 26763 €

1.8 Hybrid Life 26475 €

1.8 Hybrid Active 27541 €

2.0 Hybrid Active 30465 €

Kuten näet, ei ole pakko maksaa 39 k€ Corollasta. Vertaa mieluummin ylläolevien keskimmäisiä vaihtoehtoja siihen ystäväpariskunnan Yaris hybridin hintaan, ja mitä rahalla saa.

Onhan siinä kaikenmoista kyllä mutta tarkoitukseni ei ollut suoranaisesti verrata Yarista Corollaan kun eri segmentin autoja vaan lähinnä hybriditekniikan hintaeroa(Jonka ihmettely kumoutuu kun linkkasit noiden mallien hinnat).
Ystäväpariskunnan Yaris on naisen käytössä ja onhan se varsin näppärä kun ajelee pk-seudulle.

Toimittaja olis voinu ottaa ehkä arvostelukohteekseen mallistosta halvemman vaihtoehdon.. Esimerkiksi tuon 1.8 Hybrid Activen jonka hinta näyttää jo varsin kohtuulliselta.
 
Tsot tsot, uudessa corollassa kun on uutena tullut mekaaninen ykkösvaihde terävöittämään lähtötuntumaa ja kiihdytystä ja sen jälkeen se vaihtaa ”kakkoselle” jonka hoitaa perinteinen variaattori. Kovemmassa vauhdissa kuminauhamaisuuden ei pitäisi olla yhtä selkeästi aistittavissa. Eli tutkikaahan asioita ennenkuin hyppäätte johtopäätöksiin yhden iltapäivälehden arvostelun perusteella.

Puhutaanko tässä vielä hybridistä? Eikai sieltä mitään "perinteistä variaattoria" löydy, vaan se parilla sähkömoottorilla ja planeettavaihteistolla toimiva e-cvt? Vai onko siellä nakattu tuo aiempi voimalinja kokonaan akkunasta ja pistetty tilalle jotain variaattorivirityksiä?
 
Toyota ei näköjään saa aikaan uudesta Corollasta riittävän kohtuuhintaista PHEV mallia. Odotukset ja kysyntämarkkinat olisivat siellä puolella.
 
Puhutaanko tässä vielä hybridistä? Eikai sieltä mitään "perinteistä variaattoria" löydy, vaan se parilla sähkömoottorilla ja planeettavaihteistolla toimiva e-cvt? Vai onko siellä nakattu tuo aiempi voimalinja kokonaan akkunasta ja pistetty tilalle jotain variaattorivirityksiä?
Tässä mallissa ei ole planeettavaihteistoa vaan edelleen kiilapyörät. Ei ole vielä samaa hybriditekniikkaa, kuin Prius ja Lexuksen mallit.
Siinä on vain yksi ylimääräinen mekaaninen vaihde kytkimen takana, muuten kai tekniikka on samaa kuin ennenkin (viimeisimpine parannuksineen).

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom