Keskustelua hybridiautoista

Ilmeisesti Teslan myyntipisteet lopetetaan ja huoltoon panostetaan vähän enemmän. Saa nähdä riittääkö yksi huoltopiste Suomeen.

Teslahan ottaa vain Tesla autoja vaihtokaupassa ja muut merkit täytyy myydä jonkun yhteistyökumppanin kautta. Muilla merkeillä on siis parempaa palvelua, mutta toisaalta se voi näkyä myös vähän auton hinnassa.

Saisi olla vaikka jotain Tesla koeajopäiviä ympäri Suomea, niin saattaisi saada uusia ostajia haalittuja. Toisaalta Teslan nettikaupassa on palautusoikeus, mutta ilmeisesti tuota palautusta käyttävät vain todella harvat ostajat. Koko hinta kun täytyy kumminkin ensin maksaa (ja jollain autolla täytyy ajaa).


Jotain arvelua myös oli että Tesla myi erittäin huonosti euroopassa ja kiinassa. Ja siksi täytyi nyt julkaista lupailtu 35 000$ halppis malli.

Veikkaan, että Teslan yhteistyökumppani maksaa vaihtoautosta selvästi heikommin kuin perinteinen autoliike, jolle houkutteleva vaihtotarjous on olennainen osa bisnesmallia. Tämä vaihtoautopuoli yhdistettynä superkalliiseen rahoitukseen on ainakin minulle merkittävä syy olla vaihtamatta tilausta Model 3:een.
 
Ei tainnut uuden Corollan suomeen rantautuminen alkaa kovin positiivisesti.

Uuden Corollan ensitestissä käteen osuivat varsin erikoisen malliversion avaimet – tällainen on Toyotan uusi voimahybridi

Lähdetään liikkeelle siitä, että Toyotan uuteen kaksilitraiseen bensiinimoottoriin yhdistetty hybridivoimalinja on oikeastaan aika makoisa. Silti se ei valitettavasti yllä ihan tämän päivän GTI-luokan suorituskykyyn, vaikka hintalappu sporttisarjaa lähestyykin. Paketin kokoinaisteho on 180 hevosvoimaa, jonka turvin viisiovinen pystyperä-Corolla linkoaa nollasta sataseen 7,9 sekunnissa.

Hatchbackin tapauksessa voi aistia sarjan kompromisseja. Isomman hybridiversion 12-volttinen starttiakku on sijoitettu suoraan tavaratilan pohjan alle, ja sen tukirakenteista ja akun koosta johtuen tavaratilan lattia nousee huomattavan korkealle. Tavaratilaa jää muiden moottoriversioiden 356:n litran sijaan käyttöön 313 litraa, vain hieman enemmän kuin vaikkapa selvästi pienemmässä Yariksessa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Hatchbackin markkinoinnissa välittyy viesti, että auto ei ole vaihtoehto muille Corolla-malleille. Selvästi niitä ahtaammat sisätilat tarkoittavat, että japanilaismerkki myy pystyperää niille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Myöskään muutaman sopivan kokoisen viikonloppulaukun vetävä tavaratila ei sovellu surffilautojen tai maastopyörien kuljettamiseen, mitä Toyota puolestaan selvästi korostaa farmarimallin kohdalla.

Isolla hybridimoottorilla varustettu pikku-Corolla jättää ristiriitaisen maun. Sen voimalinja tarjoaa hauskaa, mutta ei vielä nopeaa suorituskykyä. Auton alusta antaa ymmärtää, että siinä olisi potentiaalia, kunhan ohjaus antaisi vain vähän paremmin palautetta ohjaamoon.
No, sen jälkeen suorituskykyä saisikin jo olla enemmän.


Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakaksoiskytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.
Toyota on pilannut kaikenpäälle vielä auton ylitehostetulla ohjauksella.
Hinnasta sen verran että kuulostaa kalliilta varsinkin jos vertaa ystäväpariskunnan juuri hankkimaan Yaris Hybridiin kaikenmaailman tingentangeleilla.
Minusta ei jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:
No tuota... Ei toisaalta Clion ostajallekaan Megane RS ole vaihtoehto.
5KsRTVX.jpg


Ei noita isoja hybridejä täällä moniakaan myydä, kyllä se on se perus 1.8 jolla ne myydään ja farkku jos HB on tiloiltaan nolo, kukaan hot hatchiä kaipaava tuskin päätyy katselemaan sitä Corollaa jos vertailuun tulee Golf GTI, Megane RS tai i30 N... :hmm:
 
No tuota... Ei toisaalta Clion ostajallekaan Megane RS ole vaihtoehto.
5KsRTVX.jpg


Ei noita isoja hybridejä täällä moniakaan myydä, kyllä se on se perus 1.8 jolla ne myydään ja farkku jos HB on tiloiltaan nolo, kukaan hot hatchiä kaipaava tuskin päätyy katselemaan sitä Corollaa jos vertailuun tulee Golf GTI, Megane RS tai i30 N... :hmm:

Näinhän se varmasti onkin mutta lähinnä särähtää korvaan tuo "Premium Sport"-malli minä tuota Corollaakin myydään.
Premium Hybrid varmaan sopis paremmin :rofl:

Tuosta i30 N:stä sen verran että täytyy käydä tässä joku päivä ihmettelemässä lähemmin moista kun tässä työpaikan lähettyvillä on 2 noita ja onhan siinä varsin maukkaat äänet ja ei se omasta mielestä hulluman näköinenkään ole. Ei tuosta enempää kun väärä ketku keskustella "ei niin hybridistä" :D
 
Ei tainnut uuden Corollan suomeen rantautuminen alkaa kovin positiivisesti.

Uuden Corollan ensitestissä käteen osuivat varsin erikoisen malliversion avaimet – tällainen on Toyotan uusi voimahybridi

Lähdetään liikkeelle siitä, että Toyotan uuteen kaksilitraiseen bensiinimoottoriin yhdistetty hybridivoimalinja on oikeastaan aika makoisa. Silti se ei valitettavasti yllä ihan tämän päivän GTI-luokan suorituskykyyn, vaikka hintalappu sporttisarjaa lähestyykin. Paketin kokoinaisteho on 180 hevosvoimaa, jonka turvin viisiovinen pystyperä-Corolla linkoaa nollasta sataseen 7,9 sekunnissa.

Hatchbackin tapauksessa voi aistia sarjan kompromisseja. Isomman hybridiversion 12-volttinen starttiakku on sijoitettu suoraan tavaratilan pohjan alle, ja sen tukirakenteista ja akun koosta johtuen tavaratilan lattia nousee huomattavan korkealle. Tavaratilaa jää muiden moottoriversioiden 356:n litran sijaan käyttöön 313 litraa, vain hieman enemmän kuin vaikkapa selvästi pienemmässä Yariksessa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Hatchbackin markkinoinnissa välittyy viesti, että auto ei ole vaihtoehto muille Corolla-malleille. Selvästi niitä ahtaammat sisätilat tarkoittavat, että japanilaismerkki myy pystyperää niille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Myöskään muutaman sopivan kokoisen viikonloppulaukun vetävä tavaratila ei sovellu surffilautojen tai maastopyörien kuljettamiseen, mitä Toyota puolestaan selvästi korostaa farmarimallin kohdalla.

Isolla hybridimoottorilla varustettu pikku-Corolla jättää ristiriitaisen maun. Sen voimalinja tarjoaa hauskaa, mutta ei vielä nopeaa suorituskykyä. Auton alusta antaa ymmärtää, että siinä olisi potentiaalia, kunhan ohjaus antaisi vain vähän paremmin palautetta ohjaamoon.
No, sen jälkeen suorituskykyä saisikin jo olla enemmän.


Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.
Toyota on pilannut kaikenpäälle vielä auton ylitehostetulla ohjauksella.
Hinnasta sen verran että kuulostaa kalliilta varsinkin jos vertaa ystäväpariskunnan juuri hankkimaan Yaris Hybridiin kaikenmaailman tingentangeleilla.
Minusta ei jatkoon.

Vaikka ei Toyotaan (kaan) mitään tunnesiteitä ole, niin olipahan ärsyttävä juttu lukea. Vaikuttaisi ulinalta ihmiseltä, jonka käsityskyky on varsin heikko.
Ottaa nyt takajalkatilan jutun pääaiheeksi..

"Joilla ei vielä ole lapsia tai enää"

Hyvin näkee, että tyyppi vetää ihan vain omaa napaa tuijottaen.
 
Vaikka ei Toyotaan (kaan) mitään tunnesiteitä ole, niin olipahan ärsyttävä juttu lukea. Vaikuttaisi ulinalta ihmiseltä, jonka käsityskyky on varsin heikko.
Ottaa nyt takajalkatilan jutun pääaiheeksi..

"Joilla ei vielä ole lapsia tai enää"

Hyvin näkee, että tyyppi vetää ihan vain omaa napaa tuijottaen.

No tää on kyl vähän ristiriitainen asia tuossa.. Corollahan on pieni "perheauto" kuitenkin. Kyllä tuo sinänsä huomioitava asia on että siellä takana joskus tai useamminkin voi joku kulkea lapsi tai aikuinen.

Mutta toki juttu on kyllä vähän vasurilla kirjotettu. Joillekin turha tieto mahtuuko taakse vai ei mutta itselle se toki on huomionarvoinen asia. En ole ostamassa ko. Corollaa mutta voisihan tuota käydä Toyota kaupassa(Lähellä kotiani) kokeilemassa onko se takatila niin ahdas.
 
Arvelen että farmarina ja 1.8 hybridinä tuota Corollaa myydään paljon. Farkku on kumminkin Avensiksen kokoinen. 5 ovinen on sen verran pieni, että ei sitä kyllä kannattaisi ostaa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Taitaa olla oikein hyvä auto ja aika pieni kulutus ja päästöt. Ohjauksessa pientä tunnottomuutta Toyota tyyliin?
Ajettavuudessa on samaa nöyryyttä ja terhakkuutta kuin Touring Sports -farmarissa, mutta samalla ohjauksen ylenpalttinen tunnottomuus seuraa myös Hatchbackia.

Itse tykkäsin Yaris hybridistä, niin luulisi Corolla farkunkin olevan ihan hyvä. Kiva kun ei ole vaihteita, niin ei ole turhia nykäyksiäkään.
 
Vaikka ei Toyotaan (kaan) mitään tunnesiteitä ole, niin olipahan ärsyttävä juttu lukea. Vaikuttaisi ulinalta ihmiseltä, jonka käsityskyky on varsin heikko.
Ottaa nyt takajalkatilan jutun pääaiheeksi..

"Joilla ei vielä ole lapsia tai enää"

Hyvin näkee, että tyyppi vetää ihan vain omaa napaa tuijottaen.
Minusta aika epäonnistunut juuri tuo malli, koska on niin pieni ja maksaa paljon. Kerrankin juttu, jossa ei ole pelkästään positiivisia asioita. Jos tuossa olisi sama akseliväli, niin sitten menettelisi aivan täysin, paitsi ehkä tavaratilaa saisi myös olla enemmän. Nyt tavaratila taitaa olla jotain Yaris kokoluokkaa, eli yhtä kokoluokkaa pienempää.
 
Itse odotin paljon tuolta Corollan farkku hybridiltä, mutta ei noilla spekseillä jatkoon. 1.8 kiihtyvyys n. 11 sekkaa 0-100. En ymmärrä miten ovat noin surkean suorituskyvyn saaneet aikaiseksi kuitenkin jo tuon kokoiselta koneelta. Ainut järkevä vaihtoehto tuo 180 heppanen, mutta sen hinta karkaa jo täysin eri autoluokkaan. Ja siis itse etsin hybridi perhefarkkua millä uskaltaa rekan ohittaa ilman ohituskaistaa. Vähissä on yhä vaihtoehdot..
 
Itse odotin paljon tuolta Corollan farkku hybridiltä, mutta ei noilla spekseillä jatkoon. 1.8 kiihtyvyys n. 11 sekkaa 0-100. En ymmärrä miten ovat noin surkean suorituskyvyn saaneet aikaiseksi kuitenkin jo tuon kokoiselta koneelta.
Ei se kuutiotilavuus, vaan miten sitä käyttää. Moottori on optimoitu pientä polttoaineenkulutusta varten. Harvemmin sporttista autoa haluava ostaa Toyotan.
 
TM moittii vähän Model 3:sen rengasmelua, ainakin 20" renkailla. 18" versiota ei ole vielä koeajettavissa.
HYVÄÄ
  • suorituskyky
  • toimintamatka
HUONOA
  • rengasmelu
  • istuma-asento takana

Performance-versiossa rengaskoko on 235/35 R20, mikä hieman selittää rengasmelua ja rajallista ajomukavuutta.
Tekniikan Maailma

Model S ja Model X hinnatkin tuli reilusti alas. Ja kun 1-3kk päästä käytettyjen hinnat asettuu paremmin oikeaksi, niin käytettyä S:ää voisi myös pitää yhtenä vaihtoehtona. X:ään saisi myös koukun.
 
Itse tykkäsin Yaris hybridistä, niin luulisi Corolla farkunkin olevan ihan hyvä. Kiva kun ei ole vaihteita, niin ei ole turhia nykäyksiäkään.
Kävin itsekin koeajamassan Yaris Hybridin. Ei ollut suurempia odotuksia autolle, mutta oli lopulta erittäin positiivinen yllätys. Etenkin voimansiirto kokonaisuudessaan oli todella mainio. Toki auto oli muovinen ja aika vanhahtavan oloinen sisältä, mutta ajossa auto oli yksi parhaimpia pitkään aikaan. Maantiellä toki lyhyt akseliväli hiukan tuntuu ja äänieristys nastoilla ajaessa oli aika kovaa ropinan kuuntelua. Taajamassa auto oli kuitenkin omiaan ja jopa teholukuaan ripeämmän tuntuinen paikaltaan lähdettäessä. Voisi hyvin olla perheen tuleva kakkoskinneri.
 
Teslojen hinnat romahtivat viikonloppuna – hintalapusta suli kerralla kymmeniä tuhansia euroja, omistajille valtavia tappioita

Virallinen selitys koko mallistoa koskevalle hintojen laskemiselle on niin sanotuista lasipalatseista eli myymälöistä luopuminen, josta saatu säästö käytetään Teslan esittämän väitteen mukaan kokonaisuudessaan hinnanalennuksiin.

Jatkossa tuliterän Teslan voi ostaa vain verkosta, eli perinteistä merkkimyymälää koeajoineen ja luukkujenavailuineen ei ole tarjolla sen paremmin renkaanpotkijoille kuin tosiostajillekaan.

Vai sen takia hinnat tipahti. Varmaan melko harva ostaa juuri mitään autoa näkemättä tai kokeilematta. Toki jonkun halvan perus vehkeen missä ei yllätyksiä ole. Tai sitten kalliin superauton mitä ei saa muuta kun tilaamalla.
 
Kyllä noita Tessuja varmaan myydään verkossakin mutta kynnyksen se varmaan asettaa. Koeajolle voi päästä Tesla klubin kautta jos ei muualla onnistu.
Täytyy sanoa että monikin autoa kokeillut ei oikein uskonut siihen ennen koeajoa, tilanne muuttui kun pääsi itse kokeilemaan autoa joksikin aikaa.
Eli tekstit/prosyyrit ja videot on toisen käden tietoa, persetuntuma uppoaa helposti syvemmälle tajuntaan.
 
Jos käyt Teslan sivuilla, voit ihan kyllä tilata vaikka kolmosen koeajoon itsellesi mitä äkkiä katselin.

Mut tuo hinnanalennus teki alle 2v omistajille ja vaihtoautomyyjille aika lommon rahapussiin > voi olla heikkoa saada Teslaa vaihdettua enää kuin uuteen Teslaan. Ja missäänhän ei ole sanottu, etteikö seuraavan 5v sisään voisi vielä tulla toistakin alennusta, mistä sen kukaan tietää onko tämä nyt se pysyvä hintataso...
 
Jos käyt Teslan sivuilla, voit ihan kyllä tilata vaikka kolmosen koeajoon itsellesi mitä äkkiä katselin.
Ja onhan etämyynnissä aina 14 vrk peruutusoikeus ;)

Jenkeissä Tesla näyttää lupaavan 7vrk / 1000 mailia testiaikaa.
 
Jos käyt Teslan sivuilla, voit ihan kyllä tilata vaikka kolmosen koeajoon itsellesi mitä äkkiä katselin.

Mut tuo hinnanalennus teki alle 2v omistajille ja vaihtoautomyyjille aika lommon rahapussiin > voi olla heikkoa saada Teslaa vaihdettua enää kuin uuteen Teslaan. Ja missäänhän ei ole sanottu, etteikö seuraavan 5v sisään voisi vielä tulla toistakin alennusta, mistä sen kukaan tietää onko tämä nyt se pysyvä hintataso...

Ainahan kalliin auton ostossa häviää rahaa, mutta varmaan muutamalla Teslan omistajalla on mennyt viikonloppu pilalle. Jossei ihan monimiljonääri ole niin kyllä tuollainen äkillinen ~50k€ (tehomallin hinnan pudotus) vituttaa vaikka siihen ns. varaa olisikin.
 
Teslojen hinnat romahtivat viikonloppuna – hintalapusta suli kerralla kymmeniä tuhansia euroja, omistajille valtavia tappioita
Vai sen takia hinnat tipahti. Varmaan melko harva ostaa juuri mitään autoa näkemättä tai kokeilematta. Toki jonkun halvan perus vehkeen missä ei yllätyksiä ole. Tai sitten kalliin superauton mitä ei saa muuta kun tilaamalla.
Vielä pääsee koeajolle ja Tesla varmaan tykkää mitä useampi autoon tutustuu. Vaatimuksena oli kuskin 21 vuoden ikä.

Varaa koeajo
Kuljettajan pitää olla vähinään 21-vuotias

Enempi varmaan tulee ruuhkaa, kun 35 000$ mallia pääsee ostamaan Suomesta.
 
Vielä pääsee koeajolle ja Tesla varmaan tykkää mitä useampi autoon tutustuu. Vaatimuksena oli kuskin 21 vuoden ikä.



Enempi varmaan tulee ruuhkaa, kun 35 000$ mallia pääsee ostamaan Suomesta.

En viitsinyt täytetellä koeajovarausta edes alustavasti, kun ei ole aikomustakaan ajaa kyseistä autoa. Lisäksi se että lähin huolto on sitten vissiin hesassa... Eihän kukaan aja satoja kilometrejä huoltoon, varsinkin kun akku loppuu kesken matkan, tai joutuu laitailemaan sitä tuntikausia ties missä. Ja sitten jos joskus pääsee huoltoon, niin sieltä varmaan olisi suotavaa päästä jollain konstilla kotiin - missä se ikinä onkin, ja lopulta takaisin hakemaan autoa.

En mä nyt näe koko teslassa mitään järkeä, ellei se ole kakkosauto hesen lähistöllä ja rahaa on niin että ranteet paukkuu.
 

Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Eiköhän tuolla ole vaan ajateltu se niin että farkku on perheille ja tuo hatchback suunnattu sinkuille yms. Monessa autossa on se hatchbakin ja farkun välinen ero niin pieni ettei siinä ole oikein järkeä.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.

Suorakytkentävaihteisto johonkin kauppakassiin? Sehän on ihan kauhea vaihteisto missään muualla kuin kilvanajossa.

Itse odotin paljon tuolta Corollan farkku hybridiltä, mutta ei noilla spekseillä jatkoon. 1.8 kiihtyvyys n. 11 sekkaa 0-100. En ymmärrä miten ovat noin surkean suorituskyvyn saaneet aikaiseksi kuitenkin jo tuon kokoiselta koneelta. Ainut järkevä vaihtoehto tuo 180 heppanen, mutta sen hinta karkaa jo täysin eri autoluokkaan. Ja siis itse etsin hybridi perhefarkkua millä uskaltaa rekan ohittaa ilman ohituskaistaa. Vähissä on yhä vaihtoehdot..

Atkinson moottorin iskutilavuus ei ole verrattavissa Otto moottoriin.
 
Myrkky on jo puolensa valinnu joten aika turhaan sähköauto keskustelussa valitat.
Meillä on ykkösautona, Hesaan 250km matkaa ja 2 kertaa olen huollossa käyttänyt 2,5v aikana.
Lataus on ollu täynnä kun huollosta hain ja appi kertoo latauspaikat hyvin (tosin on pari viallista laturia ollu tämän 85000km aikana).
Rahaakaan ei oo niin että ranteet paukkuu mutta molemmat ollaan kyllä pitkään työelämässä oltu.
En kyllä hetikään oo dinoon vaihtamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuolla ole vaan ajateltu se niin että farkku on perheille ja tuo hatchback suunnattu sinkuille yms. Monessa autossa on se hatchbakin ja farkun välinen ero niin pieni ettei siinä ole oikein järkeä.



Suorakytkentävaihteisto johonkin kauppakassiin? Sehän on ihan kauhea vaihteisto missään muualla kuin kilvanajossa.



Atkinson moottorin iskutilavuus ei ole verrattavissa Otto moottoriin.

:rofl: Aivopieru... siis tarkoitin kaksoiskytkinvaihteistoa. :p
 
Mitä Corollan kuminauhamaisuuteen tulee niin jatkaa edeltäjiensä jalanjälkiä. En edes odottanut Toyotan poikkeavan vanhasta linjastaan. Muutoinkin paljon muutoksia ei ole edeltäjiinsä kuin ulkoisesti ja nimen puolesta.

0-100 kiihtyvyyskään ei juuri merkitse. Niille arvoille on ihan sama onko se 7 vai 11 sekuntia. Ohituskiihtyvyys itseäni enemmänkin kiinnostaa, toki sekään ei liene kovin kummoinen tuossa.
 
Tsot tsot, uudessa corollassa kun on uutena tullut mekaaninen ykkösvaihde terävöittämään lähtötuntumaa ja kiihdytystä ja sen jälkeen se vaihtaa ”kakkoselle” jonka hoitaa perinteinen variaattori. Kovemmassa vauhdissa kuminauhamaisuuden ei pitäisi olla yhtä selkeästi aistittavissa. Eli tutkikaahan asioita ennenkuin hyppäätte johtopäätöksiin yhden iltapäivälehden arvostelun perusteella.
 
Ei tainnut uuden Corollan suomeen rantautuminen alkaa kovin positiivisesti.

Uuden Corollan ensitestissä käteen osuivat varsin erikoisen malliversion avaimet – tällainen on Toyotan uusi voimahybridi

Lähdetään liikkeelle siitä, että Toyotan uuteen kaksilitraiseen bensiinimoottoriin yhdistetty hybridivoimalinja on oikeastaan aika makoisa. Silti se ei valitettavasti yllä ihan tämän päivän GTI-luokan suorituskykyyn, vaikka hintalappu sporttisarjaa lähestyykin. Paketin kokoinaisteho on 180 hevosvoimaa, jonka turvin viisiovinen pystyperä-Corolla linkoaa nollasta sataseen 7,9 sekunnissa.

Hatchbackin tapauksessa voi aistia sarjan kompromisseja. Isomman hybridiversion 12-volttinen starttiakku on sijoitettu suoraan tavaratilan pohjan alle, ja sen tukirakenteista ja akun koosta johtuen tavaratilan lattia nousee huomattavan korkealle. Tavaratilaa jää muiden moottoriversioiden 356:n litran sijaan käyttöön 313 litraa, vain hieman enemmän kuin vaikkapa selvästi pienemmässä Yariksessa.

Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.

Hatchbackin markkinoinnissa välittyy viesti, että auto ei ole vaihtoehto muille Corolla-malleille. Selvästi niitä ahtaammat sisätilat tarkoittavat, että japanilaismerkki myy pystyperää niille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Myöskään muutaman sopivan kokoisen viikonloppulaukun vetävä tavaratila ei sovellu surffilautojen tai maastopyörien kuljettamiseen, mitä Toyota puolestaan selvästi korostaa farmarimallin kohdalla.

Isolla hybridimoottorilla varustettu pikku-Corolla jättää ristiriitaisen maun. Sen voimalinja tarjoaa hauskaa, mutta ei vielä nopeaa suorituskykyä. Auton alusta antaa ymmärtää, että siinä olisi potentiaalia, kunhan ohjaus antaisi vain vähän paremmin palautetta ohjaamoon.
No, sen jälkeen suorituskykyä saisikin jo olla enemmän.


Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.

Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea suorakaksoiskytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.
Toyota on pilannut kaikenpäälle vielä auton ylitehostetulla ohjauksella.
Hinnasta sen verran että kuulostaa kalliilta varsinkin jos vertaa ystäväpariskunnan juuri hankkimaan Yaris Hybridiin kaikenmaailman tingentangeleilla.
Minusta ei jatkoon.
Kaikki lainaamasi viisi kappaletta moitteita liittyivät joko kaksilitraiseen tai pystyperään. Ylivoimaisesti myydyimmäksi malliksi odotetaan 1,8-litraista farmaria, joten suurin osa Corollan ostajista ei joudu kärsimään "suunnittelunkukkasista". Muuhun korimalliin tai voimalinjaan päätyvät todennäköisesti ovat ihan tietoisia valintansa aiheuttamista kompromisseista esim. tavara- tai takajalkatilan suhteen.

Miksi ihmeessä taloudellisen ja mukavan vaivattoman hybridin pitäisi olla sporttinen, olkoonkin että se on niistä kahdesta se tehokkaampi hybridi? En tiedä mistä toimittaja keksi mallinimeksi 2.0 Premium Sport, kun hinnastossa tuo 38885 euron hintainen malli on 2.0 Hybrid Premium. Sportia ei ole yhdenkään pystyperän nimessä.

Kai se huippuvarustellun isokoneisimman Corollan hinta kuulostaa kalliilta, jos sitä vertaa pykälää pienempään Yarikseen, jossa on selvästi heikompi törmäysturvallisuus, vähemmän varusteita, kapeampi hartiatila, lyhyempi tavaratila sekä 99 hv vs. 180 hv. Puheena olevassa Corollassa on vakiovarusteina mm.
-nahkasisustus punaisilla yksityiskohdilla
-kännykän langaton lataus
-mukautuva vakkari
-avaimeton lukitus
-älykäs pysäköintiavustin
-mukautuva iskunvaimennus ja ajotilan valinta eco/normal/comfort/sport/custom
-lämmitettävä ratti ja tuulilasin alareuna
-matriisilediajovalot mukautuvilla kaukovaloilla
-matkustamon led-tunnelmavalaistus (mutsin Yarpassa ei ole edes kattovaloa takapenkillä)
-JBL Premium audio kahdeksalla kaiuttimella
-suomenkielinen puheohjaus
-mittaristossa personoitava 7" näyttö (kojelaudassa 8")
-tuulilasin heijastusnäyttö (HUD)
-sähköinen ristiseläntuensäätö
-punainen tai vaalea tikkaus kojetaulun pehmeissä materiaaleissa
-etuovien pehmeät materiaalit
-automaattisessa hätäjarrutuksessa myös jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistus
-aktiivinen kaistanseuranta (LTA)
-kuolleen kulman varoitin (BSM)
-peruutusvahti (RCTA)
-pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (ICS)
-kuskin polviturvatyyny
-ikkunaturvatyynyt edessä ja takana
-jne.

Lisäksi siinä on vakiona navit ja muuta, mutta niitä nyt saa Yarikseenkin. Listasin yllä lähinnä suurimpia eroja, ja onhan niitä runsaasti. Kun esim. hyppään omasta '16 Auris hybridistä mutsin '17 Yaris hybridiin, niin eniten tökkii avaimettoman lukituksen puute, ajovalojen kytkennän muistaminen pimeällä, huonot halogeenilähivalot, pimeä takapenkki, etupenkin keskikyynärnojan puute, liian kauaksi säädöstä huolimatta jäävä ratti 180 senttiselle, istuinten heikko sivutuki hoikalle, lyhyt ja pieni tavaratila, epämukavuus kotikadun neljässä hidastetöyssyssä (etupäässä liian tössäävän lyhyet joustot ja lyhyen akselivälin nyökkiminen). Automaattinen ohjauspyörä taskupysäköinnissä puuttuu myös, mutta lyhyt kori ei sitä niin tarvitsekaan. Mökkimatkalla muistuu mieleen Yariksen EuroNCAP-tulos, ja katselen vastaantulijoita sillä silmällä.

On tuossa noita eroja niin paljon, että ennemmin maksaisin Auriksesta 30k kuin Yariksesta 20k. Yariksen ainoa plussa on, että sillä saa huristella Länsiväylällä bussikaistaa (<80 g CO2), kun oma farkku-Auris on 83 g.

Kyllä sieltä uuden pystyperä-Corollan hinnastosta löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, jos ei tarvitse 180 hv, JBL, nahkasisustaa jne.

1.2 T Active aut. 26763 €

1.8 Hybrid Life 26475 €

1.8 Hybrid Active 27541 €

2.0 Hybrid Active 30465 €

Kuten näet, ei ole pakko maksaa 39 k€ Corollasta. Vertaa mieluummin ylläolevien keskimmäisiä vaihtoehtoja siihen ystäväpariskunnan Yaris hybridin hintaan, ja mitä rahalla saa.
 
Kaikki lainaamasi viisi kappaletta moitteita liittyivät joko kaksilitraiseen tai pystyperään. Ylivoimaisesti myydyimmäksi malliksi odotetaan 1,8-litraista farmaria, joten suurin osa Corollan ostajista ei joudu kärsimään "suunnittelunkukkasista". Muuhun korimalliin tai voimalinjaan päätyvät todennäköisesti ovat ihan tietoisia valintansa aiheuttamista kompromisseista esim. tavara- tai takajalkatilan suhteen.

Miksi ihmeessä taloudellisen ja mukavan vaivattoman hybridin pitäisi olla sporttinen, olkoonkin että se on niistä kahdesta se tehokkaampi hybridi? En tiedä mistä toimittaja keksi mallinimeksi 2.0 Premium Sport, kun hinnastossa tuo 38885 euron hintainen malli on 2.0 Hybrid Premium. Sportia ei ole yhdenkään pystyperän nimessä.

Kai se huippuvarustellun isokoneisimman Corollan hinta kuulostaa kalliilta, jos sitä vertaa pykälää pienempään Yarikseen, jossa on selvästi heikompi törmäysturvallisuus, vähemmän varusteita, kapeampi hartiatila, lyhyempi tavaratila sekä 99 hv vs. 180 hv. Puheena olevassa Corollassa on vakiovarusteina mm.
-nahkasisustus punaisilla yksityiskohdilla
-kännykän langaton lataus
-mukautuva vakkari
-avaimeton lukitus
-älykäs pysäköintiavustin
-mukautuva iskunvaimennus ja ajotilan valinta eco/normal/comfort/sport/custom
-lämmitettävä ratti ja tuulilasin alareuna
-matriisilediajovalot mukautuvilla kaukovaloilla
-matkustamon led-tunnelmavalaistus (mutsin Yarpassa ei ole edes kattovaloa takapenkillä)
-JBL Premium audio kahdeksalla kaiuttimella
-suomenkielinen puheohjaus
-mittaristossa personoitava 7" näyttö (kojelaudassa 8")
-tuulilasin heijastusnäyttö (HUD)
-sähköinen ristiseläntuensäätö
-punainen tai vaalea tikkaus kojetaulun pehmeissä materiaaleissa
-etuovien pehmeät materiaalit
-automaattisessa hätäjarrutuksessa myös jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistus
-aktiivinen kaistanseuranta (LTA)
-kuolleen kulman varoitin (BSM)
-peruutusvahti (RCTA)
-pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (ICS)
-kuskin polviturvatyyny
-ikkunaturvatyynyt edessä ja takana
-jne.

Lisäksi siinä on vakiona navit ja muuta, mutta niitä nyt saa Yarikseenkin. Listasin yllä lähinnä suurimpia eroja, ja onhan niitä runsaasti. Kun esim. hyppään omasta '16 Auris hybridistä mutsin '17 Yaris hybridiin, niin eniten tökkii avaimettoman lukituksen puute, ajovalojen kytkennän muistaminen pimeällä, huonot halogeenilähivalot, pimeä takapenkki, etupenkin keskikyynärnojan puute, liian kauaksi säädöstä huolimatta jäävä ratti 180 senttiselle, istuinten heikko sivutuki hoikalle, lyhyt ja pieni tavaratila, epämukavuus kotikadun neljässä hidastetöyssyssä (etupäässä liian tössäävän lyhyet joustot ja lyhyen akselivälin nyökkiminen). Automaattinen ohjauspyörä taskupysäköinnissä puuttuu myös, mutta lyhyt kori ei sitä niin tarvitsekaan. Mökkimatkalla muistuu mieleen Yariksen EuroNCAP-tulos, ja katselen vastaantulijoita sillä silmällä.

On tuossa noita eroja niin paljon, että ennemmin maksaisin Auriksesta 30k kuin Yariksesta 20k. Yariksen ainoa plussa on, että sillä saa huristella Länsiväylällä bussikaistaa (<80 g CO2), kun oma farkku-Auris on 83 g.

Kyllä sieltä uuden pystyperä-Corollan hinnastosta löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, jos ei tarvitse 180 hv, JBL, nahkasisustaa jne.

1.2 T Active aut. 26763 €

1.8 Hybrid Life 26475 €

1.8 Hybrid Active 27541 €

2.0 Hybrid Active 30465 €

Kuten näet, ei ole pakko maksaa 39 k€ Corollasta. Vertaa mieluummin ylläolevien keskimmäisiä vaihtoehtoja siihen ystäväpariskunnan Yaris hybridin hintaan, ja mitä rahalla saa.

Onhan siinä kaikenmoista kyllä mutta tarkoitukseni ei ollut suoranaisesti verrata Yarista Corollaan kun eri segmentin autoja vaan lähinnä hybriditekniikan hintaeroa(Jonka ihmettely kumoutuu kun linkkasit noiden mallien hinnat).
Ystäväpariskunnan Yaris on naisen käytössä ja onhan se varsin näppärä kun ajelee pk-seudulle.

Toimittaja olis voinu ottaa ehkä arvostelukohteekseen mallistosta halvemman vaihtoehdon.. Esimerkiksi tuon 1.8 Hybrid Activen jonka hinta näyttää jo varsin kohtuulliselta.
 
Tsot tsot, uudessa corollassa kun on uutena tullut mekaaninen ykkösvaihde terävöittämään lähtötuntumaa ja kiihdytystä ja sen jälkeen se vaihtaa ”kakkoselle” jonka hoitaa perinteinen variaattori. Kovemmassa vauhdissa kuminauhamaisuuden ei pitäisi olla yhtä selkeästi aistittavissa. Eli tutkikaahan asioita ennenkuin hyppäätte johtopäätöksiin yhden iltapäivälehden arvostelun perusteella.

Puhutaanko tässä vielä hybridistä? Eikai sieltä mitään "perinteistä variaattoria" löydy, vaan se parilla sähkömoottorilla ja planeettavaihteistolla toimiva e-cvt? Vai onko siellä nakattu tuo aiempi voimalinja kokonaan akkunasta ja pistetty tilalle jotain variaattorivirityksiä?
 
Toyota ei näköjään saa aikaan uudesta Corollasta riittävän kohtuuhintaista PHEV mallia. Odotukset ja kysyntämarkkinat olisivat siellä puolella.
 
Puhutaanko tässä vielä hybridistä? Eikai sieltä mitään "perinteistä variaattoria" löydy, vaan se parilla sähkömoottorilla ja planeettavaihteistolla toimiva e-cvt? Vai onko siellä nakattu tuo aiempi voimalinja kokonaan akkunasta ja pistetty tilalle jotain variaattorivirityksiä?
Tässä mallissa ei ole planeettavaihteistoa vaan edelleen kiilapyörät. Ei ole vielä samaa hybriditekniikkaa, kuin Prius ja Lexuksen mallit.
Siinä on vain yksi ylimääräinen mekaaninen vaihde kytkimen takana, muuten kai tekniikka on samaa kuin ennenkin (viimeisimpine parannuksineen).

 
Toimittaja olis voinu ottaa ehkä arvostelukohteekseen mallistosta halvemman vaihtoehdon.. Esimerkiksi tuon 1.8 Hybrid Activen jonka hinta näyttää jo varsin kohtuulliselta.

Ilmeisesti tässä oli artikkelissa oli juttuna testata sitä uutta 2.0 hybrid voimalinjaa, mutta jostain syystä toimittaja oli saanut päähänsä, että kyseessä olisi joku hot hatch -tyyppinen sportti, eikä arkipäivän suorityskykyä tarjoava ekologinen hybridivoimalinja, joksi toyota on sen suunnitellut..

Varmasti myydyin malli tulee olemaan joku noista 1.8 hybrid farkkujen varustetasoista, ja sitten ne jotka tahtovat vähän enemmän jerkkua pellin alle ostavat sitten sen autonsa 2.0 hybridinä, jota - toisin kuin artikkelista voisi päätellä - tosiaan saa myös muidenkin varustetasojen kanssa kuin kaikkein korkeimman. Ainoastaan hinnat alkaen -varustetaso Lifessa sitä ei ole saatavilla. Itse veikkaan tuon voimalinjan saavan ihan kohtuullisen markkinaosuuden, vaikkakin Suomessa toki perinteisesti myydään autot aika pienillä moottoreilla.

Toyota Finlandin toimitusjohtaja arvio noin 65% myynnistä tulevan farkuista, mikä varmaan hyvinkin pitää paikkansa. Hatchbacki kun on ihan selkeästi suunnattu eri kohderyhmälle kuin farmari ja sedan, joten sitä ei myöskään kannattaisi arvioida perheautona, vaan enemmänkin kompaktina kaupunkiautona pariskunnille.
 
Tässä mallissa ei ole planeettavaihteistoa vaan edelleen kiilapyörät. Ei ole vielä samaa hybriditekniikkaa, kuin Prius ja Lexuksen mallit.
Siinä on vain yksi ylimääräinen mekaaninen vaihde kytkimen takana, muuten kai tekniikka on samaa kuin ennenkin (viimeisimpine parannuksineen).



Tuo linkkaamasi vaihteisto löytyy vain 1.2T:n kanssa ja kulkee multidrive nimellä, ei liity hybrideihin mitenkään. Toyotan hybridissä on ja on aina ollut planeettavaihteisto. Ja mm Lexus ct 200h ja Auris on täysin identtisillä tekniikoilla.
 
Tekniikan Maailman sähköautojen testissä, varsinkin Lapin maisemissa, tuli ongelmaksi usean sähköauton latauspaikkojen löytyminen. Ratkaisuna varsin kätevä "löytö". Joka kunnassa on melkoinen määrä "voimavirta" siis kolmivaihe 400 V pistorasioita. Ne ovat neuvoteltavissa myös tuollaiseen tilapäislataukseen sähkökulut maksamalla. Tarvitaan vain adapteri type 2 johdolle mukaan autoon. Tekniikan Maailma
 
Tässä mallissa ei ole planeettavaihteistoa vaan edelleen kiilapyörät. Ei ole vielä samaa hybriditekniikkaa, kuin Prius ja Lexuksen mallit.
Siinä on vain yksi ylimääräinen mekaaninen vaihde kytkimen takana, muuten kai tekniikka on samaa kuin ennenkin (viimeisimpine parannuksineen).


Taidat puhua 1.2 T -mallista, mikä ei ole hybridi ollenkaan. Ja miten niin edelleen kiilapyörät? Corollan edeltäjä Auriksessa on sama kahden planeettapyörästön (P410) 3. sukupolven Priuksen tekniikka, eli sama kuin Lexus CT 200h:ssa. Siinä ei ole yhtään kiilapyörää tai hihnaa (ei edes apulaitehihnaa ilmastoinnille tai laturille, eikä jakohihnaakaan).

Tästä voit omin silmin etsiä kiilahihnoja Corollan edeltäjästä, 3.gen P410 (on muuten netin paras video aiheesta):


Tässä Corolla 1.8:n 4.gen P610:


Ja tässä 2.0 hybrid, mikä perustuu hyvin pitkälti 1.8:iin:
 
Ioniq on ollut railakkaasti tuotantokapasiteettirajoitteinen. Toivottavasti Hyundai saa kapasiteettia lisättyä, jotta Konaa ja Ioniqiä saa oikeasti ostettua ilman pitkiä jonotuksia.
 
IONIQ saa lisää rangea: 2020 Hyundai IONIQ Electric arrives this September with more range - PushEVs

Näemmä menny itsellä ohi, jos hinnat ei karkaa pilviin voi tuleva uusi ioniq olla ens vuonna kova sana.
NEFZ tarkoittaa NEDC:tä eli toimintamatka ei ole lähelläkään todellista, minkä voi tietysti 38 kWh:n akustostakin päätellä. Kelpaisi silti varmaan monelle, jos Hyundai tekisi näitä oikeasti merkittäviä määriä. Valitettavasti mikään ei viittaa siihen suuntaan. Muun malliston viherpesua lähinnä.
 
Toyota tuntee asiakkaansa paremmin kuin täällä urputtajat. Kohderyhmää ei todellakaan kiinnostaa mitkään 0-100 kiihtyvyydet eivätkä varsinkaan mitkään nylkyttävät kaksoiskytkinaskit.

Tuon hatchbackin huonot tilat ovat kyllä yllätys itsellenikin.
 
NEFZ tarkoittaa NEDC:tä eli toimintamatka ei ole lähelläkään todellista, minkä voi tietysti 38 kWh:n akustostakin päätellä. Kelpaisi silti varmaan monelle, jos Hyundai tekisi näitä oikeasti merkittäviä määriä. Valitettavasti mikään ei viittaa siihen suuntaan. Muun malliston viherpesua lähinnä.

Ioniq Electriciä alkaa nyt saamaan ihan kohtuullisella toimitusajalla ja MetroAutolla alkoi juuri nopean toimituksen kamppis, jossa tilaavat autoja "hyllyyn" heti toimitettavaksi. Samalla todellinen nollakorko rahoitukseen. Itselleni kelpaisi, jos olisin nyt sähköautoa hommaamassa.
 
Ioniq Electriciä alkaa nyt saamaan ihan kohtuullisella toimitusajalla ja MetroAutolla alkoi juuri nopean toimituksen kamppis, jossa tilaavat autoja "hyllyyn" heti toimitettavaksi. Samalla todellinen nollakorko rahoitukseen. Itselleni kelpaisi, jos olisin nyt sähköautoa hommaamassa.

Ioniq oli helmikuun kolmanneksi rekisteröidyin sähköauto, edellä Tesla Model 3 ja Nissan Leaf. Kolmikko johdossa epäilemättä juurikin sen takia että niitä saa nopealla toimituksella.

Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä | Sähköautoileva motoristi

Sähköautojen myynti ylös 234% viime vuoden helmikuust, lataushybridit ylös 3% Bensa-autot alas -11% ja diesel -17%.
 
Ioniq oli helmikuun kolmanneksi rekisteröidyin sähköauto, edellä Tesla Model 3 ja Nissan Leaf. Kolmikko johdossa epäilemättä juurikin sen takia että niitä saa nopealla toimituksella.

Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä | Sähköautoileva motoristi

Sähköautojen myynti ylös 234% viime vuoden helmikuust, lataushybridit ylös 3% Bensa-autot alas -11% ja diesel -17%.
Ioniqistä tulee kyllä facelift malli ja se voisi viedä vähän myyntiä pois tuolta nykyiseltä mallilta, ainakin jossain vaiheessa.

Nyt on Audilta, Jaguarilta ja Tesla Model 3 uutuudet, niin reipas parannus myyntiin. Lisäksi Model 3 hintaa laskettiin nyt.

Myynti on vähentynyt VW e-Golf ja Tesla Model S kohdalta. e-Golf on aika kallis, mutta Model S ja Model X malleihin tuli jotain 15 000€-60 000€? halvennus hintaan. Luultavasti S ja X tehomalleja varsinkin tilataan nyt enemmän. Toisaalta voivat viedä myyntiä Audilta ja Jaguarilta.

Eniten myyty on Nissan Leaf, mutta Model 3 varmaan ohittaa sen jossain vaiheessa tai jopa jo maaliskuussa.


Niin ja oikea suuntaus tuo yli -10% bensan ja dieselin myynti. Jää enemmän tilaa sähköautoille ja esim Volvon hybrideille.
 
Leaf olisi ihan mielenkiintoinen hankittavaksi jos tykkäisi viritellä talon sähkönkäytön siirtoa vielä enemmän yöajalle (jos siis käyttää esim. pörssisähköä jossa sähkön tuntihinta on selvästi halvempi yöllä). Leaf kun on yksi niistä harvoista autoista joita voisi käyttää myös akkuna talolle jatkossa kun osaa virransiirron toiseenkin suuntaan.
 
Autoteollisuus elää isossa murroksessa. Sähköautot tulevat nyt kovalla rytinällä, se on varmaa. Varmaa on myös se, että joka vuosi tulee uusia sähköautoja, jotka saavat edelliset mallit näyttämään vanhentuneilta, oli niiden vanhojen mallien käyttövoima mikä tahansa. Lisäksi epävarmuutta lisää se, että EU:lla ja sen jäsenvaltioilla on kovat tavoitteet sähköautokannan kasvattamiseen ja näyttää siltä, että tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan melko kovia hintatukia, ellei sähköautojen hinnoissa tapahdu merkittävää laskua lähivuosina (mitä epäilen).

En yhtään ihmettele, että ihmisillä ei ole halua tässä murroksessa hankkia uutta autoa jos vanhalla pärjää edelleen edes muutaman vuoden. Menossa on "odottajan markkinat" ja itsekin olen tyytyväinen, että alla on vajaan kahden vuoden ikäinen auto ja on useampi vuosi aikaa miettiä, mitä laittaa seuraavaksi alle.
 
234% + 3% - 11% -17% = +209%. Mikä lama?

Myytyjen sähköautojen lukumäärä on niin pieni, että vähäinenkin muutos nostaa prosentteja dramaattisesti. Uskon silti, että kiinnostuneita kyllä on. Autoja ei vain oikein vielä saa, kun olemassa olevien mallien tuotanto on niin pientä ja Tesla ei ole vielä tuonut halvempia M3:ia Eurooppaan.

models_2019_03_07_0736.png
 
Autoliikeiden esittelyautot... Niitäkin on. Ei ns. myytyjä, mutta rekisteröityjä. Pitäähän prossat saada kuntoon.
 
Autoliikeiden esittelyautot... Niitäkin on. Ei ns. myytyjä, mutta rekisteröityjä. Pitäähän prossat saada kuntoon.

Toisaalta varmasti jokainen esittelyautokin myydään jossain vaiheessa, eikä se näy sitten enää rekisteröintitilastossa uudestaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 237
Viestejä
4 593 276
Jäsenet
75 581
Uusin jäsen
mouhotin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom