Ei tainnut uuden Corollan suomeen rantautuminen alkaa kovin positiivisesti.
Uuden Corollan ensitestissä käteen osuivat varsin erikoisen malliversion avaimet – tällainen on Toyotan uusi voimahybridi
Lähdetään liikkeelle siitä, että Toyotan uuteen kaksilitraiseen bensiinimoottoriin yhdistetty hybridivoimalinja on oikeastaan aika makoisa. Silti se ei valitettavasti yllä ihan tämän päivän GTI-luokan suorituskykyyn, vaikka hintalappu sporttisarjaa lähestyykin. Paketin kokoinaisteho on 180 hevosvoimaa, jonka turvin viisiovinen pystyperä-Corolla linkoaa nollasta sataseen 7,9 sekunnissa.
Hatchbackin tapauksessa voi aistia sarjan kompromisseja. Isomman hybridiversion 12-volttinen starttiakku on sijoitettu suoraan tavaratilan pohjan alle, ja sen tukirakenteista ja akun koosta johtuen tavaratilan lattia nousee huomattavan korkealle. Tavaratilaa jää muiden moottoriversioiden 356:n litran sijaan käyttöön 313 litraa, vain hieman enemmän kuin vaikkapa selvästi pienemmässä Yariksessa.
Hatchback on myös akseliväliltään 60 millimetriä lyhyempi kuin muut Corollan korimallit. Erotus on otettu suoraan pois takapenkin jalkatilasta. Harvoin enää törmää tämän kokoluokan autoihin, joissa takajalkatila on oikeasti todella ahdas, mutta Corolla Hatchback kuuluu kyllä ryhmään.
Hatchbackin markkinoinnissa välittyy viesti, että auto ei ole vaihtoehto muille Corolla-malleille. Selvästi niitä ahtaammat sisätilat tarkoittavat, että japanilaismerkki myy pystyperää niille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Myöskään muutaman sopivan kokoisen viikonloppulaukun vetävä tavaratila ei sovellu surffilautojen tai maastopyörien kuljettamiseen, mitä Toyota puolestaan selvästi korostaa farmarimallin kohdalla.
Isolla hybridimoottorilla varustettu pikku-Corolla jättää ristiriitaisen maun. Sen voimalinja tarjoaa hauskaa, mutta ei vielä nopeaa suorituskykyä. Auton alusta antaa ymmärtää, että siinä olisi potentiaalia, kunhan ohjaus antaisi vain vähän paremmin palautetta ohjaamoon.
No, sen jälkeen suorituskykyä saisikin jo olla enemmän.
Varsin erikoista minusta että Corollassa on noinkin paljon suunnittelunkukkasia sekä selkeitä kompromisseja mutta kyllä olettaisin tänä päivänä jo olevan enemmän sääntö kuin kompromissi takajalkatilan osalta. Vaikka meillä on Fabia niin takana mahtuu silti istumaan aikuinenkin, ei ehkä mukavasti mutta tilavasti kuitenkin ja onhan se toki pienempi autokin kuin Corolla.
Voimalinja on minusta pilattu tuolla kuminauha-vaihteistolla ja syö näin kaiken "sporttisuuden".
Jokin nopea
suorakaksoiskytkentävaihteisto olisi varmasti parantanut tuota fiilistä.
Toyota on pilannut kaikenpäälle vielä auton ylitehostetulla ohjauksella.
Hinnasta sen verran että kuulostaa kalliilta varsinkin jos vertaa ystäväpariskunnan juuri hankkimaan Yaris Hybridiin kaikenmaailman tingentangeleilla.
Minusta ei jatkoon.
Kaikki lainaamasi viisi kappaletta moitteita liittyivät joko kaksilitraiseen tai pystyperään. Ylivoimaisesti myydyimmäksi malliksi odotetaan 1,8-litraista farmaria, joten suurin osa Corollan ostajista ei joudu kärsimään "suunnittelunkukkasista". Muuhun korimalliin tai voimalinjaan päätyvät todennäköisesti ovat ihan tietoisia valintansa aiheuttamista kompromisseista esim. tavara- tai takajalkatilan suhteen.
Miksi ihmeessä taloudellisen ja mukavan vaivattoman hybridin pitäisi olla sporttinen, olkoonkin että se on niistä kahdesta se tehokkaampi hybridi? En tiedä mistä toimittaja keksi mallinimeksi 2.0 Premium Sport, kun hinnastossa tuo 38885 euron hintainen malli on 2.0 Hybrid Premium. Sportia ei ole yhdenkään pystyperän nimessä.
Kai se huippuvarustellun isokoneisimman Corollan hinta kuulostaa kalliilta, jos sitä vertaa pykälää pienempään Yarikseen, jossa on selvästi heikompi törmäysturvallisuus, vähemmän varusteita, kapeampi hartiatila, lyhyempi tavaratila sekä 99 hv vs. 180 hv. Puheena olevassa Corollassa on vakiovarusteina mm.
-nahkasisustus punaisilla yksityiskohdilla
-kännykän langaton lataus
-mukautuva vakkari
-avaimeton lukitus
-älykäs pysäköintiavustin
-mukautuva iskunvaimennus ja ajotilan valinta eco/normal/comfort/sport/custom
-lämmitettävä ratti ja tuulilasin alareuna
-matriisilediajovalot mukautuvilla kaukovaloilla
-matkustamon led-tunnelmavalaistus (mutsin Yarpassa ei ole edes kattovaloa takapenkillä)
-JBL Premium audio kahdeksalla kaiuttimella
-suomenkielinen puheohjaus
-mittaristossa personoitava 7" näyttö (kojelaudassa 8")
-tuulilasin heijastusnäyttö (HUD)
-sähköinen ristiseläntuensäätö
-punainen tai vaalea tikkaus kojetaulun pehmeissä materiaaleissa
-etuovien pehmeät materiaalit
-automaattisessa hätäjarrutuksessa myös jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistus
-aktiivinen kaistanseuranta (LTA)
-kuolleen kulman varoitin (BSM)
-peruutusvahti (RCTA)
-pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (ICS)
-kuskin polviturvatyyny
-ikkunaturvatyynyt edessä ja takana
-jne.
Lisäksi siinä on vakiona navit ja muuta, mutta niitä nyt saa Yarikseenkin. Listasin yllä lähinnä suurimpia eroja, ja onhan niitä runsaasti. Kun esim. hyppään omasta '16 Auris hybridistä mutsin '17 Yaris hybridiin, niin eniten tökkii avaimettoman lukituksen puute, ajovalojen kytkennän muistaminen pimeällä, huonot halogeenilähivalot, pimeä takapenkki, etupenkin keskikyynärnojan puute, liian kauaksi säädöstä huolimatta jäävä ratti 180 senttiselle, istuinten heikko sivutuki hoikalle, lyhyt ja pieni tavaratila, epämukavuus kotikadun neljässä hidastetöyssyssä (etupäässä liian tössäävän lyhyet joustot ja lyhyen akselivälin nyökkiminen). Automaattinen ohjauspyörä taskupysäköinnissä puuttuu myös, mutta lyhyt kori ei sitä niin tarvitsekaan. Mökkimatkalla muistuu mieleen Yariksen EuroNCAP-tulos, ja katselen vastaantulijoita sillä silmällä.
On tuossa noita eroja niin paljon, että ennemmin maksaisin Auriksesta 30k kuin Yariksesta 20k. Yariksen ainoa plussa on, että sillä saa huristella Länsiväylällä bussikaistaa (<80 g CO2), kun oma farkku-Auris on 83 g.
Kyllä sieltä uuden pystyperä-Corollan hinnastosta löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, jos ei tarvitse 180 hv, JBL, nahkasisustaa jne.
1.2 T Active aut. 26763 €
1.8 Hybrid Life 26475 €
1.8 Hybrid Active 27541 €
2.0 Hybrid Active 30465 €
Kuten näet, ei ole pakko maksaa 39 k€ Corollasta. Vertaa mieluummin ylläolevien keskimmäisiä vaihtoehtoja siihen ystäväpariskunnan Yaris hybridin hintaan, ja mitä rahalla saa.