Keskustelua hybridiautoista

Joku "dieselvero" voisi olla sähköautoille, koska sähköä verotetaan aika vähän. Tuollainen pieni vero jo onkin. Silti Model S vero on vain 250€ vuodessa ja omassa pakuksi rekatussa dieselissä 400€, joka menee kokonaispainon mukaan. Tuo Teslan maksu voisikin nousta vaikka 250 -> 450€ vuodessa. Olisi vähän tasapuolisempaa, kun sähköautolla on nyt niin halpa ajaa, jos lataa auton kotona.
 
Jos autoilun verotusta jotenkin merkittävästi muutetaan, niin todennäköisesti joku ruuhka/kilometripohjainen verotusmuoto olisi todennäköisin.

Autoilun haitoista 95% muodostuu kaupunkialueella ruuhkina, katupölynä ja meluna. Sen haitan verottaminen polttoaineveroilla on melkolailla mahdotonta. Verotuksen pitäisi riippua siitä, että missä ajetaan.
 
Jos autoilun verotusta jotenkin merkittävästi muutetaan, niin todennäköisesti joku ruuhka/kilometripohjainen verotusmuoto olisi todennäköisin.

Autoilun haitoista 95% muodostuu kaupunkialueella ruuhkina, katupölynä ja meluna. Sen haitan verottaminen polttoaineveroilla on melkolailla mahdotonta. Verotuksen pitäisi riippua siitä, että missä ajetaan.
Kyllä se vero pitäisi kohdistua siihen kuinka paljon ajetaan ajoi sitten missä tahansa.
 
Kyllä se vero pitäisi kohdistua siihen kuinka paljon ajetaan ajoi sitten missä tahansa.
Miksi?

Minusta pitäisi verottaa sitä, mistä on eniten muille haittaa. Eli kaupunkien keskustojen tukkimisesta.

Mulle (Ja kaikille muille?) on yks ja hailee jos joku ajelee jossain kuusankoskella jossa ei ole ruuhkia ikinä ja ilmanlaatuunkin autojen vaikutus on mitätön.
 
Tuo keskustojen verottaminenkin saattaa alkaa näivettämään kaupunkeja ja lopputuloksena ihmiset ajavat autolla entistäkin enemmän ajelemalla kaupunkien reunamien kauppakeskuksiin.
 
Miksi?

Minusta pitäisi verottaa sitä, mistä on eniten muille haittaa. Eli kaupunkien keskustojen tukkimisesta.

Mulle (Ja kaikille muille?) on yks ja hailee jos joku ajelee jossain kuusankoskella jossa ei ole ruuhkia ikinä ja ilmanlaatuunkin autojen vaikutus on mitätön.
Koska se ei ole mitenkään tasa-arvoista, että jossain landelle voisi vuodessa ajaa mittariin 100tkm samoilla "verokuluilla" kuin pk-seudulla 10tkm. Aivan saletisti sillä 100tkm ajavalla on suurempi negatiivinen kokonaisvaikutus kuin sillä 10tkm ajavalla.
 
Juu, ei olla nostamassa, koska se olisi polittinen itsemurha.

Pitkällä aikavälillä etenkin sähköautoilu kallistuu, sehän on lähes varmaa. Nyt oikeastaan vain autot itsessään ovat kalliita (autoveroton hinta) ja valtio lähinnä nuolee näppejään ja se ei tule kauaa jatkumaan.

Päästöillä ei sinänsä ole mitään tekemistä autoilun verotuksen kannalta, sillä autoilua on verotettu rankasti paljon ennen kuin mistään co2-päästöistä oltiin kuultukaan. Nyt sitä vain käytetään yhtenä perusteena ja toisaalta hieman myös ohjataan kulutusta.

Melkeinpä yhtä hyvin voisi laittaa että: Oikeasti käsi pystyyn joka uskoo ettei sähköautojen veroja nosteta exponentiaalisesti seuraavien parinvuoden jälkeen.

Sehän nyt on päivänselvä että sähköautoja tullaan verottamaan nykyistä enemmän. Pointtini oli se, että polttiksen ja sähkärin ERO tulee olemaan suurempi kuin nykyään. Koskee sekä omistamista että käyttökustannuksia.

Ainahan tietysti asian voi tahallaan ymmärtää väärin oman näkökannan mukaisesti. Tässähän ei ole kyse siitä? Kait...
 
Ainakin minusta olisi oikeudenmukaista, että jotain helsingin keskustassa pillurallia ajavaa ja tuhansia ihmisiä melulla ja ruuhkilla haittaavaa ihmistä verotetaan moninkertaisesti enemmän per ajettu kilsa kuin jossain syrjäkylillä OHC-kossu sierraansa raiskaavaa teiniä.

Kummaltakin sama CO2 / litrakohtainen vero, helsingissä sitten merkittävästi korkeampi kilsakohtainen vero päälle joka kompensoi melusta ja ruuhkasta aiheutuvia haittoja.
 
Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla
Ylipäätään sähköautot ovat aika alussa kehityksessä ja varsinkin nyt tästä eteenpäin varmaan tulee aika nopeaa kehitystä. Ensi vuonna tulossa iso määrä uusia sähköautoja markkinoille. Itse ainakin odottelen vielä jokusen vuoden ennenkuin sähköautoa hankin. Kuitenkin kovin kalliita nyt niin harmittaa maksaa todella paljon jostain joka on jo parin vuoden päästä vanha.

Vähän sama kun puhelimissa, mutta niissä nyt ei niin haittaa kun hinta on kuitenkin vaan satasia eikä kymmeniä tuhansia ja puhelin noin muutenkin yleensä hajoaa parin kolmen vuoden päästä jos ei muuten niin vahingossa luiskahtaa taskusta asfaltille tms.
 
Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla
Jos tuo viiden minuutin latausaika on oikeasti totta, niin aika mullistava keksintö ja käytännössä poistaa oman latausaseman tarpeen. Odottellaan arvosteluja autosta/akusta mielenkiinnolla.

Tässä on taas yksi syy olla ostamatta vielä sähköautoa. Kehitystä tapahtuu nyt niin nopeasti ja paljon, että muutaman vuoden päästä kukaan ei halua ostaa sitä vuoden 2019 antiikkista romua, jonka lataus kestää tunnin eikä viittä minuuttia (kärjistettynä). Se sitten varmaan näkyy suurena arvon alenemana. Toki sitten sille toiselle omistajalle tuollainen käytetty halpa sähköauto olisi varmaan houkutteleva, mutta ensin jonkun pitää ostaa se auto uutena. Tiedän että nuo kaksi lausetta on tavallaan ristiriidassa keskenään, mutta siinä on se ajatus että paljon huonommilla ominaisuuksilla olevaa vanhaa autoa ei haluta ostaa kovin kallilla, jos uusi tarjoaa huomattavasti parempia ominaisuuksia. Unohtamatta hintojen laskua muutenkin, kuten Tesla juuri osoitti.
 
Eli nousuuko nyt hinnat takaisin vanhaan hintatasoon ja siitä 3% vielä lisää vai nouseeko hinnat nykyisestä jo alennetusta hintatasosta 3%.
 
Model S 100D maksaa nyt 83 180€ + autovero 2160€. Eli vielä ei taida olla tuota +3% hinnankorotusta hinnassa.


Ilmeisesti hinnat nousee noista nykyisistä hinnoista. Ne vanhat hinnat kun oli turhan kalliit, eikä myyntiä saatu riittävästi tehtaalle.
 
Siinä on vaan toisaalta sekin, että nuo isot alet S/X annettiin sitten suoraan myyntikatteesta pois... Myyntiä ehkä vauhditetaan, mut entistä vähemmän rahaa vaikeuksissa painiskelevalle valmistajalle per/kpl jota koitetaan paikata puskemalla myyntiä tehokkaammaksi. :beye:
 
Eli nousuuko nyt hinnat takaisin vanhaan hintatasoon ja siitä 3% vielä lisää vai nouseeko hinnat nykyisestä jo alennetusta hintatasosta 3%.
Jossain vaiheessa joidenkin autojen hinnat nousee nykyisistä hinnoista 3%. Ei siis mikään kovin suuri juttu.
Teslan viimeisimmän ilmoituksen mukaan yhtiö ei suljekaan niin montaa kivijalkaliikettä kuin aiemmin oli tarkoitus. Tämän seurauksena joidenkin Teslojen kohdalla hinnat tulevat nousemaan kolmella prosentilla, Tesla kertoo kotisivuillaan.

As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.

Potential Tesla owners will have a week to place their order before prices rise, so current prices are valid until March 18th. There will be no price increase to the $35,000 Model 3. The price increases will only apply to the more expensive variants of Model 3, as well as Model S and X.

Hinnat nousee vasta 18.3. jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin minusta olisi oikeudenmukaista, että jotain helsingin keskustassa pillurallia ajavaa ja tuhansia ihmisiä melulla ja ruuhkilla haittaavaa ihmistä verotetaan moninkertaisesti enemmän per ajettu kilsa kuin jossain syrjäkylillä OHC-kossu sierraansa raiskaavaa teiniä.

Kummaltakin sama CO2 / litrakohtainen vero, helsingissä sitten merkittävästi korkeampi kilsakohtainen vero päälle joka kompensoi melusta ja ruuhkasta aiheutuvia haittoja.
Tuo ei ole valtion asia, vaan kaupunkien asia. Helsingissä on pohdittu välillä ruuhkamaksuja, mutta niissä on tällä hetkellä lakiteknisiä esteitä ja lisäksi poliittista yksimielisyyttä asiassa ei ole. Luulen että kaupungin nykyisellä kasvuvauhdilla ne kuitenkin jossain vaiheessa tulevat.
 
Potential Tesla owners will have a week to place their order before prices rise, so current prices are valid until March 18th.
Uskomatonta pelleilyä Teslan kokoiselta firmalta. :btooth:

Siellä taitaa ihan tosissaan olla paniikki päällä S- ja X-mallien tilauskirjojen kanssa.
 
Uskomatonta pelleilyä Teslan kokoiselta firmalta. :btooth:

Siellä taitaa ihan tosissaan olla paniikki päällä S- ja X-mallien tilauskirjojen kanssa.
Melkoista säätöä hintojen kanssa. Nyt on kumminkin viikko aikaa ostaa halvennettuun hintaan, niin Tesla saa varmasti extra tilauksia hetkeksi aikaa. Lisäksi ilmaista mainosta, kun säheltävät hintojen kanssa.

S ja X malleille tulee 2019 aikana facelift ainakin sisustukseen. Toivottavasti hinta ei muutu. :) Model Y julkaistaan 14.3.

Tekniikan Maailma

Model Y on 10 prosenttia suurempi ja kalliimpi kuin Model 3. Sen kantama jää sitä vastoin hieman lyhyemmäksi kuin Model 3:lla.
 
Kolmosen ja S/X pitkän kantaman versioissa on niin isot erot etten usko henkilökohtaisesti kolmosen kilpailevan niiden kanssa. Ehkä pikkuakku ässän kanssa saattoi isoakkuinen kolmonen, mut...

Ei Bemarin 7-srj/X7 ostajallekaan ole 3-srj vaihtoehtona, en usko sitä Teslankaan kohdalla.
 
Nyt on kumminkin viikko aikaa ostaa halvennettuun hintaan, niin Tesla saa varmasti extra tilauksia hetkeksi aikaa.
Niin, ja jostain syystä tämä tulee juuri kun vuoden ensimmäinen kvartaali lähestyy loppuaan :vihellys:
 
Niin, ja jostain syystä tämä tulee juuri kun vuoden ensimmäinen kvartaali lähestyy loppuaan :vihellys:
Totta. :) Yrittävät epätoivoisesti saada Q1:sen voitolliseksi. Toivottavasti onnistuu. Musk varoitteli että Q1 olisi luultavasti tappiollinen.
 
Kolmosen ja S/X pitkän kantaman versioissa on niin isot erot etten usko henkilökohtaisesti kolmosen kilpailevan niiden kanssa. Ehkä pikkuakku ässän kanssa saattoi isoakkuinen kolmonen, mut...

Ei Bemarin 7-srj/X7 ostajallekaan ole 3-srj vaihtoehtona, en usko sitä Teslankaan kohdalla.
Model 3 LR D, 530km
Model S LR (100D), 632km

Onhan noissa tosiaan eroa kantamassa ja S mallissa on ilmajousitus ja korkeutta voi säätää.

Mutta Model S 100D oli niin kallis, että nyt tuo uusi Model 3 alkoi viedä ostajia tuohon pienempään ja halvempaan malliin. 3 kuluttaa kumminkin vähemmän, koska on pienempi. Myös 3 Performance on halpa. Nyt kun S ja X Performance ja 100D mallien hintoja on leikattu, niin Model 3 ei enää olekaan niin ylivoimainen. Vaikka Model 3:ssa onkin jo se uusi sisustus. Toki myös Jaguar ja Audi mallit kilpailee Teslaa vastaan ja Teslan oli pakko laskea hintoja, tai tehdas jää ilman töitä.
 
Lähtökohtaisesti Model S ja Model 3 kilpailevat aivan eri segmenteissä, Model X:stä puhumattakaan.

Model S on kooltaan valtava, Model 3:nen "tavallinen" keskikokoinen sedan. Samalla tavalla kait C-mersu kilpailee E-mersun tai S-mersun kanssa.

Henkilökohtainen kutina on se, että siinä vaiheessa kun sähköauton akun koko ylittää luokkaa 65kWh, niin sen merkitys alkaa pienentyä ostokriteerinä. Toki ne pitkän matkan kaupparatsut miettivät asiaa, mutta suurin osa ihmisistä ajaa äärettömän harvoin 400km päivässä ja täten heille on melkolailla yhdentekevää, että onko autossa 80kWh vai 120kWh akusto.
 
Mistäs siihen huoltoasemalle saadaan megawatin latausteho?
Töpselistä! DAA! /s Megawatin sähköliittymä jota käytetään satunnaisesti...tulee olee melko suolaset lautaushinnat tuossa. Ei sillä 95% varmuudella tuo uutinen on täyttä paskaa ja PR jolla halutaan klikkejä. Suoraan Elon Muskin käsikirjasta, eli sanotaan jotain ihan huuhaata vaikka kaikki tietää, että ei siihen pystytä.
 
Pystyisiköhän riittävää kapasiteettia varastoimaan riittävän kustannustehokkaasti ja purkamaan tarpeeksi nopeasti lataajille? Jos näin voisi tasata huippukuormaa, sähköliittymä voisi olla hieman maltillisempi. Tietysti tuo tarkoittaisi sitä, että jatkuvasti tuolla ei voisi ladata vaan siinä olisi ns. cool down aika.
 
Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla

Tämä on sitä samaa viikoittaista sarjaa uudesta myyttisestä superakusta, josta ei sitten koskaan enää jälkeenpäin kuulla. WLTP-arvon perusteella akun kapasiteetti on ainakin noin 60 kWh. Jos akkuun syötetään viidessä minuutissa noin 40 kWh varaus, se tarkoittaisi, että lataustehon pitäisi olla jatkuvasti viitisen sataa kilowattia. Ja tuon jäähdyttämiseen riittää pelkkä ilma? Juuh, ihan totaalista hevonpaskaa.
 
On olemassa akkukemioita, joilla 10C latausnopeudet ovat mahdollisia, mutta yleensä niissä on jotain huonoja puolia sitten kylkiäisinä.

Piëch on siinä mielessä aavistuksen kiinnostava nimi, että suku omistaa 10% Porschesta ja on täten upporikas.

Suvun patriakka taisi olla VW:n pomo hetki sitten.

Tuo nykyinen startuppi on jonkun lapsen firma, jolla varmaan on perheen puolelta rahallista tukea ja kontakteja...
-
Itse en oikein ymmärrä tuota latausnopeushimoa.

Jos autoon laitetaan heti kärkeen tarpeeksi iso akku, niin pikalatauksia tarvitsee tehdä 2-3 kertaa vuodessa ja isolla akulla joku 2-3C latausnopeus antaa matkaa jo niin ripeästi lisää, että sen jaksaa sen kerran kesässä tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en oikein ymmärrä tuota latausnopeushimoa.

Jos autoon laitetaan heti kärkeen tarpeeksi iso akku, niin pikalatauksia tarvitsee tehdä 2-3 kertaa vuodessa ja isolla akulla joku 2-3C latausnopeus antaa matkaa jo niin ripeästi lisää, että sen jaksaa sen kerran kesässä tehdä.
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.

Se olisi melkein vetyautoa sitten alle, jos ei halua polttomoottorien murheita sähköautonsa kaveriksi. Tällä hetkellä kehityssuunta näyttää kuitenkin olevan menossa isompiin akkuihin ja niiden nopeampiin latauksiin. Toivottavasti vetyautoja kehitettäisiin edelleen, koska onhan niissä kuitenkin sähkö- ja polttisautojen hyvät puolet yhdistetty hienosti. Niissä toki infra on vieläkin paskemmassa jamassa kuin sähköautoilla...
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa?
Riittävän ison? Normaalin sähköauton kulutus on alle 20 kWh/100 km. Sinun kategoriassasi "riittävän iso" tarkoittaisi, että pitäisi voida ajaa Suomen päästä päähän ilman välilatausta. Väittäisin, että suurimmalla osalla Suomessa käytössä olevista polttomoottoriautoista ei pysty tekemään tuota temppua ilman välitankkausta.
 
Riittävän ison? Normaalin sähköauton kulutus on alle 20 kWh/100 km. Sinun kategoriassasi "riittävän iso" tarkoittaisi, että pitäisi voida ajaa Suomen päästä päähän ilman välilatausta. Väittäisin, että suurimmalla osalla Suomessa käytössä olevista polttomoottoriautoista ei pysty tekemään tuota temppua ilman välitankkausta.
Kulutus korkeintaan 80 km/h nopeudessa ilman ilmastointia plussakelillä. Suomessa pitäisi päästä liikkumaan useita satoja kilometrejä myös paukkupakkasilla jäätymättä autonsa penkkiin kiinni.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
Pikku tärmennyksiä. Akun kapasiteetti ei suoraan kerro latausnopeutta. Ylensä tosin isokapasiteettinen menee nopeammin energiaa. Lataus kun hidastuu kennojännitteiden lähentyessä maksimia. Eli isolla akulla saat nopeammin lisää vaikka 100km kuin pienellä 150km riittävällä akulla. Iso akku kun voi olla tyyliin 1/4 varauksessa eikä tule lähellekkään täyteen 100km latauksessa. Pieni kun puolestaan alkaa jo enemmän täyttymisensä myötä kennojännitettäkin rajoittamaan jolloin latausvirta pienenee. Täyteenhän sun ei tarvitse reissun päällä sitä isoakaan ladata vaan sen verran että riittää perille

Toinen seikka että akkukin on kemiallinen varasto. Kondensaattorit jos niitä joskus tulee "akuiksi" ei ole kemiallinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikan Maailman testissä olivat varsin realistiset talviset olosuhteet ja lämmitykset tietenkin päällä. Verrata voi esim. WLTP kulutuksiin Hyundain ja Kian n. 15 kWh/100 km. Siis jatkossa tuollaisiin vehkeisiin 100 kWh akut, kuten Teslassa, silloin mennään jo 660 km rangea ja talviajossa 500 km 20 kWh/100 kulutuksella.
upload_2019-3-12_11-15-56.png
 
Pikku tärmennyksiä. Akun kapasiteetti ei suoraan kerro latausnopeutta. Ylensä tosin isokapasiteettinen menee nopeammin energiaa. Lataus kun hidastuu kennojännitteiden lähentyessä maksimia. Eli isolla akulla saat nopeammin lisää vaikka 100km kuin pienellä 150km riittävällä akulla.
Nythän oli siis kyse siitä, että ei olisi mahdollisimman nopeaa latausta, vaan riittävän iso akku paikkaisi tilanteen. Ei siitä, miten nopeasti akkuja pystyy lataamaan. Latausnopeuksiin tietenkin vaikuttaa moni muu asia kuin akun koko, ja riittävän kokoisilla akuilla liitäntä laturista akkuun alkaa nopeasti tulemaan rajoittavaksi tekijäksi.

Toinen seikka että akkukin on kemiallinen varasto. Kondensaattorit jos niitä joskus tulee "akuiksi" ei ole kemiallinen.
Jos nyt kuitenkin erotellaan sähkökemiallinen sellaisesta varastosta, jossa ei tapahdu sähköisiä ilmiöitä.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
Kaikilla tuntemillani täyssähkö- ja plugariautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Asumismuotoja on joka lähtöön: 2000-luvun kerrostaloa, omakotitaloa sekä 80-luvun rivaria. Autoina Ioniq Electricistä Tesla Model S:ään. Latausvirrat ovat heillä 8-16 A, eli 10h/vrk kotipistokkeessa mahdollistaa enintään 33-66 tkm/a sillä kotisähköllä, jos autolla ajettaisiin joka päivä runsaasti. Tähän päälle sitten kauppa- ja huoltislataukset. Kyseisillä autoilijoilla vuotuinen ajosuorite on 20-50 tkm. Teslamiestä lukuunottamatta muut ovat ajaneet suurimman osan ajoistaan ihan tuolla "hitaalla" kotisähköllä (8-16 A). Se antaa kymmenessä tunnissa noin 90-180 km rangea.

Koska sähköautoa "tankataan" joka yö, harva tarvitsee mitään 200 kWh:n akkua. Sehän antaisi rangea talvella lähes 1000 km ja kesällä melkein 1500 km, jos puhutaan Hyundaista tai volkkareista, eikä huomioida jättiakun 600-900 kg lisäpainoa vierinvastukseen.

Ja miksi ihmeessä varsinkaan tuollaista 200 kWh:n jöötiä pitäisi ladata huoltiksella "useita tunteja"? Ajattelitko ladata kerralla nollasta sataan, ja sitten seuraava vessa-/ruokatauko 1000 km päässä? Tulis melkoinen kupla otsaan puolessa vuorokaudessa. Mieluummin reissussa kannattaa latailla 20-80 prosentin väliä, niin saa kilometrejä nopeasti, ja akkukin tykkää. Teslamies on ladannut Paimiosta, Toijalasta ja Pyhtäältä noin 200 km/20 min. Auto näytti latausnopeudeksi 610-620 km/h. Koko tunti ei tietenkään mahdu kerralla akkuun.
 
Kaikilla tuntemillani täyssähkö- ja plugariautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Asumismuotoja on joka lähtöön: 2000-luvun kerrostaloa, omakotitaloa sekä 80-luvun rivaria. Autoina Ioniq Electricistä Tesla Model S:ään. Latausvirrat ovat heillä 8-16 A, eli 10h/vrk kotipistokkeessa mahdollistaa enintään 33-66 tkm/a sillä kotisähköllä, jos autolla ajettaisiin joka päivä runsaasti. Tähän päälle sitten kauppa- ja huoltislataukset. Kyseisillä autoilijoilla vuotuinen ajosuorite on 20-50 tkm. Teslamiestä lukuunottamatta muut ovat ajaneet suurimman osan ajoistaan ihan tuolla "hitaalla" kotisähköllä (8-16 A). Se antaa kymmenessä tunnissa noin 90-180 km rangea.
Tietenkin kaikilla tuntemillasi sähköautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Kuka nyt ostaisi sähköautoa, jos ei latausmahdollisuutta olisi? Huoltoasemaan turvautuminen ei ole millään tavalla käytännöllistä. Se ei kuitenkaan kerro kerrassaan mitään siitä, monellako autoilijalla on kotilatausmahdollisuus.

Koska sähköautoa "tankataan" joka yö, harva tarvitsee mitään 200 kWh:n akkua. Sehän antaisi rangea talvella lähes 1000 km ja kesällä melkein 1500 km, jos puhutaan Hyundaista tai volkkareista, eikä huomioida jättiakun 600-900 kg lisäpainoa vierinvastukseen.
Jos nyt kuitenkin huomioitaisiin, vaikka sähköautoista puhuttaessa onkin tapana sopivasti unohtaa yksityiskohtia.

Ja miksi ihmeessä varsinkaan tuollaista 200 kWh:n jöötiä pitäisi ladata huoltiksella "useita tunteja"? Ajattelitko ladata kerralla nollasta sataan, ja sitten seuraava vessa-/ruokatauko 1000 km päässä? Tulis melkoinen kupla otsaan puolessa vuorokaudessa. Mieluummin reissussa kannattaa latailla 20-80 prosentin väliä, niin saa kilometrejä nopeasti, ja akkukin tykkää. Teslamies on ladannut Paimiosta, Toijalasta ja Pyhtäältä noin 200 km/20 min. Auto näytti latausnopeudeksi 610-620 km/h. Koko tunti ei tietenkään mahdu kerralla akkuun.
Koska nyt puhuttiin siitä, ettei pikalataus kuulemma ole tarpeen riittävän isolla akulla. Jos ei lasketa pikalataukseksi 22 kW latausta, niin miniakulla varustettuun miniautoonkin saa tunnissa vain n. 100 km lisää ajomatkaa. Ilman erittäin nopeaa latausta ei huoltoasemille kannata pysähtyä ollenkaan, vaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää ladata yön aikana. Tällöin tarvitaan niin iso akku, että sillä saa koko päivän ajot suoritettua. Isolla akulla taas kestää tunteja ladata, vaikka pikalataus olisikin. Ojasta allikkoon, siis.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.

Vai että 200 kWh akku on "riittävän iso". Voi olla, että se Inarin kovarakkoisin pölyimurikauppias moisesta haaveileekin, mutta tuolla ei ole tasan minkäänlaista yhteyttä ihmisten keskimääräisen ajoprofiiliin. Kuten tuossa jo näytettiinkiin, moderni sähköauto menee Lapin talvessa yli 300 kilometriä 64 kWh akustolla. Miksi sen toimintamatka pitäisi olla kolminkertainen keskimääräiselle tiellä liikkujalle?

Jos haluaa omistaa plugarin, se on mitä luultavimmin tulevaisuudessakin mahdollista. Useimmat eivät tule sellaista lainkaan kaipaamaan, kunhan sähköautojen saatavuus ja markkinahinnat tulevat suotuisammiksi. Ja mitä tulee kotilataukseen, pientalossa asuvilla se ei ole minkäänlainen ongelma ja monissa as.oy:issäkin helposti järjestettävissä. Perusinfra on jo useimpien kerrostaloyhtiöiden pihalla valmiina. Sitä pitää vain päivittää sähköautojen yleistyessä.

Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.
 
..
Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.

Tämä pätee niin kauan kun eräiden päättömien puolueiden kielletään polttomoottorit pysyvät pelkkinä typerinä sanomisina. Sekä ei leimata huonommiksi ihmisiksi sillä että ajat polttomoottorilla. Tuota fanaattisuutta kun havaittavissa eräässä diesel ketjussa kun puheltu auton vahingoittamisestakin päästöjen takia. Myös se suhtautuminen kuinka vakavaksi ja laajaksi ongelmaksi marginaalin poistama hiukkaspönttö katsotaan on absurdia.

Niin kauan kun noita molempia asioita väläytellään edes jollain suhteen niin vastustusta myös tarvitaan. Ja olettama täytyy olla että sähköauton pitää soveltua kaikille.
 
Suurimmalle osalle autoilijoista riittää 8A latausvirta normitöpselistä, mutta useimmissa taloyhtiöissä on myös helposti päivitettävissä 16A ja Superschuko-töpseleihin, kuten tässäkin ketjussa eräs oma-aloitteinen sähköautoilija teki. Samalla sai oman sähkömittarin tolppaan, ettei tule muilta asukkailta urputusta. Kaikki omalla kustannuksella, eikä maksanut kovin montaa satasta (sähköauton hankinnassa tuollainen ~500€ lisäkustannus on aika pieni kuitenkin).

Samaa mieltä, että tuollainen 200 kWh akku on täysin tarpeeton valtaosalle autoilijoista. Todennäköisesti kysyntä tuollaiselle möhkölle olisi niin marginaalinen, ettei sitä edes kannattaisi valmistaa sarjatuotannossa.
 
Tämä pätee niin kauan kun eräiden päättömien puolueiden kielletään polttomoottorit pysyvät pelkkinä typerinä sanomisina. Sekä ei leimata huonommiksi ihmisiksi sillä että ajat polttomoottorilla. Tuota fanaattisuutta kun havaittavissa eräässä diesel ketjussa kun puheltu auton vahingoittamisestakin päästöjen takia. Myös se suhtautuminen kuinka vakavaksi ja laajaksi ongelmaksi marginaalin poistama hiukkaspönttö katsotaan on absurdia.

Pidetään se pönttökeskustelu siellä dieselketjun puolella. Polttomoottoriautoja löytyy ajettavaksi varmasti tasan niin kauan kuin joku sellaista oikeasti tarvitsee.
 
Pidetään se pönttökeskustelu siellä dieselketjun puolella. Polttomoottoriautoja löytyy ajettavaksi varmasti tasan niin kauan kuin joku sellaista oikeasti tarvitsee.
En ole noista pöntöistö keskustelemassa. Meni niin absurdiksi. Esimerkkinä vaan juuri siitä mikä on vastassa ja voi jopa väkivallan vaara olla ajaessa polttomoottorilla.
 
Vai että 200 kWh akku on "riittävän iso". Voi olla, että se Inarin kovarakkoisin pölyimurikauppias moisesta haaveileekin, mutta tuolla ei ole tasan minkäänlaista yhteyttä ihmisten keskimääräisen ajoprofiiliin. Kuten tuossa jo näytettiinkiin, moderni sähköauto menee Lapin talvessa yli 300 kilometriä 64 kWh akustolla. Miksi sen toimintamatka pitäisi olla kolminkertainen keskimääräiselle tiellä liikkujalle?

Jos haluaa omistaa plugarin, se on mitä luultavimmin tulevaisuudessakin mahdollista. Useimmat eivät tule sellaista lainkaan kaipaamaan, kunhan sähköautojen saatavuus ja markkinahinnat tulevat suotuisammiksi. Ja mitä tulee kotilataukseen, pientalossa asuvilla se ei ole minkäänlainen ongelma ja monissa as.oy:issäkin helposti järjestettävissä. Perusinfra on jo useimpien kerrostaloyhtiöiden pihalla valmiina. Sitä pitää vain päivittää sähköautojen yleistyessä.

Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.
Olisit nyt lukenut sen lainaamani viestin, niin ei tarvitsisi kommentoida väärässä kontekstissa. Puhe oli edelleenkin tilanteesta, jossa ei olisi pikalatausta. 300 km matka 3 tunnin lataustauolla huoltoasemalla ei ole sopiva kenellekään, ja 300 km on lyhyt matka jos suuntaa pohjoiseen vaikka lomamatkalle. Siispä olisi oltava niin iso akku, että se riittää lataamatta perille saakka. Tällaista akkua tosin taas ei viitsisi moni latailla edes pikalatureilla tyhjästä täydeksi.

Pointtinani ei siis ollut, että sähköautoihin kannattaisi alkaa asentamaan 200 kWh akkuja, vaan päinvastoin.
 
Pikalataus on kyllä ihan mielenkiintoinen puhumisaihe ja lähinnä sen osalta että nuo hyperlatureidenkin pikalataukset ovat vähän suhteellisia. Esim. tuo Teslan 250kW pikalatausasema nostaa loppujen lopuksi nopeutta vain hieman jos akussa on reippaasti latausta jäljellä ( , kohdasta 5 minuuttia about). Sen maksimaalinen nopeusetu tulee tuossa 0-30% välissä ja tämän jälkeen laskee tasaisesti (niin että 70-> 100% lataukseen on käytännössä yhtä hidasta kuin ennenkin).

Mutta jos verrataan muihin, niin esimerkiksi 175kW hyperlataajalla Teslan autotkin tippuvat nykyisestä 120kW maksimilatauksestaan (esim. Model3) alemmas jo ennen kuin päästään 50% lataukseen. Alle 85 kW tiputaan jo tuossa 58%:ssa. 70%:ssa ollaan jo 60kW latauksessa. 80% - 42kW, 90% - 26 kW.

Sitten jos verrataan esim. Audin e-troniin tai Jaguarin i-paceen niin niissä akusto on ilmeisesti isommalla jännitteellä. E-tron lataa 85 kW latauspaikasta 80 kW edelleen vaikka akusto olisi 90% täynnä. Käsittääkseni 150 kW asti nopeutta ainakin tuettaisiin mutta en ole nähnyt miten sillä jännitteellä lataus muuttuu kun akun varaus nousee.

Näin ollen vaikka Audi kuluttaa sähköä enemmän kuin Tesla niin sen pikalataaminen on selvästi nopeampaa. Kuinka paljon niin on vaikea sanoa kun e-tronin kohdalla on nähnyt vain 40%:ssa 135kW lataavia videopätkiä (joissa siis itse latausasema antoi maksimissaan tuon 135).
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan omassa käytössäni erityisen pitkillä matkoilla (esim. Oulu-Helsinki) lataaminen ei olisi ongelma. Matkalla on yksinkertaisesti pakko pysähtyä ainakin syömään, ja siinä samalla tulisi latauskin tehtyä. Ongelmana on keskipitkät matkat (200-400km), jotka periaatteessa voisi ajaa kertaistumalta ja lataamatta, mutta kun ei ole mitään varmuutta siellä toisessa päässä saada autoa lataukseen.

Esimerkkinä tulee käytyä veljen luona kylässä silloin tällöin. Matkaa on 250 km, joka menee pysähtymättä. Siellä päässä vain ei ole mahdollisuutta - ainakaan toistaiseksi - lataukseen kuin jollakin 8A:n virroilla. Nämä ovat monesti ns. piipahduksia kuten lasten syntymäpäiviä, ja muutaman tunnin pysähdys ei niillä tehoilla riitä lataamiseen. Pitäisi siis etsiä sieltä päästä tehokkaampi latauspiste, jossa käydä erikseen 30-60 minuuttia ottamassa lisälatausta autoon, että pääsisi samana iltana vielä kotiinkin. Ongelma korostuisi, jos useammalla vieraalla olisi latausta tarvitseva auto. Sama tietysti toisin päin, minä en voisi tarjota kuin yhdelle vieraalle latausta pienellä teholla, muut tarvitsevat joutuisivat etsimään latureita muualta. Lähteäkö erikseen kesken juhlien latailemaan autoa, vai pitääkö ylimääräisen tauon mennessä ja/tai tullessa. Ei oikein riitä harrastuneisuus.
 
Aivan samat ajatukset kuin dohfilla yllä. Mutta sähköautoilijallahan on aina akku täynnä ja keskimääräinen ajosuorite on vaan 100km niin mitään ongelmaa ei yksinkertaisesti voi olla.
 
Kyllä niitä eri tehoisia pikalatureita ilmestyy sinne tänne tässä tulevina vuosina... 2025 jo on ihan erilainen tilanne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom