Totta. Yrittävät epätoivoisesti saada Q1:sen voitolliseksi. Toivottavasti onnistuu. Musk varoitteli että Q1 olisi luultavasti tappiollinen.Niin, ja jostain syystä tämä tulee juuri kun vuoden ensimmäinen kvartaali lähestyy loppuaan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Totta. Yrittävät epätoivoisesti saada Q1:sen voitolliseksi. Toivottavasti onnistuu. Musk varoitteli että Q1 olisi luultavasti tappiollinen.Niin, ja jostain syystä tämä tulee juuri kun vuoden ensimmäinen kvartaali lähestyy loppuaan
Model 3 LR D, 530kmKolmosen ja S/X pitkän kantaman versioissa on niin isot erot etten usko henkilökohtaisesti kolmosen kilpailevan niiden kanssa. Ehkä pikkuakku ässän kanssa saattoi isoakkuinen kolmonen, mut...
Ei Bemarin 7-srj/X7 ostajallekaan ole 3-srj vaihtoehtona, en usko sitä Teslankaan kohdalla.
Mistäs siihen huoltoasemalle saadaan megawatin latausteho?Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla
Töpselistä! DAA! /s Megawatin sähköliittymä jota käytetään satunnaisesti...tulee olee melko suolaset lautaushinnat tuossa. Ei sillä 95% varmuudella tuo uutinen on täyttä paskaa ja PR jolla halutaan klikkejä. Suoraan Elon Muskin käsikirjasta, eli sanotaan jotain ihan huuhaata vaikka kaikki tietää, että ei siihen pystytä.Mistäs siihen huoltoasemalle saadaan megawatin latausteho?
Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.Itse en oikein ymmärrä tuota latausnopeushimoa.
Jos autoon laitetaan heti kärkeen tarpeeksi iso akku, niin pikalatauksia tarvitsee tehdä 2-3 kertaa vuodessa ja isolla akulla joku 2-3C latausnopeus antaa matkaa jo niin ripeästi lisää, että sen jaksaa sen kerran kesässä tehdä.
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.
Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
Riittävän ison? Normaalin sähköauton kulutus on alle 20 kWh/100 km. Sinun kategoriassasi "riittävän iso" tarkoittaisi, että pitäisi voida ajaa Suomen päästä päähän ilman välilatausta. Väittäisin, että suurimmalla osalla Suomessa käytössä olevista polttomoottoriautoista ei pysty tekemään tuota temppua ilman välitankkausta.Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa?
Kulutus korkeintaan 80 km/h nopeudessa ilman ilmastointia plussakelillä. Suomessa pitäisi päästä liikkumaan useita satoja kilometrejä myös paukkupakkasilla jäätymättä autonsa penkkiin kiinni.Riittävän ison? Normaalin sähköauton kulutus on alle 20 kWh/100 km. Sinun kategoriassasi "riittävän iso" tarkoittaisi, että pitäisi voida ajaa Suomen päästä päähän ilman välilatausta. Väittäisin, että suurimmalla osalla Suomessa käytössä olevista polttomoottoriautoista ei pysty tekemään tuota temppua ilman välitankkausta.
Pikku tärmennyksiä. Akun kapasiteetti ei suoraan kerro latausnopeutta. Ylensä tosin isokapasiteettinen menee nopeammin energiaa. Lataus kun hidastuu kennojännitteiden lähentyessä maksimia. Eli isolla akulla saat nopeammin lisää vaikka 100km kuin pienellä 150km riittävällä akulla. Iso akku kun voi olla tyyliin 1/4 varauksessa eikä tule lähellekkään täyteen 100km latauksessa. Pieni kun puolestaan alkaa jo enemmän täyttymisensä myötä kennojännitettäkin rajoittamaan jolloin latausvirta pienenee. Täyteenhän sun ei tarvitse reissun päällä sitä isoakaan ladata vaan sen verran että riittää perilleMoniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.
Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
Nythän oli siis kyse siitä, että ei olisi mahdollisimman nopeaa latausta, vaan riittävän iso akku paikkaisi tilanteen. Ei siitä, miten nopeasti akkuja pystyy lataamaan. Latausnopeuksiin tietenkin vaikuttaa moni muu asia kuin akun koko, ja riittävän kokoisilla akuilla liitäntä laturista akkuun alkaa nopeasti tulemaan rajoittavaksi tekijäksi.Pikku tärmennyksiä. Akun kapasiteetti ei suoraan kerro latausnopeutta. Ylensä tosin isokapasiteettinen menee nopeammin energiaa. Lataus kun hidastuu kennojännitteiden lähentyessä maksimia. Eli isolla akulla saat nopeammin lisää vaikka 100km kuin pienellä 150km riittävällä akulla.
Jos nyt kuitenkin erotellaan sähkökemiallinen sellaisesta varastosta, jossa ei tapahdu sähköisiä ilmiöitä.Toinen seikka että akkukin on kemiallinen varasto. Kondensaattorit jos niitä joskus tulee "akuiksi" ei ole kemiallinen.
Kaikilla tuntemillani täyssähkö- ja plugariautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Asumismuotoja on joka lähtöön: 2000-luvun kerrostaloa, omakotitaloa sekä 80-luvun rivaria. Autoina Ioniq Electricistä Tesla Model S:ään. Latausvirrat ovat heillä 8-16 A, eli 10h/vrk kotipistokkeessa mahdollistaa enintään 33-66 tkm/a sillä kotisähköllä, jos autolla ajettaisiin joka päivä runsaasti. Tähän päälle sitten kauppa- ja huoltislataukset. Kyseisillä autoilijoilla vuotuinen ajosuorite on 20-50 tkm. Teslamiestä lukuunottamatta muut ovat ajaneet suurimman osan ajoistaan ihan tuolla "hitaalla" kotisähköllä (8-16 A). Se antaa kymmenessä tunnissa noin 90-180 km rangea.Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.
Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
Tietenkin kaikilla tuntemillasi sähköautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Kuka nyt ostaisi sähköautoa, jos ei latausmahdollisuutta olisi? Huoltoasemaan turvautuminen ei ole millään tavalla käytännöllistä. Se ei kuitenkaan kerro kerrassaan mitään siitä, monellako autoilijalla on kotilatausmahdollisuus.Kaikilla tuntemillani täyssähkö- ja plugariautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Asumismuotoja on joka lähtöön: 2000-luvun kerrostaloa, omakotitaloa sekä 80-luvun rivaria. Autoina Ioniq Electricistä Tesla Model S:ään. Latausvirrat ovat heillä 8-16 A, eli 10h/vrk kotipistokkeessa mahdollistaa enintään 33-66 tkm/a sillä kotisähköllä, jos autolla ajettaisiin joka päivä runsaasti. Tähän päälle sitten kauppa- ja huoltislataukset. Kyseisillä autoilijoilla vuotuinen ajosuorite on 20-50 tkm. Teslamiestä lukuunottamatta muut ovat ajaneet suurimman osan ajoistaan ihan tuolla "hitaalla" kotisähköllä (8-16 A). Se antaa kymmenessä tunnissa noin 90-180 km rangea.
Jos nyt kuitenkin huomioitaisiin, vaikka sähköautoista puhuttaessa onkin tapana sopivasti unohtaa yksityiskohtia.Koska sähköautoa "tankataan" joka yö, harva tarvitsee mitään 200 kWh:n akkua. Sehän antaisi rangea talvella lähes 1000 km ja kesällä melkein 1500 km, jos puhutaan Hyundaista tai volkkareista, eikä huomioida jättiakun 600-900 kg lisäpainoa vierinvastukseen.
Koska nyt puhuttiin siitä, ettei pikalataus kuulemma ole tarpeen riittävän isolla akulla. Jos ei lasketa pikalataukseksi 22 kW latausta, niin miniakulla varustettuun miniautoonkin saa tunnissa vain n. 100 km lisää ajomatkaa. Ilman erittäin nopeaa latausta ei huoltoasemille kannata pysähtyä ollenkaan, vaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää ladata yön aikana. Tällöin tarvitaan niin iso akku, että sillä saa koko päivän ajot suoritettua. Isolla akulla taas kestää tunteja ladata, vaikka pikalataus olisikin. Ojasta allikkoon, siis.Ja miksi ihmeessä varsinkaan tuollaista 200 kWh:n jöötiä pitäisi ladata huoltiksella "useita tunteja"? Ajattelitko ladata kerralla nollasta sataan, ja sitten seuraava vessa-/ruokatauko 1000 km päässä? Tulis melkoinen kupla otsaan puolessa vuorokaudessa. Mieluummin reissussa kannattaa latailla 20-80 prosentin väliä, niin saa kilometrejä nopeasti, ja akkukin tykkää. Teslamies on ladannut Paimiosta, Toijalasta ja Pyhtäältä noin 200 km/20 min. Auto näytti latausnopeudeksi 610-620 km/h. Koko tunti ei tietenkään mahdu kerralla akkuun.
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.
Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
..
Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.
Tämä pätee niin kauan kun eräiden päättömien puolueiden kielletään polttomoottorit pysyvät pelkkinä typerinä sanomisina. Sekä ei leimata huonommiksi ihmisiksi sillä että ajat polttomoottorilla. Tuota fanaattisuutta kun havaittavissa eräässä diesel ketjussa kun puheltu auton vahingoittamisestakin päästöjen takia. Myös se suhtautuminen kuinka vakavaksi ja laajaksi ongelmaksi marginaalin poistama hiukkaspönttö katsotaan on absurdia.
En ole noista pöntöistö keskustelemassa. Meni niin absurdiksi. Esimerkkinä vaan juuri siitä mikä on vastassa ja voi jopa väkivallan vaara olla ajaessa polttomoottorilla.Pidetään se pönttökeskustelu siellä dieselketjun puolella. Polttomoottoriautoja löytyy ajettavaksi varmasti tasan niin kauan kuin joku sellaista oikeasti tarvitsee.
Olisit nyt lukenut sen lainaamani viestin, niin ei tarvitsisi kommentoida väärässä kontekstissa. Puhe oli edelleenkin tilanteesta, jossa ei olisi pikalatausta. 300 km matka 3 tunnin lataustauolla huoltoasemalla ei ole sopiva kenellekään, ja 300 km on lyhyt matka jos suuntaa pohjoiseen vaikka lomamatkalle. Siispä olisi oltava niin iso akku, että se riittää lataamatta perille saakka. Tällaista akkua tosin taas ei viitsisi moni latailla edes pikalatureilla tyhjästä täydeksi.Vai että 200 kWh akku on "riittävän iso". Voi olla, että se Inarin kovarakkoisin pölyimurikauppias moisesta haaveileekin, mutta tuolla ei ole tasan minkäänlaista yhteyttä ihmisten keskimääräisen ajoprofiiliin. Kuten tuossa jo näytettiinkiin, moderni sähköauto menee Lapin talvessa yli 300 kilometriä 64 kWh akustolla. Miksi sen toimintamatka pitäisi olla kolminkertainen keskimääräiselle tiellä liikkujalle?
Jos haluaa omistaa plugarin, se on mitä luultavimmin tulevaisuudessakin mahdollista. Useimmat eivät tule sellaista lainkaan kaipaamaan, kunhan sähköautojen saatavuus ja markkinahinnat tulevat suotuisammiksi. Ja mitä tulee kotilataukseen, pientalossa asuvilla se ei ole minkäänlainen ongelma ja monissa as.oy:issäkin helposti järjestettävissä. Perusinfra on jo useimpien kerrostaloyhtiöiden pihalla valmiina. Sitä pitää vain päivittää sähköautojen yleistyessä.
Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.
Njoo itse juuri käväsin just tällä viikolla 250km päässä työreissulla pari päivää. Eli lähdin aamulla aikasin ja yhdellä nopealla kusitauolla (200km lähdöstä) pääsin perille. Nopeutta oli 100-120km/h ja pakkasta joku 10C.Ainakaan omassa käytössäni erityisen pitkillä matkoilla (esim. Oulu-Helsinki) lataaminen ei olisi ongelma. Matkalla on yksinkertaisesti pakko pysähtyä ainakin syömään, ja siinä samalla tulisi latauskin tehtyä. Ongelmana on keskipitkät matkat (200-400km), jotka periaatteessa voisi ajaa kertaistumalta ja lataamatta, mutta kun ei ole mitään varmuutta siellä toisessa päässä saada autoa lataukseen.
Esimerkkinä tulee käytyä veljen luona kylässä silloin tällöin. Matkaa on 250 km, joka menee pysähtymättä. Siellä päässä vain ei ole mahdollisuutta - ainakaan toistaiseksi - lataukseen kuin jollakin 8A:n virroilla. Nämä ovat monesti ns. piipahduksia kuten lasten syntymäpäiviä, ja muutaman tunnin pysähdys ei niillä tehoilla riitä lataamiseen. Pitäisi siis etsiä sieltä päästä tehokkaampi latauspiste, jossa käydä erikseen 30-60 minuuttia ottamassa lisälatausta autoon, että pääsisi samana iltana vielä kotiinkin. Ongelma korostuisi, jos useammalla vieraalla olisi latausta tarvitseva auto. Sama tietysti toisin päin, minä en voisi tarjota kuin yhdelle vieraalle latausta pienellä teholla, muut tarvitsevat joutuisivat etsimään latureita muualta. Lähteäkö erikseen kesken juhlien latailemaan autoa, vai pitääkö ylimääräisen tauon mennessä ja/tai tullessa. Ei oikein riitä harrastuneisuus.
Tesla esitteli kauan odotetun sähköisen crossoverin – Musk seremoniamestarinaEnsimmäiset Model Y:n toimitukset alkavat syksyllä 2020. Mallin kaupallinen levitys alkaa ylellisemmin varustellusta päästä. Keskivertokuluttajalle suunnattu, 39 000 dollaria (35 000 euroa) maksava, 370 kilometrin akkusetillä varustettu versio saapuu markkinoille keväällä 2021.
Teslan kannalta on tärkeää saada uusi malli tuotantoon mahdollisimman nopeasti. Sähköautonvalmistaja toivoo Model Y:n pitävän yllä viime vuonna myyntiin tulleen Model 3:n aikaan samaa nostetta.
Tesla kirjasi ensimmäistä kerta historiansa aikana kaksi voittoisaa vuosineljännestä juuri myyntilukujen kärkeen ponnahtaneen Model 3:n vauhdittamana.
Teslan uusi malli vastaa myös entistä paremmin autokaupan muuttuviin trendeihin. Asiakkaat siirtyvät crossovereihin ja isoihin katumaastureihin perinteisten sedanien kustannuksella.
“Katumaastureiden ja crossovereiden luokka saattaa kaksinkertaistaa Teslan potentiaalisen markkinan”
Myöskin hölmöä kun annetaan kilpailijalle sama 1.5 vuoden etumatka verrattuna siihen että markkinoille tulleeseen reakoitaisiin.Omalla tavallaan hassu juttu, että näitä sähköautoja esitellään yli 1.5v ennenkuin niitä aletaan toimittamaan. Hirveä kiire esitellä eräänlaista autojen "vaporwarea".
Et ole ainut mut osahan pitää tuota kätevämpänä kuin 1-2 kertaa kuukaudessa muutaman minuutin huoltamolla käyntiä.Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.
Niin no tuossa luottelitkin noi päivittäin käytettävät sähkövempeleet jotka langattomalla latauksella toimii nostaen vain telineeseen. Auto nyt ei itsestään kytkeydy ajettaessa "telineeseensä" lataukseen. Imuria ei tule päivittäin käytettyä ja kyllä sen johto vähän vaivalloinen on. Jos nyt ihan ajankäytöllisestikin mietitään niin se päivittäinen johdonkytkentä vie enemmän aikaa kuukaudessa kuin se 1-2 tankkausta.Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh.
Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.
Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.Niin no tuossa luottelitkin noi päivittäin käytettävät sähkövempeleet jotka langattomalla latauksella toimii nostaen vain telineeseen. Auto nyt ei itsestään kytkeydy ajettaessa "telineeseensä" lataukseen. Imuria ei tule päivittäin käytettyä ja kyllä sen johto vähän vaivalloinen on. Jos nyt ihan ajankäytöllisestikin mietitään niin se päivittäinen johdonkytkentä vie enemmän aikaa kuukaudessa kuin se 1-2 tankkausta.
Kunkin mieltymyksiä ja vaan takaisin sinne perustelujen köykäsyydestä joilla facepalmaat.
Joku tällainen pitäisi olla lohkolämmittimellekin, niin ei haittaisi latailu.
Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.
Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh.
Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.
Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin. Tankkaamisessa menee aikaa myös asemalle ajamiseen, lataamalla ei.Eiköhän tuo olis yksinkertaisempi Cartersian robotilla tehdä eikä käyttää noin hankalasti ohjattavaa. Mutta olihan toi kyseinen mielessä kirjoittaessa jättäen pois demo härvelit.
Kyllähän siinä 7.5minuutissa se 1-2 tankkausta ehtii hyvinkin. Jos 15000km/vuosi keskiarvo ajokilometrit niin 1250km/kk. Vähäkuluttavalla ei edes osu sitä kahta tankkausta joka kuulle. Oikein pihillä ei edes yhtä tankkausta kuulle. Sulle tulee myös aika kiire jos 30 sekunnissa meinaat asian hoitaa. Seinälaturista kyllä onnistuu, mutta kaivappa se shukopistokkeen johto autosta ja virität sen vaikka työpaikalla.
Ja lisäksi kyllä oikeasti vietät siellä bensa-asemalla sähköauton kanssa enemmän aikaa vuodessa kuin dieselin kanssa. Yksikin pidempi matka latauspysähdyksellä niin se on siinä. Toki se mitä tekee siellä bensa-asemalla on erilaista.
Työpaikan pihassakin yksi tämän tyyppinen roikkuu töpselistä joka päivä.
Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin.
Sähköauton kanssa huoltoasemalle ei joutuisi edes menemään.
Ei sähköautossa olekkaan järkeä jos sitä ei voi ladata kotona. Kun sitä voi, niin latausasemille harvemmin on tarvetta. Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin käy.No latausasemalle sitten, muutamaksi tunniksi kuluttamaan aikaa. Ellei asu niin että riittävä töpseli on omassa seinässä noin parin muutaman metrin säteellä. Kerrostalon ikkunasta kun heittää roikan kadunvarteen, niin siinä sitä on ihmettelemistä.
En mä nyt enää jaksa uskoa että ladattava auto on kovin monelle vaihtoehto. Itse pystyisin sellaisen kanssa elämään, koska sähköä saa pistokkeesta, ja se on omassa seinässä kiinni. Sähkölaskua voisin sitten kauhistella.
Täällä on yksi latauspiste, mutta en tiedä tarkalleen onko se vain Toyotan omistajille vai jotenkin kaikille muillekin käytössä, ko liikkeen pihassa siis.
Ei sähköautossa olekkaan järkeä jos sitä ei voi ladata kotona. Kun sitä voi, niin latausasemille harvemmin on tarvetta. Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin käy.
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.
Tilastokeskus - Asunnot ja asuinolot 2017
Pari vuotta vanha käppyrä kerrostaloasumisen lisääntymisestä. Ihmettelen jos suunta kääntyisi äkisti johonkin muuhun.
Sehän on jo käsitelty miten ja mitä kustannuksia sellaisten kerrostalojen uudellen piuhoittaminen kustantaisi, ja mikä olisi kulujako/osake, myös onko edes tolppapaikkoja. Rivaritkaan ei ongelmattomia tässä suhteessa.
Suomessahan tämä on lillukanvarsia. Mitenköhän tuo mahtaisi toimia vaikka Pariisissa tai Lontoossa, kaikille sähköä helposti, kun asukkaita onkin miljoonia/kaupunki
Sitä odotellessa, sanotaan vaikka 50-100 vuotta kun infra keksitään muuttaa kokonaan uusiksi. Joka ei siltikään poista haja-asutusalueita missä pitkät välimatkat. Mutta vihreää utopiaa yhtä kaikki.
Meneekö edes 30 sekuntia? Eihän tankkauspistoolin tökkäämisessäkään korkin avaamisineen mene kuin 10 sekuntia kun sen rutiinilla tekee. Lohkolämppärin johdon kiinnittämisessä menee viisi sekuntia jos oikein hidastelee.Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.
Eiköhän se homma vaan mene siihen että polttomoottoriautoja ei kielletä, on vaan pakko käyttää a) etanolia tai b ) kaasua tai c ) edellisiä + sähkömoottoria, ja tavalliset polttomoottorit aluksi myyntikieltoon 2030 ja myöhemmin käyttö kokonaan joskus 2050
No on meitä ainakin kaksi. Tuosta oon kärsinyt tarpeeksi ja nyt on mukavampi kahvia juodessa laittaa eeberi päälle ja lähteä kohta lämpimällä autolla matkaan. Töpselivehkeissä auto tahtoo jäähtyä hetken kaapelista irtaantumisen jälkeen.