Keskustelua hybridiautoista

Niin, ja jostain syystä tämä tulee juuri kun vuoden ensimmäinen kvartaali lähestyy loppuaan :vihellys:
Totta. :) Yrittävät epätoivoisesti saada Q1:sen voitolliseksi. Toivottavasti onnistuu. Musk varoitteli että Q1 olisi luultavasti tappiollinen.
 
Kolmosen ja S/X pitkän kantaman versioissa on niin isot erot etten usko henkilökohtaisesti kolmosen kilpailevan niiden kanssa. Ehkä pikkuakku ässän kanssa saattoi isoakkuinen kolmonen, mut...

Ei Bemarin 7-srj/X7 ostajallekaan ole 3-srj vaihtoehtona, en usko sitä Teslankaan kohdalla.
Model 3 LR D, 530km
Model S LR (100D), 632km

Onhan noissa tosiaan eroa kantamassa ja S mallissa on ilmajousitus ja korkeutta voi säätää.

Mutta Model S 100D oli niin kallis, että nyt tuo uusi Model 3 alkoi viedä ostajia tuohon pienempään ja halvempaan malliin. 3 kuluttaa kumminkin vähemmän, koska on pienempi. Myös 3 Performance on halpa. Nyt kun S ja X Performance ja 100D mallien hintoja on leikattu, niin Model 3 ei enää olekaan niin ylivoimainen. Vaikka Model 3:ssa onkin jo se uusi sisustus. Toki myös Jaguar ja Audi mallit kilpailee Teslaa vastaan ja Teslan oli pakko laskea hintoja, tai tehdas jää ilman töitä.
 
Lähtökohtaisesti Model S ja Model 3 kilpailevat aivan eri segmenteissä, Model X:stä puhumattakaan.

Model S on kooltaan valtava, Model 3:nen "tavallinen" keskikokoinen sedan. Samalla tavalla kait C-mersu kilpailee E-mersun tai S-mersun kanssa.

Henkilökohtainen kutina on se, että siinä vaiheessa kun sähköauton akun koko ylittää luokkaa 65kWh, niin sen merkitys alkaa pienentyä ostokriteerinä. Toki ne pitkän matkan kaupparatsut miettivät asiaa, mutta suurin osa ihmisistä ajaa äärettömän harvoin 400km päivässä ja täten heille on melkolailla yhdentekevää, että onko autossa 80kWh vai 120kWh akusto.
 
Mistäs siihen huoltoasemalle saadaan megawatin latausteho?
Töpselistä! DAA! /s Megawatin sähköliittymä jota käytetään satunnaisesti...tulee olee melko suolaset lautaushinnat tuossa. Ei sillä 95% varmuudella tuo uutinen on täyttä paskaa ja PR jolla halutaan klikkejä. Suoraan Elon Muskin käsikirjasta, eli sanotaan jotain ihan huuhaata vaikka kaikki tietää, että ei siihen pystytä.
 
Pystyisiköhän riittävää kapasiteettia varastoimaan riittävän kustannustehokkaasti ja purkamaan tarpeeksi nopeasti lataajille? Jos näin voisi tasata huippukuormaa, sähköliittymä voisi olla hieman maltillisempi. Tietysti tuo tarkoittaisi sitä, että jatkuvasti tuolla ei voisi ladata vaan siinä olisi ns. cool down aika.
 
Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla

Tämä on sitä samaa viikoittaista sarjaa uudesta myyttisestä superakusta, josta ei sitten koskaan enää jälkeenpäin kuulla. WLTP-arvon perusteella akun kapasiteetti on ainakin noin 60 kWh. Jos akkuun syötetään viidessä minuutissa noin 40 kWh varaus, se tarkoittaisi, että lataustehon pitäisi olla jatkuvasti viitisen sataa kilowattia. Ja tuon jäähdyttämiseen riittää pelkkä ilma? Juuh, ihan totaalista hevonpaskaa.
 
On olemassa akkukemioita, joilla 10C latausnopeudet ovat mahdollisia, mutta yleensä niissä on jotain huonoja puolia sitten kylkiäisinä.

Piëch on siinä mielessä aavistuksen kiinnostava nimi, että suku omistaa 10% Porschesta ja on täten upporikas.

Suvun patriakka taisi olla VW:n pomo hetki sitten.

Tuo nykyinen startuppi on jonkun lapsen firma, jolla varmaan on perheen puolelta rahallista tukea ja kontakteja...
-
Itse en oikein ymmärrä tuota latausnopeushimoa.

Jos autoon laitetaan heti kärkeen tarpeeksi iso akku, niin pikalatauksia tarvitsee tehdä 2-3 kertaa vuodessa ja isolla akulla joku 2-3C latausnopeus antaa matkaa jo niin ripeästi lisää, että sen jaksaa sen kerran kesässä tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en oikein ymmärrä tuota latausnopeushimoa.

Jos autoon laitetaan heti kärkeen tarpeeksi iso akku, niin pikalatauksia tarvitsee tehdä 2-3 kertaa vuodessa ja isolla akulla joku 2-3C latausnopeus antaa matkaa jo niin ripeästi lisää, että sen jaksaa sen kerran kesässä tehdä.
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.

Se olisi melkein vetyautoa sitten alle, jos ei halua polttomoottorien murheita sähköautonsa kaveriksi. Tällä hetkellä kehityssuunta näyttää kuitenkin olevan menossa isompiin akkuihin ja niiden nopeampiin latauksiin. Toivottavasti vetyautoja kehitettäisiin edelleen, koska onhan niissä kuitenkin sähkö- ja polttisautojen hyvät puolet yhdistetty hienosti. Niissä toki infra on vieläkin paskemmassa jamassa kuin sähköautoilla...
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa?
Riittävän ison? Normaalin sähköauton kulutus on alle 20 kWh/100 km. Sinun kategoriassasi "riittävän iso" tarkoittaisi, että pitäisi voida ajaa Suomen päästä päähän ilman välilatausta. Väittäisin, että suurimmalla osalla Suomessa käytössä olevista polttomoottoriautoista ei pysty tekemään tuota temppua ilman välitankkausta.
 
Riittävän ison? Normaalin sähköauton kulutus on alle 20 kWh/100 km. Sinun kategoriassasi "riittävän iso" tarkoittaisi, että pitäisi voida ajaa Suomen päästä päähän ilman välilatausta. Väittäisin, että suurimmalla osalla Suomessa käytössä olevista polttomoottoriautoista ei pysty tekemään tuota temppua ilman välitankkausta.
Kulutus korkeintaan 80 km/h nopeudessa ilman ilmastointia plussakelillä. Suomessa pitäisi päästä liikkumaan useita satoja kilometrejä myös paukkupakkasilla jäätymättä autonsa penkkiin kiinni.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
Pikku tärmennyksiä. Akun kapasiteetti ei suoraan kerro latausnopeutta. Ylensä tosin isokapasiteettinen menee nopeammin energiaa. Lataus kun hidastuu kennojännitteiden lähentyessä maksimia. Eli isolla akulla saat nopeammin lisää vaikka 100km kuin pienellä 150km riittävällä akulla. Iso akku kun voi olla tyyliin 1/4 varauksessa eikä tule lähellekkään täyteen 100km latauksessa. Pieni kun puolestaan alkaa jo enemmän täyttymisensä myötä kennojännitettäkin rajoittamaan jolloin latausvirta pienenee. Täyteenhän sun ei tarvitse reissun päällä sitä isoakaan ladata vaan sen verran että riittää perille

Toinen seikka että akkukin on kemiallinen varasto. Kondensaattorit jos niitä joskus tulee "akuiksi" ei ole kemiallinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikan Maailman testissä olivat varsin realistiset talviset olosuhteet ja lämmitykset tietenkin päällä. Verrata voi esim. WLTP kulutuksiin Hyundain ja Kian n. 15 kWh/100 km. Siis jatkossa tuollaisiin vehkeisiin 100 kWh akut, kuten Teslassa, silloin mennään jo 660 km rangea ja talviajossa 500 km 20 kWh/100 kulutuksella.
upload_2019-3-12_11-15-56.png
 
Pikku tärmennyksiä. Akun kapasiteetti ei suoraan kerro latausnopeutta. Ylensä tosin isokapasiteettinen menee nopeammin energiaa. Lataus kun hidastuu kennojännitteiden lähentyessä maksimia. Eli isolla akulla saat nopeammin lisää vaikka 100km kuin pienellä 150km riittävällä akulla.
Nythän oli siis kyse siitä, että ei olisi mahdollisimman nopeaa latausta, vaan riittävän iso akku paikkaisi tilanteen. Ei siitä, miten nopeasti akkuja pystyy lataamaan. Latausnopeuksiin tietenkin vaikuttaa moni muu asia kuin akun koko, ja riittävän kokoisilla akuilla liitäntä laturista akkuun alkaa nopeasti tulemaan rajoittavaksi tekijäksi.

Toinen seikka että akkukin on kemiallinen varasto. Kondensaattorit jos niitä joskus tulee "akuiksi" ei ole kemiallinen.
Jos nyt kuitenkin erotellaan sähkökemiallinen sellaisesta varastosta, jossa ei tapahdu sähköisiä ilmiöitä.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.
Kaikilla tuntemillani täyssähkö- ja plugariautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Asumismuotoja on joka lähtöön: 2000-luvun kerrostaloa, omakotitaloa sekä 80-luvun rivaria. Autoina Ioniq Electricistä Tesla Model S:ään. Latausvirrat ovat heillä 8-16 A, eli 10h/vrk kotipistokkeessa mahdollistaa enintään 33-66 tkm/a sillä kotisähköllä, jos autolla ajettaisiin joka päivä runsaasti. Tähän päälle sitten kauppa- ja huoltislataukset. Kyseisillä autoilijoilla vuotuinen ajosuorite on 20-50 tkm. Teslamiestä lukuunottamatta muut ovat ajaneet suurimman osan ajoistaan ihan tuolla "hitaalla" kotisähköllä (8-16 A). Se antaa kymmenessä tunnissa noin 90-180 km rangea.

Koska sähköautoa "tankataan" joka yö, harva tarvitsee mitään 200 kWh:n akkua. Sehän antaisi rangea talvella lähes 1000 km ja kesällä melkein 1500 km, jos puhutaan Hyundaista tai volkkareista, eikä huomioida jättiakun 600-900 kg lisäpainoa vierinvastukseen.

Ja miksi ihmeessä varsinkaan tuollaista 200 kWh:n jöötiä pitäisi ladata huoltiksella "useita tunteja"? Ajattelitko ladata kerralla nollasta sataan, ja sitten seuraava vessa-/ruokatauko 1000 km päässä? Tulis melkoinen kupla otsaan puolessa vuorokaudessa. Mieluummin reissussa kannattaa latailla 20-80 prosentin väliä, niin saa kilometrejä nopeasti, ja akkukin tykkää. Teslamies on ladannut Paimiosta, Toijalasta ja Pyhtäältä noin 200 km/20 min. Auto näytti latausnopeudeksi 610-620 km/h. Koko tunti ei tietenkään mahdu kerralla akkuun.
 
Kaikilla tuntemillani täyssähkö- ja plugariautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Asumismuotoja on joka lähtöön: 2000-luvun kerrostaloa, omakotitaloa sekä 80-luvun rivaria. Autoina Ioniq Electricistä Tesla Model S:ään. Latausvirrat ovat heillä 8-16 A, eli 10h/vrk kotipistokkeessa mahdollistaa enintään 33-66 tkm/a sillä kotisähköllä, jos autolla ajettaisiin joka päivä runsaasti. Tähän päälle sitten kauppa- ja huoltislataukset. Kyseisillä autoilijoilla vuotuinen ajosuorite on 20-50 tkm. Teslamiestä lukuunottamatta muut ovat ajaneet suurimman osan ajoistaan ihan tuolla "hitaalla" kotisähköllä (8-16 A). Se antaa kymmenessä tunnissa noin 90-180 km rangea.
Tietenkin kaikilla tuntemillasi sähköautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Kuka nyt ostaisi sähköautoa, jos ei latausmahdollisuutta olisi? Huoltoasemaan turvautuminen ei ole millään tavalla käytännöllistä. Se ei kuitenkaan kerro kerrassaan mitään siitä, monellako autoilijalla on kotilatausmahdollisuus.

Koska sähköautoa "tankataan" joka yö, harva tarvitsee mitään 200 kWh:n akkua. Sehän antaisi rangea talvella lähes 1000 km ja kesällä melkein 1500 km, jos puhutaan Hyundaista tai volkkareista, eikä huomioida jättiakun 600-900 kg lisäpainoa vierinvastukseen.
Jos nyt kuitenkin huomioitaisiin, vaikka sähköautoista puhuttaessa onkin tapana sopivasti unohtaa yksityiskohtia.

Ja miksi ihmeessä varsinkaan tuollaista 200 kWh:n jöötiä pitäisi ladata huoltiksella "useita tunteja"? Ajattelitko ladata kerralla nollasta sataan, ja sitten seuraava vessa-/ruokatauko 1000 km päässä? Tulis melkoinen kupla otsaan puolessa vuorokaudessa. Mieluummin reissussa kannattaa latailla 20-80 prosentin väliä, niin saa kilometrejä nopeasti, ja akkukin tykkää. Teslamies on ladannut Paimiosta, Toijalasta ja Pyhtäältä noin 200 km/20 min. Auto näytti latausnopeudeksi 610-620 km/h. Koko tunti ei tietenkään mahdu kerralla akkuun.
Koska nyt puhuttiin siitä, ettei pikalataus kuulemma ole tarpeen riittävän isolla akulla. Jos ei lasketa pikalataukseksi 22 kW latausta, niin miniakulla varustettuun miniautoonkin saa tunnissa vain n. 100 km lisää ajomatkaa. Ilman erittäin nopeaa latausta ei huoltoasemille kannata pysähtyä ollenkaan, vaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää ladata yön aikana. Tällöin tarvitaan niin iso akku, että sillä saa koko päivän ajot suoritettua. Isolla akulla taas kestää tunteja ladata, vaikka pikalataus olisikin. Ojasta allikkoon, siis.
 
Moniko haluaa odottaa riittävän ison, eli luokkaa 200 kWh, akun latautumista huoltoasemalla useita tunteja edes yhtä kertaa? Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kotilatausmahdolisuutta, joten jos akkuautot alkavat yhtään yleistymään, täytyy olla infraa, jolla akut saadaan ladattua.

Oikea ratkaisu mielettömistä lataustehoista haaveilun sijaan on tietenkin pieni akku lyhyille matkoille ja kemiallinen energiavarasto oikeaan ajoon ja nopeaan tankkaukseen.

Vai että 200 kWh akku on "riittävän iso". Voi olla, että se Inarin kovarakkoisin pölyimurikauppias moisesta haaveileekin, mutta tuolla ei ole tasan minkäänlaista yhteyttä ihmisten keskimääräisen ajoprofiiliin. Kuten tuossa jo näytettiinkiin, moderni sähköauto menee Lapin talvessa yli 300 kilometriä 64 kWh akustolla. Miksi sen toimintamatka pitäisi olla kolminkertainen keskimääräiselle tiellä liikkujalle?

Jos haluaa omistaa plugarin, se on mitä luultavimmin tulevaisuudessakin mahdollista. Useimmat eivät tule sellaista lainkaan kaipaamaan, kunhan sähköautojen saatavuus ja markkinahinnat tulevat suotuisammiksi. Ja mitä tulee kotilataukseen, pientalossa asuvilla se ei ole minkäänlainen ongelma ja monissa as.oy:issäkin helposti järjestettävissä. Perusinfra on jo useimpien kerrostaloyhtiöiden pihalla valmiina. Sitä pitää vain päivittää sähköautojen yleistyessä.

Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.
 
..
Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.

Tämä pätee niin kauan kun eräiden päättömien puolueiden kielletään polttomoottorit pysyvät pelkkinä typerinä sanomisina. Sekä ei leimata huonommiksi ihmisiksi sillä että ajat polttomoottorilla. Tuota fanaattisuutta kun havaittavissa eräässä diesel ketjussa kun puheltu auton vahingoittamisestakin päästöjen takia. Myös se suhtautuminen kuinka vakavaksi ja laajaksi ongelmaksi marginaalin poistama hiukkaspönttö katsotaan on absurdia.

Niin kauan kun noita molempia asioita väläytellään edes jollain suhteen niin vastustusta myös tarvitaan. Ja olettama täytyy olla että sähköauton pitää soveltua kaikille.
 
Suurimmalle osalle autoilijoista riittää 8A latausvirta normitöpselistä, mutta useimmissa taloyhtiöissä on myös helposti päivitettävissä 16A ja Superschuko-töpseleihin, kuten tässäkin ketjussa eräs oma-aloitteinen sähköautoilija teki. Samalla sai oman sähkömittarin tolppaan, ettei tule muilta asukkailta urputusta. Kaikki omalla kustannuksella, eikä maksanut kovin montaa satasta (sähköauton hankinnassa tuollainen ~500€ lisäkustannus on aika pieni kuitenkin).

Samaa mieltä, että tuollainen 200 kWh akku on täysin tarpeeton valtaosalle autoilijoista. Todennäköisesti kysyntä tuollaiselle möhkölle olisi niin marginaalinen, ettei sitä edes kannattaisi valmistaa sarjatuotannossa.
 
Tämä pätee niin kauan kun eräiden päättömien puolueiden kielletään polttomoottorit pysyvät pelkkinä typerinä sanomisina. Sekä ei leimata huonommiksi ihmisiksi sillä että ajat polttomoottorilla. Tuota fanaattisuutta kun havaittavissa eräässä diesel ketjussa kun puheltu auton vahingoittamisestakin päästöjen takia. Myös se suhtautuminen kuinka vakavaksi ja laajaksi ongelmaksi marginaalin poistama hiukkaspönttö katsotaan on absurdia.

Pidetään se pönttökeskustelu siellä dieselketjun puolella. Polttomoottoriautoja löytyy ajettavaksi varmasti tasan niin kauan kuin joku sellaista oikeasti tarvitsee.
 
Pidetään se pönttökeskustelu siellä dieselketjun puolella. Polttomoottoriautoja löytyy ajettavaksi varmasti tasan niin kauan kuin joku sellaista oikeasti tarvitsee.
En ole noista pöntöistö keskustelemassa. Meni niin absurdiksi. Esimerkkinä vaan juuri siitä mikä on vastassa ja voi jopa väkivallan vaara olla ajaessa polttomoottorilla.
 
Vai että 200 kWh akku on "riittävän iso". Voi olla, että se Inarin kovarakkoisin pölyimurikauppias moisesta haaveileekin, mutta tuolla ei ole tasan minkäänlaista yhteyttä ihmisten keskimääräisen ajoprofiiliin. Kuten tuossa jo näytettiinkiin, moderni sähköauto menee Lapin talvessa yli 300 kilometriä 64 kWh akustolla. Miksi sen toimintamatka pitäisi olla kolminkertainen keskimääräiselle tiellä liikkujalle?

Jos haluaa omistaa plugarin, se on mitä luultavimmin tulevaisuudessakin mahdollista. Useimmat eivät tule sellaista lainkaan kaipaamaan, kunhan sähköautojen saatavuus ja markkinahinnat tulevat suotuisammiksi. Ja mitä tulee kotilataukseen, pientalossa asuvilla se ei ole minkäänlainen ongelma ja monissa as.oy:issäkin helposti järjestettävissä. Perusinfra on jo useimpien kerrostaloyhtiöiden pihalla valmiina. Sitä pitää vain päivittää sähköautojen yleistyessä.

Ylipäänsä sähköauton ei tarvitse menestyäkseen sopia jokaikiselle suomalaiselle. Riittää, että se sopii useimmille.
Olisit nyt lukenut sen lainaamani viestin, niin ei tarvitsisi kommentoida väärässä kontekstissa. Puhe oli edelleenkin tilanteesta, jossa ei olisi pikalatausta. 300 km matka 3 tunnin lataustauolla huoltoasemalla ei ole sopiva kenellekään, ja 300 km on lyhyt matka jos suuntaa pohjoiseen vaikka lomamatkalle. Siispä olisi oltava niin iso akku, että se riittää lataamatta perille saakka. Tällaista akkua tosin taas ei viitsisi moni latailla edes pikalatureilla tyhjästä täydeksi.

Pointtinani ei siis ollut, että sähköautoihin kannattaisi alkaa asentamaan 200 kWh akkuja, vaan päinvastoin.
 
Pikalataus on kyllä ihan mielenkiintoinen puhumisaihe ja lähinnä sen osalta että nuo hyperlatureidenkin pikalataukset ovat vähän suhteellisia. Esim. tuo Teslan 250kW pikalatausasema nostaa loppujen lopuksi nopeutta vain hieman jos akussa on reippaasti latausta jäljellä ( , kohdasta 5 minuuttia about). Sen maksimaalinen nopeusetu tulee tuossa 0-30% välissä ja tämän jälkeen laskee tasaisesti (niin että 70-> 100% lataukseen on käytännössä yhtä hidasta kuin ennenkin).

Mutta jos verrataan muihin, niin esimerkiksi 175kW hyperlataajalla Teslan autotkin tippuvat nykyisestä 120kW maksimilatauksestaan (esim. Model3) alemmas jo ennen kuin päästään 50% lataukseen. Alle 85 kW tiputaan jo tuossa 58%:ssa. 70%:ssa ollaan jo 60kW latauksessa. 80% - 42kW, 90% - 26 kW.

Sitten jos verrataan esim. Audin e-troniin tai Jaguarin i-paceen niin niissä akusto on ilmeisesti isommalla jännitteellä. E-tron lataa 85 kW latauspaikasta 80 kW edelleen vaikka akusto olisi 90% täynnä. Käsittääkseni 150 kW asti nopeutta ainakin tuettaisiin mutta en ole nähnyt miten sillä jännitteellä lataus muuttuu kun akun varaus nousee.

Näin ollen vaikka Audi kuluttaa sähköä enemmän kuin Tesla niin sen pikalataaminen on selvästi nopeampaa. Kuinka paljon niin on vaikea sanoa kun e-tronin kohdalla on nähnyt vain 40%:ssa 135kW lataavia videopätkiä (joissa siis itse latausasema antoi maksimissaan tuon 135).
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan omassa käytössäni erityisen pitkillä matkoilla (esim. Oulu-Helsinki) lataaminen ei olisi ongelma. Matkalla on yksinkertaisesti pakko pysähtyä ainakin syömään, ja siinä samalla tulisi latauskin tehtyä. Ongelmana on keskipitkät matkat (200-400km), jotka periaatteessa voisi ajaa kertaistumalta ja lataamatta, mutta kun ei ole mitään varmuutta siellä toisessa päässä saada autoa lataukseen.

Esimerkkinä tulee käytyä veljen luona kylässä silloin tällöin. Matkaa on 250 km, joka menee pysähtymättä. Siellä päässä vain ei ole mahdollisuutta - ainakaan toistaiseksi - lataukseen kuin jollakin 8A:n virroilla. Nämä ovat monesti ns. piipahduksia kuten lasten syntymäpäiviä, ja muutaman tunnin pysähdys ei niillä tehoilla riitä lataamiseen. Pitäisi siis etsiä sieltä päästä tehokkaampi latauspiste, jossa käydä erikseen 30-60 minuuttia ottamassa lisälatausta autoon, että pääsisi samana iltana vielä kotiinkin. Ongelma korostuisi, jos useammalla vieraalla olisi latausta tarvitseva auto. Sama tietysti toisin päin, minä en voisi tarjota kuin yhdelle vieraalle latausta pienellä teholla, muut tarvitsevat joutuisivat etsimään latureita muualta. Lähteäkö erikseen kesken juhlien latailemaan autoa, vai pitääkö ylimääräisen tauon mennessä ja/tai tullessa. Ei oikein riitä harrastuneisuus.
 
Aivan samat ajatukset kuin dohfilla yllä. Mutta sähköautoilijallahan on aina akku täynnä ja keskimääräinen ajosuorite on vaan 100km niin mitään ongelmaa ei yksinkertaisesti voi olla.
 
Kyllä niitä eri tehoisia pikalatureita ilmestyy sinne tänne tässä tulevina vuosina... 2025 jo on ihan erilainen tilanne.
 
Teslan S85 kanssa ei 2,5v aikana ole ollut kuin muutamaan kertaan ongelmia tuon lataamisen kanssa, työmatkalta tullessa tyhjä akku kotona ja mökille olisi pitänyt lähteä. Tuolloin ei mökillä ollut lainkaan latausmahdollisuutta kun parkkipaikka oli niin kaukana sähköistä. Nyt asia on korjattu. Sitten oli Kuopion toriparkissa kun mainostettiin latauspistettä mutta niistä olikin otettu sulakkeet pois eikä mitään tietoa kellään, pe iltana tuli sähkäri korjaamaan ja sanoi että olikin nopea korjaus kun laittoi sulakkeet paikalleen. Kuortaneelle mennessä ei sukulaisten luona ollutkaan 3-vaihe sähköä tarjolla niin vein mukulat Duudson parkkiin Seinäjoelle ja latasin siinä samalla.
Tokihan niitä pysähdyksiä on matkalla tullut mitkä ei olisi olleet ihan pakollisia ja pitkiä matkoja joutuu suunnitelemaan sekä muutama hajallinen laturi on osunut matkalle.
Näillä kokemuksilla sanoisin että minun ajoprofiililla 100KW akku on jo vähän turhankin iso raahattavaksi mukana joka päivä mutta latausinfraa pitää saada reippaasti lisää, 100-50KW latureita joka toiselle nurkalle niin ongelmat käytännössä loppuu siihen. Nuo 22KW vaihtovirtalaturit on myös itselleni ok kun autossa on tuplalaturit niin saa oikeasti 22KW ladattua mutta muille autoille ei välttämättä ole niin suurta hyötyä noista. Vastapainoksi voi sanoa että Saksasta tullessa maksoin ensimmäisen kerran sähköstä Korian ABC asemalla ja viime kesän Imatra-Rovaniemi-Imatra oli ilmaista kaikki lataukset. Vaatiihan se asennetta mutta yllättävän vähän on omalle kohdalle tullut kiemurteluja latauksien vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan omassa käytössäni erityisen pitkillä matkoilla (esim. Oulu-Helsinki) lataaminen ei olisi ongelma. Matkalla on yksinkertaisesti pakko pysähtyä ainakin syömään, ja siinä samalla tulisi latauskin tehtyä. Ongelmana on keskipitkät matkat (200-400km), jotka periaatteessa voisi ajaa kertaistumalta ja lataamatta, mutta kun ei ole mitään varmuutta siellä toisessa päässä saada autoa lataukseen.

Esimerkkinä tulee käytyä veljen luona kylässä silloin tällöin. Matkaa on 250 km, joka menee pysähtymättä. Siellä päässä vain ei ole mahdollisuutta - ainakaan toistaiseksi - lataukseen kuin jollakin 8A:n virroilla. Nämä ovat monesti ns. piipahduksia kuten lasten syntymäpäiviä, ja muutaman tunnin pysähdys ei niillä tehoilla riitä lataamiseen. Pitäisi siis etsiä sieltä päästä tehokkaampi latauspiste, jossa käydä erikseen 30-60 minuuttia ottamassa lisälatausta autoon, että pääsisi samana iltana vielä kotiinkin. Ongelma korostuisi, jos useammalla vieraalla olisi latausta tarvitseva auto. Sama tietysti toisin päin, minä en voisi tarjota kuin yhdelle vieraalle latausta pienellä teholla, muut tarvitsevat joutuisivat etsimään latureita muualta. Lähteäkö erikseen kesken juhlien latailemaan autoa, vai pitääkö ylimääräisen tauon mennessä ja/tai tullessa. Ei oikein riitä harrastuneisuus.
Njoo itse juuri käväsin just tällä viikolla 250km päässä työreissulla pari päivää. Eli lähdin aamulla aikasin ja yhdellä nopealla kusitauolla (200km lähdöstä) pääsin perille. Nopeutta oli 100-120km/h ja pakkasta joku 10C.

Tuo 250-300 taitaa olla aika perus range monella sähköautolla talvella ja tuolla nopeudella.

Tuo paikkakunta oli niin pieni ettei siellä mitään latauspaikkoja ollut. 7:30 -> 21 duunissa ja siitä 10km vielä hotellille, missä ei myöskään latauspaikkoja :)
Jotain lämmitystolppia oli, mutta en tiedä mihin aikaan niistä sähköä tulee.

Aamulla taas 7 asiakkaalle ja klo 17 takas kotiin 250km.

Mutta ehkä 10v päästä homma voisi jo toimia paremmin. Siinä vaiheessa kun sähköautot yleistyvät niin yritysten ja majoituspaikkojen pihastakin varmaan löytyy latauspaikkoja vieraille jne.
 
Tesla julkaisi tänään vähän Model 3 mallia korkeamman Model Y mallin. Auto on samalla 5-ovinen, että mahtaa olla käytännöllisin Tesla malli. Halvimmat mallit ei ole aivan älykalliitakaan, mutta sellaista saa odottaa ainakin 2021 kevääseen. Tulee myös 7-paikkainen versio.

Ensimmäiset Model Y:n toimitukset alkavat syksyllä 2020. Mallin kaupallinen levitys alkaa ylellisemmin varustellusta päästä. Keskivertokuluttajalle suunnattu, 39 000 dollaria (35 000 euroa) maksava, 370 kilometrin akkusetillä varustettu versio saapuu markkinoille keväällä 2021.

Teslan kannalta on tärkeää saada uusi malli tuotantoon mahdollisimman nopeasti. Sähköautonvalmistaja toivoo Model Y:n pitävän yllä viime vuonna myyntiin tulleen Model 3:n aikaan samaa nostetta.

Tesla kirjasi ensimmäistä kerta historiansa aikana kaksi voittoisaa vuosineljännestä juuri myyntilukujen kärkeen ponnahtaneen Model 3:n vauhdittamana.

Teslan uusi malli vastaa myös entistä paremmin autokaupan muuttuviin trendeihin. Asiakkaat siirtyvät crossovereihin ja isoihin katumaastureihin perinteisten sedanien kustannuksella.

“Katumaastureiden ja crossovereiden luokka saattaa kaksinkertaistaa Teslan potentiaalisen markkinan”
Tesla esitteli kauan odotetun sähköisen crossoverin – Musk seremoniamestarina
 
Omalla tavallaan hassu juttu, että näitä sähköautoja esitellään yli 1.5v ennenkuin niitä aletaan toimittamaan. Hirveä kiire esitellä eräänlaista autojen "vaporwarea".
 
Omalla tavallaan hassu juttu, että näitä sähköautoja esitellään yli 1.5v ennenkuin niitä aletaan toimittamaan. Hirveä kiire esitellä eräänlaista autojen "vaporwarea".
Myöskin hölmöä kun annetaan kilpailijalle sama 1.5 vuoden etumatka verrattuna siihen että markkinoille tulleeseen reakoitaisiin.
 
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.
 
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.
Et ole ainut mut osahan pitää tuota kätevämpänä kuin 1-2 kertaa kuukaudessa muutaman minuutin huoltamolla käyntiä.
 
Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh. :facepalm:

Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.
 
Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh. :facepalm:

Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.
Niin no tuossa luottelitkin noi päivittäin käytettävät sähkövempeleet jotka langattomalla latauksella toimii nostaen vain telineeseen. Auto nyt ei itsestään kytkeydy ajettaessa "telineeseensä" lataukseen. Imuria ei tule päivittäin käytettyä ja kyllä sen johto vähän vaivalloinen on. Jos nyt ihan ajankäytöllisestikin mietitään niin se päivittäinen johdonkytkentä vie enemmän aikaa kuukaudessa kuin se 1-2 tankkausta.

Kunkin mieltymyksiä ja :facepalm: vaan takaisin sinne perustelujen köykäsyydestä joilla facepalmaat.
 
Niin no tuossa luottelitkin noi päivittäin käytettävät sähkövempeleet jotka langattomalla latauksella toimii nostaen vain telineeseen. Auto nyt ei itsestään kytkeydy ajettaessa "telineeseensä" lataukseen. Imuria ei tule päivittäin käytettyä ja kyllä sen johto vähän vaivalloinen on. Jos nyt ihan ajankäytöllisestikin mietitään niin se päivittäinen johdonkytkentä vie enemmän aikaa kuukaudessa kuin se 1-2 tankkausta.

Kunkin mieltymyksiä ja :facepalm: vaan takaisin sinne perustelujen köykäsyydestä joilla facepalmaat.
Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.
 
Joku tällainen pitäisi olla lohkolämmittimellekin, niin ei haittaisi latailu.


Eiköhän tuo olis yksinkertaisempi Cartersian robotilla tehdä eikä käyttää noin hankalasti ohjattavaa. Mutta olihan toi kyseinen mielessä kirjoittaessa jättäen pois demo härvelit.

Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.

Kyllähän siinä 7.5minuutissa se 1-2 tankkausta ehtii hyvinkin. Jos 15000km/vuosi keskiarvo ajokilometrit niin 1250km/kk. Vähäkuluttavalla ei edes osu sitä kahta tankkausta joka kuulle. Oikein pihillä ei edes yhtä tankkausta kuulle. Sulle tulee myös aika kiire jos 30 sekunnissa meinaat asian hoitaa. Seinälaturista kyllä onnistuu, mutta kaivappa se shukopistokkeen johto autosta ja virität sen vaikka työpaikalla.

Ja lisäksi kyllä oikeasti vietät siellä bensa-asemalla sähköauton kanssa enemmän aikaa vuodessa kuin dieselin kanssa. Yksikin pidempi matka latauspysähdyksellä niin se on siinä. Toki se mitä tekee siellä bensa-asemalla on erilaista.

Työpaikan pihassakin yksi tämän tyyppinen roikkuu töpselistä joka päivä.

Plugit
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh. :facepalm:

Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.

Huh huh, osusko pahaan paikkaan? Valitettavasti tällä hetkellä sähköautoilu on harrastus, mutta kai siitä joskus voi tulla ihan vaan liikkumiseenkin soveltuva laite.
 
Eiköhän tuo olis yksinkertaisempi Cartersian robotilla tehdä eikä käyttää noin hankalasti ohjattavaa. Mutta olihan toi kyseinen mielessä kirjoittaessa jättäen pois demo härvelit.



Kyllähän siinä 7.5minuutissa se 1-2 tankkausta ehtii hyvinkin. Jos 15000km/vuosi keskiarvo ajokilometrit niin 1250km/kk. Vähäkuluttavalla ei edes osu sitä kahta tankkausta joka kuulle. Oikein pihillä ei edes yhtä tankkausta kuulle. Sulle tulee myös aika kiire jos 30 sekunnissa meinaat asian hoitaa. Seinälaturista kyllä onnistuu, mutta kaivappa se shukopistokkeen johto autosta ja virität sen vaikka työpaikalla.

Ja lisäksi kyllä oikeasti vietät siellä bensa-asemalla sähköauton kanssa enemmän aikaa vuodessa kuin dieselin kanssa. Yksikin pidempi matka latauspysähdyksellä niin se on siinä. Toki se mitä tekee siellä bensa-asemalla on erilaista.

Työpaikan pihassakin yksi tämän tyyppinen roikkuu töpselistä joka päivä.

Plugit
Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin. Tankkaamisessa menee aikaa myös asemalle ajamiseen, lataamalla ei.

Sähköauton kanssa huoltoasemalle ei joutuisi edes menemään.
 
Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin.

Sähköauton kanssa huoltoasemalle ei joutuisi edes menemään.

No latausasemalle sitten, muutamaksi tunniksi kuluttamaan aikaa. Ellei asu niin että riittävä töpseli on omassa seinässä noin parin muutaman metrin säteellä. Kerrostalon ikkunasta kun heittää roikan kadunvarteen, niin siinä sitä on ihmettelemistä.

En mä nyt enää jaksa uskoa että ladattava auto on kovin monelle vaihtoehto. Itse pystyisin sellaisen kanssa elämään, koska sähköä saa pistokkeesta, ja se on omassa seinässä kiinni. Sähkölaskua voisin sitten kauhistella.

Täällä on yksi latauspiste, mutta en tiedä tarkalleen onko se vain Toyotan omistajille vai jotenkin kaikille muillekin käytössä, ko liikkeen pihassa siis.

sahko.jpg
 
No latausasemalle sitten, muutamaksi tunniksi kuluttamaan aikaa. Ellei asu niin että riittävä töpseli on omassa seinässä noin parin muutaman metrin säteellä. Kerrostalon ikkunasta kun heittää roikan kadunvarteen, niin siinä sitä on ihmettelemistä.

En mä nyt enää jaksa uskoa että ladattava auto on kovin monelle vaihtoehto. Itse pystyisin sellaisen kanssa elämään, koska sähköä saa pistokkeesta, ja se on omassa seinässä kiinni. Sähkölaskua voisin sitten kauhistella.

Täällä on yksi latauspiste, mutta en tiedä tarkalleen onko se vain Toyotan omistajille vai jotenkin kaikille muillekin käytössä, ko liikkeen pihassa siis.

sahko.jpg
Ei sähköautossa olekkaan järkeä jos sitä ei voi ladata kotona. Kun sitä voi, niin latausasemille harvemmin on tarvetta. Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin käy.
 
Ei sähköautossa olekkaan järkeä jos sitä ei voi ladata kotona. Kun sitä voi, niin latausasemille harvemmin on tarvetta. Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin käy.

Tilastokeskus - Asunnot ja asuinolot 2017

Pari vuotta vanha käppyrä kerrostaloasumisen lisääntymisestä. Ihmettelen jos suunta kääntyisi äkisti johonkin muuhun.
Sehän on jo käsitelty miten ja mitä kustannuksia sellaisten kerrostalojen uudellen piuhoittaminen kustantaisi, ja mikä olisi kulujako/osake, myös onko edes tolppapaikkoja. Rivaritkaan ei ongelmattomia tässä suhteessa.

Suomessahan tämä on lillukanvarsia. Mitenköhän tuo mahtaisi toimia vaikka Pariisissa tai Lontoossa, kaikille sähköä helposti, kun asukkaita onkin miljoonia/kaupunki

Sitä odotellessa, sanotaan vaikka 50-100 vuotta kun infra keksitään muuttaa kokonaan uusiksi. Joka ei siltikään poista haja-asutusalueita missä pitkät välimatkat. Mutta vihreää utopiaa yhtä kaikki.
 
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.

No on meitä ainakin kaksi. Tuosta oon kärsinyt tarpeeksi ja nyt on mukavampi kahvia juodessa laittaa eeberi päälle ja lähteä kohta lämpimällä autolla matkaan. Töpselivehkeissä auto tahtoo jäähtyä hetken kaapelista irtaantumisen jälkeen.
 
Eiköhän se homma vaan mene siihen että polttomoottoriautoja ei kielletä, on vaan pakko käyttää a) etanolia tai b ) kaasua tai c ) edellisiä + sähkömoottoria, ja tavalliset polttomoottorit aluksi myyntikieltoon 2030 ja myöhemmin käyttö kokonaan joskus 2050
 
Tilastokeskus - Asunnot ja asuinolot 2017

Pari vuotta vanha käppyrä kerrostaloasumisen lisääntymisestä. Ihmettelen jos suunta kääntyisi äkisti johonkin muuhun.
Sehän on jo käsitelty miten ja mitä kustannuksia sellaisten kerrostalojen uudellen piuhoittaminen kustantaisi, ja mikä olisi kulujako/osake, myös onko edes tolppapaikkoja. Rivaritkaan ei ongelmattomia tässä suhteessa.

Suomessahan tämä on lillukanvarsia. Mitenköhän tuo mahtaisi toimia vaikka Pariisissa tai Lontoossa, kaikille sähköä helposti, kun asukkaita onkin miljoonia/kaupunki

Sitä odotellessa, sanotaan vaikka 50-100 vuotta kun infra keksitään muuttaa kokonaan uusiksi. Joka ei siltikään poista haja-asutusalueita missä pitkät välimatkat. Mutta vihreää utopiaa yhtä kaikki.

KT on ihan ok metroaseman vieressä, mutta yli kilometrin päässä asemasta olevia yli yksiön kokoisia asuntoja en tajua. Vaikka olisi vanha talo tontin kera, niin piuhoitus on jäjettömän kallista. Eivät sovi sähköautoille koskaan.
 
Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.
Meneekö edes 30 sekuntia? Eihän tankkauspistoolin tökkäämisessäkään korkin avaamisineen mene kuin 10 sekuntia kun sen rutiinilla tekee. Lohkolämppärin johdon kiinnittämisessä menee viisi sekuntia jos oikein hidastelee.
 
Eiköhän se homma vaan mene siihen että polttomoottoriautoja ei kielletä, on vaan pakko käyttää a) etanolia tai b ) kaasua tai c ) edellisiä + sähkömoottoria, ja tavalliset polttomoottorit aluksi myyntikieltoon 2030 ja myöhemmin käyttö kokonaan joskus 2050

Etanoli ei tuohon hommaan sovellu kuin pienessä mittakaavassa, koska ainoastaan jäte-etanolia voi pitää ilmastopäästöjen suhteen hyvänä vaihtoehtona, ja sen tuotantoa ei saada ymmärtääkseni kovin paljon enää kasvatettua. Flexfuel-autot ovat myös käytännössä poistuneet (uusien) markkinoilta. Biodiesel ja kaasu ovat todennäköisesti ok, mutta etanoli on marginaalia.

Muuten veikkaan kyllä itsekin, että biopolttoaineet ja hybridit ovat kosheria vielä 2030-luvulla. Lähipäästöjähän näistäkin tulee, mutta sitä todennäköisesti katsotaan vielä ensi vaiheessa sormien läpi.
 
No on meitä ainakin kaksi. Tuosta oon kärsinyt tarpeeksi ja nyt on mukavampi kahvia juodessa laittaa eeberi päälle ja lähteä kohta lämpimällä autolla matkaan. Töpselivehkeissä auto tahtoo jäähtyä hetken kaapelista irtaantumisen jälkeen.

Itse en ole eberia tai vastaavaa koskaan omistanut, mutta periaatteessa kiinnostaisi, koska nykyautoissa ei kai ole mahdollisuutta kunnollisen lohkolämmittimeenkään. Meidän 80 asunnon yhtiössä on ehkä pari töpseliä kiinni pitävää enään nykyään. Itse olen näistä toinen, kun minulla on oikea lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin.

Käsittäkseni nämä Eberit "palaa puhki" parin vuoden välein ja on maksettava kallis remppa. Miten on?

Lisäksi 12v akku on kovilla ebereiden vuoksi ja niitä ei oikein voi käyttää jos ajaa paljon nurkka-ajoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 180
Viestejä
4 591 408
Jäsenet
75 574
Uusin jäsen
AVM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom