Keskustelua hybridiautoista

Toisaalta varmasti jokainen esittelyautokin myydään jossain vaiheessa, eikä se näy sitten enää rekisteröintitilastossa uudestaan.

Toki myydään, silloin se näkyy vaan käytettyjen myynnissä. Maahantuojilla on ikävät jälleenmyyntisopparit, missä velvoitetaan laittamaan vaikka mitä kampetta kilpiin että saadaan rekisteröintitilastoja kaunisteltua. Tämähän pätee ihan joka merkkiin tai malliin, pitää olla x määrä autoja kilvissä. Kohtuus kuitenkin, ei mersumyyjällä tarvitse olla AMG versiota kilvissä kaikista eri versioista.

Nythän joku voisi etsiä 2018 rekattuja hybrid ja sähköautoja erittäin pienillä kilsoilla, vieläpä mainosteipit kyljessä, ellei erikseen ole mainittu olevan esittelyauto.
 
Oikeasti ihmettelee hän eli mä seuraavaa: Miksi Kia Niro hybridiin kun lisätään pistorasia kylkeen se maksaa 7000€?
1.6 GDI Hybrid EX DCT 30530€ vs 1.6 GDI Plug-In Hybrid EX DCT 37507€
Molemmissa 103.6/141 kW/hv eli samat moottorit, kun samat yhteishuipputehot. Muutenkin kaikki muut speksit on yks yhteen paitsi tietenkin akkukapasiteetin ero 1,56 vs 8.9 kWh. 1000€ / kWh lisähintaa?

Plugaria ajattelin koska pääsisin työmatkat 28 km / päivä sähköllä vaikka keskitalvella. Mutta tuolla säästää vain tankillisen bensaa /kk. Mulla menee about 2 tankillista kuussa nykyisellä Ceedillä, joten optimaalisesti 140€ jää pois, mutta tilalle tulee 30€ duunin verotusarvo + omat sähköt, jonka hinta kokonaan vielä kyseenalaista, joten säästöt jää alle 100€ / kk. 7000€ / 5v / 12 kk = 116€. Joten kannattavaa tuosta ei saa mitenkään itselle vs töpselitön versio. Höh! (5v koska sitten menee viimeistään vaihtoon, koska takuuta 2v jäljellä, niin jälleenmyyntihinnan rajumpi lasku lähtee tuon jälkeen omassa ajatusmaailmassani)
 
No saathan sä siitä myydessäkin 7000e enemmän noin kärjistetysti. Mikä on pääomakulu 7000e rahoittamiseen verrattuna polttoainesäästöön? Se on säästöä siltä sekunnilta kun polttoainesäästön erotuksesta vähentää rahoituskoron.
 
Ei noi edullisen pään plugin-hybridit oikein millään mittapuulla ole järkeviä taloudellisesti. Yli 50000e plugin-hybrideissä alkaa verohyöty olemaan sitä luokkaa että muuttuvat järkeviksi.
 
Lisäksi tuollaisen plug-in Kian arvo tippuu kuin lehmän häntä ekana vuotena. Esimerkiksi lähes 50ke maksavaa plug-in Optimaa saa reilun vuoden ikäisenä noin 35ke:llä. Mieluummin sellainen kuin uusi Niro.
 
Lisäksi tuollaisen plug-in Kian arvo tippuu kuin lehmän häntä ekana vuotena. Esimerkiksi lähes 50ke maksavaa plug-in Optimaa saa reilun vuoden ikäisenä noin 35ke:llä. Mieluummin sellainen kuin uusi Niro.
Optiman tosiaan saa Niroa halvemmalla, vaikka Optima on isompi auto. Ladattava alkaen 29 700€.
KIA vaihtoautot - Laaja valikoima eri malleja


Maahantuojalla alkaa olla jonoksi asti Tesla Model 3:sia odottamassa asiakasta. Jotain 40 autoa luovutettavana. Useat näyttää olevan mustia. Facebook:

FB_IMG_1552050584244.jpg
 
Onko hajua onko tuossa Uudessa Corollassa Car play- tai android auto(tjsp)-tukea? Olin joskus lukevinani, että Toyotan malleihin olisi tuo tulossa, mutta en löytänyt mitään mainintoja noista.

Oon vähän miettinyt itselle tuollaista pari-kolme vuotta vanhaa Farkku Auris Hybridiä tai sitten odottelisi noita käytettyjä Uusia Corolloja. Jos tossa Uudessa Corollassa olis Car play niin voisin, ehkä odotella niitä. Jos ei niin sitten menee valinta vähän vaikeammaksi.

BTW. Jos tuo roskalehden toimittaja lukee tätä, niin EVVK joku 0-100 aika!
 
Optiman tosiaan saa Niroa halvemmalla, vaikka Optima on isompi auto. Ladattava alkaen 29 700€.
KIA vaihtoautot - Laaja valikoima eri malleja


Maahantuojalla alkaa olla jonoksi asti Tesla Model 3:sia odottamassa asiakasta. Jotain 40 autoa luovutettavana. Useat näyttää olevan mustia. Facebook:

FB_IMG_1552050584244.jpg
Eikös tässä Model 3:ssa pitäny olla "Unlimited demand" ja kaikki pitäs mennä niin nopeasti kun TSLAQ kerkee valmistamaan? /s

TosiFaneille(tm), osakkeenomistajille ja Teslan henkilöstölle tulee tuskallisen tutuksi kuinka ohut kysyntä tuollaiselle $35k+ autoille oikeasti on. Sitten kun ottaa huomioon, että vanha Trabant on luotettavampi kun nuo Teslat niin ei lupaa hyvää hyvää Teslalle.
 
Kyl sille kysyntää varmastikin on, vastaavaa tuotetta kun ei vielä ole. Vähä kuin automaailman iPhone. Mut yksi tehdas ei pysty koko maailmaa saamaan valmiiksi, niinsanotusti.

Parin vuoden sisällä selviää miten huolto/jälkimarkkinointi selviää niiden vikojen ja huoltojen kanssa, niissä kun on puuhaa ihan hyvämaineisillakin valmistajilla, esim Subaru tai Citroen. Tarpeeksi isoja sarjoja tehdään niin aina on joku sekundakin seassa.
 
Kyl sille kysyntää varmastikin on, vastaavaa tuotetta kun ei vielä ole. Vähä kuin automaailman iPhone. Mut yksi tehdas ei pysty koko maailmaa saamaan valmiiksi, niinsanotusti.

Parin vuoden sisällä selviää miten huolto/jälkimarkkinointi selviää niiden vikojen ja huoltojen kanssa, niissä kun on puuhaa ihan hyvämaineisillakin valmistajilla, esim Subaru tai Citroen. Tarpeeksi isoja sarjoja tehdään niin aina on joku sekundakin seassa.
Kysyntää on mutta autot seisoo "diilereiden" takapihalla? Tuollaisia kuvia on ympäri USAa ja Eurooppaa. Eikä pelkästään tuo yksi täältä härmästä.

EDIT: Tarviiko Citroeniin tai Subaruun venata puskuria 3kk?
 
Mun jälkimmäinen kappale ikäänkuin vastas/viittas sun edittiin.

Kyl niitä sarjoja myymälöissä helposti on, ei tartte mennä kuin jonnekin Seinäjoen Käyttöautoon niin ulkona on koko ajan noin tusinan verran rekisteröimättömiä CR-Veitä odottamassa luovutuksiaan. Seuratkaamme uutisointia siis.

Mut Teslan laatu ja huoltoverkon ohuus muodostuu käsi kädessä ongelmaksi, halvat kolmoset tukehduttaa palvelut ja kalliimpien S/X ostajat kypsyy odotellessa venyviä huoltoaikoja, kuten Norjassa on jo käynyt.
 
Tsot tsot, uudessa corollassa kun on uutena tullut mekaaninen ykkösvaihde terävöittämään lähtötuntumaa ja kiihdytystä ja sen jälkeen se vaihtaa ”kakkoselle” jonka hoitaa perinteinen variaattori. Kovemmassa vauhdissa kuminauhamaisuuden ei pitäisi olla yhtä selkeästi aistittavissa. Eli tutkikaahan asioita ennenkuin hyppäätte johtopäätöksiin yhden iltapäivälehden arvostelun perusteella.

Se Toyotan uuden "kovalla ykkösellä" olevan CVT vaihteiston ei ole tarkoitus "terävöittää" lähtötuntumaa, koska ei se kiilahihna luista lainkaan (tai jos luistaa niin remontti). Tuo mekaaninen liikkeelelähtövaihde on rakennettu sinne siksi että kiilahihnasta voidaan tehdä kevyempi kun se kaikkein suurinta momenttia siirtävä välityssuhde voidaan jättää pois.

Kyl niitä sarjoja myymälöissä helposti on, ei tartte mennä kuin jonnekin Seinäjoen Käyttöautoon niin ulkona on koko ajan noin tusinan verran rekisteröimättömiä CR-Veitä odottamassa luovutuksiaan. Seuratkaamme uutisointia siis.

Suurin osa niistä autoliikkeiden pihoissa makaavista autoista on myymättömiä autoja. Tuollaiset perusautot tilataan könttänä tehtaalta ja jaellaan ympäri suomea jälleenmyyjien myyntivarastoihin josta sitten myydään asiakkaille, vain vähän paremman luokan autot tehdään vasta tilauksesta ja ostaja on jo tiedossa kun autoa kasataan.

Sitä en tiedä mikä Teslan toimintaperiaate on, ilmeisesti nekin tekevät autoja varastoon ja toivovat että joku tulee ja ostaa yhden.
 
Tuollaiset perusautot tilataan könttänä tehtaalta ja jaellaan ympäri suomea jälleenmyyjien myyntivarastoihin josta sitten myydään asiakkaille, vain vähän paremman luokan autot tehdään vasta tilauksesta ja ostaja on jo tiedossa kun autoa kasataan.
Ei tuo nyt hinnan mukaan mene.

Kyllähän nyt tehdastilauksia tehdään ihan halvimmista peruskipoistakin, vaikkka voi olla varastoakin jostain versiosta. Kyllä niitä tehdasvaruste/väri/voimalinja/verhoilu yhdistelmiä tulee silti niin paljon, ettei todellakaan seisoteta liikkeen pihassa kaikkia. Varsinkin kun ei se niin kauhean hyvä business ole sitoa nopeasti arvoaan menettävää tavaraa isoa määrää varastoksi.

Ja vastaavasti niitä premiumeja on yhtälailla joitakin yksilöitä usein "nopeaan toimitukseen" koska sekin on toisille myyntivaltti.
 
Ei tuo nyt hinnan mukaan mene.

Kyllähän nyt tehdastilauksia tehdään ihan halvimmista peruskipoistakin, vaikkka voi olla varastoakin jostain versiosta. Kyllä niitä tehdasvaruste/väri/voimalinja/verhoilu yhdistelmiä tulee silti niin paljon, ettei todellakaan seisoteta liikkeen pihassa kaikkia. Varsinkin kun ei se niin kauhean hyvä business ole sitoa nopeasti arvoaan menettävää tavaraa isoa määrää varastoksi.

Ja vastaavasti niitä premiumeja on yhtälailla joitakin yksilöitä usein "nopeaan toimitukseen" koska sekin on toisille myyntivaltti.

Kyllähän niitä autoja on liikkeiden pihalla, myyntivarastossa. Maahantuojan omaisuutta, yhtälailla niitä on esim. Hangossa isolla kentällä. Se nyt on sama missä ne seisoo, ja sikäli että kippoja on ympäri suomea niin toimitusta voi nopeuttaa edes vähän. Pätee siis näihin varastoautoihin.

Se mitä erikseen tilataan tehtailta, on sitten oma lukunsa. @Pakana on siis oikeassa.
 
No tietysti myös perusauton voi tilata tehtaalta, kun valitsee vaan sellaisen varustekombinaation jota ei maasta löydy valmiina*, ja premiumautojakin on muutama varastossa, jos ei muuta niin vähintään koeajoautoksi, mutta noin se pääsääntöisesti menee.

*käytännössä mä olen parikin kertaa törmännyt tilanteeseen jossa automyyjä ei halua myydä tehdastilattavaa autoa. Eka oli 12 vuotta sitten Fiat Ducatosta ei saanut tarjousta koska "menisi tehdastilaukseen" ja viime kesänä Opel Astrasta oli vain maassa olevat autot mahdollista ostaa ja Suzukeja ei saanut ollenkaan. Tosin viime kesänä oli se veromuutoshärdelli.
 
Eikös tässä Model 3:ssa pitäny olla "Unlimited demand" ja kaikki pitäs mennä niin nopeasti kun TSLAQ kerkee valmistamaan? /s

TosiFaneille(tm), osakkeenomistajille ja Teslan henkilöstölle tulee tuskallisen tutuksi kuinka ohut kysyntä tuollaiselle $35k+ autoille oikeasti on. Sitten kun ottaa huomioon, että vanha Trabant on luotettavampi kun nuo Teslat niin ei lupaa hyvää hyvää Teslalle.
Ilmeisesti nuo Suomeen tulleet Model 3:set on tehdastilauksia, tai on tullut Teslan varastosta sopivalla värillä oleva auto suoraan. Tökkisi vain autojen luovutus, kun laivoista on tullut kerralla enempi uutta 3 mallia. Täytyy kumminkin fiksailla kuljetuksessa tulleet viat kuntoon ennen luovutusta.

Luultavasti nuo autot menisi tässä maaliskuun aikana asiakkaille, mutta vielä pitäisi tulla lisääkin autoja. Muistelen että yli 200 kpl Model kolmosia olisi tilattu.
 
Eihän model 3:sia ole ollut yhtäkään kappaletta Suomessa. Nyt se yksi iso laiva toi tuhansia eurooppana ja sieltä ne varmaan laivattiin erikseen Suomeen. Kaikki tulivat yhden päivän sisällä yhtenä mällinä.

En ihmettele jos kertapanoksena saapuvien autojen toimitus kestää minimaalisella maaorganisaatiolla toimivalta firmalta pidempään kuin pari päivää.
 
Jep. Tammikuussa ei ollut vielä yhtään autoa. Helmikuussa rekisteröitiin 37 Tesla Model 3:sta. Taisi olla vielä helmikuun loppupupolella vasta. Selvästi suurin ruuhka on nyt maaliskuussa, kun on kokonaiset 31 päivää aikaa toimittaa autoja asiakkaille.

Koska tilaus on netin kautta, niin ainakin 3 päivää on aikaa koeajaa ja palauttaa Tesla takaisin liikkeeseen ja saada kaikki rahat takaisin. Voi olla myös tuollaisia tapauksia, kun Model S mallikin halpeni (vähintään) 15 000€, eli kannattaa perua kaupat ja tilata uusi halvempi auto heti perään tilalle. Myös uusia Model 3 malleja on varmaan palautettu muutama, koska ei ole ollut mahdollisuutta koeajaa autoa.
 
Minun on vaikea uskoa, että kukaan palauttaisi kolmosta tässä vaiheessa.

Jos joku on sellaiseen teslapsykoosiin vaipunut, että kolmonen on jo tässä vaiheessa käsissä, niin 2-3pv koeajo tuskin ehtii parantamaan siitä taudista.
 
Alkaa tuo halvennettu Long Range Model kolmonen olla jo sopivissa hinnoissa tai sitten 89 500€ maksava Model S 100D. Model X on myös hyvä, jos tarvitsee seitsemän penkkiä tai koukun.

Kumminkin iso akku ja nelivetoisia. Ne halvemmat kolmoset on karsitumpia, mutta onhan niissä toki hinta/laatu parempi. Hankalampi toki saada autoa myytyä voitollisesti, mutta saahan Tesla rahaa latauksista ja autojen huollosta. Varmaan jotain muitakin maksullisia palveluita keksitään.
 
Model 3:sten huoltokustannuskokemuksia odotan kyllä mielenkiinnolla. Kuitenkin isoin pointti sähköautossa on monelle kustannukset, ja se edellyttää, että yllämainitut pysyvät vähintäänkin kohtuullisina. Halpa käyttövoima, tai siis sen kevyt verotus, ei paljoa lohduta jos huoltokulut on kovat, varsinkin kun arvonalenemakin on kuitenkin pääsääntöisesti polttista suurempi.

Kovasti sähköautoissa on hehkutettu pienempiä huoltokuluja, mutta tähän asti mitä on Tesloista lukenut, niin ei ole vakuuttanut. Usein kun jutut tuntuvat olevan suurinpiirtein että "juu tosi halvalla on mennyt, ovenkahvat vaihdettu kerran takuuseen ja kerran itse hintaan 2000€, plus keskusnäyttö vaihdettu hintaa 3000€, mutta muuten vain perushuollot" (jotka maksaa saman verran kuin polttiksissa).

Tämä toki kärsistäen, mutta joka tapauksessa kammotun TSI-konerempan hintaisiin "pikkuvikoihin" suhtaudutaan aika paljon ymmärteväisemmin, kun 100 000€+ autoissa tuo ei varmaan monia häiritse, mutta kun päästään tuonne ns. normihintaluokkiin, niin alkaa varmaan yhä useampaa kiinnostamaan.

Toki nuo ensimmäiset tessut ei ihan perusautoja olleet, joten ehkä kolmonen on tosiana halvempi huoltaa, toivoa sopii.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrujen herkistely ei kuulu tuohon huoltopakettiin ja sen kannattaa teettää. Olikohan noin 200€.

Muuten Teslaa ei tarvitse välttämättä huoltaa, kun takuu pysyy huoltamattakin voimassa. 80tkm (4 vuotta) huolto 950€, johon kuuluu akun jäähdytysnesteen vaihto. Eli "välttämätön" huolto 4 vuoden tai 80tkm välein.

Maksaisi jarrujen herkistelyn kanssa 290€ per vuosi. Paitsi jarrut kannattaa herkistellä kerran vuodessa, niin ei sitten ruostu jumiin.
 
Plugaria ajattelin koska pääsisin työmatkat 28 km / päivä sähköllä vaikka keskitalvella. Mutta tuolla säästää vain tankillisen bensaa /kk. Mulla menee about 2 tankillista kuussa nykyisellä Ceedillä, joten optimaalisesti 140€ jää pois, mutta tilalle tulee 30€ duunin verotusarvo + omat sähköt, jonka hinta kokonaan vielä kyseenalaista, joten säästöt jää alle 100€ / kk. 7000€ / 5v / 12 kk = 116€. Joten kannattavaa tuosta ei saa mitenkään itselle vs töpselitön versio. Höh! (5v koska sitten menee viimeistään vaihtoon, koska takuuta 2v jäljellä, niin jälleenmyyntihinnan rajumpi lasku lähtee tuon jälkeen omassa ajatusmaailmassani)

Jännä miten sitkeästi ihmiset olettavat että polttisten kulut pysyvät samana mitä se on tällähetkellä. Lasketaan tämänhetken tilanne ja skaalataan se 5-10 vuodelle.

Oikeasti käsi pystyyn joka uskoo ettei polttisten veroja nosteta exponentiaalisesti seuraavien parinvuoden aikana. Suomen valtio on sitoutunut tavoitteeseensa ja se toteutetaan tavalla tai toisella. Joko vapaaehtoisesti tai väkisin. Jälkimmäinen tarkoittaa polttoaineiden ja verojen korotusta nopeutetulla aikataululla.

Samaan miinaan tässä astutaan kun lasketaan aurinkopaneelien takaisinmaksuaikoja. Oletetaan että sähkönhinta pysyy vakiona ikuisesti.
 
Hep!

Minä uskon että polttiksen veroja ei nosteta exponentiaalisesti seuraavien parin vuoden aikana.
Juu, ei olla nostamassa, koska se olisi polittinen itsemurha.

Pitkällä aikavälillä etenkin sähköautoilu kallistuu, sehän on lähes varmaa. Nyt oikeastaan vain autot itsessään ovat kalliita (autoveroton hinta) ja valtio lähinnä nuolee näppejään ja se ei tule kauaa jatkumaan.

Päästöillä ei sinänsä ole mitään tekemistä autoilun verotuksen kannalta, sillä autoilua on verotettu rankasti paljon ennen kuin mistään co2-päästöistä oltiin kuultukaan. Nyt sitä vain käytetään yhtenä perusteena ja toisaalta hieman myös ohjataan kulutusta.
 
Joku "dieselvero" voisi olla sähköautoille, koska sähköä verotetaan aika vähän. Tuollainen pieni vero jo onkin. Silti Model S vero on vain 250€ vuodessa ja omassa pakuksi rekatussa dieselissä 400€, joka menee kokonaispainon mukaan. Tuo Teslan maksu voisikin nousta vaikka 250 -> 450€ vuodessa. Olisi vähän tasapuolisempaa, kun sähköautolla on nyt niin halpa ajaa, jos lataa auton kotona.
 
Jos autoilun verotusta jotenkin merkittävästi muutetaan, niin todennäköisesti joku ruuhka/kilometripohjainen verotusmuoto olisi todennäköisin.

Autoilun haitoista 95% muodostuu kaupunkialueella ruuhkina, katupölynä ja meluna. Sen haitan verottaminen polttoaineveroilla on melkolailla mahdotonta. Verotuksen pitäisi riippua siitä, että missä ajetaan.
 
Jos autoilun verotusta jotenkin merkittävästi muutetaan, niin todennäköisesti joku ruuhka/kilometripohjainen verotusmuoto olisi todennäköisin.

Autoilun haitoista 95% muodostuu kaupunkialueella ruuhkina, katupölynä ja meluna. Sen haitan verottaminen polttoaineveroilla on melkolailla mahdotonta. Verotuksen pitäisi riippua siitä, että missä ajetaan.
Kyllä se vero pitäisi kohdistua siihen kuinka paljon ajetaan ajoi sitten missä tahansa.
 
Kyllä se vero pitäisi kohdistua siihen kuinka paljon ajetaan ajoi sitten missä tahansa.
Miksi?

Minusta pitäisi verottaa sitä, mistä on eniten muille haittaa. Eli kaupunkien keskustojen tukkimisesta.

Mulle (Ja kaikille muille?) on yks ja hailee jos joku ajelee jossain kuusankoskella jossa ei ole ruuhkia ikinä ja ilmanlaatuunkin autojen vaikutus on mitätön.
 
Tuo keskustojen verottaminenkin saattaa alkaa näivettämään kaupunkeja ja lopputuloksena ihmiset ajavat autolla entistäkin enemmän ajelemalla kaupunkien reunamien kauppakeskuksiin.
 
Miksi?

Minusta pitäisi verottaa sitä, mistä on eniten muille haittaa. Eli kaupunkien keskustojen tukkimisesta.

Mulle (Ja kaikille muille?) on yks ja hailee jos joku ajelee jossain kuusankoskella jossa ei ole ruuhkia ikinä ja ilmanlaatuunkin autojen vaikutus on mitätön.
Koska se ei ole mitenkään tasa-arvoista, että jossain landelle voisi vuodessa ajaa mittariin 100tkm samoilla "verokuluilla" kuin pk-seudulla 10tkm. Aivan saletisti sillä 100tkm ajavalla on suurempi negatiivinen kokonaisvaikutus kuin sillä 10tkm ajavalla.
 
Juu, ei olla nostamassa, koska se olisi polittinen itsemurha.

Pitkällä aikavälillä etenkin sähköautoilu kallistuu, sehän on lähes varmaa. Nyt oikeastaan vain autot itsessään ovat kalliita (autoveroton hinta) ja valtio lähinnä nuolee näppejään ja se ei tule kauaa jatkumaan.

Päästöillä ei sinänsä ole mitään tekemistä autoilun verotuksen kannalta, sillä autoilua on verotettu rankasti paljon ennen kuin mistään co2-päästöistä oltiin kuultukaan. Nyt sitä vain käytetään yhtenä perusteena ja toisaalta hieman myös ohjataan kulutusta.

Melkeinpä yhtä hyvin voisi laittaa että: Oikeasti käsi pystyyn joka uskoo ettei sähköautojen veroja nosteta exponentiaalisesti seuraavien parinvuoden jälkeen.

Sehän nyt on päivänselvä että sähköautoja tullaan verottamaan nykyistä enemmän. Pointtini oli se, että polttiksen ja sähkärin ERO tulee olemaan suurempi kuin nykyään. Koskee sekä omistamista että käyttökustannuksia.

Ainahan tietysti asian voi tahallaan ymmärtää väärin oman näkökannan mukaisesti. Tässähän ei ole kyse siitä? Kait...
 
Ainakin minusta olisi oikeudenmukaista, että jotain helsingin keskustassa pillurallia ajavaa ja tuhansia ihmisiä melulla ja ruuhkilla haittaavaa ihmistä verotetaan moninkertaisesti enemmän per ajettu kilsa kuin jossain syrjäkylillä OHC-kossu sierraansa raiskaavaa teiniä.

Kummaltakin sama CO2 / litrakohtainen vero, helsingissä sitten merkittävästi korkeampi kilsakohtainen vero päälle joka kompensoi melusta ja ruuhkasta aiheutuvia haittoja.
 
Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla
Ylipäätään sähköautot ovat aika alussa kehityksessä ja varsinkin nyt tästä eteenpäin varmaan tulee aika nopeaa kehitystä. Ensi vuonna tulossa iso määrä uusia sähköautoja markkinoille. Itse ainakin odottelen vielä jokusen vuoden ennenkuin sähköautoa hankin. Kuitenkin kovin kalliita nyt niin harmittaa maksaa todella paljon jostain joka on jo parin vuoden päästä vanha.

Vähän sama kun puhelimissa, mutta niissä nyt ei niin haittaa kun hinta on kuitenkin vaan satasia eikä kymmeniä tuhansia ja puhelin noin muutenkin yleensä hajoaa parin kolmen vuoden päästä jos ei muuten niin vahingossa luiskahtaa taskusta asfaltille tms.
 
Sähköautojen kehitys tai lupaukset paranevat. On vaikeampaa sanoa, vievätkö luvatut parannukset sähköautojen myyntiä eteenpäin vai ovatko ne haitaksi olleessa ennenaikaisia;
Sveitsiläisvalmistaja esitteli sähköauton, jonka lataaminen on yhtä nopeaa kuin tankkaus huoltoasemalla
Jos tuo viiden minuutin latausaika on oikeasti totta, niin aika mullistava keksintö ja käytännössä poistaa oman latausaseman tarpeen. Odottellaan arvosteluja autosta/akusta mielenkiinnolla.

Tässä on taas yksi syy olla ostamatta vielä sähköautoa. Kehitystä tapahtuu nyt niin nopeasti ja paljon, että muutaman vuoden päästä kukaan ei halua ostaa sitä vuoden 2019 antiikkista romua, jonka lataus kestää tunnin eikä viittä minuuttia (kärjistettynä). Se sitten varmaan näkyy suurena arvon alenemana. Toki sitten sille toiselle omistajalle tuollainen käytetty halpa sähköauto olisi varmaan houkutteleva, mutta ensin jonkun pitää ostaa se auto uutena. Tiedän että nuo kaksi lausetta on tavallaan ristiriidassa keskenään, mutta siinä on se ajatus että paljon huonommilla ominaisuuksilla olevaa vanhaa autoa ei haluta ostaa kovin kallilla, jos uusi tarjoaa huomattavasti parempia ominaisuuksia. Unohtamatta hintojen laskua muutenkin, kuten Tesla juuri osoitti.
 
Eli nousuuko nyt hinnat takaisin vanhaan hintatasoon ja siitä 3% vielä lisää vai nouseeko hinnat nykyisestä jo alennetusta hintatasosta 3%.
 
Model S 100D maksaa nyt 83 180€ + autovero 2160€. Eli vielä ei taida olla tuota +3% hinnankorotusta hinnassa.


Ilmeisesti hinnat nousee noista nykyisistä hinnoista. Ne vanhat hinnat kun oli turhan kalliit, eikä myyntiä saatu riittävästi tehtaalle.
 
Siinä on vaan toisaalta sekin, että nuo isot alet S/X annettiin sitten suoraan myyntikatteesta pois... Myyntiä ehkä vauhditetaan, mut entistä vähemmän rahaa vaikeuksissa painiskelevalle valmistajalle per/kpl jota koitetaan paikata puskemalla myyntiä tehokkaammaksi. :beye:
 
Eli nousuuko nyt hinnat takaisin vanhaan hintatasoon ja siitä 3% vielä lisää vai nouseeko hinnat nykyisestä jo alennetusta hintatasosta 3%.
Jossain vaiheessa joidenkin autojen hinnat nousee nykyisistä hinnoista 3%. Ei siis mikään kovin suuri juttu.
Teslan viimeisimmän ilmoituksen mukaan yhtiö ei suljekaan niin montaa kivijalkaliikettä kuin aiemmin oli tarkoitus. Tämän seurauksena joidenkin Teslojen kohdalla hinnat tulevat nousemaan kolmella prosentilla, Tesla kertoo kotisivuillaan.

As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.

Potential Tesla owners will have a week to place their order before prices rise, so current prices are valid until March 18th. There will be no price increase to the $35,000 Model 3. The price increases will only apply to the more expensive variants of Model 3, as well as Model S and X.

Hinnat nousee vasta 18.3. jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin minusta olisi oikeudenmukaista, että jotain helsingin keskustassa pillurallia ajavaa ja tuhansia ihmisiä melulla ja ruuhkilla haittaavaa ihmistä verotetaan moninkertaisesti enemmän per ajettu kilsa kuin jossain syrjäkylillä OHC-kossu sierraansa raiskaavaa teiniä.

Kummaltakin sama CO2 / litrakohtainen vero, helsingissä sitten merkittävästi korkeampi kilsakohtainen vero päälle joka kompensoi melusta ja ruuhkasta aiheutuvia haittoja.
Tuo ei ole valtion asia, vaan kaupunkien asia. Helsingissä on pohdittu välillä ruuhkamaksuja, mutta niissä on tällä hetkellä lakiteknisiä esteitä ja lisäksi poliittista yksimielisyyttä asiassa ei ole. Luulen että kaupungin nykyisellä kasvuvauhdilla ne kuitenkin jossain vaiheessa tulevat.
 
Potential Tesla owners will have a week to place their order before prices rise, so current prices are valid until March 18th.
Uskomatonta pelleilyä Teslan kokoiselta firmalta. :btooth:

Siellä taitaa ihan tosissaan olla paniikki päällä S- ja X-mallien tilauskirjojen kanssa.
 
Uskomatonta pelleilyä Teslan kokoiselta firmalta. :btooth:

Siellä taitaa ihan tosissaan olla paniikki päällä S- ja X-mallien tilauskirjojen kanssa.
Melkoista säätöä hintojen kanssa. Nyt on kumminkin viikko aikaa ostaa halvennettuun hintaan, niin Tesla saa varmasti extra tilauksia hetkeksi aikaa. Lisäksi ilmaista mainosta, kun säheltävät hintojen kanssa.

S ja X malleille tulee 2019 aikana facelift ainakin sisustukseen. Toivottavasti hinta ei muutu. :) Model Y julkaistaan 14.3.

Tekniikan Maailma

Model Y on 10 prosenttia suurempi ja kalliimpi kuin Model 3. Sen kantama jää sitä vastoin hieman lyhyemmäksi kuin Model 3:lla.
 
Kolmosen ja S/X pitkän kantaman versioissa on niin isot erot etten usko henkilökohtaisesti kolmosen kilpailevan niiden kanssa. Ehkä pikkuakku ässän kanssa saattoi isoakkuinen kolmonen, mut...

Ei Bemarin 7-srj/X7 ostajallekaan ole 3-srj vaihtoehtona, en usko sitä Teslankaan kohdalla.
 
Nyt on kumminkin viikko aikaa ostaa halvennettuun hintaan, niin Tesla saa varmasti extra tilauksia hetkeksi aikaa.
Niin, ja jostain syystä tämä tulee juuri kun vuoden ensimmäinen kvartaali lähestyy loppuaan :vihellys:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 180
Viestejä
4 591 408
Jäsenet
75 574
Uusin jäsen
AVM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom