Keskustelua hybridiautoista

Toimittaja olis voinu ottaa ehkä arvostelukohteekseen mallistosta halvemman vaihtoehdon.. Esimerkiksi tuon 1.8 Hybrid Activen jonka hinta näyttää jo varsin kohtuulliselta.

Ilmeisesti tässä oli artikkelissa oli juttuna testata sitä uutta 2.0 hybrid voimalinjaa, mutta jostain syystä toimittaja oli saanut päähänsä, että kyseessä olisi joku hot hatch -tyyppinen sportti, eikä arkipäivän suorityskykyä tarjoava ekologinen hybridivoimalinja, joksi toyota on sen suunnitellut..

Varmasti myydyin malli tulee olemaan joku noista 1.8 hybrid farkkujen varustetasoista, ja sitten ne jotka tahtovat vähän enemmän jerkkua pellin alle ostavat sitten sen autonsa 2.0 hybridinä, jota - toisin kuin artikkelista voisi päätellä - tosiaan saa myös muidenkin varustetasojen kanssa kuin kaikkein korkeimman. Ainoastaan hinnat alkaen -varustetaso Lifessa sitä ei ole saatavilla. Itse veikkaan tuon voimalinjan saavan ihan kohtuullisen markkinaosuuden, vaikkakin Suomessa toki perinteisesti myydään autot aika pienillä moottoreilla.

Toyota Finlandin toimitusjohtaja arvio noin 65% myynnistä tulevan farkuista, mikä varmaan hyvinkin pitää paikkansa. Hatchbacki kun on ihan selkeästi suunnattu eri kohderyhmälle kuin farmari ja sedan, joten sitä ei myöskään kannattaisi arvioida perheautona, vaan enemmänkin kompaktina kaupunkiautona pariskunnille.
 
Tässä mallissa ei ole planeettavaihteistoa vaan edelleen kiilapyörät. Ei ole vielä samaa hybriditekniikkaa, kuin Prius ja Lexuksen mallit.
Siinä on vain yksi ylimääräinen mekaaninen vaihde kytkimen takana, muuten kai tekniikka on samaa kuin ennenkin (viimeisimpine parannuksineen).



Tuo linkkaamasi vaihteisto löytyy vain 1.2T:n kanssa ja kulkee multidrive nimellä, ei liity hybrideihin mitenkään. Toyotan hybridissä on ja on aina ollut planeettavaihteisto. Ja mm Lexus ct 200h ja Auris on täysin identtisillä tekniikoilla.
 
Tekniikan Maailman sähköautojen testissä, varsinkin Lapin maisemissa, tuli ongelmaksi usean sähköauton latauspaikkojen löytyminen. Ratkaisuna varsin kätevä "löytö". Joka kunnassa on melkoinen määrä "voimavirta" siis kolmivaihe 400 V pistorasioita. Ne ovat neuvoteltavissa myös tuollaiseen tilapäislataukseen sähkökulut maksamalla. Tarvitaan vain adapteri type 2 johdolle mukaan autoon. Tekniikan Maailma
 
Tässä mallissa ei ole planeettavaihteistoa vaan edelleen kiilapyörät. Ei ole vielä samaa hybriditekniikkaa, kuin Prius ja Lexuksen mallit.
Siinä on vain yksi ylimääräinen mekaaninen vaihde kytkimen takana, muuten kai tekniikka on samaa kuin ennenkin (viimeisimpine parannuksineen).


No nyt on niin väärää tietoa että pakko oikoa.
Auriksesta lähtien ollut sama voimalinja kuin priuksissa. Hihna CVT löytyy vain ei-hybrit bensamalleista. Terveisin Auris Hybridin omistaja (Edit: siis velkainen haltija);)
 
Tässä mallissa ei ole planeettavaihteistoa vaan edelleen kiilapyörät. Ei ole vielä samaa hybriditekniikkaa, kuin Prius ja Lexuksen mallit.
Siinä on vain yksi ylimääräinen mekaaninen vaihde kytkimen takana, muuten kai tekniikka on samaa kuin ennenkin (viimeisimpine parannuksineen).


Taidat puhua 1.2 T -mallista, mikä ei ole hybridi ollenkaan. Ja miten niin edelleen kiilapyörät? Corollan edeltäjä Auriksessa on sama kahden planeettapyörästön (P410) 3. sukupolven Priuksen tekniikka, eli sama kuin Lexus CT 200h:ssa. Siinä ei ole yhtään kiilapyörää tai hihnaa (ei edes apulaitehihnaa ilmastoinnille tai laturille, eikä jakohihnaakaan).

Tästä voit omin silmin etsiä kiilahihnoja Corollan edeltäjästä, 3.gen P410 (on muuten netin paras video aiheesta):


Tässä Corolla 1.8:n 4.gen P610:


Ja tässä 2.0 hybrid, mikä perustuu hyvin pitkälti 1.8:iin:
 
Ioniq on ollut railakkaasti tuotantokapasiteettirajoitteinen. Toivottavasti Hyundai saa kapasiteettia lisättyä, jotta Konaa ja Ioniqiä saa oikeasti ostettua ilman pitkiä jonotuksia.
 
IONIQ saa lisää rangea: 2020 Hyundai IONIQ Electric arrives this September with more range - PushEVs

Näemmä menny itsellä ohi, jos hinnat ei karkaa pilviin voi tuleva uusi ioniq olla ens vuonna kova sana.
NEFZ tarkoittaa NEDC:tä eli toimintamatka ei ole lähelläkään todellista, minkä voi tietysti 38 kWh:n akustostakin päätellä. Kelpaisi silti varmaan monelle, jos Hyundai tekisi näitä oikeasti merkittäviä määriä. Valitettavasti mikään ei viittaa siihen suuntaan. Muun malliston viherpesua lähinnä.
 
Toyota tuntee asiakkaansa paremmin kuin täällä urputtajat. Kohderyhmää ei todellakaan kiinnostaa mitkään 0-100 kiihtyvyydet eivätkä varsinkaan mitkään nylkyttävät kaksoiskytkinaskit.

Tuon hatchbackin huonot tilat ovat kyllä yllätys itsellenikin.
 
NEFZ tarkoittaa NEDC:tä eli toimintamatka ei ole lähelläkään todellista, minkä voi tietysti 38 kWh:n akustostakin päätellä. Kelpaisi silti varmaan monelle, jos Hyundai tekisi näitä oikeasti merkittäviä määriä. Valitettavasti mikään ei viittaa siihen suuntaan. Muun malliston viherpesua lähinnä.

Ioniq Electriciä alkaa nyt saamaan ihan kohtuullisella toimitusajalla ja MetroAutolla alkoi juuri nopean toimituksen kamppis, jossa tilaavat autoja "hyllyyn" heti toimitettavaksi. Samalla todellinen nollakorko rahoitukseen. Itselleni kelpaisi, jos olisin nyt sähköautoa hommaamassa.
 
Ioniq Electriciä alkaa nyt saamaan ihan kohtuullisella toimitusajalla ja MetroAutolla alkoi juuri nopean toimituksen kamppis, jossa tilaavat autoja "hyllyyn" heti toimitettavaksi. Samalla todellinen nollakorko rahoitukseen. Itselleni kelpaisi, jos olisin nyt sähköautoa hommaamassa.

Ioniq oli helmikuun kolmanneksi rekisteröidyin sähköauto, edellä Tesla Model 3 ja Nissan Leaf. Kolmikko johdossa epäilemättä juurikin sen takia että niitä saa nopealla toimituksella.

Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä | Sähköautoileva motoristi

Sähköautojen myynti ylös 234% viime vuoden helmikuust, lataushybridit ylös 3% Bensa-autot alas -11% ja diesel -17%.
 
Ioniq oli helmikuun kolmanneksi rekisteröidyin sähköauto, edellä Tesla Model 3 ja Nissan Leaf. Kolmikko johdossa epäilemättä juurikin sen takia että niitä saa nopealla toimituksella.

Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä | Sähköautoileva motoristi

Sähköautojen myynti ylös 234% viime vuoden helmikuust, lataushybridit ylös 3% Bensa-autot alas -11% ja diesel -17%.
Ioniqistä tulee kyllä facelift malli ja se voisi viedä vähän myyntiä pois tuolta nykyiseltä mallilta, ainakin jossain vaiheessa.

Nyt on Audilta, Jaguarilta ja Tesla Model 3 uutuudet, niin reipas parannus myyntiin. Lisäksi Model 3 hintaa laskettiin nyt.

Myynti on vähentynyt VW e-Golf ja Tesla Model S kohdalta. e-Golf on aika kallis, mutta Model S ja Model X malleihin tuli jotain 15 000€-60 000€? halvennus hintaan. Luultavasti S ja X tehomalleja varsinkin tilataan nyt enemmän. Toisaalta voivat viedä myyntiä Audilta ja Jaguarilta.

Eniten myyty on Nissan Leaf, mutta Model 3 varmaan ohittaa sen jossain vaiheessa tai jopa jo maaliskuussa.


Niin ja oikea suuntaus tuo yli -10% bensan ja dieselin myynti. Jää enemmän tilaa sähköautoille ja esim Volvon hybrideille.
 
Leaf olisi ihan mielenkiintoinen hankittavaksi jos tykkäisi viritellä talon sähkönkäytön siirtoa vielä enemmän yöajalle (jos siis käyttää esim. pörssisähköä jossa sähkön tuntihinta on selvästi halvempi yöllä). Leaf kun on yksi niistä harvoista autoista joita voisi käyttää myös akkuna talolle jatkossa kun osaa virransiirron toiseenkin suuntaan.
 
Autoteollisuus elää isossa murroksessa. Sähköautot tulevat nyt kovalla rytinällä, se on varmaa. Varmaa on myös se, että joka vuosi tulee uusia sähköautoja, jotka saavat edelliset mallit näyttämään vanhentuneilta, oli niiden vanhojen mallien käyttövoima mikä tahansa. Lisäksi epävarmuutta lisää se, että EU:lla ja sen jäsenvaltioilla on kovat tavoitteet sähköautokannan kasvattamiseen ja näyttää siltä, että tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan melko kovia hintatukia, ellei sähköautojen hinnoissa tapahdu merkittävää laskua lähivuosina (mitä epäilen).

En yhtään ihmettele, että ihmisillä ei ole halua tässä murroksessa hankkia uutta autoa jos vanhalla pärjää edelleen edes muutaman vuoden. Menossa on "odottajan markkinat" ja itsekin olen tyytyväinen, että alla on vajaan kahden vuoden ikäinen auto ja on useampi vuosi aikaa miettiä, mitä laittaa seuraavaksi alle.
 
234% + 3% - 11% -17% = +209%. Mikä lama?

Myytyjen sähköautojen lukumäärä on niin pieni, että vähäinenkin muutos nostaa prosentteja dramaattisesti. Uskon silti, että kiinnostuneita kyllä on. Autoja ei vain oikein vielä saa, kun olemassa olevien mallien tuotanto on niin pientä ja Tesla ei ole vielä tuonut halvempia M3:ia Eurooppaan.

models_2019_03_07_0736.png
 
Autoliikeiden esittelyautot... Niitäkin on. Ei ns. myytyjä, mutta rekisteröityjä. Pitäähän prossat saada kuntoon.
 
Autoliikeiden esittelyautot... Niitäkin on. Ei ns. myytyjä, mutta rekisteröityjä. Pitäähän prossat saada kuntoon.

Toisaalta varmasti jokainen esittelyautokin myydään jossain vaiheessa, eikä se näy sitten enää rekisteröintitilastossa uudestaan.
 
Toisaalta varmasti jokainen esittelyautokin myydään jossain vaiheessa, eikä se näy sitten enää rekisteröintitilastossa uudestaan.

Toki myydään, silloin se näkyy vaan käytettyjen myynnissä. Maahantuojilla on ikävät jälleenmyyntisopparit, missä velvoitetaan laittamaan vaikka mitä kampetta kilpiin että saadaan rekisteröintitilastoja kaunisteltua. Tämähän pätee ihan joka merkkiin tai malliin, pitää olla x määrä autoja kilvissä. Kohtuus kuitenkin, ei mersumyyjällä tarvitse olla AMG versiota kilvissä kaikista eri versioista.

Nythän joku voisi etsiä 2018 rekattuja hybrid ja sähköautoja erittäin pienillä kilsoilla, vieläpä mainosteipit kyljessä, ellei erikseen ole mainittu olevan esittelyauto.
 
Oikeasti ihmettelee hän eli mä seuraavaa: Miksi Kia Niro hybridiin kun lisätään pistorasia kylkeen se maksaa 7000€?
1.6 GDI Hybrid EX DCT 30530€ vs 1.6 GDI Plug-In Hybrid EX DCT 37507€
Molemmissa 103.6/141 kW/hv eli samat moottorit, kun samat yhteishuipputehot. Muutenkin kaikki muut speksit on yks yhteen paitsi tietenkin akkukapasiteetin ero 1,56 vs 8.9 kWh. 1000€ / kWh lisähintaa?

Plugaria ajattelin koska pääsisin työmatkat 28 km / päivä sähköllä vaikka keskitalvella. Mutta tuolla säästää vain tankillisen bensaa /kk. Mulla menee about 2 tankillista kuussa nykyisellä Ceedillä, joten optimaalisesti 140€ jää pois, mutta tilalle tulee 30€ duunin verotusarvo + omat sähköt, jonka hinta kokonaan vielä kyseenalaista, joten säästöt jää alle 100€ / kk. 7000€ / 5v / 12 kk = 116€. Joten kannattavaa tuosta ei saa mitenkään itselle vs töpselitön versio. Höh! (5v koska sitten menee viimeistään vaihtoon, koska takuuta 2v jäljellä, niin jälleenmyyntihinnan rajumpi lasku lähtee tuon jälkeen omassa ajatusmaailmassani)
 
No saathan sä siitä myydessäkin 7000e enemmän noin kärjistetysti. Mikä on pääomakulu 7000e rahoittamiseen verrattuna polttoainesäästöön? Se on säästöä siltä sekunnilta kun polttoainesäästön erotuksesta vähentää rahoituskoron.
 
Ei noi edullisen pään plugin-hybridit oikein millään mittapuulla ole järkeviä taloudellisesti. Yli 50000e plugin-hybrideissä alkaa verohyöty olemaan sitä luokkaa että muuttuvat järkeviksi.
 
Lisäksi tuollaisen plug-in Kian arvo tippuu kuin lehmän häntä ekana vuotena. Esimerkiksi lähes 50ke maksavaa plug-in Optimaa saa reilun vuoden ikäisenä noin 35ke:llä. Mieluummin sellainen kuin uusi Niro.
 
Lisäksi tuollaisen plug-in Kian arvo tippuu kuin lehmän häntä ekana vuotena. Esimerkiksi lähes 50ke maksavaa plug-in Optimaa saa reilun vuoden ikäisenä noin 35ke:llä. Mieluummin sellainen kuin uusi Niro.
Optiman tosiaan saa Niroa halvemmalla, vaikka Optima on isompi auto. Ladattava alkaen 29 700€.
KIA vaihtoautot - Laaja valikoima eri malleja


Maahantuojalla alkaa olla jonoksi asti Tesla Model 3:sia odottamassa asiakasta. Jotain 40 autoa luovutettavana. Useat näyttää olevan mustia. Facebook:

FB_IMG_1552050584244.jpg
 
Onko hajua onko tuossa Uudessa Corollassa Car play- tai android auto(tjsp)-tukea? Olin joskus lukevinani, että Toyotan malleihin olisi tuo tulossa, mutta en löytänyt mitään mainintoja noista.

Oon vähän miettinyt itselle tuollaista pari-kolme vuotta vanhaa Farkku Auris Hybridiä tai sitten odottelisi noita käytettyjä Uusia Corolloja. Jos tossa Uudessa Corollassa olis Car play niin voisin, ehkä odotella niitä. Jos ei niin sitten menee valinta vähän vaikeammaksi.

BTW. Jos tuo roskalehden toimittaja lukee tätä, niin EVVK joku 0-100 aika!
 
Optiman tosiaan saa Niroa halvemmalla, vaikka Optima on isompi auto. Ladattava alkaen 29 700€.
KIA vaihtoautot - Laaja valikoima eri malleja


Maahantuojalla alkaa olla jonoksi asti Tesla Model 3:sia odottamassa asiakasta. Jotain 40 autoa luovutettavana. Useat näyttää olevan mustia. Facebook:

FB_IMG_1552050584244.jpg
Eikös tässä Model 3:ssa pitäny olla "Unlimited demand" ja kaikki pitäs mennä niin nopeasti kun TSLAQ kerkee valmistamaan? /s

TosiFaneille(tm), osakkeenomistajille ja Teslan henkilöstölle tulee tuskallisen tutuksi kuinka ohut kysyntä tuollaiselle $35k+ autoille oikeasti on. Sitten kun ottaa huomioon, että vanha Trabant on luotettavampi kun nuo Teslat niin ei lupaa hyvää hyvää Teslalle.
 
Kyl sille kysyntää varmastikin on, vastaavaa tuotetta kun ei vielä ole. Vähä kuin automaailman iPhone. Mut yksi tehdas ei pysty koko maailmaa saamaan valmiiksi, niinsanotusti.

Parin vuoden sisällä selviää miten huolto/jälkimarkkinointi selviää niiden vikojen ja huoltojen kanssa, niissä kun on puuhaa ihan hyvämaineisillakin valmistajilla, esim Subaru tai Citroen. Tarpeeksi isoja sarjoja tehdään niin aina on joku sekundakin seassa.
 
Kyl sille kysyntää varmastikin on, vastaavaa tuotetta kun ei vielä ole. Vähä kuin automaailman iPhone. Mut yksi tehdas ei pysty koko maailmaa saamaan valmiiksi, niinsanotusti.

Parin vuoden sisällä selviää miten huolto/jälkimarkkinointi selviää niiden vikojen ja huoltojen kanssa, niissä kun on puuhaa ihan hyvämaineisillakin valmistajilla, esim Subaru tai Citroen. Tarpeeksi isoja sarjoja tehdään niin aina on joku sekundakin seassa.
Kysyntää on mutta autot seisoo "diilereiden" takapihalla? Tuollaisia kuvia on ympäri USAa ja Eurooppaa. Eikä pelkästään tuo yksi täältä härmästä.

EDIT: Tarviiko Citroeniin tai Subaruun venata puskuria 3kk?
 
Mun jälkimmäinen kappale ikäänkuin vastas/viittas sun edittiin.

Kyl niitä sarjoja myymälöissä helposti on, ei tartte mennä kuin jonnekin Seinäjoen Käyttöautoon niin ulkona on koko ajan noin tusinan verran rekisteröimättömiä CR-Veitä odottamassa luovutuksiaan. Seuratkaamme uutisointia siis.

Mut Teslan laatu ja huoltoverkon ohuus muodostuu käsi kädessä ongelmaksi, halvat kolmoset tukehduttaa palvelut ja kalliimpien S/X ostajat kypsyy odotellessa venyviä huoltoaikoja, kuten Norjassa on jo käynyt.
 
Tsot tsot, uudessa corollassa kun on uutena tullut mekaaninen ykkösvaihde terävöittämään lähtötuntumaa ja kiihdytystä ja sen jälkeen se vaihtaa ”kakkoselle” jonka hoitaa perinteinen variaattori. Kovemmassa vauhdissa kuminauhamaisuuden ei pitäisi olla yhtä selkeästi aistittavissa. Eli tutkikaahan asioita ennenkuin hyppäätte johtopäätöksiin yhden iltapäivälehden arvostelun perusteella.

Se Toyotan uuden "kovalla ykkösellä" olevan CVT vaihteiston ei ole tarkoitus "terävöittää" lähtötuntumaa, koska ei se kiilahihna luista lainkaan (tai jos luistaa niin remontti). Tuo mekaaninen liikkeelelähtövaihde on rakennettu sinne siksi että kiilahihnasta voidaan tehdä kevyempi kun se kaikkein suurinta momenttia siirtävä välityssuhde voidaan jättää pois.

Kyl niitä sarjoja myymälöissä helposti on, ei tartte mennä kuin jonnekin Seinäjoen Käyttöautoon niin ulkona on koko ajan noin tusinan verran rekisteröimättömiä CR-Veitä odottamassa luovutuksiaan. Seuratkaamme uutisointia siis.

Suurin osa niistä autoliikkeiden pihoissa makaavista autoista on myymättömiä autoja. Tuollaiset perusautot tilataan könttänä tehtaalta ja jaellaan ympäri suomea jälleenmyyjien myyntivarastoihin josta sitten myydään asiakkaille, vain vähän paremman luokan autot tehdään vasta tilauksesta ja ostaja on jo tiedossa kun autoa kasataan.

Sitä en tiedä mikä Teslan toimintaperiaate on, ilmeisesti nekin tekevät autoja varastoon ja toivovat että joku tulee ja ostaa yhden.
 
Se Toyotan uuden "kovalla ykkösellä" olevan CVT vaihteiston ei ole tarkoitus "terävöittää" lähtötuntumaa, koska ei se kiilahihna luista lainkaan (tai jos luistaa niin remontti). Tuo mekaaninen liikkeelelähtövaihde on rakennettu sinne siksi että kiilahihnasta voidaan tehdä kevyempi kun se kaikkein suurinta momenttia siirtävä välityssuhde voidaan jättää pois.
Itseasiassa juurikin tuon terävämmän lähdön takia se on esitelty. Sen välitys on huomattavasti pienempi kuin pienin mahdollinen CVT kiilojen, joten lähdössä luistava momenninmuunnin voidaan lukita aiemmin.
Mulla oli parisen vuotta bensa 2.0 CVT avensis ja sitä ei saanut millään kovin terävästi liikkeelle. Eipä sitä kyllä tarvonnutkaan, mutta asia minkä kyllä huomasi. Auris hybrid lähtee kuin tykin suusta cvt avensikseen verrattuna.
 
Tuollaiset perusautot tilataan könttänä tehtaalta ja jaellaan ympäri suomea jälleenmyyjien myyntivarastoihin josta sitten myydään asiakkaille, vain vähän paremman luokan autot tehdään vasta tilauksesta ja ostaja on jo tiedossa kun autoa kasataan.
Ei tuo nyt hinnan mukaan mene.

Kyllähän nyt tehdastilauksia tehdään ihan halvimmista peruskipoistakin, vaikkka voi olla varastoakin jostain versiosta. Kyllä niitä tehdasvaruste/väri/voimalinja/verhoilu yhdistelmiä tulee silti niin paljon, ettei todellakaan seisoteta liikkeen pihassa kaikkia. Varsinkin kun ei se niin kauhean hyvä business ole sitoa nopeasti arvoaan menettävää tavaraa isoa määrää varastoksi.

Ja vastaavasti niitä premiumeja on yhtälailla joitakin yksilöitä usein "nopeaan toimitukseen" koska sekin on toisille myyntivaltti.
 
Ei tuo nyt hinnan mukaan mene.

Kyllähän nyt tehdastilauksia tehdään ihan halvimmista peruskipoistakin, vaikkka voi olla varastoakin jostain versiosta. Kyllä niitä tehdasvaruste/väri/voimalinja/verhoilu yhdistelmiä tulee silti niin paljon, ettei todellakaan seisoteta liikkeen pihassa kaikkia. Varsinkin kun ei se niin kauhean hyvä business ole sitoa nopeasti arvoaan menettävää tavaraa isoa määrää varastoksi.

Ja vastaavasti niitä premiumeja on yhtälailla joitakin yksilöitä usein "nopeaan toimitukseen" koska sekin on toisille myyntivaltti.

Kyllähän niitä autoja on liikkeiden pihalla, myyntivarastossa. Maahantuojan omaisuutta, yhtälailla niitä on esim. Hangossa isolla kentällä. Se nyt on sama missä ne seisoo, ja sikäli että kippoja on ympäri suomea niin toimitusta voi nopeuttaa edes vähän. Pätee siis näihin varastoautoihin.

Se mitä erikseen tilataan tehtailta, on sitten oma lukunsa. @Pakana on siis oikeassa.
 
No tietysti myös perusauton voi tilata tehtaalta, kun valitsee vaan sellaisen varustekombinaation jota ei maasta löydy valmiina*, ja premiumautojakin on muutama varastossa, jos ei muuta niin vähintään koeajoautoksi, mutta noin se pääsääntöisesti menee.

*käytännössä mä olen parikin kertaa törmännyt tilanteeseen jossa automyyjä ei halua myydä tehdastilattavaa autoa. Eka oli 12 vuotta sitten Fiat Ducatosta ei saanut tarjousta koska "menisi tehdastilaukseen" ja viime kesänä Opel Astrasta oli vain maassa olevat autot mahdollista ostaa ja Suzukeja ei saanut ollenkaan. Tosin viime kesänä oli se veromuutoshärdelli.
 
Eikös tässä Model 3:ssa pitäny olla "Unlimited demand" ja kaikki pitäs mennä niin nopeasti kun TSLAQ kerkee valmistamaan? /s

TosiFaneille(tm), osakkeenomistajille ja Teslan henkilöstölle tulee tuskallisen tutuksi kuinka ohut kysyntä tuollaiselle $35k+ autoille oikeasti on. Sitten kun ottaa huomioon, että vanha Trabant on luotettavampi kun nuo Teslat niin ei lupaa hyvää hyvää Teslalle.
Ilmeisesti nuo Suomeen tulleet Model 3:set on tehdastilauksia, tai on tullut Teslan varastosta sopivalla värillä oleva auto suoraan. Tökkisi vain autojen luovutus, kun laivoista on tullut kerralla enempi uutta 3 mallia. Täytyy kumminkin fiksailla kuljetuksessa tulleet viat kuntoon ennen luovutusta.

Luultavasti nuo autot menisi tässä maaliskuun aikana asiakkaille, mutta vielä pitäisi tulla lisääkin autoja. Muistelen että yli 200 kpl Model kolmosia olisi tilattu.
 
Eihän model 3:sia ole ollut yhtäkään kappaletta Suomessa. Nyt se yksi iso laiva toi tuhansia eurooppana ja sieltä ne varmaan laivattiin erikseen Suomeen. Kaikki tulivat yhden päivän sisällä yhtenä mällinä.

En ihmettele jos kertapanoksena saapuvien autojen toimitus kestää minimaalisella maaorganisaatiolla toimivalta firmalta pidempään kuin pari päivää.
 
Jep. Tammikuussa ei ollut vielä yhtään autoa. Helmikuussa rekisteröitiin 37 Tesla Model 3:sta. Taisi olla vielä helmikuun loppupupolella vasta. Selvästi suurin ruuhka on nyt maaliskuussa, kun on kokonaiset 31 päivää aikaa toimittaa autoja asiakkaille.

Koska tilaus on netin kautta, niin ainakin 3 päivää on aikaa koeajaa ja palauttaa Tesla takaisin liikkeeseen ja saada kaikki rahat takaisin. Voi olla myös tuollaisia tapauksia, kun Model S mallikin halpeni (vähintään) 15 000€, eli kannattaa perua kaupat ja tilata uusi halvempi auto heti perään tilalle. Myös uusia Model 3 malleja on varmaan palautettu muutama, koska ei ole ollut mahdollisuutta koeajaa autoa.
 
Minun on vaikea uskoa, että kukaan palauttaisi kolmosta tässä vaiheessa.

Jos joku on sellaiseen teslapsykoosiin vaipunut, että kolmonen on jo tässä vaiheessa käsissä, niin 2-3pv koeajo tuskin ehtii parantamaan siitä taudista.
 
Alkaa tuo halvennettu Long Range Model kolmonen olla jo sopivissa hinnoissa tai sitten 89 500€ maksava Model S 100D. Model X on myös hyvä, jos tarvitsee seitsemän penkkiä tai koukun.

Kumminkin iso akku ja nelivetoisia. Ne halvemmat kolmoset on karsitumpia, mutta onhan niissä toki hinta/laatu parempi. Hankalampi toki saada autoa myytyä voitollisesti, mutta saahan Tesla rahaa latauksista ja autojen huollosta. Varmaan jotain muitakin maksullisia palveluita keksitään.
 
Model 3:sten huoltokustannuskokemuksia odotan kyllä mielenkiinnolla. Kuitenkin isoin pointti sähköautossa on monelle kustannukset, ja se edellyttää, että yllämainitut pysyvät vähintäänkin kohtuullisina. Halpa käyttövoima, tai siis sen kevyt verotus, ei paljoa lohduta jos huoltokulut on kovat, varsinkin kun arvonalenemakin on kuitenkin pääsääntöisesti polttista suurempi.

Kovasti sähköautoissa on hehkutettu pienempiä huoltokuluja, mutta tähän asti mitä on Tesloista lukenut, niin ei ole vakuuttanut. Usein kun jutut tuntuvat olevan suurinpiirtein että "juu tosi halvalla on mennyt, ovenkahvat vaihdettu kerran takuuseen ja kerran itse hintaan 2000€, plus keskusnäyttö vaihdettu hintaa 3000€, mutta muuten vain perushuollot" (jotka maksaa saman verran kuin polttiksissa).

Tämä toki kärsistäen, mutta joka tapauksessa kammotun TSI-konerempan hintaisiin "pikkuvikoihin" suhtaudutaan aika paljon ymmärteväisemmin, kun 100 000€+ autoissa tuo ei varmaan monia häiritse, mutta kun päästään tuonne ns. normihintaluokkiin, niin alkaa varmaan yhä useampaa kiinnostamaan.

Toki nuo ensimmäiset tessut ei ihan perusautoja olleet, joten ehkä kolmonen on tosiana halvempi huoltaa, toivoa sopii.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrujen herkistely ei kuulu tuohon huoltopakettiin ja sen kannattaa teettää. Olikohan noin 200€.

Muuten Teslaa ei tarvitse välttämättä huoltaa, kun takuu pysyy huoltamattakin voimassa. 80tkm (4 vuotta) huolto 950€, johon kuuluu akun jäähdytysnesteen vaihto. Eli "välttämätön" huolto 4 vuoden tai 80tkm välein.

Maksaisi jarrujen herkistelyn kanssa 290€ per vuosi. Paitsi jarrut kannattaa herkistellä kerran vuodessa, niin ei sitten ruostu jumiin.
 
Plugaria ajattelin koska pääsisin työmatkat 28 km / päivä sähköllä vaikka keskitalvella. Mutta tuolla säästää vain tankillisen bensaa /kk. Mulla menee about 2 tankillista kuussa nykyisellä Ceedillä, joten optimaalisesti 140€ jää pois, mutta tilalle tulee 30€ duunin verotusarvo + omat sähköt, jonka hinta kokonaan vielä kyseenalaista, joten säästöt jää alle 100€ / kk. 7000€ / 5v / 12 kk = 116€. Joten kannattavaa tuosta ei saa mitenkään itselle vs töpselitön versio. Höh! (5v koska sitten menee viimeistään vaihtoon, koska takuuta 2v jäljellä, niin jälleenmyyntihinnan rajumpi lasku lähtee tuon jälkeen omassa ajatusmaailmassani)

Jännä miten sitkeästi ihmiset olettavat että polttisten kulut pysyvät samana mitä se on tällähetkellä. Lasketaan tämänhetken tilanne ja skaalataan se 5-10 vuodelle.

Oikeasti käsi pystyyn joka uskoo ettei polttisten veroja nosteta exponentiaalisesti seuraavien parinvuoden aikana. Suomen valtio on sitoutunut tavoitteeseensa ja se toteutetaan tavalla tai toisella. Joko vapaaehtoisesti tai väkisin. Jälkimmäinen tarkoittaa polttoaineiden ja verojen korotusta nopeutetulla aikataululla.

Samaan miinaan tässä astutaan kun lasketaan aurinkopaneelien takaisinmaksuaikoja. Oletetaan että sähkönhinta pysyy vakiona ikuisesti.
 
Hep!

Minä uskon että polttiksen veroja ei nosteta exponentiaalisesti seuraavien parin vuoden aikana.
Juu, ei olla nostamassa, koska se olisi polittinen itsemurha.

Pitkällä aikavälillä etenkin sähköautoilu kallistuu, sehän on lähes varmaa. Nyt oikeastaan vain autot itsessään ovat kalliita (autoveroton hinta) ja valtio lähinnä nuolee näppejään ja se ei tule kauaa jatkumaan.

Päästöillä ei sinänsä ole mitään tekemistä autoilun verotuksen kannalta, sillä autoilua on verotettu rankasti paljon ennen kuin mistään co2-päästöistä oltiin kuultukaan. Nyt sitä vain käytetään yhtenä perusteena ja toisaalta hieman myös ohjataan kulutusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom