Keskustelua hybridiautoista

Senpä takia ylensä lähdelinkin laitan että voit ihan itse mennä tutustuun/ottaan selvää ja kritisoimaan sen jälkeen ilman että tarvitsee arvailla ja kysellä.
Ylen uutisessakaan ei lue, että mistä päästöistä on kyse. Ilmeisesti puhutaan CO2 päästöistä, koska mistään muistakaan ei jutussa puhuta.

Suhtaudun silti laskelmaan aika skeptisesti. Jos Helsinki vaihtaa kivihiilen kanadasta tuoduksi puuhakkeeksi, niin paljonkohan ne päästöt oikeasti pienenevät. Suomestahan puuhaketta ei taida helsingin tarpeisiin riittää, sillä se käsittääkseni poltetaan jo nykyisin jossain voimalassa, lähempänä hakkuupaikkaa. Jos se tuodaan jostain keskisuomen puupellolta helsinkiin poltettavaksi, niin päästöt vaan kasvavat.
Helsinki taitaa olla (hsy).
Lähes kaikki on tosiaan kaukolämmön piirissä, koska 4% sähkö ja 4% öljy. Öljylämmitteisiä on voinut olla alunperin enemmän, mutta ovat siirtyneet tuohon halvempaan kaukolämpöön. Teollisuutta ei juuri ole 1%.

Lämmitystä ei oikein voi sammuttaa, mutta periaateessa liikennettä voi vähentää tai vähentää sen päästöjä. Kulutussähköä voi myös vähentää.
Lämmityksen päästöjä voi vähentää, vaikkei lämmitystä vähentäisi. Esim. kivihiili -> maakaasu vaihtaminen vähentää päästöjä n. 50-60%. Se kaasu vaan on jonkin verran kalliimpaa, mutta ei kai kukaan olettanut, että päästöjen vähennys onnistuu ilmaiseksi?

--

Huvittavaa koko jutussa on se, että oleellista on virkamiehen mielestä se, että mitä EU päättää puun polttamisen päästöistä. Eli se mitä johonkin paperiin kirjoitetaan. Jos paperiin kirjoitetaan, että puun poltto on puhdasta, niin sitten sitä surutta lisätään. Jos paperiin kirjoitetaan, että se ei ole puhdasta, niin sitten pitää miettiä, että mitä tehtäisiin. Ihan kuin se paperiin kirjattu päästölukema muuttaisi niitä päästöjä jotenkin.

--
No, palataan sähköautoihin ja unohdetaan päästöt.
 
Kyllä on tämäkin ketju taas täynnä tyhjäpäistä jargonia, taidan poistua takavasemmalle, ei tämä ainakaan ketään sähkö-autoilijaa palvele... [emoji31] Missä modet???
 
Kyllä on tämäkin ketju taas täynnä tyhjäpäistä jargonia, taidan poistua takavasemmalle, ei tämä ainakaan ketään sähkö-autoilijaa palvele... [emoji31] Missä modet???
Kyllähän kritiikki myös kuuluu sähköä harkitsevalle vaikkei se jo sähkön ostanutta enää palvele. Järkiperustein kun päätynyt sähköön niin kestää sitä kritiikkiäkin ettei heti tunnepohjaisia reaktioita kun joku vähän poikkiteloin. Ketjun tärkein anti itselle ollut juuri toi kritiikki ja ne järkiperustelut puolin että toisin. En ole mitään hyötynyt noista tyhjistä puolesta rinki rumasana jutuista joissa mitä erikoisempia pulusteluita. Sähkössä on paljon tyhjää hypea ja sen läpi on hyvä nähdä.

Vaikkei sähkö lähitulevaisuudessa näytä.itselle soveltuvalta niin eukon auton suhteen muutaman vuoden aikataululla on vielä täysin auki millä tulee kulkemaan. Onneksi ei "tänään" tarvi valita. Sille toi tankkauskin on uskomattoman vaikeaa tehdä esimerkiksi työpäivän jälkeen työmatkan varrella oikealla olevilla useammilla asemilla. Jolloin aamukiiressä sitten valon syttyessä ruuhkassa viimein tankkaa vasemmalla puolelle jääneillä kalleimmalla asemalla ja joutuen odottamaan tielle pääsyä ruuhkassa. Puhumattakaan että saisin sitä 500 metrin lenkkiä tekemään eri kautta tankkaamaan E85 tankkiin. Ajokilometrit ei riitä ihan vielä että sähkö olisi halvin mutta toi tankkaus seikka vähän hänen kohdallaan painaa vaakassa.
 
Viimeksi muokattu:
On miltei mustaa huumoria suositella diesel-käyttöistä henkilöautoa ekotekona sähkö- ja hybridiautoketjussa. Jokainen tämän ketjun lukija muistaa varmaan muutama vuosi sitten esille tulleen päästöskandaalin (ensimmäiset taisivat olla 2015), mikä yhdistettynä suomalaisen auton 12 vuoden keski-ikään, ei todellakaan maalaa hyvää kuvaa dieselkäyttöisistä henkilöautoista. Autojen keski-iän lisäksi osa harrastelijoista "optimoi" autojaan tuottamaan huomattavasti suurempia päästöarvoja lisäämällä palavan polttoaineen määrää ja poistamalla pakokaasusuodattimia.
Saahan jokainen modata autonsa haluamallaan tavalla jos siltä tuntuu.

Mutta joo mitä tulee uusiutuviin Dieseleihin ja muihin biopolttoaineisiin niin eiköhän se kaikki tuotantokapasiteetti saada kulutettua raskaassa -ja lentoliikenteessä, joissa sähkö ei vielä ole mitenkään optio.
 
Kyllä on tämäkin ketju taas täynnä tyhjäpäistä jargonia, taidan poistua takavasemmalle, ei tämä ainakaan ketään sähkö-autoilijaa palvele... [emoji31] Missä modet???

Eniten ihmetyttää, että jotkut jaksavat selittää omia näkemyksiään, että ei juuri heille sovi ja sitämyöten ei kenellekkään.

Jos minä en ole jostain kiinnostunut, niin en edes lue siihen liittyviä juttuja.

Tämä kiinnostaa, mutta useimmat täällä olevat jutut ei. Harmi kyllä.

Ei edes jaksa vääntää rautalangasta esim tuota Helsingin päästöihin liittyvää piirakkaa, kun eivät tunnu tiedostavan hiilivoimalasta mitään. (No sanotaan nyt, että tekevät myös sähköä)
Eli turha niiden möyhääjien on perustella, että kaikesta pitää olla kiinnostunut ja siksi osallistuvat myös tähän ketjuun.
 
Itse tulee kona perheen kolmanneksi autoksi, joten en ole sähköisin silmin tätä lukenut. On iso diesel ja pikku bensa cabrio ennestään. Löytyy pissatekniikat jne...

Siksi olisin toivonut aiheen mukaista tekstiä, kun uusi juttu on itselle. Tulen rehellisesti kertomaan kyllä tästä uutuudestakin.

Nm. Palavan kuuma F11 ja konevikainen mini. Takuunalaisia molemmat... [emoji85]
 
Eniten ihmetyttää, että jotkut jaksavat selittää omia näkemyksiään, että ei juuri heille sovi ja sitämyöten ei kenellekkään.

Jos minä en ole jostain kiinnostunut, niin en edes lue siihen liittyviä juttuja.

Tämä kiinnostaa, mutta useimmat täällä olevat jutut ei. Harmi kyllä.

Ei edes jaksa vääntää rautalangasta esim tuota Helsingin päästöihin liittyvää piirakkaa, kun eivät tunnu tiedostavan hiilivoimalasta mitään. (No sanotaan nyt, että tekevät myös sähköä)
Eli turha niiden möyhääjien on perustella, että kaikesta pitää olla kiinnostunut ja siksi osallistuvat myös tähän ketjuun.
Yhtälailla sitä ei ihan joka viestiin jaksa korjata ettei se sähkö ole halvin ajokilometreiltään. Eikä myöskään päästötön. Sais melkein joka viestin jälkeen korjata.

Eli kyllä ne biopolttoaineet kuuluu siinä mielessä tähänkin ketjuun jos sähköautoa päästöjen takia ajatellaan. Biopolttoaineilla päästöjen vähyyteen kunnei sähköautolla sähköautoll koko elinaikanaan saada kiinni.

Jos taas hinnan niin silloin verrokkina on myös fossiilisetkin noiden lisäksi. Eli tulee se bensa, tavallinen diesel ja maakaasu. Jollei vertailua halua niin jätetään hokema pois koska se on täysin kilometreistä kiinni mikä on halvin.
 
Yhtälailla sitä ei ihan joka viestiin jaksa korjata ettei se sähkö ole halvin ajokilometreiltään. Eikö myöskään päästötön. Sais melkein joka viestin jälkeen korjata.

Eli kyllä ne biopolttoaineet kuuluu siinä mielessä tähänkin ketjuun jos sähköautoa päästöjen takia ajatellaan. Biopolttoaineilla päästöjen vähyyteen kunnei sähköautolla sähköautoll koko elinaikanaan saada kiinni.

Jos taas hinnan niin silloin verrokkina on myös fossiilisetkin noiden lisäksi. Eli tulee se bensa, tavallinen diesel ja maakaasu. Jollei vertailua halua niin jätetään hokema pois koska se on täysin kilometreistä kiinni mikä on halvin.

Onko tämä ketju päästöistä tai edullisimmistä kilometreistä?

Taidanpa mennä ultrawideketjuun möyhäämään, että se lisäleveys kuluttaa vain sähköä ja tulee kalliimmaksi käyttää ja ne saastuttaa. Lisäksi ovat hankintahinnaltaan suurempia, joten ne tulisi kieltää.
 
Onko tämä ketju päästöistä tai edullisimmistä kilometreistä?

Taidanpa mennä ultrawideketjuun möyhäämään, että se lisäleveys kuluttaa vain sähköä ja tulee kalliimmaksi käyttää ja ne saastuttaa. Lisäksi ovat hankintahinnaltaan suurempia, joten ne tulisi kieltää.
Jos perustelet sähköä tai hydridillä joillain noilla niin kyllä keskusteluun kuuluu myös että sen vertailu on voitava tehdä.

Eli tyhjät väitteet sähköstä pitää jättää tekemättä yhtälailla jollei vertailua haluta. Tai keskustelua ei voi sanoa keskusteluksi vaan pelkäksi sähkömyönteiseksi propakandaksi. Toki kritiikki rikkoo sen keskinäisen kiva rinki rumasana, mutta jos se kritiikki poistetaan ketju on juuri ja vain sitä rinki rumasana silloin. Miten modet sitten haluaakaan ketjun ohjata.
 
Viimeksi muokattu:
Jos perustelet sähköä tai hydridillä joillain noilla niin kyllä keskusteluun kuuluu myös että sen vertailu on voitava tehdä.

Okei.

On sulla iso urakka, jos kaikki vääryydet aiot korjata.

Onkohan täällä Harrikoista ketjua, kun faktisesti mikään ominaisuus niissä ei ole perusteltavissa järjellä?

Tuskin kukaan on tullut sinua moralisoimaan näkemyksillään, niin miksi pitää iskeä vastapalloon toisia?

Tee sinäkin niinkuin parhaaksi näet ja ole ihmeessä kiinnostunut asioista.
 
Okei.

On sulla iso urakka, jos kaikki vääryydet aiot korjata.

Onkohan täällä Harrikoista ketjua, kun faktisesti mikään ominaisuus niissä ei ole perusteltavissa järjellä?

Tuskin kukaan on tullut sinua moralisoimaan näkemyksillään, niin miksi pitää iskeä vastapalloon toisia?

Tee sinäkin niinkuin parhaaksi näet ja ole ihmeessä kiinnostunut asioista.
Ei mun tehtävä ole maailmaa yksin parantaa. Ja toisin kuin sanot on tultu moralisoimaan useammin kun etanolilla ajelen suuriruokaisen 5.5l moottorin takia. Jossa eniten harmittaa se ihmisten tietämättömyys.

Mutta et jos kritiikki jota perusteltu koetaan vastapalloon lyömiseksi kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Safe space ajattelu on syövän kaltaisesti leviävää ja liekö kohta kaikki kritiikki on vihapuhetta jolle ei tilaa. Kritiikki kun on aina hyvää jos se perustellaan. Silloin sitäkin voi kritisoida ja jäljelle jää se koeteltu lopputulos. Keskenään vaan kehuminen luo kuin nykyajan kuplia.

Kritiikin kautta nimenomaan vakuuttunut että on tilanteita joissa nämä akkusähköautotkin on ihan lupauksiensa vertaisia.
 
Ei mun tehtävä ole maailmaa yksin parantaa. Ja toisin kuin sanot on tultu moralisoimaan useammin kun etanolilla ajelen suuriruokaisen 5.5l moottorin takia. Jossa eniten harmittaa se ihmisten tietämättömyys.

Mutta et jos kritiikki jota perusteltu koetaan vastapalloon lyömiseksi kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Safe space ajattelu on syövän kaltaisesti leviävää ja liekö kohta kaikki kritiikki on vihapuhetta jolle ei tilaa. Kritiikki kun on aina hyvää jos se perustellaan. Silloin sitäkin voi kritisoida ja jäljelle jää se koeteltu lopputulos. Keskenään vaan kehuminen luo kuin nykyajan kuplia.

Okei. No se kyllä paistaa, että on patoumia ja sen purkaminen on hyvä pyrkimys.

Kohde nyt vain on väärä.
 
Okei. No se kyllä paistaa, että on patoumia ja sen purkaminen on hyvä pyrkimys.

Kohde nyt vain on väärä.
Ja tässä nähdään taas miksi aikanaan Priuksen omistajista puheltiin omien pierujensa haistelijoina. Miksi minulle patoumia tulisi siitä että joku omin valintoinensa enemmän tai saman maailmaa saastuttava kuvittelee minun saastuttavan enemmän. Vähän valoja päälle siellä.

Enemmän turhautumista jos mistä tulee siinä kun koitan laskiskella ja arvioida kannattaako eukolle sitä sähköautoa hommata vai ei. Tällä hetkellä kun täysin pakka sekaisin miten toi sähköautopakotus tulee menemään ja miten uusiutuvat otetaan huomioon.
 
Eniten ihmetyttää, että jotkut jaksavat selittää omia näkemyksiään, että ei juuri heille sovi ja sitämyöten ei kenellekkään.

Jos minä en ole jostain kiinnostunut, niin en edes lue siihen liittyviä juttuja.
Mistä tiedät onko nämä henkilöty kiinnostuneita vai ei?

AIka moni varmasti olisi, mutta tällä hetkellä näyttää vielä monelta osalta liian epäkäytännöillisiltä moniin käyttötarkoituksiin.
Itsekin haluaisin meidän toiseksi autoksi sähkön tai vaikka pluginhybridin mutta näyttää olevan aika arvokkaita kakkosautoksi. Melkein riittäisi joku 3000-5000e kottero. Jos uuden sähköauton missä lyhyt range (100km vaikka) saisi 10-15k niin sellaisen hankkisin varmaan heti. Tuollaisetkin varmaan maksaa vähintään 20k. Tai sellaisia ei edes ole vaan kaikissa suurempi range ja ovat reilusti kalliimpia.

Toivoisin että akkupaketteihin tulisi joustavuutta. Eli saman auton voisit ostaa 100-500km rangella, ja jälkeenpäin voisi upgradee noita jos tarve isompaan tai jos akkutekniikka kehittyy ja saisi isomman rangen samaan tilaan.

Siksi olisin toivonut aiheen mukaista tekstiä, kun uusi juttu on itselle. Tulen rehellisesti kertomaan kyllä tästä uutuudestakin.
Lue vaikka koko viestiketju.. varmana löytyy aiheen mukaistakin tekstiä?
Onko tämä ketju päästöistä tai edullisimmistä kilometreistä?

Taidanpa mennä ultrawideketjuun möyhäämään, että se lisäleveys kuluttaa vain sähköä ja tulee kalliimmaksi käyttää ja ne saastuttaa. Lisäksi ovat hankintahinnaltaan suurempia, joten ne tulisi kieltää.
Turha sitten kenenkään valittaa myöskään bensan ja dieselin päästöistä tässä ketjussa.
Ei myöskään saa kehua kuinka sähköauto on "päästötön".
 
Enemmän turhautumista jos mistä tulee siinä kun koitan laskiskella ja arvioida kannattaako eukolle sitä sähköautoa hommata vai ei. Tällä hetkellä kun täysin pakka sekaisin miten toi sähköautopakotus tulee menemään ja miten uusiutuvat otetaan huomioon.

Jos sitä laskeskelet, niin todennäköisesti ei kannata.
Odota viisi vuotta. Helppoa.

Mistä tiedät onko nämä henkilöty kiinnostuneita vai ei?

AIka moni varmasti olisi, mutta tällä hetkellä näyttää vielä monelta osalta liian epäkäytännöillisiltä moniin käyttötarkoituksiin.
Itsekin haluaisin meidän toiseksi autoksi sähkön tai vaikka pluginhybridin mutta näyttää olevan aika arvokkaita kakkosautoksi. Melkein riittäisi joku 3000-5000e kottero. Jos uuden sähköauton missä lyhyt range (100km vaikka) saisi 10-15k niin sellaisen hankkisin varmaan heti. Tuollaisetkin varmaan maksaa vähintään 20k. Tai sellaisia ei edes ole vaan kaikissa suurempi range ja ovat reilusti kalliimpia.

Toivoisin että akkupaketteihin tulisi joustavuutta. Eli saman auton voisit ostaa 100-500km rangella, ja jälkeenpäin voisi upgradee noita jos tarve isompaan tai jos akkutekniikka kehittyy ja saisi isomman rangen samaan tilaan.


Lue vaikka koko viestiketju.. varmana löytyy aiheen mukaistakin tekstiä?

Turha sitten kenenkään valittaa myöskään bensan ja dieselin päästöistä tässä ketjussa.
Ei myöskään saa kehua kuinka sähköauto on "päästötön".

Miksi pitää meuhkata, että on epäkäytännöllinen moniin tarkoituksiin, kun niin on lähes kaikkien laitteiden ja tavaroiden kohdalla.
Hyvin monet asiat on jossain tietyissä asioissa hyviä, mutta todella monessa muussa asiassa huonoja.

Ota nyt vaikka sukset tai marjapoimuri.
Sitten vaikka mesoat, että viljapuimuri on puolukanpoimintaan tosi epäkäytännöllinen ja olisit kiinnostunut, jos se maksaisi uutena viisi tonnia.

Ei näissä meuhkaamisissa ole vain mitään järkeä.
Jos joku juttu ei ole just sulle tai se on sulle liian kallis, ni miksi siitä pitää pitää ääntä?
 
Miksi pitää meuhkata, että on epäkäytännöllinen moniin tarkoituksiin, kun niin on lähes kaikkien laitteiden ja tavaroiden kohdalla.
Hyvin monet asiat on jossain tietyissä asioissa hyviä, mutta todella monessa muussa asiassa huonoja.

Ota nyt vaikka sukset tai marjapoimuri.
Sitten vaikka mesoat, että viljapuimuri on puolukanpoimintaan tosi epäkäytännöllinen ja olisit kiinnostunut, jos se maksaisi uutena viisi tonnia.

Ei näissä meuhkaamisissa ole vain mitään järkeä.
Jos joku juttu ei ole just sulle tai se on sulle liian kallis, ni miksi siitä pitää pitää ääntä?
Jos vaikka ajan kuluks? Miksei.
 
Löytyykö totuus sähköautoista ABC:n nurkkapöydästä? Testasimme, miten uusi Hyundain täyssähkö hyrisee talvisessa säässä – yllätys tuli vasta yöllä kotona

Pisti vähän hymyilyttämään artikkelin ensimmäinen kappale kun tätä ketjua on lukenut :rofl:

Vänkääjät voivatkin samalla selvittää mitä sen biokiisselin kuskaus suomen läpi maksaa (+päästöt) ja miten ne polttoainerekkojen päästöt katoaa tilastoista johonkin avaruuteen... Ja mitä sen biokiisselin valmistusprosessi aiheuttaa päästöjä? Vinkkinä, että näitä ei löydy Nesteen mainoksista.
 
Jos sitä laskeskelet, niin todennäköisesti ei kannata.
Odota viisi vuotta. Helppoa.

Ei maailma noin mustavalkoinen ole.

..
Vänkääjät voivatkin samalla selvittää mitä sen biokiisselin kuskaus suomen läpi maksaa (+päästöt) ja miten ne polttoainerekkojen päästöt katoaa tilastoista johonkin avaruuteen... Ja mitä sen biokiisselin valmistusprosessi aiheuttaa päästöjä? Vinkkinä, että näitä ei löydy Nesteen mainoksista.

Aattelit löytäneesi kultasuonen asiassa? Entäs se kotimaassa jätteestä valmistettu bioetanoli tai biokaasu. Niissä enää kotimaan jakelu jossa 30000litran tankkiauton oma kulutus on vain pieni osa. Valmistusprosessi niissä on täysin laskettu elinkaareen koska jätteen takia siellä saadaan miinusmerkkisiä lukujakin laskea silloin mukaan. My diesel ei ole parhaimpia vaihtoehtoja, mutta saathan dieselin muutettua biokaasulle.

Ja ajattelitko että se sähkökään auton akkuun häviöttä tallettuu. Generaattorit, pääverkkomuuntajat, pääverkon siirtohäviöt, pääverkosta 20kV muuntajien häviöt, 20kV verkon siirtohäviöt, 240/300V muuntajan häviöt, 240/300V siirtohäviöt, latauslaitteen häviöt joka vasta ensimmäinen joka näkyy sinun sähkömittariasi kuluttavana, akun häviöt.

Riittäkö edes jos 1.2x kertoo tämän 226g/kWh. En muistaisi että yhdessäkään sähköä käsittelevässä olisi kerrottu sitä energiamäärää joka voimalalta lähtee. Mutta käytetään kuitenkin laskemiseen sitä hiililukemaa mitä tuotanto on. Eli todellisuudessa voimalalta käytetään paljon enemmän sähköä kuin se kotimittari kertoo kuluneeksi. (lähde 226g/kWh lukemalle näkyy itse kuvassa.. joko kyseinen ohjelma androidissa tai Live CO2 emissions of electricity consumption)

SGsoM5a.jpg

Saksa 467g/kWH, Puola 715g/kWh, Tanska 510g/kWh, Ruotsi 60g/kWh. Siinä sit miettimään missä maassa oikeasti ne päästöt sen mukaisia että sähkö fiksua.
 
Viimeksi muokattu:
Itseä ainakin viehättää sähköautossa suuri teho ja pieni kulutus. Kukaan ei varmaan epäile, että sähköautolla on tosi edullista ajaa. Lisäksi mukavaa kyytiä kun ei ole vaihteita.

Voi siis ajaa sporttisesti ja silti lataaminen kotona on halpaa. Ainut että täytyy olla se paikka ladata.

Ehkä etuvetoinen ei ole kaikkein sporttisin, mutta on myös takavetoja ja nelivetoja. VW ID on myös takaveto. Teslallakin on tullut pientä parannusta kaikkein kalleimpaan Model 3 Performance malliin. Siinä on radalle tarkoitettu luisuttelu moodi. Sallii siis pienen leikkimisen. Nelivetoisena etenee hyvin talvella. Harvalla vaan on varaa tuollaiseen.

Myös Volvon T8 mallit on hyviä, paitsi vähän kalliita. Mukavasti tehoa. Pikkuautoista se Toyota Yaris hybrid on tosiaan näppärä hyvän voimalinjan takia. Siinä vaan on tosi pieni akku ja ei voi ladata, mutta tuo haittaa vain osaa. Hyundain kaksoiskytkin ladattava hybridi oli jotenkin epämiellyttävä. Koska sähkömoottorillakin ajaessa oli vaihteet. Ei ollut minusta hyvä. Lisäksi ne pienet vaihteenvaihdon nykäykset tuntui.

Teimme pitkän koeajolenkin uusinta uutta edustavalla Hyundai Kona täyssähköautolla. Sen akkupaketti on 64 kWh suuruinen, tehoa sähkömoottori tuottaa 150 kW eli 204 hevosvoimaa.
 
MrAatu sanoi:
Saksa 467g/kWH, Puola 715g/kWh, Tanska 510g/kWh, Ruotsi 60g/kWh. Siinä sit miettimään missä maassa oikeasti ne päästöt sen mukaisia että sähkö fiksua.

Vertailun kärkimaissa teollisuutta per capita "vähän" enemmän kuin Virossa tai Suomessa yms. Eli nuo vertailut eivät ole mustavalkoisia. Huomaat varmaan ironian viestisi ensimmäisen lauseen kanssa?

No, sovitaan että polttoaineet on hyvä ja sähkö paha. Olet puolesi valinnut ja siinä pysyt. Motiivi noin raivokkaasti etsiä sähköautoista huonoja puolia on hämmentävää. Yleensä välttelen vänkääjille vastaamista ja lopetankin tähän osaltani. Toivottavasti ketju jatkossa keskittyy sähköautohin joka minuakin kiinnostaa.

edit. korjattu väärä lainaustagi.
 
Ja ajattelitko että se sähkökään auton akkuun häviöttä tallettuu. Generaattorit, pääverkkomuuntajat, pääverkon siirtohäviöt, pääverkosta 20kV muuntajien häviöt, 20kV verkon siirtohäviöt, 240/300V muuntajan häviöt, 240/300V siirtohäviöt, latauslaitteen häviöt joka vasta ensimmäinen joka näkyy sinun sähkömittariasi kuluttavana, akun häviöt.
Osmo Soininvaara kirjoitteli tästä juuri. Suomessa sähköverkon häviö on 3%, EU:ssa keskimäärin 6%.

Saksa 467g/kWH, Puola 715g/kWh, Tanska 510g/kWh, Ruotsi 60g/kWh. Siinä sit miettimään missä maassa oikeasti ne päästöt sen mukaisia että sähkö fiksua.
Missäs maassa tässä elettiinkään?
 
Itseä ainakin viehättää sähköautossa suuri teho ja pieni kulutus. Kukaan ei varmaan epäile, että sähköautolla on tosi edullista ajaa. Lisäksi mukavaa kyytiä kun ei ole vaihteita.
Just tässä pieni kulutus, mutta ajamisen edullisuus riippuu taas siitä paljonko ajaa. Eikö VTT:n viimeinen laskelma osoittanut että se on siellä lähemmäs 30tkm paikkeilla kun alkaa edullinen olee ajella kun kilometrihinnassa mennään alle bensan. Eli viittaan tähän Yllätysselvitys HS:ssa: sähköauto on halvempi kuin bensiiniauto

Toi pieni kulutus kunnei näy normaalin keskiverto autoilijan kukkarossa joka osamaksulla ostaa autonsa. Kuukausierän ollen sen verta kovempi mitä bensaan menisi enemmän. Myöskään sitä perinteistä pienkulutuksellisen etua läpi suomen yhdellä tankilla ei tule. Vaihteiden tasaisuus riippuu sinällään ajoneuvosta. Toisilla ei tunnu yhtään vaihdot kun toisiin tehdään tahallaan pykäliä että saadaan enemmän tuntumaan kuten muuten portaattomiin CVT-laatikkoihin tehty tahallaan pykälittäin siirtoa.

Osmo Soininvaara kirjoitteli tästä juuri. Suomessa sähköverkon häviö on 3%, EU:ssa keskimäärin 6%.

Missäs maassa tässä elettiinkään?
Mistähän maasta kuva oli..

Kuulostaa pienemmältä lukemalta kuin TVO:n väitteet 4%. Silti mielenkiintoista että mistä ne tekee muuntajat joita siirtotiellä on vähintään 2kpl jos energiamäärä mitataan voimalan 110kV muuntajan jälkeen. Ovat ihan helvetin hyvän hyötysuhteen pakkamuuntajia noi sähkösiirron muuntajat kun 110kV-20kV ja 20kV-230/400V jos 98% muuntajillakin olisi yksistään 4% häviö (1*0.98x0.98=0.96). Lisäksi vielä 400kV linjat joissa tulee lisää kolmas muuntaja väliin ennen kuluttajan mittaria. No tuolla 4% tipahdetaan 84-88% lukemiin akulle saataessa kun kerrotaan jokainen hyötysuhde verkko, laturi ja akku. Eli saadaan se 1.2x tehdä 226g/kWh

Soininvaaran juttu tässä..
Faktan tarkistus Tekniika- ja talouslehden sähköautojen saastuttavuutta koskevaan artikkeliin – Soininvaara
 
Viimeksi muokattu:
Itseä ainakin viehättää sähköautossa suuri teho ja pieni kulutus. Kukaan ei varmaan epäile, että sähköautolla on tosi edullista ajaa. Lisäksi mukavaa kyytiä kun ei ole vaihteita.

Voi siis ajaa sporttisesti ja silti lataaminen kotona on halpaa. Ainut että täytyy olla se paikka ladata.

Ehkä etuvetoinen ei ole kaikkein sporttisin, mutta on myös takavetoja ja nelivetoja. VW ID on myös takaveto. Teslallakin on tullut pientä parannusta kaikkein kalleimpaan Model 3 Performance malliin. Siinä on radalle tarkoitettu luisuttelu moodi. Sallii siis pienen leikkimisen. Nelivetoisena etenee hyvin talvella. Harvalla vaan on varaa tuollaiseen.

Myös Volvon T8 mallit on hyviä, paitsi vähän kalliita. Mukavasti tehoa. Pikkuautoista se Toyota Yaris hybrid on tosiaan näppärä hyvän voimalinjan takia. Siinä vaan on tosi pieni akku ja ei voi ladata, mutta tuo haittaa vain osaa. Hyundain kaksoiskytkin ladattava hybridi oli jotenkin epämiellyttävä. Koska sähkömoottorillakin ajaessa oli vaihteet. Ei ollut minusta hyvä. Lisäksi ne pienet vaihteenvaihdon nykäykset tuntui.
 
Just tässä pieni kulutus, mutta ajamisen edullisuus riippuu taas siitä paljonko ajaa. Eikö VTT:n viimeinen laskelma osoittanut että se on siellä lähemmäs 30tkm paikkeilla kun alkaa edullinen olee ajella kun kilometrihinnassa mennään alle bensan.

Tätä en kyllä ymmärrä miten voisi bensa olla halvempi kuin sähkö. Vaikka miten lasken, niin yösähköni hinta on aina vaan se 8.57 c per kilowatti kaikkine kuluineen ja kun keskimääräinen "kulutus" on 15 kWh/100km, niin laskeppa kuinka paljon tulee hinnaksi?

Verrokiksi käy hyvin tuo kakkosautoni Mini Cooper 1.5 Cabrio. Kulutus 7 litraa/100km. Hintaa autolla oli 43 000 euroa varusteineen uutena, sama kuin tuon konan. Takuu 2v.

Kumpi tuli halvemmaksi?

PS. Konassa takuu 7v auto ja akut 8v. Tarkoitus pitää tuo aika, jo ihan kokeilumielessä. :)

PS. Kona on siis 64kWh ja comfort.
 
Onko joku löytänyt vertailuja huoltohintojen eroista? Esim. Golf olisi aika hyvä verrokki kun samasta autosta on täyssähkö, bensa ja diesel.

Kinoistaisi kovasti esim. 60tkm asti huoltokulut. Tyyppiviat ja takuukorjaukset ei kiinnosta. Niitä kuitenkin joku tähän linkittelee. Minua kiinnostaa tulevaisuus eikä menneisyys.

Muutenkin kun noita Teslojen akkujenvaihtoja yms. dissataan (osittain kyllä syystäkin), mutta monissa tapauksissa niillä on ajettu 300tkm+. Samoilla ajomäärillä moni polttis olisi jo paalissa tai kiertopalkintona jobbareiden myyntipihoissa (mystiset sähköviat, vaihdelaatikot ja muut liiankalliit viat joiden korjaus maksaa enemmän kuin se auto).

edit. Mitenkähän on noiden sähkövikojen joita monesti on lähes mahdoton paikantaa on sähköautoissa? Onko niissä ollut vastaavaa? Luulisi että ei koska osia on vähemmän ja sitä pikkusähköhilpettä mitä polttiksissa ei ole niin paljon.
 
Tätä en kyllä ymmärrä miten voisi bensa olla halvempi kuin sähkö. Vaikka miten lasken, niin yösähköni hinta on aina vaan se 8.57 c per kilowatti kaikkine kuluineen ja kun keskimääräinen "kulutus" on 15 kWh/100km, niin laskeppa kuinka paljon tulee hinnaksi?

Verrokiksi käy hyvin tuo kakkosautoni Mini Cooper 1.5 Cabrio. Kulutus 7 litraa/100km. Hintaa autolla oli 43 000 euroa varusteineen uutena, sama kuin tuon konan. Takuu 2v.

Kumpi tuli halvemmaksi?

PS. Konassa takuu 7v auto ja akut 8v. Tarkoitus pitää tuo aika, jo ihan kokeilumielessä. :)

PS. Kona on siis 64kWh ja comfort.
Korealainen Hyundai versus bemarin Mini Cooper :vihellys:

Tälle linjalle lähdetään niin otetaan tämä kanssa mukaan 9399€ hintaan. :lol:
Dacia Sandero Stepway | Dacia.fi
 
Viimeksi muokattu:
Jos sitä laskeskelet, niin todennäköisesti ei kannata.
Odota viisi vuotta. Helppoa.



Miksi pitää meuhkata, että on epäkäytännöllinen moniin tarkoituksiin, kun niin on lähes kaikkien laitteiden ja tavaroiden kohdalla.
Hyvin monet asiat on jossain tietyissä asioissa hyviä, mutta todella monessa muussa asiassa huonoja.

Ota nyt vaikka sukset tai marjapoimuri.
Sitten vaikka mesoat, että viljapuimuri on puolukanpoimintaan tosi epäkäytännöllinen ja olisit kiinnostunut, jos se maksaisi uutena viisi tonnia.

Ei näissä meuhkaamisissa ole vain mitään järkeä.
Jos joku juttu ei ole just sulle tai se on sulle liian kallis, ni miksi siitä pitää pitää ääntä?
En ole tuo jolle vastasit, mutta sähköautoilussa ja liikenteessä yleensä ei ole kyse ihan vain uudesta tekniikasta, harrastuksesta ja siitä kiinnostuneiden keskinäisestä pöhinästä. Tällä hetkellä asiaan liittyy erittäin paljon politiikkaa, lobbausta, rahavirtoja, mainetta, kunniaa, valtaa ynnä muuta sekundääristä etujen ajamista, jossa sähköauto ja tekniikka on ihan sivuosissa. Liikenne vaikuttaa ihan kaikkeen ja kaikkiin kansalaisiin, ja pelkkä keskinäinen kehurinki ei valitettavasti ole kaikkien etu. Tietysti tällä palstalla ei montaa ole, joilla olisi mahdollisuuksia vaikuttaa teknisiin tai poliittisiin ratkaisuihin, mutta yllättävän monelle erilainen mielipide tai kritiikin vastaanotto on kovin vaikeaa.

On eri asia, jos mikroaaltouunin ominaisuuksissa on puutteita, kaupasta ei löydy oikeankokoisia housuja, tai palstalle keskeisesti kuuluvan pelikoneen rakentamisessa voi vähän hehkutellakin pienessä piirissä, koska jokainen näistä asioista on vapaaehtoinen eikä sisällä mitään lakiin tai politiikkaan liittyvää. Tai sisältää ainakin hyvin vähän. Autoilu tai liikenne taas on suurimmalle osalle ihmisistä joko pakollista tai välttämätöntä, ja lisäksi siihen liittyy suuri määrä lainsäädäntöä, vero-ohjausta ja ainakin Suomessa hyvin iso osa elämisen kustannuksista.

Ymmärrän kyllä, että olisi paljon mukavampi keskustella sähköautoilusta jos kukaan ei koskaan sanoisi vastaan, huonot ja osin kelvottomat ratkaisutkin olisivat vain ominaisuuksia sekä käytössä olisi rajattomasti rahaa ostaa vähän sinnepäin toimivia tuotteita. Mutta tämän hetken tekniset ratkaisut sekä poliittisten päätösten kaavaillut aikataulut ja kustannukset eivät liiku edes samalla suunnalla keskivertokansalaisten tarpeista ja vaikkapa hankintamahdollisuuksista.
 
Hyundai, Kia, Nissan sekä myös Toyota on laadukkaita pelejä, vaikka on halpoja autoja.

Sähköautoilevalla motoristillahan on toinen Nissan Leaf menossa ja jostain bmw:stä oli kokemuksia. Nissan oli kumminkin laadukkaampi, kun ei tainnut olla yhtään vikoja.

Noissa kahdessa ekassa on siis ainakin pitkä takuu.
 
Korealainen Hyundai versus bemarin Mini Cooper :vihellys:

Niin, mikä tässä on ongelma? Samankokoisia ja samanhintaisia ovat. Jos pidät BMWMiniä jotenkin ylivertaisena, niin ei kannata, kone hajosi 32 000 km. :dead:

Toinen vaihtoehto olisi F11 530d, onko parempi? Hinta yli tuplat ja kulutus 10 l/100km.
 
Hyundai, Kia, Nissan sekä myös Toyota on laadukkaita pelejä, vaikka on halpoja autoja.

Sähköautoilevalla motoristillahan on toinen Nissan Leaf menossa ja jostain bmw:stä oli kokemuksia. Nissan oli kumminkin laadukkaampi, kun ei tainnut olla yhtään vikoja.

Noissa kahdessa ekassa on siis ainakin pitkä takuu.
Nissanin tapauksessa ollaan nykyisin ranskanlaisten leirissä. Nissan, Renault, Dacia mitä muita vielä jakaa keskenään tekniikan. Ja Kia ja Hyandai on samaa yhtiötä.
 
Niin, mikä tässä on ongelma? Samankokoisia ja samanhintaisia ovat. Jos pidät BMWMiniä jotenkin ylivertaisena, niin ei kannata, kone hajosi 32 000 km. :dead:
Onhan Mini pienen kokoluokan premium-auto. Eri asia, että pitääkö sitä hintansa arvoisena, mutta siten se on kuitenkin hinnoiteltu.
 
Onko muuten yksikään uusista hybrideistä edelleenkään flexifuel (etanoli/butanoli) tai kaasukäyttöinen? Biokomponenteilla saisi melkoisesti kompensoitua moottoripäästöjä. Toisaalta hybridien moottoreita voisi hiukan optimoida ja pienentää pelkän wow-tehoefektin sijaan painon ja kulutuksen pienentämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan Mini pienen kokoluokan premium-auto. Eri asia, että pitääkö sitä hintansa arvoisena, mutta siten se on kuitenkin hinnoiteltu.
Tämä juuri. Halpis koreaa verrataan pikkuluokan premiumina pidettyyn. Siksi vetäsinkin tuon että ihan sama sitten jo verrata daciaakin.

Ei sillä etteikö Hyandait olleet luotettavia pelejä. Mutta täysin eri ryhmässä kuitenkin kuin premiumina pidetyt merkit. Mikä ei tietenkään kerro että ne olisi sen laadukkaampia kestävyydeltään.
 
Tämä juuri. Halpis koreaa verrataan pikkuluokan premiumina pidettyyn. Siksi vetäsinkin tuon että ihan sama sitten jo verrata daciaakin.

Ei sillä etteikö Hyandait olleet luotettavia pelejä. Mutta täysin eri ryhmässä kuitenkin kuin premiumina pidetyt merkit. Mikä ei tietenkään kerro että ne olisi sen laadukkaampia kestävyydeltään.
Pointtina tässä olikin kulutus bensa vs sähkö ja sama hinta ja kokoluokka.
 
Pointtina tässä olikin kulutus bensa vs sähkö ja sama hinta ja kokoluokka.
Leikitkö vain tyhmää vaiko etkö todellakaan ymmärrä perustelujesi ja pointtiesi absurdiutta?

Pointti missä ei ole mitään pointtia :tdown:

Mikäs sen sähkö-Konaa vastaavan bensa-Konan hinta on? 25ke? Siinä on se oikea vertailukohta jos kustannuksia haluaa laskea.

Niin tämä kaikkein loogisin vastine valmistajan vastaava jos kyse väittelystä maksaako auton ostamisen kulut korkeampana osamaksuna käyttäen sähköä vai matalampana osamaksuna käyttäen bensaa. Ja missä tilanteessa edullisemman rooli vaihtaa paikkaa. Tietysti tuossakin tule sitten väittelyt että otetaanko tehoissa vai kiihtyvyydessä vai hakien halvinta molemmista hinnat alkaen mallista tarvien vaan sen auton. Mutta siinä olisi sentään jotain mieltä kinastella kunkin käyttötarpeen mukaan olevuutta.
 
Niin, mikä tässä on ongelma? Samankokoisia ja samanhintaisia ovat. Jos pidät BMWMiniä jotenkin ylivertaisena, niin ei kannata, kone hajosi 32 000 km. :dead:

Toinen vaihtoehto olisi F11 530d, onko parempi? Hinta yli tuplat ja kulutus 10 l/100km.

Ei nyt varsinaisesti liity tähän mutta juuri tuon 530d 2011 bemarin vaihdoin tähän 225xe:hen. Käyttövoimavero ajoneuvoveroineen oli 5sessa 751e ja tässä 164e, selvää säästöä heti. Sitten kulutus puoli vähän samanlaisesti koska ajoni on aikapitkälti tuon rangen sisällä, jopa näin talvellakin ja jos tarvii latailla muualla kuin kotona, yöllä niin voi olla ilmaistakin. Tämän auton vakuutus maksutkin on halvemmat kuin 5sarjalaisen.

Onhan tämä pienempi kuin 5nen mutta ei liioin kuitenkaan. Nyt löytyy myös tuo neliveto mitä 5ssani ei ollut ja myös muutkin vedot tarvittaessa. Olen ollut tyytyväinen ja eihän sitä koskaan tiedä mitä "vanhasta" isosta diisselistä saa vähän ajan päästä. Hieno auto se f11 on silti, ei siinä. Tietysti vaihtelukin on jo itsessäänkin mukavaa :)
 
Ei nyt varsinaisesti liity tähän mutta juuri tuon 530d 2011 bemarin vaihdoin tähän 225xe:hen. Käyttövoimavero ajoneuvoveroineen oli 5sessa 751e ja tässä 164e, selvää säästöä heti. Sitten kulutus puoli vähän samanlaisesti koska ajoni on aikapitkälti tuon rangen sisällä, jopa näin talvellakin ja jos tarvii latailla muualla kuin kotona, yöllä niin voi olla ilmaistakin. Tämän auton vakuutus maksutkin on halvemmat kuin 5sarjalaisen.

Onhan tämä pienempi kuin 5nen mutta ei liioin kuitenkaan. Nyt löytyy myös tuo neliveto mitä 5ssani ei ollut ja myös muutkin vedot tarvittaessa. Olen ollut tyytyväinen ja eihän sitä koskaan tiedä mitä "vanhasta" isosta diisselistä saa vähän ajan päästä. Hieno auto se f11 on silti, ei siinä. Tietysti vaihtelukin on jo itsessäänkin mukavaa :)
Menikö vaihto ihan päittäin kun selvää säästöä tuli kerran heti veroissa. Vai onko tämä nyt taas sitä valikoivaa laskemista.

Onhan tuossa iso ero verossa. Mutta että selvää säästämistä?

Mulle riitti tältä päivältä jaksamatta enempää harhaisia ihmisiä joilla epätoivoista räpellystä yrittää itselleenkin perustella säästöllä hankintoja. Hankinnoissa sinällään ole vikaa, mutta säästö on säästöä vain jos se konkretisoituu jollain tapaa. Kulun siirtymisessä vaan toisaalle ei säästöä synny.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt varsinaisesti liity tähän mutta juuri tuon 530d 2011 bemarin vaihdoin tähän 225xe:hen. Käyttövoimavero ajoneuvoveroineen oli 5sessa 751e ja tässä 164e, selvää säästöä heti. Sitten kulutus puoli vähän samanlaisesti koska ajoni on aikapitkälti tuon rangen sisällä, jopa näin talvellakin ja jos tarvii latailla muualla kuin kotona, yöllä niin voi olla ilmaistakin. Tämän auton vakuutus maksutkin on halvemmat kuin 5sarjalaisen.

Onhan tämä pienempi kuin 5nen mutta ei liioin kuitenkaan. Nyt löytyy myös tuo neliveto mitä 5ssani ei ollut ja myös muutkin vedot tarvittaessa. Olen ollut tyytyväinen ja eihän sitä koskaan tiedä mitä "vanhasta" isosta diisselistä saa vähän ajan päästä. Hieno auto se f11 on silti, ei siinä. Tietysti vaihtelukin on jo itsessäänkin mukavaa :)
Ja vielä enemmän olisi säästänyt vaihtamalla 225i:hin :tdown:

Eihän tuota nyt mitenkään voi vitossarjalaiseen verrata, sen verran reippaasti pienempi auto kyseessä.
 
On tuossa samanhintaisten vertailussa tietysti se pointti, että monilla on auton hinnalle joku raja, ja sitten ostetaan, mitä sillä rahalla sattuu saamaan ja mikä miellyttää itseä. Ajatus sähköautoilusta voi miellyttää sen verran, että alemman luokan sähköauto meneekin ylemmän luokan bensa-auton ohi.
 
Pointti missä ei ole mitään pointtia :tdown:

Mikäs sen sähkö-Konaa vastaavan bensa-Konan hinta on? 25ke? Siinä on se oikea vertailukohta jos kustannuksia haluaa laskea.
Jos halutut vaihtoehdot on joko mini tai kona, niin miksi ihmeessä vertaisin muihin malleihin?
 
monilla on auton hinnalle joku raja, ja sitten ostetaan, mitä sillä rahalla sattuu saamaan ja mikä miellyttää itseä.
Niin, eiköhän tämä koske lähes kaikkia.
Samoin melkein kaikilla on muitakin ehtoja sille autolle, kuten mm. kuljetuskapasiteetti. Tuollaista 40+ke hintaluokan autoa ostetaan yleensä perheen ykkösautoksi ja tällöin joku Konan tai 225 Bemarin kokoluokka ei kovin monelle kelpaa.
Jos halutut vaihtoehdot on joko mini tai kona, niin miksi ihmeessä vertaisin muihin malleihin?
Etkö kirjoittanut, että sinulla on molemmat? Et siis ole itsekään valinnut noiden kahden välillä :confused:
 
Niin aikoinaan kun pohdin tätä nykyistä autoa, oli todella vaikea löytää asiallista keskustelua. Aina vakaumus/ tai ennakkoluulot painaa suuntaa tai toiseen. Pyytäisin että mietitte hetken ennenkuin jatkette kirjoittamista tai ainakin että syke on edes sen verran laskenut ettei kädet tärise :D

Itse olin erittäin kriittinen sähköä kohtaan ennenkuin veli sanoi että "mietippä nyt ja äläpä nyt tuomitse ennenkuin olet selvittänyt ja kokeillut".

No minähän sitten viime keväänä aloin katsomaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Yksi määrävää tekijä oli vaihdokki jonka arvo oli 45K€. Tämä vaihdokki (se kuuluisa premium merkki) oli tullut sen verran kalliiksi että siitä halusi eroon hinnalla millä hyvänsä. Kävin katsomassa ja kokeilemassa erilaisia ja eri kokoisia autoja niin bensa, diesel ja hybridejä. Täyssähköt oli tässä vaiheessa oman ennakkoluulon vuoksi suljettu pois.

Perinteisissä polttomoottorivehkeissä oli ne perinteiset erot. Erot ja käsitykset tuntui juuri sillä mikä se oma kuva niistä olikin. Volvo V90 vakuutti (entinen volvo mies :) ) ja tämän vuoksi osto oli jo hyvin lähellä. Kaveri on VW töissä ja sanoi että tule kokeilemaan Passatti. No sitten menikin vaikeaksi kun huomasi sen mistä siinä sähkössä puhutaan.

Loppujen lopuksi päädyin Passat GTE koska siihen ei tarvinnut laittaa välirahaa kuin 10K€. Lisäksi VW huoltosopimuksen hinta oli omasta mielestäni halpa. Premium merkin korjaukset maksoi (pelkät osat) 3,5vuoden huoltosopimuksen verran.

upload_2019-1-7_14-50-59.png



Vaikka ostohinta on korkea niin ei se minulle ole koskaan ollut se "kynnys" kysymys. Viimeiset 20-vuotta olen laittanut ~20K€ autoon ~3-vuoden välein. En katso mikä on halpaa vaan sitä itselle sopivaa kokonaisuutta. Toki onhan tässä Passatin ylläpito todella halpaa :) kun vertaa edelliseen premium merkkiin. Tosin ei kyllä halvempaa auto ole ollut kuin toyota Carina II joka oli perheen 2-auto 10-vuotta. Tämän Carinan sain vielä ilmaiseksi :). Eli jos korjauksia ei oteta huomioon niin pelkästään polttoaineen ostossa kuukaudessa on valtava ero. Entisellä autolla meni 350-400€/kk ja nykyisin edellisen taulukon mukaan ~100€. Tosin paras tankillinen on ollut 3500km ja meni puolitoista kuukautta samalla tankillisella.

Tiedän jo nyt että seuraava on täyssähkö eikä se perustu ennakkoluuloon tai vakaumukseen. Se perustuu siihen että haluan nykyaikaisen, hiljaisen menopelin jolla on kivaa ajaa. Polttomoottori kulkineet tuntuu todella vanhanaikaislta. Toki kaikessa on puutteensa.

Te jotka kommentoitte hybridiä tai sähköautoa, toivoisin että omistatte sen tai edes käytte kokeilemassa ensin ennenkuin tuomitsette. Ja ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua laittaa rahaa autoon. Tällöin tämä sähköauto tredi ei oikein teitä "vielä" palvele.

Sähköautoja palvoville on hyvä muistaa että nämä sähköautot ei ole vielä "koko" kansan tuote ja kyllä niistä pitää ja saa keskustella.

Mielelläni vastailen kysymyksiin omalta kokemus pohjaltani.
 
Menikö vaihto ihan päittäin kun selvää säästöä tuli kerran heti veroissa. Vai onko tämä nyt taas sitä valikoivaa laskemista.

Onhan tuossa iso ero verossa. Mutta että selvää säästämistä?

Mulle riitti tältä päivältä jaksamatta enempää harhaisia ihmisiä joilla epätoivoista räpellystä yrittää itselleenkin perustella säästöllä hankintoja. Hankinnoissa sinällään ole vikaa, mutta säästö on säästöä vain jos se konkretisoituu jollain tapaa. Kulun siirtymisessä vaan toisaalle ei säästöä synny.

Ei mennyt, nii tämä lasketaan melkein harrastuksen puolellekkin kun "tarvii" autoa vaihtaa kerran vuodessa =) Pieni pelko diisselin romahtamisessa, siksi hyvä siirtyä vähä päästöiseen. Kilsojakin itelle tulee jotain 10tkm paikkeilla.

Ja vielä enemmän olisi säästänyt vaihtamalla 225i:hin :tdown:

Eihän tuota nyt mitenkään voi vitossarjalaiseen verrata, sen verran reippaasti pienempi auto kyseessä.

Ehdoton ei 225ille koska se on pelkkä etuveto. Bensa muutoin periaatteessa joo parempi itelle kuin diesel mutta nyt tässä on sitä erilaisuuttakin ajamiseen mikä viehättää :) Muut hybridit taas ei oikein kiinnosta kun ei oo samassa paketissa nelivetoa myös, pl. uudet Volvot.
Tuo Konakin täyssähkönä kiinnostava mutta miksei se voi olla 4wd niin kuin sisarmallinsa :(
 
Joku kertoo hankkineensa uuden auton, ni eiköhän hienot suomalaiset riennä dissaamaan, koska syy ja ... no kaikki tietää.

Antakaa nyt ihmisten ostaa ja olla.
Ihan marginaalista sähköautoilu on ainakin vielä, ni miten voi nähdä toisen omaisuudesta noin paljon vaivaa.
 
Ei mennyt, nii tämä lasketaan melkein harrastuksen puolellekkin kun "tarvii" autoa vaihtaa kerran vuodessa =) Pieni pelko diisselin romahtamisessa, siksi hyvä siirtyä vähä päästöiseen. Kilsojakin itelle tulee jotain 10tkm paikkeilla.
Sitä voi vaikka ajatella niin, että se ison ja vanhan dieselauton ostaminen oli virhe (joita sattuu silloin tällöin). Ja nyt sai sitten sen virheen korjattua ostamalla taloudellinen ladattava hybridi. Tulee säästöä ja päästöjä ei juuri tule. Samalla sai vaihdettua auton uudempaan.

Itselle riittäisi hyvin vaikka Golf GTE kokoinen tai sitten perus hybridi, koska valikoimaa on pikkasen enemmän. Ihan ajaisi vaikka Yariksella. Nyt paras voisi olla omaan käytöön pikkuauto, koska ne on halvimpia. Xc60 T8 hybridi koeajettu ja pienempiinkin malleihin phev tulee piakkoin. Bmw 225xe toimii samalla periaatteella kuin Volvo, eli takapyörillä on sähkömoottori.
 
Te jotka kommentoitte hybridiä tai sähköautoa, toivoisin että omistatte sen tai edes käytte kokeilemassa ensin ennenkuin tuomitsette. Ja ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua laittaa rahaa autoon. Tällöin tämä sähköauto tredi ei oikein teitä "vielä" palvele.

Sähköautoja palvoville on hyvä muistaa että nämä sähköautot ei ole vielä "koko" kansan tuote ja kyllä niistä pitää ja saa keskustella.

Mielelläni vastailen kysymyksiin omalta kokemus pohjaltan

Olen samaa mieltä ja vastailisin myös parhaani mukaan jos jotakuta askarruttaa jokin asia liittyen pistoke hybridiin :)

Sitä voi vaikka ajatella niin, että se ison ja vanhan dieselauton ostaminen oli virhe (joita sattuu silloin tällöin). Ja nyt sai sitten sen virheen korjattua ostamalla taloudellinen ladattava hybridi. Tulee säästöä ja päästöjä ei juuri tule. Samalla sai vaihdettua auton uudempaan.

Itselle riittäisi hyvin vaikka Golf GTE kokoinen tai sitten perus hybridi, koska valikoimaa on pikkasen enemmän. Ihan ajaisi vaikka Yariksella. Nyt paras voisi olla omaan käytöön pikkuauto, koska ne on halvimpia. Xc60 T8 hybridi koeajettu ja pienempiinkin malleihin phev tulee piakkoin. Bmw 225xe toimii samalla periaatteella kuin Volvo, eli takapyörillä on sähkömoottori.

Sanotaan näin että ei se virhe ollut, halusin vaihtaa vuosi sitten bensa e61 530i 07:skan uudempaan ja sitten kruunasi tämä Suomen ratkaisu liittyen Dieseliin. Sit päätin luopua tuosta F11:stä ja tämä hybridi osui sopivasti kohdalle. Kyllä, nuo Volvot nimen omaan toimii samanlaisesti, saisivat muutkin merkit ottaa siitä tekniikasta mallia. Aluksi ajattelin joku 4kk vielä että hommaan seuraavaksi Volvo V60 T8:n mutta oli hiukan yli budjetin, lähinnä Leasingillä se olisi tullut otettua. Nyt sitten kuviot muuttui "yllättäen" :) Enää en Volvoa hommaisi koska eihän niissä ole tähän eroa kuin koko ja teho, rangekin aika sama. Seuraavaksi katse pistoke hybridiä joka on 4wd ja rangea 80-100km. X5 2019 olisi hieno tullessaan mutta aaaivan liian kallis.

...Ja mitä tulee niihin perus hybrideihin niin ne on vähän "tylsiä" kuin ei hybrideitä olisikaan. Se lataus mahdollisuus itse ja vetotavan valitseminen on se the thing ;)
 
Juu tuo 30 on se verotusarvo, kovahan se plugarin omistajalle. Tessulla kannattaa, varsinkin kun kotona lataamisen voi käytännössä lopettaa kokonaan.
 
Juu tuo 30 on se verotusarvo, kovahan se plugarin omistajalle. Tessulla kannattaa, varsinkin kun kotona lataamisen voi käytännössä lopettaa kokonaan.

Jos se lasketaan luontoiseduksi kuten matkapuhelinetu niin silloin se on kannattavaa myös plugaristeillekkin :) Toisella tavalla taas jos se veloitetaan suoraan tililtä niin sittenhän se on kallista kaikille muille paitsi sähkärin omistajille :sori:

Ei se silti multa ole pois eikä ole koskaan ollutkaan vaikka joku on nauttinut tuota "ilmaista" etua työpaikallaan. Onhan se Teslakin kallis auto ja hienoa vaan jos/kun jollakin on moiseen varaan :tup:
 
Kustannus ja hinta ovat eri asioita, eikä nykyisen consumer credit-teollisuuden olemassaolon aikana ole mitään pakkoa maksaa sitä autoa kokonaan käteisellä pois.

Jos sitä velkavipua saa halvalla jostain, niin hintalapultaan kallis sähkis voi olla jopa edullinen omistettava.

Ainakin teslojen hinnat tuntuvat pitäneen hämmentävän hyvin. Vuoden 2013 yli 5v vanhat autot ovat vieläkin pääosin yli 40000€, mikä on ihan kohtuullinen arvon pudotus tuollaiselle pitoajalle.

En osaa arvioida noiden ostohintoja, mutta eivät kai nuo ”ei performance” versiot sataa tonnia maksaneet uutena?

Taitaa 95k bemmistäkin lähteä arvosta puolet viidessä vuodessa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 348
Viestejä
4 597 246
Jäsenet
75 596
Uusin jäsen
maro889

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom