- Liittynyt
- 28.02.2017
- Viestejä
- 7
Jos haluaa ekoilla, niin yksi vaihtoehto voisi olla moderni diesel-auto ja käyttää polttoaineena Nesteen My-dieseliä, joka on valmistettu jätteistä. Käsittääkseni tuo palaa käytännössäkin puhtaammin kuin tavallinen diesel.
Varapolttoaineena voi käyttää tavallista dieseliä, jos My-D:ä ei jossain korvessa ole saatavilla.
[EDIT]
Miksi Neste MY uusiutuva diesel? - Neste MY
On miltei mustaa huumoria suositella diesel-käyttöistä henkilöautoa ekotekona sähkö- ja hybridiautoketjussa. Jokainen tämän ketjun lukija muistaa varmaan muutama vuosi sitten esille tulleen päästöskandaalin (ensimmäiset taisivat olla 2015), mikä yhdistettynä suomalaisen auton 12 vuoden keski-ikään, ei todellakaan maalaa hyvää kuvaa dieselkäyttöisistä henkilöautoista. Autojen keski-iän lisäksi osa harrastelijoista "optimoi" autojaan tuottamaan huomattavasti suurempia päästöarvoja lisäämällä palavan polttoaineen määrää ja poistamalla pakokaasusuodattimia.
Diesel emissions scandal
NOx päästöt (vaarallisia ihmisille ja luonnolle) syntyvät korkeissa lämpötiloissa ilman sisältämän typen reagoidessa, mikä on dieselin tapauksessa suoraa seurausta dieselmoottorin korkeasta puristussuhteesta ja polttoaineen palamisesta. Volkswagenkin taisi todeta, että on kannattavampaa siirtyä sähköautojen valmistamiseen, kuin yrittää tehdä oikeasti puhdasta dieselkäyttöistä henkilöautoa.
NOx
Pelkän CO2 lukeman tuijottelu dieselautoissa on vain pienen osatotuuden esittämistä, josta jokainen voi lukea alla olevasta linkistä. Samaa voi myös sanoa sähköautoista pelkkää energiankulutuslukemaa tuijotellessa. Lähtökohtana on kuitenkin se, että sähköauto on huomattavasti paljon yksinkertaisempi väline kuin mikään vaihtoehtoinen henkilöauto ja mahdollistaa paljon puhtaamman liikennöinnin paikallisia päästöjäkin seuratessa (ne kuitenkin on jokaisen omassa elämässä aina läsnä poistuttaessa kotiovesta ulkomaailmaan).
Cherry picking
En ole myöskään täysin vakuuttunut "uusiutuvien" polttoaineiden hyvyydestä ilmastonmuutoksen vaikutusten minimoinnissa. Näkisin ongelmalliseksi riittävän kasvien kasvutahdin (uusiutumisen) verrattuna tuotettuihin päästöihin, mitä saadaan polttamalla uusiutuvia polttoaineita. Ts on mahdollista, että aikaväli, jolla hiilidioksidia syntyy polttaessa uusiutuvia polttoaineita, verrattuna aikaväliin, jolla hiilidioksidia sitoutuu kasveihin, on paljon lyhyempi. Tällöin todellisuudessa ilmakehän sisältämä hiilidioksidin kokonaismäärä kasvaa tarkasteltavalla aikavälillä (eli poltetaan enemmän kuin ehtii kasvaa takaisin). Uusiutuvat polttoaineet voivat olla nykyisten fossiilisia polttoaineita myyvien yhtiöiden joutsenlaulu pyrkimyksessä säilyttää itsensä relevantteina sähköistyvässä tulevaisuudessa. Nestemäisillä polttoaineilla energiatiheys on tosin vielä toistaiseksi ylivertainen, joten uusiutuvilla polttoaineillakin voi olla tulevaisuudessa omat käyttökohteensa. Uusiutuvat polttoaineetkaan eivät kuitenkaan ratkaise palamisprosesseissa syntyvien yhdisteiden ongelmaa.
Greenwashing
Yksinkertaisimmat ratkaisut liikenteen päästöjen minimoimiseen on nähtävissä esimerkiksi liike-energian yhtälöstä. Minimoidaan yksittäisen ihmisen mukana liikkuva massa ja pidetään nopeudet maltillisina. Ensimmäinen onnistuu esimerkiksi julkisilla liikennevälineillä, pyöräilyllä (ei valitettavasti ole kaikkialla mahdollista, varsinkin meillä Suomessa sääolosuhteet ja välimatkat ovat usein pyöräilyä vastaan) tai pienentämällä henkilöautojen massaa, jälkimmäinen onnistuu jokaisen omalla kaasupolkimen hallinnalla.
Liike-energia
Hieman kyllä hirvittää nämä nykyiset trendit autojen koon jatkuvalle kasvattamiselle, esimerkiksi alla olevan videon messuilla taustalla näkyy suuri määrä katumaastureita, crossovereita yms, joille suurin osa ei rehellisesti omaa oikeasti tarvetta (toki videon messut olivat jenkeissä, mutta on nuita näille perukoillekkin ilmestynyt enemmän). Suuri koko lisää tarvittavan energian määrää liikuteltavan massan ja ilmanvastuksen muodossa.