- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 923
Passat, Kia Optima, bmw 5. Volvo V60 tulee. Volvo V90.
Eikai viitosbemarista ole farkkuplugaria olemassa? Pelkästään tuo sedan edelleen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Passat, Kia Optima, bmw 5. Volvo V60 tulee. Volvo V90.
Aivan. Muisti pätkii pahasti. Toivottavasti tulee myyntiin joskus myös farkkuna.Eikai viitosbemarista ole farkkuplugaria olemassa? Pelkästään tuo sedan edelleen.
24 kWh Leafilla matkailu todellakin oli harrastuneisuutta lähes aina.
40 kWh:lla tuollaiset omat arjen pidemmät matkat, eli 287 km mökille tai päiväreissut TRE-HKI-TRE ym vaativat myös aika paljlon harrastuneisuutta. Saati kesän Lofooteilla käynti.
64 kWh Konalla nämäkin edellämainitut matkat olisivat yksinkertaisinta mahdollista ajoa.
En tiedä onko EU-tyypitystä kattotaakalle tehty, mutta ainakin kattotelineitä myydään.Tuli Model 3:sta käytyä katsomassa pikaisesti ja olihan se hieno. Aiheutti enemmän omitushalua kuin Kona jos hintaa ei huomioida, mutta katsotaan millaisia ajatukset on pidemmän Kona koeajon jälkeen.
Model 3 plussat:
+ Saatavuus
+ Herätti vahvaa halua ostaa
+ Tuntui nykyaikaiselta
+ Sisustus
+ Kontti edessä
+ Ajoasento (ainakin lyhyellä kokeilulla)
Miinukset:
- Hinta (ainakin minulle turhan hintava vielä)
- Ilmeisesti ei vetokoukku
- Ilmeisesti ei tukea kattotelineille
- Takapenkit matalalla. Tosin niin ne taitavat henkilöautoissa yleensä olla?
Näillä vaihtoehdoilla jää varmaan auto vaihtamatta. Jos ei näistä koeajoista nyt muuta ole saanut, niin ainakin se ajatus nyt vahvistui, että seuraava auto on sähköinen sitten joskus.
Noita plugin-hybrideitä on myös moneen lähtöön akun koon suhteen. Joillain pääsee 20km ja BMW on uusimmissa panostanut isoihin akkuihin, joilla pääsee ilmeisesti 80km pelkällä sähköllä.
Aivan. Muisti pätkii pahasti. Toivottavasti tulee myyntiin joskus myös farkkuna.
Tila-auto 225xe kumminkin löytyy.
Koeajo
Sedaneista tulee uusi bmw 330e.
"pitempi toimintamatka pelkästään sähköllä ajamalla: jopa 60 km ja siten pienempi CO2-päästö."
Suoraan huipulle: BMW X5:n ladattava hybridi pisti lukemat uusiksiMillä muka pääsee 80km, linkkiä jos totta?
Vaihtoehtohan olisi myös piipahtaa varttitunniksi pikalaturilla. Sen yhden kerran vuodessa.Minulla kans ollu 2,5 V aikana pari kertaa työreissulta tulo kotiin ja sit ois pitäny mökille mennä, niin piti 1-1,5h kotona ladata että pääsin perille. Ei kovaa ragea aiheuttanut.
Vaihtoehtohan olisi myös piipahtaa varttitunniksi pikalaturilla. Sen yhden kerran vuodessa.
Se nyt on käynyt selväksi, että sinulle sähköauto ei käy ollenkaan.Tai käydä tankilla, 5min. Omilta hoodeilta olisi 20km lähimmälle pikalaturille, bensaa saa kilometrin päästä.
Eipä tuota enää keksiä tarvi kun sellainen on jo olemassa, ei tosin vielä X5:lle: BMW esitteli langattoman latausjärjestelmän hybridilleSitte kun näille keksitään vielä langaton lataus niin ollaan aika lähellä oikeasti käytännöllistä peliä
Joo toi 80km olis jo sellanen hyvä range. Sanotaan et 100km rangella oleva hybridi nelivedolla olis varmaan itelle se sweet spot eikä olis tarvetta sähköautolle. Saas nähdä miten nämä kehittyvät
Joo ei ainakaan itelle ole ongelma laittaa autoa roikan nokkaan ja vaikka olis isompikin akku eikä saisi yön aikana latautumaan niin yöt ei lopu kesken, ajoja ei aina välttämättä ole päivittäin. Kyllähän se isompikin akku siinä vähän pienemmälläkin votulla latautuu
Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.Tuollainen 80 km range akuilla on jo erittäin hyvä, eikä tämä ole niin 'ilmeinen veronkiertoauto".
Tuo riittää jo peruskäyttäjälle 50-80% päivittäisistä ajoista. Työpaikan ja kodin välillä, kunhan jaksaa vaan aina laittaa auton roikkaan.
Sitte kun näille keksitään vielä langaton lataus niin ollaan aika lähellä oikeasti käytännöllistä peliä
Sama. Ongelma vaan taitaa olla että akut painavat niin paljon että kovin pieneen autoon niitä on nihkeä tunkea. Tai ehkä tuollaiseen isompaan laivaan ylimääräinen paino uppoaa vähän helpommin. Esim. G30 5-sarjalainen 520i painaa 1615kg ja 530e (sama bensakone) 1845kg. Tuossa 530e on ilmoitettu range 50km eli varmaan puolet tuon X5 akusta. En tiedä kuinka paljon tuosta 230kg on akkua ja kuinka paljon sähkömoottoria, mutta jos nyt ajatellaan että haluaisi tuplata akun niin 150kg nyt ainakin lisää?
Esim. kaikki alustan osat pitää olla vähän vahvempia ja kalliimpia kun autoon lyödäänkin 400kg ylimääräistä massaa kiinni. Ihan ongelmaton tuo PHEV konseptikaan ei kyllä ole
Eipä tuota enää keksiä tarvi kun sellainen on jo olemassa, ei tosin vielä X5:lle: BMW esitteli langattoman latausjärjestelmän hybridille
Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.
The 3.2-kilowatt charging system allows the high-voltage batteries on board the BMW 530e iPerformance to be fully charged in three and a half hours at an 85 percent efficiency.Ekoilijoiden tulee toki laskea uudelleen päästöntä, langaton kun pakosta tuo suht paljon lisää häviöitä. Oliko tuosta jotain lukemaa jo olemassa?
Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.
Ei verottaja yritä estää työpaikalla lataamista.Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.
Ei verottaja yritä estää työpaikalla lataamista.
Se nyt on käynyt selväksi, että sinulle sähköauto ei käy ollenkaan.
Joillekin muille yksi kerta vuodessa 15min pikalaturilla on parempi kuin 2vk välein tankkaamassa käynti ja se pikalaturi on yhtä lähellä kuin lähin huoltoasema.
Phev autot on tosiaan kalliimpia. Toisaalta sitten suomen verotus on tosi matala hybrideille. Ainakin Volvo on saanut myytyä paljon (eniten) hybridejä ja onhan nelivetoinen T8 malli mukava auto ajaa. On myös tosi tehokas. Miinuksena on korkea hinta, vaikka veroja menee tosi vähän. Kannattaa käydä koeajamassa vaikka Volvo xc60 T8. Myös uusi Toyota Corolla hybridi on luultavimmin aika hyvä auto. Sitä ei voi ladata, mutta hintakin on halvempi. Siitä tulee 1.8 ja 2.0 mallit.Voin kyllä vaihtaa sähköautoon, kun lataus -ja rangeongelmat on saatu ratkaistua, onhan tuo koko ajan eteenpäin mennyt. Hybridi 100+km rangella voisi olla tämän hetken vaihtoehto, harmi vaan että taitaa maksaa uutena enemmän, kuin pieniruokainen polttis.
Paljonko tuo verotusarvo 30e/kk nyt oikeasti tuntuu?
Eikö se tarkoita sitä, että laskennallinen bruttopalkkasi kasvaa 30e, mutta työnantaja maksaa tuosta 30e:stä vain verot, ei sitä sinulle tulevaa osuutta?
Ts. oikea kustannus on luokkaa 10-15e veroprosentista riippuen? En tiedä miten työeläkemaksut suhtautuvat tuohon verotusarvoon, en ole koskaan perehtynyt niin paljon palkanlaskentaan.
Eli käytännössä jos ostat sähköauton ja työpaikkalataat sitä, niin eläkekertymäsi ja laskennallinen tuleva eläkkeesi kasvaa.Toimii samalla tavalla kuin esimerkiksi puhelinliittymän verotus (20e/kk). Eli bruttopalkan päälle lasketaan verotusarvo 30e/kk, jolloin työntekijältä peritään veroja oman ennakonpidätyksen verran kuukaudessa tuosta 30 euron summasta. Siitä siis peritään kaikki veroluontoiset maksut eli se on jotain tuossa 10-15 euron luokassa.
Sen vaan voi tehdä kahdella tavalla ja tuo oli ensimmäinen. Toisessa tavassa työnantaja perii 30e/kk työntekijältä latauksen käytöstä. Se on pahempi ja käytännössä päivittäisen työmatkan täytyisi olla melko korkea, että se kannattaisi.
Jos haluaa ekoilla, niin yksi vaihtoehto voisi olla moderni diesel-auto ja käyttää polttoaineena Nesteen My-dieseliä, joka on valmistettu jätteistä. Käsittääkseni tuo palaa käytännössäkin puhtaammin kuin tavallinen diesel.
Varapolttoaineena voi käyttää tavallista dieseliä, jos My-D:ä ei jossain korvessa ole saatavilla.
[EDIT]
Miksi Neste MY uusiutuva diesel? - Neste MY
Oletetaan, että käytössä on plugin-hybrid, jolla pääsee 30km täydellä akulla ja työmatka on 30km tai yli yhteen suuntaan. Tuolla 15e summalla siis saa akun ladattua täyteen esim. 22 kertaa kuussa (työpäivien määrä). Eli akkua saa ladattua 30km*22=660km ajojen verran. Jos tuon töistä paluun 660km ajaa akku tyhjänä pelkällä bensalla, niin bensaa kuluu esim. 660km*7l/100km*1.5e/l = 69.3e.
Eli 50-55e/kk säästää rahaa lataamalla töissä, jos vähänkin pidempi työmatka. Jos taas työmatka on alle 15km suuntaansa, niin ei lataamisessa mitään pointtia olisikaan kun voi aina ladata kotona.
Jep. Minustakin työpaikkalatausta pitää verrata kotilataukseen sähköautoilijalle tai hyvin lyhyttä työmatkaa ajavalle plugarikuskille.Vertaisin enemmin kotilatausta kuin polttoaineen tankkausta. Tietysti jos ei ole mahdollista kotilataukseen niin esimerkki on validi.
On miltei mustaa huumoria suositella diesel-käyttöistä henkilöautoa ekotekona sähkö- ja hybridiautoketjussa. Jokainen tämän ketjun lukija muistaa varmaan muutama vuosi sitten esille tulleen päästöskandaalin (ensimmäiset taisivat olla 2015), mikä yhdistettynä suomalaisen auton 12 vuoden keski-ikään, ei todellakaan maalaa hyvää kuvaa dieselkäyttöisistä henkilöautoista. Autojen keski-iän lisäksi osa harrastelijoista "optimoi" autojaan tuottamaan huomattavasti suurempia päästöarvoja lisäämällä palavan polttoaineen määrää ja poistamalla pakokaasusuodattimia.
Diesel emissions scandal
NOx päästöt (vaarallisia ihmisille ja luonnolle) syntyvät korkeissa lämpötiloissa ilman sisältämän typen reagoidessa, mikä on dieselin tapauksessa suoraa seurausta dieselmoottorin korkeasta puristussuhteesta ja polttoaineen palamisesta. Volkswagenkin taisi todeta, että on kannattavampaa siirtyä sähköautojen valmistamiseen, kuin yrittää tehdä oikeasti puhdasta dieselkäyttöistä henkilöautoa.
NOx
Pelkän CO2 lukeman tuijottelu dieselautoissa on vain pienen osatotuuden esittämistä, josta jokainen voi lukea alla olevasta linkistä. Samaa voi myös sanoa sähköautoista pelkkää energiankulutuslukemaa tuijotellessa. Lähtökohtana on kuitenkin se, että sähköauto on huomattavasti paljon yksinkertaisempi väline kuin mikään vaihtoehtoinen henkilöauto ja mahdollistaa paljon puhtaamman liikennöinnin paikallisia päästöjäkin seuratessa (ne kuitenkin on jokaisen omassa elämässä aina läsnä poistuttaessa kotiovesta ulkomaailmaan).
Cherry picking
En ole myöskään täysin vakuuttunut "uusiutuvien" polttoaineiden hyvyydestä ilmastonmuutoksen vaikutusten minimoinnissa. Näkisin ongelmalliseksi riittävän kasvien kasvutahdin (uusiutumisen) verrattuna tuotettuihin päästöihin, mitä saadaan polttamalla uusiutuvia polttoaineita. Ts on mahdollista, että aikaväli, jolla hiilidioksidia syntyy polttaessa uusiutuvia polttoaineita, verrattuna aikaväliin, jolla hiilidioksidia sitoutuu kasveihin, on paljon lyhyempi. Tällöin todellisuudessa ilmakehän sisältämä hiilidioksidin kokonaismäärä kasvaa tarkasteltavalla aikavälillä (eli poltetaan enemmän kuin ehtii kasvaa takaisin). Uusiutuvat polttoaineet voivat olla nykyisten fossiilisia polttoaineita myyvien yhtiöiden joutsenlaulu pyrkimyksessä säilyttää itsensä relevantteina sähköistyvässä tulevaisuudessa. Nestemäisillä polttoaineilla energiatiheys on tosin vielä toistaiseksi ylivertainen, joten uusiutuvilla polttoaineillakin voi olla tulevaisuudessa omat käyttökohteensa. Uusiutuvat polttoaineetkaan eivät kuitenkaan ratkaise palamisprosesseissa syntyvien yhdisteiden ongelmaa.
Greenwashing
Yksinkertaisimmat ratkaisut liikenteen päästöjen minimoimiseen on nähtävissä esimerkiksi liike-energian yhtälöstä. Minimoidaan yksittäisen ihmisen mukana liikkuva massa ja pidetään nopeudet maltillisina. Ensimmäinen onnistuu esimerkiksi julkisilla liikennevälineillä, pyöräilyllä (ei valitettavasti ole kaikkialla mahdollista, varsinkin meillä Suomessa sääolosuhteet ja välimatkat ovat usein pyöräilyä vastaan) tai pienentämällä henkilöautojen massaa, jälkimmäinen onnistuu jokaisen omalla kaasupolkimen hallinnalla.
Liike-energia
Hieman kyllä hirvittää nämä nykyiset trendit autojen koon jatkuvalle kasvattamiselle, esimerkiksi alla olevan videon messuilla taustalla näkyy suuri määrä katumaastureita, crossovereita yms, joille suurin osa ei rehellisesti omaa oikeasti tarvetta (toki videon messut olivat jenkeissä, mutta on nuita näille perukoillekkin ilmestynyt enemmän). Suuri koko lisää tarvittavan energian määrää liikuteltavan massan ja ilmanvastuksen muodossa.
Jep. Piti tuo vielä tarkistaa, että pienhiukkasia olisi 33% vähemmän. Eli kyllä tuo ihan toimivaa on, eikä vain keksittyä mainosta. Silti sähkö on se juttu, jolla saa vielä enemmän päästöjä pois.Kokeilin kesällä pari tankillista my dieseliä, en huomannut mitään eroa motariajossa normaaliin pro dieseliin verrattuna.
Eli jos uskoo sen tuottavan päästöjä vähemmän ja sillä pystyy perustelemaan sen käytön, en näe mitään syytä olla käyttämättä.
Hajuton ja näyttää vedeltä - tiedätkö, mistä kuvan diesel on valmistettu?Hiilidioksidipäästöjen lisäksi biodieselin pienhiukkaspäästöjen kerrotaan olevan 33 prosenttia pienemmät, mikä on erityisen merkitsevää kaupunkiympäristössä.
Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan Porvoon jalostamolla. TEEMU GRANSTRÖM
Nesteen kertoman mukaan MY uusiutuva diesel nykyisillä tuotantomäärillä polttoaineen käyttäjät vähentävän vuosittain kasvihuonepäästöjä 8,3 miljoonalla tonnilla, mikä vastaan kolmen miljoonan auton poistamista liikenteestä vuodeksi.
Biodieselin menestystarina on ollut merkittävässä osassa, kun Neste valittiin maailman toiseksi vastuullisimmaksi yritykseksi.
Oletetaan, että käytössä on plugin-hybrid, jolla pääsee 30km täydellä akulla ja työmatka on 30km tai yli yhteen suuntaan. Tuolla 15e summalla siis saa akun ladattua täyteen esim. 22 kertaa kuussa (työpäivien määrä). Eli akkua saa ladattua 30km*22=660km ajojen verran. Jos tuon töistä paluun 660km ajaa akku tyhjänä pelkällä bensalla, niin bensaa kuluu esim. 660km*7l/100km*1.5e/l = 69.3e.
Eli 50-55e/kk säästää rahaa lataamalla töissä, jos vähänkin pidempi työmatka. Jos taas työmatka on alle 15km suuntaansa, niin ei lataamisessa mitään pointtia olisikaan kun voi aina ladata kotona.
Päästöskandaalikin oli osittain seurausta tiukentuvista päästömääräyksistä, joiden perässä autovalmistajien piti yrittää pysyä. Päästömääräyksiä taas tehdään poliittisella tasolla, jossa ei välttämättä ole läheskään riittävää tietoa teknologian sen hetkisistä mahdollisuuksista. (Tuohon aikaan olin muuten labrainssinä erään dieselgeneraattorivalmistajan tutkimusprojektissa, jossa haimme palotilan ja suuttimien uudelleenmuotoilulla parempia ratkaisuja sekä päästöihin että kulutukseen). Uudet dieselithän ovat varsin "päästöttömiä", mutta nykyinen diesel-autojen demonisointi taas johtaa siihen, että jatkossakin ajamme niillä 12 vuotta vanhoilla autoilla. Sekä Euro6-dieselautojen että sähköautojen verotus pitäisi vetää ihan minimiin, jotta autokannan uusiminen nopeutuisi. Toki jos oikein kunnon ekoilua harrastaa, niin tulisi tarkkaan selvittää mitä uuden auton valmistaminen päästää sekä tämän tuleva käyttöikä/päästöt ja tän lisäksi arvioida nykyisen auton loppueliniän aikana tuottamat päästöt.On miltei mustaa huumoria suositella diesel-käyttöistä henkilöautoa ekotekona sähkö- ja hybridiautoketjussa. Jokainen tämän ketjun lukija muistaa varmaan muutama vuosi sitten esille tulleen päästöskandaalin (ensimmäiset taisivat olla 2015), mikä yhdistettynä suomalaisen auton 12 vuoden keski-ikään, ei todellakaan maalaa hyvää kuvaa dieselkäyttöisistä henkilöautoista. Autojen keski-iän lisäksi osa harrastelijoista "optimoi" autojaan tuottamaan huomattavasti suurempia päästöarvoja lisäämällä palavan polttoaineen määrää ja poistamalla pakokaasusuodattimia.
ikaisemmin tuolla sanoinkin, että pari kolme kertaa kuussa voi kuitenkin tulla sellaista pidempääkin ajoa. En mielelläni vietä puoltakaan tuntia kesken matkan jossain pikalaturin nokassa puhumattakaan siitä, että joutuisi jonottamaan latauspisteelle.
Hybridiä voisin ajatella seuraavaksi autoksi, mutta kun taloyhtiössä ei ole vielä latausmahdollisuutta, niin se vaikuttaa päätökseen. Lisäksi vaikka olenkin ydinvoimalassa operaattorina, niin harmittaa kyllä kun lataaminen ei ole edes töissä ilmaista edellä verotusasioiden takia, vaikka pari isoa myllyä jauhaa päästötöntä sähköä. Ja nykyinen auto kuluttaa alle 5 litraa sadalla bensiiniä mun ajossa, joten halpaa ja huoletonta ajamista tämä. Polttomoottorilla ladatessa akkuja taas kulutus yleensä karkaa. Pidän kuitenkin hybridia varteenotettavana vaihtoehtona seuraavaksi autoksi!Ihan asiaa puhuit mutta näissä pistehybrideissä on se bensatankki myös olemassa ja vaikka akkua ei käyttäisi lainkaan bensiinin apuna niin silti tankillisella pääsisi 400-500km. Tuo siis omalla pienellä 36L tankilla karkeasti laskettuna 8L/100km ilman akun apua, avun kanssa menee +-4L/100km
On miltei mustaa huumoria suositella diesel-käyttöistä henkilöautoa ekotekona sähkö- ja hybridiautoketjussa. Jokainen tämän ketjun lukija muistaa varmaan muutama vuosi sitten esille tulleen päästöskandaalin (ensimmäiset taisivat olla 2015), mikä yhdistettynä suomalaisen auton 12 vuoden keski-ikään, ei todellakaan maalaa hyvää kuvaa dieselkäyttöisistä henkilöautoista. Autojen keski-iän lisäksi osa harrastelijoista "optimoi" autojaan tuottamaan huomattavasti suurempia päästöarvoja lisäämällä palavan polttoaineen määrää ja poistamalla pakokaasusuodattimia.
Diesel emissions scandal
NOx päästöt (vaarallisia ihmisille ja luonnolle) syntyvät korkeissa lämpötiloissa ilman sisältämän typen reagoidessa, mikä on dieselin tapauksessa suoraa seurausta dieselmoottorin korkeasta puristussuhteesta ja polttoaineen palamisesta. Volkswagenkin taisi todeta, että on kannattavampaa siirtyä sähköautojen valmistamiseen, kuin yrittää tehdä oikeasti puhdasta dieselkäyttöistä henkilöautoa.
NOx
Pelkän CO2 lukeman tuijottelu dieselautoissa on vain pienen osatotuuden esittämistä, josta jokainen voi lukea alla olevasta linkistä. Samaa voi myös sanoa sähköautoista pelkkää energiankulutuslukemaa tuijotellessa. Lähtökohtana on kuitenkin se, että sähköauto on huomattavasti paljon yksinkertaisempi väline kuin mikään vaihtoehtoinen henkilöauto ja mahdollistaa paljon puhtaamman liikennöinnin paikallisia päästöjäkin seuratessa (ne kuitenkin on jokaisen omassa elämässä aina läsnä poistuttaessa kotiovesta ulkomaailmaan).
Cherry picking
En ole myöskään täysin vakuuttunut "uusiutuvien" polttoaineiden hyvyydestä ilmastonmuutoksen vaikutusten minimoinnissa. Näkisin ongelmalliseksi riittävän kasvien kasvutahdin (uusiutumisen) verrattuna tuotettuihin päästöihin, mitä saadaan polttamalla uusiutuvia polttoaineita. Ts on mahdollista, että aikaväli, jolla hiilidioksidia syntyy polttaessa uusiutuvia polttoaineita, verrattuna aikaväliin, jolla hiilidioksidia sitoutuu kasveihin, on paljon lyhyempi. Tällöin todellisuudessa ilmakehän sisältämä hiilidioksidin kokonaismäärä kasvaa tarkasteltavalla aikavälillä (eli poltetaan enemmän kuin ehtii kasvaa takaisin). Uusiutuvat polttoaineet voivat olla nykyisten fossiilisia polttoaineita myyvien yhtiöiden joutsenlaulu pyrkimyksessä säilyttää itsensä relevantteina sähköistyvässä tulevaisuudessa. Nestemäisillä polttoaineilla energiatiheys on tosin vielä toistaiseksi ylivertainen, joten uusiutuvilla polttoaineillakin voi olla tulevaisuudessa omat käyttökohteensa. Uusiutuvat polttoaineetkaan eivät kuitenkaan ratkaise palamisprosesseissa syntyvien yhdisteiden ongelmaa.
Greenwashing
Yksinkertaisimmat ratkaisut liikenteen päästöjen minimoimiseen on nähtävissä esimerkiksi liike-energian yhtälöstä. Minimoidaan yksittäisen ihmisen mukana liikkuva massa ja pidetään nopeudet maltillisina. Ensimmäinen onnistuu esimerkiksi julkisilla liikennevälineillä, pyöräilyllä (ei valitettavasti ole kaikkialla mahdollista, varsinkin meillä Suomessa sääolosuhteet ja välimatkat ovat usein pyöräilyä vastaan) tai pienentämällä henkilöautojen massaa, jälkimmäinen onnistuu jokaisen omalla kaasupolkimen hallinnalla.
Liike-energia
Hieman kyllä hirvittää nämä nykyiset trendit autojen koon jatkuvalle kasvattamiselle, esimerkiksi alla olevan videon messuilla taustalla näkyy suuri määrä katumaastureita, crossovereita yms, joille suurin osa ei rehellisesti omaa oikeasti tarvetta (toki videon messut olivat jenkeissä, mutta on nuita näille perukoillekkin ilmestynyt enemmän). Suuri koko lisää tarvittavan energian määrää liikuteltavan massan ja ilmanvastuksen muodossa.
Skandaaleista huolimatta diesel on vielä tällä hetkellä monille autoilijoille eri syiden takia (perävaunu/pitkät matkat/korimalli/hankintahinta jne.) sopivampi energiamuoto kuin sähkö.
Teilasit aika totaalisesti keskustelijan ehdottaman vaihtoehdon (heille joille sähkö ei vielä sovi), eli diesel-auto + MY diesel. Perustelit kantaasi mainitsemalla NOx:t ja muutenkin kannoit huolta paikallisista päästöistä. En ihan ymmärrä noita perusteluita tässä tapauksessa. Diesel-autoista siis ei vähään aikaan päästä eroon. Nyt niiden moottoreissa on mahdollista polttaa keskustelijan mainitsemaa MY dieseliä, joka nimenomaan alentaa haitallisia lähipäästöjä, joista olit huolissasi. Hiukkaspäästöt alenevat 33 % ja NOx -9 %. Jos vielä moottorin ohjelmoi ottamaan kaiken irti vetyrikkaasta HVO-dieselistä, niin luvut ovat vielä paremmat: hiukkaset -50 %, NOx -30 %, kulutus -4 %. Sähköauto on toki parempi, mutta kun dieseleitä on olemassa ja niitä tarvitaan, niin eikö se kannata poltella puhtaampaa niissäkin?
Neste jalostaa jätteistä vuosittain luokkaa 3 mrd. litraa toisen sukupolven uusiutuvaa dieseliä. Tuosta määrästä riittää pyöreästi kolmen miljoonan auton tarpeisiin. Tavaraa ei siis riitä koko maailmalle. Paras vaikutus paikallisiin päästöihin saataisiin, jos mahdollisimman suuri osa kaupunkikilometreistä ajettaisiin sillä puhtaammalla dieselillä.
Valmistajan sivuilta lähipäästöistä:
Merkittävästi pienemmät päästöt
Päästöskandaalikin oli osittain seurausta tiukentuvista päästömääräyksistä, joiden perässä autovalmistajien piti yrittää pysyä. Päästömääräyksiä taas tehdään poliittisella tasolla, jossa ei välttämättä ole läheskään riittävää tietoa teknologian sen hetkisistä mahdollisuuksista. (Tuohon aikaan olin muuten labrainssinä erään dieselgeneraattorivalmistajan tutkimusprojektissa, jossa haimme palotilan ja suuttimien uudelleenmuotoilulla parempia ratkaisuja sekä päästöihin että kulutukseen). Uudet dieselithän ovat varsin "päästöttömiä", mutta nykyinen diesel-autojen demonisointi taas johtaa siihen, että jatkossakin ajamme niillä 12 vuotta vanhoilla autoilla. Sekä Euro6-dieselautojen että sähköautojen verotus pitäisi vetää ihan minimiin, jotta autokannan uusiminen nopeutuisi. Toki jos oikein kunnon ekoilua harrastaa, niin tulisi tarkkaan selvittää mitä uuden auton valmistaminen maksaa sekä tämän tuleva käyttöikä/päästöt ja tän lisäksi arvioida nykyisen auton loppueliniän aikana tuottamat päästöt.
Mun mielestä tämä sähköautojen ympäristöystävällisyys on muutenkin vähän turhan ruusuisesti kuvattu. Toki varmasti on jo yleisessä tiedossa akkujen tuottamiseen liittyvät hurjat päästöt, mutta edelleen tuntuu monet olevan hakoteillä uusiutuvasta energiantuotannosta. Se, että Suomeakin mainostetaan uusiutuvan energian tuottajana, on mielestäni melko heikoilla kantimilla. Reilusti suurin osa uusiutuvasta tuotannosta on biovoimaa, mikä tuottaa hiilidioksidi-, typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä siinä missä hiilivoimalatkin ja dieselautot. Toki meillä on isot hiilinielut metsissämme, mutta hiilidioksidin sitominen on olematonta kasvukauden ulkopuolella. Ja se aika meillä on hyvin pitkä. Samalla taas tuotamme talviaikaan entistä enemmän lämpöä ja sähköä mm. sillä biovoimalla = hiilidioksidia. Sähköautolla ajelu on päästötaakan siirtämistä vain eteenpäin muille. Halpaa päästötöntä ajamista kuluttajalle. Poissa silmistä, poissa mielestä.
Itse seuraan sähköautoilun yleistymistä mielenkiinnolla, mutta tällä hetkellä en vielä pystyisi ottamaan omaksi vaihtoehdoksi kun taloyhtiössä ei ole latauspaikkoja ja ihan oman mukavuudenhalun takia. Aikaisemmin tuolla sanoinkin, että pari kolme kertaa kuussa voi kuitenkin tulla sellaista pidempääkin ajoa. En mielelläni vietä puoltakaan tuntia kesken matkan jossain pikalaturin nokassa puhumattakaan siitä, että joutuisi jonottamaan latauspisteelle. Sen verran harvinaisia vielä kuitenkin ovat. Mukavuudenhalun lisäksi toki omat kulut kiinnostavat. Hankintahinta on todella kova sähköautoissa. Uuden polttomoottoriauton hankintahinta hyvin varustein on varsin maltillinen, mutta myös kulut pysyvät erittäin maltillisina ja voin arvioida melko tarkkaan esimerkiksi huoltokustannukset pitkälle aikavälillekkin.
Parempi vaan, että asemat ovat harvassa ja keskittyneet pääasiassa suurimpiin asutuksiin. Silloinhan käytön ohjaus kaupunkeihin toimii kuin itsestään. Ne paikalliset päästöt.Muuten hyvä mutta harvassa on My Diesel jakelu asemat ja vielä jonkun verran normi dieseliä kalliimpaakin.
The 3.2-kilowatt charging system allows the high-voltage batteries on board the BMW 530e iPerformance to be fully charged in three and a half hours at an 85 percent efficiency.
On miltei mustaa huumoria suositella diesel-käyttöistä henkilöautoa ekotekona sähkö- ja hybridiautoketjussa. Jokainen tämän ketjun lukija muistaa varmaan muutama vuosi sitten esille tulleen päästöskandaalin
Hieman kyllä hirvittää nämä nykyiset trendit autojen koon jatkuvalle kasvattamiselle, esimerkiksi alla olevan videon messuilla taustalla näkyy suuri määrä katumaastureita, crossovereita yms, joille suurin osa ei rehellisesti omaa oikeasti tarvetta (toki videon messut olivat jenkeissä, mutta on nuita näille perukoillekkin ilmestynyt enemmän). Suuri koko lisää tarvittavan energian määrää liikuteltavan massan ja ilmanvastuksen muodossa.
Listataan kaikki ne joista agenda päästä pois kuten tuo kotitalouksien biopolttoaineella lämmitys. Käytän puulämmityksestä tahallaan tuota koska sitä nimeä sitä voimalassakin käytetään jos polttaa puuta.Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) ilmoitti tiistaina, että mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatua heikentävät erityisesti liikenteen pakokaasut ja katupöly sekä pientaloalueilla myös puunpoltto.
Josta löytyy lisäksi tällainen piirakka kuvia niistä ilman pilaajistaHelsinki lisäsi viime vuonna kivihiilen käyttöä kaukolämmön tuotannossa, mutta aikoo hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä
Senpä takia ylensä lähdelinkin laitan että voit ihan itse mennä tutustuun/ottaan selvää ja kritisoimaan sen jälkeen ilman että tarvitsee arvailla ja kysellä.Mitähän nämä "päästöt" oikein ovat. CO2 päästöjä? Hiukkaspäästöjä? Jotain muita päästöjä?
Montako kotitaloutta milläkin lämmitystavalla lämpiää? Jos sähkölämmittäjiä on 3, öljylämmittäjiä 2 ja kaukolämpöilijöitä miljoona, niin mitä tuosta pitäisi päätellä?
Ihan yhdentekevä tuollainen piirakka ilman kontekstia.
Helsinki taitaa olla (hsy).Mitähän nämä "päästöt" oikein ovat. CO2 päästöjä? Hiukkaspäästöjä? Jotain muita päästöjä?
Montako kotitaloutta milläkin lämmitystavalla lämpiää? Jos sähkölämmittäjiä on 3, öljylämmittäjiä 2 ja kaukolämpöilijöitä miljoona, niin mitä tuosta pitäisi päätellä?
Ihan yhdentekevä tuollainen piirakka ilman kontekstia.