Keskustelua hybridiautoista

Teknavin Mikko Aution Instagram Storiesissa on ollut pätkiä pohjoisen reissusta Hyundai Konalla. Menomatkan ihanuutta oli joulun tienoilla ja nyt tänään on ollut paluumatkaa. Vielä muutaman tunnin näkyy alusta saakka tarinaa paluumatkasta. Nimimerkki mikkoau. Tuollaiseen pitkään matkailuun talvella sähköauto ei kyllä videoiden perusteella vielä sovellu.. Osittain johtuu latauspisteiden ongelmista, kuten tarinassa ilmeni usein. Ilman lämmitystä joutui ajamaan pakkasessa latauspisteiden välillä säästääkseen akkua. Rekka-autot ohittelivat ohituskaistoilla kun nopeuskin oli mitä oli. 9,5h kului lopulta 470km matkalle.
Juu en yhtään epäile, etteikö noinkin voisi käydä.

Kuitenkin tuosta ei kannata yleistää. Itse ajoin Konalla 408 km aivan samaa aikataulua ja reittiä, kuin olisin ajanut millä tahansa dieselillä tai bensalla. Reitin ainoa pysähdys oli kuskin ja matkustajan nälän ja kusihädän takia Hartolan Jari-Pekassa, jossa lounaan aikana ehti tulla pikalatausta runsaasti turhankin paljon. Tuolla yhdellä latauksella olisi vetäisty vähintään 600km. Ja nyt ei siis edes ollut tavoite maksimoida toimintamatkaa/pysähdyksiä.

Se on valitettava tosiasia, että liian usein pikalatausasemat ovat myös epäkkunnossa. Kona kuitenkin antaa paljon joustavuutta pikalatauspaikan valintaan. Nyt kun sähköautot ovat vielä hyvin marginaaliryhmän käytössä, niin usein käyttäjä saattaa tietää jo ennalta jos jokin pikalaturi on epäkunnossa reitillä ja skippaa sen ja ajaa Konalla seuraavalle.

Todella hyvin Kona soveltui talvimatkailuun. Mukava ja lämmin auto, jonka toimintamatka ylitti kuskinkuseman... :-)
 
Nyt pystyy kaikki halukkaat tilaamaan Tesla Model 3 mallia. Mutta saatavilla on vasta nuo kaksi kaikkein kalleinta vaihtoehtoa. Nopeaa koska toimitus olisi maaliskuussa. Halvemmassa Konassa taisi olla paljon pidempi toimitusaika.

https://3.tesla.com/fi_FI/model3/design?#battery

Screenshot_2019-01-04_230018.jpg
 
Totta tuokin, mutta jos itselleni tulee yllättäen esim. 300km matka toisaalle, en ainakaan itse jaksa millään tavalla ruveta ottamaan selville, että kuinka monta tuntia ajomatka pitenee, koska latausasemia pitäisi etsiä. Sitten jos käy oikein huono tuuri, se julkinen latauspiste onkin käytössä, niin siinä sitten jonotellaan auton latausvuoroa kuin polttoainetta 70-luvun öljykriisin aikana. Itselläni päivittäiset työajot + harrastukset on luokkaa 50 - 150km riippuen mihin täytyy mennä. Eli rangea pitäisi olla sen 200km noin vähintään, ettei tarvitse huolehtia notta riittääkö akku.

Ja autoilusta haen itselleni helpoutta, mukavuutta ja joustavuutta. Jos autolla ei pääse kuin 200km yhdellä kertarykäisyllä ja sitten odotellaan pari tuntia akkujen lataamista, siitä puuttuu vallan se helppous, mukavuus ja joustavuus - eli käytännössä koko auton olemassaolon oikeuttava peruste.
Juu ei, kaikki ei vain halua ja se on oltava täysin ok.
Mutta 200km range toteutuu jopa mun 40 kWh Leafillakin.
Esim. tänään
  • 42 km aamulla töihin, jossa saan lataukseen.
  • sitten kotiin 42km (katolla suksiboksi ja pyörätelineita 2kpl), auto lataukseen saamaan 4,2 kW:n tehoista AC:ta päivällistämisen ja pakkaamisen ajaksi. Kattotaakka jää kotiin.
  • Lähtö Jyväskylään 92% lataustasolla. Matkaa 147 km ja ajo aivan normaalisti liikenteen mukana ja lämmitys ym mukavuudet päällä aivan normisti tietenkin.
  • Perillä autossa noin 8% varaustaso mittariston mukaan, todellisuudessa 16% (40 kWh Leafissa on ärsyttävä kaavavirhe akun prosentti- ja toimintamatalaskurissa). Mutta kokeneena Leafistina ei siis mitään jännitettävää. Tuolla olisi vielä ajanut helposti 35-50km riippuen nopeuesta ym.
  • Perillä homma olisi ollut tosi ok, jos P-Paviljongin latauslaite toimisi, koska se on aivan majapaikkani vieressä. Mutta se on siis rikki. Siksi ajoin pikalaturille ja latasin noin 30min autossa odotelle, jotta aamulla pääsemme takaisin kotiin.
Ja koska haluan avoimen rehellisesti kertoa sähköautoilun mahdollisuuksista, niin juuri tuossa viimeisessä pylpyrässä on se kohta, miksi en tekstisi perusteella esim. 40 kWh Leafia suositteleisi :) (Leafissa on myös korkea kulutus Hyundain tai VW:n sähkiksiin verrattuna)

Mutta esim Konalla olisi vain ajettu JKL:ään ja aamulla kotiin...
ilman yhtään mitään lataamista koko 300 km reissun aikana ja olisi jäänyt vielä reippaasi sähköä jäljellekin. Kotona vain sitten auto takaisin kotiseinän latauslaitteen kiinteään kaapeliin yhdellä kädenliikkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Dzeeta puhut siis Teslan superlatureista =) jaTesla S/X autoista kun muista ei noita lukemia löydä. Audikaan kun ei oo 95kW+ akuiltaan.
Minulla S P85D Teslallla tuo 11kW on ollut ihan riittävä kotona ja mökillä. Ehkä olenkin pervessit tai ET kun tuo riittää. Täällä sekoitetaan kotilataus ja julkinen pikalataus monesti.

Teslan superchargerit taitavat olla ainoita, jotka pystyvät noihin lukemiin atm, mutta tarkoitin ihan yleisesti. Eli mielestäni pitäisi olla vähintään nuo 90kw laturit julkisissa piakoissa ja mieluitin kotonakin. Ja näin siis sen vuoksi, että itse vertaan sähköautoa jo olemassa olevaan tekniikkaan, joka itsellä käytössä, eli polttomoottoriin(bensiini). Ajatuksena ei ole ottaa askeleita taaksepäin esim. 30ke hintaluokassa ja latailla autoa joka välissä tai odottaa latailua 8h yön aikana. En myöskään viitsisi joka välissä kytkeä autoa piuhan päähän, kun lohkolämmittimen kytkeminenkin on ollut aikanaan riittävän vittumaista. Jos olen esim. ajanut työmatkat ja käynyt kaupassa, jonka jälkeen iskee äkillinen tarve käydä kaverilla 150km päässä, niin en aio soittaa, että "oota kun latailen 8h tässä kotona ensin" tai istua jossain huoltoasemalla kahvilla tuntia - paria lataillen autoa.

Sähköauto sopisi tällä hetkellä minun mielestäni suunniteltuun lyhytajoon tai sitten kakkosautoksi, joksi se on aivan liian kallis. Eniten siis vituttaa tuo latauksen hitaus polttiksiin verrattuna. Ja mielestäni kotona latailu 3-4kw teholla on todellakin naurettavaa, kun järkevän kokoinen akku (95+kwh) latautuu siinä se 20+h, etenkin kun vertaa edelleen siihen 5min tankkaukseen, jolla mennään taas 900km. Ihanne olisi 300kw laturit ja 150kwh akut, jolloin puolessa tunnissakin jo tapahtuisi. Tämä tuskin tulee lähiaikoina tapahtumaan.

Vähän sama asia olisi, jos nykyisessä puhelimessani (SGS9+) olisi 500mah akku, jota latailisin ennen töihin lähtöä, töissä, kahvitauoilla, töistä tultua ja nukkumaan mentäessä ja kehuisin kuinka tuolla voi hyvin hoitaa koko päivän asiat. Silti monet haluavat puhelimen akun kestävän vähintään päivän yhdellä latauksella ja kovalla käytöllä. Samoin itse haluaisin auton kulkevan vähintään sen 500km yhdellä 30-60min latauksella.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä hiukan tietoa vikavirtasuojakytkimen käytöstä:

"Jokainen latauspiste eli latauspistorasia tai -pistoke tulee suojata omalla 30 milliampee- rin vikavirtasuojakytkimellä. Vikavirtasuojana on käytettävä vähintään A-tyypin vikavirta- suojaa. B-tyypin vikavirtasuojia käytetään silloin kun autonvalmistaja niin erikseen vaatii. B-tyypin vikavirtasuojia tulee käyttää myös kolmivaiheisissa syötöissä, kun kuormituksen ominaisuuksia ei tiedetä eli silloin kun asemalla on useampia käyttäjiä. "

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAHegQICRAB&usg=AOvVaw2oHC6TRSRqvssaNa8l43KP


Eli kyllä se A käy yhtä hyvin kun yhtä autoa kerrallaan latailee :)
 
Miksi 3-4kw lataus on naurettavaa? Sehän on tuplasti enemmän kuin suurin osa ihmisistä tarvitsee.

8h latausta päivässä 8A virtaan rajoitetulla shukotöpselillä tuottaa 365*8h*8A*230V = 5370kWh latausenergiaa.

16kwh keskimääräisellä kulutuksella sähköauto liikkuu tuolla latausmäärällä 33tkm, eli about tuplat suomalaiseen keskimääräiseen ajosuoritteeseen verrattuna.

Ja tuo siis ultrahitaalla 8A shukolla.

Koska auto viettää latauksessa 121,6 päivää saavuttaakseen tuon 33tkm matkan. Bensa -auto viettää tankkauspisteellä vähän yli 3h. Kerrankin unohtaa kytkeä auton laturiin illalla niin päivä vituiksi verrattuna siihen, että käyt tankin kautta, johon kuluu 10min extraa.
 
Koska auto viettää latauksessa 121,6 päivää saavuttaakseen tuon 33tkm matkan. Bensa -auto viettää tankkauspisteellä vähän yli 3h. Kerrankin unohtaa kytkeä auton laturiin illalla niin päivä vituiksi verrattuna siihen, että käyt tankin kautta, johon kuluu 10min extraa.

Jos sä oikeesti onnistut unohtamaan ton töpselin, niin siihen ja sun muihin mielipiteisiin/ennakkoluuloihin peilaten et vaan oo sähköautoilija. Sulla on kyllä aivan ihmeelliset käsitykset ylipäätänsä sähköautoilusta ja läpi paistaa semmonen aatoksellinen vastustus. Mutta pidä siitä kiinni tiukasti, älä usko faktoihin.
 
Eihän se latauksen unohtaminen muuta tarvi kuin sen, että bensa-autolla normaalisti ajava vaimo käy kaupassa isännän sähkiksellä ja kotiin tullessa unohtaa laittaa auton latauspistokkeeseen.

Muutenkin tällä hetkellä vielä sähköautojen ostohinta ja epäkäytännöllisyys eivät vielä toistaiseksi vie voittoa taloudelliseksi suunnitellusta bensa-autosta. Maailmaakaan tuolla sähköautolla ei tosiasiallisesti pelasteta toisin kuin julkisuudessa yritetään antaa ymmärtää. Henkilöautoliikenteen ja varsinkin yksittäisen auton auheuttamat päästöt on äärimmäisen pienet kokonaiskuvassa.

Itse ainakin toistaiseksi annan muiden kustantaa sähköautojen kehityskulut. Noita kuitenkin menee kaupaksi sen verran kuin ehditään tekemään, joten se että juuri minä ostaisin sähköauton, ei vähennä kokonaispäästöjä itseasiassa lainkaan.

Katsellaan uudelleen sitten kun autoilun kokonaiskustannukset sähköautoilla on samat tai alhaisemmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla ja toimintamatkat, latausverkosto ja lataustehot ovat parantuneet.
 
Nyt pystyy kaikki halukkaat tilaamaan Tesla Model 3 mallia. Mutta saatavilla on vasta nuo kaksi kaikkein kalleinta vaihtoehtoa. Nopeaa koska toimitus olisi maaliskuussa. Halvemmassa Konassa taisi olla paljon pidempi toimitusaika.

https://3.tesla.com/fi_FI/model3/design?#battery

Screenshot_2019-01-04_230018.jpg

Tuntuu varmasti hyvältä maksaa viisi vuotta vanhasta autosta 26 t€ viimeinen erä, kun koko auton arvo on pienempi tuossa vaiheessa. Tuo on jopa autorahoitukseksi aika röyhkeä kusetus.
 
Jos sä oikeesti onnistut unohtamaan ton töpselin, niin siihen ja sun muihin mielipiteisiin/ennakkoluuloihin peilaten et vaan oo sähköautoilija. Sulla on kyllä aivan ihmeelliset käsitykset ylipäätänsä sähköautoilusta ja läpi paistaa semmonen aatoksellinen vastustus. Mutta pidä siitä kiinni tiukasti, älä usko faktoihin.

Tuo töpselihän on aika olennaisessa osassa sähköautoilua. Jatkuva stressi päällä paljonko on varausta, missä lataa, millä vauhdilla. En siis todellakaan ole sähköautoilija. En ymmärrä, miten tuon latauksen hitauden joku voi sivuuttaa. Kuten aikaisemminkin mainitsin, sopii se varmasti nyt suunniteltuihin pikkuajoihin tai kakkosautoksi. Tällä hetkellä 95e10 1,2899e /litra, niin ei paljon tarvi miettiä. Mielestäni sähköauto on tällä hetkellä enemmänkin harrastus, kuin varteenotettava vaihtoehto ainoaksi käyttöautoksi.
 
Eihän se latauksen unohtaminen muuta tarvi kuin sen, että bensa-autolla normaalisti ajava vaimo käy kaupassa isännän sähkiksellä ja kotiin tullessa unohtaa laittaa auton latauspistokkeeseen.

Muutenkin tällä hetkellä vielä sähköautojen ostohinta ja epäkäytännöllisyys eivät vielä toistaiseksi vie voittoa taloudelliseksi suunnitellusta bensa-autosta. Maailmaakaan tuolla sähköautolla ei tosiasiallisesti pelasteta toisin kuin julkisuudessa yritetään antaa ymmärtää. Henkilöautoliikenteen ja varsinkin yksittäisen auton auheuttamat päästöt on äärimmäisen pienet kokonaiskuvassa.

Itse ainakin toistaiseksi annan muiden kustantaa sähköautojen kehityskulut. Noita kuitenkin menee kaupaksi sen verran kuin ehditään tekemään, joten se että juuri minä ostaisin sähköauton, ei vähennä kokonaispäästöjä itseasiassa lainkaan.

Katsellaan uudelleen sitten kun autoilun kokonaiskustannukset sähköautoilla on samat tai alhaisemmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla ja toimintamatkat, latausverkosto ja lataustehot ovat parantuneet.

Tämä. Etenkin, kun täyssähkö ei ainakaan ~30ke hintaluokassa tarjoa mitään plussaa ainakaan omaa käyttöä ajatellen.
 
Jos lasket 25 kWh/100km keskikulutukseksi moottoritienopeudella, niin Konan 64 kWh pitäisi riittää myös tuohon 250 km motaria.
Tuo on aika kova kulutus jo ja on helposti uskottavasti vähemmänkin. Kesällä nostaa siis nopeus ja talvella taasen alempi nopeus kompensoituu muilla kasvavilla ajovastuksilla tai pakkasen vaatimalla lämmityksellä.

btw, tuo 250 km motoria on aika hyvä saavutus Suomessa, kun pisin moottoritie Turusta Vaalimaalle on 350 km, eikä silläkään saa/pysty 120 km/h ajamaan koko matkaa. Muut ovatkin sitten aika paljon lyhyempiä. Onkohan Helsinki Ylöjärvi toiseksi pisin 180 kilometrillään?

Mutta siis jonkin verran sähköautoilleena sanoisin, että jos tuolla moottoritieajelulla yksikin pikalataus on jonkin asteinen ongelma, niin Kona 64 kWh, Tesla tai muu tulossa olevista yli 64 kWh akkuisista. Ei esim Leaf 40 kWh. Leaf 40 kWh:lla TRE-HKI, eli noin 180 km menee vähän turhan jännäksi lopussa, ellei malta pysähtyä esim. vartin kahvi/vessatauolle lataamaan pikalatausta.
125km matka edestakaisin. 40kwh leaffia pitäisi ladata 5h perus töpselistä, ja matkan pääsisi nippa nappa? Leaf vaan on turhan pieni.
 
Mitenhän tuon saisi varmistettua?
Asennustesterillä voidaan testata ja pitääkin testata kun esim. aina kun asennusliike tekee asennuksen. Mutta, yksi vikavirta riittää, joka on esim. jo keskuksen päässä.
Vaatimukset ovat tiukemmat, kun asennetaan uusi vain auton lataukseen tarkoitettu pistorasia/ asema.
Tässä hiukan tietoa vikavirtasuojakytkimen käytöstä:

"Jokainen latauspiste eli latauspistorasia tai -pistoke tulee suojata omalla 30 milliampee- rin vikavirtasuojakytkimellä. Vikavirtasuojana on käytettävä vähintään A-tyypin vikavirta- suojaa. B-tyypin vikavirtasuojia käytetään silloin kun autonvalmistaja niin erikseen vaatii. B-tyypin vikavirtasuojia tulee käyttää myös kolmivaiheisissa syötöissä, kun kuormituksen ominaisuuksia ei tiedetä eli silloin kun asemalla on useampia käyttäjiä. "

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/135441/Leino_Antti.pdf?sequence=1&isAllowed=y&ved=2ahUKEwi3yLP-69XfAhWH66QKHV4GBO0QFjAHegQICRAB&usg=AOvVaw2oHC6TRSRqvssaNa8l43KP
Eli kyllä se A käy yhtä hyvin kun yhtä autoa kerrallaan latailee :)
Niin, tuo esittämäsi on vain jonkun inssioppilaan mielipide asiaan - niitähän netti on täynnä.
 
Tuntuu varmasti hyvältä maksaa viisi vuotta vanhasta autosta 26 t€ viimeinen erä, kun koko auton arvo on pienempi tuossa vaiheessa. Tuo on jopa autorahoitukseksi aika röyhkeä kusetus.
Tuo on kyllä aivan totta. 5 vuoden päästä on jo enemmän kilpailua ja nuo kalleimmat mallit menettää arvoaan aina eniten. Teslaltakin tulee se 35 000$ maksava model 3 myös. Laskurin viimeistä erää ei saa tietysti muutettuakaan.

Muutenkin tuplahintainen, jos vertaa vaikka 31 500€ maksavaan käytettyyn 15tkm, 2018 Nissan Leaf 40kWh (nettiautossa). Onhan tesla tietysti neliveto, isommalla akulla ja tehokkaampi. Mutta muuten sitten ehkä epäkäytännöllisempi kuin Leaf.

Säädin laskuria lyhyemmälle ajalle ja 31 500€ käsirahalle. Siinäkin viimeinen erä on 31 500€.

Screenshot_2019-01-05_113533.jpg
Tuossa on näköjään kirjoitushäröä. Pitäisi olla 3 vuoden jälkeen, ei viiden.

Nuo 5 vuotta vanhat Model S mallit on alkaen 55 000€, mutta auto onkin kokoluokkaa isompi ja tilavampi. Niissä on myös ilmainen lataus ja Model 3 mallissa sitä ei enää ole. Ja halvin uusi Model S neliveto on 97 000€. Käytetyt nelivedot on näköjään vähän uudempia 2015 mallisia.
Tesla vaihtoautot
 
Juu kyllä se asennetta vaatii kun pitkät matkat pitää suunnitella. Yön lataaminen ei minulle oo ongelma, saamaan tapaan kun nukkumaan mennessä laitan kännykän yöpöydälle latautumaan niin illalla piuha tolppaan. On meillä toinenkin auto taloudessa (bifuel kaasu/bensa golf) mutta itse en sillä juurikaan aja.
 
Sinunkin kaltaista ajoprofiilia on monilla ja kun ovat suosituksiani kyselleet, olen kyllä rehellisesti sanonut, että en voi suositella sähköautoa. Kaasuauto voisi olla hyvä, jos tankkausasemia sattuu kodin tai useimmin toistuvien suuntien reiteille sopivasti. Tai sitten plugarikin kannattaa selvittää.

Jos haluaa ekoilla, niin yksi vaihtoehto voisi olla moderni diesel-auto ja käyttää polttoaineena Nesteen My-dieseliä, joka on valmistettu jätteistä. Käsittääkseni tuo palaa käytännössäkin puhtaammin kuin tavallinen diesel.

Varapolttoaineena voi käyttää tavallista dieseliä, jos My-D:ä ei jossain korvessa ole saatavilla. :)

[EDIT]
41g0y.png

Miksi Neste MY uusiutuva diesel? - Neste MY
 
Koska auto viettää latauksessa 121,6 päivää saavuttaakseen tuon 33tkm matkan. Bensa -auto viettää tankkauspisteellä vähän yli 3h. Kerrankin unohtaa kytkeä auton laturiin illalla niin päivä vituiksi verrattuna siihen, että käyt tankin kautta, johon kuluu 10min extraa.
Viidettä vuotta ja noin 200tkm pelkällä sähköautolla ajellut.
Kahdesti on unohtunut laittaa lataukseen. Kerran kotiin tullessa ja kerran töihin saapuessa.
Kummallakaan kerralla ei mitään ongelmaa aiheutunut missään vaiheessa. Eka kerta oli vielä 24kWh Leafilla ja toinen 40 kWh:lla.

Tuolla 40 kWh:lla en tarttisi edes joka ilta kotona tai päivä töissä latausta ja taidan ajaa keskivertoa jonkin verran enemmän sähköautollani. Ajan noin 45 000 - 60 000 km vuosittain.

24 kWh Leafilla matkailu todellakin oli harrastuneisuutta lähes aina.
40 kWh:lla tuollaiset omat arjen pidemmät matkat, eli 287 km mökille tai päiväreissut TRE-HKI-TRE ym vaativat myös aika paljlon harrastuneisuutta. Saati kesän Lofooteilla käynti.
64 kWh Konalla nämäkin edellämainitut matkat olisivat yksinkertaisinta mahdollista ajoa. Aamulla lähtö täydellä akulla, päivän ajot ja illalla lataukseen, jos haluaa laittaa. Poikkeuksena tuo Lofoottireissu, jossa tarttisi pari pikalatausta ja yksi yöpyminen suunnitella. Jollekin kohtuuton vaiva, minulle ei onneksi ole.
 
Noita plugin-hybrideitä on myös moneen lähtöön akun koon suhteen. Joillain pääsee 20km ja BMW on uusimmissa panostanut isoihin akkuihin, joilla pääsee ilmeisesti 80km pelkällä sähköllä.
 
Eikai viitosbemarista ole farkkuplugaria olemassa? Pelkästään tuo sedan edelleen.
Aivan. Muisti pätkii pahasti. Toivottavasti tulee myyntiin joskus myös farkkuna.

Tila-auto 225xe kumminkin löytyy.
Koeajo

Sedaneista tulee uusi bmw 330e.
"pitempi toimintamatka pelkästään sähköllä ajamalla: jopa 60 km ja siten pienempi CO2-päästö."
 
Viimeksi muokattu:
Tesla ei ole aivan tarkka noiden kiihtyvyyksien mittauksissa. Model S P100D 2.7s 0-100km/h. Tuo uusi Model 3 Performance 3.5s. Mittauksissa saatiin kumminkin 3.2s 0-100km/h.

Tuossa videolla alussa kiihdytys vakiona ja lopussa kevyemmillä vanteilla ja lukemaksi tuli 3.12s 0-100km/h. Aika nopea ja tuo Performance malli ei nyt aivan älykallis ole (tehoihin verrattuna).
 
Tuli Model 3:sta käytyä katsomassa pikaisesti ja olihan se hieno. Aiheutti enemmän omitushalua kuin Kona jos hintaa ei huomioida, mutta katsotaan millaisia ajatukset on pidemmän Kona koeajon jälkeen.

Model 3 plussat:
+ Saatavuus
+ Herätti vahvaa halua ostaa
+ Tuntui nykyaikaiselta
+ Sisustus
+ Kontti edessä
+ Ajoasento (ainakin lyhyellä kokeilulla)

Miinukset:
- Hinta (ainakin minulle turhan hintava vielä)
- Ilmeisesti ei vetokoukku
- Ilmeisesti ei tukea kattotelineille
- Takapenkit matalalla. Tosin niin ne taitavat henkilöautoissa yleensä olla?

Näillä vaihtoehdoilla jää varmaan auto vaihtamatta. Jos ei näistä koeajoista nyt muuta ole saanut, niin ainakin se ajatus nyt vahvistui, että seuraava auto on sähköinen sitten joskus.
 
24 kWh Leafilla matkailu todellakin oli harrastuneisuutta lähes aina.
40 kWh:lla tuollaiset omat arjen pidemmät matkat, eli 287 km mökille tai päiväreissut TRE-HKI-TRE ym vaativat myös aika paljlon harrastuneisuutta. Saati kesän Lofooteilla käynti.
64 kWh Konalla nämäkin edellämainitut matkat olisivat yksinkertaisinta mahdollista ajoa.

Tässä on mielestäni melkoisen hyvin kuvattu tuo todellisuus.
Kun olen omassa päässäni sähköautoa pohtinut, niin "sähkö vs polttomoottori" vertailu on itseasiassa hyvin samanlainen kuin itselläni "julkiset vs oma auto".
n.90% omasta liikkumisesta sujuisi myös julkisilla, mutta koska pientä osaa varten tarvitsen myös omaa autoa niin kuljen lopulta aina omalla autolla.
Sähköauto (esim Kona/ionic) riittäisi vielä paremmin, ainakin 97% ajoista menisi niillä "vaivattomasti", mutta koska tuo prosentti-pari siellä vielä kummittelee niin mennään polttiksella kokonaan.
 
Tuli Model 3:sta käytyä katsomassa pikaisesti ja olihan se hieno. Aiheutti enemmän omitushalua kuin Kona jos hintaa ei huomioida, mutta katsotaan millaisia ajatukset on pidemmän Kona koeajon jälkeen.

Model 3 plussat:
+ Saatavuus
+ Herätti vahvaa halua ostaa
+ Tuntui nykyaikaiselta
+ Sisustus
+ Kontti edessä
+ Ajoasento (ainakin lyhyellä kokeilulla)

Miinukset:
- Hinta (ainakin minulle turhan hintava vielä)
- Ilmeisesti ei vetokoukku
- Ilmeisesti ei tukea kattotelineille
- Takapenkit matalalla. Tosin niin ne taitavat henkilöautoissa yleensä olla?

Näillä vaihtoehdoilla jää varmaan auto vaihtamatta. Jos ei näistä koeajoista nyt muuta ole saanut, niin ainakin se ajatus nyt vahvistui, että seuraava auto on sähköinen sitten joskus.
En tiedä onko EU-tyypitystä kattotaakalle tehty, mutta ainakin kattotelineitä myydään.
Model 3 Roof Rack

edit: tai siis loppuhan tuo on ollut varastosta, mutta hinta taisi olla joku 450USD
 
Minulla kans ollu 2,5 V aikana pari kertaa työreissulta tulo kotiin ja sit ois pitäny mökille mennä, niin piti 1-1,5h kotona ladata että pääsin perille. Ei kovaa ragea aiheuttanut.
 
Noita plugin-hybrideitä on myös moneen lähtöön akun koon suhteen. Joillain pääsee 20km ja BMW on uusimmissa panostanut isoihin akkuihin, joilla pääsee ilmeisesti 80km pelkällä sähköllä.

Millä muka pääsee 80km, linkkiä jos totta?

Aivan. Muisti pätkii pahasti. Toivottavasti tulee myyntiin joskus myös farkkuna.

Tila-auto 225xe kumminkin löytyy.
Koeajo

Sedaneista tulee uusi bmw 330e.
"pitempi toimintamatka pelkästään sähköllä ajamalla: jopa 60 km ja siten pienempi CO2-päästö."

Tuo on totta että ensi vuonna 330e:llä pääsee pidemmälle, toki ei varmaan 60km niin kuin ei tällä 225xe:kään pääse 41km. Nyt pakkasilla päässyt 225xe:llä semmoiset 22km akulla, Auto moodilla sitten menee +-4L/100km :) Tietty ehkä kesällä sitten varmaan jotain 30km??
Olen kyllä tykännyt 225xe:stä. Tuo neliveto on kyllä hyvä ominaisuus autossa, eipä ole ollut kitkoillakaan ongelmia =)
 
Minulla kans ollu 2,5 V aikana pari kertaa työreissulta tulo kotiin ja sit ois pitäny mökille mennä, niin piti 1-1,5h kotona ladata että pääsin perille. Ei kovaa ragea aiheuttanut.
Vaihtoehtohan olisi myös piipahtaa varttitunniksi pikalaturilla. Sen yhden kerran vuodessa.
 
Tai käydä tankilla, 5min. Omilta hoodeilta olisi 20km lähimmälle pikalaturille, bensaa saa kilometrin päästä.
Se nyt on käynyt selväksi, että sinulle sähköauto ei käy ollenkaan.

Joillekin muille yksi kerta vuodessa 15min pikalaturilla on parempi kuin 2vk välein tankkaamassa käynti ja se pikalaturi on yhtä lähellä kuin lähin huoltoasema.
 
Joo toi 80km olis jo sellanen hyvä range. Sanotaan et 100km rangella oleva hybridi nelivedolla olis varmaan itelle se sweet spot eikä olis tarvetta sähköautolle. Saas nähdä miten nämä kehittyvät :)

Joo ei ainakaan itelle ole ongelma laittaa autoa roikan nokkaan ja vaikka olis isompikin akku eikä saisi yön aikana latautumaan niin yöt ei lopu kesken, ajoja ei aina välttämättä ole päivittäin. Kyllähän se isompikin akku siinä vähän pienemmälläkin votulla latautuu ;)
 
Joo toi 80km olis jo sellanen hyvä range. Sanotaan et 100km rangella oleva hybridi nelivedolla olis varmaan itelle se sweet spot eikä olis tarvetta sähköautolle. Saas nähdä miten nämä kehittyvät :)

Joo ei ainakaan itelle ole ongelma laittaa autoa roikan nokkaan ja vaikka olis isompikin akku eikä saisi yön aikana latautumaan niin yöt ei lopu kesken, ajoja ei aina välttämättä ole päivittäin. Kyllähän se isompikin akku siinä vähän pienemmälläkin votulla latautuu ;)

Sama. Ongelma vaan taitaa olla että akut painavat niin paljon että kovin pieneen autoon niitä on nihkeä tunkea. Tai ehkä tuollaiseen isompaan laivaan ylimääräinen paino uppoaa vähän helpommin. Esim. G30 5-sarjalainen 520i painaa 1615kg ja 530e (sama bensakone) 1845kg. Tuossa 530e on ilmoitettu range 50km eli varmaan puolet tuon X5 akusta. En tiedä kuinka paljon tuosta 230kg on akkua ja kuinka paljon sähkömoottoria, mutta jos nyt ajatellaan että haluaisi tuplata akun niin 150kg nyt ainakin lisää?

Esim. kaikki alustan osat pitää olla vähän vahvempia ja kalliimpia kun autoon lyödäänkin 400kg ylimääräistä massaa kiinni. Ihan ongelmaton tuo PHEV konseptikaan ei kyllä ole :(
 
Tuollainen 80 km range akuilla on jo erittäin hyvä, eikä tämä ole niin 'ilmeinen veronkiertoauto".
Tuo riittää jo peruskäyttäjälle 50-80% päivittäisistä ajoista. Työpaikan ja kodin välillä, kunhan jaksaa vaan aina laittaa auton roikkaan.
Sitte kun näille keksitään vielä langaton lataus niin ollaan aika lähellä oikeasti käytännöllistä peliä :D
Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.
 
Sama. Ongelma vaan taitaa olla että akut painavat niin paljon että kovin pieneen autoon niitä on nihkeä tunkea. Tai ehkä tuollaiseen isompaan laivaan ylimääräinen paino uppoaa vähän helpommin. Esim. G30 5-sarjalainen 520i painaa 1615kg ja 530e (sama bensakone) 1845kg. Tuossa 530e on ilmoitettu range 50km eli varmaan puolet tuon X5 akusta. En tiedä kuinka paljon tuosta 230kg on akkua ja kuinka paljon sähkömoottoria, mutta jos nyt ajatellaan että haluaisi tuplata akun niin 150kg nyt ainakin lisää?

Esim. kaikki alustan osat pitää olla vähän vahvempia ja kalliimpia kun autoon lyödäänkin 400kg ylimääräistä massaa kiinni. Ihan ongelmaton tuo PHEV konseptikaan ei kyllä ole :(

Tuo on kyllä totta ja aika valitettavaa... Joku X3:nen vois olla kans aika jees vaihtoehto, X5 painosena isoimmalla mahdollisella akustolla =) Eikös sellainenki hybridi ole tulossa? Elämme jänniä aikoja :)
 
Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.

Se oli vain arvio.
Tuollainen 100 000€ auto ostetaan todennäköisesti ajoon/edustuskäyttöön, esim toimarit ja myyntimiehet niin helposti tulee keskivertokäyttäjää enemmän kilometrejä.
Ja mikä loppujenlopuksi sitten on se oikea range, kun autoa pitää vähä lämmittää jne.
 
Ekoilijoiden tulee toki laskea uudelleen päästöntä, langaton kun pakosta tuo suht paljon lisää häviöitä. Oliko tuosta jotain lukemaa jo olemassa?
The 3.2-kilowatt charging system allows the high-voltage batteries on board the BMW 530e iPerformance to be fully charged in three and a half hours at an 85 percent efficiency.
 
Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.

Taitaa aika harva ajaa vuoden jokaisena päivänä. Lähempänä todellisempaa arviota lienee lukema 226pv vuodessa mikä on noin työpäivien määrä vuodessa riippuen lomien ja arkipyhien määrästä. Vapaapäivinä ajot lienee suurin osa useimmalla pientä nurkka-ajoa kauppaan tai sitten lomalla pidempiä ajoja.

Meidän tapauksessa tuo 18000km on tullut monena vuonna täyteen. Nyt muutettiin kauemmas työpaikoista, joten luultavasti tuokin lukema kasvaa todella paljon. Tällä hetkellä päivittäinen kilometrimäärä on vähintään 40km lähes vuoden jokaisena päivänä, koska vaimo ajaa myös viikonloppuisin töihin. Lomilla sitten tulee pidemmät matkat 2000-3000km vuodessa + nurkka-ajot.

Minulle olisi ideaalitilanne olla plugari kakkosautona, jolloin voisin itse ajaa sillä omat lyhyemmät arkipäivittäiset työmatkat. Tuo 80km range olisi ideaali plugarissa minulle sillä saisin sillä 80-90% ajoista tehtyä ja sitten lopuissa tapauksista perinteisellä polttoaineella. Ongelmana lähinnä latausmahdollisuuden puute sekä kotona että töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Peruskäyttäjä ajaa 18000km/365pv=49km/pv. Miten päädyt 50-80% sähkö osuuteen peruskäyttäjälle? Jos vielä töissä pystyy lataamaan, vaikka verottaja yrittääkin tätä estää, niin lähes kaikkille riittää tuo 80km range.
Ei verottaja yritä estää työpaikalla lataamista.
 
Se nyt on käynyt selväksi, että sinulle sähköauto ei käy ollenkaan.

Joillekin muille yksi kerta vuodessa 15min pikalaturilla on parempi kuin 2vk välein tankkaamassa käynti ja se pikalaturi on yhtä lähellä kuin lähin huoltoasema.

Voin kyllä vaihtaa sähköautoon, kun lataus -ja rangeongelmat on saatu ratkaistua, onhan tuo koko ajan eteenpäin mennyt. Hybridi 100+km rangella voisi olla tämän hetken vaihtoehto, harmi vaan että taitaa maksaa uutena enemmän, kuin pieniruokainen polttis.
 
Paljonko tuo verotusarvo 30e/kk nyt oikeasti tuntuu?

Eikö se tarkoita sitä, että laskennallinen bruttopalkkasi kasvaa 30e, mutta työnantaja maksaa tuosta 30e:stä vain verot, ei sitä sinulle tulevaa osuutta?

Ts. oikea kustannus on luokkaa 10-15e veroprosentista riippuen? En tiedä miten työeläkemaksut suhtautuvat tuohon verotusarvoon, en ole koskaan perehtynyt niin paljon palkanlaskentaan.
 
Voin kyllä vaihtaa sähköautoon, kun lataus -ja rangeongelmat on saatu ratkaistua, onhan tuo koko ajan eteenpäin mennyt. Hybridi 100+km rangella voisi olla tämän hetken vaihtoehto, harmi vaan että taitaa maksaa uutena enemmän, kuin pieniruokainen polttis.
Phev autot on tosiaan kalliimpia. Toisaalta sitten suomen verotus on tosi matala hybrideille. Ainakin Volvo on saanut myytyä paljon (eniten) hybridejä ja onhan nelivetoinen T8 malli mukava auto ajaa. On myös tosi tehokas. Miinuksena on korkea hinta, vaikka veroja menee tosi vähän. Kannattaa käydä koeajamassa vaikka Volvo xc60 T8. Myös uusi Toyota Corolla hybridi on luultavimmin aika hyvä auto. Sitä ei voi ladata, mutta hintakin on halvempi. Siitä tulee 1.8 ja 2.0 mallit.
 
Paljonko tuo verotusarvo 30e/kk nyt oikeasti tuntuu?

Eikö se tarkoita sitä, että laskennallinen bruttopalkkasi kasvaa 30e, mutta työnantaja maksaa tuosta 30e:stä vain verot, ei sitä sinulle tulevaa osuutta?

Ts. oikea kustannus on luokkaa 10-15e veroprosentista riippuen? En tiedä miten työeläkemaksut suhtautuvat tuohon verotusarvoon, en ole koskaan perehtynyt niin paljon palkanlaskentaan.

Toimii samalla tavalla kuin esimerkiksi puhelinliittymän verotus (20e/kk). Eli bruttopalkan päälle lasketaan verotusarvo 30e/kk, jolloin työntekijältä peritään veroja oman ennakonpidätyksen verran kuukaudessa tuosta 30 euron summasta. Siitä siis peritään kaikki veroluontoiset maksut eli se on jotain tuossa 10-15 euron luokassa.

Tuo on ihan kannattavaa kai jos päivittäinen työmatka on ~20km (hatusta arvioitu luku). Pitäisi laskea tarkemmin ja kannattavuutta pitäisi verrata omaan sähkö energian sekä siirron mukaan.

Sen vaan voi tehdä kahdella tavalla ja tuo oli ensimmäinen. Toisessa tavassa työnantaja perii 30e/kk työntekijältä latauksen käytöstä. Se on pahempi ja käytännössä päivittäisen työmatkan täytyisi olla melko korkea, että se kannattaisi.


Jos päivittäinen matka on yli 40km niin jokaisen lienee kannattaa miettiä haluaako maksaa kannattavuuden vai mukavuuden mukaan.
 
Toimii samalla tavalla kuin esimerkiksi puhelinliittymän verotus (20e/kk). Eli bruttopalkan päälle lasketaan verotusarvo 30e/kk, jolloin työntekijältä peritään veroja oman ennakonpidätyksen verran kuukaudessa tuosta 30 euron summasta. Siitä siis peritään kaikki veroluontoiset maksut eli se on jotain tuossa 10-15 euron luokassa.

Sen vaan voi tehdä kahdella tavalla ja tuo oli ensimmäinen. Toisessa tavassa työnantaja perii 30e/kk työntekijältä latauksen käytöstä. Se on pahempi ja käytännössä päivittäisen työmatkan täytyisi olla melko korkea, että se kannattaisi.
Eli käytännössä jos ostat sähköauton ja työpaikkalataat sitä, niin eläkekertymäsi ja laskennallinen tuleva eläkkeesi kasvaa.

Nerokas tämä suomen lainsäädäntö joka koplaa täysin toisiinsa liittymättömät asiat yhteen...

15e/kk vaatisi n. 150kWh lataamista, jotta homma kannattaisi. n. 50km yhteen suuntaan riittää tuohon. Vähempikin, jos vaan koitat aina lähteä vajaalla akulla töihin, jolloin saat ladattua muitakin ajoja työnantajalta.

Hybrideillä akun koko rajoittaa tuon järkevyyttä. Pitäisi joka päivä saapua töihin tyhjällä akulla ja ladata se täyteen, jotta pääsisi omilleen.
 
Jep tuo vedettiin käsittämättömästi yläkanttiin. Toki tällä hetkellä sähköautoon saa saman kilometri vähennyksen työmatkoihin kuin polttomoottori vehkeisiinkin. Käytännössä siis sähköautoilua tuetaan huomattavasti työmatka käytössä.
 
Oletetaan, että käytössä on plugin-hybrid, jolla pääsee 30km täydellä akulla ja työmatka on 30km tai yli yhteen suuntaan. Tuolla 15e summalla siis saa akun ladattua täyteen esim. 22 kertaa kuussa (työpäivien määrä). Eli akkua saa ladattua 30km*22=660km ajojen verran. Jos tuon töistä paluun 660km ajaa akku tyhjänä pelkällä bensalla, niin bensaa kuluu esim. 660km*7l/100km*1.5e/l = 69.3e.

Eli 50-55e/kk säästää rahaa lataamalla töissä, jos vähänkin pidempi työmatka. Jos taas työmatka on alle 15km suuntaansa, niin ei lataamisessa mitään pointtia olisikaan kun voi aina ladata kotona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom