- Liittynyt
- 31.01.2017
- Viestejä
- 299
Juu en yhtään epäile, etteikö noinkin voisi käydä.Teknavin Mikko Aution Instagram Storiesissa on ollut pätkiä pohjoisen reissusta Hyundai Konalla. Menomatkan ihanuutta oli joulun tienoilla ja nyt tänään on ollut paluumatkaa. Vielä muutaman tunnin näkyy alusta saakka tarinaa paluumatkasta. Nimimerkki mikkoau. Tuollaiseen pitkään matkailuun talvella sähköauto ei kyllä videoiden perusteella vielä sovellu.. Osittain johtuu latauspisteiden ongelmista, kuten tarinassa ilmeni usein. Ilman lämmitystä joutui ajamaan pakkasessa latauspisteiden välillä säästääkseen akkua. Rekka-autot ohittelivat ohituskaistoilla kun nopeuskin oli mitä oli. 9,5h kului lopulta 470km matkalle.
Kuitenkin tuosta ei kannata yleistää. Itse ajoin Konalla 408 km aivan samaa aikataulua ja reittiä, kuin olisin ajanut millä tahansa dieselillä tai bensalla. Reitin ainoa pysähdys oli kuskin ja matkustajan nälän ja kusihädän takia Hartolan Jari-Pekassa, jossa lounaan aikana ehti tulla pikalatausta runsaasti turhankin paljon. Tuolla yhdellä latauksella olisi vetäisty vähintään 600km. Ja nyt ei siis edes ollut tavoite maksimoida toimintamatkaa/pysähdyksiä.
Se on valitettava tosiasia, että liian usein pikalatausasemat ovat myös epäkkunnossa. Kona kuitenkin antaa paljon joustavuutta pikalatauspaikan valintaan. Nyt kun sähköautot ovat vielä hyvin marginaaliryhmän käytössä, niin usein käyttäjä saattaa tietää jo ennalta jos jokin pikalaturi on epäkunnossa reitillä ja skippaa sen ja ajaa Konalla seuraavalle.
Todella hyvin Kona soveltui talvimatkailuun. Mukava ja lämmin auto, jonka toimintamatka ylitti kuskinkuseman...