Keskustelua hybridiautoista

Aika pommi varmaan alkaa oleen tuollainen puoli miljoonaa ajettu alkupään tuotannon Tesla vaikka akussa takuuta olisikin. Sisältäkään ei ole uskallettu kuvaa laittaa (sisäkuva jostain toisesta autosta, koska sisusta ihan uusi). Aika rohkea on joka tuollaisesta yli 40000e maksaa.
 
Tuli tässä mieleen, kun jossain uutisoitiin akkumateriaalinen ja valmistuskapasiteetin rajallisuudesta, että olisiko plugarit kuitenkin ekologisesti ajateltuna se kestävin vaihtoehto.

Sen sijaan että tehdään täyssähköautoja joissa on pakko olla enemmän tai vähemmän ylimitoitettu akku, käytettäisiin se akkujen materiaali ja tuotantokapasiteetti huolellisemmin hyödyksi, ja tehtäisiin ne harvat rangen ylittävät matkat suosiolla polttomoottorin avulla.

Tietysti tuo edellyttää aika teoreettista hyvin toimivaa globaalia ohjaava kättä, mutta näin teorian kannalta ajateltuna.

Ja mun aivoitusten mukaan nimenomaan REX tyyppinen polttis, joka on pieni, yksinkertainen ja kevyt rakenne, sen sijaan että perinteiseen polttisautoon vaan lisätään patteri ja työntömoottori.
 
Jostain syystä nuo REX-tyyppiset sähköautot, joissa pääasiallinen moottori on sähkömoottori, ei ole ottaneet tuulta alleen. Onko ratkaisu sitten turhan kallis ja järkevämpää on kuitenkin vaan laittaa se isompi akku sen moottorin tilalle.
 
Tesla Model S Mahdollisesti Suomen upein ja halvin! Siitä kotiin sähköihme superhalvalla! Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Lainasin nettiautolöydöistä. Tutun niminen myyjä:vihellys: Jos kilsat ei haittaa, tai edes hinta, niin siitä sitten.
On kyllä järkyttävän paljon ajettu. Silti jää vähän oman auton lukemasta.

Tuo 285 tkm ajettu on tainnut olla jo hetken myynnissä, mutta se on hinnoiteltu edes melkein oikein. 47 500€. Tuo erikoisen värinen 518 tkm on 42 900€. Vain 4600€ eroa ja ajomäärässä eroa 233 tkm. Joku 35t€ olisi Kurhisen autolle sopivampi hinta.
Tesla Model S Lisävaruste: 22kw tuplalaturi Porrasperä 2014 - Vaihtoauto
 
Niin, mikä tässä on ongelma? Samankokoisia ja samanhintaisia ovat. Jos pidät BMWMiniä jotenkin ylivertaisena, niin ei kannata, kone hajosi 32 000 km. :dead:
Kuka puhui ylivertaisesta? Ylihintainen ehkä..

No minähän sitten viime keväänä aloin katsomaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Yksi määrävää tekijä oli vaihdokki jonka arvo oli 45K€.

No kyllähän tuon arvoinen vaihdokki avaa vaihtoehtoja aika paljon vs. 10-20k€ arvoiseen vaihdokkiin mikä monelta varmaan löytyy.

Sähköautojen ja useiden pluginienkin hinnat ovat kuitenkin siellä 40k€+
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä järkyttävän paljon ajettu. Silti jää vähän oman auton lukemasta.

Tuo 285 tkm ajettu on tainnut olla jo hetken myynnissä, mutta se on hinnoiteltu edes melkein oikein. 47 500€. Tuo erikoisen värinen 518 tkm on 42 900€. Vain 4600€ eroa ja ajomäärässä eroa 233 tkm. Joku 35t€ olisi Kurhisen autolle sopivampi hinta.
Tesla Model S Lisävaruste: 22kw tuplalaturi Porrasperä 2014 - Vaihtoauto

Sikäli että tuo Tesla on hesessä, niin joku näppärä voisi käydä huvikseen katsomassa, tai jopa kokeilemassa miltä puoli miljoonaa ajettu tessi tuntuu ja näyttää :) Vielä kun julkisuuden henkilö autoa kauppaa, niin kenenkään tunteita ei varmaan loukata. Sillälailla järkevästi... tai nyt jo ajatus tuntuu oudolta. Itsellä ei pokkaa olisi moiseen temppuun kuitenkaan. Joku muu, kuka kehtaa, niin kohtuullisen objektiivinen arvostelu tuotteesta.
Kyllähän tuohonkin vielä joku seiska tai muu laatujulkaisu puuttu, jos vinkkaa. Mä en sitä tee.
 
Mutta joo mitä tulee uusiutuviin Dieseleihin ja muihin biopolttoaineisiin niin eiköhän se kaikki tuotantokapasiteetti saada kulutettua raskaassa -ja lentoliikenteessä, joissa sähkö ei vielä ole mitenkään optio.

Itseäni kummastuttaa suuresti tällainen ajattelu, että yksityisautoilijat eivät saisi käyttää uusiutuvaa alkuperää olevia polttoaineita, koska ne saadaan kyllä poltettua muussakin käytössä.

Uusiutuvien tuottaminen on kuitenkin melkoisesti perinteisiä kalliimpaa ja liikennepolttonesteiden käyttäjistä yksityisautoilijoiden maksuhalukkuus on varmaankin suurin. Niinpä autoilun tekeminen erittäin vähäpäästöiseksi uusiutuvilla polttoaineilla olisi kaikkein helpointa, kun ajoneuvoteknologiaan ei tarvittaisi _mitään_ muutoksia.

Tämähän ei tietenkään sovi vasemmistoänkyröille. Autoilun on oltava paha.

Miksi sähkö ei muka sovellu ammattiliikenteelle, pitkän matkan tavarankuljetuksia ehkä lukuunottamatta? Etenkin jossain paikallis- ja alueliikenteen busseissa akut voisivat olla hyvä vaihtoehto, kun niiden määrä voitaisiin optimoida ajomatkoihin hyvinkin tarkasti. Akkujen lataussyklien määrääkin päästäisiin hyödyntämään henkilöautoja paremmin.

Esim. tämmöisiä titanaattikennoja voi ladata jopa 10 minuutissa ja ne kestävät jopa 30000 sykliä: EV-Power | Lithium Titanate Oxid Battery Cell - LTO 2.3V 40AH (Cyllindrical)
Yksi kenno on 92 Wh, 100 kWh akustoon tarvitaan ~1100 kennoa à 1,25 kg, 53€ -> 1360 kg, 57 k€. Ei paha bussissa, ja kestäisi 8 vuotta jollain 10 latauksella/päivä. Akun elinikäinen energiamäärä olisi n. 3000 MWh, mikä vastaa n. 750000 litraa dieseliä. Näistä luvuista varmaankin pitää vähentää jotain markkinointiliioitteluna, mutta on tuossa varaakin.

Pitkän matkan rekkoja voisi siirtää kulkemaan sähköjunilla.

Mitä pahaa siinä olisi, että autoilu ja lentoliikenne kilpailisivat samoista polttoaineista?
 
Vaikka ostohinta on korkea niin ei se minulle ole koskaan ollut se "kynnys" kysymys. Viimeiset 20-vuotta olen laittanut ~20K€ autoon ~3-vuoden välein. En katso mikä on halpaa vaan sitä itselle sopivaa kokonaisuutta. Toki onhan tässä Passatin ylläpito todella halpaa :) kun vertaa edelliseen premium merkkiin.

Tuollaisella autonhankintastrategialla on itsensä pettämistä vertailla autoja kuukausimenojen perusteella, jos tarkastelussa sivuutetaan pääomakulut. Jos ostaa kolmen vuoden välein uuden, vähänkään premiumilta vaikuttavan auton, niin millään muulla ei oikeastaan ole oleellista merkitystä kuin arvonalenemalla. Takuu hoitaa viat, auto tarvitsee 1-2 huoltoa ja tikusta saa tehdä asiaa, jos aikoo käyttökuluista saada ratkaisevaa eroa vaihtoehtojen välille.

Vaivatonta autonpitoa, kyllä, ellei jotain vikapesää erehdy ostamaan.
 
Autokuume polttelee taas ja rupesin laskeskelemaan Leaf 40kW:n kustannuksia. Vaikuttaa jossain määrin järkevältä vaihtoehdolta jos en ole mitään isompaa missannut. Olisi kiva saada nykyinen 2006 bensafarkku vaihdettua ennen taas seuraavaa isompaa remppaa. Sinänsä plug-in ja tavallinenkin hybridi ovat myös vaihtoehtoja, mutta jotenkin houkuttelisi huoltovapaus kun kuluvia osia on vielä vähemmän, vaikka taitaa esim. Priuksessakin kulua aika paljon verkkaisemmin osat kuin bensakoneissa.

Ajoa tulee noin 13t/v, josta noin puolet on lyhyttä kaupunkiajoa (alle 40km/päivässä) ja loput sitten pidempää matkaa. Kesällä saisi päästä 200km luotettavasti ilman latausta ja talvella 150km huoletta vielä 5 vuoden päästäkin. Pidemmät reissut ei ole olennaisia. Tavaratilaa mielellään n. 400l tai ainakin lähelle sitä. Olennaisinta olisi minimoida autoilun kuukausikustannuksia (erityisesti arvonalenema) säilyttäen joku järkevä mukavuustaso. Ekologisuudesta voi hieman maksaa extraa. Mikä olisi paras valinta?
 
...mutta jotenkin houkuttelisi huoltovapaus kun kuluvia osia on vielä vähemmän...

Ei kuluvien osien määrällä ole merkitystä vaan niiden kestävyydellä. Ellei moottorissa ja/tai voimansiirrossa ole jotain yleistä tyyppivikaa, niin vähänkään nykyaikaisella voimapaketilla ajaa yli 200-300 tkm ilman isompia murheita. Sen sijaan alustan niveliä, tukivarsia, puslia, jarruja, iskareita, jousia ja laakereita joutuu varmasti remppaamaan. Niitä on sähköautossa ihan siinä missä tavallisissakin ja suuremman painon vuoksi ne ovat sähköautossa rasitetumpia. Kestävyys on toki mitoituskysymys.
 
Sähköautojen ja useiden pluginienkin hinnat ovat kuitenkin siellä 40k€+

Itelläkin tuo 225xe maksoi ~33te mutta melkein kaikilla herkuilla, mm. M-Sport ja auton väri Alpin Weissi :) Ajettu 44tkm ja vm. 2016.

Autokuume polttelee taas ja rupesin laskeskelemaan Leaf 40kW:n kustannuksia. Vaikuttaa jossain määrin järkevältä vaihtoehdolta jos en ole mitään isompaa missannut. Olisi kiva saada nykyinen 2006 bensafarkku vaihdettua ennen taas seuraavaa isompaa remppaa. Sinänsä plug-in ja tavallinenkin hybridi ovat myös vaihtoehtoja, mutta jotenkin houkuttelisi huoltovapaus kun kuluvia osia on vielä vähemmän, vaikka taitaa esim. Priuksessakin kulua aika paljon verkkaisemmin osat kuin bensakoneissa.

Ajoa tulee noin 13t/v, josta noin puolet on lyhyttä kaupunkiajoa (alle 40km/päivässä) ja loput sitten pidempää matkaa. Kesällä saisi päästä 200km luotettavasti ilman latausta ja talvella 150km huoletta vielä 5 vuoden päästäkin. Pidemmät reissut ei ole olennaisia. Tavaratilaa mielellään n. 400l tai ainakin lähelle sitä. Olennaisinta olisi minimoida autoilun kuukausikustannuksia (erityisesti arvonalenema) säilyttäen joku järkevä mukavuustaso. Ekologisuudesta voi hieman maksaa extraa. Mikä olisi paras valinta?

Vähän sama tilanne kuin itellä, ainakin kilsojen puolesta. Tuohon voisi Leaf olla paikallaan kyllä, miksi ei myös pistokehybridi. Jos tuo etuvetoisuus ei ahista niin vaihtoehtoja kyllä löytyy sähkäri autorintamalta :)
 
Miksi sähkö ei muka sovellu ammattiliikenteelle, pitkän matkan tavarankuljetuksia ehkä lukuunottamatta? Etenkin jossain paikallis- ja alueliikenteen busseissa akut voisivat olla hyvä vaihtoehto, kun niiden määrä voitaisiin optimoida ajomatkoihin hyvinkin tarkasti. Akkujen lataussyklien määrääkin päästäisiin hyödyntämään henkilöautoja paremmin.

Soveltuuhan se busseihin, jos vaan latausinfra saadaan kuntoon.
Turussa on ajettu jo vuodesta 2016 bussilinjaa 1 sähkökalustolla. Reitti kulkee satamasta keskustaan ja sieltä lentoasemalle, ja molemmissa päissä on 300 kW pikalatausvehkeet bussille. Laturi on saman tyyppinen vehje kuin junien ajolankalaitteet, ja se laskeutuu automaagisesti lataamaan bussia kun se ajaa pysäkille.

Vehkeet on melko pitkälle prototyyppejä, mutta ei tuolla mitään suurempaa ongelmaa ole ollut, joskus vissiin talvella vähän viileyttä ja välillä latauksissa häikkää, mutta suurimman osan ajasta toimineet hyvin ja suht huolettomasti. Tosin tällä hetkellä kaikki sähköbussit on poissa liikenteestä, koska valmistaja (Linkker) on löytänyt toisessa kaupungissa ajossa olleesta bussista vetovarren murtuman, ja kaikki vastaavat autot on otettu korjaukseen ja osien vaihtoon.

Toisena hyvin potentiaalisena kohteena sähkövehkeille ammattiajossa pitäisi erityisesti kaupunkien jakeluliikennettä, sitä nurkkapyöritystä ei ole mitään tolkkua ajaa diisselivehkeillä kunhan sähkömööpeleitä saadaan enemmän valikoimiin. Pienempi energiankulutus ja melu sekä paikallisesti saasteeton. Joku muukin näyttää olevan samaa mieltä ja noita onkin jo ajossa joitain, kts. vaikka tämä, tämä, tämä ja tämä.
 
Löytyykö totuus sähköautoista ABC:n nurkkapöydästä? Testasimme, miten uusi Hyundain täyssähkö hyrisee talvisessa säässä – yllätys tuli vasta yöllä kotona

Pisti vähän hymyilyttämään artikkelin ensimmäinen kappale kun tätä ketjua on lukenut :rofl:

Vänkääjät voivatkin samalla selvittää mitä sen biokiisselin kuskaus suomen läpi maksaa (+päästöt) ja miten ne polttoainerekkojen päästöt katoaa tilastoista johonkin avaruuteen... Ja mitä sen biokiisselin valmistusprosessi aiheuttaa päästöjä? Vinkkinä, että näitä ei löydy Nesteen mainoksista.


Pitäähän 45000€:llä saada talvellakin sähköllä toimiva auto. :)
 
Itseäni kummastuttaa suuresti tällainen ajattelu, että yksityisautoilijat eivät saisi käyttää uusiutuvaa alkuperää olevia polttoaineita, koska ne saadaan kyllä poltettua muussakin käytössä.
Saa toki. Veikkaan vaan että jos/kun lentoliikenne alkaa käyttämään biopolttoaineita (nyt vasta testikäytössä) niin sitä kyllä kuluu siellä niin paljon että kapasiteetti ei muualle riitä? Ehkä ? :)

Lentoliikenne kuluttaa nyt 100 miljardia gallonaa petroolia vuodessa.

Se on taas eri asia, että missä sitä kannattaisi käyttää. (lento vai autoliikenne)

Ajoa tulee noin 13t/v, josta noin puolet on lyhyttä kaupunkiajoa (alle 40km/päivässä) ja loput sitten pidempää matkaa.
Oisikohan plugininkin huoltokulut aika pienet noilla ajoilla?

Eli käytännössä bensakone hyrrää vain 6500km / vuosi?

Parin vuoden välein öljynvaihto.. Ei kyllä kokemusta miten noissa plugareissa menee tuo bensakoneen huolto-ohjelma. Eikös öljynvaihdossa usein ole km määrä tai 2 vuotta?
 
Viimeksi muokattu:
Ei kuluvien osien määrällä ole merkitystä vaan niiden kestävyydellä. Ellei moottorissa ja/tai voimansiirrossa ole jotain yleistä tyyppivikaa, niin vähänkään nykyaikaisella voimapaketilla ajaa yli 200-300 tkm ilman isompia murheita. Sen sijaan alustan niveliä, tukivarsia, puslia, jarruja, iskareita, jousia ja laakereita joutuu varmasti remppaamaan. Niitä on sähköautossa ihan siinä missä tavallisissakin ja suuremman painon vuoksi ne ovat sähköautossa rasitetumpia. Kestävyys on toki mitoituskysymys.

Mikä on nykyaikainen paketti? Oma kokemus parista noin 2006 vuoden autosta on että aika paljon semmoista remppaa on saanut tehdä mikä ei sähkössä ole edessä samoissa määrin: pakoputkea, jarruja (energian talteenotto vähentää käyttöä paljon), öljyjuttuja, hihnoja, vaihteisto- ja kytkinjuttuja, jäähdytystä. Toki hybridissäkin monet noista osista ovat paljon pienemmällä rasituksella ja siten oletettavasti kestävät pidempään, mutta ne osat kuitenkin on olemassa. Toki esimerkiksi uudessa Korealaisessa bensassakaan noita ei tarvitse miettiä ollenkaan seitsemään vuoteen...


Vähän sama tilanne kuin itellä, ainakin kilsojen puolesta. Tuohon voisi Leaf olla paikallaan kyllä, miksi ei myös pistokehybridi. Jos tuo etuvetoisuus ei ahista niin vaihtoehtoja kyllä löytyy sähkäri autorintamalta :)

Ei etuvetoisuus haittaa. Mitä suosittelisit? Plug-init on uutena saman hintaisia tai kalliimpia kuin sähköt ja käytettynä käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto on 6 vuotta vanha Prius (joka on kyllä listalla vaihtoehtona) tai tavaratila putoaa 300 litraan (Ampera ja kaverit). Dieselin (V60) joutunee jättämään muuten välistä.


Oisikohan plugininkin huoltokulut aika pienet noilla ajoilla?

Eli käytännössä bensakone hyrrää vain 6500km / vuosi?

Parin vuoden välein öljynvaihto.. Ei kyllä kokemusta miten noissa plugareissa menee tuo bensakoneen huolto-ohjelma. Eikös öljynvaihdossa usein ole km määrä tai 2 vuotta?

Varmasti olisi ja tuota olen miettinyt pitkään. Malleja on vain aika vähän tarjolla jotka osuisi omaan tarpeeseen jos en ole mitään missannut.
 
Saa toki. Veikkaan vaan että jos/kun lentoliikenne alkaa käyttämään biopolttoaineita (nyt vasta testikäytössä) niin sitä kyllä kuluu siellä niin paljon että kapasiteetti ei muualle riitä? Ehkä ? :)

Lentoliikenne kuluttaa nyt 100 miljardia gallonaa petroolia vuodessa.

Se on taas eri asia, että missä sitä kannattaisi käyttää. (lento vai autoliikenne)


Oisikohan plugininkin huoltokulut aika pienet noilla ajoilla?

Eli käytännössä bensakone hyrrää vain 6500km / vuosi?

Parin vuoden välein öljynvaihto.. Ei kyllä kokemusta miten noissa plugareissa menee tuo bensakoneen huolto-ohjelma. Eikös öljynvaihdossa usein ole km määrä tai 2 vuotta?
CO2 minkä lentokone lykkää korkealle ilmakehään on täysin samaa oli bio tai fossiilinen. Ei se sieltä hevin laskeudu uusiokiertoon kasvillisuudelle.

Eli sillä ei ole merkitystä kumpi sen polttelee. Olennaista on vain kokonais co2 kuorman siirtyminen uusiutuvaan ettei enää pitoisuudet lisääntyisi fossiilisen polton takia.

Uusiutuvahan tuottaa co2 ihan yhtä isoja määriä. Ero on lähinnä vain ajassa jossa toi co2 kerätään takaisin polttoaineeksi. Siitä tulee juuri se kina mikä polttoaine on virkamiehiesten mielestä uusiutuvaa. Kuinka nopea sen kierron on oltava. Puhataanko vuosista, vuosikymmenista, sadoista vai mistä. Siinä missä fossiilisen fossiilisen kierto on nimensä mukaisesti fossiileja
 
Viimeksi muokattu:
Lopetetaanpas sitten se mihinkään johtamaton vääntäminen viestitolkulla siitä, mistä tässä ketjussa pitäisi puhua ja mistä ei tai mitkä autot sopivat ei eivät sovi vertailtavaksi keskenään. Koitetaan sen sijaan palata ketjun otsikon mukaisiin aiheisiin (kuten tässä on osassa tämänpäiväisistä viesteistä jo tehtykin). Kritisoida ja kyseenalaistaa saa, mutta samaa asiaa ei tarvitse ottaa montaa kertaa esille, vaan sen pitäisi tulla ihan kerrasta selväksi.

Jos haluaa laajemmin vääntää eri polttoaineiden paremmuudesta, niin siitä voi vaikkapa jatkaa omassa ketjussaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä nuo REX-tyyppiset sähköautot, joissa pääasiallinen moottori on sähkömoottori, ei ole ottaneet tuulta alleen. Onko ratkaisu sitten turhan kallis ja järkevämpää on kuitenkin vaan laittaa se isompi akku sen moottorin tilalle.

Suurin syy taitaa olla se että tuontyyppisestä ratkaisusta saa enemmän tai vähemmän isoja rankkuja ympäri maailman, jonka takia esim BMW i3 REX on rampautettu niin että siinä on siitten pikkuriikkinen bensatankki, eli siitä polttikesta huolimatta sillä joutu pysähtymään 100km välein.

Suomi lienee yksi todella harvoista maista jossa tuosta ratkaisusta saa hieman takaisinpäin alentuneina käyttövoimaveroina verrattuna täyssähköiseen.

Yksi syy on tietysti myös se että suurten valmistusmäärien takia perinteinen polttisvoimansiirtolinja on hyvin edullinen, siihen kun pultataan se akkupaketti ja pieni sähkömoottori tulee pieni lisäkustannus jonka saa hyvin pitkälti verojen kautta takaisin.


Pitkän matkan rekkoja voisi siirtää kulkemaan sähköjunilla.

Ainakin suomessa noita kyllä kuljetetaan (sähkö)junilla, mutta käytännössä lähinnä tyhjänä. Logistiikan kannalta junat on liian kömpelöitä, käytännössähän jatkuvasti kumipyörillä kuljetetaan rahtia junaradan viertä ajaen päästä päähän.
 
Katselin, että meidänkin pitäjälle on ilmaantunut Fortumin latauspiste AC Type2 liittimellä ja 0.04€/min. Eli 2.4€ tunti.
 
Ainakin suomessa noita kyllä kuljetetaan (sähkö)junilla, mutta käytännössä lähinnä tyhjänä. Logistiikan kannalta junat on liian kömpelöitä, käytännössähän jatkuvasti kumipyörillä kuljetetaan rahtia junaradan viertä ajaen päästä päähän.

Jonkin aikaa on ollut muodissa minusta huoltovarmuuden ja asiakaspalvelunkin kannalta typerä ajatus siitä että minkäänlaisia varastoja ei pidetä. Ajatus siitä että uutta saa tilalle aina "juuri oikeaan aikaan" (JIT) on jonkun pellepelottoman keksimä ja muiden apinoima logistiikkahömpötys. Tuo junien hyödyntäminen ei tästä näkökulmasta käy siksi, että se on lastaus- ja purkuaikoineen liian hidas kuljetusmuoto, kun sen asian voisi nähdä niinkin että se tavara on varastoituna hieman pidempään kun sen matka kestää hiukan kauemmin.

Tälläinen "rauhallinen logistiikka" sopisi hyvin vessapapereille ja hernekeittopurkeille ym. ei kovin kiireelliselle tavaralle ja (kiireelliset) postipaketit, leivät ym tuoretuotteet menisivät edelleen kumipyörillä. Siinä olisi Postillekin yksi lisäsauma veloittaa 1e/paketti lisää kumipyöräkuljetuksesta vs. hitaampi junarahti :D

Vähän lähempää alkuperäistä aihetta: Mitä mieltä olette vuokrasähköauton hinnoittelusta: Asukkaiden palvelut paranevat entisestään – nyt vuokrattavissa yhteisautoja! |
Koodi:
8 e / 1h
25 e / 4 h
35 e / 10 h
50 e / 24 h

Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg
 
Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D

Älä mene yksin? Jos saat yhdenkin kaverin mukaan kauppaan niin maksat enää 2 euroa siitä että säästät aikaa ja vaivaa kun ei tarvi kantaa. Neljässä tunnissa ehtii jo käydä jossain mihin julkiset menee tosi huonosti ja siinäkin jos otat kolme kaveria messiin on hinta enää 6 euroa. Olennaisinta tommosessa taitaa olla se helppous että auto on siellä mistä lähdet jos tarvitsee esimerkiksi käydä kuskaamassa jotain painavaa.
 
Vähän lähempää alkuperäistä aihetta: Mitä mieltä olette vuokrasähköauton hinnoittelusta: Asukkaiden palvelut paranevat entisestään – nyt vuokrattavissa yhteisautoja! |
Koodi:
8 e / 1h
25 e / 4 h
35 e / 10 h
50 e / 24 h

Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D

Hinnoittelu ihan ok, mutta auto pitäisi olla enemmän joku Toyota Yaris Verson / Peugeot Partner/Kangoo kaltainen pikkuauton, farmarin ja pakettiauton ruma mutta käytännöllinen risteytys. Sen pari kauppakassia linja-autossakin kuljetat, mutta kun pistetään muutaman muksun lätkävarusteet niin Renault Zoe koirakopissa ei ole paikkaa enää mihin laittaa. Sinällään vaikka varmaan tilaihme onkin kun penkit kaadettu, mutta rattaat näyttää jo heti vaivalloiselta. Ja mahdottomalta jos takapenkille pitäisi lastenistuin/lapsi saada rattaiden ollen mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Älä mene yksin? Jos saat yhdenkin kaverin mukaan kauppaan niin maksat enää 2 euroa siitä että säästät aikaa ja vaivaa kun ei tarvi kantaa. Neljässä tunnissa ehtii jo käydä jossain mihin julkiset menee tosi huonosti ja siinäkin jos otat kolme kaveria messiin on hinta enää 6 euroa. Olennaisinta tommosessa taitaa olla se helppous että auto on siellä mistä lähdet jos tarvitsee esimerkiksi käydä kuskaamassa jotain painavaa.
Tilaa kotiinkuljetus kaupasta. Säästä vielä enemmän.
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg

Luulisi valaistuksen ja sähköautojen olevan eri sulakkeiden takana tai tuotu oma sähköliittymä.
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg

Koitappa kävellä sinne alueelle.
Joissain halleissa on tunnistimella ne valot ja syttyy alueittain, jos on liikettä.
 
Onnea niille, jotka nyt ostavat sähköauton. Veikkaanpa, että tuolla Konalla ei ole 8 vuoden ikäisenä enää mitään arvoa. Kun uusia kehittyneempia ja edullisempia malleja alkaa vyöryä markkinoille ja hinta painuu tuonne 20 000 euron tienoille nykyiset sähköautot ovat ongelmajätettä.

Esimerkki:

Nissan Leaf Visia 2017
Visia 30 kWh (MY17.1)


Uutena 36760
17kk käytetty 23950

Arvosta on siis sulanut puolessatoistavuodessa huimat 12810 euroa. On myös otettava huomioon, että kyseessä on käytetyn ajoneuvon pyyntihinta. Todellinen myyntihinta on todennäköisesti aina alhaisempi.


Lähde:

Leaf hinnasto 2017
https://www.nissan.fi/content/dam/Nissan/fi/brochures/pricelist/leaf-asiakashinnasto.pdf

1,5v käytetty
Nissan Leaf Visia 30 kWh (MY17.1) Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ehkä kannattaa rehellisyyden nimissä huomioida, että tuossa tuli uusi malli / facelift väliin, ja tuo vanha Leaf on paitsi ruma niin sähköautona kohtalaisen rajoittunut.
 
Koitappa kävellä sinne alueelle.
Joissain halleissa on tunnistimella ne valot ja syttyy alueittain, jos on liikettä.
Eipä ne syttyneet kun ajoin auton tuonne lataukseen.

Muutoinkin kyllä mielenkiintoinen tuo latausnurkka. Vinoruutuja, niin joutuu peruuttamaan auton ns. vastakarvaan. Muutoin ei piuha tahdo riittää.
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg

Sulake palanut, jossain jokin työ menossa, tai vahingossa sammutettu. Tuolla valojen ottamalla teholla ei paljoa sähköautoa ladata. Liikkeeseen perustuvat valotkin olisi voineet olla kyseessä, mutta niiden tosiaan pitäisi syttyä jos sinne menee liikuskelemaan.
 
Sulake palanut, jossain jokin työ menossa, tai vahingossa sammutettu. Tuolla valojen ottamalla teholla ei paljoa sähköautoa ladata. Liikkeeseen perustuvat valotkin olisi voineet olla kyseessä, mutta niiden tosiaan pitäisi syttyä jos sinne menee liikuskelemaan.
Ihan vitsillä tämän jutun heitin. Mutta on kyllä osoittautunut vakavaksi aiheeksi tämä sähköautoilu. :)
 
Ihan vitsillä tämän jutun heitin. Mutta on kyllä osoittautunut vakavaksi aiheeksi tämä sähköautoilu. :)

Joo on tää netti vaan jännä paikka. Ensin lukee että "1.1.2019 ruvetaan verottamaan sähköautoja" jonka ihminen luettuaan sanoo ensimäiseksi sähköauton omistajalle että nytkö ne niitä verottaa vaikka kyseessä työpaikka verotus asia :facepalm:

Sitten yksi teksti jossa meni talo pimeäksi kun sähköauto oli latauksessa. No, sen jälkeen kun ihmiset näkee sähköautot latauksessa jossain pimeässä nurkassa, sähköautot poltti sulakkeet :facepalm:

Ei voi kuin ihmetellä, ei mulla muuta, yritetään jatkaa järkevää keskustelua mutta oli ihan pakko :wtf:
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.
 
Tämä vain vahvistaa käsityksen siitä, että nyt myytävät sähköautot ovat 8 vuoden päästä romurautaa sillä siihen mahtuu monta faceliftiä ja useampia teknisiä harppauksia.
Jos sähköautojen myynti on tällä hetkellä rajusti tarjontarajoitteista ja tarjonta kasvaa hitaasti, niin minusta se lähinnä kannattelee käytettyjen hintoja.

Ainakin Teslat ovat pitäneet nähdäkseni kohtuu hyvin arvonsa. 5v vanhoista Tesloista on lähtenyt about puolet arvosta, eikö se ole normaalia parempi saavutus 100k autoille? BMW 7-sarjalaisista ja jostain S-mersuista sulaa varmaan enemmänkin?
 
Autoja valmistetaan tilauksesta.

Toroidion -sähköautoja aletaan valmistaa tänä vuonna, kertoo Länsi-Uusimaa-lehti.
Autoa on kehitetty Raaseporissa, mutta tarkkaa valmistuspaikkaa ei paljasteta.
Toroidioneja valmistetaan tilauksesta, ja auton hinta on 250 000 euroa.
Vuotuinen valmistusmäärä on maksimissaan 75 kappaletta.
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.

Matka ei näköjään ole pitkä, oman 225xe:n akku ei suuntansa tuota ainakaan kestä, etenkään talvella. Toki auto moodissa menisi pienellä, toisaalta tuossahan on motaria joka on paha akulle, kylmän lisäksi. Kai tuohon joku Leaf/Kona voisi mennä? Hybridi varmaan siinä ja siinä, etenkin kun et voi töissä ladata autoa. Kuinkas paljon sähkö kotona maksaa ja asutko omakotitalossa, sekin vaikuttaa mitkä mahdollisuudet kotona on :)

Nyt katoin tarkemmin mitä sähkö maksaa itellä kaikkine siirtoineen sähkön hintoineen veroineen per kwh =13cent. No, jos pelkällä akulla riittää siirtymät niin on vielä edullista ja varmaan yhdistetyssäkin moodissa.
Tänään täällä Eurajoella jäätävä litra hinta 95 ja dieselillä, 1.529e ABC kylmiksellä. Molemmilla siis sama, huh O_o
 
Mitä uutta noissa Nissanin ruostumisessa on? Samalla tavalla ne ruostui siellä -80 luvulla kuin 2018.
Samaa ajattelin että Nissan on ollut perinteisestikin herkkä ruostumaan. Leafin kohdalla varmaan säästösyistä jätetty suojaamatta, että autosta ei tulisi liian kallis.
 
Samaa ajattelin että Nissan on ollut perinteisestikin herkkä ruostumaan. Leafin kohdalla varmaan säästösyistä jätetty suojaamatta, että autosta ei tulisi liian kallis.

No itsellä on kokemusta useammasta Nissanista (enemmän/vähemmän ruostumista) eli pari 80-luvulta ja kaksi 90-luvun puolelta. Mutta luulis tehtaalle maksavan ne aineet vähän eri kuin pienissä määrissä ostettaessa.
 
Mitä uutta noissa Nissanin ruostumisessa on? Samalla tavalla ne ruostui siellä -80 luvulla kuin 2018.

Sama juttu kuin Fordeissakin. 90-luvun lopulta ainakin ovat ruosteessa ollet kaikki. Mazda samaa kastia. Tuohonhan vaikuttaa aika paljon, jotta pestäänkö autoa kuinka usein. On mullakin fiiatteja ollut muutaman vuoden ikäisenä ruosteessa ja nyt 9-vuotiaana oli ainoastaan lokarissa kun ei ollut kuraläppiä.

Onko muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?
 
muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?
Leaf ja Kaskai on ainakin halpoja autoja. Syy varmaan raha, ja ruostesuojaus tehdään vaan nopeasti huitaisten, tai ei ollenkaan. Myös Kiassa on näkynyt ruostetta ja se oli tuolla listalla. Ford on parantanut, mutta näköjään tuo uusi Focus olisi taas aika huono. Ford Ecosport taitaa olla taas halpamaan malli, niin siltä ei voinut odottaakaan mitään huippua.

Ranskikset on yleensä hyviä. Esim Renault, Peugeot, Citroen. Galvanoitu kori pitäisi olla. Silti yksi Citroen on listattu, että aika suuria mallikohtaisia erojakin. Omassa 18v Peugeotissa kynnykset on vaatineet korjausta, mutta muualta kori on aika hyvin kestänyt. Alfa Romeo oli aivan kaamea Peugeotiin verrattuna. :)

Nissanilta kyllä odottaisi pientä petrausta tuon Leafin kohdalla, tai sitten täytyy itse teettää hyvä ruostesuojaus. Olisi autoa pitemmäksi aikaa.
 
Leaf ja Kaskai on ainakin halpoja autoja. Syy varmaan raha, ja ruostesuojaus tehdään vaan nopeasti huitaisten, tai ei ollenkaan. Myös Kiassa on näkynyt ruostetta ja se oli tuolla listalla. Ford on parantanut, mutta näköjään tuo uusi Focus olisi taas aika huono. Ford Ecosport taitaa olla taas halpamaan malli, niin siltä ei voinut odottaakaan mitään huippua.

Ranskikset on yleensä hyviä. Esim Renault, Peugeot, Citroen. Galvanoitu kori pitäisi olla. Silti yksi Citroen on listattu, että aika suuria mallikohtaisia erojakin. Omassa 18v Peugeotissa kynnykset on vaatineet korjausta, mutta muualta kori on aika hyvin kestänyt. Alfa Romeo oli aivan kaamea Peugeotiin verrattuna. :)

Nissanilta kyllä odottaisi pientä petrausta tuon Leafin kohdalla, tai sitten täytyy itse teettää hyvä ruostesuojaus. Olisi autoa pitemmäksi aikaa.
Uudessa autossa vaan saat välillä punnita takuu vai suojaus. Vaakakupissa vaikuttaa kyllä se ettei se ruoste hevillä läpi saakka takuu aikana tule vaikka täysin ruosteessa olisi.
 
Nyt Nissanilla on hinnastossa myös 62 kWh malli. 48 200€, eli ei mikään erityisen halpa ole. Konaan verrattuna Leaf on tietysti isompi auto.

Screenshot_2019-01-09_113115.jpg
 
Onko muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?
Eiköhän se syy ole sama kun aina eli raha. Halvalla kun tekee niin tulee halpaa. Ja toisaalta kuka haluaa ajaa rusteisella katiskalla? Ei kukaan joten mitä nopeammin auto ruostuu niin sitä nopeammin ostetaan uusi, joten ihan win win tilanne autokaupalle, mutta kuluttajille ei tietenkään ole. Toki tuossa sitten maineensa lokaa moni valmistaja kanssa mutta kun kaikki tekee samaa kuraa niin pakko vaan valita huonojen autojen joukosta joku jos auton haluaa kun hyviä ei tehdä.
 
Onko muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?

Säästetään rahaa, auton painossa säästyy, pienempi kulutus. Ympäristonäkökohdat, onhan noi myrkyllisiä. Samalla autosta tulee meluisampi, ja ruoste ei ole nyt mikään imagonkohottaja kenellekään valmistajalle.
Taisi olla aika että suomessa maahantuojan piti suojata autot, laittaa roiskeläpät jne... eipä enää.
 
Nyt Nissanilla on hinnastossa myös 62 kWh malli. 48 200€, eli ei mikään erityisen halpa ole. Konaan verrattuna Leaf on tietysti isompi auto.

Screenshot_2019-01-09_113115.jpg

Kiva, että kehittävät mutta kyllä tuo hinta saa taas kämmenen hakeutumaan otsalle. Vähän talvirengasta päälle ja ollaan yli 50 000 eurossa. Se on aivan jäätävä summa tämäntyyppisestä autosta. Premium-merkin hinta, Nissanin auto. Täytyy tosissaan toivoa, että jossain vaiheessa akkujen hinta laskee, koska tämä nykyinen value proposition on aika heikko.
 
Kiva, että kehittävät mutta kyllä tuo hinta saa taas kämmenen hakeutumaan otsalle. Vähän talvirengasta päälle ja ollaan yli 50 000 eurossa. Se on aivan jäätävä summa tämäntyyppisestä autosta. Premium-merkin hinta, Nissanin auto. Täytyy tosissaan toivoa, että jossain vaiheessa akkujen hinta laskee, koska tämä nykyinen value proposition on aika heikko.
Tässä on myös se syy, miksi Tesla ei ehkä monesta tunnukaan niin kalliilta. Eivät ne verrokit niin paljon halvempia meinaan ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 321
Viestejä
4 596 445
Jäsenet
75 590
Uusin jäsen
jrTechnologist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom