Keskustelua hybridiautoista

Onko muuten yksikään uusista hybrideistä edelleenkään flexifuel (etanoli/butanoli) tai kaasukäyttöinen? Biokomponenteilla saisi melkoisesti kompensoitua moottoripäästöjä. Toisaalta hybridien moottoreita voisi hiukan optimoida ja pienentää pelkän wow-tehoefektin sijaan painon ja kulutuksen pienentämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan Mini pienen kokoluokan premium-auto. Eri asia, että pitääkö sitä hintansa arvoisena, mutta siten se on kuitenkin hinnoiteltu.
Tämä juuri. Halpis koreaa verrataan pikkuluokan premiumina pidettyyn. Siksi vetäsinkin tuon että ihan sama sitten jo verrata daciaakin.

Ei sillä etteikö Hyandait olleet luotettavia pelejä. Mutta täysin eri ryhmässä kuitenkin kuin premiumina pidetyt merkit. Mikä ei tietenkään kerro että ne olisi sen laadukkaampia kestävyydeltään.
 
Tämä juuri. Halpis koreaa verrataan pikkuluokan premiumina pidettyyn. Siksi vetäsinkin tuon että ihan sama sitten jo verrata daciaakin.

Ei sillä etteikö Hyandait olleet luotettavia pelejä. Mutta täysin eri ryhmässä kuitenkin kuin premiumina pidetyt merkit. Mikä ei tietenkään kerro että ne olisi sen laadukkaampia kestävyydeltään.
Pointtina tässä olikin kulutus bensa vs sähkö ja sama hinta ja kokoluokka.
 
Pointtina tässä olikin kulutus bensa vs sähkö ja sama hinta ja kokoluokka.
Leikitkö vain tyhmää vaiko etkö todellakaan ymmärrä perustelujesi ja pointtiesi absurdiutta?

Pointti missä ei ole mitään pointtia :tdown:

Mikäs sen sähkö-Konaa vastaavan bensa-Konan hinta on? 25ke? Siinä on se oikea vertailukohta jos kustannuksia haluaa laskea.

Niin tämä kaikkein loogisin vastine valmistajan vastaava jos kyse väittelystä maksaako auton ostamisen kulut korkeampana osamaksuna käyttäen sähköä vai matalampana osamaksuna käyttäen bensaa. Ja missä tilanteessa edullisemman rooli vaihtaa paikkaa. Tietysti tuossakin tule sitten väittelyt että otetaanko tehoissa vai kiihtyvyydessä vai hakien halvinta molemmista hinnat alkaen mallista tarvien vaan sen auton. Mutta siinä olisi sentään jotain mieltä kinastella kunkin käyttötarpeen mukaan olevuutta.
 
Niin, mikä tässä on ongelma? Samankokoisia ja samanhintaisia ovat. Jos pidät BMWMiniä jotenkin ylivertaisena, niin ei kannata, kone hajosi 32 000 km. :dead:

Toinen vaihtoehto olisi F11 530d, onko parempi? Hinta yli tuplat ja kulutus 10 l/100km.

Ei nyt varsinaisesti liity tähän mutta juuri tuon 530d 2011 bemarin vaihdoin tähän 225xe:hen. Käyttövoimavero ajoneuvoveroineen oli 5sessa 751e ja tässä 164e, selvää säästöä heti. Sitten kulutus puoli vähän samanlaisesti koska ajoni on aikapitkälti tuon rangen sisällä, jopa näin talvellakin ja jos tarvii latailla muualla kuin kotona, yöllä niin voi olla ilmaistakin. Tämän auton vakuutus maksutkin on halvemmat kuin 5sarjalaisen.

Onhan tämä pienempi kuin 5nen mutta ei liioin kuitenkaan. Nyt löytyy myös tuo neliveto mitä 5ssani ei ollut ja myös muutkin vedot tarvittaessa. Olen ollut tyytyväinen ja eihän sitä koskaan tiedä mitä "vanhasta" isosta diisselistä saa vähän ajan päästä. Hieno auto se f11 on silti, ei siinä. Tietysti vaihtelukin on jo itsessäänkin mukavaa :)
 
Ei nyt varsinaisesti liity tähän mutta juuri tuon 530d 2011 bemarin vaihdoin tähän 225xe:hen. Käyttövoimavero ajoneuvoveroineen oli 5sessa 751e ja tässä 164e, selvää säästöä heti. Sitten kulutus puoli vähän samanlaisesti koska ajoni on aikapitkälti tuon rangen sisällä, jopa näin talvellakin ja jos tarvii latailla muualla kuin kotona, yöllä niin voi olla ilmaistakin. Tämän auton vakuutus maksutkin on halvemmat kuin 5sarjalaisen.

Onhan tämä pienempi kuin 5nen mutta ei liioin kuitenkaan. Nyt löytyy myös tuo neliveto mitä 5ssani ei ollut ja myös muutkin vedot tarvittaessa. Olen ollut tyytyväinen ja eihän sitä koskaan tiedä mitä "vanhasta" isosta diisselistä saa vähän ajan päästä. Hieno auto se f11 on silti, ei siinä. Tietysti vaihtelukin on jo itsessäänkin mukavaa :)
Menikö vaihto ihan päittäin kun selvää säästöä tuli kerran heti veroissa. Vai onko tämä nyt taas sitä valikoivaa laskemista.

Onhan tuossa iso ero verossa. Mutta että selvää säästämistä?

Mulle riitti tältä päivältä jaksamatta enempää harhaisia ihmisiä joilla epätoivoista räpellystä yrittää itselleenkin perustella säästöllä hankintoja. Hankinnoissa sinällään ole vikaa, mutta säästö on säästöä vain jos se konkretisoituu jollain tapaa. Kulun siirtymisessä vaan toisaalle ei säästöä synny.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt varsinaisesti liity tähän mutta juuri tuon 530d 2011 bemarin vaihdoin tähän 225xe:hen. Käyttövoimavero ajoneuvoveroineen oli 5sessa 751e ja tässä 164e, selvää säästöä heti. Sitten kulutus puoli vähän samanlaisesti koska ajoni on aikapitkälti tuon rangen sisällä, jopa näin talvellakin ja jos tarvii latailla muualla kuin kotona, yöllä niin voi olla ilmaistakin. Tämän auton vakuutus maksutkin on halvemmat kuin 5sarjalaisen.

Onhan tämä pienempi kuin 5nen mutta ei liioin kuitenkaan. Nyt löytyy myös tuo neliveto mitä 5ssani ei ollut ja myös muutkin vedot tarvittaessa. Olen ollut tyytyväinen ja eihän sitä koskaan tiedä mitä "vanhasta" isosta diisselistä saa vähän ajan päästä. Hieno auto se f11 on silti, ei siinä. Tietysti vaihtelukin on jo itsessäänkin mukavaa :)
Ja vielä enemmän olisi säästänyt vaihtamalla 225i:hin :tdown:

Eihän tuota nyt mitenkään voi vitossarjalaiseen verrata, sen verran reippaasti pienempi auto kyseessä.
 
On tuossa samanhintaisten vertailussa tietysti se pointti, että monilla on auton hinnalle joku raja, ja sitten ostetaan, mitä sillä rahalla sattuu saamaan ja mikä miellyttää itseä. Ajatus sähköautoilusta voi miellyttää sen verran, että alemman luokan sähköauto meneekin ylemmän luokan bensa-auton ohi.
 
Pointti missä ei ole mitään pointtia :tdown:

Mikäs sen sähkö-Konaa vastaavan bensa-Konan hinta on? 25ke? Siinä on se oikea vertailukohta jos kustannuksia haluaa laskea.
Jos halutut vaihtoehdot on joko mini tai kona, niin miksi ihmeessä vertaisin muihin malleihin?
 
monilla on auton hinnalle joku raja, ja sitten ostetaan, mitä sillä rahalla sattuu saamaan ja mikä miellyttää itseä.
Niin, eiköhän tämä koske lähes kaikkia.
Samoin melkein kaikilla on muitakin ehtoja sille autolle, kuten mm. kuljetuskapasiteetti. Tuollaista 40+ke hintaluokan autoa ostetaan yleensä perheen ykkösautoksi ja tällöin joku Konan tai 225 Bemarin kokoluokka ei kovin monelle kelpaa.
Jos halutut vaihtoehdot on joko mini tai kona, niin miksi ihmeessä vertaisin muihin malleihin?
Etkö kirjoittanut, että sinulla on molemmat? Et siis ole itsekään valinnut noiden kahden välillä :confused:
 
Niin aikoinaan kun pohdin tätä nykyistä autoa, oli todella vaikea löytää asiallista keskustelua. Aina vakaumus/ tai ennakkoluulot painaa suuntaa tai toiseen. Pyytäisin että mietitte hetken ennenkuin jatkette kirjoittamista tai ainakin että syke on edes sen verran laskenut ettei kädet tärise :D

Itse olin erittäin kriittinen sähköä kohtaan ennenkuin veli sanoi että "mietippä nyt ja äläpä nyt tuomitse ennenkuin olet selvittänyt ja kokeillut".

No minähän sitten viime keväänä aloin katsomaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Yksi määrävää tekijä oli vaihdokki jonka arvo oli 45K€. Tämä vaihdokki (se kuuluisa premium merkki) oli tullut sen verran kalliiksi että siitä halusi eroon hinnalla millä hyvänsä. Kävin katsomassa ja kokeilemassa erilaisia ja eri kokoisia autoja niin bensa, diesel ja hybridejä. Täyssähköt oli tässä vaiheessa oman ennakkoluulon vuoksi suljettu pois.

Perinteisissä polttomoottorivehkeissä oli ne perinteiset erot. Erot ja käsitykset tuntui juuri sillä mikä se oma kuva niistä olikin. Volvo V90 vakuutti (entinen volvo mies :) ) ja tämän vuoksi osto oli jo hyvin lähellä. Kaveri on VW töissä ja sanoi että tule kokeilemaan Passatti. No sitten menikin vaikeaksi kun huomasi sen mistä siinä sähkössä puhutaan.

Loppujen lopuksi päädyin Passat GTE koska siihen ei tarvinnut laittaa välirahaa kuin 10K€. Lisäksi VW huoltosopimuksen hinta oli omasta mielestäni halpa. Premium merkin korjaukset maksoi (pelkät osat) 3,5vuoden huoltosopimuksen verran.

upload_2019-1-7_14-50-59.png



Vaikka ostohinta on korkea niin ei se minulle ole koskaan ollut se "kynnys" kysymys. Viimeiset 20-vuotta olen laittanut ~20K€ autoon ~3-vuoden välein. En katso mikä on halpaa vaan sitä itselle sopivaa kokonaisuutta. Toki onhan tässä Passatin ylläpito todella halpaa :) kun vertaa edelliseen premium merkkiin. Tosin ei kyllä halvempaa auto ole ollut kuin toyota Carina II joka oli perheen 2-auto 10-vuotta. Tämän Carinan sain vielä ilmaiseksi :). Eli jos korjauksia ei oteta huomioon niin pelkästään polttoaineen ostossa kuukaudessa on valtava ero. Entisellä autolla meni 350-400€/kk ja nykyisin edellisen taulukon mukaan ~100€. Tosin paras tankillinen on ollut 3500km ja meni puolitoista kuukautta samalla tankillisella.

Tiedän jo nyt että seuraava on täyssähkö eikä se perustu ennakkoluuloon tai vakaumukseen. Se perustuu siihen että haluan nykyaikaisen, hiljaisen menopelin jolla on kivaa ajaa. Polttomoottori kulkineet tuntuu todella vanhanaikaislta. Toki kaikessa on puutteensa.

Te jotka kommentoitte hybridiä tai sähköautoa, toivoisin että omistatte sen tai edes käytte kokeilemassa ensin ennenkuin tuomitsette. Ja ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua laittaa rahaa autoon. Tällöin tämä sähköauto tredi ei oikein teitä "vielä" palvele.

Sähköautoja palvoville on hyvä muistaa että nämä sähköautot ei ole vielä "koko" kansan tuote ja kyllä niistä pitää ja saa keskustella.

Mielelläni vastailen kysymyksiin omalta kokemus pohjaltani.
 
Menikö vaihto ihan päittäin kun selvää säästöä tuli kerran heti veroissa. Vai onko tämä nyt taas sitä valikoivaa laskemista.

Onhan tuossa iso ero verossa. Mutta että selvää säästämistä?

Mulle riitti tältä päivältä jaksamatta enempää harhaisia ihmisiä joilla epätoivoista räpellystä yrittää itselleenkin perustella säästöllä hankintoja. Hankinnoissa sinällään ole vikaa, mutta säästö on säästöä vain jos se konkretisoituu jollain tapaa. Kulun siirtymisessä vaan toisaalle ei säästöä synny.

Ei mennyt, nii tämä lasketaan melkein harrastuksen puolellekkin kun "tarvii" autoa vaihtaa kerran vuodessa =) Pieni pelko diisselin romahtamisessa, siksi hyvä siirtyä vähä päästöiseen. Kilsojakin itelle tulee jotain 10tkm paikkeilla.

Ja vielä enemmän olisi säästänyt vaihtamalla 225i:hin :tdown:

Eihän tuota nyt mitenkään voi vitossarjalaiseen verrata, sen verran reippaasti pienempi auto kyseessä.

Ehdoton ei 225ille koska se on pelkkä etuveto. Bensa muutoin periaatteessa joo parempi itelle kuin diesel mutta nyt tässä on sitä erilaisuuttakin ajamiseen mikä viehättää :) Muut hybridit taas ei oikein kiinnosta kun ei oo samassa paketissa nelivetoa myös, pl. uudet Volvot.
Tuo Konakin täyssähkönä kiinnostava mutta miksei se voi olla 4wd niin kuin sisarmallinsa :(
 
Joku kertoo hankkineensa uuden auton, ni eiköhän hienot suomalaiset riennä dissaamaan, koska syy ja ... no kaikki tietää.

Antakaa nyt ihmisten ostaa ja olla.
Ihan marginaalista sähköautoilu on ainakin vielä, ni miten voi nähdä toisen omaisuudesta noin paljon vaivaa.
 
Ei mennyt, nii tämä lasketaan melkein harrastuksen puolellekkin kun "tarvii" autoa vaihtaa kerran vuodessa =) Pieni pelko diisselin romahtamisessa, siksi hyvä siirtyä vähä päästöiseen. Kilsojakin itelle tulee jotain 10tkm paikkeilla.
Sitä voi vaikka ajatella niin, että se ison ja vanhan dieselauton ostaminen oli virhe (joita sattuu silloin tällöin). Ja nyt sai sitten sen virheen korjattua ostamalla taloudellinen ladattava hybridi. Tulee säästöä ja päästöjä ei juuri tule. Samalla sai vaihdettua auton uudempaan.

Itselle riittäisi hyvin vaikka Golf GTE kokoinen tai sitten perus hybridi, koska valikoimaa on pikkasen enemmän. Ihan ajaisi vaikka Yariksella. Nyt paras voisi olla omaan käytöön pikkuauto, koska ne on halvimpia. Xc60 T8 hybridi koeajettu ja pienempiinkin malleihin phev tulee piakkoin. Bmw 225xe toimii samalla periaatteella kuin Volvo, eli takapyörillä on sähkömoottori.
 
Te jotka kommentoitte hybridiä tai sähköautoa, toivoisin että omistatte sen tai edes käytte kokeilemassa ensin ennenkuin tuomitsette. Ja ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua laittaa rahaa autoon. Tällöin tämä sähköauto tredi ei oikein teitä "vielä" palvele.

Sähköautoja palvoville on hyvä muistaa että nämä sähköautot ei ole vielä "koko" kansan tuote ja kyllä niistä pitää ja saa keskustella.

Mielelläni vastailen kysymyksiin omalta kokemus pohjaltan

Olen samaa mieltä ja vastailisin myös parhaani mukaan jos jotakuta askarruttaa jokin asia liittyen pistoke hybridiin :)

Sitä voi vaikka ajatella niin, että se ison ja vanhan dieselauton ostaminen oli virhe (joita sattuu silloin tällöin). Ja nyt sai sitten sen virheen korjattua ostamalla taloudellinen ladattava hybridi. Tulee säästöä ja päästöjä ei juuri tule. Samalla sai vaihdettua auton uudempaan.

Itselle riittäisi hyvin vaikka Golf GTE kokoinen tai sitten perus hybridi, koska valikoimaa on pikkasen enemmän. Ihan ajaisi vaikka Yariksella. Nyt paras voisi olla omaan käytöön pikkuauto, koska ne on halvimpia. Xc60 T8 hybridi koeajettu ja pienempiinkin malleihin phev tulee piakkoin. Bmw 225xe toimii samalla periaatteella kuin Volvo, eli takapyörillä on sähkömoottori.

Sanotaan näin että ei se virhe ollut, halusin vaihtaa vuosi sitten bensa e61 530i 07:skan uudempaan ja sitten kruunasi tämä Suomen ratkaisu liittyen Dieseliin. Sit päätin luopua tuosta F11:stä ja tämä hybridi osui sopivasti kohdalle. Kyllä, nuo Volvot nimen omaan toimii samanlaisesti, saisivat muutkin merkit ottaa siitä tekniikasta mallia. Aluksi ajattelin joku 4kk vielä että hommaan seuraavaksi Volvo V60 T8:n mutta oli hiukan yli budjetin, lähinnä Leasingillä se olisi tullut otettua. Nyt sitten kuviot muuttui "yllättäen" :) Enää en Volvoa hommaisi koska eihän niissä ole tähän eroa kuin koko ja teho, rangekin aika sama. Seuraavaksi katse pistoke hybridiä joka on 4wd ja rangea 80-100km. X5 2019 olisi hieno tullessaan mutta aaaivan liian kallis.

...Ja mitä tulee niihin perus hybrideihin niin ne on vähän "tylsiä" kuin ei hybrideitä olisikaan. Se lataus mahdollisuus itse ja vetotavan valitseminen on se the thing ;)
 
Juu tuo 30 on se verotusarvo, kovahan se plugarin omistajalle. Tessulla kannattaa, varsinkin kun kotona lataamisen voi käytännössä lopettaa kokonaan.
 
Juu tuo 30 on se verotusarvo, kovahan se plugarin omistajalle. Tessulla kannattaa, varsinkin kun kotona lataamisen voi käytännössä lopettaa kokonaan.

Jos se lasketaan luontoiseduksi kuten matkapuhelinetu niin silloin se on kannattavaa myös plugaristeillekkin :) Toisella tavalla taas jos se veloitetaan suoraan tililtä niin sittenhän se on kallista kaikille muille paitsi sähkärin omistajille :sori:

Ei se silti multa ole pois eikä ole koskaan ollutkaan vaikka joku on nauttinut tuota "ilmaista" etua työpaikallaan. Onhan se Teslakin kallis auto ja hienoa vaan jos/kun jollakin on moiseen varaan :tup:
 
Kustannus ja hinta ovat eri asioita, eikä nykyisen consumer credit-teollisuuden olemassaolon aikana ole mitään pakkoa maksaa sitä autoa kokonaan käteisellä pois.

Jos sitä velkavipua saa halvalla jostain, niin hintalapultaan kallis sähkis voi olla jopa edullinen omistettava.

Ainakin teslojen hinnat tuntuvat pitäneen hämmentävän hyvin. Vuoden 2013 yli 5v vanhat autot ovat vieläkin pääosin yli 40000€, mikä on ihan kohtuullinen arvon pudotus tuollaiselle pitoajalle.

En osaa arvioida noiden ostohintoja, mutta eivät kai nuo ”ei performance” versiot sataa tonnia maksaneet uutena?

Taitaa 95k bemmistäkin lähteä arvosta puolet viidessä vuodessa?
 
Aika pommi varmaan alkaa oleen tuollainen puoli miljoonaa ajettu alkupään tuotannon Tesla vaikka akussa takuuta olisikin. Sisältäkään ei ole uskallettu kuvaa laittaa (sisäkuva jostain toisesta autosta, koska sisusta ihan uusi). Aika rohkea on joka tuollaisesta yli 40000e maksaa.
 
Tuli tässä mieleen, kun jossain uutisoitiin akkumateriaalinen ja valmistuskapasiteetin rajallisuudesta, että olisiko plugarit kuitenkin ekologisesti ajateltuna se kestävin vaihtoehto.

Sen sijaan että tehdään täyssähköautoja joissa on pakko olla enemmän tai vähemmän ylimitoitettu akku, käytettäisiin se akkujen materiaali ja tuotantokapasiteetti huolellisemmin hyödyksi, ja tehtäisiin ne harvat rangen ylittävät matkat suosiolla polttomoottorin avulla.

Tietysti tuo edellyttää aika teoreettista hyvin toimivaa globaalia ohjaava kättä, mutta näin teorian kannalta ajateltuna.

Ja mun aivoitusten mukaan nimenomaan REX tyyppinen polttis, joka on pieni, yksinkertainen ja kevyt rakenne, sen sijaan että perinteiseen polttisautoon vaan lisätään patteri ja työntömoottori.
 
Jostain syystä nuo REX-tyyppiset sähköautot, joissa pääasiallinen moottori on sähkömoottori, ei ole ottaneet tuulta alleen. Onko ratkaisu sitten turhan kallis ja järkevämpää on kuitenkin vaan laittaa se isompi akku sen moottorin tilalle.
 
Tesla Model S Mahdollisesti Suomen upein ja halvin! Siitä kotiin sähköihme superhalvalla! Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Lainasin nettiautolöydöistä. Tutun niminen myyjä:vihellys: Jos kilsat ei haittaa, tai edes hinta, niin siitä sitten.
On kyllä järkyttävän paljon ajettu. Silti jää vähän oman auton lukemasta.

Tuo 285 tkm ajettu on tainnut olla jo hetken myynnissä, mutta se on hinnoiteltu edes melkein oikein. 47 500€. Tuo erikoisen värinen 518 tkm on 42 900€. Vain 4600€ eroa ja ajomäärässä eroa 233 tkm. Joku 35t€ olisi Kurhisen autolle sopivampi hinta.
Tesla Model S Lisävaruste: 22kw tuplalaturi Porrasperä 2014 - Vaihtoauto
 
Niin, mikä tässä on ongelma? Samankokoisia ja samanhintaisia ovat. Jos pidät BMWMiniä jotenkin ylivertaisena, niin ei kannata, kone hajosi 32 000 km. :dead:
Kuka puhui ylivertaisesta? Ylihintainen ehkä..

No minähän sitten viime keväänä aloin katsomaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Yksi määrävää tekijä oli vaihdokki jonka arvo oli 45K€.

No kyllähän tuon arvoinen vaihdokki avaa vaihtoehtoja aika paljon vs. 10-20k€ arvoiseen vaihdokkiin mikä monelta varmaan löytyy.

Sähköautojen ja useiden pluginienkin hinnat ovat kuitenkin siellä 40k€+
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä järkyttävän paljon ajettu. Silti jää vähän oman auton lukemasta.

Tuo 285 tkm ajettu on tainnut olla jo hetken myynnissä, mutta se on hinnoiteltu edes melkein oikein. 47 500€. Tuo erikoisen värinen 518 tkm on 42 900€. Vain 4600€ eroa ja ajomäärässä eroa 233 tkm. Joku 35t€ olisi Kurhisen autolle sopivampi hinta.
Tesla Model S Lisävaruste: 22kw tuplalaturi Porrasperä 2014 - Vaihtoauto

Sikäli että tuo Tesla on hesessä, niin joku näppärä voisi käydä huvikseen katsomassa, tai jopa kokeilemassa miltä puoli miljoonaa ajettu tessi tuntuu ja näyttää :) Vielä kun julkisuuden henkilö autoa kauppaa, niin kenenkään tunteita ei varmaan loukata. Sillälailla järkevästi... tai nyt jo ajatus tuntuu oudolta. Itsellä ei pokkaa olisi moiseen temppuun kuitenkaan. Joku muu, kuka kehtaa, niin kohtuullisen objektiivinen arvostelu tuotteesta.
Kyllähän tuohonkin vielä joku seiska tai muu laatujulkaisu puuttu, jos vinkkaa. Mä en sitä tee.
 
Mutta joo mitä tulee uusiutuviin Dieseleihin ja muihin biopolttoaineisiin niin eiköhän se kaikki tuotantokapasiteetti saada kulutettua raskaassa -ja lentoliikenteessä, joissa sähkö ei vielä ole mitenkään optio.

Itseäni kummastuttaa suuresti tällainen ajattelu, että yksityisautoilijat eivät saisi käyttää uusiutuvaa alkuperää olevia polttoaineita, koska ne saadaan kyllä poltettua muussakin käytössä.

Uusiutuvien tuottaminen on kuitenkin melkoisesti perinteisiä kalliimpaa ja liikennepolttonesteiden käyttäjistä yksityisautoilijoiden maksuhalukkuus on varmaankin suurin. Niinpä autoilun tekeminen erittäin vähäpäästöiseksi uusiutuvilla polttoaineilla olisi kaikkein helpointa, kun ajoneuvoteknologiaan ei tarvittaisi _mitään_ muutoksia.

Tämähän ei tietenkään sovi vasemmistoänkyröille. Autoilun on oltava paha.

Miksi sähkö ei muka sovellu ammattiliikenteelle, pitkän matkan tavarankuljetuksia ehkä lukuunottamatta? Etenkin jossain paikallis- ja alueliikenteen busseissa akut voisivat olla hyvä vaihtoehto, kun niiden määrä voitaisiin optimoida ajomatkoihin hyvinkin tarkasti. Akkujen lataussyklien määrääkin päästäisiin hyödyntämään henkilöautoja paremmin.

Esim. tämmöisiä titanaattikennoja voi ladata jopa 10 minuutissa ja ne kestävät jopa 30000 sykliä: EV-Power | Lithium Titanate Oxid Battery Cell - LTO 2.3V 40AH (Cyllindrical)
Yksi kenno on 92 Wh, 100 kWh akustoon tarvitaan ~1100 kennoa à 1,25 kg, 53€ -> 1360 kg, 57 k€. Ei paha bussissa, ja kestäisi 8 vuotta jollain 10 latauksella/päivä. Akun elinikäinen energiamäärä olisi n. 3000 MWh, mikä vastaa n. 750000 litraa dieseliä. Näistä luvuista varmaankin pitää vähentää jotain markkinointiliioitteluna, mutta on tuossa varaakin.

Pitkän matkan rekkoja voisi siirtää kulkemaan sähköjunilla.

Mitä pahaa siinä olisi, että autoilu ja lentoliikenne kilpailisivat samoista polttoaineista?
 
Vaikka ostohinta on korkea niin ei se minulle ole koskaan ollut se "kynnys" kysymys. Viimeiset 20-vuotta olen laittanut ~20K€ autoon ~3-vuoden välein. En katso mikä on halpaa vaan sitä itselle sopivaa kokonaisuutta. Toki onhan tässä Passatin ylläpito todella halpaa :) kun vertaa edelliseen premium merkkiin.

Tuollaisella autonhankintastrategialla on itsensä pettämistä vertailla autoja kuukausimenojen perusteella, jos tarkastelussa sivuutetaan pääomakulut. Jos ostaa kolmen vuoden välein uuden, vähänkään premiumilta vaikuttavan auton, niin millään muulla ei oikeastaan ole oleellista merkitystä kuin arvonalenemalla. Takuu hoitaa viat, auto tarvitsee 1-2 huoltoa ja tikusta saa tehdä asiaa, jos aikoo käyttökuluista saada ratkaisevaa eroa vaihtoehtojen välille.

Vaivatonta autonpitoa, kyllä, ellei jotain vikapesää erehdy ostamaan.
 
Autokuume polttelee taas ja rupesin laskeskelemaan Leaf 40kW:n kustannuksia. Vaikuttaa jossain määrin järkevältä vaihtoehdolta jos en ole mitään isompaa missannut. Olisi kiva saada nykyinen 2006 bensafarkku vaihdettua ennen taas seuraavaa isompaa remppaa. Sinänsä plug-in ja tavallinenkin hybridi ovat myös vaihtoehtoja, mutta jotenkin houkuttelisi huoltovapaus kun kuluvia osia on vielä vähemmän, vaikka taitaa esim. Priuksessakin kulua aika paljon verkkaisemmin osat kuin bensakoneissa.

Ajoa tulee noin 13t/v, josta noin puolet on lyhyttä kaupunkiajoa (alle 40km/päivässä) ja loput sitten pidempää matkaa. Kesällä saisi päästä 200km luotettavasti ilman latausta ja talvella 150km huoletta vielä 5 vuoden päästäkin. Pidemmät reissut ei ole olennaisia. Tavaratilaa mielellään n. 400l tai ainakin lähelle sitä. Olennaisinta olisi minimoida autoilun kuukausikustannuksia (erityisesti arvonalenema) säilyttäen joku järkevä mukavuustaso. Ekologisuudesta voi hieman maksaa extraa. Mikä olisi paras valinta?
 
...mutta jotenkin houkuttelisi huoltovapaus kun kuluvia osia on vielä vähemmän...

Ei kuluvien osien määrällä ole merkitystä vaan niiden kestävyydellä. Ellei moottorissa ja/tai voimansiirrossa ole jotain yleistä tyyppivikaa, niin vähänkään nykyaikaisella voimapaketilla ajaa yli 200-300 tkm ilman isompia murheita. Sen sijaan alustan niveliä, tukivarsia, puslia, jarruja, iskareita, jousia ja laakereita joutuu varmasti remppaamaan. Niitä on sähköautossa ihan siinä missä tavallisissakin ja suuremman painon vuoksi ne ovat sähköautossa rasitetumpia. Kestävyys on toki mitoituskysymys.
 
Sähköautojen ja useiden pluginienkin hinnat ovat kuitenkin siellä 40k€+

Itelläkin tuo 225xe maksoi ~33te mutta melkein kaikilla herkuilla, mm. M-Sport ja auton väri Alpin Weissi :) Ajettu 44tkm ja vm. 2016.

Autokuume polttelee taas ja rupesin laskeskelemaan Leaf 40kW:n kustannuksia. Vaikuttaa jossain määrin järkevältä vaihtoehdolta jos en ole mitään isompaa missannut. Olisi kiva saada nykyinen 2006 bensafarkku vaihdettua ennen taas seuraavaa isompaa remppaa. Sinänsä plug-in ja tavallinenkin hybridi ovat myös vaihtoehtoja, mutta jotenkin houkuttelisi huoltovapaus kun kuluvia osia on vielä vähemmän, vaikka taitaa esim. Priuksessakin kulua aika paljon verkkaisemmin osat kuin bensakoneissa.

Ajoa tulee noin 13t/v, josta noin puolet on lyhyttä kaupunkiajoa (alle 40km/päivässä) ja loput sitten pidempää matkaa. Kesällä saisi päästä 200km luotettavasti ilman latausta ja talvella 150km huoletta vielä 5 vuoden päästäkin. Pidemmät reissut ei ole olennaisia. Tavaratilaa mielellään n. 400l tai ainakin lähelle sitä. Olennaisinta olisi minimoida autoilun kuukausikustannuksia (erityisesti arvonalenema) säilyttäen joku järkevä mukavuustaso. Ekologisuudesta voi hieman maksaa extraa. Mikä olisi paras valinta?

Vähän sama tilanne kuin itellä, ainakin kilsojen puolesta. Tuohon voisi Leaf olla paikallaan kyllä, miksi ei myös pistokehybridi. Jos tuo etuvetoisuus ei ahista niin vaihtoehtoja kyllä löytyy sähkäri autorintamalta :)
 
Miksi sähkö ei muka sovellu ammattiliikenteelle, pitkän matkan tavarankuljetuksia ehkä lukuunottamatta? Etenkin jossain paikallis- ja alueliikenteen busseissa akut voisivat olla hyvä vaihtoehto, kun niiden määrä voitaisiin optimoida ajomatkoihin hyvinkin tarkasti. Akkujen lataussyklien määrääkin päästäisiin hyödyntämään henkilöautoja paremmin.

Soveltuuhan se busseihin, jos vaan latausinfra saadaan kuntoon.
Turussa on ajettu jo vuodesta 2016 bussilinjaa 1 sähkökalustolla. Reitti kulkee satamasta keskustaan ja sieltä lentoasemalle, ja molemmissa päissä on 300 kW pikalatausvehkeet bussille. Laturi on saman tyyppinen vehje kuin junien ajolankalaitteet, ja se laskeutuu automaagisesti lataamaan bussia kun se ajaa pysäkille.

Vehkeet on melko pitkälle prototyyppejä, mutta ei tuolla mitään suurempaa ongelmaa ole ollut, joskus vissiin talvella vähän viileyttä ja välillä latauksissa häikkää, mutta suurimman osan ajasta toimineet hyvin ja suht huolettomasti. Tosin tällä hetkellä kaikki sähköbussit on poissa liikenteestä, koska valmistaja (Linkker) on löytänyt toisessa kaupungissa ajossa olleesta bussista vetovarren murtuman, ja kaikki vastaavat autot on otettu korjaukseen ja osien vaihtoon.

Toisena hyvin potentiaalisena kohteena sähkövehkeille ammattiajossa pitäisi erityisesti kaupunkien jakeluliikennettä, sitä nurkkapyöritystä ei ole mitään tolkkua ajaa diisselivehkeillä kunhan sähkömööpeleitä saadaan enemmän valikoimiin. Pienempi energiankulutus ja melu sekä paikallisesti saasteeton. Joku muukin näyttää olevan samaa mieltä ja noita onkin jo ajossa joitain, kts. vaikka tämä, tämä, tämä ja tämä.
 
Löytyykö totuus sähköautoista ABC:n nurkkapöydästä? Testasimme, miten uusi Hyundain täyssähkö hyrisee talvisessa säässä – yllätys tuli vasta yöllä kotona

Pisti vähän hymyilyttämään artikkelin ensimmäinen kappale kun tätä ketjua on lukenut :rofl:

Vänkääjät voivatkin samalla selvittää mitä sen biokiisselin kuskaus suomen läpi maksaa (+päästöt) ja miten ne polttoainerekkojen päästöt katoaa tilastoista johonkin avaruuteen... Ja mitä sen biokiisselin valmistusprosessi aiheuttaa päästöjä? Vinkkinä, että näitä ei löydy Nesteen mainoksista.


Pitäähän 45000€:llä saada talvellakin sähköllä toimiva auto. :)
 
Itseäni kummastuttaa suuresti tällainen ajattelu, että yksityisautoilijat eivät saisi käyttää uusiutuvaa alkuperää olevia polttoaineita, koska ne saadaan kyllä poltettua muussakin käytössä.
Saa toki. Veikkaan vaan että jos/kun lentoliikenne alkaa käyttämään biopolttoaineita (nyt vasta testikäytössä) niin sitä kyllä kuluu siellä niin paljon että kapasiteetti ei muualle riitä? Ehkä ? :)

Lentoliikenne kuluttaa nyt 100 miljardia gallonaa petroolia vuodessa.

Se on taas eri asia, että missä sitä kannattaisi käyttää. (lento vai autoliikenne)

Ajoa tulee noin 13t/v, josta noin puolet on lyhyttä kaupunkiajoa (alle 40km/päivässä) ja loput sitten pidempää matkaa.
Oisikohan plugininkin huoltokulut aika pienet noilla ajoilla?

Eli käytännössä bensakone hyrrää vain 6500km / vuosi?

Parin vuoden välein öljynvaihto.. Ei kyllä kokemusta miten noissa plugareissa menee tuo bensakoneen huolto-ohjelma. Eikös öljynvaihdossa usein ole km määrä tai 2 vuotta?
 
Viimeksi muokattu:
Ei kuluvien osien määrällä ole merkitystä vaan niiden kestävyydellä. Ellei moottorissa ja/tai voimansiirrossa ole jotain yleistä tyyppivikaa, niin vähänkään nykyaikaisella voimapaketilla ajaa yli 200-300 tkm ilman isompia murheita. Sen sijaan alustan niveliä, tukivarsia, puslia, jarruja, iskareita, jousia ja laakereita joutuu varmasti remppaamaan. Niitä on sähköautossa ihan siinä missä tavallisissakin ja suuremman painon vuoksi ne ovat sähköautossa rasitetumpia. Kestävyys on toki mitoituskysymys.

Mikä on nykyaikainen paketti? Oma kokemus parista noin 2006 vuoden autosta on että aika paljon semmoista remppaa on saanut tehdä mikä ei sähkössä ole edessä samoissa määrin: pakoputkea, jarruja (energian talteenotto vähentää käyttöä paljon), öljyjuttuja, hihnoja, vaihteisto- ja kytkinjuttuja, jäähdytystä. Toki hybridissäkin monet noista osista ovat paljon pienemmällä rasituksella ja siten oletettavasti kestävät pidempään, mutta ne osat kuitenkin on olemassa. Toki esimerkiksi uudessa Korealaisessa bensassakaan noita ei tarvitse miettiä ollenkaan seitsemään vuoteen...


Vähän sama tilanne kuin itellä, ainakin kilsojen puolesta. Tuohon voisi Leaf olla paikallaan kyllä, miksi ei myös pistokehybridi. Jos tuo etuvetoisuus ei ahista niin vaihtoehtoja kyllä löytyy sähkäri autorintamalta :)

Ei etuvetoisuus haittaa. Mitä suosittelisit? Plug-init on uutena saman hintaisia tai kalliimpia kuin sähköt ja käytettynä käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto on 6 vuotta vanha Prius (joka on kyllä listalla vaihtoehtona) tai tavaratila putoaa 300 litraan (Ampera ja kaverit). Dieselin (V60) joutunee jättämään muuten välistä.


Oisikohan plugininkin huoltokulut aika pienet noilla ajoilla?

Eli käytännössä bensakone hyrrää vain 6500km / vuosi?

Parin vuoden välein öljynvaihto.. Ei kyllä kokemusta miten noissa plugareissa menee tuo bensakoneen huolto-ohjelma. Eikös öljynvaihdossa usein ole km määrä tai 2 vuotta?

Varmasti olisi ja tuota olen miettinyt pitkään. Malleja on vain aika vähän tarjolla jotka osuisi omaan tarpeeseen jos en ole mitään missannut.
 
Saa toki. Veikkaan vaan että jos/kun lentoliikenne alkaa käyttämään biopolttoaineita (nyt vasta testikäytössä) niin sitä kyllä kuluu siellä niin paljon että kapasiteetti ei muualle riitä? Ehkä ? :)

Lentoliikenne kuluttaa nyt 100 miljardia gallonaa petroolia vuodessa.

Se on taas eri asia, että missä sitä kannattaisi käyttää. (lento vai autoliikenne)


Oisikohan plugininkin huoltokulut aika pienet noilla ajoilla?

Eli käytännössä bensakone hyrrää vain 6500km / vuosi?

Parin vuoden välein öljynvaihto.. Ei kyllä kokemusta miten noissa plugareissa menee tuo bensakoneen huolto-ohjelma. Eikös öljynvaihdossa usein ole km määrä tai 2 vuotta?
CO2 minkä lentokone lykkää korkealle ilmakehään on täysin samaa oli bio tai fossiilinen. Ei se sieltä hevin laskeudu uusiokiertoon kasvillisuudelle.

Eli sillä ei ole merkitystä kumpi sen polttelee. Olennaista on vain kokonais co2 kuorman siirtyminen uusiutuvaan ettei enää pitoisuudet lisääntyisi fossiilisen polton takia.

Uusiutuvahan tuottaa co2 ihan yhtä isoja määriä. Ero on lähinnä vain ajassa jossa toi co2 kerätään takaisin polttoaineeksi. Siitä tulee juuri se kina mikä polttoaine on virkamiehiesten mielestä uusiutuvaa. Kuinka nopea sen kierron on oltava. Puhataanko vuosista, vuosikymmenista, sadoista vai mistä. Siinä missä fossiilisen fossiilisen kierto on nimensä mukaisesti fossiileja
 
Viimeksi muokattu:
Lopetetaanpas sitten se mihinkään johtamaton vääntäminen viestitolkulla siitä, mistä tässä ketjussa pitäisi puhua ja mistä ei tai mitkä autot sopivat ei eivät sovi vertailtavaksi keskenään. Koitetaan sen sijaan palata ketjun otsikon mukaisiin aiheisiin (kuten tässä on osassa tämänpäiväisistä viesteistä jo tehtykin). Kritisoida ja kyseenalaistaa saa, mutta samaa asiaa ei tarvitse ottaa montaa kertaa esille, vaan sen pitäisi tulla ihan kerrasta selväksi.

Jos haluaa laajemmin vääntää eri polttoaineiden paremmuudesta, niin siitä voi vaikkapa jatkaa omassa ketjussaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä nuo REX-tyyppiset sähköautot, joissa pääasiallinen moottori on sähkömoottori, ei ole ottaneet tuulta alleen. Onko ratkaisu sitten turhan kallis ja järkevämpää on kuitenkin vaan laittaa se isompi akku sen moottorin tilalle.

Suurin syy taitaa olla se että tuontyyppisestä ratkaisusta saa enemmän tai vähemmän isoja rankkuja ympäri maailman, jonka takia esim BMW i3 REX on rampautettu niin että siinä on siitten pikkuriikkinen bensatankki, eli siitä polttikesta huolimatta sillä joutu pysähtymään 100km välein.

Suomi lienee yksi todella harvoista maista jossa tuosta ratkaisusta saa hieman takaisinpäin alentuneina käyttövoimaveroina verrattuna täyssähköiseen.

Yksi syy on tietysti myös se että suurten valmistusmäärien takia perinteinen polttisvoimansiirtolinja on hyvin edullinen, siihen kun pultataan se akkupaketti ja pieni sähkömoottori tulee pieni lisäkustannus jonka saa hyvin pitkälti verojen kautta takaisin.


Pitkän matkan rekkoja voisi siirtää kulkemaan sähköjunilla.

Ainakin suomessa noita kyllä kuljetetaan (sähkö)junilla, mutta käytännössä lähinnä tyhjänä. Logistiikan kannalta junat on liian kömpelöitä, käytännössähän jatkuvasti kumipyörillä kuljetetaan rahtia junaradan viertä ajaen päästä päähän.
 
Katselin, että meidänkin pitäjälle on ilmaantunut Fortumin latauspiste AC Type2 liittimellä ja 0.04€/min. Eli 2.4€ tunti.
 
Ainakin suomessa noita kyllä kuljetetaan (sähkö)junilla, mutta käytännössä lähinnä tyhjänä. Logistiikan kannalta junat on liian kömpelöitä, käytännössähän jatkuvasti kumipyörillä kuljetetaan rahtia junaradan viertä ajaen päästä päähän.

Jonkin aikaa on ollut muodissa minusta huoltovarmuuden ja asiakaspalvelunkin kannalta typerä ajatus siitä että minkäänlaisia varastoja ei pidetä. Ajatus siitä että uutta saa tilalle aina "juuri oikeaan aikaan" (JIT) on jonkun pellepelottoman keksimä ja muiden apinoima logistiikkahömpötys. Tuo junien hyödyntäminen ei tästä näkökulmasta käy siksi, että se on lastaus- ja purkuaikoineen liian hidas kuljetusmuoto, kun sen asian voisi nähdä niinkin että se tavara on varastoituna hieman pidempään kun sen matka kestää hiukan kauemmin.

Tälläinen "rauhallinen logistiikka" sopisi hyvin vessapapereille ja hernekeittopurkeille ym. ei kovin kiireelliselle tavaralle ja (kiireelliset) postipaketit, leivät ym tuoretuotteet menisivät edelleen kumipyörillä. Siinä olisi Postillekin yksi lisäsauma veloittaa 1e/paketti lisää kumipyöräkuljetuksesta vs. hitaampi junarahti :D

Vähän lähempää alkuperäistä aihetta: Mitä mieltä olette vuokrasähköauton hinnoittelusta: Asukkaiden palvelut paranevat entisestään – nyt vuokrattavissa yhteisautoja! |
Koodi:
8 e / 1h
25 e / 4 h
35 e / 10 h
50 e / 24 h

Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg
 
Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D

Älä mene yksin? Jos saat yhdenkin kaverin mukaan kauppaan niin maksat enää 2 euroa siitä että säästät aikaa ja vaivaa kun ei tarvi kantaa. Neljässä tunnissa ehtii jo käydä jossain mihin julkiset menee tosi huonosti ja siinäkin jos otat kolme kaveria messiin on hinta enää 6 euroa. Olennaisinta tommosessa taitaa olla se helppous että auto on siellä mistä lähdet jos tarvitsee esimerkiksi käydä kuskaamassa jotain painavaa.
 
Vähän lähempää alkuperäistä aihetta: Mitä mieltä olette vuokrasähköauton hinnoittelusta: Asukkaiden palvelut paranevat entisestään – nyt vuokrattavissa yhteisautoja! |
Koodi:
8 e / 1h
25 e / 4 h
35 e / 10 h
50 e / 24 h

Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D

Hinnoittelu ihan ok, mutta auto pitäisi olla enemmän joku Toyota Yaris Verson / Peugeot Partner/Kangoo kaltainen pikkuauton, farmarin ja pakettiauton ruma mutta käytännöllinen risteytys. Sen pari kauppakassia linja-autossakin kuljetat, mutta kun pistetään muutaman muksun lätkävarusteet niin Renault Zoe koirakopissa ei ole paikkaa enää mihin laittaa. Sinällään vaikka varmaan tilaihme onkin kun penkit kaadettu, mutta rattaat näyttää jo heti vaivalloiselta. Ja mahdottomalta jos takapenkille pitäisi lastenistuin/lapsi saada rattaiden ollen mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Älä mene yksin? Jos saat yhdenkin kaverin mukaan kauppaan niin maksat enää 2 euroa siitä että säästät aikaa ja vaivaa kun ei tarvi kantaa. Neljässä tunnissa ehtii jo käydä jossain mihin julkiset menee tosi huonosti ja siinäkin jos otat kolme kaveria messiin on hinta enää 6 euroa. Olennaisinta tommosessa taitaa olla se helppous että auto on siellä mistä lähdet jos tarvitsee esimerkiksi käydä kuskaamassa jotain painavaa.
Tilaa kotiinkuljetus kaupasta. Säästä vielä enemmän.
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg

Luulisi valaistuksen ja sähköautojen olevan eri sulakkeiden takana tai tuotu oma sähköliittymä.
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg

Koitappa kävellä sinne alueelle.
Joissain halleissa on tunnistimella ne valot ja syttyy alueittain, jos on liikettä.
 
Onnea niille, jotka nyt ostavat sähköauton. Veikkaanpa, että tuolla Konalla ei ole 8 vuoden ikäisenä enää mitään arvoa. Kun uusia kehittyneempia ja edullisempia malleja alkaa vyöryä markkinoille ja hinta painuu tuonne 20 000 euron tienoille nykyiset sähköautot ovat ongelmajätettä.

Esimerkki:

Nissan Leaf Visia 2017
Visia 30 kWh (MY17.1)


Uutena 36760
17kk käytetty 23950

Arvosta on siis sulanut puolessatoistavuodessa huimat 12810 euroa. On myös otettava huomioon, että kyseessä on käytetyn ajoneuvon pyyntihinta. Todellinen myyntihinta on todennäköisesti aina alhaisempi.


Lähde:

Leaf hinnasto 2017
https://www.nissan.fi/content/dam/Nissan/fi/brochures/pricelist/leaf-asiakashinnasto.pdf

1,5v käytetty
Nissan Leaf Visia 30 kWh (MY17.1) Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ehkä kannattaa rehellisyyden nimissä huomioida, että tuossa tuli uusi malli / facelift väliin, ja tuo vanha Leaf on paitsi ruma niin sähköautona kohtalaisen rajoittunut.
 
Koitappa kävellä sinne alueelle.
Joissain halleissa on tunnistimella ne valot ja syttyy alueittain, jos on liikettä.
Eipä ne syttyneet kun ajoin auton tuonne lataukseen.

Muutoinkin kyllä mielenkiintoinen tuo latausnurkka. Vinoruutuja, niin joutuu peruuttamaan auton ns. vastakarvaan. Muutoin ei piuha tahdo riittää.
 
Skanssin parkkihallissa auton lataaminen vie ilmeisesti sähköt valaistukselta. Tai sitten on jotenkin ekologisempaa, säästetään sähköä valaistuksen osalta. :)

oin6wyB.jpg

Sulake palanut, jossain jokin työ menossa, tai vahingossa sammutettu. Tuolla valojen ottamalla teholla ei paljoa sähköautoa ladata. Liikkeeseen perustuvat valotkin olisi voineet olla kyseessä, mutta niiden tosiaan pitäisi syttyä jos sinne menee liikuskelemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom