Niin aikoinaan kun pohdin tätä nykyistä autoa, oli todella vaikea löytää asiallista keskustelua. Aina vakaumus/ tai ennakkoluulot painaa suuntaa tai toiseen. Pyytäisin että mietitte hetken ennenkuin jatkette kirjoittamista tai ainakin että syke on edes sen verran laskenut ettei kädet tärise
Itse olin erittäin kriittinen sähköä kohtaan ennenkuin veli sanoi että "mietippä nyt ja äläpä nyt tuomitse ennenkuin olet selvittänyt ja kokeillut".
No minähän sitten viime keväänä aloin katsomaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Yksi määrävää tekijä oli vaihdokki jonka arvo oli 45K€. Tämä vaihdokki (se kuuluisa premium merkki) oli tullut sen verran kalliiksi että siitä halusi eroon hinnalla millä hyvänsä. Kävin katsomassa ja kokeilemassa erilaisia ja eri kokoisia autoja niin bensa, diesel ja hybridejä. Täyssähköt oli tässä vaiheessa oman ennakkoluulon vuoksi suljettu pois.
Perinteisissä polttomoottorivehkeissä oli ne perinteiset erot. Erot ja käsitykset tuntui juuri sillä mikä se oma kuva niistä olikin. Volvo V90 vakuutti (entinen volvo mies
) ja tämän vuoksi osto oli jo hyvin lähellä. Kaveri on VW töissä ja sanoi että tule kokeilemaan Passatti. No sitten menikin vaikeaksi kun huomasi sen mistä siinä sähkössä puhutaan.
Loppujen lopuksi päädyin Passat GTE koska siihen ei tarvinnut laittaa välirahaa kuin 10K€. Lisäksi VW huoltosopimuksen hinta oli omasta mielestäni halpa. Premium merkin korjaukset maksoi (pelkät osat) 3,5vuoden huoltosopimuksen verran.
Vaikka ostohinta on korkea niin ei se minulle ole koskaan ollut se "kynnys" kysymys. Viimeiset 20-vuotta olen laittanut ~20K€ autoon ~3-vuoden välein. En katso mikä on halpaa vaan sitä itselle sopivaa kokonaisuutta. Toki onhan tässä Passatin ylläpito todella halpaa
kun vertaa edelliseen premium merkkiin. Tosin ei kyllä halvempaa auto ole ollut kuin toyota Carina II joka oli perheen 2-auto 10-vuotta. Tämän Carinan sain vielä ilmaiseksi
. Eli jos korjauksia ei oteta huomioon niin pelkästään polttoaineen ostossa kuukaudessa on valtava ero. Entisellä autolla meni 350-400€/kk ja nykyisin edellisen taulukon mukaan ~100€. Tosin paras tankillinen on ollut 3500km ja meni puolitoista kuukautta samalla tankillisella.
Tiedän jo nyt että seuraava on täyssähkö eikä se perustu ennakkoluuloon tai vakaumukseen. Se perustuu siihen että haluan nykyaikaisen, hiljaisen menopelin jolla on kivaa ajaa. Polttomoottori kulkineet tuntuu todella vanhanaikaislta. Toki kaikessa on puutteensa.
Te jotka kommentoitte hybridiä tai sähköautoa, toivoisin että omistatte sen tai edes käytte kokeilemassa ensin ennenkuin tuomitsette. Ja ymmärrän että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua laittaa rahaa autoon. Tällöin tämä sähköauto tredi ei oikein teitä "vielä" palvele.
Sähköautoja palvoville on hyvä muistaa että nämä sähköautot ei ole vielä "koko" kansan tuote ja kyllä niistä pitää ja saa keskustella.
Mielelläni vastailen kysymyksiin omalta kokemus pohjaltani.