Se on kumma, että yksikään reportteri ei tee juttua sähköautolla työmatkailusta, esim. parikymmentä kilometriä suuntaansa, plus kauppareissuista ymv. mitä nyt normaali perheellinen tekee päivittäin.
Olisi vissiin liian sähköautomyönteistä jotta saisi klikkejä?
Onhan noita ollut jo useampaankin kertaan, mutta pitäpä uutisoimista tuossa on? Päivittäiseen kohtuumatkan työmatka-autoiluun sähköauton range riittää hyvin, ja sen käytännössä kaikki aiheesta yhtään kiinnostuneet tietävät, lähinnä tuo matka-ajon käytännön totutuminen on se joka kiinnostaa. Teoriassa sähköautolla ajaa vaikka maailman ympäri, mutta miten pidemmät ajomatkat ihan käytännössä toteutetaan on se joka kiinnostaa lukijoita/katsojia, josta syystä aiheesta myös tehdään juttuja.
Reportterin ensimmäinen sääntö: kirjoita mitä ihmiset haluavat lukea.
Ykkösauto + hinnat alkaen 40ke kakkosauto ei ihan taida olla realismia valtaosalle suomalaisista.
Siksi sähköauton kanssa noi autot kannattaakin swapata keskenään. Ykkösautoksi pieni sähköllä toimiva kauppakassi, ja kakkosautona iso vanhempi auto.
Käytännössä voi olla että isännän itsetunto ei riitä siihen että "muija kuskaa mukuloita isommalla autolla millä itse ajaa".
Eikös se ole järkevämpää ostaa sitten se plugin hybridi.
Halvempi hinta, akkuja vähän lisäpainoa tuomassa. Työmatkat ja kauppareissut sähköllä ja pitkät lapinreissut menee sitten bensalla, joissa silloinkin akusto vähentää kulutusta jne.
Turha olisi ostaa max 30km matkoille 50ke sähköautoa.(käytännössä työmatka 10km/ suunta)
Ogelmahan noissa nykyplugareissa pääsääntöisesti on se että se sähkörange on ihan naurettavan pieni. Tuolla 10km työmatkalla se pääsääntöisesti tietysti riittää, mutta melko harvalla noin lyhyt työmatka on. Kenties ne jotka autoileva liityntäpysäköintipaikalle.
Mä en ole tutustunut tähän uuteen päästönormiin, onko siinä vipua joka tekisi autovalmistajille pidemmän sähkörangen tekemisen mielekkäämmäksi, vanhan normin mukaanhan se luokkaa 50km teoreettinen, käytännön 25km oli se johon mormi ohjasi.
Ratkaisin tuon vikavirtasuojakytkin asiankin niin että kun autotallissa jo oli 3x16A voimapistorasia, siihen kytkin siirrettävän työmaakeskuksen jossa 2kpl 3-vaihe paikkoja ja 4kpl 16A schuko paikkoja. Nuo kaikki sen vikavirtakytkimen takana +schukot omilla 16A sulakkeillaan. Siihen sitte yhteen schuko paikkaan Thebenin kellokytkin ja autolataukseen ajastetuksi välille 22-7 (yö/halvempi sähkö)
Myöhemmin jos tulee tarvetta isommalle latausvirralle eli tässä tapauksessa isoin olisi 11kw (3x16A) niin tohon keskukseen vaan kiinni eBaystä 11kw latausasema
Eikä tarvi murehtia vikavirtakytkimen puutteesta tai sähkärin asennuksen maksamisesta, plug and play =)
22kw ei onnistu tuosta vaan koska taloudessa isommat paukut 3x25A....
Jos sulla on se sukolaturi, niin myös pelkkään sukorasiaan myydään vikiksiä.
Yleisesti noissa sähköautojen latauspisteiden vikavirtasuojissa pitäisi olla myös tuki tasavirran tunnistukselle, perus vikikset ei tunnista tasavirtavuotoa.
Tuo on mulle hieman hämärä juttu, ohjeissa lukee että pitäisi olla se B-tyypin tasavirran tunnistava vikavirtasuoja, mutta silti kaupassa on myynnissä latausasemia joissa on sisäinen A-tyypin vikis. Vai koskeeko tuo B-tyypin vikis vain julkisia latausasemia, koska jos tuo vikiksella varustettu asema on tarkoitus laittaa B-tyypin vikiksen taakse, niin eihän sillä latausaseman vikiksellä ole mitään funkiota...