Keskustelua hybridiautoista

Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.
Käyttäjiä on niin monenlaisia. Kun itse asuu täällä "pohjoisessa" eli Oulussa, niin täältä nyt on ihan joka paikkaan kaupungin ulkopuolelle sen 100+ kilometriä. Sen verran pieni kaupunki tämä onneksi sisäisesti on, että jos ei tarvitse kuljettaa mitään, niin pyörällä ehtii mihin vain. Mutta yllättävän pitkiä matkat ovat sitten, kun oikeasti pitää johonkin lähteä.

Käsitteenä ykkös-/kakkosauto on vanhahtanut, kun periaatteessa niille arkipäivän lyhyille ajoille (työmatkat, lapset tarhaan, kaupassakäynnit, harrastuksiin kuljetukset) tosiaan riittäisi pieni ja yksinkertainen sähkäri, pidemmille matkoille sitten pitäisi olla rangea, mukavuutta, kuormanvetokykyä, tilaa jne. Molemmin päin ajateltuna erillisistä autoista toinen on aina liian kallis käyttömääriinsä nähden, jos sille ei ole käyttöä tarpeeksi usein. Jos kahdelle autolle ei ole tarvetta, jonkinlainen kompromissi sen yhden kanssa on tehtävä. Hyvin optimoitu hybridi toimisi ainakin omassa käytössä parhaiten, jos vielä saisi pakotettua arkiajot sähkölle.
 
Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.

Totta tuokin, mutta jos itselleni tulee yllättäen esim. 300km matka toisaalle, en ainakaan itse jaksa millään tavalla ruveta ottamaan selville, että kuinka monta tuntia ajomatka pitenee, koska latausasemia pitäisi etsiä. Sitten jos käy oikein huono tuuri, se julkinen latauspiste onkin käytössä, niin siinä sitten jonotellaan auton latausvuoroa kuin polttoainetta 70-luvun öljykriisin aikana. Itselläni päivittäiset työajot + harrastukset on luokkaa 50 - 150km riippuen mihin täytyy mennä. Eli rangea pitäisi olla sen 200km noin vähintään, ettei tarvitse huolehtia notta riittääkö akku.

Ja autoilusta haen itselleni helpoutta, mukavuutta ja joustavuutta. Jos autolla ei pääse kuin 200km yhdellä kertarykäisyllä ja sitten odotellaan pari tuntia akkujen lataamista, siitä puuttuu vallan se helppous, mukavuus ja joustavuus - eli käytännössä koko auton olemassaolon oikeuttava peruste.
 
Laskeskelin että aivan minimissään tarvitsisi 142 km kantamaa yhteen edestakaiseen matkaan. Tuohon sitten muut päivittäiset ajot päälle. Latausmahdollisuutta ei ole.

Koska harvoin tarvitsen autoa, niin perus hybridi olisi se kaikkein paras vaihtoehto itselle. Kulutus vähän pienenisi bensaan verrattuna ja varsinkin kaupunkilulutus. Ei kumminkaan kannata vaihtaa autoa vielä, koska nyt käytössä on hyvin eco diesel, joka on vielä pakuksi muutoskatsastettu. Varsinkin samankokoinen iso hybridi veisi kumminkin enemmän bensaa. Täytyisi siis samalla vaihtaa autoa kaksi kokoluokkaa pienempiin autoihin, eli Hyundai Kona kokoisiin pikkuautoihin. Siltikin bensankulutus olisi luultavasti suurempaa kuin dieselin.

Ladattava hybridi on siitä vähän huono, että ei sitä kumminkaan jaksaisi ladata ja usein polttis täytyy olla käytössä, että matkustamoon saa lämpöä. Perus hybridi olisi myös halvempi.
 
Se Björn testaili jotain Kiaa vähän nopeemmalla tiellä pidemmällä matkalla.

1.5h ajoa ja 1h latausta tai jotai sellast :)


 
Ladattava hybridi on siitä vähän huono, että ei sitä kumminkaan jaksaisi ladata ja usein polttis täytyy olla käytössä, että matkustamoon saa lämpöä

Mikäs iso vaiva se on kun auton on saanut talliin, avaa latausluukun ja ottaa latauskaapelin seinältä käteen ja kytkee autoon??

Lämpimästä n 15c tallista kun lähtee niin ei tarvi esilämmitystä ja autossa tarkenee akullisen matkan, tosin pakkasessa lyhyen sellaisen. Tuo on kyllä tosi että jos auto ulkona kylmässä ni ei akuilla lämmitetä sisätiloja, tuohan on sähköautojen "ongelma" ellei esilämmitä. Polttiksesta kun sitä hukkalämpöä tulee. Pistokehybridissä ei kovalla pakkasessa edes käynnisty pelkillä akuilla, siinä sitä lämpöä sitten saadaan kunnes akut lämpee tarpeeksi, toki kulutus. Näin olen ymmärtänyt, ei kunnollista omaa kokemusta ainakaan vielä.
 
Yllättävän vähän on ärsyttänyt tuo piuhan kiinni laittaminen aina kun auton ajaa pihaan. Ei oikeastaan ollenkaan.

Tosiaan plugaria ostaessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan ostaa sellainen josta löytyy sähköajon pakottaminen. Tällaisen vanhemman Outlanderin kanssa kun lähtee käymään lähikaupassa pakkaskeleillä, niin mennään meno ja paluu bensalla. Kulutuksen ollessa ~10 l/100km tietokoneen mukaan.
Uudemmasta löytyy käsittääkseni EV-nappi. Vanhempaan voi taas ostaa kolmannen osapuolen palikan, joka estää polttiksen käynnistymisen.

@Makro16 Ostin itse myös piuhan julkisista pisteistä lataamista varten. Mutta hiukan se tuntuu virheostokselta. Edullisempaa ajaa bensalla, kuin maksaa kalliista sähköstä. Vielä saa k-kaupoista ilmaista sähköä, siellä tuota on tullut käytettyä.
 
Mietein tuota 80% suomalaisista ajaa alle 50km päivittäin väittämää. Jos 17tkm on keskimääräinen ajosuorite joka pääasiassa arjeksi toteutuu niin se tarkoittaa hiukan yli 65km ajopäivässä. Ja jollei kotimaan matkailuakaan kesälomalla nousee vähentyneiden ajopäivien myötä lähelle 71km ajopäivässä. Jos toi 17tkm jakautuisi tasaisesti joka päivälle olis sekin melkein 47km päivä.

Joten se 20% suomalaisista ajaa sitten todella älyttömästi jos 80% ajaa alle 50km päivässä. Ei kuulosta realistiselta väitteeltä. Olisko joku paikallinen tilastoharha tai vedetty hatusta.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla sähköauto pitäisi mielestäsi mitoittaa: päivittäin <50km, 1-2x kk 250km moottoritievauhtia?

Tuohon tarpeeseen voisi pistokehybridi olla paras vaihtoehto. Riittävällä rangella varustettu täyssähkö on ehkä noilla ajoilla turhan kallis.
 
Mietein tuota 80% suomalaisista ajaa alle 50km päivittäin väittämää. Jos 17tkm on keskimääräinen ajosuorite joka pääasiassa arjeksi toteutuu niin se tarkoittaa hiukan yli 65km päivässä. Ja jollei kotimaan matkailuakaan kesälomalla nousee yli 71km päivässä. Jos toi 17tkm jakautuisi tasaisesti joka päivälle olis sekin melkein 47km päivä.

Joten se 20% suomalaisista ajaa sitten todella älyttömästi jos 80% ajaa alle 50km päivässä. Ei kuulosta realistiselta väitteeltä. Olisko joku paikallinen tilastoharha tai vedetty hatusta.

Keskimääräinen ajosuorite vuodessa on 18tkm, joka on n. 50 km päivässä. Suurimpana osana päivistä ajetaan vähemmän, koska erilliset reissut, kesämökkeily ymv. nostaa tuota keskiarvoa.

Ei siis tarkoita, että 80% ajaa joka päivä alle 50 km, mutta päivittäinen työmatka on alle tuon.
 
Keskimääräinen ajosuorite vuodessa on 18tkm, joka on n. 50 km päivässä. Suurimpana osana päivistä ajetaan vähemmän, koska erilliset reissut, kesämökkeily ymv. nostaa tuota keskiarvoa.
Ei ne yksittäiset mökkireissut niin tiheitä ole ja vuodessa noin kuukausi on sitäkin ettei töissä käydä. Etelästä pohjoiseen parin viikon reissukin saattaa sen 2tkm tehdä eikä se ole kuin vähän runsas 10% vuotuisista vuotuisista ajoista. Aavistuksen reippaammin kuin aika joka ollaan vuodessa pois töistä.
 
Tässä jo näitä hyviä pointteja tullutkin esille. Omat autot on olleet siellä n. 25-35ke hintaluokassa ja olen mielestäni saanut rahalle jokseenkin vastinetta. Nyt jos miettisi vaihtoa saman hintaluokan sähköautoon, niin ei kiitos. Vaivattomuus ja helppous aika tärkeitä seikkoja. En vaan voi kuvitella lataavani autoa montaa tuntia jossain ABC:n pihalla ja suunnitella matkaa latausasemien mukaan. Nykyäänhän polttoainetta saa sen verran tiheään, ettei tarvi miettiä ja tankkaus käy 5 minuutissa.

Kun sähköauton latauspisteitä on suurinpiirtein yhtä paljon, kuin polttoaineen jakelupisteitä nyt ja akun saa 80% 30 minuutissa sekä range vähintään 500km talvella, niin voin alkaa harkita sähköautoa. Tällä hetkellä ei houkuttele ollenkaan.
 
Ei ne yksittäiset mökkireissut niin tiheitä ole ja vuodessa noin kuukausi on sitäkin ettei töissä käydä. Etelästä pohjoiseen parin viikon reissukin saattaa sen 2tkm tehdä eikä se ole kuin vähän runsas 10% vuotuisista vuotuisista ajoista. Aavistuksen reippaammin kuin aika joka ollaan vuodessa pois töistä.
Äkkiä laskettuna meillä mökki-, sukulointi- ja hiihtolomareissuista tulee vuosittain sellainen 5000-6000 km ajoa (n. 5x mökille, 2x anoppilaan, 1x Pohjois-Suomeen). Tämä onkin meillä jo puolet auton vuosittaisesta ajosuoritteesta kun työmatkoja sillä ei liikuta metriäkään.

Tuo viisi kertaa vuodessa mökille ei edes ole kovin paljon - monet suhaa moninkertaisia määriä. Toki matkat on aika erilaisia, meillä sellainen kai vähän keskimääräistä pidempi 200km suuntaansa.

Suurin osa autoista on suurten kaupunkien lähialueilla (työmatkat ei ole pitkiä), joten ihan uskottava tuo väite max 50km päivittäisestä arkiajosta mielestäni on.
 
Keskimääräinen ajosuorite vuodessa on 18tkm, joka on n. 50 km päivässä. Suurimpana osana päivistä ajetaan vähemmän, koska erilliset reissut, kesämökkeily ymv. nostaa tuota keskiarvoa.

Ei siis tarkoita, että 80% ajaa joka päivä alle 50 km, mutta päivittäinen työmatka on alle tuon.
Riippuu myös sillä, että puhutaanko mediaani vai keskiarvo ajosuoritteesta.

Jos on 10 autoilijaa, joista 9 ajaa 10tkm vuodessa ja yksi taksikuski, joka posottaa 110tkm, niin mediaani ja yleisen ajomäärä on 10tkm, mutta keskiarvo on 20tkm.

On vähän porukkaa jotka ajavat valtavia kilsamääriä ja paljon porukkaa jotka ajavat vähän. Vähän ajavat pitävät mediaanit pieninä, mutta paljon ajavat taksarit ja lapin asujat sitten nostavat keskiarvoja siitä mediaanista ylöspäin.
 
Tässä jo näitä hyviä pointteja tullutkin esille. Omat autot on olleet siellä n. 25-35ke hintaluokassa ja olen mielestäni saanut rahalle jokseenkin vastinetta. Nyt jos miettisi vaihtoa saman hintaluokan sähköautoon, niin ei kiitos. Vaivattomuus ja helppous aika tärkeitä seikkoja. En vaan voi kuvitella lataavani autoa montaa tuntia jossain ABC:n pihalla ja suunnitella matkaa latausasemien mukaan. Nykyäänhän polttoainetta saa sen verran tiheään, ettei tarvi miettiä ja tankkaus käy 5 minuutissa.

Kun sähköauton latauspisteitä on suurinpiirtein yhtä paljon, kuin polttoaineen jakelupisteitä nyt ja akun saa 80% 30 minuutissa sekä range vähintään 500km talvella, niin voin alkaa harkita sähköautoa. Tällä hetkellä ei houkuttele ollenkaan.
Sähköauton latauspisteitähän on Suomessa enemmän kuin polttoaineen jakelupisteitä, aivan ylivoimaisella enemmistöllä. Melkein jokaisen omakotitalon pihassa on lataustolppa tai jopa useampia sähköautolle, josta saa ilman mitään muutosta tarpeeksi sähköä normaalin suomalaisen ajosuoritteen tarvitsemaan lataukseen.

20tkm vuodessa = ~ 3500kWh sähköä, mihin riittää helposti jopa vaivaineni 8A pistoke, kunhan auton akku tarpeeksi iso antamaan tarpeeksi puskuria.

Esim. Konalla tuollainen onneton 8A rimpulapistoke riittää "normaaleilla" ajoilla aivan kaikkeen, jopa niihin kesämökkimatkoihin.
Äkkiä laskettuna meillä mökki-, sukulointi- ja hiihtolomareissuista tulee vuosittain sellainen 5000-6000 km ajoa (n. 5x mökille, 2x anoppilaan, 1x Pohjois-Suomeen). Tämä onkin meillä jo puolet auton vuosittaisesta ajosuoritteesta kun työmatkoja sillä ei liikuta metriäkään.

Tuo viisi kertaa vuodessa mökille ei edes ole kovin paljon - monet suhaa moninkertaisia määriä. Toki matkat on aika erilaisia, meillä sellainen kai vähän keskimääräistä pidempi 200km suuntaansa.
Tämä on muuten varmaan huonoin kuviteltavissa oleva käyttöskenaario sähköautolle. Vähän ajoa, josta iso osa pitkää matkaa. Juuri se käänteinen mihin sähköauto nykyisellään on parhaimmillaan...

Jos haluaa sähköautoilla, niin käytetty 24kwh leaffi kauppareissuautoksi nuo 8 kertaa vuodessa vuokra-autolla. Auton vuokraaminen on vaan suomessa etenkin sesonkina niin kallista, ettei se ole taloudellisesti kannattavaa. Ainoa järkevä tapa tuo olisi jos voisi luopua autosta kokonaan, jolloin säästäisi helposti pari tonnia vuodessa pääoma- ja vakuutuskuluissa, joilla kyllä vuokraakin sitten niiksi pariksi päiväksi auton.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauton latauspisteitähän on Suomessa enemmän kuin polttoaineen jakelupisteitä, aivan ylivoimaisella enemmistöllä. Melkein jokaisen omakotitalon pihassa on lataustolppa tai jopa useampia sähköautolle, josta saa ilman mitään muutosta tarpeeksi sähköä normaalin suomalaisen ajosuoritteen tarvitsemaan lataukseen.

20tkm vuodessa = ~ 3500kWh sähköä, mihin riittää helposti jopa vaivaineni 8A pistoke, kunhan auton akku tarpeeksi iso antamaan tarpeeksi puskuria.

Esim. Konalla tuollainen onneton 8A rimpulapistoke riittää "normaaleilla" ajoilla aivan kaikkeen, jopa niihin kesämökkimatkoihin.
Kaikki vaan eivät asu aina omakotitalossa.

Itsekin voisin jättää auton lataukseen lähi abc:lle ja kävellä kotiin. Tuossa abc:llä ei vaan latausasemaa ole. Lisäksi sitten se, että siinä abc:llä se sähkön lataaminen on luultavasti kallista. Perus hybridi olisi siitä hyvä, että jäisi se lataaminen pois.

Toki jos sähköautot tuosta kokoajan halventuu, niinkuin varmasti tapahtuukin, niin kyllä sähkiksellä mieluummin ajaisi.

Paras vaihtoeto olisi saada se 2 tunnin lämmitystolppa latauskäyttöön ja sähkömittari siihen. Tai sitten joku latausasema tai useampia siihen pihaan ja asukkaat saisi käydä sitten tarpeen mukaan lataamassa ja siitä tulisi sitten lasku. Tuo vaan vähän hankalaa, jos latauspaikat joskus ruuhkautuu.
 
Kaikki vaan eivät asu aina omakotitalossa.

Itsekin voisin jättää auton lataukseen lähi abc:lle ja kävellä kotiin. Tuossa abc:llä ei vaan latausasemaa ole. Lisäksi sitten se, että siinä abc:llä se sähkön lataaminen on luultavasti kallista. Perus hybridi olisi siitä hyvä, että jäisi se lataaminen pois.

Toki jos sähköautot tuosta kokoajan halventuu, niinkuin varmasti tapahtuukin, niin kyllä sähkiksellä mieluummin ajaisi.

Paras vaihtoeto olisi saada se 2 tunnin lämmitystolppa latauskäyttöön ja sähkömittari siihen. Tai sitten joku latausasema tai useampia siihen pihaan ja asukkaat saisi käydä sitten tarpeen mukaan lataamassa ja siitä tulisi sitten lasku. Tuo vaan vähän hankalaa, jos latauspaikat joskus ruuhkautuu.
Sähköauto ei sovellu oikein ihmisille joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Tai sitten pitää tosiaan olla töissä latausmahis tai joku supercharger lähellä ja ei pulaa rahasta.

Itse uskon, että ongelma on lähinnä taloyhtiöiden yhtiömuodssa. Kun taloyhtiöiden tehtävä ei ole tuottaa voittoa, niin niiden ei kannata oikeastaan latauspalveluita asukkaille tarjota.

Jos taloyhtiön tehtävä olisi voiton teko ja innokkaana asukkaana ilmottaisit, että olisit valmis vuokraamaan latauspaikan, niin siellä kyllä isännöitsijä hyvin nopeasti räknäisi, että millä rahalla palvelu tuottaa voittoa taloyhtiölle ja ilmoittaisi hinnan. Nyt kun rahan tekoa ei kuulu yrityksen toimenkuvaan, niin miksi he tekisivät sen? Kauhea vaiva ja mitään hyötyä ei ole kenellekään, paitsi sinulle. Tulee vaan kuluja ja vaivaa.
 
Sähköauto ei sovellu oikein ihmisille joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Tai sitten pitää tosiaan olla töissä latausmahis tai joku supercharger lähellä ja ei pulaa rahasta.

Itse uskon, että ongelma on lähinnä taloyhtiöiden yhtiömuodssa. Kun taloyhtiöiden tehtävä ei ole tuottaa voittoa, niin niiden ei kannata oikeastaan latauspalveluita asukkaille tarjota.

Jos taloyhtiön tehtävä olisi voiton teko ja innokkaana asukkaana ilmottaisit, että olisit valmis vuokraamaan latauspaikan, niin siellä kyllä isännöitsijä hyvin nopeasti räknäisi, että millä rahalla palvelu tuottaa voittoa taloyhtiölle ja ilmoittaisi hinnan. Nyt kun rahan tekoa ei kuulu yrityksen toimenkuvaan, niin miksi he tekisivät sen? Kauhea vaiva ja mitään hyötyä ei ole kenellekään, paitsi sinulle. Tulee vaan kuluja ja vaivaa.
Jep. Sähköautot kun on niin tosi harvinaisia. Täällä alueella on 7 sähköautoa, mutta luultavasti ne asuvat sitten omakotitalossa. Liikenteessä olen nähnyt vain Model S autoja.

2024-2025 eli 5-6 vuoden päästä jo tilanne voisi olla vähän eri. Silloin pitäisi olla sähkiksiä aika usealta valmistajalta. Siitä vielä 2030, niin alkaisi olla jo suht hyvin käytettyjäkin.

VAG lupaili myyvänsä viimeiset bensat ja dieselit 2040. Eli joskus 2050 ei oikein enää polttiksia olisi.
 
Sähköauto ei sovellu oikein ihmisille joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Tai sitten pitää tosiaan olla töissä latausmahis tai joku supercharger lähellä ja ei pulaa rahasta.

Itse uskon, että ongelma on lähinnä taloyhtiöiden yhtiömuodssa. Kun taloyhtiöiden tehtävä ei ole tuottaa voittoa, niin niiden ei kannata oikeastaan latauspalveluita asukkaille tarjota.

Jos taloyhtiön tehtävä olisi voiton teko ja innokkaana asukkaana ilmottaisit, että olisit valmis vuokraamaan latauspaikan, niin siellä kyllä isännöitsijä hyvin nopeasti räknäisi, että millä rahalla palvelu tuottaa voittoa taloyhtiölle ja ilmoittaisi hinnan. Nyt kun rahan tekoa ei kuulu yrityksen toimenkuvaan, niin miksi he tekisivät sen? Kauhea vaiva ja mitään hyötyä ei ole kenellekään, paitsi sinulle. Tulee vaan kuluja ja vaivaa.
Kyllähän noille latausmahdollisuuksille taloyhtiöissä tässä lähitulevaisuudessa laskea jotai arvonlisäystä asuntoon. Varsinki asuntojavuokraavat haluavat niitä koska kun nuo halpenee ja yleistyy alkaa sillä olla väliä vuokraamisessa.
 
Kyllähän noille latausmahdollisuuksille taloyhtiöissä tässä lähitulevaisuudessa laskea jotai arvonlisäystä laskea asuntoon. Varsinki asuntojavuokraavat haluavat niitä koska kun nuo halpenee ja yleistyy alkaa sillä olla väliä vuokraamisessa.
Jos 51% taloyhtiön osakkaista vastustaa kaikkia investointeja, potentiaalisista tuotoista välittämättä, niin minkäs teet. Aika usein on tuo tilanne, että vaikka osakkaat lupaisivat maksaa kaikki kulut, niin silti vastaus on ei.
 
Se on kumma, että yksikään reportteri ei tee juttua sähköautolla työmatkailusta, esim. parikymmentä kilometriä suuntaansa, plus kauppareissuista ymv. mitä nyt normaali perheellinen tekee päivittäin.

Olisi vissiin liian sähköautomyönteistä jotta saisi klikkejä?

Onhan noita ollut jo useampaankin kertaan, mutta pitäpä uutisoimista tuossa on? Päivittäiseen kohtuumatkan työmatka-autoiluun sähköauton range riittää hyvin, ja sen käytännössä kaikki aiheesta yhtään kiinnostuneet tietävät, lähinnä tuo matka-ajon käytännön totutuminen on se joka kiinnostaa. Teoriassa sähköautolla ajaa vaikka maailman ympäri, mutta miten pidemmät ajomatkat ihan käytännössä toteutetaan on se joka kiinnostaa lukijoita/katsojia, josta syystä aiheesta myös tehdään juttuja.

Reportterin ensimmäinen sääntö: kirjoita mitä ihmiset haluavat lukea.

Ykkösauto + hinnat alkaen 40ke kakkosauto ei ihan taida olla realismia valtaosalle suomalaisista.

Siksi sähköauton kanssa noi autot kannattaakin swapata keskenään. Ykkösautoksi pieni sähköllä toimiva kauppakassi, ja kakkosautona iso vanhempi auto.

Käytännössä voi olla että isännän itsetunto ei riitä siihen että "muija kuskaa mukuloita isommalla autolla millä itse ajaa".

Eikös se ole järkevämpää ostaa sitten se plugin hybridi.

Halvempi hinta, akkuja vähän lisäpainoa tuomassa. Työmatkat ja kauppareissut sähköllä ja pitkät lapinreissut menee sitten bensalla, joissa silloinkin akusto vähentää kulutusta jne.

Turha olisi ostaa max 30km matkoille 50ke sähköautoa.(käytännössä työmatka 10km/ suunta)

Ogelmahan noissa nykyplugareissa pääsääntöisesti on se että se sähkörange on ihan naurettavan pieni. Tuolla 10km työmatkalla se pääsääntöisesti tietysti riittää, mutta melko harvalla noin lyhyt työmatka on. Kenties ne jotka autoileva liityntäpysäköintipaikalle.

Mä en ole tutustunut tähän uuteen päästönormiin, onko siinä vipua joka tekisi autovalmistajille pidemmän sähkörangen tekemisen mielekkäämmäksi, vanhan normin mukaanhan se luokkaa 50km teoreettinen, käytännön 25km oli se johon mormi ohjasi.

Ratkaisin tuon vikavirtasuojakytkin asiankin niin että kun autotallissa jo oli 3x16A voimapistorasia, siihen kytkin siirrettävän työmaakeskuksen jossa 2kpl 3-vaihe paikkoja ja 4kpl 16A schuko paikkoja. Nuo kaikki sen vikavirtakytkimen takana +schukot omilla 16A sulakkeillaan. Siihen sitte yhteen schuko paikkaan Thebenin kellokytkin ja autolataukseen ajastetuksi välille 22-7 (yö/halvempi sähkö)

Myöhemmin jos tulee tarvetta isommalle latausvirralle eli tässä tapauksessa isoin olisi 11kw (3x16A) niin tohon keskukseen vaan kiinni eBaystä 11kw latausasema :) Eikä tarvi murehtia vikavirtakytkimen puutteesta tai sähkärin asennuksen maksamisesta, plug and play =)

22kw ei onnistu tuosta vaan koska taloudessa isommat paukut 3x25A....

Jos sulla on se sukolaturi, niin myös pelkkään sukorasiaan myydään vikiksiä.

Yleisesti noissa sähköautojen latauspisteiden vikavirtasuojissa pitäisi olla myös tuki tasavirran tunnistukselle, perus vikikset ei tunnista tasavirtavuotoa.

Tuo on mulle hieman hämärä juttu, ohjeissa lukee että pitäisi olla se B-tyypin tasavirran tunnistava vikavirtasuoja, mutta silti kaupassa on myynnissä latausasemia joissa on sisäinen A-tyypin vikis. Vai koskeeko tuo B-tyypin vikis vain julkisia latausasemia, koska jos tuo vikiksella varustettu asema on tarkoitus laittaa B-tyypin vikiksen taakse, niin eihän sillä latausaseman vikiksellä ole mitään funkiota...
 
Jos 51% taloyhtiön osakkaista vastustaa kaikkia investointeja, potentiaalisista tuotoista välittämättä, niin minkäs teet. Aika usein on tuo tilanne, että vaikka osakkaat lupaisivat maksaa kaikki kulut, niin silti vastaus on ei.
Taloyhtiölaki on tuossa vittumainen. Jos taloyhtiö asentaa jonkin osakkaan parkkipaikalle latausaseman, vaikka niin että se osakas maksaakin sen asennustyön ja käyttökulut, pitää taloyhtiön vaadittaessa asentaa kaikille halukkaille se samoin ehdoin. Käytännössä jos kaikki haluavatkin sen latausaseman sen kustannukset ei pysy enää samana, koska sähköliittymä ja syöttökaapelit yms loppuvat kesken.

Tuon takia taloyhtiön pitäisi tehdä latausasema 100% omalla kustannuksellaan ja vuokrata sitä, mutta tuo edellyttää sitä alkuinvestointia ja sitten muutama 60 ja kuoleman välillä oleva jäärä sinne taloyhtiöön, niin eihän niillä ole mitään intressejä nostaa taloyhtiön arvoa, koska eivät siitä itse kostu mitään jne...
 
Sähköauton latauspisteitähän on Suomessa enemmän kuin polttoaineen jakelupisteitä, aivan ylivoimaisella enemmistöllä. Melkein jokaisen omakotitalon pihassa on lataustolppa tai jopa useampia sähköautolle, josta saa ilman mitään muutosta tarpeeksi sähköä normaalin suomalaisen ajosuoritteen tarvitsemaan lataukseen.

20tkm vuodessa = ~ 3500kWh sähköä, mihin riittää helposti jopa vaivaineni 8A pistoke, kunhan auton akku tarpeeksi iso antamaan tarpeeksi puskuria.

Esim. Konalla tuollainen onneton 8A rimpulapistoke riittää "normaaleilla" ajoilla aivan kaikkeen, jopa niihin kesämökkimatkoihin.

Tämä on muuten varmaan huonoin kuviteltavissa oleva käyttöskenaario sähköautolle. Vähän ajoa, josta iso osa pitkää matkaa. Juuri se käänteinen mihin sähköauto nykyisellään on parhaimmillaan...

Jos haluaa sähköautoilla, niin käytetty 24kwh leaffi kauppareissuautoksi nuo 8 kertaa vuodessa vuokra-autolla. Auton vuokraaminen on vaan suomessa etenkin sesonkina niin kallista, ettei se ole taloudellisesti kannattavaa. Ainoa järkevä tapa tuo olisi jos voisi luopua autosta kokonaan, jolloin säästäisi helposti pari tonnia vuodessa pääoma- ja vakuutuskuluissa, joilla kyllä vuokraakin sitten niiksi pariksi päiväksi auton.

Tarkoitin tuossa nyt lähinnä jotain 90+kw latureita, jotka lataisivat vähintäänkin 95+kw akkuja, joita pidän miniminä. Noita ei sitten ihan joka taloudesta löydykään. 3-4kw latailu kotona tai maksimissaan se 11kw on naurettavaa, jos puhutaan noista 95kw+ akuista, etenkin kun tankkaus on se 5min max.
 
Tarkoitin tuossa nyt lähinnä jotain 90+kw latureita, jotka lataisivat vähintäänkin 95+kw akkuja, joita pidän miniminä. Noita ei sitten ihan joka taloudesta löydykään. 3-4kw latailu kotona tai maksimissaan se 11kw on naurettavaa, jos puhutaan noista 95kw+ akuista, etenkin kun tankkaus on se 5min max.
Miksi 3-4kw lataus on naurettavaa? Sehän on tuplasti enemmän kuin suurin osa ihmisistä tarvitsee.

8h latausta päivässä 8A virtaan rajoitetulla shukotöpselillä tuottaa 365*8h*8A*230V = 5370kWh latausenergiaa.

16kwh keskimääräisellä kulutuksella sähköauto liikkuu tuolla latausmäärällä 33tkm, eli about tuplat suomalaiseen keskimääräiseen ajosuoritteeseen verrattuna.

Ja tuo siis ultrahitaalla 8A shukolla.
 
Tuo on mulle hieman hämärä juttu, ohjeissa lukee että pitäisi olla se B-tyypin tasavirran tunnistava vikavirtasuoja, mutta silti kaupassa on myynnissä latausasemia joissa on sisäinen A-tyypin vikis. Vai koskeeko tuo B-tyypin vikis vain julkisia latausasemia, koska jos tuo vikiksella varustettu asema on tarkoitus laittaa B-tyypin vikiksen taakse, niin eihän sillä latausaseman vikiksellä ole mitään funkiota...
B- tyyppi on parempi, mutta A- tyyppi on myös hyväksytty, jos on varmistettu että se toimii annetuissa rajoissa myös tasavirta-alueella. Näin se oli muistaakseni määritelty.
 
Jos sulla on se sukolaturi, niin myös pelkkään sukorasiaan myydään vikiksiä.

Yleisesti noissa sähköautojen latauspisteiden vikavirtasuojissa pitäisi olla myös tuki tasavirran tunnistukselle, perus vikikset ei tunnista tasavirtavuotoa.

Tuo on mulle hieman hämärä juttu, ohjeissa lukee että pitäisi olla se B-tyypin tasavirran tunnistava vikavirtasuoja, mutta silti kaupassa on myynnissä latausasemia joissa on sisäinen A-tyypin vikis. Vai koskeeko tuo B-tyypin vikis vain julkisia latausasemia, koska jos tuo vikiksella varustettu asema on tarkoitus laittaa B-tyypin vikiksen taakse, niin eihän sillä latausaseman vikiksellä ole mitään funkiota...

Joo tiedän että noitakin on, tälläinen keskus on parempi ja monipuolisempi.

B- tyyppi on parempi, mutta A- tyyppi on myös hyväksytty, jos on varmistettu että se toimii annetuissa rajoissa myös tasavirta-alueella. Näin se oli muistaakseni määritelty.

Mitenhän tuon saisi varmistettua? Itellä on 40A vikavirtasuojakytkin. Uskon silti että oli se sitten B tai A niin on se silti parempi kuin ei olisi lainkaan. Todennäköisesti se latausasema siinä kärvähtää eka jolloinka B tai A reagoi siihen ihan varmasti.
Onkohan tuosta jo jotain oikeeta dataa että tarviiko sitä VVK:ta siinä välissä "oikeasti" etenkin kun eihän sellaista ennenkään ole tarvittu, vanhemmissa taloissa ainakaan. Nykyäänhän tota vvk:ta taidetaan tuputtaa jo jokaiselle valaisimellekkin erikseen... :/
 
Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.
Ei sen tarvi olla edes siihen vuosittaiseen lapinreissuun. Kuten tuossa Mikko Aution Instagram tarinassa ajettiin 470 km (Konan ilmoitettu toimintasäde yhdellä latauksella on tuota luokkaa), niin autoa joutui oikeasti latailemaan pahimmillaan muutamien kymmenien kilometrien välein tuossakin matkassa. Pikalaturien määrä oli vain melko suppea pysähdyspisteillä. Tai sitten ne eivät toimineet. Joten peruslatureilla valitettavasti joutui latailemaan, ja taukojen pituudet kasvoivat.. Pikalaturillakin ladatessa sai pitää ihan kunnon lounastaukoja.

Itse olen melko tavisautoilija. Päivässä tulee 50km työmatkoja, ja ajelut onkin suurimmaksi osaksi siinä. Tältä osin sähköauto voisi olla passeli. Kuitenkin kuukausittain tulee muutamia kertoja sellaista 200-300km päiväajoa naapuripitäjiin, tällöin se toimintasäde on varsin nafti varsinkin näin talvioloissa. Vaikka toki autoa voi ladata lyhyissä pätkissä määränpäässäkin pikalaturein tms. Lisäksi asun kerrostalossa, jossa tulee tuon @Pakana mainitsemat ongelmat vastaan. Taloyhtiön pitäisi tehdä isoja investointeja, jotta kotona lataaminen olisi mahdollista. Ellei valtio lähde tukemaan isolla budjetilla taloyhtiöiden sähkölatauspaikkoja, niin en usko sähköautoilun kovin nopeasti yleistyvän kerrostaloasukkaiden keskuudessa. Tällä hetkellä ajelen bensa-autolla, jossa mun ajossa keskikulutus 4,9 litraa sadalla ja tänäänkin tankkasin 95:sta hintaan 1,299€/litra. Toistaiseksi todella halpaa ja huoletonta ajamista tämä.
 
Dzeeta puhut siis Teslan superlatureista =) jaTesla S/X autoista kun muista ei noita lukemia löydä. Audikaan kun ei oo 95kW+ akuiltaan.
Minulla S P85D Teslallla tuo 11kW on ollut ihan riittävä kotona ja mökillä. Ehkä olenkin pervessit tai ET kun tuo riittää. Täällä sekoitetaan kotilataus ja julkinen pikalataus monesti.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla sähköauto pitäisi mielestäsi mitoittaa: päivittäin <50km, 1-2x kk 250km moottoritievauhtia?

Jos lasket 25 kWh/100km keskikulutukseksi moottoritienopeudella, niin Konan 64 kWh pitäisi riittää myös tuohon 250 km motaria.
Tuo on aika kova kulutus jo ja on helposti uskottavasti vähemmänkin. Kesällä nostaa siis nopeus ja talvella taasen alempi nopeus kompensoituu muilla kasvavilla ajovastuksilla tai pakkasen vaatimalla lämmityksellä.

btw, tuo 250 km motoria on aika hyvä saavutus Suomessa, kun pisin moottoritie Turusta Vaalimaalle on 350 km, eikä silläkään saa/pysty 120 km/h ajamaan koko matkaa. Muut ovatkin sitten aika paljon lyhyempiä. Onkohan Helsinki Ylöjärvi toiseksi pisin 180 kilometrillään?

Mutta siis jonkin verran sähköautoilleena sanoisin, että jos tuolla moottoritieajelulla yksikin pikalataus on jonkin asteinen ongelma, niin Kona 64 kWh, Tesla tai muu tulossa olevista yli 64 kWh akkuisista. Ei esim Leaf 40 kWh. Leaf 40 kWh:lla TRE-HKI, eli noin 180 km menee vähän turhan jännäksi lopussa, ellei malta pysähtyä esim. vartin kahvi/vessatauolle lataamaan pikalatausta.
 
Näinhän se on, tosin itselläni valitettavasti juuri päinvastainen tilanne. Ajan käytännössä vain pitkiä matkoja ja nekin täysin random paikoissa ja yleensä paikoissa joissa ei minkäänlaista latausmahdollisuutta ole. Sähköauto olisi kyllä kiva, mutta tarvitsisin ihan minimissään 500km rangen talvikeleillä, muuten ei vaan käy ja mielellään pitäisi olla pidempikin range.

Kaupassakäynnit ym. hoidan kävellen tai polkupyörällä ja muutenkaan en tarvitse vapaa ajalla autoa käytännössä koskaan. Työmatkankin menen pyörällä tai metrolla jos menen toimistolle.
Sinunkin kaltaista ajoprofiilia on monilla ja kun ovat suosituksiani kyselleet, olen kyllä rehellisesti sanonut, että en voi suositella sähköautoa. Kaasuauto voisi olla hyvä, jos tankkausasemia sattuu kodin tai useimmin toistuvien suuntien reiteille sopivasti. Tai sitten plugarikin kannattaa selvittää.

Toinen on tuttavat, jotka oikeasti perustellusti tarvitsevat vetomassaa toistuvasti esimerkiksi hevosharrastukseensa, mutta eivät voi tai halua investoida Model X:ään (tai jatkossa e-troniin).
 
Teknavin Mikko Aution Instagram Storiesissa on ollut pätkiä pohjoisen reissusta Hyundai Konalla. Menomatkan ihanuutta oli joulun tienoilla ja nyt tänään on ollut paluumatkaa. Vielä muutaman tunnin näkyy alusta saakka tarinaa paluumatkasta. Nimimerkki mikkoau. Tuollaiseen pitkään matkailuun talvella sähköauto ei kyllä videoiden perusteella vielä sovellu.. Osittain johtuu latauspisteiden ongelmista, kuten tarinassa ilmeni usein. Ilman lämmitystä joutui ajamaan pakkasessa latauspisteiden välillä säästääkseen akkua. Rekka-autot ohittelivat ohituskaistoilla kun nopeuskin oli mitä oli. 9,5h kului lopulta 470km matkalle.
Juu en yhtään epäile, etteikö noinkin voisi käydä.

Kuitenkin tuosta ei kannata yleistää. Itse ajoin Konalla 408 km aivan samaa aikataulua ja reittiä, kuin olisin ajanut millä tahansa dieselillä tai bensalla. Reitin ainoa pysähdys oli kuskin ja matkustajan nälän ja kusihädän takia Hartolan Jari-Pekassa, jossa lounaan aikana ehti tulla pikalatausta runsaasti turhankin paljon. Tuolla yhdellä latauksella olisi vetäisty vähintään 600km. Ja nyt ei siis edes ollut tavoite maksimoida toimintamatkaa/pysähdyksiä.

Se on valitettava tosiasia, että liian usein pikalatausasemat ovat myös epäkkunnossa. Kona kuitenkin antaa paljon joustavuutta pikalatauspaikan valintaan. Nyt kun sähköautot ovat vielä hyvin marginaaliryhmän käytössä, niin usein käyttäjä saattaa tietää jo ennalta jos jokin pikalaturi on epäkunnossa reitillä ja skippaa sen ja ajaa Konalla seuraavalle.

Todella hyvin Kona soveltui talvimatkailuun. Mukava ja lämmin auto, jonka toimintamatka ylitti kuskinkuseman... :-)
 
Nyt pystyy kaikki halukkaat tilaamaan Tesla Model 3 mallia. Mutta saatavilla on vasta nuo kaksi kaikkein kalleinta vaihtoehtoa. Nopeaa koska toimitus olisi maaliskuussa. Halvemmassa Konassa taisi olla paljon pidempi toimitusaika.

https://3.tesla.com/fi_FI/model3/design?#battery

Screenshot_2019-01-04_230018.jpg
 
Totta tuokin, mutta jos itselleni tulee yllättäen esim. 300km matka toisaalle, en ainakaan itse jaksa millään tavalla ruveta ottamaan selville, että kuinka monta tuntia ajomatka pitenee, koska latausasemia pitäisi etsiä. Sitten jos käy oikein huono tuuri, se julkinen latauspiste onkin käytössä, niin siinä sitten jonotellaan auton latausvuoroa kuin polttoainetta 70-luvun öljykriisin aikana. Itselläni päivittäiset työajot + harrastukset on luokkaa 50 - 150km riippuen mihin täytyy mennä. Eli rangea pitäisi olla sen 200km noin vähintään, ettei tarvitse huolehtia notta riittääkö akku.

Ja autoilusta haen itselleni helpoutta, mukavuutta ja joustavuutta. Jos autolla ei pääse kuin 200km yhdellä kertarykäisyllä ja sitten odotellaan pari tuntia akkujen lataamista, siitä puuttuu vallan se helppous, mukavuus ja joustavuus - eli käytännössä koko auton olemassaolon oikeuttava peruste.
Juu ei, kaikki ei vain halua ja se on oltava täysin ok.
Mutta 200km range toteutuu jopa mun 40 kWh Leafillakin.
Esim. tänään
  • 42 km aamulla töihin, jossa saan lataukseen.
  • sitten kotiin 42km (katolla suksiboksi ja pyörätelineita 2kpl), auto lataukseen saamaan 4,2 kW:n tehoista AC:ta päivällistämisen ja pakkaamisen ajaksi. Kattotaakka jää kotiin.
  • Lähtö Jyväskylään 92% lataustasolla. Matkaa 147 km ja ajo aivan normaalisti liikenteen mukana ja lämmitys ym mukavuudet päällä aivan normisti tietenkin.
  • Perillä autossa noin 8% varaustaso mittariston mukaan, todellisuudessa 16% (40 kWh Leafissa on ärsyttävä kaavavirhe akun prosentti- ja toimintamatalaskurissa). Mutta kokeneena Leafistina ei siis mitään jännitettävää. Tuolla olisi vielä ajanut helposti 35-50km riippuen nopeuesta ym.
  • Perillä homma olisi ollut tosi ok, jos P-Paviljongin latauslaite toimisi, koska se on aivan majapaikkani vieressä. Mutta se on siis rikki. Siksi ajoin pikalaturille ja latasin noin 30min autossa odotelle, jotta aamulla pääsemme takaisin kotiin.
Ja koska haluan avoimen rehellisesti kertoa sähköautoilun mahdollisuuksista, niin juuri tuossa viimeisessä pylpyrässä on se kohta, miksi en tekstisi perusteella esim. 40 kWh Leafia suositteleisi :) (Leafissa on myös korkea kulutus Hyundain tai VW:n sähkiksiin verrattuna)

Mutta esim Konalla olisi vain ajettu JKL:ään ja aamulla kotiin...
ilman yhtään mitään lataamista koko 300 km reissun aikana ja olisi jäänyt vielä reippaasi sähköä jäljellekin. Kotona vain sitten auto takaisin kotiseinän latauslaitteen kiinteään kaapeliin yhdellä kädenliikkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Dzeeta puhut siis Teslan superlatureista =) jaTesla S/X autoista kun muista ei noita lukemia löydä. Audikaan kun ei oo 95kW+ akuiltaan.
Minulla S P85D Teslallla tuo 11kW on ollut ihan riittävä kotona ja mökillä. Ehkä olenkin pervessit tai ET kun tuo riittää. Täällä sekoitetaan kotilataus ja julkinen pikalataus monesti.

Teslan superchargerit taitavat olla ainoita, jotka pystyvät noihin lukemiin atm, mutta tarkoitin ihan yleisesti. Eli mielestäni pitäisi olla vähintään nuo 90kw laturit julkisissa piakoissa ja mieluitin kotonakin. Ja näin siis sen vuoksi, että itse vertaan sähköautoa jo olemassa olevaan tekniikkaan, joka itsellä käytössä, eli polttomoottoriin(bensiini). Ajatuksena ei ole ottaa askeleita taaksepäin esim. 30ke hintaluokassa ja latailla autoa joka välissä tai odottaa latailua 8h yön aikana. En myöskään viitsisi joka välissä kytkeä autoa piuhan päähän, kun lohkolämmittimen kytkeminenkin on ollut aikanaan riittävän vittumaista. Jos olen esim. ajanut työmatkat ja käynyt kaupassa, jonka jälkeen iskee äkillinen tarve käydä kaverilla 150km päässä, niin en aio soittaa, että "oota kun latailen 8h tässä kotona ensin" tai istua jossain huoltoasemalla kahvilla tuntia - paria lataillen autoa.

Sähköauto sopisi tällä hetkellä minun mielestäni suunniteltuun lyhytajoon tai sitten kakkosautoksi, joksi se on aivan liian kallis. Eniten siis vituttaa tuo latauksen hitaus polttiksiin verrattuna. Ja mielestäni kotona latailu 3-4kw teholla on todellakin naurettavaa, kun järkevän kokoinen akku (95+kwh) latautuu siinä se 20+h, etenkin kun vertaa edelleen siihen 5min tankkaukseen, jolla mennään taas 900km. Ihanne olisi 300kw laturit ja 150kwh akut, jolloin puolessa tunnissakin jo tapahtuisi. Tämä tuskin tulee lähiaikoina tapahtumaan.

Vähän sama asia olisi, jos nykyisessä puhelimessani (SGS9+) olisi 500mah akku, jota latailisin ennen töihin lähtöä, töissä, kahvitauoilla, töistä tultua ja nukkumaan mentäessä ja kehuisin kuinka tuolla voi hyvin hoitaa koko päivän asiat. Silti monet haluavat puhelimen akun kestävän vähintään päivän yhdellä latauksella ja kovalla käytöllä. Samoin itse haluaisin auton kulkevan vähintään sen 500km yhdellä 30-60min latauksella.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä hiukan tietoa vikavirtasuojakytkimen käytöstä:

"Jokainen latauspiste eli latauspistorasia tai -pistoke tulee suojata omalla 30 milliampee- rin vikavirtasuojakytkimellä. Vikavirtasuojana on käytettävä vähintään A-tyypin vikavirta- suojaa. B-tyypin vikavirtasuojia käytetään silloin kun autonvalmistaja niin erikseen vaatii. B-tyypin vikavirtasuojia tulee käyttää myös kolmivaiheisissa syötöissä, kun kuormituksen ominaisuuksia ei tiedetä eli silloin kun asemalla on useampia käyttäjiä. "

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAHegQICRAB&usg=AOvVaw2oHC6TRSRqvssaNa8l43KP


Eli kyllä se A käy yhtä hyvin kun yhtä autoa kerrallaan latailee :)
 
Miksi 3-4kw lataus on naurettavaa? Sehän on tuplasti enemmän kuin suurin osa ihmisistä tarvitsee.

8h latausta päivässä 8A virtaan rajoitetulla shukotöpselillä tuottaa 365*8h*8A*230V = 5370kWh latausenergiaa.

16kwh keskimääräisellä kulutuksella sähköauto liikkuu tuolla latausmäärällä 33tkm, eli about tuplat suomalaiseen keskimääräiseen ajosuoritteeseen verrattuna.

Ja tuo siis ultrahitaalla 8A shukolla.

Koska auto viettää latauksessa 121,6 päivää saavuttaakseen tuon 33tkm matkan. Bensa -auto viettää tankkauspisteellä vähän yli 3h. Kerrankin unohtaa kytkeä auton laturiin illalla niin päivä vituiksi verrattuna siihen, että käyt tankin kautta, johon kuluu 10min extraa.
 
Koska auto viettää latauksessa 121,6 päivää saavuttaakseen tuon 33tkm matkan. Bensa -auto viettää tankkauspisteellä vähän yli 3h. Kerrankin unohtaa kytkeä auton laturiin illalla niin päivä vituiksi verrattuna siihen, että käyt tankin kautta, johon kuluu 10min extraa.

Jos sä oikeesti onnistut unohtamaan ton töpselin, niin siihen ja sun muihin mielipiteisiin/ennakkoluuloihin peilaten et vaan oo sähköautoilija. Sulla on kyllä aivan ihmeelliset käsitykset ylipäätänsä sähköautoilusta ja läpi paistaa semmonen aatoksellinen vastustus. Mutta pidä siitä kiinni tiukasti, älä usko faktoihin.
 
Eihän se latauksen unohtaminen muuta tarvi kuin sen, että bensa-autolla normaalisti ajava vaimo käy kaupassa isännän sähkiksellä ja kotiin tullessa unohtaa laittaa auton latauspistokkeeseen.

Muutenkin tällä hetkellä vielä sähköautojen ostohinta ja epäkäytännöllisyys eivät vielä toistaiseksi vie voittoa taloudelliseksi suunnitellusta bensa-autosta. Maailmaakaan tuolla sähköautolla ei tosiasiallisesti pelasteta toisin kuin julkisuudessa yritetään antaa ymmärtää. Henkilöautoliikenteen ja varsinkin yksittäisen auton auheuttamat päästöt on äärimmäisen pienet kokonaiskuvassa.

Itse ainakin toistaiseksi annan muiden kustantaa sähköautojen kehityskulut. Noita kuitenkin menee kaupaksi sen verran kuin ehditään tekemään, joten se että juuri minä ostaisin sähköauton, ei vähennä kokonaispäästöjä itseasiassa lainkaan.

Katsellaan uudelleen sitten kun autoilun kokonaiskustannukset sähköautoilla on samat tai alhaisemmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla ja toimintamatkat, latausverkosto ja lataustehot ovat parantuneet.
 
Nyt pystyy kaikki halukkaat tilaamaan Tesla Model 3 mallia. Mutta saatavilla on vasta nuo kaksi kaikkein kalleinta vaihtoehtoa. Nopeaa koska toimitus olisi maaliskuussa. Halvemmassa Konassa taisi olla paljon pidempi toimitusaika.

https://3.tesla.com/fi_FI/model3/design?#battery

Screenshot_2019-01-04_230018.jpg

Tuntuu varmasti hyvältä maksaa viisi vuotta vanhasta autosta 26 t€ viimeinen erä, kun koko auton arvo on pienempi tuossa vaiheessa. Tuo on jopa autorahoitukseksi aika röyhkeä kusetus.
 
Jos sä oikeesti onnistut unohtamaan ton töpselin, niin siihen ja sun muihin mielipiteisiin/ennakkoluuloihin peilaten et vaan oo sähköautoilija. Sulla on kyllä aivan ihmeelliset käsitykset ylipäätänsä sähköautoilusta ja läpi paistaa semmonen aatoksellinen vastustus. Mutta pidä siitä kiinni tiukasti, älä usko faktoihin.

Tuo töpselihän on aika olennaisessa osassa sähköautoilua. Jatkuva stressi päällä paljonko on varausta, missä lataa, millä vauhdilla. En siis todellakaan ole sähköautoilija. En ymmärrä, miten tuon latauksen hitauden joku voi sivuuttaa. Kuten aikaisemminkin mainitsin, sopii se varmasti nyt suunniteltuihin pikkuajoihin tai kakkosautoksi. Tällä hetkellä 95e10 1,2899e /litra, niin ei paljon tarvi miettiä. Mielestäni sähköauto on tällä hetkellä enemmänkin harrastus, kuin varteenotettava vaihtoehto ainoaksi käyttöautoksi.
 
Eihän se latauksen unohtaminen muuta tarvi kuin sen, että bensa-autolla normaalisti ajava vaimo käy kaupassa isännän sähkiksellä ja kotiin tullessa unohtaa laittaa auton latauspistokkeeseen.

Muutenkin tällä hetkellä vielä sähköautojen ostohinta ja epäkäytännöllisyys eivät vielä toistaiseksi vie voittoa taloudelliseksi suunnitellusta bensa-autosta. Maailmaakaan tuolla sähköautolla ei tosiasiallisesti pelasteta toisin kuin julkisuudessa yritetään antaa ymmärtää. Henkilöautoliikenteen ja varsinkin yksittäisen auton auheuttamat päästöt on äärimmäisen pienet kokonaiskuvassa.

Itse ainakin toistaiseksi annan muiden kustantaa sähköautojen kehityskulut. Noita kuitenkin menee kaupaksi sen verran kuin ehditään tekemään, joten se että juuri minä ostaisin sähköauton, ei vähennä kokonaispäästöjä itseasiassa lainkaan.

Katsellaan uudelleen sitten kun autoilun kokonaiskustannukset sähköautoilla on samat tai alhaisemmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla ja toimintamatkat, latausverkosto ja lataustehot ovat parantuneet.

Tämä. Etenkin, kun täyssähkö ei ainakaan ~30ke hintaluokassa tarjoa mitään plussaa ainakaan omaa käyttöä ajatellen.
 
Jos lasket 25 kWh/100km keskikulutukseksi moottoritienopeudella, niin Konan 64 kWh pitäisi riittää myös tuohon 250 km motaria.
Tuo on aika kova kulutus jo ja on helposti uskottavasti vähemmänkin. Kesällä nostaa siis nopeus ja talvella taasen alempi nopeus kompensoituu muilla kasvavilla ajovastuksilla tai pakkasen vaatimalla lämmityksellä.

btw, tuo 250 km motoria on aika hyvä saavutus Suomessa, kun pisin moottoritie Turusta Vaalimaalle on 350 km, eikä silläkään saa/pysty 120 km/h ajamaan koko matkaa. Muut ovatkin sitten aika paljon lyhyempiä. Onkohan Helsinki Ylöjärvi toiseksi pisin 180 kilometrillään?

Mutta siis jonkin verran sähköautoilleena sanoisin, että jos tuolla moottoritieajelulla yksikin pikalataus on jonkin asteinen ongelma, niin Kona 64 kWh, Tesla tai muu tulossa olevista yli 64 kWh akkuisista. Ei esim Leaf 40 kWh. Leaf 40 kWh:lla TRE-HKI, eli noin 180 km menee vähän turhan jännäksi lopussa, ellei malta pysähtyä esim. vartin kahvi/vessatauolle lataamaan pikalatausta.
125km matka edestakaisin. 40kwh leaffia pitäisi ladata 5h perus töpselistä, ja matkan pääsisi nippa nappa? Leaf vaan on turhan pieni.
 
Mitenhän tuon saisi varmistettua?
Asennustesterillä voidaan testata ja pitääkin testata kun esim. aina kun asennusliike tekee asennuksen. Mutta, yksi vikavirta riittää, joka on esim. jo keskuksen päässä.
Vaatimukset ovat tiukemmat, kun asennetaan uusi vain auton lataukseen tarkoitettu pistorasia/ asema.
Tässä hiukan tietoa vikavirtasuojakytkimen käytöstä:

"Jokainen latauspiste eli latauspistorasia tai -pistoke tulee suojata omalla 30 milliampee- rin vikavirtasuojakytkimellä. Vikavirtasuojana on käytettävä vähintään A-tyypin vikavirta- suojaa. B-tyypin vikavirtasuojia käytetään silloin kun autonvalmistaja niin erikseen vaatii. B-tyypin vikavirtasuojia tulee käyttää myös kolmivaiheisissa syötöissä, kun kuormituksen ominaisuuksia ei tiedetä eli silloin kun asemalla on useampia käyttäjiä. "

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/135441/Leino_Antti.pdf?sequence=1&isAllowed=y&ved=2ahUKEwi3yLP-69XfAhWH66QKHV4GBO0QFjAHegQICRAB&usg=AOvVaw2oHC6TRSRqvssaNa8l43KP
Eli kyllä se A käy yhtä hyvin kun yhtä autoa kerrallaan latailee :)
Niin, tuo esittämäsi on vain jonkun inssioppilaan mielipide asiaan - niitähän netti on täynnä.
 
Tuntuu varmasti hyvältä maksaa viisi vuotta vanhasta autosta 26 t€ viimeinen erä, kun koko auton arvo on pienempi tuossa vaiheessa. Tuo on jopa autorahoitukseksi aika röyhkeä kusetus.
Tuo on kyllä aivan totta. 5 vuoden päästä on jo enemmän kilpailua ja nuo kalleimmat mallit menettää arvoaan aina eniten. Teslaltakin tulee se 35 000$ maksava model 3 myös. Laskurin viimeistä erää ei saa tietysti muutettuakaan.

Muutenkin tuplahintainen, jos vertaa vaikka 31 500€ maksavaan käytettyyn 15tkm, 2018 Nissan Leaf 40kWh (nettiautossa). Onhan tesla tietysti neliveto, isommalla akulla ja tehokkaampi. Mutta muuten sitten ehkä epäkäytännöllisempi kuin Leaf.

Säädin laskuria lyhyemmälle ajalle ja 31 500€ käsirahalle. Siinäkin viimeinen erä on 31 500€.

Screenshot_2019-01-05_113533.jpg
Tuossa on näköjään kirjoitushäröä. Pitäisi olla 3 vuoden jälkeen, ei viiden.

Nuo 5 vuotta vanhat Model S mallit on alkaen 55 000€, mutta auto onkin kokoluokkaa isompi ja tilavampi. Niissä on myös ilmainen lataus ja Model 3 mallissa sitä ei enää ole. Ja halvin uusi Model S neliveto on 97 000€. Käytetyt nelivedot on näköjään vähän uudempia 2015 mallisia.
Tesla vaihtoautot
 
Juu kyllä se asennetta vaatii kun pitkät matkat pitää suunnitella. Yön lataaminen ei minulle oo ongelma, saamaan tapaan kun nukkumaan mennessä laitan kännykän yöpöydälle latautumaan niin illalla piuha tolppaan. On meillä toinenkin auto taloudessa (bifuel kaasu/bensa golf) mutta itse en sillä juurikaan aja.
 
Sinunkin kaltaista ajoprofiilia on monilla ja kun ovat suosituksiani kyselleet, olen kyllä rehellisesti sanonut, että en voi suositella sähköautoa. Kaasuauto voisi olla hyvä, jos tankkausasemia sattuu kodin tai useimmin toistuvien suuntien reiteille sopivasti. Tai sitten plugarikin kannattaa selvittää.

Jos haluaa ekoilla, niin yksi vaihtoehto voisi olla moderni diesel-auto ja käyttää polttoaineena Nesteen My-dieseliä, joka on valmistettu jätteistä. Käsittääkseni tuo palaa käytännössäkin puhtaammin kuin tavallinen diesel.

Varapolttoaineena voi käyttää tavallista dieseliä, jos My-D:ä ei jossain korvessa ole saatavilla. :)

[EDIT]
41g0y.png

Miksi Neste MY uusiutuva diesel? - Neste MY
 
Koska auto viettää latauksessa 121,6 päivää saavuttaakseen tuon 33tkm matkan. Bensa -auto viettää tankkauspisteellä vähän yli 3h. Kerrankin unohtaa kytkeä auton laturiin illalla niin päivä vituiksi verrattuna siihen, että käyt tankin kautta, johon kuluu 10min extraa.
Viidettä vuotta ja noin 200tkm pelkällä sähköautolla ajellut.
Kahdesti on unohtunut laittaa lataukseen. Kerran kotiin tullessa ja kerran töihin saapuessa.
Kummallakaan kerralla ei mitään ongelmaa aiheutunut missään vaiheessa. Eka kerta oli vielä 24kWh Leafilla ja toinen 40 kWh:lla.

Tuolla 40 kWh:lla en tarttisi edes joka ilta kotona tai päivä töissä latausta ja taidan ajaa keskivertoa jonkin verran enemmän sähköautollani. Ajan noin 45 000 - 60 000 km vuosittain.

24 kWh Leafilla matkailu todellakin oli harrastuneisuutta lähes aina.
40 kWh:lla tuollaiset omat arjen pidemmät matkat, eli 287 km mökille tai päiväreissut TRE-HKI-TRE ym vaativat myös aika paljlon harrastuneisuutta. Saati kesän Lofooteilla käynti.
64 kWh Konalla nämäkin edellämainitut matkat olisivat yksinkertaisinta mahdollista ajoa. Aamulla lähtö täydellä akulla, päivän ajot ja illalla lataukseen, jos haluaa laittaa. Poikkeuksena tuo Lofoottireissu, jossa tarttisi pari pikalatausta ja yksi yöpyminen suunnitella. Jollekin kohtuuton vaiva, minulle ei onneksi ole.
 
Noita plugin-hybrideitä on myös moneen lähtöön akun koon suhteen. Joillain pääsee 20km ja BMW on uusimmissa panostanut isoihin akkuihin, joilla pääsee ilmeisesti 80km pelkällä sähköllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 372
Viestejä
4 598 065
Jäsenet
75 596
Uusin jäsen
maro889

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom