Keskustelua hybridiautoista

Ei minulla ole Teslan kanssa ollut laatuongelmia vaikka tiedän monellakin jotain sanomista olleen.

Voisin kuvitella että Audillakin voi tulla uudessa tuotelinjassa joitakin lastentauteja taikka ongelmia mutta eihän sitä voi etukäteen tietää.
Onhan Audilla ollut ongelmia öljysyöppöjen moottoreiden kanssa sekä tiettyjen mallien jakohihna ongelmia, nämä on sentään ihan perinteistä tekniikkaa.
Tuo huoltoverkosto on kyllä ihan etu kun saavat vaan koulutuksen ja luvat kuntoon.
Sähköauton huoltotarve on arvioitu 30-40% pienemmäksi kun perusauton, puhumattakkaan sitten hybridistä johon on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.

Ei kaikki ongelmat olekaan huoltoa vaativaa. Jo sekin että auto kolarikorjatun näköinen riittää. Melkein naapurinkin (olisi rajanaapuri jollei 2m puistokaistale välissä) Tesla X 100D panelit "repsottaa" miten sattuu. Eikä senkään jonka ratis ollut itse mitenkään mallilleen ole ollut. 24k€ neliveto Dacia Dusteria ostaes noi ei olisi ongelma kun ostat halvimman pään autoa. Mutta jos toi vanhan renaultin pohjalle tehtykin auto kokoomisen laadultaan parempi kuin muka premium Tesla niin laatuongelmat huutaa jo päälle. Tässä on jo useampia malleja ollut ja linjat olleet käynnissä pitkään ettei alun ongelmat ole enää selitys. Jollei laatuongelmia jotka näkyy päälle saada kuntoon tässä ajassa niin miten ihmeessä voisi odottaa että auto olisi muultakaan laadultaan paremmin tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla toinen Tesla alla, eka oli takaveto S 85 ja nyt vuoden verran ollut 2015 vm. S P85D neliveto tehoversio. Tällä saa naaman hymyyn paskemmankin työpäivän jälkeen (mikäli poliisit ei satu kohdalle). Keskikulutus on nyt 214wh/km koko ajalta eikä todellakaan ole himmailtu tuon kaasupolkimen kanssa. Muutamat pikkuviat on menny takuuna ja tarkoituksena on ostaa Allianzin jatkotakuu 2V/40000km kun tehdastakuu loppuu tai vaihtaa uudempaan.
Talvella kun ei ole katosta niin nuo ikkunat on ainut huonompi juttu ollut, eli kun ovi on kehyksetön niin ikkunan pitäisi laskeututa alaspäin kun kahvaan koskee mutta jos siinä on jäätä niin ei tietysti pysty laskeutumaan. Muuten on toiminut hyvin ja Rovaniemelläkin on käyty (lataukset 0€ sillä reissulla).
En muista missä vaiheessa Tesla on tehnyt niitä parannuksia. 2014 olisi vielä huonompaa laatua ja 2015 olisi jo paranneltu kivasti.

Luultavasti uuden 3 mallin laatu olisi parempaa, kuin lähes samanhintaisen käytetyn S:n.

Sitä toivoisi että perus 3 ja Performance malli myisivät hyvin euroopassa, niin olisi käytettyjen saatavuuskin sitten parempaa. Nyt omalla sijainnilla on vain yksi 90D myynnissä. Pitäisi olla halvempi, että kehtaisi käydä katsomassa. Yksi 2017 ioniq löytyy myös, mutta ei muita.

Tuossa vielä uudelleen tuo edullinen Nissan. Mahdollista saada halpaa ajoa, kun suurin hinnan romahdus on varmaan mennyt jo.
Nissan Leaf Acenta 40 kWh Driver AssistP Viistoperä 2018 - Vaihtoauto
"Aito Suomi-auto" eli Suomesta ostettu ja kaikki takuut voimassa.
Olen ensimmäinen omistaja ja tilasin tämän tilalle uuden sähköauton. Jos ostajaa ei löydy menee auto sovitusti keväällä autoliikkeeseen vaihdossa. Nyt voi ostaa pari tonnia halvemmalla ja turvallisesti, kun tehdastakuut voimassa vielä vuosia.
 
En muista missä vaiheessa Tesla on tehnyt niitä parannuksia. 2014 olisi vielä huonompaa laatua ja 2015 olisi jo paranneltu kivasti.

Luultavasti uuden 3 mallin laatu olisi parempaa, kuin lähes samanhintaisen käytetyn S:n.

Sitä toivoisi että perus 3 ja Performance malli myisivät hyvin euroopassa, niin olisi käytettyjen saatavuuskin sitten parempaa. Nyt omalla sijainnilla on vain yksi 90D myynnissä. Pitäisi olla halvempi, että kehtaisi käydä katsomassa. Yksi 2017 ioniq löytyy myös, mutta ei muita.

Tuossa vielä uudelleen tuo edullinen Nissan. Mahdollista saada halpaa ajoa, kun suurin hinnan romahdus on varmaan mennyt jo.
Tesla tulee olemaan ylivoimaisesta valmistuskapasiteetistaan huolimatta tuotantomäärärajoitteinen koko vuoden 2019. Jokainen auto joka linjastolta saadaan ulos menee varmasti kaupaksi. Kysymys on lähinnä varmaan siitä, että millä malli-mixillä tesla optimoi dollarimääräiset myynnit omalta kannaltaan.

Jos se pystyy valmistamaan ensi vuonna esim. 350 000 autoa, niin sen kannattaa jakaa toimitukset globaalisti niin, että mahdollisimman suuri osa saadaan myytyä LR / ylempien speksiluokkien autoja ja minimimäärä tuotannosta on niitä halvempia versioita -> niitä meille köyhille kiinnostavimpia malleja todennäköisesti päätyy myyntin Eurooppaan aika vähän, sillä Tesla myy mielummin kaikille muille mantereille ensin noita kalleimpia malleja.
 
Viimeksi muokattu:
EIkö tesla ole kuitenkin selkeästi suurikulutuksisin sähköauto? Ainakin median testien mukaan. Tietysti myös raskas akusto heikentää suoritusta.
Facebookista luin huhuja, että Teslaan tulisi vähän keveämpi akku, joka olisi muutenkin parempi. Itse en ole noita huhuna lueskellut ja Tesla on ollut hiljaa asiasta. Tuossa kerrotaan että päivitys voisi tapahtua jo huhtikuussa.
Spekuloidaanpas hiukan 2019 Model S/X päivitystä. Tutkin hiukan tulevaa akkupäivitystä ja päädyin siihen, että top of the line malli tulee olemaan P125D, kun Model S/X päivittyvät tänä vuonna käyttämään 2170 kennoja. Panasonic on vihjannut tämän tapahtuvan huhtikuussa. 2170 kennot ovat 7 % korkeampia kuin 18650 kennot ja toisaalta energiatiheys sekä painon että voluumin osalta on min 15 % parempi kuin nykyisissä, joten samaan wheelbaseen sopii 5 mm lattiaa korottamalla vähintään 125 kWh akkukapasiteettia.

Samalla suoritusarvojen pitäisi nousta, koska 2170 kennojen max purkuvirta 6000 mA on tuplat 18650 kennoihin verrattuna. Eli kun yksittäisen kennon koko on n. 50 % isompi, niin maksimiteho nousee 33 % painon ja voluumin pysyessä ennallaan. Jos edellisessä kappaleessa läpikäyty akkupakan voluumi nousee 7 %, niin max teho kasvaa 43 %. Tähän kun yhdistää 2170 kennojen paremman lämmönhallinnan ja track moden, niin 2019 Model S voi olla aika tykki ainakin Malmin suoralla

Kirsikkana kakun päällä vielä Supercharger V3, joka tuplaa max lataustehon 250 kilowattiin eli vartissa Model S:ään 300 km lisää rangea olettaen, että lataa max nopeudella 50 % SoC:hen saakka.

2170 pitäisi olla edullisempi valmistaa, joten katetta pitäisi päivityksen jälkeen jäädä enemmän, jos hinnoittelu ei muutu. Kyllä tuohon saa Stuttgartin, Ingolstadtin ja Munchenin pojat tehdä töitä, jotta pärjäävät.

Lähteinä mm.

Tesla partner Panasonic's US plans hint at possible Model S and X battery update

Tesla’s new 2170 battery cell packs more power

Tesla 21-70 battery cell specifications (calculated) : teslamotors

Tesla is planning a big Model S/Model X interior refresh in Q3 2019 – full refresh in 2021

Tesla pushes Supercharger V3 to ‘end of the year’, says it will be ‘zombie apocalypse-proof’
 
Jaguar olisi parempi, mutta käytännön ajossa kulutus taisi osoittautus vähän isommaksi? "Sähköauto Jaguar I-PACEn toimintamatka yhdellä täydellä latauksella on 470 km (WLTP)".
Puutteena: "Auton sisäinen AC-laturi, joka siis käyttää Type2-liitäntää, on vain 7 kW:n tehoinen ja yksivaiheinen."
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti | Sähköautoileva motoristi
Tuo Jaguarin 7kW laturi on 1-vaiheinen 7kW, joka on varmaan briteissä ihan looginen ratkaisu, mutta käytännössä 95% suomalaisista omakotitalojen sähköliittymistä ei pysty tuollaista lataustehoa antamaan. Hieman talon lämmitystekniikasta riippuen sähkäri pystynee järjestämään 4,6kW laturin yksivaihelaturin. Sen tavallisen kolmivaiheisen 11kW laturin saa periaatteessa "heittämällä" periaatteessa kaikkiin omakotitaloihin normaalilla 3x25A sähköliittymällä.

No kyllähän se tietysti latautuu jo sillä 3,6kW laturillakin, mutta 12tunnin aikana se ei saa ladattua kuin suunnillen puolet akun kapasiteetista.
 
Teknavin Mikko Aution Instagram Storiesissa on ollut pätkiä pohjoisen reissusta Hyundai Konalla. Menomatkan ihanuutta oli joulun tienoilla ja nyt tänään on ollut paluumatkaa. Vielä muutaman tunnin näkyy alusta saakka tarinaa paluumatkasta. Nimimerkki mikkoau. Tuollaiseen pitkään matkailuun talvella sähköauto ei kyllä videoiden perusteella vielä sovellu.. Osittain johtuu latauspisteiden ongelmista, kuten tarinassa ilmeni usein. Ilman lämmitystä joutui ajamaan pakkasessa latauspisteiden välillä säästääkseen akkua. Rekka-autot ohittelivat ohituskaistoilla kun nopeuskin oli mitä oli. 9,5h kului lopulta 470km matkalle.
 
Se on kumma, että yksikään reportteri ei tee juttua sähköautolla työmatkailusta, esim. parikymmentä kilometriä suuntaansa, plus kauppareissuista ymv. mitä nyt normaali perheellinen tekee päivittäin.

Olisi vissiin liian sähköautomyönteistä jotta saisi klikkejä?
 
Kyllähän tuosta kovasti tulee sellainen olo, että Tesla on vielä huolettomin sähköauto matkustukseen. Pyhätunturille etelästä ajaessa varmaankaan koko matkaa ei voisi tehdä Superchargerien avulla, mutta tänä vuonna taitaa Iihin avautua Supercharger ja sen jälkeen Superchargereiden avulla pääsee jo varsin pohjoiseen.

Itselle ei Teslaa tule kun ei rahat riitä, mutta kävin eilen kokeilemassa Konan lämpenemistä kun oli kovat pakkaset ja satuin sopivasti kulkemaan autoliikkeen ohi. Kylmältähän tuo tuntui ennen lämpenemistään ja esilämmityksen puute nousi suuremmaksi miinukseksi kuin mitä se aiemmin oli. Nykyisessä autossa on kangaspenkit ja etäohjattava Webasto joten ero esittelyauton nahkapenkkeihin tuntui suurelta.

Ensi viikolla on yön yli koeajo ja sen jälkeen voi jatkaa asian miettimistä lisää.
 
Se on kumma, että yksikään reportteri ei tee juttua sähköautolla työmatkailusta, esim. parikymmentä kilometriä suuntaansa, plus kauppareissuista ymv. mitä nyt normaali perheellinen tekee päivittäin.

Olisi vissiin liian sähköautomyönteistä jotta saisi klikkejä?

Kyllä mun mielestä sähköautoja usein kehutaankin noissa jutuissa. Mutta jos ajo olisi pelkkää lyhyttä ajoa tulisi autoa ajatella muutenkin sitten ns. kakkosautona. Ykkösauto + hinnat alkaen 40ke kakkosauto ei ihan taida olla realismia valtaosalle suomalaisista.
 
Kyllä mun mielestä sähköautoja usein kehutaankin noissa jutuissa. Mutta jos ajo olisi pelkkää lyhyttä ajoa tulisi autoa ajatella muutenkin sitten ns. kakkosautona. Ykkösauto + hinnat alkaen 40ke kakkosauto ei ihan taida olla realismia valtaosalle suomalaisista.

Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.
 
Eikös se ole järkevämpää ostaa sitten se plugin hybridi.

Halvempi hinta, akkuja vähän lisäpainoa tuomassa. Työmatkat ja kauppareissut sähköllä ja pitkät lapinreissut menee sitten bensalla, joissa silloinkin akusto vähentää kulutusta jne.

Turha olisi ostaa max 30km matkoille 50ke sähköautoa.(käytännössä työmatka 10km/ suunta)

Siihen riittäisi joku kiinalainen sähkökottero missä range 50km ja hintalappu 10k :)
 
Eikös se ole järkevämpää ostaa sitten se plugin hybridi.

Halvempi hinta, akkuja vähän lisäpainoa tuomassa. Työmatkat ja kauppareissut sähköllä ja pitkät lapinreissut menee sitten bensalla, joissa silloinkin akusto vähentää kulutusta jne.

Turha olisi ostaa max 30km matkoille 50ke sähköautoa.(käytännössä työmatka 10km/ suunta)

Siihen riittäisi joku kiinalainen sähkökottero missä range 50km ja hintalappu 10k :)

Niin riittäisi. Mutta kun tänne Suomeen tuodaan vaan noita 60 kWh akuilla varustettuja, 50k€ maksavia vehkeitä. Käytettynä sentään saa jo sopuhintaan i3 bemaria, B250 mersua ja toki vanhempia Leafeja.
 
Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Tämä. Muistan lukeneeni jotain tilastoa, että keskimääräinen ajosuorite tässä maassa on jossain 15tkm korvilla vuodessa, joten senkin perusteella kuvittelis pienemmän rangen riittävän useimmille ihmisille.

Suurin osa (karkeasti arvioiden n.85%) mun ajoista onnistuis ~60km todellisella ympärivuotisella rangella, n. 95% 100km rangella ja 99% 200km rangella (tai 99,9% 250km rangella). Ilman yhtään latausta päivän aikana siis. Jos lataus vielä onnistuis yön yli kotona niin se helpottais elämää ihan pirusti kun ei tarttis jonotella bensa-asemille tankkailemaan vaan vois töiden jälkeen tuupata piuhan kiinni ja akku olis aamulla täysi.
 
Kyllä mun mielestä sähköautoja usein kehutaankin noissa jutuissa. Mutta jos ajo olisi pelkkää lyhyttä ajoa tulisi autoa ajatella muutenkin sitten ns. kakkosautona. Ykkösauto + hinnat alkaen 40ke kakkosauto ei ihan taida olla realismia valtaosalle suomalaisista.

Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.

Kyllä nimen omaan nämä voivat se ykkös autoki olla helposti. Meidän taloudessa vaimon kanssa on omat autot ja ajot on päivittäin sen hiukan yli 20km suuntansa. Itselläni vielä vähemmän mutta se on pointti että kyllä ne päivittäiset kilsat varmaan suurimmalla jää +-30km ajoihin per päivä. Näihin sopii sitten nämä pistokehybriditkin hyvin :)

Mitä lataukseen tulee niin yöksi laittaa lataukseen tämmöisen yksivaihesen 3.7kw ja 7.6kw akku on helposti täynnä aamulla eikä ole kallista.

Ratkaisin tuon vikavirtasuojakytkin asiankin niin että kun autotallissa jo oli 3x16A voimapistorasia, siihen kytkin siirrettävän työmaakeskuksen jossa 2kpl 3-vaihe paikkoja ja 4kpl 16A schuko paikkoja. Nuo kaikki sen vikavirtakytkimen takana +schukot omilla 16A sulakkeillaan. Siihen sitte yhteen schuko paikkaan Thebenin kellokytkin ja autolataukseen ajastetuksi välille 22-7 (yö/halvempi sähkö)

Myöhemmin jos tulee tarvetta isommalle latausvirralle eli tässä tapauksessa isoin olisi 11kw (3x16A) niin tohon keskukseen vaan kiinni eBaystä 11kw latausasema :) Eikä tarvi murehtia vikavirtakytkimen puutteesta tai sähkärin asennuksen maksamisesta, plug and play =)

22kw ei onnistu tuosta vaan koska taloudessa isommat paukut 3x25A....
 
Siihen sitte yhteen schuko paikkaan Thebenin kellokytkin ja autolataukseen ajastetuksi välille 22-7 (yö/halvempi sähkö)
Laskitko että paljonko edes teoriassa säästät lataamalla vain öisin?
Itseä häiritsisi, että auto ei ole välttämättä aina latautunut. Jos on vaikka töistä tullut kotiin, ja illalla lähtisi taas johonkin, niin akku on puolillaan.
 
Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.
Näinhän se on, tosin itselläni valitettavasti juuri päinvastainen tilanne. Ajan käytännössä vain pitkiä matkoja ja nekin täysin random paikoissa ja yleensä paikoissa joissa ei minkäänlaista latausmahdollisuutta ole. Sähköauto olisi kyllä kiva, mutta tarvitsisin ihan minimissään 500km rangen talvikeleillä, muuten ei vaan käy ja mielellään pitäisi olla pidempikin range.

Kaupassakäynnit ym. hoidan kävellen tai polkupyörällä ja muutenkaan en tarvitse vapaa ajalla autoa käytännössä koskaan. Työmatkankin menen pyörällä tai metrolla jos menen toimistolle.
 
Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.
Millä tavalla sähköauto pitäisi mielestäsi mitoittaa: päivittäin <50km, 1-2x kk 250km moottoritievauhtia?
 
Laskitko että paljonko edes teoriassa säästät lataamalla vain öisin?
Itseä häiritsisi, että auto ei ole välttämättä aina latautunut. Jos on vaikka töistä tullut kotiin, ja illalla lähtisi taas johonkin, niin akku on puolillaan.

Vielä paha sanoa ja laskutkin hiukan kesken mutta suurinpiirtein voisi sanoa että tolla ns kalliimmalla sähköhinnalla 7.6kw n 0:sta täyteen lataus maksaisi 80centtiä ja yöllä 60centtiä. Sitten jossain maksullisissa julkisissa lataus olisi jotain 1.5euron luokkaa. Toki erikseen hankittu kaapelikin maksaa.

Ostin Briteistä EV Cables puljusta 3.5m 32A type 2 type 2 kaapelin 177eurolla jolla teoriassa voi siis 1 vaiheella ladata jotain 7.4kw mutta omassa 225xe:ssä ei siitä ole iloa kuin sen 3.7kw verran..
 
Aika halpaa sähköä jos 7,6kW maksaa päivällä 80 senttiä jos sähköenergia ja siirto on 9,5snt. Täällä hyvä jos saisi edes yösähköllä tuohon hintaan. :)

Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä miten sähköautojen akkukapasiteetti kestää pidemmässä juoksussa Suomen vaihtelevissa oloissa. Varman 10 vuoden päästä saa jo kohtuu hyvää statistiikka riittävän isolla otannalla. Nykyisellään on vain lähinnä yksittäistapauksista tietoa. Toki esim. aiemmin muutamaankin kertaa puhutut Tesla omistajien raportoimat tiedot antaa jotain osviittaa yleisesti. Vielä kun samanlaista dataa saisi kylmistä ilmanoloista pidemmältä ajanväliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.
Käyttäjiä on niin monenlaisia. Kun itse asuu täällä "pohjoisessa" eli Oulussa, niin täältä nyt on ihan joka paikkaan kaupungin ulkopuolelle sen 100+ kilometriä. Sen verran pieni kaupunki tämä onneksi sisäisesti on, että jos ei tarvitse kuljettaa mitään, niin pyörällä ehtii mihin vain. Mutta yllättävän pitkiä matkat ovat sitten, kun oikeasti pitää johonkin lähteä.

Käsitteenä ykkös-/kakkosauto on vanhahtanut, kun periaatteessa niille arkipäivän lyhyille ajoille (työmatkat, lapset tarhaan, kaupassakäynnit, harrastuksiin kuljetukset) tosiaan riittäisi pieni ja yksinkertainen sähkäri, pidemmille matkoille sitten pitäisi olla rangea, mukavuutta, kuormanvetokykyä, tilaa jne. Molemmin päin ajateltuna erillisistä autoista toinen on aina liian kallis käyttömääriinsä nähden, jos sille ei ole käyttöä tarpeeksi usein. Jos kahdelle autolle ei ole tarvetta, jonkinlainen kompromissi sen yhden kanssa on tehtävä. Hyvin optimoitu hybridi toimisi ainakin omassa käytössä parhaiten, jos vielä saisi pakotettua arkiajot sähkölle.
 
Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.

Totta tuokin, mutta jos itselleni tulee yllättäen esim. 300km matka toisaalle, en ainakaan itse jaksa millään tavalla ruveta ottamaan selville, että kuinka monta tuntia ajomatka pitenee, koska latausasemia pitäisi etsiä. Sitten jos käy oikein huono tuuri, se julkinen latauspiste onkin käytössä, niin siinä sitten jonotellaan auton latausvuoroa kuin polttoainetta 70-luvun öljykriisin aikana. Itselläni päivittäiset työajot + harrastukset on luokkaa 50 - 150km riippuen mihin täytyy mennä. Eli rangea pitäisi olla sen 200km noin vähintään, ettei tarvitse huolehtia notta riittääkö akku.

Ja autoilusta haen itselleni helpoutta, mukavuutta ja joustavuutta. Jos autolla ei pääse kuin 200km yhdellä kertarykäisyllä ja sitten odotellaan pari tuntia akkujen lataamista, siitä puuttuu vallan se helppous, mukavuus ja joustavuus - eli käytännössä koko auton olemassaolon oikeuttava peruste.
 
Laskeskelin että aivan minimissään tarvitsisi 142 km kantamaa yhteen edestakaiseen matkaan. Tuohon sitten muut päivittäiset ajot päälle. Latausmahdollisuutta ei ole.

Koska harvoin tarvitsen autoa, niin perus hybridi olisi se kaikkein paras vaihtoehto itselle. Kulutus vähän pienenisi bensaan verrattuna ja varsinkin kaupunkilulutus. Ei kumminkaan kannata vaihtaa autoa vielä, koska nyt käytössä on hyvin eco diesel, joka on vielä pakuksi muutoskatsastettu. Varsinkin samankokoinen iso hybridi veisi kumminkin enemmän bensaa. Täytyisi siis samalla vaihtaa autoa kaksi kokoluokkaa pienempiin autoihin, eli Hyundai Kona kokoisiin pikkuautoihin. Siltikin bensankulutus olisi luultavasti suurempaa kuin dieselin.

Ladattava hybridi on siitä vähän huono, että ei sitä kumminkaan jaksaisi ladata ja usein polttis täytyy olla käytössä, että matkustamoon saa lämpöä. Perus hybridi olisi myös halvempi.
 
Se Björn testaili jotain Kiaa vähän nopeemmalla tiellä pidemmällä matkalla.

1.5h ajoa ja 1h latausta tai jotai sellast :)


 
Ladattava hybridi on siitä vähän huono, että ei sitä kumminkaan jaksaisi ladata ja usein polttis täytyy olla käytössä, että matkustamoon saa lämpöä

Mikäs iso vaiva se on kun auton on saanut talliin, avaa latausluukun ja ottaa latauskaapelin seinältä käteen ja kytkee autoon??

Lämpimästä n 15c tallista kun lähtee niin ei tarvi esilämmitystä ja autossa tarkenee akullisen matkan, tosin pakkasessa lyhyen sellaisen. Tuo on kyllä tosi että jos auto ulkona kylmässä ni ei akuilla lämmitetä sisätiloja, tuohan on sähköautojen "ongelma" ellei esilämmitä. Polttiksesta kun sitä hukkalämpöä tulee. Pistokehybridissä ei kovalla pakkasessa edes käynnisty pelkillä akuilla, siinä sitä lämpöä sitten saadaan kunnes akut lämpee tarpeeksi, toki kulutus. Näin olen ymmärtänyt, ei kunnollista omaa kokemusta ainakaan vielä.
 
Yllättävän vähän on ärsyttänyt tuo piuhan kiinni laittaminen aina kun auton ajaa pihaan. Ei oikeastaan ollenkaan.

Tosiaan plugaria ostaessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan ostaa sellainen josta löytyy sähköajon pakottaminen. Tällaisen vanhemman Outlanderin kanssa kun lähtee käymään lähikaupassa pakkaskeleillä, niin mennään meno ja paluu bensalla. Kulutuksen ollessa ~10 l/100km tietokoneen mukaan.
Uudemmasta löytyy käsittääkseni EV-nappi. Vanhempaan voi taas ostaa kolmannen osapuolen palikan, joka estää polttiksen käynnistymisen.

@Makro16 Ostin itse myös piuhan julkisista pisteistä lataamista varten. Mutta hiukan se tuntuu virheostokselta. Edullisempaa ajaa bensalla, kuin maksaa kalliista sähköstä. Vielä saa k-kaupoista ilmaista sähköä, siellä tuota on tullut käytettyä.
 
Mietein tuota 80% suomalaisista ajaa alle 50km päivittäin väittämää. Jos 17tkm on keskimääräinen ajosuorite joka pääasiassa arjeksi toteutuu niin se tarkoittaa hiukan yli 65km ajopäivässä. Ja jollei kotimaan matkailuakaan kesälomalla nousee vähentyneiden ajopäivien myötä lähelle 71km ajopäivässä. Jos toi 17tkm jakautuisi tasaisesti joka päivälle olis sekin melkein 47km päivä.

Joten se 20% suomalaisista ajaa sitten todella älyttömästi jos 80% ajaa alle 50km päivässä. Ei kuulosta realistiselta väitteeltä. Olisko joku paikallinen tilastoharha tai vedetty hatusta.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla sähköauto pitäisi mielestäsi mitoittaa: päivittäin <50km, 1-2x kk 250km moottoritievauhtia?

Tuohon tarpeeseen voisi pistokehybridi olla paras vaihtoehto. Riittävällä rangella varustettu täyssähkö on ehkä noilla ajoilla turhan kallis.
 
Mietein tuota 80% suomalaisista ajaa alle 50km päivittäin väittämää. Jos 17tkm on keskimääräinen ajosuorite joka pääasiassa arjeksi toteutuu niin se tarkoittaa hiukan yli 65km päivässä. Ja jollei kotimaan matkailuakaan kesälomalla nousee yli 71km päivässä. Jos toi 17tkm jakautuisi tasaisesti joka päivälle olis sekin melkein 47km päivä.

Joten se 20% suomalaisista ajaa sitten todella älyttömästi jos 80% ajaa alle 50km päivässä. Ei kuulosta realistiselta väitteeltä. Olisko joku paikallinen tilastoharha tai vedetty hatusta.

Keskimääräinen ajosuorite vuodessa on 18tkm, joka on n. 50 km päivässä. Suurimpana osana päivistä ajetaan vähemmän, koska erilliset reissut, kesämökkeily ymv. nostaa tuota keskiarvoa.

Ei siis tarkoita, että 80% ajaa joka päivä alle 50 km, mutta päivittäinen työmatka on alle tuon.
 
Keskimääräinen ajosuorite vuodessa on 18tkm, joka on n. 50 km päivässä. Suurimpana osana päivistä ajetaan vähemmän, koska erilliset reissut, kesämökkeily ymv. nostaa tuota keskiarvoa.
Ei ne yksittäiset mökkireissut niin tiheitä ole ja vuodessa noin kuukausi on sitäkin ettei töissä käydä. Etelästä pohjoiseen parin viikon reissukin saattaa sen 2tkm tehdä eikä se ole kuin vähän runsas 10% vuotuisista vuotuisista ajoista. Aavistuksen reippaammin kuin aika joka ollaan vuodessa pois töistä.
 
Tässä jo näitä hyviä pointteja tullutkin esille. Omat autot on olleet siellä n. 25-35ke hintaluokassa ja olen mielestäni saanut rahalle jokseenkin vastinetta. Nyt jos miettisi vaihtoa saman hintaluokan sähköautoon, niin ei kiitos. Vaivattomuus ja helppous aika tärkeitä seikkoja. En vaan voi kuvitella lataavani autoa montaa tuntia jossain ABC:n pihalla ja suunnitella matkaa latausasemien mukaan. Nykyäänhän polttoainetta saa sen verran tiheään, ettei tarvi miettiä ja tankkaus käy 5 minuutissa.

Kun sähköauton latauspisteitä on suurinpiirtein yhtä paljon, kuin polttoaineen jakelupisteitä nyt ja akun saa 80% 30 minuutissa sekä range vähintään 500km talvella, niin voin alkaa harkita sähköautoa. Tällä hetkellä ei houkuttele ollenkaan.
 
Ei ne yksittäiset mökkireissut niin tiheitä ole ja vuodessa noin kuukausi on sitäkin ettei töissä käydä. Etelästä pohjoiseen parin viikon reissukin saattaa sen 2tkm tehdä eikä se ole kuin vähän runsas 10% vuotuisista vuotuisista ajoista. Aavistuksen reippaammin kuin aika joka ollaan vuodessa pois töistä.
Äkkiä laskettuna meillä mökki-, sukulointi- ja hiihtolomareissuista tulee vuosittain sellainen 5000-6000 km ajoa (n. 5x mökille, 2x anoppilaan, 1x Pohjois-Suomeen). Tämä onkin meillä jo puolet auton vuosittaisesta ajosuoritteesta kun työmatkoja sillä ei liikuta metriäkään.

Tuo viisi kertaa vuodessa mökille ei edes ole kovin paljon - monet suhaa moninkertaisia määriä. Toki matkat on aika erilaisia, meillä sellainen kai vähän keskimääräistä pidempi 200km suuntaansa.

Suurin osa autoista on suurten kaupunkien lähialueilla (työmatkat ei ole pitkiä), joten ihan uskottava tuo väite max 50km päivittäisestä arkiajosta mielestäni on.
 
Keskimääräinen ajosuorite vuodessa on 18tkm, joka on n. 50 km päivässä. Suurimpana osana päivistä ajetaan vähemmän, koska erilliset reissut, kesämökkeily ymv. nostaa tuota keskiarvoa.

Ei siis tarkoita, että 80% ajaa joka päivä alle 50 km, mutta päivittäinen työmatka on alle tuon.
Riippuu myös sillä, että puhutaanko mediaani vai keskiarvo ajosuoritteesta.

Jos on 10 autoilijaa, joista 9 ajaa 10tkm vuodessa ja yksi taksikuski, joka posottaa 110tkm, niin mediaani ja yleisen ajomäärä on 10tkm, mutta keskiarvo on 20tkm.

On vähän porukkaa jotka ajavat valtavia kilsamääriä ja paljon porukkaa jotka ajavat vähän. Vähän ajavat pitävät mediaanit pieninä, mutta paljon ajavat taksarit ja lapin asujat sitten nostavat keskiarvoja siitä mediaanista ylöspäin.
 
Tässä jo näitä hyviä pointteja tullutkin esille. Omat autot on olleet siellä n. 25-35ke hintaluokassa ja olen mielestäni saanut rahalle jokseenkin vastinetta. Nyt jos miettisi vaihtoa saman hintaluokan sähköautoon, niin ei kiitos. Vaivattomuus ja helppous aika tärkeitä seikkoja. En vaan voi kuvitella lataavani autoa montaa tuntia jossain ABC:n pihalla ja suunnitella matkaa latausasemien mukaan. Nykyäänhän polttoainetta saa sen verran tiheään, ettei tarvi miettiä ja tankkaus käy 5 minuutissa.

Kun sähköauton latauspisteitä on suurinpiirtein yhtä paljon, kuin polttoaineen jakelupisteitä nyt ja akun saa 80% 30 minuutissa sekä range vähintään 500km talvella, niin voin alkaa harkita sähköautoa. Tällä hetkellä ei houkuttele ollenkaan.
Sähköauton latauspisteitähän on Suomessa enemmän kuin polttoaineen jakelupisteitä, aivan ylivoimaisella enemmistöllä. Melkein jokaisen omakotitalon pihassa on lataustolppa tai jopa useampia sähköautolle, josta saa ilman mitään muutosta tarpeeksi sähköä normaalin suomalaisen ajosuoritteen tarvitsemaan lataukseen.

20tkm vuodessa = ~ 3500kWh sähköä, mihin riittää helposti jopa vaivaineni 8A pistoke, kunhan auton akku tarpeeksi iso antamaan tarpeeksi puskuria.

Esim. Konalla tuollainen onneton 8A rimpulapistoke riittää "normaaleilla" ajoilla aivan kaikkeen, jopa niihin kesämökkimatkoihin.
Äkkiä laskettuna meillä mökki-, sukulointi- ja hiihtolomareissuista tulee vuosittain sellainen 5000-6000 km ajoa (n. 5x mökille, 2x anoppilaan, 1x Pohjois-Suomeen). Tämä onkin meillä jo puolet auton vuosittaisesta ajosuoritteesta kun työmatkoja sillä ei liikuta metriäkään.

Tuo viisi kertaa vuodessa mökille ei edes ole kovin paljon - monet suhaa moninkertaisia määriä. Toki matkat on aika erilaisia, meillä sellainen kai vähän keskimääräistä pidempi 200km suuntaansa.
Tämä on muuten varmaan huonoin kuviteltavissa oleva käyttöskenaario sähköautolle. Vähän ajoa, josta iso osa pitkää matkaa. Juuri se käänteinen mihin sähköauto nykyisellään on parhaimmillaan...

Jos haluaa sähköautoilla, niin käytetty 24kwh leaffi kauppareissuautoksi nuo 8 kertaa vuodessa vuokra-autolla. Auton vuokraaminen on vaan suomessa etenkin sesonkina niin kallista, ettei se ole taloudellisesti kannattavaa. Ainoa järkevä tapa tuo olisi jos voisi luopua autosta kokonaan, jolloin säästäisi helposti pari tonnia vuodessa pääoma- ja vakuutuskuluissa, joilla kyllä vuokraakin sitten niiksi pariksi päiväksi auton.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauton latauspisteitähän on Suomessa enemmän kuin polttoaineen jakelupisteitä, aivan ylivoimaisella enemmistöllä. Melkein jokaisen omakotitalon pihassa on lataustolppa tai jopa useampia sähköautolle, josta saa ilman mitään muutosta tarpeeksi sähköä normaalin suomalaisen ajosuoritteen tarvitsemaan lataukseen.

20tkm vuodessa = ~ 3500kWh sähköä, mihin riittää helposti jopa vaivaineni 8A pistoke, kunhan auton akku tarpeeksi iso antamaan tarpeeksi puskuria.

Esim. Konalla tuollainen onneton 8A rimpulapistoke riittää "normaaleilla" ajoilla aivan kaikkeen, jopa niihin kesämökkimatkoihin.
Kaikki vaan eivät asu aina omakotitalossa.

Itsekin voisin jättää auton lataukseen lähi abc:lle ja kävellä kotiin. Tuossa abc:llä ei vaan latausasemaa ole. Lisäksi sitten se, että siinä abc:llä se sähkön lataaminen on luultavasti kallista. Perus hybridi olisi siitä hyvä, että jäisi se lataaminen pois.

Toki jos sähköautot tuosta kokoajan halventuu, niinkuin varmasti tapahtuukin, niin kyllä sähkiksellä mieluummin ajaisi.

Paras vaihtoeto olisi saada se 2 tunnin lämmitystolppa latauskäyttöön ja sähkömittari siihen. Tai sitten joku latausasema tai useampia siihen pihaan ja asukkaat saisi käydä sitten tarpeen mukaan lataamassa ja siitä tulisi sitten lasku. Tuo vaan vähän hankalaa, jos latauspaikat joskus ruuhkautuu.
 
Kaikki vaan eivät asu aina omakotitalossa.

Itsekin voisin jättää auton lataukseen lähi abc:lle ja kävellä kotiin. Tuossa abc:llä ei vaan latausasemaa ole. Lisäksi sitten se, että siinä abc:llä se sähkön lataaminen on luultavasti kallista. Perus hybridi olisi siitä hyvä, että jäisi se lataaminen pois.

Toki jos sähköautot tuosta kokoajan halventuu, niinkuin varmasti tapahtuukin, niin kyllä sähkiksellä mieluummin ajaisi.

Paras vaihtoeto olisi saada se 2 tunnin lämmitystolppa latauskäyttöön ja sähkömittari siihen. Tai sitten joku latausasema tai useampia siihen pihaan ja asukkaat saisi käydä sitten tarpeen mukaan lataamassa ja siitä tulisi sitten lasku. Tuo vaan vähän hankalaa, jos latauspaikat joskus ruuhkautuu.
Sähköauto ei sovellu oikein ihmisille joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Tai sitten pitää tosiaan olla töissä latausmahis tai joku supercharger lähellä ja ei pulaa rahasta.

Itse uskon, että ongelma on lähinnä taloyhtiöiden yhtiömuodssa. Kun taloyhtiöiden tehtävä ei ole tuottaa voittoa, niin niiden ei kannata oikeastaan latauspalveluita asukkaille tarjota.

Jos taloyhtiön tehtävä olisi voiton teko ja innokkaana asukkaana ilmottaisit, että olisit valmis vuokraamaan latauspaikan, niin siellä kyllä isännöitsijä hyvin nopeasti räknäisi, että millä rahalla palvelu tuottaa voittoa taloyhtiölle ja ilmoittaisi hinnan. Nyt kun rahan tekoa ei kuulu yrityksen toimenkuvaan, niin miksi he tekisivät sen? Kauhea vaiva ja mitään hyötyä ei ole kenellekään, paitsi sinulle. Tulee vaan kuluja ja vaivaa.
 
Sähköauto ei sovellu oikein ihmisille joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Tai sitten pitää tosiaan olla töissä latausmahis tai joku supercharger lähellä ja ei pulaa rahasta.

Itse uskon, että ongelma on lähinnä taloyhtiöiden yhtiömuodssa. Kun taloyhtiöiden tehtävä ei ole tuottaa voittoa, niin niiden ei kannata oikeastaan latauspalveluita asukkaille tarjota.

Jos taloyhtiön tehtävä olisi voiton teko ja innokkaana asukkaana ilmottaisit, että olisit valmis vuokraamaan latauspaikan, niin siellä kyllä isännöitsijä hyvin nopeasti räknäisi, että millä rahalla palvelu tuottaa voittoa taloyhtiölle ja ilmoittaisi hinnan. Nyt kun rahan tekoa ei kuulu yrityksen toimenkuvaan, niin miksi he tekisivät sen? Kauhea vaiva ja mitään hyötyä ei ole kenellekään, paitsi sinulle. Tulee vaan kuluja ja vaivaa.
Jep. Sähköautot kun on niin tosi harvinaisia. Täällä alueella on 7 sähköautoa, mutta luultavasti ne asuvat sitten omakotitalossa. Liikenteessä olen nähnyt vain Model S autoja.

2024-2025 eli 5-6 vuoden päästä jo tilanne voisi olla vähän eri. Silloin pitäisi olla sähkiksiä aika usealta valmistajalta. Siitä vielä 2030, niin alkaisi olla jo suht hyvin käytettyjäkin.

VAG lupaili myyvänsä viimeiset bensat ja dieselit 2040. Eli joskus 2050 ei oikein enää polttiksia olisi.
 
Sähköauto ei sovellu oikein ihmisille joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Tai sitten pitää tosiaan olla töissä latausmahis tai joku supercharger lähellä ja ei pulaa rahasta.

Itse uskon, että ongelma on lähinnä taloyhtiöiden yhtiömuodssa. Kun taloyhtiöiden tehtävä ei ole tuottaa voittoa, niin niiden ei kannata oikeastaan latauspalveluita asukkaille tarjota.

Jos taloyhtiön tehtävä olisi voiton teko ja innokkaana asukkaana ilmottaisit, että olisit valmis vuokraamaan latauspaikan, niin siellä kyllä isännöitsijä hyvin nopeasti räknäisi, että millä rahalla palvelu tuottaa voittoa taloyhtiölle ja ilmoittaisi hinnan. Nyt kun rahan tekoa ei kuulu yrityksen toimenkuvaan, niin miksi he tekisivät sen? Kauhea vaiva ja mitään hyötyä ei ole kenellekään, paitsi sinulle. Tulee vaan kuluja ja vaivaa.
Kyllähän noille latausmahdollisuuksille taloyhtiöissä tässä lähitulevaisuudessa laskea jotai arvonlisäystä asuntoon. Varsinki asuntojavuokraavat haluavat niitä koska kun nuo halpenee ja yleistyy alkaa sillä olla väliä vuokraamisessa.
 
Kyllähän noille latausmahdollisuuksille taloyhtiöissä tässä lähitulevaisuudessa laskea jotai arvonlisäystä laskea asuntoon. Varsinki asuntojavuokraavat haluavat niitä koska kun nuo halpenee ja yleistyy alkaa sillä olla väliä vuokraamisessa.
Jos 51% taloyhtiön osakkaista vastustaa kaikkia investointeja, potentiaalisista tuotoista välittämättä, niin minkäs teet. Aika usein on tuo tilanne, että vaikka osakkaat lupaisivat maksaa kaikki kulut, niin silti vastaus on ei.
 
Se on kumma, että yksikään reportteri ei tee juttua sähköautolla työmatkailusta, esim. parikymmentä kilometriä suuntaansa, plus kauppareissuista ymv. mitä nyt normaali perheellinen tekee päivittäin.

Olisi vissiin liian sähköautomyönteistä jotta saisi klikkejä?

Onhan noita ollut jo useampaankin kertaan, mutta pitäpä uutisoimista tuossa on? Päivittäiseen kohtuumatkan työmatka-autoiluun sähköauton range riittää hyvin, ja sen käytännössä kaikki aiheesta yhtään kiinnostuneet tietävät, lähinnä tuo matka-ajon käytännön totutuminen on se joka kiinnostaa. Teoriassa sähköautolla ajaa vaikka maailman ympäri, mutta miten pidemmät ajomatkat ihan käytännössä toteutetaan on se joka kiinnostaa lukijoita/katsojia, josta syystä aiheesta myös tehdään juttuja.

Reportterin ensimmäinen sääntö: kirjoita mitä ihmiset haluavat lukea.

Ykkösauto + hinnat alkaen 40ke kakkosauto ei ihan taida olla realismia valtaosalle suomalaisista.

Siksi sähköauton kanssa noi autot kannattaakin swapata keskenään. Ykkösautoksi pieni sähköllä toimiva kauppakassi, ja kakkosautona iso vanhempi auto.

Käytännössä voi olla että isännän itsetunto ei riitä siihen että "muija kuskaa mukuloita isommalla autolla millä itse ajaa".

Eikös se ole järkevämpää ostaa sitten se plugin hybridi.

Halvempi hinta, akkuja vähän lisäpainoa tuomassa. Työmatkat ja kauppareissut sähköllä ja pitkät lapinreissut menee sitten bensalla, joissa silloinkin akusto vähentää kulutusta jne.

Turha olisi ostaa max 30km matkoille 50ke sähköautoa.(käytännössä työmatka 10km/ suunta)

Ogelmahan noissa nykyplugareissa pääsääntöisesti on se että se sähkörange on ihan naurettavan pieni. Tuolla 10km työmatkalla se pääsääntöisesti tietysti riittää, mutta melko harvalla noin lyhyt työmatka on. Kenties ne jotka autoileva liityntäpysäköintipaikalle.

Mä en ole tutustunut tähän uuteen päästönormiin, onko siinä vipua joka tekisi autovalmistajille pidemmän sähkörangen tekemisen mielekkäämmäksi, vanhan normin mukaanhan se luokkaa 50km teoreettinen, käytännön 25km oli se johon mormi ohjasi.

Ratkaisin tuon vikavirtasuojakytkin asiankin niin että kun autotallissa jo oli 3x16A voimapistorasia, siihen kytkin siirrettävän työmaakeskuksen jossa 2kpl 3-vaihe paikkoja ja 4kpl 16A schuko paikkoja. Nuo kaikki sen vikavirtakytkimen takana +schukot omilla 16A sulakkeillaan. Siihen sitte yhteen schuko paikkaan Thebenin kellokytkin ja autolataukseen ajastetuksi välille 22-7 (yö/halvempi sähkö)

Myöhemmin jos tulee tarvetta isommalle latausvirralle eli tässä tapauksessa isoin olisi 11kw (3x16A) niin tohon keskukseen vaan kiinni eBaystä 11kw latausasema :) Eikä tarvi murehtia vikavirtakytkimen puutteesta tai sähkärin asennuksen maksamisesta, plug and play =)

22kw ei onnistu tuosta vaan koska taloudessa isommat paukut 3x25A....

Jos sulla on se sukolaturi, niin myös pelkkään sukorasiaan myydään vikiksiä.

Yleisesti noissa sähköautojen latauspisteiden vikavirtasuojissa pitäisi olla myös tuki tasavirran tunnistukselle, perus vikikset ei tunnista tasavirtavuotoa.

Tuo on mulle hieman hämärä juttu, ohjeissa lukee että pitäisi olla se B-tyypin tasavirran tunnistava vikavirtasuoja, mutta silti kaupassa on myynnissä latausasemia joissa on sisäinen A-tyypin vikis. Vai koskeeko tuo B-tyypin vikis vain julkisia latausasemia, koska jos tuo vikiksella varustettu asema on tarkoitus laittaa B-tyypin vikiksen taakse, niin eihän sillä latausaseman vikiksellä ole mitään funkiota...
 
Jos 51% taloyhtiön osakkaista vastustaa kaikkia investointeja, potentiaalisista tuotoista välittämättä, niin minkäs teet. Aika usein on tuo tilanne, että vaikka osakkaat lupaisivat maksaa kaikki kulut, niin silti vastaus on ei.
Taloyhtiölaki on tuossa vittumainen. Jos taloyhtiö asentaa jonkin osakkaan parkkipaikalle latausaseman, vaikka niin että se osakas maksaakin sen asennustyön ja käyttökulut, pitää taloyhtiön vaadittaessa asentaa kaikille halukkaille se samoin ehdoin. Käytännössä jos kaikki haluavatkin sen latausaseman sen kustannukset ei pysy enää samana, koska sähköliittymä ja syöttökaapelit yms loppuvat kesken.

Tuon takia taloyhtiön pitäisi tehdä latausasema 100% omalla kustannuksellaan ja vuokrata sitä, mutta tuo edellyttää sitä alkuinvestointia ja sitten muutama 60 ja kuoleman välillä oleva jäärä sinne taloyhtiöön, niin eihän niillä ole mitään intressejä nostaa taloyhtiön arvoa, koska eivät siitä itse kostu mitään jne...
 
Sähköauton latauspisteitähän on Suomessa enemmän kuin polttoaineen jakelupisteitä, aivan ylivoimaisella enemmistöllä. Melkein jokaisen omakotitalon pihassa on lataustolppa tai jopa useampia sähköautolle, josta saa ilman mitään muutosta tarpeeksi sähköä normaalin suomalaisen ajosuoritteen tarvitsemaan lataukseen.

20tkm vuodessa = ~ 3500kWh sähköä, mihin riittää helposti jopa vaivaineni 8A pistoke, kunhan auton akku tarpeeksi iso antamaan tarpeeksi puskuria.

Esim. Konalla tuollainen onneton 8A rimpulapistoke riittää "normaaleilla" ajoilla aivan kaikkeen, jopa niihin kesämökkimatkoihin.

Tämä on muuten varmaan huonoin kuviteltavissa oleva käyttöskenaario sähköautolle. Vähän ajoa, josta iso osa pitkää matkaa. Juuri se käänteinen mihin sähköauto nykyisellään on parhaimmillaan...

Jos haluaa sähköautoilla, niin käytetty 24kwh leaffi kauppareissuautoksi nuo 8 kertaa vuodessa vuokra-autolla. Auton vuokraaminen on vaan suomessa etenkin sesonkina niin kallista, ettei se ole taloudellisesti kannattavaa. Ainoa järkevä tapa tuo olisi jos voisi luopua autosta kokonaan, jolloin säästäisi helposti pari tonnia vuodessa pääoma- ja vakuutuskuluissa, joilla kyllä vuokraakin sitten niiksi pariksi päiväksi auton.

Tarkoitin tuossa nyt lähinnä jotain 90+kw latureita, jotka lataisivat vähintäänkin 95+kw akkuja, joita pidän miniminä. Noita ei sitten ihan joka taloudesta löydykään. 3-4kw latailu kotona tai maksimissaan se 11kw on naurettavaa, jos puhutaan noista 95kw+ akuista, etenkin kun tankkaus on se 5min max.
 
Tarkoitin tuossa nyt lähinnä jotain 90+kw latureita, jotka lataisivat vähintäänkin 95+kw akkuja, joita pidän miniminä. Noita ei sitten ihan joka taloudesta löydykään. 3-4kw latailu kotona tai maksimissaan se 11kw on naurettavaa, jos puhutaan noista 95kw+ akuista, etenkin kun tankkaus on se 5min max.
Miksi 3-4kw lataus on naurettavaa? Sehän on tuplasti enemmän kuin suurin osa ihmisistä tarvitsee.

8h latausta päivässä 8A virtaan rajoitetulla shukotöpselillä tuottaa 365*8h*8A*230V = 5370kWh latausenergiaa.

16kwh keskimääräisellä kulutuksella sähköauto liikkuu tuolla latausmäärällä 33tkm, eli about tuplat suomalaiseen keskimääräiseen ajosuoritteeseen verrattuna.

Ja tuo siis ultrahitaalla 8A shukolla.
 
Tuo on mulle hieman hämärä juttu, ohjeissa lukee että pitäisi olla se B-tyypin tasavirran tunnistava vikavirtasuoja, mutta silti kaupassa on myynnissä latausasemia joissa on sisäinen A-tyypin vikis. Vai koskeeko tuo B-tyypin vikis vain julkisia latausasemia, koska jos tuo vikiksella varustettu asema on tarkoitus laittaa B-tyypin vikiksen taakse, niin eihän sillä latausaseman vikiksellä ole mitään funkiota...
B- tyyppi on parempi, mutta A- tyyppi on myös hyväksytty, jos on varmistettu että se toimii annetuissa rajoissa myös tasavirta-alueella. Näin se oli muistaakseni määritelty.
 
Jos sulla on se sukolaturi, niin myös pelkkään sukorasiaan myydään vikiksiä.

Yleisesti noissa sähköautojen latauspisteiden vikavirtasuojissa pitäisi olla myös tuki tasavirran tunnistukselle, perus vikikset ei tunnista tasavirtavuotoa.

Tuo on mulle hieman hämärä juttu, ohjeissa lukee että pitäisi olla se B-tyypin tasavirran tunnistava vikavirtasuoja, mutta silti kaupassa on myynnissä latausasemia joissa on sisäinen A-tyypin vikis. Vai koskeeko tuo B-tyypin vikis vain julkisia latausasemia, koska jos tuo vikiksella varustettu asema on tarkoitus laittaa B-tyypin vikiksen taakse, niin eihän sillä latausaseman vikiksellä ole mitään funkiota...

Joo tiedän että noitakin on, tälläinen keskus on parempi ja monipuolisempi.

B- tyyppi on parempi, mutta A- tyyppi on myös hyväksytty, jos on varmistettu että se toimii annetuissa rajoissa myös tasavirta-alueella. Näin se oli muistaakseni määritelty.

Mitenhän tuon saisi varmistettua? Itellä on 40A vikavirtasuojakytkin. Uskon silti että oli se sitten B tai A niin on se silti parempi kuin ei olisi lainkaan. Todennäköisesti se latausasema siinä kärvähtää eka jolloinka B tai A reagoi siihen ihan varmasti.
Onkohan tuosta jo jotain oikeeta dataa että tarviiko sitä VVK:ta siinä välissä "oikeasti" etenkin kun eihän sellaista ennenkään ole tarvittu, vanhemmissa taloissa ainakaan. Nykyäänhän tota vvk:ta taidetaan tuputtaa jo jokaiselle valaisimellekkin erikseen... :/
 
Itselläni ajo on lähes pelkkää kaupunkipyöritystä ja mökillekin on vaivaiset 50 km. Tutkimusten mukaan 80% suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km. Eli kyllä niillä "ykkösautoillakin" ajetaan tässä maassa enimmäkseen korttelirallia.

Jostain syystä silti sähköauto pitäisi ilmeisesti mitoittaa sen yhden vuosittaisen lapinreissun mukaan ja loput 95% vuoden kilometreistä ajellaan painava akku turhana painolastina.
Ei sen tarvi olla edes siihen vuosittaiseen lapinreissuun. Kuten tuossa Mikko Aution Instagram tarinassa ajettiin 470 km (Konan ilmoitettu toimintasäde yhdellä latauksella on tuota luokkaa), niin autoa joutui oikeasti latailemaan pahimmillaan muutamien kymmenien kilometrien välein tuossakin matkassa. Pikalaturien määrä oli vain melko suppea pysähdyspisteillä. Tai sitten ne eivät toimineet. Joten peruslatureilla valitettavasti joutui latailemaan, ja taukojen pituudet kasvoivat.. Pikalaturillakin ladatessa sai pitää ihan kunnon lounastaukoja.

Itse olen melko tavisautoilija. Päivässä tulee 50km työmatkoja, ja ajelut onkin suurimmaksi osaksi siinä. Tältä osin sähköauto voisi olla passeli. Kuitenkin kuukausittain tulee muutamia kertoja sellaista 200-300km päiväajoa naapuripitäjiin, tällöin se toimintasäde on varsin nafti varsinkin näin talvioloissa. Vaikka toki autoa voi ladata lyhyissä pätkissä määränpäässäkin pikalaturein tms. Lisäksi asun kerrostalossa, jossa tulee tuon @Pakana mainitsemat ongelmat vastaan. Taloyhtiön pitäisi tehdä isoja investointeja, jotta kotona lataaminen olisi mahdollista. Ellei valtio lähde tukemaan isolla budjetilla taloyhtiöiden sähkölatauspaikkoja, niin en usko sähköautoilun kovin nopeasti yleistyvän kerrostaloasukkaiden keskuudessa. Tällä hetkellä ajelen bensa-autolla, jossa mun ajossa keskikulutus 4,9 litraa sadalla ja tänäänkin tankkasin 95:sta hintaan 1,299€/litra. Toistaiseksi todella halpaa ja huoletonta ajamista tämä.
 
Dzeeta puhut siis Teslan superlatureista =) jaTesla S/X autoista kun muista ei noita lukemia löydä. Audikaan kun ei oo 95kW+ akuiltaan.
Minulla S P85D Teslallla tuo 11kW on ollut ihan riittävä kotona ja mökillä. Ehkä olenkin pervessit tai ET kun tuo riittää. Täällä sekoitetaan kotilataus ja julkinen pikalataus monesti.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla sähköauto pitäisi mielestäsi mitoittaa: päivittäin <50km, 1-2x kk 250km moottoritievauhtia?

Jos lasket 25 kWh/100km keskikulutukseksi moottoritienopeudella, niin Konan 64 kWh pitäisi riittää myös tuohon 250 km motaria.
Tuo on aika kova kulutus jo ja on helposti uskottavasti vähemmänkin. Kesällä nostaa siis nopeus ja talvella taasen alempi nopeus kompensoituu muilla kasvavilla ajovastuksilla tai pakkasen vaatimalla lämmityksellä.

btw, tuo 250 km motoria on aika hyvä saavutus Suomessa, kun pisin moottoritie Turusta Vaalimaalle on 350 km, eikä silläkään saa/pysty 120 km/h ajamaan koko matkaa. Muut ovatkin sitten aika paljon lyhyempiä. Onkohan Helsinki Ylöjärvi toiseksi pisin 180 kilometrillään?

Mutta siis jonkin verran sähköautoilleena sanoisin, että jos tuolla moottoritieajelulla yksikin pikalataus on jonkin asteinen ongelma, niin Kona 64 kWh, Tesla tai muu tulossa olevista yli 64 kWh akkuisista. Ei esim Leaf 40 kWh. Leaf 40 kWh:lla TRE-HKI, eli noin 180 km menee vähän turhan jännäksi lopussa, ellei malta pysähtyä esim. vartin kahvi/vessatauolle lataamaan pikalatausta.
 
Näinhän se on, tosin itselläni valitettavasti juuri päinvastainen tilanne. Ajan käytännössä vain pitkiä matkoja ja nekin täysin random paikoissa ja yleensä paikoissa joissa ei minkäänlaista latausmahdollisuutta ole. Sähköauto olisi kyllä kiva, mutta tarvitsisin ihan minimissään 500km rangen talvikeleillä, muuten ei vaan käy ja mielellään pitäisi olla pidempikin range.

Kaupassakäynnit ym. hoidan kävellen tai polkupyörällä ja muutenkaan en tarvitse vapaa ajalla autoa käytännössä koskaan. Työmatkankin menen pyörällä tai metrolla jos menen toimistolle.
Sinunkin kaltaista ajoprofiilia on monilla ja kun ovat suosituksiani kyselleet, olen kyllä rehellisesti sanonut, että en voi suositella sähköautoa. Kaasuauto voisi olla hyvä, jos tankkausasemia sattuu kodin tai useimmin toistuvien suuntien reiteille sopivasti. Tai sitten plugarikin kannattaa selvittää.

Toinen on tuttavat, jotka oikeasti perustellusti tarvitsevat vetomassaa toistuvasti esimerkiksi hevosharrastukseensa, mutta eivät voi tai halua investoida Model X:ään (tai jatkossa e-troniin).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom