Keskustelua hybridiautoista

Sulake palanut, jossain jokin työ menossa, tai vahingossa sammutettu. Tuolla valojen ottamalla teholla ei paljoa sähköautoa ladata. Liikkeeseen perustuvat valotkin olisi voineet olla kyseessä, mutta niiden tosiaan pitäisi syttyä jos sinne menee liikuskelemaan.
Ihan vitsillä tämän jutun heitin. Mutta on kyllä osoittautunut vakavaksi aiheeksi tämä sähköautoilu. :)
 
Ihan vitsillä tämän jutun heitin. Mutta on kyllä osoittautunut vakavaksi aiheeksi tämä sähköautoilu. :)

Joo on tää netti vaan jännä paikka. Ensin lukee että "1.1.2019 ruvetaan verottamaan sähköautoja" jonka ihminen luettuaan sanoo ensimäiseksi sähköauton omistajalle että nytkö ne niitä verottaa vaikka kyseessä työpaikka verotus asia :facepalm:

Sitten yksi teksti jossa meni talo pimeäksi kun sähköauto oli latauksessa. No, sen jälkeen kun ihmiset näkee sähköautot latauksessa jossain pimeässä nurkassa, sähköautot poltti sulakkeet :facepalm:

Ei voi kuin ihmetellä, ei mulla muuta, yritetään jatkaa järkevää keskustelua mutta oli ihan pakko :wtf:
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.
 
Tämä vain vahvistaa käsityksen siitä, että nyt myytävät sähköautot ovat 8 vuoden päästä romurautaa sillä siihen mahtuu monta faceliftiä ja useampia teknisiä harppauksia.
Jos sähköautojen myynti on tällä hetkellä rajusti tarjontarajoitteista ja tarjonta kasvaa hitaasti, niin minusta se lähinnä kannattelee käytettyjen hintoja.

Ainakin Teslat ovat pitäneet nähdäkseni kohtuu hyvin arvonsa. 5v vanhoista Tesloista on lähtenyt about puolet arvosta, eikö se ole normaalia parempi saavutus 100k autoille? BMW 7-sarjalaisista ja jostain S-mersuista sulaa varmaan enemmänkin?
 
Autoja valmistetaan tilauksesta.

Toroidion -sähköautoja aletaan valmistaa tänä vuonna, kertoo Länsi-Uusimaa-lehti.
Autoa on kehitetty Raaseporissa, mutta tarkkaa valmistuspaikkaa ei paljasteta.
Toroidioneja valmistetaan tilauksesta, ja auton hinta on 250 000 euroa.
Vuotuinen valmistusmäärä on maksimissaan 75 kappaletta.
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.

Matka ei näköjään ole pitkä, oman 225xe:n akku ei suuntansa tuota ainakaan kestä, etenkään talvella. Toki auto moodissa menisi pienellä, toisaalta tuossahan on motaria joka on paha akulle, kylmän lisäksi. Kai tuohon joku Leaf/Kona voisi mennä? Hybridi varmaan siinä ja siinä, etenkin kun et voi töissä ladata autoa. Kuinkas paljon sähkö kotona maksaa ja asutko omakotitalossa, sekin vaikuttaa mitkä mahdollisuudet kotona on :)

Nyt katoin tarkemmin mitä sähkö maksaa itellä kaikkine siirtoineen sähkön hintoineen veroineen per kwh =13cent. No, jos pelkällä akulla riittää siirtymät niin on vielä edullista ja varmaan yhdistetyssäkin moodissa.
Tänään täällä Eurajoella jäätävä litra hinta 95 ja dieselillä, 1.529e ABC kylmiksellä. Molemmilla siis sama, huh O_o
 
Mitä uutta noissa Nissanin ruostumisessa on? Samalla tavalla ne ruostui siellä -80 luvulla kuin 2018.
Samaa ajattelin että Nissan on ollut perinteisestikin herkkä ruostumaan. Leafin kohdalla varmaan säästösyistä jätetty suojaamatta, että autosta ei tulisi liian kallis.
 
Samaa ajattelin että Nissan on ollut perinteisestikin herkkä ruostumaan. Leafin kohdalla varmaan säästösyistä jätetty suojaamatta, että autosta ei tulisi liian kallis.

No itsellä on kokemusta useammasta Nissanista (enemmän/vähemmän ruostumista) eli pari 80-luvulta ja kaksi 90-luvun puolelta. Mutta luulis tehtaalle maksavan ne aineet vähän eri kuin pienissä määrissä ostettaessa.
 
Mitä uutta noissa Nissanin ruostumisessa on? Samalla tavalla ne ruostui siellä -80 luvulla kuin 2018.

Sama juttu kuin Fordeissakin. 90-luvun lopulta ainakin ovat ruosteessa ollet kaikki. Mazda samaa kastia. Tuohonhan vaikuttaa aika paljon, jotta pestäänkö autoa kuinka usein. On mullakin fiiatteja ollut muutaman vuoden ikäisenä ruosteessa ja nyt 9-vuotiaana oli ainoastaan lokarissa kun ei ollut kuraläppiä.

Onko muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?
 
muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?
Leaf ja Kaskai on ainakin halpoja autoja. Syy varmaan raha, ja ruostesuojaus tehdään vaan nopeasti huitaisten, tai ei ollenkaan. Myös Kiassa on näkynyt ruostetta ja se oli tuolla listalla. Ford on parantanut, mutta näköjään tuo uusi Focus olisi taas aika huono. Ford Ecosport taitaa olla taas halpamaan malli, niin siltä ei voinut odottaakaan mitään huippua.

Ranskikset on yleensä hyviä. Esim Renault, Peugeot, Citroen. Galvanoitu kori pitäisi olla. Silti yksi Citroen on listattu, että aika suuria mallikohtaisia erojakin. Omassa 18v Peugeotissa kynnykset on vaatineet korjausta, mutta muualta kori on aika hyvin kestänyt. Alfa Romeo oli aivan kaamea Peugeotiin verrattuna. :)

Nissanilta kyllä odottaisi pientä petrausta tuon Leafin kohdalla, tai sitten täytyy itse teettää hyvä ruostesuojaus. Olisi autoa pitemmäksi aikaa.
 
Leaf ja Kaskai on ainakin halpoja autoja. Syy varmaan raha, ja ruostesuojaus tehdään vaan nopeasti huitaisten, tai ei ollenkaan. Myös Kiassa on näkynyt ruostetta ja se oli tuolla listalla. Ford on parantanut, mutta näköjään tuo uusi Focus olisi taas aika huono. Ford Ecosport taitaa olla taas halpamaan malli, niin siltä ei voinut odottaakaan mitään huippua.

Ranskikset on yleensä hyviä. Esim Renault, Peugeot, Citroen. Galvanoitu kori pitäisi olla. Silti yksi Citroen on listattu, että aika suuria mallikohtaisia erojakin. Omassa 18v Peugeotissa kynnykset on vaatineet korjausta, mutta muualta kori on aika hyvin kestänyt. Alfa Romeo oli aivan kaamea Peugeotiin verrattuna. :)

Nissanilta kyllä odottaisi pientä petrausta tuon Leafin kohdalla, tai sitten täytyy itse teettää hyvä ruostesuojaus. Olisi autoa pitemmäksi aikaa.
Uudessa autossa vaan saat välillä punnita takuu vai suojaus. Vaakakupissa vaikuttaa kyllä se ettei se ruoste hevillä läpi saakka takuu aikana tule vaikka täysin ruosteessa olisi.
 
Nyt Nissanilla on hinnastossa myös 62 kWh malli. 48 200€, eli ei mikään erityisen halpa ole. Konaan verrattuna Leaf on tietysti isompi auto.

Screenshot_2019-01-09_113115.jpg
 
Onko muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?
Eiköhän se syy ole sama kun aina eli raha. Halvalla kun tekee niin tulee halpaa. Ja toisaalta kuka haluaa ajaa rusteisella katiskalla? Ei kukaan joten mitä nopeammin auto ruostuu niin sitä nopeammin ostetaan uusi, joten ihan win win tilanne autokaupalle, mutta kuluttajille ei tietenkään ole. Toki tuossa sitten maineensa lokaa moni valmistaja kanssa mutta kun kaikki tekee samaa kuraa niin pakko vaan valita huonojen autojen joukosta joku jos auton haluaa kun hyviä ei tehdä.
 
Onko muuten mitään syytä olemassa, miksi nykypäivänä ruoste on jotenkin iso ongelma vieläkin? Säästetään kuluissa? Säästetään luonnossa? Mikä se syy on?

Säästetään rahaa, auton painossa säästyy, pienempi kulutus. Ympäristonäkökohdat, onhan noi myrkyllisiä. Samalla autosta tulee meluisampi, ja ruoste ei ole nyt mikään imagonkohottaja kenellekään valmistajalle.
Taisi olla aika että suomessa maahantuojan piti suojata autot, laittaa roiskeläpät jne... eipä enää.
 
Nyt Nissanilla on hinnastossa myös 62 kWh malli. 48 200€, eli ei mikään erityisen halpa ole. Konaan verrattuna Leaf on tietysti isompi auto.

Screenshot_2019-01-09_113115.jpg

Kiva, että kehittävät mutta kyllä tuo hinta saa taas kämmenen hakeutumaan otsalle. Vähän talvirengasta päälle ja ollaan yli 50 000 eurossa. Se on aivan jäätävä summa tämäntyyppisestä autosta. Premium-merkin hinta, Nissanin auto. Täytyy tosissaan toivoa, että jossain vaiheessa akkujen hinta laskee, koska tämä nykyinen value proposition on aika heikko.
 
Kiva, että kehittävät mutta kyllä tuo hinta saa taas kämmenen hakeutumaan otsalle. Vähän talvirengasta päälle ja ollaan yli 50 000 eurossa. Se on aivan jäätävä summa tämäntyyppisestä autosta. Premium-merkin hinta, Nissanin auto. Täytyy tosissaan toivoa, että jossain vaiheessa akkujen hinta laskee, koska tämä nykyinen value proposition on aika heikko.
Tässä on myös se syy, miksi Tesla ei ehkä monesta tunnukaan niin kalliilta. Eivät ne verrokit niin paljon halvempia meinaan ole.
 
Matka ei näköjään ole pitkä, oman 225xe:n akku ei suuntansa tuota ainakaan kestä, etenkään talvella. Toki auto moodissa menisi pienellä, toisaalta tuossahan on motaria joka on paha akulle, kylmän lisäksi. Kai tuohon joku Leaf/Kona voisi mennä? Hybridi varmaan siinä ja siinä, etenkin kun et voi töissä ladata autoa. Kuinkas paljon sähkö kotona maksaa ja asutko omakotitalossa, sekin vaikuttaa mitkä mahdollisuudet kotona on :)

Nyt katoin tarkemmin mitä sähkö maksaa itellä kaikkine siirtoineen sähkön hintoineen veroineen per kwh =13cent. No, jos pelkällä akulla riittää siirtymät niin on vielä edullista ja varmaan yhdistetyssäkin moodissa.
Tänään täällä Eurajoella jäätävä litra hinta 95 ja dieselillä, 1.529e ABC kylmiksellä. Molemmilla siis sama, huh o_O

Tuo juuri mietityttää, että menettääkö hyödyn kun joutuisi ajamaan auto moodissa. Hintojen puolesta Kona on ainakin uutena liian kallis ja plug-in malleista olen käytettyjä lähinnä seurannu (225xe, Passat/Golf GTE, Mini).

11,5 cent näytti olevan viime laskun kWh hinta kaikkinensa. Kohde on rivitalo ja laturille saa todella helposti sähköt (taloyhtiön sähkökaappi ~1m päässä autosta :)).

Tiedä olisiko tähän saumaan paras vaihtoehto Toyota/Lexus itselataava täyshybridi :D Muutaman vuoden päästä voi katsella isommalla rangella olevia plugareita.
 
Jonkin aikaa on ollut muodissa minusta huoltovarmuuden ja asiakaspalvelunkin kannalta typerä ajatus siitä että minkäänlaisia varastoja ei pidetä. Ajatus siitä että uutta saa tilalle aina "juuri oikeaan aikaan" (JIT) on jonkun pellepelottoman keksimä ja muiden apinoima logistiikkahömpötys. Tuo junien hyödyntäminen ei tästä näkökulmasta käy siksi, että se on lastaus- ja purkuaikoineen liian hidas kuljetusmuoto, kun sen asian voisi nähdä niinkin että se tavara on varastoituna hieman pidempään kun sen matka kestää hiukan kauemmin.

Tälläinen "rauhallinen logistiikka" sopisi hyvin vessapapereille ja hernekeittopurkeille ym. ei kovin kiireelliselle tavaralle ja (kiireelliset) postipaketit, leivät ym tuoretuotteet menisivät edelleen kumipyörillä. Siinä olisi Postillekin yksi lisäsauma veloittaa 1e/paketti lisää kumipyöräkuljetuksesta vs. hitaampi junarahti :D

Vähän lähempää alkuperäistä aihetta: Mitä mieltä olette vuokrasähköauton hinnoittelusta: Asukkaiden palvelut paranevat entisestään – nyt vuokrattavissa yhteisautoja! |
Koodi:
8 e / 1h
25 e / 4 h
35 e / 10 h
50 e / 24 h

Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D
Ei nuo hinnat kalliita ole. Jos tunnin aikana ajaa 20km on hinta 0.4e/km.
 
Onhan tuo halpaa jos vertaa autovuokraamoiden hintoihin ja lisäksi ne on heti saatavilla "omalta" parkkipaikalta, mutta eihän noilla tosiaan mitä arkiajoja ole tarkoitettukaan ajamaan. Lisäksi yhdessä noista kohteista asuneena niin kaikki palvelut löytyy yhden kuseman matkan päästä että kyllä kaupasta isommatkin kassit jaksaa kantaa tarvittavan matkan.
 
https://jalopnik.com/volkswagen-will-sell-some-of-its-new-electric-cars-for-1830316736 WV:n vuoden 2020 suunnitelma vaikuttaa varsin uuden kuplan oloiselta, takavetoisena. Jos hinnoittelu pysyy n. 23 000 euron tasossa, se on myös varsinainen Leafin tappaja.
Akkujen vaihdosta sitten n. 8-10 vuoden kuluttua ja helppoudesta täällä on väitelty myös. Ei tällaisen auton alla olevan pultatun paketin vaihto kovin kummoinen operaatio olisi!

WV akku.jpg
 
Uudessa autossa vaan saat välillä punnita takuu vai suojaus. Vaakakupissa vaikuttaa kyllä se ettei se ruoste hevillä läpi saakka takuu aikana tule vaikka täysin ruosteessa olisi.

Osallistun näin sivusta seuraajana tähän sen verran, ettei ruostesuojauksen pitäisi katkaista auton takuuta.

Tectyl LongLife -ruosteenestokäsittely on hyvä tehdä ennen auton käyttöönottoa tai viimeistään kahden vuoden ikäisenä. LongLife-käsittely ylittää FI-sertifiointivaatimukset. Käsittely on myös autonvalmistajien hyväksymä, jolloin auton omat takuut säilyvät edelleen. Käsittelyssä kaikki suojausta vaativat kohteet käydään läpi kahteen kertaan ja vaativammat kohteet kolmeen kertaan.
 
Taisi olla aika että suomessa maahantuojan piti suojata autot, laittaa roiskeläpät jne... eipä enää.

Roiskeläppäpakko saisi olla nykypäivänäkin. Ei tartte mitään kumimattoja olla jotka viistää maata, vaan ihan pienetkin riittäisi...
 
Osallistun näin sivusta seuraajana tähän sen verran, ettei ruostesuojauksen pitäisi katkaista auton takuuta.
Olen kyllä tietoinen tuosta. Mutta ei pidä ihan kaikkien suhteen paikkaansa eikä oliskaan mieltä kirjoitella niitä tuohon tekstiin kun ne voi kertoa tarjousta kysellessä. Noi takuuajan käsittelyt on myös aika rajoittuneita eikä vastaa täyskäsittelyä. Itsellä on uudet käyneet noi käsittelyt kun näen muutenkin yhtä tyhjän kanssa sen puhkiruostumistakuun. Jos sen aikana ruostuu niin virhevastuunkin pitäisi jo puuttua asiaan. Kuitenkin kun saat todistella ihan yhtä paljon ettei ole kiveniskeymästä tms. lähtenyt et aivan sama onko takuu vai virhevastuu.
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.

Plugarihan sopii kaikkeein. Jos se on hankintahintahaarukassa edes jotenkin, ja sen pystyy kotona lataamaan, niin silloin se kannattaa hankkia. Eihän siitä mihinkään pääse että plugari kuluttaa selkeästi vähemmän polttoainetta, ja vaikka sähkö olisi loppussakin, niin ei se sen enempääkään kuluta kuin polttis. Käytännössä pieni co2 päästö tekee sen hankinnasta ja ylläpidostakin jos ei havempaa, niin ei ainakan kalliimpaa kuin perus pottiksesta.

Ainoana autona täyssähköauto tuottaa ongelmia, ellei sitten tosiaan halua sopeutua auton ehtoihin. Plugarihan on tekninen kompromissi, mutta käyttäjälle ainoa huono puoli siinä on se että sellaista ei välttämättä ole suunnitellussa hintahaaarukassa tarjolla.
 
Plugarihan sopii kaikkeein. Jos se on hankintahintahaarukassa edes jotenkin, ja sen pystyy kotona lataamaan, niin silloin se kannattaa hankkia.
Eh, pitäähän sillä myös pystyä ajamaan tietty määrä sähköajoa per aikayksikkö, jotta korkeampi hankintahinta tulee kuolletetuksi.
 
Eh, pitäähän sillä myös pystyä ajamaan tietty määrä sähköajoa per aikayksikkö, jotta korkeampi hankintahinta tulee kuolletetuksi.
Ei niissä aina ole korkeampi hankintahinta.
Outlanderissa on ainakin bensamallissa hinnat aivan samaa luokkaa kuin hybrideissä. Hybrideissä usein vielä paremmat varusteet, kun vakiona lähtee Instyle varustetasosta. Tämä siis käytetyissä.

PHEV Instyle 90 000km, 25 700e vs Bensa Intense 76 000km, 26 900e
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD **NELIVETO, CRUISE, PERUUTUSKAMERA** Maastoauto 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mitsubishi Outlander 2,0 MIVEC Intense CVT AT 4WD 5P Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Kun eri voimalinjojen hankintahintoja vertailee, niin mielestäni pitäisi pysyä uusien autojen hinnoissa. Käytettyjen autojen hintoja vertaillessa alkaa olemaan jo muuttujia aika paljon, mikä tekee vertailusta vielä hankalampaa.

Lisäksi jos tuon vertailee noita kahta Outlanderia, niin Outlander plugin-hybridin ostaminen uutena tuon perusteella on täysin järjetöntä, jos korkeamman hankintahinnan lisäksi arvokin putoaa paljon nopeammin kuin bensaversiolla.
 
Plugarihan sopii kaikkeein. Jos se on hankintahintahaarukassa edes jotenkin, ja sen pystyy kotona lataamaan, niin silloin se kannattaa hankkia. Eihän siitä mihinkään pääse että plugari kuluttaa selkeästi vähemmän polttoainetta, ja vaikka sähkö olisi loppussakin, niin ei se sen enempääkään kuluta kuin polttis. Käytännössä pieni co2 päästö tekee sen hankinnasta ja ylläpidostakin jos ei havempaa, niin ei ainakan kalliimpaa kuin perus pottiksesta.

Ainoana autona täyssähköauto tuottaa ongelmia, ellei sitten tosiaan halua sopeutua auton ehtoihin. Plugarihan on tekninen kompromissi, mutta käyttäjälle ainoa huono puoli siinä on se että sellaista ei välttämättä ole suunnitellussa hintahaaarukassa tarjolla.

Näinhän se on. Tuo Mitsubishin hybridi on tai olis kans mielenkiintonen auto plugarina. Ainoastaan sen laiskahko kiihtyvyys sai kallistumaan bemarin puolelle =)
 
Miten muistelin että esim BMW 330e oli samoissa hinnoissa tai halvempi kuin 320i kiitos pienemmän veron?
 
Sähköautot eivät tulekaan suunnitellussa aikataulussa?


Uusi raportti paljastaa – sähköauto-Suomi vielä kaukainen unelma: Latausjärjestelyjen osalta ”ei ole tehty mitään”


Sähköautoilu nousi näkyvästi tapetille, kun liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä julkaisi joulukuussa raportin, jossa visioitiin,
miten Suomessa päästäisiin hiilettömään liikenteeseen vuoteen 2045 mennessä.

Raportin mukaan vuonna 2030 uusista autoista jo 55 prosenttia tulisi olla sähköautoja. Vuonna 2040 uusista autoista sähköautoja olisi jo 90 prosenttia.
Loput kymmenen prosenttia olisi kaasuautoja.
 
Asuntoyhtiöissä se pullonkaula on. Täyssähköauton lataus vaatii isot tehot. Harvassa yhtiössä vielä nähdään tuo autopaikkojen sähkönsyötön parantamisen tarve ja merkitys yhtiön arvolle ja asunto-osakkeiden haluttavuudelle. Syynä kyllä sekin, että kaikkiin ns. perusparannuksiin on nykyään totuttu saamaan ainakin jonkinlaisia tukiaisia. Mutta kisa on alkamassa, väistämättä.
 
Kyllä tämän muna-kana-ongelman laittaisin enemmän siihen sähköautojen määrän ja saatavuuden piikkiin. Ei kai nyt taloyhtiö lähde vetämään osakkaiden rahoilla kenttää uusiksi, jos yhtiössä on 0-1 sähköautoa. Siinä vaiheessa kun sähköautoja alkaa toden teolla olla kuluttajien käsissä, syntyy myös motivaatiota parantaa asoy:n tolppaverkkoja. Ongelmatonta se ei toki ole silloinkaan, koska joku eläkeläisjääräyhtiö pyrkii säästämään sentin, vaikka voisi saada euron. Siinä mielessä myös lainsäädäntöä voisi miettiä kannustimeksi.
 
Taloyhtiöissä varmasti yleistyisi latauspistokkeet, jos ihmisillä olisi varaa sähköautoihin. Tällä hetkellä sähköautojen hinnat ovat niin kovat, että suurin osa suomalaisista voi vain haaveilla sellaisesta. Taloyhtiö joutuisi investoimaan latauspaikkoihin kymmeniä tuhansia euroja, varsinkin jos vanha sähköliittymä ei riitä usean auton lataamiseen. Tämä nostaisi sitten autopaikkavastikkeita niin paljon, ettei varmasti kukaan muu, kuin sähköauton omistava osakkeenomistaja hyväksyisi tuota. Jotta noihin tavotteisiin voisi päästä, niin valtion pitäisi tukea tuntuvasti taloyhtiöitä latauspaikkainvestoinneissa.
 
Asuntoyhtiöissä se pullonkaula on. Täyssähköauton lataus vaatii isot tehot. Harvassa yhtiössä vielä nähdään tuo autopaikkojen sähkönsyötön parantamisen tarve ja merkitys yhtiön arvolle ja asunto-osakkeiden haluttavuudelle. Syynä kyllä sekin, että kaikkiin ns. perusparannuksiin on nykyään totuttu saamaan ainakin jonkinlaisia tukiaisia. Mutta kisa on alkamassa, väistämättä.
Muistaakseni ARA myöntää avustuksia latauspisteiden rakentamiselle ja summakin oli muistaakseni 30 prosenttia kustannuksista mutta maksimissaan 90 000 euroa.

Edit: "Avustus on 35 % toteutuneista kustannuksista (sis. alv.), kuitenkin enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa latauspisteen vähintään viidelle autopaikalle.

Avustettavia kustannuksia ovat tarvekartoitus ja hankesuunnittelu, mikäli hanke toteutuu, sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt, putkitukset ja kaapeloinnit sekä niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt. Latauslaitteet voivat sisältyä tuen piiriin vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa."

Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen
 
Latauspaikan kustannus on omakotitalossa 1000-2000 euroa, jos paikka on kohtuu helposti johdotettavissa. Taloyhtiölle vedot maksanevat siitä 2000 eurosta ylöspäin paikkaa kohti. Kapasiteettia kun pitää olla enemmän ja/tai älykkäämpää tekniikkaa.

Siitä kun lähtee, että meidän kymmenen asunnon taloyhtiössämme jääräpäiden takia ei saatu vedettyä edes kuituliittymää (tulee tontin nurkalle asti, olisimme parin kaveruksen kanssa tehneet ilmaistyönä sisäverkon) koska asuntokohtainen 300 €:n kertakustannus ja 25 euroa/liittymä/kk oli liikaa. "Tämä 1Mbps mobiililiittymä toimii ihan hyvin". Kokonaiskustannus olisi ollut kuitulaitteesta, kuidun vedosta ja liittämisestä sekä taloyhtiön vastuulle tulleista kaapeleista ja liittimistä 3000 €:n luokkaa, joka sekin oli liikaa.

Meillä latausjärjestelmä vaatisi mahdollisesti uudet vedot kadulta taloyhtiölle, kaikki uusiksi taloyhtiön sähkökaapilta autotalleihin, ja joka talliin latauslaite tai pistoke. Ei tule tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Asuntoyhtiöissä se pullonkaula on. Täyssähköauton lataus vaatii isot tehot.
Ei kotilataus vaadi isoja tehoja. Jos auto on tyypilliseen tapaan 12 tuntia vuorokaudessa latauksessa kotona lataustolpassa kiinni, niin hitaallakin latauksella (esim. 8A) tulee 22 kWh per yö, jolla pääsee reilusti yli 100 kilometriä. Tämä siis toimii käytännössä taloyhtiöiden vakiosähköillä, kunhan vain se normaali 2h ajastin vaihdetaan latauspistokkeeseen. Pikalatausta voi sitten tarpeen mukaan harrastaa muualla kuin kotona.

Sitten on tietysti eri asia, että jos ajaa vaikkapa 200-300 km joka päivä, mutta tällaiset ajomäärät ovat aika kaukana keskiarvosta.
 
Eikös laki velvoita, että kaikkia taloyhtiön asukkaita kohdellaan tasa-arvoisesti. Eli jos yksi saa latauspistokkeen, niin muutkin voivat vaatia samaa. Sen takia voi myös olla aika penseä suhtautuminen, jos taloyhtiössä on yksi tai kaksi sähköautoilijaa.
 
Ei kotilataus vaadi isoja tehoja. Jos auto on tyypilliseen tapaan 12 tuntia vuorokaudessa latauksessa kotona lataustolpassa kiinni, niin hitaallakin latauksella (esim. 8A) tulee 22 kWh per yö, jolla pääsee reilusti yli 100 kilometriä. Tämä siis toimii käytännössä taloyhtiöiden vakiosähköillä, kunhan vain se normaali 2h ajastin vaihdetaan latauspistokkeeseen. Pikalatausta voi sitten tarpeen mukaan harrastaa muualla kuin kotona.
Sitten on tietysti eri asia, että jos ajaa vaikkapa 200-300 km joka päivä, mutta tällaiset ajomäärät ovat aika kaukana keskiarvosta.
Juurikin noin eli minäkin lataan pistokehybridini normaalista lämpötolpasta, jossa on kWh mittari lisävarusteena. Mutta 80-120 kWh/yö olisi aika ylivoimaista 16A yksivaiheisessa...
 
Taitaa myös aika monessa taloyhtiössä jäädä pääsulakkeet ja syötön koko pieneksi jos tehdään jokaiselle autopaikalle pikalataus isolla teholla.
 
Taitaa myös aika monessa taloyhtiössä jäädä pääsulakkeet ja syötön koko pieneksi jos tehdään jokaiselle autopaikalle pikalataus isolla teholla.
Miksi kotona pitäisi olla pikalataus? Eihän kotona ole bensa-asemaakaan. Jos kuitenkin laitetaan tarjolle vähän isompia lataustehoja, niin ihan hyvin voidaan säännöstellä tarjottavaa virtaa käytön mukaan, eli esim. aluksi korkealla teholla ja sitten lasketaan tehoja, jos latauspaikkoja on paljon käytössä.
 
Taloyhtiöhän voi tehdä päätöksen (noh riippuu toki miten paikat on jaettu yhtiöjärjestyksessä), että jokainen maksaa itse lataustolpan mikäli sitä tarvitsee ja taloyhtiö kustantaa sähkötyöt lataustolpan ja sähkökeskuksen väliltä mikäli jossain vaiheessa laskennallinen kuorma ylittää nykyisen kapasiteetin. Jokaisella on tolpassa sähkömittari ja taloyhtiö kerää sähköstä kuukausimaksua ja tasauslasku tehdään esimerkiksi vuoden välein.

Tuossa esimerkissä ei kaikkien osakkaiden tarvi heti osallistua kuluihin, mutta yhdenvertaisuus toteutuu. Tokihan tuon voi toteuttaa useammallakin tavalla eikä varmasti ole yhtä oikeaa tapaa. Tuossa nyt vain jäärät voivat olla isossa osassa huoletta, koska ei sähköautot yhtäkkiä yleisty ja mahdollisesti kulutkin tippuu kun latauspaikat yleistyy ja kilpailua tulee.
 
Miksi kotona pitäisi olla pikalataus? Eihän kotona ole bensa-asemaakaan. Jos kuitenkin laitetaan tarjolle vähän isompia lataustehoja, niin ihan hyvin voidaan säännöstellä tarjottavaa virtaa käytön mukaan, eli esim. aluksi korkealla teholla ja sitten lasketaan tehoja, jos latauspaikkoja on paljon käytössä.
Koska bensa-asemalle voi ajaa tankkaamaan autonsa täyteen kun siltä tuntuu, mutta sähköautoille ei riitä millään paikkoja eikä virtaa 2 tunnin "pikalatauksiin", eikä autoilijoilla riitä aikaa odotella latausta, jos kotona saa 12 tunnissa "jopa" 100 km edestä sähkö akkuun.

Ehkä kuitenkin ennen sähköautojen yleistymistä ehditään herätä vähän laajemmin siihen, että sähkön siirto ja varastointi suurissa määrissä pieneen autoon on mahdotonta.
 
Koska bensa-asemalle voi ajaa tankkaamaan autonsa täyteen kun siltä tuntuu, mutta sähköautoille ei riitä millään paikkoja eikä virtaa 2 tunnin "pikalatauksiin", eikä autoilijoilla riitä aikaa odotella latausta, jos kotona saa 12 tunnissa "jopa" 100 km edestä sähkö akkuun.
Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle. Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom