Keskustelua hybridiautoista

Matka ei näköjään ole pitkä, oman 225xe:n akku ei suuntansa tuota ainakaan kestä, etenkään talvella. Toki auto moodissa menisi pienellä, toisaalta tuossahan on motaria joka on paha akulle, kylmän lisäksi. Kai tuohon joku Leaf/Kona voisi mennä? Hybridi varmaan siinä ja siinä, etenkin kun et voi töissä ladata autoa. Kuinkas paljon sähkö kotona maksaa ja asutko omakotitalossa, sekin vaikuttaa mitkä mahdollisuudet kotona on :)

Nyt katoin tarkemmin mitä sähkö maksaa itellä kaikkine siirtoineen sähkön hintoineen veroineen per kwh =13cent. No, jos pelkällä akulla riittää siirtymät niin on vielä edullista ja varmaan yhdistetyssäkin moodissa.
Tänään täällä Eurajoella jäätävä litra hinta 95 ja dieselillä, 1.529e ABC kylmiksellä. Molemmilla siis sama, huh o_O

Tuo juuri mietityttää, että menettääkö hyödyn kun joutuisi ajamaan auto moodissa. Hintojen puolesta Kona on ainakin uutena liian kallis ja plug-in malleista olen käytettyjä lähinnä seurannu (225xe, Passat/Golf GTE, Mini).

11,5 cent näytti olevan viime laskun kWh hinta kaikkinensa. Kohde on rivitalo ja laturille saa todella helposti sähköt (taloyhtiön sähkökaappi ~1m päässä autosta :)).

Tiedä olisiko tähän saumaan paras vaihtoehto Toyota/Lexus itselataava täyshybridi :D Muutaman vuoden päästä voi katsella isommalla rangella olevia plugareita.
 
Jonkin aikaa on ollut muodissa minusta huoltovarmuuden ja asiakaspalvelunkin kannalta typerä ajatus siitä että minkäänlaisia varastoja ei pidetä. Ajatus siitä että uutta saa tilalle aina "juuri oikeaan aikaan" (JIT) on jonkun pellepelottoman keksimä ja muiden apinoima logistiikkahömpötys. Tuo junien hyödyntäminen ei tästä näkökulmasta käy siksi, että se on lastaus- ja purkuaikoineen liian hidas kuljetusmuoto, kun sen asian voisi nähdä niinkin että se tavara on varastoituna hieman pidempään kun sen matka kestää hiukan kauemmin.

Tälläinen "rauhallinen logistiikka" sopisi hyvin vessapapereille ja hernekeittopurkeille ym. ei kovin kiireelliselle tavaralle ja (kiireelliset) postipaketit, leivät ym tuoretuotteet menisivät edelleen kumipyörillä. Siinä olisi Postillekin yksi lisäsauma veloittaa 1e/paketti lisää kumipyöräkuljetuksesta vs. hitaampi junarahti :D

Vähän lähempää alkuperäistä aihetta: Mitä mieltä olette vuokrasähköauton hinnoittelusta: Asukkaiden palvelut paranevat entisestään – nyt vuokrattavissa yhteisautoja! |
Koodi:
8 e / 1h
25 e / 4 h
35 e / 10 h
50 e / 24 h

Omasta mielestäni vähän turhan kallista tuo lyhytvuokraus, sillä tunnissa ehtii ehkä pikaisesti käydä kaupassa mutta julkisilla sama reissu maksaa bussikortilla 2€. Harrastuksiin käymisessä tuo 4h olisi sopiva aika, mutta 25€/kerta on minusta ihan liikaa. Harmi, ettei ainakaan tällä hetkellä ole mitään joustavaa kuukausipakettia, jossa olisi puhelinliittymien tapaan minuutteja :D
Ei nuo hinnat kalliita ole. Jos tunnin aikana ajaa 20km on hinta 0.4e/km.
 
Onhan tuo halpaa jos vertaa autovuokraamoiden hintoihin ja lisäksi ne on heti saatavilla "omalta" parkkipaikalta, mutta eihän noilla tosiaan mitä arkiajoja ole tarkoitettukaan ajamaan. Lisäksi yhdessä noista kohteista asuneena niin kaikki palvelut löytyy yhden kuseman matkan päästä että kyllä kaupasta isommatkin kassit jaksaa kantaa tarvittavan matkan.
 
https://jalopnik.com/volkswagen-will-sell-some-of-its-new-electric-cars-for-1830316736 WV:n vuoden 2020 suunnitelma vaikuttaa varsin uuden kuplan oloiselta, takavetoisena. Jos hinnoittelu pysyy n. 23 000 euron tasossa, se on myös varsinainen Leafin tappaja.
Akkujen vaihdosta sitten n. 8-10 vuoden kuluttua ja helppoudesta täällä on väitelty myös. Ei tällaisen auton alla olevan pultatun paketin vaihto kovin kummoinen operaatio olisi!

WV akku.jpg
 
Uudessa autossa vaan saat välillä punnita takuu vai suojaus. Vaakakupissa vaikuttaa kyllä se ettei se ruoste hevillä läpi saakka takuu aikana tule vaikka täysin ruosteessa olisi.

Osallistun näin sivusta seuraajana tähän sen verran, ettei ruostesuojauksen pitäisi katkaista auton takuuta.

Tectyl LongLife -ruosteenestokäsittely on hyvä tehdä ennen auton käyttöönottoa tai viimeistään kahden vuoden ikäisenä. LongLife-käsittely ylittää FI-sertifiointivaatimukset. Käsittely on myös autonvalmistajien hyväksymä, jolloin auton omat takuut säilyvät edelleen. Käsittelyssä kaikki suojausta vaativat kohteet käydään läpi kahteen kertaan ja vaativammat kohteet kolmeen kertaan.
 
Taisi olla aika että suomessa maahantuojan piti suojata autot, laittaa roiskeläpät jne... eipä enää.

Roiskeläppäpakko saisi olla nykypäivänäkin. Ei tartte mitään kumimattoja olla jotka viistää maata, vaan ihan pienetkin riittäisi...
 
Osallistun näin sivusta seuraajana tähän sen verran, ettei ruostesuojauksen pitäisi katkaista auton takuuta.
Olen kyllä tietoinen tuosta. Mutta ei pidä ihan kaikkien suhteen paikkaansa eikä oliskaan mieltä kirjoitella niitä tuohon tekstiin kun ne voi kertoa tarjousta kysellessä. Noi takuuajan käsittelyt on myös aika rajoittuneita eikä vastaa täyskäsittelyä. Itsellä on uudet käyneet noi käsittelyt kun näen muutenkin yhtä tyhjän kanssa sen puhkiruostumistakuun. Jos sen aikana ruostuu niin virhevastuunkin pitäisi jo puuttua asiaan. Kuitenkin kun saat todistella ihan yhtä paljon ettei ole kiveniskeymästä tms. lähtenyt et aivan sama onko takuu vai virhevastuu.
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.

Plugarihan sopii kaikkeein. Jos se on hankintahintahaarukassa edes jotenkin, ja sen pystyy kotona lataamaan, niin silloin se kannattaa hankkia. Eihän siitä mihinkään pääse että plugari kuluttaa selkeästi vähemmän polttoainetta, ja vaikka sähkö olisi loppussakin, niin ei se sen enempääkään kuluta kuin polttis. Käytännössä pieni co2 päästö tekee sen hankinnasta ja ylläpidostakin jos ei havempaa, niin ei ainakan kalliimpaa kuin perus pottiksesta.

Ainoana autona täyssähköauto tuottaa ongelmia, ellei sitten tosiaan halua sopeutua auton ehtoihin. Plugarihan on tekninen kompromissi, mutta käyttäjälle ainoa huono puoli siinä on se että sellaista ei välttämättä ole suunnitellussa hintahaaarukassa tarjolla.
 
Plugarihan sopii kaikkeein. Jos se on hankintahintahaarukassa edes jotenkin, ja sen pystyy kotona lataamaan, niin silloin se kannattaa hankkia.
Eh, pitäähän sillä myös pystyä ajamaan tietty määrä sähköajoa per aikayksikkö, jotta korkeampi hankintahinta tulee kuolletetuksi.
 
Eh, pitäähän sillä myös pystyä ajamaan tietty määrä sähköajoa per aikayksikkö, jotta korkeampi hankintahinta tulee kuolletetuksi.
Ei niissä aina ole korkeampi hankintahinta.
Outlanderissa on ainakin bensamallissa hinnat aivan samaa luokkaa kuin hybrideissä. Hybrideissä usein vielä paremmat varusteet, kun vakiona lähtee Instyle varustetasosta. Tämä siis käytetyissä.

PHEV Instyle 90 000km, 25 700e vs Bensa Intense 76 000km, 26 900e
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD **NELIVETO, CRUISE, PERUUTUSKAMERA** Maastoauto 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mitsubishi Outlander 2,0 MIVEC Intense CVT AT 4WD 5P Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Kun eri voimalinjojen hankintahintoja vertailee, niin mielestäni pitäisi pysyä uusien autojen hinnoissa. Käytettyjen autojen hintoja vertaillessa alkaa olemaan jo muuttujia aika paljon, mikä tekee vertailusta vielä hankalampaa.

Lisäksi jos tuon vertailee noita kahta Outlanderia, niin Outlander plugin-hybridin ostaminen uutena tuon perusteella on täysin järjetöntä, jos korkeamman hankintahinnan lisäksi arvokin putoaa paljon nopeammin kuin bensaversiolla.
 
Plugarihan sopii kaikkeein. Jos se on hankintahintahaarukassa edes jotenkin, ja sen pystyy kotona lataamaan, niin silloin se kannattaa hankkia. Eihän siitä mihinkään pääse että plugari kuluttaa selkeästi vähemmän polttoainetta, ja vaikka sähkö olisi loppussakin, niin ei se sen enempääkään kuluta kuin polttis. Käytännössä pieni co2 päästö tekee sen hankinnasta ja ylläpidostakin jos ei havempaa, niin ei ainakan kalliimpaa kuin perus pottiksesta.

Ainoana autona täyssähköauto tuottaa ongelmia, ellei sitten tosiaan halua sopeutua auton ehtoihin. Plugarihan on tekninen kompromissi, mutta käyttäjälle ainoa huono puoli siinä on se että sellaista ei välttämättä ole suunnitellussa hintahaaarukassa tarjolla.

Näinhän se on. Tuo Mitsubishin hybridi on tai olis kans mielenkiintonen auto plugarina. Ainoastaan sen laiskahko kiihtyvyys sai kallistumaan bemarin puolelle =)
 
Miten muistelin että esim BMW 330e oli samoissa hinnoissa tai halvempi kuin 320i kiitos pienemmän veron?
 
Sähköautot eivät tulekaan suunnitellussa aikataulussa?


Uusi raportti paljastaa – sähköauto-Suomi vielä kaukainen unelma: Latausjärjestelyjen osalta ”ei ole tehty mitään”


Sähköautoilu nousi näkyvästi tapetille, kun liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä julkaisi joulukuussa raportin, jossa visioitiin,
miten Suomessa päästäisiin hiilettömään liikenteeseen vuoteen 2045 mennessä.

Raportin mukaan vuonna 2030 uusista autoista jo 55 prosenttia tulisi olla sähköautoja. Vuonna 2040 uusista autoista sähköautoja olisi jo 90 prosenttia.
Loput kymmenen prosenttia olisi kaasuautoja.
 
Asuntoyhtiöissä se pullonkaula on. Täyssähköauton lataus vaatii isot tehot. Harvassa yhtiössä vielä nähdään tuo autopaikkojen sähkönsyötön parantamisen tarve ja merkitys yhtiön arvolle ja asunto-osakkeiden haluttavuudelle. Syynä kyllä sekin, että kaikkiin ns. perusparannuksiin on nykyään totuttu saamaan ainakin jonkinlaisia tukiaisia. Mutta kisa on alkamassa, väistämättä.
 
Kyllä tämän muna-kana-ongelman laittaisin enemmän siihen sähköautojen määrän ja saatavuuden piikkiin. Ei kai nyt taloyhtiö lähde vetämään osakkaiden rahoilla kenttää uusiksi, jos yhtiössä on 0-1 sähköautoa. Siinä vaiheessa kun sähköautoja alkaa toden teolla olla kuluttajien käsissä, syntyy myös motivaatiota parantaa asoy:n tolppaverkkoja. Ongelmatonta se ei toki ole silloinkaan, koska joku eläkeläisjääräyhtiö pyrkii säästämään sentin, vaikka voisi saada euron. Siinä mielessä myös lainsäädäntöä voisi miettiä kannustimeksi.
 
Taloyhtiöissä varmasti yleistyisi latauspistokkeet, jos ihmisillä olisi varaa sähköautoihin. Tällä hetkellä sähköautojen hinnat ovat niin kovat, että suurin osa suomalaisista voi vain haaveilla sellaisesta. Taloyhtiö joutuisi investoimaan latauspaikkoihin kymmeniä tuhansia euroja, varsinkin jos vanha sähköliittymä ei riitä usean auton lataamiseen. Tämä nostaisi sitten autopaikkavastikkeita niin paljon, ettei varmasti kukaan muu, kuin sähköauton omistava osakkeenomistaja hyväksyisi tuota. Jotta noihin tavotteisiin voisi päästä, niin valtion pitäisi tukea tuntuvasti taloyhtiöitä latauspaikkainvestoinneissa.
 
Asuntoyhtiöissä se pullonkaula on. Täyssähköauton lataus vaatii isot tehot. Harvassa yhtiössä vielä nähdään tuo autopaikkojen sähkönsyötön parantamisen tarve ja merkitys yhtiön arvolle ja asunto-osakkeiden haluttavuudelle. Syynä kyllä sekin, että kaikkiin ns. perusparannuksiin on nykyään totuttu saamaan ainakin jonkinlaisia tukiaisia. Mutta kisa on alkamassa, väistämättä.
Muistaakseni ARA myöntää avustuksia latauspisteiden rakentamiselle ja summakin oli muistaakseni 30 prosenttia kustannuksista mutta maksimissaan 90 000 euroa.

Edit: "Avustus on 35 % toteutuneista kustannuksista (sis. alv.), kuitenkin enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa latauspisteen vähintään viidelle autopaikalle.

Avustettavia kustannuksia ovat tarvekartoitus ja hankesuunnittelu, mikäli hanke toteutuu, sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt, putkitukset ja kaapeloinnit sekä niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt. Latauslaitteet voivat sisältyä tuen piiriin vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa."

Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen
 
Latauspaikan kustannus on omakotitalossa 1000-2000 euroa, jos paikka on kohtuu helposti johdotettavissa. Taloyhtiölle vedot maksanevat siitä 2000 eurosta ylöspäin paikkaa kohti. Kapasiteettia kun pitää olla enemmän ja/tai älykkäämpää tekniikkaa.

Siitä kun lähtee, että meidän kymmenen asunnon taloyhtiössämme jääräpäiden takia ei saatu vedettyä edes kuituliittymää (tulee tontin nurkalle asti, olisimme parin kaveruksen kanssa tehneet ilmaistyönä sisäverkon) koska asuntokohtainen 300 €:n kertakustannus ja 25 euroa/liittymä/kk oli liikaa. "Tämä 1Mbps mobiililiittymä toimii ihan hyvin". Kokonaiskustannus olisi ollut kuitulaitteesta, kuidun vedosta ja liittämisestä sekä taloyhtiön vastuulle tulleista kaapeleista ja liittimistä 3000 €:n luokkaa, joka sekin oli liikaa.

Meillä latausjärjestelmä vaatisi mahdollisesti uudet vedot kadulta taloyhtiölle, kaikki uusiksi taloyhtiön sähkökaapilta autotalleihin, ja joka talliin latauslaite tai pistoke. Ei tule tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Asuntoyhtiöissä se pullonkaula on. Täyssähköauton lataus vaatii isot tehot.
Ei kotilataus vaadi isoja tehoja. Jos auto on tyypilliseen tapaan 12 tuntia vuorokaudessa latauksessa kotona lataustolpassa kiinni, niin hitaallakin latauksella (esim. 8A) tulee 22 kWh per yö, jolla pääsee reilusti yli 100 kilometriä. Tämä siis toimii käytännössä taloyhtiöiden vakiosähköillä, kunhan vain se normaali 2h ajastin vaihdetaan latauspistokkeeseen. Pikalatausta voi sitten tarpeen mukaan harrastaa muualla kuin kotona.

Sitten on tietysti eri asia, että jos ajaa vaikkapa 200-300 km joka päivä, mutta tällaiset ajomäärät ovat aika kaukana keskiarvosta.
 
Eikös laki velvoita, että kaikkia taloyhtiön asukkaita kohdellaan tasa-arvoisesti. Eli jos yksi saa latauspistokkeen, niin muutkin voivat vaatia samaa. Sen takia voi myös olla aika penseä suhtautuminen, jos taloyhtiössä on yksi tai kaksi sähköautoilijaa.
 
Ei kotilataus vaadi isoja tehoja. Jos auto on tyypilliseen tapaan 12 tuntia vuorokaudessa latauksessa kotona lataustolpassa kiinni, niin hitaallakin latauksella (esim. 8A) tulee 22 kWh per yö, jolla pääsee reilusti yli 100 kilometriä. Tämä siis toimii käytännössä taloyhtiöiden vakiosähköillä, kunhan vain se normaali 2h ajastin vaihdetaan latauspistokkeeseen. Pikalatausta voi sitten tarpeen mukaan harrastaa muualla kuin kotona.
Sitten on tietysti eri asia, että jos ajaa vaikkapa 200-300 km joka päivä, mutta tällaiset ajomäärät ovat aika kaukana keskiarvosta.
Juurikin noin eli minäkin lataan pistokehybridini normaalista lämpötolpasta, jossa on kWh mittari lisävarusteena. Mutta 80-120 kWh/yö olisi aika ylivoimaista 16A yksivaiheisessa...
 
Taitaa myös aika monessa taloyhtiössä jäädä pääsulakkeet ja syötön koko pieneksi jos tehdään jokaiselle autopaikalle pikalataus isolla teholla.
 
Taitaa myös aika monessa taloyhtiössä jäädä pääsulakkeet ja syötön koko pieneksi jos tehdään jokaiselle autopaikalle pikalataus isolla teholla.
Miksi kotona pitäisi olla pikalataus? Eihän kotona ole bensa-asemaakaan. Jos kuitenkin laitetaan tarjolle vähän isompia lataustehoja, niin ihan hyvin voidaan säännöstellä tarjottavaa virtaa käytön mukaan, eli esim. aluksi korkealla teholla ja sitten lasketaan tehoja, jos latauspaikkoja on paljon käytössä.
 
Taloyhtiöhän voi tehdä päätöksen (noh riippuu toki miten paikat on jaettu yhtiöjärjestyksessä), että jokainen maksaa itse lataustolpan mikäli sitä tarvitsee ja taloyhtiö kustantaa sähkötyöt lataustolpan ja sähkökeskuksen väliltä mikäli jossain vaiheessa laskennallinen kuorma ylittää nykyisen kapasiteetin. Jokaisella on tolpassa sähkömittari ja taloyhtiö kerää sähköstä kuukausimaksua ja tasauslasku tehdään esimerkiksi vuoden välein.

Tuossa esimerkissä ei kaikkien osakkaiden tarvi heti osallistua kuluihin, mutta yhdenvertaisuus toteutuu. Tokihan tuon voi toteuttaa useammallakin tavalla eikä varmasti ole yhtä oikeaa tapaa. Tuossa nyt vain jäärät voivat olla isossa osassa huoletta, koska ei sähköautot yhtäkkiä yleisty ja mahdollisesti kulutkin tippuu kun latauspaikat yleistyy ja kilpailua tulee.
 
Miksi kotona pitäisi olla pikalataus? Eihän kotona ole bensa-asemaakaan. Jos kuitenkin laitetaan tarjolle vähän isompia lataustehoja, niin ihan hyvin voidaan säännöstellä tarjottavaa virtaa käytön mukaan, eli esim. aluksi korkealla teholla ja sitten lasketaan tehoja, jos latauspaikkoja on paljon käytössä.
Koska bensa-asemalle voi ajaa tankkaamaan autonsa täyteen kun siltä tuntuu, mutta sähköautoille ei riitä millään paikkoja eikä virtaa 2 tunnin "pikalatauksiin", eikä autoilijoilla riitä aikaa odotella latausta, jos kotona saa 12 tunnissa "jopa" 100 km edestä sähkö akkuun.

Ehkä kuitenkin ennen sähköautojen yleistymistä ehditään herätä vähän laajemmin siihen, että sähkön siirto ja varastointi suurissa määrissä pieneen autoon on mahdotonta.
 
Koska bensa-asemalle voi ajaa tankkaamaan autonsa täyteen kun siltä tuntuu, mutta sähköautoille ei riitä millään paikkoja eikä virtaa 2 tunnin "pikalatauksiin", eikä autoilijoilla riitä aikaa odotella latausta, jos kotona saa 12 tunnissa "jopa" 100 km edestä sähkö akkuun.
Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle. Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?
 
Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle.
Tietenkin vaatii, mutta kun se ajattelutavan muutos tuntuu olevan joko "kaikki voivat ladata akut täyteen kotona" tai "pikalatureita on kaikille ja kaikkialla" riippuen kumpi sopii paremmin silloiseen argumenttiin. Kumpikaan ei pidä paikkaansa, ja epäilen, ettei tule koskaan pitämään, ihan fysiikan vuoksi.

Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?
Riittää mihin riittää. 44 kWh ei kuitenkaan 12 tunnissa saa 16 A sulakkeella. Sulakkeita ei ensinnäkään voi kuormittaa 100 % pitkiä aikoja, eikä akkua voi ladata vakioteholla.
 
Taloyhtiöhän voi tehdä päätöksen (noh riippuu toki miten paikat on jaettu yhtiöjärjestyksessä), että jokainen maksaa itse lataustolpan mikäli sitä tarvitsee ja taloyhtiö kustantaa sähkötyöt lataustolpan ja sähkökeskuksen väliltä mikäli jossain vaiheessa laskennallinen kuorma ylittää nykyisen kapasiteetin. Jokaisella on tolpassa sähkömittari ja taloyhtiö kerää sähköstä kuukausimaksua ja tasauslasku tehdään esimerkiksi vuoden välein.
Oikein toimiva ratkaisu esim rivitaloihin tai pieniin taloyhtiöihin, mutta kerrostaloissa yleensä ei ole riittävästi parkkipaikkoja siten että tuo voisi toteutua tai mikäli paikkoja on, niin pääsulake/sähköliittymä ei ole riittävä ja sitten aletaankin taas olemaan tilanteessa jossa kustannukset voivat karata.
 
Riittää mihin riittää.

Useimmille riittäisi.

Mutta aloinpa miettiä, että kuinkahan se suihtautuu uusien autojen ostajien tarpeisiin. Varsinkin niiden kalliimpien. Voipi olla, että juuri sille ryhmälle se nimenomaan ei riitä.
Siis keskiarvoisesti.
Se voi olla hidastamassa sähköautojen yleistymistä vaikka kiinnostusta yleisesti olisi.
 
Riittää mihin riittää. 44 kWh ei kuitenkaan 12 tunnissa saa 16 A sulakkeella. Sulakkeita ei ensinnäkään voi kuormittaa 100 % pitkiä aikoja, eikä akkua voi ladata vakioteholla.
-12 tunnissa 16A sulakkeen läpi saa 44160Wh, olettaen että jännite on täsmälleen nimellinen 230V. Käytännössä se on joskus enemmän joskus vähemmän. Jos se on merkittävästi vähemmän sähkölaitokselta saa uudet piuhat tai riihikuivaa hyvityksenä.
-16A sulaketta voi kuormittaa 16A kuormalla ikuisesti. Ylikuormitusta (eli yli 16A virtaa) ne ei kestä loputtomiin, mutta sekin johtuu valitun sulakkeen laukeamiskäyrästä.
-Akkua ei voi ladata vakioteholla, jos puhutaan suunnilleen maksimilatausvirrassa. Eli pikalaturissa se latausteho täytyy pudottaa sieltä 100kW tasolta alemmas viimeisten prosenttien aikana. Kotilatauksen teholla, joka käytännössä harvoin on yli 11kW, sähköauton akkun voi ladata ihan tappiin asti, koska se 11kW ei ole vielä edes lähellä sitä pientä latausvirtaa jolla pika-asemalla viimeistellään se akku täyteen.
 
Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle. Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?

Sehän tässä onkin se ongelma nykytekniikalla, eli onko valmis muuttamaan ajattelutapaansa ja "downgradeamaan" latauksen kohdalla vrt tankkauksen nopeus. On se nyt jonkinlainen päätös alkaa elää auton rajoitteiden ehdoilla, etenkin kun se ei tarjoa mitään käyttäjälle oleellista plussaa atm.
 
Miksi kotona pitäisi olla pikalataus? Eihän kotona ole bensa-asemaakaan. Jos kuitenkin laitetaan tarjolle vähän isompia lataustehoja, niin ihan hyvin voidaan säännöstellä tarjottavaa virtaa käytön mukaan, eli esim. aluksi korkealla teholla ja sitten lasketaan tehoja, jos latauspaikkoja on paljon käytössä.
Ehkä hieman heikko vertaus.
Bensa-asema 5min 1000km rangea lisää
Pikalaturi 1h 300km rangea tms. (noita toki niin monia eri tehoisia ja eri autoja ja tilanteita)

Siinä vaiheessa, kun autoilla pääsee kevyesti sen 500km niin ei varmaan tarvitsekaan pikalatausta kotona.

Nyt kun pääsee sen 200-300km niin 200km työreissun jälkeen olisi kiva käydä kotona vaikka suihkussa ja syömässä jonka jälkeen pääsisi seuraaviin askareisiin ilman että tarvitsee mennä jonnekkin pikalatailemaan.

Toki ei sen talonyhtiön pikalaturinkaan tarvitse mikään överi olla, mutta edes vähän peruslaturia nopeampi olisi suotavaa. Toki säätyy jos liikaa kuormitusta :)

Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle. Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?
Valmistajat kylläkin suosittelevat vain 80% latinkia normaalisti. 100% jos lähdet pitkälle reissulle.

Eli pikalaturissa se latausteho täytyy pudottaa sieltä 100kW tasolta alemmas viimeisten prosenttien aikana
Aika huonosti tuntuu latailevan noin kovilla tehoilla noi autot. Katellu paljon niitä Björnin pätkiä niin 30-75kW mennään riippuen tilanteesta. Joko akku on liian viileä tai liian lämmin tai sitten liian täysi :)

Aikamoista optimointia ja laskelmointia tuo touhu. Käytännössä noi Hyundait vissiin ainakin kannattaa latailla pikalaturissa vain jonnekin 75-80% koska sitten droppaa lataus sen verran että menee turhaan aikaa.
 
Valmistajat kylläkin suosittelevat vain 80% latinkia normaalisti. 100% jos lähdet pitkälle reissulle.

Aikamoista optimointia ja laskelmointia tuo touhu. Käytännössä noi Hyundait vissiin ainakin kannattaa latailla pikalaturissa vain jonnekin 75-80% koska sitten droppaa lataus sen verran että menee turhaan aikaa.
Höpöhöpö.
Aikalailla kaikki nykyiset sähköautot sisältää latausautomatiikan + ylikapasiteettia akustossa, jolla hoidetaan se n. 80% varaustaso. Ko. varaustasolla ollessa auto kuitenkin ilmoittaa käyttäjälle 100% varaustasoa, eikä yksikään valmistaja taida suositella akuston pitämistä jatkuvasti vajaana... (Kts. esim. Jenkkiesimerkki viime hurrikaanista jossa Tesla unlockasi parisataa kilsaa lisää rangea autoihin etänä).
Nykyisiä sähköautoja voi lataamisen osalta verrata vaikka nykyisiin älyluureihin...

E: turha väittämä pois...
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten Miixxx mee Teslakaan superlaturilla 100% kovalla teholla vaan 75-80% jälkeen alkaa vähentää lataustehoa vaikka akku on lämmin eli vastaanotto on ok. Mulla nyt 2v ollu Tesla.
 
Niin siis Teslakin suosittelee vajaata latausta päivittäin. En tiedä mikä headroom siellä 100% yläpuolella oikeasti on. Onhan noita takseja Hollannissa ja Suomessa jotka varmaan vedetään 100% joka yö enkä tiedä paljon tuo akku on hyytyny. Ne kun Teslan akut on takuun alaisia vielä jonkin aikaa (8v).
 
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.
 
Tuohon kun lisätään se että taloyhtiöissä ollaan sallittu myös pienempiä pysäköintipaikkojen määriä. Eli ei riitä edes pysäköintipaikat kaikille halukkaille edes rahasta.

Autojen parkkipaikoista on taloyhtiöissä huutava pula – miksi himottuja paikkoja ei arvota?

Autojen pysäköintipaikoista on kova pula etenkin kaupunkikeskustojen taloyhtiöissä. Kiinteistöliiton Liikennepalvelut taloyhtiöissä -kyselyn mukaan taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja riittää kaikille Helsingin kantakaupungin kerrostaloissa alle 40 prosentille halukkaista, muualla pääkaupunkiseudulla hieman yli 60 prosentille sekä Tampereen, Oulun, Turun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion keskustoissa noin puolelle halukkaista.

Jos noista 40% edes 10% tehtäisiin latauspistokkeelliseksi niin se kattaisi vasta 4% pysäköintipaikan haluavista. Muut olisi julkisen latausverkon varassa. Voi kuvitella kuinka paha kaaos tuo olisi pikalatureilla joita tarvittaisiin pitkän latausajan takia tolkuton määrä. Yksi polttoainepumppu kun sen sijaan voi palvella molemmin puolin toimiessaan tunnissa yli toistakymmentä asiakasta. Tuota ongelmaa onko edes mietitty että katupysäköinnillä pärjätään polttoaineen kanssa pelatessa. Mutta sähköllä vaadittaisiin aivan tolkuton määrä pikalatureits nyky polttoaineasemien tilalle kun autot viipyy pidempään "mittarilla".
 
Viimeksi muokattu:
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.

Ihan överi hinnat kyllä mutta on siinä asuntojakin yli 100kpl. Ei varmaan ketään suostu tommoseen kun aika moni kerrostalo asukas varmaan on melkein luopunut autosta kun on muuttanut palvelujen lähelle k taloon.

Tarkoitatko 5 tolppaa vai 5delle autolle sähköt? Yleensähän ne pömpelit on 2 autoa/tolppa. Tossa tarvis ottaa vielä sekin huomioon että vähän voi olla lataus nihkeetä kovilla pakkasilla, akut kun ei oikein tykkää pakkasesta eli lämpimät tallit tossa pitäis olla vielä per auto. Joo, hankalaa :(
 
vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.
Sähkö- ja putkiremppoja kuitenkin joudutaan tekemään n. 50v. välein. Siinä yhteydessä kun asia osataan huomoidaan päästäänkin kohtuullisin kuluin.
Tällä hetkelläkin rakennetaan uusia omakoti, rivitaloja joihin ei asenneta ensimmäistäkään latauspaikkaa. Jälkeenpäin asia vaikeutuu ja kallistuu.

Lisäys:
Tossa tarvis ottaa vielä sekin huomioon että vähän voi olla lataus nihkeetä kovilla pakkasilla, akut kun ei oikein tykkää pakkasesta eli lämpimät tallit tossa pitäis olla vielä per auto. Joo, hankalaa :(
Juu ei kiitos talvella lämmintä tallia. Sähköautoissa on yleensä akkujen lämmitys päällä kylmällä säällä. Sellaisia missä sitä ei ole, voi jättää ostamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkö- ja putkiremppoja kuitenkin joudutaan tekemään n. 50v. välein. Siinä yhteydessä kun asia osataan huomoidaan päästäänkin kohtuullisin kuluin.
Tällä hetkelläkin rakennetaan uusia omakoti, rivitaloja joihin ei asenneta ensimmäistäkään latauspaikkaa. Jälkeenpäin asia vaikeutuu ja kallistuu.

Ei ole ihme kun tässä vielä ollaan niin alussa että meneekö edes sähköauto läpi tulevaisuudessa, uskon kyllä itse asiaan :) Okt:ssa ei ole ongelma koska yleensä nyt ainakin se 3 vaihe 16A pistoke löytyy ja siihen saa "halvalla" latausaseman kiinni.

Toi 50v juttu on tosi, siinä sitä säästöä sitten tulisi, vähän kuin valokuidun vetäminen, sen jälkeen asiakas saa päättää että ottaako vaiko eikö ota.
 
Sähkö- ja putkiremppoja kuitenkin joudutaan tekemään n. 50v. välein.

Niin joudutaan ja ko. yhtiössä on nyt menossa sähkö- ja putkiremppa. Se vaan että autojen latausinfran luominen samaan aikaan, ei olisi mitenkään ollut mahdollista lisätä jo nyt erittäin kalliin rempan vuoksi ja käytännössä koko työ kun olisi kohdistunut parkkialueelle eikä lähellekään itse taloja, mitään säästöä siinä ei oltaisi saatu. Valitettavasti tuollainen latausinfra on aika paljon erilainen juttu, kuin perusputkiremppa tms.
 
Se vaan että autojen latausinfran luominen samaan aikaan, ei olisi mitenkään ollut mahdollista lisätä jo nyt erittäin kalliin rempan vuoksi ja käytännössä koko työ kun olisi kohdistunut parkkialueelle eikä lähellekään itse taloja, mitään säästöä siinä ei oltaisi saatu. Valitettavasti tuollainen latausinfra on aika paljon erilainen juttu, kuin perusputkiremppa tms.
Riippuu tietysti minkälainen sähköremppa nyt tehdään. Säästöä kyllä saa, jos/ kun myös sähköpääkeskus (mahdollisesti muitakin keskuksia, asuntojen ryhmäkeskusten lisäksi) uusitaan (yleensä niin toimitaan) voidaan asia huomioida uuden talojohdon mitoituksessa ja ainakin uuteen pääkeskukseeen voidaan jättää tyhjä lähtövaraus tulevalle lataukselle.
 
Juu ei kiitos talvella lämmintä tallia. Sähköautoissa on yleensä akkujen lämmitys päällä kylmällä säällä. Sellaisia missä sitä ei ole, voi jättää ostamatta.

Miksi ei lämmintä tallia, kyllä se silti ihan paikallaan on näitten sähkö ja plugarien kanssa. Mistäs ton tietää että missä se lämmitys/viilennys on tai ei oo??
 
Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.
Mitä lataustehoja tuollainen ratkaisu olisi tuonut?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 324
Viestejä
4 596 553
Jäsenet
75 590
Uusin jäsen
jrTechnologist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom