Keskustelua hybridiautoista

Asiaton käytös - ei tällaisia henkilökohtaisuuksia ja ignore-kehoituksia - samasta asiasta on varoitettu jo aiemmin
Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.

Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?
 
Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.

Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?

Ioniq menis heti ostoon jos ois Leafin kantama. Eli Nissan tarjoaa isomman akuston. Ei kyl oikein muuta.

nyt ajellaan BMW 520D Xdrive vermeellä kunnes käytettynä tulee vastaan sähköauto jolla pääsee noin 350km väh myös talvella -20 / -30 pakkasissa.
 
Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.

Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?
Samaan runkoonhan nuo on rakennettu eli oikeasti se on facelift, toki nii iso että voidaa myydä uutena.
 
Tuskin energiayhtiöllä on sama hintarakenne sopparissa kun sulla.
Jos nyt pysytään tässä treadissa autoissa. Sähkösiirtoyhtiöillä on, käsittääkseni, julkiset hinnat jotka ovat kaikille samat. Eli summa summarum, sähköautojen käyttö energian varastointiin on käytännössä tehty taloudellisesti kannattomaksi kaikissa olosuhteissa.
 
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?
 
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?

Jos sulla on auto päivät laturissa ja ajat öisin niin oikein hyvin. Jos taas käy töissä ja asioilla autolla päivisin niin kuin iso osa kansasta tekee, niin vähemmän hyvin. Teslallahan on PowerWall konsepti olemassa, mutta hinta on aika rouhea ja saatavuus heikko sillä ja vastaavilla systeemeillä...
 
No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?

Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.
 


Tää on jo aika hieno peli, jos ikinä tulee tuotantoon niin lähteekö alta sadan tonnin?
 
Ei varmasti tule tuotantoon, mutta jotain muotoilu-yksityiskohtia muokattuina versioina voi tulla tuleviin autoihin.
 
No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?

Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.
10k ajoa kuluttaa sähköä noin 200-300€ edestä. Eli kovin isoa säätöä ei siitä saa oikein mitenkään.
 
No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?

Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.

Henkilökohtainen rahallinen kannattavuus ei taida kovin äkkiä tulla vastaan.
Suomen kauppataseessa se "näkyy" ja on muutenkin hyvä asia.

Paneelit kannattaa aina.

Akuston jättäisin pois.
 
En usko minäkään, että auton hankinta olisi kannattavaa. Yhdeksäs auto - 308000 km, vm 2003 - oli mm. ilmastointirempan takia matkansa päässä. Tuli aika kova tarjous Hyundai Ioniq pluginista elokuun lopussa ja kaupat tehtiin. Näillä mennään kun autolle on tarvetta ja saastetavoitteet kiittävät.
 
10k ajoa kuluttaa sähköä noin 200-300€ edestä. Eli kovin isoa säätöä ei siitä saa oikein mitenkään.
Riippuu mitä sähköstään maksaa. Itsellä noin 117€-133€/ 10k perusajosta (pl. kovat pakkaskaudet (etelä Suomi) ja pitkät motariajot). Jossa sähköni maksaa 8,78c/kWh & 9,98c/kWh sis. verot & siirtomaksut. Kalliimpi hinta on talviarkipäivälle.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta saatu myös Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style: 46 990€
Lähde: 64 kWh 204 hv Style - Hyundai

Eli +8200€ vrt. Ioniq samalla varustelulla.:vihellys:
Mun mielestä noi ei ole edes vertailukelpoisia, Ioniqin akku 28 kW ja Kona 64 kW. Konan range on sellainen, että suurin osa esim. pääkaupunkiseudun ihmisistä pystyisi taittamaan sillä mökkimatkansa, mikä on monille ymmärrettävästi kynnyskysymys. Luovuin itsekin BMW i3:sta, koska en päässyt mökille yhdellä akullisella. Lisäksi Konan suorituskyky on riittävä, Ioniq on jokseenkin laiska.

Hinta on kyllä yläkanttiin, tuohon hintaan olisi odottanut saavansa ainakin enemmän varusteita.
- "Esiin taittuva heijastusnäyttö" on huono vitsi. Mulla on tällainen omassakin ranskattaressa, mutta alkukokeilujen jälkeen sitä ei ole esiin taiteltu. Oikea tuulilasiin heijastuva HUD sen sijaan olisi hyvä.
- 360-kamera puuttuu
- Keyless go puuttuu (!)
- Sporttipenkkejä ei ilmeisesti ole, aasialaisten autojen vakiopenkkien reisituki on yleensä ollut aika surkea.
- En tiedä onko ajastettavaa sisätilanlämmitystä, tämä oli i3:ssa kätevä

En nyt sano että 47000€ pienestä kopperosta tarjoaisi hyvää vastinetta rahoille, mutta harkitsisin sitä vakavasti jos kilsoja tulisi vähänkin enemmän.
 
Lisäksi Konan suorituskyky on riittävä, Ioniq on jokseenkin laiska.
Ei sport- moodissa. 0-60km/h 4,5 sek. (Ioniq):tup::happy: siinä jää jo moni GTI seisomaan. Toki heppoja tarvitaan isommilla nopeuksilla enempi, joita Konasta löytyy.
- En tiedä onko ajastettavaa sisätilanlämmitystä, tämä oli i3:ssa kätevä
On oltava koska Ioniq: ssakin on, autosta käsin voi kaksi erillistä aikaa ajastaa.
Enkku manuaali: https://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/2018/10/Omistajan_käsikirja_Kona_Electric.pdf
Kääntötyö on kuulemma parhaillaan menossa.
 
Riippuu mitä sähköstään maksaa. Itsellä noin 117€-133€/ 10k perusajosta (pl. kovat pakkaskaudet (etelä Suomi) ja pitkät motariajot). Jossa sähköni maksaa 8,78c/kWh & 9,98c/kWh sis. verot & siirtomaksut. Kalliimpi hinta on talviarkipäivälle.
Aika paljon vaikuttaa minkä sähkönsiirtoyhtiön alueella asuu. Esimerkiksi Tampereen ympäristökunnissa käytännössä pyöritään noin 12c/kWh hinnoissa. Voisin kuvitella jossain muualla olevan vieläkin kalliimpaa.
 
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?

Tuolla mun tuore ratkaisu sähköauto + aurinkovoima oman talon katolta.
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni | Sähköautoileva motoristi
Kyllä ne hyvin yhteen soppii, mutta eihän se esim minun käytössä mene niin, että sieltä paneelista tullut sähkö kovinkaan usein suoraan auton akkuun valuisi, mutta se ei ole mikään ongelma.

Vastaavasti akkuvarastot alkoivat niin lyhyen selvittelyn jälkeen edelleen näyttämään niin kalliilta, etten jatkanut pidemmälle. Jos sitten joskus hamassa tulevaisuudessa olisi niitä ajoneuvokäytöstä poistuvia Leafien tms akkuja kiinteistökäyttöön saatavilla järkevämmillä hinnoila :-)
 
Aika paljon vaikuttaa minkä sähkönsiirtoyhtiön alueella asuu. Esimerkiksi Tampereen ympäristökunnissa käytännössä pyöritään noin 12c/kWh hinnoissa. Voisin kuvitella jossain muualla olevan vieläkin kalliimpaa.
Onko siirron kilowattihinnoissa noin paljon eroa?

Veikkaisin, että "normaali" hinta nykyisin on about seuraava:
n.4c/kWh sähköenergian hinta
3.3-4.5c/kWh sähkön siirto (hinnat ovat Helenin ja Carunan "yleissiirto" hinnat, tämä on ainoa joka vaihtelee sijainnin mukana)
2.8c/kWh sähkön vero

Jos käytössä on yösähkö / -siirto ja lataa autoa vain yöllä, niin voi saada jonkin verran halvemmalla. Silloin tosin maksaa jonkin verran extraa kuukausimaksussa. Alle 10c/kWh on kuitenkin jo alle keskiarvon varmasti.

Kuukausimaksuthan ovat kiinteät riippumatta kulutuksesta, eikä sähköauton lataaminen tai lataamatta jättäminen vaikuta niihin -> auton lataus maksaa ylemmän hinnoittelun mukaan.
 
Aika kipeä hinta tuolla Konalla kyllä. Yli 40k€ B-segmentin katumaasturista alkaa olemaan monille varmasti liikaa. Toki tulossa on se "kesympi" versio jossain vaiheessa ja se jäänee hyvän matkaa alle 40 tonnin jos maailmassa on yhtään oikeutta.

Neliveto tuossakin saisi tosin olla.
 
Aika kipeä hinta tuolla Konalla kyllä. Yli 40k€ B-segmentin katumaasturista alkaa olemaan monille varmasti liikaa. Toki tulossa on se "kesympi" versio jossain vaiheessa ja se jäänee hyvän matkaa alle 40 tonnin jos maailmassa on yhtään oikeutta.

Neliveto tuossakin saisi tosin olla.
Varmasti, tosin samalla rangella olevia sähköautoja ei pahemmin ole muita kuitenkaan tuossa hintaluokassa. Joten jos joku haluaa sähköauton niin tuo lienee hyvä vaihtoehto, mutta jos joku vain haluaa auton niin tuskin tuohon tietysti päätyy vaan ottaa jonkun polttisvehkeen. Akuthan tuossa maksaa, mutta onko akkujen hinnoille odotettavissa minkälaista kehitystä? Tietysti jos tuotantomäärät nousee niin akutkin ehkä halpenee, mutta tuleeko sitten kohta vastaan se, että akkujen raaka-aineet loppuu ja hinta nousee? Eikö nuo akkumateriaalit ole aika kortilla, ainakin jos sähköautoja aletaan ihan tosissaan tekemään?

Sitten jää aika torsoksi koko sähköauto homma, ellei joku keksi parempaa akkua halvemmista materiaaleista?
 
Volvo XC40 vaiko pieni sähkö-Kona. Voi morjens. Ymmärrän toki ettei voi suoraan verrata sähköautoa vastaavanhintaiseen polttomoottorikapineeseen, mutta nämä hinnat ovat vaan niin järkyttäviä. Siihen lisäksi se latausaika, latauspaikkojen vähyys tai jonottaminen niille, niin ai että.
 
Volvo XC40 vaiko pieni sähkö-Kona. Voi morjens. Ymmärrän toki ettei voi suoraan verrata sähköautoa vastaavanhintaiseen polttomoottorikapineeseen, mutta nämä hinnat ovat vaan niin järkyttäviä. Siihen lisäksi se latausaika, latauspaikkojen vähyys tai jonottaminen niille, niin ai että.
Tätähän se aina on uuden tekniikan kanssa. Hinta on korkeampi ja käyttö on hankalampaa kuin vanhan. Mutta kunhan uusi tekniikka on yleistynyt ja hinnat laskeneet, ei kukaan enää voisi ajatellakkaan käyttävänsä vanhaa.

Esimerkkinä vaikka kotivideojärjestelmät; VHS -> DVD -> BD -> UHD BD / Streamaus. Joka välissä on ollut sama tarina: "ei kannata päivittää kun ei ole materiaalia ja hinnat on tähtitieteelliset, sitä paitsi eihän se ero vanhaan edes ole niin iso" ja muut vastaavat. Varmaan sama käy sähköautoille, kohta kukaan ei voi ajatellakaan ajavansa haisevalla, meluavalla ja paljon huoltoa vaativalla polttomoottorilla. Paitsi tietenkin alan harrastajat, vrt. vinyyliharrastajat audiopuolella.
 
Mutta kunhan uusi tekniikka on yleistynyt ja hinnat laskeneet, ei kukaan enää voisi ajatellakkaan käyttävänsä vanhaa.

Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?

Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.
 
Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?

Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.

Yksikin ydinvoimala lataisi kaikki Suomen henkilöautot vaikka jokainen vaihtaisi huomenna sähköautoon. Mutta niitä ei kyllä taida olla lisää tulossa kiitos mitään mistään ymmärtämättömien viherpiipertäjien.
 
Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?

Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.
Joo, totta toki tuo latausinfraongelma. Toisaalta monelle saattaisi riittää normaalisti hitaampi lataus kotona ja töissä, jolloin piikkikuorma olisi pienempi. Toki kokonaiskulutus silti kasvaa ja Olkiluoto 3 on osoittanut ettei ydinvoimakapasiteettia voida nostaa kovinkaan helposti. Vesivoimakin on aikalailla jo täysin hyödynnetty eli jäljelle jää lähinnä tuulivoiman lisäys. Joka kyllä aiheuttaa vastustusta myös.

Yksi vaihtoehto on tietysti tuottaa sähkö autossa polttokennolla tai varastoida sähkö nestemäisenä. Joku proto oli sellainen, että autoon tankataan kahta suolanestettä, jotka höyrystyvät ja suola jää suodattimeen. Suodatin vaihdetaan vaikka 30 tkm välein ja muuten vain tankataan tuota litkua kuten bensaa nyt. Etuna on se ettei litku syty kolarissa (koska se on suolavettä käytännössä), mutta haittapuoli on melko matala energiatiheys eli edes 100 litran tankki ei kestä yhtä pitkään kuin nykyiset bensatankit. Pointtina nyt kuitenkin, että muitakin tapoja varmaan keksitään kuin akun lataus järjettömällä teholla.

Lisäyksenä vielä, että itse en varsinaisesti ole bensa-autoja vastaan, mutta onhan sähkömoottori vaan melkein kaikin tavoin parempi: kevyempi, yksinkertaisempi, halvempi, nopeasti reagoiva, huoltovapaa. Sähkön varastointi kun vaan ratkaistaisiin jotenkin...
 
Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista.
Sähköautossa pitää olla niin iso akku että sillä pärjää normaalit päivittäiset ajot lataamatta. Jolloin lataus tapahtuu yö aikaan tai kun autot on muutenkin ajastaan n. 90% parkissa jossain.
Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?
Jos kaikki autot vaihdettaisiin samantien sähköautoiksi, nousisi sähkön kulutus vain n. 10%. Teollisuus käyttää Suomen sähköstä suurimman osan ja tuotanto on käynnissä pääosin päivällä, kun taas sähköautot ladataan pääosin yöllä. Suomi ostaa sähkö vain tehohuippujen aikana, kun ei ole taloudellista ylituottaakaan sähköä.
 
Tosta graafistahan näkyy selvästi että tuontia on vain siksi että se on edullisempaa kuin tuotanto.
Tarkoitatko että kun kulutus- ja tuotantoennusteen eto on aika vakio niin siitä näkee että tuonti on halvempaa kuin tuotanto? Vai jostain muusta mitä en huomannut? En siis väitä etteikö tuonti olisi halvempaa, varmaan on kun tuontia harrastetaan, kiinnostaa vaan että tulkitsinko tuota oikein vai en.
 
Siitä että tuotantokapasiteettia on muistaakseni luokkaa 9-10 GWh vesivoimasta ym. riippuen ja silti tuontia on tasaisesti isoja määriä pienilläkin kulutuksilla. Ja tossa graafissahan päiväajan tuotanto on korkeampi kuin yöajan kulutus, ja silti yöllä on reilusti tuontia.
Kyllä se vaan tuo ulkomailta osto näyttää olevan melkoisen kiinteää ja jatkuvaa kokonaisuutena, ks. Vuorokausiennuste
Lisätään vielä tuohon Diazin kommenttiin, että graaffissakin näkyy myös miten sähkönkulutus laskee rajusti klo 19:00 jälkeen, nousten uudelleen taas klo 03:00-04:00 aikoihin.
Huippujen tasaamista käytetään myös sähkölämmitys taloissa, joissa ns. yö-sähköohjaus annetaan asiakkaille porrastetusti esim. itselle on ilmoitettu 1-120min viive klo 22:00 jälkeen (vaikka taksa vaihtuu tasan klo 22:00). Tämä kalliimpi taksa siis vasta marraskuun alusta, koko kesä (1.4.->) on halvempaa aikaa.
 
Tuon käyrän mukaan jotain vajaa 6sek?
Ensimmäisen linkkisi takaa löytyy linkki "More acceleration times", jossa on tarkemmin aikoja listattuna.

Oli numerot mitä vaan, sähköautossa kiehtonee "arkikiihtyvyys" esimerkiksi lähiökadun valoista lähtiessä, vaikkei täysillä lähdekään. Etenkin jos verrokkina on se edellinen saman kokoluokan auto, jolla muksua on harrastuksiin kiikutettu.
Ainakin oletan, että sähköautot kiihtyy pienestä nopeudesta aika voimakkaasti. Kuitenkin eleettömästi ja räyhäämättä, joten se fudismammakin uskaltaa kiihdyttää ja sitä myötä tykästyä. Manuaalivaihteisella GTI Golfilla se stereotyyppinen mamma kiihdyttää välin 0-60 km/h n. kymmenessä sekunnissa.

Lopuksi:
En ole täyssähköautoa ajanut enkä edes ollut kyydissä, joten täysin mielikuvapohjalta arvailen.
 
Keppivaihde eli jotain parhaita tuloksia joista 1/10 onnistuu, muut esim. 6-8sek (0-60km/h). Sähköautolla onnistuu keneltä vaan.:tup:
Sähköautolla on helpompaa kiihdyttää, mutta ei noiden perusmallien kiihtyvyys ole ihmeellistä, toki arkikäyttöön riittäviä. Saisi vaan joskus tulla se kohtuuhintainen farmari...
 
Viimeksi muokattu:
Suurin ero sähköauton kiihtyvyydessä tulee 0-50 km/h välillä, eli juuri siinä missä kaupunkiajossa on merkitystä. Sähköauto on toisella puolen risteystä siinä vaiheessa kun pikkuturbo kerää vielä ahtopaineita.
 
Järkevä ja toimiva ajotapa ei kyllä kaipaa mitään talla pohjassa kiihdyttelyitä kaupungissa.
 
Itsehän tykkään lähteä esim. valoista reippaasti liikkeelle niin että muutkin ehtii samoista valoista. Olen kyllä huomannut, että kaikki ei tykkää.
Helsingissä aika kämästä ruuhka-aikaan kun joka mamma jättää sen 15 metrin turvavälin ja sitten hitaasti perään, ehtiihän siinä kolme autoa per valosykli :D mutta joo menee vähän OT:ksi
 
Jos auto ottaa 0-100km/h 8,5s niin saa aika rävelö olla että 0-60km/h ottaa 6-8s:facepalm:
Pointti oli, että et tuotakaan aikaa helpolla saa (puhumattakaan että joka kuski saisi koskaan).
Järkevä ja toimiva ajotapa ei kyllä kaipaa mitään talla pohjassa kiihdyttelyitä kaupungissa.
Ei ole kyllä missään kohtaa ole vielä tarvinnut laittaa kaikkea tehoa käyttöön, kevyt painallus riittää.:tup:
Sähköauton rivakka vääntö (kokoajan käytössä) tuo myös turvallisuutta. Esim. lyhyet rampit ei mikään ongelma. Ajaminen on todella vaivatonta!:tup:

@Sähköautoileva motoristi Suosittelemasi Nokian R3: et on todella hyvät renkaat ajaa. Eivät TM- testissä saaneet ihan parasta pitoa, mutta rullaus oli paras kaikista 10. Myös hiljaisia ovat.
 
Kävin koeajamassa Volvo XC60 T8:n. Täytyy sanoa että tuo on jo mukavan ripeä. Tehoa taitaa olla yhteensä reilu 400 hv. Siinä jo pikkasen kitkarenkaat vinkaisee, kun lähtee risteyksestä talla tiskissä. Hyvä penkki ja ohjaus, sekä mukava alusta, joka kumminkin on tukeva.

Täydellä akullakaan ei taida kovin pitkästi päästä ja sähköllä saa tehdä vain normaaleita keveitä kiihdytyksiä, että ei polttis käynnisty. Kruisailu hiljaa sähköllä kumminkin kivaa puuhaa äänettömästi. Sähkömoottori on myös hiljainen. V60 on myös T8 mallina, mutta sitä ei tainnut olla vielä koeajettavissa. Onhan tuo XC:n korkeampi kori myös näyttävä. XC40 hybridi tulee 2020 suomeen, eli sitä täytyy vielä odotella. S60 T8 varmaan tulee 2019 aikana.

Muut ajetut Hyundai ioniq ladattava ja Toyota Yaris hybrid. Volvo tietysti ykkönen, mutta itse laittaisin kakkoseksi tuon Yariksen. Siinä on parenpi portaaton vaihteisto, kun ioniqissä taitaa olla kaksoiskytkin.
 
Pointti oli, että et tuotakaan aikaa helpolla saa (puhumattakaan että joka kuski saisi koskaan).
Ei ole kyllä missään kohtaa ole vielä tarvinnut laittaa kaikkea tehoa käyttöön, kevyt painallus riittää.:tup:
Sähköauton rivakka vääntö (kokoajan käytössä) tuo myös turvallisuutta. Esim. lyhyet rampit ei mikään ongelma. Ajaminen on todella vaivatonta!:tup:

@Sähköautoileva motoristi Suosittelemasi Nokian R3: et on todella hyvät renkaat ajaa. Eivät TM- testissä saaneet ihan parasta pitoa, mutta rullaus oli paras kaikista 10. Myös hiljaisia ovat.

Ei mulla ole kyllä mitään ongelmia saada autoa kiihtymään 10x putkeen 0-100km/h 8,5s eikä bensa vehkeelläkään lyhyet rampit ole ongelma, sitä kutsutaan vaihteistoksi millä saadaan kierrokset sovitettua optimialueelle väännön ja tehon kanssa.

Alkuperäinen väittämä sulla oli että 0-60km/h tapahtuu käsittämättömän nopeasti 4,5s mikä ei kyllä pidä millään muotoa paikkansa, mun kesäkulkine menee 3,5s 0-100km/h ja ajelen tuolla 16l bensamäärällä pidemälle kuin sinä ajat sillä sun sähköautolla.

Sähköauto on oiva vaihtoehto tietyissä tilanteissa, mutta vähän voit tulla alaspäin sieltä pilvilinnoista, ei se nyt niin mullistava keksintö ole että bensa/diesel on joka osa-alueella huonompi. :tup:
 
Jaa nyt verrataan jo moottoripyöriinkö? No MUN kesäkulkine on perillä ennen kuin omasi edes käynnistyikään, omani nääs kulkee Internetissä! Eikä muuten syö pensaa ollenkaan! (jotain järkeä taas...)

Ihmiset tykkää vertailla täällä ties mihin ja se oma on aina parhain, pointti asiassa oli se ettei sähkö ole ratkaisu kaikkeen eikä se tule ikinä korvaamaan bensaa/dieseliä kokonaan ja mitä tulee suorituskykyyn ja ajettavuuteen niin sähkö ei ole mikään ylivoimainen vaikka siinä tiettyä ajamisen helppoutta arkiliikenteeseen onkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 254
Viestejä
4 589 704
Jäsenet
75 609
Uusin jäsen
kurmaiippa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom