Keskustelua hybridiautoista

2019 tulee Kia Niro ev. Pitäisi tulla myös Tesla Model 3.
Kysyin sivustoa/listaa Suomeen tulevista malleista, en yksittäisiä esimerkkejä jotka on mainittu sata kertaa viimeisellä parilla sivulla.

Lisäksi, Teslaa ei kannata ainoaksi autoksi edes ostaa. Vähän siinä ja siinä kannattaako edes kakkosautoksi. Pääset betatestaamaan keskeneräistä kyhäelmää. Pahimmassa tapauksessa odotat 4kk huoltoa ja takuuajan päätyttyä voikin jo viedä romutukseen, jos jotain hajoaa. Pahoittelut jo etukäteen niille Tesla-fanipojille, joilla menee herne nenään.

Koska en ole täysin idiootti, jätän siis Teslan väliin. Hintaluokassa 50-90k löytyy varmasti sellaisiakin vaihtoehtoja, joissa palvelu toimii koko elinkaaren ajan (tai ainakin niin pitkään kuin haluan kyseisen auton omistaa).
 
Ei ole sähköautoasiaa, mutta ehkä hybridi? Mene ja tiedä...



This Gasoline Is Made of Carbon Sucked From the Air

"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.

Hiukan yksinkertaisemmin ajatellen niin eikö uusiutuvat polttoaineet kuten biodiesel ja etanoli ole ihan vastaava löytyen pumppuasemiltakin. Toki biomateriaalin tuotanto vaikuttaa asiaan että onko jätevirtoja, ruokaviljelyyn kelpaamatonta maata vaiko ihan ruokamaissista tehtyä.

Käsittääkseni on koetehtaita joissa co2 päästöt johdetaan leväkasvihuoneisiin saaden levästä polttoainetta.

On tosiaankin hyvä idea ja tällaiset voisivat toimia esim. uusiutuvien energialähteiden varastoinnissa, laivoissa, lentokoneissa ja raskaassa liikenteessä hyvin, koska noita voi olla hankalampi sähköistää. Lappeenrannassa taitaa olla koelaitos, jossa tätä myös tutkitaan.

Synteettiset polttoaineet eivät kuitenkaan poista muita kuin co2-päästöjä joten mielelläni näkisin silti sähköautojen yleistyvän ihan ilmanlaadunkin takia.

Edit: lisätty pari käyttökohdetta

Ongelma sama kuin vedestä polttoainetta tehdessä. Tarvitaan energiaa jotta voidaan co2 muuttaa polttoaineeksi ja sitä tarvitaan enempi kuin syntyvän polttoaineen energia. Muuten meillä olisi ikiliikkuja. Joka sulkee melkein kaikki liikkuvat vehkeet pois kuvioista. Aurinko,tuuli, vesi ja ydinvoimaloiden ja kiinteiden sähkölinjojen asemissa toi homma toimii. Ja käytännön co2 talteenotto pakokaasuista myöhempää käsittelyä varten niin isoissa vehkeissä voisi luonnistua, mutta lentokoneet taitaa olla jo liian pieniä ja mahdottomia pakokaasujen määrään nähden. Maaliikentees ei liene edes merkityksellistä kun jos nieluja samalla määrällä lisätään. Lentokoneis merkitys olisi isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan yksinkertaisemmin ajatellen niin eikö uusiutuvat polttoaineet kuten biodiesel ja etanoli ole ihan vastaava löytyen pumppuasemiltakin. Toki biomateriaalin tuotanto vaikuttaa asiaan että onko jätevirtoja, ruokaviljelyyn kelpaamatonta maata vaiko ihan ruokamaissista tehtyä.

Käsittääkseni on koetehtaita joissa co2 päästöt johdetaan leväkasvihuoneisiin saaden levästä polttoainetta.



Ongelma sama kuin vedestä polttoainetta tehdessä. Tarvitaan energiaa jotta voidaan co2 muuttaa polttoaineeksi ja sitä tarvitaan enempi kuin syntyvän polttoaineen energia. Muuten meillä olisi ikiliikkuja. Joka sulkee melkein kaikki liikkuvat vehkeet pois kuvioista. Aurinko,tuuli, vesi ja ydinvoimaloiden ja kiinteiden sähkölinjojen asemissa toi homma toimii. Ja käytännön co2 talteenotto pakokaasuista myöhempää käsittelyä varten niin isoissa vehkeissä voisi luonnistua, mutta lentokoneet taitaa olla jo liian pieniä ja mahdottomia pakokaasujen määrään nähden. Maaliikentees ei liene edes merkityksellistä kun jos nieluja samalla määrällä lisätään. Lentokoneis merkitys olisi isompi.

Hieman jossittelua, mutta jos sähköä tuotettaisiin tuuli-/aurinkoenergian ansiosta hetkellisesti ylimääräistä, niin tuon tyyppinen ratkaisu voisi silloin olla hyvä.

Mutta tämä menee jo asian vierestä.
 
Hieman jossittelua, mutta jos sähköä tuotettaisiin tuuli-/aurinkoenergian ansiosta hetkellisesti ylimääräistä, niin tuon tyyppinen ratkaisu voisi silloin olla hyvä.

Mutta tämä menee jo asian vierestä.

Se ylituotanto energiahan pitäisi saada järkevästi hyödynnettyä, tedhäänkö sillä ylituotanto energialla kaasua, vai varastoidaanko energia jotenkin muuten on sinänsä samantekevää, mutta sen tuhlaaminen tuntuu melko typerältä. Tosin toistaiseksihan tuollaiset tilanteet ovat olleet hyvin harvinaisia, mutta tulevat yleistymään sitä mukaa kun aurinko ja tuulivoima lisääntyy, niiden tuotantoahan ei varsinaisesti voi säätää mitenkään.
 
On nuo plugarit vaan hinnoiteltu jarjettomasti.
Outlanderin PHEV vs. bensamallilla nailla nurkilla tasan $20K hintaeroa, mika vastaa aika tarkasti 100 000 km bensoja vaikka bensan hinta nousisi 20%.
Pysyn edelleen alkuperaisessa suunnitelmassani hommata tuon uuden Pajeron rinnalle jokin kaytetty EV tyomatkaajoihin.
 
Hieman jossittelua, mutta jos sähköä tuotettaisiin tuuli-/aurinkoenergian ansiosta hetkellisesti ylimääräistä, niin tuon tyyppinen ratkaisu voisi silloin olla hyvä.

Mutta tämä menee jo asian vierestä.
Jollei kuitenkaan irroiteta asiasta johon kirjoitin. Liikkuvassa kulkineessa oli laiva, lentokone, rekka tai auto ei ole tuota tuuli-/aurinkoenergiaa tai ylimääräistäkään energiaa kovinkaan loputtomasti. Mainitsin kyllä kiinteiden laitosten kohdalle että saattaisi toimia.

Ylituotanto sinällään on aika suhteellinen käsite riippuen kannattavuuksista. Energian siirrettävyyden kannalta voi joissain tapauksissa olla sen muuttaminen polttoaineeksi taloudellisempa kuin sähkönä. Kaikki riippuu kokonaiskustannuksista.

Pointti oli kuitenkin muistuttaa että tuo ei juurikaan eroa uusiutuvan energian käytöstä.
 
Jollei kuitenkaan irroiteta asiasta johon kirjoitin. Liikkuvassa kulkineessa oli laiva, lentokone, rekka tai auto ei ole tuota tuuli-/aurinkoenergiaa tai ylimääräistäkään energiaa kovinkaan loputtomasti. Mainitsin kyllä kiinteiden laitosten kohdalle että saattaisi toimia.

Ylituotanto sinällään on aika suhteellinen käsite riippuen kannattavuuksista. Energian siirrettävyyden kannalta voi joissain tapauksissa olla sen muuttaminen polttoaineeksi taloudellisempa kuin sähkönä. Kaikki riippuu kokonaiskustannuksista.

Pointti oli kuitenkin muistuttaa että tuo ei juurikaan eroa uusiutuvan energian käytöstä.

Joo en siis missään nimessä ajatellut mistään liikkuvasta asiasta ottettavan mitään talteen. Lisää painoa -> hyöty nolla.

Itse puhuin ihan vain energian säilömisestä.

Esim muistaakseni Saksassa on jokin tutkimuskylä, jossa aurinkoenergiaa on tuotettettu ongelmaksi asti.

Etelä-Amerikassa muistaakseni (taas) Chilessä aurinkoenergiaa on tuotettu yli koko maan tarpeen.

Tuollaisissa tapauksissa sähkön tuottohinta on miinuksella (eli joutuu maksamaan, jos tuottaa sähköä) ja silloin sille olisi hyvä keksiä edistävää käyttöä.
 
Suomessa sähkön siirtomaksut tekevät sähkön varastoinnista kannattamatonta vaikka sähkö ja itse varastointi olisi ilmaista.
 
Suomessa sähkön siirtomaksut tekevät sähkön varastoinnista kannattamatonta vaikka sähkö ja itse varastointi olisi ilmaista.

Eipä tuo sähkönsiirtomaksu mikään pullonkaula ole silloin kun puhutaan isojen voimaloiden mahdollisesta ylituotannosta. Yksityisasiakkaille nuo siirtomaksut ovat tieytsti merkittäviä, mutta niissäkin tapauksissa se siirtomaksu kyllä tulee sitä energian varastointia, koska sen siirtomaksun takia pientuotannon myyminen sähköverkkoon on turhaa.

Jos omaa sähköntuotantoa on, niin kyllähän kaikki ylijäämäsähkö kannattaa tuutata sähköverkkoa ennemmin vaikka lämminvesivaraajaan, jos mitään muuta varastointitapaa ei ole.

Nykyäänhän yösähkö ei ole merkittävästi halvempaa, joten erityisiä yösähköenergian varaajia ei pahemmin kannata alkaa rakentamaan, mutta tietysti vanhat jo rakennetut systeemit kannattaa edelleen itää käytössä.
 
Asiaton käytös - ei tällaisia henkilökohtaisuuksia ja ignore-kehoituksia - samasta asiasta on varoitettu jo aiemmin
Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.

Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?
 
Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.

Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?

Ioniq menis heti ostoon jos ois Leafin kantama. Eli Nissan tarjoaa isomman akuston. Ei kyl oikein muuta.

nyt ajellaan BMW 520D Xdrive vermeellä kunnes käytettynä tulee vastaan sähköauto jolla pääsee noin 350km väh myös talvella -20 / -30 pakkasissa.
 
Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.

Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?
Samaan runkoonhan nuo on rakennettu eli oikeasti se on facelift, toki nii iso että voidaa myydä uutena.
 
Tuskin energiayhtiöllä on sama hintarakenne sopparissa kun sulla.
Jos nyt pysytään tässä treadissa autoissa. Sähkösiirtoyhtiöillä on, käsittääkseni, julkiset hinnat jotka ovat kaikille samat. Eli summa summarum, sähköautojen käyttö energian varastointiin on käytännössä tehty taloudellisesti kannattomaksi kaikissa olosuhteissa.
 
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?
 
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?

Jos sulla on auto päivät laturissa ja ajat öisin niin oikein hyvin. Jos taas käy töissä ja asioilla autolla päivisin niin kuin iso osa kansasta tekee, niin vähemmän hyvin. Teslallahan on PowerWall konsepti olemassa, mutta hinta on aika rouhea ja saatavuus heikko sillä ja vastaavilla systeemeillä...
 
No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?

Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.
 


Tää on jo aika hieno peli, jos ikinä tulee tuotantoon niin lähteekö alta sadan tonnin?
 
Ei varmasti tule tuotantoon, mutta jotain muotoilu-yksityiskohtia muokattuina versioina voi tulla tuleviin autoihin.
 
No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?

Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.
10k ajoa kuluttaa sähköä noin 200-300€ edestä. Eli kovin isoa säätöä ei siitä saa oikein mitenkään.
 
No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?

Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.

Henkilökohtainen rahallinen kannattavuus ei taida kovin äkkiä tulla vastaan.
Suomen kauppataseessa se "näkyy" ja on muutenkin hyvä asia.

Paneelit kannattaa aina.

Akuston jättäisin pois.
 
En usko minäkään, että auton hankinta olisi kannattavaa. Yhdeksäs auto - 308000 km, vm 2003 - oli mm. ilmastointirempan takia matkansa päässä. Tuli aika kova tarjous Hyundai Ioniq pluginista elokuun lopussa ja kaupat tehtiin. Näillä mennään kun autolle on tarvetta ja saastetavoitteet kiittävät.
 
10k ajoa kuluttaa sähköä noin 200-300€ edestä. Eli kovin isoa säätöä ei siitä saa oikein mitenkään.
Riippuu mitä sähköstään maksaa. Itsellä noin 117€-133€/ 10k perusajosta (pl. kovat pakkaskaudet (etelä Suomi) ja pitkät motariajot). Jossa sähköni maksaa 8,78c/kWh & 9,98c/kWh sis. verot & siirtomaksut. Kalliimpi hinta on talviarkipäivälle.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta saatu myös Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style: 46 990€
Lähde: 64 kWh 204 hv Style - Hyundai

Eli +8200€ vrt. Ioniq samalla varustelulla.:vihellys:
Mun mielestä noi ei ole edes vertailukelpoisia, Ioniqin akku 28 kW ja Kona 64 kW. Konan range on sellainen, että suurin osa esim. pääkaupunkiseudun ihmisistä pystyisi taittamaan sillä mökkimatkansa, mikä on monille ymmärrettävästi kynnyskysymys. Luovuin itsekin BMW i3:sta, koska en päässyt mökille yhdellä akullisella. Lisäksi Konan suorituskyky on riittävä, Ioniq on jokseenkin laiska.

Hinta on kyllä yläkanttiin, tuohon hintaan olisi odottanut saavansa ainakin enemmän varusteita.
- "Esiin taittuva heijastusnäyttö" on huono vitsi. Mulla on tällainen omassakin ranskattaressa, mutta alkukokeilujen jälkeen sitä ei ole esiin taiteltu. Oikea tuulilasiin heijastuva HUD sen sijaan olisi hyvä.
- 360-kamera puuttuu
- Keyless go puuttuu (!)
- Sporttipenkkejä ei ilmeisesti ole, aasialaisten autojen vakiopenkkien reisituki on yleensä ollut aika surkea.
- En tiedä onko ajastettavaa sisätilanlämmitystä, tämä oli i3:ssa kätevä

En nyt sano että 47000€ pienestä kopperosta tarjoaisi hyvää vastinetta rahoille, mutta harkitsisin sitä vakavasti jos kilsoja tulisi vähänkin enemmän.
 
Lisäksi Konan suorituskyky on riittävä, Ioniq on jokseenkin laiska.
Ei sport- moodissa. 0-60km/h 4,5 sek. (Ioniq):tup::happy: siinä jää jo moni GTI seisomaan. Toki heppoja tarvitaan isommilla nopeuksilla enempi, joita Konasta löytyy.
- En tiedä onko ajastettavaa sisätilanlämmitystä, tämä oli i3:ssa kätevä
On oltava koska Ioniq: ssakin on, autosta käsin voi kaksi erillistä aikaa ajastaa.
Enkku manuaali: https://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/2018/10/Omistajan_käsikirja_Kona_Electric.pdf
Kääntötyö on kuulemma parhaillaan menossa.
 
Riippuu mitä sähköstään maksaa. Itsellä noin 117€-133€/ 10k perusajosta (pl. kovat pakkaskaudet (etelä Suomi) ja pitkät motariajot). Jossa sähköni maksaa 8,78c/kWh & 9,98c/kWh sis. verot & siirtomaksut. Kalliimpi hinta on talviarkipäivälle.
Aika paljon vaikuttaa minkä sähkönsiirtoyhtiön alueella asuu. Esimerkiksi Tampereen ympäristökunnissa käytännössä pyöritään noin 12c/kWh hinnoissa. Voisin kuvitella jossain muualla olevan vieläkin kalliimpaa.
 
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?

Tuolla mun tuore ratkaisu sähköauto + aurinkovoima oman talon katolta.
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni | Sähköautoileva motoristi
Kyllä ne hyvin yhteen soppii, mutta eihän se esim minun käytössä mene niin, että sieltä paneelista tullut sähkö kovinkaan usein suoraan auton akkuun valuisi, mutta se ei ole mikään ongelma.

Vastaavasti akkuvarastot alkoivat niin lyhyen selvittelyn jälkeen edelleen näyttämään niin kalliilta, etten jatkanut pidemmälle. Jos sitten joskus hamassa tulevaisuudessa olisi niitä ajoneuvokäytöstä poistuvia Leafien tms akkuja kiinteistökäyttöön saatavilla järkevämmillä hinnoila :-)
 
Aika paljon vaikuttaa minkä sähkönsiirtoyhtiön alueella asuu. Esimerkiksi Tampereen ympäristökunnissa käytännössä pyöritään noin 12c/kWh hinnoissa. Voisin kuvitella jossain muualla olevan vieläkin kalliimpaa.
Onko siirron kilowattihinnoissa noin paljon eroa?

Veikkaisin, että "normaali" hinta nykyisin on about seuraava:
n.4c/kWh sähköenergian hinta
3.3-4.5c/kWh sähkön siirto (hinnat ovat Helenin ja Carunan "yleissiirto" hinnat, tämä on ainoa joka vaihtelee sijainnin mukana)
2.8c/kWh sähkön vero

Jos käytössä on yösähkö / -siirto ja lataa autoa vain yöllä, niin voi saada jonkin verran halvemmalla. Silloin tosin maksaa jonkin verran extraa kuukausimaksussa. Alle 10c/kWh on kuitenkin jo alle keskiarvon varmasti.

Kuukausimaksuthan ovat kiinteät riippumatta kulutuksesta, eikä sähköauton lataaminen tai lataamatta jättäminen vaikuta niihin -> auton lataus maksaa ylemmän hinnoittelun mukaan.
 
Aika kipeä hinta tuolla Konalla kyllä. Yli 40k€ B-segmentin katumaasturista alkaa olemaan monille varmasti liikaa. Toki tulossa on se "kesympi" versio jossain vaiheessa ja se jäänee hyvän matkaa alle 40 tonnin jos maailmassa on yhtään oikeutta.

Neliveto tuossakin saisi tosin olla.
 
Aika kipeä hinta tuolla Konalla kyllä. Yli 40k€ B-segmentin katumaasturista alkaa olemaan monille varmasti liikaa. Toki tulossa on se "kesympi" versio jossain vaiheessa ja se jäänee hyvän matkaa alle 40 tonnin jos maailmassa on yhtään oikeutta.

Neliveto tuossakin saisi tosin olla.
Varmasti, tosin samalla rangella olevia sähköautoja ei pahemmin ole muita kuitenkaan tuossa hintaluokassa. Joten jos joku haluaa sähköauton niin tuo lienee hyvä vaihtoehto, mutta jos joku vain haluaa auton niin tuskin tuohon tietysti päätyy vaan ottaa jonkun polttisvehkeen. Akuthan tuossa maksaa, mutta onko akkujen hinnoille odotettavissa minkälaista kehitystä? Tietysti jos tuotantomäärät nousee niin akutkin ehkä halpenee, mutta tuleeko sitten kohta vastaan se, että akkujen raaka-aineet loppuu ja hinta nousee? Eikö nuo akkumateriaalit ole aika kortilla, ainakin jos sähköautoja aletaan ihan tosissaan tekemään?

Sitten jää aika torsoksi koko sähköauto homma, ellei joku keksi parempaa akkua halvemmista materiaaleista?
 
Volvo XC40 vaiko pieni sähkö-Kona. Voi morjens. Ymmärrän toki ettei voi suoraan verrata sähköautoa vastaavanhintaiseen polttomoottorikapineeseen, mutta nämä hinnat ovat vaan niin järkyttäviä. Siihen lisäksi se latausaika, latauspaikkojen vähyys tai jonottaminen niille, niin ai että.
 
Volvo XC40 vaiko pieni sähkö-Kona. Voi morjens. Ymmärrän toki ettei voi suoraan verrata sähköautoa vastaavanhintaiseen polttomoottorikapineeseen, mutta nämä hinnat ovat vaan niin järkyttäviä. Siihen lisäksi se latausaika, latauspaikkojen vähyys tai jonottaminen niille, niin ai että.
Tätähän se aina on uuden tekniikan kanssa. Hinta on korkeampi ja käyttö on hankalampaa kuin vanhan. Mutta kunhan uusi tekniikka on yleistynyt ja hinnat laskeneet, ei kukaan enää voisi ajatellakkaan käyttävänsä vanhaa.

Esimerkkinä vaikka kotivideojärjestelmät; VHS -> DVD -> BD -> UHD BD / Streamaus. Joka välissä on ollut sama tarina: "ei kannata päivittää kun ei ole materiaalia ja hinnat on tähtitieteelliset, sitä paitsi eihän se ero vanhaan edes ole niin iso" ja muut vastaavat. Varmaan sama käy sähköautoille, kohta kukaan ei voi ajatellakaan ajavansa haisevalla, meluavalla ja paljon huoltoa vaativalla polttomoottorilla. Paitsi tietenkin alan harrastajat, vrt. vinyyliharrastajat audiopuolella.
 
Mutta kunhan uusi tekniikka on yleistynyt ja hinnat laskeneet, ei kukaan enää voisi ajatellakkaan käyttävänsä vanhaa.

Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?

Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.
 
Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?

Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.

Yksikin ydinvoimala lataisi kaikki Suomen henkilöautot vaikka jokainen vaihtaisi huomenna sähköautoon. Mutta niitä ei kyllä taida olla lisää tulossa kiitos mitään mistään ymmärtämättömien viherpiipertäjien.
 
Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?

Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.
Joo, totta toki tuo latausinfraongelma. Toisaalta monelle saattaisi riittää normaalisti hitaampi lataus kotona ja töissä, jolloin piikkikuorma olisi pienempi. Toki kokonaiskulutus silti kasvaa ja Olkiluoto 3 on osoittanut ettei ydinvoimakapasiteettia voida nostaa kovinkaan helposti. Vesivoimakin on aikalailla jo täysin hyödynnetty eli jäljelle jää lähinnä tuulivoiman lisäys. Joka kyllä aiheuttaa vastustusta myös.

Yksi vaihtoehto on tietysti tuottaa sähkö autossa polttokennolla tai varastoida sähkö nestemäisenä. Joku proto oli sellainen, että autoon tankataan kahta suolanestettä, jotka höyrystyvät ja suola jää suodattimeen. Suodatin vaihdetaan vaikka 30 tkm välein ja muuten vain tankataan tuota litkua kuten bensaa nyt. Etuna on se ettei litku syty kolarissa (koska se on suolavettä käytännössä), mutta haittapuoli on melko matala energiatiheys eli edes 100 litran tankki ei kestä yhtä pitkään kuin nykyiset bensatankit. Pointtina nyt kuitenkin, että muitakin tapoja varmaan keksitään kuin akun lataus järjettömällä teholla.

Lisäyksenä vielä, että itse en varsinaisesti ole bensa-autoja vastaan, mutta onhan sähkömoottori vaan melkein kaikin tavoin parempi: kevyempi, yksinkertaisempi, halvempi, nopeasti reagoiva, huoltovapaa. Sähkön varastointi kun vaan ratkaistaisiin jotenkin...
 
Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista.
Sähköautossa pitää olla niin iso akku että sillä pärjää normaalit päivittäiset ajot lataamatta. Jolloin lataus tapahtuu yö aikaan tai kun autot on muutenkin ajastaan n. 90% parkissa jossain.
Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?
Jos kaikki autot vaihdettaisiin samantien sähköautoiksi, nousisi sähkön kulutus vain n. 10%. Teollisuus käyttää Suomen sähköstä suurimman osan ja tuotanto on käynnissä pääosin päivällä, kun taas sähköautot ladataan pääosin yöllä. Suomi ostaa sähkö vain tehohuippujen aikana, kun ei ole taloudellista ylituottaakaan sähköä.
 
Tosta graafistahan näkyy selvästi että tuontia on vain siksi että se on edullisempaa kuin tuotanto.
Tarkoitatko että kun kulutus- ja tuotantoennusteen eto on aika vakio niin siitä näkee että tuonti on halvempaa kuin tuotanto? Vai jostain muusta mitä en huomannut? En siis väitä etteikö tuonti olisi halvempaa, varmaan on kun tuontia harrastetaan, kiinnostaa vaan että tulkitsinko tuota oikein vai en.
 
Siitä että tuotantokapasiteettia on muistaakseni luokkaa 9-10 GWh vesivoimasta ym. riippuen ja silti tuontia on tasaisesti isoja määriä pienilläkin kulutuksilla. Ja tossa graafissahan päiväajan tuotanto on korkeampi kuin yöajan kulutus, ja silti yöllä on reilusti tuontia.
Kyllä se vaan tuo ulkomailta osto näyttää olevan melkoisen kiinteää ja jatkuvaa kokonaisuutena, ks. Vuorokausiennuste
Lisätään vielä tuohon Diazin kommenttiin, että graaffissakin näkyy myös miten sähkönkulutus laskee rajusti klo 19:00 jälkeen, nousten uudelleen taas klo 03:00-04:00 aikoihin.
Huippujen tasaamista käytetään myös sähkölämmitys taloissa, joissa ns. yö-sähköohjaus annetaan asiakkaille porrastetusti esim. itselle on ilmoitettu 1-120min viive klo 22:00 jälkeen (vaikka taksa vaihtuu tasan klo 22:00). Tämä kalliimpi taksa siis vasta marraskuun alusta, koko kesä (1.4.->) on halvempaa aikaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom