Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkä Suomessa on käytettyjen sähköautojen hinta kehittynyt, saako halvalla hyvää?Yhdysvaltalainen autoalan tutkimusyhtiö iSeeCars analysoi hiljattain yli 4,3 miljoonan uuden ja käytetyn auton hintoja selvittääkseen mallit,
joiden arvo on pudonnut kaikkein eniten viiden vuoden ajanjaksolla.
Kysyin sivustoa/listaa Suomeen tulevista malleista, en yksittäisiä esimerkkejä jotka on mainittu sata kertaa viimeisellä parilla sivulla.2019 tulee Kia Niro ev. Pitäisi tulla myös Tesla Model 3.
Ei ole mielestäni tarpeellista keuhkota ihan asialliseen vastaukseen. Varmaan osaat itse myös googlata tietoa aiheeseen liittyen jos asialliset vastaukset ei kelpaa.Kysyin sivustoa/listaa Suomeen tulevista malleista, en yksittäisiä esimerkkejä jotka on mainittu sata kertaa viimeisellä parilla sivulla.
Ei ole sähköautoasiaa, mutta ehkä hybridi? Mene ja tiedä...
This Gasoline Is Made of Carbon Sucked From the Air
"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."
Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.
On tosiaankin hyvä idea ja tällaiset voisivat toimia esim. uusiutuvien energialähteiden varastoinnissa, laivoissa, lentokoneissa ja raskaassa liikenteessä hyvin, koska noita voi olla hankalampi sähköistää. Lappeenrannassa taitaa olla koelaitos, jossa tätä myös tutkitaan.
Synteettiset polttoaineet eivät kuitenkaan poista muita kuin co2-päästöjä joten mielelläni näkisin silti sähköautojen yleistyvän ihan ilmanlaadunkin takia.
Edit: lisätty pari käyttökohdetta
Hiukan yksinkertaisemmin ajatellen niin eikö uusiutuvat polttoaineet kuten biodiesel ja etanoli ole ihan vastaava löytyen pumppuasemiltakin. Toki biomateriaalin tuotanto vaikuttaa asiaan että onko jätevirtoja, ruokaviljelyyn kelpaamatonta maata vaiko ihan ruokamaissista tehtyä.
Käsittääkseni on koetehtaita joissa co2 päästöt johdetaan leväkasvihuoneisiin saaden levästä polttoainetta.
Ongelma sama kuin vedestä polttoainetta tehdessä. Tarvitaan energiaa jotta voidaan co2 muuttaa polttoaineeksi ja sitä tarvitaan enempi kuin syntyvän polttoaineen energia. Muuten meillä olisi ikiliikkuja. Joka sulkee melkein kaikki liikkuvat vehkeet pois kuvioista. Aurinko,tuuli, vesi ja ydinvoimaloiden ja kiinteiden sähkölinjojen asemissa toi homma toimii. Ja käytännön co2 talteenotto pakokaasuista myöhempää käsittelyä varten niin isoissa vehkeissä voisi luonnistua, mutta lentokoneet taitaa olla jo liian pieniä ja mahdottomia pakokaasujen määrään nähden. Maaliikentees ei liene edes merkityksellistä kun jos nieluja samalla määrällä lisätään. Lentokoneis merkitys olisi isompi.
Hieman jossittelua, mutta jos sähköä tuotettaisiin tuuli-/aurinkoenergian ansiosta hetkellisesti ylimääräistä, niin tuon tyyppinen ratkaisu voisi silloin olla hyvä.
Mutta tämä menee jo asian vierestä.
On nuo plugarit vaan hinnoiteltu jarjettomasti.
Outlanderin PHEV vs. bensamallilla nailla nurkilla tasan $20K hintaeroa
Jollei kuitenkaan irroiteta asiasta johon kirjoitin. Liikkuvassa kulkineessa oli laiva, lentokone, rekka tai auto ei ole tuota tuuli-/aurinkoenergiaa tai ylimääräistäkään energiaa kovinkaan loputtomasti. Mainitsin kyllä kiinteiden laitosten kohdalle että saattaisi toimia.Hieman jossittelua, mutta jos sähköä tuotettaisiin tuuli-/aurinkoenergian ansiosta hetkellisesti ylimääräistä, niin tuon tyyppinen ratkaisu voisi silloin olla hyvä.
Mutta tämä menee jo asian vierestä.
Jollei kuitenkaan irroiteta asiasta johon kirjoitin. Liikkuvassa kulkineessa oli laiva, lentokone, rekka tai auto ei ole tuota tuuli-/aurinkoenergiaa tai ylimääräistäkään energiaa kovinkaan loputtomasti. Mainitsin kyllä kiinteiden laitosten kohdalle että saattaisi toimia.
Ylituotanto sinällään on aika suhteellinen käsite riippuen kannattavuuksista. Energian siirrettävyyden kannalta voi joissain tapauksissa olla sen muuttaminen polttoaineeksi taloudellisempa kuin sähkönä. Kaikki riippuu kokonaiskustannuksista.
Pointti oli kuitenkin muistuttaa että tuo ei juurikaan eroa uusiutuvan energian käytöstä.
Suomessa sähkön siirtomaksut tekevät sähkön varastoinnista kannattamatonta vaikka sähkö ja itse varastointi olisi ilmaista.
Siirtomaksut ovat karkeasti 50% sähköhinnasta. 50%+50%=100% (varastointi ja purku).Perustele.
Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.
Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?
Samaan runkoonhan nuo on rakennettu eli oikeasti se on facelift, toki nii iso että voidaa myydä uutena.Pistäkää vollemies ignoreen, niin tämä alue on paljon luettavampi. Ei tarvitse välittää alle 30-vuotiaan jostain Tekniikan Maailma -tason vinkumisesta.
Asiaan. Kävin uutta Leafia ajelemassa, kun oli moinen mahdollisuus. Ulkoapäin tuo ei enää näytä sämpylältä, kuten ensimmäinen malliversio, mutta en kyllä nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin sanotusti uutta. Enemmänkin tuo vaikuttaisi vanhan Leafin faceliftilta, kuin täysin uudelta mallisarjan päivityskierrokselta. Verrattuna esim. Ioniqiin tuntuu tuo Leaf olevan jotenkin fiilikseltään vanhanaikainen ja hieman koppimainen. Kulkupuoli siinä nyt oli sitä perussähköautoa mitä noissa vehkeissä kuuluukin olla. Mutta mutta, miksi Leaf jos Ioniq on myös tarjolla? Tarjoaako Nissan jotain sellaista mitä ei Ioniq kykene vai mikä tekee tuosta houkuttelevamman vaihtoehdon?
Jos nyt pysytään tässä treadissa autoissa. Sähkösiirtoyhtiöillä on, käsittääkseni, julkiset hinnat jotka ovat kaikille samat. Eli summa summarum, sähköautojen käyttö energian varastointiin on käytännössä tehty taloudellisesti kannattomaksi kaikissa olosuhteissa.Tuskin energiayhtiöllä on sama hintarakenne sopparissa kun sulla.
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?
10k ajoa kuluttaa sähköä noin 200-300€ edestä. Eli kovin isoa säätöä ei siitä saa oikein mitenkään.No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?
Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.
No näinhän se on, tosin on se auto usein päivällä kotonakin. Kunnolla tuota hyödyntääkseen tarvitsisi akuston, joka nostaa kustannuksia. Liekö ikinä kannattavaa?
Tosin meikäläisen skenaario olisi töihin julkisilla ja autolla lasten ja omat harrastukset sekä satunnaiset mökkireissut. Kilsoja vuodessa ehkä 10k.
Riippuu mitä sähköstään maksaa. Itsellä noin 117€-133€/ 10k perusajosta (pl. kovat pakkaskaudet (etelä Suomi) ja pitkät motariajot). Jossa sähköni maksaa 8,78c/kWh & 9,98c/kWh sis. verot & siirtomaksut. Kalliimpi hinta on talviarkipäivälle.10k ajoa kuluttaa sähköä noin 200-300€ edestä. Eli kovin isoa säätöä ei siitä saa oikein mitenkään.
Mun mielestä noi ei ole edes vertailukelpoisia, Ioniqin akku 28 kW ja Kona 64 kW. Konan range on sellainen, että suurin osa esim. pääkaupunkiseudun ihmisistä pystyisi taittamaan sillä mökkimatkansa, mikä on monille ymmärrettävästi kynnyskysymys. Luovuin itsekin BMW i3:sta, koska en päässyt mökille yhdellä akullisella. Lisäksi Konan suorituskyky on riittävä, Ioniq on jokseenkin laiska.Hinta saatu myös Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style: 46 990€
Lähde: 64 kWh 204 hv Style - Hyundai
Eli +8200€ vrt. Ioniq samalla varustelulla.
Ei sport- moodissa. 0-60km/h 4,5 sek. (Ioniq) siinä jää jo moni GTI seisomaan. Toki heppoja tarvitaan isommilla nopeuksilla enempi, joita Konasta löytyy.Lisäksi Konan suorituskyky on riittävä, Ioniq on jokseenkin laiska.
On oltava koska Ioniq: ssakin on, autosta käsin voi kaksi erillistä aikaa ajastaa.- En tiedä onko ajastettavaa sisätilanlämmitystä, tämä oli i3:ssa kätevä
Aika paljon vaikuttaa minkä sähkönsiirtoyhtiön alueella asuu. Esimerkiksi Tampereen ympäristökunnissa käytännössä pyöritään noin 12c/kWh hinnoissa. Voisin kuvitella jossain muualla olevan vieläkin kalliimpaa.Riippuu mitä sähköstään maksaa. Itsellä noin 117€-133€/ 10k perusajosta (pl. kovat pakkaskaudet (etelä Suomi) ja pitkät motariajot). Jossa sähköni maksaa 8,78c/kWh & 9,98c/kWh sis. verot & siirtomaksut. Kalliimpi hinta on talviarkipäivälle.
Jos nyt aihetta sivuaisi kuitenkin sen verran, että mitenköhän sopisi omalle katolle/pihalle asennetut aurinkopaneelit sähköauton lataamiseen?
Onko siirron kilowattihinnoissa noin paljon eroa?Aika paljon vaikuttaa minkä sähkönsiirtoyhtiön alueella asuu. Esimerkiksi Tampereen ympäristökunnissa käytännössä pyöritään noin 12c/kWh hinnoissa. Voisin kuvitella jossain muualla olevan vieläkin kalliimpaa.
Varmasti, tosin samalla rangella olevia sähköautoja ei pahemmin ole muita kuitenkaan tuossa hintaluokassa. Joten jos joku haluaa sähköauton niin tuo lienee hyvä vaihtoehto, mutta jos joku vain haluaa auton niin tuskin tuohon tietysti päätyy vaan ottaa jonkun polttisvehkeen. Akuthan tuossa maksaa, mutta onko akkujen hinnoille odotettavissa minkälaista kehitystä? Tietysti jos tuotantomäärät nousee niin akutkin ehkä halpenee, mutta tuleeko sitten kohta vastaan se, että akkujen raaka-aineet loppuu ja hinta nousee? Eikö nuo akkumateriaalit ole aika kortilla, ainakin jos sähköautoja aletaan ihan tosissaan tekemään?Aika kipeä hinta tuolla Konalla kyllä. Yli 40k€ B-segmentin katumaasturista alkaa olemaan monille varmasti liikaa. Toki tulossa on se "kesympi" versio jossain vaiheessa ja se jäänee hyvän matkaa alle 40 tonnin jos maailmassa on yhtään oikeutta.
Neliveto tuossakin saisi tosin olla.
Tätähän se aina on uuden tekniikan kanssa. Hinta on korkeampi ja käyttö on hankalampaa kuin vanhan. Mutta kunhan uusi tekniikka on yleistynyt ja hinnat laskeneet, ei kukaan enää voisi ajatellakkaan käyttävänsä vanhaa.Volvo XC40 vaiko pieni sähkö-Kona. Voi morjens. Ymmärrän toki ettei voi suoraan verrata sähköautoa vastaavanhintaiseen polttomoottorikapineeseen, mutta nämä hinnat ovat vaan niin järkyttäviä. Siihen lisäksi se latausaika, latauspaikkojen vähyys tai jonottaminen niille, niin ai että.
Mutta kunhan uusi tekniikka on yleistynyt ja hinnat laskeneet, ei kukaan enää voisi ajatellakkaan käyttävänsä vanhaa.
Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?
Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.
Joo, totta toki tuo latausinfraongelma. Toisaalta monelle saattaisi riittää normaalisti hitaampi lataus kotona ja töissä, jolloin piikkikuorma olisi pienempi. Toki kokonaiskulutus silti kasvaa ja Olkiluoto 3 on osoittanut ettei ydinvoimakapasiteettia voida nostaa kovinkaan helposti. Vesivoimakin on aikalailla jo täysin hyödynnetty eli jäljelle jää lähinnä tuulivoiman lisäys. Joka kyllä aiheuttaa vastustusta myös.Kulutuselektroniikassa varmasti näin on ja todistettavasti ollutkin, mutta kun nyt puhutaan autoista. Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista. Ja tässä ei edes mainita rekkoja, busseja, junia jne. Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?
Autoista sen vertaa, että Ioniq on edelleen mielestäni lähempänä normaalia käyttöäautoa pl. Teslat.
Sähköautossa pitää olla niin iso akku että sillä pärjää normaalit päivittäiset ajot lataamatta. Jolloin lataus tapahtuu yö aikaan tai kun autot on muutenkin ajastaan n. 90% parkissa jossain.Jos miettii ihan sitä perussähköinfraa mikä pitäisi olla, jotta sähköauton voisi ladata täyteen muutamassa minuutissa (mitä menee tyhjän tankin tankkaamiseen) jne. niin puhutaan melko eri tason jutuista.
Jos kaikki autot vaihdettaisiin samantien sähköautoiksi, nousisi sähkön kulutus vain n. 10%. Teollisuus käyttää Suomen sähköstä suurimman osan ja tuotanto on käynnissä pääosin päivällä, kun taas sähköautot ladataan pääosin yöllä. Suomi ostaa sähkö vain tehohuippujen aikana, kun ei ole taloudellista ylituottaakaan sähköä.Kaikessa sähkökiimassa tunnutaan unohtavan täysin se, että sitä sähköä pitäisi tuottaa jollain, mutta millä? Nykyiselläänkin Suomi ostaa sähköä ulkomailta, joten ellei tänne rakenneta seuraavan 20 vuoden sisään 20 uutta ydinvoimalla kompensoimaan sähkökulutuksen kasvua, on meillä koko tiellä liikkuva sähkökatras Venäjän tuontisähkön armoilla vai?
20v vanha gti golffikin kiihtyy nopeammin tuon välin...Ei sport- moodissa. 0-60km/h 4,5 sek. (Ioniq) siinä jää jo moni GTI seisomaan. Toki heppoja tarvitaan isommilla nopeuksilla enempi, joita Konasta löytyy.
On oltava koska Ioniq: ssakin on, autosta käsin voi kaksi erillistä aikaa ajastaa.
Enkku manuaali: https://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/2018/10/Omistajan_käsikirja_Kona_Electric.pdf
Kääntötyö on kuulemma parhaillaan menossa.
Suomi ostaa sähkö vain tehohuippujen aikana, kun ei ole taloudellista ylituottaakaan sähköä.
Olisikin mun -98 2.0 16v vapari gti-golffi kiihtynyt viiteen sekkaan20v vanha gti golffikin kiihtyy nopeammin tuon välin...
Tarkoitatko että kun kulutus- ja tuotantoennusteen eto on aika vakio niin siitä näkee että tuonti on halvempaa kuin tuotanto? Vai jostain muusta mitä en huomannut? En siis väitä etteikö tuonti olisi halvempaa, varmaan on kun tuontia harrastetaan, kiinnostaa vaan että tulkitsinko tuota oikein vai en.Tosta graafistahan näkyy selvästi että tuontia on vain siksi että se on edullisempaa kuin tuotanto.
Siitä että tuotantokapasiteettia on muistaakseni luokkaa 9-10 GWh vesivoimasta ym. riippuen ja silti tuontia on tasaisesti isoja määriä pienilläkin kulutuksilla. Ja tossa graafissahan päiväajan tuotanto on korkeampi kuin yöajan kulutus, ja silti yöllä on reilusti tuontia.
Lisätään vielä tuohon Diazin kommenttiin, että graaffissakin näkyy myös miten sähkönkulutus laskee rajusti klo 19:00 jälkeen, nousten uudelleen taas klo 03:00-04:00 aikoihin.Kyllä se vaan tuo ulkomailta osto näyttää olevan melkoisen kiinteää ja jatkuvaa kokonaisuutena, ks. Vuorokausiennuste
20v vanha gti golffikin kiihtyy nopeammin tuon välin...
4,3 sekuntia?Offtopiccia, mutta noinkohan? Noita arvoja ei nyt kauheen hyvin näy olevan, mutta VW Golf GTI Mk IV laptimes, specs, performance data - FastestLaps.com
http://media.fastestlaps.com/8d7d7149980b
Ei tuo nyt ainakaan nopeammin mene? Tää on kyllä 2002, eli vain 16v vanha - mutta pitäisihän sen mennä jos 20v vanhakin menee jo?