Keskustelua hybridiautoista

Tulipa vaihdettua Auris Outlanderiin (-14) parisen viikkoa sitten.
Hyvin on tuon PHEVin range riittänyt näihin omiin arkiajoihin. Ja muutoinkin vaikuttaa ihan pätevältä ajoneuvolta. Piippailuihin alkaa hiljalleen tottumaan...

Mutta nuo latauskaapeleiden hinnat ovat melkoisia. Type2-Type1 -kaapeli maksaa jotain 150-250e väliltä. Mietityttää maksaako tuo ikinä itseään takaisin tälläisen plugarin kanssa. Suurin hyöty olisi varmaan parkkipaikan saanti ns. paraatipaikalta useimmissa paikoissa.
 
Mutta nuo latauskaapeleiden hinnat ovat melkoisia. Type2-Type1 -kaapeli maksaa jotain 150-250e väliltä. Mietityttää maksaako tuo ikinä itseään takaisin tälläisen plugarin kanssa.
Jos kaapeli pysyy hyväkuntoisena ja myy kaapelin joskus, niin ei maksaisi aivan 150-250€. On kyllä kallis hinta yhdestä kaapelista. Itse en ostaisi, paitsi 150€ hintaista voisi miettiä.
 
Kyllä mä sen kaapelin ostaisin mielummin kuin 100 litraa bensaa.. Mutta toki noita voi olla käytettynäkin.
Toisaalta saa siinä muutaman kerran kauppakeskuksissa ladata ennen ku on kaapelin hinta kuitattu. Vaan kuten jo edellinen postaaja totesi, sen kaapelin voi myös myydä. Jos löydät sopuhintaan käytetyn voit suht helposti myydä sen pois omakustannushintaan.
 
Tuleeko noissa pistokeautoissa vaan perus suko kaapeli mukana eikä pikalaturille ollenkaan?
 
Tuleeko noissa pistokeautoissa vaan perus suko kaapeli mukana eikä pikalaturille ollenkaan?
Tuohan on vähän erikoinen kaapeli, kun päät on erilaiset. Jos ei sitten tuollaista kaapelia tosiaan tule auton mukana? Autossa ilmeisesti Type1.
Type2-Type1 -kaapeli maksaa jotain 150-250e väliltä. Mietityttää maksaako tuo ikinä itseään takaisin tälläisen plugarin kanssa. Suurin hyöty olisi varmaan parkkipaikan saanti ns. paraatipaikalta useimmissa paikoissa.
 
Onko jossain jotain hyvää sivustoa, jossa noi kaapelit ja lataustyypit yms. synttärisetit olisi väännetty kuvien kera rautalangasta?
 
Onko jossain jotain hyvää sivustoa, jossa noi kaapelit ja lataustyypit yms. synttärisetit olisi väännetty kuvien kera rautalangasta?

On AC-latausta ja DC-latausta. DC on siis pikalatausta.

DC, kaksi eri standardia CCS ja Chademo. Tai no oikeastaan CCS on jenkeissä hiukan erilainen kuin Euroopassa, mutta pysytellään nyt euroopassa. Chademo on japanilaisten keksintö, CCS eurooppalaisten. Japanilainen on hivenen toimintavarmempi. Jos auto on japanilainen ja varustettu pikalatauksella, siinä on Chademo-liitin. Jos ei, siinä on CCS. Kia Soul on yhtenä poikkeuksena edellämainittuun varustettu Chademolla. Erottaa helposti siitä vaikka, että Chademo-töpseli on pyöreä, ja CCS vähän kahdeksikon muotoinen.

AC onkin sitten hiukan monimutkaisempi tavallaan. Eli ns. hidaslataus.
Kahta eri standardia, Type1 ja Type2. Vanhemmissa japanilaisissa ja amerikkalaisissa on Type 1. Type 1 on aina yksivaiheinen, voi olla 16A tai 32A. En tiedä onko ekan sukupolven Leafia lukuunottamatta Euroopassa myynnissä Type 1 32A autoja. Kaikissa Leafeissa ei kuitenkaan ole 32A Type1, vaan voi olla myös 16A. Amerikkalaisiksi lasketaan Ford Focus ja Opel Ampera tässä yhteydessä.

Type 2 löytyy sitten taas kaikista Euroopassa valmistetuista autoista, uudesta Leafista, kaikista korealaisista pl. äsken mainittu Kia Soul. Tässä on enemmän vaihtelua koska Type 2 tukee kolmivaihelatausta toisin kuin Type 1. Skaala on laidasta laitaan, löytyy 1*16A, 1*32A, 2*16A, 3*16A ja 3*32A. Teoriassa tehot menee 3.6kW, 7.2kW, 7.2kW, 11kW, 22kW. Itse asiassa on vielä olemassa 3*63A, ja tällä teholla (43kW) jopa saa Suomessa muutamalta pikalaturilta sähköä. Mutta tuota ei pysty hyödyntämään kuin Renault Zoe, ja senkin pitää olla "Q"-mallia jota ei Suomessa virallisesti myydä. Käytettynä pitää sellainen tuoda/tuottaa muualta.

Ylläolevista poiketen Tesla pelaa Euroopassa Type 2 liittimellä jolla ne hoitaa sekä AC- että DC-puolen. Vanhemmissa Tesloissa on joko 3*16A tai 3*32A "hidas puoli", uusissa 3*24A. DC-tehoja saa vain Superchargereilta. Muiden Type2-autojen on turha yrittää Teslan superilla vaikka liittimen puolesta sopisikin, ei toimi.

Sitten ne laturipömpelit. Type1 on Suomessa melko harvinainen. Mäntsälän Juustoportilla tiedän olevan yhden, muista ei havaintoa toistaiseksi. Type2, Chademo ja CCS löytyy paljon tiuhemmin. Suoraan pömpelistä Type2 tapauksessa ei tosin näe mihin se kykenee (pl. pikalaturin kanssa samassa laitteessa Fortumin tapauksessa ainakin näkee), eikä näitä ihan helposti kaikenkattavasti selvitä kuin latauskartta.fi -palvelusta. Kauppakeskusten tms. laturit ovat hyvin suurella todennäköisyydellä Type2 töpselimalleja, joista saa myös adapterikaapelin kanssa Type1-autoon sähköä. Kaikissa näissä pitää olla oma piuha mukana. Pikalatureilla on piuhat itsessään, ja useimmissa pikalatureissa on sekä Type2, CCS ja Chademo. Type2 voi ladata yleensä yhtä aikaa joko CCS tai Chademon kanssa näistä. Chademo + CCS yhtä aikaa ei onnistu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Chademot on Suomessa tällä hetkellä yhtä poikkeusta (?) lukuunottamatta 50kW, ja poikkeuksetta CCS:t taitaa olla 50kW. Autosta, akun varauksesta ja kelistä kiinni paljonko niistä todellisuudessa saa irti.

Edit: yleensä kaikissa pelkästään sähköllä kulkevissa on siis sekä AC- että DC-latausmahdollisuus, ja Teslaa lukuunottamatta myös kaksi eri töpseliä.

Poikkeuksena ainakin jotkut ameriikantuonti-Leafit ja Ford Focus joissa on vain yksivaiheinen AC. B-Mersussa on vain 3*16A AC.

Yleensä kaikissa plugareissa on pelkkä 1*16A AC. Ekoissa Prius PHV:issa vain 1*10A. Outlandereissa on poikkeuksellisesti myös pikalaturipistoke, Chademo, mutta se tais huolia vain 18kW teholla max.
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne siis just niin hyvä kuin pelkäsin :facepalm:

Jep, ikävä kyllä tämä puoli vaatii vielä vähän harrastuneisuutta.

Toki yleensä auton mukana tulee piuhat joilla pärjää. Ja jollei tule niin hyvä nyrkkisääntö on että auton maahantuojan kautta saa lisää mutta hinta on yleensä aivan hirveä, esim. Renault Zoen sukolatauskaapeli oli muistaakseni yli 700 eikä sillä saanut yli 8A virralla edes ladattua. Säädettävän (6-16A) kaapelin sain muualta 350e:llä.

Latauspaikkojen etsintään olen käyttänyt sellaista appia kuin Plugshare, jonka data on lähinnä crowd-sourcattua. Toinen hyvä on aiemmin mainittu latauskartta.fi, appia tosin ei ole, pelkkä sivusto.

Ja vaikka "tilanne on just niin hyvä kuin pelkäsit", ei tarvitse opetella kaikkien autojen ja lataustyyppien (ja latausoperaattoreiden) kommervenkkejä, vain sen jonka hankkii. Ei se loppujen lopuksi ole mikään iso rasti.

Latausoperaattoreista sellainen sananen, että Fortumin Charge&Drive ja Virta.fi taitaa olla ne suurimmat tässä maassa. Molempia varten tietenkin tarvitsee oman tilin. Lisäksi on vaikka Parkkisähkö (lähinnä hidaslatausta), ja sekin tietysti vaatii omansa. Oman kokemuksen mukaan Fortumin laturit toimii varmemmin kuin Virran, ja rfid-tägeillä operointi on paljon helpompaa kuin millään tekstareilla tai puhelinapplikaatioilla. Lisäksi jotkut ilmaisetkin toimii em. tägeillä (esim. Lentoaseman ilmaiset - en edes muista voiko niitä käyttää ilman tägejä). Jollei siitä ole liikaa vaivaa suosittelen hankkimaan näiden edellämainittujen tägit. Omasta käyttötavasta riippuen voi toki pärjätä ilmankin. Minä esimerkiksi luultavasti pärjäisin pelkällä Fortumin tägillä, mutta onpahan nyt pahan päivän varalle useita.

Nykyään onneksi löytyy jo ainakin pari sähköautoihin erikoistunutta käytettyjen autojen liikettä, Kamuxilla tais olla joku, ei kokemusta, ja Tampereella Autotalo Ampeeri. Jälkimmäisestä ostin nykyisen autoni, ja siellä on ainakin sähköautoihin perehtynyttä porukkaa. Tarkoitan sanoa että ostopaikastakin saattaa olla suunnaton apu sähköautoilun arjen selventämiseksi.

Itse en esimerkiksi koe tätä kaikkea minään ylimääräisenä vaivana enää, toki se auttaa kun olen ylipäätään kiinnostunut aiheesta.
 
Nyt on ensimmäinen reilu 1000km takana uudella (EV)Ioniq: lla. Eilen tuli kokeiltua Fortumin CCS- pikalausta ABC Kuninkaantien asemalla ensimmäisen kerran (olen hankkinut heidän lataustägin, jossa ei ole ainakaan vielä kuukausimaksua). Akkua oli jäljellä 30% saavuttaessa (n.56km). Latausarvio 31min täyteen (latausrajaan n.94% (201km)) 0,20 €/min. Lounaspysähdys kesti lähes tunnin (asemalla paljon lounastajia itänaapurista). Onneksi Fortum veloitti vain latausajasta ja kotiin olisi päässyt 15-20min latausajalla ja olisi säästänyt euroja.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ikävä kyllä tämä puoli vaatii vielä vähän harrastuneisuutta.

Nykyään onneksi löytyy jo ainakin pari sähköautoihin erikoistunutta käytettyjen autojen liikettä, Kamuxilla tais olla joku, ei kokemusta, ja Tampereella Autotalo Ampeeri. Jälkimmäisestä ostin nykyisen autoni, ja siellä on ainakin sähköautoihin perehtynyttä porukkaa. Tarkoitan sanoa että ostopaikastakin saattaa olla suunnaton apu sähköautoilun arjen selventämiseksi.



Mitä extraa sähköautoihin erikoistunut autoliike tarjoaa?
 
Ei ole sähköautoasiaa, mutta ehkä hybridi? Mene ja tiedä...



This Gasoline Is Made of Carbon Sucked From the Air

"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.
 


Mitä extraa sähköautoihin erikoistunut autoliike tarjoaa?
Kävin kolmessa eri vaihtoautoliikkeessä ihmettelemässä Outlanderia. Yhdessä sanottiin suoraan, että tiedät luultavasti itse enemmän autosta kuin he. Toisessa kehuttiin miten autosta löytyi rattivaihteet. Kolmannessa tyydyttiin kehumaan vanteita.

Voisi kuvitella että jos autokauppa mainostaa sähköauto osaamistaan, niin sieltä saa vastauksia kysymyksiinsä ja oikeaa tietoa auton ominaisuuksista. Jos olisin näissä perinteisissä vaihtoautoliikkeissä kysynyt vaikka mikä latausliitin autosta löytyy, niin tuskin olisivat osanneet vastata.
 
Kävin kolmessa eri vaihtoautoliikkeessä ihmettelemässä Outlanderia. Yhdessä sanottiin suoraan, että tiedät luultavasti itse enemmän autosta kuin he. Toisessa kehuttiin miten autosta löytyi rattivaihteet. Kolmannessa tyydyttiin kehumaan vanteita.

Voisi kuvitella että jos autokauppa mainostaa sähköauto osaamistaan, niin sieltä saa vastauksia kysymyksiinsä ja oikeaa tietoa auton ominaisuuksista. Jos olisin näissä perinteisissä vaihtoautoliikkeissä kysynyt vaikka mikä latausliitin autosta löytyy, niin tuskin olisivat osanneet vastata.

Tämähän kuulostaa ihan samalta kuin polttisten kanssa. Auton lisävarusteista ei ymmärretä yhtään mitään, välttämättä ei edes merkkiliikkeessä.
 
Ei ole sähköautoasiaa, mutta ehkä hybridi? Mene ja tiedä...



This Gasoline Is Made of Carbon Sucked From the Air

"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.


On tosiaankin hyvä idea ja tällaiset voisivat toimia esim. uusiutuvien energialähteiden varastoinnissa, laivoissa, lentokoneissa ja raskaassa liikenteessä hyvin, koska noita voi olla hankalampi sähköistää. Lappeenrannassa taitaa olla koelaitos, jossa tätä myös tutkitaan.

Synteettiset polttoaineet eivät kuitenkaan poista muita kuin co2-päästöjä joten mielelläni näkisin silti sähköautojen yleistyvän ihan ilmanlaadunkin takia.

Edit: lisätty pari käyttökohdetta
 
Viimeksi muokattu:
Joo, välillä oon kysynyt että mitä te täällä päivät pitkät teette kun ette tiedä edes myymäänne tuotetta... Ei kyllä omalla alalla olis töitä tarjolla tommosella "ammattitaidolla".

Kai ne on ne keillä on vakioasiakkaat jotka ostaa 2v välein auton ja palkka kuitataan sillä. Ei ole haluja olls yhtään sen parempi.

Nyt lähtee vähän sivuraiteelle, mutta taitaa yksityisille tehtävästä kaikesta kaupasta perustua mielikuviin ja hyvään fiilikseen tuotteesta/myyjästä.

Tarkempaa teknistä tietoa kaipaava on pieni vähemmistö joka on sitten myös ennakolta perehtynyt tai kova kilpailuttamaan yms.
Eli myyjän kannalta varsin huono asiakas.

Myyjän siis kannattaa vain myydä hyvää tunnetta, olla mukava ja lyödä bensaa liekkeihin olematta liian läpinäkyvä.

Varmaan moni on ostanut mukavalta myyjältä jotain, mitä ei välttämättä ollut edes etsimässä.

Itteä myös vähän ärsyttää, kun kysyessä myyjä heittelee lukuja vakuuttavasti ja ite tietää, että ei mene luvut oikein. Mut mitäpä sille voi muuta kuin ottaa ite selvää ennalta.
 
Hinta saatu myös Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style: 46 990€
Lähde: 64 kWh 204 hv Style - Hyundai

Eli +8200€ vrt. Ioniq samalla varustelulla.:vihellys:
Eihän tuo nyt paha ero ole, jos huomioi akun kapasiteetin lisäyksen. Ainakin itselle Kona on ensimmäinen matkan ja hintaluokan puolesta, joka voisi tulla kyseeseen. Saattaa vaan kysyntä olla sitä luokkaa, että saa tovin jos toisen odotella (vaikka heti tilaisi) :tdown:
 
Pikkuautoksi tuo hinta on melko korkea. On kumminkin B-segmentin auto, eli samaa kokoa kuin i20 tai Kia Rio/Stonic. Nissan Leaf on siis pykälää kookkaampi.
 
Eipä siitä Leafin isommasta koosta ole mitään iloa, jos istuu kahvilla odottelemassa auton latautumista... Tuo on kuitenkin riittävän suuri ja matkan osalta "go/no-go" tilanne (minulle). Hinnat varmasti tippuvat, jahka tulee tarjontaa ja kilpailua.

Mitäköhän tuollainen iso akkupaketti mahtaa maksaa, ts. paljonko hinnassa on jotain muuta kuin autoa?
 
Eihän tuo nyt paha ero ole, jos huomioi akun kapasiteetin lisäyksen. Ainakin itselle Kona on ensimmäinen matkan ja hintaluokan puolesta, joka voisi tulla kyseeseen.
Arvattavaa että isommasta akusta "rokotetaan" on se tietysti kalliimpikin (+moottorin tehon lisä). Sekä tuossa EV Konassa on akkujen nestejäähdytyskin.

Itselle vain turhan tyyris, omalle lompakolle.
Pikkuautoksi tuo hinta on melko korkea. On kumminkin B-segmentin auto, eli samaa kokoa kuin i20 tai Kia Rio/Stonic. Nissan Leaf on siis pykälää kookkaampi.
Pikku auto on juu. Niinkuin emäntä sanoi: Konassa on kallista muovia (tarkoitti noita pyörän kotelon yläosia, ne kun on suht leveät):tup:. Kun Kona oli jossain vaiheessa vaihtoehtona.
 
Pikkuautoksi tuo hinta on melko korkea. On kumminkin B-segmentin auto, eli samaa kokoa kuin i20 tai Kia Rio/Stonic. Nissan Leaf on siis pykälää kookkaampi.
Onhan tuo hinta aika hurja kun bensamallin hinta on 22000e ja sähkömallin 43000e. Samasta pikkuautosta kuitenkin kyse.
 
Onhan tuo hinta aika hurja kun bensamallin hinta on 22000e ja sähkömallin 43000e. Samasta pikkuautosta kuitenkin kyse.
Olen siitä samaa mieltä, että vähemmänkin tuo saisi mieluusti maksaa, mutta en kyllä millään ymmärrä miten saat näistä vehkeistä "samat". Kasvaahan se auton hinta jokaisella valmistajalla, jos pistetään "isompaa" mottia sisään. Oikeastaan ainoa ero tässä on se, että siihen 50 k€ autoon ei tule 20 k€ lisää, vaan lähdetään 20 k€:sta.
 
Olen siitä samaa mieltä, että vähemmänkin tuo saisi mieluusti maksaa, mutta en kyllä millään ymmärrä miten saat näistä vehkeistä "samat". Kasvaahan se auton hinta jokaisella valmistajalla, jos pistetään "isompaa" mottia sisään. Oikeastaan ainoa ero tässä on se, että siihen 50 k€ autoon ei tule 20 k€ lisää, vaan lähdetään 20 k€:sta.
Johtunee siitä, että en juurikaan arvosta "isoja motteja", vaan siirrän sen isompaan mottiin käytetyn rahan mieluummin parempaan auton runkoon. Eli mieluummin otan 3-sarjan bemarin pienemmällä moottorilla kuin 1-sarjan bemarin isommalla moottorilla jos ovat saman hintaiset.

Vertailun vuoksi tuon Konan hinnalla saa esim. Volvo XC40:n diesel-automaattina.
 
Tämä onkin harvinaisen totta.

Tästä voi ladata läppäriä:
2406121.jpg


Tästä voi ladata autoa:

2406121.jpg
Ja tällä voi tankata auton:

3839197.jpg

Ei edes kestä vuorokautta, toisin kuin schukosta sähköauton latailu.
 
"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.
Polttomoottori syytää ilmaan paljon muutakin kuin hiilidioksidia, kuten kaikenlaisia mielenkiintoisia pienhiukkasia.
 
Johtunee siitä, että en juurikaan arvosta "isoja motteja", vaan siirrän sen isompaan mottiin käytetyn rahan mieluummin parempaan auton runkoon. Eli mieluummin otan 3-sarjan bemarin pienemmällä moottorilla kuin 1-sarjan bemarin isommalla moottorilla jos ovat saman hintaiset.

Vertailun vuoksi tuon Konan hinnalla saa esim. Volvo XC40:n diesel-automaattina.
Ja sais toki vaikka uuden (tulevan) Pösön 508, joka hakkaa tuon vollen 100-0 sekä oletettavasti on vielä Vollea halvempikin. Ongelma vaan, että mun ajosuoritteella (50 tkm) saisin Konalla sen verran säästöä, että maksais alta 10 vuoden itsensä takaisin pelkissä diesel-kuluissa. Useampi tonni vuodessa puhtaana käteen pistää vähän pohtimaan paljonko muovisuutta yms. on valmis sietämään.
 
Toisaalta matkan varrella pikalataus onnistuu 3 minuutissa.

Toisaalta se pitää hakemalla hakea jostain kodin ulkopuolelta.

Toisaalta sieltä saisi samalla kahvit juoda rauhassa ja toisaalta siinä sitten menee röökin ja puhelimen kanssa se puoli tuntia...

Toisaalta eipä minulla ole lehmääkään vaikka maitoa on kiva kahviin laittaa. :)
 
10 vuoden päästä tämäkin nokittelu on aika koomista luettavaa, kun riittävän matkan omaavia sähköautoja on runsaasti tarjolla ja hallituspolitiikan ansiosta kenelläkään ei ole enää varaa ajaa bensalla/dieselillä ellei ole aivan pakko. Moottoriketjut ovat muuttuneet keskusteluksi akuston ja sähkömoottorin virittelystä :) Toki joukosta löytyy "lp ei koskaan kuole" henkistä hipsteriä, jotka käy heittämässä dieselkatkuiset terveiset kauppakeskuksen pihassa ihan vaan kun voivat. Minäköhän vuonna mahdetaan kieltää polttomoottorikäyttöisellä autolla ajaminen parkkihalliin terveydellisten syiden takia :happy: Samoihin aikoihin alkaa varmaan huoltsikatkin olla kuolleita.
 
Tuskin vielä 10v päästä. Autojen keski-ikä on suomessa 12v, joten vaikka polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin tänään, niin 12v päästä vielä 50% autoista on polttomoottorilla.
 
Tuskin vielä 10v päästä. Autojen keski-ikä on suomessa 12v, joten vaikka polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin tänään, niin 12v päästä vielä 50% autoista on polttomoottorilla.
Sähköautojen hinnat 10-20 k€ alas sopivalla matkalla ja bensa/diesel 3 e/l. Eiköhän ala tapahtumaan aika nopeasti vähän lyhyemmälläkin aikajänteellä. Noita liikenneselvityksiä yms. mitä viime aikoina kun on ollut uutisissa, niin ei voi kuin odotella, että "herrajumala mitä sieltä tulee". Se on sitten toinen juttu mistä liikenteestä nyhdettävät rahat jatkossa revitään :(

e: En mä itse asiassa oikeastaan tiedä mihin kommentoit "tuskin vielä...". Onhan se nyt jo päivän selvää mihin suuntaan mennään ja 10 vuoden päästä vain täysi idiootti inttää enää vastaan, että muu kuin sähkö olisi paras valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Nostamalla sähköautojen ajoneuvovero 2000e/vuosi tasolle.
Siltikin olis 2-3 k€ halvempi kuin nykyinen ratkaisu :D Jos km-perustaiseen veloitukseen mennään, niin sit o helvetti irti. Tai pieni faradayn häkki gps-anturin ympärillä :vihellys:
 
Eiköhän tuo kilemetripohjainen verotus tule kun sähköautot lisääntyy. Ei ole oikein muuta järkevää tapaa verottaa. Ja rahahan autoilusta pitää jatkossakin repiä.
 
Eiköhän tuo kilemetripohjainen verotus tule kun sähköautot lisääntyy. Ei ole oikein muuta järkevää tapaa verottaa. Ja rahahan autoilusta pitää jatkossakin repiä.

Paremmin sekin saataisiin kaikille kohdistettua oikein sähkön verossa.

Nyt liikenteestä kerätään suhteettoman paljon rahaa.

Vain muutos on pysyvää :D
 
Toisaalta matkan varrella pikalataus onnistuu 3 minuutissa.

Kova jätkä saa olla jos keskimäärin menee 60 litran lorotukseen tuo aika vilkusta vilkkuun. Olis ihan mielenkiintoista tietää että miten kauan siihen menee. Oli niin vastenmielistä hommaa että näin jälkikäteen ajateltuna ainakin tuntui ikuisuudelta, eli en nyt lähtis omia muistikuviani kauheen objektiivisiksi väittämään.

Se on kyllä totta että sähköä pikalaturilla joutuu kauemmin odottamaan kuin nestemäistä polttoainetta. Toisaalta kun latauspistokkeesta ei tarvitse pitää sen tapahtuman keston ajan kiinni niin voi tehdä vaikka kahta asiaa yhtä aikaa. Tai no ohan se mahdollista kyllä käydä tankatessa kusella ja varmaan vähän eväitä nassuttaa, mutta kivampi se ois lorottaa muualle ku takarenkaaseen ja syödä seisaaltaan. ;) Kakkahätä jos tulee niin menee jo hankalaksi tankatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Paremmin sekin saataisiin kaikille kohdistettua oikein sähkön verossa.

Nyt liikenteestä kerätään suhteettoman paljon rahaa.

Vain muutos on pysyvää :D

Voihan sitä tosiaan verotuksella ohjata porukkaa tuottamaan omaa sähköä. Ehkä jopa olemaan ihan off-grid? V2H lisänä soppaan.
 
Sähköautoon kun joskus vaihdan, niin ei kyllä tule ikävä Dieselin tankkausta. Kahvat aina paskaiset :( Olen tosin ratkaissut ongelman hommaamalla paketin kertakäyttöhanskoja, 100 kpl paketti kestää sen pari vuotta. Ei haise kädet ja kestän mopoautoteinien hassut katseet.
 
Itse taas en muista koska ois viimeksi tullut paskainen kahva pk-seudulla vastaan.

Sulla on ilmeisesti näköpiirissä väh. 16A latauspiste omalle autopaikalle kun noin innokas olet?
Turun päässä on hyvin "rasvattuja" kahvoja järjestäen. Pk-seudun päässäkin käytän kumiräpylää, kun en jaksa kokeilla onneani. Kiva sitten istua vajaa 2 h käden kärytessä, tuntuu ettei pesemälläkään kunnolla lähde (ja yleensä kylmäasemalla tankkaan). Oman kodin pihaan / talon seinään sen max 3x25A saa ihan itse ruuvata. Toisessa päässä sattuneista syistä on kymmeniä latauspaikkoja tarjolla, täytyis sitäkin alkaa selvittää joutuuko maksamaan. Innokkuus johtuu ihan puhtaasti siitä rahallisesta säästöstä mitä riittävän matkan omaava sähköauto pystyis antamaan. En ole tosin Konaa livenä nähnyt tai ajanut, että siinä kohtaa voi tulla vielä isokin stoppi. 50 tkm vuodessa kun ei ihan missä tahansa pulkassa piereskellä. Mitään ideologista syytä mulla ei sähköauton perään ole.
 
Huomautus - ei tällaisia asiattomia kehoituksia toisille käyttäjille enää
Niin no jos vaikka joka viikko tahtoo tuhlata viisi tuntia siihen niin mikäettei.

Tässä nyt itellä menee normaaliajossa 600km viikko semmoset kolmesta viiteen minuuttia aikaa auton tankkailuun sähköllä omaa aktiivista aikaa.

Varmaan kannattaisi lääkärillä käydä, jos tankatessa meinaa housuun tulla eikä pysty pidättelemään

Outo nappi polttoainemittarissa nopeuttaa tankkaamista

"– Napilla pystytään nostamaan dieselin syöttöä, jonka normaaliasetus on maksimissaan 40 litraa minuutissa. Napilla määrä voidaan nostaa 70 litraan minuutissa, Reinekari kertoo."

Eli norminopeudella menisi tuohon 60 litraan kokonaista puolitoista minuuttia.

Ja siis bensikselle meno, tankkauksen muut toimenpiteet pl. itse lorotus ja takaisin tielle siirtyminen tapahtuu jossain aikavääristymässä?

Sama vähän nauratti. Kun sähköä ladatessa menee kauan aikaa niin plussaa on että pääsee kuselle.

Tästä loogisena sähköautolasit päässä vedettynä johtopäätöksenä on että polttiksen tankkaus on ikävää kun sen kolmen minuutin aikana joutuu kusta takarenkaaseen.

Vois edes vähän yrittää vähentää tuota jatkuvaa höhöhirvi-tason jutustelua niin pysyis ketju paremmin aiheessa. Mut ei, aina sama heppu.

Tässä nyt alkaa diesellasit paskoo taas ketjua ihan huolella. Mun mielestä Diaz vois jo pikkuhiljaa lähteä vittuun täältä mutuilemasta ja palata asiaan sitten joskus kun on asiaa.
 
Hyvä jos pääasia eli renkaisiin kuseskelu välittyi. Nyt mä luulen että jätän tämän dieselporukan mutuilukeskustelun sikseen, voitte mun puolesta vertailla essonbaarijuttuja keskenänne.
 
Niinkun sanoin, niin ilman kotilatausmahkuja sen sähkiksen tankkailu on asemalla vartomista ja polttiksen tankkaa minuuteissa. Korjaa toki, jos tääkin oli mutuilua :D

Kyllä kait se on lähtökohta sähkiksissä, että kotona ladataan yön yli.

Muualta sitten, jos on tarve, pitkällä matkalla tai kauppareissulla saa ilmaseksi.
 
Mitenköhän sähköautojen pidemmän ajan kesto. Teslassa ollut jo vissiin jossain määrin moottorien vaihtoja. Akuista ja "nopeudensäätimistä" ei tietoa.

Samoin miten täyssähköjen akut tulee kestämään isoja ajomääriä (latauskertoja) jossain 300-500km rangen omaavassa laitoksessa akusto maksaa äkkiä 20ke tai vastaavaa hatusta vedettynä. Monille toki takuu aika riittää, mutta olis mukava saada ees pientä arvioo mitä takuun jälkeen.

Nykyset hypridit yms kun rasittaa akkuja murto-osan siitä mitä oikea sähköauto. Tesloissa toki isoja akkuja on varmaan pisimpään auto alalla ollut käytössä, mutta näistä ei tietoa paljonko akku ongelmia on ollut. Samoin mitä tapahtuu jos yksi kenno sadoista kennoista välistä "kuolee" nii meneekö akkupaketti korjaukseen tai uusintaan.

Verot tullaan liikenteestä varmasti ottamaan tuli mikä auto hyvänsä. Saa nähdä missä muodossa verot nyhdetään.

Sähköautoon ja diisseli kinaan jaksa sen enempää kantaa ottaa. Itselle sähköauto sitten voisi toimia kun range on 500-600km välillä ja se on todellista rangea myös - 15 pakkasella. Eikä tipu puoleen tai alle tai moottoritie nopeus sulata rangea silmissä alaspäin.
 
Olisi kyllä kiva tietää jakaumia siitä, että kuinka suurella osalla autoista vuoden aikana rikotaan ja kuinka monta kertaa 300, 400, 500 ja 600km päivämatkoja.

Sen verran tiedetään, että 70% yli 3v ikäisistä autoista liikkuu vuoden aikana korkeintaan 20000km.
 
Mitenköhän sähköautojen pidemmän ajan kesto. Teslassa ollut jo vissiin jossain määrin moottorien vaihtoja. Akuista ja "nopeudensäätimistä" ei tietoa.
Olisin huolissani lähinnä akuista. Noin muutenhan sähkömoottorit ovat aika idioottivarmoja ja yksinkertaisia jos vertaa polttomoottoriin. Ja ohjauselektroniikkakin kestää kunhan ei tehdä liian halvalla. Voisi kuvitella että sähkömoottori ohjauksineen on kuitenkin aika paljon halvempi kuin polttomoottori, joten kun hommaan saadaan vielä lisää valmistajia kunnolla mukaan niin eiköhän lastentaudit karsiinnu nopeasti. Mutta sitten on toki kallein ja vikaherkin asia eli akku, jolle olisi hyvä keksiä parempia tekniikoita.
 
Mielekäs sähköautoilu perustuu toimivaan kotilataamiseen.
Ja itse en voi suositella sähköautoa kenellekään, jolla tähän ei ole mahdollisuutta.
Siitä huolimatta yllättävänkin moni sähköautoon on päätynyt vailla kotilataamisen mahdollisuutta.
Sitten vain pitää hyväksyä joustamisen tarve lataamisissa tai on hyvä työpaikkalataaminen, joka riittää.

Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen | Sähköautoileva motoristi
 
Kyllä ne sähköauton akut tuntuisivat kestävän.
Itsellä kokemus enimmillään vain 3 vuoden ajalta ja 120tkm Leafilla, jonka akku oli 120 tkm ajettuna SOH103, eli 103% uuden kunnosta. Käytännön rangeajotestitkin osoittivat, että range oli uudenveroinen. Tietenkään akku ei oikeasti voinut olla uudenveroinen, vaan SOH:n lasku on vääjäämättä ollut tai tulossa vastaan uudella omistajalla.

Teslan akkutestiä Tesla battery predicted to have 80% capacity after 840,000 km (521,000 mi)

30 kWh Leafeissa on jonkun verran vissiin ilmennyt akkuvikoja ja mm Suomessa on eräs yksityinen paja vaihtanut yksittäisen rikkoutuneen kennon.

En osaisi olla huolissani sähköauton akun kestosta.
Toki kokemusta jatkuvasti viimeisimmistä akuista on aina kauhean vähän, joten aina on olemassa riskiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom