Onko jossain jotain hyvää sivustoa, jossa noi kaapelit ja lataustyypit yms. synttärisetit olisi väännetty kuvien kera rautalangasta?
On AC-latausta ja DC-latausta. DC on siis pikalatausta.
DC, kaksi eri standardia CCS ja Chademo. Tai no oikeastaan CCS on jenkeissä hiukan erilainen kuin Euroopassa, mutta pysytellään nyt euroopassa. Chademo on japanilaisten keksintö, CCS eurooppalaisten. Japanilainen on hivenen toimintavarmempi. Jos auto on japanilainen ja varustettu pikalatauksella, siinä on Chademo-liitin. Jos ei, siinä on CCS. Kia Soul on yhtenä poikkeuksena edellämainittuun varustettu Chademolla. Erottaa helposti siitä vaikka, että Chademo-töpseli on pyöreä, ja CCS vähän kahdeksikon muotoinen.
AC onkin sitten hiukan monimutkaisempi tavallaan. Eli ns. hidaslataus.
Kahta eri standardia, Type1 ja Type2. Vanhemmissa japanilaisissa ja amerikkalaisissa on Type 1. Type 1 on aina yksivaiheinen, voi olla 16A tai 32A. En tiedä onko ekan sukupolven Leafia lukuunottamatta Euroopassa myynnissä Type 1 32A autoja. Kaikissa Leafeissa ei kuitenkaan ole 32A Type1, vaan voi olla myös 16A. Amerikkalaisiksi lasketaan Ford Focus ja Opel Ampera tässä yhteydessä.
Type 2 löytyy sitten taas kaikista Euroopassa valmistetuista autoista, uudesta Leafista, kaikista korealaisista pl. äsken mainittu Kia Soul. Tässä on enemmän vaihtelua koska Type 2 tukee kolmivaihelatausta toisin kuin Type 1. Skaala on laidasta laitaan, löytyy 1*16A, 1*32A, 2*16A, 3*16A ja 3*32A. Teoriassa tehot menee 3.6kW, 7.2kW, 7.2kW, 11kW, 22kW. Itse asiassa on vielä olemassa 3*63A, ja tällä teholla (43kW) jopa saa Suomessa muutamalta pikalaturilta sähköä. Mutta tuota ei pysty hyödyntämään kuin Renault Zoe, ja senkin pitää olla "Q"-mallia jota ei Suomessa virallisesti myydä. Käytettynä pitää sellainen tuoda/tuottaa muualta.
Ylläolevista poiketen Tesla pelaa Euroopassa Type 2 liittimellä jolla ne hoitaa sekä AC- että DC-puolen. Vanhemmissa Tesloissa on joko 3*16A tai 3*32A "hidas puoli", uusissa 3*24A. DC-tehoja saa vain Superchargereilta. Muiden Type2-autojen on turha yrittää Teslan superilla vaikka liittimen puolesta sopisikin, ei toimi.
Sitten ne laturipömpelit. Type1 on Suomessa melko harvinainen. Mäntsälän Juustoportilla tiedän olevan yhden, muista ei havaintoa toistaiseksi. Type2, Chademo ja CCS löytyy paljon tiuhemmin. Suoraan pömpelistä Type2 tapauksessa ei tosin näe mihin se kykenee (pl. pikalaturin kanssa samassa laitteessa Fortumin tapauksessa ainakin näkee), eikä näitä ihan helposti kaikenkattavasti selvitä kuin latauskartta.fi -palvelusta. Kauppakeskusten tms. laturit ovat hyvin suurella todennäköisyydellä Type2 töpselimalleja, joista saa myös adapterikaapelin kanssa Type1-autoon sähköä. Kaikissa näissä pitää olla oma piuha mukana. Pikalatureilla on piuhat itsessään, ja useimmissa pikalatureissa on sekä Type2, CCS ja Chademo. Type2 voi ladata yleensä yhtä aikaa joko CCS tai Chademon kanssa näistä. Chademo + CCS yhtä aikaa ei onnistu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Chademot on Suomessa tällä hetkellä yhtä poikkeusta (?) lukuunottamatta 50kW, ja poikkeuksetta CCS:t taitaa olla 50kW. Autosta, akun varauksesta ja kelistä kiinni paljonko niistä todellisuudessa saa irti.
Edit: yleensä kaikissa pelkästään sähköllä kulkevissa on siis sekä AC- että DC-latausmahdollisuus, ja Teslaa lukuunottamatta myös kaksi eri töpseliä.
Poikkeuksena ainakin jotkut ameriikantuonti-Leafit ja Ford Focus joissa on vain yksivaiheinen AC. B-Mersussa on vain 3*16A AC.
Yleensä kaikissa plugareissa on pelkkä 1*16A AC. Ekoissa Prius PHV:issa vain 1*10A. Outlandereissa on poikkeuksellisesti myös pikalaturipistoke, Chademo, mutta se tais huolia vain 18kW teholla max.