Keskustelua hybridiautoista

Hinta saatu myös Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style: 46 990€
Lähde: 64 kWh 204 hv Style - Hyundai

Eli +8200€ vrt. Ioniq samalla varustelulla.:vihellys:
Eihän tuo nyt paha ero ole, jos huomioi akun kapasiteetin lisäyksen. Ainakin itselle Kona on ensimmäinen matkan ja hintaluokan puolesta, joka voisi tulla kyseeseen. Saattaa vaan kysyntä olla sitä luokkaa, että saa tovin jos toisen odotella (vaikka heti tilaisi) :tdown:
 
Pikkuautoksi tuo hinta on melko korkea. On kumminkin B-segmentin auto, eli samaa kokoa kuin i20 tai Kia Rio/Stonic. Nissan Leaf on siis pykälää kookkaampi.
 
Eipä siitä Leafin isommasta koosta ole mitään iloa, jos istuu kahvilla odottelemassa auton latautumista... Tuo on kuitenkin riittävän suuri ja matkan osalta "go/no-go" tilanne (minulle). Hinnat varmasti tippuvat, jahka tulee tarjontaa ja kilpailua.

Mitäköhän tuollainen iso akkupaketti mahtaa maksaa, ts. paljonko hinnassa on jotain muuta kuin autoa?
 
Eihän tuo nyt paha ero ole, jos huomioi akun kapasiteetin lisäyksen. Ainakin itselle Kona on ensimmäinen matkan ja hintaluokan puolesta, joka voisi tulla kyseeseen.
Arvattavaa että isommasta akusta "rokotetaan" on se tietysti kalliimpikin (+moottorin tehon lisä). Sekä tuossa EV Konassa on akkujen nestejäähdytyskin.

Itselle vain turhan tyyris, omalle lompakolle.
Pikkuautoksi tuo hinta on melko korkea. On kumminkin B-segmentin auto, eli samaa kokoa kuin i20 tai Kia Rio/Stonic. Nissan Leaf on siis pykälää kookkaampi.
Pikku auto on juu. Niinkuin emäntä sanoi: Konassa on kallista muovia (tarkoitti noita pyörän kotelon yläosia, ne kun on suht leveät):tup:. Kun Kona oli jossain vaiheessa vaihtoehtona.
 
Pikkuautoksi tuo hinta on melko korkea. On kumminkin B-segmentin auto, eli samaa kokoa kuin i20 tai Kia Rio/Stonic. Nissan Leaf on siis pykälää kookkaampi.
Onhan tuo hinta aika hurja kun bensamallin hinta on 22000e ja sähkömallin 43000e. Samasta pikkuautosta kuitenkin kyse.
 
Onhan tuo hinta aika hurja kun bensamallin hinta on 22000e ja sähkömallin 43000e. Samasta pikkuautosta kuitenkin kyse.
Olen siitä samaa mieltä, että vähemmänkin tuo saisi mieluusti maksaa, mutta en kyllä millään ymmärrä miten saat näistä vehkeistä "samat". Kasvaahan se auton hinta jokaisella valmistajalla, jos pistetään "isompaa" mottia sisään. Oikeastaan ainoa ero tässä on se, että siihen 50 k€ autoon ei tule 20 k€ lisää, vaan lähdetään 20 k€:sta.
 
Olen siitä samaa mieltä, että vähemmänkin tuo saisi mieluusti maksaa, mutta en kyllä millään ymmärrä miten saat näistä vehkeistä "samat". Kasvaahan se auton hinta jokaisella valmistajalla, jos pistetään "isompaa" mottia sisään. Oikeastaan ainoa ero tässä on se, että siihen 50 k€ autoon ei tule 20 k€ lisää, vaan lähdetään 20 k€:sta.
Johtunee siitä, että en juurikaan arvosta "isoja motteja", vaan siirrän sen isompaan mottiin käytetyn rahan mieluummin parempaan auton runkoon. Eli mieluummin otan 3-sarjan bemarin pienemmällä moottorilla kuin 1-sarjan bemarin isommalla moottorilla jos ovat saman hintaiset.

Vertailun vuoksi tuon Konan hinnalla saa esim. Volvo XC40:n diesel-automaattina.
 
Tämä onkin harvinaisen totta.

Tästä voi ladata läppäriä:
2406121.jpg


Tästä voi ladata autoa:

2406121.jpg
Ja tällä voi tankata auton:

3839197.jpg

Ei edes kestä vuorokautta, toisin kuin schukosta sähköauton latailu.
 
"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.
Polttomoottori syytää ilmaan paljon muutakin kuin hiilidioksidia, kuten kaikenlaisia mielenkiintoisia pienhiukkasia.
 
Johtunee siitä, että en juurikaan arvosta "isoja motteja", vaan siirrän sen isompaan mottiin käytetyn rahan mieluummin parempaan auton runkoon. Eli mieluummin otan 3-sarjan bemarin pienemmällä moottorilla kuin 1-sarjan bemarin isommalla moottorilla jos ovat saman hintaiset.

Vertailun vuoksi tuon Konan hinnalla saa esim. Volvo XC40:n diesel-automaattina.
Ja sais toki vaikka uuden (tulevan) Pösön 508, joka hakkaa tuon vollen 100-0 sekä oletettavasti on vielä Vollea halvempikin. Ongelma vaan, että mun ajosuoritteella (50 tkm) saisin Konalla sen verran säästöä, että maksais alta 10 vuoden itsensä takaisin pelkissä diesel-kuluissa. Useampi tonni vuodessa puhtaana käteen pistää vähän pohtimaan paljonko muovisuutta yms. on valmis sietämään.
 
Toisaalta matkan varrella pikalataus onnistuu 3 minuutissa.

Toisaalta se pitää hakemalla hakea jostain kodin ulkopuolelta.

Toisaalta sieltä saisi samalla kahvit juoda rauhassa ja toisaalta siinä sitten menee röökin ja puhelimen kanssa se puoli tuntia...

Toisaalta eipä minulla ole lehmääkään vaikka maitoa on kiva kahviin laittaa. :)
 
10 vuoden päästä tämäkin nokittelu on aika koomista luettavaa, kun riittävän matkan omaavia sähköautoja on runsaasti tarjolla ja hallituspolitiikan ansiosta kenelläkään ei ole enää varaa ajaa bensalla/dieselillä ellei ole aivan pakko. Moottoriketjut ovat muuttuneet keskusteluksi akuston ja sähkömoottorin virittelystä :) Toki joukosta löytyy "lp ei koskaan kuole" henkistä hipsteriä, jotka käy heittämässä dieselkatkuiset terveiset kauppakeskuksen pihassa ihan vaan kun voivat. Minäköhän vuonna mahdetaan kieltää polttomoottorikäyttöisellä autolla ajaminen parkkihalliin terveydellisten syiden takia :happy: Samoihin aikoihin alkaa varmaan huoltsikatkin olla kuolleita.
 
Tuskin vielä 10v päästä. Autojen keski-ikä on suomessa 12v, joten vaikka polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin tänään, niin 12v päästä vielä 50% autoista on polttomoottorilla.
 
Tuskin vielä 10v päästä. Autojen keski-ikä on suomessa 12v, joten vaikka polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin tänään, niin 12v päästä vielä 50% autoista on polttomoottorilla.
Sähköautojen hinnat 10-20 k€ alas sopivalla matkalla ja bensa/diesel 3 e/l. Eiköhän ala tapahtumaan aika nopeasti vähän lyhyemmälläkin aikajänteellä. Noita liikenneselvityksiä yms. mitä viime aikoina kun on ollut uutisissa, niin ei voi kuin odotella, että "herrajumala mitä sieltä tulee". Se on sitten toinen juttu mistä liikenteestä nyhdettävät rahat jatkossa revitään :(

e: En mä itse asiassa oikeastaan tiedä mihin kommentoit "tuskin vielä...". Onhan se nyt jo päivän selvää mihin suuntaan mennään ja 10 vuoden päästä vain täysi idiootti inttää enää vastaan, että muu kuin sähkö olisi paras valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Nostamalla sähköautojen ajoneuvovero 2000e/vuosi tasolle.
Siltikin olis 2-3 k€ halvempi kuin nykyinen ratkaisu :D Jos km-perustaiseen veloitukseen mennään, niin sit o helvetti irti. Tai pieni faradayn häkki gps-anturin ympärillä :vihellys:
 
Eiköhän tuo kilemetripohjainen verotus tule kun sähköautot lisääntyy. Ei ole oikein muuta järkevää tapaa verottaa. Ja rahahan autoilusta pitää jatkossakin repiä.
 
Eiköhän tuo kilemetripohjainen verotus tule kun sähköautot lisääntyy. Ei ole oikein muuta järkevää tapaa verottaa. Ja rahahan autoilusta pitää jatkossakin repiä.

Paremmin sekin saataisiin kaikille kohdistettua oikein sähkön verossa.

Nyt liikenteestä kerätään suhteettoman paljon rahaa.

Vain muutos on pysyvää :D
 
Toisaalta matkan varrella pikalataus onnistuu 3 minuutissa.

Kova jätkä saa olla jos keskimäärin menee 60 litran lorotukseen tuo aika vilkusta vilkkuun. Olis ihan mielenkiintoista tietää että miten kauan siihen menee. Oli niin vastenmielistä hommaa että näin jälkikäteen ajateltuna ainakin tuntui ikuisuudelta, eli en nyt lähtis omia muistikuviani kauheen objektiivisiksi väittämään.

Se on kyllä totta että sähköä pikalaturilla joutuu kauemmin odottamaan kuin nestemäistä polttoainetta. Toisaalta kun latauspistokkeesta ei tarvitse pitää sen tapahtuman keston ajan kiinni niin voi tehdä vaikka kahta asiaa yhtä aikaa. Tai no ohan se mahdollista kyllä käydä tankatessa kusella ja varmaan vähän eväitä nassuttaa, mutta kivampi se ois lorottaa muualle ku takarenkaaseen ja syödä seisaaltaan. ;) Kakkahätä jos tulee niin menee jo hankalaksi tankatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Paremmin sekin saataisiin kaikille kohdistettua oikein sähkön verossa.

Nyt liikenteestä kerätään suhteettoman paljon rahaa.

Vain muutos on pysyvää :D

Voihan sitä tosiaan verotuksella ohjata porukkaa tuottamaan omaa sähköä. Ehkä jopa olemaan ihan off-grid? V2H lisänä soppaan.
 
Sähköautoon kun joskus vaihdan, niin ei kyllä tule ikävä Dieselin tankkausta. Kahvat aina paskaiset :( Olen tosin ratkaissut ongelman hommaamalla paketin kertakäyttöhanskoja, 100 kpl paketti kestää sen pari vuotta. Ei haise kädet ja kestän mopoautoteinien hassut katseet.
 
Itse taas en muista koska ois viimeksi tullut paskainen kahva pk-seudulla vastaan.

Sulla on ilmeisesti näköpiirissä väh. 16A latauspiste omalle autopaikalle kun noin innokas olet?
Turun päässä on hyvin "rasvattuja" kahvoja järjestäen. Pk-seudun päässäkin käytän kumiräpylää, kun en jaksa kokeilla onneani. Kiva sitten istua vajaa 2 h käden kärytessä, tuntuu ettei pesemälläkään kunnolla lähde (ja yleensä kylmäasemalla tankkaan). Oman kodin pihaan / talon seinään sen max 3x25A saa ihan itse ruuvata. Toisessa päässä sattuneista syistä on kymmeniä latauspaikkoja tarjolla, täytyis sitäkin alkaa selvittää joutuuko maksamaan. Innokkuus johtuu ihan puhtaasti siitä rahallisesta säästöstä mitä riittävän matkan omaava sähköauto pystyis antamaan. En ole tosin Konaa livenä nähnyt tai ajanut, että siinä kohtaa voi tulla vielä isokin stoppi. 50 tkm vuodessa kun ei ihan missä tahansa pulkassa piereskellä. Mitään ideologista syytä mulla ei sähköauton perään ole.
 
Huomautus - ei tällaisia asiattomia kehoituksia toisille käyttäjille enää
Niin no jos vaikka joka viikko tahtoo tuhlata viisi tuntia siihen niin mikäettei.

Tässä nyt itellä menee normaaliajossa 600km viikko semmoset kolmesta viiteen minuuttia aikaa auton tankkailuun sähköllä omaa aktiivista aikaa.

Varmaan kannattaisi lääkärillä käydä, jos tankatessa meinaa housuun tulla eikä pysty pidättelemään

Outo nappi polttoainemittarissa nopeuttaa tankkaamista

"– Napilla pystytään nostamaan dieselin syöttöä, jonka normaaliasetus on maksimissaan 40 litraa minuutissa. Napilla määrä voidaan nostaa 70 litraan minuutissa, Reinekari kertoo."

Eli norminopeudella menisi tuohon 60 litraan kokonaista puolitoista minuuttia.

Ja siis bensikselle meno, tankkauksen muut toimenpiteet pl. itse lorotus ja takaisin tielle siirtyminen tapahtuu jossain aikavääristymässä?

Sama vähän nauratti. Kun sähköä ladatessa menee kauan aikaa niin plussaa on että pääsee kuselle.

Tästä loogisena sähköautolasit päässä vedettynä johtopäätöksenä on että polttiksen tankkaus on ikävää kun sen kolmen minuutin aikana joutuu kusta takarenkaaseen.

Vois edes vähän yrittää vähentää tuota jatkuvaa höhöhirvi-tason jutustelua niin pysyis ketju paremmin aiheessa. Mut ei, aina sama heppu.

Tässä nyt alkaa diesellasit paskoo taas ketjua ihan huolella. Mun mielestä Diaz vois jo pikkuhiljaa lähteä vittuun täältä mutuilemasta ja palata asiaan sitten joskus kun on asiaa.
 
Hyvä jos pääasia eli renkaisiin kuseskelu välittyi. Nyt mä luulen että jätän tämän dieselporukan mutuilukeskustelun sikseen, voitte mun puolesta vertailla essonbaarijuttuja keskenänne.
 
Niinkun sanoin, niin ilman kotilatausmahkuja sen sähkiksen tankkailu on asemalla vartomista ja polttiksen tankkaa minuuteissa. Korjaa toki, jos tääkin oli mutuilua :D

Kyllä kait se on lähtökohta sähkiksissä, että kotona ladataan yön yli.

Muualta sitten, jos on tarve, pitkällä matkalla tai kauppareissulla saa ilmaseksi.
 
Mitenköhän sähköautojen pidemmän ajan kesto. Teslassa ollut jo vissiin jossain määrin moottorien vaihtoja. Akuista ja "nopeudensäätimistä" ei tietoa.

Samoin miten täyssähköjen akut tulee kestämään isoja ajomääriä (latauskertoja) jossain 300-500km rangen omaavassa laitoksessa akusto maksaa äkkiä 20ke tai vastaavaa hatusta vedettynä. Monille toki takuu aika riittää, mutta olis mukava saada ees pientä arvioo mitä takuun jälkeen.

Nykyset hypridit yms kun rasittaa akkuja murto-osan siitä mitä oikea sähköauto. Tesloissa toki isoja akkuja on varmaan pisimpään auto alalla ollut käytössä, mutta näistä ei tietoa paljonko akku ongelmia on ollut. Samoin mitä tapahtuu jos yksi kenno sadoista kennoista välistä "kuolee" nii meneekö akkupaketti korjaukseen tai uusintaan.

Verot tullaan liikenteestä varmasti ottamaan tuli mikä auto hyvänsä. Saa nähdä missä muodossa verot nyhdetään.

Sähköautoon ja diisseli kinaan jaksa sen enempää kantaa ottaa. Itselle sähköauto sitten voisi toimia kun range on 500-600km välillä ja se on todellista rangea myös - 15 pakkasella. Eikä tipu puoleen tai alle tai moottoritie nopeus sulata rangea silmissä alaspäin.
 
Olisi kyllä kiva tietää jakaumia siitä, että kuinka suurella osalla autoista vuoden aikana rikotaan ja kuinka monta kertaa 300, 400, 500 ja 600km päivämatkoja.

Sen verran tiedetään, että 70% yli 3v ikäisistä autoista liikkuu vuoden aikana korkeintaan 20000km.
 
Mitenköhän sähköautojen pidemmän ajan kesto. Teslassa ollut jo vissiin jossain määrin moottorien vaihtoja. Akuista ja "nopeudensäätimistä" ei tietoa.
Olisin huolissani lähinnä akuista. Noin muutenhan sähkömoottorit ovat aika idioottivarmoja ja yksinkertaisia jos vertaa polttomoottoriin. Ja ohjauselektroniikkakin kestää kunhan ei tehdä liian halvalla. Voisi kuvitella että sähkömoottori ohjauksineen on kuitenkin aika paljon halvempi kuin polttomoottori, joten kun hommaan saadaan vielä lisää valmistajia kunnolla mukaan niin eiköhän lastentaudit karsiinnu nopeasti. Mutta sitten on toki kallein ja vikaherkin asia eli akku, jolle olisi hyvä keksiä parempia tekniikoita.
 
Mielekäs sähköautoilu perustuu toimivaan kotilataamiseen.
Ja itse en voi suositella sähköautoa kenellekään, jolla tähän ei ole mahdollisuutta.
Siitä huolimatta yllättävänkin moni sähköautoon on päätynyt vailla kotilataamisen mahdollisuutta.
Sitten vain pitää hyväksyä joustamisen tarve lataamisissa tai on hyvä työpaikkalataaminen, joka riittää.

Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen | Sähköautoileva motoristi
 
Kyllä ne sähköauton akut tuntuisivat kestävän.
Itsellä kokemus enimmillään vain 3 vuoden ajalta ja 120tkm Leafilla, jonka akku oli 120 tkm ajettuna SOH103, eli 103% uuden kunnosta. Käytännön rangeajotestitkin osoittivat, että range oli uudenveroinen. Tietenkään akku ei oikeasti voinut olla uudenveroinen, vaan SOH:n lasku on vääjäämättä ollut tai tulossa vastaan uudella omistajalla.

Teslan akkutestiä Tesla battery predicted to have 80% capacity after 840,000 km (521,000 mi)

30 kWh Leafeissa on jonkun verran vissiin ilmennyt akkuvikoja ja mm Suomessa on eräs yksityinen paja vaihtanut yksittäisen rikkoutuneen kennon.

En osaisi olla huolissani sähköauton akun kestosta.
Toki kokemusta jatkuvasti viimeisimmistä akuista on aina kauhean vähän, joten aina on olemassa riskiä.
 
Muualta sitten, jos on tarve, pitkällä matkalla tai kauppareissulla saa ilmaseksi.
Ilmainen kauppalataaminen lienee hetken huuma. Sitten kun sähköautoja on yli 5% autokannasta, niin latauspaikat on aina täynnä.Taitaa nyt jo olla monessa paikassa ongelma vaikka autoja on erittäin vähän liikenteessä. Tuskin kaupat tai kauppakeskukset sähköttävät koko parkkihalliaan ilmaisilla latauspaikoilla.
 
Ilmainen kauppalataaminen lienee hetken huuma. Sitten kun sähköautoja on yli 5% autokannasta, niin latauspaikat on aina täynnä.Taitaa nyt jo olla monessa paikassa ongelma vaikka autoja on erittäin vähän liikenteessä. Tuskin kaupat tai kauppakeskukset sähköttävät koko parkkihalliaan ilmaisilla latauspaikoilla.
Esim Jyväskylässä P-Pergamentin jokaisessa yli 600 parkkiruudussa on tarjolla lataussähkö.

Ei tietenkään ilmaiseksi.
Minusta lataussähkön tuleekin lähtökohtaisesti maksaa.

Silloin latauspaikkoja käyttävät useammin vain ne jotka tarttevat.

Pikalatausta tarvitaan pitkillä matkoilla. Niiden ruuhkautuminen on ajoittain olemassa oleva riski, joskin verkosto varmasti laajenee jatkossa ennenkaikkea tarvelähtöisesti ja alkaa vilkkaimmille paikoille Suomessakin tulla muillekin kuin Teslallle monen auton latauspaikkoja.

Silti juuri tämä latauspaikkojen lievä jonoutumisen mahdollisuus ja nykyinen vikaherkkyys ovat yksi syy, miksi seuraava autoni on 64 kWh akulla.

Koska ajan vain 40-60 tkm/v, niin minun ei oikeastaan koskaan tartte 64 kWh akkua ladata matkan varrelta. Pääsen mökkimatkan 287 km, TRE-HKI, TRE - JKL, TRE-TKU ilman välilatauksia ja en käytännössä muuta ajele.

Nonyt kesällä tuli käytyä Leafilla Lofooteilla ja 64 Kona esim ei edes hidastaisi matkaani.
 
Mitenköhän sähköautojen pidemmän ajan kesto. Teslassa ollut jo vissiin jossain määrin moottorien vaihtoja. Akuista ja "nopeudensäätimistä" ei tietoa.

Samoin miten täyssähköjen akut tulee kestämään isoja ajomääriä (latauskertoja) jossain 300-500km rangen omaavassa laitoksessa akusto maksaa äkkiä 20ke tai vastaavaa hatusta vedettynä. Monille toki takuu aika riittää, mutta olis mukava saada ees pientä arvioo mitä takuun jälkeen.

Tästä oli ketjussa aiemmin juttua, kun joku täällä piti sähkömoottoria hajoamattomana. Vilkaise viestini aiemmin ketjusta, siellä on linkit ja quotet mukana. Samaisella Teslalla on nyt ajettu 400+ tkm ja ainakin tuon otannan perusteella akku voi potentiaalisesti kestää hyvinkin pitkään.

Sadoistatuhansista kilometreistä huolimatta auton tehot ja ajettavuus eivät ole kärsineet. Vain toimintamatka on hieman hiipunut. Auton akun toimintamatka on Nyyssösen mukaan laskenut 400 kilometristä noin 370:een.
Linkki: Vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla yli 400 000 kilometriä – Suurin haaste on sähköauton lataaminen
 
Jos on sähköalan ammattihenkilö. Käyttöönottomittaukset/ tarkastus pitää myös tehdä.
Arvasin, et joku alkaa viilata pilkkua :rofl: Saan mä sen laatikon siihen ruuvata ja jopa johdot reitittää hollille. Kytkentään tarvitaan pätevyys.
 
Sähköautojen hinnat 10-20 k€ alas sopivalla matkalla ja bensa/diesel 3 e/l. Eiköhän ala tapahtumaan aika nopeasti vähän lyhyemmälläkin aikajänteellä. Noita liikenneselvityksiä yms. mitä viime aikoina kun on ollut uutisissa, niin ei voi kuin odotella, että "herrajumala mitä sieltä tulee". Se on sitten toinen juttu mistä liikenteestä nyhdettävät rahat jatkossa revitään :(

e: En mä itse asiassa oikeastaan tiedä mihin kommentoit "tuskin vielä...". Onhan se nyt jo päivän selvää mihin suuntaan mennään ja 10 vuoden päästä vain täysi idiootti inttää enää vastaan, että muu kuin sähkö olisi paras valinta.
Toisaalta biopolttoaineet voivat olla hyvinkin pitkään yhtä edullisia kuin fossiiliset nyt. Se on varmaan tarpeellista siirtymäajalla.
 
Arvasin, et joku alkaa viilata pilkkua :rofl: Saan mä sen laatikon siihen ruuvata ja jopa johdot reitittää hollille. Kytkentään tarvitaan pätevyys.
On siinä muitakin huomioitavia asioita ja kuka haluaa ottaa vastuun toisen tekemästä osatyöstä?
 
On siinä muitakin huomioitavia asioita ja kuka haluaa ottaa vastuun toisen tekemästä osatyöstä?
Kommenttis kuulostaa vähän sellaiselta myyntimiehen aloitukselta, jolla aletaan myymään uunolle "perusjuttua" törkeällä ylihinnalla. Kyllä mulla ainakin on tiedossa sähköäijä, joka arvostaa sitä, että 20 cm betoniseinässä on reikä vahvistuksineen ym. valmiina ja kaapin runko kiinni seinässä. Kyseessä ryhmäkeskus, mutta miten tällainen yksittäinen käyttöpiste siitä nyt erityisen paljon eroaisi? Hankala mun on kuvitella, että joku asiansa omaava sähkäri ottais innolla sen järeän poravasaran kätösiinsä ja alkais ensin porailemaan. Tuskin sillä edes moista vehjettä omasta takaa löytyy. Reiän paikka ja muut speksit tietty sen mukaan mitä on suunniteltu ja katsottu. Riski on puhtaasti omasta työstä, jos reikä ja kaappi ovat siinä paikassa missä piti.
 
On siinä muitakin huomioitavia asioita ja kuka haluaa ottaa vastuun toisen tekemästä osatyöstä?
Ainakin itse kun sähköhommia tein niin mukana kulki useampi testeri eri tarkoituksiin. En kyllä silti koskisi jonkun omiin viritykseen ellen tietäisi hänen tasoaan eli jonkun tutun ehkä muttei tuntemattoman.
 
Ilmeisen helppoa tuo sähköautoilu. Pitää osata johdottaa, asentaa ja kouluttautua sähköasentajaksi(jos ei ennalta jo ole). Vaihtoehtoisesti voi lähteä vaikka baariin ja yrittää tutustua sähköasentajaan, kun kyllähän tuollaisen tunteminen nyt kuuluu jokaiselle.

Sähkö-Kona alkaen malli maksaa ~16ke enemmän, kun kaikilla herkuilla oleva Hyundai i20(22790e)+60kk/20tkm/huolenpitosopimus(3540e)=26330e! Tuolla 16ke:llä saa melko paljon bensaa ja tulee olemaan aika harvassa ne ihmiset jotka tuollaista ekstraa maksaa sähkölla kulkemisesta. Tää tankkaus allergisuus tuntuu olevan ainoastaan sähköautoilijoiden ongelma ja en ainakaan omassa tuttava piirissä ole huomannut tämmöistä.
 
Ilmeisen helppoa tuo sähköautoilu. Pitää osata johdottaa, asentaa ja kouluttautua sähköasentajaksi(jos ei ennalta jo ole). Vaihtoehtoisesti voi lähteä vaikka baariin ja yrittää tutustua sähköasentajaan, kun kyllähän tuollaisen tunteminen nyt kuuluu jokaiselle.

Sähkö-Kona alkaen malli maksaa ~16ke enemmän, kun kaikilla herkuilla oleva Hyundai i20(22790e)+60kk/20tkm/huolenpitosopimus(3540e)=26330e! Tuolla 16ke:llä saa melko paljon bensaa ja tulee olemaan aika harvassa ne ihmiset jotka tuollaista ekstraa maksaa sähkölla kulkemisesta. Tää tankkaus allergisuus tuntuu olevan ainoastaan sähköautoilijoiden ongelma ja en ainakaan omassa tuttava piirissä ole huomannut tämmöistä.
Laskes huvikses yhtälö 50 tkm/v ajolla. Siinä ei puhu mikään allergia vaan riihikuiva raha. Sähkökona maksaa itsensä takaisin koko summaltaan alle 10 vuoden polttoainekuluissa huomioimatta mitenkään verrokkiauton arvonalenemaa. Käytännössä siis plussan puolelle pääsee jo paljon 10 vuotta aiemmin.

e: Näin nollakorkojen aikaan jätin huomioimatta mahdolliset pääomakulut. Pienetkään korot eivät muuta kyllä tarkastelua mihinkään suuntaan, kun polttonesteen hinta dominoi laskelmaa.
 
Laskes huvikses yhtälö 50 tkm/v ajolla. Siinä ei puhu mikään allergia vaan riihikuiva raha. Sähkökona maksaa itsensä takaisin koko summaltaan alle 10 vuoden polttoainekuluissa huomioimatta mitenkään verrokkiauton arvonalenemaa. Käytännössä siis plussan puolelle pääsee jo paljon 10 vuotta aiemmin.

e: Näin nollakorkojen aikaan jätin huomioimatta mahdolliset pääomakulut. Pienetkään korot eivät muuta kyllä tarkastelua mihinkään suuntaan, kun polttonesteen hinta dominoi laskelmaa.

Joku varmaan promille uuden auton ostajista ajaa 50tkm/vuodessa. Keskimääräinen ajosuorite vuodessa taitaa olla 17tkm, eli laske sillä se takaisin maksuaika. Kuka pitää päälle 40ke:n autoa 10v? Taitaa tällä porukalla auto vaihtua n.3 vuoden välein.
 
Miksei sitä ajaisi loppuun, jos se on jo maksanut itsensä "takaisin"? Takuuhan Konassa kai on vain ensimmäisellä omistajalla 7 v. Ainakin nettisivujen tekstin perusteella tältä näytti.
 
Joku varmaan promille uuden auton ostajista ajaa 50tkm/vuodessa. Keskimääräinen ajosuorite vuodessa taitaa olla 17tkm, eli laske sillä se takaisin maksuaika. Kuka pitää päälle 40ke:n autoa 10v? Taitaa tällä porukalla auto vaihtua n.3 vuoden välein.
Vastasin vain kommenttiisi, että sähköauto maksaisi muka jotain extraa. Aivan paskapuhetta. Aivan kuten diesel, jossain kohtaa mennään plussan puolelle. Ja tämän jälkeen tietty "rahaa pankkiin" mitä enemmän ajaa. Ja tämä jopa ko. mallin kalliilla hinnalla!

Muutenkin hölmöläisen hommaa luoda jotain sähkö vs. polttoneste asettelua, kun homma on täysin selvä mihin ollaan menossa. Aikamoista laput silmillä kulkemista, jos yhden ensimmäisen "kokokansan" mallin perusteella julistaa touhun kalliiksi. Parin vuoden päästä kilpailu on hoitanut hinnat alas, kun ei voi enää matkalla myydä isompaan hintaan.

e: 7-8 euron hintaerolla/100km sähköauto menee plussalle tuolla i20 hinnalla jossain 200-230 tkm välillä. 50 tkm/v ajolla siis reilu 4 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kartoitan vaihtoehtoja lähinnä sen varalle, mitä hullut hallitukset keksii autoilijoiden päänmenoksi. Paljonkohan tuollaisen Konan hinta mahtaisi tippua esim. vuoden esittelykäytössä... Luulis myös muiden valmistajien saavan vuodessa isomman kapasiteetin vehkeitä ulos, jos Kona myy kuin häkä.
 
Omien kokemuksien mukaan aika moni uuden auton omistaja nimenomaan ajaa paljon? Käytettyjen ostajat taas vähemmän. Omakin kokemus oli se että käytän mieluummin suuren ajomäärän aiheuttamat rempparahat uuteen autoon.
En epäile yhtään, että ajaisivat jos kyse olisi jostain isommasta autosta kuin Kona. Kuinka moni ajaa 50tkm/vuodessa tuollaisella golfkärryn kokoisella autolla?

Tossa kun on uutisia viime päivinä kuunnellut niin alkoi silti mietityttää plugarin tai edes dieselplugarin hankinta vaikka ensmainitulla olis melkolailla +-0. Esimerkki se on pienikim esimerkki ja vaikka omalla autolla lähipäästöt on päästölelujen ansiosta aika pienet, niin vähenis ne silti entisestään.
Onhan tuosta Konasta tuo polttisversio, joka tietenki olisi parempi vertailu kohta mitä en tajunnu kun vertasin i20. Vaikka melkein samasta autosta on ilmeisesti kyse. Ero kapenee ilmeisesti noin. 8ke-10ke polttiksen hyväksi. Kyllähän noilla summilla jonkin verran gasoa saisi tankkiin. Jos pitäisi 50tkm/vuodessa ajaa, kuten tällä foorumilla on tapana niin ottaisin sähköversion. Olettaen, että pystyisi kotona lataamaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 292
Viestejä
4 590 758
Jäsenet
75 616
Uusin jäsen
DNS90324L2KW093SDNNH09JS0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom