Keskustelua hybridiautoista

..
Pointtina vaan että niitä on olevinaan rikki monesta syystä, ja tuo video ei myöskään kerro että niitä menisi paljon rikki.

Ei mutta sen se kerto ettei liittimestä ollut kyse. Menee pointit hukkaan jos alkaa täysin videoihin liittymätöntä säätään eikä ilmeisesti edes katso mistä kyse. Kova tarve vaan puolustella ettei mene paljon rikki vaikkei sitä edes sanottu.

Video liittyy tähän puolustelun järjettömään tarpeeseen.. jos ajatuksena on sanoa että akut on turvallisia niin katso niin monta kertaa uudelleen ajatuksella kunnes ymmärrätte mitä videossa sanotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mutta sen se kerto ettei liittimestä ollut kyse. Menee pointit hukkaan jos alkaa täysin videoihin liittymätöntä säätään eikä ilmeisesti edes katso mistä kyse. Kova tarve vaan puolustella ettei mene paljon rikki vaikkei sitä edes sanottu.

Video liittyy tähän puolustelun järjettömään tarpeeseen.. jos ajatuksena on sanoa että akut on turvallisia niin katso niin monta kertaa uudelleen ajatuksella kunnes ymmärrätte mitä videossa sanotaan.


Joo jos lähdet modaamaan akkujärjestelmää niin tulipalovaara on olemassa.

Katoin ton tulipalo videon jo aikaiSemmin.

Mikä pointti?
 


Siitä vain Prius-ostoksille ja puuhastelemaan.


Paljon PriusChattiä lukeneena voi noista "kunnostetuista kennoista" sanoa sen, ettei niitä kannata laitella. Foorumilta löytyy kovin paljon kokemuksia, missä nämä uudelleen käytetyillä kennosarjoilla kennotetut akut pistää uutta vikakoodia jo alle vuoden ajoilla. Nämä tarjoa vielä sitten aika lyhyitä takuita käytetyille kennoilleen niin saa olla tyytyväinen jos pettää sen takuuajan aikana. Hinta kunnostetuille kennoille on vieläpä 1/2 alkuperäisen uuden akun hinnasta, jenkkilässä saa Toyotalta esim Gen3 priukseen akkua $1800.
Uudet kennot taas kestää sen 8-10v lähes poikkeuksetta, jenkkilässä noita akkuja menee jo paljon enemmän vaihtoon Californiassa ja Texasissa kun kuumuus ei ole akkujen kaveri. Suomessa lienee ei paljoa näitä akkua pistelläkään vaihtoon kun viileämpi ilmasto hellii noita. Mutta kyllä silti käytetyt 06-09 alkaa olemaan jo siinä iässä että sellaisen ostamalla kannattaa varautua laittamaan uutta akkua autoon ja se on hyvä tinkiä hinnasta pois.
Sellainen aika jännä asia nousee tuota myös esille, että akut kestää pitempään mitä kovemmalla käytöllä auto on, takseilla mennään 300-400tkm samalla akulla ja sitten taas papparaisen kauppakassiin vaihdetaan se 150tkm kohdilla paljon ennen 8-10v ikää.
 
Viimeksi muokattu:
Joo jos lähdet modaamaan akkujärjestelmää niin tulipalovaara on olemassa.

Katoin ton tulipalo videon jo aikaiSemmin.

Mikä pointti?
Anna vihjeen koska se ei näköjään rautalangasta videon tekijän ja antamani kontekstin avulla selvinnyt. Videossa ei ole edes kyse akuista tai tulipalosta. Enempää en siihen palaa eikä vaadi vastausta.
 
Talven kurakeleillä saa kyllä helposti naarmut aikaiseksi, vaikka magneetin ja pellin välissä olisikin pehmikettä. Ennemmin sen suojan pitäisi olla suunniteltu siihen luukkuun jotenkin jo tehtaalla. Tai sitten langatonlaturi, niin jää kaapelien kanssa kikkailu kokonaan pois. Toki se ei ole yhtä nopea, mutta arkilataamiseen varmaan riittävä.

Luonnollisesti välissä pitäisi olla jotain pehmikettä. Joku suojatötterö kaapelissa voisi olla toimiva, sellainen koiran kaulurityyppinen jostain pehmeästä tehty. Että ensin kaapeli paikoilleen, ja sitten liu'uttaa sen kartion piuhaa pitkin paikoilleen niin että on kiinni kyljessä.

Langaton laturihan nyt sitten ratkaisee eri ongelman, mutta ei tätä (ainakaan minulle). Itselläni on kotona auto katoksessa latauksessa, ja siinä ei ole lumen kanssa ongelmaa. Töissä auto on taivasalla, ja siinä se sitä lunta ryytää. Utopiaa ajatella että tuohon kukaan kustantaisi langattomia latureita (tuohon työparkkiin siis, ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen kun juuri ollaan muutama latauspistoke yleensäkään saatu), ja oman langattoman laturin mukana kuljettelu ja auton alle asemointi olisi taas aivan naurettava ratkaisu.

Toisekseen: jos lunta tulee niin että se luukku on ongelmissa, niin tuskin ainakaan se nykymallinen maahan asetettava langaton laturi mitään ratkaisisi. Toimiiko se, kun välissä on lunta/jäätä? Miten lumenpoisto parkkipaikalta, laturi pitäisi varmaan kerätä pois tai olla upotettuna asfalttiin?
 
Jos lunta tulee niin että se luukku on ongelmissa, niin tuskin ainakaan se nykymallinen maahan asetettava langaton laturi mitään ratkaisisi. Toimiiko se, kun välissä on lunta/jäätä? Miten lumenpoisto parkkipaikalta, laturi pitäisi varmaan kerätä pois tai olla upotettuna asfalttiin?


Sattuneesta syystä en osaa edes kuvitella, että joku asentaisi tuon langattoman laturin muualle kuin katokseen tai mielummin sisätiloihin tämmöisessä paikassa, jossa vuoteen sisältyy myös talvi ja lunta. Vähän skeptinen onko nuo edes erityisen vedenkestäviä, oikeasti ja haluatko sitä edes selvittää tuhansien eurojen laitteella.
 

Sattuneesta syystä en osaa edes kuvitella, että joku asentaisi tuon langattoman laturin muualle kuin katokseen tai mielummin sisätiloihin tämmöisessä paikassa, jossa vuoteen sisältyy myös talvi ja lunta. Vähän skeptinen onko nuo edes erityisen vedenkestäviä, oikeasti ja haluatko sitä edes selvittää tuhansien eurojen laitteella.

Näinpä. Voisin kuvitella että sadeveden kanssa tuo pärjää, mutta lammikkoa alle ei saisi muodostua... ainakin roiskeita pitäisi kestää, minimissään sen mitä autosta voi sen päälle tulla.
 
Luonnollisesti välissä pitäisi olla jotain pehmikettä. Joku suojatötterö kaapelissa voisi olla toimiva, sellainen koiran kaulurityyppinen jostain pehmeästä tehty. Että ensin kaapeli paikoilleen, ja sitten liu'uttaa sen kartion piuhaa pitkin paikoilleen niin että on kiinni kyljessä.

Langaton laturihan nyt sitten ratkaisee eri ongelman, mutta ei tätä (ainakaan minulle). Itselläni on kotona auto katoksessa latauksessa, ja siinä ei ole lumen kanssa ongelmaa. Töissä auto on taivasalla, ja siinä se sitä lunta ryytää. Utopiaa ajatella että tuohon kukaan kustantaisi langattomia latureita (tuohon työparkkiin siis, ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen kun juuri ollaan muutama latauspistoke yleensäkään saatu), ja oman langattoman laturin mukana kuljettelu ja auton alle asemointi olisi taas aivan naurettava ratkaisu.

Toisekseen: jos lunta tulee niin että se luukku on ongelmissa, niin tuskin ainakaan se nykymallinen maahan asetettava langaton laturi mitään ratkaisisi. Toimiiko se, kun välissä on lunta/jäätä? Miten lumenpoisto parkkipaikalta, laturi pitäisi varmaan kerätä pois tai olla upotettuna asfalttiin?
Tuollainen tötterö voisi tosiaan toimia, sehän voisi olla juuri sen luukun kokoinen ja muotoinen, jolloin se ei koskisi edes ulkopeltiin. Luukun aukon reuna auttaisi tiivistämään kaulurin tukevasti autoa vasten. Ihan varteenotettava idea siis.

En osaa sanoa toimiiko langaton laturi lumen läpi, mutta luulisi toimivan? Sehän perustuu magnetismiin ja tuskin lumi paljoa sitä heikentää. Isompi ongelma on, jos auto jää ylemmäs tai vinoon parkkiruutuun kertyneen lumen vuoksi. Siis jos renkaiden paikoille kertyy lunta, siten että laturi jäisi pidemmän matkan päähän auton pohjasta. Josta tullaankin siihen lumenpoiston ongelmaan, laturi pitäisi tosiaan olla upotettuna asvalttiin, mikä tuo lisäkustannuksia.

Onkohan nuo langattomat laturit muutenkaan standardoituja vai onko joka merkillä omansa? Yleisellä parkkipaikalla vähän hankala olla monen eri tyyppistä laturia, kun tuollainen veisi aina sen yhden ruudun.
 
Toisekseen: jos lunta tulee niin että se luukku on ongelmissa, niin tuskin ainakaan se nykymallinen maahan asetettava langaton laturi mitään ratkaisisi. Toimiiko se, kun välissä on lunta/jäätä? Miten lumenpoisto parkkipaikalta, laturi pitäisi varmaan kerätä pois tai olla upotettuna asfalttiin?

Ei sinne ainakaan latauksen jälkeen lunta ja jäätä jää väliin, kyllä siinä sen verran kovat häviöt on ettei ole pelkoa jäästä. Sinänsä tuollainen langaton laturi olisi reilusti säävarmempi kuin mitkään langalliset, koska mitään sähköisiä osia ei tarvitse missään tilanteessa olla paljaana.

Kovin ekologinen ratkaisu tuo ei kyllä ole, vaikka sähkö halpaa onkin, niin onko sen tarkoituksellinen tuhlaaminenkaan nyt kovin vihreätä?
 
IS tutustui iäisyyshankkeeseen: Chevrolet Corvetten sähköversion hinnalla saisi lähes 10 bensa-Corvettea

Nyt on kummallinen uutinen. Jutussa puhutaan Corvetesta, vaikka takana on joku toinen firma. Taas ratissa on Corveten logot. Vauhtia ja tehoa riittää vähintäänkin hyvin. Toimintasäteestä ei mainittu mitään, googlella varmaan lisää infoa... On se kyllä kalliskin.

a74d8cef6c12408a9a65e426fe48c740.jpg.webp


Joo, range 175ml.

The Genovation GXE is an electric Corvette with 800 hp and a manual gearbox

Genovation Cars
 
Ei sinne ainakaan latauksen jälkeen lunta ja jäätä jää väliin, kyllä siinä sen verran kovat häviöt on ettei ole pelkoa jäästä. Sinänsä tuollainen langaton laturi olisi reilusti säävarmempi kuin mitkään langalliset, koska mitään sähköisiä osia ei tarvitse missään tilanteessa olla paljaana.

Kovin ekologinen ratkaisu tuo ei kyllä ole, vaikka sähkö halpaa onkin, niin onko sen tarkoituksellinen tuhlaaminenkaan nyt kovin vihreätä?
Tämä juuri. Ne häviöt on korkest mitä tuollaisella laturilla vaikka nousisi aivan kosketuksiin autonpohjaan tms. Ideana kuulostaa paremmalta kuin käytännössä on.

Ei ne huolet tosiaan ole jää eikä vedet kun voi olla täysin hermeettinen. Tarkka kohdistus on hyötysuhteen kannalta olennainen kuten jokainen milli matkassa jota ilmassa kuljetaan kun neliöllisesti heikkenee.
 
Aika jännä että vielä 7-pykäläinen vaihdelaatikko.
Luulisi että saisi aika tehokkaasti moiset tuhottua tuolla sähkömoottorilla "väärällä käytöllä".

Samaa itsekin ihmettelin. Tosin tuota on hiottu vuosikausia ja matkalle on varmasti riittänyt kaikenlaisia haasteita. Silti noilla momenteilla. Toisaalta Esson baarista kuulin että Mersun manuaali antautuu 1000nw kohdalla. Itse taas ajanut twin turbo 300E satalankulla, jossa orkkisloota hajonnut, ja tilalle laitettu getrag... En muista heppoja mitä siitä oli mitattu dynolla, kun itse ajoin niin ahtopaineet oli jotain 0,8 ja mittaushetkellä 1,5 tms. Ihan sika autoksi.

Koeajo: Suzuki Swift 4x4 Hybrid – markkinoiden edullisin ja tavallisin hybridi 1.2 DualJet 4WD GLX 5MT

Siinäpä hybridi manuaali, koska päästöt.
 
Aika jännä että vielä 7-pykäläinen vaihdelaatikko.
Luulisi että saisi aika tehokkaasti moiset tuhottua tuolla sähkömoottorilla "väärällä käytöllä".
Toisaalta sähkömoottorin kanssa on hyvin helppoa toteuttaa suoja joka estää sen väärän käytön.

Ja kaipa sinne on 7 pykäläinen laatikko valittu ihan vaan kepittäjien iloksi. Käytännössähän jo kaksi vaihdetta riittäisi, ja kolme tai neljä olisi kai aika lähellä optimaalista.
 
@Sähköautoileva motoristi
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle | Sähköautoileva motoristi

Lainaus:"Konan ajolinja-avustin toimii mielestäni paremmin ja pehmeämmin kuin Leafini tai Ioniqin vastaava".
Vertaatko tuossa oletustasoja vai parhaita saatavilla olevia? Ainakin Ioniq: in oletusasetus on surkea.

Hienoa kun saat noin pitkiä koeajoja. :tup: Itselle luvattiin Ioniq: iin viime keväänä vain n. 1h ajo (Autoverkkokaupasta) :tdown: (taitaa siihen jo nyt saada pidempiäkin koeajoja).
 
Tuollaisen Konan kanssa voisi kyllä elellä jo aika huoletonta elämää, kunhan kotona on vaan tarjolla joku latauspistoke.

Sitten pitää vain toivoa, että pikalataus-infrastruktuuri pysyy autojen lisääntymisen tahdissa.

Toisaalta: Mitä isommilla akuilla uudet sähköautot keskimäärin ovat, sitä vähemmän pikalatauksia ne tarvitsevat.

100kWh akullisella Teslalla ei tarvitse "normaalisti" pysähtyä ikinä pikalatauksessa, 24kWh leaffilla pitää mökkimatkalla pysähtyä vähän väliä. -> pieniakkuiset sähkikset kuormittavat latausinfraa merkittävästi isoakkuisia enemmän.
 
Tuossa justiin serkun kanssa höpistiin pienessä promillessa jos se hommaisi sähköauton. Bemarin i3 REX toimisi, normaalisti tuo ~100km range olisi ihan paikallaan, mutta kun satunnaisesti tulee sellaisia muutaman sadankilsan pikapiipahduksia töissä, niin täyssähköisenä edes Tesla ei riitä.

Jossainmäärin yllättävää ettei tuollaisia i3 REXin kaltaisia autoja ole muita. Siis auto jossa olisi sähköauton mittakaavaan yltävä range, ja tuo polttis varalla. Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.
 
EIkös tuo ollut se 48V kevythybridi. Olisikohan ollut TM:ssä kun koeajolenkillä ajoivat 8l/100km, joka tarkoittaa sitä että tuo "hybridi" olisi perus polttisautonakin melko janoinen.

TM:n sivut onkin maksumuurin takana. En epäile etteikö 8L/100km olisi todellisuutta, onhan se kuitenkin neliveto mikä nyt luonnollisesti lisää kulutusta. Maahantuoja taas kertoo optimistisesti 5,7L kulutuksesta, mutta nämän on näitä...

Swift 4x4 Hybrid - Suzuki
 
Tuossa justiin serkun kanssa höpistiin pienessä promillessa jos se hommaisi sähköauton. Bemarin i3 REX toimisi, normaalisti tuo ~100km range olisi ihan paikallaan, mutta kun satunnaisesti tulee sellaisia muutaman sadankilsan pikapiipahduksia töissä, niin täyssähköisenä edes Tesla ei riitä.

Jossainmäärin yllättävää ettei tuollaisia i3 REXin kaltaisia autoja ole muita. Siis auto jossa olisi sähköauton mittakaavaan yltävä range, ja tuo polttis varalla. Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.
Ainakin jenkeissä jos auton range-extenderin kantama on pidempi kuin akulla kuljettu matka -> ei saa markkinoida sähköautona eikä saa sähköautojen verotukia.

Se tekee todella vaikeaksi suunnitella auton joka on yleiskäyttöinen lyhyen kantaman sähköauto, halpa ja pitkällä kantamalla polttis. Hintahan kasvaa väkisin suureksi ja kun veroetu katoaa, se tekee hommasta huonosti markkinoitavaa.
 
Ainakin jenkeissä jos auton range-extenderin kantama on pidempi kuin akulla kuljettu matka -> ei saa markkinoida sähköautona eikä saa sähköautojen verotukia.

Se tekee todella vaikeaksi suunnitella auton joka on yleiskäyttöinen lyhyen kantaman sähköauto, halpa ja pitkällä kantamalla polttis. Hintahan kasvaa väkisin suureksi ja kun veroetu katoaa, se tekee hommasta huonosti markkinoitavaa.
Mitä ylivoimaista tuossa i3 REXissä sitten on?

Hälmistelen nimenomaan sitä että miksi tuo i3 rex on ainoa tuon tyyppinen auto?
 
Bmw i3 REX:ssä on aivan onnettoman kokoinen tankki, mikä tekee siitä epäkäytännöllisen "hybridinä".
 
Mitä ylivoimaista tuossa i3 REXissä sitten on?

Hälmistelen nimenomaan sitä että miksi tuo i3 rex on ainoa tuon tyyppinen auto?
Ei siinä ole mitään ylivoimaista. Sen bensatankki on luokkaa 9 litraa muistaakseni -> saat tankata 100km välein kun sähköt ovat loppu.

Yleensä 60-80kWh sähköauto yhdellä pikalataustauolla on kätevämpi.

Tai sitten tuo normaali plugin-hybridi jossa akku on minimoitu niihin normaaleihin päivittäisiin ajoihin (10kwh tjsp) ja loppu hoidetaan polttiksella.
 
@Sähköautoileva motoristi
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle | Sähköautoileva motoristi

Lainaus:"Konan ajolinja-avustin toimii mielestäni paremmin ja pehmeämmin kuin Leafini tai Ioniqin vastaava".
Vertaatko tuossa oletustasoja vai parhaita saatavilla olevia? Ainakin Ioniq: in oletusasetus on surkea.
Nyt en valitettavasti aivan saa kiinni mitä tarkoitat. Ajolinja-avustimet tai millä nimellä niitä kaista-avustimia kuuluisi kutsua ovat edelleen näissä kaikissa kaukana Teslan Autopilotin kokemuksesta. Tosiaan omassa 40 kWh Leafissani en vielä 45 tkm aikana ole osannut päättää, että pidänkö siitä vai en. Ioniq ei minusta ollut ainakaan parempi, vaan ennemminkin Leafi on asteen sitä edes etevämpi. Siihen vertasin tuota Konan kaista-avustinta. Leafin avustin tuppaa joskus vähän jänkäämään, niin että ikäänkuin joutuu hiukan pistämään vastaan. Kevythän se liike on, mutta kuitenkin sen huomaa. Tuo Kona oikeastaan toimi huomaamatomasti. Siitä ehkä sen paremmuuden tunne.
 
Tuollaisen Konan kanssa voisi kyllä elellä jo aika huoletonta elämää, kunhan kotona on vaan tarjolla joku latauspistoke.

Sitten pitää vain toivoa, että pikalataus-infrastruktuuri pysyy autojen lisääntymisen tahdissa.

Toisaalta: Mitä isommilla akuilla uudet sähköautot keskimäärin ovat, sitä vähemmän pikalatauksia ne tarvitsevat.

100kWh akullisella Teslalla ei tarvitse "normaalisti" pysähtyä ikinä pikalatauksessa, 24kWh leaffilla pitää mökkimatkalla pysähtyä vähän väliä. -> pieniakkuiset sähkikset kuormittavat latausinfraa merkittävästi isoakkuisia enemmän.
Jep, just noin. Tuolla 64 kWh Konalla mun ei tarttis pikaladata juuri koskaan :-)
 
Mitä ylivoimaista tuossa i3 REXissä sitten on?

Hälmistelen nimenomaan sitä että miksi tuo i3 rex on ainoa tuon tyyppinen auto?
Taisi Bemari jättää nyt 120 Ah -päivityksen yhteydessä REXin pois tuotannosta. Minusta harmi, koska se oli tosiaan tällä hetkellä ainut laatuaan.

Toivottavasti edes joku tekisi biokaasuhybridin markkinoille.
Esim. 40 kWh akku Ioniqin kaltaisessa autossa. Sillä pääsisi pelkällä akulla helposti yli 300 km. Sitten se kaasutekniikka ei mäntämoottorilla, vaan mikroturbiinilla, joka on huomattavasti energiatehokkaampi tuottamaan talvella tarvittavaa lämpöä sekä lisälatausta. Niitä mikroturbiineita oli esim pari vuotta sitten Frankfurtin autonäytttelyssä esillä sähköautoihin REXeiksi, mutta yhtään kaupallista kokonaista tuotetta, siis autoa jossa se olisi valmiina en ole vieläkään nähnyt.
 
Range extender on minusta kuolleena syntynyt idea. Jos sähköauton akku on mitoitettu jotakuinkin oikein, niin REX:iä tarvitaan muutaman kerran vuodessa. Toisaalta polttomoottorin valmistus ja integrointikustannukset ovat riippumatta mistään useita tonneja.

Jos oletetaan, että auto ajetaan paaliin vaikka 15 vuodessa ja rexin käynnistyksiä tulee 10 vuodessa ja moottori integrointeineen maksaa 3000€, niin jokainen rexin pyöräytys tulee maksamaan 20€/laaki.

Yleensä on paljon parempi diili pistää 3000€:llä lisää akkua ja sillä hyvä.
 
Yleensä on paljon parempi diili pistää 3000€:llä lisää akkua ja sillä hyvä.

Varmasti näin on, mutta onhan tuolla rexillä se psykologinen vaikutuksensa kun sillä voi ajaa latauspisteistä riippumatta hätätilanteessa bensalla. Tuntuu aika monelle olevan samalla tapaa sähköauton hankinnan esteenä se mahdollinen pari kertaa vuodessa toteutuva pidempi reissu ja "mitä sitten tehdään?"... rexillä se ei tuottaisi ressiä :)
 
Varmasti näin on, mutta onhan tuolla rexillä se psykologinen vaikutuksensa kun sillä voi ajaa latauspisteistä riippumatta hätätilanteessa bensalla. Tuntuu aika monelle olevan samalla tapaa sähköauton hankinnan esteenä se mahdollinen pari kertaa vuodessa toteutuva pidempi reissu ja "mitä sitten tehdään?"... rexillä se ei tuottaisi ressiä :)
Kaikki valmistettavat sähköautot myydään hinnoilla, jotka ovat merkittävästi korkeampia kuin saman luokan polttiksilla.

Vaikea nähdä, että kysyntäpuolella olisi esteitä sähköautojen myynnin lisääntymiselle.
 
Kaikki valmistettavat sähköautot myydään hinnoilla, jotka ovat merkittävästi korkeampia kuin saman luokan polttiksilla.

Vaikea nähdä, että kysyntäpuolella olisi esteitä sähköautojen myynnin lisääntymiselle.

Moniko päätyy edelleen hybridiin tai polttikseen koska (oman näppituntumansa) mukaan pelkällä sähkiksellä ei pärjäisi (juuri niiden muutaman reissun takia), ja kahden auton hankkiminen ei ole mahdollista/tarkoituksenmukaista?

Jos/kun sähkiksessä on tuo rexi, putoaa siitä ainakin se yksi syy pois olla sitä autoa ostamatta. Kun sillä tarvittaessa pääsee niin kauas kuin tarvii.
 
Tommonen REX olisi fiksua toteuttaa siinä määrin modulaarisena että sen voisi nostaa autotallin nurkkaan päivittäisten ajojen ajaksi jolloin auton paino pienempi ja tavaratila suurempi, ja takaisin autoon jos on tarvis pidemmälle reissulle. Eli hieman kuin tommonen raahattava aggregaatti. Ja sehän voisi olla autoon ns. lisävaruste jonka voi ostaa vaikka jälkikäteen jos sitä kokee tarvitsevansa.
 
Nyt en valitettavasti aivan saa kiinni mitä tarkoitat. Ajolinja-avustimet tai millä nimellä niitä kaista-avustimia kuuluisi kutsua ovat edelleen näissä kaikissa kaukana Teslan Autopilotin kokemuksesta.
Juuri tuota ajolinja-avustinta (LKA), joka on oletuksena Ioniq: ssa tuo standard- taso, joka on huomattavan karkea verattuna parhaimpaan active- asetukseen (Teslaa en ole ajanut):
uc
 
REX:nhän pitäisi olla suksiboxi tyyppinen ratkaisu. Niitä voisi vuokrata sitten pidemmille reissulle autonkatolle.
 
En näe että tuollainen irroitettava rex systeemi oikein ottaisi tulta.

Range extender on minusta kuolleena syntynyt idea. Jos sähköauton akku on mitoitettu jotakuinkin oikein, niin REX:iä tarvitaan muutaman kerran vuodessa. Toisaalta polttomoottorin valmistus ja integrointikustannukset ovat riippumatta mistään useita tonneja.

Jos oletetaan, että auto ajetaan paaliin vaikka 15 vuodessa ja rexin käynnistyksiä tulee 10 vuodessa ja moottori integrointeineen maksaa 3000€, niin jokainen rexin pyöräytys tulee maksamaan 20€/laaki.

Yleensä on paljon parempi diili pistää 3000€:llä lisää akkua ja sillä hyvä.

No tuossa serkunkin tapauksessa halu sähköauton ostoon on, mutta ongelma on se että joskus, käytännössä melko harvoin, mutta kuitenkin toisinaan tulee tarve ajaa useita satoja kilometrejä ilman ennakkovaroitusta. Toisin sanoen REX sähköauto, tai ei sähköautoa ollenkaan.

Tietysti tuo 10l bensatankki on ihan naurettavan kokoinen, ja hieman ihmetyttää miksei tuohon ole laskettu mahdollisuutta sille että markkina-alueesta riippuen siellä voisi olla myös isompi bensatankki. Suomessahan esimerkiksi isompi bensatankki alentaisi auton kiinteitä veroluonteisia maksuja, mikäli käyttövoima muuttuisi pelkästä sähköstä "sähköksi ja moottoribensiinksi". Mä en tiedä mihin luokkaan tuo i3 rex menee, voihan se olla tuo sähkö+bensa verotuksellisesti heti kun siellä polttokone on.
 
Tuossa justiin serkun kanssa höpistiin pienessä promillessa jos se hommaisi sähköauton. Bemarin i3 REX toimisi, normaalisti tuo ~100km range olisi ihan paikallaan, mutta kun satunnaisesti tulee sellaisia muutaman sadankilsan pikapiipahduksia töissä, niin täyssähköisenä edes Tesla ei riitä.

Jossainmäärin yllättävää ettei tuollaisia i3 REXin kaltaisia autoja ole muita. Siis auto jossa olisi sähköauton mittakaavaan yltävä range, ja tuo polttis varalla. Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.

Defaulttina tuleva agregaatti nostaa laskennallista CO2 arvoa ja maksat verot vuosittain käytät sitä tai et. Mitä olen tutkinut tuota REX vaihtoehtoa niin sen hankintahinta on niin kova ettei mitään järkeä.

Bmw i3 REX:ssä on aivan onnettoman kokoinen tankki, mikä tekee siitä epäkäytännöllisen "hybridinä".

Mikä estää vaihtamasta tankkia suuremmaksi?

Tommonen REX olisi fiksua toteuttaa siinä määrin modulaarisena että sen voisi nostaa autotallin nurkkaan päivittäisten ajojen ajaksi jolloin auton paino pienempi ja tavaratila suurempi, ja takaisin autoon jos on tarvis pidemmälle reissulle. Eli hieman kuin tommonen raahattava aggregaatti. Ja sehän voisi olla autoon ns. lisävaruste jonka voi ostaa vaikka jälkikäteen jos sitä kokee tarvitsevansa.

Ideaali tilanne olisikin jos ostais halvan sähköauton minimiakulla ja peräkonttiin agregaatti. Ajoneuvovero lähes nollassa vaikka käytännössä ajettaisiin löpöllä :vihellys: Miten sitten tuollainen ajonaikana lataava latauspiiri toteutettaisiin ilman softan ronkkimista olisikin pahempi rasti.

Tästä voi oikeastikin tulla seuraava ns. "pakettiautoksi rekisteröintikikkailu" jota aikoinaan harrastettiin. Meinaan sitten kun ensimmäisen sukupolven sähköautot ovat tarpeeksi halpoja käytettynä ja akut lähellä finaalia, sekä polttisautojen verotus sitä luokkaa että tuulipuku ei pysty niitä maksamaan.
 
Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.

^tuota lausahdusta piti vielä kommentoida. Näin reilun parin vuoden plugarilla ajelun jälkeen en kyllä allekirjoita että sähkömoottori olisi alitehoinen. Kaupunkiliikenteessä tuo 65kW riittää aivan täysin kaikkeen ajeluun. Ja ehtii sillä kyllä moottoritielläkin aivan ok, kulkeehan se sen 120kmh tuollakin. Toki jos on tarve "ajaa urheilullisesti" niin sitenhän se ei riitä. Mutta noin normaalissa ajossa sähköajoa rajoittava tekijä on akun kapasiteetti, ei teho.

Omassa kopperossa on mittarissa reilut 42tkm ja tankkauksista laskettu kulutus koko matkalle on 3,48l/100km. Tuskin mun ajotyylillä ja profiililla (pelkkä)bensakone olisi kulkenut samoissa ajoissa edes tuplakulutuksella, yli olisi mennyt. Kikkailuahan tuo on, tuskin tuolla kulutuserolla vielä perustellaan tuon phev-tekniikan valmistamisen tuomia päästöjä ja liekö se kuoleutuu koko elinkaarenkaan aikana... mene ja tiedä. Mutta Suomen verokäytännöillä tuo oli minusta aivan järkevä valinta, kun bemaria olin muutenkin laittamassa.
 
Vuokrattava generaattorisuksiboksi/-peräkärry voisi olla siirtymävaiheessa oiva bisnesidea. Voisi sähköautolla ajaa ne kaupunkiajot ja kun tulee tarve mökille rangen-&latauksen ulottumattomiin, voisi viikonlopuksi vuokrata virtalähteen?

Tämä voisi toimia siihen asti kunnes akut latautuvat kondensaattoreiden tyyliin sekunneissa.
 
pidemmän aikaa olen pohtinut plug in hybridiä, opel amperaa olin lähellä jo vuosi sitten ostaa. Mutta nyt kun mietin noita latausmahdollisuuksia, niin vaikka priuksen plug in toimintamatka sähköllä on huono, sen etuihin kuuluu alle 2h latausaika jolloin kerrostalon lämpötolpasta saisi aina täyden latauksen. Ainakin siihen asti, että joku kateellinen valittaa tästä.. Eli siinä mielessä tuo prius puoltaisi mutta kalliita ovat ja suuri osa näkyy olevan vielä uitettuja, hieman epäilyttää koska berliinissä ainakin oli paljon noita taksina, sehän on kätevä poistaa teippaus ja myydä ulkomaille:/

Suurin ongelma, että joskus harvoin tarvii vetokoukkua, siihen ei taida olla sitten muuta ratkaisua kuin vuokrata paku jatkossa jos hybridiin päätyy?
 
pidemmän aikaa olen pohtinut plug in hybridiä, opel amperaa olin lähellä jo vuosi sitten ostaa. Mutta nyt kun mietin noita latausmahdollisuuksia, niin vaikka priuksen plug in toimintamatka sähköllä on huono, sen etuihin kuuluu alle 2h latausaika jolloin kerrostalon lämpötolpasta saisi aina täyden latauksen. Ainakin siihen asti, että joku kateellinen valittaa tästä.. Eli siinä mielessä tuo prius puoltaisi mutta kalliita ovat ja suuri osa näkyy olevan vielä uitettuja, hieman epäilyttää koska berliinissä ainakin oli paljon noita taksina, sehän on kätevä poistaa teippaus ja myydä ulkomaille:/

Suurin ongelma, että joskus harvoin tarvii vetokoukkua, siihen ei taida olla sitten muuta ratkaisua kuin vuokrata paku jatkossa jos hybridiin päätyy?
Firman Auris hybridissä on koukku, vetomassa jarruton/jarrullinen huimat 350kg. Eli kaiketi noihin saa koukkuja nykyään mutta vetomassat ovat mitä ovat.
 
tavan hybrideissä onkin koukku, mutta plugin ei. Tavallisissakin lienee ongelmana mm. se, että peruutus tapahtuu pelkällä sähkön voimalla.
 
Ja myös Passat GTE taitaa vedellä kärryä, 1900kg. Ja samoin Outlander PHEV, 1500kg.
 
pidemmän aikaa olen pohtinut plug in hybridiä, opel amperaa olin lähellä jo vuosi sitten ostaa. Mutta nyt kun mietin noita latausmahdollisuuksia, niin vaikka priuksen plug in toimintamatka sähköllä on huono, sen etuihin kuuluu alle 2h latausaika jolloin kerrostalon lämpötolpasta saisi aina täyden latauksen. Ainakin siihen asti, että joku kateellinen valittaa tästä..
Ihan aiheesta valittaa, jos joku latailee luvatta toisten sähköllä omaa autoaan. Kannattaa oikeasti kysyä se lupa ennen kuin tälläiseen alkaa. Varsinkin kun se kallis pluggarihybridi menee vähän hukkaan jos latausmahdollisuutta ei olekaan. Samalla voi sitten kysellä mahdollisuuksia ihan kunnolliseen latauspisteeseen.

Vuokrattava generaattorisuksiboksi/-peräkärry voisi olla siirtymävaiheessa oiva bisnesidea. Voisi sähköautolla ajaa ne kaupunkiajot ja kun tulee tarve mökille rangen-&latauksen ulottumattomiin, voisi viikonlopuksi vuokrata virtalähteen?
En oikein usko että noille kauheasti olisi kysyntää. Jos vaihtoehtona on hakea jostain vuokraamosta kärry, maksaa siitä kärrystä vuokra, maksaa polttoaineesta siiheen kärryyn, maksaa kärrylatausmahdollisuudesta autoon ja hilata sitä kärryä pitkin poikin suomen (80 körötellen kesälläkin), tai sitten pitää ylimääräinen puolen tunnin kahvitauko tai pari matkalla niin...

Ne joilla taas on jatkuvasti tarvetta tälläiselle niin ostaa sen polttomoottori tai hybridiauton.
Tämä voisi toimia siihen asti kunnes akut latautuvat kondensaattoreiden tyyliin sekunneissa.
Kyllä tyhjän tankin tankkaamiseenkin kuluu helposti minuutteja, joten en usko että latauksissakaan sekuntteihin edes pyritään. Vaikka akku moista tukisi, niin tuohon littyisi aikamoisia ongelmia laturin, virransyötön ja liittimien osalta, jos hurjia energiamääriä pitäisi sekunneissa siirrellä. Eli en usko että tähän edes pyritään ihan lähivuosikymmeninä, eihän bensa-autoissakaan kukaan ole ottanut asiakseen saada henkilöautot toimimaan minkään suurtehopistoolien kanssa.

Jos akku latautuisi vaikka 10-15 minuutissa ja kantama olisi tämän päivän parempien mallien tasolla, niin veikkaan että enemmän se yleistyminen olisi sen jälkeen latauspisteverkostosta ja auton hinnasta kuin siitä ettei tuo riittäisi ihmisille.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatteleppa niitä kaikkia kusipäitä jotka lämmittää autoansa toisten sähköllä!
Kyllä nekin aika idiootteja ovat, vaikka sähköä paljon vähemmän varastavatkin. Taloyhtiöissä sen sijaan kylläkin yleensä lämmittämiseen on ihan lupa.
 
Eipä se auton lataaminen vie tippakaan enempää jos se on laakista täysi, kerran tai kaksi päivässä niinkuin lämmityskin. Lähinnä se että menee kesällä kans, mutta toisaalta vittuako se naapureille kuuluu jos lämmittelisin autoa kesäisin?

Toi sähkön hinta on ihan kärpäsen paska taloyhtiön kuluissa eikä sillä ole juuri mitään merkitystä. Kateellinen suomalainen ei toki tästä välitä kun käsityskyky ei riitä hahmottamaan kokonaisuuksista muuta kun että tolla on, mulla ei. Kerran kun joku vuokralainen jättää muuttokamansa paskakatokseen niin lasku on sitä luokkaa että sillä lataa oman ja naapurin plugarit koko vuoden...

Eli joo oikeastaan olen samaa mieltä, selvitä ensin ne naapurit että onko siellä millaisia vatipäitä ja sitten että onko kellot kytketty kesällä pois.

Jos tuollaista Priusta (3,3KW laturi) lataat joka päivä pari tuntia, niin se maksaa sellaiset 300-400€ vuodessa. Jos pari kertaa päivässä siin sellaiset 600-800€. Pelkän moottorilämmittimen käyttö (mihin monesti isot parkkipaikat on rajattu) on kymppejä vuodessa. Jos sisätilanlämppäriä käytetään myös niin toki vähän enemmän, mutta ei silti läheelläkään tuota kululuokkaa, ei edes samoilla sataluvuilla.

Mutta, joo, jos et ole pienessä taloyhtiössä valmis maksamaan satasia naapurin autoilusta, niin olet vaan kateellinen. Sen sijaan naapuri, jolla on varaa 40k€ Toyotaan, mutta varastaa sähköt siihen on ihan ok jätkä.

Eikä se isommassakaan yhtiössä ole yhtään enemmän oikein varastaa vähän pienempää summaa useammalta. Ja ei sillä, useampi varas ja tilanne on taas sama. Saati sitten että sulakkeet ei näissä kovin montaa sähköautoa latalaimassa kestä.

Kuinka vaikeaa se on vaan rehellisesti ottaa asiasta yhteyttä taloyhtiön hallitukseen ja sopia miten tehdään ja miten siitä maksetaan? Jos se on niin säälittävän pieni summa, niin miksi sitten yrittää varastaa moista?
 
No jos jonain kevää ja syksyn +5-+10 päivinä vetään 2kWh sisätilalämmittimellä 2h lämmitystä niin vähän erikoinen jätkä saa olla, ja ainakaan mistään saastuttamisen vähentämisestä ei ole varaa huudella. Mutta jos nyt sinun arvoillasi lasketaan nini 5KWh*5kk*21 työpäivää kuukaudessa * 0,15€/Kwh = 78,75€. Joka päivä niin ollaan jossain 115€ huitella.
 
Minusta ainakin olisi väärin ladata autoa lämmitystolpasta. Itselläni on lämmitystolppapaikka josta maksan x€/kk ja lämppärin pito on sallittua ja sähköt maksetaan siitä maksamastani kk hinnasta. Mutta jos vielä lataisin autoa samalla niin olisihan tuo jo muilta varastamista.
 
^tuota lausahdusta piti vielä kommentoida. Näin reilun parin vuoden plugarilla ajelun jälkeen en kyllä allekirjoita että sähkömoottori olisi alitehoinen. Kaupunkiliikenteessä tuo 65kW riittää aivan täysin kaikkeen ajeluun. Ja ehtii sillä kyllä moottoritielläkin aivan ok, kulkeehan se sen 120kmh tuollakin. Toki jos on tarve "ajaa urheilullisesti" niin sitenhän se ei riitä. Mutta noin normaalissa ajossa sähköajoa rajoittava tekijä on akun kapasiteetti, ei teho.

Olet kyllä ihan oikeassa, jotenkin se vaan tuntui pieneltä lukemalta verrattuna auton kokonaistehoon, kun en ajatellut asiaa yhtään pidemmälle.. Kuitenkaan tuollaisella 150km päiväajolla, siitä latingista ei mitenkään valtaistaa hyötyä ole plugarissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom