Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämähän se suurin syy suosioon taitaa olla. Kaksi työkaveriani ovat jo elämän ehtoopuolella, eikä kummallakaan ole ikävä perinteistä korimallia. Muistavat sen aika hyvin etenkin silloin, kun könyävät mun Mazda 6:n penkkiin ja pois. Onhan se vaivalloisen oloista, etenkin jos on katukivetys vieressä.Uusien autojen ostajien keski-ikä taitaa olla luokkaa 53v, joten en yhtään ihmettele että crossoverit ja SUV:t menevät kaupaksi kun korkeammalla olevaan penkkiin on helpompi istua.
Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50-vuotias
Entäs sitte kun kaikki ympärillä on suveja? Aletaan ostelemaan RAM/F-series/Silverado? Korotussarjalla.
Jep. Faija osti uuden VW Tiguanin kun alkoi lonkka vaivata. Vanha oli myös uutena ostettu 2013 3 sarjan BMW. Ikää 69 nytUusien autojen ostajien keski-ikä taitaa olla luokkaa 53v, joten en yhtään ihmettele että crossoverit ja SUV:t menevät kaupaksi kun korkeammalla olevaan penkkiin on helpompi istua.
Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50-vuotias
RAV4 esitteestä yhdistetty kulutus:Kulutus tuossa RAV4 hybridissä taitaa olla aika liki aikaisemman RAV4 ei-hybridin.. ei houkuttele siltä osin. Muuten pätevän oloinen ja todennäköisesti vähävikainen.
Itse itselle sedaneista ja erityisesti sportbackeistä (kuten esim. Audi A5, Arteon, jne.) tulee sitä kiinnostavampia, mitä enemmän liikenteessä on korkeita SUV-autoja.
Ainoa syy sille, miksi sähköautoissa kytätään yhdellä latauksella päästävää matkaa, on latauksen armoton hitaus. Ei toimintamatkalla olisi mitään väliä, jos seuraavan pätkän saisi aloitettua minuuteissa tuntien sijaan. Itse asiassa sillä ei ole nytkään mitään väliä, koska mikään matka ei ole riittävän pitkä latausaikaan nähden.Ihan paska, kyllä autolla pitää päästä lappiin ja takaisin samalla hinaten vähintään helvetin isoa asuntovaunua. Ja tämä tietysti - 25 asteen pakkasessa.
Ihan paska, kyllä autolla pitää päästä lappiin ja takaisin samalla hinaten vähintään helvetin isoa asuntovaunua. Ja tämä tietysti - 25 asteen pakkasessa.
Jos toimintamatka on riittäväm suuri, että se kattaa jotakuinkin kaikki päivittäiset tarpeet, niin auton voi ladata yöllä ja aina kun se on pihassa. Sanot, että mikään matka ei ole riittävä? Ajatko 24/7 vai mitä tarkoitat?
Jos toimintamatka on riittäväm suuri, että se kattaa jotakuinkin kaikki päivittäiset tarpeet, niin auton voi ladata yöllä ja aina kun se on pihassa. Sanot, että mikään matka ei ole riittävä? Ajatko 24/7 vai mitä tarkoitat?
Miksi lomareissulla kaukana Suomesta pitäisi ajaa omalla autolla? Jos tekee automatkan USA:ssa, kukaan ei laivaa autoaan sinne. Samoin Keski-Euroopan reissulla voi lentää vaikkapa Saksaan ja vuokrata auton sieltä. Tulee vieläpä uusi elämys, kun on eri auto kuin oma arkiauto.Hienointa autoilussa on automatkailu ja siihen nyt vain kuuluu välillä pitkiä siirtymiä. Jos WLTP on 480 km, niin paljonko autolla ajaa tavanomaista keskieurooppalaista moottoritieajoa jollain 130-140 km/h marssivauhdilla?
Näinhän se menee.Ainoa syy sille, miksi sähköautoissa kytätään yhdellä latauksella päästävää matkaa, on latauksen armoton hitaus. Ei toimintamatkalla olisi mitään väliä, jos seuraavan pätkän saisi aloitettua minuuteissa tuntien sijaan. Itse asiassa sillä ei ole nytkään mitään väliä, koska mikään matka ei ole riittävän pitkä latausaikaan nähden.
Ajan kerran-pari kuukaudessa sellaisen pätkän, että toimintasäde riittää kyllä perille, mutta kun siellä perilläkin pitäisi päästä kulkemaan autolla. Ei paljoa lohduta, että joskus vuorokauden päästä voisi taas yrittää käynnistellä autoaan, kun silloin pitäisi olla jo takaisin kotona. Ei myöskään houkuttele jäädä pariksi tunniksi kymmenen kilometrin päähän huoltoasemalle hengailemaan.Jos toimintamatka on riittäväm suuri, että se kattaa jotakuinkin kaikki päivittäiset tarpeet, niin auton voi ladata yöllä ja aina kun se on pihassa. Sanot, että mikään matka ei ole riittävä? Ajatko 24/7 vai mitä tarkoitat?
Miksi lomareissulla kaukana Suomesta pitäisi ajaa omalla autolla? Jos tekee automatkan USA:ssa, kukaan ei laivaa autoaan sinne. Samoin Keski-Euroopan reissulla voi lentää vaikkapa Saksaan ja vuokrata auton sieltä. Tulee vieläpä uusi elämys, kun on eri auto kuin oma arkiauto.
Onnea uudelle sähköautolle.Eilen rekisteröitiin ja otettiin käyttöön uusi sähkö-Ioniq. @Sähköautoileva motoristi
Auto oli tilauksessa lähes päivälleen 5kk. Valkoinen väri oli yksi nopeimmin saatavista (Style-versio), siksi nyt sellainen (joka on ensimmäinen valkoinen auto itsellä):
Autossa oli luovutushetkellä mittarissa 19km.
Nyt on ajettu reilut 120km. Ensitunnelmia: sähäkästi sähköllä, sport- asetus on hyvä. Alusta on tuntunut ihan mukavalta näin alkuun. Motarilla rengasmelu on hieman edellistä autoa vaimeampaa (Civic 225x45R17).
Eilen illalla oli myös vaikeuksia saada auto latautumaan. Kiinteä asema ei aloittanut latausta (type2). Eikä pistorasiasta siirrettävä laturikaan heti aloittanut latausta, vasta muutaman kaapelin irroituksen ja uudellen kytkennän jälkeen yhteys alkoi toimia ja lataus alkoi (6A).
Tänään vaihtelin autossa olevaa lautausvirran asetusta maximium -> reduced ja yhteys löytyi heti ja lataus alkoi. Latausvirta (Garon latausaseman virtamittarilta näytti 7A). Huima "nousu". Kun max virta siinä on tilanteen mukaan 16A. No, vaihdoin takaisin reduced -> maximium, lataus jatkui ongelmitta ja auton näytti arvioiduksi latausajaksi reilut 2h. Garon mittari näytti edelleen virraksi 7A. Seuraavaksi vaihdoin autosta siirrettävän latausaseman arvoa minimium -> maximium. Se auttoi ja latausvirta on nyt n. 16A (L1).
Ihmettelen vain miksi siirrettävän latausaseman arvo autossa vaikuttaa myös kiinteän latausaseman latausvirtaan:
Täytyy kokeilla nyt vielä tarvittaessa noita auton latausvirta-asetuksia.
Yritin auton luovutuksen yhteydessä kysellä myyjältä juuri noiden asetusten oikeita arvoja (käyttöohjekirjan mukaan valitaan latauskaapelin mukaan) eikä hän osannut oikein sanoa mitään. Auton mukana ei tule mitään suomenkielistä manuaalia, vain ruotsiksi ja monikielinen ohuempi kirja. Netistä Hyundai kaista- palvelusta saa rekisteröityneet suomenkieliset perus & navi- oppaat.
Autoverkkokaupan myyjä kertoi myös että, sähkö-Konan suomen hinnoittelu pitäisi selvitä ensi kuussa. Sekä ensin suomeen tulee 17kpl autoja, jotka menee esittely- ja lehdistöautoiksi. Seuraavassa erässä "myytävät".
Tuntuu pitävän aika hyvin tuo auton toiminta matka-arvio kutinsa. Ladattuna lupasi 218km matkaa, joka tippui ensimmäisten kiihdytysten jälkeen n. 210km. Nyt akkua oli jäljellä 40% ja vielä pääsisi n. 82km (kaikkiaan siis 207km tällä latauksella).Kun saat kiesin alle, niin laitahan tänne fiiliksiä ja tietoa toimintamatkasta käytännössä.
Sain ne suosittelemasi Nokian R3 kitkat.Onnea uudelle sähköautolle.
On hauskaa yrittää saada ajoa mahd. taloudelliseksi, vaikkei siihen mitään varsinaista pakottavaa tarvetta olekaan. Ajokortti ollut jo itselläkin jo monta vuosikymmentä, mutta tässä tuntee uudelleen innostuvansa autoilusta.
Tuosta pienehköstä typosta voisi tällainen kriitikkokin mainita, että kohtuullisen kova kulutusTänään 76km lenkki jossa 11,7kWh/100m keskikulutus. Ilmastointi kokoajan päällä, siinä ei ollut motari-ajoa.
Korjattu.Tuosta pienehköstä typosta voisi tällainen kriitikkokin mainita, että kohtuullisen kova kulutus
Ioniq Electric on monella tapaa hyvä sähköauto, mutta sen paras ominaisuus on sen pieni kulutus.Tuntuu pitävän aika hyvin tuo auton toiminta matka-arvio kutinsa. Ladattuna lupasi 218km matkaa, joka tippui ensimmäisten kiihdytysten jälkeen n. 210km. Nyt akkua oli jäljellä 40% ja vielä pääsisi n. 82km (kaikkiaan siis 207km tällä latauksella).
Sekalaista ajoa, osin motarillakin, ei sis. kaupunkiajoa. ilmastointi kokoajan päällä 22-23°C.
Halusin kokeilla uudelleen tuota type2 -latausta, joka ensimmäisellä kerralla ei lähtenyt heti toimintaan, mutta nyt lataus alkoi ongelmitta heti. Auto tuntuu kyllä hienolta. Äänetön ja värinätön liikkeellelähtö, ajossa tosi jämäkkä (varmasti akuston tuoma matala painopiste vaikuttaa tähän) ja kiihtyy vaivattomasti.
Voi nyt jo sanoa ettei paluuta enää ole polttisautoihin (vaikka akut eivät suurentuisi kapasiteetiltaan).
Sain ne suosittelemasi Nokian R3 kitkat.
Kerroit sähköautoilussa liikkeen jatkuvuuden merkityksestä. Olen nyt huomannut miten kevyesti auto rullaa 0-generoinilla (voimansiirto irti kytkettynä) todella pitkälle, jos on pienikin alamäki tai tasamaallakin menee n. 100m ennenkuin vaihti alkaa hiipumaan niin että huomaa nopeusmittarista selvästi.
Parannusta havaittavissa.
Tänään 76km lenkki jossa 11,7kWh/100km keskikulutus. Ilmastointi kokoajan päällä, siinä ei ollut motari-ajoa.
On hauskaa yrittää saada ajoa mahd. taloudelliseksi, vaikkei siihen mitään varsinaista pakottavaa tarvetta olekaan. Ajokortti ollut jo itselläkin jo monta vuosikymmentä, mutta tässä tuntee uudelleen innostuvansa autoilusta.
Lisätty: k
Hieman offtopic (pitäisikö tehdä sähköisille työkoneille oma ketju?)
Ylöjärven Avant Tecno värvää 100 henkilöä lisää – toi tuotantoon maailman ensimmäisen litium-akulla toimivan pienkuormaajan
e-sarja – Avant-kuormaajat
Litium akut tekee Valmet automotive, olisiko täältä tulossa akkupaketteja autoihin tai pakuihin jatkossa.
Avant on kyllä kallis Li akuilla n. 50 k€.
Sinällään ihme, että Leafin elinkaarta ikäänkuin keinotekoisesti pidennettiin noin, Leaf 2:han on kuitenkin suurelta osin facelift kuin kokonaan uusi malli siirtyneine puutteineen. (ohjauspylvään säädöt)
Toisaalta, kaipa asian voi niinkin ajatella, että pienin panostuksin (vielä) ei niin kilpailulla markkinalla testaa tekniikkaa, tekee nimeään tunnetuksi kohtuulliseen hintaan ja samalla kerää arvokasta dataa täysin uuden ajoneuvotyypin (sähköautot) ominaisuuksista, käytöstä, tekniikan toimivuudesta... Uuden Leafin ja kenties Renaultin uusien sähköautojen aika on joskus 202(~5) ja niitä varten saadaan arvokasta käyttödataa tuotekehitykseen.
Hyvä se on Leaf: kin. Sillä myös omat vahvuudet.Ioniq Electric on monella tapaa hyvä sähköauto, mutta sen paras ominaisuus on sen pieni kulutus.
Sitä käy todella kateeksi 40 kWh Leafilla ajellessa.
Tuota myös itse mietin, -> esim. 64kWh akku tarvii myös isomman latausvirran, että saa nopeammin sen täyteen.Pienestä kulutuksesta on pidentyvän rangen lisäksi iloa myös siinä, että lataus valmistuu nopeammin. Tämä korostuu Type2-latauksissa.
Oho! Tärkeä tieto pitkiä matkoja ajaville.Ja vielä kuin puukon pyöräytys Leafistin haavassa on tietoisuus siitä, että Ioniqin akku ei lämpene, eikä sen lataus hidastu vaikka vetäisi päivässä yli 1000 km setin. Seurasin vierestä kesällä omalla Leafillani Lofooteille ajellen.
tuota noin, mun kokemuksella tuossa ajatuksessa, että isompi akku tarttis isompia latasuvirtoja on käytännössä varmaan lähes kaikille ajatusharha.Hyvä se on Leaf: kin. Sillä myös omat vahvuudet.
Tuota myös itse mietin, -> esim. 64kWh akku tarvii myös isomman latausvirran, että saa nopeammin sen täyteen.
Oho! Tärkeä tieto pitkiä matkoja ajaville.
Selventää kyllä.(en sittenkään tiedä selventääkö vai sotkeeko vain tuo laskelmani kokemustani, jota yritin kuvata )
Tässä on nyt molemmat oikeassa, riippuu ihan miten päin asian ajattelee.Mutta siis yritin epätoivoisesti kuvata, että akun koko ei määritä latausvirran kasvattamisen tarvetta, vaan ajettu määrä päräkkäisinä vuorokausina. Sitten, jos ajomäärä peräkkäisinä vuorokausina kasvaa esim. yli 250 km toistuvasti, niin tarvitaan sekä isompaa akkua, että mielellään 20A*1 vaihelatausta tai tehokkaampaa.
Jos ajat seuraavana päivänä 100km, niin se on herttaisen yhdentekevää, että kuinka iso se akku on. Sinne pitää saada sähköä 20kWh ja sillä hyvä.Selventää kyllä.
Tässä on nyt molemmat oikeassa, riippuu ihan miten päin asian ajattelee.
Mulla oli se ajatus että esim. 64kWh tunnin akulla voit ajaa vaikka useamman päivän lisää samaa matkaa, kuin vaikka 28kWh akulla voit, ennen kuin molemmat akut on vaikka 20% varaustasolla. Sitten kun ladataan, vaikka tuo mainittu 10h/ yö, riittää 28kWh akulle 1x16A latausvirta, kun taas 64kWh akku tarviikin sen lähes 1x32A latausvirtaa.
Jos ajat seuraavana päivänä 100km, niin se on herttaisen yhdentekevää, että kuinka iso se akku on. Sinne pitää saada sähköä 20kWh ja sillä hyvä.
En keksi miten muuten asiaa voisi ajatella. Sähköauton akun ei tarvitse olla täysi kun sillä lähtee ajelemaan.
Tää nyt on edelleen ihan satunnaista esimerkkiajatelua, mutta isompi akku antaa etenkin tuolla kuuluisalla Lapin, tai vaikka Lofoottien matkalla vain lisää joustavuutta, eikä edes niin suurta latausvirtaa tarvita sillä mökki/mummolalatauksellakaaan.Sillä kuuluisalla lapin matkalla tarvii, kun pysää mummulaan yöksi matkalla.
Uskon, että tässä nyt haetaan sitä maksimaalista käyttöä ja sen vaatimuksia.
Tai toisaalta sitä, että joka yö ei tarvisi ladata tai ressata sen mahdollisuutta.
Totta puhut ja myöskin on yhdentekevää jos lataat suurta akkua yhtä usein kuin pienempää.Jos ajat seuraavana päivänä 100km, niin se on herttaisen yhdentekevää, että kuinka iso se akku on. Sinne pitää saada sähköä 20kWh ja sillä hyvä.
Ei tietenkään tarvitse olla täysi.En keksi miten muuten asiaa voisi ajatella. Sähköauton akun ei tarvitse olla täysi kun sillä lähtee ajelemaan.
Itse kuitenkin pyrin lataamaan mahdollisimman harvoin sekä pikalatausta vältellen (jos mahdollista, sekin on Ioniq: ssa suositus).En siis löydä vieläkään mitään muuta kuin lisäjoustavuutta isommasta akusta ja mahdollisuus tasoittaa pikalatureilla yön aikaisen latauksen latausvirran tarvetta tarvittaessa.
Olikohan se Teslan ohjeessa, että olisi hyvä käyttää väliä 20-80%. Eli akku "tykkäisi" olla siinä 50% lähettyvillä, eikä liian tyhjänä tai liian täynnä. Mutta jos lähtee heti pidemmälle matkalle, niin ei haittaa vaikka lataisi 100% täyteen, koska äkkiähän se varaus siitä laskee ajossa.Mielenkiintoinen suositus. Yleisesti ottain li-ion-akut kuluvat nopeammin jos niitä käytetään kovin tyhjäksi. Käsittääkseni näissä autoissa on ihan vastaavat standardiakut kuin läppäreissäkin.
Mielenkiintoinen suositus. Yleisesti ottain li-ion-akut kuluvat nopeammin jos niitä käytetään kovin tyhjäksi. Käsittääkseni näissä autoissa on ihan vastaavat standardiakut kuin läppäreissäkin.
Juurikin noin. Eikä 20% ei vielä ole liian tyhjä (ja lataus/ purkusyklit sitä akkua juuri kuluttaa).Olikohan se Teslan ohjeessa, että olisi hyvä käyttää väliä 20-80%. Eli akku "tykkäisi" olla siinä 50% lähettyvillä, eikä liian tyhjänä tai liian täynnä. Mutta jos lähtee heti pidemmälle matkalle, niin ei haittaa vaikka lataisi 100% täyteen, koska äkkiähän se varaus siitä laskee ajossa.
Ei taida olla sähköauton akussa kovinkaan samat kemiat kuin läppäreiden standardiakuissa.Mielenkiintoinen suositus. Yleisesti ottain li-ion-akut kuluvat nopeammin jos niitä käytetään kovin tyhjäksi. Käsittääkseni näissä autoissa on ihan vastaavat standardiakut kuin läppäreissäkin.
Ioniq: ssa latauskatto on vain pikalataukselle 94%, type2- lataukset 100%: in.Esim nykyisessä 40 kWh Leafissa ei ole enää edes 80% latauskattoasetusta, eikä käyttöohjekaan sellaisesta mainitse.
Ioniq: in suositus, lataus kerran kuussa tai vähintään 3kk: n välein.Ennemminkin sähköautojen akkujen kuntoisuutta näyttävät laskevan vähäinen saati olematon käyttö sekä kuumat olosuhteet.