Keskustelua hybridiautoista

Jos toimintamatka on riittäväm suuri, että se kattaa jotakuinkin kaikki päivittäiset tarpeet, niin auton voi ladata yöllä ja aina kun se on pihassa. Sanot, että mikään matka ei ole riittävä? Ajatko 24/7 vai mitä tarkoitat?

Päivittäisten tarpeiden täyttäminen ei paljon lämmitä, jos auto ei täytä kaikkia kuukausittaisia tai vuosittaisia tarpeita.
 
Hienointa autoilussa on automatkailu ja siihen nyt vain kuuluu välillä pitkiä siirtymiä. Jos WLTP on 480 km, niin paljonko autolla ajaa tavanomaista keskieurooppalaista moottoritieajoa jollain 130-140 km/h marssivauhdilla?
Miksi lomareissulla kaukana Suomesta pitäisi ajaa omalla autolla? Jos tekee automatkan USA:ssa, kukaan ei laivaa autoaan sinne. Samoin Keski-Euroopan reissulla voi lentää vaikkapa Saksaan ja vuokrata auton sieltä. Tulee vieläpä uusi elämys, kun on eri auto kuin oma arkiauto.
 
Ainoa syy sille, miksi sähköautoissa kytätään yhdellä latauksella päästävää matkaa, on latauksen armoton hitaus. Ei toimintamatkalla olisi mitään väliä, jos seuraavan pätkän saisi aloitettua minuuteissa tuntien sijaan. Itse asiassa sillä ei ole nytkään mitään väliä, koska mikään matka ei ole riittävän pitkä latausaikaan nähden.
Näinhän se menee.

Muistan joskus kun faijalla oli Volvo 760, ohjekirjassa oli että kaupunkilulutus olisi 23l/100km ja tankin koko oli 60l, eli sen "range" oli vain luokkaa 250km, mutta eipä tuokaan auto ole jäänyt historiaan autona jossa olisi ollut riittämätön toimintasäde, koska bensaa sai pistoolista lisää.

No tietysti tuollainen 250km pelkkää kaupunkiajoa olisi kyllä aika kovan työn takana, ja maantiellä kulutus putosi jo alle 10l/100km... Tai ainakin niillemain :) Ei ollut varsinaisesti mkään eco-auto tuo.
 
Jos toimintamatka on riittäväm suuri, että se kattaa jotakuinkin kaikki päivittäiset tarpeet, niin auton voi ladata yöllä ja aina kun se on pihassa. Sanot, että mikään matka ei ole riittävä? Ajatko 24/7 vai mitä tarkoitat?
Ajan kerran-pari kuukaudessa sellaisen pätkän, että toimintasäde riittää kyllä perille, mutta kun siellä perilläkin pitäisi päästä kulkemaan autolla. Ei paljoa lohduta, että joskus vuorokauden päästä voisi taas yrittää käynnistellä autoaan, kun silloin pitäisi olla jo takaisin kotona. Ei myöskään houkuttele jäädä pariksi tunniksi kymmenen kilometrin päähän huoltoasemalle hengailemaan.
 
Miksi lomareissulla kaukana Suomesta pitäisi ajaa omalla autolla? Jos tekee automatkan USA:ssa, kukaan ei laivaa autoaan sinne. Samoin Keski-Euroopan reissulla voi lentää vaikkapa Saksaan ja vuokrata auton sieltä. Tulee vieläpä uusi elämys, kun on eri auto kuin oma arkiauto.

Riippuu tietenkin matkakohteesta ja matkan kestosta. Mitä lähemmäs matka suuntautuu ja mitä kauemmin se kestää, sitä houkuttelevampaa on mennä omalla autolla. Keski-Eurooppaan nyt ajaakin, etenkin jos toiseen suuntaan ottaa laivan Itämeren yli. Kevyempää se on kuin ajaa Lappiin. Norjakin on hieno, eikä sinne oikein ole järkeä lähteä muuten kuin omalla autolla.

Oma auto on kuitenkin itselle ehkä huolellisenkin harkinnan jälkeen valittu. Vuokra-auto taas on sellainen kuin vuokraamo sattuu antamaan. Vaikka kuinka mainostetaan E-mersua niin ei auta valitus jos antavat Audin alle. Vuokra-autoissa on aina myös riski pientenkin naarmujen ym aiheuttamista lisäkuluista. Kun oman auton vanteen kolhaisee kivetykseen, se harmittaa. Kun saman tekee vuokra-autolla, siitä tulee helposti satasien lasku.
 
Eilen rekisteröitiin ja otettiin käyttöön uusi sähkö-Ioniq. @Sähköautoileva motoristi

Auto oli tilauksessa lähes päivälleen 5kk. Valkoinen väri oli yksi nopeimmin saatavista (Style-versio), siksi nyt sellainen (joka on ensimmäinen valkoinen auto itsellä):
uc

Autossa oli luovutushetkellä mittarissa 19km.
uc

Nyt on ajettu reilut 120km. Ensitunnelmia: sähäkästi sähköllä, sport- asetus on hyvä. :tup: Alusta on tuntunut ihan mukavalta näin alkuun. Motarilla rengasmelu on hieman edellistä autoa vaimeampaa (Civic 225x45R17).

Eilen illalla oli myös vaikeuksia saada auto latautumaan. Kiinteä asema ei aloittanut latausta (type2). Eikä pistorasiasta siirrettävä laturikaan heti aloittanut latausta, vasta muutaman kaapelin irroituksen ja uudellen kytkennän jälkeen yhteys alkoi toimia ja lataus alkoi (6A).

Tänään vaihtelin autossa olevaa lautausvirran asetusta maximium -> reduced ja yhteys löytyi heti ja lataus alkoi. Latausvirta (Garon latausaseman virtamittarilta näytti 7A). Huima "nousu".:) Kun max virta siinä on tilanteen mukaan 16A. No, vaihdoin takaisin reduced -> maximium, lataus jatkui ongelmitta ja auton näytti arvioiduksi latausajaksi reilut 2h. Garon mittari näytti edelleen virraksi 7A. Seuraavaksi vaihdoin autosta siirrettävän latausaseman arvoa minimium -> maximium. Se auttoi ja latausvirta on nyt n. 16A (L1).

Ihmettelen vain miksi siirrettävän latausaseman arvo autossa vaikuttaa myös kiinteän latausaseman latausvirtaan:
uc

Täytyy kokeilla nyt vielä tarvittaessa noita auton latausvirta-asetuksia.

Yritin auton luovutuksen yhteydessä kysellä myyjältä juuri noiden asetusten oikeita arvoja (käyttöohjekirjan mukaan valitaan latauskaapelin mukaan) eikä hän osannut oikein sanoa mitään. Auton mukana ei tule mitään suomenkielistä manuaalia, vain ruotsiksi ja monikielinen ohuempi kirja. Netistä Hyundai kaista- palvelusta saa rekisteröityneet suomenkieliset perus & navi- oppaat.

Autoverkkokaupan myyjä kertoi myös että, sähkö-Konan suomen hinnoittelu pitäisi selvitä ensi kuussa. Sekä ensin suomeen tulee 17kpl autoja, jotka menee esittely- ja lehdistöautoiksi. Seuraavassa erässä "myytävät".
Onnea uudelle sähköautolle.
Pitääkin alkaa kärkkyä lehdistö Konaa koeajoraporttia varten.
 
Kun saat kiesin alle, niin laitahan tänne fiiliksiä ja tietoa toimintamatkasta käytännössä.
Tuntuu pitävän aika hyvin tuo auton toiminta matka-arvio kutinsa. Ladattuna lupasi 218km matkaa, joka tippui ensimmäisten kiihdytysten jälkeen n. 210km. Nyt akkua oli jäljellä 40% ja vielä pääsisi n. 82km (kaikkiaan siis 207km tällä latauksella).
Sekalaista ajoa, osin motarillakin, ei sis. kaupunkiajoa. ilmastointi kokoajan päällä 22-23°C.

Halusin kokeilla uudelleen tuota type2 -latausta, joka ensimmäisellä kerralla ei lähtenyt heti toimintaan, mutta nyt lataus alkoi ongelmitta heti. Auto tuntuu kyllä hienolta. Äänetön ja värinätön liikkeellelähtö, ajossa tosi jämäkkä (varmasti akuston tuoma matala painopiste vaikuttaa tähän) ja kiihtyy vaivattomasti.:tup:

Voi nyt jo sanoa ettei paluuta enää ole polttisautoihin (vaikka akut eivät suurentuisi kapasiteetiltaan).
Onnea uudelle sähköautolle.
Sain ne suosittelemasi Nokian R3 kitkat.:tup:

Kerroit sähköautoilussa liikkeen jatkuvuuden merkityksestä. Olen nyt huomannut miten kevyesti auto rullaa 0-generoinilla (voimansiirto irti kytkettynä) todella pitkälle, jos on pienikin alamäki tai tasamaallakin menee n. 100m ennenkuin vaihti alkaa hiipumaan niin että huomaa nopeusmittarista selvästi.
uc

Parannusta havaittavissa. :tup:

Tänään 76km lenkki jossa 11,7kWh/100km keskikulutus. Ilmastointi kokoajan päällä, siinä ei ollut motari-ajoa.

On hauskaa yrittää saada ajoa mahd. taloudelliseksi, vaikkei siihen mitään varsinaista pakottavaa tarvetta olekaan. Ajokortti ollut jo itselläkin jo monta vuosikymmentä, mutta tässä tuntee uudelleen innostuvansa autoilusta.:)

Lisätty: k
 
Viimeksi muokattu:
On hauskaa yrittää saada ajoa mahd. taloudelliseksi, vaikkei siihen mitään varsinaista pakottavaa tarvetta olekaan. Ajokortti ollut jo itselläkin jo monta vuosikymmentä, mutta tässä tuntee uudelleen innostuvansa autoilusta.:)

Kyllä se vähän sitä ajamista pelillistää. Mullakin ollut kortti jo melkein neljännesvuosisadan ja on tää ihan erilaista. Toki näin ~40kWh akulla ei ihan niin paljoa enää tule ekoiltua kuin aiemmin 10kWh.
 
Tänään 76km lenkki jossa 11,7kWh/100m keskikulutus. Ilmastointi kokoajan päällä, siinä ei ollut motari-ajoa.
Tuosta pienehköstä typosta voisi tällainen kriitikkokin mainita, että kohtuullisen kova kulutus :)

Mutta ei muuta kuin nautintoa vain, ja kokemuksia esille. Eihän tekniikka ikinä kehity, jos käyttäjiä ei ole.
 
Tuntuu pitävän aika hyvin tuo auton toiminta matka-arvio kutinsa. Ladattuna lupasi 218km matkaa, joka tippui ensimmäisten kiihdytysten jälkeen n. 210km. Nyt akkua oli jäljellä 40% ja vielä pääsisi n. 82km (kaikkiaan siis 207km tällä latauksella).
Sekalaista ajoa, osin motarillakin, ei sis. kaupunkiajoa. ilmastointi kokoajan päällä 22-23°C.

Halusin kokeilla uudelleen tuota type2 -latausta, joka ensimmäisellä kerralla ei lähtenyt heti toimintaan, mutta nyt lataus alkoi ongelmitta heti. Auto tuntuu kyllä hienolta. Äänetön ja värinätön liikkeellelähtö, ajossa tosi jämäkkä (varmasti akuston tuoma matala painopiste vaikuttaa tähän) ja kiihtyy vaivattomasti.:tup:

Voi nyt jo sanoa ettei paluuta enää ole polttisautoihin (vaikka akut eivät suurentuisi kapasiteetiltaan).
Sain ne suosittelemasi Nokian R3 kitkat.:tup:

Kerroit sähköautoilussa liikkeen jatkuvuuden merkityksestä. Olen nyt huomannut miten kevyesti auto rullaa 0-generoinilla (voimansiirto irti kytkettynä) todella pitkälle, jos on pienikin alamäki tai tasamaallakin menee n. 100m ennenkuin vaihti alkaa hiipumaan niin että huomaa nopeusmittarista selvästi.
uc

Parannusta havaittavissa. :tup:

Tänään 76km lenkki jossa 11,7kWh/100km keskikulutus. Ilmastointi kokoajan päällä, siinä ei ollut motari-ajoa.

On hauskaa yrittää saada ajoa mahd. taloudelliseksi, vaikkei siihen mitään varsinaista pakottavaa tarvetta olekaan. Ajokortti ollut jo itselläkin jo monta vuosikymmentä, mutta tässä tuntee uudelleen innostuvansa autoilusta.:)

Lisätty: k
Ioniq Electric on monella tapaa hyvä sähköauto, mutta sen paras ominaisuus on sen pieni kulutus.
Sitä käy todella kateeksi 40 kWh Leafilla ajellessa.

Pienestä kulutuksesta on pidentyvän rangen lisäksi iloa myös siinä, että lataus valmistuu nopeammin. Tämä korostuu Type2-latauksissa. Sitten vielä Ioniq osaa hyödyntää uusista nyt jo tulossa olevissa tehokkaammissa DC-latureissa lähes 80 kW:n lataustehoa. Ja vielä kuin puukon pyöräytys Leafistin haavassa on tietoisuus siitä, että Ioniqin akku ei lämpene, eikä sen lataus hidastu vaikka vetäisi päivässä yli 1000 km setin. Seurasin vierestä kesällä omalla Leafillani Lofooteille ajellen.
 
Sinällään ihme, että Leafin elinkaarta ikäänkuin keinotekoisesti pidennettiin noin, Leaf 2:han on kuitenkin suurelta osin facelift kuin kokonaan uusi malli siirtyneine puutteineen. (ohjauspylvään säädöt)

Toisaalta, kaipa asian voi niinkin ajatella, että pienin panostuksin (vielä) ei niin kilpailulla markkinalla testaa tekniikkaa, tekee nimeään tunnetuksi kohtuulliseen hintaan ja samalla kerää arvokasta dataa täysin uuden ajoneuvotyypin (sähköautot) ominaisuuksista, käytöstä, tekniikan toimivuudesta... Uuden Leafin ja kenties Renaultin uusien sähköautojen aika on joskus 202(~5) ja niitä varten saadaan arvokasta käyttödataa tuotekehitykseen.
 
Hieman offtopic (pitäisikö tehdä sähköisille työkoneille oma ketju?)

Ylöjärven Avant Tecno värvää 100 henkilöä lisää – toi tuotantoon maailman ensimmäisen litium-akulla toimivan pienkuormaajan

e-sarja – Avant-kuormaajat

Litium akut tekee Valmet automotive, olisiko täältä tulossa akkupaketteja autoihin tai pakuihin jatkossa.
Avant on kyllä kallis Li akuilla n. 50 k€.

Työkoneen voisi kyllä yleensä toteuttaa myös lyijyakulla, tai nimenomaan lyijyakullahan ne perinteisesti onkin toteutettu, sähkötrukit ei ole mitään harvinaisia laitteita, ja lyijyakun paino on osa trukkia vakauttavaa massaa.

Ainakin karavaanareille myytävissä akuissa li-ion on karkeasti 10x kalliimpi kWh kohden, käytännössä tietysti ero ei ole kuin luokkaa 5x, koska edes tuollaista sykliseen käyttöön suunniteltua lyijyakkua ei voi käyttää säännöllisesti tyhjäksi toisin kuin li-ion akun.
 
Sinällään ihme, että Leafin elinkaarta ikäänkuin keinotekoisesti pidennettiin noin, Leaf 2:han on kuitenkin suurelta osin facelift kuin kokonaan uusi malli siirtyneine puutteineen. (ohjauspylvään säädöt)

Toisaalta, kaipa asian voi niinkin ajatella, että pienin panostuksin (vielä) ei niin kilpailulla markkinalla testaa tekniikkaa, tekee nimeään tunnetuksi kohtuulliseen hintaan ja samalla kerää arvokasta dataa täysin uuden ajoneuvotyypin (sähköautot) ominaisuuksista, käytöstä, tekniikan toimivuudesta... Uuden Leafin ja kenties Renaultin uusien sähköautojen aika on joskus 202(~5) ja niitä varten saadaan arvokasta käyttödataa tuotekehitykseen.

Sisätilat 1:1 ja esim ovet on vaihtokelpoiset. Ei nyt täysin, ovien pellit on vähän erilaiset.

Mutta kyllä esimerkiksi minä olen kovin tyytyväinen tähän uuteen. Jos jotain pitäis vaihtaa niin vanhan keula tai edes jotain samaa näköä. Nykyinen on aika tylsä. Kaikista muista suunnista tämä uusi on vanhaa hienompi mielestäni. Ja parempi.
 
Ioniq Electric on monella tapaa hyvä sähköauto, mutta sen paras ominaisuus on sen pieni kulutus.
Sitä käy todella kateeksi 40 kWh Leafilla ajellessa.
Hyvä se on Leaf: kin. Sillä myös omat vahvuudet.
Pienestä kulutuksesta on pidentyvän rangen lisäksi iloa myös siinä, että lataus valmistuu nopeammin. Tämä korostuu Type2-latauksissa.
Tuota myös itse mietin, -> esim. 64kWh akku tarvii myös isomman latausvirran, että saa nopeammin sen täyteen.
Ja vielä kuin puukon pyöräytys Leafistin haavassa on tietoisuus siitä, että Ioniqin akku ei lämpene, eikä sen lataus hidastu vaikka vetäisi päivässä yli 1000 km setin. Seurasin vierestä kesällä omalla Leafillani Lofooteille ajellen.
Oho! Tärkeä tieto pitkiä matkoja ajaville.:tup:

Tänään koitin auton ajastettua esilämmitystä ja hyvin toimi (vain autosta käsin voi ohjelmoida).
Mainittu sivutuuli herkkyys (ainakin Moottori- lehden; Vuosi sähköautolla juttusarjassa) ei ainakaan tänä aamuna ollut mitenkään häritsevää (reilusti tuullinen keli).

Olen kyllä hyvin tyytyväinen Ioniq: iin:tup:, hyvä etten jäänyt (EV) Konaa odottelemaan.
 
Hyvä se on Leaf: kin. Sillä myös omat vahvuudet.
Tuota myös itse mietin, -> esim. 64kWh akku tarvii myös isomman latausvirran, että saa nopeammin sen täyteen.
Oho! Tärkeä tieto pitkiä matkoja ajaville.:tup:
tuota noin, mun kokemuksella tuossa ajatuksessa, että isompi akku tarttis isompia latasuvirtoja on käytännössä varmaan lähes kaikille ajatusharha.

Isompi akku itseasiassa antaa niin paljon lisää joustavuutta, jos ajomäärä pysyy ennallaan, että riittää pienempikin latausvirta.
Tästä siis ihan omakohtainen kokemus. 24 kWh Leafilla mun 40-50tkm/v ajot tartti ehdottomasti kotona vähintään sen 1x20A (noin 4,x kW:n teho) ja töissä sen 6,6 kW:n tehon, että pystyi ylipäätään ajamaan noin paljon. Nyt 40 kWh Leafilla samat ajot ja kotona riittäisi hyvin auton mukana tullut 8A kaapelin latausvirtakin.

Sitten se mikä kasvattaa latausvirran tarvetta, on jos peräkkäisinä päivinä toistuva ajomäärä kasvaa.
vähän omaa suuntaa antavaa ajatelmaa jos ehtii 10h yöllä ladata Leaf 40 kWh vs Ionig.
Nuo siis sellaisia, että helposti pääsee pienempäänkin kulutukseen.
(en sittenkään tiedä selventääkö vai sotkeeko vain tuo laskelmani kokemustani, jota yritin kuvata :) )

Mutta siis yritin epätoivoisesti kuvata, että akun koko ei määritä latausvirran kasvattamisen tarvetta, vaan ajettu määrä päräkkäisinä vuorokausina. Sitten, jos ajomäärä peräkkäisinä vuorokausina kasvaa esim. yli 250 km toistuvasti, niin tarvitaan sekä isompaa akkua, että mielellään 20A*1 vaihelatausta tai tehokkaampaa.

Näyttökuva 2018-9-27 kello 8.55.54.png


Näyttökuva 2018-9-27 kello 8.47.59.png
 
Viimeksi muokattu:
(en sittenkään tiedä selventääkö vai sotkeeko vain tuo laskelmani kokemustani, jota yritin kuvata :) )
Selventää kyllä.:tup:
Mutta siis yritin epätoivoisesti kuvata, että akun koko ei määritä latausvirran kasvattamisen tarvetta, vaan ajettu määrä päräkkäisinä vuorokausina. Sitten, jos ajomäärä peräkkäisinä vuorokausina kasvaa esim. yli 250 km toistuvasti, niin tarvitaan sekä isompaa akkua, että mielellään 20A*1 vaihelatausta tai tehokkaampaa.
Tässä on nyt molemmat oikeassa, riippuu ihan miten päin asian ajattelee.

Mulla oli se ajatus että esim. 64kWh tunnin akulla voit ajaa vaikka useamman päivän lisää samaa matkaa, kuin vaikka 28kWh akulla voit, ennen kuin molemmat akut on vaikka 20% varaustasolla. Sitten kun ladataan, vaikka tuo mainittu 10h/ yö, riittää 28kWh akulle 1x16A latausvirta, kun taas 64kWh akku tarviikin sen lähes 1x32A latausvirtaa.
 
Selventää kyllä.:tup:
Tässä on nyt molemmat oikeassa, riippuu ihan miten päin asian ajattelee.

Mulla oli se ajatus että esim. 64kWh tunnin akulla voit ajaa vaikka useamman päivän lisää samaa matkaa, kuin vaikka 28kWh akulla voit, ennen kuin molemmat akut on vaikka 20% varaustasolla. Sitten kun ladataan, vaikka tuo mainittu 10h/ yö, riittää 28kWh akulle 1x16A latausvirta, kun taas 64kWh akku tarviikin sen lähes 1x32A latausvirtaa.
Jos ajat seuraavana päivänä 100km, niin se on herttaisen yhdentekevää, että kuinka iso se akku on. Sinne pitää saada sähköä 20kWh ja sillä hyvä.

En keksi miten muuten asiaa voisi ajatella. Sähköauton akun ei tarvitse olla täysi kun sillä lähtee ajelemaan.
 
Jos ajat seuraavana päivänä 100km, niin se on herttaisen yhdentekevää, että kuinka iso se akku on. Sinne pitää saada sähköä 20kWh ja sillä hyvä.

En keksi miten muuten asiaa voisi ajatella. Sähköauton akun ei tarvitse olla täysi kun sillä lähtee ajelemaan.

Sillä kuuluisalla lapin matkalla tarvii, kun pysää mummulaan yöksi matkalla.

Uskon, että tässä nyt haetaan sitä maksimaalista käyttöä ja sen vaatimuksia.

Tai toisaalta sitä, että joka yö ei tarvisi ladata tai ressata sen mahdollisuutta.
 
Sillä kuuluisalla lapin matkalla tarvii, kun pysää mummulaan yöksi matkalla.

Uskon, että tässä nyt haetaan sitä maksimaalista käyttöä ja sen vaatimuksia.

Tai toisaalta sitä, että joka yö ei tarvisi ladata tai ressata sen mahdollisuutta.
Tää nyt on edelleen ihan satunnaista esimerkkiajatelua, mutta isompi akku antaa etenkin tuolla kuuluisalla Lapin, tai vaikka Lofoottien matkalla vain lisää joustavuutta, eikä edes niin suurta latausvirtaa tarvita sillä mökki/mummolalatauksellakaaan.

Otan ihan aidon esimerkin omalta tämän kesän Lofoottien matkalta Leafillani nyt sovittaen Kona EV 64:lle.

Lähtö kotoa täydellä akulla, ajoa 287 km mökille. Akussa on mökillä jälejllä vielä yli 22 kWh energiaa, vaikka en ottanut reitillä yhtään lisää (Leafilla olisin joutunut ottamaan noin 5min pikalatauksen JKL ja akku olisi ollut silti lähes tyhjä mökillä).

Yö 10 h auto latauksessa 16A latausvirralla suoraan päävirtakeskuksen kyljestä (kuten oli oma Leafinikin).
Aamulla akussa noin 60 kWh energiaa, käytännössä lähtiessä täysi.

Sitten ajoa Neste Tupasvillaan asti, eli 340 km (Leaf olisi tarvinnut välillä yhden noin 80% lisälatauksen).
Tupasvillasta pikalataus ja ajo Kipisjärven yli Norjan ekalle pikalaturille ottaen vielä yhdet pikaiset lataukset Pellosta.

En siis löydä vieläkään mitään muuta kuin lisäjoustavuutta isommasta akusta ja mahdollisuus tasoittaa pikalatureilla yön aikaisen latauksen latausvirran tarvetta tarvittaessa.

Mutta silti, aina parempihan se on, jos saa yöllä 64 kWh akullisen auton vaikka 7,2 kW:n tehoiseen Type2-lataukseen, jolloin voi tosiaan saapua vaikka täysin tyhjällä akulla ja normi yöunien jälkeen on akku taas täysi ja taas voi ajella vaikka sen noin 400 km ilman kusitaukoja, jos haluaa :-) Ja siis varmasti tuolle on käyttöä usein ja monille ja itsekin valitseisin esim. majoituksen siten, että saisin täyden 32A-latauksen, mutta mökillä en sitä kaipaisi.
 
Tämä sähköauton akun koon kasvaminen vs lataustehon tarve kotona on ymmärrettävästi haastava jos ei ole omakohtaista kokemusta sähköautoista. Yritin kuvata blogiini muutamalla yksinkertaistetulla esimerkillä, että akun koon kasvaminen antaa lisää joustavuutta sähköauton lataamiseen ja saattaa jopa mahdollistaa pienemmän kotilataamisen tehontarpeen. Toki haluan korostaa, että nämä ovat yksinkertaistettuja esimerkkejä ja jokaisen sähköautoa suunnittelevan kannattaa yrittää saada suunnittelmansa auto pitkään koeajoon voidakseen testata niissä oikeissa omissa arjen ajoissa sekä lataamisitilanteissa omaan käyttöön soveltuvuutta.

http://www.autotie.fi/tien-sivusta/...hkoautossa-pienempi-latausteho-kotona-riittaa!
 
Jos ajat seuraavana päivänä 100km, niin se on herttaisen yhdentekevää, että kuinka iso se akku on. Sinne pitää saada sähköä 20kWh ja sillä hyvä.
Totta puhut ja myöskin on yhdentekevää jos lataat suurta akkua yhtä usein kuin pienempää.

Mutta silloin jää osin hyödyntämättä se isomman akun suurempi kapasiteetti eli range/ lataus (+akku kestäisi paremmin, vähintäänkin on hyödyllistä ainakin välillä käyttää akun koko kapasiteettia paremmin), kun ei ladata niin usein.
Esim. Ioniq: ssa on suositus ladata vasta n. 20% tuntumasta alkaen (20%->100%).
En keksi miten muuten asiaa voisi ajatella. Sähköauton akun ei tarvitse olla täysi kun sillä lähtee ajelemaan.
Ei tietenkään tarvitse olla täysi.
En siis löydä vieläkään mitään muuta kuin lisäjoustavuutta isommasta akusta ja mahdollisuus tasoittaa pikalatureilla yön aikaisen latauksen latausvirran tarvetta tarvittaessa.
Itse kuitenkin pyrin lataamaan mahdollisimman harvoin sekä pikalatausta vältellen (jos mahdollista, sekin on Ioniq: ssa suositus).
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen suositus. Yleisesti ottain li-ion-akut kuluvat nopeammin jos niitä käytetään kovin tyhjäksi. Käsittääkseni näissä autoissa on ihan vastaavat standardiakut kuin läppäreissäkin.
 
Konan 64 versio näyttäisi kilometrien perusteella sellaiselta, että sillä varmaan uskaltaisi lähteä ajamaan 1-tietä edestakaisin? Kotona ja töissä on latausmahdollisuus eli 170 km tarvis selvitä motarivauhdilla kelissä kuin kelissä. Satunnaisesti työpaikalla voinee käydä niin, että autoa ei saa sähköpaikalle, mutta kauppakeskuksissa ja puolessa välissä kivihovissa (?) on töpseliä tarjolla. 340 km motaria lienee liian paljon yhdelle lataukselle.
 
Mielenkiintoinen suositus. Yleisesti ottain li-ion-akut kuluvat nopeammin jos niitä käytetään kovin tyhjäksi. Käsittääkseni näissä autoissa on ihan vastaavat standardiakut kuin läppäreissäkin.
Olikohan se Teslan ohjeessa, että olisi hyvä käyttää väliä 20-80%. Eli akku "tykkäisi" olla siinä 50% lähettyvillä, eikä liian tyhjänä tai liian täynnä. Mutta jos lähtee heti pidemmälle matkalle, niin ei haittaa vaikka lataisi 100% täyteen, koska äkkiähän se varaus siitä laskee ajossa.
 
Mielenkiintoinen suositus. Yleisesti ottain li-ion-akut kuluvat nopeammin jos niitä käytetään kovin tyhjäksi. Käsittääkseni näissä autoissa on ihan vastaavat standardiakut kuin läppäreissäkin.
Olikohan se Teslan ohjeessa, että olisi hyvä käyttää väliä 20-80%. Eli akku "tykkäisi" olla siinä 50% lähettyvillä, eikä liian tyhjänä tai liian täynnä. Mutta jos lähtee heti pidemmälle matkalle, niin ei haittaa vaikka lataisi 100% täyteen, koska äkkiähän se varaus siitä laskee ajossa.
Juurikin noin. Eikä 20% ei vielä ole liian tyhjä (ja lataus/ purkusyklit sitä akkua juuri kuluttaa).
 
20%:kin kuulostaa hyvin matalalta. Toki tässä varmaankin on niin, että auton ilmoittama % on jotain muuta kuin yleisesti ottaen ajateltu li-ion-kennon varaus. Fiksut valmistajat varmaankin jättävät käyttämätöntä reserviä akustoihin (myös latauksen loppupäähän, eli akkuja ei ladata aivan täyteen) pidentämään elinikää.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen suositus. Yleisesti ottain li-ion-akut kuluvat nopeammin jos niitä käytetään kovin tyhjäksi. Käsittääkseni näissä autoissa on ihan vastaavat standardiakut kuin läppäreissäkin.
Ei taida olla sähköauton akussa kovinkaan samat kemiat kuin läppäreiden standardiakuissa.
Sähköauton BMS:ään on ohjelmoitu ylä ja alapäähän tarvittava varmuusmarginaali.

Ihan omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, että esim 2015 vuoden Leafi vain tykkäsi jatkuvasta kovasta ajosta.
Lähes viikoittain ajoin akun käytännössä tyhjäksi ja aina latasin 100% täyteen. Tämä toki oli käytännön pakko, jotta ajoni onnistuivat.

120tkm ja 3 v ja auton akun kuntoisuutta osoittava SOH 103, eli akku oli mittarin mukaan, kuten käytännön ajotestien rangenkin perusteella uuden veroinen. No eihän se silti enää tietenkään uudenveroinen ollut, vaan varmasti jossain vaiheessa seuraava omistaja tulee/tuli huomaamaan SOH-laskua.

Esim nykyisessä 40 kWh Leafissa ei ole enää edes 80% latauskattoasetusta, eikä käyttöohjekaan sellaisesta mainitse.

Ennemminkin sähköautojen akkujen kuntoisuutta näyttävät laskevan vähäinen saati olematon käyttö sekä kuumat olosuhteet. Siis Suomea merkittävästi kuumemmat. Siksi esim. Jenkki-tuonti Leafeissa on yllättävänkin pieniä SOH-lukemia.
 
Esim nykyisessä 40 kWh Leafissa ei ole enää edes 80% latauskattoasetusta, eikä käyttöohjekaan sellaisesta mainitse.
Ioniq: ssa latauskatto on vain pikalataukselle 94%, type2- lataukset 100%: in.
Ennemminkin sähköautojen akkujen kuntoisuutta näyttävät laskevan vähäinen saati olematon käyttö sekä kuumat olosuhteet.
Ioniq: in suositus, lataus kerran kuussa tai vähintään 3kk: n välein.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen. Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa, mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.


Totta puhut ja myöskin on yhdentekevää jos lataat suurta akkua yhtä usein kuin pienempää.

Mutta silloin jää osin hyödyntämättä se isomman akun suurempi kapasiteetti eli range/ lataus (+akku kestäisi paremmin, vähintäänkin on hyödyllistä ainakin välillä käyttää akun koko kapasiteettia paremmin), kun ei ladata niin usein.
Esim. Ioniq: ssa on suositus ladata vasta n. 20% tuntumasta alkaen (20%->100%).

Mä epäilen että tuo 20% suosituksen tarkoituksena on että akku tykkää jos sitä ei ajeta ihan tyhjäksi vaan ladataan mielummin jo 20% kohdalla, eikä sitä että se akku tulisi ajaa mieluiten aina vähintään 20% tasolle asti.

Sinänsä Li-ion akussa ei pitäisi olla mitään erityistä tarvetta käyttää joskus koko kapasiteettialuetta akun ylläpitämiseksi, toisin esim vanhemmissa Ni-MH akuissa.
 
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen. Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa, mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.

Kyllähän se aika poikkeuksellinen maailmanlaajuisesti on. Lähinnä pohjoismaista kolmivaihesähköä löytyy kotitalouksista ja niistäkin norjalaisilla on erilainen systeemi kuin muilla.
 
Jos merkillä ei ole väliä niin ottaisin mieluummin uuden Prius plugarin. Muissa plugin-hybrideissä kantama on luokkaa "naurettava", priuksella pääsisi tuon 50km yhteen suuntaan pelkällä sähköllä.

edit: itseasiassa a3 e-tronin akku näyttää olevan sama 8,8 kwh mutta se kuluttaa paljon enemmän kuin prius.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen.
Minusta nuo ohjeet ja suositukset on hyvin sammanlaisia kaikilla akuilla.
Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa,
Kyllä nuo kolmivaiheiset laturit varmasti alkaa yleistymään suurempien akkujen myötä, esim. seuraavaan Leaf: kin on sellainen tulossa.

En usko että meidän 3- vaiheiset sähköt on mitenkään poikkeuksellisia, joka puolella voimaloista lähtee kyllä 3- vaihe sähköä.

mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.
Itsellä riittää hyvin tuo (1x)16A lautaus ja (3x)25A pääsulakkeet, kun seuraava liittymä on taas sitten n. 7€ kalliimpi kuukausi perusmaksultaan.
Mä epäilen että tuo 20% suosituksen tarkoituksena on että akku tykkää jos sitä ei ajeta ihan tyhjäksi vaan ladataan mielummin jo 20% kohdalla, eikä sitä että se akku tulisi ajaa mieluiten aina vähintään 20% tasolle asti.
Olet ihan oikeassa, ei tarvitse aina ajaa (se olisi jo epäkäytännöllistäkin).

Ioniq: kin manuaalissa:"Normaali lataustapa on suositeltava
korkeajänniteakun optimaalisen
käyttökunnon kannalta.
Korkeajänniteakun varauskapasiteetti
säilyy optimaalisena, kun
akku ladataan 100 %:iin varauksen
pudottua alle 20 %:iin. (Suositeltava
lataustiheys on vähintään kerran
kuukaudessa.
)"


Eilen ajoin ensimmäisen kerran nyt akun 19% varaustasolle ja lataus pistorasiasta (8A) yön yli toi esiin isomman toimintamatka arvion tähän asti (219km). Auto oli kylläkin lämpimässä tallissa pesun & vahauksen takia:
uc

Tämän päivän lenkki yhteensä 77,7km (2 hlöä, automaattilmastointi päällä +22, pätkä motaria 107kmh /127km/h mittarinopeus, 80 aluetta ja myös kaupunkiajoa).

Jäljelle jäin 143km arvio (kun 219-77,7=141,3km), eli hyvin piti paikkansa:
uc

Keskikulutus paluumatkalla oli 12,4kWh/100km (reitti oli sama molempiin suuntiin).
 
Ensimmäiset koeajo Kona ev:t on tulleet nyt suomeen laivalla. Hintatietoja luvattu 14 päivän sisällä.
 
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen. Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa, mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.
Käsittääkseni esimerkiksi briteissä on aika normaalia, että himassakin saadaan yhdestä vaiheesta 32A.
/MUTU
 
3-vaiheliitännät kotona ovat tietääkseni hyvin harvinaisia pohjoismaiden ulkopuolella. Briteissä on normaalia olla 230V 60A, 80 tai jopa 100A pääsulake. Kahden eri vaiheen asentaminen samaan huoneeseen (tai huoneistoon?) on itseasiassa laitonta ja ylipäätään 3-vaihesähköt saa laillisesti vain teollisuuskiinteistöihin. 30A sulake on pikemminkin normaali sisätiloissa yhdelle huoneelle, mutta sen lisäksi jokaisessa pistorasiassa, jatkojohdossa ja usein myös laitteen töpselissä(!) on erillinen lasiputkisulake.

Olen asunut Saksassa, Suomessa, Briteissä ja Sveitsissä, sekä viettänyt paljon aikaa muuallakin, enkä ole missään nähnyt 3-vaihe töpseleitä, siinä missä suomessa niitä punaisia tai sinisiä on vähän jokaisessa okt:ssa ja autotallissa.

Ymmärtääkseni pohjoismaat ovat poikkeus.

Tämä on todennäköisesti myös se syy miksi autoissa on niin usein ne yksivaiheiset integroidut laturit.
 
Jos merkillä ei ole väliä niin ottaisin mieluummin uuden Prius plugarin. Muissa plugin-hybrideissä kantama on luokkaa "naurettava", priuksella pääsisi tuon 50km yhteen suuntaan pelkällä sähköllä.

edit: itseasiassa a3 e-tronin akku näyttää olevan sama 8,8 kwh mutta se kuluttaa paljon enemmän kuin prius.
Kia Optiman farkkumallia muistaakseni kehuttiin jossain ruotsalaisessa testissä pisimmälle kantavaksi plugariksi. Siinä taisi ollakin 11kWh:n akku ja pääsi hyvin lähelle luvattua 60km:ä (varmaan kesällä, ilman ilmastointia jne).

Edit: tää se tais olla: Teknikens Värld vertaili pistokehybridejä: Näin pitkälle pääset oikeasti yhdellä latauksella
 
Vähän vaihtelevasti toi Volkkarin tekniikka menestynyt. Jotkut testaajat päässeet sähköllä 18 km, jotkut 36 km, jotkut 40 km. Luvattu on vissiin 48 km.

Veikkaan että omassa ajossa sähköllä pääsisi sen 15 km kehää ja 15 km motaria ennenkun akku on tyhjä. Pitää vähän excelöidä skenaarioita.

Villi kortti vois tietty olla joku MB 300/350e pannulla oleva tai jos saa kunnon takuun niin vois uskaltautua ostamaan Volvon D6:n. Ei vaan saa veroetua dieselhybridin kanssa.
Jos lasket, että jokainen tankkaus säästää 30km bensat, eli about 2 litraa per töpselin kytkentä.

Kuinka usein saat töpseliin? Jos 12x viikko ja jokainen ajo on pidempi kuin akun kantama, niin säästöä kertyy 24l/vko.

Onko se pluginin lisähinnan arvoinen vs. Joku 1.8/2.0 tfsi A3 tjsp mikä nyt karkeasti verrokkina olisi?

Akullisen A3:sen lisäpaino kait vähän heikentää ajo-ominaisuuksia vs. normaali bensakone.

Jos hommaat käytettynä vuodeksi ja ajattelet, että luovut sen jälkeen kun tämä testi on tehty, niin voiko tulla pahasti turpaan? Jälleenmyyntiarvot romahtavat?

Anyway, jos tonnin tuollaisella onnistuu säästämään bensoissa vuoden aikana, niin aina hyvin on optimoitu ajot.
 
Ku sulla nyt on uusi(?) auto jo niin eikö ole helpompi unohtaa koko homma n vuodeksi ja kattelet sitte mitä tarjontaa on ens vuoskymmenellä tyrkyllä?
 
Ku sulla nyt on uusi(?) auto jo niin eikö ole helpompi unohtaa koko homma n vuodeksi ja kattelet sitte mitä tarjontaa on ens vuoskymmenellä tyrkyllä?
Tuo kuulostaa fiksuimmalta. Ajaisi sen nykyisen 2 vuotta vanhan auton 200-250tkm asti. 60tkm vuosiajoille diesel on kyllä aika hyvä. Suht edullinen auto ja dieselvero on aika äkkiä kuitattu pois.

Volvolta saa vielä tuota aivan uuttaa V60 malliakin dieselinä. Vasta tuleva V60 jää pelkän bensan ja bensa hybridin varaan. Sittenkin vielä jää bmw, audi (vag), mersu, psa ja renault-nissan ainakin, joilta diesel vaihtoehto vielä löytyisi. Tuskin kumminkaan enää diesel hybridiä?

Tehtiin ratkaisu ja laitetaan työpaikan pihaan latausasema ja lisäksi pistorasioita hybrideille.
Joutuukohan sähköstä maksamaan jotain?
 
Kia Optiman farkkumallia muistaakseni kehuttiin jossain ruotsalaisessa testissä pisimmälle kantavaksi plugariksi. Siinä taisi ollakin 11kWh:n akku ja pääsi hyvin lähelle luvattua 60km:ä (varmaan kesällä, ilman ilmastointia jne).

Edit: tää se tais olla: Teknikens Värld vertaili pistokehybridejä: Näin pitkälle pääset oikeasti yhdellä latauksella

En ostaisi plugaria tai hybridiä jossa on vaihdelaatikko. Tuntuu ihan kivikautiselta. Esim. Hyundait, KIAt, VAG:t. Priuksesta voi olla montaa mieltä mutta tuota puutetta siinä ei ole.

Toki jos on tottunut moisiin viivelaatikoihin niin ei siinä sitten mitään. Ite en enää ”suoravetoiseen” tottuneena tykkää noista yhtään.
 
Villi kortti vois tietty olla joku MB 300/350e pannulla oleva tai jos saa kunnon takuun niin vois uskaltautua ostamaan Volvon D6:n. Ei vaan saa veroetua dieselhybridin kanssa.
Onhan tää jo yli 70 tkm ja 2v piereskelty.
Mersu ja Volvo olisi ihan hienoja autoja, vaikka dieseleitä ovatkin. Kaikkein halvimmat Mersut on jopa 6 vuotta vanhoja ja ei varmaan ole järkeä vaihtaa kovin vanhaan.

Alle 75tkm ajetut.
30 000€ Volvo V60 hybridi vaihtoautot
32 600€ 2014 Mercedes-Benz E hybridi vaihtoautot
36 800€ Mercedes-Benz C hybridi vaihtoautot
Uutena olisi paljon kalliimpia, eli jonkinlaisena vaihtoehtona voisi pitää?
 
En ostaisi plugaria tai hybridiä jossa on vaihdelaatikko. Tuntuu ihan kivikautiselta. Esim. Hyundait, KIAt, VAG:t. Priuksesta voi olla montaa mieltä mutta tuota puutetta siinä ei ole.

Toki jos on tottunut moisiin viivelaatikoihin niin ei siinä sitten mitään. Ite en enää ”suoravetoiseen” tottuneena tykkää noista yhtään.
Itse koeajoin Hyundai ioniq plugarin. Tosiaan lievästi ärsyttää melkein, kun sähköllä ajaessakin käytetään vaihdelaatikkoa. Ei ole mielestäni hyvä ollenkaan. Kun taas sitten Toyota Yaris Hybrid oli erittäin mukava ajella madellen sähköllä ja vaihteita ei ole ollenkaan, ei edes bensalla ajettaessa. Muita Hybrid autoja en ole ajanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 345
Viestejä
4 592 503
Jäsenet
75 623
Uusin jäsen
zennuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom