Keskustelua hybridiautoista

E-Golf oli todella miellyttävä voimalinjaltaan. Kokeilematta ei usko, kuinka pontevalta vaivaiset 100 kW voi tuntua, kun se tulee sähkömoottorista ja viiveettä. Vääntö on vakio 290 Nm@0-3000 rpm. Teho taas on vakio 100 kW@3xxx-12000 rpm. Ainoa, mikä toi pientä kulmikkuutta esim. pysäköintiin, oli ryömityksen puute. Normiautomaatilla riittää, kun vapauttaa jarrun, ja sitten halutun siirtymän jälkeen painaa samaa poljinta uudestaan pysähtyäkseen. Golfilla vapautin jarrun, sitten vaihdoin poljinta ja painoin kaasua, jonka jälkeen vaihdoin taas poljinta ja painoin jarrua. Ehkä ryömityksen saisi päälle valikoiden syövereistä? Kulutus oli 135 km matkalta noin 13 kWh satkulle. Kiihdytellen ja leikien 37 kilsan kulutus oli 14,9. Motaria ei tullut ajettua.

@Diaz e-Golfilla ajaisit arkiajot helposti. Viikonlopun pahin, eli 200 km vaatisi mahdollisesti pientä sopeutumista uuteen, eli vartin taukolataus tai aavistus nopeudesta pois. Auton kyljessä mainostettiin 300 km, mutta ympärivuotisena tuo 200 km on hiukan tiukan kuuloinen, jos lataustaukoa ei hyväksytä. Kesällä onnistunee 36 kWh akulla motaripaahtokin, mutta tuskin 300 tkm mittarissa/lumisateessa ajaen. Kannattaa ottaa omaan yönylikoeajoon.
 
En todellakaan ajaisi. Tolpassa on 2h ajastin.

Tarvis pitää toinen auto talossa varuiksi kun kotimatkan jälkeen rangea olis lähtenyt 50 km ja saisin ladattua sitä lisää n. 4 kWh edestä.
Sanoit, että akku olisi täysi töistä lähtiessä, eli kotona olisi jäljellä noin 175 km, jos paahtamalla kulutus olisi 16 kWh/100 km. Yöllä saat ladattua ajastimella 25 km, joten illan ajoihin voisit käyttää enintään 150 km (että pääset töihin 50 km). Mieluummin 100 km, että olisi pelivaraa yllättäviin menoihin. Noihin saisi pienellä vaivalla 25 km lisää, jos lataisi 2h klo 17-23, ja sitten ennen nukkumaanmenoa ajastaisi yöksi toiset 2h. Ajatko yli 100-150 km arki-iltaisin kotimatkan lisäksi?
 
Hä?

T8:ssa on mehumaija ja silti viipeetön voimalinja kun sähkömoottorit ei ole sen perässä vaan sähköaivot ohjaa nelivetoa.

T8 hinnalla saa oikeitakin sähköautoja. Mun mielestä pitää olla vähän vajaa jos Volvolla ajaa.
 
Makuja on monia, mutta ite ottaisin helposti tuon XC90:n ennen Teslaa.

Juu, niin minäkin muuten. XC90 täyssähköisenä olis jo aika täydellinen. Varmaan olisi tosin hintakin kova. No katotaan mitä tuo Polestar saa joskus aikaiseksi. Polttomoottoriautoihin en enää laita penniäkään.
 
Niin varmasti ostaisit. Toisaalta samalla rahalla saisi myös auton, eikä heikosti kasattua kyhäelmää.

Tldr sulta meni pointti aika lujaa ohi. Muutenkin jaksaa huvittaa tuo sun ehdottomuutesi ja loukkaantumisesi. :smoke:

Mä luin sun viestejä ja luulin että täällä kuuluu olla ehdoton ja loukkaantua, ja vähän besserwisseröidä. No ehkä mä vielä joskus opin. Tai vaihdan dieseliin niin on sitten enemmän substanssia puhua sähköautoista.
 
No, se vaan rimmas niin hyvin. XC90 on ehkä yksi hienoimmista autoista joita tiedän, johon siis voisi olla jollain horisontilla varaakin. Meinattiin ostaa tuommoinen uutena pari vuotta sitten mutta toisin kävi. Teslaan kun vertaa niin ihan eri planeetalta mun mielestä ja tuntuu ainakin paria hintaluokkaa kalliimmalta. Ja odottelen kieli pitkällä jotain XC90-mäistä vaikka Polestarilta.

Nykyään on vähän liian huono valikoima jos haluaisi tilavan täyssähköauton joka ei ole Tesla. Audin ja Mersun laitokset on hyvä alku, mutta ostaisin mielummin Volvon kuin saksalaista premiumia.
 
Tuli postia ja näyttääpä olevan myös Hyundai.fi:ssä:
Hyundain kuuma uutuus, täyssähköinen Hyundai Kona electric, on saanut alkaen hintansa.

Ensimmäisenä maahantuontiohjelmassa on isompi akkupaketti 64 kWh (204 hv). Kona electricin ohjevähittäishinta alkaa 42 990 eurosta ja myynti alkaa 8.10.2018. Pienempi akkupaketti tulee myyntiin 2019 toisella vuosipuoliskolla

Myynnin alkamisajankohta ei liene toimitusajankohta. Toimituksesta tuossa ei mainita mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Viime kuun sähkökulutus oli puolen kuun ajalta 59 kWh hybridin lataukseen omasta tolpasta. Lisäksi tietenkin muutamat lataukset kauppojen ilmaisista latauspisteistä. Taloyhtiön kanssa on sopimus kolmen kuukauden välein ilmoituksesta ja laskutuksesta. Hinta on taloyhtiön oman sähkön veloitus, eli 9,89 senttiä/ kWh. Ei paha!
 
Viime kuun sähkökulutus oli puolen kuun ajalta 59 kWh hybridin lataukseen omasta tolpasta. Lisäksi tietenkin muutamat lataukset kauppojen ilmaisista latauspisteistä. Taloyhtiön kanssa on sopimus kolmen kuukauden välein ilmoituksesta ja laskutuksesta. Hinta on taloyhtiön oman sähkön veloitus, eli 9,89 senttiä/ kWh. Ei paha!
Ja kilsoja tuli?
 
Tuli postia ja näyttääpä olevan myös Hyundai.fi:ssä:
Hyundain kuuma uutuus, täyssähköinen Hyundai Kona electric, on saanut alkaen hintansa.
Ensimmäisenä maahantuontiohjelmassa on isompi akkupaketti 64 kWh (204 hv). Kona electricin ohjevähittäishinta alkaa 42 990 eurosta ja myynti alkaa 8.10.2018. Pienempi akkupaketti tulee myyntiin 2019 toisella vuosipuoliskolla
Myynnin alkamisajankohta ei liene toimitusajankohta. Toimituksesta tuossa ei mainita mitään.
Oma hintahaarukointi heinäkuulta osui hyvin kohdilleen :tup::
Hyundain myyjät arvioivat tuossa keväällä, että ei maksaisi paljoa Ioniq: ia enempi (se ei ole poistumassa myynnistä ainakaan heti) oma arvio siis 40-46t€ (isompi akkuinen).
Marraskuussa vasta koeajettavissa:
"- Autoja pystyy kuitenkin koeajamaan liikkeissä vasta marraskuun puolen välin jälkeen, koska meidän pitää ensin kouluttaa jälleenmyyjät ja mekaanikot"

 
Hä?

T8:ssa on mehumaija ja silti viipeetön voimalinja kun sähkömoottorit ei ole sen perässä vaan sähköaivot ohjaa nelivetoa.
T8 hinnalla saa oikeitakin sähköautoja. Mun mielestä pitää olla vähän vajaa jos Volvolla ajaa.
No T8 on kaikista fiksuin bensa ja tulevaan Volvo S60 malliin ei enää dieseliä saa.

T5 on halvin bensa etuvetoisena. 52 700€
V60 T8 AWD Business Inscription aut 61 400€
250hv vs 390hv
Ja autoverossa säästää hybridillä 10 100€ :) :D

Tesla Model 3:n saattaa saada T8 hinnalla, mutta niitä ei taida vielä olla nelivetona. Tulossa kumminkin on. V60 farkku on paljon käytännöllisempi kuin M3 sedan.

Volvohan on perinteisestikin ihan hyvä merkki. Ei paljon valittamisen aihetta pitäisi olla?
 
Niinkö?

S90 T8 AWD Business R-Design, 66 k€.
Tesla Model S 100D, 127 k€.

75D 107 k€, mutta sitten saa taas arpoa rangen kanssa.

75D irtoo kylla 95:lla jo. Rangen kanssa ei tarvitse arpoa, se on Tesloissa normaaliajossa hyvin lahella luvattua. Lisaksi auto kertoo paljonko silla paasee. Toisekseen jos T8:n 25km range riittaa niin ei varmaan tarvi Teslalla lahtea arpomaan senkaan vertaa.

Model 3 menee melko varmasti S90 hintojen alle, jos niita nyt joskus tulis. Mun mielesta vertailukelpoisempi pari, hinnat suht samat, korimalli yhta huono.

Itsella vertailukohtina oli kuitenkin mielessa XC90 T8 ja paisunut Ford Focus MkI. Eiku X75D. Menee varmaan hinnat jotain 90 vs 105. 4-5 vuotta pitoa ja ajoista riippuen TCO sama jos lasketaan polttoaineet ja hankintahinta.

No T8 on kaikista fiksuin bensa ja tulevaan Volvo S60 malliin ei enää dieseliä saa.

T5 on halvin bensa etuvetoisena. 52 700€
V60 T8 AWD Business Inscription aut 61 400€
250hv vs 390hv
Ja autoverossa säästää hybridillä 10 100€ :) :D

Tesla Model 3:n saattaa saada T8 hinnalla, mutta niitä ei taida vielä olla nelivetona. Tulossa kumminkin on. V60 farkku on paljon käytännöllisempi kuin M3 sedan.

Volvohan on perinteisestikin ihan hyvä merkki. Ei paljon valittamisen aihetta pitäisi olla?

Kuten aiemmin totesin mielellani mina sahkoisen Volvon ostaisin, paljon mieluummin kuin Teslan. Sahkoavusteisista Volvoista en ole oikein kiinnostunut, vaikka XC90 muuten olisikin oikein mieluinen auto.
 
Itsella vertailukohtina oli kuitenkin mielessa XC90 T8 ja paisunut Ford Focus MkI. Eiku X75D. Menee varmaan hinnat jotain 90 vs 105. 4-5 vuotta pitoa ja ajoista riippuen TCO sama jos lasketaan polttoaineet ja hankintahinta.
Volvo XC90 on aika möhkö. Luultavasti enemmän myy XC60 joka on vähän edullisempi, mutta näyttää samalta :)
XC60 T8 maksaa 74 700 € ja sillä ei vielä 75D Teslaa saa. Eli Model 3 mallia täytyy vielä odotella.
 
Volvo XC90 on aika möhkö. Luultavasti enemmän myy XC60 joka on vähän edullisempi, mutta näyttää samalta :)
XC60 T8 maksaa 74 700 € ja sillä ei vielä 75D Teslaa saa. Eli Model 3 mallia täytyy vielä odotella.

XC90 on Tesla X verrattuna "keskimittainen ja sopusuhtainen" :)
 
T8:ssa on bensatankki, jolloin range on hieman isompi kun 25 km. Huvittava argumentti.

Ja D5:llä pääsee pidemmälle kuin T8:lla.

Tämä oli hauska ja oivaltava mainos tullessaan ja on edelleen:



Omalla kohdalla on ollut mielenkiintoista huomata kolmen vuoden sähköautoilun jälkeen että sitä ajattelee jo autoistakin vähän samalla tavalla kuin videon kodinkoneista. Ehkä sinusta argumenttini oli huvittava, ja sitten taas musta tuo bensatankkikommentti oli vähän samaa sarjaa kuin "mulla on läppärissä akku joka kestää 60 minuuttia, mutta onneksi siinä on myös bensatankki joten kone pysyy käynnissä helposti koko työpäivän". YMMV.
 
Ja D5:llä pääsee pidemmälle kuin T8:lla.

Tämä oli hauska ja oivaltava mainos tullessaan ja on edelleen:
D5 vain lopetetaan Volvon mukaan jossain vaiheessa, kun uusi XC90 tulee. Toivottavasti silloin tulisi jo sähköistä Volvoa tilalle.

Minusta sähkö vain on aika kallis ratkaisu vielä 2018, koska veroja saa kerättyä bensasta ja dieselistä niin hyvin. Mutta suunta on toki oikea, että sähköön ja hybridiin ollaan siirtymässä. Toki joskus kauan sitten öljy on ollut vielä halvempaa ja sähkö taas pikkasen kalliimpaa.

Toisaalta hinta on periaatteessa sivuseikka, kun sähkö kumminkin on puhtaampi ja uudenaikaisempi. Esim vanha Opel Ampera hybridi on pitänyt hintansakin ihan hyvin. Toki uutena oli tosi kallis ja käytettynä hinta on tainnut pitkään pysyä lähes samassa.
 
XC90 on Tesla X verrattuna "keskimittainen ja sopusuhtainen" :)

Katselin pikaisesti noita mittoja, ja eihän nuo nyt ihan hirveästi eroa? Tesla on jotain 8cm pidempi, mutta toisaalta karvan kapeampi ja kymmenisen senttiä matalampi? En löytänyt oikein kuvaa jossa nuo olisi vierekkäin että noita olisi voinut "luonnossa" verrata. Kuvien perusteella x on sleekimpi ja xc tosiaan tuollainen kulmikkaampi möhkö.
 
Ja D5:llä pääsee pidemmälle kuin T8:lla.

Tämä oli hauska ja oivaltava mainos tullessaan ja on edelleen:



Omalla kohdalla on ollut mielenkiintoista huomata kolmen vuoden sähköautoilun jälkeen että sitä ajattelee jo autoistakin vähän samalla tavalla kuin videon kodinkoneista. Ehkä sinusta argumenttini oli huvittava, ja sitten taas musta tuo bensatankkikommentti oli vähän samaa sarjaa kuin "mulla on läppärissä akku joka kestää 60 minuuttia, mutta onneksi siinä on myös bensatankki joten kone pysyy käynnissä helposti koko työpäivän". YMMV.

Läppärille lataustöpseli on helpompi löytää kun autolle.

Samalla voi myös "ajaa" läppäriä vaikka on töpselissä.

Autolla huonompi ellei ole kovin pitkä jatkoroikka.
 
Pakko tähän Tesla vs. T8 asiaan kommentoida, että ei kai kukaan nyt ole T8 volvoa ostamassa sähköautoksi, vaan hybridiksi, mikä se onkin? Joten ei ole kovin mielekästä verrata sen pelkän sähkön rangea Teslaan, joka on puhdas sähköauto...? T8 on bensa-auto jossa on hybridivoimalinja lisänä ja lyhyt pelkän sähkön kantama tilanteisiin joihin se on käyttökelpoinen. Tesla taas on puhdas sähköauto jonka ainoa voimanlähde on sähkö, joten potentiaalisen asiakkaan verratessa rangea vertaa se varmaan T8:n täyttä rangea Teslan rangeen.
 
Heh, just. No olkoot sitten niin. Se ei silti meinaa sitä että muut ajattelee noin joten ei tuo argumentti nyt vaan toimi.

Tottakai argumentti toimii, jos haluaa ajaa paikallisesti päästöttömästi.

Katselin pikaisesti noita mittoja, ja eihän nuo nyt ihan hirveästi eroa? Tesla on jotain 8cm pidempi, mutta toisaalta karvan kapeampi ja kymmenisen senttiä matalampi? En löytänyt oikein kuvaa jossa nuo olisi vierekkäin että noita olisi voinut "luonnossa" verrata. Kuvien perusteella x on sleekimpi ja xc tosiaan tuollainen kulmikkaampi möhkö.

X on marginaalisesti pidempi XC90:ä, mutta peilien kanssa tais olla 13cm leveämpi. Se kyllä tuntuu päivittäisessä käytössä.
 
Pakko tähän Tesla vs. T8 asiaan kommentoida, että ei kai kukaan nyt ole T8 volvoa ostamassa sähköautoksi, vaan hybridiksi, mikä se onkin? Joten ei ole kovin mielekästä verrata sen pelkän sähkön rangea Teslaan, joka on puhdas sähköauto...? T8 on bensa-auto jossa on hybridivoimalinja lisänä ja lyhyt pelkän sähkön kantama tilanteisiin joihin se on käyttökelpoinen. Tesla taas on puhdas sähköauto jonka ainoa voimanlähde on sähkö, joten potentiaalisen asiakkaan verratessa rangea vertaa se varmaan T8:n täyttä rangea Teslan rangeen.

Jos tarkoitus on ajaa sähköllä niin paljon kuin mahdollista. Toisaalta Volvo vs. Tesla ei nyt ole ihan maailman paras vertailukaksikko, tyypilliset ostajat on melko erilaisia keskenään. Luultavasti volvomiehiä kiinnostaa täyssähköisistä enemmän esim. i-Pace, EQC, e-tron. Teslamiehet on sitten omassa kultissaan jossa vaihtoehtoja ei ole.. ;)

Mutta jos tässä nyt tarvis T8-kaupoille lähteä niin aika todennäköisesti kuitenkin päätyisin EQC tai e-tron.
 
Läppärille lataustöpseli on helpompi löytää kun autolle.

Tämä onkin harvinaisen totta.

Tästä voi ladata läppäriä:
2406121.jpg


Tästä voi ladata autoa:

2406121.jpg
 
Eli sun tavoite on sama kuin minun, koska minäkin olen ostanut plugarin?

Näin se Diaz juuri tiesi kertoa.

Edit: jottei nyt taas menis "nollapostaukseksi" niin kerron mitä itsellä oli mielessä kun Amperan ostin. Halusin ajaa enimmäkseen sähköllä, koska muutaman kokeilun perusteella koin sähköisen voimalinjan olevan valovuosia mukavampi kuin silloisen automaatti-dieselini. Kuvittelin kuitenkin etten ehkä pärjäisi täyssähköllä, joten en uskaltanut hypätä suoraan sellaiseen. Toki sekin vaikutti että silloin käytettynä ei saanut kuin 24kWh Lefaa ja jotain i-Mievejä eikä kummankaan ulkoinen olemus tuntunut itseä viehättävän. Auto oli kyllä kalliimpi kuin millaisilla olin aiemmin ajanut, mutta huomasin pian senkin että hintaero kuittaantuu ajamalla aika pian, kun silloinen vuotuinen ajomääräni oli liki 40tkm. Amperan vei omistusaikanani keskimäärin 1.14 satasella bensaa, se verrattuna edellisen dieselin 6.5 litraan säästi jo sievoisen summan.

Huomasin kuitenkin pian että Amperan ~10kWh käytettävissä oleva akkukapasiteetti riittää jo varsin hyvin, ja laskeskelin sen kokemuksen perusteella että minulle riittäisi 20kWh akku pääsääntöisesti. Ei tullut mitään lapinreissujakaan tehtyä joten se ylimääräinen polttomoottori alkoi tuntua vaan turhalta painolastilta.
 
Viimeksi muokattu:
Kerron mitä itsellä oli mielessä kun Amperan ostin. Halusin ajaa enimmäkseen sähköllä, koska muutaman kokeilun perusteella koin sähköisen voimalinjan olevan valovuosia mukavampi kuin silloisen automaatti-dieselini. Kuvittelin kuitenkin etten ehkä pärjäisi täyssähköllä, joten en uskaltanut hypätä suoraan sellaiseen. Toki sekin vaikutti että silloin käytettynä ei saanut kuin 24kWh Lefaa ja jotain i-Mievejä eikä kummankaan ulkoinen olemus tuntunut itseä viehättävän. Auto oli kyllä kalliimpi kuin millaisilla olin aiemmin ajanut, mutta huomasin pian senkin että hintaero kuittaantuu ajamalla aika pian, kun silloinen vuotuinen ajomääräni oli liki 40tkm. Amperan vei omistusaikanani keskimäärin 1.14 satasella bensaa, se verrattuna edellisen dieselin 6.5 litraan säästi jo sievoisen summan.

Huomasin kuitenkin pian että Amperan ~10kWh käytettävissä oleva akkukapasiteetti riittää jo varsin hyvin, ja laskeskelin sen kokemuksen perusteella että minulle riittäisi 20kWh akku pääsääntöisesti. Ei tullut mitään lapinreissujakaan tehtyä joten se ylimääräinen polttomoottori alkoi tuntua vaan turhalta painolastilta.
Ei ole kauheasti tuota käytettyjen Nissan Leafien valikoimaa. Laskin että 12 vanhaa mallia ja 11 uutta. Nissan Leaf vaihtoautot

Käytettyjä Tesloja löytyy jopa 48kpl, eli isompi valikoima selvästi. Tesla vaihtoautot

Opel Amperaa 22kpl ja Chevrolet Volt 6kpl. Eli vanhaa Leafia parempi valikoima.
 
Mitsun uusi PHEV tilattu [x]

Kona olisi kyllä ollut mielenkiintoinen mutta autonvaihtotarve oli nyt..
 
Tähän edittiin kiteytyy juuri se mitä tarkoitin. Tuossa puhuttiin siitä että Teslan rangen kanssa saa vähän arpoa, kun taas plugarin kanssa ei tarvitse. Sä nokkelana käänsit sen niin että mutkun plugarissa sähkörange on 25 km ja jos se riittää niin eihän Teslallakaan tarvii arpoa. Tässä viestissä sitten taas rinnastat täyssähkön ja plugarin keskenään, koska ne on oikeastaan keskenään kilpailevia vaihtoehtoja tietyillä eroilla.

Ei siinä, mutta mitä oikeen kuvittelet saavuttavasi tolla sekoilulla?

Täyssähkö voi olla plugarin kanssa keskenään kilpaileva, toteutuksesta riippuen. Ampera esimerkiksi on ihan mainio "sähköauto". Sitten taas jos se plugari on lähinnä päästökikkailuja varten tehty himmeli, ja joskin ne voi olla sopivalla käytöllä edullisempia kuin vaikka vastaava diesel, niin en minä enää jaksa sellaisista olla kiinnostunut. Aika on jo ajanut niistä ohi. Kun kerran sen sähköisen voimalinjan voi tehdä kunnolla plugariinkin, niin en minä ainakaan näe mitään järkeä lähteä ostelemaan jotain NEDC-lasit päässä tehtyjä puolivillaisia kötöstelyjä. Varsinkin jos sen kötöstelyn hinnalla saa oikeitakin. YMMV.
 
Ei ole kauheasti tuota käytettyjen Nissan Leafien valikoimaa. Laskin että 12 vanhaa mallia ja 11 uutta. Nissan Leaf vaihtoautot

Käytettyjä Tesloja löytyy jopa 48kpl, eli isompi valikoima selvästi. Tesla vaihtoautot

Opel Amperaa 22kpl ja Chevrolet Volt 6kpl. Eli vanhaa Leafia parempi valikoima.

Amperoissa/Volteissa on hinnat kaiken lisäksi melkoisessa nosteessa. Ostin oman 10/2012 rekatun merkkiliikkeestä 30tkm ajettuna marraskuussa 2015, pyynti oli 27500e. Nyt se sama auto meni kaupan muutama viikko takaperin 80tkm ajettuna ja 23500e.

Mitsun uusi PHEV tilattu [x]

Kona olisi kyllä ollut mielenkiintoinen mutta autonvaihtotarve oli nyt..

Mitsun PHEV kuuluu mun mielestä kategoriaan "sähköisen voimalinjan voi tehdä kunnolla plugariinkin". Olen hiukan miettinyt tuota korvaamaan meidän nykyistä diesel-miehistönkuljetusajoneuvoa. Rouva ajelis sillä työmatkat sähköllä helposti. Reissua meillä tehdään autolla ehkä semmosen 4000km edestä vuodessa eli tuon verran tarvis bensaa poltella. Menisko niihin sitten luokkaa 600e per vuosi? Hintaero vaikka just siihen Model X:ään on semmoinen että ilmaisia superchargereita hyodyntäen saisi ajaa 100 vuotta ennen kuin se on kuitattu.. :)
(XC90:llä meillä ei pääsis arkiajoja 100% sähköllä, ehkä 50%, vastaavasti pitäisi hintaeron kuitatakseen ajella Model X:llä 5 vuotta...)
 
No en minä juuri sun valintoja kritisoinutkaan. "Auton pitää olla sellanen ettei vituta lähteä sillä töihin" oli omat kriteerit viimeksi.

En minä sitä kritiikkinä ottanutkaan. Omat kriteerit on samat. Amperalla oli hauska ajella, kun se akun riittävyys pelillisti työmatkat. Silloin oli 70 suuntaansa, oli hauska yrittää sähköenkkoja.
 
Tulipa vaihdettua Auris Outlanderiin (-14) parisen viikkoa sitten.
Hyvin on tuon PHEVin range riittänyt näihin omiin arkiajoihin. Ja muutoinkin vaikuttaa ihan pätevältä ajoneuvolta. Piippailuihin alkaa hiljalleen tottumaan...

Mutta nuo latauskaapeleiden hinnat ovat melkoisia. Type2-Type1 -kaapeli maksaa jotain 150-250e väliltä. Mietityttää maksaako tuo ikinä itseään takaisin tälläisen plugarin kanssa. Suurin hyöty olisi varmaan parkkipaikan saanti ns. paraatipaikalta useimmissa paikoissa.
 
Mutta nuo latauskaapeleiden hinnat ovat melkoisia. Type2-Type1 -kaapeli maksaa jotain 150-250e väliltä. Mietityttää maksaako tuo ikinä itseään takaisin tälläisen plugarin kanssa.
Jos kaapeli pysyy hyväkuntoisena ja myy kaapelin joskus, niin ei maksaisi aivan 150-250€. On kyllä kallis hinta yhdestä kaapelista. Itse en ostaisi, paitsi 150€ hintaista voisi miettiä.
 
Kyllä mä sen kaapelin ostaisin mielummin kuin 100 litraa bensaa.. Mutta toki noita voi olla käytettynäkin.
Toisaalta saa siinä muutaman kerran kauppakeskuksissa ladata ennen ku on kaapelin hinta kuitattu. Vaan kuten jo edellinen postaaja totesi, sen kaapelin voi myös myydä. Jos löydät sopuhintaan käytetyn voit suht helposti myydä sen pois omakustannushintaan.
 
Tuleeko noissa pistokeautoissa vaan perus suko kaapeli mukana eikä pikalaturille ollenkaan?
 
Tuleeko noissa pistokeautoissa vaan perus suko kaapeli mukana eikä pikalaturille ollenkaan?
Tuohan on vähän erikoinen kaapeli, kun päät on erilaiset. Jos ei sitten tuollaista kaapelia tosiaan tule auton mukana? Autossa ilmeisesti Type1.
Type2-Type1 -kaapeli maksaa jotain 150-250e väliltä. Mietityttää maksaako tuo ikinä itseään takaisin tälläisen plugarin kanssa. Suurin hyöty olisi varmaan parkkipaikan saanti ns. paraatipaikalta useimmissa paikoissa.
 
Onko jossain jotain hyvää sivustoa, jossa noi kaapelit ja lataustyypit yms. synttärisetit olisi väännetty kuvien kera rautalangasta?
 
Onko jossain jotain hyvää sivustoa, jossa noi kaapelit ja lataustyypit yms. synttärisetit olisi väännetty kuvien kera rautalangasta?

On AC-latausta ja DC-latausta. DC on siis pikalatausta.

DC, kaksi eri standardia CCS ja Chademo. Tai no oikeastaan CCS on jenkeissä hiukan erilainen kuin Euroopassa, mutta pysytellään nyt euroopassa. Chademo on japanilaisten keksintö, CCS eurooppalaisten. Japanilainen on hivenen toimintavarmempi. Jos auto on japanilainen ja varustettu pikalatauksella, siinä on Chademo-liitin. Jos ei, siinä on CCS. Kia Soul on yhtenä poikkeuksena edellämainittuun varustettu Chademolla. Erottaa helposti siitä vaikka, että Chademo-töpseli on pyöreä, ja CCS vähän kahdeksikon muotoinen.

AC onkin sitten hiukan monimutkaisempi tavallaan. Eli ns. hidaslataus.
Kahta eri standardia, Type1 ja Type2. Vanhemmissa japanilaisissa ja amerikkalaisissa on Type 1. Type 1 on aina yksivaiheinen, voi olla 16A tai 32A. En tiedä onko ekan sukupolven Leafia lukuunottamatta Euroopassa myynnissä Type 1 32A autoja. Kaikissa Leafeissa ei kuitenkaan ole 32A Type1, vaan voi olla myös 16A. Amerikkalaisiksi lasketaan Ford Focus ja Opel Ampera tässä yhteydessä.

Type 2 löytyy sitten taas kaikista Euroopassa valmistetuista autoista, uudesta Leafista, kaikista korealaisista pl. äsken mainittu Kia Soul. Tässä on enemmän vaihtelua koska Type 2 tukee kolmivaihelatausta toisin kuin Type 1. Skaala on laidasta laitaan, löytyy 1*16A, 1*32A, 2*16A, 3*16A ja 3*32A. Teoriassa tehot menee 3.6kW, 7.2kW, 7.2kW, 11kW, 22kW. Itse asiassa on vielä olemassa 3*63A, ja tällä teholla (43kW) jopa saa Suomessa muutamalta pikalaturilta sähköä. Mutta tuota ei pysty hyödyntämään kuin Renault Zoe, ja senkin pitää olla "Q"-mallia jota ei Suomessa virallisesti myydä. Käytettynä pitää sellainen tuoda/tuottaa muualta.

Ylläolevista poiketen Tesla pelaa Euroopassa Type 2 liittimellä jolla ne hoitaa sekä AC- että DC-puolen. Vanhemmissa Tesloissa on joko 3*16A tai 3*32A "hidas puoli", uusissa 3*24A. DC-tehoja saa vain Superchargereilta. Muiden Type2-autojen on turha yrittää Teslan superilla vaikka liittimen puolesta sopisikin, ei toimi.

Sitten ne laturipömpelit. Type1 on Suomessa melko harvinainen. Mäntsälän Juustoportilla tiedän olevan yhden, muista ei havaintoa toistaiseksi. Type2, Chademo ja CCS löytyy paljon tiuhemmin. Suoraan pömpelistä Type2 tapauksessa ei tosin näe mihin se kykenee (pl. pikalaturin kanssa samassa laitteessa Fortumin tapauksessa ainakin näkee), eikä näitä ihan helposti kaikenkattavasti selvitä kuin latauskartta.fi -palvelusta. Kauppakeskusten tms. laturit ovat hyvin suurella todennäköisyydellä Type2 töpselimalleja, joista saa myös adapterikaapelin kanssa Type1-autoon sähköä. Kaikissa näissä pitää olla oma piuha mukana. Pikalatureilla on piuhat itsessään, ja useimmissa pikalatureissa on sekä Type2, CCS ja Chademo. Type2 voi ladata yleensä yhtä aikaa joko CCS tai Chademon kanssa näistä. Chademo + CCS yhtä aikaa ei onnistu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Chademot on Suomessa tällä hetkellä yhtä poikkeusta (?) lukuunottamatta 50kW, ja poikkeuksetta CCS:t taitaa olla 50kW. Autosta, akun varauksesta ja kelistä kiinni paljonko niistä todellisuudessa saa irti.

Edit: yleensä kaikissa pelkästään sähköllä kulkevissa on siis sekä AC- että DC-latausmahdollisuus, ja Teslaa lukuunottamatta myös kaksi eri töpseliä.

Poikkeuksena ainakin jotkut ameriikantuonti-Leafit ja Ford Focus joissa on vain yksivaiheinen AC. B-Mersussa on vain 3*16A AC.

Yleensä kaikissa plugareissa on pelkkä 1*16A AC. Ekoissa Prius PHV:issa vain 1*10A. Outlandereissa on poikkeuksellisesti myös pikalaturipistoke, Chademo, mutta se tais huolia vain 18kW teholla max.
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne siis just niin hyvä kuin pelkäsin :facepalm:

Jep, ikävä kyllä tämä puoli vaatii vielä vähän harrastuneisuutta.

Toki yleensä auton mukana tulee piuhat joilla pärjää. Ja jollei tule niin hyvä nyrkkisääntö on että auton maahantuojan kautta saa lisää mutta hinta on yleensä aivan hirveä, esim. Renault Zoen sukolatauskaapeli oli muistaakseni yli 700 eikä sillä saanut yli 8A virralla edes ladattua. Säädettävän (6-16A) kaapelin sain muualta 350e:llä.

Latauspaikkojen etsintään olen käyttänyt sellaista appia kuin Plugshare, jonka data on lähinnä crowd-sourcattua. Toinen hyvä on aiemmin mainittu latauskartta.fi, appia tosin ei ole, pelkkä sivusto.

Ja vaikka "tilanne on just niin hyvä kuin pelkäsit", ei tarvitse opetella kaikkien autojen ja lataustyyppien (ja latausoperaattoreiden) kommervenkkejä, vain sen jonka hankkii. Ei se loppujen lopuksi ole mikään iso rasti.

Latausoperaattoreista sellainen sananen, että Fortumin Charge&Drive ja Virta.fi taitaa olla ne suurimmat tässä maassa. Molempia varten tietenkin tarvitsee oman tilin. Lisäksi on vaikka Parkkisähkö (lähinnä hidaslatausta), ja sekin tietysti vaatii omansa. Oman kokemuksen mukaan Fortumin laturit toimii varmemmin kuin Virran, ja rfid-tägeillä operointi on paljon helpompaa kuin millään tekstareilla tai puhelinapplikaatioilla. Lisäksi jotkut ilmaisetkin toimii em. tägeillä (esim. Lentoaseman ilmaiset - en edes muista voiko niitä käyttää ilman tägejä). Jollei siitä ole liikaa vaivaa suosittelen hankkimaan näiden edellämainittujen tägit. Omasta käyttötavasta riippuen voi toki pärjätä ilmankin. Minä esimerkiksi luultavasti pärjäisin pelkällä Fortumin tägillä, mutta onpahan nyt pahan päivän varalle useita.

Nykyään onneksi löytyy jo ainakin pari sähköautoihin erikoistunutta käytettyjen autojen liikettä, Kamuxilla tais olla joku, ei kokemusta, ja Tampereella Autotalo Ampeeri. Jälkimmäisestä ostin nykyisen autoni, ja siellä on ainakin sähköautoihin perehtynyttä porukkaa. Tarkoitan sanoa että ostopaikastakin saattaa olla suunnaton apu sähköautoilun arjen selventämiseksi.

Itse en esimerkiksi koe tätä kaikkea minään ylimääräisenä vaivana enää, toki se auttaa kun olen ylipäätään kiinnostunut aiheesta.
 
Nyt on ensimmäinen reilu 1000km takana uudella (EV)Ioniq: lla. Eilen tuli kokeiltua Fortumin CCS- pikalausta ABC Kuninkaantien asemalla ensimmäisen kerran (olen hankkinut heidän lataustägin, jossa ei ole ainakaan vielä kuukausimaksua). Akkua oli jäljellä 30% saavuttaessa (n.56km). Latausarvio 31min täyteen (latausrajaan n.94% (201km)) 0,20 €/min. Lounaspysähdys kesti lähes tunnin (asemalla paljon lounastajia itänaapurista). Onneksi Fortum veloitti vain latausajasta ja kotiin olisi päässyt 15-20min latausajalla ja olisi säästänyt euroja.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ikävä kyllä tämä puoli vaatii vielä vähän harrastuneisuutta.

Nykyään onneksi löytyy jo ainakin pari sähköautoihin erikoistunutta käytettyjen autojen liikettä, Kamuxilla tais olla joku, ei kokemusta, ja Tampereella Autotalo Ampeeri. Jälkimmäisestä ostin nykyisen autoni, ja siellä on ainakin sähköautoihin perehtynyttä porukkaa. Tarkoitan sanoa että ostopaikastakin saattaa olla suunnaton apu sähköautoilun arjen selventämiseksi.



Mitä extraa sähköautoihin erikoistunut autoliike tarjoaa?
 
Ei ole sähköautoasiaa, mutta ehkä hybridi? Mene ja tiedä...



This Gasoline Is Made of Carbon Sucked From the Air

"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.
 


Mitä extraa sähköautoihin erikoistunut autoliike tarjoaa?
Kävin kolmessa eri vaihtoautoliikkeessä ihmettelemässä Outlanderia. Yhdessä sanottiin suoraan, että tiedät luultavasti itse enemmän autosta kuin he. Toisessa kehuttiin miten autosta löytyi rattivaihteet. Kolmannessa tyydyttiin kehumaan vanteita.

Voisi kuvitella että jos autokauppa mainostaa sähköauto osaamistaan, niin sieltä saa vastauksia kysymyksiinsä ja oikeaa tietoa auton ominaisuuksista. Jos olisin näissä perinteisissä vaihtoautoliikkeissä kysynyt vaikka mikä latausliitin autosta löytyy, niin tuskin olisivat osanneet vastata.
 
Kävin kolmessa eri vaihtoautoliikkeessä ihmettelemässä Outlanderia. Yhdessä sanottiin suoraan, että tiedät luultavasti itse enemmän autosta kuin he. Toisessa kehuttiin miten autosta löytyi rattivaihteet. Kolmannessa tyydyttiin kehumaan vanteita.

Voisi kuvitella että jos autokauppa mainostaa sähköauto osaamistaan, niin sieltä saa vastauksia kysymyksiinsä ja oikeaa tietoa auton ominaisuuksista. Jos olisin näissä perinteisissä vaihtoautoliikkeissä kysynyt vaikka mikä latausliitin autosta löytyy, niin tuskin olisivat osanneet vastata.

Tämähän kuulostaa ihan samalta kuin polttisten kanssa. Auton lisävarusteista ei ymmärretä yhtään mitään, välttämättä ei edes merkkiliikkeessä.
 
Ei ole sähköautoasiaa, mutta ehkä hybridi? Mene ja tiedä...



This Gasoline Is Made of Carbon Sucked From the Air

"The resulting synthetic fuel can be blended or used on its own as gasoline, diesel, or jet fuel. When it’s burned it emits the same amount of CO2 that went into making it, so it’s effectively carbon neutral."

Mielestäni erittäin mielenkiintoinen teknologia, ja tämähän neutralisoi kaiken tarpeen millekään sähköautoille, ainakin ympäristömielessä. Tämä ei vaadi latauskalustoja ja muuta kallista, vaan samoja tankkauspisteitä voidaan käyttää. Nerokasta.


On tosiaankin hyvä idea ja tällaiset voisivat toimia esim. uusiutuvien energialähteiden varastoinnissa, laivoissa, lentokoneissa ja raskaassa liikenteessä hyvin, koska noita voi olla hankalampi sähköistää. Lappeenrannassa taitaa olla koelaitos, jossa tätä myös tutkitaan.

Synteettiset polttoaineet eivät kuitenkaan poista muita kuin co2-päästöjä joten mielelläni näkisin silti sähköautojen yleistyvän ihan ilmanlaadunkin takia.

Edit: lisätty pari käyttökohdetta
 
Viimeksi muokattu:
Joo, välillä oon kysynyt että mitä te täällä päivät pitkät teette kun ette tiedä edes myymäänne tuotetta... Ei kyllä omalla alalla olis töitä tarjolla tommosella "ammattitaidolla".

Kai ne on ne keillä on vakioasiakkaat jotka ostaa 2v välein auton ja palkka kuitataan sillä. Ei ole haluja olls yhtään sen parempi.

Nyt lähtee vähän sivuraiteelle, mutta taitaa yksityisille tehtävästä kaikesta kaupasta perustua mielikuviin ja hyvään fiilikseen tuotteesta/myyjästä.

Tarkempaa teknistä tietoa kaipaava on pieni vähemmistö joka on sitten myös ennakolta perehtynyt tai kova kilpailuttamaan yms.
Eli myyjän kannalta varsin huono asiakas.

Myyjän siis kannattaa vain myydä hyvää tunnetta, olla mukava ja lyödä bensaa liekkeihin olematta liian läpinäkyvä.

Varmaan moni on ostanut mukavalta myyjältä jotain, mitä ei välttämättä ollut edes etsimässä.

Itteä myös vähän ärsyttää, kun kysyessä myyjä heittelee lukuja vakuuttavasti ja ite tietää, että ei mene luvut oikein. Mut mitäpä sille voi muuta kuin ottaa ite selvää ennalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 320
Viestejä
4 591 899
Jäsenet
75 619
Uusin jäsen
jouhala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom