- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 786
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen. Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa, mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.
Mä epäilen että tuo 20% suosituksen tarkoituksena on että akku tykkää jos sitä ei ajeta ihan tyhjäksi vaan ladataan mielummin jo 20% kohdalla, eikä sitä että se akku tulisi ajaa mieluiten aina vähintään 20% tasolle asti.
Sinänsä Li-ion akussa ei pitäisi olla mitään erityistä tarvetta käyttää joskus koko kapasiteettialuetta akun ylläpitämiseksi, toisin esim vanhemmissa Ni-MH akuissa.
Totta puhut ja myöskin on yhdentekevää jos lataat suurta akkua yhtä usein kuin pienempää.
Mutta silloin jää osin hyödyntämättä se isomman akun suurempi kapasiteetti eli range/ lataus (+akku kestäisi paremmin, vähintäänkin on hyödyllistä ainakin välillä käyttää akun koko kapasiteettia paremmin), kun ei ladata niin usein.
Esim. Ioniq: ssa on suositus ladata vasta n. 20% tuntumasta alkaen (20%->100%).
Mä epäilen että tuo 20% suosituksen tarkoituksena on että akku tykkää jos sitä ei ajeta ihan tyhjäksi vaan ladataan mielummin jo 20% kohdalla, eikä sitä että se akku tulisi ajaa mieluiten aina vähintään 20% tasolle asti.
Sinänsä Li-ion akussa ei pitäisi olla mitään erityistä tarvetta käyttää joskus koko kapasiteettialuetta akun ylläpitämiseksi, toisin esim vanhemmissa Ni-MH akuissa.