Keskustelua hybridiautoista

Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen. Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa, mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.


Totta puhut ja myöskin on yhdentekevää jos lataat suurta akkua yhtä usein kuin pienempää.

Mutta silloin jää osin hyödyntämättä se isomman akun suurempi kapasiteetti eli range/ lataus (+akku kestäisi paremmin, vähintäänkin on hyödyllistä ainakin välillä käyttää akun koko kapasiteettia paremmin), kun ei ladata niin usein.
Esim. Ioniq: ssa on suositus ladata vasta n. 20% tuntumasta alkaen (20%->100%).

Mä epäilen että tuo 20% suosituksen tarkoituksena on että akku tykkää jos sitä ei ajeta ihan tyhjäksi vaan ladataan mielummin jo 20% kohdalla, eikä sitä että se akku tulisi ajaa mieluiten aina vähintään 20% tasolle asti.

Sinänsä Li-ion akussa ei pitäisi olla mitään erityistä tarvetta käyttää joskus koko kapasiteettialuetta akun ylläpitämiseksi, toisin esim vanhemmissa Ni-MH akuissa.
 
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen. Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa, mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.

Kyllähän se aika poikkeuksellinen maailmanlaajuisesti on. Lähinnä pohjoismaista kolmivaihesähköä löytyy kotitalouksista ja niistäkin norjalaisilla on erilainen systeemi kuin muilla.
 
Jos merkillä ei ole väliä niin ottaisin mieluummin uuden Prius plugarin. Muissa plugin-hybrideissä kantama on luokkaa "naurettava", priuksella pääsisi tuon 50km yhteen suuntaan pelkällä sähköllä.

edit: itseasiassa a3 e-tronin akku näyttää olevan sama 8,8 kwh mutta se kuluttaa paljon enemmän kuin prius.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen.
Minusta nuo ohjeet ja suositukset on hyvin sammanlaisia kaikilla akuilla.
Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa,
Kyllä nuo kolmivaiheiset laturit varmasti alkaa yleistymään suurempien akkujen myötä, esim. seuraavaan Leaf: kin on sellainen tulossa.

En usko että meidän 3- vaiheiset sähköt on mitenkään poikkeuksellisia, joka puolella voimaloista lähtee kyllä 3- vaihe sähköä.

mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.
Itsellä riittää hyvin tuo (1x)16A lautaus ja (3x)25A pääsulakkeet, kun seuraava liittymä on taas sitten n. 7€ kalliimpi kuukausi perusmaksultaan.
Mä epäilen että tuo 20% suosituksen tarkoituksena on että akku tykkää jos sitä ei ajeta ihan tyhjäksi vaan ladataan mielummin jo 20% kohdalla, eikä sitä että se akku tulisi ajaa mieluiten aina vähintään 20% tasolle asti.
Olet ihan oikeassa, ei tarvitse aina ajaa (se olisi jo epäkäytännöllistäkin).

Ioniq: kin manuaalissa:"Normaali lataustapa on suositeltava
korkeajänniteakun optimaalisen
käyttökunnon kannalta.
Korkeajänniteakun varauskapasiteetti
säilyy optimaalisena, kun
akku ladataan 100 %:iin varauksen
pudottua alle 20 %:iin. (Suositeltava
lataustiheys on vähintään kerran
kuukaudessa.
)"


Eilen ajoin ensimmäisen kerran nyt akun 19% varaustasolle ja lataus pistorasiasta (8A) yön yli toi esiin isomman toimintamatka arvion tähän asti (219km). Auto oli kylläkin lämpimässä tallissa pesun & vahauksen takia:
uc

Tämän päivän lenkki yhteensä 77,7km (2 hlöä, automaattilmastointi päällä +22, pätkä motaria 107kmh /127km/h mittarinopeus, 80 aluetta ja myös kaupunkiajoa).

Jäljelle jäin 143km arvio (kun 219-77,7=141,3km), eli hyvin piti paikkansa:
uc

Keskikulutus paluumatkalla oli 12,4kWh/100km (reitti oli sama molempiin suuntiin).
 
Ensimmäiset koeajo Kona ev:t on tulleet nyt suomeen laivalla. Hintatietoja luvattu 14 päivän sisällä.
 
Mitä olen tässä nyt muutamaa autoa tutkinut, niin enemmän mua on ihmetyttänyt ne auton rajoitukset lataukseen. Lähinnä siis se että auto ei välttämättä tue kuin yksivaihelatausta. Mä en tiedä onko tämä meidän kolmivaihesähkö sitten maailmanlaajuisesti ajateltuna poikkeuksellinen järjestelmä yksityistalouksissa, mutta se 16A voimavirtapistorasia löytyy suurimmasta osasta omakotitaloista, ja vähintäänkin samalla prosentilla yksivaiheisen 32A latauksen toteuttaminen edellyttäisi sähkäriä ja liittymän päivittämistä.
Käsittääkseni esimerkiksi briteissä on aika normaalia, että himassakin saadaan yhdestä vaiheesta 32A.
/MUTU
 
3-vaiheliitännät kotona ovat tietääkseni hyvin harvinaisia pohjoismaiden ulkopuolella. Briteissä on normaalia olla 230V 60A, 80 tai jopa 100A pääsulake. Kahden eri vaiheen asentaminen samaan huoneeseen (tai huoneistoon?) on itseasiassa laitonta ja ylipäätään 3-vaihesähköt saa laillisesti vain teollisuuskiinteistöihin. 30A sulake on pikemminkin normaali sisätiloissa yhdelle huoneelle, mutta sen lisäksi jokaisessa pistorasiassa, jatkojohdossa ja usein myös laitteen töpselissä(!) on erillinen lasiputkisulake.

Olen asunut Saksassa, Suomessa, Briteissä ja Sveitsissä, sekä viettänyt paljon aikaa muuallakin, enkä ole missään nähnyt 3-vaihe töpseleitä, siinä missä suomessa niitä punaisia tai sinisiä on vähän jokaisessa okt:ssa ja autotallissa.

Ymmärtääkseni pohjoismaat ovat poikkeus.

Tämä on todennäköisesti myös se syy miksi autoissa on niin usein ne yksivaiheiset integroidut laturit.
 
Jos merkillä ei ole väliä niin ottaisin mieluummin uuden Prius plugarin. Muissa plugin-hybrideissä kantama on luokkaa "naurettava", priuksella pääsisi tuon 50km yhteen suuntaan pelkällä sähköllä.

edit: itseasiassa a3 e-tronin akku näyttää olevan sama 8,8 kwh mutta se kuluttaa paljon enemmän kuin prius.
Kia Optiman farkkumallia muistaakseni kehuttiin jossain ruotsalaisessa testissä pisimmälle kantavaksi plugariksi. Siinä taisi ollakin 11kWh:n akku ja pääsi hyvin lähelle luvattua 60km:ä (varmaan kesällä, ilman ilmastointia jne).

Edit: tää se tais olla: Teknikens Värld vertaili pistokehybridejä: Näin pitkälle pääset oikeasti yhdellä latauksella
 
Vähän vaihtelevasti toi Volkkarin tekniikka menestynyt. Jotkut testaajat päässeet sähköllä 18 km, jotkut 36 km, jotkut 40 km. Luvattu on vissiin 48 km.

Veikkaan että omassa ajossa sähköllä pääsisi sen 15 km kehää ja 15 km motaria ennenkun akku on tyhjä. Pitää vähän excelöidä skenaarioita.

Villi kortti vois tietty olla joku MB 300/350e pannulla oleva tai jos saa kunnon takuun niin vois uskaltautua ostamaan Volvon D6:n. Ei vaan saa veroetua dieselhybridin kanssa.
Jos lasket, että jokainen tankkaus säästää 30km bensat, eli about 2 litraa per töpselin kytkentä.

Kuinka usein saat töpseliin? Jos 12x viikko ja jokainen ajo on pidempi kuin akun kantama, niin säästöä kertyy 24l/vko.

Onko se pluginin lisähinnan arvoinen vs. Joku 1.8/2.0 tfsi A3 tjsp mikä nyt karkeasti verrokkina olisi?

Akullisen A3:sen lisäpaino kait vähän heikentää ajo-ominaisuuksia vs. normaali bensakone.

Jos hommaat käytettynä vuodeksi ja ajattelet, että luovut sen jälkeen kun tämä testi on tehty, niin voiko tulla pahasti turpaan? Jälleenmyyntiarvot romahtavat?

Anyway, jos tonnin tuollaisella onnistuu säästämään bensoissa vuoden aikana, niin aina hyvin on optimoitu ajot.
 
Ku sulla nyt on uusi(?) auto jo niin eikö ole helpompi unohtaa koko homma n vuodeksi ja kattelet sitte mitä tarjontaa on ens vuoskymmenellä tyrkyllä?
 
Ku sulla nyt on uusi(?) auto jo niin eikö ole helpompi unohtaa koko homma n vuodeksi ja kattelet sitte mitä tarjontaa on ens vuoskymmenellä tyrkyllä?
Tuo kuulostaa fiksuimmalta. Ajaisi sen nykyisen 2 vuotta vanhan auton 200-250tkm asti. 60tkm vuosiajoille diesel on kyllä aika hyvä. Suht edullinen auto ja dieselvero on aika äkkiä kuitattu pois.

Volvolta saa vielä tuota aivan uuttaa V60 malliakin dieselinä. Vasta tuleva V60 jää pelkän bensan ja bensa hybridin varaan. Sittenkin vielä jää bmw, audi (vag), mersu, psa ja renault-nissan ainakin, joilta diesel vaihtoehto vielä löytyisi. Tuskin kumminkaan enää diesel hybridiä?

Tehtiin ratkaisu ja laitetaan työpaikan pihaan latausasema ja lisäksi pistorasioita hybrideille.
Joutuukohan sähköstä maksamaan jotain?
 
Kia Optiman farkkumallia muistaakseni kehuttiin jossain ruotsalaisessa testissä pisimmälle kantavaksi plugariksi. Siinä taisi ollakin 11kWh:n akku ja pääsi hyvin lähelle luvattua 60km:ä (varmaan kesällä, ilman ilmastointia jne).

Edit: tää se tais olla: Teknikens Värld vertaili pistokehybridejä: Näin pitkälle pääset oikeasti yhdellä latauksella

En ostaisi plugaria tai hybridiä jossa on vaihdelaatikko. Tuntuu ihan kivikautiselta. Esim. Hyundait, KIAt, VAG:t. Priuksesta voi olla montaa mieltä mutta tuota puutetta siinä ei ole.

Toki jos on tottunut moisiin viivelaatikoihin niin ei siinä sitten mitään. Ite en enää ”suoravetoiseen” tottuneena tykkää noista yhtään.
 
Villi kortti vois tietty olla joku MB 300/350e pannulla oleva tai jos saa kunnon takuun niin vois uskaltautua ostamaan Volvon D6:n. Ei vaan saa veroetua dieselhybridin kanssa.
Onhan tää jo yli 70 tkm ja 2v piereskelty.
Mersu ja Volvo olisi ihan hienoja autoja, vaikka dieseleitä ovatkin. Kaikkein halvimmat Mersut on jopa 6 vuotta vanhoja ja ei varmaan ole järkeä vaihtaa kovin vanhaan.

Alle 75tkm ajetut.
30 000€ Volvo V60 hybridi vaihtoautot
32 600€ 2014 Mercedes-Benz E hybridi vaihtoautot
36 800€ Mercedes-Benz C hybridi vaihtoautot
Uutena olisi paljon kalliimpia, eli jonkinlaisena vaihtoehtona voisi pitää?
 
En ostaisi plugaria tai hybridiä jossa on vaihdelaatikko. Tuntuu ihan kivikautiselta. Esim. Hyundait, KIAt, VAG:t. Priuksesta voi olla montaa mieltä mutta tuota puutetta siinä ei ole.

Toki jos on tottunut moisiin viivelaatikoihin niin ei siinä sitten mitään. Ite en enää ”suoravetoiseen” tottuneena tykkää noista yhtään.
Itse koeajoin Hyundai ioniq plugarin. Tosiaan lievästi ärsyttää melkein, kun sähköllä ajaessakin käytetään vaihdelaatikkoa. Ei ole mielestäni hyvä ollenkaan. Kun taas sitten Toyota Yaris Hybrid oli erittäin mukava ajella madellen sähköllä ja vaihteita ei ole ollenkaan, ei edes bensalla ajettaessa. Muita Hybrid autoja en ole ajanut.
 
E-Golf oli todella miellyttävä voimalinjaltaan. Kokeilematta ei usko, kuinka pontevalta vaivaiset 100 kW voi tuntua, kun se tulee sähkömoottorista ja viiveettä. Vääntö on vakio 290 Nm@0-3000 rpm. Teho taas on vakio 100 kW@3xxx-12000 rpm. Ainoa, mikä toi pientä kulmikkuutta esim. pysäköintiin, oli ryömityksen puute. Normiautomaatilla riittää, kun vapauttaa jarrun, ja sitten halutun siirtymän jälkeen painaa samaa poljinta uudestaan pysähtyäkseen. Golfilla vapautin jarrun, sitten vaihdoin poljinta ja painoin kaasua, jonka jälkeen vaihdoin taas poljinta ja painoin jarrua. Ehkä ryömityksen saisi päälle valikoiden syövereistä? Kulutus oli 135 km matkalta noin 13 kWh satkulle. Kiihdytellen ja leikien 37 kilsan kulutus oli 14,9. Motaria ei tullut ajettua.

@Diaz e-Golfilla ajaisit arkiajot helposti. Viikonlopun pahin, eli 200 km vaatisi mahdollisesti pientä sopeutumista uuteen, eli vartin taukolataus tai aavistus nopeudesta pois. Auton kyljessä mainostettiin 300 km, mutta ympärivuotisena tuo 200 km on hiukan tiukan kuuloinen, jos lataustaukoa ei hyväksytä. Kesällä onnistunee 36 kWh akulla motaripaahtokin, mutta tuskin 300 tkm mittarissa/lumisateessa ajaen. Kannattaa ottaa omaan yönylikoeajoon.
 
En todellakaan ajaisi. Tolpassa on 2h ajastin.

Tarvis pitää toinen auto talossa varuiksi kun kotimatkan jälkeen rangea olis lähtenyt 50 km ja saisin ladattua sitä lisää n. 4 kWh edestä.
Sanoit, että akku olisi täysi töistä lähtiessä, eli kotona olisi jäljellä noin 175 km, jos paahtamalla kulutus olisi 16 kWh/100 km. Yöllä saat ladattua ajastimella 25 km, joten illan ajoihin voisit käyttää enintään 150 km (että pääset töihin 50 km). Mieluummin 100 km, että olisi pelivaraa yllättäviin menoihin. Noihin saisi pienellä vaivalla 25 km lisää, jos lataisi 2h klo 17-23, ja sitten ennen nukkumaanmenoa ajastaisi yöksi toiset 2h. Ajatko yli 100-150 km arki-iltaisin kotimatkan lisäksi?
 
Hä?

T8:ssa on mehumaija ja silti viipeetön voimalinja kun sähkömoottorit ei ole sen perässä vaan sähköaivot ohjaa nelivetoa.

T8 hinnalla saa oikeitakin sähköautoja. Mun mielestä pitää olla vähän vajaa jos Volvolla ajaa.
 
Makuja on monia, mutta ite ottaisin helposti tuon XC90:n ennen Teslaa.

Juu, niin minäkin muuten. XC90 täyssähköisenä olis jo aika täydellinen. Varmaan olisi tosin hintakin kova. No katotaan mitä tuo Polestar saa joskus aikaiseksi. Polttomoottoriautoihin en enää laita penniäkään.
 
Niin varmasti ostaisit. Toisaalta samalla rahalla saisi myös auton, eikä heikosti kasattua kyhäelmää.

Tldr sulta meni pointti aika lujaa ohi. Muutenkin jaksaa huvittaa tuo sun ehdottomuutesi ja loukkaantumisesi. :smoke:

Mä luin sun viestejä ja luulin että täällä kuuluu olla ehdoton ja loukkaantua, ja vähän besserwisseröidä. No ehkä mä vielä joskus opin. Tai vaihdan dieseliin niin on sitten enemmän substanssia puhua sähköautoista.
 
No, se vaan rimmas niin hyvin. XC90 on ehkä yksi hienoimmista autoista joita tiedän, johon siis voisi olla jollain horisontilla varaakin. Meinattiin ostaa tuommoinen uutena pari vuotta sitten mutta toisin kävi. Teslaan kun vertaa niin ihan eri planeetalta mun mielestä ja tuntuu ainakin paria hintaluokkaa kalliimmalta. Ja odottelen kieli pitkällä jotain XC90-mäistä vaikka Polestarilta.

Nykyään on vähän liian huono valikoima jos haluaisi tilavan täyssähköauton joka ei ole Tesla. Audin ja Mersun laitokset on hyvä alku, mutta ostaisin mielummin Volvon kuin saksalaista premiumia.
 
Tuli postia ja näyttääpä olevan myös Hyundai.fi:ssä:
Hyundain kuuma uutuus, täyssähköinen Hyundai Kona electric, on saanut alkaen hintansa.

Ensimmäisenä maahantuontiohjelmassa on isompi akkupaketti 64 kWh (204 hv). Kona electricin ohjevähittäishinta alkaa 42 990 eurosta ja myynti alkaa 8.10.2018. Pienempi akkupaketti tulee myyntiin 2019 toisella vuosipuoliskolla

Myynnin alkamisajankohta ei liene toimitusajankohta. Toimituksesta tuossa ei mainita mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Viime kuun sähkökulutus oli puolen kuun ajalta 59 kWh hybridin lataukseen omasta tolpasta. Lisäksi tietenkin muutamat lataukset kauppojen ilmaisista latauspisteistä. Taloyhtiön kanssa on sopimus kolmen kuukauden välein ilmoituksesta ja laskutuksesta. Hinta on taloyhtiön oman sähkön veloitus, eli 9,89 senttiä/ kWh. Ei paha!
 
Viime kuun sähkökulutus oli puolen kuun ajalta 59 kWh hybridin lataukseen omasta tolpasta. Lisäksi tietenkin muutamat lataukset kauppojen ilmaisista latauspisteistä. Taloyhtiön kanssa on sopimus kolmen kuukauden välein ilmoituksesta ja laskutuksesta. Hinta on taloyhtiön oman sähkön veloitus, eli 9,89 senttiä/ kWh. Ei paha!
Ja kilsoja tuli?
 
Tuli postia ja näyttääpä olevan myös Hyundai.fi:ssä:
Hyundain kuuma uutuus, täyssähköinen Hyundai Kona electric, on saanut alkaen hintansa.
Ensimmäisenä maahantuontiohjelmassa on isompi akkupaketti 64 kWh (204 hv). Kona electricin ohjevähittäishinta alkaa 42 990 eurosta ja myynti alkaa 8.10.2018. Pienempi akkupaketti tulee myyntiin 2019 toisella vuosipuoliskolla
Myynnin alkamisajankohta ei liene toimitusajankohta. Toimituksesta tuossa ei mainita mitään.
Oma hintahaarukointi heinäkuulta osui hyvin kohdilleen :tup::
Hyundain myyjät arvioivat tuossa keväällä, että ei maksaisi paljoa Ioniq: ia enempi (se ei ole poistumassa myynnistä ainakaan heti) oma arvio siis 40-46t€ (isompi akkuinen).
Marraskuussa vasta koeajettavissa:
"- Autoja pystyy kuitenkin koeajamaan liikkeissä vasta marraskuun puolen välin jälkeen, koska meidän pitää ensin kouluttaa jälleenmyyjät ja mekaanikot"

 
Hä?

T8:ssa on mehumaija ja silti viipeetön voimalinja kun sähkömoottorit ei ole sen perässä vaan sähköaivot ohjaa nelivetoa.
T8 hinnalla saa oikeitakin sähköautoja. Mun mielestä pitää olla vähän vajaa jos Volvolla ajaa.
No T8 on kaikista fiksuin bensa ja tulevaan Volvo S60 malliin ei enää dieseliä saa.

T5 on halvin bensa etuvetoisena. 52 700€
V60 T8 AWD Business Inscription aut 61 400€
250hv vs 390hv
Ja autoverossa säästää hybridillä 10 100€ :) :D

Tesla Model 3:n saattaa saada T8 hinnalla, mutta niitä ei taida vielä olla nelivetona. Tulossa kumminkin on. V60 farkku on paljon käytännöllisempi kuin M3 sedan.

Volvohan on perinteisestikin ihan hyvä merkki. Ei paljon valittamisen aihetta pitäisi olla?
 
Niinkö?

S90 T8 AWD Business R-Design, 66 k€.
Tesla Model S 100D, 127 k€.

75D 107 k€, mutta sitten saa taas arpoa rangen kanssa.

75D irtoo kylla 95:lla jo. Rangen kanssa ei tarvitse arpoa, se on Tesloissa normaaliajossa hyvin lahella luvattua. Lisaksi auto kertoo paljonko silla paasee. Toisekseen jos T8:n 25km range riittaa niin ei varmaan tarvi Teslalla lahtea arpomaan senkaan vertaa.

Model 3 menee melko varmasti S90 hintojen alle, jos niita nyt joskus tulis. Mun mielesta vertailukelpoisempi pari, hinnat suht samat, korimalli yhta huono.

Itsella vertailukohtina oli kuitenkin mielessa XC90 T8 ja paisunut Ford Focus MkI. Eiku X75D. Menee varmaan hinnat jotain 90 vs 105. 4-5 vuotta pitoa ja ajoista riippuen TCO sama jos lasketaan polttoaineet ja hankintahinta.

No T8 on kaikista fiksuin bensa ja tulevaan Volvo S60 malliin ei enää dieseliä saa.

T5 on halvin bensa etuvetoisena. 52 700€
V60 T8 AWD Business Inscription aut 61 400€
250hv vs 390hv
Ja autoverossa säästää hybridillä 10 100€ :) :D

Tesla Model 3:n saattaa saada T8 hinnalla, mutta niitä ei taida vielä olla nelivetona. Tulossa kumminkin on. V60 farkku on paljon käytännöllisempi kuin M3 sedan.

Volvohan on perinteisestikin ihan hyvä merkki. Ei paljon valittamisen aihetta pitäisi olla?

Kuten aiemmin totesin mielellani mina sahkoisen Volvon ostaisin, paljon mieluummin kuin Teslan. Sahkoavusteisista Volvoista en ole oikein kiinnostunut, vaikka XC90 muuten olisikin oikein mieluinen auto.
 
Itsella vertailukohtina oli kuitenkin mielessa XC90 T8 ja paisunut Ford Focus MkI. Eiku X75D. Menee varmaan hinnat jotain 90 vs 105. 4-5 vuotta pitoa ja ajoista riippuen TCO sama jos lasketaan polttoaineet ja hankintahinta.
Volvo XC90 on aika möhkö. Luultavasti enemmän myy XC60 joka on vähän edullisempi, mutta näyttää samalta :)
XC60 T8 maksaa 74 700 € ja sillä ei vielä 75D Teslaa saa. Eli Model 3 mallia täytyy vielä odotella.
 
Volvo XC90 on aika möhkö. Luultavasti enemmän myy XC60 joka on vähän edullisempi, mutta näyttää samalta :)
XC60 T8 maksaa 74 700 € ja sillä ei vielä 75D Teslaa saa. Eli Model 3 mallia täytyy vielä odotella.

XC90 on Tesla X verrattuna "keskimittainen ja sopusuhtainen" :)
 
T8:ssa on bensatankki, jolloin range on hieman isompi kun 25 km. Huvittava argumentti.

Ja D5:llä pääsee pidemmälle kuin T8:lla.

Tämä oli hauska ja oivaltava mainos tullessaan ja on edelleen:



Omalla kohdalla on ollut mielenkiintoista huomata kolmen vuoden sähköautoilun jälkeen että sitä ajattelee jo autoistakin vähän samalla tavalla kuin videon kodinkoneista. Ehkä sinusta argumenttini oli huvittava, ja sitten taas musta tuo bensatankkikommentti oli vähän samaa sarjaa kuin "mulla on läppärissä akku joka kestää 60 minuuttia, mutta onneksi siinä on myös bensatankki joten kone pysyy käynnissä helposti koko työpäivän". YMMV.
 
Ja D5:llä pääsee pidemmälle kuin T8:lla.

Tämä oli hauska ja oivaltava mainos tullessaan ja on edelleen:
D5 vain lopetetaan Volvon mukaan jossain vaiheessa, kun uusi XC90 tulee. Toivottavasti silloin tulisi jo sähköistä Volvoa tilalle.

Minusta sähkö vain on aika kallis ratkaisu vielä 2018, koska veroja saa kerättyä bensasta ja dieselistä niin hyvin. Mutta suunta on toki oikea, että sähköön ja hybridiin ollaan siirtymässä. Toki joskus kauan sitten öljy on ollut vielä halvempaa ja sähkö taas pikkasen kalliimpaa.

Toisaalta hinta on periaatteessa sivuseikka, kun sähkö kumminkin on puhtaampi ja uudenaikaisempi. Esim vanha Opel Ampera hybridi on pitänyt hintansakin ihan hyvin. Toki uutena oli tosi kallis ja käytettynä hinta on tainnut pitkään pysyä lähes samassa.
 
XC90 on Tesla X verrattuna "keskimittainen ja sopusuhtainen" :)

Katselin pikaisesti noita mittoja, ja eihän nuo nyt ihan hirveästi eroa? Tesla on jotain 8cm pidempi, mutta toisaalta karvan kapeampi ja kymmenisen senttiä matalampi? En löytänyt oikein kuvaa jossa nuo olisi vierekkäin että noita olisi voinut "luonnossa" verrata. Kuvien perusteella x on sleekimpi ja xc tosiaan tuollainen kulmikkaampi möhkö.
 
Ja D5:llä pääsee pidemmälle kuin T8:lla.

Tämä oli hauska ja oivaltava mainos tullessaan ja on edelleen:



Omalla kohdalla on ollut mielenkiintoista huomata kolmen vuoden sähköautoilun jälkeen että sitä ajattelee jo autoistakin vähän samalla tavalla kuin videon kodinkoneista. Ehkä sinusta argumenttini oli huvittava, ja sitten taas musta tuo bensatankkikommentti oli vähän samaa sarjaa kuin "mulla on läppärissä akku joka kestää 60 minuuttia, mutta onneksi siinä on myös bensatankki joten kone pysyy käynnissä helposti koko työpäivän". YMMV.

Läppärille lataustöpseli on helpompi löytää kun autolle.

Samalla voi myös "ajaa" läppäriä vaikka on töpselissä.

Autolla huonompi ellei ole kovin pitkä jatkoroikka.
 
Pakko tähän Tesla vs. T8 asiaan kommentoida, että ei kai kukaan nyt ole T8 volvoa ostamassa sähköautoksi, vaan hybridiksi, mikä se onkin? Joten ei ole kovin mielekästä verrata sen pelkän sähkön rangea Teslaan, joka on puhdas sähköauto...? T8 on bensa-auto jossa on hybridivoimalinja lisänä ja lyhyt pelkän sähkön kantama tilanteisiin joihin se on käyttökelpoinen. Tesla taas on puhdas sähköauto jonka ainoa voimanlähde on sähkö, joten potentiaalisen asiakkaan verratessa rangea vertaa se varmaan T8:n täyttä rangea Teslan rangeen.
 
Heh, just. No olkoot sitten niin. Se ei silti meinaa sitä että muut ajattelee noin joten ei tuo argumentti nyt vaan toimi.

Tottakai argumentti toimii, jos haluaa ajaa paikallisesti päästöttömästi.

Katselin pikaisesti noita mittoja, ja eihän nuo nyt ihan hirveästi eroa? Tesla on jotain 8cm pidempi, mutta toisaalta karvan kapeampi ja kymmenisen senttiä matalampi? En löytänyt oikein kuvaa jossa nuo olisi vierekkäin että noita olisi voinut "luonnossa" verrata. Kuvien perusteella x on sleekimpi ja xc tosiaan tuollainen kulmikkaampi möhkö.

X on marginaalisesti pidempi XC90:ä, mutta peilien kanssa tais olla 13cm leveämpi. Se kyllä tuntuu päivittäisessä käytössä.
 
Pakko tähän Tesla vs. T8 asiaan kommentoida, että ei kai kukaan nyt ole T8 volvoa ostamassa sähköautoksi, vaan hybridiksi, mikä se onkin? Joten ei ole kovin mielekästä verrata sen pelkän sähkön rangea Teslaan, joka on puhdas sähköauto...? T8 on bensa-auto jossa on hybridivoimalinja lisänä ja lyhyt pelkän sähkön kantama tilanteisiin joihin se on käyttökelpoinen. Tesla taas on puhdas sähköauto jonka ainoa voimanlähde on sähkö, joten potentiaalisen asiakkaan verratessa rangea vertaa se varmaan T8:n täyttä rangea Teslan rangeen.

Jos tarkoitus on ajaa sähköllä niin paljon kuin mahdollista. Toisaalta Volvo vs. Tesla ei nyt ole ihan maailman paras vertailukaksikko, tyypilliset ostajat on melko erilaisia keskenään. Luultavasti volvomiehiä kiinnostaa täyssähköisistä enemmän esim. i-Pace, EQC, e-tron. Teslamiehet on sitten omassa kultissaan jossa vaihtoehtoja ei ole.. ;)

Mutta jos tässä nyt tarvis T8-kaupoille lähteä niin aika todennäköisesti kuitenkin päätyisin EQC tai e-tron.
 
Eli sun tavoite on sama kuin minun, koska minäkin olen ostanut plugarin?

Näin se Diaz juuri tiesi kertoa.

Edit: jottei nyt taas menis "nollapostaukseksi" niin kerron mitä itsellä oli mielessä kun Amperan ostin. Halusin ajaa enimmäkseen sähköllä, koska muutaman kokeilun perusteella koin sähköisen voimalinjan olevan valovuosia mukavampi kuin silloisen automaatti-dieselini. Kuvittelin kuitenkin etten ehkä pärjäisi täyssähköllä, joten en uskaltanut hypätä suoraan sellaiseen. Toki sekin vaikutti että silloin käytettynä ei saanut kuin 24kWh Lefaa ja jotain i-Mievejä eikä kummankaan ulkoinen olemus tuntunut itseä viehättävän. Auto oli kyllä kalliimpi kuin millaisilla olin aiemmin ajanut, mutta huomasin pian senkin että hintaero kuittaantuu ajamalla aika pian, kun silloinen vuotuinen ajomääräni oli liki 40tkm. Amperan vei omistusaikanani keskimäärin 1.14 satasella bensaa, se verrattuna edellisen dieselin 6.5 litraan säästi jo sievoisen summan.

Huomasin kuitenkin pian että Amperan ~10kWh käytettävissä oleva akkukapasiteetti riittää jo varsin hyvin, ja laskeskelin sen kokemuksen perusteella että minulle riittäisi 20kWh akku pääsääntöisesti. Ei tullut mitään lapinreissujakaan tehtyä joten se ylimääräinen polttomoottori alkoi tuntua vaan turhalta painolastilta.
 
Viimeksi muokattu:
Kerron mitä itsellä oli mielessä kun Amperan ostin. Halusin ajaa enimmäkseen sähköllä, koska muutaman kokeilun perusteella koin sähköisen voimalinjan olevan valovuosia mukavampi kuin silloisen automaatti-dieselini. Kuvittelin kuitenkin etten ehkä pärjäisi täyssähköllä, joten en uskaltanut hypätä suoraan sellaiseen. Toki sekin vaikutti että silloin käytettynä ei saanut kuin 24kWh Lefaa ja jotain i-Mievejä eikä kummankaan ulkoinen olemus tuntunut itseä viehättävän. Auto oli kyllä kalliimpi kuin millaisilla olin aiemmin ajanut, mutta huomasin pian senkin että hintaero kuittaantuu ajamalla aika pian, kun silloinen vuotuinen ajomääräni oli liki 40tkm. Amperan vei omistusaikanani keskimäärin 1.14 satasella bensaa, se verrattuna edellisen dieselin 6.5 litraan säästi jo sievoisen summan.

Huomasin kuitenkin pian että Amperan ~10kWh käytettävissä oleva akkukapasiteetti riittää jo varsin hyvin, ja laskeskelin sen kokemuksen perusteella että minulle riittäisi 20kWh akku pääsääntöisesti. Ei tullut mitään lapinreissujakaan tehtyä joten se ylimääräinen polttomoottori alkoi tuntua vaan turhalta painolastilta.
Ei ole kauheasti tuota käytettyjen Nissan Leafien valikoimaa. Laskin että 12 vanhaa mallia ja 11 uutta. Nissan Leaf vaihtoautot

Käytettyjä Tesloja löytyy jopa 48kpl, eli isompi valikoima selvästi. Tesla vaihtoautot

Opel Amperaa 22kpl ja Chevrolet Volt 6kpl. Eli vanhaa Leafia parempi valikoima.
 
Mitsun uusi PHEV tilattu [x]

Kona olisi kyllä ollut mielenkiintoinen mutta autonvaihtotarve oli nyt..
 
Tähän edittiin kiteytyy juuri se mitä tarkoitin. Tuossa puhuttiin siitä että Teslan rangen kanssa saa vähän arpoa, kun taas plugarin kanssa ei tarvitse. Sä nokkelana käänsit sen niin että mutkun plugarissa sähkörange on 25 km ja jos se riittää niin eihän Teslallakaan tarvii arpoa. Tässä viestissä sitten taas rinnastat täyssähkön ja plugarin keskenään, koska ne on oikeastaan keskenään kilpailevia vaihtoehtoja tietyillä eroilla.

Ei siinä, mutta mitä oikeen kuvittelet saavuttavasi tolla sekoilulla?

Täyssähkö voi olla plugarin kanssa keskenään kilpaileva, toteutuksesta riippuen. Ampera esimerkiksi on ihan mainio "sähköauto". Sitten taas jos se plugari on lähinnä päästökikkailuja varten tehty himmeli, ja joskin ne voi olla sopivalla käytöllä edullisempia kuin vaikka vastaava diesel, niin en minä enää jaksa sellaisista olla kiinnostunut. Aika on jo ajanut niistä ohi. Kun kerran sen sähköisen voimalinjan voi tehdä kunnolla plugariinkin, niin en minä ainakaan näe mitään järkeä lähteä ostelemaan jotain NEDC-lasit päässä tehtyjä puolivillaisia kötöstelyjä. Varsinkin jos sen kötöstelyn hinnalla saa oikeitakin. YMMV.
 
Ei ole kauheasti tuota käytettyjen Nissan Leafien valikoimaa. Laskin että 12 vanhaa mallia ja 11 uutta. Nissan Leaf vaihtoautot

Käytettyjä Tesloja löytyy jopa 48kpl, eli isompi valikoima selvästi. Tesla vaihtoautot

Opel Amperaa 22kpl ja Chevrolet Volt 6kpl. Eli vanhaa Leafia parempi valikoima.

Amperoissa/Volteissa on hinnat kaiken lisäksi melkoisessa nosteessa. Ostin oman 10/2012 rekatun merkkiliikkeestä 30tkm ajettuna marraskuussa 2015, pyynti oli 27500e. Nyt se sama auto meni kaupan muutama viikko takaperin 80tkm ajettuna ja 23500e.

Mitsun uusi PHEV tilattu [x]

Kona olisi kyllä ollut mielenkiintoinen mutta autonvaihtotarve oli nyt..

Mitsun PHEV kuuluu mun mielestä kategoriaan "sähköisen voimalinjan voi tehdä kunnolla plugariinkin". Olen hiukan miettinyt tuota korvaamaan meidän nykyistä diesel-miehistönkuljetusajoneuvoa. Rouva ajelis sillä työmatkat sähköllä helposti. Reissua meillä tehdään autolla ehkä semmosen 4000km edestä vuodessa eli tuon verran tarvis bensaa poltella. Menisko niihin sitten luokkaa 600e per vuosi? Hintaero vaikka just siihen Model X:ään on semmoinen että ilmaisia superchargereita hyodyntäen saisi ajaa 100 vuotta ennen kuin se on kuitattu.. :)
(XC90:llä meillä ei pääsis arkiajoja 100% sähköllä, ehkä 50%, vastaavasti pitäisi hintaeron kuitatakseen ajella Model X:llä 5 vuotta...)
 
No en minä juuri sun valintoja kritisoinutkaan. "Auton pitää olla sellanen ettei vituta lähteä sillä töihin" oli omat kriteerit viimeksi.

En minä sitä kritiikkinä ottanutkaan. Omat kriteerit on samat. Amperalla oli hauska ajella, kun se akun riittävyys pelillisti työmatkat. Silloin oli 70 suuntaansa, oli hauska yrittää sähköenkkoja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom