Keskustelua hybridiautoista

Itselle tulossa tässä kuussa (ainakin luvattu) liisattu sähkö-Ioniq (ei ainakaan vielä ole laivassa tulossa, kun ei ole ilmoitusta tullut).
Tässä oma vastaus. Kyselin itse tänään auton tilannetta. Ja selvisi että auto on jo Hangossa, ensi viikolla selviää luovutuspäivä.:sclap:
 
Tässä oma vastaus. Kyselin itse tänään auton tilannetta. Ja selvisi että auto on jo Hangossa, ensi viikolla selviää luovutuspäivä.:sclap:

Kun saat kiesin alle, niin laitahan tänne fiiliksiä ja tietoa toimintamatkasta käytännössä.
 
Jos et ole jo liittynyt, niin Sähköautot - Nyt! ja Hyundai/Kia Sähköautoilijat voivat olla kiinnostavia ja hyödyllisiä ryhmiä Facebookissa.
Kiitos vinkistä. En ollut noita huomannut ja täytyy seurailla.
Tuonne Hyundai Kaista ajattelin rekisteröityä, kunhan saan alustanumeron selville.
Kun saat kiesin alle, niin laitahan tänne fiiliksiä ja tietoa toimintamatkasta käytännössä.
Täytyy jotain laittaa kun kerran pyydetään.:tup:

Olen itse seurannut tuota Moottori- lehden "Vuosi sähköautolla"- juttusarjaa. Siellä ovat todenneet toimintamatkan olevan 130km (-25°C) - 240km sekä moottoritie ajossa 150km. Myös sivutuuli herkyydestä ovat kertoneet (pehmeä jousitus). Luulen että nuo tulevat esille, mutta katsotaan.
 
Ensimmäinen oikeasti hieno sähköauto. Jännä pieni yksityiskohta, että tuon nimi on pelkkä e-tron. Mitenkä muut jatkossa tulevat e-tronit sitten nimetään...
 
Peukku Audille ettei ole lähtenyt liikaa kikkailemaan muotoilussa vain siksi, että se kulkee sähköllä. Äkkiseltään ei osaisi erottaa tuota muista Audeista, mikä on vaan hyvä. Myös kulkupuoli ja toimintamatka vaikuttavat ihan hyviltä.

Ihmettelin vaan, miksi siinä on vaihdeläpykät ratin yhteydessä? Säädetäänkö niillä moottorijarrutuksen määrää sitten? Näin taitaa olla ainakin Kiassa (vai oliko se Hyandaissa)?

Samaa kehua ei voi antaa bemarin uudelle konseptille sähköautosta. Näyttää suorastaan rumalta, varsinkin edestä. Ainoa mikä tuossa on mielenkiintoista on se, että väittävät sen tulevan 2021 ja että se olisi level 5 autonominen eli ei tarvitsisi kuskia lainkaan. Todella vaikea uskoa, että tuolla aikataululla tulisi autonominen ajaminen, vaikka testikäytössä kai bemarillakin se on.
The BMW Vision iNEXT in Full Detail
 
Hyissaatana tuo BMW Vision iNEXT ...

Audilla ja Jaguarilla kyllä komeimmat tuotteet näistä tähän asti julkistetuista. Jotenkin tuo akkuteknologia pistää kaikki samalle viivalle. Toivoin "isojen poikien" tuotteiden MB ja Audi erottuvan selvästi kantamansa puolesta, mutta nyt ollaan about samoilla viivoilla Teslan Model X:n. Nyt tavallaan ovat ja varmaan joutuvat kotvaksi tyytymään tuohon seurailijan asemaansa ja tuotantoa tullee rajoittamaan akkujen tuotantokapasiteetti, johon Tesla ainoana taitaa panostaa kovasti. Muut ostavat sitten Panasonicilta.
 
On kyllä ruma toi bmw, en oikein ymmärrä miksi sähköauton pitää näyttää ”sähköautolta”? Eikä vaan voisi tehdä ihan normaalin näköistä sähköautoa?
 
On kyllä ruma toi bmw, en oikein ymmärrä miksi sähköauton pitää näyttää ”sähköautolta”? Eikä vaan voisi tehdä ihan normaalin näköistä sähköautoa?
Toimittajat tekevät mieluummin lehtijuttuja jos on futuristisen näköinen härveli. ;)
 
Konseptin ja tuotantomallin hiuksenhienot erot... :vihellys:
 
Konseptin ja tuotantomallin hiuksenhienot erot... :vihellys:
Tällä kertaa jopa toivoo, että tuleva BMW:n sähkömalli ei ole yhtään konseptin näköinen :rofl: Yleensähän konseptit ovat hienopia kuin tuotantomallit, mutta nyt on paha enää rumentaa konseptista :D

Jännä tosiaan nähdä miten sähköautomarkkinat jakaantuvat tässä seuraavan 5 vuoden aikana. Pysyykö Tesla kärkikahinoissa vai menettääkö se osan hohdostaan muiden sähköautojen tullessa? Osa Teslan ratkaisuistahan ovat edelleen poikkeavia automaailmassa, kuten ilmaiset ominaisuuspäivitykset ilman, että autoa pitää viedä edes huoltoon.
 
Varmaan vähän sama efekti kuin iPhone kännyköissä. Jotkut pitää parempana, mutta samanlailla sitä tökkii Oneplussaa ja muita. Sitten on enää mieltymys kysymys mikä on kenenkin mielestä paras.

Enemmän odotan, että autonomisen auton ja sitä hyödyntävien "ubereitten" vallankumous on merkittävämpi. Itse sähköauto ei vielä kovin iso markkinamuutos ole. Tosin tähän ei taida 5 vuotta vielä riittää, mutta 10 vuotta on jo siihen riittävä.
 
Peukku Audille ettei ole lähtenyt liikaa kikkailemaan muotoilussa vain siksi, että se kulkee sähköllä. Äkkiseltään ei osaisi erottaa tuota muista Audeista, mikä on vaan hyvä. Myös kulkupuoli ja toimintamatka vaikuttavat ihan hyviltä.

Ihmettelin vaan, miksi siinä on vaihdeläpykät ratin yhteydessä? Säädetäänkö niillä moottorijarrutuksen määrää sitten? Näin taitaa olla ainakin Kiassa (vai oliko se Hyandaissa)?

...

Hyundailla ja Kialla on ainakin tuo moottorijarrutuksen määrän säätö rattiläpysköissä.

Omasta mielestä tuo Audi on myös hyvä, koska tuo ei eroa liikaa merkin muusta mallistosta. Ainakaan myynnin ei pitäisi jäädä sisustasta, ulkonäöstä, nelivedosta tai vetokoukun puutteesta kiinni. Toisaalta tuo on ilmeisesti myös hyvä sähköauto 22kW laturin, etutavaratilan ja 400km toimintamatkan ansiosta. Käytännöllinen lisä myös tuo mahdollisuus saada latausportti molemmille puolille autoa.
 
Ensimmäinen oikeasti hieno sähköauto. Jännä pieni yksityiskohta, että tuon nimi on pelkkä e-tron. Mitenkä muut jatkossa tulevat e-tronit sitten nimetään...

Nimeämisestä, olihan joskus sellanen vekotin kuin Audi quattro.
 
Peukku Audille ettei ole lähtenyt liikaa kikkailemaan muotoilussa vain siksi, että se kulkee sähköllä. Äkkiseltään ei osaisi erottaa tuota muista Audeista, mikä on vaan hyvä. Myös kulkupuoli ja toimintamatka vaikuttavat ihan hyviltä.

Ihmettelin vaan, miksi siinä on vaihdeläpykät ratin yhteydessä? Säädetäänkö niillä moottorijarrutuksen määrää sitten? Näin taitaa olla ainakin Kiassa (vai oliko se Hyandaissa)?

Samaa kehua ei voi antaa bemarin uudelle konseptille sähköautosta. Näyttää suorastaan rumalta, varsinkin edestä. Ainoa mikä tuossa on mielenkiintoista on se, että väittävät sen tulevan 2021 ja että se olisi level 5 autonominen eli ei tarvitsisi kuskia lainkaan. Todella vaikea uskoa, että tuolla aikataululla tulisi autonominen ajaminen, vaikka testikäytössä kai bemarillakin se on.
The BMW Vision iNEXT in Full Detail

mitä helv.. tuo keula :DD

14617438.jpg


pignose.jpg
 
Kia Niro Electricillä pääsee 500km noin 90km/h maantieajossa eli lähes yhtä pitkälle kuin Konalla.[/MEDIA]

Ainoa ongelma, että tuo(-kaan) ei vastaa todellisuutta. Kesällä nopeudet isompia ja talvella taas pakkanen, lämmitys ym. syö matkaa.

Luulisi myös, että "oikeilla" autoilla voitaisiin päästä selvästi parempiin tuloksiin kuin noilla katumaasturikammotuksilla. Etenkin suuremmissa nopeuksissahan ilmanvastus syö noissa tehokkuutta nopeasti verrattuna samankokoiseen "normimalliin". SUV:n paremmilla katteilla lienee vaan helpompi tehdä kilpailukykyinen sähköauto, minkä takia noita nyt tulee tarjolle. Suomessa tätä vielä tukee vahvasti vähänkään isompien polttomoottorien rangaistusvero, minkä takia sähkö-SUV:n hintalisä polttomoottoriseen on tapauksesta riippuen joko olematon tai jopa sähköä suosiva.
 
Sitä tehdään, mikä myy. Ja SUV myy, "autot" ei. Kuten Ford USA esimerkkinä osoittaa.
 
Sitä tehdään, mikä myy. Ja SUV myy, "autot" ei. Kuten Ford USA esimerkkinä osoittaa.

Kyllähän "autot" myy suurimman osan Euroopassa ja käsittääkseni Kiinassakin ihan hyvin. Mutta keskihinta ja kate katumaastureilla kovempi, niin helpompi laittaa kallista tekniikkaa sisään katteista vähän tinkimällä.
 
Missä mielessä? Kaikista kokoluokista on tullut SUV mallit. Ennen menestyksekkäät D-segmentin isommat sedanit on henkitoreissaan; Avensis lopetettiin, Accord aikaa sitten kuollut täältä, Mondeo kituu, Citroenilta odotellaan kuinka monetta vuotta C5 korvaajaa, 508 uudistui pienentymällä melkein C-segmenttiin, Talisman, Passat, Superb ja Mazda 6 ovat ainoita "ei premium" merkkejä, jotka koittavat pysyä elossa kategoriassa. Opelia ei enää kannata mainita...

Nissan on pirun hyvä esimerkki, koska tekee toista vuosikymmentä jo luokkansa parhaiten myyvää SUV:tä. Vajaa kakskymmentä vuotta sitten oli kaks kovaa; Almera ja Primera. Kumpikin lopetettiin myynnin heiketessä elinkaarensa päässä, keksittiin Quashqai.

Ei Fordin kokoinen putiikki lopettaisi henkilöauto (ei suv) tuotantoaan katumaasturien ja truck luokan (tälle ei ole oikein euroopassa määritelmää...) kulkineiden edestä ellei jälkimmäiset myisi ja tekisi varsinkin varusteltuna tehtaalle vahvaa tulosta.
Katsoo mitä tahansa valmistajaa, viimeinen vuosikymmen on muuttanut tuotelinjastoa rajusti. "Look_a_like 4x4" myy.
 
Kaikista kokoluokista on tullut SUV mallit. Ennen menestyksekkäät D-segmentin isommat sedanit on henkitoreissaan; Avensis lopetettiin, Accord aikaa sitten kuollut täältä, Mondeo kituu, Citroenilta odotellaan kuinka monetta vuotta C5 korvaajaa, 508 uudistui pienentymällä melkein C-segmenttiin, Talisman, Passat, Superb ja Mazda 6 ovat ainoita "ei premium" merkkejä, jotka koittavat pysyä elossa kategoriassa. Opelia ei enää kannata mainita.
Avensista saa vielä ostettua uutena. Mutta tuleva uusi Toyota Corolla farmari on saman kokoinen kuin Avensis ja Corollaan saa myös kaksi hybridi moottoria. Lisäksi tulee sitten isompi Camry.

Uusi Focus ja tuleva uusi Focus farmari on isontuneet ja itse epäilen että Ford Mondeo kyllä tullaan lopettamaan jossain vaiheessa turhana mallina. Vähän korkeampi Focus Active on tulossa ja Fiesta Active on nyt tullut myyntiin.

Luultavasti Passattia ja Superbia myydään vielä ihan hyvin, koska autot pitäisi olla suht hyviä. Tesla Model S sitten ainut 5-ovinen perus henkilöauto. Tosiaan Audin sähkis vaikuttaa oikein tyylikkäältä autolta. Luulisi vievän myyntiä Teslalta ainakin Suomessa. Paitsi Model S mallille ei suoraa kilpailijaa ole vieläkään.


Tesla Model 3 ja Nissan Leaf sekä Hyundai ioniq on kanssa tavallisia henkilöautoja. Ilmeisesti sitten joskus tuleva Kia Niro ev on pikkasen korkeampi. Samoin pienempi Hyundai Kona ev. Audille vaan sopii paremmin maasturi malli, koska sellaisiahan ne kaikki nykyisin on.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän "autot" myy suurimman osan Euroopassa ja käsittääkseni Kiinassakin ihan hyvin. Mutta keskihinta ja kate katumaastureilla kovempi, niin helpompi laittaa kallista tekniikkaa sisään katteista vähän tinkimällä.

Perinteistä porrasperää ei taideta myydä "hyvin" missään muualla kuin Venäjällä, Kiinassa ja muissa niitä vastaavissa maissa. Kaikissa ns. "länsimaissa" nimenomaan SUV:t ja crossoverit sun muut korkeakoppaiset "lifestyle"-autot on nouseva trendi joka syö noiden perinteisen mallisten autojen myyntiä hyvin kovalla kädellä. Suurin osa lopusta myynnistä on sitten etenkin C-segmentissä pystyperäisiä hatchbackeja. Vaikka nekin toki on "tavallisia autoja" niin trendi osoittaa etenkin sedanin olevan tänä päivänä aika heikoissa kantimissa. Suomessa noille perinteisille sedaneille kannattajakuntansa löytyy, vaikkakin täällä (ja ilmeisesti myös Ruotsissa) iso osa myynnistä on C/D segmenteissä farmarikorisia, mitkä taas ei muualla maailmassa nauti läheskään samanlaista kansansuosiota kuin täällä.

Jenkkien markkina poikkeaa muusta maailmasta radikaalisti siinä, että niiden myydyimmät automallit on ihan järkyttävän kokoisia avolavoja, mitkä taas muualla maailmassa on lähinnä työkaluja rajatulle käyttäjäkunnalle. Jenkkien "light-duty trucks" yläsegmentti joka sisältää pick-upit, SUV:t, maasturit, cross-overit ja vanit on myynniltään noin 2 kertaa suurempi kuin "cars" yläsegmentti joka sisältää perinteiset autot. Näistä ensin mainittu kasvaa kovaa tahtia ja jälkimmäinen tippuu kovaa tahtia. Esimerkiksi Ford ennakoi, että 2020 mennessä automyynnistä on vain ~10% tuolla perinteisten autojen segmentissä ja sen näkee myös niiden tekemistä päätöksistä, kuten Focuksen, Fiestan, Tauruksen ja Fusionin (jenkkien Mondeo) valmistamisen lopettamisesta seuraavan muutaman vuoden aikajänteellä. Jenkkien päätökset luonnollisesti heijastuu varmaan Eurooppaankiin jollain aikavälillä, jos Focuksen ja Mondeon päivittäminen lopetetaan niin tuskin niistä uusia malleja tännekään pitkään tulee.

Talisman, Passat, Superb ja Mazda 6 ovat ainoita "ei premium" merkkejä, jotka koittavat pysyä elossa kategoriassa. Opelia ei enää kannata mainita...

Eihän se Opel enää mainitsemisen arvoinen varmaan ole tuossa seurassa, koska Insignian uusi malli alkaa olemaan jo premiumien tasolla laadussa ja tuntumassa ;)
Mutta ihan tosissaan, Insigniaa myytiin viime vuonna yksinään enemmän kuin Talismania ja Mazda 6:tta yhteensä... Passat nyt on omilla lukemillaan, mutta Insignia oli Superbia viime vuonna 9k autoa jäljessä (72k vs. 81k) ja noita kahta muuta 40-50k autoa edellä. Insignian tämän vuoden myynnit on tammi-heinäkuussa olleet 47k autoa, mikä on 12k enemmän kuin vuotta aiemmin samana ajankohtana, eli ainakaan myyntilukujen perusteella sun päätelmä ei vaikuta pitävän ihan paikkaansa.

upload_2018-9-20_9-24-39.png

Passat, Insignia, Superb, Mazda 6, Talisman
 
Insignian tulevaisuus on yks iso kysymysmerkki, koska PSA:lla ei ole tällä hetkellä tuotetta kategoriassa. Jos uudesta C5:stä tehdään uusi Insignia, (tai uusi malli) nykymuodossaan sen päivät ovat luetut. PSA ei jatkokehitä mitään Opelin alustoja, eikä tekniikkaa näillä näkymin.
 
Ei ole tullut tuota uutta 2018 Insigniaa koeajettua. Hieno auto. Ilmeisesti aika kallis valmistaa. Tosiaan kun nyt Opel on Peugeot/Citroenin omistuksessa, niin jatkoa ei tule tuolle Insigniallekaan. Huhuja taisi olla että Mondeollekaan ei tule jatkoa? Täysin uusi Focus farkku taas on vasta tulossa myyntin ihan pian, eli se on tuore malli. Luultavasti myy riittävän hyvin ja malli saisi vielä jatkoa.

Uusi Peugeot 508 on tulossa, mutta en yhtään tiedä tehdäänkö siitä myös Citroenia ja Opelia? Ja tuo uusi 508 oli kait pienempi kooltaan. Vanha 508 näyttikin jo aika massiiviselta.


Uusi Citroen C5 näyttää tulevan 2019.
Citroën esittelee: uusi C5 Aircrossin SUV
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa ongelma, että tuo(-kaan) ei vastaa todellisuutta. Kesällä nopeudet isompia ja talvella taas pakkanen, lämmitys ym. syö matkaa.

Luulisi myös, että "oikeilla" autoilla voitaisiin päästä selvästi parempiin tuloksiin kuin noilla katumaasturikammotuksilla. Etenkin suuremmissa nopeuksissahan ilmanvastus syö noissa tehokkuutta nopeasti verrattuna samankokoiseen "normimalliin". SUV:n paremmilla katteilla lienee vaan helpompi tehdä kilpailukykyinen sähköauto, minkä takia noita nyt tulee tarjolle. Suomessa tätä vielä tukee vahvasti vähänkään isompien polttomoottorien rangaistusvero, minkä takia sähkö-SUV:n hintalisä polttomoottoriseen on tapauksesta riippuen joko olematon tai jopa sähköä suosiva.

Tuo vastaa todellisuutta videon tilanteessa. Tietenkin kulutus muuttuu erilaisessa tilanteessa, mutta sehän on normaalia. Joillain matkoilla nopeudet ovat suurempia ja joillain pienempiä.

SUV:t myyvät joten niitä tehdään ja lisäksi akkujen sijoittelu taitaa olla helpompaa korkeampaan autoon. Hyundai Ioniq on normaali auto ja sillä pääsee pienellä akulla yllättävän pitkälle kun kulutus on saatu pieneksi.
 
En sinänsä ihmettele että sedan ei myy. Onhan se aika epäkäytännöllinen auto. Toki monet ostaa auton fiilispohjalta, mutta jos ajattelee käytännöllisyyttä niin joku farmari tai tommonen golfin muotoinen auto on huomattavati parempi, tai aiankin tavaraa mahtuu kyytiin ihan eri tavalla ja paljon monen muotoisempaa tavaraa. Jostain pikkuautostakin kun kaataa takapenkit niin saa todella tilavan isoillekkin tavaroille, mutta jos on perus sedan niin sinne ei saa kyytiin oikein mitään vaikka olisi isokin tavaratila kun ne luukut on monesti niin pieniä.
 
Sedanit on eläkeläisille ja itäeurooppalaisille.
Nuorisollakin näkyy olevan paljon farkku Audeja. Tai vaikka Passat farkkuja. Ja sedanit on lähinnä pikkasen vanhempia Corolla ja Avensis malleja. Näyttää olevan lujaa tekoa, kun ei ole vielä fin kilpiäkään.
 
Itse ainakin todennut farkkuauton vaan hyvin toimivaksi sekalaiseen käyttöön. Mahtuu kyytiin ne kerran vuodessa haettavat ikean kalusteetkin eikä tarvitse mitään lainailla kärryjä tai autoja tutuilta.

E: Tuo Audi e-tron on kyllä muuten harvinaisen silmään istuva uutuus :drool:
 
Kia Niro EV Achieves 301 Miles of Range in Testing
Onhan toi niro kovaluu tehokkuudessa kun 64kwh akulla WLTP 484km :eek: Taajaama ajossa jopa yli 600km!

Ihan paska, kyllä autolla pitää päästä lappiin ja takaisin samalla hinaten vähintään helvetin isoa asuntovaunua. Ja tämä tietysti - 25 asteen pakkasessa.

Vielä on jokunen vuosi tarvetta farkulle ipanoiden vuoksi, mutta sen jälkeen vaihdan sähköautoon. Tai jos tulee joku inhimillisen hintainen farkku tarjolle ennen sitä, niin saattaapa mennä ostoslistalle.
 
Itse itselle sedaneista ja erityisesti sportbackeistä (kuten esim. Audi A5, Arteon, jne.) tulee sitä kiinnostavampia, mitä enemmän liikenteessä on korkeita SUV-autoja.
 
Uusien autojen ostajien keski-ikä taitaa olla luokkaa 53v, joten en yhtään ihmettele että crossoverit ja SUV:t menevät kaupaksi kun korkeammalla olevaan penkkiin on helpompi istua.

Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50-vuotias
Tämähän se suurin syy suosioon taitaa olla. Kaksi työkaveriani ovat jo elämän ehtoopuolella, eikä kummallakaan ole ikävä perinteistä korimallia. Muistavat sen aika hyvin etenkin silloin, kun könyävät mun Mazda 6:n penkkiin ja pois. Onhan se vaivalloisen oloista, etenkin jos on katukivetys vieressä.
Onpa korkeudesta muillekin etua. Tämän tietää jokainen, joka köyttää istuimiin päivittäin muksun tai kaksi.
 
Näkyvyys on toinen SUVin valtti. Korkeammalla istuessa hahmottaa ympärillä olevan liikenteen ja esteet paremmin, mikä on kaupunkiajossa erittäin positiivinen asia. Lisäksi niissä on usein melko isot ja korkeat ikkunat sekä isot peilit.
 
Entäs sitte kun kaikki ympärillä on suveja? Aletaan ostelemaan RAM/F-series/Silverado? Korotussarjalla. :shifty:
 
Kulutus tuossa RAV4 hybridissä taitaa olla aika liki aikaisemman RAV4 ei-hybridin.. ei houkuttele siltä osin. Muuten pätevän oloinen ja todennäköisesti vähävikainen.
 
Kulutus tuossa RAV4 hybridissä taitaa olla aika liki aikaisemman RAV4 ei-hybridin.. ei houkuttele siltä osin. Muuten pätevän oloinen ja todennäköisesti vähävikainen.
RAV4 esitteestä yhdistetty kulutus:
2.5 hybrid 6.3-6.8 l/100km
2.0 automaatti 8.5-8.7

Kiihtyvyys 0-100km/h 8.3s vs 10.7s hybridin hyväksi.

Eli ainakin kaupungissa huomattavasti pienempi kulutus olisi ja on selvästi tehokkaampi myös. On kait tuo hybrid fiksuin hankinta, jos 2 vuoden ikäistä tai uudempaa etsii. Hybrid on myös halvin, jos pelkkä etuveto riittää. Myös autoverossa säästää noin 6400€ hybridillä.
 
Itse itselle sedaneista ja erityisesti sportbackeistä (kuten esim. Audi A5, Arteon, jne.) tulee sitä kiinnostavampia, mitä enemmän liikenteessä on korkeita SUV-autoja.

A5 Sportback jne sedanmaiset luukkuperät onkin ainakin omissa kirjoissa vielä ihan ok ja voisin itsellenikin sellaisen korimallin ostaa. Sedanin postiluukku on vaan jotenkin niin epäkäytännöllinen. On siinä toki se hyvä puoli ettei matkatavarat ole samassa tilassa matkustajien kanssa, toisaalta frunk on keksitty.
 
Eilen rekisteröitiin ja otettiin käyttöön uusi sähkö-Ioniq. @Sähköautoileva motoristi

Auto oli tilauksessa lähes päivälleen 5kk. Valkoinen väri oli yksi nopeimmin saatavista (Style-versio), siksi nyt sellainen (joka on ensimmäinen valkoinen auto itsellä):
uc

Autossa oli luovutushetkellä mittarissa 19km.
uc

Nyt on ajettu reilut 120km. Ensitunnelmia: sähäkästi sähköllä, sport- asetus on hyvä. :tup: Alusta on tuntunut ihan mukavalta näin alkuun. Motarilla rengasmelu on hieman edellistä autoa vaimeampaa (Civic 225x45R17).

Eilen illalla oli myös vaikeuksia saada auto latautumaan. Kiinteä asema ei aloittanut latausta (type2). Eikä pistorasiasta siirrettävä laturikaan heti aloittanut latausta, vasta muutaman kaapelin irroituksen ja uudellen kytkennän jälkeen yhteys alkoi toimia ja lataus alkoi (6A).

Tänään vaihtelin autossa olevaa lautausvirran asetusta maximium -> reduced ja yhteys löytyi heti ja lataus alkoi. Latausvirta (Garon latausaseman virtamittarilta näytti 7A). Huima "nousu".:) Kun max virta siinä on tilanteen mukaan 16A. No, vaihdoin takaisin reduced -> maximium, lataus jatkui ongelmitta ja auton näytti arvioiduksi latausajaksi reilut 2h. Garon mittari näytti edelleen virraksi 7A. Seuraavaksi vaihdoin autosta siirrettävän latausaseman arvoa minimium -> maximium. Se auttoi ja latausvirta on nyt n. 16A (L1).

Ihmettelen vain miksi siirrettävän latausaseman arvo autossa vaikuttaa myös kiinteän latausaseman latausvirtaan:
uc

Täytyy kokeilla nyt vielä tarvittaessa noita auton latausvirta-asetuksia.

Yritin auton luovutuksen yhteydessä kysellä myyjältä juuri noiden asetusten oikeita arvoja (käyttöohjekirjan mukaan valitaan latauskaapelin mukaan) eikä hän osannut oikein sanoa mitään. Auton mukana ei tule mitään suomenkielistä manuaalia, vain ruotsiksi ja monikielinen ohuempi kirja. Netistä Hyundai kaista- palvelusta saa rekisteröityneet suomenkieliset perus & navi- oppaat.

Autoverkkokaupan myyjä kertoi myös että, sähkö-Konan suomen hinnoittelu pitäisi selvitä ensi kuussa. Sekä ensin suomeen tulee 17kpl autoja, jotka menee esittely- ja lehdistöautoiksi. Seuraavassa erässä "myytävät".
 
Viimeksi muokattu:
Ihan paska, kyllä autolla pitää päästä lappiin ja takaisin samalla hinaten vähintään helvetin isoa asuntovaunua. Ja tämä tietysti - 25 asteen pakkasessa.
Ainoa syy sille, miksi sähköautoissa kytätään yhdellä latauksella päästävää matkaa, on latauksen armoton hitaus. Ei toimintamatkalla olisi mitään väliä, jos seuraavan pätkän saisi aloitettua minuuteissa tuntien sijaan. Itse asiassa sillä ei ole nytkään mitään väliä, koska mikään matka ei ole riittävän pitkä latausaikaan nähden.
 
Jos toimintamatka on riittäväm suuri, että se kattaa jotakuinkin kaikki päivittäiset tarpeet, niin auton voi ladata yöllä ja aina kun se on pihassa. Sanot, että mikään matka ei ole riittävä? Ajatko 24/7 vai mitä tarkoitat?
 
Ihan paska, kyllä autolla pitää päästä lappiin ja takaisin samalla hinaten vähintään helvetin isoa asuntovaunua. Ja tämä tietysti - 25 asteen pakkasessa.

Hienointa autoilussa on automatkailu ja siihen nyt vain kuuluu välillä pitkiä siirtymiä. Jos WLTP on 480 km, niin paljonko autolla ajaa tavanomaista keskieurooppalaista moottoritieajoa jollain 130-140 km/h marssivauhdilla?
 
Jos toimintamatka on riittäväm suuri, että se kattaa jotakuinkin kaikki päivittäiset tarpeet, niin auton voi ladata yöllä ja aina kun se on pihassa. Sanot, että mikään matka ei ole riittävä? Ajatko 24/7 vai mitä tarkoitat?

Tarkoittaa varmaan sitä että jos minä nyt haluaisin jostain syystä yhtäkkiä lähteä täältä idästä ajamaan Tampereelle moikkaamaan kaveria vaikkapa niin varmaan ennen Tamperetta haluaisin pitää tauon ja ladata akut täyteen koska Tampereella minulla ei välttämättä olisi paikkaa ladata sitä (siis kaverin pihassa). Jos/kun tuohon matkalle ilmestyy latauspisteitä niin en minä jaksa tuhlata puoltatuntia-tuntia siihen että akku on täynnä. Jos akku olisi täynnä viidessä minuutissa tai maksimissaan kymmenessä niin ei tuntuisi missään.

Eli mennään bensalla vielä. Seuraavaksi ehkä lataushybridi sitten parin vuoden päästä jossei ihmeitä tapahdu tekniikassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 355
Viestejä
4 592 954
Jäsenet
75 624
Uusin jäsen
Hurm0s

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom