Keskustelua hybridiautoista

Tossa noi lukemat eli näissä Webasto mukana. Tankkauksien perusteella ajotietokone näyttää 0.1-0.2l/100km liian vähän.

46D08D84-818E-476D-A3D0-8D74083F54DD.jpeg B4338445-2F23-4A1C-9820-1A6050F75436.jpeg
 
Minulla on ollut nyt n.8000km alla Auris Touring Sport Hybrid 2013 ja keskikulutus on liikkunut 4.7-4.9 välillä kun ottaa huomioon auton oman kulutusmittarin virheen ( 0.2l/100km). Varmasti tippuisi tuosta vähäsen jos vaihtaisi nuo Premium mallin vakio vanteet ja kumit (225/45/17) vähä pienempiin. Itsellä matkat koostuu pääasiassa reiteistä joissa ajetaan 40 - 100km alueilla. 80-100km alueita on varmaankin noin 50-70% ajoista. Talvella varmaankin kulutus nousee tuosta 1 litralla ainakin.
Tyytyväinen olen kyllä ollut. Edellinen Toyota verso 2.0 D4D motilla kulutti 5.8-6l/100km. Onhan se tietty hieman isompi auto, mutta näillä ajoilla tuo hybridi kyllä tulee edullisemmaksi. Seuraava auto on kyllä varmasti vähintään hybridi tai plugari.
 
Nyt tuli Niroon takaisinkutsukampanja liittyen sähköisen ajomoottorin ja polttomoottorin välisen kytkimen käyttölaitteeseen (käytännössä siis ilmeisesti hydraulipumppuun, joka laittaa kytkimen irti ja kiinni). Uskoisin, että tässä on se vika mikä aiheuttaa ajoittaista värinää ja nykimistä kiihdytyksissä. Kaksi kertaa ollut tuosta nykimisestä huollossa ja eivät ole vikaa löytäneet (toisella kerralla kehtasivat nyhtää vianetsinnästä 70 euroa vaikka eivät vikaa löytäneet). Jos tällä korjaantuu niin vaadin kyllä tuon 70€ takaisin.
 
Miks mulla tulee muskista mielee vesa keskinen ? Kumpiki änkyttää ja vaihtaa juttua lennosta eri asiaan ?
 
Aika työläs varmasti tuo moottorin avaaminen. Kelasin videota ja jotain pölyä näytti olevan vähän moottorin sisällä?
 
Mutta onhan toi nyt hieno!

Tosin asiakasryhmä ei varmasti ole sama kuin Teslalla yms.
 
Löytyykö netistä sivua jossa voisi verrata parin auton käyttökuluja kaikkinensa (vakuutukset arvonaleniminen bensa huollot) eli mietinnässä pikkuturbo 1.4-1.6 tai hybridi esim prius /(+).
 
Ostan sähköauton kun tulee malli jossa 2kpl moottoria suoraan pyöriin rakennettuna, ja toimii tietysti laturina ja tehoja 2x70 heppaa. Ajomatka pitää olla 700 kilometriä. Veikkaan että tulee 5 vuoden kuluttua.
 
Ostan sähköauton kun tulee malli jossa 2kpl moottoria suoraan pyöriin rakennettuna, ja toimii tietysti laturina ja tehoja 2x70 heppaa. Ajomatka pitää olla 700 kilometriä. Veikkaan että tulee 5 vuoden kuluttua.
Kovasti tässä odotellaan toyotan sähkistä, 2020 lupailtu. Uskoisin että siellä lähdetää tavismallilla liikkeelle eikä ökyluokalla, lexus merkki toiminee paremmin siihen.
 
Itse uskon, että vasta 30-luvulla on tekniikka, hinnat ja korimallit niin validilla tasolla, että voit vapaasti valita vaikka Meganessa bensa, diesel, kaasu ja sähkö voimanlähteenä.

Nytkin toki osa ihmisistä pärjää sähköautolla, mutta ne on rajoittuneita kummajaisia kuten Hyundai Ionic. eGolf on normi hatchback, mutta missä farmari?
 
Itse uskon kyllä selvästi nopeampaan muutokseen. 2020-2022 iso osa uusista autoista on jo vähintään kevythybridejä ja puhtaiden polttomoottoriautojen määrä vähenee. Vuonna 2022-2024 sähköautoissa on jo erittäin laaja valinnanvara. 2025 varmaan jokainen myytävä auto on vähintään hybridi.
 
Vuonna 2022-2024 sähköautoissa on jo erittäin laaja valinnanvara.
En oikein itsekään usko tuohon. Reilu 3 vuotta ja pitäisi olla ainakin farmari saatavilla. Se nyt voi onnistuakin, mutta muuten luultavasti aika marginaalista. Ainakin latauspaikkoja täytyisi saada talojen pihoihin ja lisäksi sähköautojen hinnat paljon halvemmiksi, eli halvempi akku.
 
Ostan sähköauton kun tulee malli jossa 2kpl moottoria suoraan pyöriin rakennettuna, ja toimii tietysti laturina ja tehoja 2x70 heppaa. Ajomatka pitää olla 700 kilometriä. Veikkaan että tulee 5 vuoden kuluttua.
Miksi ne moottorit pitää olla suoraan pyörässä? Tuollainen napamoottori on ideana kyllä kiehtova, mutta epäkäytännöllinen todellisuudessa.
 
Miksi ne moottorit pitää olla suoraan pyörässä? Tuollainen napamoottori on ideana kyllä kiehtova, mutta epäkäytännöllinen todellisuudessa.
Joku tällainen olisi varmaan ihan kiva

Ei ole ainakaan mitään erillisiä vetoakseleita tms. mutta en sitten muuten osaa sanoa onko tämä nyt jotenkin merkittävästi parempi todellisuudessa kun perus moottori ja vetoakselit?
 
Joku tällainen olisi varmaan ihan kiva

Ei ole ainakaan mitään erillisiä vetoakseleita tms. mutta en sitten muuten osaa sanoa onko tämä nyt jotenkin merkittävästi parempi todellisuudessa kun perus moottori ja vetoakselit?


Onhan tuossa hyvääkin, mutta jousittamaton massa siinä kasvaa aika paljon. Epätasaisella tiellä huono.

Kyllä ne ihan syystä laitetaan sinne korin puolelle ja sieltä vetoakseli pyörään.

Tollaisessa joutuu käytännössä laittamaan korkeamman profiilin renkaan ja sitten auto on taas vetelä.
 
Tuon jousittamattoman massan lisääntymisen lisäksi osa tuosta saavutetusta lisätilasta renkaiden välissä joudutaan kuitenkin uhraamaan tekemällä tuolle moottorille ylimääräistä tilaa, joka lienee kuitenkin se tärkein syy yrittää tunkea ne moottorit sinne pyörän napaan.

Yksi käytännön ongelma on myös se että sähkökaapelit joudutaan vietämään roikkumaan pyöränkoteloihin, sen sijaan että ne olisi kiinteästi asennettuna auton rakenteissa.

Mun mielestä teknisesti parempi ratkoisu olisi jo siirtää tuo täsmälleen sama moottorivaihteistopaketti 10cm keskemmälle ja kiinnittää se kortiin ja siirtää voima pyörään lyhyellä vetarilla. Toisaalta tuon koko sähkömoottori vaihteistopaketin voisi suunnitella myös huomattavasti matalammaksi jos käytettäisiin koko alustan leveys hyödyksi renkaiden välissä.

Lopulta kysymys on siitä miksi se moottori pitäisi saada sinne pyörän napaan? Vetoakselista eroonpääsy ei mielestäni ole mikään järkevä peruste sille, ei nivelöity vetoakseli ole mikään ongelmallinen osa, kuin ehkä jossain erikoiskäytössä, trukissa tms laitteessa jossa tarvitaan todella suurta kääntökulmaa vetävältä pyörältä.
 
Joo ja ainakin tuossa videon tapauksessa tuo moottori on aika huonossa paikkaa ajatellen suomen talvea, joten parempi lienee että moottori on paremmin suojattu loskalta ja lialta ja sitten vaan lyhyt vetari pyörään. No en ole mikään automies niin en tiedä mitä tuo renkaassa oleva moottori sitten tuo parempaa kuin keskimoottori +vetarit.
 
Tuon jousittamattoman massan lisääntymisen lisäksi osa tuosta saavutetusta lisätilasta renkaiden välissä joudutaan kuitenkin uhraamaan tekemällä tuolle moottorille ylimääräistä tilaa, joka lienee kuitenkin se tärkein syy yrittää tunkea ne moottorit sinne pyörän napaan.

Yksi käytännön ongelma on myös se että sähkökaapelit joudutaan vietämään roikkumaan pyöränkoteloihin, sen sijaan että ne olisi kiinteästi asennettuna auton rakenteissa.

Mun mielestä teknisesti parempi ratkoisu olisi jo siirtää tuo täsmälleen sama moottorivaihteistopaketti 10cm keskemmälle ja kiinnittää se kortiin ja siirtää voima pyörään lyhyellä vetarilla. Toisaalta tuon koko sähkömoottori vaihteistopaketin voisi suunnitella myös huomattavasti matalammaksi jos käytettäisiin koko alustan leveys hyödyksi renkaiden välissä.

Lopulta kysymys on siitä miksi se moottori pitäisi saada sinne pyörän napaan? Vetoakselista eroonpääsy ei mielestäni ole mikään järkevä peruste sille, ei nivelöity vetoakseli ole mikään ongelmallinen osa, kuin ehkä jossain erikoiskäytössä, trukissa tms laitteessa jossa tarvitaan todella suurta kääntökulmaa vetävältä pyörältä.


10cm sisäänpäin tekisi vetarille jo suurta kulmamuutosta joustoissa. Siis jos nyt oikein tartun tuohon siirron pituuteen.

Jos se moottori pitää olla renkaassa, niin tekisivät sellaisen vanteen, jossa on moottori sisällä. Vaikka planeettavaihdetta ympärille.
Toki rengasliike voisi olla ihmeissään ja kanttariosumat tulisivat kalliiksi.

Eli ei tosta nyt saa millään hyvää :D
 
Onhan näitä in-wheel toteutuksia useampiakin kehitteillä. Eikä ihan pöllö ajatus useisiinkin tarpeisiin. Esim. Elaphe tuossa videossa talvitestissä ja näkyy toimivan. Ei taida keskiverto tuulipuku-kansalaisen kauppakassissa olla sillä jousittamoman painon lisääntymiselläkään enää mitään merkitystä.

Esim S400 40 kW moottorit 40 kWh Leafin takarenkaille. 17,6 kg/kappale ja 80 kW lisää tehoa ja neliveto.
Tai sitten johonkin kauppakippoon joka nurkalle tuollaiset. 160 kW riittäisi aika rivakkaan mummon kauppareissuun ja sitten sen kopan saisi ajatella aikalailla uusiksi, kun moottorit olisi renkaissa ja akkukin levynä pohjassa, tai miten nyt sitten haluaisikaan olevan.

Toisaalta esim. Offroadereihin saisi varmasti myös aivan uudenlaisia ulottuvuuksia neljällä vesitiiviillä in-wheel -moottorilla.

Myös useissa raskaamman kaluston toteutuksissa ei ole mitään merkitystä jousittamattomalla painolla. Ihan perustraktori neljällä M1100 moottorilla tuottaisi 4400 Nm väännön ja 360 kW ja traktorikin voisi olla vaikka kuinka funktionaalinen rakenteeltaan ja muodoiltaan eri käyttötarkoituksiin.

Mutta siis juu, ei tuo nyt mikään itseisarvo voi olla, laittaa moottoreita in-wheel.

Motors – Elaphe in-wheel electric motors

 
Viimeksi muokattu:
Olin pari viikkoa Uudessa Seelannissa, etelä saarella pienemmässä kaupungissa. Siellä näky todella paljon Leafeja liikenteessä :) Niitä vanhempia malleja.
 
Suomalaiset valittavat, että ei voi ajaa autolla työkseen jos ei ole vähintään 100kWh akkua ja virolaiset ajavat ammatikseen 24kWh leaffilla...

Lahden pohjoispuolella vähän kermaperseistä porukkaa ehkä?
 
Riippuu ajoprofiilista ja paikkakunnasta. Omassa kaupungissani on vain kaksi normaalia latauspistettä, ei pikalaturia. Jos ajelee päivän, lataus 60% vaikkapa ja tulee tilanne, että pitäis lähteä kauaksi niin...

- Jos reitillä on pikalaturi, jees.
- Jos aikataulu antaa myöten ~15min pysäyksen ja pikalaturi ei ole varattu.

Vielä turhan monta "jos" tilannetta pienen paikkakunnan autoilijalle, isossa kaupungissa ei niinkään. Ajan myötä varmasti täälläkin.
 
En muista oliko tähän aiemmin tullut mustaa valkoisella jostain suunnalta, mutta nyt AutoBildin jutun mukaan uusi Corolla on tulossa Suomeen sekä 1.8/122hp että 2.0/180hp hybridiversioina :tup:

Aika kiinnostava peli kyllä, mitoissa alkaa olemaan Avensiksen luokassa ja 2.0 hybridi vaikuttaisi todella pätevältä voimalinjalta. Pitääkin harkita jos tuossa olisi seuraava perheauto kun Astra jää vanhaksi. Siihen tosin voi mennä aikaa vielä :D
 
En muista oliko tähän aiemmin tullut mustaa valkoisella jostain suunnalta, mutta nyt AutoBildin jutun mukaan uusi Corolla on tulossa Suomeen sekä 1.8/122hp että 2.0/180hp hybridiversioina :tup:

Aika kiinnostava peli kyllä, mitoissa alkaa olemaan Avensiksen luokassa ja 2.0 hybridi vaikuttaisi todella pätevältä voimalinjalta. Pitääkin harkita jos tuossa olisi seuraava perheauto kun Astra jää vanhaksi. Siihen tosin voi mennä aikaa vielä :D
Tuossa uudessa Corollassa on kyllä ainesta myyntihitiksi. Saa nähdä, millaista on hinnoittelu.
 
Tulevassa Corolla farmarissa on sama akseliväli kuin Avensiksessa, eli 270 senttiä. Ja Avensis poistuu myynnistä. Ilmeisesti muissa Corolloissa on vähän lyhyempi akseliväli. Jutun mukaan 6 senttiä lyhyempi.

Varmasti myy aika paljon, kun korvaa Auriksen, vanhan Corollan ja Avensiksen.
 
Camryyn suuri(n) osa siirtyy ellei farmari ole pakko. Se on kuitenkin hybridinä edullinen ominaisuuksiin nähden.
 
Sitten on tietysti se puoli, että jos siitä tulee kovin kallis niin osa Corolla/Auris koko- ja hintaluokan autoa hakevista voi mennä muun merkin asiakkaiksi. Toisaalta taas jos siitä tulee "edullinen", niin sillä on mahdollisuus saada myös todella paljon uusia asiakkaita. Isot tilat ja vähän kuluttava hybridi on aika houkutteleva yhdistelmä kitsaille suomalaisille (kuten mulle) :)
 
Camryyn suuri(n) osa siirtyy ellei farmari ole pakko. Se on kuitenkin hybridinä edullinen ominaisuuksiin nähden.
Jep. Avensis sedan on helppo vaihtaa Camryyn ja jos tarvitsee isomman peräluukun, niin Corolla farmari. Corolla varmaan silti vähän halvempi. Pikkuautojen luokassa sitten Yaris hybrid, joka onkin aika pieni.
 
Corolla vaikuttaa mielenkiintoiselta. Reilun vuoden päästä on rahoitus katkolla, joten täytyy seurata mitä Toyota tuo markkinoille. Ei ole Toiskut vielä säväyttäneet, mutta tuossa on potentiaalia. Tuleekohan plug-in hybridinä :geek:
 
Björn Nyland testaa Kia Niro Electriciä viikon verran ja julkaisi jo ensimmäisen videon

 
Reilu 307 t ajettu 2003 Rellu Megane oli varsin vähävikainen. Elokuun lopulla ilmastoinnin kompura tuli matkansa päähän ja ei pitänyt painetta. Laakeri äänsi ja vuoti. Ehkä ilman tuota vaivaa, jota ei pystynyt ohittamaan ilman remonttia, Rellu olisi ollut käytössä vuoden vielä ainakin. Nyt meni paaliin ja Hyundai Ioniq plugari on autoni nro 10.
 
Mercedes-Benz B sähkömersu? Kellään kokemuksia ja mielipiteitä mersun täyssähköistä? Vanha rakas Kia vuotaa verta ja vaihtoehtoista kulkuvoimaa käyttävä ajoneuvo hakusessa.
 
Mercedes-Benz B sähkömersu? Kellään kokemuksia ja mielipiteitä mersun täyssähköistä? Vanha rakas Kia vuotaa verta ja vaihtoehtoista kulkuvoimaa käyttävä ajoneuvo hakusessa.

Jos käyttötarkoitus on ajella rangen rajoissa ja kotona mahis ladata kolmivaiheella niin aivan mahtava auto. Mutta reissun päällä sitä on sitten tosi hidasta ladata. Kuluttaa paljon, kiihtyy tosi hyvin.

Tutulla oli tuommoinen, kesällä range kaupungissa max 200km, maantiellä 150, motari ehkä 110-120km.

Lämmitys on vastuksella eli talvella rangen saat melkein jakaa nuo lukemat kahdella..
 
Jos käyttötarkoitus on ajella rangen rajoissa ja kotona mahis ladata kolmivaiheella niin aivan mahtava auto. Mutta reissun päällä sitä on sitten tosi hidasta ladata. Kuluttaa paljon, kiihtyy tosi hyvin.
Samaa minäkin päättelin. Bensa-auto säilyy rinnalla jos pitää lappiin lähteä. Kotona lataaminen on vähän niin ja näin. Pitäisi varastosta vetää normaalilla pistokkeella ja roikalla sähköt. Lämpötolpasta ei saa ottaa kun naapurit joutuisi maksamaan. Onko tuo kolmivaihelataus kuinka tärkeä?
 
Samaa minäkin päättelin. Bensa-auto säilyy rinnalla jos pitää lappiin lähteä. Kotona lataaminen on vähän niin ja näin. Pitäisi varastosta vetää normaalilla pistokkeella ja roikalla sähköt. Lämpötolpasta ei saa ottaa kun naapurit joutuisi maksamaan. Onko tuo kolmivaihelataus kuinka tärkeä?

No jos se auto kotona saa yön yli sähköä niin ei se sitten juurikaan. Sukosta jos 10 ampeerilla otat niin se tekee 23kWh kymmenen tunnin ajalla miinus häviöt.

Julkisista type2-pömpeleistä tuota saa ladattua 11kW teholla ja sama onnistuu kotonakin jos siis omistaa siihen soveltuvan latauslaitteen. Eli kauppareissuilla saa kivasti ladattua.
 
Kia Niro Electricillä pääsee 500km noin 90km/h maantieajossa eli lähes yhtä pitkälle kuin Konalla.

 
Kia Niro Electricillä pääsee 500km noin 90km/h maantieajossa eli lähes yhtä pitkälle kuin Konalla.
Tuolla Koreassa on "pikkuisen" reilummin noita latausasemia rivissä :tup:, Suomessa yleensä vain 1-2 paikkaa.:tdown:

Ei ole kyllä vieläkään mitään tietoa koska sähkö Kona tai Niro tulee Suomeen edes myyntiin... ehkä ensi vuonna saatavilla.
 
Ei ole kyllä vieläkään mitään tietoa koska sähkö Kona tai Niro tulee Suomeen edes myyntiin... ehkä ensi vuonna saatavilla.
Hyundai Kona ev:n hintoja odotan tulevan joulukuussa tai aiemmin. Kia Nirosta taas ei ole mitään kuulunut. 2019 varmaan saa ainakin tuota pienempää Kona mallia.

Kona ev:
Jätä yhteystietosi niin lähetämme lisätietoja toimitusaikatauluista, hinnoista, värimalleista jne. heti kun tietoja on saatavilla.
 
Hyundai Kona ev:n hintoja odotan tulevan joulukuussa tai aiemmin. Kia Nirosta taas ei ole mitään kuulunut. 2019 varmaan saa ainakin tuota pienempää Kona mallia.
Kona ev:
Keväällä kyselin ja Hyundai Finlandilla oli ennakkotietona, että saatavuus & hinnoittelu selviäisi toukokuussa...
(Norjaan on kuulemma jo pystytty tilaaman n. 8000kpl sähkökonaa, taisi olla myös Briteissä jo myynnissä).
Arvelinkin, että helposti saattaa venyä...
Itselle tulossa tässä kuussa (ainakin luvattu) liisattu sähkö-Ioniq (ei ainakaan vielä ole laivassa tulossa, kun ei ole ilmoitusta tullut).
 
Perheen kakkosauto menossa vaihtoon sähköautojen odotettuja saatavuuksia vilkuillessa taitaa jäädä sähköauto väliin tällä kierroksella. Saksasta saisi Ampera-E:n toki noudettua vähän ajettuna tai lokakuun toimituksella, mutta ei ehkä niin suuri himo sähköautoiluun ole.
 
Perheen kakkosauto menossa vaihtoon sähköautojen odotettuja saatavuuksia vilkuillessa taitaa jäädä sähköauto väliin tällä kierroksella. Saksasta saisi Ampera-E:n toki noudettua vähän ajettuna tai lokakuun toimituksella, mutta ei ehkä niin suuri himo sähköautoiluun ole.

Uutta tai vähän ajettua siis katselette? Millaista ajoa teidän kakkosautolle tulee?
 
Uutta tai vähän ajettua siis katselette? Millaista ajoa teidän kakkosautolle tulee?
Ajoahan ei tule paljoa. ~10 000 km pääasiassa kaupungissa ja tuolla max. lenkki on n. 400 km. Sinänsä, varmaan penniäkään ei "oikeasti" kannattaisi laittaa tuohon kiinni, mutta mihinpä autoiluun sitä kannattaisi muutenkaan :P

Tuohon on ostettu aina uudehko alle 100 tkm ajettu tuote.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 356
Viestejä
4 593 087
Jäsenet
75 625
Uusin jäsen
KanScout

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom