Keskustelua hybridiautoista

Käytännössä noiden pienitehoisten autojen kulutus lähtee suurempien edelle vasta kun se tehonpuute alkaa laskea keskinopeutta.

En tiedä voisiko sellaista oikein henkilöautolla edes saada aikaan, mutta kuorma-autoissa tuo on havaittu. Kun tehoa on niin vähän että mäet joudutaan nousemaan pienillä vaihteilla, ja kokoajan taistellen, lähtee kulutus nousuun. Tuon tiedettä en oikein tiedä, mahdollisesti se tehon puute saa kuskin piiskaamaan moottoria jatkuvasti siellä huipputehon alueella poissa taloudelliselta kierrosalueelta, samoin kuin esim vaihteiston häviöt kasvavat mitä pienemmällä vaihteella ajetaan.

Henkilöautoissa tuota ei oikein pysty koittamaan, ainakaan laillisesti tieliikenteessä, kun laki ei salli niin isoja peräkärrymassoja mitkä vastaisivat edes tehokkaimpien kuorkkien teho-paino suhdetta.

Tuohon hyötysuhteen putoamiseen ns. ”talla pohjassa” on useita syitä. Yksi isoin lienee ihan virtaushäviöt (kone tarvitsee enemmän ilmaa tuottaakseen enemmän tehoa). Tehokkaammassa mallissa on siksi järeämpi imusarja...

Yleensä maksimiteho (ja -vääntö) saavutetaan kohdassa, jossa nuo virtaushäviöt on jo merkittäviä. Tuo ”volkkarin” kuvaaja kertoo tämän aika hyvin: hyötysuhdemaksimi on melko laajalla kierrosalueella tuossa noin 2/3 kaasulla. (Ja, noin 200 km/h nopeuden yläpuolella kulutus luultavasti siten hieman putoaisi isommalla koneella.)

Sen sijaan pelkkä pienemmälle vaihteelle pudottamaan joutuminen ei tuossa koneessa vielä ihan hirvittävästi maksa menovettä. (Toki tämä tulee vastaan vain kiihdyttäessä, tai todella isolla ylikuormalla. Ja, tuolla laittomalla kuormalla optimivaihde näyttäisi olevan 80 vauhdissa vitonen eikä normaalin ajon mukainen 6...)
 
Sinällään pienemmälle vaihtaminen ei muuta tarvittavaa tehoa kovin paljoa. Väännön tarpeeseen se vaikuttaa. Se nopeuden sweetspot on myös erissä nopeudessa eri välityksien kanssa. Nyt kun puhuttu yhdestä nopeudesta missä olisi isoimmalla vaihteella vaikka niitä on joka vaihteelle. Eli noita operating lineja on joka vaihteelle olemassa jos vaihteita on.

Jep. Tehon tarve pysyy pitkälti vakiona. (Vaihdelaatikon häviöt eivät oleellisesti kasva pienemmillä vaihteilla, ja ne ovat muutenkin hyvin pieni osa systeemin häviöistä.)

Tästä vakiokokoisesta tehon tarpeesta johtuen se isompi vaihde on yleensä paremmalla hyötysuhteella. Sillä kun tarvitaan enemmän vääntöä, jolloin tehollinen sylinterikeskipaine kasvaa ja siten myös hyötysuhde (henkilöautojen moottorien ollessa käytännössä aina reilusti ideaalisen hyötysuhteen täytön alapuolella).

Mutta, jos koneesta revittäisiin paljon tehoa irti, niin tulee vastaan se piste, missä isoimmalla vaihteella täytyy mennä ”liian” korkeisiin paineisiin. Tuossa alueessa se isompi vaihde (ja sitä kautta kierrosluku) olisikin taloudellisempi. Ts. se aja isoimmalla vaihteella -nyrkkisääntö ei ole aina ehdoton totuus, vaan nyrkkisääntö. (Toki, se pätee lähes aina, joten... sitä kannattaa noudattaa jos keppiä tykkää huitoa.)
 
Olisi kiikarissa noin 100 tkm ajettu hybridi hintaluokasta 10 t€+-2t. Toyota lienee varmin valinta? Kuinka paljon ajettuna kannattaa ostaa jos paljon halvemmalla saa? Mites Tojojen huollot? Olikos Prius-Auris-Yaris-akselilla jokin kone ketjulla?
 
Olisi kiikarissa noin 100 tkm ajettu hybridi hintaluokasta 10 t€+-2t. Toyota lienee varmin valinta? Kuinka paljon ajettuna kannattaa ostaa jos paljon halvemmalla saa? Mites Tojojen huollot? Olikos Prius-Auris-Yaris-akselilla jokin kone ketjulla?
Priuksissa ja Auriksissa samat koneet, ketjulla ovat. Kejulla myös Yariksen pienempi kone.
Toyotalla 10v/350tkm akkutakuu(ei tuoduissa autoissa), joten jos ei vanhaa osta niin ei tarvitse tuota miettiä, mutta eipä ne akutkaan enää tänä päivänä taida niin kalliita oll, varmaan puhutaan 2000-3000€(muualla maailmassa n.$2000 tienoilla).

Vanhaa Toyotan hybridiä ostaessa vinkkinä voisin antaa; motonetistä 20€ bluetooth obd2 lukija ja android kännykkään storesta ilmainen Hybrid Assistance softa. Tuolla softalla voi logikkaa akun moduleiden jännitteitä ja lopuksi saa raportin esim paljonko on jännite erot. Jatkuvat yli 0,5v-1v erot on jo huonoa.

Priuksen/Auriksen koneissa alkaa menemään EGR jäähdytin/järjestelmä tukkoon 200-300tkm kulmilla, se kannattaa puhdistuttaa/uusia, Tukkeutuessaan alkaa kansipahvi palamaan(priuschatissa paljon keskustelua tästä).
Ketjuongelmia ei ole ollut näissä.
150-200tkm tienoilla kannattaa ”vaihdelaatikon” öljytkin vaihdatuttaa, vaikka Toyota niitä mieltääkin ”lifetime” öljyiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiikarissa noin 100 tkm ajettu hybridi hintaluokasta 10 t€+-2t. Toyota lienee varmin valinta? Kuinka paljon ajettuna kannattaa ostaa jos paljon halvemmalla saa? Mites Tojojen huollot? Olikos Prius-Auris-Yaris-akselilla jokin kone ketjulla?
186tkm ajettu näyttää maksavan 6900€.
Myydään Toyota hybridiautot - Nettiauto
Tuossa on vaihteiston öljyt vaihdettu 180tkm kohdalla.

59tkm ajettu olisi 10 800€.
Myydään Toyota hybridiautot - Nettiauto

Enemmän ajettu on noin 4000€ halvempi, joka alkaa olla jo aika iso summa. Ehkä fiksumpaa ostaa halvempi vaihtoehto? Jos siis tuon akun kunnonkin saa suht helposti tutkittua.
 
Priuksissa ja Auriksissa samat koneet, ketjulla ovat. Kejulla myös Yariksen pienempi kone.
Toyotalla 10v/350tkm akkutakuu(ei tuoduissa autoissa), joten jos ei vanhaa osta niin ei tarvitse tuota miettiä, mutta eipä ne akutkaan enää tänä päivänä taida niin kalliita oll, varmaan puhutaan 2000-3000€(muualla maailmassa n.$2000 tienoilla).

Vanhaa Toyotan hybridiä ostaessa vinkkinä voisin antaa; motonetistä 20€ bluetooth obd2 lukija ja android kännykkään storesta ilmainen Hybrid Assistance softa. Tuolla softalla voi logikkaa akun moduleiden jännitteitä ja lopuksi saa raportin esim paljonko on jännite erot. Jatkuvat yli 0,5v-1v erot on jo huonoa.

Priuksen/Auriksen koneissa alkaa menemään EGR jäähdytin/järjestelmä tukkoon 200-300tkm kulmilla, se kannattaa puhdistuttaa/uusia, Tukkeutuessaan alkaa kansipahvi palamaan(priuschatissa paljon keskustelua tästä).
Ketjuongelmia ei ole ollut näissä.
150-200tkm tienoilla kannattaa ”vaihdelaatikon” öljytkin vaihdatuttaa, vaikka Toyota niitä mieltääkin ”lifetime” öljyiksi.

Kiitos paljon vastauksesta. Pitää tuota softaa kokeilla jo löytyvän palikan kanssa, jos jotakin autoa menen koeajamaan lähiaikoina. Omilla kilsoilla tuohon 200 tkm:iin menee pari kolme vuotta vaikka 150 tkm ajettuun päätyisi.
 
Oma kokemus käytetyn Yaris hybridin hausta että ainakin Kamux myy muita halvemmalla ja ne sitten olikin tuotuja. Ei kaksia renkaita, penkinlämmitys puuttuu. Ehkä muutenkin eroa esim löytyykö kaikista sähkövastus lämmityslaitteesta? Ja tuo akkutakuu 10v/350 tkm taitaa tosiaan kuulua vain Toyota Finlandin maahantuomiin.
 
Ja tosiaan akku takuu on voimassa aina yhden vuoden / 15tkm kerrallaan(sinne 10v/350tkm saakka) kun auto on käynyt Toyotalla "Hybrid Health Check" testissä, erikseen tämä testi maksaa mutta perus huoltojen yhteydessä maksuton.
Siitä saa paperitodistuksen mukaan.
Käytettyä Toyotan Hybridiä ostaessa on hyvä varmistaa, että akkutakuu on voimassa ja tuo Health check paperi sen osoittaa. Se kun voi olla poissa vaikka auto olisi 4v vanha ja ajettu 20tkm. Joku jos säästelee esim 7v auton kanssa ja vaihdattaa öljyt jossain pikkupajalla ja ei käytä autoaan Health checkissä niin ei siinä silloin tosiaan akku takuukaan ole voimassa ennen kuin se on taas käytetty tuossa testissä.

Hybridiakkuturva - Toyota hybridiakun kuntotarkastus.
 
Joku jos säästelee esim 7v auton kanssa ja vaihdattaa öljyt jossain pikkupajalla ja ei käytä autoaan Health checkissä niin ei siinä silloin tosiaan akku takuukaan ole voimassa ennen kuin se on taas käytetty tuossa testissä.

Mutta se takuu on tosiaan taas voimassa sen jälkeen jos testi läpäisty.
 
Moi,

25000km (10kk aikana) on nyt V90 T8 (421hv Polestar) mittarissa ja keskikulutus on noin 5.5l/100km. Nyt viimeisimmällä tankilla on ajettu 1100km ja keskikulutus on ollut 2.4l/100km, kun ei ole 2 viikon aikana tarvinnut ajaa yli 100km matkoja. Tuossa 5.5l/100km on mukana talvella Webastossa poltetut polttoaineet ja välillä tulee ajettua aika raskaalla jalalla ja valoista lähdettyä lappu lattiassa tai moottoritiellä tulee välillä reilun parin markan polkasuja. Sähköä menee noin 30 EUR/kk kotona ja muut lataukset sitten muualla. Sopii ainakin itselleni loistavasti, kun latausmahdollisuus on kotona sekä monessa muussa paikassa, jossa liikun päivittäin. Ilman latauksia keskikulutus olisi arvioni mukaan 8-10l/100km omalla ajoprofiililla, kun sitä pedaalia tulee välillä painettua. Eli ilman latauksia ei mitään jakoa Toyotan itselaataaville kulutusoptimoiduille hydrideille.
 
Moi,
Nyt viimeisimmällä tankilla on ajettu 1100km ja keskikulutus on ollut 2.4l/100km, kun ei ole 2 viikon aikana tarvinnut ajaa yli 100km matkoja.

Aika kivasti menee Volvo. Passat GTE:llä ajettu tankillisella 3015km ja keskikulutus on ollut 1.6l/100km sähköä on mennyt 12,9kWh/100km. Viimeksi tankattu 2.7.2018 :D
 
Tossa noi lukemat eli näissä Webasto mukana. Tankkauksien perusteella ajotietokone näyttää 0.1-0.2l/100km liian vähän.

46D08D84-818E-476D-A3D0-8D74083F54DD.jpeg B4338445-2F23-4A1C-9820-1A6050F75436.jpeg
 
Mulla nyt viikkoa vajaa vuosi Auris Touring Sport Hybrid 2014 ajossa. 22tkm tullut sen mittariin lisää vuodessa ja fueliolla logitettu tankkauksista kulutukset. Omilla ajoilla vuoden keskikulutus 5,66l/100km.
Kuten aiemmin mainittu, niin lyhyttä ajoa tulee aika paljon sekaan mikä myrkyttää tuota keskikulutusta aika hyvin.

Tavoite oli pudottaa keskikulutusta 2 litralla kun vaihdoin bensa 2.0 CVT Avensis farkun tuohon ja näyttäähän se täyttyneen. Avensiksella oli keskikulutus fueliossa 7,7l/100km. Siinä lukemassa ei tosin ollut koko vuotta ja edellinen syksy ja osa talvesta puuttui, joten olis voinut kai olla enemmänkin.

Jossain vaiheessa kirjottelin, että vuosi kun tulee niin laitan niin tässäpä nämä.
 
Minulla on ollut nyt n.8000km alla Auris Touring Sport Hybrid 2013 ja keskikulutus on liikkunut 4.7-4.9 välillä kun ottaa huomioon auton oman kulutusmittarin virheen ( 0.2l/100km). Varmasti tippuisi tuosta vähäsen jos vaihtaisi nuo Premium mallin vakio vanteet ja kumit (225/45/17) vähä pienempiin. Itsellä matkat koostuu pääasiassa reiteistä joissa ajetaan 40 - 100km alueilla. 80-100km alueita on varmaankin noin 50-70% ajoista. Talvella varmaankin kulutus nousee tuosta 1 litralla ainakin.
Tyytyväinen olen kyllä ollut. Edellinen Toyota verso 2.0 D4D motilla kulutti 5.8-6l/100km. Onhan se tietty hieman isompi auto, mutta näillä ajoilla tuo hybridi kyllä tulee edullisemmaksi. Seuraava auto on kyllä varmasti vähintään hybridi tai plugari.
 
Nyt tuli Niroon takaisinkutsukampanja liittyen sähköisen ajomoottorin ja polttomoottorin välisen kytkimen käyttölaitteeseen (käytännössä siis ilmeisesti hydraulipumppuun, joka laittaa kytkimen irti ja kiinni). Uskoisin, että tässä on se vika mikä aiheuttaa ajoittaista värinää ja nykimistä kiihdytyksissä. Kaksi kertaa ollut tuosta nykimisestä huollossa ja eivät ole vikaa löytäneet (toisella kerralla kehtasivat nyhtää vianetsinnästä 70 euroa vaikka eivät vikaa löytäneet). Jos tällä korjaantuu niin vaadin kyllä tuon 70€ takaisin.
 
Miks mulla tulee muskista mielee vesa keskinen ? Kumpiki änkyttää ja vaihtaa juttua lennosta eri asiaan ?
 
Aika työläs varmasti tuo moottorin avaaminen. Kelasin videota ja jotain pölyä näytti olevan vähän moottorin sisällä?
 
Mutta onhan toi nyt hieno!

Tosin asiakasryhmä ei varmasti ole sama kuin Teslalla yms.
 
Löytyykö netistä sivua jossa voisi verrata parin auton käyttökuluja kaikkinensa (vakuutukset arvonaleniminen bensa huollot) eli mietinnässä pikkuturbo 1.4-1.6 tai hybridi esim prius /(+).
 
Ostan sähköauton kun tulee malli jossa 2kpl moottoria suoraan pyöriin rakennettuna, ja toimii tietysti laturina ja tehoja 2x70 heppaa. Ajomatka pitää olla 700 kilometriä. Veikkaan että tulee 5 vuoden kuluttua.
 
Ostan sähköauton kun tulee malli jossa 2kpl moottoria suoraan pyöriin rakennettuna, ja toimii tietysti laturina ja tehoja 2x70 heppaa. Ajomatka pitää olla 700 kilometriä. Veikkaan että tulee 5 vuoden kuluttua.
Kovasti tässä odotellaan toyotan sähkistä, 2020 lupailtu. Uskoisin että siellä lähdetää tavismallilla liikkeelle eikä ökyluokalla, lexus merkki toiminee paremmin siihen.
 
Itse uskon, että vasta 30-luvulla on tekniikka, hinnat ja korimallit niin validilla tasolla, että voit vapaasti valita vaikka Meganessa bensa, diesel, kaasu ja sähkö voimanlähteenä.

Nytkin toki osa ihmisistä pärjää sähköautolla, mutta ne on rajoittuneita kummajaisia kuten Hyundai Ionic. eGolf on normi hatchback, mutta missä farmari?
 
Itse uskon kyllä selvästi nopeampaan muutokseen. 2020-2022 iso osa uusista autoista on jo vähintään kevythybridejä ja puhtaiden polttomoottoriautojen määrä vähenee. Vuonna 2022-2024 sähköautoissa on jo erittäin laaja valinnanvara. 2025 varmaan jokainen myytävä auto on vähintään hybridi.
 
Vuonna 2022-2024 sähköautoissa on jo erittäin laaja valinnanvara.
En oikein itsekään usko tuohon. Reilu 3 vuotta ja pitäisi olla ainakin farmari saatavilla. Se nyt voi onnistuakin, mutta muuten luultavasti aika marginaalista. Ainakin latauspaikkoja täytyisi saada talojen pihoihin ja lisäksi sähköautojen hinnat paljon halvemmiksi, eli halvempi akku.
 
Ostan sähköauton kun tulee malli jossa 2kpl moottoria suoraan pyöriin rakennettuna, ja toimii tietysti laturina ja tehoja 2x70 heppaa. Ajomatka pitää olla 700 kilometriä. Veikkaan että tulee 5 vuoden kuluttua.
Miksi ne moottorit pitää olla suoraan pyörässä? Tuollainen napamoottori on ideana kyllä kiehtova, mutta epäkäytännöllinen todellisuudessa.
 
Miksi ne moottorit pitää olla suoraan pyörässä? Tuollainen napamoottori on ideana kyllä kiehtova, mutta epäkäytännöllinen todellisuudessa.
Joku tällainen olisi varmaan ihan kiva

Ei ole ainakaan mitään erillisiä vetoakseleita tms. mutta en sitten muuten osaa sanoa onko tämä nyt jotenkin merkittävästi parempi todellisuudessa kun perus moottori ja vetoakselit?
 
Joku tällainen olisi varmaan ihan kiva

Ei ole ainakaan mitään erillisiä vetoakseleita tms. mutta en sitten muuten osaa sanoa onko tämä nyt jotenkin merkittävästi parempi todellisuudessa kun perus moottori ja vetoakselit?


Onhan tuossa hyvääkin, mutta jousittamaton massa siinä kasvaa aika paljon. Epätasaisella tiellä huono.

Kyllä ne ihan syystä laitetaan sinne korin puolelle ja sieltä vetoakseli pyörään.

Tollaisessa joutuu käytännössä laittamaan korkeamman profiilin renkaan ja sitten auto on taas vetelä.
 
Tuon jousittamattoman massan lisääntymisen lisäksi osa tuosta saavutetusta lisätilasta renkaiden välissä joudutaan kuitenkin uhraamaan tekemällä tuolle moottorille ylimääräistä tilaa, joka lienee kuitenkin se tärkein syy yrittää tunkea ne moottorit sinne pyörän napaan.

Yksi käytännön ongelma on myös se että sähkökaapelit joudutaan vietämään roikkumaan pyöränkoteloihin, sen sijaan että ne olisi kiinteästi asennettuna auton rakenteissa.

Mun mielestä teknisesti parempi ratkoisu olisi jo siirtää tuo täsmälleen sama moottorivaihteistopaketti 10cm keskemmälle ja kiinnittää se kortiin ja siirtää voima pyörään lyhyellä vetarilla. Toisaalta tuon koko sähkömoottori vaihteistopaketin voisi suunnitella myös huomattavasti matalammaksi jos käytettäisiin koko alustan leveys hyödyksi renkaiden välissä.

Lopulta kysymys on siitä miksi se moottori pitäisi saada sinne pyörän napaan? Vetoakselista eroonpääsy ei mielestäni ole mikään järkevä peruste sille, ei nivelöity vetoakseli ole mikään ongelmallinen osa, kuin ehkä jossain erikoiskäytössä, trukissa tms laitteessa jossa tarvitaan todella suurta kääntökulmaa vetävältä pyörältä.
 
Joo ja ainakin tuossa videon tapauksessa tuo moottori on aika huonossa paikkaa ajatellen suomen talvea, joten parempi lienee että moottori on paremmin suojattu loskalta ja lialta ja sitten vaan lyhyt vetari pyörään. No en ole mikään automies niin en tiedä mitä tuo renkaassa oleva moottori sitten tuo parempaa kuin keskimoottori +vetarit.
 
Tuon jousittamattoman massan lisääntymisen lisäksi osa tuosta saavutetusta lisätilasta renkaiden välissä joudutaan kuitenkin uhraamaan tekemällä tuolle moottorille ylimääräistä tilaa, joka lienee kuitenkin se tärkein syy yrittää tunkea ne moottorit sinne pyörän napaan.

Yksi käytännön ongelma on myös se että sähkökaapelit joudutaan vietämään roikkumaan pyöränkoteloihin, sen sijaan että ne olisi kiinteästi asennettuna auton rakenteissa.

Mun mielestä teknisesti parempi ratkoisu olisi jo siirtää tuo täsmälleen sama moottorivaihteistopaketti 10cm keskemmälle ja kiinnittää se kortiin ja siirtää voima pyörään lyhyellä vetarilla. Toisaalta tuon koko sähkömoottori vaihteistopaketin voisi suunnitella myös huomattavasti matalammaksi jos käytettäisiin koko alustan leveys hyödyksi renkaiden välissä.

Lopulta kysymys on siitä miksi se moottori pitäisi saada sinne pyörän napaan? Vetoakselista eroonpääsy ei mielestäni ole mikään järkevä peruste sille, ei nivelöity vetoakseli ole mikään ongelmallinen osa, kuin ehkä jossain erikoiskäytössä, trukissa tms laitteessa jossa tarvitaan todella suurta kääntökulmaa vetävältä pyörältä.


10cm sisäänpäin tekisi vetarille jo suurta kulmamuutosta joustoissa. Siis jos nyt oikein tartun tuohon siirron pituuteen.

Jos se moottori pitää olla renkaassa, niin tekisivät sellaisen vanteen, jossa on moottori sisällä. Vaikka planeettavaihdetta ympärille.
Toki rengasliike voisi olla ihmeissään ja kanttariosumat tulisivat kalliiksi.

Eli ei tosta nyt saa millään hyvää :D
 
Onhan näitä in-wheel toteutuksia useampiakin kehitteillä. Eikä ihan pöllö ajatus useisiinkin tarpeisiin. Esim. Elaphe tuossa videossa talvitestissä ja näkyy toimivan. Ei taida keskiverto tuulipuku-kansalaisen kauppakassissa olla sillä jousittamoman painon lisääntymiselläkään enää mitään merkitystä.

Esim S400 40 kW moottorit 40 kWh Leafin takarenkaille. 17,6 kg/kappale ja 80 kW lisää tehoa ja neliveto.
Tai sitten johonkin kauppakippoon joka nurkalle tuollaiset. 160 kW riittäisi aika rivakkaan mummon kauppareissuun ja sitten sen kopan saisi ajatella aikalailla uusiksi, kun moottorit olisi renkaissa ja akkukin levynä pohjassa, tai miten nyt sitten haluaisikaan olevan.

Toisaalta esim. Offroadereihin saisi varmasti myös aivan uudenlaisia ulottuvuuksia neljällä vesitiiviillä in-wheel -moottorilla.

Myös useissa raskaamman kaluston toteutuksissa ei ole mitään merkitystä jousittamattomalla painolla. Ihan perustraktori neljällä M1100 moottorilla tuottaisi 4400 Nm väännön ja 360 kW ja traktorikin voisi olla vaikka kuinka funktionaalinen rakenteeltaan ja muodoiltaan eri käyttötarkoituksiin.

Mutta siis juu, ei tuo nyt mikään itseisarvo voi olla, laittaa moottoreita in-wheel.

Motors – Elaphe in-wheel electric motors

 
Viimeksi muokattu:
Olin pari viikkoa Uudessa Seelannissa, etelä saarella pienemmässä kaupungissa. Siellä näky todella paljon Leafeja liikenteessä :) Niitä vanhempia malleja.
 
Suomalaiset valittavat, että ei voi ajaa autolla työkseen jos ei ole vähintään 100kWh akkua ja virolaiset ajavat ammatikseen 24kWh leaffilla...

Lahden pohjoispuolella vähän kermaperseistä porukkaa ehkä?
 
Riippuu ajoprofiilista ja paikkakunnasta. Omassa kaupungissani on vain kaksi normaalia latauspistettä, ei pikalaturia. Jos ajelee päivän, lataus 60% vaikkapa ja tulee tilanne, että pitäis lähteä kauaksi niin...

- Jos reitillä on pikalaturi, jees.
- Jos aikataulu antaa myöten ~15min pysäyksen ja pikalaturi ei ole varattu.

Vielä turhan monta "jos" tilannetta pienen paikkakunnan autoilijalle, isossa kaupungissa ei niinkään. Ajan myötä varmasti täälläkin.
 
En muista oliko tähän aiemmin tullut mustaa valkoisella jostain suunnalta, mutta nyt AutoBildin jutun mukaan uusi Corolla on tulossa Suomeen sekä 1.8/122hp että 2.0/180hp hybridiversioina :tup:

Aika kiinnostava peli kyllä, mitoissa alkaa olemaan Avensiksen luokassa ja 2.0 hybridi vaikuttaisi todella pätevältä voimalinjalta. Pitääkin harkita jos tuossa olisi seuraava perheauto kun Astra jää vanhaksi. Siihen tosin voi mennä aikaa vielä :D
 
En muista oliko tähän aiemmin tullut mustaa valkoisella jostain suunnalta, mutta nyt AutoBildin jutun mukaan uusi Corolla on tulossa Suomeen sekä 1.8/122hp että 2.0/180hp hybridiversioina :tup:

Aika kiinnostava peli kyllä, mitoissa alkaa olemaan Avensiksen luokassa ja 2.0 hybridi vaikuttaisi todella pätevältä voimalinjalta. Pitääkin harkita jos tuossa olisi seuraava perheauto kun Astra jää vanhaksi. Siihen tosin voi mennä aikaa vielä :D
Tuossa uudessa Corollassa on kyllä ainesta myyntihitiksi. Saa nähdä, millaista on hinnoittelu.
 
Tulevassa Corolla farmarissa on sama akseliväli kuin Avensiksessa, eli 270 senttiä. Ja Avensis poistuu myynnistä. Ilmeisesti muissa Corolloissa on vähän lyhyempi akseliväli. Jutun mukaan 6 senttiä lyhyempi.

Varmasti myy aika paljon, kun korvaa Auriksen, vanhan Corollan ja Avensiksen.
 
Camryyn suuri(n) osa siirtyy ellei farmari ole pakko. Se on kuitenkin hybridinä edullinen ominaisuuksiin nähden.
 
Sitten on tietysti se puoli, että jos siitä tulee kovin kallis niin osa Corolla/Auris koko- ja hintaluokan autoa hakevista voi mennä muun merkin asiakkaiksi. Toisaalta taas jos siitä tulee "edullinen", niin sillä on mahdollisuus saada myös todella paljon uusia asiakkaita. Isot tilat ja vähän kuluttava hybridi on aika houkutteleva yhdistelmä kitsaille suomalaisille (kuten mulle) :)
 
Camryyn suuri(n) osa siirtyy ellei farmari ole pakko. Se on kuitenkin hybridinä edullinen ominaisuuksiin nähden.
Jep. Avensis sedan on helppo vaihtaa Camryyn ja jos tarvitsee isomman peräluukun, niin Corolla farmari. Corolla varmaan silti vähän halvempi. Pikkuautojen luokassa sitten Yaris hybrid, joka onkin aika pieni.
 
Corolla vaikuttaa mielenkiintoiselta. Reilun vuoden päästä on rahoitus katkolla, joten täytyy seurata mitä Toyota tuo markkinoille. Ei ole Toiskut vielä säväyttäneet, mutta tuossa on potentiaalia. Tuleekohan plug-in hybridinä :geek:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom