- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 035
Käytännössä noiden pienitehoisten autojen kulutus lähtee suurempien edelle vasta kun se tehonpuute alkaa laskea keskinopeutta.
En tiedä voisiko sellaista oikein henkilöautolla edes saada aikaan, mutta kuorma-autoissa tuo on havaittu. Kun tehoa on niin vähän että mäet joudutaan nousemaan pienillä vaihteilla, ja kokoajan taistellen, lähtee kulutus nousuun. Tuon tiedettä en oikein tiedä, mahdollisesti se tehon puute saa kuskin piiskaamaan moottoria jatkuvasti siellä huipputehon alueella poissa taloudelliselta kierrosalueelta, samoin kuin esim vaihteiston häviöt kasvavat mitä pienemmällä vaihteella ajetaan.
Henkilöautoissa tuota ei oikein pysty koittamaan, ainakaan laillisesti tieliikenteessä, kun laki ei salli niin isoja peräkärrymassoja mitkä vastaisivat edes tehokkaimpien kuorkkien teho-paino suhdetta.
Tuohon hyötysuhteen putoamiseen ns. ”talla pohjassa” on useita syitä. Yksi isoin lienee ihan virtaushäviöt (kone tarvitsee enemmän ilmaa tuottaakseen enemmän tehoa). Tehokkaammassa mallissa on siksi järeämpi imusarja...
Yleensä maksimiteho (ja -vääntö) saavutetaan kohdassa, jossa nuo virtaushäviöt on jo merkittäviä. Tuo ”volkkarin” kuvaaja kertoo tämän aika hyvin: hyötysuhdemaksimi on melko laajalla kierrosalueella tuossa noin 2/3 kaasulla. (Ja, noin 200 km/h nopeuden yläpuolella kulutus luultavasti siten hieman putoaisi isommalla koneella.)
Sen sijaan pelkkä pienemmälle vaihteelle pudottamaan joutuminen ei tuossa koneessa vielä ihan hirvittävästi maksa menovettä. (Toki tämä tulee vastaan vain kiihdyttäessä, tai todella isolla ylikuormalla. Ja, tuolla laittomalla kuormalla optimivaihde näyttäisi olevan 80 vauhdissa vitonen eikä normaalin ajon mukainen 6...)