Nyt on melkolailla vuosi ja n. 10K kilometria takana hybridiautoilua MB 350 T plugin-hybrid vm 2015:lla. Auto on siis varustettu kahden litran turbotetulla bensamoottorilla ja pienellä 6,5Kw akustolla. Vaihteistona on 7 pykäläinen automaatti, jota voi halutessa käskyttää ratista siivekkeillä.
Autolla on nyt ajettu n. 40K kilometriä.
Akku täyteen ladattuna auto näyttää akulla ajettavaa matkaa välillä 25km - 28km riippuen siitä miten on tullut ajettua. Kun auto ilmoittaa, että akku on loppu niin akustossa on n.20% vielä jäljellä. Auto sitten käyttää kuitenkin akkua ajamiseen vielä tuonkin jälkeen, mutta pyrkii säilyttämään varauksen tuossa 20% pinnassa. Yllättäen myös moottoritiellä auto välillä sammuttaa moottorin ja siirtyy käyttämään sähköä.
Autossa voi säätää miten käytetään voimalähdettä ja bensamoottorin saa mm. asetettua tilaan, jossa se lataa samalla jatkuvasti akkua.
Auton käytöstä voi sitten säädellä myös oman ajohalun mukaisesti Comfort-moodista Sport+:aan asti (tai customoida ajomallin oman mielen mukaisesti; ohjauksen, kaasuvasteen, jousituksen ja vaihteiston).
Latailen akkua pääsääntöisesti kotona tätä varten asennetulla kiinteällä laturilla. Akut latautuvat laturin statistiikan mukaan n. tunnissa täyteen ja tyypillinen latausmäärä on ollut 5,8Kw. Auton mukana tulleella "hätälaturilla" latausaika on n. 3 tuntia.
Oma kiinteä laturi on kyllä jo käytönhelppoudessa maksanut monesti hankintahintansa takaisin. Suositan lämpimästi, jos aikoo hybridin tai sähköauton hankkia.
Tällä autolla on tullut opittua, että ei se sähköllä päästävä matka ole mitenkään mielenkiintoinen. Itselle suurimmat edut tästä ovat:
- pienempi ajoneuvovero (autojen verotus on mielestäni suuri vääryys)
- oma kaista Länsiväylällä
- omat parkkipaikat kaupoissa jne.
- auton kiihtyvyys normaaleihin nopeusrajoituksiin
- hiljaisuus ajettaessa kaupunkiajoa (tai rauhallista maantieajoa)
- Start/Stop toimii kerrankin hyvin
Auto lähtee aina sähköllä, joten liikkellee päästään samantien eikä tarvitse odotella.
- fiilis, että säästää bensaverossa
Oma ajo on pääsääntöisesti hyvinkin lyhyttä ajoa (alle 20km), joten sähköllä ajo pääsee loistamaan. Itselleni ei kuitenkaan auton kulutus ole kovinkaan tärkeä asia vaan tärkeintä minulle on, että ajo on nautinnollista.
Välillä tulee ajettua hieman pidempää matkaa maantiellä ja silloin autossa vakiona oleva ilmajousitus pääsee loistamaan. Maantiellä auto menee todella pehmeästi ja jämäkästi.
Ilmajousituksessa on myös se hyvä puoli, että auton maavaraa voi nostaa jonkin verran normaalia korkeammalle, joka on tullut mökkitiellä kelirikon aikaan hyväksi todettua.
Akusto vie tilaa takaluukusta, mutta käytännössä se on vain omassa käytössä ollut hyvä. Akusto nostaa tavaratilan lattiaa ylemmäs jolloin tavaroiden nostaminen tilaan ja sieltä pois on helpompaa.
Autosta ja sähköautoilusta ei ole oikeastaan mitään huonoa sanottavaa. Olen todella tyytyväinen ja seuraavakin auto on ehdottomasti bensiinihybridi.
Paras ominaisuus näin kesähelteillä on ollut auton ennen käynnistystä tapahtuva viilennys. Kun auton lukituksen avaa aloittaa auto viilennyksen ajoakulla (jos siellä vain on virtaa) ja auto on todella nopeasti viileä. Talvella tietysti sama mekanismi lämmittää auton ja silloinkin lämpö on nopeasti mukavalla tasolla.
Huonoin ominaisuus liittyy sähkölatauspistokkeen sijoitteluun ja rakenteeseen. Luukku on auton takana vasemmalla, joka aihettaa hieman enemmän sompailua, kun pitäisi peruuttaa kauppakeskuksen ajosuunnassa väärään suuntaan vinossa (siis peruutusta ajatellen) olevaan latauspaikaan. Lisäksi luukun mekanismin talvitestaukset eivät ole oikein menneet nappiin. Luukku jäätyy joko kokonaan kiinni tai sitten mekanismi jäätyy niin, että sitä ei saa avauksen jälkeen enää kiinni. Toivottavasti tuo on korjattu seuraavassa malliversiossa.
Kehityksenä autoon suurentaisin akuston kokoa hieman, että sähköllä pääsisi sen 50-60km. Silloin suurin osa omista ajoista olisi 100% sähköllä ja akku todenäköisesti pysyisi pidemmilläkin matkoilla riittävässä varauksessa reitin loppuun, jossa ajellaan sitten kaupunkinopeuksia.
Ja niille, jotka kyttäävät kulutusta niin auto näyttää minun ajamilleni kilometreille keskikulutusta 4,8l / 100 km. Tyypillisesti tulee ajettua ennen tankkausta n. 1200km.
(En ole mikään säästäväinen ajelia vaan käytän yleensä auton tehot hyödyksi.)
Edelliseen autoon verrattuna on kuitenkin ollut kiva huomata, että ei tarvitse jonottaa tankkailemaan niin usein.