Keskustelua hybridiautoista

Eikö sulla ole mitään käsitystä luvuista. Jos 109km tuossa linkissäs näytti ensimmäimen pylväs talvella. A3 luvattiin se 6 l/100km niin sillo riittäis 7 litranen tankki. Esittämälläs linkin 8 l/100km kulutuksella riittäis 9 litranen tankki leafin talvi toimintamatkalle. Eli se 15 litraa olis jo ruhtinaallinen talvella verrattuna leafin "tankkiin". Ja silti jokaisella kuskilla palais käämi siihen.

A3 tankki on 50 litraa..
Jos et koskaan aja yli 100km matkaa päivässä, niin mitä haittaa siitä rajallisesta rangesta on?
 
Jos et koskaan aja yli 100km matkaa päivässä, niin mitä haittaa siitä rajallisesta rangesta on?
Jos ihminen ajaa kovin vähän päivittäin, niin sitä hyödyttömämpi sähköauto on. Sähköautosta hyötyy enemmän mitä pidempiä matkoja sillä ajaa. Jos ajaa päivässä 20km, niin sähköauto on todella kallis, koska arvonalenema on suuri ja saavutettu säästö polttoainekuluissa kovin pieni.
 
Eikö sulla ole mitään käsitystä luvuista. Jos 109km tuossa linkissäs näytti ensimmäimen pylväs talvella. A3 luvattiin se 6 l/100km niin sillo riittäis 7 litranen tankki. Esittämälläs linkin 8 l/100km kulutuksella riittäis 9 litranen tankki leafin talvi toimintamatkalle. Eli se 15 litraa olis jo ruhtinaallinen talvella verrattuna leafin "tankkiin". Ja silti jokaisella kuskilla palais käämi siihen.

A3 tankki on 50 litraa..

Onko sulla? Vertailuksi leafilta todellinen talvikulutus ja aakolmoselta joko luvattu 6l kulutus tai sitten keskiarvokulutus. Eikö siltäkin voisi ottaa sen todellisen talvikulutuksen, vai olisiko se liian realistista? Vai vaatisiko se että olisi "luvuista jotain käsitystä":rolleyes: pieniä nyanssejahan nämä on, mutta jos vertaillaan niin vertaillaan nyt sitten edes suurinpiirtein oikein.

Ja kommentoin nimenomaan tuota käytettyä kulutusta. Käsittääkseni tuo 20kWh/100km on aika hyvin kohdallaan ympärivuotisessa ajossa keskiarvona ja kesällä mennään alle (ja talvella yli). Samoin kuin tuolla spritmonitorissa aakolmoselle keskikulutukseksi oli kerrottu noin 8l/100.
 
Ja loppujen lopuksi tuolla ei ollut merkitystä kun helvetillinen nauru, poru ja kiroilu siitä nousis jos jollain varustetasolla bensa-autoa joutuis talvella 100km välein tankkaamaan ja kesällä pääsis jopa 150 todellisen.
Millä tavalla se Leaffin joka päivä latauspistokkeeseen kytkeminen eroaa siitä, että se A3:nen kytketään joka päivä töiden jälkeen aivan samalla tavalla lohkolämppäripistokkeeseen?
 
Millä tavalla se Leaffin joka päivä latauspistokkeeseen kytkeminen eroaa siitä, että se A3:nen kytketään joka päivä töiden jälkeen aivan samalla tavalla lohkolämppäripistokkeeseen?
Itseäni kyllä ärsyttää lohkolämppärin kytkeminen talvisin. Sähköautoilussa on tietysti se etu, ettei tarvitse säätää ajastinta.
 
Miten akkujen hintoihin vaikutta kun nykyisten/tulevaisuuden akkujen tarvimien harvinaisten metallien saatavuus on heikko ja ei pysy perässä kysynnän kanssa?
 
Miten akkujen hintoihin vaikutta kun nykyisten/tulevaisuuden akkujen tarvimien harvinaisten metallien saatavuus on heikko ja ei pysy perässä kysynnän kanssa?
Akkuihin ei tarvita erityisen harvinaisia metalleja. Sähkömoottoreissa käytettävien neodyymimagneettien neodyymi sen sijaan on aika harvinaista, mutta siinäkin autotehtaiden tuotekehitysyksiköt ovat onnistuneet kehittämään metalliseoksia joilla neodyymin tarvetta sähkömoottoreissa on saatu vähennettyä reilusti.

Loppuviimeksi markkinat ratkaisevat tämänkin ongelman. Kun jostain tulee pulaa, niin hinnat nousevat ja se kannustaa etsimään ja starttaamaan uusia kaivoksia ja vastaavasti myös menetelmiä materiaalitarpeiden välttämiseksi.
 
Akkuihin ei tarvita erityisen harvinaisia metalleja. Sähkömoottoreissa käytettävien neodyymimagneettien neodyymi sen sijaan on aika harvinaista, mutta siinäkin autotehtaiden tuotekehitysyksiköt ovat onnistuneet kehittämään metalliseoksia joilla neodyymin tarvetta sähkömoottoreissa on saatu vähennettyä reilusti.

Loppuviimeksi markkinat ratkaisevat tämänkin ongelman. Kun jostain tulee pulaa, niin hinnat nousevat ja se kannustaa etsimään ja starttaamaan uusia kaivoksia ja vastaavasti myös menetelmiä materiaalitarpeiden välttämiseksi.
Suomi on kanssa alkanut kiinnostamaan mainareita.
Kaivosyhtiöt etsivät kiihkeästi metalleja sähköautojen akkuihin ja jonottavat nyt syrjäiseen varastoon Etelä-Suomessa
 
Juu, ei kobaltti ja litiumi ole kovin harvinaisia. Niiden tuotanto vain ollut hyvin pientä. Kobalttia varsinkin on kerätty lähinnä kupari- ja nikkelikaivoksilla oheistuotteena, mutta pienen tarpeen takia sitä on lähinnä kerätty muutamissa maissa suurilla kaivoksilla. Juuri luin, että noiden metallien hinnat tulee romahtamaan kun tarve kasvaa ja pelkästään muutamat suuret kaivosmaat pystyy tuplaamaan muutamassa vuodessa tän hetkisen koko maailman tuotantomäärät. Tarjonta tulee ylittämään kysynnän ja vihdoin stabiloimaan rajusti kasvaneen hintatason.
 
Juu, ei kobaltti ja litiumi ole kovin harvinaisia. Niiden tuotanto vain ollut hyvin pientä. Kobalttia varsinkin on kerätty lähinnä kupari- ja nikkelikaivoksilla oheistuotteena, mutta pienen tarpeen takia sitä on lähinnä kerätty muutamissa maissa suurilla kaivoksilla. Juuri luin, että noiden metallien hinnat tulee romahtamaan kun tarve kasvaa ja pelkästään muutamat suuret kaivosmaat pystyy tuplaamaan muutamassa vuodessa tän hetkisen koko maailman tuotantomäärät. Tarjonta tulee ylittämään kysynnän ja vihdoin stabiloimaan rajusti kasvaneen hintatason.

Eikait tuplaaminen riitä mihinkään, vaan pitäisi olla x tuhansia/miljoonia kertoja nykyiseen nähden. (jos siis ajatellaan että muissakin pienlaitteissa akut yleistyy (muistakaa kehittyvät maat, ja niiden väestönkasvu) + suuria akkuja autoja/rekkoja varten. Nykyisellään sähköautojen määrä maailmassa on promillen osia)

Monen toivo on uusissa akkuteknologioissa, jotka vaativat entistä eksoottisempia metalleja... (kalliimpia)
 
Viimeksi muokattu:
Käyty eilen polttis-Konaa ihmettelemässä:
uc

Jonka hinta n. 25t€.

Huomioita (tuleva sähkö-Kona on 15mm pidempi ja 20mm korkeampi tuohon verattuna): Ei ollut kuskin paikalla saamaa viihtyisyyttä mitä oli ensitunnelmat Nissan Leaf: sta, takapenkillä polvitilaa siihen verrattuna n. -10cm vähemmän, etupenkkien tausta pääosin muovia. Myös pyöränkotelot renkaiden kohdalta kovaa sileää muovia (Leaf: ssa kovaa huopaa, ainakin takana).

uc

Takakontti pikkuautoluokkaa, selvästi Leaf: ia pienempi (Kona on pituudeltaan Leaf: iin verrattuna n. 30cm lyhyempi), Plussaa, että pohja on tasainen pohja, ei Leaf: in tapaan luukunreunaa . Nostokorkeudet suurinpiirtein samat molemmissa (Molemmissa nykyiseen omaan Civic: iin verrattuna on n.+15cm enempi nostokorkeutta, se on huono asia).

Voi tehdä tiukkaa saada tuohon 2 isoa matkalaukkua mahtumaan takaselkänojat ylhäällä.

Myyjältä kysyttäessä uusia tietoja sähköversioista oli vastaus: "Vasta tuokin saatiin. Heille ne viimeksi kertoo, asiakkaat tietää paremmin".
 
Joo, itsekin vain muutaman sentin pidempi, helposti löytyi hyvä ajoasento, kun lyhyellä koeajolla kävin. Liikkeen koeajo Leaf: ssa oli myös kitkarenkaat. Onko sinulla tai muilla havaintoa kuinka paljon nastarenkaat veroittaa, jos veroittaa, enempi toimintamatkaa (pl. rengasmerkkien erot)?
Mulla ei ole kokemusta yli 20v nastarenkaista, joten en osaa sanoa. Sen sijaan kesärenkailla koin järkytyksen vanhalla Leafilla, kun alle vaihdettiin kerran väärät renkaat.
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle | Sähköautoileva motoristi
 
Oli hauskaa, jopa jännää lukea uuden leafin ensi kokemuksistasi.:tup:" Paluumatkalle keskelle korpitaivalta osunut huona ja raskas loska-ajokeli" Voi vain kuvitella tilanteen, miten juuri hankitun uuden auton kanssa alkoi akun kapasiteetti käymään "vähiin".

Tuosta kiinnostaisi kuulla paljonko oli akkua jäljellä kotiiin päästyäsi sekä aamulla 8A: n latauksen jälkeen?
En valitettavasti muistanut dokumentoida noita. Taisi olla joku 40-50 km rangea jäljellä kotona illalla varmaan joskus 22 jälkeen. Turhaan siis jännitti. Lähdettiin vielä pojan kanssa heti koeajolenkillekin.sieltä tullessa saattoi olla joku 9% jäljellä.

Yö tosiaan 8A sukosta ja aamulla 50% akku.

Tuolla ettei ollut täysi aamulla ei ole nyt mitään merkitystä minulle, mutta kyllä nyt muutaman päivän ajolla on vahvistunut ajatus, että laitan uudellakin 20A kotilatauksen. Se sitten vetäisee 4 kW:n teholla 10 h aivan tyhjästä täyteen kotonakin.

Palaan kyllä aivan varmasti tarkempiin rangeraportteihin kunhan ehdin niitä tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Olit sitä mieltä ettei e-pedalin käyttö ole paras vaihtoehto generointia ajatellen. Mikä sitten olisi parempi vaihtoehto (pl. B-ajotila)?

Omassa koeajossa oli eco- tila ja e-pedal käytössä, ainakin näytti täyttä generointia välillä.
Jossain artikkelissa ainakin väitettiin että e-pedalia käytettäessä riippuu jarrujen käyttö siitä miten nopeasti nostaa jalan pois polkimelta. Mikä on sinun näkemys?
Taloudellisin ajo on hypermiling. Liike-energian tappaminen ja uudelleen kiihdyttäminen on kaikilla tavoilla aina kuluttavaa. Mahdollisimman vapaasti rullaten kun hidastustarve. Toki sitten jos ennakointi ei tuota salli, niin regeneroimalla hidastus.

E-Pedal poistaa vähintään sen viimeisen vapaan rullaavuuden, kun vauhti putoaa alle regenhyödyn. Toki sitä pystyy tosi tarkoin säätämään vauhtipoljinta taiten käyttäen.

Tulen tästäkin tekemään jossain vaiheessa kaupunkiajossa testit eri tavoilla.
 
Mulla ei ole kokemusta yli 20v nastarenkaista, joten en osaa sanoa. Sen sijaan kesärenkailla koin järkytyksen vanhalla Leafilla, kun alle vaihdettiin kerran väärät renkaat.
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle | Sähköautoileva motoristi
Joidenkin sivujen mukaan ei ole eroa, joidenkin taas on hieman kitkojen eduksi (pienempi polttoaineen kulutus).

Itse aina suosinut Continentaalin "nakkeja" talvella että kesällä. Goodyear: lta sähköautoille suunnitellut renkaat:
"Goodyearin testit ovat osoittaneet, että perinteiset renkaat voivat kulua sähköautoissa jopa 30 % nopeammin sähkömoottorin voimakkaan, välittömän väännön ja painavien akustojen tuoman lisäpainon vuoksi".

Goodyear esitteli uuden sähköautoille suunnitellun renkaan - Tuulilasi
En valitettavasti muistanut dokumentoida noita. Taisi olla joku 40-50 km rangea jäljellä kotona illalla varmaan joskus 22 jälkeen. Turhaan siis jännitti. Lähdettiin vielä pojan kanssa heti koeajolenkillekin.sieltä tullessa saattoi olla joku 9% jäljellä.

Yö tosiaan 8A sukosta ja aamulla 50% akku.
Odotetunlaista varausastetta. Kun Nissanin mukaan tyhjästä täyteen 8A: lla n. 26h.
 
Joidenkin sivujen mukaan ei ole eroa, joidenkin taas on hieman kitkojen eduksi (pienempi polttoaineen kulutus).

Itse aina suosinut Continentaalin "nakkeja" talvella että kesällä. Goodyear: lta sähköautoille suunnitellut renkaat:
"Goodyearin testit ovat osoittaneet, että perinteiset renkaat voivat kulua sähköautoissa jopa 30 % nopeammin sähkömoottorin voimakkaan, välittömän väännön ja painavien akustojen tuoman lisäpainon vuoksi".

Goodyear esitteli uuden sähköautoille suunnitellun renkaan - Tuulilasi
Odotetunlaista varausastetta. Kun Nissanin mukaan tyhjästä täyteen 8A: lla n. 26h.
Kiitoksia jätkät asiallisesta keskustelusta! Tämmöistä infoa minä täällä kaipaan. En näitä "En voi vetää 18 metristä jahtiani 800km putkeen yhdeltä istumalta = sähköautot paskaa"- juttuja.

Kyllähän tuo aika karmivaa luettavaa oli kun joku tuossa aikasemmin kauhisteli tuota vanhan Leafin arvonalenemaa. Ehkäpä tuo joskus 5-10 vuoden päästä tasoittuu vähän järkevämmälle tasolle, mutta nyt tulee melkoisesti persnettoa.

5 Year Cobalt Prices and Price Charts Koboltin hinta noussu helvetisti joka tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia akkujen valmistajille. Suurin osa koboltista tuotetaan Kongossa erittäin kyseenalaisissa olosuhteista joten sieltä ei monet valmistajat halua tuota kyseistä raaka-ainetta hommata. Ylivoimaisesti suurin osa ei Kongosta tuotetusta koboltista tulee kupari- ja nikkelikaivosten sivutuotteena, eli sitä tuotantoa ei ihan noin vain kasvateta ilman noiden pääraaka-aineiden kysynnän kasvua.
 
E: tää oli siis se Audi A3 7l polttoainetenkilla:
Jos et koskaan aja yli 100km matkaa päivässä, niin mitä haittaa siitä rajallisesta rangesta on?

Jos se polttoaine on saatavilal vain erikoismyymälästä, niin tuo on ihan perseestä, mutta sen sijaan jos sulla on sitä kotona muutenkin, niin tuo range toimii, jos arki sopii siihen.

Itseäni kyllä ärsyttää lohkolämppärin kytkeminen talvisin. Sähköautoilussa on tietysti se etu, ettei tarvitse säätää ajastinta.

Mua ärsyttää tankkaaminen. Jos tankkaamisen pystyisi korvaamaan sillä että työntää töpselin kiinni kun tulee kotiin, niin olisihan se kova juttu. Tosin tuollaista järkevällä rangella varustettua tonniluokan sähköpakua voi joutua vielä vähän odottamaan. Itseasiassa jokin 200km sähköllä + regeneroivalla polttiksella varustettu olisi kai se optimaalisin mulle. Olettaen että se 200km on todellista romujen kanssa.
 
Kiitoksia jätkät asiallisesta keskustelusta! Tämmöistä infoa minä täällä kaipaan.

Kyllähän tuo aika karmivaa luettavaa oli kun joku tuossa aikasemmin kauhisteli tuota vanhan Leafin arvonalenemaa. Ehkäpä tuo joskus 5-10 vuoden päästä tasoittuu vähän järkevämmälle tasolle, mutta nyt tulee melkoisesti persnettoa.
Mielestäni oikeampi vertailukohde on toinen sähköauto, eikä mikään normipolttisauto. Akusto on kuitenkin se sähköauton kallein yksittäinen osa ja on toki selvää kun takuun yli mennään, niin se alkaa näkyä auton arvon laskuna, kun sen uusiminen kuitenkin maksaa tuhansia euroja.

Kerran katselin (muutama vuosi sitten) erään hybridin vaihtoakun hintaa ja se oli reilusti yli 5000€.
5 Year Cobalt Prices and Price Charts Koboltin hinta noussu helvetisti joka tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia akkujen valmistajille. Suurin osa koboltista tuotetaan Kongossa erittäin kyseenalaisissa olosuhteista joten sieltä ei monet valmistajat halua tuota kyseistä raaka-ainetta hommata. Ylivoimaisesti suurin osa ei Kongosta tuotetusta koboltista tulee kupari- ja nikkelikaivosten sivutuotteena, eli sitä tuotantoa ei ihan noin vain kasvateta ilman noiden pääraaka-aineiden kysynnän kasvua.
Akkujen saatavuus taitaa juurikin olla se tuotantoa jarruttava tekijä.
 
5 Year Cobalt Prices and Price Charts Koboltin hinta noussu helvetisti joka tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia akkujen valmistajille. Suurin osa koboltista tuotetaan Kongossa erittäin kyseenalaisissa olosuhteista joten sieltä ei monet valmistajat halua tuota kyseistä raaka-ainetta hommata. Ylivoimaisesti suurin osa ei Kongosta tuotetusta koboltista tulee kupari- ja nikkelikaivosten sivutuotteena, eli sitä tuotantoa ei ihan noin vain kasvateta ilman noiden pääraaka-aineiden kysynnän kasvua.

Tokihan akkujen valmistuksessa ja niiden materiaalien tuotannossa monta liikkuvaa osaa, jotka vaikuttaa eri tavoin toisiinsa. Koboltin ongelma ei ole se, että se tulee mm. kupari- ja nikkelikaivosten sivutuotteena vaan oikeastaan sen kysynnän lyhyellä ajalla räjähtänyt kasvu. Aiemmin ei ole kannattanut tuottaa markkinoille enempää ja kun markkina-arvokin on ollut ennen matala niin siihen ei ole panostettu. Nyt kun tarve ja kysyntä on olemassa niin ei pystytä vastaamaan kasvattamalla tarjontaa nopeasti vaan menee vuosia ennen kuin tilanne paranee.
 
Tokihan akkujen valmistuksessa ja niiden materiaalien tuotannossa monta liikkuvaa osaa, jotka vaikuttaa eri tavoin toisiinsa. Koboltin ongelma ei ole se, että se tulee mm. kupari- ja nikkelikaivosten sivutuotteena vaan oikeastaan sen kysynnän lyhyellä ajalla räjähtänyt kasvu. Aiemmin ei ole kannattanut tuottaa markkinoille enempää ja kun markkina-arvokin on ollut ennen matala niin siihen ei ole panostettu. Nyt kun tarve ja kysyntä on olemassa niin ei pystytä vastaamaan kasvattamalla tarjontaa nopeasti vaan menee vuosia ennen kuin tilanne paranee.
Juuri se on se ongelma, että se tulee sivutuotteena sieltä kupari- ja nikkelikaivoksista. Jos kuparin ja nikkelin kysyntä ei kasva, niin uusia kaivoksia ei tulla avaamaan ja sitä sivutuotteena tulevaa koboltia ei tule markkinoille.
 
Kiitoksia jätkät asiallisesta keskustelusta! Tämmöistä infoa minä täällä kaipaan. En näitä "En voi vetää 18 metristä jahtiani 800km putkeen yhdeltä istumalta = sähköautot paskaa"- juttuja.

Kiitos.
Minulle on tärkeää kertoa aitoja omakohtaisia kokemuksia sähköautoilusta.
Mielestäni sähköautoista esitetään aivan liian paljon Veijo Esson baarin totuuksia sellaisten toimesta, joilla ei ole edes mitään omakohtaista kokemusta sähköautoista. Etenkään sellaisen kanssa autoilusta vähän pidempään.

Omissa tarinoissani on välillä myös sellaisia kokemuksia, joiden takia jotkut voivat halutessaan helposti irvailla minulle ja sähköautoille, mutta olen päättänyt kertoa mahdollisimman avoimesti myös kääntöpuolista. Toki sisäänrakennettu ratkaisukeskeisyys tekee sen, että jonkun toisen ongelma ei ole minulle edes haaste, vaan mahdollisuus vaikka seikkailuun. :)

Itse myönnän avoimesti olevani hyvin harrastunut sähköautoilija, mutta en kuvittelekaan niiden sopivan kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. Enkä todella toivo sellaista maailmankuvaa, jossa olisi vain sähköautoja, enkä usko sellaista koskaan tulevankaan.

Tervetuloa seuraamaan blogiani kaikille, jos tosiaan kokemuspohjainen sähköautotarinointi kiinnostaa.
Nyt kun sain tänään pojan rippijuhlat maaliin, niin pystyn ehkä keskittymään enemmän myös dokumentointiin ja kirjoittamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri se on se ongelma, että se tulee sivutuotteena sieltä kupari- ja nikkelikaivoksista. Jos kuparin ja nikkelin kysyntä ei kasva, niin uusia kaivoksia ei tulla avaamaan ja sitä sivutuotteena tulevaa koboltia ei tule markkinoille.
No jos kysyntää on riittävästi niin kai sitten avataan kaivos kobolttia varten ja dumpataan kuparit ja nikkelit kaatopaikalle? Mutta siis jos tulee paha kobolttipula ja hinta nousee niin miksei sitä alettaisiin kaivamaan?
 
Kieltämättä, jos esim. asuu omakotitalossa ja asentaa parkkipaikalle / talliin langattoman laturin, niin sähköautoilu on aika vaivatonta. "Tankkaukset" hoituu automaattisesti ilman piuhoja ja ajojen ollessa tarpeeksi lyhyitä, ei tarvitse huolehtia latauksesta koskaan. Kyllä noissa potentiaalia on, mutta tekniikan pitäisi vielä halventua reilusti, että sähköautoista tulisi aitoja kilpailijoita polttiksille edes taloudellisesti. Toki jos löpön hinta nousee reilusti, niin tilanne voi muuttua nopeastikin.

Oon itse nyt viimeiset 60tkm ajanut joko töpselihybridillä tai sähköautolla. Varsinkin jos ”tankkaus” on rutiini jonka teet aina kun tulet kotiin, tai vaikka töihin, on se ainakin minulle ollut paljon vähemmän rasite kuin mitä aiemmin oli nestemäisen polttoaineen tankkaus. Toki sitä piti tehdä vain kerran viikossa, mutta yleensä sen tarve tuli just mahdollisimman huonoon saumaan - kiire, ei huvittais, huono keli, tms. Ei se minulle ikinä mikään nautinto ollut. Nyt tallissa on johto valmiina metrin päässä auton töpselista ja se vaiva tökätä johto autoon on olematon, eikä tarvi tankkaushanskoja.
 
Täh, onko näihin langaton latauskin jo nykyään niinkuin aiemmissa viesteissä on puhetta? En puhelimella selannut koko keskustelua läpi.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Jos se polttoaine on saatavilal vain erikoismyymälästä, niin tuo on ihan perseestä, mutta sen sijaan jos sulla on sitä kotona muutenkin, niin tuo range toimii, jos arki sopii siihen.

Mua ärsyttää tankkaaminen. Jos tankkaamisen pystyisi korvaamaan sillä että työntää töpselin kiinni kun tulee kotiin, niin olisihan se kova juttu. Tosin tuollaista järkevällä rangella varustettua tonniluokan sähköpakua voi joutua vielä vähän odottamaan. Itseasiassa jokin 200km sähköllä + regeneroivalla polttiksella varustettu olisi kai se optimaalisin mulle. Olettaen että se 200km on todellista romujen kanssa.
Sähköautoillahan se polttoaine on saatavilla nimenomaan vain erikoismyymälästä. Jyväskylän pohjoispuolella näytti olevan jopa kaksi erikoismyymälää, joista löytyy vaikkapa sille Leafille kelpaava pikalataustökkeli.

Kotona kymmeniä tunteja kestävä lataus on tietenkin ihan käytännöllistä, ja jos ajot koostuvat sataprosenttisesti parin kilometrin siirtymistä kodin, työpaikan ja supermarketin välillä, niin eihän sitä tarvitse vaivautua huoltoasemalle koskaan. 300 kilometrin matkaa ei kuitenkaan oikein viitsi keskeyttää kahdeksi yöksi huoltoaseman takahuoneessa yöpymisellä vain siksi, että se 7 litran tankki kestää yli vuorokauden verran täyttää.
 
No jos kysyntää on riittävästi niin kai sitten avataan kaivos kobolttia varten ja dumpataan kuparit ja nikkelit kaatopaikalle? Mutta siis jos tulee paha kobolttipula ja hinta nousee niin miksei sitä alettaisiin kaivamaan?
Ehkä avataan, mutta mites sitten käy niille edullisille akuille jos tuollainen skenaario on kyseessä?
 
Sähköautoillahan se polttoaine on saatavilla nimenomaan vain erikoismyymälästä. Jyväskylän pohjoispuolella näytti olevan jopa kaksi erikoismyymälää, joista löytyy vaikkapa sille Leafille kelpaava pikalataustökkeli.
JKL pohjoispuolella on vähän enemmän. Nuo pelkästään CHAdeMOja. Mutta olen siis itsekin kokemuksellani vahvasti sitä mieltä, että pikalatausverkosto on vielä pahasti puutteellinen. Esim juuri JKL - Viitasaari -välillä, vaikka 40 kWh Leafilla en tuolla välillä latausta tarttekaan.
Näyttökuva 2018-3-24 kello 21.29.03.png

Kotona kymmeniä tunteja kestävä lataus on tietenkin ihan käytännöllistä, ja jos ajot koostuvat sataprosenttisesti parin kilometrin siirtymistä kodin, työpaikan ja supermarketin välillä, niin eihän sitä tarvitse vaivautua huoltoasemalle koskaan.
Esim omalla Leafilla pystyy ajamaan vaikka yli 200 km/suunta työmatkapendelöintiä, jos se nyt jotenkin muuten on järkevää, kunhan töissä saa 32A latauksen. Jos ei töissä saa latausta lainkaan, niin pitää tyytyä esim 100km pendelöintiin.

300 kilometrin matkaa ei kuitenkaan oikein viitsi keskeyttää kahdeksi yöksi huoltoaseman takahuoneessa yöpymisellä vain siksi, että se 7 litran tankki kestää yli vuorokauden verran täyttää.
Täysin tyhjästä täyteen lataaminen kestää 10h 20A, eli 4 kW latauslaitteella ja ihan normaalit 3x25A pääsulakkeet ovat riittäneet. Jos haluaa DC-pikaladata, niin tyhjästä 80% tasolle 40 kWh Leafi lataa noin 50min. Se on kieltämättä hidasta lataamista verrattuna esim Ionigin parhaimmillaan 100 kW lataukseen, saati Teslaan.

300 km matka menee jopa 40 kWh Leafilla joko ilman yhtään välilatausta tai sitten esim 10 min pikalataus.
 
Viimeksi muokattu:
Täh, onko näihin langaton latauskin jo nykyään niinkuin aiemmissa viesteissä on puhetta? En puhelimella selannut koko keskustelua läpi.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
On niitä. Tosin taitavat olla melko hinnakkaita.
esim Buy Plugless Wireless EV Charging

Kun kotona on kiinteällä kaapelilla varustettu latauslaite just siinä, mihin auton aina jättää, niin se noin 3-5 sekunnin kaapelin kytkentä ei sitten kuitenkaan ole niin iso juttu, että jaksaisin edes miettiä langatonta latausta. Mutta tämäkin on just niitä asioita, että tunnen useita ihmisiä, joille tuo on yksi sähköautoiluun siirtymisen kynnys, että ei tartte kytkeä kaapelia edes.
 
Latausliitännät, Hyundai Kona electric:
Konasta puuttuu suojakorkit ja onko edes tiivistetty, ei hyvä. Vai tuleeko Konaan molemmat paikat peittävä latauskaapelin pää?
Uudempi kuva ja jo löytyy kaivatut suojakorkit Konasta :tup:(itse suojakansi ei ole lukittua mallia vaan aukeaa painamalla sisäänpäin ja tuohon käy tyyppi2: n lisäksi CCS/SAE kombo pikalataus liitin):
uc


Lähde, ja tuolla todella kattava ja hyvä esittely Geneven messuilta Konasta :tup::
 
Viimeksi muokattu:
Miksi pitää vääntää toisten mielipiteitä muuksi?
Eikö voi vaan pitää oman mielipiteensä ja jatkaa eteenpäin?

Anna nyt toisten ajaa sähköllä, jos ne haluaa ja ne saa vapauden jopa tykätä siitä.
Yleensä vanhukset lakkaa ymmärtämästä kaikkia muita, kuin heidän omia ratkaisujaan ja hyvin mielellään ihmettelevät muiden vääriä valintoja.

Entä asumisen eri muodot? Miksi kaikki ei asu samalla tavalla? Miksi kaikki ei lämmitä asuntoja samalla periaatteella?

Niimpä. Erilaiset olot, erilaiset ajatukset, jopa ideologiat.

Miksi ihmiset kierrättävät, vaikka siitä on tavallisesti vain lisääntyneitä kuluja?

Tuskin maltan odottaa, että ikä tekee itsellekkin tehtävänsä ja alan opettaa muita elämään.

Taidanpa ensiksi mennä harrikkamiehille kertomaan, kuinka huonot ajo-ominaisuudet niiden pyörissä on.
 
Juuri tuollaiseen ajoon hommasin uutena sen 10k€ Chevrolet Matizin aikanaan. Työpaikka 2km päässä ja lähikauppa viereinen talo, automarketin ollen 2km päässä. Pari kuukautta kesti 35 litran tankillinen ajella kaupungissa. Satunnaisesti 70-200km pätkiä ja pisin 900km pätkä yhteen suuntaan. Halpoja kilometrejä oikeasti myös kaikilta kuluiltaan kunnei arvonalenemakaan pystynyt oleman ostohintaa suurempi. Pieni ja ketterä taajamas parkkipaikan löytyen aina paikoista johon isommat ei mahtuneet. Motaria oli aika onho 120kmh vauhdilla ajella Turkuun tai Helsinkiin, mutta kyllä sillä pärjäs ihan yhtä hyvin kuin pakullakin. Huippunopeudeksi luvattiin enemmän kuin leafille ollen 145kmh, mutta käytännössä kulki enempi. Myöhemmin vielä 15km suuntaansa työmatkallakin riitti kun kahdesti tankkas kuukaudessa ennen kuin vaihdoin isompaan.

Mutta mikäs siinä jos näkee kerran parissa kuukaudessa tankkauksen ylivoimaisen vaikeaksi vaihtaen kotona lataamiseen ja rajalliseen toimintamatkaan sekä kalliisiin kilometreihin. Sekä 1600 kiloiseen möhköön joka melkein tuplasti tuon Matizin paino (850kg). Edes toi mun Audi A8 ei paina kuin 150 kiloa tuota Leafia enempi. Noille parin kilsan matkoille on noit oikeasti kaupunkiin suunniteltuja autoja joissa aateltu sitäkin miten helppoa autosta poistuminen ja siihen nouseminen yms. joita lyhyillä matkoilla paljon. Ja se paino kaupunkiajossa näkyy rengaskuluissa merkittävästi vaikka auto olisi näennäisen ketteräksi saatu painostaan huolimatta esim. käyttämällä jäykkää jousitusta vahvoine kallistusvakaajineen.
Päivitetty versio tuolle Chevrolet Matiz:lle voisi olla vaikka Opel Ampera, jos se latauspaikkakin löytyy. Opelilla pääsee aika pitkästi sähköllä ja nuo oikein pitkät matkat voi ajaa bensalla. Toki Opel maksaa vielä 14 500 €, mutta onhan auto ollut uutenakin kallis. Merkkikin pysyisi aika tuttuna.

Opel Ampera vaihtoautot - Nettiauto
Chevrolet Volt vaihtoautot - Nettiauto
 
Päivitetty versio tuolle Chevrolet Matiz:lle voisi olla vaikka Opel Ampera, jos se latauspaikkakin löytyy. Opelilla pääsee aika pitkästi sähköllä ja nuo oikein pitkät matkat voi ajaa bensalla. Toki Opel maksaa vielä 14 500 €, mutta onhan auto ollut uutenakin kallis. Merkkikin pysyisi aika tuttuna.
Matizhan on 3,5-metrinen pikkukippo, ja ihan vastaavanlaista sähköautoa ei kyllä toistaiseksi ole myynnissä. Toisaalta eipä ole kyllä enää Chevrolet-merkkiäkään Suomessa myynnissä.
 
Eikös näistä akuista kuitenkin pystytä kierrätämällä ottamaan metallit talteen taas uutta akkua varten?

Eli maasta kaivettu metalli jää kiertämään, joten ehkä akkujenkin valmistuskustannukset laskevat joskus.

Nyt on äärimmäisen hienoa, että jotkut omalla rahallisella panostuksellaan auttavat uuden teknologia syntyä ja siten mahdollistavat, että se on myös taloudellisesti kannattavampaa myöhemmin.

Samaten uuden auton ostaja mahdollistaa minun kaltaiselleni ihmiselle käytetyn auton ostamisen. Ehkä jonakin päivänä minäkin pystyn hankkimaan itselleni pakasta vedetyn auton.

Minä ainakin arvostan hyvää yrittävää ihmistä. Oli se asia mikä hyvänsä.
Kaikessa ei ole kyse rahasta.
 
Sähköautoillahan se polttoaine on saatavilla nimenomaan vain erikoismyymälästä. Jyväskylän pohjoispuolella näytti olevan jopa kaksi erikoismyymälää, joista löytyy vaikkapa sille Leafille kelpaava pikalataustökkeli.

Kotona kymmeniä tunteja kestävä lataus on tietenkin ihan käytännöllistä, ja jos ajot koostuvat sataprosenttisesti parin kilometrin siirtymistä kodin, työpaikan ja supermarketin välillä, niin eihän sitä tarvitse vaivautua huoltoasemalle koskaan. 300 kilometrin matkaa ei kuitenkaan oikein viitsi keskeyttää kahdeksi yöksi huoltoaseman takahuoneessa yöpymisellä vain siksi, että se 7 litran tankki kestää yli vuorokauden verran täyttää.

No mähän sanoin että jos arki soveltuu tuohon mainittuun rangeen..

Jos siirtymät on 2km maksimissaan, niin ei sähköautossa ole mitään tolkkua.

Taloudellisesti ajateltuna esim nissan leaf on järkevä vain tuollaisen yli 25k€ hintaisen polttisauton korvaajana jos säännöllisellä rangen sisään mahdtuvalla ajolla tulee vuosittain paljon kilometrejä. Talouden ainoana autona täyssähköauto on jo hyvin harvoin se käytännöllisin ratkaisu, vaikka tietysti pienellä sumplimisella ei mikään mahdottomuus.

Vaikka loppujenlopuksi, jos ainoa määräävä seikka on pelkät eurot (ja se että alle pitää saada uusi auto), niin kova on vääntäminen että pääsee kustannuksiltaan alle jonkun hinnat alkaen Dacian, tai sitten vuotuiset kilometrit karkaavat jo niin isoiksi että koko sirkus pyörisi sähköauton lataamisen ympärillä.
 
Napisin meidän taloyhtiön hallitukselle sähköautolatauksesta niin hallituksen PJ otti ja kävi oikein jonkun pikakurssin asiasta ja saadaan kevään yhtiökokoukseen asiasta juttua kun kartoitus on ensin tehty. Samassa yhteydessä tullaan äänestämään toteutetaanko tolppia X määrä kerralla yhteisellä kustannuksella vai siten, että jokainen latauspisteen haluava kustantaa sen itse. Latauslaitteethan eivät enää paljoa maksa, mutta mitähän sähkäri ottaa sellaisen asennuksesta tolpan nokkaan?
 
Napisin meidän taloyhtiön hallitukselle sähköautolatauksesta niin hallituksen PJ otti ja kävi oikein jonkun pikakurssin asiasta ja saadaan kevään yhtiökokoukseen asiasta juttua kun kartoitus on ensin tehty. Samassa yhteydessä tullaan äänestämään toteutetaanko tolppia X määrä kerralla yhteisellä kustannuksella vai siten, että jokainen latauspisteen haluava kustantaa sen itse. Latauslaitteethan eivät enää paljoa maksa, mutta mitähän sähkäri ottaa sellaisen asennuksesta tolpan nokkaan?
Onko teillä omat vai vuokrapaikat? Meillä vuokrapaikat joten tuskin kukaan haluaisi maksaa itse latauspistettä kun ei tiedä kauanko paikkaa saa edes pitää.

Ideoita mikä olisi paras tapa järjestää lataus? Joku erillinen latauspaikka tai pari? Vaiko kaikkiin autopaikkoihin laturi? Yksi tai pari latauspaikkaa olisi sikäli hyvä, että nykyiset johdot varmaan kestäisivät sen. Autopaikkoja on n. 20 joten jokaiselle kun laittaisi latauksen niin varmaan pitäisi jo talolle tuleva kaapeli uusia huomattavati järeämpään ja kustannus sitä luokkaa ettei mitään järkeä siinäkään.

Kukaan ei ole tätä pyytänyt eikä kenelläkään ole sähköautoa, mutta nämä nyt yleistyvät kuitenkin sitä vauhtia että kohta jollain voi ollakkin niin olisi hyvä olla suunnitelmat valmiina.
 
Onko teillä omat vai vuokrapaikat? Meillä vuokrapaikat joten tuskin kukaan haluaisi maksaa itse latauspistettä kun ei tiedä kauanko paikkaa saa edes pitää.

Ideoita mikä olisi paras tapa järjestää lataus? Joku erillinen latauspaikka tai pari? Vaiko kaikkiin autopaikkoihin laturi? Yksi tai pari latauspaikkaa olisi sikäli hyvä, että nykyiset johdot varmaan kestäisivät sen. Autopaikkoja on n. 20 joten jokaiselle kun laittaisi latauksen niin varmaan pitäisi jo talolle tuleva kaapeli uusia huomattavati järeämpään ja kustannus sitä luokkaa ettei mitään järkeä siinäkään.

Kukaan ei ole tätä pyytänyt eikä kenelläkään ole sähköautoa, mutta nämä nyt yleistyvät kuitenkin sitä vauhtia että kohta jollain voi ollakkin niin olisi hyvä olla suunnitelmat valmiina.

Vuokrapaikat. Paikan saa pitää niin kauan kuin taloyhtiössä asuu. Puhetta oli, että poismuuttaessa taloyhtiö sitoutuisi lunastamaan tuon latauslaitteen itselleen.

Mä aion ehdottaa, että tehdään yhteisin varoin kertalaakista taloyhtiölle 2 paikkaa per tolppalinja (5 linjaa), johon luulisi sekä infran riittävän, sekä paikkojen määrän seuraavaksi 5 vuodeksi. Tuntien jokusen nihilistin yhtiössä voi kyllä hyvin olla, ettei mene läpi.
 
Tässä mallia, jolla voitte pistää asian taloyhtiössänne vireille. Tämän olen laittanut isännöitsijän kautta hallitukselle yhtiökokouksen esityslistaan kirjattavaksi asiaksi.

Esitän hallitukselle selvityksen käynnistämistä, suunnitteluineen ja että tulevassa yhtiökokkouksessa voidaan tuoda selvitys osakkaille varautumisesta pistokehybridien ja täyssähköautojen lataamisesta taloyhtiön parkkipaikoilla. Mahdollisesti yhtiökokouksessa voisi asiaa selventää alalla toimiva palvelun rakentaja tai operoija. Kehitys kehittyy ja älykäs ohjausjärjestelmä pystyy alkuvaiheessa myös hyödyntämään nykyistä sähkökapasiteettia sähkönsyötössä.
Esitin asian hallituksen käsiteltäväksi jo kaksi vuotta sitten yhtiökokouksessa. Vastausta hallitukselta en ole saanut.
https://www.motiva.fi/files/12544/Kiinteistojen_latauspisteet_kuntoon_Paivitetty_14.03.2017.pdf

Eiköhän jotain asian eteen tapahdu.
 
Jos autopaikat olisi kokonaan eriytetty taloyhtiöstä kokonaan erilliseen autopaikkayhtiöön, niin mitään näitä ongelmia ei olisi.

Autopaikkafirmalla olisi täydet insentiivit palvella maksavia asiakkaita ja tarjota vaikkapa usealla eri varustelutasolla olevia autopaikkoja niille jotka haluavat sähköautopaikan ja niille jotka tarvitsevat vain tilaa peräkärryn / venetrailerin makuuttamiselle.

Nykyisin autopaikat on pääsääntöisesti paketoitu kämppiin ja alihinnoiteltu niin, että paikoille on aina jonoa. Vastaavasti kun paikoista ei pyydetä tarpeeksi vuokraa, niin investointejakaan ei kannata tehdä yms.
 
Nykyisin autopaikat on pääsääntöisesti paketoitu kämppiin ja alihinnoiteltu niin, että paikoille on aina jonoa. Vastaavasti kun paikoista ei pyydetä tarpeeksi vuokraa, niin investointejakaan ei kannata tehdä yms.
Tuo mitä zepi kirjoitti ei meillä ainakaan ole ihan vallitsevaa. Kämppiä on yhtiössä 27, sähköpaikkoja 30 ja autopaikkoja yhteensä 35. Lisäksi yhteistä parkkitilaa naapuriyhtiön kanssa sähköistämättömällä alueella on jossa näköjään saa vapaasti seisoa rekisteristä poistettujakin! Vitonen kuukaudessa peritään parkkimaksua ja ns. parin tunnin sähkö siihen sisältyy sekä koneellinen lumenpoisto talvella. Sähkön käyttö näkyy olevan muilla hyvin satunnaista, ehkä tuo ennen ajoon lähtöä tehtävä omatoiminen töpselöinti on sen verran hankalaa. Itse pistän aina talviaikaan johdon kiinni kun ajan parkkiin. Kyllä älykkäällä virransyötöllä systeemi toimii ja kWh- mittarillani voin vaimentaa nitisijät.
 
TM:n jutussa vihjaillaan että $35 000 Teslaa ei tulisi ollenkaan myyntiin.

Muistaakseni myös Model S piti alunperin olla vähän halvempi, mutta sitten hinta vähän karkasi korkeammaksi.

Nelivetoinen Model 3 pitäisi tulla tämän vuoden aikana.
Tesla on koko ajan luvannut, että perusmallin valmistus ja myynti alkaa pian. Mutta tehtaan ongelmien jatkuessa ei ole mitään järkeä alkaa tehdä halpaa mallia. Niinpä vähäinen tuotanto keskitetään lisävarusteilla täydennettyihin autoihin, joista saadaan yhtiölle enemmän rahaa ja voittoa.

Jopa kaksimoottorinen nelivetomalli on ajanut perusmallin edelle, ja AWD on luvattu esitellä vuoden puolessa välissä. Sen sijaan perusmallin tuotanto on siirretty alkamaan vuoden 2018 lopulla, mutta tuokin aikataulu voi muuttua vielä moneen kertaan.

Erityisen huolestuttavaa tämä on niille asiakkaille, jotka ovat toivoneet saavansa itselleen halvan Teslan. Yhtiön tuotanto nimittäin saavuttaa pian 200 000 auton rajan, minkä jälkeen valtion tuki putoaa puoleen nykyisestä 7 500 dollarista. Ja sekin on voimassa vain kuusi kuukautta, minkä jäleen tuki tippuu seuraavan puolen vuoden ajaksi neljäsosaan (1 875 dollaria), ja sitten tukia ei ole enää lainkaan. Teslalla toivotaan kädet ristissä, että tukiohjelmaa jatkettaisiin.
"Karvalakkimalli" Tesla Model 3:sta on edelleen pelkkä illuusio, ja sille on järkeenkäypä syy - Tekniikanmaailma.fi
 
Joko kolmosia on saatu Suomeen? Yhtään kappaletta? Nykyistä hybridiä tilatessa tuli juuri mahdollisuus ennakkovarata Teslan kolmonen. Arvioin tuolloin nopeasti että autoa ei varmasti näkyisi ennen 2018 vuoden loppua Suomessa... saas nähä miten niitä alkaa tulemaan tänne.
 
Joko kolmosia on saatu Suomeen? Yhtään kappaletta? Nykyistä hybridiä tilatessa tuli juuri mahdollisuus ennakkovarata Teslan kolmonen. Arvioin tuolloin nopeasti että autoa ei varmasti näkyisi ennen 2018 vuoden loppua Suomessa... saas nähä miten niitä alkaa tulemaan tänne.
Näin mielestäni yhden Helsingin keskustassa viime viikolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom