Keskustelua hybridiautoista

Ihan yhtä kuvitteellisia nämäkin on. Miksi pitää ladata 100% täyteen kun litium-akkujen latausnopeuden käyrä on aika yleisesti tiedossa?

Melko tuuhean kuuloista että 80% akulla ei pääse laturille mutta 100 just riittää. Missäs päin tämmöinen välimatka löytyy?
Sattumalta näyttää löytyvän juuri siltä yli 2 h pätkältä, joka tulee itse yleisimmin autoiltua, eli Vaasa-Kalajoki. Monesti tosin pitäisi jatkaa tuosta Ouluun, eikä Hiekkasärkkien ABC:llä näemmä ole pikalatausta, joten matkanteko tyssäisi tuohon.
 
Vielä ei ole tullut Model S tai Model X mainoksia. Mutta ehkä hintaluokka on aivan eri, 35 000 € vs 90 000 €. Ehkä Jaguarilta tai Audilta voisi odottaa mainoksia, kunhan saavat sähköauton ensin myyntiin.

Se on kyllä ovelaa, että Tesla ei mainosta missään, ikinä. Mainosbusdjetti on yhtä kuin kotisivun pyöritys ja kauppojen/huoltoliikkeiden stailaus. Toisaalta eipä Teslan edes tarvitse, joten käytäntö tuskin muuttuu.
 
Mistä sähköautosta sinulla on omakohtaista kokemusta ja kuinka paljon?
Kuinka usein sinulla on kuvaamasi tilanne ollut todellisuutta?
Ei ole ollut todellisuutta koskaan, sillä osaan suunnitella matkani etukäteen, enkä siis käytä sähköautoa ;)

Sähköautoiltua on tullut tasan sen verran, että ostaisin sähköauton heti, jos se olisi pidemmillä matkoilla käyttökelpoinen. En arvostelekaan tässä sähköautoja itsessään, vaan akkuja energian varastointimuotona.
 
Otsikossa lukee "Keskustelua...", ei "Vain ylistystä sähköautoilun erinomaisuudesta". Välillä tuntuu, kuin lukisi Apple-fanien jurnutusta, kun joku arvostelee puhelinta tai konseptia.

En sinänsä kritisoi sähköautoja ja -autoilua, koska tekniikka. Hienoja laitteita, eturivin kehitystä ja uskaliaita yrityksiä tehdä jotain fossiilipolttoaineiden riippuvuuden vähentämiseksi. Akku- ja moottoritekniikan kehitys vie eteenpäin myös hybridisovelluksissa, mutta muuallakin kuin autoissa: pyörät, mopot, veneet, moottorikelkat, työkoneet jne.

Sitten taas esimerkiksi itse en tekisi sähköautolla paljoakaan. Ajomatkojen pituus ja auton käytön tarve on niin vaihteleva, että kokonaisvaltaisena ratkaisuna ei sähköauto olisi niiden tämän hetkisillä ominaisuuksilla mitenkään päin järkevä. Lyhyisiin siirtymiin arkena (alle 20km) sähköpyörä olisi just passeli. Sitten taas vapaa-ajalla nelihenkinen perhe tavaroineen ja joskus peräkärry (kuormitus), pitkähköt ajomatkat esim. mummolaan ja mökille. Bussi tai juna ei suunnista johtuen mahdollinen, lisäksi huomattavan kalliita, jos koko perhe liikkuu. Sähköauto arkiajoon + vuokra-auto kauemmas liian kallista. Uskoisin, että sähköauto toimii erinomaisesti sinkkuihmisen käytössä lyhyehköillä arkiajoilla.

Ylivoimaisesti suurin ongelma on akkutekniikka. Kapasiteetti/paino -suhde on huono, latausajat aivan liian pitkiä, ja rehellisesti sanoen itseäni vituttaa nykyäänkin joka kerta, kun roikkaa pitää viritellä esilämmityksen takia. Eli perinteinen laiskuus. Siihen jos pitäisi vielä alkaa suunnitella reittejä ja taukoja auton - ei ihmisten - vuoksi, niin ei tule mitään. Tekniikan pitää palvella ihmistä, ei toisinpäin.

Pelkästä polttomoottorikäytöstä pitänee jossakin välissä päästä eroon, joten plug-in hybridi olisi järkevin omaan käyttöön. En tosin ymmärrä niissäkään joidenkin valmistajien ideaa, esim. Volvon T8 on peruskäyttöön aivan järjettömän tehokas. Tarkoitus onkin ilmeisesti olla jonkinlainen state-of-the-art -showauto.

Nestekäyttöisiä (metanoli, etanoli, butanoli) polttokennoja odotellessa...
 
Kannustan keräämään omakohtaisia kokemuksia sähköautosta jos asia oikeasti kiinnostaa.
Riittää, että lueskelee muiden murheita. Sillä aikaa odottelee, että nämä muut tekee betatestausta ja maksaa kovempaa hintaa ja ostaa itse sähköauton kun saa 20ke:lla 1000km rangella olevan auton joka lataa itsensä täyteen ½ tunnissa vaikka.
 
Harvalla lienee kuitenkaan varaa pitää kaupunkiajoja varten sähköautoa ja pidempiä reissuja varten jotain järkevässä ajassa tankattavaa kulkupeliä.
Aika monella perheellä on kaksi autoa joista toinen on käytännössä kauppakassina ja lasten päiväkotiin / kouluun toimittamista varten.

Jos vanhemmat eivät jakaisi autoja mallilla "Isin auto" "Äidin auto", vaan mallilla "lähialue" "pitkän matkan", niin väittäisin, että vähissä on ne kotitaloudet joissa toisen auton sähköautoistaminen jollain ihan mitättömällä 30kWh akulla aiheuttaisi merkittäviä ongelmia ajoihin.
Riittää, että lueskelee muiden murheita. Sillä aikaa odottelee, että nämä muut tekee betatestausta ja maksaa kovempaa hintaa ja ostaa itse sähköauton kun saa 20ke:lla 1000km rangella olevan auton joka lataa itsensä täyteen ½ tunnissa vaikka.
Forum warrior voi vaatia mitä vaan, mutta pistäpä ihan mielenkiinnosta nyt lista niistä koko elämäsi aikaisista ajopäivistä jolloin olet ajanut 1000km päivässä...

Itselläni ei ole yhtään sellaista päivää elämän aikana, vaikka asuin Keski-Euroopassa autobahn-maassa ja minulla oli täysi autoetu.

Montako päivää tulee per 10v ajanjakso jolloin tuo 1000km ajomatka ylittyy?
 
Viimeksi muokattu:
Aika monella perheellä on kaksi autoa joista toinen on käytännössä kauppakassina ja lasten päiväkotiin / kouluun toimittamista varten.
Silloin yleensä se toinen auto on joku hyvin halpa pikkukippo.

Pointti varmaan oli, että harvalla lienee varaa pitää sähköautoa ja pitkälle matkalle mukavaa ja turvallista polttista. Siinä on käytettyjenkin sähkisten nykyhinnoilla äkkiä joku 50ke kiinni kulkupeleissä o_O
Toki muutaman vuoden päästä noita käytettyjä alkaa saamaan jo varmaan reilusti alle kympillä.
 
No ei tuo yhtälö siltikään mene noin. Ei edes Leaf40 kWh:lla.
Jos ihan teoriassa asiaa käsitellään niin esim:
  • lähtö 100% ladatulla akulla, ajomatka vaikka noin 250 km maantieajoa. Realismia noin 90 km/h keskinopeus, jolloin matka aika yli 2,5h.
  • Pikalataus 80% tasolle noin 50min (tosiaan on Leafissa vielä hidas esim Ioniqiin verrattuna)
  • Ajoa noin 200km ja realistinen ajoaika vähän yli 2h
  • Ollaan jo 450 km päässä ja ajoon kulunut noin 4,5h ja lataamiseen alle tunti.

Ja olen siis itsekin sitä mieltä, että jos sähköautoa harkitsee, kannattaa lähtökohtina pitää:
  1. toimiva kotilataus (ja vielä jos saa töissäkin maksua vastaan on jo luksusta)
  2. auton toimintamatkan tulee riittää kaikkiin arjen työ- ja kauppa-ajoihin ilman ajonaikaista välilataustarvetta. Esim. 40 kWh Leafilla jos saa töissäkin latauksen voi pendelöidä vaikka 200 km työmatkoja/suunta ilman ongelmia.
  3. säännöllisesti toistuvat mökki ja mummola ym matkat tulee itse realistisesti selvittää, että haluaako koko matkaseurue selvitä ilman välilatausta vai kestääkö esim. yhden 10-60 min latauspysähdyksen.
Jos on jatkuvasti tarvetta ajaa esim. +1000 km siirtymiä vaikka työn takia, niin varmaan on yksinkertaisempaa ajaa vaikka kaasuautolla tai hybridillä. Niitäkin onneksi on olemassa nyt ja aivan varmasti tulevaisuudessakin.
Tuo ei aivan kaikilta osin pidä paikkaansa nykypäivänä. Toki tuntuu aika ällistyttävältä silti :) Tuossa yksi Teslailia kertoi, että ei ole tarvinnut kotilatausta tai muita maksullisia latausasemia, vaan on ladannut ilmaiseksi kaupassa.

"Täällä vuosi ja 19 tkm ja sähköstä on maksettu 0 €. Jos käyt ostoksilla sellaisissa paikoissa jossa saa ladattua ilmaiseksi, niin et hirveästi joudu kotona lataamaan."

Toki käytetyt Teslat on suomessa alkaen 55 000 €, mutta kyllä tuo luultavasti onnistuu myös uudella Nissan Leafilla.

Itse käyn kaupassa kävellen tai pyörällä, niin ei tule siitä polttoaine- tai sähkökuluja. Ehkä joku polkupyörän peräkärry olisi näppärä, niin saisi tuotua koiran 15 kg ruokasäkin vähän helpommin ja vaivattomammin.

Diesel on luultavasti paras +1000 km siirtymille. Omassa Peugeotissa tankkausväli oli jotain +1100 km, jos/kun ajoi tankin melkein tyhjäksi. Ajoin kyllä lyhyempää työmatkaa pari tuntia päivässä.
 
Silloin yleensä se toinen auto on joku hyvin halpa pikkukippo.

Pointti varmaan oli, että harvalla lienee varaa pitää sähköautoa ja pitkälle matkalle mukavaa ja turvallista polttista. Siinä on käytettyjenkin sähkisten nykyhinnoilla äkkiä joku 50ke kiinni kulkupeleissä o_O
Toki muutaman vuoden päästä noita käytettyjä alkaa saamaan jo varmaan reilusti alle kympillä.
Entä jos ajattelisikin asian toistapäin. Ostaa sen sähkiksen ns. ykkösautoksi. Ja sitten kun tarvii lähteä sinne 1 000km automatkalle, niin löytyy jokin edullinen tilava farkku. Jolla pystyy myös tarvittaessa vetämään peräkärryä tai hakemaan sen uuden pesukoneen Gigantista.
 
Riittää, että lueskelee muiden murheita. Sillä aikaa odottelee, että nämä muut tekee betatestausta ja maksaa kovempaa hintaa ja ostaa itse sähköauton kun saa 20ke:lla 1000km rangella olevan auton joka lataa itsensä täyteen ½ tunnissa vaikka.
Ei taida markkinoilta löytyä kovin montaa bensa-autoakaan, jolla ajaisi 1000 kilsaa ilman tankkausta matkan varrella.
 
Silloin yleensä se toinen auto on joku hyvin halpa pikkukippo.

Pointti varmaan oli, että harvalla lienee varaa pitää sähköautoa ja pitkälle matkalle mukavaa ja turvallista polttista. Siinä on käytettyjenkin sähkisten nykyhinnoilla äkkiä joku 50ke kiinni kulkupeleissä o_O
Toki muutaman vuoden päästä noita käytettyjä alkaa saamaan jo varmaan reilusti alle kympillä.
Tuossa tapauksessa nelihenkiselle perheelle Opel Ampera voisi olla aika hyvä. Kaksi autoa maksaisi halvimmillaan 29 500 €. Kun Ampera tuli myyntiin, niin autoa taidettiin pitää sähköautona, vaikka se ei sitä olekaan. Auto on pitänyt arvonsa kohtalaisen hyvin, mutta tuontiautona/ulkomailta saattaa löytyä ehkä vieläkin halvempia.

Opel Ampera vaihtoautot - Nettiauto
Chevrolet Volt vaihtoautot - Nettiauto

Tai toisen Amperan tilalle Nissan Leaf, jolloin kokonaishinta olisi 31 000 €.
Nissan Leaf Acenta Solar - 24 kWh akku - Nordic paketti - 9/2013 Facelift - Aurinkopaneeli Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Ei taida markkinoilta löytyä kovin montaa bensa-autoakaan, jolla ajaisi 1000 kilsaa ilman tankkausta matkan varrella.
Mun dieseli näytti 1500km rangea, kun ajelin Lahdesta Lappeenrantaa tasaista maantievauhtia..
Bensalla ei varmaan kun jotain 800km.

Toisaalta kyllä se 600km riittää, kunhan lataus on tarpeeksi nopea. Sehän tulisi täyteen mun aiemmalla vaatimustasolla @15min. 500km välein joutuu ehkä pitää vessatauon mikä kestää 5-15min.

Ehkä juuri tuo latauksen nopeus on tärkein asia, jolloin kun autot yleistyy niin niitä latauspaikkoja on tarpeeksi vapaana. Toki jos lataus kestää 10min ja meet kahville niin eiköhän se auto siinä laturissa seiso :) Vai jätätkö kahvin jäähtymään ja siirrät auton.
 
"jee" taas on tää lirpake täyttyny näistä "En voi ajaa joka viikonloppu mökille 450km pysähtymättä == sähköautot on ihan paskoja"... vesi on märkää more news at 11! Voi noi itsestään selvyydet jättää jonnekki muualle. En mäkää mee Ferrari-lirpakkeisiin valittamaan kuinka paskoja Ferrarit on, kun en saa mun jopoa takakonttiin, katolle tai vetokoukkuun...

PK-seudulla on varmaan kymmeniä tuhansia ihmisiä/kotitalouksia jotka ei poistu yli 200km päähän kotoa kun ehkä korkeintaan pari kertaa vuodessa tai alle. Sähköautot siis sopisi monelle ainoaksi autoksi 95% ajasta. Suurempi ongelma on autojen hinta ja se miten latausjärjestetään kotona jos ei asu omakotitalossa!
 
Mun dieseli näytti 1500km rangea, kun ajelin Lahdesta Lappeenrantaa tasaista maantievauhtia..
Bensalla ei varmaan kun jotain 800km.

Toisaalta kyllä se 600km riittää, kunhan lataus on tarpeeksi nopea. Sehän tulisi täyteen mun aiemmalla vaatimustasolla @15min. 500km välein joutuu ehkä pitää vessatauon mikä kestää 5-15min.

Ehkä juuri tuo latauksen nopeus on tärkein asia, jolloin kun autot yleistyy niin niitä latauspaikkoja on tarpeeksi vapaana. Toki jos lataus kestää 10min ja meet kahville niin eiköhän se auto siinä laturissa seiso :) Vai jätätkö kahvin jäähtymään ja siirrät auton.
Kerro nyt vaan rehellisesti montako kertaa olet ajanut elämässäsi tuon 1000km sillä tavalla, että auto ei ole seissyt vähintään 2h:ta putkeen paikallaan siinä välillä.

Minulla lukema on nolla nyt 35v elämän ajalta ja voin luvata, että voin elää täydellisesti auton kanssa jolla ei voi ajaa 1000km ilman taukoa.
 
Kerro nyt vaan rehellisesti montako kertaa olet ajanut elämässäsi tuon 1000km sillä tavalla, että auto ei ole seissyt vähintään 2h:ta putkeen paikallaan siinä välillä.

Minulla lukema on nolla nyt 35v elämän ajalta ja voin luvata, että voin elää täydellisesti auton kanssa jolla ei voi ajaa 1000km ilman taukoa.
Yksisarvisen paskaa helpompi löytää kun näitä jotka ajaa 1000km siirtymiä enemmän kun ehkä kerran 5-10 vuoteen. ~400-450km siirtymät jo aika puuduttavia perseelle, jos ei mitään taukoa pidä siinä välissä. Tuolla matkalla tarvii jonkun ehkä ~15min-30min pikalatauksen jos pystyy määränpäässä lataamaan täyteen.
 
Mä ainakaan en ole mitenkään kovin pitkä, vain 176cm ja vähän lyhyet jalat.
Minulle tuo ratti tosiaan onneksi sattuu osumaan oikealle kohdalle, kun säädän istuimen siten, että ranteet ovat yläosassa ja olkapäät tukevasti selkänojassa. Silloin myös polkimille on just optimi etäisyys jaloilla.
Joo, itsekin vain muutaman sentin pidempi, helposti löytyi hyvä ajoasento, kun lyhyellä koeajolla kävin. Liikkeen koeajo Leaf: ssa oli myös kitkarenkaat. Onko sinulla tai muilla havaintoa kuinka paljon nastarenkaat veroittaa, jos veroittaa, enempi toimintamatkaa (pl. rengasmerkkien erot)?

Oli hauskaa, jopa jännää lukea uuden leafin ensi kokemuksistasi.:tup:" Paluumatkalle keskelle korpitaivalta osunut huona ja raskas loska-ajokeli" Voi vain kuvitella tilanteen, miten juuri hankitun uuden auton kanssa alkoi akun kapasiteetti käymään "vähiin".

Tuosta kiinnostaisi kuulla paljonko oli akkua jäljellä kotiiin päästyäsi sekä aamulla 8A: n latauksen jälkeen?

Olit sitä mieltä ettei e-pedalin käyttö ole paras vaihtoehto generointia ajatellen. Mikä sitten olisi parempi vaihtoehto (pl. B-ajotila)?

Omassa koeajossa oli eco- tila ja e-pedal käytössä, ainakin näytti täyttä generointia välillä.
Jossain artikkelissa ainakin väitettiin että e-pedalia käytettäessä riippuu jarrujen käyttö siitä miten nopeasti nostaa jalan pois polkimelta. Mikä on sinun näkemys?
 
Kerro nyt vaan rehellisesti montako kertaa olet ajanut elämässäsi tuon 1000km sillä tavalla, että auto ei ole seissyt vähintään 2h:ta putkeen paikallaan siinä välillä.

Minulla lukema on nolla nyt 35v elämän ajalta ja voin luvata, että voin elää täydellisesti auton kanssa jolla ei voi ajaa 1000km ilman taukoa.
En ole itse varmaan 1000km kerralla ajanut, mutta ei siinä 2h taukoa kyllä tarttis. Ekalla autollani muistan ainakin yhden 400km suuntaansa, joten 800km päivässä. Silloin oli enemmän kotimaan matkahommia siinä duunissa. Sillä 2l vaparilla piti kyllä käydä 600km jälkeen tankkaamassa.

Eikä kyse ollutkaan siitä riittääkö Range yhteen 1000km matkaan, vaan vaikka jos matka olisi 800km niin jäisi 200km reserviä kun pääsee perille ettei tarvitse heti ladata. Jos matka on 500km niin voisi määränpäässä sitten huoletta ajella useamman päivän ilman latausta. 500km ajaa kevyesti ilman taukoja.

Esim skenaario missä lähden matkatöihin toiselle paikkakunnalle. Jos matkaa on 300km ja paikkakunnalla hotellilta -> asiakkaalle vaikka 30-50km. Ja alueella ei ole oikein latauspisteitä ja etenkään jos hotellilla ei ole. Työpäivät 7-19 niin kiinnostaako klo 19 lähteä jonnekin ajelemaan latailemaan. Tuo 1000km range riittäisi kivasti varmaan viikon reissuun. Pois lähtiessä voisi etsiä laturin ennen kotimatkaa.

On niitä muitakin skenaarioita kun yksittäinen matka. Iso range helpottaa elämää.

1000km on ihan realistista joidenkin vuosien kuluttua. Vieläpä halvemmalla kun nykyään.

Uusi Tesla Roadster lähes 1000km range, jo pian. Toki kallis koska paljon akkuja. Toki jos riittää varmaan joku 600km. Samanlaista rangeahan polttiksissakin ollut pitkän aikaa.
 
Googlen paikannushistoriasta katsoin viime vuoden Ylläs-Helsinki-matkan, niin matkaa tuli 972km, lähtö klo 8:13 ja perillä klo 20:16. Pisin tauko koko matkalla kesti 52min (ruokailu), muut tauot olivat pieniä. Tuo on varmaan pisin pelkästään itse ajamani reissu yhden päivän aikana eikä kyllä mielellään yhtään pitempää matkaa autossa viihtyisi.
 
Googlen paikannushistoriasta katsoin viime vuoden Ylläs-Helsinki-matkan, niin matkaa tuli 972km, lähtö klo 8:13 ja perillä klo 20:16. Pisin tauko koko matkalla kesti 52min (ruokailu), muut tauot olivat pieniä. Tuo on varmaan pisin pelkästään itse ajamani reissu yhden päivän aikana eikä kyllä mielellään yhtään pitempää matkaa autossa viihtyisi.
Tuon reissun pitäisi onnistua nähdäkseni P100 Teslalla, joskin sen ruokailupaikka kannattaisi tähdätä superchargerille, käytännössä varmaan pyhäjärven ABC:lle...
 
Kumpikaan ei ole sitä vaadittua tuhatta kilsaa. Onneksi polttomoottoriautoja on edelleen tarjolla niitä tarvitseville, eikä tarjonta näytä loppuvan kovin pian.

Kuorma-auto tuskin on oma saati tarkoitettu yksityiskäyttöön? Vaatimukset ovat varmaan vähän eri kuin yksityisautolle.
 
Tuossa koeajossa tuli aika paljon kehuja Nissanille. Myös takapenkin tilat kokeiltiin. Ilmeisesti takapenkkiläisellä on polvet vähän ylhäällä, mutta tuo sama puute on myös ainakin Tesla Model 3:ssa.
Leafin ajoasento oli ilmeisesti vähän SUV tyylinen, eli siis mukavan korkea.

 
Kuvitellaan et olisin jättänyt tuon 100kiloa pois ja autolla vetänyt. Kauanko matkaan olisi sähköautolla mennyt vetäen 1950kiloa kuormaa. Nyt koko 1600km reissuun meni vähän runsas 30h yksin ajaen 7 nukkumisineen.

Eikä toi 1000km kaukana ole..
Tämä on sähköautoilun kannalta siitä hyvä verrokki, että matkasi ei mennyt normaalilla henkilöautolla, vaan ylikuorman takia erikoismatkalla oli käytössä erikoisauto, eikä sen käyttö ollut sinulle iso juttu.
 
Vastineeksi kysyn juuri sama reitti ja kuorma 1950kg ja aikaa 30h. Älä poraa vaan kerro rehellinen aika tuolle matkalle.
Mikä tällaisen kyselyn idea on? Bensa-auto on ikuisesti paras, jos selviää tuollaisesta kuljetuksesta 30 tonnissa ja sähkis on ihan paska? Vaikka 99,9% autoilijoista ei koskaan tuollaista matkaa omalla autollaan tule tekemään, ja vaikka kukaan ei ole väittänyt, että sähkökäyttöisellä henkilöautolla selviää tällä hetkellä tai lähitulevaisuudessa kaikista mahdollisista ja mahdottomista kuljetustehtävistä?
 
Sopivasti valitsemalla optimaaliset kuvitteelliset arvot juu. Jos lähdetäänkin työpäivän jälkeen puolikkaalla akulla ja pikalatausasemia ei satu olemaan tasan 80 % kapasiteetin tarjoaman ajomatkan välein, ei matka mene noin ruusuisesti. Ensin vaikka ajellaan tunti, sitten lataillaan 2 tuntia jotta saadaan akun 100 % täyteen, jotta päästään seuraavalle asemalle 2,5 tunnin päässä ja siellä vielä vajaa tunti, jotta virtaa riittää tunnin matkaan perille. Matka-aika samat 4,5 tuntia, latausaika 3 tuntia ja perillä saakin sitten odotella koko yön, ennen kuin lähtee nähtävyyksiä katselemaan.
Ilmeisesti peilaat hommaa omiin tarpeisiisi? Teksti vaikuttaa kuitenkin kovasti yleiseltä kritisoinnilta. Jos tekstisi on yleistä kritiikkiä, voin vain vastata, ettei käytännössä kenelläkään ole skenaariosi kaltaista auton käyttötarvetta.
 
Ilmeisesti peilaat hommaa omiin tarpeisiisi? Teksti vaikuttaa kuitenkin kovasti yleiseltä kritisoinnilta.
Tietenkin peilaan omiin tarpeisiini. Lainaamassasi viestissä vain heitin päästäni mahdollisen skenaarion sopivan huonosti valituilla parametreilla.

Jos tekstisi on yleistä kritiikkiä, voin vain vastata, ettei käytännössä kenelläkään ole skenaariosi kaltaista auton käyttötarvetta.
Väität siis, ettei kukaan koskaan autoile yli 400 kilometriä, tai että kaikilla tuollaisilla matkoilla on alle 150 kilometrin välein pikalatausasemia, vaikka juuri ylempänä esitin yhden esimerkin reitistä, jossa pikalatausasemia ei ole riitävän tiheästi?
 
Model X:ään saa peräkärryn, mutta autoa on ehkä vähän hankala ajaa laturiin kärryn kanssa.

Satuin huomaamaan cMore kanavalla Jaguar i-Pace:n lyhyen mainoksen (hinta oli noin 85 000 €). Tuossa vähän pidempi versio siitä. Juuri kun eilen telkkarista näin Nissanin sähköauto mainoksen.
 
Mainostamiseen niin eihän Teslan tarvi mainostaa kun tilauksia tuotantoa enempi tehtaan sakatessa edelleen.
Vaikka tuotanto takkuaa ja laatu on karmeaa, niin voidaan myös suhteuttaa muihin valmistajiin.

Tesla 3:sta on valmistunut ja toimitettu asiakkaille tämän vuoden ensimmäisen 3kk:n aikana jo paljon enemmän kuin esim. Hyundai Ioniq sähköautoa koko viime vuoden aikana.
 
Vaikka tuotanto takkuaa ja laatu on karmeaa, niin voidaan myös suhteuttaa muihin valmistajiin.

Tesla 3:sta on valmistunut ja toimitettu asiakkaille tämän vuoden ensimmäisen 3kk:n aikana jo paljon enemmän kuin esim. Hyundai Ioniq sähköautoa koko viime vuoden aikana.
Ilmeisesti Hyundai/Kia:lla on kumminkin tarkoitus nostaa sähköautojen myyntimääriä. Ioniq ev:n lisäksi on tulossa Kona ev ja Kia Niro ev.

Nythän tuota ioniqia saa myös polttiksena kuten myös e-Golf ja Golf kohdallakin. VW ainakin haluaisi myydä enemmän voittoa tuottavia polttiksia kuin sähköautoja. Ja Toyotalla taas ei ole vielä sähköautoa ollenkaan. Sähkis tulee varmaankin 2020.
Toyota to introduce ten new electric cars by 2020
 
Tuo oli siihen ennakkotilauksiin suhteutettu. Tilauksis olisi mutta ulos ei saada. Ei ole mieltä silloin mainostukseen hukata rahaa jos 600 000 preorderia ja tuotanto ollut 30000 vuodessa. Asia miksi videonkin liitin ja jossa toi lopussa.
Ilmeisesti Model 3:sta valmistuu tällä hetkellä about 2000 autoa viikossa. Virallinen tavoite on 2500 autoa viikossa tämän kuukauden loppuun mennessä, mutta pari päivää sitten joku analyytikko arvioi, että aavistuksen verran jäädään tuosta.

Tuolla lukemalla Model 3 kamppailee Leaffin kanssa maailman eniten valmistetun sähköauton tittelistä. Viimeistään parin kuukauden päästä Model 3:sen pitäisi olla isohkolla erolla kärjessä, vaikka tuotanto-rampup onkin tuskaisen hidas varaajien näkökulmasta.
 
Ihan hyvällä mallilla Teslan tuotanto.

Model 3:sen vakioakkuisen mallin tuotanto sekä nelivetoisen mallin tuotanto alkaa 2018. Tai ainakin Teslan mukaan alkaa. Leafiin on lupailtu isompaa akkua 2019.

Jos kolmosen 1000 € varauksen laittaa nyt, niin auto voisi hyvällä tuurilla tulla ensi vuonna. Ainahan nuo arviot ei kumminkaan pidä. Nissanilla on taas laajempi tuo autojen saatavuus. Hyvältä kumminkin näyttää molemmat merkit.
Kun varaat Model 3:n nyt, niin saat sen 12 – 18 kuukauden kuluttua.
 
Ite laskeskelin että jos ostaa mielummin vastaavan bensakoneella niin säästää 10-15k hankintahinnassa. Siinä menee vähän aikaa säästellä tuota erotusta.

Nissan Pulsar vs Leaf kyseessä.. Tarkalleen jotain 17000e eroa, mutta en tiedä Pulsarin varustelusta vs Leaf.

Tuolla polttiksella ajelis vaikka 5-10v niin eiköhän siinä vaiheessa sähköautot ole jo hieman yleisempiä, halvempia ja teknisesti parempia ?

Joo ei tuota erotusta taida koskaan pystyä säästämään. Tän oman oletustaulukkoni perusteella esim. Pulsar olisi 600 € halvempi vuodessa kuin Leaf. Mutta jos Pulsarin keskikulutus nousisi ilmoitetusta 5 l / 100 km -> 6,5 l / 100 km niin silloin se olisi jo Leafin kanssa tasoissa.

Jos taas Hyndain IONIQ -mallistoa kattoo niin mun laskurin mukaan järjestys halvimmasta kalleimpaan olisi hybrid - sähkö - plugin. I30 fastback joka ehkä on samaa kokoluokkaa olisi pienemmällä myllyllä samaa luokkaa kuin IONIQ sähkö.

Miten sä olet nuo käyttökustannukset laskenut? Ajaminen on huomattavasti halvempaa, verot pienemmät, mahdollisesti myös vakuutukset(riippuu autosta mihin verrataan). Pikaisesti laskien omassa ajossa diesel joka veisi 5l/100km 30tkm ajolla tekee 1800€ pelkkä polttoaine. Sama sähköllä omalla sähkönhinnalla on 480€ 20kwh/100km kulutuksessa. Tuo 20kwh kulutus on vielä yläkanttiin. Oikeasti ei mene noin paljoa, jos ei aja hirveästi motarilla.

Arvonalenema 10 %
Bensahinta 1,45
Dieselhinta 1,3
Arkipäivä avg km 105
Sähköhinta kWh 0,1
Rahotus 1 %

Tuollaisilla oletuksilla. Autojen hinnat olen ottanut halvimman ja toiseksi halvimmat varustetason välistä. Kulutuksena olen käyttänyt ilmoitettua yhdistettyä kulutusta ja veron katoi trafin sivuilta.

Auton osto ei ole järkipuuhaa, lopeta! Valitset sellaisen kun haluat, sitten mietit paljonko se maksaa kuukaudessa ja sitten mietit onko sulla varaa siihen juuri nyt. Lopulta kehität järkiperusteet tälle tunnehankinnalle.

Mun business case plug-in hybridille meni ihan hankintahinnan mukaan. Lopulta vielä järkeilin, että käyttökulut tuskin ovat ainakaan korkeammat. win-win.

Joo ei ole koskaan vielä omalla kohdalla onnistunut. Tuskin nytkään. Tosin nyt kun kattoo että se 7 v vanha preemiumi mukavalla koneella maksaa sen 500 € - 2000 € enemmän vuodessa kuin uusi pakasta vedetty ekovehje niin pistäähän se mitettimään.

edit: niin ja edelleen noin 1000 € kaulalla hommaa johtaa nykyinen Volvon raato. 7,5 l / 100 km dieseliä, autovero 833 € / v mutta arvo vain n. 7000 €.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin peilaan omiin tarpeisiini. Lainaamassasi viestissä vain heitin päästäni mahdollisen skenaarion sopivan huonosti valituilla parametreilla.
Mielestäni on vähän hassua yleisellä tasolla lytätä noissa määrin asiaa, joka on (ainakin lähes) toimivalla tasolla suurelle osalle väestä, sillä perusteella, ettei sovi enemmistön tarpeista poikkeavaan käyttötarpeeseesi.
Väität siis, ettei kukaan koskaan autoile yli 400 kilometriä, tai että kaikilla tuollaisilla matkoilla on alle 150 kilometrin välein pikalatausasemia, vaikka juuri ylempänä esitin yhden esimerkin reitistä, jossa pikalatausasemia ei ole riitävän tiheästi?
En väitä. Kärjistin jotain tiettyä seikkaa ja teksti tuli muuta miettiessä "vähän kummallisena" ulos. Tarkoitus oli yrittää vihjata, että tuollaiset tarpeet ovat vähemmistössä. Nyt toistan itseäni, mutta edelleen, sillä perusteella sähköautoilua on hassua lytätä yleisellä tasolla.
 
Tuo sähkisten kantamasta vääntäminen on aika puuduttavaa ja samoja asioita on pyöritelty useaan kertaan.

Tosin täytyy kyllä sanoa, että enemmistön tarpeisiin ei sähköauto tällä hetkellä toimi. Suurin osa väestöstä asuu taloyhtiöissä, joissa ei ole latausmahdollisuutta ja latauspaikkoja rajallinen määrä yleisesti. Aika sama onko työmatka tai kauppamatka 5 vai 50km tai kuinka usein matkaa kun niitä latausmahdollisuuksia ei vain ole vielä. Katsotaan sitten kun autoja voi ladata muuallakin kuin muutamilla erittäin harvoilla työpaikoilla ja kourallisella kotitalouksista.

Nyt tällä hetkellä sähköautoilijoilla on siinä mielessä hyvät olot kun sähköautot ei ole kauheasti yleistyneet. Jenkeissä jonkun verran sitä napinaa alkaa jo olemaan kun latausajat on mitä on ja paikkojen määrän runsaudesta huolimatta se ei riitä.
 
Ihan aiheellista jurnutusta, kun ei suostuta ymmärtämään mitään.

Se on ihan selvä asia että Apple-tuote tai sähköauto ei johonkin tiettyyn käyttöön sovi tällä hetkellä. Turha siitä on käydä ristiretkeä sivukaupalla.

Mieluummin kannattaa keskittyä siihen mihin se riittää ja miten sen saisi riittämään johonkin muuhunkin.
Sähköautoilua ajetaan tällä hetkellä kuin käärmettä pyssyyn, osin tekniikan itsensä vuoksi, osin mm. ympäristötietoisuuden vuoksi. Mediat täyttyvät testeistä, yhteiskunta maksaa hankintatukea, ja esimerkiksi taloyhtiöiltä odotetaan mittavia sähköteknisiä päivityksiä latausjärjestelmiä varten. Isojen akkujen valmistuksessa puhutaan merkittävistä ympäristö- ja kaivosvaikutuksista. Kyse on siis sekä yhteisöllisesti, yhteiskunnallisesti että globaalisti kohtuullisen merkittävästä asiasta, johon on ihan oikeus antaa kriittistäkin näkemystä. Olisi varmasti kiva keskustella vain hyvistä puolista, hurrata ja heitellä virtuaalisia ylävitosia kuinka mahtava meininki ja hype tässä onkaan. Kuulostaa tosin vähän wincapitan kokouksilta.

Enkä tosiaan ole suolaamassa kehitystä. Jokainen edistysaskel ja tutkimus tuolta hyödyttää paitsi liikennettä, myös muuta elämää kuten kirjoitin aiemmin. Akkutekniikassa ei valitettavasti ole ihan lähiaikoina tulossa niin merkittävää kehitystä, että esimerkiksi kapasiteetti- tai latausaikojen ongelmat helpottaisivat isolla osalla potentiaalisiakaan käyttäjiä. Osa käyttäjistä on varmasti valmis muuttamaan tottumuksiaan ja käytänteitään, etsimään latauspisteitä ja pitämään pitkiäkin lataustaukoja. Väitän, että suurin osa ei ole ennen kuin olisi ihan pakko. Siksi tällä hetkellä massiiviset satsaukset yhteen teknologiaan ovat mielestäni typeriä.

Polttomoottorit ovat päästöjen ja hyötysuhteen takia jossakin vaiheessa katoavaa tekniikkaa. Myönnän, että oma mielenkiintoni on vielä hiukan kauempana tulevaisuudessa kuin sähköauto eli polttokennot. Nestemäiset ja kaasumaiset kemikaalit ovat aivan ylivoimaisia energiasisällöltään verrattuna mihinkään olemassaolevaan akkutekniikkaan. Akkuja toki tarvitaan myös polttokennojen kanssa, kuten sähkömoottoreitakin, joten niiden kapasiteetin ja painon kehitys hyödyttää niitäkin.

Esim. tässä on mielenkiintoinen metanolipolttokennohybridi: Next generation of methanol fuel cell vehicles sees the light of day - Serenergy A/S
 
Lue nyt ajatuksella uudestaan. Ei asiallinen kritiikki ole kiellettyä keneltäkään.

Se mitä tässä ketjussa ei tuhannetta kertaa jakseta kuunnella on että miten se sähköauto ei sovi 1-10 prosentille suomalaisista koska range ja pikalaturit yhyy.
En tiedä elänkö itse vai muut jossakin kuplassa, koska en tunne ketään, jonka autonkäyttö rajoittuisi aina alle 200 kilometriin. Keskimääräinen työmatkakin on Suomessa vain n. 14 kilometriä suuntaansa, eli vuoden työpäivinä (226 kpl) tulee työmatka-ajoja suunnilleen 6300 kilometriä. Loput keskimääräisestä 17 000 kilometristä ajetaan vapaa-aikana, jolloin sinne 139 päivään tulee ajoja 77 km/päivä. Jokaisena päivänä ei lomallakaan ajeta, joten yksittäisen ajomatkan on oltava pidempi.

Siksi vähän ihmetyttää tuo väite, että sähköauto ei sopisi ainoastaan 1-10% suomalaisista erityisesti ainoaksi kulkuneuvoksi. Yhden auton talouksia kun on edelleen yli puolet.
 
Siksi vähän ihmetyttää tuo väite, että sähköauto ei sopisi ainoastaan 1-10% suomalaisista erityisesti ainoaksi kulkuneuvoksi. Yhden auton talouksia kun on edelleen yli puolet.

Osalla tuntuu olevan denial-vaihe päällä. Ideaalimaailmassa sähköautot sopisi 90-99% väestöstä kun kaikilla olisi sähköautot, joilla pääsee 100-400km yhdellä latauksella (otettu huomioon akun kapasiteetin tippuminen 40%:iin talvipakkasilla). Kylmä fakta on että alle 40% asuntokunnista asuu pientaloissa, joissa heillä on mahdollisuus itse ladata autojaan. Tuosta määrästä suurin osa asuu maalla, jossa varsinkin talvisin ei ole mahdollista käyttää sähköautoa työmatkoihin kun juuri ja juuri pääsee työpaikalle, jolla ei löydy latausmahdollisuutta.

Itsekin ajaisin todella mielelläni sähköautolla ja voisin käyttää sitä, mutta sitä varten täytyisi pakata lapset autoon ja mennä päivittäin huoltoasemalle istumaan lasten kanssa. Enkä todellakaan ole vähemmistössä ja päivittäinen ajomäärä on alle 20km.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä elänkö itse vai muut jossakin kuplassa, koska en tunne ketään, jonka autonkäyttö rajoittuisi aina alle 200 kilometriin. Keskimääräinen työmatkakin on Suomessa vain n. 14 kilometriä suuntaansa, eli vuoden työpäivinä (226 kpl) tulee työmatka-ajoja suunnilleen 6300 kilometriä. Loput keskimääräisestä 17 000 kilometristä ajetaan vapaa-aikana, jolloin sinne 139 päivään tulee ajoja 77 km/päivä. Jokaisena päivänä ei lomallakaan ajeta, joten yksittäisen ajomatkan on oltava pidempi.

Voikohan noita tilastoja tulkita noin? Omassa ajossani kilometrejä on tullut noin 19-22tkm/a, ja työmatka on ollut 20km suuntaansa tuoden noin 9000km/a, loput 10-13tkm on tullut muusta ajosta. Viimeisen vuoden aikana pidempiä reissua on ollut (suuntaansa) 400km festarireissu, 90km bilereissu ja 130km Ikean reissu. Voi olla että unohdan jonkin reissun, mutta tuossa ne suurinpiirtein on, noin 1200km, ja loput on ajettu tässä kodin ympäristössä muutaman kilometrin siirtymillä, ja usein muutaman tunnin tauoilla (jolloin ainakin töissä ja kotona auto on laturissa).

Käytössä on plugin hybrid noin 25km rangella, ja se sanoo että tähän asti ajetusta 36117km matkasta 18515km on ajettu sähköllä. Sähköautolla tuota pisintä keikkaa lukuunottamatta kaikki nuo ajot olisi menneet ilman välilatauksia.

Tämä on toki yksittäinen esimerkki, mutta väitän että isolla osalla ne kilometrit koostuu nimenomaan tästä kodin ympäristössä pyörimisestä, ei jokaviikkoisesta 600km mökkireissusta. Käydään töissä, käydään kaupassa, viedään lapsia harjoituksiin ja haetaan ne sieltä, käydään kylässä jne... äkkiä niitä kilsoja tulee.
 
[
Voikohan noita tilastoja tulkita noin? Omassa ajossani kilometrejä on tullut noin 19-22tkm/a, ja työmatka on ollut 20km suuntaansa tuoden noin 9000km/a, loput 10-13tkm on tullut muusta ajosta. Viimeisen vuoden aikana pidempiä reissua on ollut (suuntaansa) 400km festarireissu, 90km bilereissu ja 130km Ikean reissu. Voi olla että unohdan jonkin reissun, mutta tuossa ne suurinpiirtein on, noin 1200km, ja loput on ajettu tässä kodin ympäristössä muutaman kilometrin siirtymillä, ja usein muutaman tunnin tauoilla (jolloin ainakin töissä ja kotona auto on laturissa).

Käytössä on plugin hybrid noin 25km rangella, ja se sanoo että tähän asti ajetusta 36117km matkasta 18515km on ajettu sähköllä. Sähköautolla tuota pisintä keikkaa lukuunottamatta kaikki nuo ajot olisi menneet ilman välilatauksia.

Tämä on toki yksittäinen esimerkki, mutta väitän että isolla osalla ne kilometrit koostuu nimenomaan tästä kodin ympäristössä pyörimisestä, ei jokaviikkoisesta 600km mökkireissusta. Käydään töissä, käydään kaupassa, viedään lapsia harjoituksiin ja haetaan ne sieltä, käydään kylässä jne... äkkiä niitä kilsoja tulee.

Omista ajoista ei tietysti yleistettävissä, reilun puolen vuoden ajalta (yhteen suuntaan) mm. 500km, 270km kahteen kertaan, 250km sekä 140km kahdeksan kertaa. Neljä henkeä tavaroineen ja osassa peräkärry. Kuormitus henkilöiden ja tavaramäärän kasvaessa, lämpötilan vaikutus... 90% oman perheen ajoista menisi varmasti pelkällä sähköautolla töihin, kauppaan, harrastuksiin jne. Ei epäilystäkään. Mutta kun taloudessa ei tarvita toista autoa, ja pitkähköjä matkoja tulee kohtuullisen usein, niin tämän hetken sähköauto vain ei ole kokonaisratkaisuna vaihtoehto sen viimeisen 10% käytön takia. Luultavasti tuleekin hybridi, kun autonvaihto on seuraavaksi edessä.

Uudelle Leafillekin luvataan 378 km toimintamatkaa, mutta perusnollakelissä, pienellä kuormalla ajaen, lämmityksestä ja puhalluksesta säästellen pääseekin vajaa 250 km (kiitos muuten Sähköautoileva motoristi mielenkiintoisesta blogista). Tuo vain on hankala yhdistelmä ainakin omilla ajoilla, uskoisin että isommallekin osalle autoilijoita. Yhden auton talouksia kun on sen 1,5 miljoonaa, painottuen asutuskeskittymien ulkopuolelle.

Ja kun itselleni autoilu itsessään on vain keino päästä paikasta A paikkaan B tekemään jotain, kaikenlainen vaiva sen ulkopuolella on vähän turhaa (aina muistaa ladata, etsiä sopivat latauspisteet matkoilla jne.). Erittäin positiivisena puolena sähköautoissa tietysti se, ettei moottorin ja sen huoltojen kanssa tarvitse puljata.
 
Ja kun tuohon otetaan se että kun se toinen auto taloon.. Oletko valmis maksamaan siitä sähköautosta sen enempi että lopulta sen pidon aikana halvemmilla pääset samaan kuluun kuin vastaavasta polttoaineella kulkevasta autosta. Monellako auto vaan vaihtuu ennenkuin toi halpuus lunastuu. Kallis hankinta hinta pakottaisi sen olemaan ykkösauto että edes jollain tavalla niitä kilometrejä tulisi. Mutta haluatko ajaa Leadin kaltaisella arkiajot vai haluisitko enempi mukavuutta. Kakkosautona ei ikinä lunasta niitä halpoja kilometrejään sen hankintahinnan takia. Ei toi yhtälö toimi millään. Sun pitää haluta sitä sähköä nimenomaan tai sitten olla täysin muu kuin rahalla perusteltava seikka jolloin ollaan isoissa sähköautoissa eikä missään Leafissa.

Ymmäristöseikatkin vähän niin ja näin. Flexfuelit pääsee samoihin päästöihin mitä hydridit kun hydridit ei käytä etanolia vaan bensaa. Sähkö on näennäisesti saastuttamaton, mutta akusto ja sähköntuotanto tuo noita piilopäästöjä joiden määrästä väitellään. Fossiilisilla tuotettuna sähköntuotanto ihan yhtä paskasta kuin flexfuelit tai hydridit. Pykälää kokoaan painavampana tulee muutkin päästöt kuten rengas ja tie.

Vaikka kotona on 3 vaihetöpselit auton vieressä en näe mitään järkeä lähteä F-segmentin vanhaa juoppo flexfuelia vaihtaan Leafin kokoiseen koppiin. Säästöä ei ainakaan saa kun sen 2800€ vuodessa polttoaineeseen 20tkm kuolettaminen vie liian monta vuotta. Kakkosautona on Leafin kanssa samaan C-segmenttiin kuuluva farkku eli tilaa on leafia enempi. Kilometrejä tulee hiukan päälle 10tkm niin noin 1000€ vuodessa polttoaineeseen. Ei mitään mieltä 10 vuotta maksella sähköauton eroa sen kohdalla. Kolmas lähikauppakassi on A-segmentin kaupunkiauto Matiz jolla nyt viime katsastusvälis tuli enää 3000km mittariin. Tuliteränä makso 9950€ ja bensaa syö 5.1 L/100km. Lähde tuollaistakin nyt sitten ilmaisillakin kilometreillä jahtaamaan sähköautolla kun 11vuoden aikana 150tkm ja noin 11k€ mennyt polttoaineeseen. Nykyisin uutta hommatessa jotain Dacian Sanderoa ja Logania ei millään sähköautolla hätyytetä edullisilla kilometreillä. Saman talon autojakin Renault, Nissan ja Dacia. Dusterkin ihan Juken alustaa ja nelivetos.

Eli kyllä se sähköauton valinta olis aikalailla muuta kuin säästöllinen suurimmalle osaksi. Eikä siinä mitään. Kukin valitsee mieleisensä. Ja tilanteeseen sopivan. Kaupunkiajoihin oli toi Matiz aikanaan omiaan.

Voisit verrata edes samantason ja -luokan autoja. Hirveän moni ostaja tuskin miettiin, että ostetaanko ~20ke Nissan Pulsar tai ~35ke Nissan Leaf VAI OSTETAANKO tämmönen ~10ke Golf kärry joka rämisee, kolisee ja sisusta on niin kovaa muovia, että siinä voi takoa miekkoja jos siltä tuntuu. Vertaa sitä Leafia tuohon Nissan Pulsariin, niin näissä keskusteluissa on jotain järkeä. Minäkin voin alkaa trollaamaan täällä, että miksi Mersu ei lopeta vaan autojen tuotantoa kun kaikki niiden autot on vähintään 2,7x kalliimpia kun tuollanen Dacian ruoska. Eihän kukaan niitä osta tuolla hinnalla.

Noiden Flexifuel-autojen myynti on ihan onnetonta kun vaihtoehtoja taitaa olla VAG tai Volvo. Eikä tuossa säästä juuri mitään auto kuluttaa ~30% enemmän polttoainetta kun normi bensis ja polttoaineen hintaero taitaa jotai ~30%-40% väliltä. Huoltoväli puolittuu ja talvella yleensä ajetaan normi bensalla, kun tuo etanoli ei käsittääkseni kaasuunnu kovin hyvin kylmällä säällä. Kaasuautossa sentään jotain järkeä, mutta siinä on vähän sama ongelma kun sähköautojen pikalatauksessa, että niitä on aika harvassa. Iso miinus tulee siitä, että kotona ei pysty tankkaamaan, ellei koti lämpeä maakaasulla mikä taitaa olla aika harvinaista Suomessa.
 
Kuinka monta vuotta pitää odottaa, että käytettyjä sähkiksiä saa niin halvalla, että edulliset kilsat alkavat kiinnostaa vannoutuneimpiakin polttomoottoriautoilijoita?
 
Kuinka monta vuotta pitää odottaa, että käytettyjä sähkiksiä saa niin halvalla, että edulliset kilsat alkavat kiinnostaa vannoutuneimpiakin polttomoottoriautoilijoita?
Tein tuossa vähän vertailua. Vanhin Audi A8 on 1994 ja vanhin sähköauto 2012.

Eli periaatteessa vielä 18 vuotta täytyisi odotella, että sähköautot halpenisi vastaavasti kuin tuo ilmeisesti kohtuu luotettava A8. 2012 mallisen sähköauton siis voisi ostaa vuonna 2036 :) Vaikkapa sitten alkupään Tesla Model S.

Tai jos laskee että keskimäärin autot on 12 vuotta vanhoja, niin 2012 mallisen voisi ostaa 2024, eli 6 vuoden päästä.

Myydään sähköautot - Nettiauto
Audi A8 vaihtoautot - Nettiauto
 
Toi vouhotus kun aina siellä pullasta rusinan poiminnas sen mukaan mikä sähkölle edullisin.

Jännä homma, mut omaan silmään en juurikaan tämmöistä ole havainnut. Kuka täällä vänkää sähköautoilun olevan kaikille just nyt sopiva ylivertainen liikkumistapa, ja ajaa kaikkia hankkimaan moisen heti? Täällähän aika vapaasti on puhuttu juurikin sähköautoilun ominaisuuksista, eli millä ehdoilla se on kannattavaa ja tämän tästäkin toisteltu että sähköautoilu ei (vielä) sovi kaikille. Silti täällä tarvii vähän väliä kuunnella näitä "totuuspohjaisia omia tarpeita" joissa joka ilta pitää hinata joku s/s titanic himalajan päälle kolmessa tunnissa yhdellä tankilla kuustoista anoppia kyydissä ja kuinka se ei nyt vaan onnistu sähköautolla. No ei onnistu ei, yllättyikö joku?

Joo, sähköauto ei ole vielä valmis kaikkeen käyttöön, ja liki kaikessa käytössä se on kalliimpi kuin vastaavat fossiilisilla kulkevat. Silti sopivassa käytössä se voi olla ihan järkeväkin vaihtoehto, ja sopivalla käyttäjällä heittämällä vaivattomampikin kuin vastaava polttis. Parhaimmillaan auto on aina lämmin (tai kuumalla ilmalla valmiiksi jäähdytetty) kun siihen istut, tankilla ei tarvi käydä koskaan (kun auto latautuu kotipihassa), ja huoltojen tarvekin on vähän niin ja näin. Ja sitä rataa. Mutta vain parhaimmillaan.
 
Jännä homma, mut omaan silmään en juurikaan tämmöistä ole havainnut. Kuka täällä vänkää sähköautoilun olevan kaikille just nyt sopiva ylivertainen liikkumistapa, ja ajaa kaikkia hankkimaan moisen heti? Täällähän aika vapaasti on puhuttu juurikin sähköautoilun ominaisuuksista, eli millä ehdoilla se on kannattavaa ja tämän tästäkin toisteltu että sähköautoilu ei (vielä) sovi kaikille. Silti täällä tarvii vähän väliä kuunnella näitä "totuuspohjaisia omia tarpeita" joissa joka ilta pitää hinata joku s/s titanic himalajan päälle kolmessa tunnissa yhdellä tankilla kuustoista anoppia kyydissä ja kuinka se ei nyt vaan onnistu sähköautolla. No ei onnistu ei, yllättyikö joku?

Joo, sähköauto ei ole vielä valmis kaikkeen käyttöön, ja liki kaikessa käytössä se on kalliimpi kuin vastaavat fossiilisilla kulkevat. Silti sopivassa käytössä se voi olla ihan järkeväkin vaihtoehto, ja sopivalla käyttäjällä heittämällä vaivattomampikin kuin vastaava polttis. Parhaimmillaan auto on aina lämmin (tai kuumalla ilmalla valmiiksi jäähdytetty) kun siihen istut, tankilla ei tarvi käydä koskaan (kun auto latautuu kotipihassa), ja huoltojen tarvekin on vähän niin ja näin. Ja sitä rataa. Mutta vain parhaimmillaan.

Kieltämättä, jos esim. asuu omakotitalossa ja asentaa parkkipaikalle / talliin langattoman laturin, niin sähköautoilu on aika vaivatonta. "Tankkaukset" hoituu automaattisesti ilman piuhoja ja ajojen ollessa tarpeeksi lyhyitä, ei tarvitse huolehtia latauksesta koskaan. Kyllä noissa potentiaalia on, mutta tekniikan pitäisi vielä halventua reilusti, että sähköautoista tulisi aitoja kilpailijoita polttiksille edes taloudellisesti. Toki jos löpön hinta nousee reilusti, niin tilanne voi muuttua nopeastikin.
 
Kuinka monta vuotta pitää odottaa, että käytettyjä sähkiksiä saa niin halvalla, että edulliset kilsat alkavat kiinnostaa vannoutuneimpiakin polttomoottoriautoilijoita?
Tekniikka ja etenkin hinta kehittyy noissa varmaan sitä vauhtia että uuden huomattavasti paremman saa suht edullisesti joidenkin vuosien päästä.

Toisaalta se tarkoittaa sitä että alkupään sähköautojen hinta varmaan romahtaa kivasti.
 
Katselin noita nettiauton 2012 vuoden Leafeja ja niiden myyntihintoja ja vertasin niitä bensiinikäyttöiseen 2012 vuoden Audi A3:een, joilla on ajettu sama kilometrimäärä. Molemmilla malleilla edullisimmat mallit on myynnissä noin 16000 euroon.

Leaf 2012: Ostohinta noin 41000e, ajettu noin 60000km, myyntihinta noin 16000e
Audi A3 2012: Ostohinta noin 27000e, ajettu noin 60000km, myyntihinta noin 16000e

Jos Leafin kilometrikuluksi olettaa 2e/100km ja Audin bensankulutukseksi 6l/100km, niin kokonaiskuluksi alkuperäiselle ostajalle autoista on arvonalenemisena ja polttoainekuluina tullut:

Leaf: 41000-16000+600*2 = 26200e
A3: 27000-16000+600*6*1.4= 16040e
 
Tuossa ei pitäsi ainakaan verrokit olla liian erilaisia. Ja osoittaa sen että on täysin turha puhua siitä polttoaineenkulutuksesta tai sähkön lataamisen halpuudesta kunnei edes ilmaisilla sähköillä päästä samaan. Tuolla 10k€ tekee muutamat huollot ja saa muutaman varusteruksin enemmän ruksata. Ja käytännössä jos autoa meinaa vaihtaa on sen aika viimeistään jo tuolloin joten homma alkaa alusta.

Tuossahan käytännössä saakin ruksia vähän varusteita että verrokit olisi samanlaiset, kun nuo sähkikset ei ihan karvalakkeja ole koskaan. 27keur hinnat alkaen -mallin A3 on manuaalivaihteinen, jo automaattilaatikosta joutuu maksamaan pari tonnia lisää.
 
Tuossahan käytännössä saakin ruksia vähän varusteita että verrokit olisi samanlaiset, kun nuo sähkikset ei ihan karvalakkeja ole koskaan. 27keur hinnat alkaen -mallin A3 on manuaalivaihteinen, jo automaattilaatikosta joutuu maksamaan pari tonnia lisää.
Jos noita ominaisuuksia pitää väkisin tasapäistää, niin Leafin hintaan pitänee myös lisätä sen kokoinen akku (tai arvio sen hinnasta), että range on samaa luokkaa kuin tuolla A3:lla.
 
Kieltämättä aika monella menis hermot jos A3 olis 15litran tankilla päästen 250km matkaan. En nyt muista mikä 2012 mallin akun matka tarkalleen oli.
Taitaisi vastata talvella noin 7 litran tankkia verrattuna tuohon 2012 Leafiin.
 
Kieltämättä aika monella menis hermot jos A3 olis 15litran tankilla päästen 250km matkaan. En nyt muista mikä 2012 mallin akun matka tarkalleen oli.

Ei varmaan läheskään yhtä monella kuin silloin, jos tuolla audilla pitäisi ajaa niin että kulutus pysyy kuudessa litrassa.
Tuossa jotain viitteitä mitä se kulutus käytännössä voisi olla Gasoline consumption: Audi - A3 - Spritmonitor.de

Edit: vähän tuo näkyy pienevän kun pienentää ajosuoritetta, tuli laitettua tuo 60tkm hakutekijöihin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom