Keskustelua hybridiautoista

Mikäli ostetaan samalta toimittajalta tuo latausinfra niin laturit voi keskenään älykkäästi jakaa kuormaa niin ettei sulakkeet pauku. Eli jos kuudessa paikassa paikassa on vain 2 autoa niin annetaan isompi teho ja sitten kun kaikki paikat on käytössä niin tehoa rajoitetaan tai latausaikoja porrastetaan. Tokihan latauspaikalla turhaan seisottaminen on ihan älytöntä ellei puhuta omasta autopaikasta, tämän takia jotkut toimijat laskuttavat myös siitä että auto seisoo turhaan laturissa kiinni ja tuo maksu voi olla kovempi kuin ladatessa.
 
Meillä tehty 10v sitten talonyhtiössä mittava saneeraus autopaikoissa ja lämpötolpissa, noh joku oli kysellyt sähköauton latausmahdollisuutta niin sen perus verkkovirran lisäksi sieltä ei saa yhtään jerkkua lisää, ei riitä johdot, tolpat eikä talon syöttö! :rofl::facepalm: No voitte arvata alkaako talonyhtiö tekemään asian eteen mitään vielä seuraavan 10v aikana.:darra:


Faija miettii "kakkosautoksi" sähköautoa kun niillä on kahden auton talli missä on vielä 2x 32a voimapistorasiat molemmille paikoille niin ei lopu virta kesken.
 
Aikarajoitus ei yksinään vaan ajan pitää maksaa. Täyden auton turhaan seisotus sen kaikkein huonon tilanne.

Mitä teet siinä vaihees kun talossa riittää sähköt viidelle autolle ja kuudes haluaa paikan myös? Otetaan kaivuri kaivaan uudet sähköt ja uus keskus tai muuntaja kellariin? Vai oletko valmis puol vuosittaiseen huutokauppaan latauspaikoista joka määrittelee latauspaikan kuukausimaksun ja paikan käyttäjän.

Jos sanot lämmityspaikat niin ne ei monesrikaan riitä kuin moottorilämmittimille (vaikka yksittäisen tolpan sulake oliskin 10A/16A). Eli realistinen arvo jossain 1kw luokkaa jolloin 10kWh edestä sais sen 10h aikana mitä auto kotona parkissa.
Uudet sähköautot eivät ota kuin 8A latausta perus shukolla. Ei ole hirveitä mitoitusongelmia jos sopii, että katkaisee latauksen vaikka joka aamu 5:30.

Minä en ymmärrä, että miksi ajan pitää maksaa. Jos minulla on henkilökohtainen parkkiruutu ja siinä tolppa, niin mitä haittaa siitä 8A latauksesta on kenellekään silloin kun niitä lohkolämppäreitä ei kukaan käytä? Etenkin jos vaihdattaa siihen tolpan nokkaan omalla kustannuksella (maksaa muutaman satasen) jonkun oikein mitoitetun pistokkeen.
 
Ei siitä olekaan jos olet yksinäsi sen auton kanssa.
Mikä on parkkikentän tyypillinen samanaikaisuuskerroin ja tehomitoitus?

Niistähän sen nopeasti laskee, että kuinka iso prosentti 8A latauksia voi olla linjoilla...
 
Se 8A eli 1,9kW. Latausta työpäivien välillä ei ole kuin keskimäärin max 10h eli max 19kWh akkuun energiaa. Kun auton olles kotona olet itsekin jollet julkisilla kulje. Kuinka pitkälle pääset tuolla.

Itselle vastaten Teslalla noin 100km päivässä kesällä. Tuohon pitää työmatka ja kauppareissu ympätä. Eli käytännössä joku maksimissaan 30-35km pääs saa työpaikka olla kesällä. Talvella saakin sit ihan työpaikan vieres asua vartin sisällä. Kesällä olisi just ja just piisannut jos joitain ajoja karsinut. Talvella jäis matkan varrelle.
Keskimääräinen ihminen ajaa n. 20tkm vuodessa.

Jos tuo lataus ei riitä sinulle, niin älä osta.
Juuri äsken sanoin etten ole löytänyt sitä kerrointa sähköautojen latauksen osalta.
Oleta sähköautoille 100%. Jos niitä on vaikka 4 siellä kentällä, niin pakko mielestäni olettaa 100, koska niitäkin päiviä tulee jolloin kaikki ovat latauksessa yhtä aikaa.

Jos autoja olisi 40, niin sitten kertoimen voisi olettaa olevan pienempi.

Olin siis kiinnostunut lohko/sisätilalämmittimien kertoimista.
 
Useinhan sisätilalämmitin on kielletty kokonaan, tai sitten on laskettu niin, että sisätilanlämmitintä käyttäisi hyvin harva samaan aikaan. Lisäksi tuo 2 tunnin kello rajoittaa samanaikaista käyttöä. Jos menisin aamuvuoroon, niin auto olisi lämmityksessä 3.30-5.30. Tosiaan suurimmassa osassa on pelkkä lohko, eikä sisätilapistokettakaan siis ole kaikissa. Toisaalta lohkokin on voitu jättää pois, jos autosta löytyy webasto moottorin ja sisätilan lämmittämiseen. Koska osasta voi puuttua koko lämmitystolppa esim työpaikalta. Joka tapauksessa työpaikan sähköt ei välttämättä riitä sisätilalämmittimelle. Siellä on kumminkin pääosin samat työajat kaikilla.

Edit:
Toki tuo nykyinen max 8A lataus on aika "mieto".
 
16A on se normaali millä moni lataa autojaan. Se jo puolittaa tuon ajan ja on aika normi nykyään auton lataukseen.
Ongelmana vaan, että plug-inien ja sähköautojen normaali shuko- pistorasian latausvirta on auton laturissa rajoitettu 8A: han (yleensä), jota ne pistorasiat kestääkin jatkuvasti käytettäessä.
Nyt on tullut kylläkin super- shukoja josta voit ottaa kokoajan sen 16A: n virran, edellyttäen että se autolle mahdollista (+ryhmässä ei ole muuta käyttöä ja muutkin asennusolosuhteen sen sallivat).
 
Tuo rajoitus ei pidä paikkaansa. Esim. Moni sähköauto(plug-in hybrideistä en mene takuuseen, koska en ole tutustunut) ottaa tuon 16A schukosta, jos sulla on siihen JOHTO joka siihen pystyy. Auton mukana tulevalla johdolla ei saa kuin 8A tms. Auton laturit ei aiheuta tuohon sitä rajoitusta itsessään, vaan mukana tuleva johto. Schukosta voi myös ottaa 16A, jos siinä on kunnossa oleva liitin tai vaihdettu jatkuvasti 16A virtaa kestävä schuko. Moni joita tunnen lataa autoaan ihan normaalista schukosta 16A virralla ja ongelmia ei ole. Tämä tietysti sillä varauksella, että samassa vaiheessa ei ole liikaa kuormaa. Voimavirta onkin sitten ihan eri asia, jos auto tukee latausta monesta vaiheesta. Silloin kuorma jakautuu tasan vaiheiden välille. Vanhempi nissan leaf ei esimerkiksi osaa hyödyntää kuin yhtä vaihetta. Tosin olen nähnyt kotiin ostettavan latauspisteen, jossa voi yhdistää kaksi vaihetta käytettäväksi yhdeksi. Jolloin virran määrä tietenkin tuplaantuu. Tästä tosin ei ole hyötyä kuin 6.6kW laturilla nissanissa.

Juurikin näin. Kaikki töpseliautot pystyvät ottamaan sukosta 16A jos latausjohto sitä tukee. Ekan sukupolven Plugari-Prius poikkeuksena koska se saa vain 10A max.
 
Uusien sähköautojen kaapeleissa on tuo 8A rajoitus. Ilmeisesti paloturvallisuuden takia?

Omalla vastuulla voi olla yli 8A kaapelikin? Ei saa siis unohtaa kaapelia lataamaan pitkäksi aikaa 16A virralla, jos pistoketta ei ole siihen mitoitettu?

Ne siniset pistorasiat taisi olla enemmän jatkuvaa virtaa kestäviä.

Syksyllä 2016 voimaan tullut laitestandardi SFS-EN 62752 edellyttää, että sähköautojen kotitalouspistorasiaan kytkettävien latausjohtojen latausvirta saa olla enintään 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. Standardin sanamuoto koskee nimenomaan pitkäkestoista latausta, eli lyhytaikaisessa latauksessa voi hyvin ottaa suuremmankin, jopa 16A virran. Suosittelemme lataamaan sähköautoa tai lataushybridiä pääosin 6-8A virralla esimerkiksi yölatauksessa (jos pieni virta riittää lataamaan auton yön aikana täyteen) tai vieraasta pistorasiasta ladatessa.

Sähköauton lataus turvallisesti tavallisesta kotitalouspistorasiasta - Autotalo Ampeeri


Itsellä taitaa olla joku tuon tyylinen pistoke talon seinässä. Eli iso punainen liitin ja lisäksi yksi tavallinen sininen pistorasia.
Voimavirta Combirasia 16A +Schuko | Motonet Oy

Tuollaisiakin löytyy
Adapteri 16A 3x Schuko IP44 - Hong Kong tavaratalot
VOIMAVIRTA ADAPTERI 16A SCHUKO IP44 400V->230V - Tuontitukku.fi verkkokauppa

Sähköajoneuvoa syötetään vaihtosähköllä ajoneuvon lähellä olevasta kotitalouspistorasiasta (SFS 5610) tai teollisuuspistorasiasta (SFS-EN 60309). Sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata kotitalouspistorasiasta edellyttäen, että ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin, koska kotitalouspistorasiat on suunniteltu kestämään täyttä 16 ampeerin virtaa vain kaksi tuntia yhtäjaksoisesti. Teollisuuspistorasialla tällaista rajoitusta ei ole.

Ajoneuvo liitetään latauspisteeseen vaatimusten mukaisella latausjohdolla, jossa on ohjaus- ja suojalaiteyksikkö. Latausjohdon suojalaiteyksikkö on tuettava niin, ettei pistorasiaan kohdistu vääntö- eikä vetorasitusta.
Lataussuositus - SESKO ry
 
Viimeksi muokattu:
Auton mukana tulevalla johdolla ei saa kuin 8A tms. Auton laturit ei aiheuta tuohon sitä rajoitusta itsessään, vaan mukana tuleva johto.
Näitä auton mukana tulevia kaapeleita tarkoitin.
Tosin olen nähnyt kotiin ostettavan latauspisteen, jossa voi yhdistää kaksi vaihetta käytettäväksi yhdeksi. Jolloin virran määrä tietenkin tuplaantuu.
Mistä tällaisia löytyy?!?
 
Vaasassa ensi viikolla järjestettävän EnergyWeekin osana järjestetään keskiviikkona 21.3. kestävän autoilun tapahtuma, jossa voi käydä koeajamassa useampaakin sähköautoa.
Other events - Energy Week
Sustainable driving


Vaasa market place is part of the EnergyWeek as well this year. On Wednesday 21st, EnergyWeek will present the ways of sustainable driving on the market place.

Come and meet representatives from different organizations working with sustainable ways of driving. Have you ever driven an electric car? Now you’ve got a chance to take one for a test drive.

Did you know you could convert your car to biogas? Have you seen a velomobile? Join the event and hear more about sustainable driving.

Participants: Stormossen, Jeppo Biogas, City of Vaasa, Tesla, Rinta-Jouppi, Käyttöauto, Autoliike Lähdemäki, Team Rynkeby Vaasa, Project “Biokaasulla liikenteeseen” & velomobiles.

Date & Place: March 21st at 12–17, Vaasa market place

Welcome!

Paikalla on ainakin Tesla, Käyttöautolta VW e-Golf, Autoliike Lähdemäeltä uusi Nissan Leaf. Itse ajattelin ainakin tuota Leafia käydä koeajamassa, kun en esittelyviikonloppuna ehtinyt kuin vasta hieman ennen sulkemisaikaa Lähdemäelle. Silloin myyjän kanssa hetken juteltiin, niin sanoi, että jos Leafin tilaa nyt, niin saa jo syyskuussa...

E-Golfia tuli käytyä koeajamassa Käyttöautolla aiemmin ja pyydettiinpä jopa tarjoustakin. Mukavaa kyytiähän se sähköauto tarjoaa, mutta hinta on turhan kova, se kyseinen koeajo-Golffi oli hieman alle 46k€. Ja sitten se vetokoukun puute... Tesla X:ään vetokoukun vissiin saisi, mutta se onkin jo yli 100k€. Hyvät kyydit kyllä semmoisessa, tuli sitäkin käytyä kokeilemassa viime syystalvella, kun Jalasjärven Juustoportilla järjestivät koeajotilaisuuden uuden Supercharger-aseman avajaisten yhteydessä.
 
Nuo taloyhtiön narisijat on kyllä pahin este. Jossain oli yhtiökokous purattanut latauspisteen jossa oli erillinen mittarointi ja jonka asukas oli omalla kustannuksella ja isännöitsijän luvalla asennuttanut. Perustelu oli suunnilleen että kun kaikille ei voi niitä asentaa niin kukaan ei saa asennuttaa. Eli juuri nää nimby mulkut. Ihan kun koko taloyhtiön väki kaikki ostais sähköauton vuoden sisällä???

Tuo johtuu siitä miten ne autopaikat on siellä yhtiöjärjestyksessä. Jos autopaikka kuuluu asuntoon, niin laki vaatii että taloyhtiön on järjestettävä se sähköauton latauspaikka jokaiselle sillä samalla kustannuksella, ei tuohon tarvita "kaikille" sähköautoa vuoden sisällä, varsinkin pienemmässä taloyhtiössä se voi ola helvetin kallis paukku kun taloyhtiöön tulee pari sähköautointoilijaa lisää. Eli sinänsä taloyhtiön hallitus toimi oikein ja toimi edustamansa yhtiön etujen mukaisesti.

Jos ne autopaikat ovat vaan yleisiä autopaikkoja jotka sattuvat olemaan taloyhtiön tontilla, niin tilanne on toinen, laki ei vaadi niille mitään samanlaista kohtelua.
 
n. 1330€, tuolla myös mainittu tyyppi 2.
Tuossa vain tyyppi 1.
Riippuu vähän tarpeesta, mutta ihan samanlaista ei taida löytyä. Webasto pure taitaa olla lähimpänä, mutta se taidetaan kytkeä joko 1-vaiheella tai 3-vaiheella.
Webasto Pure-wallbox 3,6kW - 22kW (Type2) kotilatausasema sähköautoille - 795,00 EUR
Tuo ei hyödynnä kahta vaihetta, auton 1- vaiheen laturille.

Taitaa olla Accelev ainoa valmistaja, heiltä tulossa myös 3- vaihetta hyödyntävä laite.

Latausjännite noissa (Accelev) on normaalia kovempi, valmistajan mukaan on ok.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ei hyödynnä kahta vaihetta, auton 1- vaiheen laturille.

Taitaa olla Accelev ainoa valmistaja, heiltä tulossa myös 3- vaihetta hyödyntävä laite.

Latausjännite noissa (Accelev) on normaalia kovempi, valmistajan mukaan on ok.

Näytti muutenkin olevan aika fiksu, esim. tuo että osaa pudottaa ottamaansa virtaa kun havaitsee jännitteen laskevan verkossa on hyvä toiminto. Itsellä on pistokehybridi ja sen perässä shukoliitännäinen 16A laturi. Tämä on kiinni autokatoksen kolmivaihetöpselissä, ja olen miettinyt että ei tuossa kauheasti pelivaraa ole talon pääsulakkeiden kannalta: auto vie ladatessaan 16A ja pääsulakkeet ovat 3x25. Kämppä on 138m2 ja lämpiää sähköllä, tämän lisäksi tietysti mm. uuni, liesi ja kiuas on sähköllä. Tuohon kolmivaihetöpseliin kun tuon laturin summassa tökkää, ei ole mitään tietoa mitä siinä samassa vaiheessa on lisäksi. Voisin veikata että jos pistän auton lataukseen, ja samalla saunan, uunin ja hellan päälle niin nallit paukkuu :) - ja varmasti ei tarvi noita kaikkia edes pistää päälle tuon aikaansaamiseksi. Onneksi auto ladataan käytännössä aina iltapäivästä kun ei juuri muuta kuormaa ole, ei ainakaan saunan lämppäilyä jne... ja kesäksihän tuon voisi varalta pudottaa lataamaan 10A virralla.
 
Silloin myyjän kanssa hetken juteltiin, niin sanoi, että jos Leafin tilaa nyt, niin saa jo syyskuussa...
Samaa mullekin kerrottiin, ensimmäinen Suomen erä Leaf: ia on jo myyty, Suomeen saadaan elokuun tuotannosta autoja seuraavaksi.
Näytti muutenkin olevan aika fiksu, esim. tuo että osaa pudottaa ottamaansa virtaa kun havaitsee jännitteen laskevan verkossa on hyvä toiminto.
On tuo ihan hyvä ominaisuus, mutta virran mittaus (asunnon/ talon syttökaapelista) olisi paljon tarkempi (kalliimpi ja vaikeampi vaan toteuttaa).
Itsellä on pistokehybridi ja sen perässä shukoliitännäinen 16A laturi. Tämä on kiinni autokatoksen kolmivaihetöpselissä, ja olen miettinyt että ei tuossa kauheasti pelivaraa ole talon pääsulakkeiden kannalta: auto vie ladatessaan 16A ja pääsulakkeet ovat 3x25. Kämppä on 138m2 ja lämpiää sähköllä, tämän lisäksi tietysti mm. uuni, liesi ja kiuas on sähköllä. Tuohon kolmivaihetöpseliin kun tuon laturin summassa tökkää, ei ole mitään tietoa mitä siinä samassa vaiheessa on lisäksi. Voisin veikata että jos pistän auton lataukseen, ja samalla saunan, uunin ja hellan päälle niin nallit paukkuu :) - ja varmasti ei tarvi noita kaikkia edes pistää päälle tuon aikaansaamiseksi. Onneksi auto ladataan käytännössä aina iltapäivästä kun ei juuri muuta kuormaa ole, ei ainakaan saunan lämppäilyä jne... ja kesäksihän tuon voisi varalta pudottaa lataamaan 10A virralla.
Ainakin 3- vaiheiset: liesi/ uuni, kiuas, LV- varaaja ja lämmitys. Tasaisestihan nuo kulutukset pitäisi olla jaettuna.
Itsellä hyvin samanlainen tilanne, paitsi että sähköauto on vasta suunnitteilla, tuo Accelevin laite vois olla kyllä juuri passeli.
______________________________________________________________________________________________________________
Tänään on käyty 1. kerta sähköautolla Leaf Acentalla 30 min koeajolla n. 26km. Pääosin 80km/ h tietä. Akun varaus ja toimintamatka aleni noin 10%/ 10km (eco- tila oli päällä), lämmitys oli päällä vasta loppumatkasta (lämpeni nopeasti). Suurin ero nykyiseen autoon (myös automaatti) oli ettei auto rullaa kun kaasupolkimesta nostaa jalan (e-pedal oli käytössä) vaan hidastuu aivan kuin painaisi jarrua selvästi (lataa).
Auto tuntui jämäkältä ja oli sopivan hiljainen (ei häiritsevää rengasmelua). Nykyiseen Hondaan (Civic vm. 2015, 1.8L) verrattuna oli ohjauksen keskialue tunnottomampi, mutta suuntavaakaa. Hyvä ajoasentokin löytyi, näin keskimittaiselle. Positiivinen fiilis jäi, olisi ollut hauska ajaa pidempäänkin.
uc

uc

uc
 
Jotenkin kämänen toi Leafin nopeusmittarin ja tft-näytön yhdistelmän design. Olisivat vaan laittaneet täysin digitaalisen mittariston, tuskin olisi tullut sen kalliimmaksi.
 
Vedin tuossa pari vuotta sitten uudelle roskiskatokselle vapaan 16 A linjan muun syötön ohessa. Siihen voisi edes joitain järkevää kytkeä. On tasan tarkkaan taloyhtiöissä ongelmana ja keskustelukohteena pohtia kuinka sähkönsyötöt jatkossa tullaan hoitamaan sähköautojen tai edes pistokehybridien kohdalla;)
 
Jotenkin kämänen toi Leafin nopeusmittarin ja tft-näytön yhdistelmän design. Olisivat vaan laittaneet täysin digitaalisen mittariston, tuskin olisi tullut sen kalliimmaksi.
:tup: Samaa mieltä, analogi mittari oli käyttäjien toive joka toteutettiin. Tuohon sopisi paljon paremmin vaikka sähköinen "analogi mittari".
 
No siitä ei voi mennä takuuseen, mutta kyllä siellä lähes kaikki on ja pystyy valitsemaan mitä kartalla näytetään. Jos haluaa pelkät CCS pisteet, niin ne näkyy tai chademo tai teslan laturit tai type 2 jne.
Kattavalta vaikuttaa. :tup: Löysin sieltä yhden virheenkin, opastaa sakkopaikalle Helsingin Kauppatorille, totta että sähkö voi sieltä ostaa 5/ 10kWh (puhelinsoitolla), mutta ei ole parkkipaikkaa.

Korjaus: :tup:Nyt joku on jo korjannut virheen, ei tarjoa tuota sakkopaikkaa enää.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköpyörille suunnitellaan samanlaista hankintatukea kuin sähköautoille. Tuki pyörille olisi 400 euroa.
Hankintatuki rahoitettaisiin vuosille 2018-2021 sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen ja muuntotukiin varatuista rahoista. Sähköpyörän hankintatuen käyttöönotto edellyttää lakimuutosta vähäpäästöisten autojen hankintatukea koskevaan lakiin. Lakimuutoksesta pyydetään lausuntoja 3.4.2018 mennessä.
Sähköpyörien hankintaan ehdotetaan 400 euron tukea
On linjattu tavoite lisätä kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuutta 30% vuoteen 2030 mennessä. Tutkimusten mukaan sähköavusteinen pyöräily pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja korvaa automatkoja.
 
Olen tässä omalle kohdalle yrittänyt vähän laskeskella vuotuisia kuluja erilaisille autoilla ja näyttää että uudella sähköautolla voisi päästä lähelle vanhan dieselin käyttökustannuksia. Oletuksena: 10 % vuotuinen arvonalenema, hyvä rahoitus uuteen, sama vakuutus/huollot, lataushäviö 2 %.

Oletteko tehneet vastaavia laskelmia millä oletuksella?
 
Olen tässä omalle kohdalle yrittänyt vähän laskeskella vuotuisia kuluja erilaisille autoilla ja näyttää että uudella sähköautolla voisi päästä lähelle vanhan dieselin käyttökustannuksia. Oletuksena: 10 % vuotuinen arvonalenema, hyvä rahoitus uuteen, sama vakuutus/huollot, lataushäviö 2 %.

Oletteko tehneet vastaavia laskelmia millä oletuksella?
Ite laskeskelin että jos ostaa mielummin vastaavan bensakoneella niin säästää 10-15k hankintahinnassa. Siinä menee vähän aikaa säästellä tuota erotusta.

Nissan Pulsar vs Leaf kyseessä.. Tarkalleen jotain 17000e eroa, mutta en tiedä Pulsarin varustelusta vs Leaf.

Tuolla polttiksella ajelis vaikka 5-10v niin eiköhän siinä vaiheessa sähköautot ole jo hieman yleisempiä, halvempia ja teknisesti parempia ?
 
Miten sä olet nuo käyttökustannukset laskenut? Ajaminen on huomattavasti halvempaa, verot pienemmät, mahdollisesti myös vakuutukset(riippuu autosta mihin verrataan). Pikaisesti laskien omassa ajossa diesel joka veisi 5l/100km 30tkm ajolla tekee 1800€ pelkkä polttoaine. Sama sähköllä omalla sähkönhinnalla on 480€ 20kwh/100km kulutuksessa. Tuo 20kwh kulutus on vielä yläkanttiin. Oikeasti ei mene noin paljoa, jos ei aja hirveästi motarilla.
Sähköauto maksaa enemmän ja sen arvo laskeaa nopeampaa kuin polttiksen. Nämä pitää myös laskea kilometrikustannuksiin.

Muistaakseni joku teki opparin nettiauton datoista ja arvonalenema oli 7% ensimmäiset 4 vuotta ja sen jälkeen 4%. En mene takuuseen luvuista, mutta Googlella löytynee. Tämä siis polttiksille, sähköautoja myydään niin vähän ettei niistä saa vielä vuosiin luotettavaa dataa. Siitä huolimatta "enemmän" ei ole lainkaan huono arvaus.
 
Olen tässä omalle kohdalle yrittänyt vähän laskeskella vuotuisia kuluja erilaisille autoilla ja näyttää että uudella sähköautolla voisi päästä lähelle vanhan dieselin käyttökustannuksia. Oletuksena: 10 % vuotuinen arvonalenema, hyvä rahoitus uuteen, sama vakuutus/huollot, lataushäviö 2 %.

Oletteko tehneet vastaavia laskelmia millä oletuksella?

Auton osto ei ole järkipuuhaa, lopeta! Valitset sellaisen kun haluat, sitten mietit paljonko se maksaa kuukaudessa ja sitten mietit onko sulla varaa siihen juuri nyt. Lopulta kehität järkiperusteet tälle tunnehankinnalle.

Mun business case plug-in hybridille meni ihan hankintahinnan mukaan. Lopulta vielä järkeilin, että käyttökulut tuskin ovat ainakaan korkeammat. win-win.
 
Miten sä olet nuo käyttökustannukset laskenut? Ajaminen on huomattavasti halvempaa, verot pienemmät, mahdollisesti myös vakuutukset(riippuu autosta mihin verrataan). Pikaisesti laskien omassa ajossa diesel joka veisi 5l/100km 30tkm ajolla tekee 1800€ pelkkä polttoaine. Sama sähköllä omalla sähkönhinnalla on 480€ 20kwh/100km kulutuksessa. Tuo 20kwh kulutus on vielä yläkanttiin. Oikeasti ei mene noin paljoa, jos ei aja hirveästi motarilla.
1800-480 olisi 1320 € vuosi. Jossain vaiheessahan niin polttiksen kuin sähkön hinta alkaa lähestymään nollaa, kun vain autoa pitää tarpeeksi kauan.
Nissan Pulsar alk 18 200 €
Leaf alk 35 900 €. Hintaero 17 700 €.
Hintaero olisi kurottu umpeen 13.4 vuodessa.

Eli siis sähköauto tulisi varmasti kannattavammaksi kuin polttis, jos samaa autoa vain pitää pitkän aikaa käytössä. Lisäksi autolla täytyy myös ajaa aika paljon, eli pihaan seisomaan sitä ei kannata ostaa. Koska autojen keski-ikä on 12 v, niin Leafiakin olisi periaatteessa mahdollista pitää jopa 13 vuotta omassa käytössä, jos auton ostaa uutena.

Toki jos ostaa käytetyn Leafin suomesta tai ulkomailta, niin säästöä tulee paljon nopeammin. 2012 alk 15 900 €
Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto

Tuossa halvin 30kWh malli. 8-2016 24 900 €.
Nissan Leaf Acenta 30 kWh 6,6 kW charger Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Samaa mullekin kerrottiin, ensimmäinen Suomen erä Leaf: ia on jo myyty, Suomeen saadaan elokuun tuotannosta autoja seuraavaksi.
On tuo ihan hyvä ominaisuus, mutta virran mittaus (asunnon/ talon syttökaapelista) olisi paljon tarkempi (kalliimpi ja vaikeampi vaan toteuttaa).
Ainakin 3- vaiheiset: liesi/ uuni, kiuas, LV- varaaja ja lämmitys. Tasaisestihan nuo kulutukset pitäisi olla jaettuna.
Itsellä hyvin samanlainen tilanne, paitsi että sähköauto on vasta suunnitteilla, tuo Accelevin laite vois olla kyllä juuri passeli.
______________________________________________________________________________________________________________
Tänään on käyty 1. kerta sähköautolla Leaf Acentalla 30 min koeajolla n. 26km. Pääosin 80km/ h tietä. Akun varaus ja toimintamatka aleni noin 10%/ 10km (eco- tila oli päällä), lämmitys oli päällä vasta loppumatkasta (lämpeni nopeasti). Suurin ero nykyiseen autoon (myös automaatti) oli ettei auto rullaa kun kaasupolkimesta nostaa jalan (e-pedal oli käytössä) vaan hidastuu aivan kuin painaisi jarrua selvästi (lataa).
Auto tuntui jämäkältä ja oli sopivan hiljainen (ei häiritsevää rengasmelua). Nykyiseen Hondaan (Civic vm. 2015, 1.8L) verrattuna oli ohjauksen keskialue tunnottomampi, mutta suuntavaakaa. Hyvä ajoasentokin löytyi, näin keskimittaiselle. Positiivinen fiilis jäi, olisi ollut hauska ajaa pidempäänkin.
uc

uc

uc
Tuossa on myös juttua 40 kWh Leafista.
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta | Sähköautoileva motoristi
 
Pikalatauksen alku veti suun hymyyn. Heti alusta alkaen yli 40 kW:n teholla alkanut pikalataus vain kiihdytti vauhtiaan varauksen kasvaessa saavuttaen noin 45 kW:n tason. Kuitenkin pienoisen pettymyksen hetken koin, kun latauksen teho lähti laskuun akun saavutettua 50% tason. Silti pikalataus on todella paljon nopeampaa kuin vanhassa 24 kWh Leafissa.
Vähästäpä sitä iloitaan, kun "pika"lataus kestää pidempään kuin matka-aika. Sähköautoa on aivan mahdoton edes harkita, ennen kuin lataus kestää alle 5 minuuttia per parin tunnin ajelu.
 
Halvimpia käytettyjä leafejä ei kannata ostaa. Niistä puuttuu talvipaketti, jossa on esim. akunlämmitin ja ihan alkupään autoissa ei ole lämpöpumppua myöskään. Nettiautossa on monta leafiä myynnissä, jotka on tuotu maahan jostain keskieurooppasta, joista nuo ominaisuuden puuttuu. Tuo pelkällä polttoainekulujen vertailulla ei oikein onnistu myöskään(samoin verot yms.)Pitää ottaa huomioon huoltokulut myös. Leafin huoltoväli on 30tkm. Toki bensa-autolla tuo väli voi olla myös sama, mutta leafin huoltokin on vähän "turhaa" monissa tapauksissa. Eipä siellä hirveästi ole huollettavaa. Jarrut voi mennä ennenaikaisesti, jos niitä ei käytä. Tuo alkaen hinnan pulsar ja leaf ei myöskään ole vertailukelpoisia suoraan, niin varusteiden kuin muidenkaan ominaisuuksien kanssa.
Aivan totta että nettiautossa on autoja aivan väärillä varustetasoilla, esim Acenta ei olekaan Acenta vaan joku aivan muu. Lisäksi ei myöskään kerrota että auto on tuontiauto. Toki käytettynä suomeen voi tuoda vaikka Teslan, jos vaan varusteet on sopivat ja EU auto. Ehkä siinä voi jotain säästää, koska suomi autoja ei kovin paljoa ole.

Tuossa 600 € halvinta kalliimpi 9-2013, 38 tkm ajettuna 16 500 €. Tuossa pitäisi olla se tärkeä ilmalämpöpumppu ja akunlämmitin pakkasten varalle talveksi.
Nissan Leaf Acenta Solar - 24 kWh akku - Nordic paketti - 9/2013 Facelift - Aurinkopaneeli Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Epäilen että noiden hinnat tippuu vielä lisääkin, koska akun koossa on selvä ero 24 kWh vs 40 kWh ja toki auton ikä ja vanhempi korimalli aina vaikuttaa myös käytetyn hintaan.
 
Kiitti vinkistä, tuota tässä onkin kytätty.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...minaisuuden-puuttuminen-kummastuttaa/GCAPjga3
Tuolla hyvin samanlaisia huomioita joita tein omallakin lyhyellä koeajolla (tuo kaveri vaan oli pidempi).
Saas nähdä koska Sähkö- Kona tulee Suomeen ja onko tehoversio paljon Leaf: ia kalliimpi. Isompi akusto ja teho kiinnostaisi tiettyyn hintarajaan asti.
 
Vähästäpä sitä iloitaan, kun "pika"lataus kestää pidempään kuin matka-aika. Sähköautoa on aivan mahdoton edes harkita, ennen kuin lataus kestää alle 5 minuuttia per parin tunnin ajelu.
Nyt on vähän lähellä, että kommenttisi irtoaa asiayhteydestä.
135 km tulin Mikkelistä Jyväskylään talviolosuhteissa.
Vielä olisin päässyt esim. Jämsään Patalahdelle ottamaan pikalatausta.
Päätin vain tehdä lataustestin tuossa JKL Kivääritehtaankadulla.

Kokonaismatkaa olisi kertynyt Mikkeli - JKL - Kangasala noin 265 km, jos olisin ajanut suoraan.
Aikaa tuon ajaminen olisi ottanut nopeusrajoitusten ja muun liikenteen mukaan ajaen noin 3,5h.
Siellä Patalahdella olisi riittänyt noin 10 minuutin kahvi+ vessatauko ja pikalataus päästäkseni kotiin asti. Esim minulle tuollainen tauotus ei ole ongelma.

Nyt vain tuossa blogitarinassani on irrallinen pikalatauksen testi, jossa venytin latausaikaa nähdäkseni latauksen tehoa akun täyttyessä.
 
Kiitti vinkistä, tuota tässä onkin kytätty.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...minaisuuden-puuttuminen-kummastuttaa/GCAPjga3
Tuolla hyvin samanlaisia huomioita joita tein omallakin lyhyellä koeajolla (tuo kaveri vaan oli pidempi).
Saas nähdä koska Sähkö- Kona tulee Suomeen ja onko tehoversio paljon Leaf: ia kalliimpi. Isompi akusto ja teho kiinnostaisi tiettyyn hintarajaan asti.
Mä ainakaan en ole mitenkään kovin pitkä, vain 176cm ja vähän lyhyet jalat.
Minulle tuo ratti tosiaan onneksi sattuu osumaan oikealle kohdalle, kun säädän istuimen siten, että ranteet ovat yläosassa ja olkapäät tukevasti selkänojassa. Silloin myös polkimille on just optimi etäisyys jaloilla.

Mutta tosiaan tuo on varmasti useille harmillinen puute oikean ajoasennon saamiseksi ja ehdottomasti kannattaa käydä koeajamassa Leaf jos ostoa suunnittelee.
 
Vähästäpä sitä iloitaan, kun "pika"lataus kestää pidempään kuin matka-aika. Sähköautoa on aivan mahdoton edes harkita, ennen kuin lataus kestää alle 5 minuuttia per parin tunnin ajelu.
Taitaa kuitenkin valtaosalle Leaf-kokoluokan auton käyttäjistä pääsääntöisesti riittää, että 8-12 tunnin (yön yli) latauksella selviää seuraavan päivän 100-300 kilometrin ajoista.
Ei noiden ole tarkoitustaan sitä dieseliä ryystävää farkkueemeliä tai isoa farkkuvollea korvata.
 
Nyt on vähän lähellä, että kommenttisi irtoaa asiayhteydestä.
135 km tulin Mikkelistä Jyväskylään talviolosuhteissa.
Vielä olisin päässyt esim. Jämsään Patalahdelle ottamaan pikalatausta.
Päätin vain tehdä lataustestin tuossa JKL Kivääritehtaankadulla.
En nyt tarkoittanut niinkään testin aikana tullutta lataustarvetta, vaan sitä todellisuutta, joka on edessä, kun matka on pidempi. Pari tuntia ajoa, pari tuntia latausta. Testin reitti nyt sattui olemaan sen verran lyhyt, että lyhyellä latauksella pääsee perille saakka.

Taitaa kuitenkin valtaosalle Leaf-kokoluokan auton käyttäjistä pääsääntöisaesti riittää, että 8-12 tunnin (yön yli) latauksella selviää seuraavan päivän 100-300 kilometrin ajoista.
Ei noiden ole tarkoitustaan sitä dieseliä ryystävää farkkueemeliä tai isoa farkkuvollea korvata.
Harvalla lienee kuitenkaan varaa pitää kaupunkiajoja varten sähköautoa ja pidempiä reissuja varten jotain järkevässä ajassa tankattavaa kulkupeliä.
 
Harvalla lienee kuitenkaan varaa pitää kaupunkiajoja varten sähköautoa ja pidempiä reissuja varten jotain järkevässä ajassa tankattavaa kulkupeliä.
No sitten ei ole. Kyseinen tapaus ei sitten kuulu pitkiin aikoihin kohderyhmään.

Hyvin monella autoilevalla tilanne on se, että kotoa tarvitsee lähteä yli sadan kilometrin päähän kerran kahdessa vuodessa tai harvemmin. Jos ylipäätään koskaan tarvitsee.
 
En nyt tarkoittanut niinkään testin aikana tullutta lataustarvetta, vaan sitä todellisuutta, joka on edessä, kun matka on pidempi. Pari tuntia ajoa, pari tuntia latausta. Testin reitti nyt sattui olemaan sen verran lyhyt, että lyhyellä latauksella pääsee perille saakka.
.
No ei tuo yhtälö siltikään mene noin. Ei edes Leaf40 kWh:lla.
Jos ihan teoriassa asiaa käsitellään niin esim:
  • lähtö 100% ladatulla akulla, ajomatka vaikka noin 250 km maantieajoa. Realismia noin 90 km/h keskinopeus, jolloin matka aika yli 2,5h.
  • Pikalataus 80% tasolle noin 50min (tosiaan on Leafissa vielä hidas esim Ioniqiin verrattuna)
  • Ajoa noin 200km ja realistinen ajoaika vähän yli 2h
  • Ollaan jo 450 km päässä ja ajoon kulunut noin 4,5h ja lataamiseen alle tunti.

Ja olen siis itsekin sitä mieltä, että jos sähköautoa harkitsee, kannattaa lähtökohtina pitää:
  1. toimiva kotilataus (ja vielä jos saa töissäkin maksua vastaan on jo luksusta)
  2. auton toimintamatkan tulee riittää kaikkiin arjen työ- ja kauppa-ajoihin ilman ajonaikaista välilataustarvetta. Esim. 40 kWh Leafilla jos saa töissäkin latauksen voi pendelöidä vaikka 200 km työmatkoja/suunta ilman ongelmia.
  3. säännöllisesti toistuvat mökki ja mummola ym matkat tulee itse realistisesti selvittää, että haluaako koko matkaseurue selvitä ilman välilatausta vai kestääkö esim. yhden 10-60 min latauspysähdyksen.
Jos on jatkuvasti tarvetta ajaa esim. +1000 km siirtymiä vaikka työn takia, niin varmaan on yksinkertaisempaa ajaa vaikka kaasuautolla tai hybridillä. Niitäkin onneksi on olemassa nyt ja aivan varmasti tulevaisuudessakin.
 
Nyt ilmeisesti voi olettaa, että se latauspaikka jossain ABC:n pihalla on vapaana kun sen 10 minuutin tauon haluaa siellä pitää? Mutta mites sitten kun sähköautojen määrä kasvaa? Vai eikö se tule olemaan ongelma kun "polttoainetta" saa ladattua pääasiassa kotona tai töissä.
 
No ei tuo yhtälö siltikään mene noin. Ei edes Leaf40 kWh:lla.
Jos ihan teoriassa asiaa käsitellään niin esim:
  • lähtö 100% ladatulla akulla, ajomatka vaikka noin 250 km maantieajoa. Realismia noin 90 km/h keskinopeus, jolloin matka aika yli 2,5h.
  • Pikalataus 80% tasolle noin 50min (tosiaan on Leafissa vielä hidas esim Ioniqiin verrattuna)
  • Ajoa noin 200km ja realistinen ajoaika vähän yli 2h
  • Ollaan jo 450 km päässä ja ajoon kulunut noin 4,5h ja lataamiseen alle tunti.
Sopivasti valitsemalla optimaaliset kuvitteelliset arvot juu. Jos lähdetäänkin työpäivän jälkeen puolikkaalla akulla ja pikalatausasemia ei satu olemaan tasan 80 % kapasiteetin tarjoaman ajomatkan välein, ei matka mene noin ruusuisesti. Ensin vaikka ajellaan tunti, sitten lataillaan 2 tuntia jotta saadaan akun 100 % täyteen, jotta päästään seuraavalle asemalle 2,5 tunnin päässä ja siellä vielä vajaa tunti, jotta virtaa riittää tunnin matkaan perille. Matka-aika samat 4,5 tuntia, latausaika 3 tuntia ja perillä saakin sitten odotella koko yön, ennen kuin lähtee nähtävyyksiä katselemaan.
 
Sopivasti valitsemalla optimaaliset kuvitteelliset arvot juu. Jos lähdetäänkin työpäivän jälkeen puolikkaalla akulla ja pikalatausasemia ei satu olemaan tasan 80 % kapasiteetin tarjoaman ajomatkan välein, ei matka mene noin ruusuisesti. Ensin vaikka ajellaan tunti, sitten lataillaan 2 tuntia jotta saadaan akun 100 % täyteen, jotta päästään seuraavalle asemalle 2,5 tunnin päässä ja siellä vielä vajaa tunti, jotta virtaa riittää tunnin matkaan perille. Matka-aika samat 4,5 tuntia, latausaika 3 tuntia ja perillä saakin sitten odotella koko yön, ennen kuin lähtee nähtävyyksiä katselemaan.
Mistä sähköautosta sinulla on omakohtaista kokemusta ja kuinka paljon?
Kuinka usein sinulla on kuvaamasi tilanne ollut todellisuutta?
 
Viimeksi muokattu:
Tuos on yhdellä vieraspaikkakunnan tuttavalla ollut muutaman kerran Poris homma vähän sekaisin. Kerran pisti viestiäkin et jollei hän toimivaa töpseliä kohta löydä niin voisko millään sähköä saada. Kahdes paikkas oli rikki ollut ja pyhäpäivä. Löysi sit jostain vapaan ehjän pistokkeen kun vartin päästä tuli viesti et löyty viimein. Joku mistä katso paikkoja väitti niitä rikkinäisiä ehjäksi.

Kannustan keräämään omakohtaisia kokemuksia sähköautosta jos asia oikeasti kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ilmeisesti voi olettaa, että se latauspaikka jossain ABC:n pihalla on vapaana kun sen 10 minuutin tauon haluaa siellä pitää? Mutta mites sitten kun sähköautojen määrä kasvaa? Vai eikö se tule olemaan ongelma kun "polttoainetta" saa ladattua pääasiassa kotona tai töissä.
Mitä itse arvelet, minä vuonna sähköautojen yleistyminen ylittää pikalatausverkoston yleistymisen siinä määrin, että kuvaamasi tilanne on yleinen ongelma?

Minä pidän kyllä todennäköisenä jopa hetkellisiä pikalatureiden yliruuhkautumisia. Siinä on yksi syy miksi niin selkeästi yritän aina korostaa, sähkauton valinnassa todellisen toimintamatkan riittävyyttä omiin arkisin ja viikonloppuisin toistuviin ajoihin. Näiden pituushan sitten on jokaiselle omanlaisensa.
 
Mitä itse arvelet, minä vuonna sähköautojen yleistyminen ylittää pikalatausverkoston yleistymisen siinä määrin, että kuvaamasi tilanne on yleinen ongelma?

Minä pidän kyllä todennäköisenä jopa hetkellisiä pikalatureiden yliruuhkautumisia. Siinä on yksi syy miksi niin selkeästi yritän aina korostaa, sähkauton valinnassa todellisen toimintamatkan riittävyyttä omiin arkisin ja viikonloppuisin toistuviin ajoihin. Näiden pituushan sitten on jokaiselle omanlaisensa.
Paikallisesti näitä ongelmia on jo nykyisin jos sähkö on ilmaista. (Tulee mieleen yksi brittiläinen paremman väen business-park jossa oli varmaan toistakymmentä teslaa tuhannen auton joukossa ja kolme-töpselinen supercharger aina täynnä kun ajoin ohi. Vissiin pennin venyttäjät latailuvat autot tappiin päivittäin...).

Siksi näiden julkisten latauspisteiden pitäisi olla aina ”kalliita”, jotta niitä käyttäisivät vain ne jotka oikeasti tarvitsevat ja muut lataisivat kotona.

20snt/kwh pikalaturi joka on aina vapaana on paljon parempi kuin 0snt/kwh laturi joka on 15% ajasta varattuna jos mietitään sähköautoilijan range-ongelmien ratkaisua.
 
Paikallisesti näitä ongelmia on jo nykyisin jos sähkö on ilmaista. (Tulee mieleen yksi brittiläinen paremman väen business-park jossa oli varmaan toistakymmentä teslaa tuhannen auton joukossa ja kolme-töpselinen supercharger aina täynnä.)

Siksi näiden julkisten latauspisteiden pitäisi olla aina ”kalliita”, jotta niitä käyttäisivät vain ne jotka oikeasti tarvitsevat ja muut lataisivat kotona.

20snt/kwh pikalaturi joka on aina vapaana on paljon parempi kuin 0snt/kwh laturi joka on 15% ajasta varattuna jos mietitään sähköautoilijan range-ongelmien ratkaisua.
Täysin samaa mieltä. Pikalatauksen on erittäin perusteltua monista syistä olla maksullista. Myös Type2-asiointilataus saisi minun puolestani olla aina maksullista. Silloin ne olisivat paremmin vapaina niitä todella tarvitseville.

Mutta itse en usko (valitettavasti) ihan muutamassa vuodessa Suomessa nähtävän toistaa kymmentä Teslaakaan jonossa SuperChargerille. Toisaalta toivottavasti olen väärässä.
 
Jotain vuoden päästä tulevassa Tesla Model 3:ssa taitaakin olla jo maksullinen lataus. Eli ehkä ilmaiset SuperCharger pisteet eivät niin paljon ruuhkaannu. Toisaalta ladattavahan sitä täytyy aina tarpeen mukaan, on hinta 0€ tai maksullinen. Lisäksi nykyisinkin Tesla laskuttaa ainakin joissain tapauksissa SuperCharger latauksen jälkeisestä parkittamisesta, jos lataus on jo loppunut. Eli ilmainen lataus koskee vain oikeaa latausta, ei latauspisteen käyttämistä parkkipaikkana.

Lisäksi jotkut voivat käyttää ilmaista latausta koko työpäivän ajan. Ja tällöinkin latauspisteet voi ruuhkautua. Välttämättä kotilatausta ei edes tarvita, jos akku on iso, kuten esim Teslassa.

Kuten yllä, niin maksullinen latauspiste voisi olla aivan fiksu juttu. Tällöin sähköautonkin voisi parkittaa aivan normaalille parkkipaikalle ja latauspisteet vapautuisi oikeasti latausta tarvitseville. Koska onhan siitä latausjohdon kytkemisestäkin pieni vaiva. Ilmeisesti ABC:n laturit on yleensä vapaana, kun taitavat olla maksullisia.
Sähköauton pikalataus | Polttoaineet | FI | ABC-asemat

_____

Eilen näin ensimmäistä kertaa sähköauton mainoksen telkkarista jim kanavalta. Nissan Leafin ProPilot ja e-Pedal ainakin mainittiin. Ehkä siinä samalla sai koko Nissan myös mainosta ja onhan Micra samaa tyyliä ulkonäoltään, vaikka auto on pienempi kuin Leaf.

Vielä ei ole tullut Model S tai Model X mainoksia. Mutta ehkä hintaluokka on aivan eri, 35 000 € vs 90 000 €. Ehkä Jaguarilta tai Audilta voisi odottaa mainoksia, kunhan saavat sähköauton ensin myyntiin.
Maailman myydyin uudistui: Joko olet valmis sähköauton rattiin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom