Keskustelua hybridiautoista

Kilpailu kyllä kiristyy siihen malliin, että kolmonen ei välttis olekaan enää mitenkään erityisen vaikuttava enää ensi vuonna.
Ainakin kovasti on ollut uutisia että 2020 pitäisi olla jo useita sähköautoja matkkinoilla, toivottavasti pitää paikkansa.
 
Moottori- lehden Nissan Leaf koeajo:

Lainauksia sieltä:"Nissan sai varaslähdön sähköautokilpaan. Eväät toisen sukupolven Leafiin ovat erinomaiset, ja kaikki edeltäjän virheet on voitu korjata.

Niinhän sitä luulisi. Uusi Leaf pohjaa edeltäjänsä perusrakenteelle, ja se raahaa mukanaan monta edeltäjänsä kompastuskiveä.

Nissan ei kustannussyistä lisännyt autoon ohjauspyörän etäisyyssäätöä, joten uuden Leafin ajoasento on yhä epämukava. Ohjauspyörä jää turhan kauas, ja istuin oudon ylös. Istuimen reisituki on olematon, ja ristiselkäkin kaipaisi pidemmällä matkalla parempaa tukea. Sentään käynti autoon käy vaivatta. Se helpottaa kaupunkiajelua.

Tunnelma ei kohene takaistuimella. Istuin on lähellä lattiaa, mikä pakottaa polvet koukkuun. Korkeasta korista huolimatta pääntila loppuu silti keskimittaisellakin. Kokonaisuuden kruunaa sähköautoon eksynyt keskitunneli.

Silti toimintamatka on hienoinen pettymys. Nissan nimittäin kuluttaa sähköä yllättävän paljon, koeajon kulutus oli 22,1 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Leudolla talvikelillä on tähän osasyy, mutta moottoritienopeuksilla kulutusta lisää myös korkean korin ilmanvastus. Havaintoja tukee Yhdysvaltojen EPA-testi, jossa Leaf kulutti esimerkiksi 20 prosenttia Hyundai Ioniq Electriciä enemmän. EPA-testissä Leaf kulki latauksella 243 kilometriä – Suomessa talvella kannattaa varautua vajaaseen 200 kilometriin. Se on sähköautojen luokassa hieno saavutus, mutta suuremmalta akulta olisi odottanut enemmän. Huoletonta sähköautoilua rasittaa myös ajotietokoneen epäluotettava ennuste toimintamatkasta.

Leafin ajettavuutta voi kuvailla riittäväksi. Ohjaus on herkkä, mutta kiihdytysten aiheuttamaa vetelyä lukuun ottamatta hyvin tunnoton. Alusta täräyttelee töyssyt läpi, mutta reippaammassa ajossa kori kallistelee reilusti. Moista tosin ei Leafin ajoasennolla kovin mielellään harrastakaan.

Uusi E-Pedal toiminto on erinomainen lisä. Sen avulla autoa voi ajaa lähes täysin pelkällä kaasupolkimella. Tällöin polkimen nosto aktivoi voimakkaan moottorijarrutuksen, joka ennakoivalla ajolla riittää lähes kaikkiin pysähdyksiin. Toiminto on tuttu esimerkiksi BMW i3:sta ajaneille.

Toinen uutuus on autonomian ensiaskeleita tarjoava ProPilot: kalleimpaan Tekna-varustetasoon kuuluva järjestelmä yhdistää kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen. Järjestelmä toimii kohtalaisesti, mutta ajoittain lievä huojunta kaistaviivojen välissä käy ärsyttämään.


Miten uuteen Leafiin sitten pitäisi suhtautua? Epäilemättä sen sähkövoimalinja edustaa tulevaisuutta. Toisaalta voimanlinjan ympärillä ovat eilispäivän kuoret. Enää kyse ei ole pioneerituotteesta, jolle ajoasennon kaltaisia perustavanlaatuisia ongelmia voisi antaa anteeksi. Onko siis väärin kritisoida Leafia nykyisyydessä, vai pitäisikö sitä kehua, ja toivoa, että tämän keskinkertaisen tuotteen myötä maailma on joskus tulevaisuudessa parempi?
"

Lähde: Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmasta 40 kWh Tekna
 
Viimeksi muokattu:
Vähän sellainen olo näiden sähkö- ja hydridiautojen suhteen, että odotellaan suosiolla sitä Solid State -akkuteknologiaa ja ostellaan auto sitten. Jospa tuohon mennessä olisi saatu latausverkostot, perustandardisoinnit ja ennenkaikkea hinta kuntoon.
 
Onhan nuo vähän isommat hybridit tosi "järkeviä" ostoksia, koska ovat niin halpoja. Tai tarkemmin halpa hinta johtuu siitä, että valtiolle tarvitsee maksaa vähemmän veroa.

Esim bmw x5 40e hybridi ja 40d diesel. Diesel on 25 000 € kalliimpi verojen takia, vaikka itse auto on 2000 € halvempi.

Vielä enemmän säästää, jos tuo hyvin varustellun käytetyn x5 40e hybridin vaikka saksasta. Oikein lyhyen matkan pystyy ajamaan sähköllä ja laatu on Teslaa parempi. Myös koukun saa laitettua, vaikka hybridi onkin.

Onhan nuo vanhimmatkin hybridit vielä tosi kalliita, koska vanhimmatkin ovat 2015 loppuvuodesta otettu käyttöön. Lisäksi saattavat olla melko haluttuja, koska verotuskin suosii pientä laskennallista kulutusta? Kulutushan ei oikeasti ole kovin pieni, koska auto on niin iso ja painava.
BMW x-sarja hybridi vaihtoautot - Nettiauto

X5 40e kulutus on 3.3l/100km
X5 40d kulutus taas 6.9l/100km ja noiden arvojen mukaan lasketaan auton verot ja käyttömaksut. Lisäksi dieseliin tulee myös melko iso dieselvero päälle.
 
Näin mielestäni yhden Helsingin keskustassa viime viikolla.

Näin viime kuussa kolme ja yhdellä niistä pääsin jopa ajamaan. Tosin tämä oli piilaaksossa.. ;)

Kilpailu kyllä kiristyy siihen malliin, että kolmonen ei välttis olekaan enää mitenkään erityisen vaikuttava enää ensi vuonna.

Yllämainitun koeajokokemukseni perusteella en usko että kilpailijat pääsee vielä ensi vuonna samaan pl. slideware.
 
Näin viime kuussa kolme ja yhdellä niistä pääsin jopa ajamaan. Tosin tämä oli piilaaksossa.. ;)



Yllämainitun koeajokokemukseni perusteella en usko että kilpailijat pääsee vielä ensi vuonna samaan pl. slideware.
Eivät ne kilpailijat ikinä tule pääsemään yhtä karmeisiin toleranssivirheisiin ja laadun puutteeseen mikä noissa ensimmäisessä parissakymmenessä tuhannessa Model 3:sessa oikein on.

Mutta ehkäpä ne seuraavat 50 000 ovat hieman parempia ja toivoa, että ensi vuonna valmistuvat model 3:set ovat jo aivan kelvollista laatua.
 
Nissan ei kustannussyistä lisännyt autoon ohjauspyörän etäisyyssäätöä, joten uuden Leafin ajoasento on yhä epämukava. Ohjauspyörä jää turhan kauas, ja istuin oudon ylös. Istuimen reisituki on olematon, ja ristiselkäkin kaipaisi pidemmällä matkalla parempaa tukea. Sentään käynti autoon käy vaivatta. Se helpottaa kaupunkiajelua.

Takavuosien Italian Standard Ape -ajoasentostandardi on myyty japaniin? Vaikka ajoasento toki tärkeä onkin, väitän sen merkitsevän keskiverrolle penkinkuluttajalle aika vähän. menneiden aikojen hirveisiin virityksiin (onko kukaan muu koskaan kokeillut Wartburgia, MK I passattia, Twingoa, ekoja microja) Leaffi olisi silkkaa hunajaa. Nykyisiin mukaviin autoihin verratuna se on kummallinen viritys, mutta tuskin omassa käytössäni kauaa jaksaisin huomata eroja.
 
Eivät ne kilpailijat ikinä tule pääsemään yhtä karmeisiin toleranssivirheisiin ja laadun puutteeseen mikä noissa ensimmäisessä parissakymmenessä tuhannessa Model 3:sessa oikein on.

Mutta ehkäpä ne seuraavat 50 000 ovat hieman parempia ja toivoa, että ensi vuonna valmistuvat model 3:set ovat jo aivan kelvollista laatua.

No, ne kolme kappaletta jotka näin ja joita tutkin aika tarkkaan näyttivät laadukkailta. En huomannut mitään panel gäppejä sun muuta. Toki kulutuskestävyys on vielä kysymysmerkki, mutta omakohtainen kokemus laatuvaikutelmasta on hyvä. Toki otantani on olemattoman pieni verrattuna sinun pariinkymmeneen tuhanteen ;)
 
Takavuosien Italian Standard Ape -ajoasentostandardi on myyty japaniin? Vaikka ajoasento toki tärkeä onkin, väitän sen merkitsevän keskiverrolle penkinkuluttajalle aika vähän. menneiden aikojen hirveisiin virityksiin (onko kukaan muu koskaan kokeillut Wartburgia, MK I passattia, Twingoa, ekoja microja) Leaffi olisi silkkaa hunajaa. Nykyisiin mukaviin autoihin verratuna se on kummallinen viritys, mutta tuskin omassa käytössäni kauaa jaksaisin huomata eroja.

Itse olen mitoiltani keskiverto Suomalainen (180 cm ja 80 kg), mutta vissiin reisiluu on hieman keskimääräistä pidempi, josta johtuu se, että ilman kunnollista ratin pituussäätöä ratti jää joko liian kauas tai polvet on liian koukussa.

Ongelmaa korjaa paljon jos autossa on istuimen kallistussäätö ja/tai säädettävä reisituki. Leafissa ei ainakaan vakiona ole enkä tiedä saako edes lisävarusteena.
 
Takavuosien Italian Standard Ape -ajoasentostandardi on myyty japaniin? Vaikka ajoasento toki tärkeä onkin, väitän sen merkitsevän keskiverrolle penkinkuluttajalle aika vähän. menneiden aikojen hirveisiin virityksiin (onko kukaan muu koskaan kokeillut Wartburgia, MK I passattia, Twingoa, ekoja microja) Leaffi olisi silkkaa hunajaa. Nykyisiin mukaviin autoihin verratuna se on kummallinen viritys, mutta tuskin omassa käytössäni kauaa jaksaisin huomata eroja.
Itse löysin Leaf: in koeajoon ihan hyvän ajoasennon ja korkealla istuminenkin oli vain plussaa, eniten häiritsi ohjauksen tunnoton keskialue.
Olisi kiva tietää mimmoinen tuo koeajolenkki oli kun tuskin tuossakaan kokoaikaa moottoritiellä ajettiin.
Ei tosiaan kerrottu. Eivät paljon hyvää löytäneet.
 
X5 40e kulutus on 3.3l/100km
X5 40d kulutus taas 6.9l/100km ja noiden arvojen mukaan lasketaan auton verot ja käyttömaksut. Lisäksi dieseliin tulee myös melko iso dieselvero päälle.
Verojen kannalta juu, mutta toki näillä ei ole mitään tosiaan tekemistä todellisen kulutuksen kanssa. Eikä toki edullisuudella oikean edullisuuden, kun autoilun kuluista suurin osa on veroja niin verotushan sen aika pitkälti ratkaisee mikä on kallista ja mikä halpaa ajaa. Olisi sinällään kyllä mielenkiintoista kuinka kaukana sähkö- ja hybridiautot ovat todellisissa kustannuksissa polttisvehkeiden kulututasosta, eli jos veroja ei huomioda.

Onko muuten jotain hyvää paikkaa netissä, mistä löytyisi plug-in hybridien oikeat kulutuksen polttoaineella ajellessa keskitetysti? Hanurista, että noita ei tarvitse ilmoittaa, kun sen pohjalta olisi paljon helpompi laskea se kunkin omassa käytössä toteutuva todellinen kulutus, kun sähköllä ajettavissa oleva range nyt kuitenkin ilmoitetaan ja jokainen varmaan about tietää millaisia matkoja ajelee.
 
Niin, jos joku ei vielä ollut tajunnut, niin leaf on väärä auto jos haluaa ajaa yli 600km päivässä.

Uudella leaffilla ei yksinkertaisesti pääse helsingistä lappiin päivässä kun meno tyssää viimeistään oulussa siihen, ettei akku ota enää latausta vastaan millään järjellisellä vauhdilla.
 

Varainhoitaja Marketwatchille: Tesla ajautuu konkurssiin neljässä kuukaudessa

Vilas Capital Managementin varainhoitaja John Thompson ei usko, että Teslasta tulee missään vaiheessa voitollista yhtiötä.

Sähköautovalmistaja Tesla ajautuu konkurssiin neljän kuukauden kuluessa, ellei yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk “onnistu taikomaan
kaneja hatustaan”,sijoitusyhtiö Vilas Capital Managementin varainhoitaja John Thompson sanoo Marketwatchille.

“Yhtiöiden täytyy loppujen lopuksi olla voitollisia enkä näe tämän tapahtuvan koskaan Teslalle”, hän kommentoi.

“Teslan tuloslaskelma on yksi huonoimmista, mitä olen koskaan nähnyt”, hän jatkaa.

...

“Teslan arvo on kaksinkertainen verrattuna Fordiin, vaikka Ford tuotti viime vuonna kuusi miljoonaa autoa ja teki 7,6 miljardin dollarin liikevoiton,

kun taas Tesla tuotti 100 000 autoa ja teki kaksi miljardia dollaria tappiota”, hän vertaa.

Tesla kieltäytyi kommentoimasta Thompsonin näkemyksiä.
- Kauppalehti
 
Aikamoista liioittelua nämä "Tesla konkurssiin"-uutiset, mitä viime aikoina on ilmaantunut. Tesla nyt vaan on tällä hetkellä sellainen yritys, että se saa rahaa sijoittajilta aikalailla niin paljon kuin toimintaansa tarvii.
 
Aikamoista liioittelua nämä "Tesla konkurssiin"-uutiset, mitä viime aikoina on ilmaantunut. Tesla nyt vaan on tällä hetkellä sellainen yritys, että se saa rahaa sijoittajilta aikalailla niin paljon kuin toimintaansa tarvii.

Tesla-uutiset on vähän sellaisia jotka vaatii tavallista enemmän lähdekritiikkiä kun on tota kultti-vastakultti-meininkiä. Jos pitäisi arvata haastateltava on ennemmin Teslan shorttaajia.

Jos olisin itse tuon artikkelin kirjoittaja niin en olisi jäänyt pelkän yhden haastateltavan varaan. Ei sillä etteikö ihan mahdollinen skenaario koko nurinmeno, mutta en mä itse usko sen olevan ihan noin todennäköistä kuin artikkelin antama kuva.

Disclaimer: omistan 5 osaketta Teslaa ja olen maksanut Kolmosen varausmaksun. Mutta nämä ovat rahoja jotka olen valmis menettämään.
 
Niin, jos joku ei vielä ollut tajunnut, niin leaf on väärä auto jos haluaa ajaa yli 600km päivässä.

Uudella leaffilla ei yksinkertaisesti pääse helsingistä lappiin päivässä kun meno tyssää viimeistään oulussa siihen, ettei akku ota enää latausta vastaan millään järjellisellä vauhdilla.

Niin, eiköhän jokaikinen autoon tutustunut ole aika nopeasti oppinut että auton todellinen range on vajaa 300km.
 
Niin, eiköhän jokaikinen autoon tutustunut ole aika nopeasti oppinut että auton todellinen range on vajaa 300km.

Pointtina varmaan oli lähinnä se, että pikalatausten hidastumisten myötä ei kannata suunnitella vaivattomia yli 600km reissuja. Motarivauhdissa tuon range on varmasti lähempänä 200 kuin 300km, ja jos kolmannella pikalatauksella latausvauhti hidastuu merkittävästi (tällä kelillä tässä maassa tipahtaa kolmanneksella), siihen 600-800 väliseen siirtymään menee enemmän aikaa kuin aiempiin rangenmittaisiin.
 
Pointtina varmaan oli lähinnä se, että pikalatausten hidastumisten myötä ei kannata suunnitella vaivattomia yli 600km reissuja. Motarivauhdissa tuon range on varmasti lähempänä 200 kuin 300km, ja jos kolmannella pikalatauksella latausvauhti hidastuu merkittävästi (tällä kelillä tässä maassa tipahtaa kolmanneksella), siihen 600-800 väliseen siirtymään menee enemmän aikaa kuin aiempiin rangenmittaisiin.

Sanon nyt heti että en ole mikään Leaf fani, ja sen että mielestäni tekniikka ei ole vielä riittävällä tasolla jotta auton ostaminen olisi perusteltua. Lisäksi (yllätys-yllätys) SUOMI-HINTA on aivan jäätävä vs. muu maailma.

Silti pistää silmään että täällä muutamat tyypit, jotka on selvästikin sähköautoskeptikkoja, kommentoivat jotain tyyliin "Range tippuu oleellisesti moottoritienopeuksissa" jne. Mihin tämä 'oleellisesti' perustuu, ja onko sitä joku jossain oikeasti testannut? Näissä tulee ottaa huomioon myös että alamäkeen sähköautolla pystyy regeneroimaan akkuun virtaa (esim. Teneriffalla ajaessa Teide-vuorelta alas, uusi Leaf generoi 5% lisää virtaa akkuun, ks. uusin fullycharged-video tubesta).
Kylmästä kelistä kommentoidaan samaa. Youtubesta löytyy omistajien testejä, jotka ainakin vanhalla Leafilla osoittavat ettei kylmä vaikuta oleellisesti mitenkään.

Näihin autoarvosteluihin muutenkin vaikuttaa oleellisesti kuka arvostelun on tehnyt. Näistä sähköautoista löytyy kahta ääripäätä; juurikin yläpuolella olevan arvostelun mukainen "negatiivinen" arvostelu, jonka on tehnyt perus-suomalainen 'automies' ja sitten on avoimin mielin autoon suhtautuvia arvosteluja ja joissa keskitytään myös siihen faktaan että autolla voi ajaa täysin päästöttömästi (esim. briteissä Nissan myy Leaf + aurinkosähköpaketteja = tulevaisuus).
 
Sanon nyt heti että en ole mikään Leaf fani, ja sen että mielestäni tekniikka ei ole vielä riittävällä tasolla jotta auton ostaminen olisi perusteltua. Lisäksi (yllätys-yllätys) SUOMI-HINTA on aivan jäätävä vs. muu maailma.

Silti pistää silmään että täällä muutamat tyypit, jotka on selvästikin sähköautoskeptikkoja, kommentoivat jotain tyyliin "Range tippuu oleellisesti moottoritienopeuksissa" jne. Mihin tämä 'oleellisesti' perustuu, ja onko sitä joku jossain oikeasti testannut? Näissä tulee ottaa huomioon myös että alamäkeen sähköautolla pystyy regeneroimaan akkuun virtaa (esim. Teneriffalla ajaessa Teide-vuorelta alas, uusi Leaf generoi 5% lisää virtaa akkuun, ks. uusin fullycharged-video tubesta).
Kylmästä kelistä kommentoidaan samaa. Youtubesta löytyy omistajien testejä, jotka ainakin vanhalla Leafilla osoittavat ettei kylmä vaikuta oleellisesti mitenkään.

Näihin autoarvosteluihin muutenkin vaikuttaa oleellisesti kuka arvostelun on tehnyt. Näistä sähköautoista löytyy kahta ääripäätä; juurikin yläpuolella olevan arvostelun mukainen "negatiivinen" arvostelu, jonka on tehnyt perus-suomalainen 'automies' ja sitten on avoimin mielin autoon suhtautuvia arvosteluja ja joissa keskitytään myös siihen faktaan että autolla voi ajaa täysin päästöttömästi (esim. briteissä Nissan myy Leaf + aurinkosähköpaketteja = tulevaisuus).

Minä testaan sitä joka päivä miten oleellisesti range tippuu kylmässä ja/tai kovemmilla nopeuksilla. Jos se kesäkelissä 80 vauhdissa on 300, se on 120 vauhdissa 200, suurin piirtein. Saman verran vaikuttaa vaikka lämpötilan laskeminen +20 tienoilta alle -10, nopeuden pysyessä samana. Käytännön merkitystä tällä tosin ei minulle ole, 120km riittää minulle.

Poikkeuksiakin toki on, esim Hyundai Ioniq ei tiputa rangeaan vastaavissa määrin. Mutta tuota luokkaa se on Leafilla, Zoella, eGolfilla, esimerkiksi (prosentuaalinen ero). Ainakin lukemani perusteella myös Model 3 pitäisi olla erinomaisen energiataloudellinen. Tosin ilmeisesti siitä ei lämpöpumppua löydy - mielenkiintoista nähdä paljonko se Suomen keleissä lisää kulutusta. Lämpöpumpun olemassaolo vaikuttaa kylmillä keleillä, samoin jos on mahdollisuus säilyttää autoa lämpimässä tallissa - toki se peltien happanemista edesauttaa.

Päästöttömyydellä ei juuri muuten omalla kohdalla ole osaa eikä arpaa pl. autoveron määrä. Suurimmat syyt miksi ostin sähköauton on tekniikka, TCO ja se ettei tarvitse mennä mihinkään erikseen tankkaamaan.
 
Sanon nyt heti että en ole mikään Leaf fani, ja sen että mielestäni tekniikka ei ole vielä riittävällä tasolla jotta auton ostaminen olisi perusteltua. Lisäksi (yllätys-yllätys) SUOMI-HINTA on aivan jäätävä vs. muu maailma.

Silti pistää silmään että täällä muutamat tyypit, jotka on selvästikin sähköautoskeptikkoja, kommentoivat jotain tyyliin "Range tippuu oleellisesti moottoritienopeuksissa" jne. Mihin tämä 'oleellisesti' perustuu, ja onko sitä joku jossain oikeasti testannut? Näissä tulee ottaa huomioon myös että alamäkeen sähköautolla pystyy regeneroimaan akkuun virtaa (esim. Teneriffalla ajaessa Teide-vuorelta alas, uusi Leaf generoi 5% lisää virtaa akkuun, ks. uusin fullycharged-video tubesta).
Kylmästä kelistä kommentoidaan samaa. Youtubesta löytyy omistajien testejä, jotka ainakin vanhalla Leafilla osoittavat ettei kylmä vaikuta oleellisesti mitenkään.

Näihin autoarvosteluihin muutenkin vaikuttaa oleellisesti kuka arvostelun on tehnyt. Näistä sähköautoista löytyy kahta ääripäätä; juurikin yläpuolella olevan arvostelun mukainen "negatiivinen" arvostelu, jonka on tehnyt perus-suomalainen 'automies' ja sitten on avoimin mielin autoon suhtautuvia arvosteluja ja joissa keskitytään myös siihen faktaan että autolla voi ajaa täysin päästöttömästi (esim. briteissä Nissan myy Leaf + aurinkosähköpaketteja = tulevaisuus).
Onhan ainakin Renaultilla hyvä laskuri, että miten pitkästi akku riittää.

-15 pakkasta
70 km/h 204 km
120 km/h 128 km

+20 lämmintä
70 km/h 321 km
120 km/h 178 km
Renault ZOE -sähköauto - Renault Suomi
 
Ok, nyt on helpompi lukea näitä kun on jotakin mihin perustatte nämä jutut. :) Netti on pullollaan aikamoista paskaa liittyen tähän aiheeseen, joten tulee oltua hyvinkin skeptinen kaikesta.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Onhan ainakin Renaultilla hyvä laskuri, että miten pitkästi akku riittää.

-15 pakkasta
70 km/h 204 km
120 km/h 128 km

+20 lämmintä
70 km/h 321 km
120 km/h 178 km
Renault ZOE -sähköauto - Renault Suomi

Toi on kyllä hyvä. Siitä potentiaalinen ostaja voi heti alkaa arvottamaan omien painotustensa mukaan eri rangeja ja pohtimaan kuinka paljon ne omaa elämää hankaloittaa. Uskon, että väärien ostopäätösten ja sitä kautta tarpeettoman huonon palautteen välttäminen edesauttaa lopulta myös sähköautojen yleistymistä. Ranget kasvaa tästä vielä ja sähkäri käy yhä useammalle sopivaksi kulkineeksi, jolloin on hyvä ettei esson baarin jutut rajoita uuden ajokin ostajan vaihtoehtoja vain polttomoottoreihin.
 
Tesla kutsuu korjaukseen 123 000 S mallia, joiden ohjaustehostin on pultattu niin huonoilla puilteilla, että parin vuoden suolapaska saa sen pultit syöpymään poikki :facepalm:
Mahtaa olla todellinen helmi Suomen oloihin.

Tesla Issues Their Largest Recall Ever for Power Steering Fault | Breitbart
Electrekin (joka tosin on Tesla fanboy -sivusto) mukaan takaisinkutsussa pelattiin enemmänkin varman päälle.

Tätä seuraan mielenkiinnolla, Amsterdamin vanha taksi ostettu Suomeen: Suomen halvin Tesla – Tessutellen
 
Electrekin (joka tosin on Tesla fanboy -sivusto) mukaan takaisinkutsussa pelattiin enemmänkin varman päälle.

Tätä seuraan mielenkiinnolla, Amsterdamin vanha taksi ostettu Suomeen: Suomen halvin Tesla – Tessutellen
Tuosta voikin vertailla Tesla Model S hintaa. 46 800 € ja suomessa nettiautossa halvin 55 000 €. Hintaeroa siis 8000 €, mutta ajomäärä ei aivan sama ole. Onhan tuo 55 000 € toki vähän ylihintainen, yksityinen myyjä, eli vaikea myydä ainakin tuohon hintaan. Lisäksi on ajettu 80 tkm enemmän kuin muilla vastaavilla.

Hintaa tälle 255 tuhatta kilometriä nähneelle 2014 elokuussa valmistetulle tuli 44722,81 € sisältäen 750 € rahtia + Hollannin 21% veron. Satasen verran satamassa joutuu vielä maksamaan lastin purkamisesta ja verottajan arvonnan tulos autoverosta lienee pari tonnia.

Jonkun Lulun mukaan tehoissakaan ei huomaa eroa tehokkaampaan toiseen autoon verrattuna.
Lulu sanoi, että ei huomaa tehossa mitään eroa. Johtuu ehkä ajotavoista, että itse huomaan P-mallien erityisen potkaisun puuttuvan, mutta silti auto lähtee ja joka tilanteessa kiihtyy vikkelästi. Matalampana ja kevyempänän kuin X jopa hauskempi ajettava.
Tuonti-Tesla tuli kotiin – Tessutellen

Edit:
Luultavasti tuossa 4 vuotta vanhassa Teslassa on hinta tippunut jo ihan mukavasti. Epäilen että hinta uutena on ollut jotain + 100 000 €, kun akkukin on 85 kWh.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, nyt on helpompi lukea näitä kun on jotakin mihin perustatte nämä jutut. :) Netti on pullollaan aikamoista paskaa liittyen tähän aiheeseen, joten tulee oltua hyvinkin skeptinen kaikesta.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
No eipä se muuta perustelua vaadi kuin sen että tietää miten esim. ilmanvastus vaikuttaa voiman tarpeeseen jne.

Päästöttömyys ei ole kyllä mikään myyntivaltti enemmistölle.. raha ratkaisee aika paljon.
 
Ja eivät sähköautotkaan ole päästöttömiä, vain paikallisia pakokaasupäästöjä ei tuota.

Ketään ei polttispuolellakaan kiinnosta millä päästöillä se dinoliemi huoltiksen tankkeihin valuu, joten ei pitäis vaikuttaa sähköautoissakaan millä konstein se sähkö on tuotettu joka akkuun menee...

Mutta toki asiaan voi sentään sähköautoilija itse vaikuttaa sähkösopimuksen muodossa. Joo onhan niitä bioliemiä ja biokaasujakin toki - vaan niitä käyttämällä taas koskaan ei pääse paikalliseen päästöttömyyteen.
 
Ja eivät sähköautotkaan ole päästöttömiä, vain paikallisia pakokaasupäästöjä ei tuota.

Kyllä se vaan aika päästötön on kun autokatoksen päällä on aurinkokennopaneelit josta auto latautuu kun auto on kotona. Tälläisiä ratkaisuja ulkomailla myydään bundlena auton kanssa.

Ja muutenkin onhan se auto nyt päästötön joka tapauksessa vrt. polttomoottoriin. Se ydinvoimala tupruttaa siellä kuitenkin oli sähköautoja tai ei, mutt asähköauto ei tuo yhtä tupruttajaa taas teiden varteen.
 
Pointti on kuitenkin se että sähköauto ei ole päästötön, vaikka se ei vastaavia lähipäästöjä tuotakaan kuin polttomoottoriauto. Tuo tosiaan ei tietysti suurinta osaa ihmisistä juuri kiinnosta, eikä sillä normaali ihmisen arkeen mitään vaikutusta olekaan.
 
Pointti on kuitenkin se että sähköauto ei ole päästötön, vaikka se ei vastaavia lähipäästöjä tuotakaan kuin polttomoottoriauto. Tuo tosiaan ei tietysti suurinta osaa ihmisistä juuri kiinnosta, eikä sillä normaali ihmisen arkeen mitään vaikutusta olekaan.

Mitä päästöjä sähköautosta tulee kun lataan sen 100% vesisähköllä? (nykyinen sähkösopparini ja varmasti monen muunkin)
 
Pointti on kuitenkin se että sähköauto ei ole päästötön, vaikka se ei vastaavia lähipäästöjä tuotakaan kuin polttomoottoriauto. Tuo tosiaan ei tietysti suurinta osaa ihmisistä juuri kiinnosta, eikä sillä normaali ihmisen arkeen mitään vaikutusta olekaan.

Mutta kun siinä pointissa nyt ei ole mitään pointtia.
 
Valmistus kuten niistä aurinkokennoista jotka myös mainittiin.

Ei jeesus - alkaa mennä vähän hakemalla hakemiseksi.

Ei se tietokoneen vesijäähdytyskään ole true vesijäähy, kun siellä litkun seassa on todellisuudessa muutakin kuin pelkkää vettä. -.-
En nyt muutakaan vertausta keksiny..
 
Valmistus kuten niistä aurinkokennoista jotka myös mainittiin.

No ei ne kai tyhjästäkään ilmesty, vaan mielestäni on omituista että joka kerta kun mainitaan termi ”paikallisesti päästötön” tämä sama laulu toistuu. No, kaikki päästöt yhteenlukien niitä on silti vähemmän - ja vaikkei olisikaan niin ainakin ne päästöt on jossain muualla.
 
Kirjoittelin blogiini kokemukset ensimmäisestä 280 km/suunta mökkimatkastani uudella 40 kWh Leafilla. Pahoitteluni että nyt tulee hieman toistona tämä linkki, koska joku oli ehtinyt sen jo linkittää siinä vaiheessa kun olin kirjoittanut menomatkan.

Laitan tämän nyt kuitenkin itse tänne, koska nyt lisäsin sinne perään vielä paluumatkan kokemukset.

Onhan se jo tylsän helppo sähköauto minun pisimmälle toistuvalle matkalleni 24 kWh Leafin jälkeen :) Vain lyhyt pikalataus ja perille ajo. Tämän helpommaksi tuo muuttuu vasta 60 kWh akulla. Lähde matkaan ja aja perille, laita auto latautumaan perillä. Aja takaisin ja laita akku latautumaan. No sellainen sitten seuraavaksi autoksi muutaman vuoden ja seuraavien 120 tkm jälkeen. Tosin siihen autoon haluan sitten jo koulun ja vetomassaakin sallituksi. Toivottavasti on muitakin vaihtoehtoja kuin Model X tai I-PACE käytettyinä silloin.

Silti ihailen edelleen Ioniq Electricin pientä kulutusta ja nopeaa pikalatausta. Ne jäävät uudessa Leafissa toiseksi. Toki näin lyhyillä matkoilla niistä ei onneksi ole haittaa. Ja sitten on se nyt kovasti kohuttu Rapidgate. Yritän senkin dokumentoida mahdollisimman pian, mutta joudun tekemään erikseen matkaa saadakseni akut ylikuumenemaan, kun normaaliajoissani sitä tilannetta taida tulla vastaan ihan hetikään.
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän | Sähköautoileva motoristi

IMG_4365.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Pointti on kuitenkin se että sähköauto ei ole päästötön, vaikka se ei vastaavia lähipäästöjä tuotakaan kuin polttomoottoriauto. Tuo tosiaan ei tietysti suurinta osaa ihmisistä juuri kiinnosta, eikä sillä normaali ihmisen arkeen mitään vaikutusta olekaan.
Lähipäästöt ovat kuitenkin niitä jotka vaikuttavat normi ihmisen arkeen eniten. Varsinkin kaupungissa. Itse keskustassa asuvana tykkäsin kyllä jos kaikilla olisi sähköauto kitkarenkailla, täällä kun katupöly ja pakokaasut ovat ihan oikeasti ongelma. Tokihan akkujen yms valmistus tuottaa päästöjä, mutta ne eivät nyt suoraan vaikuta minun elämääni kuten pakokaasut ikkunan alla. Tietysti pitkällä aikavälillä maailma varmaan tuhoutuu, mutta se nyt ei ole minun murheeni kun en sataa vuotta pidempään enää elä missään nimessä.
 
Suurin osa katupölystä johtunee kitkarengaskuskien ja kävelijöiden vuoksi levitettävästä hiekasta.
 
"
Uppsalassa Ruotsissa kiellettiin nastarenkaiden käyttö tietyillä katuosuuksilla vuonna 2013. Tavoite oli katupölyn vähentäminen, kun siirrytään nastarenkaista kitkarenkaisiin.

Lopputuloksena oli kuitenkin yhtä paljon pölyä kuin aikaisemminkin.

Tulos johtui siitä, että kitkarenkaiden käyttöön siirryttäessä oli lisättävä hiekoitushiekan määrää tuntuvasti.

Kuivuessaan ja renkaiden alla hieroutuessaan hiekka pölyyntyy ja nousee ilmaan liikenteen ja tuulen mukana."

Kitkarenkaat eivät ehkä ratkaisekaan katupölyongelmaa?
 
"
Uppsalassa Ruotsissa kiellettiin nastarenkaiden käyttö tietyillä katuosuuksilla vuonna 2013. Tavoite oli katupölyn vähentäminen, kun siirrytään nastarenkaista kitkarenkaisiin.

Lopputuloksena oli kuitenkin yhtä paljon pölyä kuin aikaisemminkin.

Tulos johtui siitä, että kitkarenkaiden käyttöön siirryttäessä oli lisättävä hiekoitushiekan määrää tuntuvasti.

Kuivuessaan ja renkaiden alla hieroutuessaan hiekka pölyyntyy ja nousee ilmaan liikenteen ja tuulen mukana."

Kitkarenkaat eivät ehkä ratkaisekaan katupölyongelmaa?
Suolalla se ratkeaa...
 
Miten meinasit suolata kun vähänkään pohjoisemmassa on ihan oikea talvi? Jossain etelärannikolla joo riittää suolaus melkein koko talven.
Sitten vaan listaamaan ne ei-etelärannikon kaupungit joissa katupöly on oikeasti merkittävä ongelma?

Suolata voi myös halutessaan aivan tolkuttomasti. Pitää -10:ssä tiet kuivina. Koita vaikka alppikyliä joiden läpi voi ajella kesärenkailla italian hiihtokeskuksiin.

Mutta jos nyt vaan jätetään se hiekoitushiekka veke ketjusta tähän kuulumattomana ja todetaan, että sähköautot todennäköisesfi lisäävät rengaspölyn muodostumista ja eivät ainakaan auta hiekoituspölyyn.
 
Suht hyvää sanottavaa koeajossa. Onhan tuo Model 3 myös ihan tyylikkään näköinen auto. Eikä ole edes niin möhkö (iso) kuin Model S.

Hyvä niin, sillä nykyisen käyttöliittymän pienten valikkotekstien tihrustelu tuntuu oikeasti vaaralliselta. Päivän koeajosta jää ristiriitainen olo. Model 3 on todella vaikuttava laite, jonka monet suunnitteluratkaisut ärsyttävät. Kylmäksi tämä auto ei ainakaan jätä – omistajan mukaan ei edes talvella. Kokemuksen jälkeen autovuokraamon uudenkarhea hybridi-Ford tuntuu antiikkiselta. Oli Model 3 keskeneräinen tai ei, on ihan selvää, mihin suuntaan automaailmassa ollaan nyt menossa.

Tesla Model 3 Long Range
  • Hinta Yhdysvalloissa 51 500 dollaria
IS pääsi kokeilemaan odotuksilla ladattua Teslan ”kansanautoa” – hehkutuksen voi ymmärtää, myös ärsyttäviä ratkaisuja

 
Mitä päästöjä sähköautosta tulee kun lataan sen 100% vesisähköllä? (nykyinen sähkösopparini ja varmasti monen muunkin)

Sä petät itseäsi jos ajattelet että se sähköauto vesisähköllä olisi päästötön. Asia pitää ajatella kokonaisuutena, sähköautolla on niskassaan jo moninkertainen tuotettu päästö polttikseen verrattuna siinä kohtaa kun kumpikin auto seisoo autoliikkeessä ajamattomana.

Sähkön tuotannossa vetoaminen vesivoimaan on myös itsepetosta, koska vesivoima on jokatapuksessa 100% käytössä olevaa edullista energiaa, ja kun vesivaranto vähenee (siis ei silloin kun loppuu) yhtälailla sinne sun töpseliin aletaan tuuttaamaan fossiilisella polttoaineella tuotettua sähköä, vesivoima kun on samalla käytännössä sitä nopeasti reagoivaa säätövoimaa, eikä sitä reserviä anneta mennä nollille, muuten kuin siinä tilanteessa että ainoa toinen vaihtoehto on verkon romahtaminen.

Tuuli, tai aurinkovoiman käyttö voisi olla energian tuotannon kannalta sitä päästötöntä, ja siitä voisi itseään taputella selkään, tai ainakin ilman tuotantotukia voisi. Käytännössä tietysti noissakin on kummassakin suht korkea päästö jo silloin kun laite ekan kerran vasta käynnistetään, mutta ainakin se itse tuotanto on päästötöntä, joskin runsas tarve säätövoimalle syö sitä päästöttömyyttä. Aurinkopaneelin tuottaman sähkön suoraan sähköauton akkuun lataaminen on tietysti hyvä, mutta ei natsaa kovin monen ihmisen arkeen.

Lähipäästöt ovat kuitenkin niitä jotka vaikuttavat normi ihmisen arkeen eniten. Varsinkin kaupungissa. Itse keskustassa asuvana tykkäsin kyllä jos kaikilla olisi sähköauto kitkarenkailla, täällä kun katupöly ja pakokaasut ovat ihan oikeasti ongelma. Tokihan akkujen yms valmistus tuottaa päästöjä, mutta ne eivät nyt suoraan vaikuta minun elämääni kuten pakokaasut ikkunan alla. Tietysti pitkällä aikavälillä maailma varmaan tuhoutuu, mutta se nyt ei ole minun murheeni kun en sataa vuotta pidempään enää elä missään nimessä.

Ei suurin osa ihmisistä _kärsi_ katupölystä ja pakokaasuista, lähinnä tavalla tai toisella herkistyneet, joko jonkun muodostuneen allerigialuontoisen taudin takia, tai huonon asuntoilman johdosta jatkuvasti ärsytyksessä olevat.

Pienhiukkaspäästöistä dieselmoottorisessa autossa tulee noin 20% pakoputkesta, suurin osa tulee jarruista ja renkaista, en ja vaikka sähköauto tietysti käyttää vähemmän mekaanista jarrua, niin sen renkaista tulevat pienhiukkaspäästöt ovat luonnollisesti jopa suuremmat kuin vastaavankokoisessa polttiksessa.

Kitkarenkaista on tietysti omat vääntönsä, mutta yleisesti ottaen kitkarenkaat ovat pehemeämpia kuin vastaavat nastarenkaat ja kuluvat nopeammin. Renkaista tulevasta pienhiukkaspölystä merkittävä osa on itse kumia. Se kumi harvemmin on nähvyää pölyä, mutta se näkyvä pöly ei ole varsinaisesti vaarallista, vaikkei miellyttävää olekaan, pienhiukkaset ovat niitä terveydelle vaarallisia, koska ne imeytyvät verenkiertoon, toisin kuin näkyvä isorakeinen pöly, joka takertuu lähinnä limakalvoille.

Jos rengassarja kestää esim 30tkm ajoa, ja rengas kevenee n. 1kg käytössä, se tarkoittaa 133mg/km pienhiukkasia, kun euro 5 normin täyttävän dieselmoottori tulee jäädä alle 5mg/km. Tietysti osa tuosta kumin painosta lähtee myös isoina murusina, jotka päästyvät lakasinkoneeseen ennen kuin murskaantuvat pienhiukkasiksi.

Ja kun jeesustellaan nykymenoa, niin muistakaa että kaupungeissa on aina ollut saateongelmia, eikä nykyiset saasteet ole mitään verrattuna sadan vuoden takaiseen tilanteeseen.
 
Suomen energiavuosi 2017, sähkö:
Energiavuosi 2017 - Sähkö

  • Kivihiilellä tuotettu sähkö on ollut laskussa
  • Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla uusiutuvat 68% ja hiilidioksidineutraalit 89%
  • Tuulivoiman tuotanto voimakkaassa kasvussa
  • Sähkön tuonti on noussut
  • Sähkön tuotannon CO2-päästöt 89g/kWh viime vuonna.
Ajoin just noin 600 km keikan Leafillani mökille ja takaisin ja siellä pyöritystä.
Kulutus koko reissulla oli noin 15,7 kWh/100km. Jos lasketaan pyöreällä 20 kWh/100km niin kattanee jotain häviöitäkin. Silloin päästin 17,2g CO2/km.
(meniköhän logiikkani oikein?)
 
Viimeksi muokattu:
Suht hyvää sanottavaa koeajossa. Onhan tuo Model 3 myös ihan tyylikkään näköinen auto. Eikä ole edes niin möhkö (iso) kuin Model S.




IS pääsi kokeilemaan odotuksilla ladattua Teslan ”kansanautoa” – hehkutuksen voi ymmärtää, myös ärsyttäviä ratkaisuja

Siis auto mihin on isketty tabletti mittariston ja muiden sijaan, jolla käytetään pyyhkijöitä, vakkaria, hanskalokeroa, lämmitystä/ilmastointia. Jopa ovien avaaminen on tehty hankalaksi. Siihen päälle Teslan tunnetut laatuongelmat, ja mitähän vielä.
 
Siis auto mihin on isketty tabletti mittariston ja muiden sijaan, jolla käytetään pyyhkijöitä, vakkaria, hanskalokeroa, lämmitystä/ilmastointia. Jopa ovien avaaminen on tehty hankalaksi. Siihen päälle Teslan tunnetut laatuongelmat, ja mitähän vielä.

Mut kuka tekee paremman? Ja koska? e-Golf on mun rankinglistalla kakkosena, mutta kierroksen jäljessä..
 
Mut kuka tekee paremman? Ja koska? e-Golf on mun rankinglistalla kakkosena, mutta kierroksen jäljessä..

Joku joskus? Itselle jäänyt sellainen mielikuva että Tesloja ei ole ihan suunniteltu ajatuksen kanssa, ja tuo viimeisin ei ainakaan kovin vakuuttava ole, jos aiemmissakin malleissa ollut jotain sanomista. Tuossa nyt lähinnä tuo yleinen käytettävyys... kuten toimittajakin totesi, niin vakkaria ei uskalla ihan heti käyttää, kun kaikki säätäminen tuon näytön kautta.
Paljon uutinen jätti kertomatta, mistä valot, vilkut, penkin säädöt jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom