- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 8 967
Mitä hyvää tossa Model 3:ssa on, muutakun semi-ok range ja paljon tehoa? Joku Leaf on ^15 vekotin jos tarttee ihan puhtaasti käyttiksenä arvioida. Miksi? Koska se on auto eikä lelu.
Juuri näin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Mitä hyvää tossa Model 3:ssa on, muutakun semi-ok range ja paljon tehoa? Joku Leaf on ^15 vekotin jos tarttee ihan puhtaasti käyttiksenä arvioida. Miksi? Koska se on auto eikä lelu.
Onhan tuossa varmasti ne omat puutteensa. Jos katsoo Tesla laseilla, niin 15" näyttö on tyylikäs, ainakin tyylikkäämpi kuin Model S mallissa. Pyyhkijä toimii myös viiksestä ja muuten on automaattiset. En tiedä miten vakkari toimii, kuulemma nyt päivityksen jälkeen ratin nappuloista? Hanskalokeron saa auki siitä näytöstä. Lämmitystä/ilmastointia en itse säätele, koska automaattisesti se toimii aivan hyvin. Ovien avaus vaatii tosiaan vähän osaamista, mutta kahvat on tyylikkäät (ja erilaiset) ja pieni ilmanvastus. Ainakin pahimmista laatupuutteista on jo päästy yli, eli auto ei pitäisi hajota heti oston jälkeen Miinuksena auton huono saatavuus. Ajettaavuus pitäisi olla ihan riittävän hyvä.Siis auto mihin on isketty tabletti mittariston ja muiden sijaan, jolla käytetään pyyhkijöitä, vakkaria, hanskalokeroa, lämmitystä/ilmastointia. Jopa ovien avaaminen on tehty hankalaksi. Siihen päälle Teslan tunnetut laatuongelmat, ja mitähän vielä.
Mitä hyvää tossa Model 3:ssa on, muutakun semi-ok range ja paljon tehoa? Joku Leaf on ^15 vekotin jos tarttee ihan puhtaasti käyttiksenä arvioida. Miksi? Koska se on auto eikä lelu.
Joku joskus? Itselle jäänyt sellainen mielikuva että Tesloja ei ole ihan suunniteltu ajatuksen kanssa, ja tuo viimeisin ei ainakaan kovin vakuuttava ole, jos aiemmissakin malleissa ollut jotain sanomista. Tuossa nyt lähinnä tuo yleinen käytettävyys... kuten toimittajakin totesi, niin vakkaria ei uskalla ihan heti käyttää, kun kaikki säätäminen tuon näytön kautta.
Paljon uutinen jätti kertomatta, mistä valot, vilkut, penkin säädöt jne.
Itse uskoisin että Model 3:sen ajettavuus on paljon parempi kuin uudessa Nissan Leafissa. Jo se että Tesla on takavetoinen voisi jotain ostajia kiinnostaa? BMW i3 ja i3s on myös mutta muita ei ole. Toki Leaf on halvempi, mutta itseä kiinnostaisi enemmän Tesla kuin Nissan. Lisäksi Leaf ei ole kokonaan uusi, vaikka ulkonäkö onkin aivan tuore.Mitä hyvää tossa Model 3:ssa on, muutakun semi-ok range ja paljon tehoa? Joku Leaf on ^15 vekotin jos tarttee ihan puhtaasti käyttiksenä arvioida. Miksi? Koska se on auto eikä lelu.
En osta. Vastasin kun kysyttiin. Melkoisen fanaattinen teslafani pitää olla että ostaa tuollaisen. Model S nyt sentään yrittää olla auto.
Jos palataan aiheeseen, niin voisko kumminkin olla että kun sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitos polttaa biomoskaa, niin sen lisäksi että se on hiilineutraalia, nii se polttotapahtuma on paljon puhtaampi kuin paskasti optimoidussa polttomoottorissa tapahtuva jäteöljyn poltto? Jonka lisäksi saasteiden puhdistaminen on helpompaa ja loput pienet mitä jäljelle jää, leviää niin laajalle ettei ne aiheuta hengitystiesairauksia?
Helenin itse ilmoittamia arvoja käytin eli suodattimet ovat nyt ne mitä ovat eikä muutu kertomalla pesemisistä.
Ostaisin jos olisi rahaa ja jos noita saisi. Kun ei ole rahaa eikä noita muutenkaan saakkaan niin ajan vanhalla pienellä bensa autolla.En osta. Vastasin kun kysyttiin. Melkoisen fanaattinen teslafani pitää olla että ostaa tuollaisen. Model S nyt sentään yrittää olla auto.
Tossa jenkkien tutkimuksessa kannattaa ottaa huomioon, että niillä noi bensa-autotkin hivenen suurikulutuksempia.
Näyttäisi olevan ~238g/km keskipäästöt.
Vertailua vaikeuttaa myös EU-standardien mukaiset kulutuslukemat, jotka eivät kohtaa todellisuuden kulutuksia (eli päästöjä). Esimerkiksi 125 hv 1.0 Ecoboost-focuksen ilmoitettu kulutus on jenkeissä 7,8/5,9/6,9 l/100km (kaupunki, maantie, yhdistetty). Vekkulisti euroopassa saman auton kulutus on 5,8/4,2/4,8 l/100km. Jostain syystä jenkeissä tuo auto tupruttaa pakoputkestaan 156 g/km ja euroopassa ajeltaessa 108 g/km (yhdistetyn kulutuksen perusteella).
Se telkkari nimenomaan on se turvallisuutta heikentävä aivopieru joka tekee tuosta auton sijaan lelun.
Se siis luki ihan tuossa sun linkittämässä artikkelissa (tai no oli kyllä muodossa 381g/maili jonka käänsin täkäläiseen muotoon)
Ja tuossa jenkkitutkimuksessa sähköautollekkin laitettu karvan alta 100g/km päästöt, mihin euromittauksilla pääsee jo ihan tavallisilla polttiksilla.
Olisihan se ihan veikeä kun joku tsi octavia olisi kokonaispäästöiltään pienempi kuin täyssähköauto
Verojen kannalta juu, mutta toki näillä ei ole mitään tosiaan tekemistä todellisen kulutuksen kanssa. Eikä toki edullisuudella oikean edullisuuden, kun autoilun kuluista suurin osa on veroja niin verotushan sen aika pitkälti ratkaisee mikä on kallista ja mikä halpaa ajaa. Olisi sinällään kyllä mielenkiintoista kuinka kaukana sähkö- ja hybridiautot ovat todellisissa kustannuksissa polttisvehkeiden kulututasosta, eli jos veroja ei huomioda.
Onko muuten jotain hyvää paikkaa netissä, mistä löytyisi plug-in hybridien oikeat kulutuksen polttoaineella ajellessa keskitetysti? Hanurista, että noita ei tarvitse ilmoittaa, kun sen pohjalta olisi paljon helpompi laskea se kunkin omassa käytössä toteutuva todellinen kulutus, kun sähköllä ajettavissa oleva range nyt kuitenkin ilmoitetaan ja jokainen varmaan about tietää millaisia matkoja ajelee.
Spiritmonitorista tottakai näkee toteutuneita kulutuksia mihin tahansa suht yleiseen autoon, mutta näissä on edelleen se ongelma, etteivät tarkoita oikeastaan mitään jos ei tiedetä kuinka paljon on ajeltu sähköllä. Tuskinpa tuo sinunkaan 3,46 on saavutettu lataamatta.En tiedä mitään keskitetympää paikkaa juuri tähän tarkoitukseen, mutta esim. spritmonitorista voi hakea autojen toteutuneita kulutuksia Advanced search - Spritmonitor.de
Sieltä vaan vertailemaan.
Tuossa esim. min. 10tkm ajetut 3-sarjan bemarit vm.2015-2016, bensa diesel ja phev. Keskikulutukset 8,88, 6,49 ja 5.22 litraa per 100km.
Gasoline consumption: BMW - 3er - Spritmonitor.de
Diesel consumption: BMW - 3er - Spritmonitor.de
Gasoline consumption: BMW - 3er - Spritmonitor.de
Tuossa toki on mukana kaikki dieselit ja kaikki bensat, hakua voi tarkentaa vertaamalla vaikka 330i vs 330d vs 330e jolloin kulutukset on 9,18, 7,21 ja 5,21 litraa per 100km.
Oman 330e:n kulutus on 36tkm ajetun kilometrin jälkeen keskimäärin 3,46l/100km.
Lukuja voi tulkita monella tavalla. Viime vuoden lopulla Musk kertoi Teslan onnistuneen valmistamaan 1000 3:sta viikossa.Teslan tilaukset Q1 2018. Model 3:sen tuotanto on saatu jo vauhtiin.
Tesla confirms record production of 34,494 vehicles last quarter, ~10,000 Model 3 vehicles
Model 3 kysyntä on niin kova, että käytettynä sitä varmaan saa vasta 2 vuoden päästä? Tai sitten 3 vuoden päästä, eli jokusen vuoden päästä
Spiritmonitorista tottakai näkee toteutuneita kulutuksia mihin tahansa suht yleiseen autoon, mutta näissä on edelleen se ongelma, etteivät tarkoita oikeastaan mitään jos ei tiedetä kuinka paljon on ajeltu sähköllä. Tuskinpa tuo sinunkaan 3,46 on saavutettu lataamatta.
Pointti oli siis, että nämä pluggarien kulutukset eivät kerro oikein mistään mitään. Se että auto A on kuluttanut 0,9l/100km ja auto B 9,0l/100km tarkoita että auto B kuluttaisi enemmän tai vähemmän, se tarkoittaa lähinnä että auto A:n omistaja lataa autoaan paljon ja auto B:n omistaja ei lataa autoaan (ainakaan paljoa).
Jos taloudellisuutta haluaa omaan käyttöön haluaa verrata niin pitäisi tietää kulutus pelkällä bensalla ajettaessa (eli lataamatta). Tuolloin olisi helpompi ynnäillä mitä auto omassa käytössä kuluttaisi, kun range sähköllä yleensä ilmoitetaan ja jokainen voi itse arvioida paljonko omissa autoissa joutuisi autoilemaan bensalla päälle, eli paljonko tulee pidempiä matkoja, jotka käytännössä ajetaan siis polttoaineella kuten ei-plug-in hybrideillä.
Osake noussut koko viikon.Niitä autoja on pakko alkaa tulemaan reippaammallakin vauhdilla ettei todella kohta sijoittajilta mee usko. Viimeinen viikko ollut aika kylmää kyytiä osakkeelle.
Suomalainen Hyundailla testaava (Aki Kaukola): Hyundai KONA electric test drive and acceleration 0-163 km/h
Filmed in Germany, not by the driver and on free speed limits.
Joo kun eka arvo laski melkein $150..Osake noussut koko viikon.
Saksassa vielä sileämmät tiet kun nastat on kiellettyjä. Polttis Konaa huomautettiin takaa kuuluvasta huminasta, varmaankin Konan heikkous.Kohtalaisesti kiihtyy, mutta aikamoinen humina kuuluu jo 80 km/h lähtien...
Ne kyllä keksi miten nauhoituksesta voisi päätellä tuota jotenkin. Tarvitaan kalibroiti desibelimittari, jotta äänitasoista voitaisiin sanoa jotain. Kaksi kertaa satunnaisen vahvistuksen läpi mennyt äänisignaali ei kerro yhtään mitään siitä nauhoitetusta äänenvoimakkuustasosta.Kohtalaisesti kiihtyy, mutta aikamoinen humina kuuluu jo 80 km/h lähtien...
Totta tuokin. Todennäköisesti äänitaso on hieman tuossa nauhoituksessa kasvanut.Ne kyllä keksi miten nauhoituksesta voisi päätellä tuota jotenkin. Tarvitaan kalibroiti desibelimittari, jotta äänitasoista voitaisiin sanoa jotain. Kaksi kertaa satunnaisen vahvistuksen läpi mennyt äänisignaali ei kerro yhtään mitään siitä nauhoitetusta äänenvoimakkuustasosta.
Toivottavasti sähköKona on myös huomattavasti S-Mersua halvempikin.Sinänsä kyllä uskon hyvinkin, että Kona on äänekkäämpi kuin S-mersu.
Tilanne on sama kuin kameralla. Yhdestä kuvasta ei voi päätellä mitään kuvatun kohteen kirkkaudesta jos ei tunneta valotusaikaa, aukkoa ja herkkyyttä.Totta tuokin. Todennäköisesti äänitaso on hieman tuossa nauhoituksessa kasvanut.
No jos vaikka sitten pidät sen romusi siellä räbässä niin voidaan täällä keskustella sähköautoista. Jos et nyt itse ymmärrä miten järjettömiä noi sun jutut on niin olkoot sitten.
En ala etsimään ylimääräistä 15 minuuttia linkiä asiasta mihin sattuu oleen käsillä linkki vain sen takia että olet peppukipeä jostain vanhasta parintonnin autosta.
Ei täällä kukaan ole peppukipeä vaan noi sun jutut ei vaan yksinkertaisesti kuulu tänne. Paina nappia ja perusta quattroketju tohon viereen jos juttua riittää.
Sen sijaan et jatkat paskanjauhamista olisi voinut tuosta autojen äänimaailmasta ja odottamuksista puhua asiaakin. Mutta ei sulle audin näkeminen oli se ainut asia.
Nykyautoissa kun moottorin ääniä tehdään kaiuttimillakin. Esim Focus RS autoista poistavat yhden johdon vahvistimesta niin moottorin sisämelu vähenee ja auton äänistä tulee sivistyneemmät. Sähköauton äänimaailman ei odoteta olevan moottorin pörinää niin siihen ei sitä keinotekosesti myöskään tehdä. Mutta tilalla voisi hyvin olla joku tieteissarjamaiset fiuh gauh fouh shius äänimaailmaa.
Voi kauhesta jos nyt sattuisi olemaan Focus RS tallis. Tai sit onkin..
Toki@Sähköautoileva motoristi Voitko paljastaa minkälaisen kaapelin hankit?
"Kun sain auton liikahtamaan 5 metriä lähemmäs seinää, niin sain sen nauttimaan 16A latausta punaiseasta kolivaiherasiasta juuri hankkimallani hienolla säädettävällä kaapelilla".
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh | Sähköautoileva motoristi
Lisäys: Ilmeisesti joku tuonlainen:
[PC05] Type2/CEE (3x16A, 3-phase) + carrier case - Metron Shop
Tuohan on hyvä kaapeli - Kuka enää tarvii kiinteää latausasemaa (toki kiinteä kaapelisessa asemassa on parempi käyttömukavuus kun vain yksi irroitettava liitin ja menoksi/ lautaukseen).
Juuri kuten kirjoitit tuo suko asia. En nyt kuitenkaan lähtenyt esittelemään tässä blogitarinassani super-sukoja, eikä sähköosaamisenikaan varmaan riittäisi.Tuohan on hyvä kaapeli - Kuka enää tarvii kiinteää latausasemaa (toki kiinteä kaapelisessa asemassa on parempi käyttömukavuus kun vain yksi irroitettava liitin ja menoksi/ lautaukseen).
Lainauksia plogistasi:
"EU:n suositus on, että suojamaadoitetusta pistorasiasta, eli sukosta voi ladata sähköautoa vain 8A latausvirralla".
Tuo suositus johtuu pistorasian rakenteesta, nyt on myös tullut myyntiin vahvistettuja ns. super-shukoja, Jotka kestää jatkuvaa 16A: n virtaa.
"Punaisesta työmaapistokkeesta voi turvallisesti ottaa pitkänkin aikaa esimerkiksi 3x16A latausvirtaa ilman ylikuumenemisriskiä, koska tämä pistorasia on tarkoitettu korkeisiin virtoihin".
Kuten edellä, et välttämättä voi silti ottaa (täysin) turvallisesti täyttä 16A: n virtaa, jollet tiedä miten esim. kaapeli kulkee, esim. meneekö ylipitkän matkan lämpöeristeen sisällä (jolloin vaadittaisiinkin suurempi johdin poikkipinta-ala).
"Ja jos valitsee punaiseen voimavirtapistoraisaan soveltuvan mallin, niin on oltava B-tyypin vikavirtasuoja. Näitä ei kaikissa ulkomailla tarjottavissa edullisemmissa etenkään aina ole".
Vikavirtasuoja voi olla myös syöttävässä keskuksessa (kun nimellisvirta on korkeintaan 16A). Myös A- mallia voidaan tietyin ehdoin käyttää.
Ehkä kuitenkin kannattaisi mainita siellä että olet maallikko.Juuri kuten kirjoitit tuo suko asia. En nyt kuitenkaan lähtenyt esittelemään tässä blogitarinassani super-sukoja, eikä sähköosaamisenikaan varmaan riittäisi.
Juuri kuten kirjoitit on myös tuo voimavirta-asia. Silti kuitenkin maallikko-mutuni väittää,
Se onkin todella hyvä hyvä lähtökohta. Tuossa jää enää mahdolliseksi heikoksi kohdaksi näin ammattilaisen näkökulmasta johdin liitoksien kireys (eli hiemankin löysä liitos lämpenee).Toki lähtökohtaisesti pitää tietää, että koko kaapelointi kestää rasitteen. Siksi itse esimerkiksi mökillä lataan punaisesta työmaapistokkeesta, joka on suoraan pääkeskuksen kyljessä.
Miten kun olet Leaf:in asiantuntija, eikö 2- vaihetta hyödyntävä siirrettävälatausasema kiinnostanut, vai oliko syy juuri sisäisen vikavirtasuojan puute?Edelleen olen itse sitä mieltä, että oli vaivan ja turvallisuuden väärti ostaa kiinteä latauslaite kotiin ja asennuttaa se ammattilaisella,
Kun avaat latauksen lukituksen, niin virta loppuu kun kuorma poistuu, mutta jääkö jännite edelleen roikanpäähän? jos jää, niin ei voi olla kytkettynä voimavirtarasiaan (ihan sama tilanne ettei autonlämmitys kaapeleita saa jättää lämmitysrasiaan kiinnitetyksi).Tokihan tuon nyt ostamani matkalatauskaapelin voisi pitää kiinteästi voimavirtarasiassa ja telineessä odottamassa seinässä, kunhan tosiaan se rasialta veto olisi varmistettu.
Kun avaat latauksen lukituksen, niin virta loppuu kun kuorma poistuu, mutta jääkö jännite edelleen roikanpäähän? jos jää, niin ei voi olla kytkettynä voimavirtarasiaan (ihan sama tilanne ettei autonlämmitys kaapeleita saa jättää lämmitysrasiaan kiinnitetyksi).
Ohjausjännitteestä ei ole tietoa.Mun käsityksen mukaan latausjännite ainakaan ei sinne kaapelin päähän jää, vaan se kytketään vasta kun auto ja laturi on keskenään sopineet asioista. Ja lukituksen vapauttaminen katkaisee myös latausjännitteen. Signalointijännitteet siellä varmasti vielä kulkee, mutta kuinka lie korkeat ne on?
Ohjausjännitteestä ei ole tietoa.
Siinä tapauksessa se voisi olla sen puolesta kokoajan kytkettynä.
Niin vai kytkeekö rele vain kuorman? (eikö laturi ole autossa)
Kiitos hyvästä ja rakentavasta keskustelusta. Tämä on mielestäni sosiaalista mediaa parhaimmillaan. Keskustelu lisää yhteisöllisesti osapuolten tietoa ja ymmärrystä keskustelun aiheesta.Ehkä kuitenkin kannattaisi mainita siellä että olet maallikko.
Se onkin todella hyvä hyvä lähtökohta. Tuossa jää enää mahdolliseksi heikoksi kohdaksi näin ammattilaisen näkökulmasta johdin liitoksien kireys (eli hiemankin löysä liitos lämpenee).
Tuossa ammattilaisten mietteitä v. 2016, lähinnä siellä on vanhettunutta tietoa se että uusi standardi on jo valmis ja käytössä:
"Kuormitus lämmittää kaapeleita
Sähköautoja ladattaessa varsinaiset ongelmat eivät liity itse pistorasian kestävyyteen, vaan kaapeloinnin mahdolliseen lämpenemiseen myös rakennuksen sisällä pidempiaikaisen kuormituksen aikana. Nykyaikaisten ilmatiiviiden rakenteiden sisälle vedetyt kaapelit eivät pääse jäähtymään kunnolla eristeiden sisällä, joten pahimmassa tapauksessa kaapeleiden ylikuormitus voi johtaa jopa palovaarallisiin tilanteisiin.
Tästä syystä Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry suosittelee, että latauskäyttöön tarjottaville puolijulkisille latauspisteille tehtäisiin aina käyttöönottotarkastus ennen latauspalvelun tarjoamista asiakkaille. Suojajohtimien jatkuvuuden ja oikosulkuvirran riittävyyden tarkastamisen yhteydessä sähköalan ammattilaisen on hyvä varmistaa, ettei latauspistettä syöttävään ryhmään ole liitetty muita kuormia. Samalla urakoitsija voi varmistaa myös kiinteistön liittymän ja pääsulakkeen riittävyyden latauskäyttöön".
Lähde: Sähköala.fi | STUL suosittelee latauspisteiden tarkastuttamista
Näin kotikäytössä, muut kuormat ei ole kiellettyjä samassa ryhmässä (laskee vain mahdollista lataustehoa), kun puhutaan aluperin muuhun käyttöön asennetuista pistorasiaryhmistä (ja max 16A: n ryhmistä).
Miten kun olet Leaf:in asiantuntija, eikö 2- vaihetta hyödyntävä siirrettävälatausasema kiinnostanut, vai oliko syy juuri sisäisen vikavirtasuojan puute?
Onko Leaf: in käsikirjassa mainittu max latausjännite? (ko. laturi käytti 250V latausta).
Kun avaat latauksen lukituksen, niin virta loppuu kun kuorma poistuu, mutta jääkö jännite edelleen roikanpäähän? jos jää, niin ei voi olla kytkettynä voimavirtarasiaan (ihan sama tilanne ettei autonlämmitys kaapeleita saa jättää lämmitysrasiaan kiinnitetyksi).
Blogisi on kyllä sopivan tekninen.