Keskustelua hybridiautoista

Tänään vasta kuulin, mutta viime talvena tapahtunutta. Melkein uusi Prius jäi pihalle seisomaan kun perhe lähti pariksi viikoksi etelään, talvi ja pakkasia noin -20. Takaisin kun tulivat niin ei inahtanutkaan, siitä lähti hinurilla toyotalle, takuuseen meni mitä sille sitten ikinä tehtiinkään.
Ongelman ydin oli oikeastaan siinä että autolla ajettiin taajamassa vaan lyhyitä matkoja, töihin, lähikauppaan yms. pikkureissuja jolloin auto ei ehtinyt missään vaiheessa latautua kunnolla. Noin siis huollossa, ja varmaan näin onkin.
Nähtävästi virrat oli niin vähissä ettei edes bensamoottori lähtenyt tulille, ja toisaalta eikö auto sitten varoitellut vähistä virroista, tai pistänyt bensamoottoria käyntiin väkisin:confused: Nainen ratissa, niin eihän sitä kaikkea tule ajatelleeksi jos joku valo nyt sattuu palamaan. Ehkä väärä auto tuollaiseen käyttöön, enkä ole muista vastaavista tapauksista kuullutkaan.
 
Ihan samalla tavalla olis jäänyt tavallinen bensa-autokin pihaan, hybriditekniikalla tuskin on tuon kanssa mitään tekemistä.

Varmaan olisi, lyhyttä ajoa kylmänä, ei latausta. Kummastelen vaan ettei mikään varoittanut liian alhaisesta akkutehosta. Sen verran vähän hybrideillä itse tullut ajeltua, ettei tuollaista tilannetta ole päässyt syntymään. Ja sekin vielä että patteri niin tyhjä ettei edes bensamotti sanonut mitään. No oppiipahan ajamaan vähän muutenkin parisataa metriä kerralla, noinkin kalliilla autolla. Käyttäjän piikkiin laittaisin koko homman, kun en tiedä mitä valoja siellä kabiinissa on palanut.
 
Niin siis tuskin sen hybridin akku on tyhjä ollut, mutta kun startti/hupiakku on ollut tyhjä niin autoonhan ei saa virtoja päälle. Ja kahdessa viikossa se kyllä purkautuu itsekseen ihan helposti, ilman että ehtii varoituksia näkyä. :)

Tosiaankin, eipä tullut mieleenkään että siinähän todellakin saattaapi olla ihan starttiakkukin:tup: Tasan kerran olen priuksen pellin alle vilkaissut enkä silloinkaan varsinaisest mitään etsinyt. Näillä mennään:)
 
Kuulemma Teslassakin on 12V akku varsinaisen ajoakun lisäksi, ja senkin voi onnistua käyttämään niin tyhjäksi ettei auto kulje vaikka ajoakussa olisikin vielä mehua.
 
Tosiaankin, eipä tullut mieleenkään että siinähän todellakin saattaapi olla ihan starttiakkukin:tup: Tasan kerran olen priuksen pellin alle vilkaissut enkä silloinkaan varsinaisest mitään etsinyt. Näillä mennään:)
Taitaa olla muutenkin takakontissa se 12v akku.
 
Taitaa olla muutenkin takakontissa se 12v akku.

Niinpä onkin, tubesta löytyy ihan videota miten se vaihdetaan. Noin äkkiä katsoen. En nyt jaksanut alkaa selvittämään voiko tuota akkua laittaa laturiin tai kaapeleilla startata:confused: Kaapelit kuulostaisi aika radikaalille ratkaisulle, ja latureistakaan ei ole juttua ollut missään - kun aina voi käydä vähän huonosti noiden hybridien kanssa. Tämäkin juttu tutun autosta oli ja on kait muistaakseni ensimmäinen case mistä olen kuullut, joten ei mahtane olla kovin yleistä.
En kyllä mikään mekaanikko ole missään mielessä joten tietämys käytännössä näistä on hatarao_O
 
Tänään vasta kuulin, mutta viime talvena tapahtunutta. Melkein uusi Prius jäi pihalle seisomaan kun perhe lähti pariksi viikoksi etelään, talvi ja pakkasia noin -20. Takaisin kun tulivat niin ei inahtanutkaan, siitä lähti hinurilla toyotalle, takuuseen meni mitä sille sitten ikinä tehtiinkään.
Ongelman ydin oli oikeastaan siinä että autolla ajettiin taajamassa vaan lyhyitä matkoja, töihin, lähikauppaan yms. pikkureissuja jolloin auto ei ehtinyt missään vaiheessa latautua kunnolla. Noin siis huollossa, ja varmaan näin onkin.
Nähtävästi virrat oli niin vähissä ettei edes bensamoottori lähtenyt tulille, ja toisaalta eikö auto sitten varoitellut vähistä virroista, tai pistänyt bensamoottoria käyntiin väkisin:confused: Nainen ratissa, niin eihän sitä kaikkea tule ajatelleeksi jos joku valo nyt sattuu palamaan. Ehkä väärä auto tuollaiseen käyttöön, enkä ole muista vastaavista tapauksista kuullutkaan.

Prius "boottaa" itsensä 12V akulla joka on takakontissa. Bensiinimoottori käynnistyy hybridijärjestelmän kautta ajoakulla.
Moottoritilassa on paikat, johon voi laturin liittimet kytkeä tai antaa apuvirtakaapeleilla käynnistysvirtaa.
Toisen sukupolven Prius "lataa" 12v akkua maksimissaan 4A virralla jolloin ajamalla sitä ei saa täyteen muuten kun koko päivän ajamalla.
En tiedä onko uudemmissa sukupolvissa 12V akun latausvirta isompi.
 
Prius "boottaa" itsensä 12V akulla joka on takakontissa. Bensiinimoottori käynnistyy hybridijärjestelmän kautta ajoakulla.
Moottoritilassa on paikat, johon voi laturin liittimet kytkeä tai antaa apuvirtakaapeleilla käynnistysvirtaa.
Toisen sukupolven Prius "lataa" 12v akkua maksimissaan 4A virralla jolloin ajamalla sitä ei saa täyteen muuten kun koko päivän ajamalla.
En tiedä onko uudemmissa sukupolvissa 12V akun latausvirta isompi.

Ok, mitä noita videoita nopsaan vilkaisin niin onhan se akku vähän hankalassa paikassa. Esim ML mersussa akku on vähemmän näppärästi repsikan penkin alla, ja siihen tarvitaan taikuria että sen saa vaikka vaihdettua, ot se ei ole hybridi - mutta sielläkin löytyy konepellin alta liittimet jolla voi ladata tai antaa apuvirtaa, jos uskaltaa tuollaisiin nyt kaapeleita iskeä, varsinkin hybridin kohdalla. Tuo Prius on jotain vuoden pari vanha, eli sitä edellistä koppaa.
 
Hybridien korkeajänniteakun käyttäminen auton 12V järjestelmien pyörittämiseen ei ole kovin energiatehokasta. Siksi taitaa aika lailla kaikissa hybrideissäkin olla 12V akku. Nirossa se on käyttöohjekirjan mukaan "huoltovapaa", mutta silti ohjekirjassa on akkunesteen täyttö-ohje :D

90Ah näyttää olevan kapasiteetti, joten tuskin se hetkessä pikkupakkasillakaan tyhjäksi menee.
 
Hybridien korkeajänniteakun käyttäminen auton 12V järjestelmien pyörittämiseen ei ole kovin energiatehokasta. Siksi taitaa aika lailla kaikissa hybrideissäkin olla 12V akku.

BMW 330e:ssä oli noita 12V akkuja peräti kaksin kappalein. Yksi peräkontissa ja toinen konepellin alla...
 
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas.
Sähköautoileva motoristi: Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas

IMG_2848.jpg
 
Hyvä kirjoitus. Suhtautuisin tosin itse varauksella ilma-alustaan, kun ainakin muilla valmistajilla tuntuu ettei ne pussit kestä Suomen suolamoskassa uittamista.

Teslan kanssa suhtautuisin vielä enemmän skeptisesti, koska sen ilmajousitus ei ole erityisen hyvä eikä edes merkittävästi parempi kuin auton rautajouset.

Teslan ilmajousituksessa on kuitenkin yksi loistava puoli. Auto muistaa missä jousitus on nostettu ylös ja nostaa sen automaattisesti uudestaan samassa paikassa.

Suurimmassa osassa tesloja tuntuu tuo ilmajousitus kuitenkin olevan, kiitos pakettihinnoittelun.
 
St1:n Mika Anttonen tylyttää Aamulehdessä sähköautoja ja verohelpotuksia. Tietysti siinä on huoltoasemayrittäjällä oma lehmä ojassa, mutta hyviä pointteja:

Saksassa ladattavien plug-in-hybridiautojen omistajista vain viisi prosenttia käyttää piuhaa eli siis todella ajaa sähköllä. Loput ottavat osto- ja veroedut ja jatkavat ajamista bensiinimoottorilla kuten ennenkin.

Itseäni häiritsee Anne Bernerin ajama agenda "palvelukerroksen" luomisesta autoverotukseen koska sähköautoissa ei makseta polttoaineveroa. Kenenkään ei tulisi edesauttaa tätä kehitystä hankkimalla sähköauto.

Onko tarkoitus tulevaiduudessa polttaa diesel ja bensa voimalaitoksissa ja sitten ladata sähköautoja? Joku sanoisi että puuhastelua. Analyysi: ”Sähköautot eivät vähennä päästöjä yhtään”

Kun joskus öljy loppuu niin arvaisin polttoaineen olevan nestetytettyä vetyä jota tuotetaan Saharan peittävillä aurinkokennoilla.
 
Itseäni häiritsee Anne Bernerin ajama agenda "palvelukerroksen" luomisesta autoverotukseen koska sähköautoissa ei makseta polttoaineveroa. Kenenkään ei tulisi edesauttaa tätä kehitystä hankkimalla sähköauto.

Onko tarkoitus tulevaiduudessa polttaa diesel ja bensa voimalaitoksissa ja sitten ladata sähköautoja? Joku sanoisi että puuhastelua. Analyysi: ”Sähköautot eivät vähennä päästöjä yhtään”

Kun joskus öljy loppuu niin arvaisin polttoaineen olevan nestetytettyä vetyä jota tuotetaan Saharan peittävillä aurinkokennoilla.

Eiköhän diesel ja bensa polteta lentokoneiden moottoreissa sitten, kun autoissa sitä ei enää tarvita.
 
Hyviä uutisia MB:n GLC 350e mallin tilausta harkitseville. Vielä ennen vuodenvaihdetta toimitusaika-arvio oli 13kk, mutta nyt uusien tilausten tuotanto on merkattu Uudenkaupungin tehtaalle ja toimitusaika tippunut noin seitsemään kuukauteen, eli ts. nyt kun tilaa niin elokuussa pääsee nauttimaan ajosta.

Katsotaan kuinka toimitusaika-arvio pitää paikkansa. Eilen lähti tilaus sisään ja edelleen lupailtiin tuota 6 - 7kk.
 
Mersulla on tuo hybridimallisto mukavan kattava. Bemarin hybridivoimalinja on vielä niin harva ja farkkua ei siellä ole edes näköpiirissä.

Tässä voi käydä vielä niin, että seuraavaa farkkua täytyy katsoa mersun leiristä. Paremmin tuo bemarin voimalinja toimii, mutta kun ei ole niin ei ole.
 
Totta tosiaan, eihän siitä uudesta 5-sarjalaisesta hybridistä taidettu lupailla toureria ollenkaan. Vai missasinko vaan sen?
 
Totta tosiaan, eihän siitä uudesta 5-sarjalaisesta hybridistä taidettu lupailla toureria ollenkaan. Vai missasinko vaan sen?

Jep, ei ole tarjolla hybridiä vitosen farkkuun eikä mitään virallista tietoa että sellainen on tulossa. Mitään teknistä estettä ei ole tiedossa, joten käytännön syinä varmaan se että farkun myynti on vähäistä ja kysyntä hybridinä rajoittunut muutamaan maahan. Saksassa hybridit menee enimmäkseen firmoille, joten kysyntä käytännössä sedania, vaikka farkkua siellä muuten paljon myydäänkin.

Bemarin koko hybridivalikoima taitaa siis olla tämä: X5 40e, 740e, 530e (sedan), 330e (sedan) ja 225e.

Varmaa on ainakin se, että X3 hybridi on tulossa "piakkoin".
 
Model 3 | Tesla Suomi

Uudesta Teslasta tullut lisäinffoa:
Lähtöhinta 35 000 USD
Ajokantama 345 km
Alle 6 sekunnissa nollasta sataan
Autopilot-järjestelmän laitteet
Supercharging-lataus


Harmi ettei lupailla toimituksia aikaisemmin kuin vuoden 2018 kesästä eteenpäin, haluaisin sen jo nyt.
 
Katsotaan pääseekö Suomessa edes hinnat alkaen 45 000. Vertailupisteeksi Suomessa Model S nyt hinnat alkaen 90 000 euroa ja Usassa 71 000 dollaria. Aivan toinen juttu on sitten se, että mitä tuolla summalla irtoaa ja milloin autoja saa.
 
Katsotaan pääseekö Suomessa edes hinnat alkaen 45 000. Vertailupisteeksi Suomessa Model S nyt hinnat alkaen 90 000 euroa ja Usassa 71 000 dollaria. Aivan toinen juttu on sitten se, että mitä tuolla summalla irtoaa ja milloin autoja saa.
Aivan arvaamalla suomihinta alkaen voisi olla 44 999 €. Tietysti jos joku karsitumpi malli saadaan, niin voisi olla vähän halvempi?

Tesla model 3:
Uusien varausten toimitusten arviodaan alkavan vuoden 2018 keskivaiheilla tai myöhemmin.
Tai myöhemmin :D
 
Katsotaan pääseekö Suomessa edes hinnat alkaen 45 000. Vertailupisteeksi Suomessa Model S nyt hinnat alkaen 90 000 euroa ja Usassa 71 000 dollaria. Aivan toinen juttu on sitten se, että mitä tuolla summalla irtoaa ja milloin autoja saa.
No 71 taalaa on 67200 euroa, pari tonnia huolinta ja olikos se nyt 5% autoveroa se minimi, tekee sen 90k€

Samalla kaavalla 35kilotaalaa tekee ~45500€

E: Niin ja alvi. Tuo jenkkihintahan on veroton
 
Model3 hinta rakentuu aikalailla näin:

35000$ = 33060,90€
Sis ALV: 33060,90€ * 1,24 = 40995.516€
Ajoneuvovero minimi vuonna 2017 3,8%: 40995.516€ * 1,038 = 42553.35€
Toimituskulut 2000e = 42553.35€ + 2000€ = 44553.35€
-------------
Kummeli tyyliin: tasan 45000€

Päälle jos haluaa herkkuja niin esimerkiksi ModelS:llä neliveto nostaa hintaa 6000e ja tehokkaammat variaatiot ~10k€ lisää per askelma.
 
Jep. Kyllä varmaan 2000€ maksaa että Tesla saadaan tuotua suomeen. 600€ ei vielä riitä.
 
Eiköhän tuossa tarkoitettu varsinaisia huolintakuluja, eikä loppuasiakkaalta nyhdettävää käsittelymaksua.

Jep. Kyllä varmaan 2000€ maksaa että Tesla saadaan tuotua suomeen. 600€ ei vielä riitä.

Siis autoverotoman toimituskulun yläraja on 600€. Todelliset voi olla ihan mitä tahansa mutta tämä kirjataan kuittiin...

Kyllä kyllä, mutta sitten niille lopuille kuluille tulee päälle myös autovero (ja ALV24%). Siksi 600€ kirjataan, koska siitä ei mene autoveroa. Toki jos tuossa laskelmassa oli laskettu, että toimituskulut autoveroineen on sen 2000€ niin se on eri juttu, mutta silloin ne toimituskulut olisi voineet laittaa laskutoimituksiin ennen autoveron laskemista.
 
Liittyen tuohon minun laskelmaan niin sanottakoon että en osaa varsinaisesti laskea näitä tarkoittaen että en tiedä mistään 600e toimareista tjms. Ajattelin vain maalaisjärjellä että Tesla ei ottaisi persnettoa niin tuohon ajoneuvoveroon ja alviin tulee varmasti pari tonnia premiumia että autoja saadaan edes Kittilän lähelle näytille.
 
Korjasin vähän laskelmaa, mutta kokonaishinta pysyi samassa :)

Model3 hinta rakentuu aikalailla näin:

35000$ = 33060,90€ + 1400€ toimituskulut =
Sis ALV: 34460,90€ * 1,24 = 42731.516€
Ajoneuvovero minimi vuonna 2017 3,8%: 42731.516€ * 1,038 = 44355.31€
Toimituskulut 600e = 44355.31€ + 600€ = 44955.30€
-------------
Kummeli tyyliin: tasan 44990€

Päälle jos haluaa herkkuja niin esimerkiksi ModelS:llä neliveto nostaa hintaa 6000e ja tehokkaammat variaatiot ~10k€ lisää per askelma.
 
Kannattaisi sitten noidenkin yhtiöiden laajentaa sitä toiminta-alaansa kun kerran ovat tiedostaneet ongelman ja varaa on toimia sen mukaan.

Onhan ne jo laajentaneet. Shelleistä, Essoista jne. ette tule joka tapauksessa koskaan pääsemään eroon. Ruotsissa on jo tankkauspaikkoja Shellillä mistä saa tankattua vain biokaasua, etanolia ja uusiutuvaa sähköä, ja monelta Shellin asemalta vetyäkin. Että jotta tuota öljy-yhtiöiden vihalle ei kyllä mielestäni ole perusteita olemassa.

Saahan Suomessakin re85:sta, E100:sta (jakeluautoihin) ja SB95:sta (Nesteen My Diesel), Gasumin biokaasusta puhumattakaan, joten diversiteetti tulee laajenemaan. Tässä nyt selvästikkin sähköautointoilijat saattaa haluta nähdä jonkun asian ja etsiä sille merkityksiä, mutta ei se niistä asioista yhtään todempaa tee.
 
Onhan ne jo laajentaneet. Shelleistä, Essoista jne. ette tule joka tapauksessa koskaan pääsemään eroon. Ruotsissa on jo tankkauspaikkoja Shellillä mistä saa tankattua vain biokaasua, etanolia ja uusiutuvaa sähköä, ja monelta Shellin asemalta vetyäkin. Että jotta tuota öljy-yhtiöiden vihalle ei kyllä mielestäni ole perusteita olemassa.

Saahan Suomessakin re85:sta, E100:sta (jakeluautoihin) ja SB95:sta (Nesteen My Diesel), Gasumin biokaasusta puhumattakaan, joten diversiteetti tulee laajenemaan. Tässä nyt selvästikkin sähköautointoilijat saattaa haluta nähdä jonkun asian ja etsiä sille merkityksiä, mutta ei se niistä asioista yhtään todempaa tee.


Sähköautoilun kokemuksellani väitän, että sähköautojen yleistyminen tulee tekemään suurta muutosta "The Big Oil" valta-asetelmaan. En usko enkä edes toivo, että sähköautot öljyn tuotantoa ja jalostusta sekä lopputuotteiden markkinoita lopettavat, mutta tulevat jakamaan markkinaa uusiksi.

Sähköisen liikenteen energiasta ylivoimaisesti suurin osa ladataan muualla, kuin perinteisten liikenne-energian jakeluverkoston paikoissa, joten tuo seikka tulee muuttamaan myös jakeluverkoston toimintaedellytyksiä pian.

Ei tuokaan silti nykyisten liikenneasemien asemaa välttämättä horjuta, mutta niiden on nyt syytäkin tarkistaa strategiaansa ja liikeideoitaan sekä liikenne-energiansa tarjoomaa varmistamaan tulevaisuudessakin asiakasvirtansa sekä sen myötä kassavirran pysymisen. Ja kyllä se on mahdollista.

Vaikka pääsisin Zoe40 sähköautolla ensi maanantaina hiihtoloman viettoon lasteni kanssa Viitasaarelle ilman ylimääräisiä lataustaukoja, niin silti pysähtyisin Jämsään ja Hirpparille kahville tms. Niin olen tehnyt aina ja tulen tekemään. Samalla voin ladata autoani. Tai siis voisin, mutta kun kummassakaan ei ole pikalaturia :-(

Nuo pikalaturit tulevat varmuudella jatkossa ohjaamaan sähköautoilijoiden taukopaikkavalintoja, vaikka juuri sillä kertaa ei lataustarvetta olisikaan.

Koko juttu löytyy
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika? | Sähköautoileva motoristi
 
Sähköautoilun kokemuksellani väitän, että sähköautojen yleistyminen tulee tekemään suurta muutosta "The Big Oil" valta-asetelmaan. En usko enkä edes toivo, että sähköautot öljyn tuotantoa ja jalostusta sekä lopputuotteiden markkinoita lopettavat, mutta tulevat jakamaan markkinaa uusiksi.

No eipä erityisemmin, puhdas liikenne nyt tulee tuomaan nestemäisten biopolttoaineiden lisäksi tankkausasemille nämä uusiutuvat sähköt, vedyt ja metaanit. Öljyn tuotanto ja jalostus joka tapauksessa lopetetaan minimimiin 2050 mennessä, ja pieni marginaali Euroopassa ajaa sitten synteettisellä biobensalla ja synteettisellä biodieselillä, jos ei heille ole mitään muuta ratkaisua löytynyt puhtaasta liikenteestä, esim. EU:n alueen kaukaisimmatkin syrjäseudut jotka eivät ole tankkausverkostojen lähellä.

Sähköisen liikenteen energiasta ylivoimaisesti suurin osa ladataan muualla, kuin perinteisten liikenne-energian jakeluverkoston paikoissa, joten tuo seikka tulee muuttamaan myös jakeluverkoston toimintaedellytyksiä pian.

VR on käyttänyt pitkään jo UE-sähköä, mutta eipä tuo ole muuttanut henkilöautojen tankkausasemien tilannetta, joten tälle ei ole perustetta. Kotilataus taas on hyvästä, mutta EU:n roadmapin mukaan 2050 mennessä sähköautoja on kolmasosa liikenteestä, ja ne on pieniä kaupunkiautoja koska ympäristödirektiivit painavat isot ja painavat sähköautot ahtaalle ja estää niitä yleistymästä.

Ei tuokaan silti nykyisten liikenneasemien asemaa välttämättä horjuta, mutta niiden on nyt syytäkin tarkistaa strategiaansa ja liikeideoitaan sekä liikenne-energiansa tarjoomaa varmistamaan tulevaisuudessakin asiakasvirtansa sekä sen myötä kassavirran pysymisen. Ja kyllä se on mahdollista.

Eiköhän suurilla öljy-yhtiöille ole paljon viisaita ihmisiä töissä siellä energia-alalta, jotka muuten tietää kaiken mahdolisen polttoaineista ja niiden tuotantotavoista ja tulevaisuuden suuntaviivoista ja esim. EU-direktiiveistä. Niillä ei varmaan taida olla mitään hätää minkään asian suhteen? -Johan Ruotsissa on sen kymmenisen vuotta Shelli myös myynyt puhtaankin liikenteen polttoaineita.

Vaikka pääsisin Zoe40 sähköautolla ensi maanantaina hiihtoloman viettoon lasteni kanssa Viitasaarelle ilman ylimääräisiä lataustaukoja, niin silti pysähtyisin Jämsään ja Hirpparille kahville tms. Niin olen tehnyt aina ja tulen tekemään. Samalla voin ladata autoani. Tai siis voisin, mutta kun kummassakaan ei ole pikalaturia :-(

Zoeen ei mahdu koko perhe matkatavaroineen kyytiin. D-segmentin sähköautoja ei tällä haavaa ole, mutta pari PHEV-mallia on 40km ajomatkoineen. (Kia Optima ja Passat Variant) TM:n artikkelin mukaan Tesla Model X:n pikalataus maksoi kohtalaisen paljon, joten edullisia kilometrejä pikalatauksilal ei ole mahdollista saavuttaa tulevaisuudessa, ja sähköautot tullee jäämään suurimmalti osalti pieniksi kaupunkiautoiksi. Marginaali-ilmiöitä ja harrastelijoita toki aina on olemassa jotka haluaa muuten vaan huvikseen tehdä jotkut asiat tietyllä tavalla tai omaavat jotain firmojen bonuksia ja etuisuuksia, mutta niistä ei kannata välittää - ovat vain suhteellisen äänekäs osuus jotain nettifoorumiyhteisöä.

Nuo pikalaturit tulevat varmuudella jatkossa ohjaamaan sähköautoilijoiden taukopaikkavalintoja, vaikka juuri sillä kertaa ei lataustarvetta olisikaan.

Mutta metaaniautoilijoilla on käytettävissään koko maan kattava tankkausverkosto, samoiten etanoliautoilijoilla, vetytankkausasemia on 2030 mennessä EU-direktiivien pakottamana parikymmentä kappaletta ja tarvittaessa ja haluttaessa metaaniautoja voi tankata vedylläkin tai metaanin ja vedyn sekoituksilla (hytaani), ja eittämättä sen tietoisuus ja kehityshankkeet tulee tulevaisuudessa tarjoamaan kattavampaa tietoa hytaanista, ja että mitkä autot pystyvät soveltamaan missäkin seossuhteessa sitä. 5% on ehdoton turvallinen raja, mutta 20% rajakaan ei aiheuta välitöntä vaaraa autolle - pitkäaikasia käyttöjä ei ole paljon tutkittu, ja joissain metaaniautoissa voi joka tapauksessa mennä vaikka 40%.

Sen lisäksi että metaaniautot voivat hyödyntää vetyä, niin ikään polttokennoautot joihin vety on taas vahvasti liitetty mutta ei ole sen itseisarvo, voivat mennä esim. etanolilla ja biokaasullakin, joten haluttaessa polttokennoautojenkin tankkausverkosto pamahtaa yhtäkkiä mukavan kokoiseksi - kaikki riippuu käytännön toteutuksista ja politiikoista ja autovalmistajienkin halusta. Lopulta kuitenkin direktiivit pakottaa autovalmistajia tekemään tietynlaisia autoja joka tapauksessa että kaupunkien ilmanlaatuongelmat saahan kuriin ja esim. Pariisiin sopimus täytäntöön. (UE-sähkö,UE-metaani, UE-vety ja väliaikaisratkaisuna myös nestemäiset biopolttoaineet niiden korkeista lähipäästiöstä huolimatta)
 
Viimeksi muokattu:
Jani_ik:lle
tästä nyt on turha tehdä pitkää vääntöä. Sinulla on näköjään hiukan erilaiset näkemykset sähköisen liikenteen kehittymisnäkymistä kuin minulla ja se molemmille suotakoon. Muiden liikenne-energian lähteisiin en ota kantaa muutoin, kuin toistan blogissa kirjoittamaani: en usko, enkä toivo ennakoitavissa olevassa tulevaisuudessa yhden energian ylivoimaa, vaan ennemminkin monimuotoisuutta tulee olemaan.

Sen verran kuitenkin lähihistoriasta nostan, että ei suuretkaan toimijat aina huomaa ajoissa muuttuvaa maailmaa ympärillään. Esimerkkejä on lähes kaikilta toimialoilta. Otetaan kuitenkin tätä keskustelua lähinnä olevista.

Esso ja Shell. Kohtuullisen isoja kansainvälisiä toimijoita. Taustalla olevat emoyhtiöt ovat aika eri asia, kuin Suomen toiminnot, saati paikalliset yrittäjät. Kuitenki nämä tuudittautuivat ketjuna sekä yksittäisten yrittäjien selkänahan kautta siihen, että Veijo-Esson baarien pitäminen on se joka kannattaa (kärjistäen). Sitten tuli ABC, täysin uusi toimija, joka ymmärsti tehdä vanhojen toimialojen rajat ylittävän businessmuodon. Miten kävi Suomessa? Ei ole Suomessa Essoa eikä edes Shelliä muuten kuin ST1:sen omistamana. Neste tuntui pitkään kipuilevan myös, mutta nyt ovat tehneet 18 vuotta markkinamurroksen jälkeen uusia nostoja.

Tämä sama ongelma vaivaa aika isoa osaa yksittäisistä sukankuluttajista. Ei huomata maailman muutosta kuin vasta jälkikäteen. Eikä siinäkään mitään vikaa ole. Nyt on kuitenkin yksi mahdollinen tulevaisuuden kuva sellainen, että sähköinen liikenne tulee muovaamaan merkittävästi matkailevien asiakaspotentiaalien käyttäytymistä. Siitä yritin kirjoittaa. Toivottavasti nyt toimijat ovat hereillä, kun TEM-tukia on jaossa pikalatuslaitteiden investointeihin.

Niin, ja pakko korjata yhtä väitettäsi: minun perheeni mahtuu Zoeen erinomaisesti hiihtolomamatkalle. Ei mitään ongelmaa :)
 
Jani_ik:lle
tästä nyt on turha tehdä pitkää vääntöä. Sinulla on näköjään hiukan erilaiset näkemykset sähköisen liikenteen kehittymisnäkymistä kuin minulla ja se molemmille suotakoon. Muiden liikenne-energian lähteisiin en ota kantaa muutoin, kuin toistan blogissa kirjoittamaani: en usko, enkä toivo ennakoitavissa olevassa tulevaisuudessa yhden energian ylivoimaa, vaan ennemminkin monimuotoisuutta tulee olemaan.

No kyllähän juna, paikallisbussit, sähkömopot, sähköpolkupyörät ja sen sellaiset on osa tulevaisuuden sähköistä liikennettä. Olen yrittänyt saaha puhtaan liikenteen Facebook-ryhmääni mukaan sähköisen liikenteen asiantuntijaa, mutta vaikka ne puheissa puhuvat hienosti "sähköisestä liikenteestä", ei niitä tunnu tosiasiassa kiinnostavan kuin sähköautot ja vaikenevat hyvinkin nopeasti kun kyseeseen tulee liikenneasiat. Esim. tarinaa ja faktoja sähköpolkupyöristä kaipaisin kun en itse perinjuurin kaikkia maailman asioita tiedä hintaluokkineen, mutta tarvittaessa otan niistä sitten itse selvää. Sähköfilatsu on joka tapauksessa sähköisen liikenteen parhaita sovelluksia kaikin puolin, myös jopa terveydellisistä näkökulmista siinä missä sähkökäyttöiset vaakahissit ja vaakatasossa toimivat rullaportaat jalankulkuväylinä olisi katastrofaalisia siltä näkökantilta.


Esso ja Shell. Kohtuullisen isoja kansainvälisiä toimijoita. Taustalla olevat emoyhtiöt ovat aika eri asia, kuin Suomen toiminnot, saati paikalliset yrittäjät. Kuitenki nämä tuudittautuivat ketjuna sekä yksittäisten yrittäjien selkänahan kautta siihen, että Veijo-Esson baarien pitäminen on se joka kannattaa (kärjistäen). Sitten tuli ABC, täysin uusi toimija, joka ymmärsti tehdä vanhojen toimialojen rajat ylittävän businessmuodon. Miten kävi Suomessa? Ei ole Suomessa Essoa eikä edes Shelliä muuten kuin ST1:sen omistamana. Neste tuntui pitkään kipuilevan myös, mutta nyt ovat tehneet 18 vuotta markkinamurroksen jälkeen uusia nostoja.

Niin siis emoyhtiöt on eri asia, kuin Suomen toiminnot, mutta kuitenkin otat esimerkiksi Suomen tilanteen? Paikallisratkaisuthan on hyvästä ja enemmin maailma meneekin paikallisratkasujen suuntaan, joissain maissa Essot ja Shellit pärjäävät hyvin myyden kaikenlaisia polttoaineita, Suomen tilanne meni nyt näin miten meni tiukassa kilpailutilanteessa ja Suomen markkinat on liian pienet ja marginaaliset että isojen öljy-yhtiöiden kannattaisi täällä operoida, joten tuo ei sinällään perustu öljy-yhtiöiden hitauteen tai tuudittautumiseen.

Tämä sama ongelma vaivaa aika isoa osaa yksittäisistä sukankuluttajista. Ei huomata maailman muutosta kuin vasta jälkikäteen. Eikä siinäkään mitään vikaa ole. Nyt on kuitenkin yksi mahdollinen tulevaisuuden kuva sellainen, että sähköinen liikenne tulee muovaamaan merkittävästi matkailevien asiakaspotentiaalien käyttäytymistä. Siitä yritin kirjoittaa. Toivottavasti nyt toimijat ovat hereillä, kun TEM-tukia on jaossa pikalatuslaitteiden investointeihin.

Niin, ja pakko korjata yhtä väitettäsi: minun perheeni mahtuu Zoeen erinomaisesti hiihtolomamatkalle. Ei mitään ongelmaa :)

Kyllähän paikallissähköbussit, junat, ratikat, sähköfilatsut on jo tätä päivää sähköisen liikenteen osalta, mutta henkilöautoilua se ei ole muuttanut, eli ikäänkuin puhuit että muutos huomataan vasta jälkikäteen, niin näinhän se on kun sähköinen liikenne on ollut arkipäivää Suomessakin jo todella pitkään, ja VR se vieläpä käyttää UE-sähköä. TEM-tuet ovat myös kaasun tankkausverkoston laajentamiseksi koska EU-direktiivit edellyttää 2020 mennessä joka kaupunkiin vähintään yhden aseman ja maantiekäytössäkin 150km välein pitäisi olla tankkausmahdollisuus.
 
No kyllähän juna, paikallisbussit, sähkömopot, sähköpolkupyörät ja sen sellaiset on osa tulevaisuuden sähköistä liikennettä. Olen yrittänyt saaha puhtaan liikenteen Facebook-ryhmääni mukaan sähköisen liikenteen asiantuntijaa, mutta vaikka ne puheissa puhuvat hienosti "sähköisestä liikenteestä", ei niitä tunnu tosiasiassa kiinnostavan kuin sähköautot ja vaikenevat hyvinkin nopeasti kun kyseeseen tulee liikenneasiat. Esim. tarinaa ja faktoja sähköpolkupyöristä kaipaisin kun en itse perinjuurin kaikkia maailman asioita tiedä hintaluokkineen, mutta tarvittaessa otan niistä sitten itse selvää. Sähköfilatsu on joka tapauksessa sähköisen liikenteen parhaita sovelluksia kaikin puolin, myös jopa terveydellisistä näkökulmista siinä missä sähkökäyttöiset vaakahissit ja vaakatasossa toimivat rullaportaat jalankulkuväylinä olisi katastrofaalisia siltä näkökantilta.




Niin siis emoyhtiöt on eri asia, kuin Suomen toiminnot, mutta kuitenkin otat esimerkiksi Suomen tilanteen? Paikallisratkaisuthan on hyvästä ja enemmin maailma meneekin paikallisratkasujen suuntaan, joissain maissa Essot ja Shellit pärjäävät hyvin myyden kaikenlaisia polttoaineita, Suomen tilanne meni nyt näin miten meni tiukassa kilpailutilanteessa ja Suomen markkinat on liian pienet ja marginaaliset että isojen öljy-yhtiöiden kannattaisi täällä operoida, joten tuo ei sinällään perustu öljy-yhtiöiden hitauteen tai tuudittautumiseen.



Kyllähän paikallissähköbussit, junat, ratikat, sähköfilatsut on jo tätä päivää sähköisen liikenteen osalta, mutta henkilöautoilua se ei ole muuttanut, eli ikäänkuin puhuit että muutos huomataan vasta jälkikäteen, niin näinhän se on kun sähköinen liikenne on ollut arkipäivää Suomessakin jo todella pitkään, ja VR se vieläpä käyttää UE-sähköä. TEM-tuet ovat myös kaasun tankkausverkoston laajentamiseksi koska EU-direktiivit edellyttää 2020 mennessä joka kaupunkiin vähintään yhden aseman ja maantiekäytössäkin 150km välein pitäisi olla tankkausmahdollisuus.

No nyt minä jään tällä erää tähän. Hieman ihmettelen tarkoitushakuista vastakkainasettelun halukkuuttasi. Sähköjunat on erittäin hyvä ja jo pitkään olemassa ollut asia. Ne kiskot vain valitettavan harvoin vievät sinne, mihin minun pitää kulkea, mutta kyllä hyvin mielelläni suosin niitä. Itseänikin kiinnostaa sähköpyörät jne, mutta olen rajannut oman tarinani tarkoituksella tarkemmin. Sen sinä saat suoda minulle.

Hienoa, että jaksat ja haluat vaikuttaa päästöttömään kulkemiseen noin intohimoisesti ja laaja-alaisesti. Hyvää viikonlopun jatkoa.
 
No nyt minä jään tällä erää tähän. Hieman ihmettelen tarkoitushakuista vastakkainasettelun halukkuuttasi.
Sekin sinulle suotakoon. Itse en näe sille mitään tarvetta.

Miten tässä on vastakkainasettelua?

EU-tasolla on joka tapauksessa jo päätetty että uusiutuvat puhtaat käyttovoimat on tulevaisuuden ratkaisu, eli UE-sähkö, UE-vety ja UE-metaani ja sen lisäksi työkoneissa esim. Bio-DME. Tästä on vaikea löytää vastakkainasettelua kun ratkaisuja eri tarkoituksiin on useita ja sen lisäksi ne menevät vielä limittäin yli luokkarajojen tietystikkin.

Roadmappi metaanitalouteen tuosta:

http://www.biokaasuyhdistys.net/media/Sektoriraportti_UE-metaani_LVM_2012.pdf

Suomen ekoautoksi on kahtena vuotena valittu nyt metaaniautot. Olen itsekkin esim. TEP:n jäsen mikä on eri alojen asiantuntijoiden järjestö. Valintaprosessin liitteet:

http://tep.kaapeli.fi/wp-content/themes/tep/2015/11/Suomen_ekoauto_2015_liitteet1.pdf

Sen lisäksi on todettava että Renault Zoe on käytännössä Renault Clio, joten isoille ihmismassoille Zoe on joka tapauksessa B-segmentin pieni auto, ja perheauton määritelmä on vähintään C tai D-segmentti (C= golf luokka, D=passat kokoluokka), tätä ajoin takaa sillä "suhteellisen äänekkäällä marginaalilla nettifoorumeilla", kun ei ne ihmisten omat paikallisratkaisut joka tapauksessa kuvasta tulevaisuuden suuntaviivoja ja sen harmaan massan valintoja tulevaisuuden autoiksi joilla pärjäävät.
 
Tarkoitin lähinnä sitä. että täysin toisille markkina-alueille, eli tehhä "käänteis noikiat"
Siinä missä Nokia heivasi kaikki rengas, kumisaapas, tietokone yms. toiminnot pois ja keskittyi vain ja ainoastaan puhelmiin (no okei, onhan sillä se verkkopuolikin) kun näki sen ainoana fiksuna linjana.
Nyt Nokian puhelimet on kuopattu, mutta renkaita ja kumisaappaita myydään yhä.
Ja noilla öljyfirmoilla kun on pinkka nähtävästi kunnossa, niin voisivat alkaa ajatella ihan kunnolla out of the box.

Pitäsin lähinnä toiveajatteluna. Kyllähän ne tietää nämä asiat ja lainsäädäntö on se mikä määrää että mitä polttoainetta pitää tehdä tai ruveta tekemään ja missä sekotussuhteissa. Henkilöautoliikenteen lisäksi joka tapauksessa menee myös lento,raide, meri, sisävesi, raskas kalusto, työkoneisiin polttoaineita. Tämän lisäksi tulevaisuudessa myös avaruusliikenne.

En ole vakuuttunut toistaiseksi että henkilöautoliikenne määrittäisi noiden yhtöiden kannattavuuden tai tulevaisuuden huolenaiheet. Koska itsekkin sanoit että pinkka on kunnossa niin tulevat sitten pinkan kanssa kylään ja ostavat paikallistankkausverkostot itselleen jos näkevät sen kannattavaksi, esim. Vety, Biokaasu, UE-sähkön latauspaikat ja lyövät omat logot ja maalit pintaan. Kyllä minäkin mieluummin ostaisin polttoaineet joltain suurelta ja tunnetulta firmalta heidän omine laatustandardeineen ja toimitusvarmuuksineen, kuin jonkun autotallipajan ratkaisut.
 
Sähköisen liikenteen energiasta ylivoimaisesti suurin osa ladataan muualla, kuin perinteisten liikenne-energian jakeluverkoston paikoissa, joten tuo seikka tulee muuttamaan myös jakeluverkoston toimintaedellytyksiä pian.

Tämäkin vähän riippuu tekniikan kehityksestä. Jos 300-500 km kantamaiset sähköautot ja nopea pikalataus yleistyvät, niin ei akkuja tarvitse joka välissä olla lataamassa. Aika moni tuolla kapasiteetilla pärjäilisi hyvinkin viikon parin arki-ajot. Kotilataus olisi tarpeetonta ja auton voisi käydä lataamassa täyteen vain silloin tällöin - esimerkiksi huoltoasemalla.

Pidemmille matkoille tuo kapasiteetti ei riitä, joten tien päällä olisi tarvetta tankkauspaikoille nykyistä enemmänkin. Myrkkyä jakeluverkon tiheydelle ovat nykyiset dieselit, joilla ajelee säännönmukaisesti toista tuhatta kilometriä yhdellä tankkauksella. Tankatakin voi jopa satojen kilometrien alueelta löytyvällä halvimmalla kylmäasemalla. Esim. jollain Helsinki-Oulu-matkalla voi olla mielekästä tankata missä tahansa Oulun ja Jyväskylän välillä... tai vaikka mennen tullen Lahden Kärkkäisellä.

Esso ja Shell. Kohtuullisen isoja kansainvälisiä toimijoita. Taustalla olevat emoyhtiöt ovat aika eri asia, kuin Suomen toiminnot, saati paikalliset yrittäjät. Kuitenki nämä tuudittautuivat ketjuna sekä yksittäisten yrittäjien selkänahan kautta siihen, että Veijo-Esson baarien pitäminen on se joka kannattaa (kärjistäen). Sitten tuli ABC, täysin uusi toimija, joka ymmärsti tehdä vanhojen toimialojen rajat ylittävän businessmuodon. Miten kävi Suomessa? Ei ole Suomessa Essoa eikä edes Shelliä muuten kuin ST1:sen omistamana. Neste tuntui pitkään kipuilevan myös, mutta nyt ovat tehneet 18 vuotta markkinamurroksen jälkeen uusia nostoja.

Minusta se, että monikansallisilla yrityksillä näyttää olevan vaikeuksia Suomessa kertoo enemmänkin Suomen "markkinoiden" erityispiirteistä kuin siitä, että osuuskauppa olisi jotain innovoinut. Gulfit ja BP:t ovat luikkineet Suomesta jo vuosikymmeniä sitten, eikä JET:kään kovin kauaa Suomessa viihtynyt. Esso ja Shell:kin ovat laittaneet meillä pillit pussiin mutta miten ihmeessä ne ja muut isot yhtiöt pärjäävät muualla ihan hyvin?

Miksi Suomessa ei ole juurikaan markettiasemia, jotka muualla Euroopassa (mm. UK ja Ranska) ovat tavallisia?
 
Itseänikin kiinnostaa sähköpyörät jne, mutta olen rajannut oman tarinani tarkoituksella tarkemmin. Sen sinä saat suoda minulle.

No mikäs se tarkoitus sitten on? Kyllä minä suon mitä vain, Suomessa saa aatella ja edistää ihan mitä vain täysin vapaasti ainakin toistaiseksi, mutta nuo syyt lukkiutumiseen kapeaan segmenttiiin kiinnostaisi?
 
Sitten tuli ABC, täysin uusi toimija, joka ymmärsti tehdä vanhojen toimialojen rajat ylittävän businessmuodon. Miten kävi Suomessa? Ei ole Suomessa Essoa eikä edes Shelliä muuten kuin ST1:sen omistamana. Neste tuntui pitkään kipuilevan myös, mutta nyt ovat tehneet 18 vuotta markkinamurroksen jälkeen uusia nostoja.
Tämä sama ongelma vaivaa aika isoa osaa yksittäisistä sukankuluttajista. Ei huomata maailman muutosta kuin vasta jälkikäteen. Eikä siinäkään mitään vikaa ole. Nyt on kuitenkin yksi mahdollinen tulevaisuuden kuva sellainen, että sähköinen liikenne tulee muovaamaan merkittävästi matkailevien asiakaspotentiaalien käyttäytymistä.
Tuo kiinnosti että mitä maailman muutosta tapahtuisi vaikka 2017 tai 2018?

Tosiaan "ennustaminen" on vähän vaikeaa. Eli vaikka "investointeja" pitäisi harkita maltilla. Sitten jos sattuu olemaan selvä reitti, niin riskiä ei enää olisi. Auton hankintakin voi jollain olla vaikka 10 vuoden "panos", eli autoa pidettäisiin jopa 10 vuotta ennen vaihtamista pois. 10 vuoden satsaus hybridiin tai sähköautoon voisi olla jo suht järkevää.

Nyt 2017 en ole kumminkaan huomannut vielä mitään maailman muutosta, eli osa on hypeä ja sitä mitä tapahtuu sitten joskus tulevaisuudessa. Itse laskeskelen vain vuoden päähän, että saa auton aina katsastettua :rofl: Eli aika ei ole pitkä. Huomannut vain että jos auto sattuu olemaan hyvin toimiva, niin auto menee sitten vuosia eteenpäin, jos ei mitään omaa kämmäystä satu tulemaan auton kanssa. Itse näen että autoilu ei ole viimeisen 17 vuoden aikana muuttunut mihinkään? Eli kauhean hitaasti kaikki uudistukset tulee? Toki halvat autot on niin kilpailtuja, että ei niissä mitään kalliita hienouksia tietenkään ole? Sähköllä toimiva auto on toki se isoin juttu joka on tullut viimeisen 17 vuoden aikana, sekä ajonvakautus (ESP). Niin toki hybridi myös.
 
. Itse näen että autoilu ei ole viimeisen 17 vuoden aikana muuttunut mihinkään? toimiva auto on toki se isoin juttu joka on tullut viimeisen 17 vuoden aikana, sekä ajonvakautus (ESP). Niin toki hybridi myös.

Oma näkökantani on että erittäin merkittävä asia on täysin puhtaan liikenteen tuleminen kuluttajien ulottuville, vieläpä siten että auton ominaisuuksien suhteen ei tarvitse tehdä minkäänlaista kompromissia suorituskyvyn, ajomatkojen tai istumapaikkojen ja tilojen suhteen.

Monilla on joka tapauksessa vieläkin luultavasti käsitys puhtaasta liikenteestä että ne ovat jotain yhden istuttavia muovisia pikkukoppeja, tai ominaisuuksiltaan puutteellisia pieniä sähköautoja joilla ei pysy liikennevirran mukanakaan, mutta ne wanhat mielikuvat ovat nyt murtumassa kun Suomenkin liikenteessä porhaltaa monelaista metaaniautoa kaikissa autoluokissa isoihin tila- ja pakettiautoihin päätyen( joista tehokkaimmatkin tehdasvalmiset tarjoavat yllinkyllin suorituskykyä ja tilaa esim. Volvo V90 Bi-Fuel 245hp turbomoottoreineen) yksi vetyauto ja muutamia sähköautoja ja jopa sähköpakettiautoja, ja sen lisäksi vielä puhtaisiin käyttövoimiin pystyviä PHEV-autoja jotka ovat ominaisuuksiltaan moninaisia.
 
Oma näkökantani on että erittäin merkittävä asia on täysin puhtaan liikenteen tuleminen kuluttajien ulottuville, vieläpä siten että auton ominaisuuksien suhteen ei tarvitse tehdä minkäänlaista kompromissia suorituskyvyn, ajomatkojen tai istumapaikkojen ja tilojen suhteen.

Puhe "täydellisestä puhtaudesta" on kyllä melkoista illuusiota ellei suorastaan harhaanjohtamista. Sähköauton ongelmat ovat ennen kaikkea akkujen tarvitsemissa materiaaleissa ja niiden tuotannossa sekä tavanomaiset päästöt renkaista, tien kulumisesta ja jarruista. Sähköauton paino ei ainakaan helpota näitä päästöjä.

Voi myös keskustella siitä, että onko autot tosiasiassa kuluttajien ulottuvilla, jos lisähintaa kertyy kymmeniä prosentteja.
 
Puhe "täydellisestä puhtaudesta" on kyllä melkoista illuusiota ellei suorastaan harhaanjohtamista. Sähköauton ongelmat ovat ennen kaikkea akkujen tarvitsemissa materiaaleissa ja niiden tuotannossa sekä tavanomaiset päästöt renkaista, tien kulumisesta ja jarruista. Sähköauton paino ei ainakaan helpota näitä päästöjä.

Voi myös keskustella siitä, että onko autot tosiasiassa kuluttajien ulottuvilla, jos lisähintaa kertyy kymmeniä prosentteja.

Sähköautojen ongelmien korostaminen on harhaanjohtamista. Esim. tuulisähköllä ladattu sähköauto on ajossa täysin päästötön. Postaamani dokumentti ekoauton valintaprosessiin korostaa auton valmistuksenaikasia päästöjä, käytettyjä materiaaleja ja esim. jalometallien tarvetta joten puhut kyllä tuttua asiaa. Sähköauton painossa esim. vastaavaan bensa-autoon verrattuna luonnonvarojen kulutus on ollut satoja kiloja enemmän, hyväksyttävän ajomatkan tarjoava akusto painaa noin 500kg enemmän kuin bensa-auto. Huomioi myös että vuodelle 2016 on painava ja suuri Tesla Model S pudotettu ekoautovalintaehdokkaiden joukosta koska sen tarkoitus on päinvastainen kuin puhdas ja ekologinen autoilu ja lähinnä liittyy enemmän auton omistajan henkilöitymään, joten toiveesi on toteutunut ja toteutuu koko ajan enemmissä määrin.

JA lisättäkööt nyt erityisesti tärkeä asia että nimenomaan sähköistä liikennettä kehitettäessä on polttoaineen alkuperä erityisen tärkeää, siksi Suomessakin pitäisi kehittää UE-sähkön latausratkaisuja ja verkostoa. Tällä hetkellä sellaista toimintaa Suomessa ei ole.(Tietääkseni, olen kovasti kyllä yrittänyt kysellä..) Suomen UE-sähkön latauspaikoista on ollut jotain karttoja joskus olemassa netissä, mutta itse en löydä enää niitäkään pahaksi epäonnekseni, ehkä ne muutamat asemat on ajettu toiminnaltaan sitten alas tai ei ole enää julkisia?

Vain kevyillä ja pienillä sähköautoilla onkin ylipäänsä mahdollisuus voittaa ekoauto titteli - tällä haavaa ei millään tavalla mutta hyväksytään kriteerein mukaan puhtaaseen liikenteeseen. Joka tapauksessa sähköautolla pääset 0g/km zonelle ja täten käytönaikasetkin päästöt huomioidaan ja painotetaan erittäin paljon. Ks. kaupunkien ilmanlaatuongelmat.

Metaaniautot maksaa saman verran kuin bensiiniautot joten hintaongelmaa ei ole.

Jopa Toyota Prius pysähtyy suurimmalti osin sähkömoottorin voimin ja hädintuskin käyttää perinteisiä jarruja. Renkaitten aiheuttamat päästöt säilyy ja niihin on sitten rengasteollisuudella lienee vastaukset jos henkilöautoliikennettä halutaan jatkaa eikä siirtyä koko konkkaronkka sähköfillareihin ja vastaaviin.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköfillarikin menisi esim kesällä, paitsi olisi hidas. Mutta ei fillarilla pääse talvella mihinkään, eli ei ole kunnollinen vaihtoehto? Jonkunlainen "koppi" pitäisi olla päällä ja kolme tai neljä pyörää?

Toki joku tollainen "hassu" polkupyörä kävisi. Mutta sen pitäisi sitten saada moottoripyöräksi rekattua? Valot puuttuu?


Nopeaahan tuollaisella polkisi jos vain olisi laillista.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 456
Viestejä
4 538 506
Jäsenet
74 800
Uusin jäsen
Eemu04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom