- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 8 854
Leafeja myyty viime vuona 86kpl - myyntitilastojen ykkönen Tosin mallia on myyty suomessa jo vuodesta 2012, joten niitä voi olla liikenteessä parikin sataa, en tiedä oikeaa määrää.
On kyllä mielestäni tosi vaisun ja mitään sanomattoman näköinen auto. Selvästi rumempi kuin S malli. Näyttää aivan Ford Focus muotoilulta. Luulin aivan siksi Teslan halpis malliksi, koska näyttää pienemmältä ja kutistetummalta kuin S malli. Täytyy kumminkin lukaista juttu.TM esittelee Teslan Model X http://tekniikanmaailma.fi/autot/tm...monta-ensi-kertaa/?shared=731389-c032a211-500
Mun mielestä kattava ja realistinen ote, kannattaa lukea!
Lisäys: Olipa muuten tuo videoarvostelu mukavan rehellinen kun tuotiin niitä huonojakin puolia esille.TM esittelee Teslan Model X http://tekniikanmaailma.fi/autot/tm...monta-ensi-kertaa/?shared=731389-c032a211-500
OT mikähän oli nimeltään se joku suomalainen auto-ohjelma, jossa ensin keskityttiin siihen että 190cm ukko mahtuu takapenkille, lastenrattaat paksiin ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Tekniikasta ei niin väliä. Syntikkamusa soi, koska ei teostomaksuja. Autoa zoomattiin neljästä eri ilmansuunnasta. Kyllä niillä autoilla ajettiinkin taajamassa...Toi teknavin pyörittelyvideo on aivan turha, vähän laiskasti maantienopeudella rataa ympäri ja kehutaan että kääntyy se vasemmalle ja oikeallekin. Ei mitään yhteyttä auton arkikäyttöön, käytettävyyteen tai edes suorituskykyyn liikenteessä.
Focuksen muotoilu tosiaan tuli mieleen. X mallissa on S mallin piirteitä, mutta X jotenkin kutistettuna ja korkeampana. Esim perä näyttää S ja X malleissa saman tyyliseltä.Mun mielestä toi näyttää ykköskoriselta Focukselta:
Onko tosiaan noin?Tottahan toki.
Enhän minä tankkaa fossiilisilla polttoaineilla kulkeviakaan autoja kotona.
Jos noissa sähköautoissa saisi latausajan laskemaan reilusti alle puoleen tuntiin niin voisi kauppareissujen yhteydessä ladata (jos siis olisi niitä kaupan parkkihaleissa olevia latauspisteitä)
Suurin ongelma tuossa kotoalta puuttuvassa latausmahdollisuudessa on se, että esimerkiksi Tesla kieltää auton säilyttämisen pakkasessa ilman latausta yli päivää.
Tuohan on vallan loistava peli pohjoisiin olosuhteisiin, heti tilaukseen. Joo ei. Vaikka nyt katos ja töpseli löytyy, niin ei kyllä tulisi mieleenkään hankkia moista vehjettä mikä maksaa vitusti, millä ei tee mitään, lopulta on on SER jäte. Kai ne etelässä sitten jotenkin, jos on töpseli.http://www.teslaclub.fi/FAQ/Toimintasäde/
Teslan takuuehdot kieltävät auton säilyttämisen pysäköitynä ulkona yli 30 asteen pakkasessa vuorokautta pidempään. Asiakaspalvelusta saadun tiedon mukaan takuu kuitenkin säilyy, mikäli auto on kiinni latauksessa tällaisena aikana (auto osaa käyttää sähköä akun lämmittämiseen tarpeen mukaan).
Perin mainio peli siis Suomen oloihin jos sitä autotallia/latauspaikkaa ei löydy
Tää olisi just se käyttötapa johon sähköauto sopii kaikkein huonoimmin. Suomessa vielä erityisesti koska talvi ja pakkanen.Onko kukaan pohdiskellut sähköauton hankkimista, vaikkei olisi mahdolllisuutta lataamiseen kotona?
Käytännössähän tämä vaatisi sen, että latausinfraa on asuinseudulla ja/tai mahdollisuuden ladata autoa työpäivän aikana. Varsinkin latausmahdollisuus työpaikalla mahdollistaisi aika hyvin auton käytön ilman omaa latauspistettä. Eikä pikalatauksellakaan kauaa mene akun lataamisessa riittävän täyteen.
Lisäksi päivittäisten ajomatkojen tulisi pysyä kohtuullisina. Tällöin ei tarvitsisi ajella liian useasti laturille.
Omassa päässäni olen tullut lopputulokseen, että latausmahdollisuus kotona ei ole välttämätön tietyissä tilanteissa ja vaatinee vähän enemmän perehtymistä aiheeseen. On siis toteutettavissa vielä kohtuullisella vaivannäöllä.
Tässä pari ajatusta itseltäni aiheesta.
Olisi mukava kuulla muidenkin ajatuksia, näkökulmia ja mielipiteitä.
Näin se tosiaan on nykyisin. 31.12.2016 rekisteröidyt tai tilattu tesla on ilmaisella tesla latauksella. 1.1.2017 tilattu tai rekisteröity on sitten maksullisella tesla latauksella. Eli vanha asiakas vielä saa latailla ilmaiseksi teslan pistokkeesta. Mutta jos menee vaihtamaan teslan uudempaan teslaan, niin lataus maksaa. Samoin varmaan käy jos ostaa käytetyn teslan, niin lataus maksaa. Eli nykyiset asiakkaat jotka on ostaneet tai tilanneet auton viimeistään 2016 saavat vielä ilmaista sähköä teslalta.Vanhat asiakkaat saavat latailla vielä ilmaiseksi. Uudet asiakkaat saavat pikaladata 400kwh:n edestä, sen jälkeen alkaa maksaminen. Ainakaan tuon uutisen mukaan hinnasta ei ole tietoa.
Tiedä sitten minkälainen soppari vanhoilla asiakkailla on tuon ilmaisuuden johdosta, eiköhän nekin pyritä saamaan maksajien joukkoon. E; siis Teslasta kyse.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...slan-pikalataus-muuttuu-maksulliseksi/6156736
Hinta on siis vähän dieseliä tai bensaa halvempaa. Mutta tuskin kauhean paljon halvempaa?Muutos ei koske Teslan vanhoja asiakkaita (2016) eikä ennen vuodenvaihdetta autonsa tilanneita, sillä he saavat käyttää ilmaista pikalatausta jatkossakin.
Myös se halpis Tesla Model 3 on maksullisella tesla latauksella. Kun se malli vaan joskus saadaan valmiiksi ja myyntiin asti.Tesla ei ole vielä kertonut latauksen hintaa, mutta lupaa ajamisen pysyvän vastaavalla polttomoottoriautolla ajamista halvempana.
Musk on sanonut että yhden supercharger-aseman pystytys maksaa keskimäärin 150 000 dollaria. Julkisuudessa on ollut arvioita että todellinen hinta olisi keskimäärin yli 300 000.Teslan Supercharger-laturin teho on 120 kW. Leikitään että näitä olisi Teslan "kylmäasemalla" kaksi eli lataustehoa yhteensä 240 kW. Sovitaan että laturit on energiatehokkaita, jolloin verkosta otettu teho on vaikkapa 140 kW per laturi eli yhteensä 280 kW.
Jos kummatkin laturit käyvät täysillä, joka on täysin mahdollinen skenaario, on kokonaisvirta tällaisessa tilanteessa karvan reilu 400 A. Leikitään, että ei nyt oteta kj-liittymää (koska tällaisen hinta vaihtelee suuresti eikä välttämättä tässä tapauksessa edes kannata) vaan mennään pj-liittymällä. Todetaan, että 3x630 A sulakkeet passaa tälle kylmäasemalle. Hintaa tulee liittymismaksun muodossa Carunan hinnaston mukaan 66 150 euroa.
Perusmaksuhinnastoa ei oikein ole saatavilla, mutta 3x630 A liittymän perusmaksu on alle tuhat euroa kuussa. 700 euroa on aika lähellä totuutta, kun selailen vanhoja papereita -- eiköhän sen hinta ole jokusen euron noussut.
Lopuksi arvotaan että koko roskan rakentamiskustannukset ovat 10 000 euroa, koska olosuhteet ovat suotuisat.
Lopputulemana 5 vuoden (korottomalla) takaisinmaksuajalla kuukausilyhennys on 1970 euroa. Ei sisällä huoltoa.
Täysin järjetöntä lätinää. Aniharva ihminen maapallolla ajaa yli 100km päivässä autolla.Ei oikein jenkeissä toimi, ainakaan pick-up:ssa. Siellä kun välimatkat on helposti vaikka 500ml. Tai no ei noilla välimatkoilla käy mikään sähköauto. Kaupungeissa priukset ja muut toimii vaikka takseina koska infra sallii. Sitten jos pitäisi ajaa coast to coast, niin siitä mitään tulisi. Pitäisi olla joku tälläinen systeemi pidempiä reissuja varten
Pääteille vähän lankaa ilmaan riittävän monta kilsaa tai mailia Omilla akuilla voi sitten käydä poikkeamassa vaikka kahvilla tms. ja sitten takaisin verkkoon.
Eikä nuo sähköautot nykyiselläänkään edes suomen kokoisella tontilla toimi. Ei nimittäin onnistuisi ajaa vuorokaudessa 1000km yhteen putkeen, tavan henkilöautolla.
Muutenkin välttelen kuin ruttoa pitkiä matkoja, siihen vielä kun lisäisi tuntien lataukset tai hyytyneen auton niin ei... Muuten itsellä menisi joku hybridi näillä ajoilla ihan loistavasti, kai ne ehkä taajamassa vähän säästää. Jopa sähköllä pärjäisi, jos olisi toinen auto pidempiä reissuja varten, mitä tosin onneksi harvoin.
Ja edelleen ne perisuomalaiset monen päivän sähkökatkot, silloin ei toimi mikään kun myrsky pistää linjat poikki.
Teslan Supercharger-laturin teho on 120 kW. Leikitään että näitä olisi Teslan "kylmäasemalla" kaksi eli lataustehoa yhteensä 240 kW. Sovitaan että laturit on energiatehokkaita, jolloin verkosta otettu teho on vaikkapa 140 kW per laturi eli yhteensä 280 kW.
Jos kummatkin laturit käyvät täysillä, joka on täysin mahdollinen skenaario, on kokonaisvirta tällaisessa tilanteessa karvan reilu 400 A. Leikitään, että ei nyt oteta kj-liittymää (koska tällaisen hinta vaihtelee suuresti eikä välttämättä tässä tapauksessa edes kannata) vaan mennään pj-liittymällä. Todetaan, että 3x630 A sulakkeet passaa tälle kylmäasemalle. Hintaa tulee liittymismaksun muodossa Carunan hinnaston mukaan 66 150 euroa.
Perusmaksuhinnastoa ei oikein ole saatavilla, mutta 3x630 A liittymän perusmaksu on alle tuhat euroa kuussa. 700 euroa on aika lähellä totuutta, kun selailen vanhoja papereita -- eiköhän sen hinta ole jokusen euron noussut.
Lopuksi arvotaan että koko roskan rakentamiskustannukset ovat 10 000 euroa, koska olosuhteet ovat suotuisat.
Lopputulemana 5 vuoden (korottomalla) takaisinmaksuajalla kuukausilyhennys on 1970 euroa. Ei sisällä huoltoa.
Arvioidaan käyttöasteeksi 50% eli kello 8-20 välisenä aikana asemalla on jatkuvasti pari autoa latingissa. Energian kWh-hintaan lisätty parin tonnin koroton lyhennys tuo energian (12h * 30d * 280 kW = 100 800 kWh) hintaan tällöin lisää 0,02 e/kWh. Triplataan kuukausikulut kuuteen tonniin, vaikutus on 0,06 e/kWh.
Tätä vasten voi peilata nykyisiä suomalaisia latausasemia, joilla hinta on yleensä n. 0,15 e/kWh ja päälle tulee lisäksi tuntiperusteinen pysäköintimaksu 2 e/h. 50 kW laturilla sähkön hinnaksi tulee siis tunnin latauksella 9,5 euroa eli 0,19 e/kWh. 22 kW laturilla (yleinen tällä hetkellä ainakin maksullisissa pisteissä) hinnaksi tulee 5,3 euroa eli 0,24 e/kWh.
Kyllähän noilla latausasemilla tullaan tahkoamaan rahaa aika reilusti. Joku saattaa voittaa isot rahat jos osaa investoida oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja rakentaa noita asemia fiksusti.
No on tässä tietysti se, että tuollainen keskimääräinen supercharger-asema palvelee tunnissa tyhjästä täyteen tankkiin ehkäpä 4 autoa jos niitä latauspaikkoja on 8. Nuo superchargerit on tehty niin, että kaksi tolppaa jakaa 140kw linjan eli kun yksi auto lataa 120kw niin toinen 20kw.Aika halpaahan tuo sitten on.
Bensa-aseman pystytys maksaa varmasti yli miljoona euroa.
Juuh, okei. Meikän emäntä vetää kyllä päivittäin työmatkaa sen yli 100km päivässä. Itse en kyllä jaksaisi ellei pakko olisi. Ja tässä tapauksessa ei ole ammattiajelusta, vaan työmatkasta.Täysin järjetöntä lätinää. Aniharva ihminen maapallolla ajaa yli 100km päivässä autolla.
Ei siellä jenkeissäkään kuin joku promillen tuhannesosa mitään 500 mailin reissuja tee edes vuositasolla.
Ja nyt siis ammatikseen ajelevat erikseen, puhutaan nyt normi perus duunareista jne kuitenkin.
Juu ja sun emäntä (hyi helvetti mikä sana) kuuluu siihen promille luokkaan. Itse en tunne ainoatakaan ihmistä joka ajaisi 100km päivässä töihin. Se on järjetöntä.Juuh, okei. Meikän emäntä vetää kyllä päivittäin työmatkaa sen yli 100km päivässä. Itse en kyllä jaksaisi ellei pakko olisi. Ja tässä tapauksessa ei ole ammattiajelusta, vaan työmatkasta.
Oletuskoko taitaa olla 4 latauspistettä. Ruuhkaisilla tai suosituilla kohteilla käytännössä pari enemmän. Suurempia löytyy lähinnä Californiasta, oisko joku 12 paikkainen ainakin olemassa.Mistähän tuo 150 000 dollaria sitten koostuu ja minkäkokoisesta asemasta puhutaan?
Jos isketään viisi 120 kW laturia vierekkäin niin puhutaan jo melkeinpä kj-liittymästä ja tuo 150 000 dollaria (=euroa) tulee todella nopeasti vastaan jo pelkässä liittymismaksussa ja liittymän rakennuskustannuksissa. Jos siis koitetaan verrata Suomeen.
Voidaan polttaa tarvittaessa siellä missä se kerosiini nykyisellään palaa.Pitää muistaa, että jonnekin se kerosiinin sivutuotteena tuleva bensa ja diesel pitää dumpata...
Totta, ei se ole kuin väliaikainen ongelma.Voidaan polttaa tarvittaessa siellä missä se kerosiini nykyisellään palaa.
120km/päivä. Suurimmaksi osaksi sähköllä, sulan kelin aikana kokonaan (plug-in hybridi).Täysin järjetöntä lätinää. Aniharva ihminen maapallolla ajaa yli 100km päivässä autolla.
Taitaa aika harva ajella tuon verran päivittäin. Itselläni ei kävisi mielessäkään täyssähkö nykyisellä käytöllä. Jos auton käyttö on enimmäkseen työmatkaliikennettä ja latauspaikka on edes toisessa päässä, lienee täyssähkö hyvä vaihtoehto. Onneksi vaihtoehtoja tulee jatkuvasti lisää aiempien "Prius, skootteri tai Tesla P85" lisäksi120km/päivä. Suurimmaksi osaksi sähköllä, sulan kelin aikana kokonaan (plug-in hybridi).
Seuraavaksi kun autoa vaihdan, ostan täyssähköauton.
Ford Motor Company sanoi:Our investments and expanding lineup reflect our view that global offerings of electrified vehicles will exceed gasoline-powered vehicles within the next 15 years.
Eihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.Taitaa aika harva ajella tuon verran päivittäin. Itselläni ei kävisi mielessäkään täyssähkö nykyisellä käytöllä. Jos auton käyttö on enimmäkseen työmatkaliikennettä ja latauspaikka on edes toisessa päässä, lienee täyssähkö hyvä vaihtoehto. Onneksi vaihtoehtoja tulee jatkuvasti lisää aiempien "Prius, skootteri tai Tesla P85" lisäksi
Eihän tuollainen 24 tkm vuodessa ole kovin erikoista, mutta 43 tkm on jo eri juttu. Siinä saa viettää autossa hetken jos toisenkin. Harvempi tuota määrää vuosittain ajelee.Eihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.
Saakeli kun en äkkiseltään mistään löytänyt tietoa paljonko diesel autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.
Mulle tuli just 25tkm täyteen 13kk aikanaEihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.
Saakeli kun en äkkiseltään mistään löytänyt tietoa paljonko diesel autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.
Eihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.
Saakeli kun en äkkiseltään mistään löytänyt tietoa paljonko diesel autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.
Itellä tuli lokakuussa täyteen 52tkm/12kk dieselillä (ei olis pitänyt laskea...). Suurin osa tuosta on päivittäistä työmatkaa 70km suuntaansa. Sen siitä saa kun käy töissä Helsingissä täältä KehäIII:n ulkopuolelta, mutta elämä on täynnä valintoja...Mulle tuli just 25tkm täyteen 13kk aikana
Ainakin pikaisesti katsottuna esim auriksessa hinnat alkaen malleissa hintaero on 1500e, joten ei tuon säästäminen mitenkään ihmeellinen homma ole. Sitten jos vertaa suunnilleen samanlaisaia autoja hybrid on jo halvempi hankkia.Kunhan vaan tippuisi noiden sähköautojen hinnat.
Jos hybridi maksaa sen 20000€ enemmän kuin bensaversio niin saa aika pitkään ajaa ennen kuin erotus on saatu kiinni.
Plug-in hybrideissä hinta pomppaa sitten jo reilusti. Toyotan halvin Plug-in on tällä hetkellä Prius alkaen 40 000e. Nykyisellään "tavallinen" hybridi ei kummoista säästöä tuo polttoaineen kulutukseen verrattuna polttomoottoriin, mukavuutta lisää kyllä. HEV taitaa olla näistä käytetty lyhenne?Ainakin pikaisesti katsottuna esim auriksessa hinnat alkaen malleissa hintaero on 1500e, joten ei tuon säästäminen mitenkään ihmeellinen homma ole. Sitten jos vertaa suunnilleen samanlaisaia autoja hybrid on jo halvempi hankkia.
Juu, plugari maksaa kyllä sen isomman akkunsa takia, mutta hybridistähän tuossa vain puhuttiin.Plug-in hybrideissä hinta pomppaa sitten jo reilusti. Toyotan halvin Plug-in on tällä hetkellä Prius alkaen 40 000e. Nykyisellään "tavallinen" hybridi ei kummoista säästöä tuo polttoaineen kulutukseen verrattuna polttomoottoriin, mukavuutta lisää kyllä. HEV taitaa olla näistä käytetty lyhenne?
Koeajoitko siis sen sähköversion vai hybridin? Siitä sähköversiosta näyttää olevan yleinen huomio, että äänekäs kyyti ja huono alusta. Ovat laittaneet sähköversioon huonomman alusta-/jousitusratkaisun, että saavat akut mahtumaan kyytiin.Tuli viikonloppuna koeajettua Hyudai Ioniq. Ihan hieno peli sinäänsä. On härveliä ties minkälaista, mutta aika pettymys tuo lopulta oli, kun koeajolle ehti. Oma 10v vanha v50 on yhä paljon parempi ajettavuudeltaan, kiihtyvyydeltään, matkustusmukavuudeltaan jne. Tuolla 25000 eurolla, mitä tuohon olisi pitänyt Volvon lisäksi laittaa saa bensaa aika perhanasti. Joten ei tullut meikästä ainakaan vielä ekologisempaa autoilijaa.
Hybridin koeajoin. Sähköauto ei minulle sovi, kun ei sitä saisi ladattua.Koeajoitko siis sen sähköversion vai hybridin?
Ok, no se sähköversio olisi sitten tuntunut vieläkin huonommalta tuohon volvon ajettavuuteen ja mukavuuteen verrattuna..Hybridin koeajoin. Sähköauto ei minulle sovi, kun ei sitä saisi ladattua.
Lähes sanasta sanaan sama kokemus itselläkin, kun vaihdetaan vaan Ioniq:in tilalle Auris ja 10v vanhan volvon tilalle 10v vanha Saab.Tuli viikonloppuna koeajettua Hyudai Ioniq. Ihan hieno peli sinäänsä. On härveliä ties minkälaista, mutta aika pettymys tuo lopulta oli, kun koeajolle ehti. Oma 10v vanha v50 on yhä paljon parempi ajettavuudeltaan, kiihtyvyydeltään, matkustusmukavuudeltaan jne. Tuolla 25000 eurolla, mitä tuohon olisi pitänyt Volvon lisäksi laittaa saa bensaa aika perhanasti. Joten ei tullut meikästä ainakaan vielä ekologisempaa autoilijaa.