Keskustelua hybridiautoista

Leafeja myyty viime vuona 86kpl - myyntitilastojen ykkönen:tup: Tosin mallia on myyty suomessa jo vuodesta 2012, joten niitä voi olla liikenteessä parikin sataa, en tiedä oikeaa määrää.
 
TM esittelee Teslan Model X http://tekniikanmaailma.fi/autot/tm...monta-ensi-kertaa/?shared=731389-c032a211-500
Mun mielestä kattava ja realistinen ote, kannattaa lukea!
On kyllä mielestäni tosi vaisun ja mitään sanomattoman näköinen auto. Selvästi rumempi kuin S malli. Näyttää aivan Ford Focus muotoilulta. Luulin aivan siksi Teslan halpis malliksi, koska näyttää pienemmältä ja kutistetummalta kuin S malli. Täytyy kumminkin lukaista juttu.

tesla-x_0613_web-630x400.jpg


280px-Ford_Focus_1.6_Ti-VCT_Champions_Edition_(III)_%E2%80%93_Frontansicht,_23._September_2012,_Mettmann.jpg

Teslan malliin kun on parkkeerattu liian kauas sähköjohdosta:


Tekniikanmaailma
Koeajo: Tesla Model X P90D L
 
Viimeksi muokattu:
Toi teknavin pyörittelyvideo on aivan turha, vähän laiskasti maantienopeudella rataa ympäri ja kehutaan että kääntyy se vasemmalle ja oikeallekin. Ei mitään yhteyttä auton arkikäyttöön, käytettävyyteen tai edes suorituskykyyn liikenteessä.
 
Toi teknavin pyörittelyvideo on aivan turha, vähän laiskasti maantienopeudella rataa ympäri ja kehutaan että kääntyy se vasemmalle ja oikeallekin. Ei mitään yhteyttä auton arkikäyttöön, käytettävyyteen tai edes suorituskykyyn liikenteessä.

OT mikähän oli nimeltään se joku suomalainen auto-ohjelma, jossa ensin keskityttiin siihen että 190cm ukko mahtuu takapenkille, lastenrattaat paksiin ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Tekniikasta ei niin väliä. Syntikkamusa soi, koska ei teostomaksuja. Autoa zoomattiin neljästä eri ilmansuunnasta. Kyllä niillä autoilla ajettiinkin taajamassa...
Välillä sitten toinen toimittaja, joku eläkeukko antoi omia mielipiteitään ja rallitteli menemään:facepalm:
 
Onko kukaan pohdiskellut sähköauton hankkimista, vaikkei olisi mahdolllisuutta lataamiseen kotona?

Käytännössähän tämä vaatisi sen, että latausinfraa on asuinseudulla ja/tai mahdollisuuden ladata autoa työpäivän aikana. Varsinkin latausmahdollisuus työpaikalla mahdollistaisi aika hyvin auton käytön ilman omaa latauspistettä. Eikä pikalatauksellakaan kauaa mene akun lataamisessa riittävän täyteen.

Lisäksi päivittäisten ajomatkojen tulisi pysyä kohtuullisina. Tällöin ei tarvitsisi ajella liian useasti laturille.

Omassa päässäni olen tullut lopputulokseen, että latausmahdollisuus kotona ei ole välttämätön tietyissä tilanteissa ja vaatinee vähän enemmän perehtymistä aiheeseen. On siis toteutettavissa vielä kohtuullisella vaivannäöllä.

Tässä pari ajatusta itseltäni aiheesta.
Olisi mukava kuulla muidenkin ajatuksia, näkökulmia ja mielipiteitä. :kahvi:
 
Tottahan toki.
Enhän minä tankkaa fossiilisilla polttoaineilla kulkeviakaan autoja kotona.
Jos noissa sähköautoissa saisi latausajan laskemaan reilusti alle puoleen tuntiin niin voisi kauppareissujen yhteydessä ladata (jos siis olisi niitä kaupan parkkihaleissa olevia latauspisteitä)
Suurin ongelma tuossa kotoalta puuttuvassa latausmahdollisuudessa on se, että esimerkiksi Tesla kieltää auton säilyttämisen pakkasessa ilman latausta yli päivää.

Onko tosiaan noin?:lol:

Josta tulikin mieleen vanhempi juttu jossa Tuomas Enbusken sähkö BMW tuli vaan hylättyä kadulle, ja kaupunki hoiti romun tattarisuolle:rolleyes:

https://www.seiska.fi/Uutiset/Tuomas-Enbuske-hylkasi-Bemarinsa-huonosti-kavi-kuvat/1113736

Oli se vaan helppoa kun kaveri jaksoi käydä venäjällä hakemassa halpaa bensaa, tankkaus kaverin pihalla, muutama minuutti eikä maksanut paljoa.
 
http://www.teslaclub.fi/FAQ/Toimintasäde/

Teslan takuuehdot kieltävät auton säilyttämisen pysäköitynä ulkona yli 30 asteen pakkasessa vuorokautta pidempään. Asiakaspalvelusta saadun tiedon mukaan takuu kuitenkin säilyy, mikäli auto on kiinni latauksessa tällaisena aikana (auto osaa käyttää sähköä akun lämmittämiseen tarpeen mukaan).

Perin mainio peli siis Suomen oloihin jos sitä autotallia/latauspaikkaa ei löydy

Tuohan on vallan loistava peli pohjoisiin olosuhteisiin,:comp: heti tilaukseen. Joo ei. Vaikka nyt katos ja töpseli löytyy, niin ei kyllä tulisi mieleenkään hankkia moista vehjettä mikä maksaa vitusti, millä ei tee mitään, lopulta on on SER jäte. Kai ne etelässä sitten jotenkin, jos on töpseli.
 
Onko kukaan pohdiskellut sähköauton hankkimista, vaikkei olisi mahdolllisuutta lataamiseen kotona?

Käytännössähän tämä vaatisi sen, että latausinfraa on asuinseudulla ja/tai mahdollisuuden ladata autoa työpäivän aikana. Varsinkin latausmahdollisuus työpaikalla mahdollistaisi aika hyvin auton käytön ilman omaa latauspistettä. Eikä pikalatauksellakaan kauaa mene akun lataamisessa riittävän täyteen.

Lisäksi päivittäisten ajomatkojen tulisi pysyä kohtuullisina. Tällöin ei tarvitsisi ajella liian useasti laturille.

Omassa päässäni olen tullut lopputulokseen, että latausmahdollisuus kotona ei ole välttämätön tietyissä tilanteissa ja vaatinee vähän enemmän perehtymistä aiheeseen. On siis toteutettavissa vielä kohtuullisella vaivannäöllä.

Tässä pari ajatusta itseltäni aiheesta.
Olisi mukava kuulla muidenkin ajatuksia, näkökulmia ja mielipiteitä. :kahvi:

Tää olisi just se käyttötapa johon sähköauto sopii kaikkein huonoimmin. Suomessa vielä erityisesti koska talvi ja pakkanen.

Kovalla pakkasella auton akku täytyy lämmittää, joka vie paljon jo valmiiksi vähäistä ajomatkaa, jos auto ei lähde matkaan tolpasta valmiiksi lämmitettynä. Esim. ekat 5 km sähköauton kulutus voi olla kolminkertainen.

Suurempi ja universaali ongelma on kuitenkin hidas, hintava tai epäluotettava lataus. Maksullinen lataus on yllättävän kallista. Ilmainen lataus ruuhkautuu koko ajan enemmän. Kaikki lataus on vielä toistaiseksi aika epäluotettavaa.

Maailmalla tätä kotilatauksen puuttumista on harrastettu ja raportoitu ainakin tesloilla. Teslan etu on iso akku ja nopea sekä ilmainen supercharger lataus. Lataavat työmatkan varrella tai sitten ostoksia tehdessä. Aiemmin mahdollista oli myös hylätä auto supercharger-lataukseen yön yli, mutta tätä tesla haluaa rajoittaa ja laskuttaa.

Muissa autoissa siis erona teslaan verrattuna pienempi akku ja hitaampi sekä käytännössä maksullinen lataus.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhat asiakkaat saavat latailla vielä ilmaiseksi. Uudet asiakkaat saavat pikaladata 400kwh:n edestä, sen jälkeen alkaa maksaminen. Ainakaan tuon uutisen mukaan hinnasta ei ole tietoa.
Tiedä sitten minkälainen soppari vanhoilla asiakkailla on tuon ilmaisuuden johdosta, eiköhän nekin pyritä saamaan maksajien joukkoon. E; siis Teslasta kyse.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...slan-pikalataus-muuttuu-maksulliseksi/6156736
Näin se tosiaan on nykyisin. 31.12.2016 rekisteröidyt tai tilattu tesla on ilmaisella tesla latauksella. 1.1.2017 tilattu tai rekisteröity on sitten maksullisella tesla latauksella. Eli vanha asiakas vielä saa latailla ilmaiseksi teslan pistokkeesta. Mutta jos menee vaihtamaan teslan uudempaan teslaan, niin lataus maksaa. Samoin varmaan käy jos ostaa käytetyn teslan, niin lataus maksaa. Eli nykyiset asiakkaat jotka on ostaneet tai tilanneet auton viimeistään 2016 saavat vielä ilmaista sähköä teslalta.

Muutos ei koske Teslan vanhoja asiakkaita (2016) eikä ennen vuodenvaihdetta autonsa tilanneita, sillä he saavat käyttää ilmaista pikalatausta jatkossakin.

Hinta on siis vähän dieseliä tai bensaa halvempaa. Mutta tuskin kauhean paljon halvempaa?

Tesla ei ole vielä kertonut latauksen hintaa, mutta lupaa ajamisen pysyvän vastaavalla polttomoottoriautolla ajamista halvempana.

Myös se halpis Tesla Model 3 on maksullisella tesla latauksella. Kun se malli vaan joskus saadaan valmiiksi ja myyntiin asti.
 
Teslan Supercharger-laturin teho on 120 kW. Leikitään että näitä olisi Teslan "kylmäasemalla" kaksi eli lataustehoa yhteensä 240 kW. Sovitaan että laturit on energiatehokkaita, jolloin verkosta otettu teho on vaikkapa 140 kW per laturi eli yhteensä 280 kW.

Jos kummatkin laturit käyvät täysillä, joka on täysin mahdollinen skenaario, on kokonaisvirta tällaisessa tilanteessa karvan reilu 400 A. Leikitään, että ei nyt oteta kj-liittymää (koska tällaisen hinta vaihtelee suuresti eikä välttämättä tässä tapauksessa edes kannata) vaan mennään pj-liittymällä. Todetaan, että 3x630 A sulakkeet passaa tälle kylmäasemalle. Hintaa tulee liittymismaksun muodossa Carunan hinnaston mukaan 66 150 euroa.

Perusmaksuhinnastoa ei oikein ole saatavilla, mutta 3x630 A liittymän perusmaksu on alle tuhat euroa kuussa. 700 euroa on aika lähellä totuutta, kun selailen vanhoja papereita -- eiköhän sen hinta ole jokusen euron noussut.

Lopuksi arvotaan että koko roskan rakentamiskustannukset ovat 10 000 euroa, koska olosuhteet ovat suotuisat.

Lopputulemana 5 vuoden (korottomalla) takaisinmaksuajalla kuukausilyhennys on 1970 euroa. Ei sisällä huoltoa.

Musk on sanonut että yhden supercharger-aseman pystytys maksaa keskimäärin 150 000 dollaria. Julkisuudessa on ollut arvioita että todellinen hinta olisi keskimäärin yli 300 000.
 
300 000 saattaa olla tosiaan ihan todellinen. Vaikka toki 150 000 on sekin aika paljon. Mutta jos pelkkä sähköliittymän avaus suomessa maksaa 66 150 euroa, niin siitä voi päätellä sitten niitä muita kuluja.


St1 tai joku muu bensa-asema kertoikin että sähköautoilijat olisi huoltoasemalle kaikkein parasta bisnestä. Rahaa saa latauksesta ja autoilijat viihtyvät huoltoasemalla kauan, eli ostavatkin enemmän syötävää tai jotain muuta hyödykettä.
 
Ei oikein jenkeissä toimi, ainakaan pick-up:ssa. Siellä kun välimatkat on helposti vaikka 500ml. Tai no ei noilla välimatkoilla käy mikään sähköauto. Kaupungeissa priukset ja muut toimii vaikka takseina koska infra sallii. Sitten jos pitäisi ajaa coast to coast, niin siitä mitään tulisi. Pitäisi olla joku tälläinen systeemi pidempiä reissuja varten

9cbff986a0810eb109823d4ee13c62e6.jpg


Pääteille vähän lankaa ilmaan riittävän monta kilsaa tai mailia:rage: Omilla akuilla voi sitten käydä poikkeamassa vaikka kahvilla tms. ja sitten takaisin verkkoon.
Eikä nuo sähköautot nykyiselläänkään edes suomen kokoisella tontilla toimi. Ei nimittäin onnistuisi ajaa vuorokaudessa 1000km yhteen putkeen, tavan henkilöautolla.
Muutenkin välttelen kuin ruttoa pitkiä matkoja, siihen vielä kun lisäisi tuntien lataukset tai hyytyneen auton niin ei... Muuten itsellä menisi joku hybridi näillä ajoilla ihan loistavasti, kai ne ehkä taajamassa vähän säästää. Jopa sähköllä pärjäisi, jos olisi toinen auto pidempiä reissuja varten, mitä tosin onneksi harvoin.

Ja edelleen ne perisuomalaiset monen päivän sähkökatkot, silloin ei toimi mikään kun myrsky pistää linjat poikki.

Täysin järjetöntä lätinää. Aniharva ihminen maapallolla ajaa yli 100km päivässä autolla.
Ei siellä jenkeissäkään kuin joku promillen tuhannesosa mitään 500 mailin reissuja tee edes vuositasolla.
Ja nyt siis ammatikseen ajelevat erikseen, puhutaan nyt normi perus duunareista jne kuitenkin.
 
Teslan Supercharger-laturin teho on 120 kW. Leikitään että näitä olisi Teslan "kylmäasemalla" kaksi eli lataustehoa yhteensä 240 kW. Sovitaan että laturit on energiatehokkaita, jolloin verkosta otettu teho on vaikkapa 140 kW per laturi eli yhteensä 280 kW.

Jos kummatkin laturit käyvät täysillä, joka on täysin mahdollinen skenaario, on kokonaisvirta tällaisessa tilanteessa karvan reilu 400 A. Leikitään, että ei nyt oteta kj-liittymää (koska tällaisen hinta vaihtelee suuresti eikä välttämättä tässä tapauksessa edes kannata) vaan mennään pj-liittymällä. Todetaan, että 3x630 A sulakkeet passaa tälle kylmäasemalle. Hintaa tulee liittymismaksun muodossa Carunan hinnaston mukaan 66 150 euroa.

Perusmaksuhinnastoa ei oikein ole saatavilla, mutta 3x630 A liittymän perusmaksu on alle tuhat euroa kuussa. 700 euroa on aika lähellä totuutta, kun selailen vanhoja papereita -- eiköhän sen hinta ole jokusen euron noussut.

Lopuksi arvotaan että koko roskan rakentamiskustannukset ovat 10 000 euroa, koska olosuhteet ovat suotuisat.

Lopputulemana 5 vuoden (korottomalla) takaisinmaksuajalla kuukausilyhennys on 1970 euroa. Ei sisällä huoltoa.

Arvioidaan käyttöasteeksi 50% eli kello 8-20 välisenä aikana asemalla on jatkuvasti pari autoa latingissa. Energian kWh-hintaan lisätty parin tonnin koroton lyhennys tuo energian (12h * 30d * 280 kW = 100 800 kWh) hintaan tällöin lisää 0,02 e/kWh. Triplataan kuukausikulut kuuteen tonniin, vaikutus on 0,06 e/kWh.

Tätä vasten voi peilata nykyisiä suomalaisia latausasemia, joilla hinta on yleensä n. 0,15 e/kWh ja päälle tulee lisäksi tuntiperusteinen pysäköintimaksu 2 e/h. 50 kW laturilla sähkön hinnaksi tulee siis tunnin latauksella 9,5 euroa eli 0,19 e/kWh. 22 kW laturilla (yleinen tällä hetkellä ainakin maksullisissa pisteissä) hinnaksi tulee 5,3 euroa eli 0,24 e/kWh.

Kyllähän noilla latausasemilla tullaan tahkoamaan rahaa aika reilusti. Joku saattaa voittaa isot rahat jos osaa investoida oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja rakentaa noita asemia fiksusti.


Aika halpaahan tuo sitten on.
Bensa-aseman pystytys maksaa varmasti yli miljoona euroa.
 
Aika halpaahan tuo sitten on.
Bensa-aseman pystytys maksaa varmasti yli miljoona euroa.

No on tässä tietysti se, että tuollainen keskimääräinen supercharger-asema palvelee tunnissa tyhjästä täyteen tankkiin ehkäpä 4 autoa jos niitä latauspaikkoja on 8. Nuo superchargerit on tehty niin, että kaksi tolppaa jakaa 140kw linjan eli kun yksi auto lataa 120kw niin toinen 20kw.

Polttishuoltamolla tankkaa pari autoa enemmän.
 
Sähkölataus aseman perustaminen siis on kertaluokkaa 10 kertaa halvempaa kuin bensa-aseman.
Ylläpitokustannukset mitättömiä myös. Ei tarvitse säiliöautojen roudata sitä sähköä sinne mihinkään maanalaisiin valtaviin tankkeihin jne.
 
Täysin järjetöntä lätinää. Aniharva ihminen maapallolla ajaa yli 100km päivässä autolla.
Ei siellä jenkeissäkään kuin joku promillen tuhannesosa mitään 500 mailin reissuja tee edes vuositasolla.
Ja nyt siis ammatikseen ajelevat erikseen, puhutaan nyt normi perus duunareista jne kuitenkin.

Juuh, okei. Meikän emäntä vetää kyllä päivittäin työmatkaa sen yli 100km päivässä. Itse en kyllä jaksaisi ellei pakko olisi. Ja tässä tapauksessa ei ole ammattiajelusta, vaan työmatkasta.
 
Juuh, okei. Meikän emäntä vetää kyllä päivittäin työmatkaa sen yli 100km päivässä. Itse en kyllä jaksaisi ellei pakko olisi. Ja tässä tapauksessa ei ole ammattiajelusta, vaan työmatkasta.

Juu ja sun emäntä (hyi helvetti mikä sana) kuuluu siihen promille luokkaan. Itse en tunne ainoatakaan ihmistä joka ajaisi 100km päivässä töihin. Se on järjetöntä.
 
Mistähän tuo 150 000 dollaria sitten koostuu ja minkäkokoisesta asemasta puhutaan?

Jos isketään viisi 120 kW laturia vierekkäin niin puhutaan jo melkeinpä kj-liittymästä ja tuo 150 000 dollaria (=euroa) tulee todella nopeasti vastaan jo pelkässä liittymismaksussa ja liittymän rakennuskustannuksissa. Jos siis koitetaan verrata Suomeen.

Oletuskoko taitaa olla 4 latauspistettä. Ruuhkaisilla tai suosituilla kohteilla käytännössä pari enemmän. Suurempia löytyy lähinnä Californiasta, oisko joku 12 paikkainen ainakin olemassa.

Tesla toimittaa nuo latauspisteet ja kaapit. Yksi kaappi tarjoaa 140kw ja se jaetaan kahdelle latauspisteelle. Toimii niin että ensimmäisenä lataamisen aloittava auto saa prioriteetin ja toinen loput.

Esimerkkinä vaikeustaso on yleensä tämmöinen, tässä tapauksessa kaapit mun arvauksen mukaan maisemoitu tuon aitauksen taakse.

36.jpg

tesla-supercharger-dc-fast-charging-site-goodland-kansas-photo-by-electric-conduit-construction_100477086_m.jpg
 
Tesla julkaisi supercharger hinnoittelun, Suomessa 0,2 euroa per 1 kwh. Eli karkeasti akku täyteen on alta 20 euroa ja akulla pääsee mallista ja ajosta riippuen 200-400 km.

Jos pelkästään tuolla hinnalla ajaa, niin kilometri ei hurjan halpaa ole. Diesel autolla pääsee samoihin, vaikka valtio verottaa hurjasti enemmän.

Kuten @Diaz\ laskeskeli, niin tuolla hinnalla tehdään myös rahaa jos vaan käyttöaste nousee, nyt se on vielä todella alhainen.


Hintatiedot Supercharging
 
Se sähköauton lataus tulee olemaan varmaan erittäin hyvin tuottavaa bisnestä. Nyt nykyisin Tesla taitaa tuottaa vielä tappiota. Mutta jos latureitakin käytetään ahkerasti, niin ehdottomasti voittoa (rahaa) tehdään. Muuten ideassa ei olisi firman kannattavuuden kannalta ja sijoittajien kannalta mitään järkeä.

Samaa ideaa myös valtio hakee. Yksityisetään ja lopuksi voidaan rahastaa (Caruna).
"Suomen isoin sähkönsiirtäjä nostaa hintoja: +27 % ja +22%" Vanha uutinen:
Suomen isoin sähkönsiirtäjä nostaa hintoja: +27 % ja +22 %
 
Kun ajattelee kymmenien vuosien päähän, niin sähköisiin autoihin taidetaan siirtyä (polttoaine lopetettaisiin joskus). Mahtaa kehittyä tekniikka, kun vain uusia malleja tulee ensin myyntiin. Tesla Model S malli täyttää kesällä 5 vuotta. Ei se vielä kauhean vanha siis ole. Muistaakseni Tesla foorumilla kehuivat että ensimmäiset Model S mallit alkaa olla "keräilykamaa" :) Eli niiden arvo voisi säilyä kohtalaisen hyvin.
 
Perkele, kun olisi niin mukava muistaa se syy mikä Teslan ostoinnostuksen lakkauttikaan tädin miehellä. Oli jokun keskittymisongelman vaihe yllä viime kesänä, kun hän sen tarkasti analysoi, kaverinsa ostokokemuksensa kautta muodostuneen johtopäätöksen joka kumosi Teslan ostoinnostuksen. Ja nyt kun ei puhuta mistään Touran pariskunnasta, vaan Touaregin ja vuoden 2014 hybridi-katumaasturi Porschen omistajista, joten syy sinällänsä olisi jopa rationaalinen ja täten kiinnostava (Ei, en kehtaa soittaa kumminkaan).
 
Pitää muistaa, että jonnekin se kerosiinin sivutuotteena tuleva bensa ja diesel pitää dumpata...
 
120km/päivä. Suurimmaksi osaksi sähköllä, sulan kelin aikana kokonaan (plug-in hybridi).

Seuraavaksi kun autoa vaihdan, ostan täyssähköauton.
Taitaa aika harva ajella tuon verran päivittäin. Itselläni ei kävisi mielessäkään täyssähkö nykyisellä käytöllä. Jos auton käyttö on enimmäkseen työmatkaliikennettä ja latauspaikka on edes toisessa päässä, lienee täyssähkö hyvä vaihtoehto. Onneksi vaihtoehtoja tulee jatkuvasti lisää aiempien "Prius, skootteri tai Tesla P85" lisäksi :)

edit:
Btw, olenko ainoa, jonka silmiin vaikuttaa siltä, että Tesla näkee itsensä automaailman Applena (tai ainakin herra Musk näkee itsensä automaailman herra Jobsina)?
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa aika harva ajella tuon verran päivittäin. Itselläni ei kävisi mielessäkään täyssähkö nykyisellä käytöllä. Jos auton käyttö on enimmäkseen työmatkaliikennettä ja latauspaikka on edes toisessa päässä, lienee täyssähkö hyvä vaihtoehto. Onneksi vaihtoehtoja tulee jatkuvasti lisää aiempien "Prius, skootteri tai Tesla P85" lisäksi :)

Eihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.

Saakeli kun en äkkiseltään mistään löytänyt tietoa paljonko diesel autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.
 
Eihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.

Saakeli kun en äkkiseltään mistään löytänyt tietoa paljonko diesel autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.
Eihän tuollainen 24 tkm vuodessa ole kovin erikoista, mutta 43 tkm on jo eri juttu. Siinä saa viettää autossa hetken jos toisenkin. Harvempi tuota määrää vuosittain ajelee.
 
Eihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.

Saakeli kun en äkkiseltään mistään löytänyt tietoa paljonko diesel autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.

Mulle tuli just 25tkm täyteen 13kk aikana
 
Eihän tuo 120km/päivä tee kuin 43800km vuodessa, jos oikeasti joka päivä ajaisi tuon verran. Todennäköisesti tuokin lukema on vain työpäiviltä jolloin se tekee vaivaiset 24tkm vuodessa, joka nyt ei ole mitenkään ihmeellinen matka.

Saakeli kun en äkkiseltään mistään löytänyt tietoa paljonko diesel autoilla ajetaan keskimäärin vuodessa.

Mulle tuli just 25tkm täyteen 13kk aikana

Itellä tuli lokakuussa täyteen 52tkm/12kk dieselillä (ei olis pitänyt laskea...). Suurin osa tuosta on päivittäistä työmatkaa 70km suuntaansa. Sen siitä saa kun käy töissä Helsingissä täältä KehäIII:n ulkopuolelta, mutta elämä on täynnä valintoja...
 
Kunhan vaan tippuisi noiden sähköautojen hinnat.

Jos hybridi maksaa sen 20000€ enemmän kuin bensaversio niin saa aika pitkään ajaa ennen kuin erotus on saatu kiinni.
 
Kunhan vaan tippuisi noiden sähköautojen hinnat.

Jos hybridi maksaa sen 20000€ enemmän kuin bensaversio niin saa aika pitkään ajaa ennen kuin erotus on saatu kiinni.
Ainakin pikaisesti katsottuna esim auriksessa hinnat alkaen malleissa hintaero on 1500e, joten ei tuon säästäminen mitenkään ihmeellinen homma ole. Sitten jos vertaa suunnilleen samanlaisaia autoja hybrid on jo halvempi hankkia.
 
Ainakin pikaisesti katsottuna esim auriksessa hinnat alkaen malleissa hintaero on 1500e, joten ei tuon säästäminen mitenkään ihmeellinen homma ole. Sitten jos vertaa suunnilleen samanlaisaia autoja hybrid on jo halvempi hankkia.
Plug-in hybrideissä hinta pomppaa sitten jo reilusti. Toyotan halvin Plug-in on tällä hetkellä Prius alkaen 40 000e. Nykyisellään "tavallinen" hybridi ei kummoista säästöä tuo polttoaineen kulutukseen verrattuna polttomoottoriin, mukavuutta lisää kyllä. HEV taitaa olla näistä käytetty lyhenne?
 
Plug-in hybrideissä hinta pomppaa sitten jo reilusti. Toyotan halvin Plug-in on tällä hetkellä Prius alkaen 40 000e. Nykyisellään "tavallinen" hybridi ei kummoista säästöä tuo polttoaineen kulutukseen verrattuna polttomoottoriin, mukavuutta lisää kyllä. HEV taitaa olla näistä käytetty lyhenne?
Juu, plugari maksaa kyllä sen isomman akkunsa takia, mutta hybridistähän tuossa vain puhuttiin.

Ja kyllähän hybridi kaupunkikäytössä ihan selkeästi polttoaineen kulutusta vähentää, pelkässä maantieajossa saa kyllä ajaa aika pitkälle että varsinaisia säästöjä alkaa syntymään.
 
Tuli viikonloppuna koeajettua Hyudai Ioniq. Ihan hieno peli sinäänsä. On härveliä ties minkälaista, mutta aika pettymys tuo lopulta oli, kun koeajolle ehti. Oma 10v vanha v50 on yhä paljon parempi ajettavuudeltaan, kiihtyvyydeltään, matkustusmukavuudeltaan jne. Tuolla 25000 eurolla, mitä tuohon olisi pitänyt Volvon lisäksi laittaa saa bensaa aika perhanasti. Joten ei tullut meikästä ainakaan vielä ekologisempaa autoilijaa.
 
Tuli viikonloppuna koeajettua Hyudai Ioniq. Ihan hieno peli sinäänsä. On härveliä ties minkälaista, mutta aika pettymys tuo lopulta oli, kun koeajolle ehti. Oma 10v vanha v50 on yhä paljon parempi ajettavuudeltaan, kiihtyvyydeltään, matkustusmukavuudeltaan jne. Tuolla 25000 eurolla, mitä tuohon olisi pitänyt Volvon lisäksi laittaa saa bensaa aika perhanasti. Joten ei tullut meikästä ainakaan vielä ekologisempaa autoilijaa.

Koeajoitko siis sen sähköversion vai hybridin? Siitä sähköversiosta näyttää olevan yleinen huomio, että äänekäs kyyti ja huono alusta. Ovat laittaneet sähköversioon huonomman alusta-/jousitusratkaisun, että saavat akut mahtumaan kyytiin.

Muuten tuo sähköversio on varustelultaan erittäin asiallinen auto ja energiatehokkuus on aivan loistava. Kulkee maantiellä kauemmaksi kuin Renault Zoe vaikka Zoessa on isompi akku (41 kWh vs Ioniq 28 kWh). Mainostettu kantama (180 km) on hyvin lähellä totuutta, jopa talviolosuhteissa, mikä on aika poikkeuksellista.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Niro vai Hyundai IONIQ? Vakavaan harkintaan menee nämä, ovat samanhintaisia.

Tai onko kukaan koeajanut Niroa?
 
Tuli viikonloppuna koeajettua Hyudai Ioniq. Ihan hieno peli sinäänsä. On härveliä ties minkälaista, mutta aika pettymys tuo lopulta oli, kun koeajolle ehti. Oma 10v vanha v50 on yhä paljon parempi ajettavuudeltaan, kiihtyvyydeltään, matkustusmukavuudeltaan jne. Tuolla 25000 eurolla, mitä tuohon olisi pitänyt Volvon lisäksi laittaa saa bensaa aika perhanasti. Joten ei tullut meikästä ainakaan vielä ekologisempaa autoilijaa.
Lähes sanasta sanaan sama kokemus itselläkin, kun vaihdetaan vaan Ioniq:in tilalle Auris ja 10v vanhan volvon tilalle 10v vanha Saab.

En tiedä mikä hybriditekniikassa on että se tappaa kiihtyvyyden, varsinkin maantinopeuksissa jossa sitä tarvitaan? Paino sitä ei yksin selitä, kun teho-paino suhde esim. Auriksella on hybridissä parempi, mutta silti 1.2T kiihtyy rivakammin tomaattinakin. Kiihtyvyyden kanssa nyt olisi vielä voinut elää, mutta ajettavuus ja matkustusmukavuus häviää 100-0 ja siitä on hankala päästä yli. Se tosin ei taida olla hybriditekniikan vika, vaan nuo edullisia hybrideja tarvoavat merkit on vaan muuten tässä jäljessä.

Sekin on kyllä sinällään sääli ettei hybridistä ole edukkaammissa malleissa saatu kiihtyvyyteen apuja. Äkkiseltään luulisi että sähkömoottoriavulla olisi päinvastoin helpompi toteuttaa riittävä hetkellinen maksimiteho kiihdytykseen, pitkää aikaahan suurta tehoa ei normaalisti tarvitse, maantienopeuden ylläpito vaatii jotain ~20hv.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän ratkaistaan kaupungeissa asuvien ongelma latauksessa? Eli jossain vaiheessa jos sähköautoja alkaa olemaan todella paljon jne. niin mitenkä toimia jos asuu kaupungissa eikä ole omaa parkkipaikkaa vaan käyttää asukaspysäköintiä, eli pysäköi vaan randomisti johonkin kadunvarteen. No ladata voi tietysti jossain latausasemilla, mutta akuilla tuppaa olemaan ominaisuutena tyhjentyä itsekseen pidemmällä aikavälillä toisin kun bensatankilla. Eli jos jätät auton talvella pariksi kuukaudeksi kadunvarteen ja akut tyhjät niin mitäs sitten? Bensaa voisi hakea kanisterilla, mutta mitenkä sähköä? No ehkä saa ostaa jotain varavirta akkuja jotka voi kotona ladata ja ajaa lähimmälle latausasemalle sen voimalla?

Ja millaisia ongelmia tulee vaikka olisikin oma pysäköintipaikka? Itselläni on sisäpihalla kyllä tolppapaikka, mutta sulake koko lienee joku 10A tai olisiko jopa 16A en ole varma, mutta aika nihkeä tommosesta on ladata kuitenkaan. Eli kuinka paljon uutta kaapelointia vaaditaankaan jos kaikilla on sähköauto?
 
Jep, kaupunkilainen käy joko pikalataamassa jossain tai pysäköi välillä yön yli maksulliseen parkkihalliin, jossa lataa. Tai sitten siirtyy pysäköimään säännöllisesti sinne parkkihalliin tai hommaa sen oman pihan. Kadun varteen päiviksi jätettynä tuollaiset lyhyen kantaman sähköautot sopii huonosti.

Herää toki myös toinen kysymys, miksi edes omistaa auton, jos pitää oleellisena kykyä jättää se kahdeksi kuukaudeksi kadun varteen lojumaan?
 
Telkkarista tuli mainos jostain hybridistä, merkkiä en nyt juuri muista. Kehuttiin että kulutus 3,4 litraa satasella, ilmeisestikin bensaa.

Aika idiootti saa olla jos tuollaisen menee ostamaan, hintakin oli alkaen jotain 30.000€

Honda Civic 1.6 farkku turbodiesel kulutti 2,8 litraa kun ajoivat ennätysajon kaikkien EU maiden lävitse normaali liikenteen seassa 14.000km pätkän.

Hybridissä yhdistyy molempien tekniikoiden huonot puolet. Varmaan halpaa huoltaa ja rempata myös noita monimutkaisia hybridi hässäköitä. Kuluttaa enemmän ja kalliimpi korjata. Juu ostakaa ihmeessä hieno hybridi.

Kaikenlisäksi nuo hybridit on melkein aina täysin käsittämättömän rumia autoja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 440
Viestejä
4 537 960
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom