Keskustelua hybridiautoista

Kaikenlisäksi nuo hybridit on melkein aina täysin käsittämättömän rumia autoja.
Mut civic on ihan hyvän näköinen vai? :rolleyes:

Dieselissä on ongelmana dieselvero. Nostaa käyttökuluja niin paljon, että autolla saa russata isot kilometrit, että pieni kulutus kattaa erotuksen.
 
Itse odottelen vähän Mini Countryman Plugin hybridin hinnoittelua. Tuolla ehtiskin jotenkin ja työmatkat menisi lähes kokonaan sähköllä ainakin pakkaskausien ulkopuolella. Todennäköisesti hinta vaan on sellainen, että bensalla ajelu on edelleen kannattavampaa.
 
Kaikenlisäksi nuo hybridit on melkein aina täysin käsittämättömän rumia autoja.

Makuasioita... Omaa silmää ainakin miellyttää esimerkiksi seuraavat hybridit: Volvo XC90 T8, Audi Q7, Audi A3 e-tron, BMW 330e, BMW 530e, BMW X5, MB C 350 e, MB GLC 350 e SUV ja Coupe, MB S 500, VW Passat GTE, VW Golf GTE. Varmasti vielä muitakin jotka jäivät mainitsematta. Toki omaan silmään rumiakin löytyy, mutta on mielestäni väärin sanoa, että melkein aina olisivat rumia.
 
Makuasioita... Omaa silmää ainakin miellyttää esimerkiksi seuraavat hybridit: Volvo XC90 T8, Audi Q7, Audi A3 e-tron, BMW 330e, BMW 530e, BMW X5, MB C 350 e, MB GLC 350 e SUV ja Coupe, MB S 500, VW Passat GTE, VW Golf GTE. Varmasti vielä muitakin jotka jäivät mainitsematta. Toki omaan silmään rumiakin löytyy, mutta on mielestäni väärin sanoa, että melkein aina olisivat rumia.

No yleisimmät hybridit mitä nyt viimeisen 10v aikana ollut myynnissä.
Ne on poikkeuksetta joka ikinen helvetin rumia jos jätetään nyt pois nämä 80.000+ euron ökyvehkeet joita listailit tuohon.

Mikä se yleisin nyt on ollut, Toyota Prius ? Hyi helvetti. Uusin on nyt joku Renault Zola tai vastaava. Helvetin ruma sekin.
 
No yleisimmät hybridit mitä nyt viimeisen 10v aikana ollut myynnissä.
Ne on poikkeuksetta joka ikinen helvetin rumia jos jätetään nyt pois nämä 80.000+ euron ökyvehkeet joita listailit tuohon.

Mikä se yleisin nyt on ollut, Toyota Prius ? Hyi helvetti. Uusin on nyt joku Renault Zola tai vastaava. Helvetin ruma sekin.

No joo... fair enough! Tosin noista ei taida kuin XC90 ja S500 maksaa yli tuon 80k€. Esim. tuo GLC 350e SUV on vaan jonku reilu 60k€

EDIT: ja unohdin alkuperäiseltä listalta myös Porsche Panameran säästöpossuversion, joka myös menee heittämällä tuon 80k€ rajan yli
 
Rellulla ei ole hybridiä, Zoe on sähköauto. :tup: Makuja on monia, mutta ulkonäkö on omaan silmään raikas. Tuommosia kliinisiä ne tuppaa olemaan kun jäähdyttimen ilmanottoja ei tarvita.
 
Olisi kyllä mukava nähdä sekin sankari, joka normaali ajossa tuolla turbodiesel Civicillä pääsee alle 3l/100km :D
 
Olisi kyllä mukava nähdä sekin sankari, joka normaali ajossa tuolla turbodiesel Civicillä pääsee alle 3l/100km :D

Honda sets Guinness World Record for fuel efficiency in Euro road-trip
No siinä ne sankarit on. En tiedä miksi tuon trollaus hymiön perään laitoit, en ymmärrä vitsiä.

Honda has claimed a new Guinness World Record, for the "Lowest fuel consumption – all 24 contiguous EU countries (all cars)." Although that's a bit of a mouthful, it simply means that the carmaker achieved the highest fuel efficiency ever recorded while traversing all 24 adjoining EU countries.

A Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC driven by two members of Honda’s European research and development team, Fergal McGrath and Julian Warren, recorded an average 100.31 mpg (2.82 l/100 km) over the 8,387-mi (13,498-km) journey. The journey began on June 1 and lasted for 25 days, taking a clockwise route through the continent before bringing the drivers back to their starting point.

McGrath and Warren's feat is reminiscent of Audi and the RAC's recent record-breaking journey through 14 countries in Europe on a single tank of fuel. Unlike that achievement, however, the drivers refueled nine times, averaging 932 mi (1,500 km) between each fresh tank.

Honda explains that the challenge was aimed at demonstrating the real-world fuel economy of the Tourer. Under the rules of the record attempt, the car had to be a standard model in every respect and fueling was carried out at regular filling stations.

The car's tire pressures and wheel alignment were optimized, however, and McGrath and Warren took steps to ensure their driving was efficient, including accelerating and braking smoothly, anticipating road conditions ahead, carrying no unnecessary weight and ensuring the vehicle was well maintained.

Alle 3 litraa satasella dieseliä. Vaikea on ymmärtää miten joku perustelee itselleen jotain hybridiä joka kuluttaa enemmän ja on helvetisti kalliimpi huoltaa/korjata. Sekä vielä kaupan päälle kalliimpi ja todella ruma. Mutta makunsa kullakin. Vielä sivuhuomautuksena että niiden hybridien valmistus saastuttaa helvetisti maapalloa enemmän. Se siitä vihreydestä. Kuluttaa enemmän, saastuttaa enemmän, maksaa enemmän... Miten joku kehtaa edes ilmoittaa koko maailmalle "hei katsokaa, olen täysi idiootti, ajan hybridillä"
 
25-30tkm kai se on laskutavasta riippuen pidetty rajana. Monelle toki pieni määrä, mutta itselläni tulee max 10tkm vuodessa.

Kannattaa opetella sitten laskemaan vielä uudestaan, kertaus ei ole pahitteeksi.

Googleen "diesel laskuri" niin ei tarvi mutuilla näistäkään asioista.
 
Honda sets Guinness World Record for fuel efficiency in Euro road-trip
No siinä ne sankarit on. En tiedä miksi tuon trollaus hymiön perään laitoit, en ymmärrä vitsiä.

Alle 3 litraa satasella dieseliä. Vaikea on ymmärtää miten joku perustelee itselleen jotain hybridiä joka kuluttaa enemmän ja on helvetisti kalliimpi huoltaa/korjata. Sekä vielä kaupan päälle kalliimpi ja todella ruma. Mutta makunsa kullakin. Vielä sivuhuomautuksena että niiden hybridien valmistus saastuttaa helvetisti maapalloa enemmän. Se siitä vihreydestä. Kuluttaa enemmän, saastuttaa enemmän, maksaa enemmän... Miten joku kehtaa edes ilmoittaa koko maailmalle "hei katsokaa, olen täysi idiootti, ajan hybridillä"
facepalmbear-5804f2af3df78cbc28913ff7.PNG


Telkkarista tuli mainos
Hybridissä yhdistyy molempien tekniikoiden huonot puolet. Varmaan halpaa huoltaa ja rempata myös noita monimutkaisia hybridi hässäköitä. Kuluttaa enemmän ja kalliimpi korjata. Juu ostakaa ihmeessä hieno hybridi.
Eipä tuollaisessa vapaasti hengittävä bensakone + sähkömoottori hybridissä ole mitään erikoisempia tai enemmän huoltoa vaativia kohteita. Taatusti kalliimpaa on huoltaa nykyaikaista turbodieseliä turboineen, nokipönttöineen + bonuksena joissakin kusiruisku jne. saastetekniikoineen.

Toyotankin hybridejä on takseina jne. eikä niissä ole isoillakaan kilsoilla mitään erikoista huollettavaa.
 
Kannattaa opetella sitten laskemaan vielä uudestaan, kertaus ei ole pahitteeksi.
Laitoinpa huvikseni laskuriin volvon sivuilta poimitut v40:n tiedot halvin bensa- vs diesel-moottori. 16000km kohdalla kääntyi dieselin eduksi. Eli vähemmin kuin vanhat totuudet, mutta omalla käytöllä ei silti diesel kannata.
 
Honda sets Guinness World Record for fuel efficiency in Euro road-trip
No siinä ne sankarit on. En tiedä miksi tuon trollaus hymiön perään laitoit, en ymmärrä vitsiä.



Alle 3 litraa satasella dieseliä. Vaikea on ymmärtää miten joku perustelee itselleen jotain hybridiä joka kuluttaa enemmän ja on helvetisti kalliimpi huoltaa/korjata. Sekä vielä kaupan päälle kalliimpi ja todella ruma. Mutta makunsa kullakin. Vielä sivuhuomautuksena että niiden hybridien valmistus saastuttaa helvetisti maapalloa enemmän. Se siitä vihreydestä. Kuluttaa enemmän, saastuttaa enemmän, maksaa enemmän... Miten joku kehtaa edes ilmoittaa koko maailmalle "hei katsokaa, olen täysi idiootti, ajan hybridillä"
Hyötysuhde on kohdalla pienessä dieselissä.

Silti ladattava hybridi on näppärä keksintö. Nimittäin ainakin normaalit lyhyet ajot voi päästä ajamaan pelkällä sähkömoottorilla ja täyteen ladatuilla akuilla. Toki ladattava diesel hybridi olisi myös periaatteessa hyvä, mutta on varmaan liian kallis ja olisi jo liikaa eri vaihtoehtoja. Suomessa ei ole hyvä dieselveron takia.
 
Honda Civic 1.6 farkku turbodiesel kulutti 2,8 litraa kun ajoivat ennätysajon kaikkien EU maiden lävitse normaali liikenteen seassa 14.000km pätkän.

Mihin tulokseen ne säästöajon ammattilaiset olisivat pääseet hybridillä?

Onhan tuon turbodieselinkin virallinen kulutus paljon isompi kuin tuo 2,8l/100km

Eikös ne ajaneet V70 Volvollakin 3.jotain satasella noissa pihistely kisoissa, moniko tuollaisella laivalla ajaa seka-ajossa alle 6 litran?
 
5 l sataselle on ihan normi 17 vuotta vanhalle 2.0 hdi 110@130 dieselille. 406 farkku koppa. V70 koriakin voi olla psa:n 1.6 hdi dieselillä, ei se paino juuri muuta kulutusta jos ajaa maantieajoa.
 
Mihin tulokseen ne säästöajon ammattilaiset olisivat pääseet hybridillä?

Onhan tuon turbodieselinkin virallinen kulutus paljon isompi kuin tuo 2,8l/100km

Eikös ne ajaneet V70 Volvollakin 3.jotain satasella noissa pihistely kisoissa, moniko tuollaisella laivalla ajaa seka-ajossa alle 6 litran?
Tuossa Peugeot 308 1.6 BlueHDi 120 auton tiedot. En ole katsonut millaisilta ne pistokehybridin lukemat näyttää. Varmaan jotain 2l satasella?

pösö3.png


Hybridi ei kuluta ollenkaan polttoainetta jos vaan akku ei ehdi mennä tyhjäksi.
 
Toki ladattava diesel hybridi olisi myös periaatteessa hyvä, mutta on varmaan liian kallis ja olisi jo liikaa eri vaihtoehtoja. Suomessa ei ole hyvä dieselveron takia.
No esim. Volvo V60 D6 on juurikin tälläinen.

@CalEpitan :in juttuja nyt on aika hankala allekirjoittaa. "Hybridit on rumia" argumentti on vähän kuin sanoisi että automaattivaihteiset autot on rumia. Ei se hybridivoimalinja ulkonäköön vaikuta ellei valmistaja halua, että hybridit erottuu. Niinkuin ne ko. tekniikan alkuaikoina halusivat. Nykyään on paljon hybridejä joita ei ulkonäöltä erota "tavallisista" autoista, jos mallimerkintöjä ei lasketa. Ja ihan siellä "perusautoissa": Enemmän Toyotallakin se Auris on perusauto kuin paljon kalliimpi Prius.

Lisäksi hybridi polttaa tasan mitä sen halutaan polttavan: Dieseliä tai bensaa. Bensa on vaan useinmiten todettu fiksummaksi vaihtoehdoksi. Huoltokulutkin on melkeinpä pienemmät kun ei tarvita hiukkassuodatinta tai ahdinta, jarrut säästyy ja muutenkin on nimenomaan yksinkertaisempaa tekniikkaa. En nyt ymmärrä mistä tulee ajatus, että sähkömoottori olisi jotain monimutkaista uutta teknologiaa. Paljon yksinkertaisempaa ja toimintavarmempaa tekniikkaa se on kuin polttomoottori ja myös vanhempaa. Sähköautot on vanhempi juttu kuin polttomoottoriautot. Oheiselektroniikkaa on sitten ihan yhtälailla puhtaasti polttomoottorikäyttöisessä ja hybridissä.

Yleensä ottaen toki hybriditekniikasta on enemmän iloa kaupungissa kuin maantiellä. Hybridissähän homma menee melkeinpä juuri päinvastoin kuin perinteisessä polttomoottoriautossa, että kaupungissa kulutus laskee ja maantiellä nousee. Ellei sitten köröttele sitä 60km/h tahtia.

Niin ja mitä tulee "kalliimpaan bensaan" niin diesel on kalliimpaa kuin bensa, sitä vaan verotetaan kevyemmin. Ja vastaavasti taas vuosimaksuissa dieseliä verotetaan enemmän, jonka vuoksi kaupunkikärryyn, jolla kilometrejä ei hirveästi kerry ei diesel yleensä ole niin houkutteleva vaihtoehto.
 
En nyt ymmärrä mistä tulee ajatus, että sähkömoottori olisi jotain monimutkaista uutta teknologiaa. Paljon yksinkertaisempaa ja toimintavarmempaa tekniikkaa se on kuin polttomoottori ja myös vanhempaa. Sähköautot on vanhempi juttu kuin polttomoottoriautot. Oheiselektroniikkaa on sitten ihan yhtälailla puhtaasti polttomoottorikäyttöisessä ja hybridissä.
No niinpä ja esimerkiksi Toyotassa vaihteistokin on yksinkertaisempi koska peruutusvaihdetta ei ole. Auto peruuttaa aina sähkömoottorin suuntaa vaihtamalla.

Jos joku tekniikka on kallista huoltaa ja korjata niin se on nykyaikaiset dieselit saastelaitteineen. On ahdinta, kusiruiskua ja dpf:ää, korkeapainesuutinta + pumppuja jne.
 
Kia Niro vai Hyundai IONIQ? Vakavaan harkintaan menee nämä, ovat samanhintaisia.

Tai onko kukaan koeajanut Niroa?
Molemmat olen koeajanut. Hyundai oli mielestäni parempi ajaa lähinnä ohjauksen vasteen osalta ja hiljaisempikin. Hyny tuntui myös aavistuksen rivakammalta. Nirosta toki näkee paremmin ulos ja se on enemmän tavallisen auton näköinen. Noista ottaisin Hyundain ja olisin voinut ehkä ottaakin jos siihen saisi vetokoukun, jonka saa Niroon, tai edes taakkatelineet.
 
Me tehtiin firmassa Trafin tuoreimmasta 1/2017 avoimesta rekisteröintidatasta interaktiivinen tilastoanalyysi sähköautojen tilanteesta Suomessa. Tosta visualisaatiosta pystyy tutkimaan tosi monipuolisesti tuoreinta dataa monien muutujien suhteen sähkö- ja hybridiautojen tilanteesta Suomessa (vaikka siihen asti, missä paikkakunnilla mitäkin merkkejä ja malleja on milloinkin rekisteröity ja minkä värisinä), samoin kuin myös polttomoottoriautojen. P.S ei kannata yrittää kattoa puhelimella, visu on suunniteltu kateltavaks tietokoneresolla (visu on 950px leveä).
 
Viimeksi muokattu:
Etelä-Pohjanmaa näyttää että löytyy 5kpl Tesla Model S ja 1kpl Tesla Model X, 1kpl Nissan Leaf, 1kpl BMW i3. Tesla siis selvästi ostetuin sähköauto kuudella autolla.
 
Suomen taksi Tesla model S autolla on ajettu tähän mennessä 322 tkm. Vm2014. Ilmeisesti nyt on joku vara-akku paikallaan ja alkuperäinen tulee vielä joskus autoon takaisin. Vielä 32tkm niin on samoissa kun oma 407 pökötti nokivasara.

tesla.png

Tesla+taksina,+ajoa+jo+260+000+kilometriä!
 
Ajoin eilisen illan Tesla Model X 90D mallia sinne tänne ympäri Helsinkiä sekä nelostietä.

Päällimmäisenä jäi mieleen, että pari vuotta vanhempaan Model S -malliin verrattuna eteenpäin on menty laadun ja laatuvaikutelman osalta hyvän matkaa. Toisaalta vieläkin autosta löytyy pieniä virheitä ja iso kasa käsittämättömiä epäkäytännöllisiä juttuja.

Positiivista, että penkit vihdoinkin mukavat istua, toisaalta säätöjä yhä liian vähän. Kaikki ovet sähköisiä, mikä toimii yllättävän hyvin ja sopii tähän kurakeliin. Kerää kyllä roimasti huomiota kaikkialla, takaovien lisäksi se, että kun auto avaa kuskin oven valmiiksi kun kävelet kohti autoa. Kiihtyvyys enemmän kuin tarpeeksi. Jousitus ja alusta kaikin puolin ok.

Negatiivista, että ratin napit jotain mitä luulisi löytävän jostain halpa-autosta. Ohjaustuntuma kevyt ja etäinen. Rengasmelun osalta ei todellakaan hiljainen tuossa hintaluokassa. Tuulensuhina tulee läpi selkeästi. Ilmanvaihto ei selvittänyt tätä talvikeliä, missään muussa autossa kuin Teslassa ei ole viileä istua takki päällä lämpö asetettuna 22 asteeseen. Eikä myöskään sivuikkunat yleensä kerää huurretta näin kuivalla ja lumettomalla pikkupakkasella. Sisävalaistusta ei käytännössä ole, auto on todella pimeä sisältä.

Negatiivista myös, että takaovien käyttö on hidasta ja auto kylmenee saman tien kun takaoven aukaisee.
 
Hyviä uutisia MB:n GLC 350e mallin tilausta harkitseville. Vielä ennen vuodenvaihdetta toimitusaika-arvio oli 13kk, mutta nyt uusien tilausten tuotanto on merkattu Uudenkaupungin tehtaalle ja toimitusaika tippunut noin seitsemään kuukauteen, eli ts. nyt kun tilaa niin elokuussa pääsee nauttimaan ajosta.
 
^mietin ihan samaa itsekin. Kait siinä joku sensori on... onhan?
 
Jossain arvostelussa muistaakseni kokeiltiin niin ovi stoppaa ennen esteitä eli kaipa siinä kameroita ja sensoreita on.
 
Siis heittääkö se oven ihan auki vai? Tuohan on kiva ahtailla parkkipaikoilla. Kolhu naapuriautossa ennen kuin väliin ehtii.

On sensorit, avaa oven niin paljon kun mahtuu eikä muutenkaan kyllä ihan täysin max auki. Toimi ainakin tossa illan aikana kaikissa paikoissa mainiosti.

Ovet voi avata ja sulkea avaimesta tai auton päänäytöstä, kaikki ovet. Edit: on siinä myös kahvat tai enemmänkin napit jokaiselle ovelle ovessa.

Temppuauto
 
Viimeksi muokattu:
Oliko se X punainen? Ainakin semmoisen nähnyt täällä pyörivän ja kuskin testailleen juttuja tuossa läheisellä parkkipaikalla.
 
Kia Niro vai Hyundai IONIQ? Vakavaan harkintaan menee nämä, ovat samanhintaisia.

Tai onko kukaan koeajanut Niroa?

Niro koeajettu ja tilattu. Ioniqia en ole koeajanut, mutta voimalinjahan on sama. Nirossa viehätti hieman normaalia korkeampi istuma-asento ja hyvät takapenkin tilat. Voimalinjasta tykkään jopa enemmän kuin Toyotan hybrideistä.

Miinuksena penkin lyhyehkö istuinosa, joka pitkäjalkaisella tuntuu reisituen puutteellisuutena. Sähköpenkit auttavat paljon, koska niillä saa penkin kallistusta säädettyä.

Toinen isompi miinus on melko kova rengasmelu takapäästä. Tilaamani auto onkin menossa samantien jo ennen luovutusta Senotecille massaukseen ja takakontin äänenvaimennukseen.

Oma auto on Business Premium -varustetasolla ja 16" pyörillä. Muuten olisi riittänyt EX taso Advanced Driving packillakin, mutta siinä ei ollut älyavainjärjestelmää mihin on jo ehtinyt tottua eikä halua luopua. Kalleimmasta varustetasosta jään kaipaamaan lähinnä etupenkkien viilennystä.

Toimitusaika voi olla pitkähkö. Itse tilasin marraskuun lopulla ja joudun odottelemaan vielä tuonne maaliskuun lopulle, ennen kuin saan auton.
 
Hallitus pistää 4,7 miljoonaa tukirahaa ja kolminkertaistaa latausverkon määrän... Rahanjako alkoi heti eikä huomenna.

Hallitus ryhtyy jakamaan miljoonia euroja sähköautojen latauspisteiden asentamiseen – päätös voimassa alkaen heti

Joku Eera Oy pyörii taustalla, mitkä sitten onkaan taustat...
Aika näpertelyä tuo vaan on. Ei noiden jälkeenkään yleinen latausverkosto ole niin laaja saati nopea, että sähköauto olisi vaihtoehto jos matkat on niin pitkiä ettei kantama riitä. Varsinkin, kun vaikka latauspisteitä olisi, ja se ~puoli tuntia aikaa odotella, niin mites sitten kun pitäisi jonottaa latauspisteelle?

Kattavaa latausverkostoa ei tule muuten kuin silloin kun sen kaupallisesti kannattavaa. Ja tietysti tekniikan pitäisi myös olla valmista, jos ajatellaan että sähköautoilusta tulisi oikeasti mainstream juttu.

Suomessa oli lokakuun lopussa 774 sähköautoa. Väitän että tehokkaammin kanta olisi kasvanut vaikka hankintatuella kuin tällä. Tai sitten julkisten latauspisteiden sijasta tarjoten investointitukea nimenomaan yksityisille taloyhtiöille. Sähköautoilussa kun on sekin ongelma, että autotyyppi sopii parhaiten suuriin kaupunkeihin, mutta siellä on myös suhteessa eniten taloyhtiöissä asuvia ihmisiä, joille lataus ei ole välttämätä ollenkaan mahdollista.

Väitän vaan että fiksumpi tapa sähköautoilun edistämiseen on tehdä siitä ensin helppoa ja halpaa siellä missä sähköauto parhaiten pärjää, eli kaupunkien lyhyillä matkoilla. Tähän ei tarvita pikalatauspisteitä.
Sitten kun tämänkaltainen autokanta tarpeeksi suuri niin niitä latauspisteitä maanteille tulee kyllä ihan itsestään, kun kuitenkin osa omistajista mielellään ajelisi sillä autolla pidemmällekin, ja kaupallinen tarve syntyy.
 
Kuuluuko tuohon nyt sitten kaikki mukaanlukien verot ja vakuutukset? Törkeän hintaista joka tapauksessa. 90 kWh Tesla 2804€/kk :rofl::rolleyes: Sehän ei ole tyhmä joka pyytää vaan ...
Premiumiin kuuluu kaikki paitsi sähkö/polttoaine. Tesla kieltämättä aika suolanen :confused2:
 
St1:n Mika Anttonen tylyttää Aamulehdessä sähköautoja ja verohelpotuksia. Tietysti siinä on huoltoasemayrittäjällä oma lehmä ojassa, mutta hyviä pointteja:

Saksassa ladattavien plug-in-hybridiautojen omistajista vain viisi prosenttia käyttää piuhaa eli siis todella ajaa sähköllä. Loput ottavat osto- ja veroedut ja jatkavat ajamista bensiinimoottorilla kuten ennenkin.
 
Oli muuten hauska todeta näistä sähköautoista se, että esim. Nissan Noten lataus huoltoasemalla maksaa n. 4-6€ ja toimintasäde oli optimaalisella kelillä 200km eli siis teoriassa se reilu 100km?

Näin ollen jos ajelisit vähän pidempää matkaa nouseekin todelliset kustannukset ihan toiseen luokkaan. Toki varsinkin nuo pienet sähköautot on tarkoitettu vaan pieniin siirtymiin tällä hetkellä.

Toinen mielenkiintoinen pointti on, ettei Suomessa riitä tällä hetkellä sähköntuotto millään jos edes 10% meidän autokannassa olisi sähköautoja? Joku voi korjata tuon 10% jos muistin lukeman väärin. Mutta varsinkin kerrostaloyhtiöiden sähkötolppien kaapeloinnit on onnettoman pieniä, jolloin tulee myös taloyhtiöille järkyttävän iso lasku (= lue asukkaille), jos ja kun ne kaapeloinnit vaihdetaan isompaan kaapelointiin.
 
Oli muuten hauska todeta näistä sähköautoista se, että esim. Nissan Noten lataus huoltoasemalla maksaa n. 4-6€ ja toimintasäde oli optimaalisella kelillä 200km eli siis teoriassa se reilu 100km?

Näin ollen jos ajelisit vähän pidempää matkaa nouseekin todelliset kustannukset ihan toiseen luokkaan. Toki varsinkin nuo pienet sähköautot on tarkoitettu vaan pieniin siirtymiin tällä hetkellä.

Joo. Sähköautojen pikalataus ei ole juurikaan halvempaa kuin polttoaine, mutta kotona lataus onkin sitten lähes ilmaista. Tämä suuntaus saattaa jäädä ja pysyä, koska työmatkat ladataan kuitenkin kotona ja muuten on totuttu tiettyyn hintatasoon.

Pikalatauksen maksu- ja käyttötavat ovat törkeän kirjavia ja tarpeettoman vaikeita nykyisin. Toivottavasti paranee koko ajan.


Toinen mielenkiintoinen pointti on, ettei Suomessa riitä tällä hetkellä sähköntuotto millään jos edes 10% meidän autokannassa olisi sähköautoja? Joku voi korjata tuon 10% jos muistin lukeman väärin. Mutta varsinkin kerrostaloyhtiöiden sähkötolppien kaapeloinnit on onnettoman pieniä, jolloin tulee myös taloyhtiöille järkyttävän iso lasku (= lue asukkaille), jos ja kun ne kaapeloinnit vaihdetaan isompaan kaapelointiin.

Tää on debunkattu jo niin monta kertaa, että ei jaksa edes vääntää. Lähikaapeloinnit ratkeaa rahalla tai "älykkäämmällä" latauksella, sellaisella joka huomioi verkon muun kuorman tai vain rajoittaa/ajastaa latausta. Muita ongelmia verkon kuormituksen tai keston suhteen ei ole todennettu, vaikka huutelua ja kysymyksiä esiintyy.

Sähköautojen käyttö ei sovi kaikille eikä ole helppoa kaikkialla. Muuttuu jos muuttuu, sitten kun muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Oli muuten hauska todeta näistä sähköautoista se, että esim. Nissan Noten lataus huoltoasemalla maksaa n. 4-6€ ja toimintasäde oli optimaalisella kelillä 200km eli siis teoriassa se reilu 100km?

Näin ollen jos ajelisit vähän pidempää matkaa nouseekin todelliset kustannukset ihan toiseen luokkaan. Toki varsinkin nuo pienet sähköautot on tarkoitettu vaan pieniin siirtymiin tällä hetkellä.

Itseasiassahan se pikalataus on huomattavasti kalliimpaaa kuin polttoaine, sitä vaan verotetaan kevyemmin. Bensa maksaa n. 50snt/litra eli 100km siivu on jotain 2-5€ maantieajossa, autosta riippuen. Eli käytännössä sähköautoilun kustannussäästöistä on pitkällä tähtäimellä kysymys lähinnä siitä, muuttaako sähköautoilu autoilun verokohtelua.

No joo, toki jos sähköautoista tulee oleellisesti halvempia valmistaa ja huoltaa niin säästöä voisi periaatteessa tulla siitäkin, mutta tämä tuskin on ihan lähiaikoina toteutumassa. Plus että auton myyntihinnassakin on tietysti iso osa veroa, ja huollon veroja ja veron luonteisia maksuja on taas about puolet.
Toinen mielenkiintoinen pointti on, ettei Suomessa riitä tällä hetkellä sähköntuotto millään jos edes 10% meidän autokannassa olisi sähköautoja? Joku voi korjata tuon 10% jos muistin lukeman väärin. Mutta varsinkin kerrostaloyhtiöiden sähkötolppien kaapeloinnit on onnettoman pieniä, jolloin tulee myös taloyhtiöille järkyttävän iso lasku (= lue asukkaille), jos ja kun ne kaapeloinnit vaihdetaan isompaan kaapelointiin.
Niin no, jos Suomen nykysähkötuotanto ei riitä edes nykytarpeisiin, niin lienee turvallista sanoa että se ei riitä myöskään millään kulutuksen lisäyksellä. Mutta tämä nyt ei ole sähköautojen vika, asia olisi helposti korjattavissa yhdellä lisäydinvoimalalla.


Pikaisesti laskien:
VTT:n mukaan vuonna 2010 Suomen ajosuorite oli rapiat 17 miljardia kilometriä. Jos nyt oletetaan että se on hieman kasvanut niin sanotaan että se on nyt karkeasti 20 miljardia kilometriä.

Jos Leafin 24kWh akulla ajelee sen 100km keskimääräistä ajoa niin tuo tekisi 0,24kWh per kilometri, eli koko Suomen ajosuoritteilla 4,8 TWh. Jos hyötysuhde latauksessa on 80% (joka lienee alakanttiin) niin sähköä kuluisi 6 TWh. Esim. Olkiluodon vuosituotanto (ilman kolmosreaktoria) on n. 15TWh. Okei, kaikki ei aja Leafin kaltaisella pikkuautolla, mutta silti vaikka laskisit tuon tuplana niin puhutaan edelleen about yhden nykyaikaisen ydinreaktorin vuosituotannosta.

Verkollekaan tuo ei olisi sen suurempi ongelma kuin se saman yhden reaktorin suuruinen sähkökulutuslisä muutenkaan. Itseasiassa pienempi, koska latausverkkoon älyn rakentaminen olisi helppoa.

Paikalliskaapeloinnissa jossain taloyhtiöiden autokatosten tasolla toki ongelmia olisi, mutta niiden päivittäminen nyt ei mahdoton kustannus olisi. Ja tosiaan juuri tälläiseen niitä tukirahoja pitäisi ohjata pikalatauspisteiden sijaan. Vaikka joka ikisellä huoltoasemalla Suomessa olisi pikalatauspisteitä, niin se ei silti tekisi nykytekniikalla sähköautoista järkevää vaihtoehtoa pitkän matkan ajoon. Sen sijaan kotilatauspisteet voisivat tehdä siitä vaihtoehdon kaupunkiajoon, missä sähköauton huonot puolet on pienemmillään ja hyödyt suurimmillaan jo muutenkin. Typen oksidit, hiukkaspäästöt sun muut kun on ongelma nimenomaan kaupungeissa. Maantiellä ne on käytännössä harmittomia.
 
Hyvin kirjoitettu Walla.
Omalla sähköautoilukokemuksella voin allekirjoittaa, että sähköautoilun sujuvuus perustuu kotilataamiselle sekä sitä mahdollisesti täydentäville työpaikka- ja asiointilataamiselle.

Eli kannustan kaikkia sähköautoa suunnittelevia mitoittamaan sähköauton akkukoon siten, että se riittää normipäivien ja säännölisten viikonloppureissujen ajoihin iman välilatauksia.

Itse ajan yli 40 000 km vuodessa Leafillani ja ei juuri ole vuodessa ollut vuorokausia, että olisi kulunut yli 85 kWh, joten Teslan 85-100 kWh akku olisi riittänyt siihen, että auto latautuisi vain öisin/töissä tai vaikka kaupassa käydessä. Esimerkiksi nyt tammikuussa oli vain yksi päivä, että Renault Zoen 41 kWh akkua olisin joutunut lataamaan kesken päivän.

Silloin sähköautolla ajaminen on erittäin halpaa ja yksinkertaista.
Omien ajojeni keskikulutus on noin 75 000 km matkalta 16 kWh/100 km ja ja maksan kotisähköstäni 11 senttiä/kWh sisältäen kaikki verot ja siirtokulut.

Sen verran Wallan laskelmaan korjaan omalla kokemuksella, että tosiaan jatkuvan ajodatan perusteella tiedän, että Leafini kulutus on aika paljon pienempi kuin laskelmassasi käyttämäsi 24 kWh/100km. Edes Tesla ei kuluta niin paljoa pitkällä aikavälillä. Mutta tuo täysin nyanssi. Tuossa kuitenkin linkki tammikuun kulutuslaskelmiini:
Sähköautoileva motoristi: Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti

Jos siis lataisin kaiken sähkön sähköautooni kotona, maksaisin 1,76 km/100 km liikenne-energiasta.
Totuus on kuitenkin se, että kauppakeskuksissa ja parkkihalleissa saa kovin usein ilmaista sähköä, joten todellisuus on siltä osin vielä niin paljon pienempi, että niillä noin 130 pikalatauskerran hinnalla ei ole mitään merkitystä tässä kokonaisuudessa.

Toki ihan periaatteen vuoksi se ärsyttää hiukan maksaa 20 senttiä minuutti pikalataamisesta, mutta maksaisin pikalatauksesta vaikka tuplahinnankin, jos se vauhdittaisi pikalatureiden yleistymistä.

Mutta, kuten Wallakin kirjoitti, niin pikalataaminen ei ratkaise sähköautoilua, vaan riittävä pikalatausverkosto päätieverkon osalta on perustekijä, joka vain pitää saada kuntoon.

Meille omakotiasukkaille ei ole mikään ongelma sähköauton lataaminen. Itsellä on 20A latausvirtaan yhdestä vaiheesta antamaan säädetty latauslaite kiinteällä Leafiin sopivalla Type1-kaapelilla. Se on helppous ja mukavuustekijä turvalisuuden lisäksi. Minä kun ajan sähköautollani merkittävästi enemmän kuin keskivertoautoilijan 16tkm, niin minulle tuo 20A latausvirta kaksinkertaisella latausvauhdillaan 10A-pistorasialataamiseen verrattuna on myös käytettävyyskysymys. Töistä kotiutumisen jälkeen päivällinen ja akussa on taas tarpeeksi sähköä lähteä vaikka kauppa-asioille.

Siinäkin Walla osuit naulankantaan, että taloyhtiöiden lataamisen järjestäminen on erittäin tärkeä avainasia liikenteen sähköistymisen osalta. Toivottavasti saadaan TEM-tukea tämän nyt käytetyn 5 miljoonaa julkisiin latauslaitekohteisiin jälkeen joku määräraha nimenomaan taloyhtiöiden investointeihin. En kuitenkaan jäisi hengitystä pidättelemään. Onneksi kuitenkin on jo hyviä ratkaisuja tarjolla, kuten Parkkisähkö.

Sähkön riittävyys ja verkon kestävyys eivät tule olemaan Suomessa ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
5 l sataselle on ihan normi 17 vuotta vanhalle 2.0 hdi 110@130 dieselille. 406 farkku koppa. V70 koriakin voi olla psa:n 1.6 hdi dieselillä, ei se paino juuri muuta kulutusta jos ajaa maantieajoa.

Jeps, eikä 5-litran maantiekulutus edes ole mikään uusi juttu. Samaan on päästy jo 80-luvun vaparidieseleillä, esim. Peugeot 205/405 dieseleillä nelosella alkavat kulutukset eivät olleet mitenkään harvinaisia.
 
Raportti: Sähköautot voivat iskeä öljyalaan pahemmin kuin OPEC:in sisäinen taistelu

Tsup tsup, öljy-yhtiöt ei välttämättä tykkää sähköautoista.

Sähköautojen yleistyminen voi pyyhkäistä öljyn kysynnästä jopa kaksi miljoonaa barrelia päivässä vuoteen 2025 mennessä. Määrä vastaa ylituotantoa, jonka öljyntuottajien keskinäinen kilpailu markkinaosuuksista on aiheuttanut vuodesta 2014 lähtien.

Se taas voi viedä yhtiöiden arvosta satoja miljardeja dollareja seuraavan vuosikymmenen aikana. Arvio esitetään Imperial College London -yliopiston ja Carbon Tracker Initiative -ajatuspajan yhteisessä raportissa.

Tämähän ei tietenkään käy, vaan jotain on tehtävä. Eri asia sitten mitkä kuviot tulee olemaan tulevaisuudessa. Hieman politiikkaa, USA heittää ilmastosopimukset hiuksista vittuun, samalla siellä on erittäin tarkat direktiivit päästöistä, kuten VW kusetus paljasti jo aikaisemmin. Se mitä tulevaisuus tuo on sitten oma lukunsa, nyt kun Trump on king of the world narsisti psykopaattina.

Joskus vuonna x satuin katsomaan jenkeissä yhden leffan jossa joku keksi vedellä käyvän auton, ja leffassa se oli todella lainsuojatonta touhua, valtio oli perässä tuon yhden keksinnön perässä. Leffa on leffa enkä muista miten siinä kävi... Jos nyt haetaa vertaus vähän eri alueelta, niin e-savuke ns. sähkötupakka on ajettu todella ahtaalle ihan lobbaamalla. Joten eiköhän tässäkin liekit leimahtele kun aikaa kuluu. Aina on joku jolla on rahaa ja valtaa ajaa omaa etuaan ja torpata joku ajatus joka voisi olla oikeasti hyvä.
 
Kannattaisi sitten noidenkin yhtiöiden laajentaa sitä toiminta-alaansa kun kerran ovat tiedostaneet ongelman ja varaa on toimia sen mukaan.

Välillä oli öljy loppua maailmasta ja näillekin oli päivämääriä. Nyt kun sitä öljyä on, ja sitä voi tehdä vaikka jätteistä tai kasveista niin siinä onkin tekemistä. Ongelmahan alkoi vähintään kasarilla ja nykyisellä kehityksellä luvassa sapelin kalistelua hyvin pitkälle. Eipä siinä, kuluttaja maksaa ja katsotaan mitä bisnes tuo tullessaan.
Jos mulla olisi joku exxon tms. käsissä, niin ihan hevillä en luovuttaisi rahasampoa.
 
Kyllä markkinatalous hoitaa homman kotiin. Öljyn hinta painuu ensin alas, kunnes ylituotanto loppuu kannattamattomana, jonka jälkeen hinta vakiintuu taas pitkäksi aikaa.

Ei löydy multa tippaakaan sympatioita öljy-yhtiöiden itkulle ja arvon laskulle. Ne on jo vuosikymmenet tienneet kuppaavansa businesta, joka ei voi jatkua loputtomiin.
 
Välillä oli öljy loppua maailmasta ja näillekin oli päivämääriä. Nyt kun sitä öljyä on, ja sitä voi tehdä vaikka jätteistä tai kasveista niin siinä onkin tekemistä. Ongelmahan alkoi vähintään kasarilla ja nykyisellä kehityksellä luvassa sapelin kalistelua hyvin pitkälle. Eipä siinä, kuluttaja maksaa ja katsotaan mitä bisnes tuo tullessaan.

Mitä "Peak Oil":lle mahtaa kuulua tätä nykyä? Eikö sen pitänyt mullistaa energiamarkkinat jo vuosikymmen sitten?
 
Mitä "Peak Oil":lle mahtaa kuulua tätä nykyä? Eikö sen pitänyt mullistaa energiamarkkinat jo vuosikymmen sitten?

Ei jaksa tehdä tutkimusta. Olihan suomessakin joku "sheikki" jolla oli jotain suunnitelmia, siis Nilsiän sheikki. Kehitteli jäteöljystä jotain omiaan, muttei polttoainetta sentään:rolleyes:
 
Toinen mielenkiintoinen pointti on, ettei Suomessa riitä tällä hetkellä sähköntuotto millään jos edes 10% meidän autokannassa olisi sähköautoja? Joku voi korjata tuon 10% jos muistin lukeman väärin. Mutta varsinkin kerrostaloyhtiöiden sähkötolppien kaapeloinnit on onnettoman pieniä, jolloin tulee myös taloyhtiöille järkyttävän iso lasku (= lue asukkaille), jos ja kun ne kaapeloinnit vaihdetaan isompaan kaapelointiin.

Koko valtion sähkönkulutuksen kannalta sähköauto on siitä kiitollinen kulutuskohde että se on varastoitavaa sähköä, joten sitä on helppo ohjata älykkäästi.

Mitä tulee kerrostalojen parkkipaikkoihin, niin eihän ne sähkötolppien kaapeloinnin tietysti sitä kestä jos kaikki ostavat sähköauton, mutta mistään ei myöskään löydy sellaista parkkipaikkaa jonka sähkökaapelointi ei kestäisi 10% sähköautokantaa. Kesällä tuossa ei ole käytännössä mitään ongelmaa, silloin kun muut käyttävät sisälämmittimiä joudutaan tietysti sähköautojen latausta rajoittamaan, mutta suuri ongelma tuokaan ei ole, toteutetaan se lataus yöllä silloin kun muita autoja ei lämmitetä. Käytännössä suurimmat ongelmat kerrostalojen tolppapaikkojen käytössä sähköauton lataukseen ovat juridisia. Muutamassa ääliömenetelmällä toteutetussa vanhassa systeemissä voidaan joutua muuttamaan tolpat ajastinkellollisiksi, mutta tuo nyt on sellainen muutos että se kannattaisi tehdä vaikkei sähköautoja tarvitsisi miettiä ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 459
Viestejä
4 538 603
Jäsenet
74 800
Uusin jäsen
Eemu04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom