Hyvin kirjoitettu Walla.
Omalla sähköautoilukokemuksella voin allekirjoittaa, että sähköautoilun sujuvuus perustuu kotilataamiselle sekä sitä mahdollisesti täydentäville työpaikka- ja asiointilataamiselle.
Eli kannustan kaikkia sähköautoa suunnittelevia mitoittamaan sähköauton akkukoon siten, että se riittää normipäivien ja säännölisten viikonloppureissujen ajoihin iman välilatauksia.
Itse ajan yli 40 000 km vuodessa Leafillani ja ei juuri ole vuodessa ollut vuorokausia, että olisi kulunut yli 85 kWh, joten Teslan 85-100 kWh akku olisi riittänyt siihen, että auto latautuisi vain öisin/töissä tai vaikka kaupassa käydessä. Esimerkiksi nyt tammikuussa oli vain yksi päivä, että Renault Zoen 41 kWh akkua olisin joutunut lataamaan kesken päivän.
Silloin sähköautolla ajaminen on erittäin halpaa ja yksinkertaista.
Omien ajojeni keskikulutus on noin 75 000 km matkalta 16 kWh/100 km ja ja maksan kotisähköstäni 11 senttiä/kWh sisältäen kaikki verot ja siirtokulut.
Sen verran Wallan laskelmaan korjaan omalla kokemuksella, että tosiaan jatkuvan ajodatan perusteella tiedän, että Leafini kulutus on aika paljon pienempi kuin laskelmassasi käyttämäsi 24 kWh/100km. Edes Tesla ei kuluta niin paljoa pitkällä aikavälillä. Mutta tuo täysin nyanssi. Tuossa kuitenkin linkki tammikuun kulutuslaskelmiini:
Sähköautoileva motoristi: Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
Jos siis lataisin kaiken sähkön sähköautooni kotona, maksaisin 1,76 km/100 km liikenne-energiasta.
Totuus on kuitenkin se, että kauppakeskuksissa ja parkkihalleissa saa kovin usein ilmaista sähköä, joten todellisuus on siltä osin vielä niin paljon pienempi, että niillä noin 130 pikalatauskerran hinnalla ei ole mitään merkitystä tässä kokonaisuudessa.
Toki ihan periaatteen vuoksi se ärsyttää hiukan maksaa 20 senttiä minuutti pikalataamisesta, mutta maksaisin pikalatauksesta vaikka tuplahinnankin, jos se vauhdittaisi pikalatureiden yleistymistä.
Mutta, kuten Wallakin kirjoitti, niin pikalataaminen ei ratkaise sähköautoilua, vaan riittävä pikalatausverkosto päätieverkon osalta on perustekijä, joka vain pitää saada kuntoon.
Meille omakotiasukkaille ei ole mikään ongelma sähköauton lataaminen. Itsellä on 20A latausvirtaan yhdestä vaiheesta antamaan säädetty latauslaite kiinteällä Leafiin sopivalla Type1-kaapelilla. Se on helppous ja mukavuustekijä turvalisuuden lisäksi. Minä kun ajan sähköautollani merkittävästi enemmän kuin keskivertoautoilijan 16tkm, niin minulle tuo 20A latausvirta kaksinkertaisella latausvauhdillaan 10A-pistorasialataamiseen verrattuna on myös käytettävyyskysymys. Töistä kotiutumisen jälkeen päivällinen ja akussa on taas tarpeeksi sähköä lähteä vaikka kauppa-asioille.
Siinäkin Walla osuit naulankantaan, että taloyhtiöiden lataamisen järjestäminen on erittäin tärkeä avainasia liikenteen sähköistymisen osalta. Toivottavasti saadaan TEM-tukea tämän nyt käytetyn 5 miljoonaa julkisiin latauslaitekohteisiin jälkeen joku määräraha nimenomaan taloyhtiöiden investointeihin. En kuitenkaan jäisi hengitystä pidättelemään. Onneksi kuitenkin on jo hyviä ratkaisuja tarjolla, kuten Parkkisähkö.
Sähkön riittävyys ja verkon kestävyys eivät tule olemaan Suomessa ongelma.