Keskustelua hybridiautoista

Se uusi Ampera-e sopisi tuohon, siinä on kuiteskin se tehtaan lupaama suht pitkä toimintamatka täydellä latauksella, 500 km (tosin, jos otetaan huomioon myös pohjolan kylmät kelit, sitäkautta lämmityksen käyttö, ilmastoinnin käyttö, penkin ja lasinlämmittimen käyttö, yms, ni noin 350 km voisi olla vähän realistisempi lukema). Mut kaikenkaikkiaan normiajoon nuo sähköautot kyllä sopii vallan mainiosti, maanteille ja oikein pitkiin reissuihin toki polttomoottorinen on vielä toistaiseksi ylivertainen.

Kieltämättä vaikuttaa mielenkiintoiselta Ampera-e. Saatavuus tosin taitaa karata 2018 vuodelle, jos tähän on uskomista: http://www.autoevolution.com/news/2...-its-more-expensive-than-a-bmw-i3-113722.html

Ioniqin range myös riittäisi helposti päivittäisiin ajoihin ja taitaa perus varustuskin olla ihan riittävä.
 
Jossain autouutisessa oli, että Mercedes kehittää langatonta latausta autoille. Liekö muilla sähköautoja tuottavilla näitä. Vaatii katoksen ainakin alueilla, joissa on lumisateen mahdollisuus mutta näitähän voisi olla parkkihalleissa jen kun systeemi on tarpeeksi laajasti levinnyt muihinkin merkkeihin.
 
Jossain autouutisessa oli, että Mercedes kehittää langatonta latausta autoille. Liekö muilla sähköautoja tuottavilla näitä. Vaatii katoksen ainakin alueilla, joissa on lumisateen mahdollisuus mutta näitähän voisi olla parkkihalleissa jen kun systeemi on tarpeeksi laajasti levinnyt muihinkin merkkeihin.

Mersulla tämä on tulee mainosten mukaan vakiovarusteeksi S550e mallissa, ainakin USassa. Sähköä ei hurjan pitkältä tosin siirretä, sillä kappaleiden etäisyys on alle 3 senttiä. Auto osaa parkkeerata itse itsensä oikeaan kohtaan.

Mercedes on uutisoinut, että suurinta osaa mersun S-mallin plug-in hybrideistä ei koskaan kytketä kiinni latausjohtoon. Tämä on tavallaan vastaus siihen ongelmaan, että ökyautojen omistajia ei välttämättä hurjasti kiinnosta.
 
Mersulla tämä on tulee mainosten mukaan vakiovarusteeksi S550e mallissa, ainakin USassa. Sähköä ei hurjan pitkältä tosin siirretä, sillä kappaleiden etäisyys on alle 3 senttiä. Auto osaa parkkeerata itse itsensä oikeaan kohtaan.

Mercedes on uutisoinut, että suurinta osaa mersun S-mallin plug-in hybrideistä ei koskaan kytketä kiinni latausjohtoon. Tämä on tavallaan vastaus siihen ongelmaan, että ökyautojen omistajia ei välttämättä hurjasti kiinnosta.

Olen hieman ihmetellyt että onkohan tuo langaton lataus vaan niin hype, vai miksi sitä on päädytty käyttämään tässä keississä. Tässähän auto pitää ajaa just kohdilleen laturin päälle, ja etäisyys tosiaan on todella lyhyt... eikö samalla vaivalla olisi voinut tehdä systeemin jossa auton pohjasta avautuu luukku johon maassa oleva latauslaite kytkee kontaktit? Tässä ei olisi samanlaisia siirtohäviöitä, ja myös virta voisi olla suurempi.

Langattomuudessa on toki puolensakin, mutta tuleeko ne tässä realisoitua?
 
Osittain on varmaan juuri hypeä ja tekniikan ensimmäiset sovellukset eivät välttämättä ole kaikista mielekkäimpiä. Joissain visioissa lataussilmukoita voisi olla liikennevaloissa ja miksei jopa ihan tielläkin, joilloin auto latautuisi myös ajettaessa. Tekniikka tosin asettanee jälkimmäiselle suuria haasteita.

Toisaalta nykyään ainakin täällä kylmässä pohjolassa kytkee autonsa johdolla joka päivä lämmitykseen ja tuskin kovin monelle on tullut mieleen, että kyseisen järjestelmän pitäisi olla langaton.
 
Toisaalta nykyään ainakin täällä kylmässä pohjolassa kytkee autonsa johdolla joka päivä lämmitykseen ja tuskin kovin monelle on tullut mieleen, että kyseisen järjestelmän pitäisi olla langaton.

Langattomuutta en ole kaivannut, mutta olen kyllä ihmetellyt ettei tuohon ole mitään mekaanista automaattiratkaisua olemassa. Jos lohkiksia käytettäis jatkuvasti esim. saksassa, olisi tässä varmasti jo joku vehje olemassa joka piuhan kytkisi.

Pistokehybridi on muuten aika luonteva auto näin talvella. Normaalitkin autot tökitään johdon nokkaan lämpiämään, tämä vaan myös tankkaa samalla...
 
Mercedes on uutisoinut, että suurinta osaa mersun S-mallin plug-in hybrideistä ei koskaan kytketä kiinni latausjohtoon. Tämä on tavallaan vastaus siihen ongelmaan, että ökyautojen omistajia ei välttämättä hurjasti kiinnosta.
Toyota on ollut fiksu kun halvimmat mallit on kokonaan ilman pistoketta. Eli turhaa kulua vain ylimääräisestä latauspistokkeesta. Eri juttu sitten jos bensa olisi oikein todella kallista.


Itse olen parkkeerannut muutaman kerran liian lähelle seinää. Eli puskuri on ottanut vähän kiinni. Langaton lataus voisi olla myös siinä seinässä? Tai sitten joku robottikäsi joka törkkää pistokkeen suoraan auton keulaan tai vaihtoehtoisesti suoraan auton perään. Tällöin ei tulisi ainakaan häviötä siitä latauksesta.
 
Langattomuutta en ole kaivannut, mutta olen kyllä ihmetellyt ettei tuohon ole mitään mekaanista automaattiratkaisua olemassa. Jos lohkiksia käytettäis jatkuvasti esim. saksassa, olisi tässä varmasti jo joku vehje olemassa joka piuhan kytkisi.

Pistokehybridi on muuten aika luonteva auto näin talvella. Normaalitkin autot tökitään johdon nokkaan lämpiämään, tämä vaan myös tankkaa samalla...
Työpaikalla vain ei riittäisi lämmitystolppien pääsulake jos sinne tulisi muutama sähköauto. Jotain 100 autoa taitaa olla parkkipaikalla.

Itse juuri pääsin sähköjohdosta kokonaan pois, koska autossa on webasto. Lisäksi auto lämpeää niin nopeasti, niin ei ole tullut käytettyä sitä kello toimintoa. Eli ilman lämmitysta vaan käyntiin ja webasto lämmittää auton muutamassa minuutissa.

Pistokkeissa on se ongelma että usein auton keula on aivan jäässä ja sitten se lohko/sisätila- lämmittimen pistokkeen luukku on ihan jäätynyt.
Nyt polttoainetankin luukku on toiminut hyvin. Mutta sekin luukku kyllä voi jäätyä vähän kiinni. Usein ajoinkin auton sulamaan halliin ja sen jälkeen tankkaamaan, niin ei ollut tankkausongelmia.
 
Toyota on ollut fiksu kun halvimmat mallit on kokonaan ilman pistoketta. Eli turhaa kulua vain ylimääräisestä latauspistokkeesta. Eri juttu sitten jos bensa olisi oikein todella kallista.

Trollaatko? Tuohan on siis normihybridi, ihan eri vehje. Vrt. "Peugeot on todella fiksu, kun on jättänyt halvimmista malleista sähkömoottorin kokonaan pois. Ei turhaa kulua ylimääräisistä akuistakaan."

Itse olen parkkeerannut muutaman kerran liian lähelle seinää. Eli puskuri on ottanut vähän kiinni. Langaton lataus voisi olla myös siinä seinässä? Tai sitten joku robottikäsi joka törkkää pistokkeen suoraan auton keulaan tai vaihtoehtoisesti suoraan auton perään. Tällöin ei tulisi ainakaan häviötä siitä latauksesta.

Jotain tuollaista olen miettinyt myös: Simppeleimmillään autossa voisi olla reikä jossa joku ohjainkartio, seinässä/tolpassa töpseli jonkinlaisen joustavan varren nokassa. Auto ajettaisiin vain kiinni pistokkeeseen. Kai tuon saisi kehiteltyä, vähintään aktiivisena mallina, eli auto haistaisi pistokkeen ja avaisi keulasta luukun tms.
 
Jossain autouutisessa oli, että Mercedes kehittää langatonta latausta autoille. Liekö muilla sähköautoja tuottavilla näitä. Vaatii katoksen ainakin alueilla, joissa on lumisateen mahdollisuus mutta näitähän voisi olla parkkihalleissa jen kun systeemi on tarpeeksi laajasti levinnyt muihinkin merkkeihin.
Muistaakseni jossain Rolls Roycen konseptimallissa oli langaton lataus muutamia vuosia sitten. Induktiosilmukat talliin ja auto kohdalle. Konseptiksi taisi jäädä, mutta kuitenkin...
 
Juu. Tiedän että Hybridi ja pistokehybridi on eri juttu.

Mutta tuossa olikin jo kerrottu se oma mielipide.
suurinta osaa mersun S-mallin plug-in hybrideistä ei koskaan kytketä kiinni latausjohtoon.

Se myös tuli mieleen että tapaan jättää auton ihan mihin sattuu. Toki roikalla saa vedettyä auton lataukseen, mutta sitten se johto menee sikin sokin pihassa ja on nurmikon leikkaamisen edessä.

Kesällä katos on muussa käytössä ja talvella auto on siellä katoksessa.
Työpaikalla on yksi sähköauto, mutta en ole huomannut että se olisi ollut koskaan latauksessa.

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Niin tai jos kaupungeissa olisi johdinbusseja ja sitten myös henkilöautoissa olisi johdinhässäkkä katolla, niin voisi ajella sähköllä samoja linjoja ja akulla muut matkat ja bensalla loput. Eiku...
 
Muistin että Tesla olisi joskus demonnut jotain automaatisesti paikalleen hakeutuvaa piuhaa... YouTubesta löytyi ainakin tälläistä.
 
Ja juuri saamani tiedon mukaan..


Sähköautojen latausta kotitalouspistokkeesta ei suositella jokapäiväiseksi lataustavaksi

Autoteollisuus on ohjaamassa sähköautojen latausta kiinteistöissä erikseen sähköauton lataukseen tarkoitettuihin latauslaitteisiin.
Sähköautojen latausjärjestelmät ovat EU:ssa vihdoin yhtenäistymässä, kun jäsenvaltiot vievät direktiiviä 2014/94/EU omaan lainsäädäntöönsä.

EU:ssa jo viime vuonna hyväksytty direktiivi määrittää sähköautoille yhtenäisen lataustavan ja pistokkeen koko Euroopassa ja se tulee osaksi Suomen lainsäädäntöä lähiviikkoina.

Yhtenäinen lataustapa mahdollistaa sähköautoille jopa 22 kW latausvirran, kun käytetään direktiivin mukaista pistoketta. Samaan aikaan esitelty uusi sähköstandardi rajaa kotitalouspistokkeista ladattavan virran määrän 8 ampeeriin (1,85 kW).

Sähköautojen latausta kotitalouspistokkeesta ei suositella jokapäiväiseksi lataustavaksi
Direktiivin tausta-aineistojen mukaan sähköautoja voidaan edelleen ladata tilapäisesti kotitalouspistorasiasta, jos varsinaista sähköauton latauspistettä ei ole saatavilla. Tällöin sähkövirta kotitalouspistorasiaan tulee rajata 8 ampeeriin uuden standardin SFS-EN 62752 mukaisesti.

Käytännössä kahdeksan ampeerin virta nostaa pienenkin sähköauton latausajan lähes vuorokauden mittaiseksi, eikä mahdollista esimerkiksi sisälämmittimen käyttöä lataustapahtuman aikana.



http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005014474.html

Eli ajellaanpas kiltisti sinne lähimmälle latauspisteelle:comp:
 
Tuolla eteläisemmässä euroopassa nuo kotilataustöpselit lienevät usein vähän enemmän virityksiä kuin täällä, jossa joka omakortitalossa on autoa varten töpselinsä edes suunnilleen järkevästi sijoitettuna ja riittävällä virrankestolla.
 
Tuolla eteläisemmässä euroopassa nuo kotilataustöpselit lienevät usein vähän enemmän virityksiä kuin täällä, jossa joka omakortitalossa on autoa varten töpselinsä edes suunnilleen järkevästi sijoitettuna ja riittävällä virrankestolla.
Tuo on erittäin järkevä juttu että sähköautoilijat eivät pääse käräyttämään talon pääsulakkeita. Sitten olisi pahimmillaan tupa jäässä ja pilalla jäätymisen takia.

Töpselit on tosiaan aika hyvin mitoitettu. Mutta itsellä on ainakin palanut liian pieni automaattisulake joka oli talon lämmitystolpassa. Eli oli samassa tolpassa kaksi auto jossa normaali lohko ja sisätilalämmitin. Lohko saattaa olla jotain 500W? Sisätila noin 2000W? Eli 5kW kuorma yhteensä ihan normaali bensa-autolla. 8A = 1.85 kW eli vastaa normaali autoa jossa on lohko ja sisätila lämmitys.
Kotitalouspistokkeesta sähkövirta tulee rajata 8 ampeeriin uuden standardin SFS-EN 62752 mukaisesti. Se tulee osaksi Suomen lainsäädäntöä lähiviikkoina (20.12.2016). Käytännössä SFS-EN 62752 standardi ei mahdollista sisälämmittimen käyttöä lataustapahtuman aikana.

Ei ole yhtään vittumaisempaa juttua kun että sulake on napsunut pois päältä ja auto on aivan jääkalikka :D Eli hermojen kannalta tuo direktiivi on aivan superhyvä.

Ihme juttu että direktiivi on saatu valmiiksi vasta nyt? Sähköautot on olleet kumminkin jo hetken myynnissä?
Suurta ihmetystä on toki aiheuttanut, kun on kuullut että kyllä ne sulakkeet varmasti kestää :D
 
Tuossa oli juttu jossa latausasema oli asennettu ilman hallituksen lupaa. Eli ei ollut yhdenvertaisuuspykälän mukainen asennus. Hallituksen sähköverkko tuskin kestää jos kaikilla olisi samanlainen latausasema?

Sähköautoilussa muhii riitapommi – TE: Osakas asennutti luvallisen latauslaitteen ja maksoi itse myös sähköt – sitten heräsi hallitus, asukkaan oma latauspiste poistettava

Asunto-osakeyhtiön osakkaiden yhdenvertaisuuspykälä tulee aiheuttamaan suuria mutkia latauspaikkojen perustamiseen, kertoo Talouslämä. Ensimmäisiin tosielämän kiistatilanteisiin on jo törmätty.
Kaiken taustalta löytyy Juhan Sipilän (kesk) hallituksen ilmastostrategia, jonka mukaan Suomen sähköautokantaa tullaan sekä kepin, että porkkanan turvin kasvattamaan 15 vuodessa peräti 200000 sähköllä ladattavissa olevan auton kokoiseksi.

Erityisesti kaupunkiseuduilla tämä tarkoittaa latauspaikka-asian nousemista yhden jos toisenkin taloyhtiön yhtiökokouksen asialistalle.

– Taloyhtiöissä on toki järkevintä yrittää valmistautua sähköautojen tuloon. Mutta asia on monimutkainen. Vanhoissa taloyhtiöissä tällainen asia tulee aina uutena asiana, mutta myös autopaikkojen hallinta taloyhtiöissä on järjestetty eri tavoin, Suomen Kiinteistöliiton neuvontalakimies Virpi Hienonen sanoo Talouselämälle.

Taloyhtiön hallinnassa olevien tilojen edes osittaisesta antamisesta sähköautoporukan käyttöön pitää nimittäin saada yhtiökokouksessa vähintään kahden kolmasosan kannatus.

Edes autopaikan omistaminen ei välttämättä mahdollista latauspisteen asentamista. Ei edes omakustanteisesti.

”Jos osakas haluaa tehdä paikkaansa latauspisteen, niin yhdenvertaisuus edellyttää, että muillakin on siihen mahdollisuus”, TE summaa.

Käytännössä pulmia aiheuttaa vanhojen taloyhtiöiden sähköverkkojen kapasiteetti. Iäkkäissä taloissa lataussähköä ei välttämättä riitä kaikille, ainakaan ilman kallista kaapeliremonttia. Ja sellaiselle taas harvoin löytyy halukkaita maksajia ainakaan heistä, jotka eivät remontista itse hyödy.

Kahden kolmasosan enemmistösäännön puitteissa pienikin vähemmistö voi päästä kaatamaan lataustolppa-asennukset harvinaisen tehokkaasti. Ja myös niissä tapauksissa, joissa yhtiöille ei seuraisi remontista välttämättä edes kuluja.

Kaapeliremonttia voi vastustaa osakaan asemassa myös ilman mitään syytä.

Talouselämän mukaan ainakin yhdessä helsinkiläisessä taloyhtiössä on jo päästy vääntämään autohallissa lataamisesta.

Kyseisessä tapauksessa sähköautoilija sai alkujaan isännöitsijältä luvan asentaa parkkipaikalleen omalla kustannuksellaan latauspistokeen, jonka sähkökulut hän maksoi itse.

Järjestely kuitenkin soti yhdenvertaisuusperiaatetta vastaan.

”Osakas on vielä saanut pitää latauspisteensä, mutta hallitus on päättänyt latauspisteen poistattamisesta”, TE päättää helsinkiläistapauksen tämänhetkisen tilanteen.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001953535.html
 
Tuohan sopii Suomelle vallan mainiosti. Voidaan alkaa myymään autoihin "autosähköä" virallisista valtion omistamista latauspaikoista bensaan verrattavilla hinnoilla ja sitten jos ladatun ja autossa olevan sähkömittarin lukema heittää liikaa, niin samanmoista sanktiota kuin jos olisi ajanut dieselautolla löpöllä.

Näin on, tuossa on näkemystä. Oletko harkinnut uraa politiikassa?:tup: Ministeriainesta ihan selvästi:lol:

Ei no, vitsi vitsi. Tosiaan nyt on tuollainen direktiivi löytynyt, ja kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, niin onhan noita sähköautoja ollut ennenkin, ja nyt jotain tälläistä. Mä en nyt oikein jaksa uskoa että sähköautolla on sen kummempaa tulevaisuutta, ainakaan näillä pohjoisilla kulmilla.
 
Tuohan sopii Suomelle vallan mainiosti. Voidaan alkaa myymään autoihin "autosähköä" virallisista valtion omistamista latauspaikoista bensaan verrattavilla hinnoilla ja sitten jos ladatun ja autossa olevan sähkömittarin lukema heittää liikaa, niin samanmoista sanktiota kuin jos olisi ajanut dieselautolla löpöllä.
Ehheeh heh :) Myrkky jo ehdottikin että selvää poliitikko ainesta :)

Voi siinä aivan pieni perä olla? Eli "halpaa" sähköä voisi ladata mistä vaan pistokkeesta 8A (1.85kW) verran, eli melko hitaasti. 22kW verran saisi sitten ladattua latausasemasta? Latausaseman energiankulutus voisi mennä suoraa netin kautta verottajalle? Nykyisinkin kaikissa sähköliittymissä on energiamittari josta saa käytetyn sähkön luettua reaaliajassa, eli ei tuottaisi ongelmia latausaseman kohdallakaan.

Tuo siis puhdasta arvailua. Mutta jollain laillahan tuo auton käyttö täytyy verottaa. Sähkö kun on niin halpaa ja täytyisi saada verotuloja kerättyä.
Bensan hinta kun koostuu pääosin pelkästä verosta.

edit:
1.1.2017 taisi tulla uusi veronkorotus bensaan ja dieseliin. Sekä varmaan käyttömaksuun myös. Pitikö autoilu muka halventua? :D

Verollinen hinta 1,70 €
Veroton hinta 0,720 €
Veroa hintaan lisätty n. 136 %
https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero

e2:

Kotitalouspistokkeesta sähkövirta tulee rajata 8 ampeeriin uuden standardin SFS-EN 62752 mukaisesti. Se tulee osaksi Suomen lainsäädäntöä lähiviikkoina (20.12.2016). Käytännössä SFS-EN 62752 standardi ei mahdollista sisälämmittimen käyttöä lataustapahtuman aikana.
Tuosta tuli mieleen että kotioloissa tuota rajaa voi kiertää. Vaikkapa normaali 2kW sisätilalämmitin sähköautoon. Akkua saisi latattua täydellä 1.85kW teholla ja sisätilalämmitin lämmittää sisätilan.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455021/Defa-Termini-2100-sisatilanlammitin-013502100W--slim
 
Viimeksi muokattu:
Näppäriä latausrajoja tulossa... vaan tuskinpa tuo normaaliin kuluttajaan vaikuttaa? Auton mukana tulleella laturilla saa max 12A ladattua normaalista töpselistä, vaan tilasin toisen laturin joka antaa 16A, ja jonka ruuvasin kiinteästi autokatospaikkani seinään. Meidän rivarissa onneksi syöttö autopaikalle tulee suoraan oman asunnon sulaketaulusta, ei pitäisi olla ulistavaa muilla asukeilla asiaan...
 
Ensimmäistä kertaa kun tuon luin, niin minäkin haistoin autosähkön verotuksen tulevan.
 
Mercedes on uutisoinut, että suurinta osaa mersun S-mallin plug-in hybrideistä ei koskaan kytketä kiinni latausjohtoon. Tämä on tavallaan vastaus siihen ongelmaan, että ökyautojen omistajia ei välttämättä hurjasti kiinnosta.
Näissä Plug-in hybrideissä pitäisi kyllä verotus määräytyä sen mukaan että käytetäänkö latausta. Muuten aivan turhaan laitetaan ylimääräistä tekniikkaa autoon, jotta omistaja saisi verohelpotuksia.
Ajotietokoneesta voisi saada tiedon, jonka pitäisi sitten toimittaa eteenpäin. Tai se luettaisi vaikka katsastuksessa ja/tai määräaikaishuollossa. Jos ajettu sähköllä vaikka alle 10% ajasta niin oletettaisi autolle sen mukaiset päästöt että ajellaan pelkällä bensiinillä ja sitten erotus autoverosta maksettavaksi ja ajoneuvovero myös korotettuna.
 
Näissä Plug-in hybrideissä pitäisi kyllä verotus määräytyä sen mukaan että käytetäänkö latausta. Muuten aivan turhaan laitetaan ylimääräistä tekniikkaa autoon, jotta omistaja saisi verohelpotuksia.
Ajotietokoneesta voisi saada tiedon, jonka pitäisi sitten toimittaa eteenpäin. Tai se luettaisi vaikka katsastuksessa ja/tai määräaikaishuollossa. Jos ajettu sähköllä vaikka alle 10% ajasta niin oletettaisi autolle sen mukaiset päästöt että ajellaan pelkällä bensiinillä ja sitten erotus autoverosta maksettavaksi ja ajoneuvovero myös korotettuna.

Tai sitten ei vaan yritettäisi keksiä uusia verotusmuotoja:facepalm:
 
Tai sitten ei vaan yritettäisi keksiä uusia verotusmuotoja:facepalm:
Niin, tokihan olisi parempi että verotuksella suosittaisi enemmän vaikka sähköautoja. Tai annettaisi vaihtoehtoisesti verohelpotuksia jos ajelet hybridillä sähköllä. Autoilun veroaste on kyllä mielestäni ihan liian kova täällä suomaaliassa, mutta en näe siinäkään järkeä että voit ostaa käytännössä bensa-auton lähes sähköauton veroilla
 
Niin, tokihan olisi parempi että verotuksella suosittaisi enemmän vaikka sähköautoja. Tai annettaisi vaihtoehtoisesti verohelpotuksia jos ajelet hybridillä sähköllä. Autoilun veroaste on kyllä mielestäni ihan liian kova täällä suomaaliassa, mutta en näe siinäkään järkeä että voit ostaa käytännössä bensa-auton lähes sähköauton veroilla

Lähtökohtaisesti koko väliaikainen autovero ja väliaikainen käyttömaksu pitäisi poistaa, ja dieselvero, kun sille ei oikeasti ole mitään perusteita. Vähän kuten muissa sivistysmaissa. Mutta eihän se täällä verotuksen wonderlandissa ole kuin hiljainen toive vaan. Toki moni muukin asia on pielessä.

Onhan se saavutettu etu että voi ostaa, vaikka sitten hybridin, olkoot laturilla tai ilman - pienemmällä verolla.
Suomalaisilla on vaan kumma tapa keksiä ihan itse kaikenlaisia uusia veroja korvaamaan jotain muita veroja, masokismia. <-- yleistän kansalliseen tapaan ja tämä ei kohdistu kehenkään henkilökohtaisesti.

Kommentoin tuossa melko tönkösti, sori siitä:beye:
 
Onko täällä kenelläkään kokemuksia MB C350e tai GLC350e SUV malleista? Kävin molemmat koeajamassa ja tekivät kyllä vaikutuksen. GLC:tä aletaan valmistamaan muuten Uudessakaupungissa, joten olisi "kotimainen" tuote. GLC:ssä on muutenkin vakuuttavat speksit. Yhdistetty teholukema 320HP, 4matic, ilmajousitus (ok, lisävaruste), range 30km luokkaa pelkällä sähköllä.

GLC:ssä on vain pieni mutka tällä hetkellä matkassa... toimitusaika tilauksesta 13kk. Pelkkää C-mallia saisi neljässä kuukaudessa. Toivotaan, että Q1:n lopussa alkava Uudenkaupungin tuotanto vähän lyhentäisi jonoa.

Yksi outous muuten tullut nyt todettua mersun mallistosta. Käytännössä kaikissa muissa malleissa on jo Apple Car Play, paitsi C- ja GLC-sarjoissa (löytyy jopa A- ja B-sarjoista). Tämä hieman harmittaa, sillä tuolla voisi hyvin kiertää esimerkiksi integroidun navigaattorin hankinnan.
 
@sambba Mersun hybridejä en ole ajanut. Mutta entäs bemari?

BMW julkaisi virallisesti 530e plug-in hybrid mallin eli 184hp bensa + sähköä, yhteensä 252 hp. Sähköllä pääsee "up to 50 km" eli oikeasti yli 30 km. Nelivetona ja takavetona.

Sama voimalinja kuin 330e mallissa, akusto isompi (5.7 kwh vs 9.2 kwh).

2017-BMW-530e-iPerformance0-1024x724.jpg


http://www.bmwblog.com/2016/12/17/world-premiere-2017-bmw-530e-iperformance/
 
@sambba Mersun hybridejä en ole ajanut. Mutta entäs bemari?

BMW julkaisi virallisesti 530e plug-in hybrid mallin eli 184hp bensa + sähköä, yhteensä 252 hp. Sähköllä pääsee "up to 50 km" eli oikeasti yli 30 km. Nelivetona ja takavetona.

Sama voimalinja kuin 330e mallissa, akusto isompi (5.7 kwh vs 9.2 kwh).


http://www.bmwblog.com/2016/12/17/world-premiere-2017-bmw-530e-iperformance/


Kieltämättä tyylikkään näköinen. Kävin koeajamassa tuon 330e:n (M-sport versio), mutta vasta mersujen jälkeen. Mersut olivat tehneet niin kovan vaikutuksen, että en niiden jälkeen pitänyt yhtään tuosta BMW:stä. Jotenkin se ei vaan yksinkertaisesti päässyt samalle tasolle, vaikka oma lähtökohtainen ajatus olikin hankkia juuri kyseinen 330e mersun sijaan. Pitääpä katsoa, että koska noita 530e malleja alkaa valua maahantuojille. Taitaa tosin mennä sen verran myöhään, että ehdin jo päätyä tuohon mersuun (GLC).
 
Lähtökohtaisesti koko väliaikainen autovero ja väliaikainen käyttömaksu pitäisi poistaa, ja dieselvero, kun sille ei oikeasti ole mitään perusteita. Vähän kuten muissa sivistysmaissa. Mutta eihän se täällä verotuksen wonderlandissa ole kuin hiljainen toive vaan. Toki moni muukin asia on pielessä.

Onhan se saavutettu etu että voi ostaa, vaikka sitten hybridin, olkoot laturilla tai ilman - pienemmällä verolla.
Suomalaisilla on vaan kumma tapa keksiä ihan itse kaikenlaisia uusia veroja korvaamaan jotain muita veroja, masokismia. <-- yleistän kansalliseen tapaan ja tämä ei kohdistu kehenkään henkilökohtaisesti.

Kommentoin tuossa melko tönkösti, sori siitä:beye:
Ei se mitää;)
Samoilla linjoilla, on se jännä ettei suuri ja mahtava EU:kaan saa tässä mitään uudistusta positiiviseen suuntaan. Jotainhan tuolle verotukselle täytyy tehdä sitten kun sähkö valtaa alaa, veikkaisinpa että taas omistamisesta rankaistaan:cigar:
 
Kieltämättä tyylikkään näköinen. Kävin koeajamassa tuon 330e:n (M-sport versio), mutta vasta mersujen jälkeen. Mersut olivat tehneet niin kovan vaikutuksen, että en niiden jälkeen pitänyt yhtään tuosta BMW:stä. Jotenkin se ei vaan yksinkertaisesti päässyt samalle tasolle, vaikka oma lähtökohtainen ajatus olikin hankkia juuri kyseinen 330e mersun sijaan. Pitääpä katsoa, että koska noita 530e malleja alkaa valua maahantuojille. Taitaa tosin mennä sen verran myöhään, että ehdin jo päätyä tuohon mersuun (GLC).

Joo, jos pessimistinä arvaisin, että vasta kesällä on tuommoinen koeajettavana. Hinnasto löytyy viimeistään helmikuussa.

Tuo uusi vitonen on muuten hemmetin hieno peli mitä arvosteluja katsonut, erityisesti kun alusta, jousitus ja ohjaus on kehuttu aika selkeästi yli E-mersun ja 6-audin. Tuohon kun ruksaa mukautuvan alustan ja nelipyöräohjauksen niin on taattua ajamisen iloa.

No, mersussa on silti hienoimmat sisätilat.
 
Sama voimalinja kuin 330e mallissa, akusto isompi (5.7 kwh vs 9.2 kwh).

Tuossa on pieni virhe, 330e:n akkukapasiteetti on muistaakseni 7.6kWh. Lienet sekoittanut tuon "tyhjäksi ajettavaan" kapasiteettiin, kun tuohan ei anna ajaa akkua kuivaksi, vaan tuo akkumittarin 0-100% on juuri tuo "0-5.7kWh" alue, eli siellä akussa on aina vajaa pari kWh voimaa varastossa. Tätä käytetään ilmeisesti akun eliniän pidentämiseen, ja myös siihen että sähkön tuoma lisäteho olisi aina käytettävissä, myös kun akku on "ajettu tyhjäksi".
 
@Slayer hyvä korjaus! Enpä löytänyt vielä tietoa että paljonko tuon 530e 9.2 kwh akusta annetaan pelkkään sähköajoon.

530e virallinen range on 45 kilometriä vs 330e 40 kilometriä (bmw.com). Käytännössä on turha olettaa että hurjasti yli 20km pääsee tuolla 330e mallilla.
 
Viimeksi muokattu:
530e virallinen range on 45 kilometriä vs 330e 40 kilometriä (bmw.com). Käytännössä on turha olettaa että hurjasti yli 20km pääsee tuolla 330e mallilla.

Riippuu ajosta. Työmatkani on 20km sisältäen toisessa päässä ~2km ja toisessa ~1km maantietä lopun ollessa moottoritietä ja moottoriliikennetietä. Kesällä työmatkan päätteeksi auto sanoi parhaimmillaan sähköllä pääsevän vielä 12km, kun taas nyt kylmillä keleillä range riittää juuri tuolle 20km matkalle, ja töihin päästessä auto sanoo jäljellä olevan 0-2km.

Kun mennään pakkasen puolelle (tyyliin 0 - -7c), ja jos auto on ehtinyt jäähtyä, ei pelkällä sähköllä ajo ole välttämättä ollenkaan mahdollista akun kylmyyden vuoksi. 330e:ssä ei ole akulle erillistä lämmitystä, joten pienissä pakkasissa sähköllä ajo onnistuu hissuttelemalla rauhallisesti ajaen, ainakin jonnekin 70kmh nopeuksiin asti. Voimakkaampi kiihdytys tai nopeuden noustessa polttomoottori tulee avuksi, halusi tai ei.

Kovemmilla pakkasilla kun akusto on kylmä, pistää auto polttomoottorin tulille heti kun painat auton käyntiin, eli pelkällä sähköllä eteneminen ei onnistu lainkaan. Tässä on vaan jännänä piirteenä että vaikka polttomoottori käy koko ajan, ja ajat esimerkiksi tuon mun työmatkan, näyttää auto matkan kulutukseksi tyypillisesti alle 2l/100km. Polttomoottoria pyöritetyään apuna, ja siitä ei oteta tehoja kuin tarvittaessa, ja matka etenee käytännössä edelleen sähköllä. Tuossa tilassa kun ajaa 25-30km, on akku tyhjä, vaikka polttis on käynyt koko ajan - mutta kulutus on ollut parin litran luokkaa.

Vaikka akulla ei ole varsinaista lämmitystä, lämpiää akku jossain määrin esi-ilmastointia/valmistelua käytettäessä. Auto ottaa virtaa akusta lämppärille, ja lataa laturilla sinne uutta sähköä jos tolppa on kytkettynä. Tällä ei kuitenkaan kuuhun mennä, oikea akuston lämmitys olisi kyllä mahtava juttu :|.
 
Suomessa ei ole väliä käytetäänkö polttomoottoria, mutta saksassa on noita electric-only alueita tai ainakin siellä varaudutaan sellaisiin.

No, onneksi jo normaali hybrid-tila laskee polttoaineenkulutusta, eritoten kaupunkiajossa. Ei tartte mennä electric only pihistelyyn.

BATTERY CONTROL mode lets the driver set the charge level for the high-voltage battery manually. The target value can be adjusted to between 30 and 100 per cent of maximum charge, allowing that proportion of the battery’s capacity to be reserved for all-electric driving at a later point in the journey. The intelligent battery management of the BMW 530e Saloon either keeps the high-voltage battery’s charge constant at the selected level or increases it to the pre-set value, with the electric motor acting as a generator. In this way, BATTERY CONTROL mode makes it possible to conserve or even increase the reserves of electric power while travelling on the motorway, for example, in order to ensure that an upcoming section through an urban area can be covered with zero local emissions.
 
Vähän plug-in-hybridien myyntilukuja vuodelta 2016, lähteenä iltalehti:

Volvo XC90 T8 266
VW Passat GTE 166
BMW 330e 111
BMW X5 40e 98
Mitsubishi Outlander PHEV 76
BMW 225XE 70
Audi Q7 69
Porsche Cayenne 56
Pienenä yksityiskohtana Bemarin X5, Audin Q7 ja Porschen Cayenne ovat Suomessa kaikkein edullisimpia juuri plug-in hybridinä eli halvinkin polttomoottori kipuaa hinnassa samalle tasolle tai yli. Sen sijaan Volvon T8 plug-in hybridi on tehokkain ja kallein huippumalli.

VW Passat GTE ja BMW 330e myisivät varmasti enemmän jos tarjolla olisi hybridi-farkku, mutta ei ole.

edit: korjaus passatista onkin farkku tarjolla!
 
Viimeksi muokattu:
Eipä uskoisi että Porscheakin noin hyvin myydään. Luullut että täysin marginaalimerkki Suomessa.

Nuo Porschen katumaasturit ovat aika normaali näky Helsingissä.

Nopealla matikalla, jos myös pienempään Macan-malliin olisi tarjota hybridi-voimalinja, niin sen hinta tippuisi ehkäpä 15k eur (halvimmassa Macanissa on nyt 24 000 euroa autoveroa, hinta alkaen 82k eur).
 
Kyllä siitä Passatista farkku on, viime keväänä oli melkein nimi paperissa ennenkuin tulin järkiini.

Katos, niinpä onkin! No olisin sitten odottanut parempaa myyntiä, outoa.

Katsoin passatin hinnastoa, eipä ollutkaan enää outoa. Mopon moottorilla 27 000 euroa ja hybridinä 49. Ohops.
 
Volvo XC90 T8 266 kpl
VW Passat GTE 166
BMW 330e 111
BMW X5 40e 98
Mitsubishi Outlander PHEV 76
BMW 225XE 70
Audi Q7 69
Porsche Cayenne 56

<- Vähän plug-in-hybridien myyntilukuja vuodelta 2016, lähteenä iltalehti
Pienenä yksityiskohtana Bemarin X5, Audin Q7 ja Porschen Cayenne ovat Suomessa kaikkein edullisimpia juuri plug-in hybridinä eli halvinkin polttomoottori kipuaa hinnassa samalle tasolle tai yli. Sen sijaan Volvon T8 plug-in hybridi on tehokkain ja kallein huippumalli.

BMW 330e myisi varmasti enemmän jos tarjolla olisi hybridi-farkku, mutta ei ole.
Toivottavasti ei vielä tulisi sähkö/pistokehybridi alennuksia hallitukselta. On nimittäin niin kalliita nuo kaikki mallit. Täytyisi olla golf hybridi ja mielellään vielä pienempi polo tai up hybridi. Riittäisi rahat paremmin kun saisi myös kaupunkiautoon hybridi moottorin.

Nyt hybridinä on tuollaisia kauhean isoja järkäleitä jotka ei ole ekologisuutta koskaan nähneetkään. Esim xc90, q7, Cayanne, x5, outlander. On siellä sentään premium 225XE joka on (melko) pieni. Mutta on myyty vain 70 kpl eli aika pieni myynti verrattuna paljon isompiin x5 tai 330e malleihin.

Tuossa vähän auton kokoluokkaa, katumaasturi (hummer H2) vs alkuperäinen mini.
my_mini_vs_hummer_h2_by_sen007.jpg

Tuossa taas alkuperäinen Hummer vs alkuperäinen mini. Itse en ihmeemmin tykkää maastureista tai katumaastureista :) Turhan korkeita koppeja (korkea ilmanvastus) jotka vie paljon bensaa. Olkoot sitten hybridejä tai ei. Yritin etsiä vertailukuvaa XC90 möhkövolvo vs pikkuauto, mutta ei ollut yhtään kuvaa olemassa.
 
Aivan totta. Mielestäni noissa öky hybridi autoissa saisi olla isompi autovero. Ja sitten noissa pienissä ja ekologisissa polo kokoisissa ei tarvitsisi olla autoveroa ollenkaan.

Myös se ökyauton valmistus kuluttaa todella paljon luonnonvaroja. Toki siksi auto onkin niin kallis ostaa. Eli kallis hybridivoimalinja on järkevä laittaa vain kalliiseen isoon ökyautoon. Tällöin tulee isoin verosäästö ja valtio saa pienimmät verotulot. Toki autonvalmistaja taas saa itselleen suurimman määrän rahaa.

Tähän ei olla toki ollenkaan herätty? Vain siihen on herätty että pitäisi tukea kalliita sähköautoa, esim 4000 eurolla ostovaiheessa? Eihän tuossa ole sitten niin mitään ideaa, kun tukea tarvittaisiin niihin pieniin ja halpoihin autoihin? Ne myös mahtuu paremmin sinne kaupunkiin jossa on niin ahdasta? Jos sinne laitetaan volvo XC90 tai tesla S, niin päästöjä ei tosiaan paljoa tule, mutta autot on todella isoja ja vie paljon tilaa. Sekä myös painavia, eli vähän vaarallisempia ja kuluttavat painon takia enemmän teitä josta taas tulee sitä jotain haitallista tiepölyä.

Saisi olla kaupunkeihin jotain kokorajoituksia myös? Kun suunnitellaan että sähköllä saa ajaa tietyillä kaduilla pelkästään, mutta autot on noin äly isoja katumaastureita. Aivan turhan isoja. Mutta toki saksan autonvalmistus tykkää jos ostetaan isoja ja erittäin kalliita autoja.

edit:
Nyt sitten kun öky hybridejä ostetaan ja valtio menettä verotuloja, niin tiet yksityistetään ja tiemaksu tulee. Ehkä vain sen takia kun jo ennestään rikkaat ostavat kalliita autoja pienellä autoverolla? Autoverotuksessa on nyt iso porsaanreikä, koska kalliita hybridejä saa ostettua erittäin halvalla.
 
Volvo XC90 T6 teho 320hv vs T8 hybrid teho 407hv

Toiseksi paras varustetaso (Inscription) kaikilla lisävarusteilla.
Tehokkaampi hybrid malli on 20 063 euroa halvempi.
Valtio menettää hybrid mallilla 35 414 euroa verotuloja per auto.

Autoja (XC90 T8) myytiin viime vuonna 266 kpl. Verrattuna tehottomampaan ja enemmän bensaa vievään (saisi enemmän verotuloja) T6 malliin autoveroa menetettiin 266 autoista yhteensä 9 miljoonaa euroa.


Volvo XC90
Inscription 7-paik.
XC90 T6 AWD Automaatti
Autoveroton hinta EUR 94 520
Autovero EUR 43 272
Kokonaishinta EUR 137 792

http://cas.volvocars.com/pdf/downlo.../cn2TXr81PZ7w/uB5l1zfMdDd+4nNf69+AZEhs7OIDgAA


Volvo XC90
Inscription 7-paik.
XC90 T8 Twin Engine AWD Automaatti
Autoveroton hinta EUR 109 871
Autovero EUR 7 858
Kokonaishinta EUR 117 729

http://cas.volvocars.com/pdf/downlo...t3oj8lfeeOJ7RTd6U6ms83X2PbP4n8QclwHO6yAsAAA==
 
Jos nyt ei kuitenkaan aleta puolustelemaan autoveroja yhtään mitenkään, millään asteella tai tasolla. Eikä keksitä uusia veroja kompensoimaan jotain muuta. Jostain nyt tänään luin että autoista (liikkumisesta) vedetään 8 miljardia, josta tiestön kunnossapitoon palautuu 1,5 miljardia. Tai jotain sinnepäin. Eiköhän riittäis jo?

Eikä muissa maissa mokomia veroja edes ole. Sivistysmaat ja kehitysmaat mukaalukien, jotain poikkeuksia on toki on. Mutta eipäs nyt kannateta tätä veroa.
 
Viimeksi muokattu:
Taas tätä kommariulinaa, mitä oli mm. silloin, kun ilmoitettiin ettei Ferrareista ja muista tarvitse maksaa koko autoveroa, kun ne liisataan Suomeen.
Kukaan vaan ei huomannut sitä, että nyt Suomeen liisattiinkin useita Ferrareita 33% autoverolla, kun ennen tuota uudstusta niitä myytiin 0kpl 100 prosentin verolla.
Sama juttu noissa hybridiautoissa.
Valtio ei menetä mitään pienemmillä verotuloilla, kun niitä kalliimman veron autoja ei myytäisi yhtään ja ilman hybridejä ei tulisi veroja ollenkaan.
Hah :) Ei tuo 120 000 € volvo nyt niin äly kallis ole etteikö jollain siihen olisi varaa muutenkin. Nyt vain saa pienemmän kulutuksen, enemmän tehoja ja hyvät varusteet erittäin halvalla. Eli myös auton käyttökulut on erittäin pienet koska kulutus on sähkömoottorin takia pieni. Eikä ole pakko laittaa pistokkeeseen, kun toimii se ilman sähköäkin.

Ferrarit on ilmeisesti kalliimpia? 545 000 €
http://www.nettiauto.com/ferrari/488-gtb/8355780
 
Autoverkkokauppa.fi ottanut näköjään Ioniq uusivuodeksi listalle:
Hybrid DCT Comfort 349€/kk (uuden hinta 27 577,47 €) ja navilla 369€
Electric Comfort 469€/kk (uuden hinta 36 990,00 €)

15 tkm rajana ja yli menneistä joutuu maksamaan 0,20€/km.

Piiruuttani katsoin paljonko maksaisi hybrid itselle vuodessa:
auto 4188
vero 108,77
pop xl vakuutus 981
polttoaineet 924 (laskin trafin autovertaamon pohjalta 20 000 km)
ylimenevät km 1000
= 7201,77 / + (pesut yms.)

Äkkiseltään vaikuttaisi kalliilta.
 
Ketjuun liittyen, parikin Leafia hyytyneenä eilen PK-seudulla. Mikähän noissa leviää pakkasilla? Akku vaan hyytyy?

Ööh.. samat 12-vee akun ongelmat kuin muissakin ja on tietysti mahdollista, että käyttäjä ajaa auton tyhjäksi tyhmyyttään, kun pakkasessa kantama laskee, mutta se ei "vahingossa" tapahdu.

Sähköautojen suurin ongelma näyttäisi tämän päivän otannalla olevan lumi ja jää latausporteissa ja johdoissa.
 
Onko Leafissakin automatiikka joka kytkee ajoakun irti voimansiirrosta jos 12V akku hyytyy? Teslassahan on tuollainen ominaisuus, mutta ei tullut mieleen että Leafissakin olisi.

Joo, kaikki paitsi ajomoottori on 12-voltin akussa kiinni eli auto on aivan kuollut jos se pääsee tyhjäksi. En ole kuitenkaan kuullut että akkukuolema vaivaisi Leafia yhtään sen enempää kuin vastaavaa polttista.

Teslassa sen sijaan koko 12-voltin akku on suunniteltu päin seiniä. Alimitoitettu (33ah) ja latausalgoritmi on optimoitu lähinnä tappamaan se akku alle kahteen vuoteen. Ok, nykyään se kestää todistetusti hieman paremmin mutta toisaalta samalla tesla poisti mahdollisuuden ottaa vastaan apuvirtaa.
 
Suomen ongelma varmaan tuo jäätynyt lataustolppa, jäätynyt auton latausliitin tai jäätynyt latauspistokkeen luukku.

Samoja ongelmia oon huomannut lohkolämmittimen pistokkeesta, eli luukun täytyy tarkistaa että menee varmasti aivan kiinni. Jossain vanhemmassa autossa jäätyi myös polttoaineluukun avausmekanismi joskus.

Tuossa oli Leaf autosta juttua. 16A lämmitystolppa ei riitäkään auton lämmitykseen vaan auton akku tyhjeni noin 20% vain 30 minuutin lämmityksen aikana. Normaalistihan auto on noin 2 tuntia lämmityksessä.

Toki jos pakkasella ei riitäkään akussa virta, niin auto vaan pysähtyy ja jää välille?

Alla on Nissan Leaf, noin vuosimallia 2012. Ei siis se aivan uusin, lämpöpumpullinen versio. Matka alkaa kotoa Helsingistä, jossa akku on täynnä ja auto kiinni 16 ampeerin sähkössä, tavallisessa pistorasiassa. Puolen tunnin ennakkolämmitys imaisee akkua parikymmentä prosenttia, mikä pääsee yllättämään. Käykin ilmi, että lämmitys ottaa jopa 4,5 kW tehoa, kun normaali pistorasia pystyy jakelemaan enimmillään noin 3 kW. Erotus imaistaan akustosta.
http://www.sauliala.fi/talvi-yllatti-sahkoautoilijan-tavallaan/

edit:
Ihan tarkkaan en muista, mutta itsellä diesel taitaa sytyttää polttoainevalon kun pääsisi ajamaan vielä 185 km (jos moottori on lämmin). Eli ei pitäisi jäädä kovin helposti välille.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom