Kyllä siihen tulee suojatulppa mukaan.Tuossakin videossa ei käy ilmi, onko tuota reikää edes suojattu millään silloin, kun koukku ei ole paikallaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä siihen tulee suojatulppa mukaan.Tuossakin videossa ei käy ilmi, onko tuota reikää edes suojattu millään silloin, kun koukku ei ole paikallaan.
No ehkäpä se siksi onkin ostajille niin tärkeä varuste olla jo tehtaalta, koska sehän on sitten yleensä piiloon taittuva versio. Jos sitä ei ole, ja joutuu itse jälkiasentamaan, niin lopputulos on yleensä rumempi.Ruma se on, enkä ostaisi autoa jossa on kiinteä koukku.
Hybridin kohdallahan vetomassat on yleensä vielä mukavasti ainakin auttavalla tasolla. Entinen RAV4 hybridi AWD 1650 kg, FWD 800 kg ja nykyinen plugari 1500 kg. Kauppias on kovasti ostatellut BZ4X ja Lexuksen RZ malleja, niin ei ne oikein omalla kohdalla käy, kun jää 750 kg tasolle, vaikka potkua vetämiseen riittäisi ihan tarpeeksi. Ilmeisesti peruutus ei onnistu johonkin ylämäkikulmaan, niin taaksepäin teho rajoittaa sallittua kärrypainoa melko raakasti. Tulee kohta jäätyä yhden auton loukkuun ja pitää valmistautua tulevaan pysymällä hybridissä. Brinkin Toyota koukku on kuulemma eri spekseillä, kuin normit ja osien suhteen koukut on Toyotan tilaustavaraa, jos rupeaa rapeutumaan joskus.No ehkäpä se siksi onkin ostajille niin tärkeä varuste olla jo tehtaalta, koska sehän on sitten yleensä piiloon taittuva versio. Jos sitä ei ole, ja joutuu itse jälkiasentamaan, niin lopputulos on yleensä rumempi.
Ja toinen on sitten nuo vetomassat. Joissain hybrideissä jos ei tehtaalta tilaa koukkua, niin vetopaino on sitten 0kg tai jotain 50kg, ja sehän ei otteessa muutu mihnkään vaikka koukun jälkiasentaa itse. Eli toinen syy miksi se on tärkeimpien varusteiden listalla monella ostajalla.
Minulla on Volvo XC90, vm 2017 ja ajettu hieman alle 135tkm. Nyt ilmeni ongelma, että auto ei lataudu töpselistä lainkaan.
Latauskaapelin kytkettyä palaa vain se keltainen valo, joka kertoo auton odottavan lautauksen alkamista. Auto siis tunnistaa piuhan olevan kytkettynä. Minulla on vain yksi latauskaapeli (suko) ja eräs ilta ihmettelin, kun oli sulake pamahtanut ja tämän jälkeen oire alkoi. Kävin tuttavan kaapelilla kokeilemassa julkisella paikalla, mutta sama lopputulos. Ajossa lataa kuitenkin normaalisti
Nopea googlaus paljasti, että auton OBC voisi olla vaurioitunut. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja ratkesiko asia miten?
Paikalliseen Volvon merkkiliikkeeseen sain ajan pääsiäisen jälkeen, joten silloin viimeistään olen viisaampi. Toki jos jokin muu ratkaisu löytyisi, niin jonkun tonnin voisi varmasti säästää, sillä ilmeisen hintava osa on uusittavaksi. Toki maahantuojalta voisi kysyä vastaantuloa, mutta ainakaan lukkojen vaihdattamiseen eivät tulleet lainkaan vastaan, vaikka ovat aina kovemmalla pakkasella jäässä. Työkaverin Volvoon vastaantulo oli kuitenkin 100% samaan vaivaan.
Auton ostin 13kk sitten ja kiitin itseäni, että onneksi en ostanut vuodeksi mitään kallista turvaa, jota koittivat väen vängällä mukaan kaupata. Hyvä vinkki kuitenkin olla myyjäliikkeeseen yhteydessä, ei siinä ainakaan mitään menetä.Virhevastuun kautta jotain kuluja voipi saada myyjäliikkeeltä takaisin, mutta +2000€ hommahan tuo kokonaisuudessaan on..
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta 13kk sitten ostettu auto ei kyllä mun mielestä ole minkään virhevastuun piirissä enää!?Auton ostin 13kk sitten ja kiitin itseäni, että onneksi en ostanut vuodeksi mitään kallista turvaa, jota koittivat väen vängällä mukaan kaupata. Hyvä vinkki kuitenkin olla myyjäliikkeeseen yhteydessä, ei siinä ainakaan mitään menetä.
Toki maahantuojalta voisi kysyä vastaantuloa, mutta ainakaan lukkojen vaihdattamiseen eivät tulleet lainkaan vastaan, vaikka ovat aina kovemmalla pakkasella jäässä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta 13kk sitten omistettu auto ei kyllä mun mielestä ole minkään virhevastuun piirissä enää!?
Eihän tuossa mitään aikarajaa ole virhevastuulla..
Ei sinällään mut varmaan suurimman osan maksaa auton omistaja. Juurikin näiden myyjän vastuu&kkv pelleilyiden takia tuokin maksaa +2k€ 7 vuotta vanhaan autoon.
13kk omistamisen jälkeen myyjäliike ei takuulla tule vastaan, lol. Varsinkaan kun kyseessä 7 vuotta vanha ja yli 100tkm ajettu käytetty auto. Ainahan sitä voi yrittää. Jos käy ihme, että myyjäliike osallistuu millään merkittävällä tavalla vian korjaamiseen, niin tule kertomaan meille. Nimittäin sitten kandee laitta lotto vetämään ja heti.
Valaisetko meikäläistä että miksi näin? Virhevastuussa ei tosiaan ole mitään aikarajaa, ja omat kokemukset kyllä sellaiset että aina on sopu löydetty.
Moottorin laskennallinen käyttöikä esim 300tkm, niin väität että jos tuosta porsii moottori niin asiakas maksaa kaiken ?
No aivan varmasti maksaa 7v ja 130tkm ajetussa, muutenhan täällä ei kannata pitää mitään autoliikettä kun kaikissa vioissa pitäisi tulla vastaan.Valaisetko meikäläistä että miksi näin? Virhevastuussa ei tosiaan ole mitään aikarajaa, ja omat kokemukset kyllä sellaiset että aina on sopu löydetty.
Moottorin laskennallinen käyttöikä esim 300tkm, niin väität että jos tuosta porsii moottori niin asiakas maksaa kaiken ?
Sori ot.
No aivan varmasti maksaa 7v ja 130tkm ajetussa, muutenhan täällä ei kannata pitää mitään autoliikettä kun kaikissa vioissa pitäisi tulla vastaan.
Ei siinä mitkään voitelut auta, kun on suunnitteluvika. Sieltä pitää vaihtaa mekanismin osia uudempiin ja sitten loppuu jäätyminen. Samoja jäätyviä lukkoja käyttää Polestar. Klassikko vika Volvoissa.Jos et itse osaa ottaa ovipahveja irti ja puhdistaa + voidella mekanismeja oven sisältä niin vie korjaamolle joka sen tekee. Ei maahantuoja ala vaihtamaan lukkoja 7v vanhaan autoon ja vielä korvaamaan jotain siitä?
Mistä olet edes saannut tälläisen ajatuksen?
1.8 on uusi versio, enemmän tehoa ja alle 10s 0-100km/h, täysin erilainen kun se vuosia vanha versio.Mitä pitäisi huomioida, jos aikoo käydä ostohousut jalassa koeajamassa tuollaista arjenharmaata uudempaa hybridi-corollaa?
Preferoisin 2.0 koneella olevaa tuon tuhnun 1.8:n sijasta(koeajoin joskus vuosia sitten ja ei jäänyt kovin hyvä kuva kun kone huuti pienestäkin kaasunpainalluksesta kuin timmi hinaaja)
Sillä, että esittää asiansa myyjäliikkeelle asiallisesti, perustellen ja suhteessa auton ostohetkeen ja vikaantumisen laatuun saa yleensä läpi enemmän kuin että huutaen vaatii kaiken korvaamista.
Olen saanut melkein pari vuotta ostamisen jälkeen osan jakohihnan vaihtokuluista ALD:n piikkiin, kun vesipumppu alkoi vuotamaan reilu 100tkm jälkeen.
Hihnan vaihtoväli on 210tkm huoltokirjan mukaan, joten kestoikä oli lyhyempi mitä oli perusteltua odottaa.
Olin yhteydessä liikkeeseen ennen kuin huoltoa tehtiin ja tiedustelin vastaantuloa ja taisin ehdottaa esim. osien osuutta huollosta. Yllätyksekseni eivät alkaneet tappelemaan isommin ja muistaakseni ainakin vesipumpun osuus korvattiin mukisematta.
Hyvin sanottu. Itse vaihdoin tehdasuuden vm.22 1.8 farkkucorollan 2 viikon ikäisenä pois, kun takamatkustajilta tuli valitusta liian suuresta rengasmelusta. Kuskin tai apukuljettajan paikalle tuota melua ei kuulunut, niin koeajolla ei tullut mieleenkään että autossa voisi olla tuollainen ongelma. Onkohan tuossa "facelift" mallissa parannettu äänieristeitä?1.8 on uusi versio, enemmän tehoa ja alle 10s 0-100km/h, täysin erilainen kun se vuosia vanha versio.
Itsellä 2.0 ja tuolla kyllä kerkeää, ainoa minkä vaadin kun uutena ostin kauppaan mukaan oli 12v akun lataus samalla kun sisälämppärin johto tolpassa kiinni.
Käy ajamassa, ei toyotaa osteta markkinoiden hiljaisimman tai parhaimman ajettavuuden takia, vaan luotettavuuden takia.
1.8 on uusi versio, enemmän tehoa ja alle 10s 0-100km/h, täysin erilainen kun se vuosia vanha versio.
Itsellä 2.0 ja tuolla kyllä kerkeää, ainoa minkä vaadin kun uutena ostin kauppaan mukaan oli 12v akun lataus samalla kun sisälämppärin johto tolpassa kiinni.
Käy ajamassa, ei toyotaa osteta markkinoiden hiljaisimman tai parhaimman ajettavuuden takia, vaan luotettavuuden takia.
Ai, en tiennytkään että se 1.8 on myös uudistunut jollain tapaa. Taisin joskus 2019 tms käydä lenkillä, kun oli jo hetken aikaa mennyt tuon uudistuneen Corollan markkinoille tulosta.
Monet Toyotat oli ennen todella epämiellyttäviä ajaa, mutta tuo Corolla oli uudistuksen myötä sekä tiloiltaan että ajettavuudeltaan mielestäni valtava loikka Aurikseen verrattuna.
2.0 koneella on ennen vuosimallia -21 ollut jonkun verran lämmönvaihtimen ongelmia, alkaa vuotamaan jäähdytysnestettä. Jos on tuon ikäinen hakusessa, kannattaa varmistaa, mikä on tarkka valmistusajankohta vian korjaukselle. Toyotan mukaan taisi jotain 3% autoista tuosta kärisiä, mutta mistäpä sen tietää. Ei mene ralaxiin, koska on Toyotan mielestä pakoputken osa.Mitä pitäisi huomioida, jos aikoo käydä ostohousut jalassa koeajamassa tuollaista arjenharmaata uudempaa hybridi-corollaa?
Preferoisin 2.0 koneella olevaa tuon tuhnun 1.8:n sijasta(koeajoin joskus vuosia sitten ja ei jäänyt kovin hyvä kuva kun kone huuti pienestäkin kaasunpainalluksesta kuin timmi hinaaja)
Minulla on Volvo XC90, vm 2017 ja ajettu hieman alle 135tkm. Nyt ilmeni ongelma, että auto ei lataudu töpselistä lainkaan.
Latauskaapelin kytkettyä palaa vain se keltainen valo, joka kertoo auton odottavan lautauksen alkamista. Auto siis tunnistaa piuhan olevan kytkettynä. Minulla on vain yksi latauskaapeli (suko) ja eräs ilta ihmettelin, kun oli sulake pamahtanut ja tämän jälkeen oire alkoi. Kävin tuttavan kaapelilla kokeilemassa julkisella paikalla, mutta sama lopputulos. Ajossa lataa kuitenkin normaalisti
Nopea googlaus paljasti, että auton OBC voisi olla vaurioitunut. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja ratkesiko asia miten?
Paikalliseen Volvon merkkiliikkeeseen sain ajan pääsiäisen jälkeen, joten silloin viimeistään olen viisaampi. Toki jos jokin muu ratkaisu löytyisi, niin jonkun tonnin voisi varmasti säästää, sillä ilmeisen hintava osa on uusittavaksi. Toki maahantuojalta voisi kysyä vastaantuloa, mutta ainakaan lukkojen vaihdattamiseen eivät tulleet lainkaan vastaan, vaikka ovat aina kovemmalla pakkasella jäässä. Työkaverin Volvoon vastaantulo oli kuitenkin 100% samaan vaivaan.
Näin olen orientoitunut tekemään. Lähinnä tarkoitukseni oli kysyä kokemuksia muilta, että onko vastaavissa tapauksissa ollut aina OBC ja onko silloin mitään muuta tehtävissä kuin merkkiliikkeessä vaihdattaa uusi. Eli ilmeisesti kyseistä osaa ei mikään paja kunnosta tai onko se edes mahdollista?Eikös toi ole sellainen 2000-3000€ juttu ja maksat omasta pussista?
Vaihtoa toiseen merkkiin olen miettinyt ja muistelisin et Kia Optimasta täällä on joskus ollut puhetta. Olisiko jollain jakaa kokemuksia Optiman plugarista? Työmatkaa on 22km suuntaansa ja siihen ajoon se pääsääntöisesti tulee.Pistä vaihtoon ja osta joku muu kuin Volvo jos goodwilliä haluat
Ehkä jalkatila on Optimassa isompi, peräkontti sitten Corollassa isompi. Optiman peräkontti voisi olla isompi, jos rattaita tms. mukana. Meillä oli aiemmin Prius Plus, siihen mahtui tavaraa jo eri tavalla ja aivan viaton peli oli sen 5 vuotta, 150 tkm - 250 tkm. Moottori on 1.8 tuhnu, jos sillä on väliä, eli huutaa kuin ruohonleikkuri kiihdytettäessä moottoritielle. Kulutus jotain 5,5 litraa seka-ajossa. Matkustajatilat myös isot, eli erilliset penkit kolmelle, jalkatilaa pystyy säätämään.Kiitos näistä tiedoista. Corollaa myös mietin, mutta kuvien perusteella Optima vaikuttaa hieman tilavammalta niin takapenkin jalkatilan kuin takakontinkin osalta. Onko sinulla kokemusta/näkemystä, että onko näissä huomattavaa eroa vai ovatko hyvin lähellä toisiaan? Perheeseen kuuluu kolme lasta, joten tilavuudella tulee annettua paljon painoarvoa.
Itsellä sama CEED mutta farkkuna (en tiedä oliko tuo teikäläisen). Eihän se mikään hiljainen auto ole, mutta kyllä sillä pidempääkin matkaa ihan hyvin taittaa. En sitten tiedä vaimentaako tuo pidempi perä ja/tai lasti merkittävästi kun ei se tympimään ole ruvennut. Uraherkkyydestä en osaa sanoa sen enempää kuin eipä se 16 tuumaisella identtisellä rengastuksella kuin edellisessä Rellussa tuosts mielestäni eronnut. Takapainoinen autohan tuo on joten etupään pito on liukkaalla heikohko joten sutimisenestoa joutuu ottamaan liukkailla pois päältä pihapyörittelyssä (kun leikkaa tehot liian aktiivisesti).
Eco tila on vakiona käytössä niin kiihdytyksen saa tosiaan tehdä sitä tarkoittaen. Tuplasti vielä jos korkeajänniteakku on tyhjä. Mutta toisaalta kun sport nappulaa painaa niin laite on ihan erilainen siinä kohtaa. Itselleni tuo kulutuksen minimointi sopii kun sen kuitenkin tietää. Eli jos kiihdytyskaista on lyhyt niin sport tila nappulasta päälle ja taas pois kun liikenteen mukaan on päässyt. Ero on tosiaan kiuhdytyksessä ja kaasun vasteessa kuin yöllä ja päivällä mutta toisaalta eco tilalla itsellä arkiajot sujuvat käytännössä aina ja sport tila tulee ajankohtaiseksi lähinnä ohituksissa ja joissakin poikkeuksellisen lyhyissä kiihdytyskaistoissa.
Alle vitosella kun pääsee vaikka ajo-akku olisi tyhjä (paitsi kesömotaria) niin lasken kulutuksen todella hyväksi. Puolisen litraa häviää satasella Toyotan parhaille itselataaville akku tyhjänä, mutta sitten toisaalta 100km reissuun Suomen lämpimässä talvessa voi viedä alle 2l/100km 80 ja kaupunkialuetta jos sattuu sopivasti ja tietty kesällä menee pienellä kun ei tarvitse lämmittää ja syksylläkin päässyt 52,6 km pelkällä sähköllä 50-60-80-100 alueita ennen kuin hörähti polttis käyntiin.
Jos halvinta fiilistä hakee niin se löytyy kyllä takaluukusta (ainakin farkussa) kun se rämähtää komeasti. Muita negatiivisia seikkoja muutamat pianomustat pinnat vaikka tuntuvat ihan ok kestävän käyttöä ja ovien alapaneelit ovat kovaa muovia (toisaalta sinne tulee potkittua eniten). Muutenhan sisustusmateriaalit on pientä pehmyttä täynnä joten niistä on vaikea valittaa. Jousitus on vähän pintakova mutta mielestäni ohjaus on keveydestä huolimatta tosi hyvä ja penkeistä löytyy reilusti sivuttaistukea.
Takapenkkiläisille ei ole usbipaikkoja, mutta takakontista 12v tökkelistä olen itse vetänyt usbilatauspisteet takapenkille. Takakontin valaistus on myös aika nihkeä valotehon osalta mutta tuohonkin toki löytyy nykyisin vaikka mitä.
Kahvat valaistaan yöllä alta ja latausliitin myös, joten yöllä autoon tulemisesta/operoinnista ei pahaa sanottavaa noin muuten.
Näköjään uudet päästömittausnormit tulevat ensi vuonna ja pieniakkuiset hynridit saattavat ottaa osumaa tästä muutoksesta. Eli verot nousevet. Nyt ymmärrän miksi monissa uusissa hybrideissä on "sähkömatkaa " tarjolla se 100 km. Ovat ilmeisesti valmistautuneet tähän.
Verotuksen muutos voi iskeä yllättävällä tavalla ladattaviin hybrideihin – Siitä kiittävät nämä autot
Autojen päästömittaukset muuttuvat vuosina 2025 ja 2027. Juuri nyt se ei lupaa hyvää kaikille sähköistetyille malleille.www.kauppalehti.fi
Farkku oli tämäkin koeajettu ceed plugari. Ja oli verho vedetty kiinni tavaratilassa joka oli tyhjillään.
Sporttimoodia ei tullut kokeiltua, eikä nuita ajomoodeja kyllä jaksa arkikäytössä puljata edestakaisin. Se pitää olla yksi hyvä mikä pitää toimia kaikessa ajossa ilman että pitää lähteä ecolla, vaihtaa jokaiseen kiihdytykseen sportille, ja taas tämän jälkeen palata ecolle. Olisi laittaneet tuon econ ja sportin väliin normal-tilan, mutta ei ollut.
Mitähän tekee WLTP muutos käytettyjen hinnoille?
^ Optima ollut puolisen vuotta, muuten ei pahaa sanottavaa lukuunottamatta sitä että matkustamon lämmitys hoidetaan polttomoottorilla. Kannattaa valita yksilö, jossa on Eberi tai Webasto. Takuuaika on pitkä, 7v/150 tkm. Ja vaihtoivat äskettäin takuuseen takaluukun kaasupumput, 6,5 vuotta vanha auto.
Talvikelissä ei nyt mitenkään loista kun maavara on aika pieni ja massaa on takakontissa, sutii herkästi. Matka-ajossa ihan mainio ajaa. Bensaa kuluu Corolla Hybridiin verrattuna n. litra enemmän kun ev-mode ei ole päällä. Ehkä Corollan saattaisin valita jos uudestaan autoa hankkisin. Toyota kestää ja se turva on todella hyvä.
Näin olen orientoitunut tekemään. Lähinnä tarkoitukseni oli kysyä kokemuksia muilta, että onko vastaavissa tapauksissa ollut aina OBC ja onko silloin mitään muuta tehtävissä kuin merkkiliikkeessä vaihdattaa uusi. Eli ilmeisesti kyseistä osaa ei mikään paja kunnosta tai onko se edes mahdollista?
Volvon vastaantuloa asiaan lähinnä pyörittelin siitä syystä, että jos noita paukkuu usein kuten myös sinä mainitsit, niin on joku varmaan heidän kannan asiaan kysynyt et kuinka monta vuotta tai kilometriä tuollaisen osan kuuluisi kestää. Mutta ei takerruta tähän sen enempää, auton omistamiseen oleellisena osana kuuluu auton huoltaminen kun vikaa ilmenee ja jos on autokseen valinnut XC90 niin syytä on olla varattuna tuo 2000-3000€ huoltoon.
Vaihtoa toiseen merkkiin olen miettinyt ja muistelisin et Kia Optimasta täällä on joskus ollut puhetta. Olisiko jollain jakaa kokemuksia Optiman plugarista? Työmatkaa on 22km suuntaansa ja siihen ajoon se pääsääntöisesti tulee.
^ Optima ollut puolisen vuotta, muuten ei pahaa sanottavaa lukuunottamatta sitä että matkustamon lämmitys hoidetaan polttomoottorilla. Kannattaa valita yksilö, jossa on Eberi tai Webasto. Takuuaika on pitkä, 7v/150 tkm. Ja vaihtoivat äskettäin takuuseen takaluukun kaasupumput, 6,5 vuotta vanha auto.
Talvikelissä ei nyt mitenkään loista kun maavara on aika pieni ja massaa on takakontissa, sutii herkästi. Matka-ajossa ihan mainio ajaa. Bensaa kuluu Corolla Hybridiin verrattuna n. litra enemmän kun ev-mode ei ole päällä. Ehkä Corollan saattaisin valita jos uudestaan autoa hankkisin. Toyota kestää ja se turva on todella hyvä.
Eikös toi ole sellainen 2000-3000€ juttu ja maksat omasta pussista? Volvon vastaantulo on ihan naurettavaa jos sitä ikinä on ja autokin alkaa olemaan sen ikäinen, että ylitetty käyttöaika tullut täyteen. Noita nyt paukkuu melkoisesti noista. Pistä vaihtoon ja osta joku muu kuin Volvo jos goodwilliä haluat.
Käyttöikä tullut täyteen? Itse en kyllä ymmärrä tätä ihmeellistä saarnaa, joita jotkut levittää, että kaikki yli 100tkm ajetut autot on suunnilleen romurautaa. Kyllähän nyt alunpitäen yli 100ke auton käyttöikä pitää olla enemmän kuin 7v.
Käyttöikä tullut täyteen? Itse en kyllä ymmärrä tätä ihmeellistä saarnaa, joita jotkut levittää, että kaikki yli 100tkm ajetut autot on suunnilleen romurautaa. Kyllähän nyt alunpitäen yli 100ke auton käyttöikä pitää olla enemmän kuin 7v.
Tuo lainattu kommentti koski 2017v 135tkm Volvo XC90Käyttöikä tullut täyteen? Itse en kyllä ymmärrä tätä ihmeellistä saarnaa, joita jotkut levittää, että kaikki yli 100tkm ajetut autot on suunnilleen romurautaa. Kyllähän nyt alunpitäen yli 100ke auton käyttöikä pitää olla enemmän kuin 7v.
Jos nyt ei ole porsinut ns kuluvaa elektroniikkaa, vaan jotain sellaista mikä on suunnitteluvirhe, tai valmistus virhe.Vuodet. Ei niinkään kilsat, vaan vuodet. Elektroniikka nyt kestää minkä kestää ja tuossa on vuosissa melko pitkä aika jo.
Itsellä ollut kanssa nyt vajaa puolisen vuotta Optima alla ja aikalailla samat kokemukset. Tosin varoitan, että kannattaa sitten oikeasti syynätä se huoltokirja tarkasti läpi, koska monet näistä on Ruotsista uitettuja liisareita ja huollot voi olla mitä sattuu. Esim. omassa yksilössäni ei ole enää takuu voimassa, koska heti eka määräaikaishuolto oli aikoinaan mennyt kolmella tonnilla yli ja viimeisin huolto ei ollut merkkiliikkeessä tehty, enkä huomannut tätä vasta kuin pari viikkoa auton oston jälkeen. Siitä asti olen tapellut tuon paska-Sakan kanssa, mutta eipä ole hirveästi edennyt mihinkään. Eli siis tarkenuksena vielä: huoltoväli on aika tiuha 15tkm/1v ja jos yksikin vuosihuolto on mennyt merkittävästi yli, moottorin, vaihteiston ym. osalta tehdastakuu on heipparallaa. Akkutakuu säilyy vielä. Huollot pitää myös olla merkkiliikkeessä tehty TAI muualla tehdyistä huolloista pitää olla tarkka selvitys, joista näkyy että huolto on tehty Kian speksien mukaisesti.
Tuo polttiksen käyttö lämmitykseen ärsyttää myös itseäni, eikä Eberi tai Webasto auta siihen mitään koska polttis käynnistyy silti jos ilmastointi ei ole kokonaan pois päältä. Luulin, että Eberiä ajon aikana rallattamalla polttiksen käynnistymisen voisi välttää (oli tässäkin ketjussa puhetta), mutta eipä se todellisuudessa näytä niin toimivan. Oikeasti kylmällä kelillähän tämä ei nyt haittaa ja dinomehun käyttö lämmitykseen on sinänsä ihan fiksua, mutta varsinkin näin nollakelissä kun oikeasti lämmitystarvetta ei hirveästi ole (varsinkaan nurkka-ajossa), ärsyttää kyllä todella paljon että polttis hörähtää käyntiin täysin turhaan ja kulutus on varsinkin lyhyillä matkoilla todella kovaa. Ajotietokone on pätkäajossa välillä ilmoittanut 15-20 l/100km lukemiakin, vaikka auto olisi eberillä esilämmitetty.