Keskustelua hybridiautoista

Kyllä tuollainen esim Brink on varsin siistin näköinen irtokoukku. Tuo pistoke taittuu siis ylös ja on hyvässä suojassa kolhuilta, eikä koukku irrotettuna näy yhtään mitään ulospäin. Pientä huomiota tietysti vaatii, että pysyy toiminnallisena jatkossakin. Tuo kuva on Uudenmaan autovarustelusta, joka on kyllä muidenkin varusteiden asennuksen suhteen erinomainen paikka.
IMG_3488.png
 
Kovin paljoa ei omalla kohdalla tuota enää huomaamattomammin saa asennettua. Ja kaikissa irrotettavissa tulee tietty suojatulppa aina mukana. Tuo Toyotan asentama koukku on siis Brinkin tekele, eikä niiden omaa tuotantoa.
IMG_3497.png
IMG_3493.png
IMG_3492.png
 
Ruma se on, enkä ostaisi autoa jossa on kiinteä koukku.
No ehkäpä se siksi onkin ostajille niin tärkeä varuste olla jo tehtaalta, koska sehän on sitten yleensä piiloon taittuva versio. Jos sitä ei ole, ja joutuu itse jälkiasentamaan, niin lopputulos on yleensä rumempi.

Ja toinen on sitten nuo vetomassat. Joissain hybrideissä jos ei tehtaalta tilaa koukkua, niin vetopaino on sitten 0kg tai jotain 50kg, ja sehän ei otteessa muutu mihnkään vaikka koukun jälkiasentaa itse. Eli toinen syy miksi se on tärkeimpien varusteiden listalla monella ostajalla.
 
rankkasti menee OT:n puolelle, mutta usein tehdaskoukulla varustetussa autossa on paljon muutakin, voi olla esim. eri takajouset ja nykyään tietenkin johtosarjat ja niihin liittyvä. Mulla oli vanha mk2 Octavia ja siinä oli jo eri takajouset kun oli tehdaskoukku. Sekin taisi olla Westfalian tekele. Jos uuden auton hankkii niin kyllä on suositeltavaa ottaa se koukku siihen jos on pienikin epäilys, että joku päivä sitä voisi tarvita ja suomessa sillä on iso merkitys autoa myydessä, suuntaan tai toiseen. Auton ostajahan purnaa jos koukku puuttuu, mutta jos se löytyy, purnataan siitä, että sillä on tietty hinattu asuntoavaunua ympäri vuoden:rofl:
 
No ehkäpä se siksi onkin ostajille niin tärkeä varuste olla jo tehtaalta, koska sehän on sitten yleensä piiloon taittuva versio. Jos sitä ei ole, ja joutuu itse jälkiasentamaan, niin lopputulos on yleensä rumempi.

Ja toinen on sitten nuo vetomassat. Joissain hybrideissä jos ei tehtaalta tilaa koukkua, niin vetopaino on sitten 0kg tai jotain 50kg, ja sehän ei otteessa muutu mihnkään vaikka koukun jälkiasentaa itse. Eli toinen syy miksi se on tärkeimpien varusteiden listalla monella ostajalla.
Hybridin kohdallahan vetomassat on yleensä vielä mukavasti ainakin auttavalla tasolla. Entinen RAV4 hybridi AWD 1650 kg, FWD 800 kg ja nykyinen plugari 1500 kg. Kauppias on kovasti ostatellut BZ4X ja Lexuksen RZ malleja, niin ei ne oikein omalla kohdalla käy, kun jää 750 kg tasolle, vaikka potkua vetämiseen riittäisi ihan tarpeeksi. Ilmeisesti peruutus ei onnistu johonkin ylämäkikulmaan, niin taaksepäin teho rajoittaa sallittua kärrypainoa melko raakasti. Tulee kohta jäätyä yhden auton loukkuun ja pitää valmistautua tulevaan pysymällä hybridissä. Brinkin Toyota koukku on kuulemma eri spekseillä, kuin normit ja osien suhteen koukut on Toyotan tilaustavaraa, jos rupeaa rapeutumaan joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Reilu 1/2-vuotta nyt takana ja RAV4 plugarilla tullut törkeä määrä kilometrejä mittariin jo, eli 18 000 km täyteen. Vaihdoin entisen RAV4 plugarin siis uudempaan 3 v ajojen jäljiltä ja hyvin sujui silläkin ajelut. Kulutusta kertyi vanhalla 3 v kumulatiivinen 1,1 L/100 km ja nykyisellä ajettu vain talvikausi ja samassa 1,1 L100 km lukemassa ollaan nytkin. Sähkönkulutusta sen sijaan on kertynyt nyt 24,1 kWh/100 km ja se on ehkä noista Bridgestonen DM V3 kitkarenkailla osaksi johtuvaa. Ne on muuten hyvät, mutta kaukana mistään ECO renkaista. Infotainmentista katosi käytettävyys ja sen osalta tekninen seuraaminen on paskottu täysin. Ennen tuli katkeamaton ajodata koko historiasta, mutta nykyisin vain se, mitä on juuri oma puhelin autossa olleena ajettu. Muutoin kyllä elektroniikan laatu on paremmalla tasolla, kuin vanhassa. Webasto on ollut ihan loistava lisä verrattuna vanhaan ja mitään vinkumista kylmällä autolla ajelusta ei ole tullut keneltäkään. Ja se siis kuului vakiovarusteisiin Premium business mallissa. Autotalli siis piti muistaa mainita, ettei tule vittuilua ja se siis on ja 16 astetta on ollut hyvä lämpöä pitää ilmalämpöpumpulla. Omaan ajoprofiiliin siis erinomainen auto juuri tuo hybridi plugarina ollut ja melkein pelkästään kotilatausten varassa ajeltu. Ne muutamat kerrat, jotka julkiset laturit on ollut avustamassa menee ihan huomaamatta kuuluvina auton luonteeseen ja ennenkaikkea ihan omaan valintaan ja odotuksiin.
 
Minulla on Volvo XC90, vm 2017 ja ajettu hieman alle 135tkm. Nyt ilmeni ongelma, että auto ei lataudu töpselistä lainkaan.

Latauskaapelin kytkettyä palaa vain se keltainen valo, joka kertoo auton odottavan lautauksen alkamista. Auto siis tunnistaa piuhan olevan kytkettynä. Minulla on vain yksi latauskaapeli (suko) ja eräs ilta ihmettelin, kun oli sulake pamahtanut ja tämän jälkeen oire alkoi. Kävin tuttavan kaapelilla kokeilemassa julkisella paikalla, mutta sama lopputulos. Ajossa lataa kuitenkin normaalisti

Nopea googlaus paljasti, että auton OBC voisi olla vaurioitunut. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja ratkesiko asia miten?

Paikalliseen Volvon merkkiliikkeeseen sain ajan pääsiäisen jälkeen, joten silloin viimeistään olen viisaampi. Toki jos jokin muu ratkaisu löytyisi, niin jonkun tonnin voisi varmasti säästää, sillä ilmeisen hintava osa on uusittavaksi. Toki maahantuojalta voisi kysyä vastaantuloa, mutta ainakaan lukkojen vaihdattamiseen eivät tulleet lainkaan vastaan, vaikka ovat aina kovemmalla pakkasella jäässä. Työkaverin Volvoon vastaantulo oli kuitenkin 100% samaan vaivaan.
 
Minulla on Volvo XC90, vm 2017 ja ajettu hieman alle 135tkm. Nyt ilmeni ongelma, että auto ei lataudu töpselistä lainkaan.

Latauskaapelin kytkettyä palaa vain se keltainen valo, joka kertoo auton odottavan lautauksen alkamista. Auto siis tunnistaa piuhan olevan kytkettynä. Minulla on vain yksi latauskaapeli (suko) ja eräs ilta ihmettelin, kun oli sulake pamahtanut ja tämän jälkeen oire alkoi. Kävin tuttavan kaapelilla kokeilemassa julkisella paikalla, mutta sama lopputulos. Ajossa lataa kuitenkin normaalisti

Nopea googlaus paljasti, että auton OBC voisi olla vaurioitunut. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja ratkesiko asia miten?

Paikalliseen Volvon merkkiliikkeeseen sain ajan pääsiäisen jälkeen, joten silloin viimeistään olen viisaampi. Toki jos jokin muu ratkaisu löytyisi, niin jonkun tonnin voisi varmasti säästää, sillä ilmeisen hintava osa on uusittavaksi. Toki maahantuojalta voisi kysyä vastaantuloa, mutta ainakaan lukkojen vaihdattamiseen eivät tulleet lainkaan vastaan, vaikka ovat aina kovemmalla pakkasella jäässä. Työkaverin Volvoon vastaantulo oli kuitenkin 100% samaan vaivaan.

Virhevastuun kautta jotain kuluja voipi saada myyjäliikkeeltä takaisin, mutta +2000€ hommahan tuo kokonaisuudessaan on..
 
Virhevastuun kautta jotain kuluja voipi saada myyjäliikkeeltä takaisin, mutta +2000€ hommahan tuo kokonaisuudessaan on..
Auton ostin 13kk sitten ja kiitin itseäni, että onneksi en ostanut vuodeksi mitään kallista turvaa, jota koittivat väen vängällä mukaan kaupata. Hyvä vinkki kuitenkin olla myyjäliikkeeseen yhteydessä, ei siinä ainakaan mitään menetä.
 
Auton ostin 13kk sitten ja kiitin itseäni, että onneksi en ostanut vuodeksi mitään kallista turvaa, jota koittivat väen vängällä mukaan kaupata. Hyvä vinkki kuitenkin olla myyjäliikkeeseen yhteydessä, ei siinä ainakaan mitään menetä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta 13kk sitten ostettu auto ei kyllä mun mielestä ole minkään virhevastuun piirissä enää!?
 
Viimeksi muokattu:
Toki maahantuojalta voisi kysyä vastaantuloa, mutta ainakaan lukkojen vaihdattamiseen eivät tulleet lainkaan vastaan, vaikka ovat aina kovemmalla pakkasella jäässä.

Jos et itse osaa ottaa ovipahveja irti ja puhdistaa + voidella mekanismeja oven sisältä niin vie korjaamolle joka sen tekee. Ei maahantuoja ala vaihtamaan lukkoja 7v vanhaan autoon ja vielä korvaamaan jotain siitä?

Mistä olet edes saannut tälläisen ajatuksen?
 
Ei sinällään mut varmaan suurimman osan maksaa auton omistaja. Juurikin näiden myyjän vastuu&kkv pelleilyiden takia tuokin maksaa +2k€ 7 vuotta vanhaan autoon.

Tottakai tuon ikäisessä. kun käyttöikien mukaan mennään. Tietty jos tuohon saisi käytetyn osan niin ei tulisi käyttöhyötyä ja osuus pienenisi. (esimerkkinä vain tuo osa)

Jokainen korjaus niin tapauskohtainen että eihän näihin ikinä mitään täysin varmaa kaavaa voi sanoa. Myös jotkin liikkeet ovat enemmän gw linjalla ja haluat pitää asiakkaista kiinni.
 
13kk omistamisen jälkeen myyjäliike ei takuulla tule vastaan, lol. Varsinkaan kun kyseessä 7 vuotta vanha ja yli 100tkm ajettu käytetty auto. Ainahan sitä voi yrittää. Jos käy ihme, että myyjäliike osallistuu millään merkittävällä tavalla vian korjaamiseen, niin tule kertomaan meille. Nimittäin sitten kandee laitta lotto vetämään ja heti.
 
13kk omistamisen jälkeen myyjäliike ei takuulla tule vastaan, lol. Varsinkaan kun kyseessä 7 vuotta vanha ja yli 100tkm ajettu käytetty auto. Ainahan sitä voi yrittää. Jos käy ihme, että myyjäliike osallistuu millään merkittävällä tavalla vian korjaamiseen, niin tule kertomaan meille. Nimittäin sitten kandee laitta lotto vetämään ja heti.

Valaisetko meikäläistä että miksi näin? Virhevastuussa ei tosiaan ole mitään aikarajaa, ja omat kokemukset kyllä sellaiset että aina on sopu löydetty.

Moottorin laskennallinen käyttöikä esim 300tkm, niin väität että jos tuosta porsii moottori niin asiakas maksaa kaiken ?

Sori ot.
 
Valaisetko meikäläistä että miksi näin? Virhevastuussa ei tosiaan ole mitään aikarajaa, ja omat kokemukset kyllä sellaiset että aina on sopu löydetty.

Moottorin laskennallinen käyttöikä esim 300tkm, niin väität että jos tuosta porsii moottori niin asiakas maksaa kaiken ?

Kyseessä käytetty auto. Käytetyn auton virhe – Kilpailu- ja kuluttajavirasto voit mennä lukemaan ne kohdat mihin myyjäliike voi esimerkiksi vedota. Totta kai riippuu myyjäliikkeestä minkälainen se vastaanotto on. Eihän siitä mitään menetä kysymällä liikkeestä. Tässä tapauksessa autosta hajosi jotain 13 kuukauden käytön jälkeen, niin olen todella yllättynyt jos liike tulee vastaan millään merkittävällä tavalla.

Moottorin laskennallinen käyttöikä voi olla vaikka 1000tkm. Se ero tulee siitä porsiiko se moottori 5tkm, 250tkm vai 999tkm kohdalla. Mitä lähemmäs mennään jotain mielikuvitus käyttöikää, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä asiakas maksaa suurimman osan ellei kaiken.
 
Valaisetko meikäläistä että miksi näin? Virhevastuussa ei tosiaan ole mitään aikarajaa, ja omat kokemukset kyllä sellaiset että aina on sopu löydetty.

Moottorin laskennallinen käyttöikä esim 300tkm, niin väität että jos tuosta porsii moottori niin asiakas maksaa kaiken ?

Sori ot.
No aivan varmasti maksaa 7v ja 130tkm ajetussa, muutenhan täällä ei kannata pitää mitään autoliikettä kun kaikissa vioissa pitäisi tulla vastaan.
 
No aivan varmasti maksaa 7v ja 130tkm ajetussa, muutenhan täällä ei kannata pitää mitään autoliikettä kun kaikissa vioissa pitäisi tulla vastaan.

Vääärin, noin 50/50 menisi maksujaot jos laitetaan uusi tai tehdaskunnostettu motti. Ootko murpur ikinä lukenut itse noita ? Ilmeisesti et.

Jätän tämän keskustelun tähän kun ei suoranaisesti hybrideihin liity, kannattaa silti tulevaisuudessa muistaa reklamoida vaikka kaupasta olisi pitkä aika.. :)
 
Jos et itse osaa ottaa ovipahveja irti ja puhdistaa + voidella mekanismeja oven sisältä niin vie korjaamolle joka sen tekee. Ei maahantuoja ala vaihtamaan lukkoja 7v vanhaan autoon ja vielä korvaamaan jotain siitä?

Mistä olet edes saannut tälläisen ajatuksen?
Ei siinä mitkään voitelut auta, kun on suunnitteluvika. Sieltä pitää vaihtaa mekanismin osia uudempiin ja sitten loppuu jäätyminen. Samoja jäätyviä lukkoja käyttää Polestar. Klassikko vika Volvoissa.
 
Mitä pitäisi huomioida, jos aikoo käydä ostohousut jalassa koeajamassa tuollaista arjenharmaata uudempaa hybridi-corollaa?

Preferoisin 2.0 koneella olevaa tuon tuhnun 1.8:n sijasta(koeajoin joskus vuosia sitten ja ei jäänyt kovin hyvä kuva kun kone huuti pienestäkin kaasunpainalluksesta kuin timmi hinaaja)

Sillä, että esittää asiansa myyjäliikkeelle asiallisesti, perustellen ja suhteessa auton ostohetkeen ja vikaantumisen laatuun saa yleensä läpi enemmän kuin että huutaen vaatii kaiken korvaamista.

Olen saanut melkein pari vuotta ostamisen jälkeen osan jakohihnan vaihtokuluista ALD:n piikkiin, kun vesipumppu alkoi vuotamaan reilu 100tkm jälkeen.

Hihnan vaihtoväli on 210tkm huoltokirjan mukaan, joten kestoikä oli lyhyempi mitä oli perusteltua odottaa.

Olin yhteydessä liikkeeseen ennen kuin huoltoa tehtiin ja tiedustelin vastaantuloa ja taisin ehdottaa esim. osien osuutta huollosta. Yllätyksekseni eivät alkaneet tappelemaan isommin ja muistaakseni ainakin vesipumpun osuus korvattiin mukisematta.
 
Mitä pitäisi huomioida, jos aikoo käydä ostohousut jalassa koeajamassa tuollaista arjenharmaata uudempaa hybridi-corollaa?

Preferoisin 2.0 koneella olevaa tuon tuhnun 1.8:n sijasta(koeajoin joskus vuosia sitten ja ei jäänyt kovin hyvä kuva kun kone huuti pienestäkin kaasunpainalluksesta kuin timmi hinaaja)

Sillä, että esittää asiansa myyjäliikkeelle asiallisesti, perustellen ja suhteessa auton ostohetkeen ja vikaantumisen laatuun saa yleensä läpi enemmän kuin että huutaen vaatii kaiken korvaamista.

Olen saanut melkein pari vuotta ostamisen jälkeen osan jakohihnan vaihtokuluista ALD:n piikkiin, kun vesipumppu alkoi vuotamaan reilu 100tkm jälkeen.

Hihnan vaihtoväli on 210tkm huoltokirjan mukaan, joten kestoikä oli lyhyempi mitä oli perusteltua odottaa.

Olin yhteydessä liikkeeseen ennen kuin huoltoa tehtiin ja tiedustelin vastaantuloa ja taisin ehdottaa esim. osien osuutta huollosta. Yllätyksekseni eivät alkaneet tappelemaan isommin ja muistaakseni ainakin vesipumpun osuus korvattiin mukisematta.
1.8 on uusi versio, enemmän tehoa ja alle 10s 0-100km/h, täysin erilainen kun se vuosia vanha versio.

Itsellä 2.0 ja tuolla kyllä kerkeää, ainoa minkä vaadin kun uutena ostin kauppaan mukaan oli 12v akun lataus samalla kun sisälämppärin johto tolpassa kiinni.

Käy ajamassa, ei toyotaa osteta markkinoiden hiljaisimman tai parhaimman ajettavuuden takia, vaan luotettavuuden takia.
 
1.8 on uusi versio, enemmän tehoa ja alle 10s 0-100km/h, täysin erilainen kun se vuosia vanha versio.

Itsellä 2.0 ja tuolla kyllä kerkeää, ainoa minkä vaadin kun uutena ostin kauppaan mukaan oli 12v akun lataus samalla kun sisälämppärin johto tolpassa kiinni.

Käy ajamassa, ei toyotaa osteta markkinoiden hiljaisimman tai parhaimman ajettavuuden takia, vaan luotettavuuden takia.
Hyvin sanottu. Itse vaihdoin tehdasuuden vm.22 1.8 farkkucorollan 2 viikon ikäisenä pois, kun takamatkustajilta tuli valitusta liian suuresta rengasmelusta. Kuskin tai apukuljettajan paikalle tuota melua ei kuulunut, niin koeajolla ei tullut mieleenkään että autossa voisi olla tuollainen ongelma. Onkohan tuossa "facelift" mallissa parannettu äänieristeitä?
 
1.8 on uusi versio, enemmän tehoa ja alle 10s 0-100km/h, täysin erilainen kun se vuosia vanha versio.

Itsellä 2.0 ja tuolla kyllä kerkeää, ainoa minkä vaadin kun uutena ostin kauppaan mukaan oli 12v akun lataus samalla kun sisälämppärin johto tolpassa kiinni.

Käy ajamassa, ei toyotaa osteta markkinoiden hiljaisimman tai parhaimman ajettavuuden takia, vaan luotettavuuden takia.

Ai, en tiennytkään että se 1.8 on myös uudistunut jollain tapaa. Taisin joskus 2019 tms käydä lenkillä, kun oli jo hetken aikaa mennyt tuon uudistuneen Corollan markkinoille tulosta.

Monet Toyotat oli ennen todella epämiellyttäviä ajaa, mutta tuo Corolla oli uudistuksen myötä sekä tiloiltaan että ajettavuudeltaan mielestäni valtava loikka Aurikseen verrattuna.
 
Ai, en tiennytkään että se 1.8 on myös uudistunut jollain tapaa. Taisin joskus 2019 tms käydä lenkillä, kun oli jo hetken aikaa mennyt tuon uudistuneen Corollan markkinoille tulosta.

Monet Toyotat oli ennen todella epämiellyttäviä ajaa, mutta tuo Corolla oli uudistuksen myötä sekä tiloiltaan että ajettavuudeltaan mielestäni valtava loikka Aurikseen verrattuna.

Kuukauden päivät nyt ollut ajossa vm 2020 2.0 style varusteilla. Vaihdoin 2015 1.4 tsi Golffin tuohon. Ei tuo minusta nyt niin hirveän äänekäs ole vaikka 225/45 nastat tällä hetkellä alla. Kävin kokeilemassa kumpaakin moottoria ja on tuo 2.0 kyllä ihan eri mailmasta kuin 1.8. Moottorissa paljon sivistyneempi käyntiääni, eikä huuda koko aikaa vaikka vähän kaasutteleekin.

Ollut kyllä mieluisa peli ajella.
 
Mitä pitäisi huomioida, jos aikoo käydä ostohousut jalassa koeajamassa tuollaista arjenharmaata uudempaa hybridi-corollaa?

Preferoisin 2.0 koneella olevaa tuon tuhnun 1.8:n sijasta(koeajoin joskus vuosia sitten ja ei jäänyt kovin hyvä kuva kun kone huuti pienestäkin kaasunpainalluksesta kuin timmi hinaaja)
2.0 koneella on ennen vuosimallia -21 ollut jonkun verran lämmönvaihtimen ongelmia, alkaa vuotamaan jäähdytysnestettä. Jos on tuon ikäinen hakusessa, kannattaa varmistaa, mikä on tarkka valmistusajankohta vian korjaukselle. Toyotan mukaan taisi jotain 3% autoista tuosta kärisiä, mutta mistäpä sen tietää. Ei mene ralaxiin, koska on Toyotan mielestä pakoputken osa.
 
Minulla on Volvo XC90, vm 2017 ja ajettu hieman alle 135tkm. Nyt ilmeni ongelma, että auto ei lataudu töpselistä lainkaan.

Latauskaapelin kytkettyä palaa vain se keltainen valo, joka kertoo auton odottavan lautauksen alkamista. Auto siis tunnistaa piuhan olevan kytkettynä. Minulla on vain yksi latauskaapeli (suko) ja eräs ilta ihmettelin, kun oli sulake pamahtanut ja tämän jälkeen oire alkoi. Kävin tuttavan kaapelilla kokeilemassa julkisella paikalla, mutta sama lopputulos. Ajossa lataa kuitenkin normaalisti

Nopea googlaus paljasti, että auton OBC voisi olla vaurioitunut. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja ratkesiko asia miten?

Paikalliseen Volvon merkkiliikkeeseen sain ajan pääsiäisen jälkeen, joten silloin viimeistään olen viisaampi. Toki jos jokin muu ratkaisu löytyisi, niin jonkun tonnin voisi varmasti säästää, sillä ilmeisen hintava osa on uusittavaksi. Toki maahantuojalta voisi kysyä vastaantuloa, mutta ainakaan lukkojen vaihdattamiseen eivät tulleet lainkaan vastaan, vaikka ovat aina kovemmalla pakkasella jäässä. Työkaverin Volvoon vastaantulo oli kuitenkin 100% samaan vaivaan.

Eikös toi ole sellainen 2000-3000€ juttu ja maksat omasta pussista? Volvon vastaantulo on ihan naurettavaa jos sitä ikinä on ja autokin alkaa olemaan sen ikäinen, että ylitetty käyttöaika tullut täyteen. Noita nyt paukkuu melkoisesti noista. Pistä vaihtoon ja osta joku muu kuin Volvo jos goodwilliä haluat.
 
Eikös toi ole sellainen 2000-3000€ juttu ja maksat omasta pussista?
Näin olen orientoitunut tekemään. Lähinnä tarkoitukseni oli kysyä kokemuksia muilta, että onko vastaavissa tapauksissa ollut aina OBC ja onko silloin mitään muuta tehtävissä kuin merkkiliikkeessä vaihdattaa uusi. Eli ilmeisesti kyseistä osaa ei mikään paja kunnosta tai onko se edes mahdollista?

Volvon vastaantuloa asiaan lähinnä pyörittelin siitä syystä, että jos noita paukkuu usein kuten myös sinä mainitsit, niin on joku varmaan heidän kannan asiaan kysynyt et kuinka monta vuotta tai kilometriä tuollaisen osan kuuluisi kestää. Mutta ei takerruta tähän sen enempää, auton omistamiseen oleellisena osana kuuluu auton huoltaminen kun vikaa ilmenee ja jos on autokseen valinnut XC90 niin syytä on olla varattuna tuo 2000-3000€ huoltoon.

Pistä vaihtoon ja osta joku muu kuin Volvo jos goodwilliä haluat
Vaihtoa toiseen merkkiin olen miettinyt ja muistelisin et Kia Optimasta täällä on joskus ollut puhetta. Olisiko jollain jakaa kokemuksia Optiman plugarista? Työmatkaa on 22km suuntaansa ja siihen ajoon se pääsääntöisesti tulee.
 
^ Optima ollut puolisen vuotta, muuten ei pahaa sanottavaa lukuunottamatta sitä että matkustamon lämmitys hoidetaan polttomoottorilla. Kannattaa valita yksilö, jossa on Eberi tai Webasto. Takuuaika on pitkä, 7v/150 tkm. Ja vaihtoivat äskettäin takuuseen takaluukun kaasupumput, 6,5 vuotta vanha auto.
Talvikelissä ei nyt mitenkään loista kun maavara on aika pieni ja massaa on takakontissa, sutii herkästi. Matka-ajossa ihan mainio ajaa. Bensaa kuluu Corolla Hybridiin verrattuna n. litra enemmän kun ev-mode ei ole päällä. Ehkä Corollan saattaisin valita jos uudestaan autoa hankkisin. Toyota kestää ja se turva on todella hyvä.
 
Kiitos näistä tiedoista. Corollaa myös mietin, mutta kuvien perusteella Optima vaikuttaa hieman tilavammalta niin takapenkin jalkatilan kuin takakontinkin osalta. Onko sinulla kokemusta/näkemystä, että onko näissä huomattavaa eroa vai ovatko hyvin lähellä toisiaan? Perheeseen kuuluu kolme lasta, joten tilavuudella tulee annettua paljon painoarvoa.
 
Käytiinpä tänään autokuumetta potevan isän kanssa koeajamassa vuosimallin 2021 Kia Ceed Plug-in Hybridiä.
Pakko sanoa että ei kyllä jäänyt kovin mairitteleva kuva kyseisestä autosta.

Ensimmäisten 300m jälkeen todettiin jo heti molemmat että tämä ei tule olemaan se seuraava auto. Aivan järkyttävää oli rengamelu tuossa.
Itsellä ollut aiemmin Renault Clio nastarenkailla sekä Corolla Hybrid farkku nastarenkailla, ja molempien rengasmelu jäi kyllä kakkoseksi tuolle Kialle (jossa myös nastarenkaat). Tuntui että pitää ihan huutamalla keskustella vieruskaverin kanssa.
Lisäksi oli todella uraherkkä. Maantiellä jossa asfalttiin oli kulunut melkoiset urat piti ihan tosissaan pidellä ratista kiinni. Täsmälleen samalla reitillä kun ajettiin kotiinpäin lähtiessä wanhalla kunnon Seat Toledolla vm. 2017 niin ei ollut minkäänlaista vetelyä ja rengasmelu oli reilusti alle puolet tuosta Kiasta.
Myös kaasupoljin tuntui liittymästä maantielle liikenteen sekaan kiihdyttäessä kuin olisi pesusientä painellut, poljin piti runnoa ihan oikeasti lattiaan saakka ennenkuin tapahtui yhtään mitään kiihtymistä. Paaaljon virkeämpi tuo vanha Toledo vaikka paperilla hevosvoimia on yli 20 vähemmän.

Jos jotain plussaa niin sen noin 30km koeajolenkin, joka sisälsi maantietä sekä kaupunkipyöritystä, kulutus oli auton mittarin mukaan 3.6L/100km mikä on mielestäni ihan hyvä lukema.
 
Itsellä sama CEED mutta farkkuna (en tiedä oliko tuo teikäläisen). Eihän se mikään hiljainen auto ole, mutta kyllä sillä pidempääkin matkaa ihan hyvin taittaa. En sitten tiedä vaimentaako tuo pidempi perä ja/tai lasti merkittävästi kun ei se tympimään ole ruvennut. Uraherkkyydestä en osaa sanoa sen enempää kuin eipä se 16 tuumaisella identtisellä rengastuksella kuin edellisessä Rellussa tuosts mielestäni eronnut. Takapainoinen autohan tuo on joten etupään pito on liukkaalla heikohko joten sutimisenestoa joutuu ottamaan liukkailla pois päältä pihapyörittelyssä (kun leikkaa tehot liian aktiivisesti).

Eco tila on vakiona käytössä niin kiihdytyksen saa tosiaan tehdä sitä tarkoittaen. Tuplasti vielä jos korkeajänniteakku on tyhjä. Mutta toisaalta kun sport nappulaa painaa niin laite on ihan erilainen siinä kohtaa. Itselleni tuo kulutuksen minimointi sopii kun sen kuitenkin tietää. Eli jos kiihdytyskaista on lyhyt niin sport tila nappulasta päälle ja taas pois kun liikenteen mukaan on päässyt. Ero on tosiaan kiuhdytyksessä ja kaasun vasteessa kuin yöllä ja päivällä mutta toisaalta eco tilalla itsellä arkiajot sujuvat käytännössä aina ja sport tila tulee ajankohtaiseksi lähinnä ohituksissa ja joissakin poikkeuksellisen lyhyissä kiihdytyskaistoissa.

Alle vitosella kun pääsee vaikka ajo-akku olisi tyhjä (paitsi kesömotaria) niin lasken kulutuksen todella hyväksi. Puolisen litraa häviää satasella Toyotan parhaille itselataaville akku tyhjänä, mutta sitten toisaalta 100km reissuun Suomen lämpimässä talvessa voi viedä alle 2l/100km 80 ja kaupunkialuetta jos sattuu sopivasti ja tietty kesällä menee pienellä kun ei tarvitse lämmittää ja syksylläkin päässyt 52,6 km pelkällä sähköllä 50-60-80-100 alueita ennen kuin hörähti polttis käyntiin.

Jos halvinta fiilistä hakee niin se löytyy kyllä takaluukusta (ainakin farkussa) kun se rämähtää komeasti. Muita negatiivisia seikkoja muutamat pianomustat pinnat vaikka tuntuvat ihan ok kestävän käyttöä ja ovien alapaneelit ovat kovaa muovia (toisaalta sinne tulee potkittua eniten). Muutenhan sisustusmateriaalit on pientä pehmyttä täynnä joten niistä on vaikea valittaa. Jousitus on vähän pintakova mutta mielestäni ohjaus on keveydestä huolimatta tosi hyvä ja penkeistä löytyy reilusti sivuttaistukea.

Takapenkkiläisille ei ole usbipaikkoja, mutta takakontista 12v tökkelistä olen itse vetänyt usbilatauspisteet takapenkille. Takakontin valaistus on myös aika nihkeä valotehon osalta mutta tuohonkin toki löytyy nykyisin vaikka mitä.

Kahvat valaistaan yöllä alta ja latausliitin myös, joten yöllä autoon tulemisesta/operoinnista ei pahaa sanottavaa noin muuten.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos näistä tiedoista. Corollaa myös mietin, mutta kuvien perusteella Optima vaikuttaa hieman tilavammalta niin takapenkin jalkatilan kuin takakontinkin osalta. Onko sinulla kokemusta/näkemystä, että onko näissä huomattavaa eroa vai ovatko hyvin lähellä toisiaan? Perheeseen kuuluu kolme lasta, joten tilavuudella tulee annettua paljon painoarvoa.
Ehkä jalkatila on Optimassa isompi, peräkontti sitten Corollassa isompi. Optiman peräkontti voisi olla isompi, jos rattaita tms. mukana. Meillä oli aiemmin Prius Plus, siihen mahtui tavaraa jo eri tavalla ja aivan viaton peli oli sen 5 vuotta, 150 tkm - 250 tkm. Moottori on 1.8 tuhnu, jos sillä on väliä, eli huutaa kuin ruohonleikkuri kiihdytettäessä moottoritielle. Kulutus jotain 5,5 litraa seka-ajossa. Matkustajatilat myös isot, eli erilliset penkit kolmelle, jalkatilaa pystyy säätämään.
Optima on jo tarpeeksi tehokas, kiihtyy eri tavalla. Ja hyvä vetokyky, peräkärrylle ym.
 
Näköjään uudet päästömittausnormit tulevat ensi vuonna ja pieniakkuiset hynridit saattavat ottaa osumaa tästä muutoksesta. Eli verot nousevet. Nyt ymmärrän miksi monissa uusissa hybrideissä on "sähkömatkaa " tarjolla se 100 km. Ovat ilmeisesti valmistautuneet tähän.

 
Itsellä sama CEED mutta farkkuna (en tiedä oliko tuo teikäläisen). Eihän se mikään hiljainen auto ole, mutta kyllä sillä pidempääkin matkaa ihan hyvin taittaa. En sitten tiedä vaimentaako tuo pidempi perä ja/tai lasti merkittävästi kun ei se tympimään ole ruvennut. Uraherkkyydestä en osaa sanoa sen enempää kuin eipä se 16 tuumaisella identtisellä rengastuksella kuin edellisessä Rellussa tuosts mielestäni eronnut. Takapainoinen autohan tuo on joten etupään pito on liukkaalla heikohko joten sutimisenestoa joutuu ottamaan liukkailla pois päältä pihapyörittelyssä (kun leikkaa tehot liian aktiivisesti).

Eco tila on vakiona käytössä niin kiihdytyksen saa tosiaan tehdä sitä tarkoittaen. Tuplasti vielä jos korkeajänniteakku on tyhjä. Mutta toisaalta kun sport nappulaa painaa niin laite on ihan erilainen siinä kohtaa. Itselleni tuo kulutuksen minimointi sopii kun sen kuitenkin tietää. Eli jos kiihdytyskaista on lyhyt niin sport tila nappulasta päälle ja taas pois kun liikenteen mukaan on päässyt. Ero on tosiaan kiuhdytyksessä ja kaasun vasteessa kuin yöllä ja päivällä mutta toisaalta eco tilalla itsellä arkiajot sujuvat käytännössä aina ja sport tila tulee ajankohtaiseksi lähinnä ohituksissa ja joissakin poikkeuksellisen lyhyissä kiihdytyskaistoissa.

Alle vitosella kun pääsee vaikka ajo-akku olisi tyhjä (paitsi kesömotaria) niin lasken kulutuksen todella hyväksi. Puolisen litraa häviää satasella Toyotan parhaille itselataaville akku tyhjänä, mutta sitten toisaalta 100km reissuun Suomen lämpimässä talvessa voi viedä alle 2l/100km 80 ja kaupunkialuetta jos sattuu sopivasti ja tietty kesällä menee pienellä kun ei tarvitse lämmittää ja syksylläkin päässyt 52,6 km pelkällä sähköllä 50-60-80-100 alueita ennen kuin hörähti polttis käyntiin.

Jos halvinta fiilistä hakee niin se löytyy kyllä takaluukusta (ainakin farkussa) kun se rämähtää komeasti. Muita negatiivisia seikkoja muutamat pianomustat pinnat vaikka tuntuvat ihan ok kestävän käyttöä ja ovien alapaneelit ovat kovaa muovia (toisaalta sinne tulee potkittua eniten). Muutenhan sisustusmateriaalit on pientä pehmyttä täynnä joten niistä on vaikea valittaa. Jousitus on vähän pintakova mutta mielestäni ohjaus on keveydestä huolimatta tosi hyvä ja penkeistä löytyy reilusti sivuttaistukea.

Takapenkkiläisille ei ole usbipaikkoja, mutta takakontista 12v tökkelistä olen itse vetänyt usbilatauspisteet takapenkille. Takakontin valaistus on myös aika nihkeä valotehon osalta mutta tuohonkin toki löytyy nykyisin vaikka mitä.

Kahvat valaistaan yöllä alta ja latausliitin myös, joten yöllä autoon tulemisesta/operoinnista ei pahaa sanottavaa noin muuten.

Farkku oli tämäkin koeajettu ceed plugari. Ja oli verho vedetty kiinni tavaratilassa joka oli tyhjillään.
Sporttimoodia ei tullut kokeiltua, eikä nuita ajomoodeja kyllä jaksa arkikäytössä puljata edestakaisin. Se pitää olla yksi hyvä mikä pitää toimia kaikessa ajossa ilman että pitää lähteä ecolla, vaihtaa jokaiseen kiihdytykseen sportille, ja taas tämän jälkeen palata ecolle. Olisi laittaneet tuon econ ja sportin väliin normal-tilan, mutta ei ollut.

Tilojen ja kulutuksen suhteen tuo olisi hyvinkin kiinnostava ja toimiva. Penkit, ajoasento oli hyvä. Ilmastointi ja säätöjen määrä sekä käyttö oli ihan toimivaa. Kaistavahdin sai pois yhdellä napinpainalluksella, mistä plussaa koska tuo päällä oli ihan hirveä ajettava kuten kaikki muutkin autot joissa kyseiseen toimintoon olen törmännyt. Ohjaus oli kyllä muuten hyvä tunnoltaan ja keveydeltään mutta urissa vetely oli tosi voimakasta. Jousitusmukavuus oli hyvä, ei huonoa siitä, kaivonkansien kuopat ja maantien heitot ylittyi mukavasti.
Suurin kiinnostuksen aihe ja positiivisuus oli maltillinen kulutus, ja varmaan pääsisi vuosikulutuksen keskiarvossa kolmosella, jopa kakkosella, alkaviin lukemiin.

Mutta ei ollut ajettavuudeltaan ja melutasoltaan mieleinen kummallekkaan koeajajalle niin jää kyllä vielä kauppaan. Auto pitää olla kerralla käteenistuva ja sopiva ilman mitään jälkimuokkauksia. Tämä ei ollut meille sellainen.
 
Näköjään uudet päästömittausnormit tulevat ensi vuonna ja pieniakkuiset hynridit saattavat ottaa osumaa tästä muutoksesta. Eli verot nousevet. Nyt ymmärrän miksi monissa uusissa hybrideissä on "sähkömatkaa " tarjolla se 100 km. Ovat ilmeisesti valmistautuneet tähän.


Vähän menee mielestäni metsään tuo uudistus. Valmistajat vaan kasvattaa akkukokoa jotta pääsisi tuossa testissä mahdollisimman pitkälle ennen polttiksen pöräystä. Mikä taas turhaan kasvattaa auton painoa, hintaa ja on akkumateriaalien tuhlausta.
Minusta tuo testimatka voitaisi pitää samana, mutta ajettaisi se sekä täydellä että tyhjällä akulla lähdettäessä eli perus hybriditilassa. Näistä sitten keskiarvo joka olisi lopputulos.

Tosin moni plugarin omistajahan haluaa yhtä ison akun kuin täyssähköautossa, koska haluaisi täyssähköauton mutta ei uskalla tehdä hyppyä pois polttiksesta. Sitten vältellään siinä plugarissa polttiksen käyttöä kuin ruttoa, ja näiden moottorithan menee pilalle jos niitä ei käytä riittävästi.
 
Farkku oli tämäkin koeajettu ceed plugari. Ja oli verho vedetty kiinni tavaratilassa joka oli tyhjillään.
Sporttimoodia ei tullut kokeiltua, eikä nuita ajomoodeja kyllä jaksa arkikäytössä puljata edestakaisin. Se pitää olla yksi hyvä mikä pitää toimia kaikessa ajossa ilman että pitää lähteä ecolla, vaihtaa jokaiseen kiihdytykseen sportille, ja taas tämän jälkeen palata ecolle. Olisi laittaneet tuon econ ja sportin väliin normal-tilan, mutta ei ollut.

Juu, ei tuo tosiaan sitten ole sopiva peli. Valinta on nappulasta toki nopea ja itselle eco tila käytännössä normiliikenteessä sopiva, mutta jos noihin ramppeihin haluaa ripeämpää kiihtyvyyttä vakiona niin sport tila on se josta sitä löytyy. Sen verran enemmän tuo kuluttaa, että ei sitä vakiona oikein kannata käyttää. Ehkä joku painavahko vetokuorma poikkeuksena, koska auto pyrkii korkeajänniteakun käyttämiseen ja jos ajetaan tuota satasta niin sitä kuluu enemmän kuin ehtii lataamaan. Ajo muuttuu tuossa jossain kohtaa ecolla vähän nykiväksi kun kytkee akuston avustusta käyttöön ja toteaa että otetaan enemmän moottorista sittenkin kun sieltä ei löydy. Tuohon kohtaan sport tila on ihan omiaan.

Ja aika lailla tosiaan pieni kulutus tuossa ollut se lähtökohta minkä takia tuon tyyppisiä ratkaisuja on tehty. Meilläkin about 56000km ajoa tullut ja keskikulutus se 2,8l/100km.
 
Mitähän tekee WLTP muutos käytettyjen hinnoille?

Tuskin mitään:
"Muutos ei koske takautuvasti mitään autoja. Tyyppihyväksynnän yhteydessä annetut arvot pysyvät sellaisina kuin ne rekisteröintihetkellä olivat."

Sinänsä en pidä uudistusta huonona, koska kyllähän nämä ladattavat hybridit ovat usein aikamoisia möhköjä (usein korkea SUV) ja kulutus akku tyhjänä on ollut monessa aika korkeaa.

Mielestäni tosin tuokin ongelma on pienentynyt kun autojen muuhunkin kulutukseen on viime vuosina kiinnitetty enemmän huomiota (eli ne möhkötkin kuluttavan akku tyhjänäkin vähemmän polttoainetta kun aiemmin).
 
Viimeksi muokattu:
^ Optima ollut puolisen vuotta, muuten ei pahaa sanottavaa lukuunottamatta sitä että matkustamon lämmitys hoidetaan polttomoottorilla. Kannattaa valita yksilö, jossa on Eberi tai Webasto. Takuuaika on pitkä, 7v/150 tkm. Ja vaihtoivat äskettäin takuuseen takaluukun kaasupumput, 6,5 vuotta vanha auto.
Talvikelissä ei nyt mitenkään loista kun maavara on aika pieni ja massaa on takakontissa, sutii herkästi. Matka-ajossa ihan mainio ajaa. Bensaa kuluu Corolla Hybridiin verrattuna n. litra enemmän kun ev-mode ei ole päällä. Ehkä Corollan saattaisin valita jos uudestaan autoa hankkisin. Toyota kestää ja se turva on todella hyvä.

Tuttavaperheellä hajos ne sähköisentakakontin moottori (on vaan toisella puolen, toisella puolen kaasujousi) just viikko ennen 7 vuoden takuun loppumista ja meni takuuseen. Ois maksanu marmorissa jotain 1500 € + työt jos ei olis ollu voimassa.

Itellä Sportage PHEV GT-line bla bla MY23 ja nyt 19500 km keskikulutus 2,7 l/100 km (tankista mitattuna myös, eikai toi paha oo 2 tonnin kardaaninelivedolle? Vaikka olis tuplatkin...). Tulee pidempiäkin reissuja pojan kiekkopelien ym. takia, enimmäkseen kuitenkin 26 km ajelua töihin ja takas, 7-26 km ajelua jäähallille ja takas riippuen missä hallissa treenit, vkl-pelireissut 7-200 km päässä pahimmillaan la+su molempina. Mun mielestä se on vaan hyvä, että hybridissä polttista käytetään. Ja jos ei käyttäydy, niin ajan sen aina aamulla työmatkan aluksi lämpimäksi tyyliin ekat 10 km Sport-modella, jotta ei kerry kondenssia jne... Hyviltä ja puhtailta näytti öljyt ainaki 2 tkm ja 15 tkm huolloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Näin olen orientoitunut tekemään. Lähinnä tarkoitukseni oli kysyä kokemuksia muilta, että onko vastaavissa tapauksissa ollut aina OBC ja onko silloin mitään muuta tehtävissä kuin merkkiliikkeessä vaihdattaa uusi. Eli ilmeisesti kyseistä osaa ei mikään paja kunnosta tai onko se edes mahdollista?

Volvon vastaantuloa asiaan lähinnä pyörittelin siitä syystä, että jos noita paukkuu usein kuten myös sinä mainitsit, niin on joku varmaan heidän kannan asiaan kysynyt et kuinka monta vuotta tai kilometriä tuollaisen osan kuuluisi kestää. Mutta ei takerruta tähän sen enempää, auton omistamiseen oleellisena osana kuuluu auton huoltaminen kun vikaa ilmenee ja jos on autokseen valinnut XC90 niin syytä on olla varattuna tuo 2000-3000€ huoltoon.


Vaihtoa toiseen merkkiin olen miettinyt ja muistelisin et Kia Optimasta täällä on joskus ollut puhetta. Olisiko jollain jakaa kokemuksia Optiman plugarista? Työmatkaa on 22km suuntaansa ja siihen ajoon se pääsääntöisesti tulee.

Käsittääkseni ei ole mahdollista tehdä, muuta kuin marmorilla josta tuo hurjahjo kustannus tuleekin. Tuossahan osan hinta on alle puolet siitä itse työn hinnasta mitä ne veloittaa ja käsittääkseni noita vanhoja ei osia ei edes yritetä korjata. Tuossa on lisäksi se, että joutuu koodailemaan autoon tuon uuden osan ja sen eri revisioiden perusteella keskustietokoneelle kaikkea yms.
 
^ Optima ollut puolisen vuotta, muuten ei pahaa sanottavaa lukuunottamatta sitä että matkustamon lämmitys hoidetaan polttomoottorilla. Kannattaa valita yksilö, jossa on Eberi tai Webasto. Takuuaika on pitkä, 7v/150 tkm. Ja vaihtoivat äskettäin takuuseen takaluukun kaasupumput, 6,5 vuotta vanha auto.
Talvikelissä ei nyt mitenkään loista kun maavara on aika pieni ja massaa on takakontissa, sutii herkästi. Matka-ajossa ihan mainio ajaa. Bensaa kuluu Corolla Hybridiin verrattuna n. litra enemmän kun ev-mode ei ole päällä. Ehkä Corollan saattaisin valita jos uudestaan autoa hankkisin. Toyota kestää ja se turva on todella hyvä.

Itsellä ollut kanssa nyt vajaa puolisen vuotta Optima alla ja aikalailla samat kokemukset. Tosin varoitan, että kannattaa sitten oikeasti syynätä se huoltokirja tarkasti läpi, koska monet näistä on Ruotsista uitettuja liisareita ja huollot voi olla mitä sattuu. Esim. omassa yksilössäni ei ole enää takuu voimassa, koska heti eka määräaikaishuolto oli aikoinaan mennyt kolmella tonnilla yli ja viimeisin huolto ei ollut merkkiliikkeessä tehty, enkä huomannut tätä vasta kuin pari viikkoa auton oston jälkeen. Siitä asti olen tapellut tuon paska-Sakan kanssa, mutta eipä ole hirveästi edennyt mihinkään. Eli siis tarkenuksena vielä: huoltoväli on aika tiuha 15tkm/1v ja jos yksikin vuosihuolto on mennyt merkittävästi yli, moottorin, vaihteiston ym. osalta tehdastakuu on heipparallaa. Akkutakuu säilyy vielä. Huollot pitää myös olla merkkiliikkeessä tehty TAI muualla tehdyistä huolloista pitää olla tarkka selvitys, joista näkyy että huolto on tehty Kian speksien mukaisesti.

Tuo polttiksen käyttö lämmitykseen ärsyttää myös itseäni, eikä Eberi tai Webasto auta siihen mitään koska polttis käynnistyy silti jos ilmastointi ei ole kokonaan pois päältä. Luulin, että Eberiä ajon aikana rallattamalla polttiksen käynnistymisen voisi välttää (oli tässäkin ketjussa puhetta), mutta eipä se todellisuudessa näytä niin toimivan. Oikeasti kylmällä kelillähän tämä ei nyt haittaa ja dinomehun käyttö lämmitykseen on sinänsä ihan fiksua, mutta varsinkin näin nollakelissä kun oikeasti lämmitystarvetta ei hirveästi ole (varsinkaan nurkka-ajossa), ärsyttää kyllä todella paljon että polttis hörähtää käyntiin täysin turhaan ja kulutus on varsinkin lyhyillä matkoilla todella kovaa. Ajotietokone on pätkäajossa välillä ilmoittanut 15-20 l/100km lukemiakin, vaikka auto olisi eberillä esilämmitetty.
 
Eikös toi ole sellainen 2000-3000€ juttu ja maksat omasta pussista? Volvon vastaantulo on ihan naurettavaa jos sitä ikinä on ja autokin alkaa olemaan sen ikäinen, että ylitetty käyttöaika tullut täyteen. Noita nyt paukkuu melkoisesti noista. Pistä vaihtoon ja osta joku muu kuin Volvo jos goodwilliä haluat.

Käyttöikä tullut täyteen? Itse en kyllä ymmärrä tätä ihmeellistä saarnaa, joita jotkut levittää, että kaikki yli 100tkm ajetut autot on suunnilleen romurautaa. Kyllähän nyt alunpitäen yli 100ke auton käyttöikä pitää olla enemmän kuin 7v.
 
Käyttöikä tullut täyteen? Itse en kyllä ymmärrä tätä ihmeellistä saarnaa, joita jotkut levittää, että kaikki yli 100tkm ajetut autot on suunnilleen romurautaa. Kyllähän nyt alunpitäen yli 100ke auton käyttöikä pitää olla enemmän kuin 7v.

Vuodet. Ei niinkään kilsat, vaan vuodet. Elektroniikka nyt kestää minkä kestää ja tuossa on vuosissa melko pitkä aika jo. Siellä on aika herkkiä komponentteja koko auto täynnä, joten kyllä - liki vuosikymmen vanha auto on jo vanha. Tottakai Suomen mittapuulla 7-vuotias auto on vielä "uusi" ja koska se on "vain hieman yli 100tkm" ajettu, se on käytännössä sisäänajovaiheessa vielä. Itse en pidä autoa koskaan yli viittä vuotta, koska sen jälkeen potentiaaliset ongelmat ja muut olkoon jonkun muun murhe. Tämä on kohtuunormaalia ihan Euroopassakin. Plus osa autoista nyt on sellaisia, et olkoot ajettu vaikka 50tkm, niin silti ne lahoaa kymmenessä vuodessa jostain.
 
Käyttöikä tullut täyteen? Itse en kyllä ymmärrä tätä ihmeellistä saarnaa, joita jotkut levittää, että kaikki yli 100tkm ajetut autot on suunnilleen romurautaa. Kyllähän nyt alunpitäen yli 100ke auton käyttöikä pitää olla enemmän kuin 7v.

Ne on kulutustavaraa. Ei niitä tehdä kestämään. Ei se ole pelkästään se ajetut kilometrit vaan myös itse aika, käyttö, huolto ja auton pito yleisesti.
 
Käyttöikä tullut täyteen? Itse en kyllä ymmärrä tätä ihmeellistä saarnaa, joita jotkut levittää, että kaikki yli 100tkm ajetut autot on suunnilleen romurautaa. Kyllähän nyt alunpitäen yli 100ke auton käyttöikä pitää olla enemmän kuin 7v.
Tuo lainattu kommentti koski 2017v 135tkm Volvo XC90
XC90 luokan auton pitäisi kestää pidempään kuin joku pikku purkki joka suunnitteltu 150tkm
Mutta jos Volvo 200tkm-300tkm 10v-12v niin vastuuton maahantuoja/valmistaja voi sitten mussuttaa jostain hyödystä ja tarjota vaihtoehtoa missä asiakas maksaa syntyneet kulut ja valmistaja tulee vastaa marginaalin verran.

Tosin mitä hyötyä asiakkaalle on siitä että auton korjauksen jälkeen kestää juuri ja juuru sinne lyhyenmatkan maaliin asti.

Vuodet. Ei niinkään kilsat, vaan vuodet. Elektroniikka nyt kestää minkä kestää ja tuossa on vuosissa melko pitkä aika jo.
Jos nyt ei ole porsinut ns kuluvaa elektroniikkaa, vaan jotain sellaista mikä on suunnitteluvirhe, tai valmistus virhe.

Jos suunnittelet autoon jotain muistisoluja jotka kestää muutamanvuoden, niin kuullostaa jo tahalliselta ja silloinkin pitäisi olla huolto-ohjelmassa.
Jos suunnittelet jotain passiivikomponentteja (muitakin kuin akku) jotka kestää muutamanvuoden, niin nekin kuuluisi olla huolto-ohjelmassa.
 
Itsellä ollut kanssa nyt vajaa puolisen vuotta Optima alla ja aikalailla samat kokemukset. Tosin varoitan, että kannattaa sitten oikeasti syynätä se huoltokirja tarkasti läpi, koska monet näistä on Ruotsista uitettuja liisareita ja huollot voi olla mitä sattuu. Esim. omassa yksilössäni ei ole enää takuu voimassa, koska heti eka määräaikaishuolto oli aikoinaan mennyt kolmella tonnilla yli ja viimeisin huolto ei ollut merkkiliikkeessä tehty, enkä huomannut tätä vasta kuin pari viikkoa auton oston jälkeen. Siitä asti olen tapellut tuon paska-Sakan kanssa, mutta eipä ole hirveästi edennyt mihinkään. Eli siis tarkenuksena vielä: huoltoväli on aika tiuha 15tkm/1v ja jos yksikin vuosihuolto on mennyt merkittävästi yli, moottorin, vaihteiston ym. osalta tehdastakuu on heipparallaa. Akkutakuu säilyy vielä. Huollot pitää myös olla merkkiliikkeessä tehty TAI muualla tehdyistä huolloista pitää olla tarkka selvitys, joista näkyy että huolto on tehty Kian speksien mukaisesti.

Tuo polttiksen käyttö lämmitykseen ärsyttää myös itseäni, eikä Eberi tai Webasto auta siihen mitään koska polttis käynnistyy silti jos ilmastointi ei ole kokonaan pois päältä. Luulin, että Eberiä ajon aikana rallattamalla polttiksen käynnistymisen voisi välttää (oli tässäkin ketjussa puhetta), mutta eipä se todellisuudessa näytä niin toimivan. Oikeasti kylmällä kelillähän tämä ei nyt haittaa ja dinomehun käyttö lämmitykseen on sinänsä ihan fiksua, mutta varsinkin näin nollakelissä kun oikeasti lämmitystarvetta ei hirveästi ole (varsinkaan nurkka-ajossa), ärsyttää kyllä todella paljon että polttis hörähtää käyntiin täysin turhaan ja kulutus on varsinkin lyhyillä matkoilla todella kovaa. Ajotietokone on pätkäajossa välillä ilmoittanut 15-20 l/100km lukemiakin, vaikka auto olisi eberillä esilämmitetty.

Kylläpäs osui ja uppos itsellekkin tämä kommentti, autona BMW 330e, ruotsin tuonti, SAKAlta ostettu.
Auto alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä ja merkkihuollossa todettiin lämmönvaihdin rikkoutuneeksi joten sen vaihto edessä. Autolla ajettu 115tkm. Kustannusarvio 1736€.

BMW nosti kädet pystyyn ja goodwilliä ei ole tulossa, sillä kävi ilmi että ruotsin aikana auton huollot oli ylittyneet sadoilla kilometreillä, (200-1100km välillä).

SAKA kuitenkin suostui tulemaan vastaan 1/3 hinnassa että on se parempi kuin ei mitään. N. Vuosi sitten kun autoa ostin olin mielestäni hyvinkin kiinnostunut huoltokirjasta, mutta myyjä ei koskaan niitä minulle näyttänyt, ohitti aina vain kysymyksen huolloista. Näin tästä oppineena lompakkoa kaivamaan :lol:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom