• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Tunnistin vm. 2019 530e:stä kaikki muut paitsi kyynärpäitten lämmityksen. Siitä en sano ihan varmuudella, että kulkeeko auto millä tahansa pakkasella pelkästään sähköllä. Itse muistan ainakin, että auto ilmoittelee "täysi voimansiirto käytettävissä pian" tai "sähköllä ajo ei mahdollista ihan just nyt, mutta kohta" tyylisesti pakkasella.
Joo ei se pakkanen itsessään, mutta akun lämpö. Jos lataa akun täyteen ennen lähtöä niin joku -5c vielä menee e-modessa heti.
 
Jooh, BMW:n tuotekehitysosaston insinöörien kannattaa vielä kertaalleen tutustua Mitsubishiin ja kokeilla kopioida ajoakun lämmitysjärjestelmä - konsepti.
 
Mitsun? Siis se samainen Outlander jossa pitää tiettyyn vuoteen saakka olla WIFI-yhteyden päässä autosta, että äppi toimii / esimerkiksi matkustamon esilämmityksen saa päälle / pois? :beye: Vai onkohan niillä ollut 2013 -> muitakin plugareita täällä Euroopassa? Japanin markkinoiden monimuotoiset ihmeet ja versiot voidaan suosiolla jättää pois.

Kokonaisvaltaiseksi, käyttökokemukseltaan loistavaksi PLUGIN hybrid tuotteeksi BMW on ollut suunnannäyttäjä tosiaan jo sieltä anno 2014 lähtien. Kaikki aiemmin mainitsemani ominaisuudet ovat olleet niin 3-sarjan kulimalleissa kuin 7-sarjan ökymalleissa, osa jopa 2-sarjan duunarimalleissa.

Pakko myöntää, että en tiedä miten hyviä eri valmistajien äpit olivat 2014. Uskon kyllä että bemarissa se on ollut paljon parempi kuin mainitsemissani autoissa, mutta en silti pysty laskemaan 2,3,5,7, tai X-sarjan plugareita kovin innovatiiviksi tai suuntaa näyttäneiksi tuotteiksi. Ensisijaisesti hyviä autoja bemarin vanhoilla vahvuuksilla ja perustason sähkötekniikalla. Jos joku ominaisuus noista jättää jälkensä autoilun historiaan niin varmaan se moottorin ruostuminen, mutta en ota kantaa siihen, miten ansaittu tuo maine on.
 
Samaa saa VAGilta hieman halvemmalla. Plugari menee sähköllä ja lämpeää sähköllä oli keli mikä tahansa. Toki se akun lämmitys on jotain mikä tästäkin saksalaisesta puuttuu.
 
Lähtökohtaisesti jokin plugarin 8-10kwh ajoakun lämmitys on melkein tyhjän kanssa. 10x käyttökelpoisempaa on esimerkiksi se, että auton saa sisätiloiltaan milloin tahansa, missä tahansa lämpöiseksi / viileäksi. Ja että em. operaatioon tarvittavaa sähköenergiaa voi ladata ajon aikana 10% tarkkuudella niin paljon kuin sitä tarvitsee. Ei yhtään yli, ei alle eikä varsinkaan aasialaisittan sinne päin tai ei ollenkaan.

:kahvi:
 
BMW (ym.) logiikka paras, menee kaikenlaisen Aasian (ym.) tuheroinnin edelle. Syitä eritelty tässä(kin) ketjussa monia kertoja.

Jos minä käyttäjänä haluan, että auto on pakkasella lämmin lähtiessäni vaikkapa kadun varresta enkä halua istua 15-asteisessa ohjaamossa pipo ja tumput käsissä niin painan vain yhtä nappia -> auto kulkee sähköllä 140km/h nopeuteen saakka tasan niin kauan kuin akustossa on virtaa ja voin nautiskella halutessani 24 asteisessa ohjaamossa t-paitasillani, koska miksi ei. Ei mitään laita tuuletus pois / laita matkustamon lämmitys pois tai muuten polttis käynnistyy -hölmöilyä.

Pystyn myös milloin tahansa pakottamaan auton polttomoottorikäytölle ilman mitään epäekologisia, usein polttoainetta extraa kuluttavia "SPORT" ajotiloja. Pystyn myös milloin tahansa maantieajossa lataamaan akustoon sähkövirtaa vaikkapa seuraavaa "kylmästarttia" / auton pakkasessa lämmittämistä varten, ihan itse portaittain säätäen 20-80% välillä - ei mitään "akuston polttomoottorilla lataus on joko päällä tai pois" -hölmöilyä. Joo ei ole ekologista mutta puhtaasti mukavuustekijä, talvipakkasella TAI kesähelteellä.

Tosiaan nelivetoinen hybridi-BMW on myös jatkuvasti, niin polttomoottorilla kuin täyssähkömoodissakin ajaessa nelivetoinen, ei mitään idiotismia että sähköllä vain etuveto käytössä tms. Voin myös kytkeä äppillä auton milloin tahansa lämpenemään / tuulettumaan, kunhan akustossa on virtaa - toisin kuin sellaiset aasian plugarit jotka pitää olla lataustolpassa kiinni tai muutoin talvipakkasella esilämmitystä ei voi käyttää :rofl: Voin myös ajastaa äppiin 3-4 erillistä lähtökellonaikaa jolloin auto lämmittää / viilentää sisätilansa penkin & ratinlämmitintä myöden haluamaani lämpötilaan. TätäKÄÄN itsestäänselvyyttä ei ole kaikissa Aasian (ym.) ihmeissä vaikka eletään vuonna 2023, saatika että em. ominaisuuksia / toiminnallisuuksia olisi pari-kolme-viisi vuotta vanhoissa käytetyissä.

Hassunhauskaa todeta, että kaikki mainitsemani toiminnallisuudet ovat olleet BMW-hybridiajoneuvoissa ainakin 7-8, pian 9 vuotta! Sanoisinkin, että BMW on hybridikäyttökokemukseltaan liki suunnannäyttäjän asemassa. Ei mitään hölmöilyä, ei mitään "joko-tai" -idiotismia. Kaikki vain toimii, logiikan ollessa Freude am Fahren.

Talvipakkasessa astun sisätiloiltaan miellyttävän lämpöiseen, 21,5 C, kabiiniin. Otan pipon päästä, laitan untuvatakin takapenkille ja lasken kyynärpääni lämmitetyille kyynärnojille. Otan juuri sopivan lämpöisestä ratista kiinni ja siirrän vaihteenvalitsimeen ajotilaan D. Lipuessani hienostuneesti, tyylikkäästi sähköllä aamuhämärissä kohti ruokakauppaa BMW:n laservalojen valaistessa tienoon peurat sekä rusakot. Nelivedon pitäessä huolen otteesta tienpintaan, ilmajousituksen suodattaessa tienpinnan epätasaisuudet ja lumipolanteet, en voi kuin miettiä miksi ihmeessä säästäisin ja ostaisin jonkin VW Passatin tai KIA Optiman.

Elämä on useimmille meistä reissu A -> B ja sitä ei ole tarkoitettu kärsittäväksi, se on tarkoitettu nautittavaksi - kauppareissuja myöden.

:syes:

bmw on kyllä innovatiivinen noissa, mutta neliveto on sähköllä 225XE, X1, X2. Lopuissa pitäs olla xdrive mekaanisella yhteydellä, jolloin voi ajaa sekä polttiksella että sähköllä awd:na
 
Löytyisi kaiketi googlaamalla. Mutta kysymys esim. bemarin hybrideissä joissa sähkömoottori intekroitu vaihteistoon.

"Pyöriikö" se vaihdelaatikko pelkällä sähkökäytöllä kuinka laajasti? Kai siellä pitää öljyn kiertää, yms,
Onko hybrideissä ollut ongelmia laatikoissa enemmän ajettuna? Polttomoottoreissa nuo ZF:n automaatit (hp8) ollut hyviä
 
Lähtökohtaisesti jokin plugarin 8-10kwh ajoakun lämmitys on melkein tyhjän kanssa. 10x käyttökelpoisempaa on esimerkiksi se, että auton saa sisätiloiltaan milloin tahansa, missä tahansa lämpöiseksi / viileäksi. Ja että em. operaatioon tarvittavaa sähköenergiaa voi ladata ajon aikana 10% tarkkuudella niin paljon kuin sitä tarvitsee. Ei yhtään yli, ei alle eikä varsinkaan aasialaisittan sinne päin tai ei ollenkaan.

:kahvi:

Eikös tuota polttiksella latausta järkevämpi olisi vain säästää varausta, jos tietää että määränpäässä ei saa autoa lataukseen? Tuo varmaan onnistuu melkein kaikkilla plugareilla.

Löytyisi kaiketi googlaamalla. Mutta kysymys esim. bemarin hybrideissä joissa sähkömoottori intekroitu vaihteistoon.

"Pyöriikö" se vaihdelaatikko pelkällä sähkökäytöllä kuinka laajasti? Kai siellä pitää öljyn kiertää, yms,
Onko hybrideissä ollut ongelmia laatikoissa enemmän ajettuna? Polttomoottoreissa nuo ZF:n automaatit (hp8) ollut hyviä

Pyörii se ja kai siellä pitäisi öljyn kiertää. VAG:n plugareiden DSG-vaihteistoissa on ollut aika paljon ongelmia ja syyksi on epäilty 12V akkua, joka ei jaksa pyörittää öljynpainetta tuottavaa pumppua. Plugarithan aina starttaavat korkeajänniteakulla ja 12V akun huono kunto voi siksi jäädä huomaamatta ja lisäksi 12V akun latauslogiikassa voi olla erilaisia lapsuksia.
 
Lähtökohtaisesti jokin plugarin 8-10kwh ajoakun lämmitys on melkein tyhjän kanssa. 10x käyttökelpoisempaa on esimerkiksi se, että auton saa sisätiloiltaan milloin tahansa, missä tahansa lämpöiseksi / viileäksi. Ja että em. operaatioon tarvittavaa sähköenergiaa voi ladata ajon aikana 10% tarkkuudella niin paljon kuin sitä tarvitsee. Ei yhtään yli, ei alle eikä varsinkaan aasialaisittan sinne päin tai ei ollenkaan.

:kahvi:
Esilämmitykselle ei ole kyllä mitään tarvetta edes pikaladattavan hybridin kanssa. Jos akkua on käyttäny edes jonkin verran ja akkua on jäljellä yli 15%, niin hyvin nopeasti latausnopeudet nousee lähelle täyttä.
 
Ajoakun lämmityksen pointti ei plugarissa ole vain mahdollistaa pikalatausta.

Sen pointti on mahdollistaa sähköllä ajaminen ja kaiken tehon ulosmittaaminen voimalinjasta myös erittäin kylmissä olosuhteissa heti auton käynnistämisen jälkeen.

BMW:n tuotekehitysosastolla ilmeisesti priorisoitiin mieluummin tuikitärkeää kyynärpään lämmitystä.
 
Täytyy sanoa, että vaikea uskoa plugarilla olevan tarvetta akkua erityisesti lämmittää. Lataustehot ovat kylmälläkin akulla sellaiset kuin mahdollista on. Tehojen kohdalla olen vähän skeptinen että siinäkään olisi merkittävää tarvetta akkua lämmittää.

Ei tässä olla kuitenkaan mikään Tesla Model3 performance joka vaatii akun olevan 35 astetta ja 90% varaukseltaan täysiin tehoihin.
 
Täytyy sanoa, että vaikea uskoa plugarilla olevan tarvetta akkua erityisesti lämmittää. Lataustehot ovat kylmälläkin akulla sellaiset kuin mahdollista on. Tehojen kohdalla olen vähän skeptinen että siinäkään olisi merkittävää tarvetta akkua lämmittää.

Ei tässä olla kuitenkaan mikään Tesla Model3 performance joka vaatii akun olevan 35 astetta ja 90% varaukseltaan täysiin tehoihin.
En tiedä hyöty-haittasuhteesta, mutta Volvon T8LR on pari kertaa tehot ollut täysin kateissa sähköpuolella kun on pakotannut sähkölle heti kun antaa jossain ~15 asteen tai kylmemmässä pakkasessa (polttis käynnistynyt heti automaattisesti kun on auton aktivoinut).

Oletan että tuo on johtunut nimenomaan kylmästä akusta. Olisiko sitten akunlämmitin sen arvoinen, en tiedä, mutta ero oli selkeä.
 
Outlanderissa on raja -10c. Jos ajoakun kennoista yksikin on tuota kylmempi, ei ajo pelkällä sähköllä onnistu.

Mutta ei hätää, ajoakun lämmitin pitää huolen, että näin ei käy.

Omien kokemuksien mukaan vaatii käytännössä pitemmän pätkän <= -15c ulkolämpötilaa, jotta lämmitin menee päälle. Ei siis turhan usein näillä leveyasteilla. Noh, ensi viikolla päässee taas tositoimiin, kun on luvattu -23c kelejä.
 
Pystyn myös milloin tahansa pakottamaan auton polttomoottorikäytölle ilman mitään epäekologisia, usein polttoainetta extraa kuluttavia "SPORT" ajotiloja.

Miten toteutat tämän? Minulla 330e:ssä täytyy joko vaihtaa Sport Modeen tai laittaa vaihdekeppi S-asentoon. :hmm:
 
Ajoakun lämmityksen pointti ei plugarissa ole vain mahdollistaa pikalatausta.

Sen pointti on mahdollistaa sähköllä ajaminen ja kaiken tehon ulosmittaaminen voimalinjasta myös erittäin kylmissä olosuhteissa heti auton käynnistämisen jälkeen.
Jep se on ihan eri asia ottaa 75kW irti 12kWh kylmästä plugarin akusta, kuin sama teho vaikka 70kWh sähkärin akusta.
Kapasiteetin ja ulostulovirran suhde on aivan eri. Mutta kuitenkin tehon tarve auton liikuttamiseen kumpaisessakin tapauksessa melko sama.
 
Täytyy sanoa, että vaikea uskoa plugarilla olevan tarvetta akkua erityisesti lämmittää. Lataustehot ovat kylmälläkin akulla sellaiset kuin mahdollista on. Tehojen kohdalla olen vähän skeptinen että siinäkään olisi merkittävää tarvetta akkua lämmittää.

Ei tässä olla kuitenkaan mikään Tesla Model3 performance joka vaatii akun olevan 35 astetta ja 90% varaukseltaan täysiin tehoihin.

2018 Countryman ainakin kaipaisi, sillä +5C ilmoittaa tehonrajoituksista ja -5C alkaen ei kulje metriäkään sähköllä.

Kesällä 3,6kW latausteholla latausaika 2h30min tyhjästä täyteen ja -10C 5h…
 
Miten toteutat tämän? Minulla 330e:ssä täytyy joko vaihtaa Sport Modeen tai laittaa vaihdekeppi S-asentoon. :hmm:

Valikosta tai pikanapista "Battery hold" / "Battery save". Tolle oli "G12"-seiskasarjalaisessa kätevästi oma nappinsa, mutta "G30 LCI" 5-sarjalaisessa piti mennä valikoihin (ohjelmoin sieltä valinnan BMW pikanäppäimeen). Sieltä samasta löytyi myös valikko, jossa pystyi säätämään akun varaustason 20-80% välillä jolloin auto joko kuluttaa tai lataa kuljettajan haluaman prosentuaalisen määrän sähköä akustoon. Mutta ne olivat siis eri toiminnallisuus. Jos laitoit auton SPORT-moodiin niin auto alkoi lataamaan akustoa (jonnekin 70% saakka) pitääkseen dynaamisen BMW-kuljettajan "sähköoverboost" -toiminnallisuuden päällä. Eli SPORT-moodilla ei saanut pidettyä sen hetkistä virran tasoa, iso toiminnallinen ero - kuljettajan valinta. Ja tätä(kään) valinnan mahdollisuutta ei monissa aasian ym. plugareissa ole vielä herran vuonna 2023/2024 :kään.

Näiden mitä moninaisimpien, mutta upeiden kuljettajan valittavissa olevien toiminnallisuuksien vuoksi BMW-plugaritekniikka on mielestäni 5/5.

Laatu vakuuttaa, tietää mitä ostaa. Ei mitään Volvomaisuuksia, että vuosimallin X, Y ja Z autoissa olisi sähköllä vain etuveto tai että lämmitys hoidetaan polttomoottorilla. Mutta Q, W, V -vuosimalleissa puolestaan lämmitys on webastolla ja Ö, Ä, Å malleissa sähköllä.

Kaikki BMW:t, samat toiminallisuudet, sama logiikka -> loppukäyttäjän etu.

:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuota polttiksella latausta järkevämpi olisi vain säästää varausta, jos tietää että määränpäässä ei saa autoa lataukseen? Tuo varmaan onnistuu melkein kaikkilla plugareilla.



Pyörii se ja kai siellä pitäisi öljyn kiertää. VAG:n plugareiden DSG-vaihteistoissa on ollut aika paljon ongelmia ja syyksi on epäilty 12V akkua, joka ei jaksa pyörittää öljynpainetta tuottavaa pumppua. Plugarithan aina starttaavat korkeajänniteakulla ja 12V akun huono kunto voi siksi jäädä huomaamatta ja lisäksi 12V akun latauslogiikassa voi olla erilaisia lapsuksia.

Ainakin omassa ajossa määränpäitä saattoi saman päivän aikana olla (on) useita, sellaisia joissa haluan auton olevan lämmin / viileä. Jos akuston energiaa on mennyt jo kahteen ekaan "esilämmitykseen" niin kiva seuraavana aamuna tai myöhään iltasella mamman luota hyppiä jäiseen autoon, noin esimerkkinä.

Itselle koko plugarihybriditeknologia on ensisijaisesti ollut mukavuustekijöitä varten (auto talvella aina lasit sulana, ei tarvii skrabata eikä harjata lumia & sisältä niin lämmin että takin voi heittää taakse) ja vastaavasti kesällä aina niin viileä, ettei siellä tarvitse hikoilla tai "nauttia" kylmän ilmastoinnin puhalluksesta alkujaan 40-50 asteisessa auringon porottamassa matkustamossa. Olenkin aina pitänyt matkustamossa 21,5 C - aivan se ja sama kuinka paljon noin reilu lämmitys on syönyt talvisähkörangesta. Mukavuus ensin, ranget ja pennin venytys toissijaista.

Eli toisin kuin monille itse plugarinsa hankkiville, minulle polttoaineenkulutuksen optimointi / maksimaalinen ajaminen sähköllä on ollut täysin toissijaista. Menen autoilussa vahvasti mukavuus edellä. Tämän vuoksi minun tarpeisiin juurikin plugariautoilu on ollut 10/10: Saat auton viileäksi ja lämpöiseksi aina ilman täyssähköisen auton rangen kanssa arpomista. Siis kertaakaan, yhtään missään, milloinkaan kalenterivuoden aikana ei tarvitse arpoa, miettiä, pohtia, potea "range anxietyä" tai laturianxietyä tai suunnitella ajomatkoja A-B-C latausmahdollisuuksien ehdoilla.

Mielestäni BMW on tehnyt plugariautoilusta loistavaa, miellyttävää kaltaiselleni ensikertalaiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoakun lämmityksen pointti ei plugarissa ole vain mahdollistaa pikalatausta.

Sen pointti on mahdollistaa sähköllä ajaminen ja kaiken tehon ulosmittaaminen voimalinjasta myös erittäin kylmissä olosuhteissa heti auton käynnistämisen jälkeen.

BMW:n tuotekehitysosastolla ilmeisesti priorisoitiin mieluummin tuikitärkeää kyynärpään lämmitystä.

En tiedä kuinka mopo jokin Outlander tai vastaava on, mutta ainakin nelivetoinen, 7-sarjan BMW kiihtyy ajoakuston kanssa 0-100 noin 5,1sec ja akusto tyhjänä, lähteestä riippuen sekunti, puolitoista hitaammin. Riittää ainakin minulle.

Sähkölle pakotettuna tuo 2300kg painava, BMW:n "1st gen plugariteknologiaa" ollut rottelo liikkui (suoraan latauksesta, kabiini esilämmitettynä) vielä -12 asteen pakkasessa, auton näyttämän mukaan. Toki range ei ollut kuin hyvä jos 18km, mutta se on minulle toissijaista.

Toissijaista on myös esimerkiksi se, kiihtyykö arkiauto 0-100 5 vai 6,5 sekunttia. Ajoneuvon muut ominaisuudet menee tärkeysjärjestyksessä edellä.
 
Ainakin omassa ajossa määränpäitä saattoi saman päivän aikana olla (on) useita, sellaisia joissa haluan auton olevan lämmin / viileä. Jos akuston energiaa on mennyt jo kahteen ekaan "esilämmitykseen" niin kiva seuraavana aamuna tai myöhään iltasella mamman luota hyppiä jäiseen autoon, noin esimerkkinä.

Kyllähän noita lämmityksiä tekee akullisella helposti ainakin viisi ja viilennyksiä vielä enemmän. Laskisin tuolle bensalla lataamiselle arvoa lähinnä silloin, jos kotilataus puuttuu kokonaan.
 
Kyllähän noita lämmityksiä tekee akullisella helposti ainakin viisi ja viilennyksiä vielä enemmän. Laskisin tuolle bensalla lataamiselle arvoa lähinnä silloin, jos kotilataus puuttuu kokonaan.

Itsellä oli varmaan BMW:n pienin akku, jotain 7,4kwh. Tottakai jos olisi nykyisen M-B:n kaltainen mahtiakku, niiden uusissa plugareissa on 21-25kwh, niin polttoaineella lataaminen jäisi paaaaaljon pienemmälle.

Kirjoitukseni pointti oli lähinnä se, että BMW:llä tuon mahdollisesti tarvittavan ajonaikaisen lataamisen voi toteuttaa fiksusti kuljettajan omien mieltymyksien sekä tarpeiden mukaan. Eikä esimerkiksi ajamalla SPORT-moodilla kierrokset korkealla, vaihteisto / jousitus SPORTILLA ja arpoen kauankohan niin pitää tehdä että akustoon tulee X määrä energiaa.

BMW teki siitäkin fiksua, ekologista sekä vaivatonta. Kuljettaja laittaa prosentuaalisen määreen ja auto hoitaa loput. Määränpäässä on tismalleen X prosenttia akustoa jäljellä. Kyllä kelpasi.

Suottaa olla monille tarpeetonta, mutta kuten sanoin - juuri minun käytössä ja minun preferensseihin tuokin toiminnallisuus sopii kuin nyrkki silmään.


DISCLAIMER:

-En ole minkäänlainen BMW-fanaatikko. Hybridibemu oli vasta toinen omistamani bemari ja ikää on yli 40 vuotta. Jos vastaavat toiminnallisuudet sekä erilaiset ominaisuudet olisivat vaikkapa Seatissa, tai Volvossa tai Toyotassa - hehkuttaisin niitä :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
BMW teki siitäkin fiksua, ekologista sekä vaivatonta. Kuljettaja laittaa prosentuaalisen määreen ja auto hoitaa loput. Määränpäässä on tismalleen X prosenttia akustoa jäljellä. Kyllä kelpasi.

Suottaa olla monille tarpeetonta, mutta kuten sanoin - juuri minun käytössä ja minun preferensseihin tuokin toiminnallisuus sopii kuin nyrkki silmään.
Ekologistahan tuosta ei saa millään vaan tuollainen käyttö on oikeastaan epäekologisinta, mitä autolla voi tehdä. Mutta varmaan ihan mukava, jos akku on pieni.
 
Ekologistahan tuosta ei saa millään vaan tuollainen käyttö on oikeastaan epäekologisinta, mitä autolla voi tehdä. Mutta varmaan ihan mukava, jos akku on pieni.
Taitaa kuitenkin olla aika tavalla ekologisempaa lämmitellä autoa edes jokseenkin käyntilämpöisellä moottorilla ladatulla akulla (ajamisen yhteydessä), kuin polttaa webastoa tai laittaa autoa tyhjäkäynnille puoleksi tunniksi. :kahvi:

Optimaalista ei toki, mutta minkäs teet.
 
Taitaa kuitenkin olla aika tavalla ekologisempaa lämmitellä autoa edes jokseenkin käyntilämpöisellä moottorilla ladatulla akulla (ajamisen yhteydessä), kuin polttaa webastoa tai laittaa autoa tyhjäkäynnille puoleksi tunniksi. :kahvi:

Optimaalista ei toki, mutta minkäs teet.
Riippuu tietysti siitä, onko enemmän huolissaan CO2:sta vai hiukkaspäästöistä. Ainakin tuossa on mahdollista hieman vaikuttaa siihen, missä ne päästöt pääsevä ilmaan, mutta en silti kehuskelisi tuon ekologisuudella.
 
BMW teki siitäkin fiksua, ekologista sekä vaivatonta. Kuljettaja laittaa prosentuaalisen määreen ja auto hoitaa loput. Määränpäässä on tismalleen X prosenttia akustoa jäljellä. Kyllä kelpasi.

Suottaa olla monille tarpeetonta, mutta kuten sanoin - juuri minun käytössä ja minun preferensseihin tuokin toiminnallisuus sopii kuin nyrkki silmään.


DISCLAIMER:

-En ole minkäänlainen BMW-fanaatikko. Hybridibemu oli vasta toinen omistamani bemari ja ikää on yli 40 vuotta. Jos vastaavat toiminnallisuudet sekä erilaiset ominaisuudet olisivat vaikkapa Seatissa, tai Volvossa tai Toyotassa - hehkuttaisin niitä :kahvi:
Uudessa Cuprassa on tämä samanlainen toiminnallisuus, että saa määrittää mihin asti auto tyhjentää akkua. Juuri kokeilin joulureissulla, että jätän 30% akkua jäljelle, kun ollaan mummolassa perillä ettei jää akku tyhjänä seisomaan pihaan. Hienosti toimi
 
Riippuu tietysti siitä, onko enemmän huolissaan CO2:sta vai hiukkaspäästöistä. Ainakin tuossa on mahdollista hieman vaikuttaa siihen, missä ne päästöt pääsevä ilmaan, mutta en silti kehuskelisi tuon ekologisuudella.

Se on huomattavasti ekologisempaa kuin monien plugariautojen ns. "SPORT-moodilla" toimiva akuston "dummylataus". Mainitsin erot jo aiemmin.

:comp:
 
Se on huomattavasti ekologisempaa kuin monien plugariautojen ns. "SPORT-moodilla" toimiva akuston "dummylataus". Mainitsin erot jo aiemmin.

:comp:
Ajotilojen vaikutus kulutukseen on poikkeuksetta melko minimaalinen (siis kun ajetaan polttiksella). Ei tuolla ole mitään merkitystä, kun puhutaan siitä että tehdään sähköä surkean hyötysuhteen polttiksella ja sitten hukataan se sähkö lämmitykseen.
 
Ajotilojen vaikutus kulutukseen on poikkeuksetta melko minimaalinen (siis kun ajetaan polttiksella). Ei tuolla ole mitään merkitystä, kun puhutaan siitä että tehdään sähköä surkean hyötysuhteen polttiksella ja sitten hukataan se sähkö lämmitykseen.

Mutta ekologisempaa se on ladata akustoa kierrosten ollessa ~2t rpm kuin SPORT-moodien korkeilla kierroksilla ajaminen sekä -myöhäistetyt vaihteiden vaihdot.

Jokainen voi kokeilla ajaa ihan tavallisella bensa-autolla SPORT-moodilla tutun tien tai työmatkan ja perään NORMAL-moodilla ja katsea kulutuseron. Ero korostuu varsinkin kaupunki/taajama-ajossa.

:kahvi:
 
Mutta ekologisempaa se on ladata akustoa kierrosten ollessa ~2t rpm kuin SPORT-moodien korkeilla kierroksilla ajaminen sekä -myöhäistetyt vaihteiden vaihdot.

Jokainen voi kokeilla ajaa ihan tavallisella bensa-autolla SPORT-moodilla tutun tien tai työmatkan ja perään NORMAL-moodilla ja katsea kulutuseron. Ero korostuu varsinkin kaupunki/taajama-ajossa.

:kahvi:
Penarihan ei ainoa tuossa ole. Ihan normaalilla moodilla Grandlandissa sitä akkua saa ajon aikana ladattua (saa jopa valita ajotilan, vaikkapa sen SPORTIN), eikä pakota mihinkään SPORTILLE. Mutta penari best, eikös.
 
Penarihan ei ainoa tuossa ole. Ihan normaalilla moodilla Grandlandissa sitä akkua saa ajon aikana ladattua (saa jopa valita ajotilan, vaikkapa sen SPORTIN), eikä pakota mihinkään SPORTILLE. Mutta penari best, eikös.

Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.

Aivan. BMW best.

:comp:
 
Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.

Aivan. BMW best.

:comp:
Hmh, nyt ehkä missasin jotain. Kommentoin vain tuohon SPORT-hehkutukseen, en prosentuaaliseen tarkkuuteen. Tuossa saa valita 10km, 20km tai maksimirange battery holdille / lataukselle, ja ei ole vielä tullut vastaan tilannetta etteikö se olisi aivan mainiosti riittänyt. :) Toki hintaakin tuolla kinnerillä taisi olla puolet penarin plugarista, ja aivan mukavasti siinä kaikki lämpeää/viilenee sähköllä. Muttajuu, tämähän ei tulisi olemaan hedelmällinen keskustelu - ainakin mitä tässä olen tuota hehkuttelua seurannut. Perjantain jatkoa!
 
Kaiken vastaavan toiminnallisuuden voisi varmasti ohjelmoida mihin tahansa autoon, se tuskin maksaa. Pointti on se, että BMW on monella eri tavalla edelläkävijänä mitä tulee plugariauton arkikäytön monipuoliseen mukavuuteen.
 
Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.
Miten paljon ennen määränpäätä bmw:llä pitää asettaa toi toive 55%:n varaustasosta, jos akku on vaikka tyhjä?
 
Missä plug-in hybridissä ei ole mahdollisuutta säästää (hold) tai ladata akkua ilman jonkun urheiluajomoodin käyttöä?

xDrive on ihan hyvä systeemi kyllä, tosin kaikissa pluggaribemareissa ei sitä ole. Eikä ole sitä hehkutettua ratin esilämmitystäkään, kun ei ole koko ratin lämmitintäkään vakiovarusteena edes nykyisin monessa mallissa, eikä monia muitakaan varusteita jotka toisissa ovat.

Eikä siinä mitään, kukin merkki päättää miten hinnoittelee, mutta ollaan minusta kyllä aika kaukana totuudesta jos BMW:tä hehkutetaan siitä kuinka kaikki autot toimivat samalla mukavalla tavalla, kun kuuluu nimenomaan niihin merkkeihin joissa pitää tarkkaan katsoa varustelu, koska vakiovarustelu ei tyypillisesti ole kovin kattava. Toki jos vertaa jota 100k€+ 7-sarjalaista johonkin puolet halvempiin kilpailijoihin, niin varmasti on kalliimpi monessa asiassa parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Webasto RAV4 plugarissa on osoittautunut aivan mainioksi lisälaitteeksi nyt kun on ajoa sen kanssa vähän jo kertynyt. Voi helposti suositella plugarin lisälaitteeksi jos asennus onnistuu. Mulla on käytössä vain ajonaikaiseen lämmönpitoon ja jätän aina käymään loppuun, kun kauppareissulla. Omalla kohdalla saa helposti selätettyä kylmän kauden yli nuo auton omat lämpöpumppu kämmit, eikä niistä kerry pattia ottaan oikeestaan yhtään.
 
Webasto RAV4 plugarissa on osoittautunut aivan mainioksi lisälaitteeksi nyt kun on ajoa sen kanssa vähän jo kertynyt. Voi helposti suositella plugarin lisälaitteeksi jos asennus onnistuu. Mulla on käytössä vain ajonaikaiseen lämmönpitoon ja jätän aina käymään loppuun, kun kauppareissulla. Omalla kohdalla saa helposti selätettyä kylmän kauden yli nuo auton omat lämpöpumppu kämmit, eikä niistä kerry pattia ottaan oikeestaan yhtään.

Paljonko maksoi? Epäilen että takaisinmaksuaika (verrattuna siihen että käyttäisi polttomoottoria) on aika pitkä ja hiukkaspäästöjen kannalta webasto on vähintään kyseenalainen laitos.
 
Webasto kuului vakiovarusteena uuteen RAV4 plug in business malliin. Ja kuuluu kaikkiin versioihin Activesta lähtien. Taitaa kustantaa luokkaa 2500 € muutoin. Ei jaksa vääntää mistään takaisinmaksuajoista enää yhtään. Ihan sama kun ajattelisi nahkapenkkien takaisinmaksuaikaa. Tai sisäfile pihvin takaisinmaksuaikaa. Auto itsessäänkin on vähän kyseenalainen laitos.
 
Webasto kuului vakiovarusteena uuteen RAV4 plug in business malliin. Ja kuuluu kaikkiin versioihin Activesta lähtien. Taitaa kustantaa luokkaa 2500 € muutoin. Ei jaksa vääntää mistään takaisinmaksuajoista enää yhtään. Ihan sama kun ajattelisi nahkapenkkien takaisinmaksuaikaa. Tai sisäfile pihvin takaisinmaksuaikaa. Auto itsessäänkin on vähän kyseenalainen laitos.

Ravin kohdalla toki on ihan hyvä neuvo, jos suosittelee webastollisen yksilön hankintaa, mutta yleisenä suosituksena webaston asennuttaminen plugariin on aika surkea suositus. Jos vaihtoehtoina on tuo webasto ja vaikka se että menisi johonkin verhoomoon jälkiasentamaan nahkoja niin sitten toki ovat ihan tasaväkisiä vaihtoehtoja, enkä itedä kumman itse ottaisin.
 
Epäilen, että Webaston asennuttaminen tulee halvemmaksi, kuin auton vaihtaminen. Jos siis tullut hommattua muutoin kelpuullinen auto, mutta paljastuu, ettei pohjoinen ulottuvuus olekaan tullut tehtaalla mieleen. Varustelussa siis alunalkaenkin jo aukko ja tilkkiminen maksaa sitten jälkikäteen. Omasta mielestä toimii Webasto erinomaisesti ja monella saattaa olla sama tilanne, että varustuksen täydentäminen on ihan toimiva. Lisävalotkin tuli hommattua ilman takaisinmaksuaika ajatelmia.
 
Ajotilojen vaikutus kulutukseen on poikkeuksetta melko minimaalinen (siis kun ajetaan polttiksella). Ei tuolla ole mitään merkitystä, kun puhutaan siitä että tehdään sähköä surkean hyötysuhteen polttiksella ja sitten hukataan se sähkö lämmitykseen.

kyllä nuo ajotilat vaikuttavat useita litroja. Maantieajossa green vie alle kuusi, mid vie 6,5 ja green+ save battery vie 7, mid+save battery 8, sport vie 8,5l satkulla.
 
Epäilen, että Webaston asennuttaminen tulee halvemmaksi, kuin auton vaihtaminen. Jos siis tullut hommattua muutoin kelpuullinen auto, mutta paljastuu, ettei pohjoinen ulottuvuus olekaan tullut tehtaalla mieleen. Varustelussa siis alunalkaenkin jo aukko ja tilkkiminen maksaa sitten jälkikäteen. Omasta mielestä toimii Webasto erinomaisesti ja monella saattaa olla sama tilanne, että varustuksen täydentäminen on ihan toimiva. Lisävalotkin tuli hommattua ilman takaisinmaksuaika ajatelmia.
Hintaluokka alkaa olla turhan lähellä sitä, mitä auton vaihtaminen toimivampaan maksaisi. Satasten lisävarusteet on sitten asia erikseen.

kyllä nuo ajotilat vaikuttavat useita litroja. Maantieajossa green vie alle kuusi, mid vie 6,5 ja green+ save battery vie 7, mid+save battery 8, sport vie 8,5l satkulla.

Noinkin isoilla eroilla absoluuttiset litramäärät ovat aika pieniä, jos sitä akkua nyt lataa jonkun 15 minuuttia.
 
Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.

Aivan. BMW best.
Täytyy tunnustaa että en ollut missään vaiheessa edes ajatellut arvottavani (tai ajattelevani) hybridijärjestelmää mukavuusjärjestelmänä.

Itse olin ajatellut hybridijärjestelmää vain ja ainoastaan polttonesteen kulutuksen vähentäjänä. Hyödyllistä huomata että eri ihmisillä on täysin eri kriteerit sille minkälainen on hyvä/hyvin suunniteltu plugari. Omassa käytössäni voin sanoa että toistaiseksi plugari on ollut "huonompi" kuin hyvin toteutettu itselataava.

Jos lähtisin puhtaalta pöydältä itse suunnittelemaan, niin ainakin seuraavat pitäisi olla:
- mahdollisimman tehokas sisäinen laturi (yksivaiheinen ei riitä)
- (akun)esilämmitys
- Min 15-20Kwh akku
- kulutus akku tyhjänäkin kaikissa olosuhteissa pienempi kuin ilman akkua olevassa versiossa (toteutuu todella harvassa muun valmistajan kuin Toyotan/Hyundain hybridissä)
 
Esilämmitystä (kabiini ja akku) tulee käytettyä hyvinkin tiuhaan, mutta kabiinin esijäähdytystä en muista käyttäneeni kertaakaan. YMMV.
 
Kuulostaa siltä että sähköauto olisi se mitä haluaisit.
Itse koen plugarit juurikin mukavuustekijänä etäjäähdhtyksineen
Totta, sähköautoissa pääsääntöisesti ei ole noita mainitsemiani puutteita, eli pelkästään niitä silmällä pitäen sähköauto sopisi. Mutta henkilökohtaisesti valintaani vaikuttaa monet muutkin elementit. Uusi Tesla Y olisi ollut ilman noita puutteita ja myös kaikilla mittareilla edullisin vaihtoehdoistani ja se kyllä houkutteli. Ehkä seuraavalla kierroksella..

Kommenttini ydin olikin ehkä enemmän pohdiskelua sen ympärillä miksi en koe valtaosaa plugareista kovin onnistuneina laitoksina yleisellä tasolla. Unohtamatta toki että tälläkin foorumilla on hyviä esimerkkejä siitä että plugaria toimii täydellisesti heidän käytössään (esim euroshopper)
 
Tuli hankittua viime viikolla 2021 mallin X1 pistokeladattava hybridi ja muuten kaikki vaikuttaa edelleen hyvältä ja auto täyttää meidän tarpeet, mutta auton oma e-sim/nettiyhteys lopetti toimintansa pari päivää sitten.

Auton etähallinta toimi Bmw:n apilla usean päivän ajan hyvin, mutta sitten yhteys vain katosi ja appi ei enää saa tietoja autosta.

Auton tiedoissa kyllä lukee että nämä palvelut ovat voimassa ja sama ongelma on omassa ja vaimon luurissa (android&Apple) joten ei kyllä ole luurin tai apin päässä vika.

Onko ehdotuksia, että mitä tulisi tehdä jotta yhteyden saisi kuntoon?
 
Esilämmitystä (kabiini ja akku) tulee käytettyä hyvinkin tiuhaan, mutta kabiinin esijäähdytystä en muista käyttäneeni kertaakaan. YMMV.

Käytän itse esijäähdytystä hyvinkin paljon kuumilla kesäpäivillä, tähän toki vaikuttaa se että auto on katoksessa johon paistaa ilta-aurinko. Minulla siis 2014 Mitsu. Se vaikuttaa hyvinkin paljon myös liikkumisen taloudellisuuteen, kuumenneet penkit kun hohkaa sitä kuumuutta tosi paljon lyhyenkin ajon jälkeen, ja on esim. kylmäänkin parkkihalliin ajaessa autoon jääville lapsille tai lemmikeille hyvinkin tukalia jos auton rakenteet ei kerkeä jäähtyä tarpeeksi sitä ennen.

Eipä ole mitään herkkua nää talvikelit, saa ainakin hyvän kuvan siitä mitä kulutus olisi Mitsun kaltaisella pakastearkulla ilman hybriditekniikkaa, tänään n. 15km kaupunkipyörittelyä ja keskikulutus 12l/100km, vaikka esilämmitin autoa 20+20min.
 
Käytän itse esijäähdytystä hyvinkin paljon kuumilla kesäpäivillä, tähän toki vaikuttaa se että auto on katoksessa johon paistaa ilta-aurinko. Minulla siis 2014 Mitsu. Se vaikuttaa hyvinkin paljon myös liikkumisen taloudellisuuteen, kuumenneet penkit kun hohkaa sitä kuumuutta tosi paljon lyhyenkin ajon jälkeen, ja on esim. kylmäänkin parkkihalliin ajaessa autoon jääville lapsille tai lemmikeille hyvinkin tukalia jos auton rakenteet ei kerkeä jäähtyä tarpeeksi sitä ennen.

Eipä ole mitään herkkua nää talvikelit, saa ainakin hyvän kuvan siitä mitä kulutus olisi Mitsun kaltaisella pakastearkulla ilman hybriditekniikkaa, tänään n. 15km kaupunkipyörittelyä ja keskikulutus 12l/100km, vaikka esilämmitin autoa 20+20min.

Mjoo, itellä autokatos sijoitettu tontille niin, että aurinko ei sinne pääse bläkittämään oikein koskaan.

MY19 lähti äsken -20c olosuhteista kuin palmun alta konsanaan. Sähköllä mentiin ja se kotterolle kyllä maistuu, kulutus oli n. 41 kWh/100km n. 10km kauppakeikalla.

30' oli kiesi esilämmityksessä. Akkuakin Mitsu kertoi lämmittävänsä:

Screenshot_20240101_134758_Remote Ctrl.jpg

Screenshot_20240101_134806_Remote Ctrl.jpg


Kaupunkipyörityksestä bensalla ei kokemuspohjaa vieläkään ole, koska sähköllä mennään lähes aina.

Maantienopeuksissa akun loputtua kulutus tuntuu asettuvan n. 6,5 l nesteytettyä dinosauriin raatoa per 100 km.
 
Tuli hankittua viime viikolla 2021 mallin X1 pistokeladattava hybridi ja muuten kaikki vaikuttaa edelleen hyvältä ja auto täyttää meidän tarpeet, mutta auton oma e-sim/nettiyhteys lopetti toimintansa pari päivää sitten.

Auton etähallinta toimi Bmw:n apilla usean päivän ajan hyvin, mutta sitten yhteys vain katosi ja appi ei enää saa tietoja autosta.

Auton tiedoissa kyllä lukee että nämä palvelut ovat voimassa ja sama ongelma on omassa ja vaimon luurissa (android&Apple) joten ei kyllä ole luurin tai apin päässä vika.

Onko ehdotuksia, että mitä tulisi tehdä jotta yhteyden saisi kuntoon?

Ei ehdotuksia, mutta voisiko liittyä jotenkin kylmenneisiin ilmoihin :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom