Keskustelua hybridiautoista

Löytyisi kaiketi googlaamalla. Mutta kysymys esim. bemarin hybrideissä joissa sähkömoottori intekroitu vaihteistoon.

"Pyöriikö" se vaihdelaatikko pelkällä sähkökäytöllä kuinka laajasti? Kai siellä pitää öljyn kiertää, yms,
Onko hybrideissä ollut ongelmia laatikoissa enemmän ajettuna? Polttomoottoreissa nuo ZF:n automaatit (hp8) ollut hyviä
 
Lähtökohtaisesti jokin plugarin 8-10kwh ajoakun lämmitys on melkein tyhjän kanssa. 10x käyttökelpoisempaa on esimerkiksi se, että auton saa sisätiloiltaan milloin tahansa, missä tahansa lämpöiseksi / viileäksi. Ja että em. operaatioon tarvittavaa sähköenergiaa voi ladata ajon aikana 10% tarkkuudella niin paljon kuin sitä tarvitsee. Ei yhtään yli, ei alle eikä varsinkaan aasialaisittan sinne päin tai ei ollenkaan.

:kahvi:

Eikös tuota polttiksella latausta järkevämpi olisi vain säästää varausta, jos tietää että määränpäässä ei saa autoa lataukseen? Tuo varmaan onnistuu melkein kaikkilla plugareilla.

Löytyisi kaiketi googlaamalla. Mutta kysymys esim. bemarin hybrideissä joissa sähkömoottori intekroitu vaihteistoon.

"Pyöriikö" se vaihdelaatikko pelkällä sähkökäytöllä kuinka laajasti? Kai siellä pitää öljyn kiertää, yms,
Onko hybrideissä ollut ongelmia laatikoissa enemmän ajettuna? Polttomoottoreissa nuo ZF:n automaatit (hp8) ollut hyviä

Pyörii se ja kai siellä pitäisi öljyn kiertää. VAG:n plugareiden DSG-vaihteistoissa on ollut aika paljon ongelmia ja syyksi on epäilty 12V akkua, joka ei jaksa pyörittää öljynpainetta tuottavaa pumppua. Plugarithan aina starttaavat korkeajänniteakulla ja 12V akun huono kunto voi siksi jäädä huomaamatta ja lisäksi 12V akun latauslogiikassa voi olla erilaisia lapsuksia.
 
Lähtökohtaisesti jokin plugarin 8-10kwh ajoakun lämmitys on melkein tyhjän kanssa. 10x käyttökelpoisempaa on esimerkiksi se, että auton saa sisätiloiltaan milloin tahansa, missä tahansa lämpöiseksi / viileäksi. Ja että em. operaatioon tarvittavaa sähköenergiaa voi ladata ajon aikana 10% tarkkuudella niin paljon kuin sitä tarvitsee. Ei yhtään yli, ei alle eikä varsinkaan aasialaisittan sinne päin tai ei ollenkaan.

:kahvi:
Esilämmitykselle ei ole kyllä mitään tarvetta edes pikaladattavan hybridin kanssa. Jos akkua on käyttäny edes jonkin verran ja akkua on jäljellä yli 15%, niin hyvin nopeasti latausnopeudet nousee lähelle täyttä.
 
Ajoakun lämmityksen pointti ei plugarissa ole vain mahdollistaa pikalatausta.

Sen pointti on mahdollistaa sähköllä ajaminen ja kaiken tehon ulosmittaaminen voimalinjasta myös erittäin kylmissä olosuhteissa heti auton käynnistämisen jälkeen.

BMW:n tuotekehitysosastolla ilmeisesti priorisoitiin mieluummin tuikitärkeää kyynärpään lämmitystä.
 
Täytyy sanoa, että vaikea uskoa plugarilla olevan tarvetta akkua erityisesti lämmittää. Lataustehot ovat kylmälläkin akulla sellaiset kuin mahdollista on. Tehojen kohdalla olen vähän skeptinen että siinäkään olisi merkittävää tarvetta akkua lämmittää.

Ei tässä olla kuitenkaan mikään Tesla Model3 performance joka vaatii akun olevan 35 astetta ja 90% varaukseltaan täysiin tehoihin.
 
Täytyy sanoa, että vaikea uskoa plugarilla olevan tarvetta akkua erityisesti lämmittää. Lataustehot ovat kylmälläkin akulla sellaiset kuin mahdollista on. Tehojen kohdalla olen vähän skeptinen että siinäkään olisi merkittävää tarvetta akkua lämmittää.

Ei tässä olla kuitenkaan mikään Tesla Model3 performance joka vaatii akun olevan 35 astetta ja 90% varaukseltaan täysiin tehoihin.
En tiedä hyöty-haittasuhteesta, mutta Volvon T8LR on pari kertaa tehot ollut täysin kateissa sähköpuolella kun on pakotannut sähkölle heti kun antaa jossain ~15 asteen tai kylmemmässä pakkasessa (polttis käynnistynyt heti automaattisesti kun on auton aktivoinut).

Oletan että tuo on johtunut nimenomaan kylmästä akusta. Olisiko sitten akunlämmitin sen arvoinen, en tiedä, mutta ero oli selkeä.
 
Outlanderissa on raja -10c. Jos ajoakun kennoista yksikin on tuota kylmempi, ei ajo pelkällä sähköllä onnistu.

Mutta ei hätää, ajoakun lämmitin pitää huolen, että näin ei käy.

Omien kokemuksien mukaan vaatii käytännössä pitemmän pätkän <= -15c ulkolämpötilaa, jotta lämmitin menee päälle. Ei siis turhan usein näillä leveyasteilla. Noh, ensi viikolla päässee taas tositoimiin, kun on luvattu -23c kelejä.
 
Pystyn myös milloin tahansa pakottamaan auton polttomoottorikäytölle ilman mitään epäekologisia, usein polttoainetta extraa kuluttavia "SPORT" ajotiloja.

Miten toteutat tämän? Minulla 330e:ssä täytyy joko vaihtaa Sport Modeen tai laittaa vaihdekeppi S-asentoon. :hmm:
 
Ajoakun lämmityksen pointti ei plugarissa ole vain mahdollistaa pikalatausta.

Sen pointti on mahdollistaa sähköllä ajaminen ja kaiken tehon ulosmittaaminen voimalinjasta myös erittäin kylmissä olosuhteissa heti auton käynnistämisen jälkeen.
Jep se on ihan eri asia ottaa 75kW irti 12kWh kylmästä plugarin akusta, kuin sama teho vaikka 70kWh sähkärin akusta.
Kapasiteetin ja ulostulovirran suhde on aivan eri. Mutta kuitenkin tehon tarve auton liikuttamiseen kumpaisessakin tapauksessa melko sama.
 
Täytyy sanoa, että vaikea uskoa plugarilla olevan tarvetta akkua erityisesti lämmittää. Lataustehot ovat kylmälläkin akulla sellaiset kuin mahdollista on. Tehojen kohdalla olen vähän skeptinen että siinäkään olisi merkittävää tarvetta akkua lämmittää.

Ei tässä olla kuitenkaan mikään Tesla Model3 performance joka vaatii akun olevan 35 astetta ja 90% varaukseltaan täysiin tehoihin.

2018 Countryman ainakin kaipaisi, sillä +5C ilmoittaa tehonrajoituksista ja -5C alkaen ei kulje metriäkään sähköllä.

Kesällä 3,6kW latausteholla latausaika 2h30min tyhjästä täyteen ja -10C 5h…
 
Miten toteutat tämän? Minulla 330e:ssä täytyy joko vaihtaa Sport Modeen tai laittaa vaihdekeppi S-asentoon. :hmm:

Valikosta tai pikanapista "Battery hold" / "Battery save". Tolle oli "G12"-seiskasarjalaisessa kätevästi oma nappinsa, mutta "G30 LCI" 5-sarjalaisessa piti mennä valikoihin (ohjelmoin sieltä valinnan BMW pikanäppäimeen). Sieltä samasta löytyi myös valikko, jossa pystyi säätämään akun varaustason 20-80% välillä jolloin auto joko kuluttaa tai lataa kuljettajan haluaman prosentuaalisen määrän sähköä akustoon. Mutta ne olivat siis eri toiminnallisuus. Jos laitoit auton SPORT-moodiin niin auto alkoi lataamaan akustoa (jonnekin 70% saakka) pitääkseen dynaamisen BMW-kuljettajan "sähköoverboost" -toiminnallisuuden päällä. Eli SPORT-moodilla ei saanut pidettyä sen hetkistä virran tasoa, iso toiminnallinen ero - kuljettajan valinta. Ja tätä(kään) valinnan mahdollisuutta ei monissa aasian ym. plugareissa ole vielä herran vuonna 2023/2024 :kään.

Näiden mitä moninaisimpien, mutta upeiden kuljettajan valittavissa olevien toiminnallisuuksien vuoksi BMW-plugaritekniikka on mielestäni 5/5.

Laatu vakuuttaa, tietää mitä ostaa. Ei mitään Volvomaisuuksia, että vuosimallin X, Y ja Z autoissa olisi sähköllä vain etuveto tai että lämmitys hoidetaan polttomoottorilla. Mutta Q, W, V -vuosimalleissa puolestaan lämmitys on webastolla ja Ö, Ä, Å malleissa sähköllä.

Kaikki BMW:t, samat toiminallisuudet, sama logiikka -> loppukäyttäjän etu.

:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuota polttiksella latausta järkevämpi olisi vain säästää varausta, jos tietää että määränpäässä ei saa autoa lataukseen? Tuo varmaan onnistuu melkein kaikkilla plugareilla.



Pyörii se ja kai siellä pitäisi öljyn kiertää. VAG:n plugareiden DSG-vaihteistoissa on ollut aika paljon ongelmia ja syyksi on epäilty 12V akkua, joka ei jaksa pyörittää öljynpainetta tuottavaa pumppua. Plugarithan aina starttaavat korkeajänniteakulla ja 12V akun huono kunto voi siksi jäädä huomaamatta ja lisäksi 12V akun latauslogiikassa voi olla erilaisia lapsuksia.

Ainakin omassa ajossa määränpäitä saattoi saman päivän aikana olla (on) useita, sellaisia joissa haluan auton olevan lämmin / viileä. Jos akuston energiaa on mennyt jo kahteen ekaan "esilämmitykseen" niin kiva seuraavana aamuna tai myöhään iltasella mamman luota hyppiä jäiseen autoon, noin esimerkkinä.

Itselle koko plugarihybriditeknologia on ensisijaisesti ollut mukavuustekijöitä varten (auto talvella aina lasit sulana, ei tarvii skrabata eikä harjata lumia & sisältä niin lämmin että takin voi heittää taakse) ja vastaavasti kesällä aina niin viileä, ettei siellä tarvitse hikoilla tai "nauttia" kylmän ilmastoinnin puhalluksesta alkujaan 40-50 asteisessa auringon porottamassa matkustamossa. Olenkin aina pitänyt matkustamossa 21,5 C - aivan se ja sama kuinka paljon noin reilu lämmitys on syönyt talvisähkörangesta. Mukavuus ensin, ranget ja pennin venytys toissijaista.

Eli toisin kuin monille itse plugarinsa hankkiville, minulle polttoaineenkulutuksen optimointi / maksimaalinen ajaminen sähköllä on ollut täysin toissijaista. Menen autoilussa vahvasti mukavuus edellä. Tämän vuoksi minun tarpeisiin juurikin plugariautoilu on ollut 10/10: Saat auton viileäksi ja lämpöiseksi aina ilman täyssähköisen auton rangen kanssa arpomista. Siis kertaakaan, yhtään missään, milloinkaan kalenterivuoden aikana ei tarvitse arpoa, miettiä, pohtia, potea "range anxietyä" tai laturianxietyä tai suunnitella ajomatkoja A-B-C latausmahdollisuuksien ehdoilla.

Mielestäni BMW on tehnyt plugariautoilusta loistavaa, miellyttävää kaltaiselleni ensikertalaiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoakun lämmityksen pointti ei plugarissa ole vain mahdollistaa pikalatausta.

Sen pointti on mahdollistaa sähköllä ajaminen ja kaiken tehon ulosmittaaminen voimalinjasta myös erittäin kylmissä olosuhteissa heti auton käynnistämisen jälkeen.

BMW:n tuotekehitysosastolla ilmeisesti priorisoitiin mieluummin tuikitärkeää kyynärpään lämmitystä.

En tiedä kuinka mopo jokin Outlander tai vastaava on, mutta ainakin nelivetoinen, 7-sarjan BMW kiihtyy ajoakuston kanssa 0-100 noin 5,1sec ja akusto tyhjänä, lähteestä riippuen sekunti, puolitoista hitaammin. Riittää ainakin minulle.

Sähkölle pakotettuna tuo 2300kg painava, BMW:n "1st gen plugariteknologiaa" ollut rottelo liikkui (suoraan latauksesta, kabiini esilämmitettynä) vielä -12 asteen pakkasessa, auton näyttämän mukaan. Toki range ei ollut kuin hyvä jos 18km, mutta se on minulle toissijaista.

Toissijaista on myös esimerkiksi se, kiihtyykö arkiauto 0-100 5 vai 6,5 sekunttia. Ajoneuvon muut ominaisuudet menee tärkeysjärjestyksessä edellä.
 
Ainakin omassa ajossa määränpäitä saattoi saman päivän aikana olla (on) useita, sellaisia joissa haluan auton olevan lämmin / viileä. Jos akuston energiaa on mennyt jo kahteen ekaan "esilämmitykseen" niin kiva seuraavana aamuna tai myöhään iltasella mamman luota hyppiä jäiseen autoon, noin esimerkkinä.

Kyllähän noita lämmityksiä tekee akullisella helposti ainakin viisi ja viilennyksiä vielä enemmän. Laskisin tuolle bensalla lataamiselle arvoa lähinnä silloin, jos kotilataus puuttuu kokonaan.
 
Kyllähän noita lämmityksiä tekee akullisella helposti ainakin viisi ja viilennyksiä vielä enemmän. Laskisin tuolle bensalla lataamiselle arvoa lähinnä silloin, jos kotilataus puuttuu kokonaan.

Itsellä oli varmaan BMW:n pienin akku, jotain 7,4kwh. Tottakai jos olisi nykyisen M-B:n kaltainen mahtiakku, niiden uusissa plugareissa on 21-25kwh, niin polttoaineella lataaminen jäisi paaaaaljon pienemmälle.

Kirjoitukseni pointti oli lähinnä se, että BMW:llä tuon mahdollisesti tarvittavan ajonaikaisen lataamisen voi toteuttaa fiksusti kuljettajan omien mieltymyksien sekä tarpeiden mukaan. Eikä esimerkiksi ajamalla SPORT-moodilla kierrokset korkealla, vaihteisto / jousitus SPORTILLA ja arpoen kauankohan niin pitää tehdä että akustoon tulee X määrä energiaa.

BMW teki siitäkin fiksua, ekologista sekä vaivatonta. Kuljettaja laittaa prosentuaalisen määreen ja auto hoitaa loput. Määränpäässä on tismalleen X prosenttia akustoa jäljellä. Kyllä kelpasi.

Suottaa olla monille tarpeetonta, mutta kuten sanoin - juuri minun käytössä ja minun preferensseihin tuokin toiminnallisuus sopii kuin nyrkki silmään.


DISCLAIMER:

-En ole minkäänlainen BMW-fanaatikko. Hybridibemu oli vasta toinen omistamani bemari ja ikää on yli 40 vuotta. Jos vastaavat toiminnallisuudet sekä erilaiset ominaisuudet olisivat vaikkapa Seatissa, tai Volvossa tai Toyotassa - hehkuttaisin niitä :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
BMW teki siitäkin fiksua, ekologista sekä vaivatonta. Kuljettaja laittaa prosentuaalisen määreen ja auto hoitaa loput. Määränpäässä on tismalleen X prosenttia akustoa jäljellä. Kyllä kelpasi.

Suottaa olla monille tarpeetonta, mutta kuten sanoin - juuri minun käytössä ja minun preferensseihin tuokin toiminnallisuus sopii kuin nyrkki silmään.
Ekologistahan tuosta ei saa millään vaan tuollainen käyttö on oikeastaan epäekologisinta, mitä autolla voi tehdä. Mutta varmaan ihan mukava, jos akku on pieni.
 
Ekologistahan tuosta ei saa millään vaan tuollainen käyttö on oikeastaan epäekologisinta, mitä autolla voi tehdä. Mutta varmaan ihan mukava, jos akku on pieni.
Taitaa kuitenkin olla aika tavalla ekologisempaa lämmitellä autoa edes jokseenkin käyntilämpöisellä moottorilla ladatulla akulla (ajamisen yhteydessä), kuin polttaa webastoa tai laittaa autoa tyhjäkäynnille puoleksi tunniksi. :kahvi:

Optimaalista ei toki, mutta minkäs teet.
 
Taitaa kuitenkin olla aika tavalla ekologisempaa lämmitellä autoa edes jokseenkin käyntilämpöisellä moottorilla ladatulla akulla (ajamisen yhteydessä), kuin polttaa webastoa tai laittaa autoa tyhjäkäynnille puoleksi tunniksi. :kahvi:

Optimaalista ei toki, mutta minkäs teet.
Riippuu tietysti siitä, onko enemmän huolissaan CO2:sta vai hiukkaspäästöistä. Ainakin tuossa on mahdollista hieman vaikuttaa siihen, missä ne päästöt pääsevä ilmaan, mutta en silti kehuskelisi tuon ekologisuudella.
 
BMW teki siitäkin fiksua, ekologista sekä vaivatonta. Kuljettaja laittaa prosentuaalisen määreen ja auto hoitaa loput. Määränpäässä on tismalleen X prosenttia akustoa jäljellä. Kyllä kelpasi.

Suottaa olla monille tarpeetonta, mutta kuten sanoin - juuri minun käytössä ja minun preferensseihin tuokin toiminnallisuus sopii kuin nyrkki silmään.


DISCLAIMER:

-En ole minkäänlainen BMW-fanaatikko. Hybridibemu oli vasta toinen omistamani bemari ja ikää on yli 40 vuotta. Jos vastaavat toiminnallisuudet sekä erilaiset ominaisuudet olisivat vaikkapa Seatissa, tai Volvossa tai Toyotassa - hehkuttaisin niitä :kahvi:
Uudessa Cuprassa on tämä samanlainen toiminnallisuus, että saa määrittää mihin asti auto tyhjentää akkua. Juuri kokeilin joulureissulla, että jätän 30% akkua jäljelle, kun ollaan mummolassa perillä ettei jää akku tyhjänä seisomaan pihaan. Hienosti toimi
 
Riippuu tietysti siitä, onko enemmän huolissaan CO2:sta vai hiukkaspäästöistä. Ainakin tuossa on mahdollista hieman vaikuttaa siihen, missä ne päästöt pääsevä ilmaan, mutta en silti kehuskelisi tuon ekologisuudella.

Se on huomattavasti ekologisempaa kuin monien plugariautojen ns. "SPORT-moodilla" toimiva akuston "dummylataus". Mainitsin erot jo aiemmin.

:comp:
 
Se on huomattavasti ekologisempaa kuin monien plugariautojen ns. "SPORT-moodilla" toimiva akuston "dummylataus". Mainitsin erot jo aiemmin.

:comp:
Ajotilojen vaikutus kulutukseen on poikkeuksetta melko minimaalinen (siis kun ajetaan polttiksella). Ei tuolla ole mitään merkitystä, kun puhutaan siitä että tehdään sähköä surkean hyötysuhteen polttiksella ja sitten hukataan se sähkö lämmitykseen.
 
Ajotilojen vaikutus kulutukseen on poikkeuksetta melko minimaalinen (siis kun ajetaan polttiksella). Ei tuolla ole mitään merkitystä, kun puhutaan siitä että tehdään sähköä surkean hyötysuhteen polttiksella ja sitten hukataan se sähkö lämmitykseen.

Mutta ekologisempaa se on ladata akustoa kierrosten ollessa ~2t rpm kuin SPORT-moodien korkeilla kierroksilla ajaminen sekä -myöhäistetyt vaihteiden vaihdot.

Jokainen voi kokeilla ajaa ihan tavallisella bensa-autolla SPORT-moodilla tutun tien tai työmatkan ja perään NORMAL-moodilla ja katsea kulutuseron. Ero korostuu varsinkin kaupunki/taajama-ajossa.

:kahvi:
 
Mutta ekologisempaa se on ladata akustoa kierrosten ollessa ~2t rpm kuin SPORT-moodien korkeilla kierroksilla ajaminen sekä -myöhäistetyt vaihteiden vaihdot.

Jokainen voi kokeilla ajaa ihan tavallisella bensa-autolla SPORT-moodilla tutun tien tai työmatkan ja perään NORMAL-moodilla ja katsea kulutuseron. Ero korostuu varsinkin kaupunki/taajama-ajossa.

:kahvi:
Penarihan ei ainoa tuossa ole. Ihan normaalilla moodilla Grandlandissa sitä akkua saa ajon aikana ladattua (saa jopa valita ajotilan, vaikkapa sen SPORTIN), eikä pakota mihinkään SPORTILLE. Mutta penari best, eikös.
 
Penarihan ei ainoa tuossa ole. Ihan normaalilla moodilla Grandlandissa sitä akkua saa ajon aikana ladattua (saa jopa valita ajotilan, vaikkapa sen SPORTIN), eikä pakota mihinkään SPORTILLE. Mutta penari best, eikös.

Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.

Aivan. BMW best.

:comp:
 
Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.

Aivan. BMW best.

:comp:
Hmh, nyt ehkä missasin jotain. Kommentoin vain tuohon SPORT-hehkutukseen, en prosentuaaliseen tarkkuuteen. Tuossa saa valita 10km, 20km tai maksimirange battery holdille / lataukselle, ja ei ole vielä tullut vastaan tilannetta etteikö se olisi aivan mainiosti riittänyt. :) Toki hintaakin tuolla kinnerillä taisi olla puolet penarin plugarista, ja aivan mukavasti siinä kaikki lämpeää/viilenee sähköllä. Muttajuu, tämähän ei tulisi olemaan hedelmällinen keskustelu - ainakin mitä tässä olen tuota hehkuttelua seurannut. Perjantain jatkoa!
 
Kaiken vastaavan toiminnallisuuden voisi varmasti ohjelmoida mihin tahansa autoon, se tuskin maksaa. Pointti on se, että BMW on monella eri tavalla edelläkävijänä mitä tulee plugariauton arkikäytön monipuoliseen mukavuuteen.
 
Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.
Miten paljon ennen määränpäätä bmw:llä pitää asettaa toi toive 55%:n varaustasosta, jos akku on vaikka tyhjä?
 
Missä plug-in hybridissä ei ole mahdollisuutta säästää (hold) tai ladata akkua ilman jonkun urheiluajomoodin käyttöä?

xDrive on ihan hyvä systeemi kyllä, tosin kaikissa pluggaribemareissa ei sitä ole. Eikä ole sitä hehkutettua ratin esilämmitystäkään, kun ei ole koko ratin lämmitintäkään vakiovarusteena edes nykyisin monessa mallissa, eikä monia muitakaan varusteita jotka toisissa ovat.

Eikä siinä mitään, kukin merkki päättää miten hinnoittelee, mutta ollaan minusta kyllä aika kaukana totuudesta jos BMW:tä hehkutetaan siitä kuinka kaikki autot toimivat samalla mukavalla tavalla, kun kuuluu nimenomaan niihin merkkeihin joissa pitää tarkkaan katsoa varustelu, koska vakiovarustelu ei tyypillisesti ole kovin kattava. Toki jos vertaa jota 100k€+ 7-sarjalaista johonkin puolet halvempiin kilpailijoihin, niin varmasti on kalliimpi monessa asiassa parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Webasto RAV4 plugarissa on osoittautunut aivan mainioksi lisälaitteeksi nyt kun on ajoa sen kanssa vähän jo kertynyt. Voi helposti suositella plugarin lisälaitteeksi jos asennus onnistuu. Mulla on käytössä vain ajonaikaiseen lämmönpitoon ja jätän aina käymään loppuun, kun kauppareissulla. Omalla kohdalla saa helposti selätettyä kylmän kauden yli nuo auton omat lämpöpumppu kämmit, eikä niistä kerry pattia ottaan oikeestaan yhtään.
 
Webasto RAV4 plugarissa on osoittautunut aivan mainioksi lisälaitteeksi nyt kun on ajoa sen kanssa vähän jo kertynyt. Voi helposti suositella plugarin lisälaitteeksi jos asennus onnistuu. Mulla on käytössä vain ajonaikaiseen lämmönpitoon ja jätän aina käymään loppuun, kun kauppareissulla. Omalla kohdalla saa helposti selätettyä kylmän kauden yli nuo auton omat lämpöpumppu kämmit, eikä niistä kerry pattia ottaan oikeestaan yhtään.

Paljonko maksoi? Epäilen että takaisinmaksuaika (verrattuna siihen että käyttäisi polttomoottoria) on aika pitkä ja hiukkaspäästöjen kannalta webasto on vähintään kyseenalainen laitos.
 
Webasto kuului vakiovarusteena uuteen RAV4 plug in business malliin. Ja kuuluu kaikkiin versioihin Activesta lähtien. Taitaa kustantaa luokkaa 2500 € muutoin. Ei jaksa vääntää mistään takaisinmaksuajoista enää yhtään. Ihan sama kun ajattelisi nahkapenkkien takaisinmaksuaikaa. Tai sisäfile pihvin takaisinmaksuaikaa. Auto itsessäänkin on vähän kyseenalainen laitos.
 
Webasto kuului vakiovarusteena uuteen RAV4 plug in business malliin. Ja kuuluu kaikkiin versioihin Activesta lähtien. Taitaa kustantaa luokkaa 2500 € muutoin. Ei jaksa vääntää mistään takaisinmaksuajoista enää yhtään. Ihan sama kun ajattelisi nahkapenkkien takaisinmaksuaikaa. Tai sisäfile pihvin takaisinmaksuaikaa. Auto itsessäänkin on vähän kyseenalainen laitos.

Ravin kohdalla toki on ihan hyvä neuvo, jos suosittelee webastollisen yksilön hankintaa, mutta yleisenä suosituksena webaston asennuttaminen plugariin on aika surkea suositus. Jos vaihtoehtoina on tuo webasto ja vaikka se että menisi johonkin verhoomoon jälkiasentamaan nahkoja niin sitten toki ovat ihan tasaväkisiä vaihtoehtoja, enkä itedä kumman itse ottaisin.
 
Epäilen, että Webaston asennuttaminen tulee halvemmaksi, kuin auton vaihtaminen. Jos siis tullut hommattua muutoin kelpuullinen auto, mutta paljastuu, ettei pohjoinen ulottuvuus olekaan tullut tehtaalla mieleen. Varustelussa siis alunalkaenkin jo aukko ja tilkkiminen maksaa sitten jälkikäteen. Omasta mielestä toimii Webasto erinomaisesti ja monella saattaa olla sama tilanne, että varustuksen täydentäminen on ihan toimiva. Lisävalotkin tuli hommattua ilman takaisinmaksuaika ajatelmia.
 
Ajotilojen vaikutus kulutukseen on poikkeuksetta melko minimaalinen (siis kun ajetaan polttiksella). Ei tuolla ole mitään merkitystä, kun puhutaan siitä että tehdään sähköä surkean hyötysuhteen polttiksella ja sitten hukataan se sähkö lämmitykseen.

kyllä nuo ajotilat vaikuttavat useita litroja. Maantieajossa green vie alle kuusi, mid vie 6,5 ja green+ save battery vie 7, mid+save battery 8, sport vie 8,5l satkulla.
 
Epäilen, että Webaston asennuttaminen tulee halvemmaksi, kuin auton vaihtaminen. Jos siis tullut hommattua muutoin kelpuullinen auto, mutta paljastuu, ettei pohjoinen ulottuvuus olekaan tullut tehtaalla mieleen. Varustelussa siis alunalkaenkin jo aukko ja tilkkiminen maksaa sitten jälkikäteen. Omasta mielestä toimii Webasto erinomaisesti ja monella saattaa olla sama tilanne, että varustuksen täydentäminen on ihan toimiva. Lisävalotkin tuli hommattua ilman takaisinmaksuaika ajatelmia.
Hintaluokka alkaa olla turhan lähellä sitä, mitä auton vaihtaminen toimivampaan maksaisi. Satasten lisävarusteet on sitten asia erikseen.

kyllä nuo ajotilat vaikuttavat useita litroja. Maantieajossa green vie alle kuusi, mid vie 6,5 ja green+ save battery vie 7, mid+save battery 8, sport vie 8,5l satkulla.

Noinkin isoilla eroilla absoluuttiset litramäärät ovat aika pieniä, jos sitä akkua nyt lataa jonkun 15 minuuttia.
 
Näytä mielenkiinnosta Grandlandista asetus-valikko, jossa säädät että haluat että perillä akustossa on vaikkapa 55% virtaa. TAI että matkan varrella naviin ohjelmoidussa välistopissa akustossa pitää olla 40% virtaa, jotta sieltä pääsee tauon jälkeen jatkamaan matkaa esilämmitetyllä autolla.

Aivan. BMW best.
Täytyy tunnustaa että en ollut missään vaiheessa edes ajatellut arvottavani (tai ajattelevani) hybridijärjestelmää mukavuusjärjestelmänä.

Itse olin ajatellut hybridijärjestelmää vain ja ainoastaan polttonesteen kulutuksen vähentäjänä. Hyödyllistä huomata että eri ihmisillä on täysin eri kriteerit sille minkälainen on hyvä/hyvin suunniteltu plugari. Omassa käytössäni voin sanoa että toistaiseksi plugari on ollut "huonompi" kuin hyvin toteutettu itselataava.

Jos lähtisin puhtaalta pöydältä itse suunnittelemaan, niin ainakin seuraavat pitäisi olla:
- mahdollisimman tehokas sisäinen laturi (yksivaiheinen ei riitä)
- (akun)esilämmitys
- Min 15-20Kwh akku
- kulutus akku tyhjänäkin kaikissa olosuhteissa pienempi kuin ilman akkua olevassa versiossa (toteutuu todella harvassa muun valmistajan kuin Toyotan/Hyundain hybridissä)
 
Esilämmitystä (kabiini ja akku) tulee käytettyä hyvinkin tiuhaan, mutta kabiinin esijäähdytystä en muista käyttäneeni kertaakaan. YMMV.
 
Kuulostaa siltä että sähköauto olisi se mitä haluaisit.
Itse koen plugarit juurikin mukavuustekijänä etäjäähdhtyksineen
Totta, sähköautoissa pääsääntöisesti ei ole noita mainitsemiani puutteita, eli pelkästään niitä silmällä pitäen sähköauto sopisi. Mutta henkilökohtaisesti valintaani vaikuttaa monet muutkin elementit. Uusi Tesla Y olisi ollut ilman noita puutteita ja myös kaikilla mittareilla edullisin vaihtoehdoistani ja se kyllä houkutteli. Ehkä seuraavalla kierroksella..

Kommenttini ydin olikin ehkä enemmän pohdiskelua sen ympärillä miksi en koe valtaosaa plugareista kovin onnistuneina laitoksina yleisellä tasolla. Unohtamatta toki että tälläkin foorumilla on hyviä esimerkkejä siitä että plugaria toimii täydellisesti heidän käytössään (esim euroshopper)
 
Tuli hankittua viime viikolla 2021 mallin X1 pistokeladattava hybridi ja muuten kaikki vaikuttaa edelleen hyvältä ja auto täyttää meidän tarpeet, mutta auton oma e-sim/nettiyhteys lopetti toimintansa pari päivää sitten.

Auton etähallinta toimi Bmw:n apilla usean päivän ajan hyvin, mutta sitten yhteys vain katosi ja appi ei enää saa tietoja autosta.

Auton tiedoissa kyllä lukee että nämä palvelut ovat voimassa ja sama ongelma on omassa ja vaimon luurissa (android&Apple) joten ei kyllä ole luurin tai apin päässä vika.

Onko ehdotuksia, että mitä tulisi tehdä jotta yhteyden saisi kuntoon?
 
Esilämmitystä (kabiini ja akku) tulee käytettyä hyvinkin tiuhaan, mutta kabiinin esijäähdytystä en muista käyttäneeni kertaakaan. YMMV.

Käytän itse esijäähdytystä hyvinkin paljon kuumilla kesäpäivillä, tähän toki vaikuttaa se että auto on katoksessa johon paistaa ilta-aurinko. Minulla siis 2014 Mitsu. Se vaikuttaa hyvinkin paljon myös liikkumisen taloudellisuuteen, kuumenneet penkit kun hohkaa sitä kuumuutta tosi paljon lyhyenkin ajon jälkeen, ja on esim. kylmäänkin parkkihalliin ajaessa autoon jääville lapsille tai lemmikeille hyvinkin tukalia jos auton rakenteet ei kerkeä jäähtyä tarpeeksi sitä ennen.

Eipä ole mitään herkkua nää talvikelit, saa ainakin hyvän kuvan siitä mitä kulutus olisi Mitsun kaltaisella pakastearkulla ilman hybriditekniikkaa, tänään n. 15km kaupunkipyörittelyä ja keskikulutus 12l/100km, vaikka esilämmitin autoa 20+20min.
 
Käytän itse esijäähdytystä hyvinkin paljon kuumilla kesäpäivillä, tähän toki vaikuttaa se että auto on katoksessa johon paistaa ilta-aurinko. Minulla siis 2014 Mitsu. Se vaikuttaa hyvinkin paljon myös liikkumisen taloudellisuuteen, kuumenneet penkit kun hohkaa sitä kuumuutta tosi paljon lyhyenkin ajon jälkeen, ja on esim. kylmäänkin parkkihalliin ajaessa autoon jääville lapsille tai lemmikeille hyvinkin tukalia jos auton rakenteet ei kerkeä jäähtyä tarpeeksi sitä ennen.

Eipä ole mitään herkkua nää talvikelit, saa ainakin hyvän kuvan siitä mitä kulutus olisi Mitsun kaltaisella pakastearkulla ilman hybriditekniikkaa, tänään n. 15km kaupunkipyörittelyä ja keskikulutus 12l/100km, vaikka esilämmitin autoa 20+20min.

Mjoo, itellä autokatos sijoitettu tontille niin, että aurinko ei sinne pääse bläkittämään oikein koskaan.

MY19 lähti äsken -20c olosuhteista kuin palmun alta konsanaan. Sähköllä mentiin ja se kotterolle kyllä maistuu, kulutus oli n. 41 kWh/100km n. 10km kauppakeikalla.

30' oli kiesi esilämmityksessä. Akkuakin Mitsu kertoi lämmittävänsä:

Screenshot_20240101_134758_Remote Ctrl.jpg

Screenshot_20240101_134806_Remote Ctrl.jpg


Kaupunkipyörityksestä bensalla ei kokemuspohjaa vieläkään ole, koska sähköllä mennään lähes aina.

Maantienopeuksissa akun loputtua kulutus tuntuu asettuvan n. 6,5 l nesteytettyä dinosauriin raatoa per 100 km.
 
Tuli hankittua viime viikolla 2021 mallin X1 pistokeladattava hybridi ja muuten kaikki vaikuttaa edelleen hyvältä ja auto täyttää meidän tarpeet, mutta auton oma e-sim/nettiyhteys lopetti toimintansa pari päivää sitten.

Auton etähallinta toimi Bmw:n apilla usean päivän ajan hyvin, mutta sitten yhteys vain katosi ja appi ei enää saa tietoja autosta.

Auton tiedoissa kyllä lukee että nämä palvelut ovat voimassa ja sama ongelma on omassa ja vaimon luurissa (android&Apple) joten ei kyllä ole luurin tai apin päässä vika.

Onko ehdotuksia, että mitä tulisi tehdä jotta yhteyden saisi kuntoon?

Ei ehdotuksia, mutta voisiko liittyä jotenkin kylmenneisiin ilmoihin :hmm:
 
Täytyy tunnustaa että en ollut missään vaiheessa edes ajatellut arvottavani (tai ajattelevani) hybridijärjestelmää mukavuusjärjestelmänä.

Itse olin ajatellut hybridijärjestelmää vain ja ainoastaan polttonesteen kulutuksen vähentäjänä. Hyödyllistä huomata että eri ihmisillä on täysin eri kriteerit sille minkälainen on hyvä/hyvin suunniteltu plugari. Omassa käytössäni voin sanoa että toistaiseksi plugari on ollut "huonompi" kuin hyvin toteutettu itselataava.

Jos lähtisin puhtaalta pöydältä itse suunnittelemaan, niin ainakin seuraavat pitäisi olla:
- mahdollisimman tehokas sisäinen laturi (yksivaiheinen ei riitä)
- (akun)esilämmitys
- Min 15-20Kwh akku
- kulutus akku tyhjänäkin kaikissa olosuhteissa pienempi kuin ilman akkua olevassa versiossa (toteutuu todella harvassa muun valmistajan kuin Toyotan/Hyundain hybridissä)

Kun tulee vanhaksi, mukavuustekijät sekä näiden laaja-alainen :ITSE: :llinen hallinta menee kaikenmaailman S-Line / M-Sproots / 20" alut -ulkonäköjuttujen tai vaikkapa absoluuttisen kiihtyvyyden edelle. En ole kolmeen talveen ajanut hybridiautoani varmaan kertaakaan pipo päässä / hanskat kädessä. Myös talvirotsi lentää takapenkille ihan vaikkapa vain työmatkan (30min) ajaksi.

Takavuosien läppää, Kaisa Liskiä lainatakseni:

MUKAVUUS
MUKAVUUS
MUKAVUUS

....

Vasta noiden jälkeen tulee prioriteettilistalla "pennin venyttäminen" / säästäminen polttoaineen kuluttamisen pienuuden muodossa. Toki ajeleehan plugarityypit lämmitys OFF ja tuuletus OFF ikkunat huurussa 5-7-10km kauppaan ettei vain polttomoottori starttaisi ja kuluttaisi laskennallisesti polttoainetta 0,7L/100km eli kauppareissun 10km matkalla vaikkapa desiä eli rahallisesti 20-50 senttiä. Sitten kaupasta ostetaan kaikkea turhaa "hetken mielijohteesta".

Jengin ajatusmaailma = priceless.
 
Esilämmitystä (kabiini ja akku) tulee käytettyä hyvinkin tiuhaan, mutta kabiinin esijäähdytystä en muista käyttäneeni kertaakaan. YMMV.

Ilmeisesti et sitten autoasi käytä juuri muualla kuin omalla tontilla? Itsehän jätän plugarihybridin taukoviilennyksen kesähelteellä päälle ihan vaikka vain ruokakaupassa pistäytyessä, asioilla käymisen ajaksi. Nappaan aina päälle, äppistä viimeistään. Puhumattakaan kymmeniä muita "kesäreissuja" joihin autoani käytän. Mukavuus on sitä ettei autoon hypätessä ilmastointi ala viilentämään kylmällä puhalluksella, 21 asteen pyynnillä edes hieman lämmennyttä, esimerkiksi 27 asteista ohjaamoa.

:comp:
 
Tuli hankittua viime viikolla 2021 mallin X1 pistokeladattava hybridi ja muuten kaikki vaikuttaa edelleen hyvältä ja auto täyttää meidän tarpeet, mutta auton oma e-sim/nettiyhteys lopetti toimintansa pari päivää sitten.

Auton etähallinta toimi Bmw:n apilla usean päivän ajan hyvin, mutta sitten yhteys vain katosi ja appi ei enää saa tietoja autosta.

Auton tiedoissa kyllä lukee että nämä palvelut ovat voimassa ja sama ongelma on omassa ja vaimon luurissa (android&Apple) joten ei kyllä ole luurin tai apin päässä vika.

Onko ehdotuksia, että mitä tulisi tehdä jotta yhteyden saisi kuntoon?

Onko auton ilmoituskeskuksessa ilmoituksia? Jos ei niin myyjälle reklamaatio välittömästi ja menee varmaan huoltoon selvitettäväksi. Käytetty auto kyseessä, niin syy voi olla ihan missä vaan esim. onko auton Connected Drive -ohjelmisto päivitetty jne.
 
Tuli hankittua viime viikolla 2021 mallin X1 pistokeladattava hybridi ja muuten kaikki vaikuttaa edelleen hyvältä ja auto täyttää meidän tarpeet, mutta auton oma e-sim/nettiyhteys lopetti toimintansa pari päivää sitten.

Auton etähallinta toimi Bmw:n apilla usean päivän ajan hyvin, mutta sitten yhteys vain katosi ja appi ei enää saa tietoja autosta.

Auton tiedoissa kyllä lukee että nämä palvelut ovat voimassa ja sama ongelma on omassa ja vaimon luurissa (android&Apple) joten ei kyllä ole luurin tai apin päässä vika.

Onko ehdotuksia, että mitä tulisi tehdä jotta yhteyden saisi kuntoon?

Ettei olisi entinen omistaja mennyt räpeltämään jotain omituisuuksia siellä "Oma BMW" -nettisivuilla? Olettehan sitä kautta rekisteröineet auton BMW-palveluissa teille? Se VIN-koodi / PIN-koodikysely? Joskus noi voi sekoilla myös siitä, että autoon on yhdistetty useampia käyttäjätilejä (sinä + vaimo?).

Suosittelisin resetoimaan kaiken:

-Kirjaudu ulos My BMW-accountissa, myös vaimon tilillä.
-Uninstalloi em. sovellus ja samat vaimon puhelimella.
-Poista BT-paritus auton kanssa.
-Sammuta kännykän BT, myös vaimon mikäli kantama riittää autoon.
-(Varuiksi reboottaa puhelin)
-Resetoi autosta "Ajoprofiilit" ja koeta tehdä yksi ainoa profiili sinne, jonka yhdistää vain yhteen tiliin alkuun.

Bonarina: Jos haluat pelata varman päälle niin useimmissa bemareissa Idrive -systeemin voi "resetoida" pitämällä radion virtanappia 30sec pohjassa. Tämä kikka kannattanee käyttää noiden muiden kanssa yhtä aikaa ajoprofiilien poistamisen jälkeen.

Sitten vain auton uusi linkitys oikeassa järjestyksessä eli jahka auto resetoitu -> lataa My BMW -sovellus + kirjautuminen sisään -> BT-yhteyden paritus autoon -> sovelluksen paritus autoon PIN-koodilla (se missä auto kysyy "onhan tämä varmasti sinun autosi" tms.). Ja alkuun toimintojen testaus vain yhdellä kännykällä, yhdellä käyttäjäprofiililla.

Kerran jouduin itse tappelemaan vastaavan sekoilun kanssa kun ostin saksantuontiauton, jonka ed. omistaja ei ollut tehnyt sille "lokaation siirtoa". Eli auto oli saksa-auto ja kaikenlaiset BMW-palvelut, vaikkakin ne oli 100% suomeksi BMW-sivuilla, puhelimessa ym, niin auton "lokaatiomaa" oli yhä virheellisesti Saksa...
 
Ilmeisesti et sitten autoasi käytä juuri muualla kuin omalla tontilla? Itsehän jätän plugarihybridin taukoviilennyksen kesähelteellä päälle ihan vaikka vain ruokakaupassa pistäytyessä, asioilla käymisen ajaksi. Nappaan aina päälle, äppistä viimeistään. Puhumattakaan kymmeniä muita "kesäreissuja" joihin autoani käytän. Mukavuus on sitä ettei autoon hypätessä ilmastointi ala viilentämään kylmällä puhalluksella, 21 asteen pyynnillä edes hieman lämmennyttä, esimerkiksi 27 asteista ohjaamoa.

:comp:

Kotipihasta autokatoksen varjosta työpaikan / automarketin / kauppakeskuksen parkkihalliin tai mökin varjoisalle pysäköintipaikalle useimmiten matkat.

Uimarannalle, futiskentälle jne. pääsee kävellen tai fillarilla.

Yhden kerran muistan viime kesältä futisturnauksen auringonpaahteiselta hiekkakentältä +30c lämmöistä, jolloin esivillennys olisi pitänyt muistaa laittaa päälle ennen paikalta poistumista.

Noh, auto käyntiin puskakusaisun ajaksi ajoi saman asian. No big deal.
 
Ettei olisi entinen omistaja mennyt räpeltämään jotain omituisuuksia siellä "Oma BMW" -nettisivuilla? Olettehan sitä kautta rekisteröineet auton BMW-palveluissa teille? Se VIN-koodi / PIN-koodikysely? Joskus noi voi sekoilla myös siitä, että autoon on yhdistetty useampia käyttäjätilejä (sinä + vaimo?).

Suosittelisin resetoimaan kaiken:

-Kirjaudu ulos My BMW-accountissa, myös vaimon tilillä.
-Uninstalloi em. sovellus ja samat vaimon puhelimella.
-Poista BT-paritus auton kanssa.
-Sammuta kännykän BT, myös vaimon mikäli kantama riittää autoon.
-(Varuiksi reboottaa puhelin)
-Resetoi autosta "Ajoprofiilit" ja koeta tehdä yksi ainoa profiili sinne, jonka yhdistää vain yhteen tiliin alkuun.

Bonarina: Jos haluat pelata varman päälle niin useimmissa bemareissa Idrive -systeemin voi "resetoida" pitämällä radion virtanappia 30sec pohjassa. Tämä kikka kannattanee käyttää noiden muiden kanssa yhtä aikaa ajoprofiilien poistamisen jälkeen.

Sitten vain auton uusi linkitys oikeassa järjestyksessä eli jahka auto resetoitu -> lataa My BMW -sovellus + kirjautuminen sisään -> BT-yhteyden paritus autoon -> sovelluksen paritus autoon PIN-koodilla (se missä auto kysyy "onhan tämä varmasti sinun autosi" tms.). Ja alkuun toimintojen testaus vain yhdellä kännykällä, yhdellä käyttäjäprofiililla.

Kerran jouduin itse tappelemaan vastaavan sekoilun kanssa kun ostin saksantuontiauton, jonka ed. omistaja ei ollut tehnyt sille "lokaation siirtoa". Eli auto oli saksa-auto ja kaikenlaiset BMW-palvelut, vaikkakin ne oli 100% suomeksi BMW-sivuilla, puhelimessa ym, niin auton "lokaatiomaa" oli yhä virheellisesti Saksa...

Ei kuulosta järin MUKAVALTA :confused2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 835
Viestejä
4 540 677
Jäsenet
74 884
Uusin jäsen
Skaku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom