BMW (ym.) logiikka paras, menee kaikenlaisen Aasian (ym.) tuheroinnin edelle. Syitä eritelty tässä(kin) ketjussa monia kertoja.
Jos minä käyttäjänä haluan, että auto on pakkasella lämmin lähtiessäni vaikkapa kadun varresta enkä halua istua 15-asteisessa ohjaamossa pipo ja tumput käsissä niin painan vain yhtä nappia -> auto kulkee sähköllä 140km/h nopeuteen saakka tasan niin kauan kuin akustossa on virtaa ja voin nautiskella halutessani 24 asteisessa ohjaamossa t-paitasillani, koska miksi ei. Ei mitään laita tuuletus pois / laita matkustamon lämmitys pois tai muuten polttis käynnistyy -hölmöilyä.
Pystyn myös milloin tahansa pakottamaan auton polttomoottorikäytölle ilman mitään epäekologisia, usein polttoainetta extraa kuluttavia "SPORT" ajotiloja. Pystyn myös milloin tahansa maantieajossa lataamaan akustoon sähkövirtaa vaikkapa seuraavaa "kylmästarttia" / auton pakkasessa lämmittämistä varten, ihan itse portaittain säätäen 20-80% välillä - ei mitään "akuston polttomoottorilla lataus on joko päällä tai pois" -hölmöilyä. Joo ei ole ekologista mutta puhtaasti mukavuustekijä, talvipakkasella TAI kesähelteellä.
Tosiaan nelivetoinen hybridi-BMW on myös jatkuvasti, niin polttomoottorilla kuin täyssähkömoodissakin ajaessa nelivetoinen, ei mitään idiotismia että sähköllä vain etuveto käytössä tms. Voin myös kytkeä äppillä auton milloin tahansa lämpenemään / tuulettumaan, kunhan akustossa on virtaa - toisin kuin sellaiset aasian plugarit jotka pitää olla lataustolpassa kiinni tai muutoin talvipakkasella esilämmitystä ei voi käyttää
Voin myös ajastaa äppiin 3-4 erillistä lähtökellonaikaa jolloin auto lämmittää / viilentää sisätilansa penkin & ratinlämmitintä myöden haluamaani lämpötilaan. TätäKÄÄN itsestäänselvyyttä ei ole kaikissa Aasian (ym.) ihmeissä vaikka eletään vuonna 2023, saatika että em. ominaisuuksia / toiminnallisuuksia olisi pari-kolme-viisi vuotta vanhoissa käytetyissä.
Hassunhauskaa todeta, että
kaikki mainitsemani toiminnallisuudet ovat olleet BMW-hybridiajoneuvoissa ainakin 7-8, pian 9 vuotta! Sanoisinkin, että BMW on hybridikäyttökokemukseltaan liki suunnannäyttäjän asemassa. Ei mitään hölmöilyä, ei mitään "joko-tai" -idiotismia. Kaikki vain toimii, logiikan ollessa Freude am Fahren.
Talvipakkasessa astun sisätiloiltaan miellyttävän lämpöiseen, 21,5 C, kabiiniin. Otan pipon päästä, laitan untuvatakin takapenkille ja lasken kyynärpääni lämmitetyille kyynärnojille. Otan juuri sopivan lämpöisestä ratista kiinni ja siirrän vaihteenvalitsimeen ajotilaan D. Lipuessani hienostuneesti, tyylikkäästi sähköllä aamuhämärissä kohti ruokakauppaa BMW:n laservalojen valaistessa tienoon peurat sekä rusakot. Nelivedon pitäessä huolen otteesta tienpintaan, ilmajousituksen suodattaessa tienpinnan epätasaisuudet ja lumipolanteet, en voi kuin miettiä miksi ihmeessä säästäisin ja ostaisin jonkin VW Passatin tai KIA Optiman.
Elämä on useimmille meistä reissu A -> B ja sitä ei ole tarkoitettu kärsittäväksi, se on tarkoitettu nautittavaksi - kauppareissuja myöden.