Ei varmaan ole oma auto kyseessä? Jos ei ole, niin ei välttämättä ole kotilataustakaan, mikä on ihan ehdoton juttu, jos plugarilla meinaa ajaa sähköllä.
Joka yö ladataan, jos auto on päivällä liikkunut. Silloin voi ajaa autosta ja käytöstä riippuen noin 10-25 tkm/a sähköllä, vaikkei lataisi missään muualla kuin öisin kotona. Jos kotilatausta ei olisi, niin silloin tosiaan joutuisi lataamaan ihan joka välissä (jos haluaa ajaa sähköllä), koska eihän se paljoa ehdi lataamaan lyhyen käynnin aikana. Noin ei kuitenkaan kannata toimia, vaan parempi on ladata öisin, kun itse nukkuu.
Tuo "pitää olla _aina_ roikan päässä, ajoit sitte minne tahansa" vihjaa siihen suuntaan, että auto on lainassa, etkä lataa sitä öisin. Eihän täydellä akulla 3 km lähikaupassa piipahtaminen vaadi lisälatausta.
Talvella ei ole pakko katsoa tarkasti minne ajaa, jotta olisi roikka. Yöllä ladataan akku täyteen. Päivällä akun energia käytetään/säästellään niin kuin omaan makuun parhaiten sopii. Jos päivän tarve on suurempi, niin voi ladata päivän mittaan lisää, jos latauspiste sattuu osumaan kohdalle. Jos ei, niin diesel pääsee hommiin.
Porukka on varmaan hämmentynyt, kun puhut vm. 2023 80k mesestä ja 100 km rangesta. Autossa on yllättäen yli 5 v vanha 13,5 kWh bruttoakku. Kesällä sillä voi odottaa pääsevänsä noin 50 km, mutta talvella reilusti esilämmitystä ja pätkäajoa voi tarkoittaa 20-25 km, kuten sinulla.
Uuteen E-sedaniin on saatavilla 25,4 kWh bruttoakkua, millä voi kesällä päästä 100 km. Pienemmässä C-sarjassa noita 100 km-akkuja on ollut jo pidempään, kuten myös SUVeissa. Sellainen Mersun hybridi toimisi sinulla jo nykyisessä sukupolvessa, kunhan hommaat sen kotilatauksen, ja myös käytät melkein joka yö, eikä vasta akun loputtua.
C 300 e, 25,4 kWh brutto, 108 km, 11 kW AC, 55 kW DC (~600 €):
Lataushybrideistä puhutaan usein pelkkänä välivaiheena siirtymisessä täyssähköiseen autoiluun. Ladattavien hybridien tarjonnassa on hurjaa hajontaa ja Mercedes-Benz C300e lukeutuu niiden parhaimmistoon. Hyvää: mukavuus, laatuvaikutelma, sähköinen toimintamatka. Huonoa: tavaratila, ohjauspyörän...
moottori.fi
Lisää tilaa tarjoaa GLC 300 e, 31,2 kWh brutto, 117 km, 11 kW AC, 60 kW DC (~600 €):
Johtotähden odotettu korimalli hivelee silmää ja tarjoaa mukavat kyydit. Hyvää: muotoilu, voimalinjan eleettömyys, automaattivaihteisto, viimeistely, meluttomuus. Huonoa: tavaratilan niukkuus, näkyvyys taakse, hinta varusteltuna.
moottori.fi
Paljon tilaa tarjoaa GLE 350 de, 31,2 kWh brutto, 91 km, 7,4 kW AC, 50 kW DC (~600 €):
Mercedes-Benz GLE 350 de on mitä saksalaisin vastaus ekokysymykseen: kaikki on ratkaistu tekniikalla. Hyvää: voimanlinjan toiminta kokonaisuudessaan, nopea pikalataus, mukavuus. Huonoa: painava.
moottori.fi
GLE 400 e Coupe, 31,2 kWh brutto, 95 km, 11 kW AC, 60 kW DC (~600 €):
Mercedes-Benz GLE 400 e on ladattava hybridi, mutta sen monet ominaisuudet ovat kuin sähköautossa.
moottori.fi