• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Siellä on se polttomoottori vähän niinkuin sitä varten, jos tarvitsee ajella missä ei saa ladattua.

Mutta juu, pluggareita saa tyypillisesti ladata tiheään vaikka ajoa ei valtavasti kertyisi.

Weban suhteen olen sijaan eri mieltä oman kokemuksen perusteella (tosin Volvosta, mutta sama homma). Enemmän se sähkölämmitys itsellä säästää bensaa kun ei tarvitse polttaa bensaa lämmöksi, kun mitä sitä kuluttaa rangen lyhentymiseen takia. Kuitenkin jos olen kauas menossa, niin lämpö tulee polttiksen hukkalämmöstä. Jos olet matkalla lähelle, niin rangen menetys ei ole ongelma ja pätkä ajossa webastoa ei haluaisikaan polttaa.

Ajot jotka osuvat juuri siihen rangen rajamaille ovat aika harvinaisia itselle. Ja silloinkin se ero kulutuksessa on aika pieni, kun se lämmön tuotto webastolla kuluttaisi bensaa sekin, eikä toisaalta taas se että pieni pätkä ajetaan bensalla kauheasti kuluta.

Toki jotain tilanteita on, joissa webato olisi parempi, mutta kokonaisuutena en luultavasti vaihtaisi takaisin jos saisin, vaikka miettimään joutuisi.

Tosin millä matikalla jos autossa on 100 km range on siitä jäljellä 20-25 km jos lämmitykseen käytetään 10-15%?

Vähän kieltämättä tuntuu, että tämän dieselhybridin sijaan kannattaisi ostaa suoraan täyssähkö, jos tavoiteena on ajella sähköllä polttomoottorin sijaan.
 
Vähän kieltämättä tuntuu, että tämän dieselhybridin sijaan kannattaisi ostaa suoraan täyssähkö, jos tavoiteena on ajella sähköllä polttomoottorin sijaan.

Tätä uudempaa 300de MERSSUa on nimenomaan kehuttu vrt. vanha 350de. Tuossahan on se hybridiautojen mittakaavassa pikalatauskin (7,4kwh vs tavallinen 3,6).

Toki siinä mielessä huvittavaa, että AP:n autoa (vm.2023) vanhempi C300e (vm.2021 ->) menee hybridiakustolla jopa yli 100km ja siinä on lataustehona 11kw Type 2 / lisärahalla 55kw CCS pikalataus. Ilmeisesti vastaava tekniikka tulee vasta upouuden E:n pellin alle.
 
Niin siis w214 eemeliäkin on jo myynnissä jossa 100km sähkö range ja akku piilotettu kontin pohjan alle ilman erillistä kyhmyä. AP puhui w213 korimallista joka on varsinaisesti tullut markkinoille jo 2016. Lienee luonnollista että ”ensimmäiset” hybridiversiot pohjautuu täysin vain polttiksen koriin tehdystä hybridistä, jossa on jouduttu tekemään kompromisseja akun sijoittelun ja koon suhteen. Tällä vuosikymmenellä suunnitellut autot taas on sitten jo suoraan ajateltu myös hybridikäyttöä enemmän silmällä pitäen. Mersulla kuten monella muullakaan merkillä ei eri automallit kulje samaa sykliä generaatioiden välillä. Esimerkkinä vaikka passat ja golf joihin on hybriditekniikka tullut eri aikaan.

Itse sanoisin että diesel hybridissä nimenomaan yhdistyy molempien tekniikoiden hyvät puolet. Sähköllä kaikki kaupassa käynnit keskustassa johon tuo talvenkin 25-30km riittää hyvin. Ei siis dieselille pätkäajoa. Pidemmät matkat sitten dieselillä joka on polttoainetaloudellinen ja mukavalla vääntökäyrällä varustettu. Lisänä sähkömoottorista 100 heppaa tarvittaessa kiihdytyksiin, joten 310 hevosen yhteisteholla ei tarvitse miettiä ehtiikö tuosta rekasta ohi.
 
Tätä uudempaa 300de MERSSUa on nimenomaan kehuttu vrt. vanha 350de. Tuossahan on se hybridiautojen mittakaavassa pikalatauskin (7,4kwh vs tavallinen 3,6).

Toki siinä mielessä huvittavaa, että AP:n autoa (vm.2023) vanhempi C300e (vm.2021 ->) menee hybridiakustolla jopa yli 100km ja siinä on lataustehona 11kw Type 2 / lisärahalla 55kw CCS pikalataus. Ilmeisesti vastaava tekniikka tulee vasta upouuden E:n pellin alle.

Hybridiksi kieltämättä ihan vakuuttavia lukemia ja pikalatauskin mainio lisä. Vaan tuosta viestistä kun paistoi tarve/halu ajella sähköllä, niin miksi ei sitten täyssähköä? En siis tässä ole kiistämässä hybridin hyviä puolia tai hyödyllisyyttä, mutta sellaisen ratissa kannattaa sitten hyväksyä tietyt lainalaisuudet. Kuten nyt vaikkapa fossiilisen polttoaineen kulutuksen tilanteesta, tekniikasta ja olosuhteista riippuen.
 
Hybridiksi kieltämättä ihan vakuuttavia lukemia ja pikalatauskin mainio lisä. Vaan tuosta viestistä kun paistoi tarve/halu ajella sähköllä, niin miksi ei sitten täyssähköä? En siis tässä ole kiistämässä hybridin hyviä puolia tai hyödyllisyyttä, mutta sellaisen ratissa kannattaa sitten hyväksyä tietyt lainalaisuudet. Kuten nyt vaikkapa fossiilisen polttoaineen kulutuksen tilanteesta, tekniikasta ja olosuhteista riippuen.

Kai siinä paistoi tietynasteinen vitutus "piuhojen kanssa pelailuun". Jos AP on sellainen henkilö, joka ei ole elessään tottunut edes lohkolämppärin johtoa ikinä kytkemään? Tällöin minkä tahansa piuhojen kanssa pysäköidessä / lähtiessä ropaaminen voi saada ärsytyskynnyksen nousemaan.

Ja kuten kaikki me tiedämme, ärsytyskynnys näkyy kahdessa paikassa:

-Liikenteessä
-Netissä (some, nettiforumit)

:geek:


:ITSE: llä on ollut pari melko pieniakkuista plugaria, mutta olen koko aikuisikäni tottunut kytkemään autoni lämpötolppaan, lyhyitä kauppareissujakin varten käynyt pihalla "laittamassa auton lämpöön", syksystä kevääseen. Niin plugarin johtojen kanssa "pelaaminen" ei minulle ole minkäänlainen vaiva. Ainoa harmitus on se "schukolaturin" mötikkä.
 
Viimeksi muokattu:
Kai siinä paistoi tietynasteinen vitutus "piuhojen kanssa pelailuun". Jos AP on sellainen henkilö, joka ei ole elessään tottunut edes lohkolämppärin johtoa ikinä kytkemään? Tällöin minkä tahansa piuhojen kanssa pysäköidessä / lähtiessä ropaaminen voi saada ärsytyskynnyksen nousemaan.

Ja kuten kaikki me tiedämme, ärsytyskynnys näkyy kahdessa paikassa:

-Liikenteessä
-Netissä (some, nettiforumit)

:geek:


:ITSE: llä on ollut pari melko pieniakkuista plugaria, mutta olen koko aikuisikäni tottunut kytkemään autoni lämpötolppaan, lyhyitä kauppareissujakin varten käynyt pihalla "laittamassa auton lämpöön", syksystä kevääseen. Niin plugarin johtojen kanssa "pelaaminen" ei minulle ole minkäänlainen vaiva. Ainoa harmitus on se "schukolaturin" mötikkä.
Tuohon harmituksen määrään vaikuttaa paljon se infrakin. Parhaimmillaan kun on kiinteäjohtoinen laturi niin se on muutama sekuntti kytkeä se paikalleen ja muutama ottaa pois, vie vähemmän aikaa kuin tankilla käymisestä säästyy.

Sitten taas jos saa kaivaa solmussa olevaa johtoa kontista tai pihavarastosta, ja tunkea sitä märkänä ja kuraisena takaisin huonolla kelillä, niin eihän se mitään herkkua ole (olkoonkin että on kovasti sarjassamme ensimmäisen maailman ongelmia, kun 50-100k€ premium hybridin johdon joutuu kytkemään itse).
 
Viimeksi muokattu:
Ollu nyt viikon verran ajossa vm 2023 Mersun E 300de. En ole muita hydridejä testaillut, mutta en varmastikkaan osta mersun hybridiä ainakaan pariin sukupolveen.

Eniten tuossa ärsyttää, että noin 80ke autossa ei ole webastoa. Eli aina kun tuon pysäköi, niin se pitää laittaa roikan perään. Sisätilan lämmitin vie kapasiteetista noin 10-15 prosenttia, joilloin range on luokkaa 20-25km. Lisäksi akusto vie todella paljon säilytystilaa.
Tuollainen alle 100 km range tarkoittaa käytännössä sitä, että auto pitää olla _aina_ roikan päässä, ajoit sitte minne tahansa.
Talvella pitää tarkasti kattella minne ajelee, että saa auton roikan päähän.

Epäilyttää kyllä olevan trolli postaus tuon "100km toimintamatkan plugari pitää olla aina roikassa) lauseen vuoksi, mutta jos ei..

Eikö Merssu muka lämmitä kabiinia ajoakustolla? Ei sitä ole pakko pitää roikan päässä. Sen takia se polttomoottori siinä on mukana. Ajat sähköllä siihen asti mihin pääset ja nestemäisellä dinosauruksella loput. Jos haluat kaiken sähköllä, niin osta täyssähköauto.
 
RAV4 hybridi oli viimeistään 5 km jälkeen täysin lämmin. Usein aikaisemminkin. Toyotan hybridit mitä tullut ajeltua, lämpenee kohtuu nopeasti. Huollon sijaisautona on ollut kaikkia Toyotan hybridimalleja ja tuntuisi toimivilta lämmön suhteen.
Edit siellä olikin pienellä tekstillä että puhutaan plug in hybrideistä. No kyllähän pakkokäyttö lämmittää moottorin kohtuu nopeasti, eikä sitä tarvitse mitenkään erikseen kuumaksi sahata.
Pikkupakkasilla Ioniq hybridi vaatii sen vajaa 15 minuuttia motaria 100 km/h, että jäähdytysnesteen 90 ja öljyt Vähän yli. Työmatka-ajossa 20 minuuttia kehää /taajamaa niin nesteiden maksimilämpötilat käy 80 asteessa, josta lasketellaan jäähdytysnesteen osalta lähemmäs 50 saavuttaessa työpaikan pihaan.

Hybridisykliin päästään yleensä kun nesteet siinä 50 asteen tuntumassa ja väittäisin että vastaavaa minimilämpötilaa ne PHEV:it talvella ylläpitää. 40-50 asteinen vesi lämmityskennolla se minimi tuottamaan lämpöä ohjaamoon. Eli hytti on lämmin, mutta moottoria ei voi sanoa kuumaksi.

Screenshot_20231220_143719.png
 
Siellä on se polttomoottori vähän niinkuin sitä varten, jos tarvitsee ajella missä ei saa ladattua.

Mutta juu, pluggareita saa tyypillisesti ladata tiheään vaikka ajoa ei valtavasti kertyisi.

Weban suhteen olen sijaan eri mieltä oman kokemuksen perusteella (tosin Volvosta, mutta sama homma). Enemmän se sähkölämmitys itsellä säästää bensaa kun ei tarvitse polttaa bensaa lämmöksi, kun mitä sitä kuluttaa rangen lyhentymiseen takia. Kuitenkin jos olen kauas menossa, niin lämpö tulee polttiksen hukkalämmöstä. Jos olet matkalla lähelle, niin rangen menetys ei ole ongelma ja pätkä ajossa webastoa ei haluaisikaan polttaa.

Ajot jotka osuvat juuri siihen rangen rajamaille ovat aika harvinaisia itselle. Ja silloinkin se ero kulutuksessa on aika pieni, kun se lämmön tuotto webastolla kuluttaisi bensaa sekin, eikä toisaalta taas se että pieni pätkä ajetaan bensalla kauheasti kuluta.

Toki jotain tilanteita on, joissa webato olisi parempi, mutta kokonaisuutena en luultavasti vaihtaisi takaisin jos saisin, vaikka miettimään joutuisi.

Tosin millä matikalla jos autossa on 100 km range on siitä jäljellä 20-25 km jos lämmitykseen käytetään 10-15%?

Varmaan auton asetuksista löytyy sellainen säätö, että käyttää akkua vaan lämmittämiseen, kun ajossahan toi on ihan turha.
Siis ei tuossa talvella ole mitään 100km rangea, tarkoitin että sellainen olisi käytännöllinen. Siis jos talvellakin pääsisi 100km.
Montaka kertaa tyypillisesti käytät lämmitystä akullisen aikana, että range jää noin pieneksi?
Aina kun lähden liikkeille. Ihan niinkuin webastoakin, ei ikinä kylmään autoon.

Ja tuo auto on vanhempaa 213 faceliftattua korisarjaa, mutta on noissa 214 korisarjoissakin aika paljon pienempi tavaratila kuin ei hybrideissä. Kaikki ei tietenkään tavaratilaa tartte, mutta itse aikoinani olen E mersun ostanut tilan takia.
 
Mulle kelpaa Webasto oikein hyvin. Ei paljon muuta tavoitetta, että kunhan
Pikkupakkasilla Ioniq hybridi vaatii sen vajaa 15 minuuttia motaria 100 km/h, että jäähdytysnesteen 90 ja öljyt Vähän yli. Työmatka-ajossa 20 minuuttia kehää /taajamaa niin nesteiden maksimilämpötilat käy 80 asteessa, josta lasketellaan jäähdytysnesteen osalta lähemmäs 50 saavuttaessa työpaikan pihaan.

Hybridisykliin päästään yleensä kun nesteet siinä 50 asteen tuntumassa ja väittäisin että vastaavaa minimilämpötilaa ne PHEV:it talvella ylläpitää. 40-50 asteinen vesi lämmityskennolla se minimi tuottamaan lämpöä ohjaamoon. Eli hytti on lämmin, mutta moottoria ei voi sanoa kuumaksi.

Screenshot_20231220_143719.png
Mä olen nyt parin sadan tuhannen kilometrin jälkeen huomannut, että RAV4:ssa on magneettiventtiili lohkokierrossa ja se estää muuta kautta kierron kunnes tarpeeksi lämmin lohko. Tuo tarkoittaa, että viimeistään 5 km kohdalla kulutus romahtaa kunnolla ja yleensä 10 km lenkin kokonaiskulutuksesta ei juurikaan erotu mitään järkyttäviä pätkäajon kulutuksia. Väittäisinkin, että Ioniq lämpenee toisella tavalla.
Edit: Tuota käyrää kun kattoo, niin taitaa Ionoqin venttiilinen aueta tuossa 16:13 kohdalla, eli samoin toimii ehkä siinäkin. 2-5 km ajon vaatii, niin lämpöjä saadaan ulos jo. Ehkä pakkaset sitten vaikuttaa lisää ja akun lämmöt vaikuttaa jos joutuu hangesta lähtemään. Mulla kun on tallissa auto, niin en pääse nauttimaan niin suuressa määrin noista haitoista. Tallista lähtevänä voi todeta, että kaikki pitää autojensa niinku lystää, mutta mulla on tarkoitus päästä ihan minimi haittatekijöillä aina liikkumaan. Sanon etukäteen, että lämpimästä tallista lähdetään, jottei tule sanomista. Ja koska mä pystyn.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se tuo uuden RAV4:n n. 60km ja varmaan uuden Mersun 100km+ lukema ovat jo mielestäni riittäviä. Jos 100+km pitää talvella päästä sähköllä niin ei siinä mielestäni plugaria kannata enää hankkia.

Akuston koko alkaa lähestyä pieniä sähkiksiä ja paino kasvaa sen verran ettei oikein järkeä. Joko hankkii siis sähkiksen tai mukautuu siihen että sitä bensaa/dieseliä hivenen kuluu.

Tänään kun motaria rajoitusten mukaan ajoin (100 rajoitus, Kia CEED My21 phev) niin about 20km meni kulutuksella 0,9l/100km kun auto lämmittää vain ja ainoastaan polttiksella. Tuota ennen jo viitisen kilometriä pätkäajoa. Paikan päällä 20minuuttia 16A latausta ja takaisin 25 km. toiseen suuntaan niin hybriditila kytkeytyi vähän ennen kun pääsi kotipihaan. Kulutuksen osalta kotimatka taisi olla 1-2l/100km välissä. Jos tuon kaiken haluaisi päästä sähköllä niin kyllä se sähköauto sitten kannattaisi olla. Kulutus kuitenkin niin pientä, että vaihtohalu pitäisi kyllä tulla muualta kuin polttoainekulujen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se tuo uuden RAV4:n n. 60km ja varmaan uuden Mersun 100km+ lukema ovat jo mielestäni riittäviä. Jos 100+km pitää talvella päästä sähköllä niin ei siinä mielestäni plugaria kannata enää hankkia.

Akuston koko alkaa lähestyä pieniä sähkiksiä ja paino kasvaa sen verran ettei oikein järkeä. Joko hankkii siis sähkiksen tai mukautuu siihen että sitä bensaa/dieseliä hivenen kuluu.

Tänään kun motaria rajoitusten mukaan ajoin (100 rajoitus, Kia CEED My21 phev) niin about 20km meni kulutuksella 0,9l/100km kun auto lämmittää vain ja ainoastaan polttiksella. Tuota ennen jo viitisen kilometriä pätkäajoa. Paikan päällä 20minuuttia 16A latausta ja takaisin 25 km. toiseen suuntaan niin hybriditila kytkeytyi vähän ennen kun pääsi kotipihaan. Kulutuksen osalta kotimatka taisi olla 1-2l/100km välissä. Jos tuon kaiken haluaisi päästä sähköllä niin kyllä se sähköauto sitten kannattaisi olla. Kulutus kuitenkin niin pientä, että vaihtohalu pitäisi kyllä tulla muualta kuin polttoainekulujen takia.

Miten muuten kommentoisit tuota Plugari-Ceedin käytännön suorituskykyä (esim. 80-120)? Pelkkä bensakone on ainakin lukujen valossa varsin heikkotehoinen, vaikka kyseessä taitaakin olla Atkinson-moottori.
 
Mielestäni suorituskyky on yllättävänkin hyvä, mutta vain sport tilassa. Vakio -eco tilassa auto on hyvin aneeminen kaasuvasteen osalta kun reagoi myöhään ja heikosti. Joten ohitustilanteita varten auto kannattaa laittaa sport tilaan.

Tai sanotaanko, etten ole ohitustilanteessa kaivannut enempää tehoa. Koeajossa aikanaan auto oli paljon nuhaisempi kuin Renaultin phev (ehkä Megane?) mutta toisaalta silloin en ymmärtänyt sport tilan merkitystä.

Moottorin tuntuma on kyllä jännä kun eroa on kuin yöllä ja päivällä sport ja eco tilojen välillä. En siis motarilla yms. sport tilaa käytä, mutta jos pitää ohi päästä kaksikaistaisella niin se on aina päällä. Tuskin tuo nyt mikään raketti on senkään kanssa, mutta riittää hyvin itselle (edellinen auto oli Renault Laguna II, joka oli todella laiska tuohon verrattuna joka saattaa mielipiteeseen myös vaikuttaa).

Moottoriäänet on hiljaa ajelussa selvästi kovemmat kuin vaikka Toyotan hybrideissä tai ainakin ne kuuluvat sisään paremmin. Voi toki olla ihan sitä, että käyttötapa on erilainen moottoreilla joten äänimaailmakin on eri nopeuksilla/akkuvarauksilla erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Keskusteluissa tulee hyvin usein täällä esiin asioita ja kyselyitä liittyen lataustehoihin, akun kokoihin, lämmitykseen ajoakulla, käynnistyykö jokin auto väkisin pakkasella jne. Ajattelin että voisi olla hyödyllistä kerätä tällaista taulukkoa mihin näitä olisi kirjattu eri automalleilla. Itsellä nyt jonkin verran tietoa mersun malleista joten listasin niitä jo tuohon. Jos ja kun jollain on tietoa muista malleista ja haluaisi täyttää tätä listaa niin laita minulle viesti niin annan oikeudet muokata listaa. Yritän itsekin kerätä tänne muita merkkejä ja malleja kun riittää aika perehtyä niihin enemmän. Jos myös on ideaa mitä sarakkeita pitäisi olla lisää niin heittäkää ehdotusta tulemaan. Tästä voi sitten suodatella sellaisia malleja mitkä itseä kiinnostaisi esim akun koon mukaan tai onko autoa mahdollista lämmittää ajoakulla jne.


 
Varmaan auton asetuksista löytyy sellainen säätö, että käyttää akkua vaan lämmittämiseen, kun ajossahan toi on ihan turha.
Siis ei tuossa talvella ole mitään 100km rangea, tarkoitin että sellainen olisi käytännöllinen. Siis jos talvellakin pääsisi 100km.

Aina kun lähden liikkeille. Ihan niinkuin webastoakin, ei ikinä kylmään autoon.

Ja tuo auto on vanhempaa 213 faceliftattua korisarjaa, mutta on noissa 214 korisarjoissakin aika paljon pienempi tavaratila kuin ei hybrideissä. Kaikki ei tietenkään tavaratilaa tartte, mutta itse aikoinani olen E mersun ostanut tilan takia.
Se käyttää akkua kyllä esilämmitykseen, ei tarvitse olla johdossa kiinni. Ja ota huomioon että maltillinen esilämmitys ei juurikaan pienennä sähkörangea. Se sama lämmitys tehtäisiin ajaessa akun voimalla, jos sitä ei tee etukäteen. Lähes sama määrä sähköä menee lämmitykseen joka tapauksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Varmaan auton asetuksista löytyy sellainen säätö, että käyttää akkua vaan lämmittämiseen, kun ajossahan toi on ihan turha.
Siis ei tuossa talvella ole mitään 100km rangea, tarkoitin että sellainen olisi käytännöllinen. Siis jos talvellakin pääsisi 100km.

Aina kun lähden liikkeille. Ihan niinkuin webastoakin, ei ikinä kylmään autoon.

Ja tuo auto on vanhempaa 213 faceliftattua korisarjaa, mutta on noissa 214 korisarjoissakin aika paljon pienempi tavaratila kuin ei hybrideissä. Kaikki ei tietenkään tavaratilaa tartte, mutta itse aikoinani olen E mersun ostanut tilan takia.
Ostit pieniakkuisen hybridin ja valitat ettei sen range riitä talvella esilämmityksen kanssa mihinkään? Sehän on täysin yleisesti tiedossa oleva fakta, että sähköautojen range puolittuu talvella, niin siinä voi vaan miettiä miten pieniakkuisen hybridin rangelle käy. Mersut ovat kuitenkin parhaita hybridejä, joita voi käyttää sähköautomaisesti myös talvella. Esilämmitys hoituu sähköllä ja auton ei tarvitse olla piuhassa sitä varten.
 
Se käyttää akkua kyllä esilämmitykseen, ei tarvitse olla johdossa kiinni. Ja ota huomioon että maltillinen esilämmitys ei juurikaan pienennä sähkörangea. Se sama lämmitys tehtäisiin ajaessa akun voimalla, jos sitä ei tee etukäteen. Lähes sama määrä sähköä menee lämmitykseen joka tapauksessa.

Joo, niin käyttääkin. Mutta akku menee aina tyhjäksi perusasetuksilla ajon aikana, eli perillä pitää ladata että saa sisätilanlämppärin päälle.
Ja ihan auton omalla ajastetulla lämmityksellä olen käyttänyt, ja silloin vie 10-15 prosenttia varauksesta.

Ostit pieniakkuisen hybridin ja valitat ettei sen range riitä talvella esilämmityksen kanssa mihinkään? Sehän on täysin yleisesti tiedossa oleva fakta, että sähköautojen range puolittuu talvella, niin siinä voi vaan miettiä miten pieniakkuisen hybridin rangelle käy. Mersut ovat kuitenkin parhaita hybridejä, joita voi käyttää sähköautomaisesti myös talvella. Esilämmitys hoituu sähköllä ja auton ei tarvitse olla piuhassa sitä varten.

En ostanut, huollon sijaisauto.
En itse vaan tuosta roikkajumpasta niin piittaa, että hybridiä itselleni ostaisin. Tai antaisin tavaratilasta ylimääräisiä litroja pois.
Voisin harkita, jos talvellakin pääsee sen 100km, eli ei tartte joka pysähdyksellä latailla.

Muutenhan tuolla sähköllä on ihan kiva ajella, on hiljaista eikä täryytä.
 
Ollu nyt viikon verran ajossa vm 2023 Mersun E 300de. En ole muita hydridejä testaillut, mutta en varmastikkaan osta mersun hybridiä ainakaan pariin sukupolveen.

Eniten tuossa ärsyttää, että noin 80ke autossa ei ole webastoa. Eli aina kun tuon pysäköi, niin se pitää laittaa roikan perään. Sisätilan lämmitin vie kapasiteetista noin 10-15 prosenttia, joilloin range on luokkaa 20-25km. Lisäksi akusto vie todella paljon säilytystilaa.
Tuollainen alle 100 km range tarkoittaa käytännössä sitä, että auto pitää olla _aina_ roikan päässä, ajoit sitte minne tahansa.
Talvella pitää tarkasti kattella minne ajelee, että saa auton roikan päähän.
Ei varmaan ole oma auto kyseessä? Jos ei ole, niin ei välttämättä ole kotilataustakaan, mikä on ihan ehdoton juttu, jos plugarilla meinaa ajaa sähköllä.

Joka yö ladataan, jos auto on päivällä liikkunut. Silloin voi ajaa autosta ja käytöstä riippuen noin 10-25 tkm/a sähköllä, vaikkei lataisi missään muualla kuin öisin kotona. Jos kotilatausta ei olisi, niin silloin tosiaan joutuisi lataamaan ihan joka välissä (jos haluaa ajaa sähköllä), koska eihän se paljoa ehdi lataamaan lyhyen käynnin aikana. Noin ei kuitenkaan kannata toimia, vaan parempi on ladata öisin, kun itse nukkuu.

Tuo "pitää olla _aina_ roikan päässä, ajoit sitte minne tahansa" vihjaa siihen suuntaan, että auto on lainassa, etkä lataa sitä öisin. Eihän täydellä akulla 3 km lähikaupassa piipahtaminen vaadi lisälatausta.

Talvella ei ole pakko katsoa tarkasti minne ajaa, jotta olisi roikka. Yöllä ladataan akku täyteen. Päivällä akun energia käytetään/säästellään niin kuin omaan makuun parhaiten sopii. Jos päivän tarve on suurempi, niin voi ladata päivän mittaan lisää, jos latauspiste sattuu osumaan kohdalle. Jos ei, niin diesel pääsee hommiin.


Porukka on varmaan hämmentynyt, kun puhut vm. 2023 80k mesestä ja 100 km rangesta. Autossa on yllättäen yli 5 v vanha 13,5 kWh bruttoakku. Kesällä sillä voi odottaa pääsevänsä noin 50 km, mutta talvella reilusti esilämmitystä ja pätkäajoa voi tarkoittaa 20-25 km, kuten sinulla.

Uuteen E-sedaniin on saatavilla 25,4 kWh bruttoakkua, millä voi kesällä päästä 100 km. Pienemmässä C-sarjassa noita 100 km-akkuja on ollut jo pidempään, kuten myös SUVeissa. Sellainen Mersun hybridi toimisi sinulla jo nykyisessä sukupolvessa, kunhan hommaat sen kotilatauksen, ja myös käytät melkein joka yö, eikä vasta akun loputtua.

C 300 e, 25,4 kWh brutto, 108 km, 11 kW AC, 55 kW DC (~600 €):

Lisää tilaa tarjoaa GLC 300 e, 31,2 kWh brutto, 117 km, 11 kW AC, 60 kW DC (~600 €):

Paljon tilaa tarjoaa GLE 350 de, 31,2 kWh brutto, 91 km, 7,4 kW AC, 50 kW DC (~600 €):

GLE 400 e Coupe, 31,2 kWh brutto, 95 km, 11 kW AC, 60 kW DC (~600 €):
 
Ei varmaan ole oma auto kyseessä? Jos ei ole, niin ei välttämättä ole kotilataustakaan, mikä on ihan ehdoton juttu, jos plugarilla meinaa ajaa sähköllä.

Joka yö ladataan, jos auto on päivällä liikkunut. Silloin voi ajaa autosta ja käytöstä riippuen noin 10-25 tkm/a sähköllä, vaikkei lataisi missään muualla kuin öisin kotona. Jos kotilatausta ei olisi, niin silloin tosiaan joutuisi lataamaan ihan joka välissä (jos haluaa ajaa sähköllä), koska eihän se paljoa ehdi lataamaan lyhyen käynnin aikana. Noin ei kuitenkaan kannata toimia, vaan parempi on ladata öisin, kun itse nukkuu.

Tuo "pitää olla _aina_ roikan päässä, ajoit sitte minne tahansa" vihjaa siihen suuntaan, että auto on lainassa, etkä lataa sitä öisin. Eihän täydellä akulla 3 km lähikaupassa piipahtaminen vaadi lisälatausta.

Talvella ei ole pakko katsoa tarkasti minne ajaa, jotta olisi roikka. Yöllä ladataan akku täyteen. Päivällä akun energia käytetään/säästellään niin kuin omaan makuun parhaiten sopii. Jos päivän tarve on suurempi, niin voi ladata päivän mittaan lisää, jos latauspiste sattuu osumaan kohdalle. Jos ei, niin diesel pääsee hommiin.


Porukka on varmaan hämmentynyt, kun puhut vm. 2023 80k mesestä ja 100 km rangesta. Autossa on yllättäen yli 5 v vanha 13,5 kWh bruttoakku. Kesällä sillä voi odottaa pääsevänsä noin 50 km, mutta talvella reilusti esilämmitystä ja pätkäajoa voi tarkoittaa 20-25 km, kuten sinulla.

Uuteen E-sedaniin on saatavilla 25,4 kWh bruttoakkua, millä voi kesällä päästä 100 km. Pienemmässä C-sarjassa noita 100 km-akkuja on ollut jo pidempään, kuten myös SUVeissa. Sellainen Mersun hybridi toimisi sinulla jo nykyisessä sukupolvessa, kunhan hommaat sen kotilatauksen, ja myös käytät melkein joka yö, eikä vasta akun loputtua.

C 300 e, 25,4 kWh brutto, 108 km, 11 kW AC, 55 kW DC (~600 €):

Lisää tilaa tarjoaa GLC 300 e, 31,2 kWh brutto, 117 km, 11 kW AC, 60 kW DC (~600 €):

Paljon tilaa tarjoaa GLE 350 de, 31,2 kWh brutto, 91 km, 7,4 kW AC, 50 kW DC (~600 €):

GLE 400 e Coupe, 31,2 kWh brutto, 95 km, 11 kW AC, 60 kW DC (~600 €):

Joo, sijaisauto. Onhan se yöt aina latauksessa ja sisätilan lämmitin ajastimella. Työpaikalla myös latauksessa, mutta mitään pikalaturia sielläkään ei ole.

Oma työmatka 25km suuntaansa, joten käytännössä aina piuhan perässä.

Facelift 213 autona, mutta hinta varmaan sama kun 214 korisarjan autossa. Siksi mielestäni aiheellista tuo 80ke hämmästely, eikä autossa ole edes webastoa.

Oma auto on GLS, eikä sitä hybridinä ole vielä saanut. Kakkosautona 212 facelift farmari.
Tällä hybridikokemuksella skippaan ainakin nykyisen sukupolven.

Onko sellaisia hybridejä markkinoilla, joissa polttomoottori pyörittäisi generaattoria ja vetopyörillä olisi sähkömoottorit? Jotenkin hirveän vikaherkiltä ja monimutkaisilta tuntuu nämä nykyhybridit, kun on kaksi voimalinja vierekkäin.
 
Onko sellaisia hybridejä markkinoilla, joissa polttomoottori pyörittäisi generaattoria ja vetopyörillä olisi sähkömoottorit? Jotenkin hirveän vikaherkiltä ja monimutkaisilta tuntuu nämä nykyhybridit, kun on kaksi voimalinja vierekkäin.

Mitsusbishi Outlander PHEV on ollut vuodesta 2013...

Nykyisellään voimalinja koostuu kahdesta, molemmille akseleille sijoitetuista sähkömoottoreista sekä 2,4-litraisesta Atkinson-työkiertoisesta bensiinimoottorista.
Auto on aina neliveto. Siinä ei ole perinteisessä mielessä vaihteistoa ollenkaan. Pelkällä sähköllä voi edetä max 135 km/h nopeudella.

Alle 70 km/h nopeuksissa edetään aina sähkömoottoreilla ja jos akusta on virta loppu, toimii polttomoottori generaattorina ajoakulle/sähkömoottoreille.

Jos ajoakku on tyhjä, yli 70 km/h nopeuksissa polttomoottori voi suorakytkeytyä kiinteällä välityksellä etuakselille, ja sen lisäksi toimia generaattorina ajoakulle/sähkömoottoreille.

Työmatkat sähköllä, mökille bensiinillä – tilava ja taloudellinen Outlander PHEV on työsuhdeautoilijan unelma | Autotalli.com
 
RAV4 vetokoneisto on ihan oma lukunsa. Toimii kuin sähköauto, vaikka olisi ihan tavallinen hybridi kyseessä. Plugari jaksaa täyssähköajossa työntää saman verran tehoa liikkumiseen, kuin 2 L tavallinen bensakone, eli 0-100 vie alle 10 s. Ihan riittää ajamiseen jo tuolla vedellä.
 
Onko sellaisia hybridejä markkinoilla, joissa polttomoottori pyörittäisi generaattoria ja vetopyörillä olisi sähkömoottorit? Jotenkin hirveän vikaherkiltä ja monimutkaisilta tuntuu nämä nykyhybridit, kun on kaksi voimalinja vierekkäin.

Mazda MX-30 R-EV. Tuo wankel-moottori on tietysti yksi kysymysmerkki. Kun kyseessä on ihan tuore malli, niin käytännön kokemuksetkin puuttuvat. Aikaisemmat toteutukset eivät varsinaisesti ole olleet mitään luotettavuuden perikuvia.
 
Joo, sijaisauto. Onhan se yöt aina latauksessa ja sisätilan lämmitin ajastimella. Työpaikalla myös latauksessa, mutta mitään pikalaturia sielläkään ei ole.

Oma työmatka 25km suuntaansa, joten käytännössä aina piuhan perässä.

Facelift 213 autona, mutta hinta varmaan sama kun 214 korisarjan autossa. Siksi mielestäni aiheellista tuo 80ke hämmästely, eikä autossa ole edes webastoa.

Oma auto on GLS, eikä sitä hybridinä ole vielä saanut. Kakkosautona 212 facelift farmari.
Tällä hybridikokemuksella skippaan ainakin nykyisen sukupolven.

Onko sellaisia hybridejä markkinoilla, joissa polttomoottori pyörittäisi generaattoria ja vetopyörillä olisi sähkömoottorit? Jotenkin hirveän vikaherkiltä ja monimutkaisilta tuntuu nämä nykyhybridit, kun on kaksi voimalinja vierekkäin.
Ok, sinulla pelkät työmatkat vievät 50 km päivässä, eli 1-2 kertaa range. Joutuuhan siinä lataamaan vähän turhan ahkerasti, jos tulee kauppa-/harrastusreissujakin. Jos tuollaiseen tilanteeseen joutuisin, niin ajaisin suosiolla dieselillä töistä kotiin (E-Save -ajotila), ja sitten iltamenot sähköllä, jottei joudu niitä ennen/niiden välissä latailemaan tai ajamaan pikkumatkoja dieselillä. Parempi olisi ostaa lähemmäs 100 km rangella oleva auto, kun kerran työmatkoista tulee jo 50 km.

Hybridikokemuksesi olisi ollut aika erilainen, jos olisit saanut allesi omaan arkitarpeeseesi riittävällä akulla varustetun auton. Jos ei ole kyse mistään skippaamista helpottavasta tekosyystä, niin voisit laajentaa kokemustasi ajamalla vaikkapa tällaisella:

Bruttoakku 31,2 vs. 13,5 kWh
Latausteho 11 kW (60 kW) vs. 7,4 kW
Tavaratila 630 l eikä kyhmyä vs. 480 l ja ikävä akkukyhmy

Range riittäisi vaikka mihin, kun kerran saat ladattua kotona ja töissä. Pikalataus 10-80 % kestää vaivaiset 20 minuuttia lisähintaisella (~600 €) 60 kW DC:llä.


Jos taas luotettavuutta haet, niin Toyota/Lexus tarjoaa voimansiirron ilman momentinmuunninta, ilman irtoavaa kytkintä ja ilman vaihtuvan hammaskosketuksen vaihdelaatikkoa. Miinuspuolena kyyti ei ole ison Mersun tasoa, akun brutto vain 18,1 kWh ja lataus vähän kökkö yksivaiheinen 6,6 kW. Lexus NX 450h:n tavaratila on noin 550 l, eikä ole kyhmyä. Range ja lataus ovat aika vaatimattomia vs. GLE.


Vanhan Priusin planeettapyörästöjen toimintaa:
 
Viimeksi muokattu:
Ok, sinulla pelkät työmatkat vievät 50 km päivässä, eli 1-2 kertaa range. Joutuuhan siinä lataamaan vähän turhan ahkerasti, jos tulee kauppa-/harrastusreissujakin. Jos tuollaiseen tilanteeseen joutuisin, niin ajaisin suosiolla dieselillä töistä kotiin (E-Save -ajotila), ja sitten iltamenot sähköllä, jottei joudu niitä ennen/niiden välissä latailemaan tai ajamaan pikkumatkoja dieselillä. Parempi olisi ostaa lähemmäs 100 km rangella oleva auto, kun kerran työmatkoista tulee jo 50 km.

Hybridikokemuksesi olisi ollut aika erilainen, jos olisit saanut allesi omaan arkitarpeeseesi riittävällä akulla varustetun auton. Jos ei ole kyse mistään skippaamista helpottavasta tekosyystä, niin voisit laajentaa kokemustasi ajamalla vaikkapa tällaisella:

Bruttoakku 31,2 vs. 13,5 kWh
Latausteho 11 kW (60 kW) vs. 7,4 kW
Tavaratila 630 l eikä kyhmyä vs. 480 l ja ikävä akkukyhmy

Range riittäisi vaikka mihin, kun kerran saat ladattua kotona ja töissä. Pikalataus 10-80 % kestää vaivaiset 20 minuuttia lisähintaisella (~600 €) 60 kW DC:llä.


Jos taas luotettavuutta haet, niin Toyota/Lexus tarjoaa voimansiirron ilman momentinmuunninta, ilman irtoavaa kytkintä ja ilman vaihtuvan hammaskosketuksen vaihdelaatikkoa. Miinuspuolena kyyti ei ole ison Mersun tasoa, akun brutto vain 18,1 kWh ja lataus vähän kökkö yksivaiheinen 6,6 kW. Lexus NX 450h:n tavaratila on noin 550 l, eikä ole kyhmyä. Range ja lataus ovat aika vaatimattomia vs. GLE.


Vanhan Priusin planeettapyörästöjen toimintaa:


Olisi kieltämättä ollut mielenkiintoista saada nykysukupolven hybridi.

Odotellaan rauhassa kun Gls :stä tulee uus korimalli muutaman vuoden päästä.
 
Olen nyt päätymässä vaimon painostuksesta hankkimaan vähän ajetun 2021 vuosimallin BMW X1 lataushybridin, koska täyssähköinen vastaavilla ominaisuuksilla + kilsoilla + tiloilla olisi vielä paljon kalliimpi.

Onko kokemuksia BMW:n huollattamisesta, että onko tällaisenkin huollattaminen hemmetin kallista verrattuna "normi" autoihin? Ja missä muualla suosittelisitte tällaista huoltamaan, kuin Autokeskuksella pääkaupunkiseudulla tai varsinais-suomessa?
 
Olen nyt päätymässä vaimon painostuksesta hankkimaan vähän ajetun 2021 vuosimallin BMW X1 lataushybridin, koska täyssähköinen vastaavilla ominaisuuksilla + kilsoilla + tiloilla olisi vielä paljon kalliimpi.

Onko kokemuksia BMW:n huollattamisesta, että onko tällaisenkin huollattaminen hemmetin kallista verrattuna "normi" autoihin? Ja missä muualla suosittelisitte tällaista huoltamaan, kuin Autokeskuksella pääkaupunkiseudulla tai varsinais-suomessa?
Bmw:stä erikseen en tiedä, mutta hybridijärjestelmä itsessään ei vaadi huoltoa. Eli huollot on polttomoottori-autojen kanssa samoja, jolloin niitä tekee kaikki korjaamot. Tietty takuu voi vaatia hybridiakun jännitemittauksia yms, mutta noista ei kuluttaja takuun säilymisen lisäksi hyödy mitään (ellei sitten satu kyseinen suurjänniteakku porsimaan, mutta silloin autossa on muitakin ongelmia, kuten lyhyt range tai toimintahäiriöt)
 
Huoltovälit voi tsekata, ne voi vaihdella ilman varsinaista selitystä. Ja jos ostaa tuontiauton niin erittäin tarkkana että ne huollot on tehty pilkulleen.
 
Bmw:stä erikseen en tiedä, mutta hybridijärjestelmä itsessään ei vaadi huoltoa. Eli huollot on polttomoottori-autojen kanssa samoja, jolloin niitä tekee kaikki korjaamot. Tietty takuu voi vaatia hybridiakun jännitemittauksia yms, mutta noista ei kuluttaja takuun säilymisen lisäksi hyödy mitään (ellei sitten satu kyseinen suurjänniteakku porsimaan, mutta silloin autossa on muitakin ongelmia, kuten lyhyt range tai toimintahäiriöt)

Merkkarilla huollattamisen etu on siinä, että on mahdollisuus saada tehtaan/maahantuojan Goodwill-korjauksia takuun päättymisen jälkeen. (Edellyttäen, että ei ole tuontiauto)
 
Merkkarilla huollattamisen etu on siinä, että on mahdollisuus saada tehtaan/maahantuojan Goodwill-korjauksia takuun päättymisen jälkeen. (Edellyttäen, että ei ole tuontiauto)
Näissä kannattaa muistaa BMW tapauksessa, että jos yksikin Vehicle check on vaikka 1000km myöhässä luultavasti ei tule onnistumaan. Sillä ei väliä onko tuontiauto, jos historia kunnossa. Noita tuonti palveluita on myös sellaisia mistä saa kirjallisen todistuksen asiasta.
 
Näissä kannattaa muistaa BMW tapauksessa, että jos yksikin Vehicle check on vaikka 1000km myöhässä luultavasti ei tule onnistumaan. Sillä ei väliä onko tuontiauto, jos historia kunnossa. Noita tuonti palveluita on myös sellaisia mistä saa kirjallisen todistuksen asiasta.

Yleisellä tasolla ottamatta kantaa yksittäiseen merkkiin, harvemmin maahantuoja osallistuu tuontiauton GW-kuluihin ja tämä yleensä myös poissulkee tehtaan osallistumisen kuluihin. Näin omien empiiristen kokemusten mukaan.
 
Yleisellä tasolla ottamatta kantaa yksittäiseen merkkiin, harvemmin maahantuoja osallistuu tuontiauton GW-kuluihin ja tämä yleensä myös poissulkee tehtaan osallistumisen kuluihin. Näin omien empiiristen kokemusten mukaan.

Jep, moottori-lehdellä oli bmw 225XE keissi, missä maahantuoja pesi kätensä kustannuksista. Kyseessä siis moottorin ruostuminen sisältä. Auto oli hetki sitten ylittänyt 2v takuun loppumisen rahapyykin.

Sama oman Minin kohdalla, myyjäliike maksoi rempan pääosin. Autokeskuksessa oli Minillä ja 225XE:llä aukoton huoltohistoria.

Autokeskuksen hinta minin 6v/52tkm pikkuhuollolle, eli öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin+sijaisauto 380€.

Itse vien Minin Piikkiössä JW-Serviceen, paljon kehuttu BTCF:llä ja on satkun halvempi.

Itselle ei enää merkkihuolto merkkaa mitään kun eivät hoida hommiaan(Minin keissistä nurissut riittävästi aiemmin…)
 
Jep, moottori-lehdellä oli bmw 225XE keissi, missä maahantuoja pesi kätensä kustannuksista. Kyseessä siis moottorin ruostuminen sisältä. Auto oli hetki sitten ylittänyt 2v takuun loppumisen rahapyykin.

Sama oman Minin kohdalla, myyjäliike maksoi rempan pääosin. Autokeskuksessa oli Minillä ja 225XE:llä aukoton huoltohistoria.

Autokeskuksen hinta minin 6v/52tkm pikkuhuollolle, eli öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin+sijaisauto 380€.

Itse vien Minin Piikkiössä JW-Serviceen, paljon kehuttu BTCF:llä ja on satkun halvempi.

Itselle ei enää merkkihuolto merkkaa mitään kun eivät hoida hommiaan(Minin keissistä nurissut riittävästi aiemmin…)

Kiitos vinkistä JW-Servicen osalta! Ja muutenkin kommenteista...
 
Olen nyt päätymässä vaimon painostuksesta hankkimaan vähän ajetun 2021 vuosimallin BMW X1 lataushybridin, koska täyssähköinen vastaavilla ominaisuuksilla + kilsoilla + tiloilla olisi vielä paljon kalliimpi.

Onko kokemuksia BMW:n huollattamisesta, että onko tällaisenkin huollattaminen hemmetin kallista verrattuna "normi" autoihin? Ja missä muualla suosittelisitte tällaista huoltamaan, kuin Autokeskuksella pääkaupunkiseudulla tai varsinais-suomessa?

Huollattaminen ihan normaalin hintaista ellei sitten ole tottunut jonkin 10v vanhan japanialaisen huollattamiseen Autoaseissa tai Fixuskorjaamoilla.


PS.

EI kyllä tämä ole kovinkaan yhdessä päätettiin -sukupuolitasa-arvoista :hmm:
 
Tuolla aikaisemmin oli juttua Kugan toiminnassa, että riippuvainen millainen softa sattui olemaan.

Onko tämä vuosimalliriippuvainen vai tuleeko erot miten huolloissa sattunut tulemaan päivityksiä?

Ajot on pääosin hyvin lyhyitä. Reilun 10km kauppalenkkejä, yms, välillä voi olla useamman kerran päivään. Sekä muutaman kerran kuussa n 70km suuntaan matka ja normaalit pitemmät lomareissut pari-kolme kertaa vuoteen.
Lataushybridi menisi hyvin, jos talvella todellinen range olisi vähintään 25km lämmityksineen.
Vähän vierastan semmoista joka höräyttää moottorin käyntiin lämmityksen takia, etenkin noilla lyhyillä siirtymillä.

Mieluusti otan vinkkiä myös muista malleista vastaan jota voisi ajatella.
Ei ole oltava crossoveri, vaan normi farkku käy myös tai joku "coupemaasturi".
Ihan kohtalaisesti sovittu Mk3 focukseen, vaikka kolme lasta (1v, 10v ja 14v) ja kaks aikuista. Toki alkaa olemaan ahdasta, kun lapset kasvaa ja auto käynyt hieman pieneksi viidessä vuodessa. Hieman isompi saisi olla sisätiloiltaan kuin nykyinen.

Vähän auton vaihtoa miettinyt aika-ajoin. Kugaa katellu ja nyt ois jotain tarjoustakin jo maassa olevista autoista.
 
Ei vielä ekat versiot sitten tuosta uudesta Niro plugaristakaan, eikä sitten kaikki varustetasot... MY24:een plugariin on 5,5 kW PTC-lämmitin alkaen EX-varustelutasosta. Ei siis ILPpiä, mikä vaan EV:ssä tuon 5,5 kW PTC:n lisäksi.
Kävin koeajamassa Niron ja x Ceedin viime vuoden vaihteessa ja tuolloin juurikin EX varusteluista ylöspäin oli extra vastus. Eli MY23 eteenpäin eikä vain MY24.
 
Vähän auton vaihtoa miettinyt aika-ajoin. Kugaa katellu ja nyt ois jotain tarjoustakin jo maassa olevista autoista.
Ei tuota kai voida oikein laskea niihin hyvin sähköllä kulkeviin. Pitäisikö olla uusi vai sopiiko myös käytetty? Itse ehkä tsekkaisn Superbin tai Passatin niin tulisi sitä lisätilaakin verrattuna Focukseen.
 
Ei tuota kai voida oikein laskea niihin hyvin sähköllä kulkeviin. Pitäisikö olla uusi vai sopiiko myös käytetty? Itse ehkä tsekkaisn Superbin tai Passatin niin tulisi sitä lisätilaakin verrattuna Focukseen.

Jaa. Myönnetään että aika pihalla näistä sähkäreistä ja plugareista. Kattelin että vajaa 70km Kugalla matka sähköllä ja talvella vissiin se perinteinen, puolet siitä ilmoitetusta.

Ohimennen katellu bemarin ja mesen hybridimalleja takavuosina ja samaa luokkaa oli nuo matkat. Uudemmissa hieman enemmän ja vanhemmissa vähemmän.


Kyllä kiinnostaa muut merkit/mallit, jos löytyy pitempää siivua sähköllä meneviä ja voi ajella pelkällä sähköllä lyhyet siirtymät myös talvella. Sekä muuten ominaisuudet itelle natsaa.

Voi olla pari vuotta vanha käytetty tai uusi hyvällä tarjouksella (ylivuotinen, poistuva malli, tai muu hyvä diili).
 
Jaa. Myönnetään että aika pihalla näistä sähkäreistä ja plugareista. Kattelin että vajaa 70km Kugalla matka sähköllä ja talvella vissiin se perinteinen, puolet siitä ilmoitetusta.

Ohimennen katellu bemarin ja mesen hybridimalleja takavuosina ja samaa luokkaa oli nuo matkat. Uudemmissa hieman enemmän ja vanhemmissa vähemmän.

Kyllä kiinnostaa muut merkit/mallit, jos löytyy pitempää siivua sähköllä meneviä ja voi ajella pelkällä sähköllä lyhyet siirtymät myös talvella. Sekä muuten ominaisuudet itelle natsaa.

Voi olla pari vuotta vanha käytetty tai uusi hyvällä tarjouksella (ylivuotinen, poistuva malli, tai muu hyvä diili).

Tuo Kugan range (sähköllä) on varmaan sinänsä ihan ok, mutta viittasin lähinnä siihen että käsittääkseni se käynnistelee pätkäajossa kuitenkin polttomoottoria. Esim. VAG, BMW ja uudehkot mersut ovat tuossa suhteessa parempia. Pitäisin mielen avoimena myös täyssähkölle. Tilojen puolesta vaikka Model Y tai ID.4 saattaisivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja.
 
Kävin koeajamassa Niron ja x Ceedin viime vuoden vaihteessa ja tuolloin juurikin EX varusteluista ylöspäin oli extra vastus. Eli MY23 eteenpäin eikä vain MY24.

Toukokuussa ei vaan ollu yhtään vielä sellasta ison vastuksen plugaria tullut Suomeen, ja ne "tulee myöhemmin". Oli siis hinnastossa, tulevana/joskus saapuvissa sit kun tuotannossa. Vähän aikajanaksi, että oma Sportage piti tulla 2 viikossa mut kesti 10 kk (maahantuojan nimi vaihtui jne. ja kaikki tilaukset piti uusia / lähti nollista, edellisen kaupanpurku oli sovittu vanhan maahantuojan firmanimen kanssa...).
 
Tuo Kugan range (sähköllä) on varmaan sinänsä ihan ok, mutta viittasin lähinnä siihen että käsittääkseni se käynnistelee pätkäajossa kuitenkin polttomoottoria. Esim. VAG, BMW ja uudehkot mersut ovat tuossa suhteessa parempia. Pitäisin mielen avoimena myös täyssähkölle. Tilojen puolesta vaikka Model Y tai ID.4 saattaisivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja.

BMW (ym.) logiikka paras, menee kaikenlaisen Aasian (ym.) tuheroinnin edelle. Syitä eritelty tässä(kin) ketjussa monia kertoja.

Jos minä käyttäjänä haluan, että auto on pakkasella lämmin lähtiessäni vaikkapa kadun varresta enkä halua istua 15-asteisessa ohjaamossa pipo ja tumput käsissä niin painan vain yhtä nappia -> auto kulkee sähköllä 140km/h nopeuteen saakka tasan niin kauan kuin akustossa on virtaa ja voin nautiskella halutessani 24 asteisessa ohjaamossa t-paitasillani, koska miksi ei. Ei mitään laita tuuletus pois / laita matkustamon lämmitys pois tai muuten polttis käynnistyy -hölmöilyä.

Pystyn myös milloin tahansa pakottamaan auton polttomoottorikäytölle ilman mitään epäekologisia, usein polttoainetta extraa kuluttavia "SPORT" ajotiloja. Pystyn myös milloin tahansa maantieajossa lataamaan akustoon sähkövirtaa vaikkapa seuraavaa "kylmästarttia" / auton pakkasessa lämmittämistä varten, ihan itse portaittain säätäen 20-80% välillä - ei mitään "akuston polttomoottorilla lataus on joko päällä tai pois" -hölmöilyä. Joo ei ole ekologista mutta puhtaasti mukavuustekijä, talvipakkasella TAI kesähelteellä.

Tosiaan nelivetoinen hybridi-BMW on myös jatkuvasti, niin polttomoottorilla kuin täyssähkömoodissakin ajaessa nelivetoinen, ei mitään idiotismia että sähköllä vain etuveto käytössä tms. Voin myös kytkeä äppillä auton milloin tahansa lämpenemään / tuulettumaan, kunhan akustossa on virtaa - toisin kuin sellaiset aasian plugarit jotka pitää olla lataustolpassa kiinni tai muutoin talvipakkasella esilämmitystä ei voi käyttää :rofl: Voin myös ajastaa äppiin 3-4 erillistä lähtökellonaikaa jolloin auto lämmittää / viilentää sisätilansa penkin & ratinlämmitintä myöden haluamaani lämpötilaan. TätäKÄÄN itsestäänselvyyttä ei ole kaikissa Aasian (ym.) ihmeissä vaikka eletään vuonna 2023, saatika että em. ominaisuuksia / toiminnallisuuksia olisi pari-kolme-viisi vuotta vanhoissa käytetyissä.

Hassunhauskaa todeta, että kaikki mainitsemani toiminnallisuudet ovat olleet BMW-hybridiajoneuvoissa ainakin 7-8, pian 9 vuotta! Sanoisinkin, että BMW on hybridikäyttökokemukseltaan liki suunnannäyttäjän asemassa. Ei mitään hölmöilyä, ei mitään "joko-tai" -idiotismia. Kaikki vain toimii, logiikan ollessa Freude am Fahren.

Talvipakkasessa astun sisätiloiltaan miellyttävän lämpöiseen, 21,5 C, kabiiniin. Otan pipon päästä, laitan untuvatakin takapenkille ja lasken kyynärpääni lämmitetyille kyynärnojille. Otan juuri sopivan lämpöisestä ratista kiinni ja siirrän vaihteenvalitsimeen ajotilaan D. Lipuessani hienostuneesti, tyylikkäästi sähköllä aamuhämärissä kohti ruokakauppaa BMW:n laservalojen valaistessa tienoon peurat sekä rusakot. Nelivedon pitäessä huolen otteesta tienpintaan, ilmajousituksen suodattaessa tienpinnan epätasaisuudet ja lumipolanteet, en voi kuin miettiä miksi ihmeessä säästäisin ja ostaisin jonkin VW Passatin tai KIA Optiman.

Elämä on useimmille meistä reissu A -> B ja sitä ei ole tarkoitettu kärsittäväksi, se on tarkoitettu nautittavaksi - kauppareissuja myöden.

:syes:
 
Hatun nosto BMW:n tuotekehitysosaston suuntaan - siellä on onnistuttu kopioimaan toimivat konseptit Mitsubishiltä. Moni muu on tuossa epäonnistunut.
 
Tuo Kugan range (sähköllä) on varmaan sinänsä ihan ok, mutta viittasin lähinnä siihen että käsittääkseni se käynnistelee pätkäajossa kuitenkin polttomoottoria. Esim. VAG, BMW ja uudehkot mersut ovat tuossa suhteessa parempia. Pitäisin mielen avoimena myös täyssähkölle. Tilojen puolesta vaikka Model Y tai ID.4 saattaisivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja.

Esilämmityksessä tuo Kuga käynnistää kyllä useimmiten moottoria mutta ei se ajon aikana enää ole päällä vaikka olisi lyhyt pätkä. Kesällä tuo taitaa pakottaa moottorin päälle kerran kuukaudessa tjsp.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Hassunhauskaa todeta, että kaikki mainitsemani toiminnallisuudet ovat olleet BMW-hybridiajoneuvoissa ainakin 7-8, pian 9 vuotta! Sanoisinkin, että BMW on hybridikäyttökokemukseltaan liki suunnannäyttäjän asemassa. Ei mitään hölmöilyä, ei mitään "joko-tai" -idiotismia. Kaikki vain toimii, logiikan ollessa Freude am Fahren.

Itse laskisin varsinaisiksi suunnannäyttäjiksi kuitenkin GM:n ja Mitsun, jotka tekivät jo 10 vuotta sitten hyvin pätevät plugarit. Bemarin ensimmäiset mallithan olivat ihan kuraa (ellei lasketa mukaan i3 rexiä) ja vielä nykyisissäkin tavaratila kertoo siitä että kyseessä on kuitenkin eräänlainen hätäkakka. Jatkuva neliveto sähköllä on bemarin ainoa ominaisuus, joka on oikeasti markkinoiden parasta tasoa, mutta sen saa myös esim. mersulta, jolta saa myös tuplasti isomman akun ja paljon paremmat latausominaisuudet.
 
Itse laskisin varsinaisiksi suunnannäyttäjiksi kuitenkin GM:n ja Mitsun, jotka tekivät jo 10 vuotta sitten hyvin pätevät plugarit. Bemarin ensimmäiset mallithan olivat ihan kuraa (ellei lasketa mukaan i3 rexiä) ja vielä nykyisissäkin tavaratila kertoo siitä että kyseessä on kuitenkin eräänlainen hätäkakka. Jatkuva neliveto sähköllä on bemarin ainoa ominaisuus, joka on oikeasti markkinoiden parasta tasoa, mutta sen saa myös esim. mersulta, jolta saa myös tuplasti isomman akun ja paljon paremmat latausominaisuudet.

Mitsun? Siis se samainen Outlander jossa pitää tiettyyn vuoteen saakka olla WIFI-yhteyden päässä autosta, että äppi toimii / esimerkiksi matkustamon esilämmityksen saa päälle / pois? :beye: Vai onkohan niillä ollut 2013 -> muitakin plugareita täällä Euroopassa? Japanin markkinoiden monimuotoiset ihmeet ja versiot voidaan suosiolla jättää pois.

Kokonaisvaltaiseksi, käyttökokemukseltaan loistavaksi PLUGIN hybrid tuotteeksi BMW on ollut suunnannäyttäjä tosiaan jo sieltä anno 2014 lähtien. Kaikki aiemmin mainitsemani ominaisuudet ovat olleet niin 3-sarjan kulimalleissa kuin 7-sarjan ökymalleissa, osa jopa 2-sarjan duunarimalleissa.

Bonarina autoon on päässyt sisään / sen on voinut lukita äppillä ainakin 12 vuotta (v.2012 -> ). Liekkö tuotakaan ominaisuutta edes jossain nykypäivän rellu-kia-hynyissä ellei ne ole valmistajan kalliimpia sähkismalleja.

:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
BMW (ym.) logiikka paras, menee kaikenlaisen Aasian (ym.) tuheroinnin edelle. Syitä eritelty tässä(kin) ketjussa monia kertoja.

Jos minä käyttäjänä haluan, että auto on pakkasella lämmin lähtiessäni vaikkapa kadun varresta enkä halua istua 15-asteisessa ohjaamossa pipo ja tumput käsissä niin painan vain yhtä nappia -> auto kulkee sähköllä 140km/h nopeuteen saakka tasan niin kauan kuin akustossa on virtaa ja voin nautiskella halutessani 24 asteisessa ohjaamossa t-paitasillani, koska miksi ei. Ei mitään laita tuuletus pois / laita matkustamon lämmitys pois tai muuten polttis käynnistyy -hölmöilyä.

Pystyn myös milloin tahansa pakottamaan auton polttomoottorikäytölle ilman mitään epäekologisia, usein polttoainetta extraa kuluttavia "SPORT" ajotiloja. Pystyn myös milloin tahansa maantieajossa lataamaan akustoon sähkövirtaa vaikkapa seuraavaa "kylmästarttia" / auton pakkasessa lämmittämistä varten, ihan itse portaittain säätäen 20-80% välillä - ei mitään "akuston polttomoottorilla lataus on joko päällä tai pois" -hölmöilyä. Joo ei ole ekologista mutta puhtaasti mukavuustekijä, talvipakkasella TAI kesähelteellä.

Tosiaan nelivetoinen hybridi-BMW on myös jatkuvasti, niin polttomoottorilla kuin täyssähkömoodissakin ajaessa nelivetoinen, ei mitään idiotismia että sähköllä vain etuveto käytössä tms. Voin myös kytkeä äppillä auton milloin tahansa lämpenemään / tuulettumaan, kunhan akustossa on virtaa - toisin kuin sellaiset aasian plugarit jotka pitää olla lataustolpassa kiinni tai muutoin talvipakkasella esilämmitystä ei voi käyttää :rofl: Voin myös ajastaa äppiin 3-4 erillistä lähtökellonaikaa jolloin auto lämmittää / viilentää sisätilansa penkin & ratinlämmitintä myöden haluamaani lämpötilaan. TätäKÄÄN itsestäänselvyyttä ei ole kaikissa Aasian (ym.) ihmeissä vaikka eletään vuonna 2023, saatika että em. ominaisuuksia / toiminnallisuuksia olisi pari-kolme-viisi vuotta vanhoissa käytetyissä.

Hassunhauskaa todeta, että kaikki mainitsemani toiminnallisuudet ovat olleet BMW-hybridiajoneuvoissa ainakin 7-8, pian 9 vuotta! Sanoisinkin, että BMW on hybridikäyttökokemukseltaan liki suunnannäyttäjän asemassa. Ei mitään hölmöilyä, ei mitään "joko-tai" -idiotismia. Kaikki vain toimii, logiikan ollessa Freude am Fahren.

Talvipakkasessa astun sisätiloiltaan miellyttävän lämpöiseen, 21,5 C, kabiiniin. Otan pipon päästä, laitan untuvatakin takapenkille ja lasken kyynärpääni lämmitetyille kyynärnojille. Otan juuri sopivan lämpöisestä ratista kiinni ja siirrän vaihteenvalitsimeen ajotilaan D. Lipuessani hienostuneesti, tyylikkäästi sähköllä aamuhämärissä kohti ruokakauppaa BMW:n laservalojen valaistessa tienoon peurat sekä rusakot. Nelivedon pitäessä huolen otteesta tienpintaan, ilmajousituksen suodattaessa tienpinnan epätasaisuudet ja lumipolanteet, en voi kuin miettiä miksi ihmeessä säästäisin ja ostaisin jonkin VW Passatin tai KIA Optiman.

Elämä on useimmille meistä reissu A -> B ja sitä ei ole tarkoitettu kärsittäväksi, se on tarkoitettu nautittavaksi - kauppareissuja myöden.

:syes:
Ja tämä on sitten 7 sarjaa. 3:ssa ei ole noita kaikkia asioita, veikkaan että ei vitosessakaan. Toki uudet mallisarjat vaihtelee.
 
Ja tämä on sitten 7 sarjaa. 3:ssa ei ole noita kaikkia asioita, veikkaan että ei vitosessakaan. Toki uudet mallisarjat vaihtelee.

Kaikki mainitut plugaritoiminnallisuudet esilämpiävää rattia myöden myöden ovat myös 3-sarjan duunarimalleissa sieltä vm.2014/2015 lähtien. Kyynärpäidenkin lämmitys on ollut optiona ainakin 5-sarjan "katumaasturissa" X5:ssa 2018 ->

Kokonaisvaltainen käyttökokemus, myös käytetyissä jopa 9 vuotta vanhoissa plugariautoissa. Ei uusissa tai juuri esitellyissä - kun aasia-korea sekä PSA:kin ovat pikkuhiljaa pääsemässä juonen päästä kiinni, vain vuosikausia BMW:n jälkeen.
 
Ja tämä on sitten 7 sarjaa. 3:ssa ei ole noita kaikkia asioita, veikkaan että ei vitosessakaan. Toki uudet mallisarjat vaihtelee.

Tunnistin vm. 2019 530e:stä kaikki muut paitsi kyynärpäitten lämmityksen. Siitä en sano ihan varmuudella, että kulkeeko auto millä tahansa pakkasella pelkästään sähköllä. Itse muistan ainakin, että auto ilmoittelee "täysi voimansiirto käytettävissä pian" tai "sähköllä ajo ei mahdollista ihan just nyt, mutta kohta" tyylisesti pakkasella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom