Keskustelua hybridiautoista

Millainen ajoprofiili olisi ja mikä X1:ssä viehättää? Tekniikka kai on sama kuin 225xe:ssä ja kai nuo voi laskea hivenen huonomaineisiksi juuri tuon ruostumisen takia. Jos nelivedosta (joka ei tässä toimi sähköllä kuten 3-sarjassa ja siitä ylöspäin) voi tinkiä niin harkitsisin täyssähköä tai jotain muuta plugaria, kuten A- tai B-sarjan mersu, riippuen toki esim. siitä ajoprofiilista.

Emäntä nyt on ihastunut ulkonäköön ja mahdollisuuteen ajella osa kaupunkiajosta sähköllä...
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Tyhmä kysymys hybrideistä mitään tietämättömältä... eikä tämä nyt koske mitään hybridiä specifisesti...
Paljonko pitäisi ajaa polttomoottorilla että se on ns kunnolla kuuma?
Riittääkö 40km? ja riittääkö kerran viikossa?
(Kun varmaan vaimoni menomatkan töihin pääsisi sähköllä usemmiten, mutta kotimatka sitten poltomottoorilla olisi jo tultava...)

BMW:llä 30 minuuttia Sport-moodi päällä.
 
Mitä mieltä olette BMW X1 Xdrive 25 hybridistä?
Vuosimalli 2020 ja uudemmat, sekä ajettu alle 50tkm kiikarissa.

Vaimo ihastunut tuollaiseen ja noita löytyy nettiautosta ruotsista tuotuina tänne melkoisesti.

Sen olen huomannut että näissä bemmin kolmesylinterisissä on nokissa ollut ruostetta, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaa ja vaikuttaa? Onko jotain tyyppivikoja?



Jos huollot on tehty ajoissa ja oikein eikä niissä ole mitään epäselvyyttä, niin varmasti hyviä vehkeitä (itsellä 530e vm. 2019). Kannattaa käydä koeajamassa pitempi setti tai mikäli mahdollista ottaa auto pariksi päivää testiin. Ruostenokista kannattaa kysyä myyjältä ja tarkastaa asia ennen ostoa oman yksilön tilanne.

Jos pystyy kotona lataamaan, niin täyssähköä itse suosittelen mikäli sopii ajoprofiiliin.
 


Jos huollot on tehty ajoissa ja oikein eikä niissä ole mitään epäselvyyttä, niin varmasti hyviä vehkeitä (itsellä 530e vm. 2019). Kannattaa käydä koeajamassa pitempi setti tai mikäli mahdollista ottaa auto pariksi päivää testiin. Ruostenokista kannattaa kysyä myyjältä ja tarkastaa asia ennen ostoa oman yksilön tilanne.

Jos pystyy kotona lataamaan, niin täyssähköä itse suosittelen mikäli sopii ajoprofiiliin.


Käytetyn vähän ajetun X1:sen saa noin 30000-35000 hintaan, mutta vastaava täyssähkö on vain melkoisesti kalliimpi...
 
Käytetyn vähän ajetun X1:sen saa noin 30000-35000 hintaan, mutta vastaava täyssähkö on vain melkoisesti kalliimpi...

Tämähän se juuri, kun plugaripuolella on hyvin tarjolla nelivetoa, maavaraa ja vetokykyä 30-40 k€ haarukkaan, mutta vastaavasta täyssähköstä pitäisi maksaa reilusti enemmän.
 
Käytetyn vähän ajetun X1:sen saa noin 30000-35000 hintaan, mutta vastaava täyssähkö on vain melkoisesti kalliimpi...
Ihan mahdollisesti noin, mutta mitäs siinä täyssähkössä pitäis olla, että se vastaisi täsä ulkonäön perusteella valittua plugaria?
 
X1 ei ole mikään iso auto, joten aika kaukaa haetulta kuulstaa tuo melkoisesti kalliimpi väite tässä kohtaa

Ei ole kaukaa haettu. Kumppanilla on haussa täyssähkö (paras kandidaatti Volvo EX30 jota odotetaan koeajolle nyt) ja kyllä ne täyssähköt mitä olemme käyneet koeajamassa ovat olleet lähtöhinnoiltaan siinä 50-55t tEUR luokissa. Jos ei halua karvalakkimallia, niin se on sitten sen plus 5-15 tEUR päälle. Koeajossa on ollut Volvoja, Polestar 2, BMW, Mercedes, Citröen, Opel, Renault.

Poikkeuksia/tarjouksia nyt saattaa löytyä tietty (esim. jossain kohtaa oli ne MG4 mitä ol tarjolla jollain kolmella kympillä).
 
Ihan mahdollisesti noin, mutta mitäs siinä täyssähkössä pitäis olla, että se vastaisi täsä ulkonäön perusteella valittua plugaria?

Meillä hakusessa vastaavat tilat kuin X1:ssä, neliveto ja hyvät varusteet.

Ja tosiaan noilla spekseillä täyssähköauton hinta käytettynäkin menee juuri sinne 50000€ tienoille...
 
Meillä hakusessa vastaavat tilat kuin X1:ssä, neliveto ja hyvät varusteet.

Ja tosiaan noilla spekseillä täyssähköauton hinta käytettynäkin menee juuri sinne 50000€ tienoille...

Ok...ootko tsekannu esim. Polestar 2:n? Ei mene kovin paljon yli 40 tonnin. En tosin ole juuri perehtynyt sen tai bemarin varusteisiin eli siellä toki voi olla eroja.
 
Mitenhän hyvin Webasto mahtaa sopiva yhteen hybridiautojen pienten käynnistysakkujen kanssa etenkin jos ajelee paljon lyhyttä pätkää? Ioniq Hybridiä katsellut ja noissa on 2018 eteenpäin joku korkeajänniteakkuun integroitu 12V li-ion-akku. Tuon kapasiteettia ei löytynyt nopealla googlettelulla, mutta arvatenkin varsin pieni.
Tuossa Webastokäytössä se akun kapasiteettihan ei ole ongelma vaan akun latautuminen, johon auttaa isompi akku, tuplakokoinen akku latautuu tuplavirralla. Lyijyakun ongelmahan on se että mitä kylmempi se on, niin sen hitaammin se latautuu, nykyautot osaavat tuota jonkinverran kompensoida nostamalla latausjännitettä pakkasessa.

Litium akku ei välttämättä korjaa tuota ongelmaa, esim lifepo4 akku latautuu pakkasella jopa huonommin kuin lyijyakut ja vaatii käytännössä akkulämmittimen.
 
Meillä hakusessa vastaavat tilat kuin X1:ssä, neliveto ja hyvät varusteet.

Ja tosiaan noilla spekseillä täyssähköauton hinta käytettynäkin menee juuri sinne 50000€ tienoille...
Ok...ootko tsekannu esim. Polestar 2:n? Ei mene kovin paljon yli 40 tonnin. En tosin ole juuri perehtynyt sen tai bemarin varusteisiin eli siellä toki voi olla eroja.

Minun mielestä, jos käytetty auto on 45-50 tEUR tai yli, niin kannattaa jo melkein miettiä uuden ostamista. Olenko väärässä? Kuukausihinta voi olla todella lähellä tai jopa sama. Riippuen tietty rahoituksesta ja muista seikoista. Tulee tietty myös se etu, että uuden saa sellaisilla spekseillä mitä tarvitsee/haluaa.
 
Minun mielestä, jos käytetty auto on 45-50 tEUR tai yli, niin kannattaa jo melkein miettiä uuden ostamista. Olenko väärässä? Kuukausihinta voi olla todella lähellä tai jopa sama. Riippuen tietty rahoituksesta ja muista seikoista. Tulee tietty myös se etu, että uuden saa sellaisilla spekseillä mitä tarvitsee/haluaa.
Kyllähän esim. Polestarin kohdalla uusiin saatava 0,99%:n rahoitus puoltaa uuden hankintaa ja uusi olisi tietysti facelift-mallia. Toisaalta jos haluaa enemmän varusteita niin niiden kanssa kyllä tulee huolella turpaan kun ostaa uuden.
 
Ei ne nyt ihan saman hintaisia nuo Polet ole. Tietty jos 20k€ ero on saman hintainen niin sitten. 21-22 vuosimallia alkaa olla kaikilla varustepaketeilla (myös Performance) 45-50k hintaan ja uusi vastaava maksaa 76k€. Toki jos vertaa käytettyä kaikilla varusteilla uuteen karvalakkiin niin sitten ero kapenee.

Huomattavaa on, että 21 vuosimallissa ei ole ilmalämpöpumppua, mutta Pixel Ledit löytyy. Toisaalta noissa on 3 vuoden takuu jota saa itse rahalla lisää. Vm 22 sitten on pumppu muttei pikseleitä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Polestar on sitten todella ahdas ja pieni auto. X1 on sisätiloiltaan monikäyttöisempi.
 
Joo Polestar on enemmän semmoinen ajajan auto. Etenkin niillä Performancen Öhlins-iskareilla aivan huippu. Nelivetona kulkee todella vakaasti talvikelissä ja lämmintä riittää. Huonona puolena pienet tilat. Toisaalta kontti on yllättävän monikäyttöinen, kun takaluukku aukeaa hatchbackimaisesti ja penkitkin kaatuu. Erittäin hyvä auto, jos vaan tilat tosiaan riittää.
 
Millainen ajoprofiili olisi ja mikä X1:ssä viehättää? Tekniikka kai on sama kuin 225xe:ssä ja kai nuo voi laskea hivenen huonomaineisiksi juuri tuon ruostumisen takia. Jos nelivedosta (joka ei tässä toimi sähköllä kuten 3-sarjassa ja siitä ylöspäin) voi tinkiä niin harkitsisin täyssähköä tai jotain muuta plugaria, kuten A- tai B-sarjan mersu, riippuen toki esim. siitä ajoprofiilista.

Onko nuo Mersun A ja B-plugarit siiss keskivertoa paremmassa maineessa?
Mietin vaan että ovatko ne jotenkin välttyneet noilta plugarien ongelmilta.

Myös Ceed ja Octavia ihan kiinnostelee, kun on näissä ainakin paperilla (ja toki käytettynä) hyvää vastinetta rahalle vrt. joku perustason sähköauto.
 
Onko nuo Mersun A ja B-plugarit siiss keskivertoa paremmassa maineessa?
Mietin vaan että ovatko ne jotenkin välttyneet noilta plugarien ongelmilta.

Myös Ceed ja Octavia ihan kiinnostelee, kun on näissä ainakin paperilla (ja toki käytettynä) hyvää vastinetta rahalle vrt. joku perustason sähköauto.
Opiskelin asiaa tuossa viikonloppuna ja ilmeisesti Mersun plugarit ajaa moottorin aina startista lämpimäksi ->Ei tule moottorin kestävyyden kanssa kosteusongelmia (alakerran laakerien pettäminen, yläkerran ruostuminen yms.). Mutta pelkkään pätkäajoon ei tuo ole taloudellisin sähköauto
 
Opiskelin asiaa tuossa viikonloppuna ja ilmeisesti Mersun plugarit ajaa moottorin aina startista lämpimäksi ->Ei tule moottorin kestävyyden kanssa kosteusongelmia (alakerran laakerien pettäminen, yläkerran ruostuminen yms.). Mutta pelkkään pätkäajoon ei tuo ole taloudellisin sähköauto

Ok, minulla oli siis väärä kuva. Perustin ihan siihen että nuo osaa lämmittää itsensä ilman bensaa, joten luulin että talvellakin pienet ajot voisi ajella ilman bensakonetta.

Pieni bensan kulutus ei sinänsä niin haittaa, mutta harmittaisi talvella käynnistää kone juuri jonkun reilun 10min lenkin takia.
 
Ok, minulla oli siis väärä kuva. Perustin ihan siihen että nuo osaa lämmittää itsensä ilman bensaa, joten luulin että talvellakin pienet ajot voisi ajella ilman bensakonetta.

Pieni bensan kulutus ei sinänsä niin haittaa, mutta harmittaisi talvella käynnistää kone juuri jonkun reilun 10min lenkin takia.
Sitä en tiedä. Voi olla että etukäteislämmitettynä ei polttis käynnistykään. Itsellä ei ko. autoa ole, niin käsitys on ihan tullut vain foorumeita lukemalla. Todella huonosti noista autoista sellasta yhteenvetoa on miten se toimii, jotta voisi miettiä omaan käyttöönsä sopivinta ajopeliä. Ford Kuga hyvänä esimerkkinä: Toisella aina käy polttomoottori, eikä sähköllä tule lämmintä. Toisella lämpeää ajastettuna lämpimäksi ja saa ajettua ajot sähköllä ->Ero on mitä ilmeisimmin auton firmware versiossa, eli eri päivityksillä sama auto voi toimia ihan erilailla. Siihenkun lisätään vielä eri käyttäjien erilaiset säädöt, niin ei ihme ettei "oikein kukaan" tiedä miten auto toimii.
 
Opiskelin asiaa tuossa viikonloppuna ja ilmeisesti Mersun plugarit ajaa moottorin aina startista lämpimäksi ->Ei tule moottorin kestävyyden kanssa kosteusongelmia (alakerran laakerien pettäminen, yläkerran ruostuminen yms.). Mutta pelkkään pätkäajoon ei tuo ole taloudellisin sähköauto
Itsellä A-sarjan plugari ja siinä polttomoottori käynnistyy vasta kun akku tyhjenee. Nolla keleillä omalla ajolla pääsee n.40 km ennen kuin sähkö loppuu. Ja auto lämpenee ajossa ja esilämmistyksessä akun sähköllä, eikä tarvitse olla latauksessa esilämmitystä varten.
 
Itsellä A-sarjan plugari ja siinä polttomoottori käynnistyy vasta kun akku tyhjenee. Nolla keleillä omalla ajolla pääsee n.40 km ennen kuin sähkö loppuu. Ja auto lämpenee ajossa ja esilämmistyksessä akun sähköllä, eikä tarvitse olla latauksessa esilämmitystä varten.

Saksalaista laatua, logiikkaa, arkikäytön upeutta.

:tup:
 
Ei tosin rajoitu nahkahousulandiaan kaiketi mitenkään; eikö tuo ole ihan perusjuttuja plugarissa kuin plugarissa, riippumatta lähtömaasta?
 
Itsellä A-sarjan plugari ja siinä polttomoottori käynnistyy vasta kun akku tyhjenee. Nolla keleillä omalla ajolla pääsee n.40 km ennen kuin sähkö loppuu. Ja auto lämpenee ajossa ja esilämmistyksessä akun sähköllä, eikä tarvitse olla latauksessa esilämmitystä varten.
Uudessa C-sarjalaisessa sama homma. Jos kone käynnistyy ennen kuin akku loppuu, niin kone käy niin pitkään, että se on lämmin. Toki jos käynnistät auton uudestaan, niin silloin EL-ajotila on suoraan käytettävissä. Eli on yritetty tehdä fiksusti, mutta saa sen koneen pidettyä haaleana riittävän usealla uudelleen käynnistämisellä.
 
Ei tosin rajoitu nahkahousulandiaan kaiketi mitenkään; eikö tuo ole ihan perusjuttuja plugarissa kuin plugarissa, riippumatta lähtömaasta?
Ei se vaan ole. Plugarit ei ole mikään homogeeninen ryhmä, vaan on yhtä monta toteutusta kuin on valmistajaakin. Esim. ruotsalainen ei lämpene sähköllä edes ajaessa, saati sitten että esilämmittyisi sähköllä. Joku toinen taas vaatii että auton on oltava kiinni laturissa jotta esilämmityksen voi käynnistää. Jossain taas polttomoottori käynnistetään jo hyvin pienissä pakkaslukemissa varmuuden vuoksi.
 
No joo, seisoskelen korjattuna. Älyttömyyksiä löytyy.

Korjataan niin, että plugareissa, joissa on ylipäätään ajoakusta virtansa ottava sähkölämmitys, esilämmitys ( ja -viilennys) onnistuu pysäköitynä ilman, että auto on laturissa (olettaen, että ajoakussa on virtaa).

Vai onko joku onnistunut tuonkin tunaroimaan?
 
Ikävä kyllä niitäkin löytyy, joissa esilämmitys vaatii latauksessa oloa. Esimerkkimalleja en tähän hätään muista, mutta täällä on niistä aiemmin ollut puhetta. Muistaakseni ainakin joissakin korealaisissa on tuollainen tilanne.
 
Selkee...no todetaan siinä tapauksessa niin, että sakemannit ovat tässä asiassa onnistuneet menestyksekkäästi kopioimaan japanilaisia.
 
Onko nuo Mersun A ja B-plugarit siiss keskivertoa paremmassa maineessa?
Mietin vaan että ovatko ne jotenkin välttyneet noilta plugarien ongelmilta.

Myös Ceed ja Octavia ihan kiinnostelee, kun on näissä ainakin paperilla (ja toki käytettynä) hyvää vastinetta rahalle vrt. joku perustason sähköauto.
Joo A ja B ovat sikäli hyviä että ajo pelkällä sähköllä onnistuu aika hyvin myös kylmässä, hyvä range sekä 2-vaihelataus ja CCS vielä optiona. Samat hyvät puolet ovat myös esim. C- j a E-sarjan 300e malleissa. Vanhemmat 350e:t taas ovat aika kuraa sikäli että polttis käynnistyy aina viileällä ja siitä huolimatta "range" on hädintuskin kaksinumeroinen.

Ceed ja muutkin korealaiset ovat varmaan ihan ok, jos tiedostaa ettei sähköajo onnistu kylmässä lainkaan, mutta mulle toi ois kyllä deal breaker. Toi tarkoittaa bensamoottorin pakkokäytön lisäksi sitä, että autossa pitää olla latauspiuhan lisäksi defan johto (tai webasto), jos haluaa lähteä pihasta lämpimällä autolla. Octaviassa ja muissakin vageissa hinta ja ominaisuudet kohtaavat minusta aika mukavasti.
 
Juu, tuo on ko. korealaisten huono puoli. Sinänsä tosin hyvä, että omasta löytyy penkinlämmittimet niin edestä kuin takaa ja myös ratin lämmitys (kaikki fyysisillä napeilla). Joten siinä mielessä lämmin on kyllä hetkessä vaikka ei olisi noilla mainitsemillasi tavoin esilämmittänytkään.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Juu, tuo on ko. korealaisten huono puoli. Sinänsä tosin hyvä, että omasta löytyy penkinlämmittimet niin edestä kuin takaa ja myös ratin lämmitys (kaikki fyysisillä napeilla). Joten siinä mielessä lämmin on kyllä hetkessä vaikka ei olisi noilla mainitsemillasi tavoin esilämmittänytkään.

Jos autolle on katos niin noilla lämmittimillä pärjäilee aika kivasti...sitten jos pitää alkaa raaputtamaan laseja niin mukavuudessa on enemmän eroa esilämmitetyn hyväksi.
 
Autokatos on toden totta yksi niistä saavutetuista eduista, joista on mahdoton luopua.

Rattigrilli, persgrillit ja lämpiävä tuulilasi on ihan kivoja lisäkkeitä joka kiesiin ja erityisesti plugariin.

Outlander on fiksusti suunniteltu kapistus perusnipponilaiseen tyyliin eli sähköllä lämpiää ja pääsee kelissä kuin kelissä juuri niin pitkälle kuin ajoakussa virtaa riittää, mutta toisinaan noita tulee hyödynnettyä.

Ei tietenkään sähkötoimisen ilmastoinninlämpöstöinnin puutteen vuoksi vaan rangenjatkajana. Sähkönkulutus, kun tuppaa Outtiksessa tuplaantumaan tai ylikin talvella. +15c ulkolämpötilassa köröttely onnistuu 60km asti, mutta talvella -15c kelissä pääseekin sitten vain 25km samalla reitillä / nopeuksilla, kun lämmitys haukkaa oman palansa (k)akusta (har-har).

Toisinaan tulee laitettua lämpöstöinti off-asentoon ja mukavuuslämmitykset päälle korvikkeeksi ja range kasvaa pakkassäässä 25km -> 40km. Näin saa pahinta rangeahdistusta lievitettyä ja toisinaan pystyy välttämään polttiksen käynnistymisen ikävästi viimemetreillä siinä postilaatikon kohdilla.
 
Optimalla kun kylmällä kelillä lähtee niin polttishan siinä heti starttaa kabiinia lämmittämään, samalla toki lataa ajoakkuakin. Range siis ainoastaan kasvaa mutta bensaa palaa. Määrä on kuitenkin niin pieni että ihan sama.

Automiehenä pikemminkin häiritsee se että tyhjäkäynnillä motti lämpenee tooodella hitaasti eikä pidemmälläkään ajolla pääse käyntilämpöön asti vaikka kabiini olisikin jo lämmin. Senpä takia kytken auton usein hybridiajoon jolloin motti lämpenee huomattavasti nopeammin sinne toivottuun lämpötilaan ja bensat haihtuu öljyn seasta.

Lyhyemmissä ajoissa jää siis sähköllä siirtyminen aika pieneksi tällä menolla mutta pitemmilä ajoilla kun kabiini ja polttis täysin lämmin niin tiputan takaisin sähköajolle.

Tokihan todella lyhyissä rykäisyissä voi lämpöstöinnin kytkeä OFFille niin polttis ei käy.
 
Automiehenä pikemminkin häiritsee se että tyhjäkäynnillä motti lämpenee tooodella hitaasti eikä pidemmälläkään ajolla pääse käyntilämpöön asti vaikka kabiini olisikin jo lämmin. Senpä takia kytken auton usein hybridiajoon jolloin motti lämpenee huomattavasti nopeammin sinne toivottuun lämpötilaan ja bensat haihtuu öljyn seasta.
Tämä. Oleellinen on vieläpä öljyn lämpö eikä jäähdytysnesteen. Mersusta näkee moottoriöljyn (ja vaihteistoöljyn) lämpötilan näytöltä. Siinä kyllä näkee kuinka tuskallisen hitaasti ne öljyt lämpenee. Ja sehän ei vielä riitä, vaan pitäisi ajaakin niillä lämpimillä öljyillä jotta polttoainejäämät huohottuu pois.
 
Ei se vaan ole. Plugarit ei ole mikään homogeeninen ryhmä, vaan on yhtä monta toteutusta kuin on valmistajaakin. Esim. ruotsalainen ei lämpene sähköllä edes ajaessa, saati sitten että esilämmittyisi sähköllä. Joku toinen taas vaatii että auton on oltava kiinni laturissa jotta esilämmityksen voi käynnistää. Jossain taas polttomoottori käynnistetään jo hyvin pienissä pakkaslukemissa varmuuden vuoksi.
Ei ne Volvotkaan ole homogeeninen ryhmä, vaan osa lämpeää kyllä sähköllä.

Ekat D6 hybridit lämpeni webastolla, joka ei sinänsä mielestäni ole mikään huono ratkaisu, mutta ei tietysti ihan yhtä nopea kuin suora sähkö, mutta samalla lämmitys ei vaikuta sähkörangeen, ja se on monelle myös halvempi.
 
Juu, tuo on ko. korealaisten huono puoli. Sinänsä tosin hyvä, että omasta löytyy penkinlämmittimet niin edestä kuin takaa ja myös ratin lämmitys (kaikki fyysisillä napeilla). Joten siinä mielessä lämmin on kyllä hetkessä vaikka ei olisi noilla mainitsemillasi tavoin esilämmittänytkään.

Uusin Niro plugari muistaakseni lämpiää sähköllä ja siinä oli varustetasosta riippuen myös esilämmitys/viilennys.
 
Ei ne Volvotkaan ole homogeeninen ryhmä, vaan osa lämpeää kyllä sähköllä.

Ekat D6 hybridit lämpeni webastolla, joka ei sinänsä mielestäni ole mikään huono ratkaisu, mutta ei tietysti ihan yhtä nopea kuin suora sähkö, mutta samalla lämmitys ei vaikuta sähkörangeen, ja se on monelle myös halvempi.
D6:ssa oli kyllä jonkinlainen lämmitysvastus. Toki saattoi olla lisäksi webasto. Sitä seuraavissa sitten puuttui sähkölämmitys kokonaan ja uusissa LR-malleissa taas on vastus.
 
Ei ne Volvotkaan ole homogeeninen ryhmä, vaan osa lämpeää kyllä sähköllä.

Ekat D6 hybridit lämpeni webastolla, joka ei sinänsä mielestäni ole mikään huono ratkaisu, mutta ei tietysti ihan yhtä nopea kuin suora sähkö, mutta samalla lämmitys ei vaikuta sähkörangeen, ja se on monelle myös halvempi.
Okei, en ole näköjän täysin perillä kaikista käänteistä. Aikaisemmin jo siitä mainitsin että webasto lämmitykseen ei ihan huono vaihtoehto ole, koska polttoaineen hyötysuhde lämmityksessä on huomattavasti parempi kuin auton liikuttamisessa. Ja sähkörangea säästyy. MInua vaan häiritsi se ajatus että webasto käynnistyy jokaiselle pikkumatkallekin jolle sähkökin riittäisi hyvin, ja webasto ei sekään tykkää lyhyistä pätkäkäytöistä.
 
Uusin Niro plugari muistaakseni lämpiää sähköllä ja siinä oli varustetasosta riippuen myös esilämmitys/viilennys.

Tämä voi olla. Tähän mennessä Kiat ovat tainneet kaikki olla polttiksella lämpiäviä (tai tietty lämppärin yms. on saanut). Sinänsä harmi kun tuolla on noita vähän maastokykyisempiäkin ollut, mutta päivitysjärkeä ei ole vain maavaran kasvattamisen nojalla ollut. Saisivat ulottaa pelkän sähköajon (eli lämmityskin sähköllä) kaikkiin ja eiköhän se sieltä vähitellen tule kun saivat omaan softaansakin kaupan pystyyn josta voi ominaisuuksia/varusteita ostaa (tai näin oletan, Ceed MY21:llä ko. osa kännysovelluksesta on tyhjä ostettavien osalta ainakin toistaiseksi jos edes jotain täytettä jossain vaiheessa tulee).
 
Uusin Niro plugari muistaakseni lämpiää sähköllä ja siinä oli varustetasosta riippuen myös esilämmitys/viilennys.

Ei vielä ekat versiot sitten tuosta uudesta Niro plugaristakaan, eikä sitten kaikki varustetasot... MY24:een plugariin on 5,5 kW PTC-lämmitin alkaen EX-varustelutasosta. Ei siis ILPpiä, mikä vaan EV:ssä tuon 5,5 kW PTC:n lisäksi.

Mulla MY23 Sportage phev gt-line, hyvinhän tuo on lämminnyt (roikassa ja ilman) ilman mitään tuommoisiakaan ja 14000 km kulutus nyt 2,3 l/100km. Työmatka 26 km/suunta, mutta lätkäpelireissuja tulee säännöllisesti 40-200 km /suunta päähän joten erittäin pienellä kyllä mennyt. Nyt siis kylmät kelit nostaneet tuota keskaria parilla desillä... Ja kaikki tankkaukset kirjattu ylös / tankkiin menneistä laskettu myös.

Ei toki olis pahitteeks, jos olis ilppikin (toki se voi hajota ja ei RAVissakaan toimi -10C kylmemmässä ja sitten kollegan RAVista tulee ainaskin hetkellisesti jääkaappi ILPin lopettaessa kesken ajon vs. Sportagessa tarkenee kelillä kuin kelillä, joskin polttis hyrrää. Tai no ei mulla kokemuksia ole -16C kylmemmästä... Ja syöhän se ILPpi sähkörangea ihan *itusti ainakin RAVissa eli eikai tuosta bensan poltosta haittaa ole... Itte ajan muutenkin joka aamu sportilla koneen kuumaksi, jotta ei tule mahdollisia ongelmia ja käytän myös Vpower tai vaan 98, ettei tule kondensseja tms. paskoja, kuten exän kans kävi 95E10:llä ajaessa).
 
Tuli koeajettua tuo uusi Prius. Ei tarvitse siitäkään tehdä kauppoja. Ei suksiluukkua, ei kattokaiteiden mahdollisuutta, äänekäs, huutaa koko aika "katso tiehen" (tätähän kaikki Tojot tekee nykyään ärsyttävästi), kuuluu plimplomplom kaikesta mahdollisesta ja ei saa pois. Ajomelu tosiaan luokkaa Renault Clio. Takatilat pienet, pää osuu kattoon jne. Hyvää siinä on ulkonäkö, huonoa about kaikki muu.
 
Ja syöhän se ILPpi sähkörangea ihan *itusti ainakin RAVissa eli eikai tuosta bensan poltosta haittaa ole...

Ravin lämmitysteho maksimissaan on siinä 2 kW, että ei se nyt voi edes syödä sähkörangea ihan itusti. Kyllä ne on nuo muut talviolosuhteet mitkä sitä kulutusta nostaa.

Lähinnä kun pakkasta on enemmän kuin sen -11°C mihin ilppi mitään jaksaa, niin sitten sähkörange on käytännössä nolla, kun ei se sillä edes avusta silloin kun polttis pyörii.
 
Ollu nyt viikon verran ajossa vm 2023 Mersun E 300de. En ole muita hydridejä testaillut, mutta en varmastikkaan osta mersun hybridiä ainakaan pariin sukupolveen.

Eniten tuossa ärsyttää, että noin 80ke autossa ei ole webastoa. Eli aina kun tuon pysäköi, niin se pitää laittaa roikan perään. Sisätilan lämmitin vie kapasiteetista noin 10-15 prosenttia, joilloin range on luokkaa 20-25km. Lisäksi akusto vie todella paljon säilytystilaa.
Tuollainen alle 100 km range tarkoittaa käytännössä sitä, että auto pitää olla _aina_ roikan päässä, ajoit sitte minne tahansa.
Talvella pitää tarkasti kattella minne ajelee, että saa auton roikan päähän.
 
Ollu nyt viikon verran ajossa vm 2023 Mersun E 300de. En ole muita hydridejä testaillut, mutta en varmastikkaan osta mersun hybridiä ainakaan pariin sukupolveen.

Eniten tuossa ärsyttää, että noin 80ke autossa ei ole webastoa. Eli aina kun tuon pysäköi, niin se pitää laittaa roikan perään. Sisätilan lämmitin vie kapasiteetista noin 10-15 prosenttia, joilloin range on luokkaa 20-25km. Lisäksi akusto vie todella paljon säilytystilaa.
Tuollainen alle 100 km range tarkoittaa käytännössä sitä, että auto pitää olla _aina_ roikan päässä, ajoit sitte minne tahansa.
Talvella pitää tarkasti kattella minne ajelee, että saa auton roikan päähän.
Siellä on se polttomoottori vähän niinkuin sitä varten, jos tarvitsee ajella missä ei saa ladattua.

Mutta juu, pluggareita saa tyypillisesti ladata tiheään vaikka ajoa ei valtavasti kertyisi.

Weban suhteen olen sijaan eri mieltä oman kokemuksen perusteella (tosin Volvosta, mutta sama homma). Enemmän se sähkölämmitys itsellä säästää bensaa kun ei tarvitse polttaa bensaa lämmöksi, kun mitä sitä kuluttaa rangen lyhentymiseen takia. Kuitenkin jos olen kauas menossa, niin lämpö tulee polttiksen hukkalämmöstä. Jos olet matkalla lähelle, niin rangen menetys ei ole ongelma ja pätkä ajossa webastoa ei haluaisikaan polttaa.

Ajot jotka osuvat juuri siihen rangen rajamaille ovat aika harvinaisia itselle. Ja silloinkin se ero kulutuksessa on aika pieni, kun se lämmön tuotto webastolla kuluttaisi bensaa sekin, eikä toisaalta taas se että pieni pätkä ajetaan bensalla kauheasti kuluta.

Toki jotain tilanteita on, joissa webato olisi parempi, mutta kokonaisuutena en luultavasti vaihtaisi takaisin jos saisin, vaikka miettimään joutuisi.

Tosin millä matikalla jos autossa on 100 km range on siitä jäljellä 20-25 km jos lämmitykseen käytetään 10-15%?
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on se polttomoottori vähän niinkuin sitä varten, jos tarvitsee ajella missä ei saa ladattua.

Mutta juu, pluggareita saa tyypillisesti ladata tiheään vaikka ajoa ei valtavasti kertyisi.

Weban suhteen olen sijaan eri mieltä oman kokemuksen perusteella (tosin Volvosta, mutta sama homma). Enemmän se sähkölämmitys itsellä säästää bensaa kun ei tarvitse polttaa bensaa lämmöksi, kun mitä sitä kuluttaa rangen lyhentymiseen takia. Kuitenkin jos olen kauas menossa, niin lämpö tulee polttiksen hukkalämmöstä. Jos olet matkalla lähelle, niin rangen menetys ei ole ongelma ja pätkä ajossa webastoa ei haluaisikaan polttaa.

Ajot jotka osuvat juuri siihen rangen rajamaille ovat aika harvinaisia itselle. Ja silloinkin se ero kulutuksessa on aika pieni, kun se lämmön tuotto webastolla kuluttaisi bensaa sekin, eikä toisaalta taas se että pieni pätkä ajetaan bensalla kauheasti kuluta.

Toki jotain tilanteita on, joissa webato olisi parempi, mutta kokonaisuutena en luultavasti vaihtaisi takaisin jos saisin, vaikka miettimään joutuisi.

Tosin millä matikalla jos autossa on 100 km range on siitä jäljellä 20-25 km jos lämmitykseen käytetään 10-15%?

Vähän kieltämättä tuntuu, että tämän dieselhybridin sijaan kannattaisi ostaa suoraan täyssähkö, jos tavoiteena on ajella sähköllä polttomoottorin sijaan.
 
Vähän kieltämättä tuntuu, että tämän dieselhybridin sijaan kannattaisi ostaa suoraan täyssähkö, jos tavoiteena on ajella sähköllä polttomoottorin sijaan.

Tätä uudempaa 300de MERSSUa on nimenomaan kehuttu vrt. vanha 350de. Tuossahan on se hybridiautojen mittakaavassa pikalatauskin (7,4kwh vs tavallinen 3,6).

Toki siinä mielessä huvittavaa, että AP:n autoa (vm.2023) vanhempi C300e (vm.2021 ->) menee hybridiakustolla jopa yli 100km ja siinä on lataustehona 11kw Type 2 / lisärahalla 55kw CCS pikalataus. Ilmeisesti vastaava tekniikka tulee vasta upouuden E:n pellin alle.
 
Niin siis w214 eemeliäkin on jo myynnissä jossa 100km sähkö range ja akku piilotettu kontin pohjan alle ilman erillistä kyhmyä. AP puhui w213 korimallista joka on varsinaisesti tullut markkinoille jo 2016. Lienee luonnollista että ”ensimmäiset” hybridiversiot pohjautuu täysin vain polttiksen koriin tehdystä hybridistä, jossa on jouduttu tekemään kompromisseja akun sijoittelun ja koon suhteen. Tällä vuosikymmenellä suunnitellut autot taas on sitten jo suoraan ajateltu myös hybridikäyttöä enemmän silmällä pitäen. Mersulla kuten monella muullakaan merkillä ei eri automallit kulje samaa sykliä generaatioiden välillä. Esimerkkinä vaikka passat ja golf joihin on hybriditekniikka tullut eri aikaan.

Itse sanoisin että diesel hybridissä nimenomaan yhdistyy molempien tekniikoiden hyvät puolet. Sähköllä kaikki kaupassa käynnit keskustassa johon tuo talvenkin 25-30km riittää hyvin. Ei siis dieselille pätkäajoa. Pidemmät matkat sitten dieselillä joka on polttoainetaloudellinen ja mukavalla vääntökäyrällä varustettu. Lisänä sähkömoottorista 100 heppaa tarvittaessa kiihdytyksiin, joten 310 hevosen yhteisteholla ei tarvitse miettiä ehtiikö tuosta rekasta ohi.
 
Tätä uudempaa 300de MERSSUa on nimenomaan kehuttu vrt. vanha 350de. Tuossahan on se hybridiautojen mittakaavassa pikalatauskin (7,4kwh vs tavallinen 3,6).

Toki siinä mielessä huvittavaa, että AP:n autoa (vm.2023) vanhempi C300e (vm.2021 ->) menee hybridiakustolla jopa yli 100km ja siinä on lataustehona 11kw Type 2 / lisärahalla 55kw CCS pikalataus. Ilmeisesti vastaava tekniikka tulee vasta upouuden E:n pellin alle.

Hybridiksi kieltämättä ihan vakuuttavia lukemia ja pikalatauskin mainio lisä. Vaan tuosta viestistä kun paistoi tarve/halu ajella sähköllä, niin miksi ei sitten täyssähköä? En siis tässä ole kiistämässä hybridin hyviä puolia tai hyödyllisyyttä, mutta sellaisen ratissa kannattaa sitten hyväksyä tietyt lainalaisuudet. Kuten nyt vaikkapa fossiilisen polttoaineen kulutuksen tilanteesta, tekniikasta ja olosuhteista riippuen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 813
Viestejä
4 539 892
Jäsenet
74 881
Uusin jäsen
joop

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom