Keskustelua hybridiautoista

Samaa mieltä.
Pitkät matka joissa ei halua vietellä aikaa latauksessa, matka joissa ei tyydyttävää latausverkostoa , ja jos autonvaihto ajankohtainen, niin ei kyllä täyssähkökohteita. Vielä sitä peräkärryä pitäisi vedellä pidempään. Jos noiden lisäksi se pääasiallinen arkiajo on lyhyttä ja sellaista että voi ajaa merkittävän osan sähköllä, niin alkaa olemaan sitä lataushybridin ydinkohderyhmää.
Jos ei pääse lataussähköä paljoa hyödyntää, niin ei se plugarikaan ole se juttu, toki ei sitä tarvi vältellä jos siitä ei joudu maksaan. Jälleen myyntiarvoon voi vaikuttaa, mutta se on niin sumuista ja vaatis onnea valinnassa.

Jos niitä satunnaisia lyhyitä kaatopaikka ja rautakauppa keikkoja, niin osassa sähkiksiä ihan riittävät paukut. Jos pitäisi etelästä mukana viedä moottorikelkka sinne pohjoisruotsiin, niin pitää kyllä jotain tekemistä keksiälätauasemille, ja reitti suunnitella varmaksi riittävän asemaverkon suhteen.

Pitkiä matkoja ja kärryjä vedettäessä saattaa olla jopa kannattavampaa hankkia moderni MHEV dieselturbo eikä plugaria. Varmaan tästäkin on joku nettiin laittanut kannattavuus laskelman eri skenaarioissa.
 
Joo, en kyllä uutta plugaria välttämättä enää ostaisi, vaikka ajoprofiili olisikin täydellisesti sille sopiva.

Ostaisin käytetyn plugarin tai uuden/käytetyn täyssähkön.

Onhan noita SUV-PHEV:jä muitakin kuin Volvon vempaimet.
RAV4 tai Outlander alle käytettynä?
 
Mä olen tykännyt RAV4 plugarista. Ensimmäinen oli vähän sellainen ”äkkiä nyt” malli ja tuli pikkuhiljaa mieleen, ettei pitäisi koskaan ottaa kiireellä sitä ensimmäistä versiota mistään mallista. Tämä toinen versio on ollut kaikinpuolin omaan käyttöön erittäin miellyttävä kokemus. Webasto tuli vakiona ja saa unohtaa sen entisen säätämisen lämpöjen kanssa. Autotalli kun on, niin aikaisemmin lämmöt loppui jonkunmatkaa ajettuna, mutta nyt ei tartte huolehtia siitäkään ja voi jättää lämmöt päälle lyhyillä seisonnoilla. Sähkönkulutus näyttää kohonneen edelliseen verrattuna ja se on jo 23,4 kWh/100 km lukemassa. Tosin tämä on kumulatiivinen ja vasta kylmä kausi ajossa kuluu nyt. Bensaa mennyt sen WLTP n verran eli 1,0 L/100 km syyskuun alusta alkaen.
Navigaattorin ja Toyota tilin yhdistäminen on ihan suoraan peräisin /C:stä. Täytyy keksiä joku yhdistetty tili emännän kanssa, jolla saa puhelinnumerot liitettyä siten, että autoon mennessä kaikki toimii siten kuin siitä on maksettu. Eli pitää varmaan asentaa äppi omilla tunnuksilla emännän puhelimeen ja liittää jotenkin tiliin 2 puhelinnumeroa. Varmistus tulee ensin tekstiviestillä puhelimeen. Olen käsittänyt, että sen jälkeen tulee vielä varmistus ja kirjautuminen sähköpostitunnuksilla, niin sitten pitäisi toimia. Helppejää saa antaa, millä olette saaneet uuden Toyotan infotainmentin pelaamaan niin, että se kirjaa kaikki ajot auton omistajaksi merkityn käyttöön. Kaikki data on kyllä Toyotalla tiedossa reitteineen, mutta yksityisyyden suoja estää omistajaa saamasta kaikkea käyttöön. Autokin näyttää datasta tietävän paremmin. Riittäisi, että tarkka reitti jätetään pois, mutta muu data tulisi käyttöön.
No tuo nyt on selkeästi huono, mutta muutoin kyllä kelvannut auto hyvin. Saa posotella vapaasti miettimättä latauksia, että josko mistä löytyy ja toimiiko ja onko just nyt jonottamatta ja heti. Ehkä joku päivä tulee muutos sitten eteen, muttei just nyt mitään tarvetta siirtyä täyssähköön ole. Seuraavaa sähkäri polvea ainakin ensin täytyy odotella Omalla kohdalla. 3 vuotta oli edelliselläkin plugarilla äärimmäisen helppoa ajella ja uudemman vaihto oikeestaan vain sen takia, että ajattelin pitää oikein kunnolla pidempään tämän.
 
Joo, en kyllä uutta plugaria välttämättä enää ostaisi, vaikka ajoprofiili olisikin täydellisesti sille sopiva.

Ostaisin käytetyn plugarin tai uuden/käytetyn täyssähkön.

Onhan noita SUV-PHEV:jä muitakin kuin Volvon vempaimet.
RAV4 tai Outlander alle käytettynä?

Tätä "SUV"plugaria voin suositella omien kokemusten perusteella. Ei tosin heille jotka meinaa viimisenpäälle vain pihistellä sähköllä.

Koeajovideon ensiesitys tosin vasta viideltä. Näytti ilmestyneen youtuben suosituksiin itselle. Selvästi vakoillut liikaa jenkkien Explorer tuning videoita kun tuollaisia ehdottelee.

 
Eikai nyt olekaan enää juuri mitään syytä mennä hankkimaan plugaria uutena? Suoraan täyssähköön vaan.

Ihan vaikka vetomassa. En lolvoista tiedä, mutta esim. Toyon lantikalla voi vetää 3500kg. Sähköautoilla harvemmin yhtään mitään yli 500kg. Plugareissa tuo vaihtelee.
 
Ihan vaikka vetomassa. En lolvoista tiedä, mutta esim. Toyon lantikalla voi vetää 3500kg. Sähköautoilla harvemmin yhtään mitään yli 500kg. Plugareissa tuo vaihtelee.
Täyssähköistä löytyy 23 mallia, joilla voi vetää jarrullista >=2000 kg, ja viisi mallia, joilla saa vetää 2,5 tn.

Esim. 2500 kg:
 
Täyssähköistä löytyy 23 mallia, joilla voi vetää jarrullista >=2000 kg, ja viisi mallia, joilla saa vetää 2,5 tn.

Esim. 2500 kg:
Jos tuo kylmällä menee 260km, niin 2.5 tonnia perässä pääseekö edes 100km?
 
Jos tuo kylmällä menee 260km, niin 2.5 tonnia perässä pääseekö edes 100km?
Siirtyykö maali edes, jos kevyesti nojailee?

Puhuit pelkästä vetomassasta, etkä latausväleistä.
Nyt huomasin, ettei tämä olekaan sähköautoketju, joten jatkot siellä:
 
Viimeksi muokattu:
Siirtyykö maali edes, jos kevyesti nojailee?

Puhuit pelkästä vetomassasta, etkä latausväleistä.
Nyt huomasin, ettei tämä olekaan sähköautoketju, joten jatkot siellä.

No mielestäni jos maksaa yli 70ke autosta, niin olisi toivottavaa et peräkärryn kanssa pääsisi yli 100km kerralla. Ei tässä nyt mistään maalitolppien siirrosta ole kyse, vaan siitä että sähköä tungetaan ratkaisuna ihan kaikkeen. Sitä se ei ole vieläkään.
 
Ei varmaankaan vaikuta mytäviin malleihin, mutta korjausosien saanti ja jällenmyyntiarvo ovat myös aspekteja joita mietittävä hankinnassa...

Ku ei noita hybridi katumaasturi-malleja tunnu liika olevan...
Ja meille katumaasturi (nyt Nissan Qashqai +2 alla) on vaatimus...
Jos mitään niin luulisi tuon vaikuttavan pikemminkin positiivisesti vara-osa saatavuuteen ja jälleenmyyntiarvoon.

Millä logiikalla se heikentää varaosien saatavuutta, jos nykyisiä malleja myydään pidempään?

Ja samoin sen jälleenmyyntiarvon osaltahan myrkkyä on nimeomaan se, että uusi malli tulee julki.
 
Nyt kysymys (en jaksa kahlata koko keskustelua läpi onko käsitelty), näkeekö lataushybrideistä yleisesti, (ilman lukijoita/testereitä), paljonko kokonaiskilsoista on menty sähköllä ja paljonko polttomoottorilla?
 
Kia CEED phev my21, 2,3l/100km kulutuksena. Matkana 80km ja keskinopeus 73km/h. Tuota ennen 14km matka kun tuohon pysähdyttiin tankkaamaan (akku täynnä alussa), mutta tuon pätkän kulutuslukemia ei ole, ehkä jotain 4-5l/100km.
Kilometriä ennen loppua auto siirtyi hybriditilaan.

Suht pihisti menee kun vaan saa moottorin vähän lämpöiseksi. Sinänsä automatiikka ei ihan optimaalisesti osaa ajaa eli jos jaksaa niin kannattaa välillä päästää kaasusta että auto vaihtaa sähkölle ja heti takaisin vakkari päälle niin jatkaa sähköllä samaa tahtia. Jos kovin tasaista niin saattaa aika pitkäänkin jatkaa polttikselta vaikka moottori olisi jo lämmin ennen kuin vaihtaa välillä sähkölle.

Keli kuiva ja tie suurimmaksi osaksi suht lumeton (molemmissa päissä ehkä 10km liukkaampaa mutta toinen pää osuu kokonaan tuohon 14km pätkään) ja pakkasta joku 6-8 astetta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kysymys (en jaksa kahlata koko keskustelua läpi onko käsitelty), näkeekö lataushybrideistä yleisesti, (ilman lukijoita/testereitä), paljonko kokonaiskilsoista on menty sähköllä ja paljonko polttomoottorilla?

Riipuu merkistä millä tarkkuudella näkyy, mutta yleisesti sanoisin kyllä.
 
Olin tuossa kaverin C-mersun hybridin -22 tai -23 kyydissä ja vaikutti kyllä muuten ihan järkevältä peliltä kohtuu sähkö rangella, mutta auto tuntui olevan todella murheellinen. Muunmuassa perä äänti jo kuuluvasti vaikka 30tkm ajettu. No onneksi on takuut.
 
Mitenhän hyvin Webasto mahtaa sopiva yhteen hybridiautojen pienten käynnistysakkujen kanssa etenkin jos ajelee paljon lyhyttä pätkää? Ioniq Hybridiä katsellut ja noissa on 2018 eteenpäin joku korkeajänniteakkuun integroitu 12V li-ion-akku. Tuon kapasiteettia ei löytynyt nopealla googlettelulla, mutta arvatenkin varsin pieni.
 
Mitenhän hyvin Webasto mahtaa sopiva yhteen hybridiautojen pienten käynnistysakkujen kanssa etenkin jos ajelee paljon lyhyttä pätkää? Ioniq Hybridiä katsellut ja noissa on 2018 eteenpäin joku korkeajänniteakkuun integroitu 12V li-ion-akku. Tuon kapasiteettia ei löytynyt nopealla googlettelulla, mutta arvatenkin varsin pieni.
Siellä varmaan 2 akkua. BMW f30 tuo ratkaisu. Mutta pieni on toki.
 
Mitenhän hyvin Webasto mahtaa sopiva yhteen hybridiautojen pienten käynnistysakkujen kanssa etenkin jos ajelee paljon lyhyttä pätkää? Ioniq Hybridiä katsellut ja noissa on 2018 eteenpäin joku korkeajänniteakkuun integroitu 12V li-ion-akku. Tuon kapasiteettia ei löytynyt nopealla googlettelulla, mutta arvatenkin varsin pieni.
Kai se riippuu toteutuksesta. En tiedä miten tuo on Hyundaissa tehty, mutta jos esim. samalla tavalla kuin Volvossa luulisi, että paremmin kestää kuin täysdinoissa kun akkua ladataan piuhassa ja starttimoottori ei kuluta 12V akkua.
 
Mitenhän hyvin Webasto mahtaa sopiva yhteen hybridiautojen pienten käynnistysakkujen kanssa etenkin jos ajelee paljon lyhyttä pätkää? Ioniq Hybridiä katsellut ja noissa on 2018 eteenpäin joku korkeajänniteakkuun integroitu 12V li-ion-akku. Tuon kapasiteettia ei löytynyt nopealla googlettelulla, mutta arvatenkin varsin pieni.

Hybridin akku starttaa vain tietokoneen, joka aukaisee linjan korkeajänniteakun DC/DC konvertterille, joka toimii laturina 12 V järjestelmälle. Sisävalot tietysti menee suoraan 12 V puolelta. Kun painaa start nappia, niin periaatteessa riittää, että tietokoneelle Riittää virtaa. Webastoa en itte käytä ollenkaan esilämmitykseen, vaan ajonaikaiseen lämpöjen ylläpitoon ja joskus parkkiseisontaan, jos pelkkä ruuanhaku tiedossa.
 
Siellä varmaan 2 akkua. BMW f30 tuo ratkaisu. Mutta pieni on toki.
Joo, kaksi akkua on.

Kai se riippuu toteutuksesta. En tiedä miten tuo on Hyundaissa tehty, mutta jos esim. samalla tavalla kuin Volvossa luulisi, että paremmin kestää kuin täysdinoissa kun akkua ladataan piuhassa ja starttimoottori ei kuluta 12V akkua.
Olisin voinut toki tarkentaa, että itselataavista oli kyse eli tuo piuhassa latailu jää pois.

Hybridin akku starttaa vain tietokoneen, joka aukaisee linjan korkeajänniteakun DC/DC konvertterille, joka toimii laturina 12 V järjestelmälle. Sisävalot tietysti menee suoraan 12 V puolelta. Kun painaa start nappia, niin periaatteessa riittää, että tietokoneelle Riittää virtaa. Webastoa en itte käytä ollenkaan esilämmitykseen, vaan ajonaikaiseen lämpöjen ylläpitoon ja joskus parkkiseisontaan, jos pelkkä ruuanhaku tiedossa.

Hyvä pointti tuo, mihin 12V akkua tarvitaan.

Sä taisitkin lähteä aina lämpimästä tallista. Mulla tuo Webasto tulisi aikalailla päinvastaiseen käyttöön eli vain mukavuusvarusteeksi, että saisi lähteä lämpöisellä autolla. Ja en siis tosiaan ensisijaisesti haluaisi edes Webastoa vaan lohkarin+sisätilanlämmittimen, kun sopii paremmin pätkäajoon. Ajastuskin kätevämpää, kun tarvitse tietää lähtöaikaa niin tarkkaan, mutta saishan tuohon Webastoon tietty GSM-mokkulan. Tuossa tyrkyllä olevassa yksilössä sattuu vaan olemaan Webasto...
 
On mullakin Webaston mokkula valmiina asennettuna, mutta en ole sitä edes aktivoinut. Webasto on muissa autoissa ollut melko huoleton, kun muistaa laittaa puhaltimet autosta pienelle sammuttaessa. RAV4:ssa painan nappia ratin vierestä kun lähden tallista ja hyvin pelaa. 10-16 asteen pakkasessa käynnisteli silloin tällöin, kun akku rupesi saamaan kylmää. Kohtuu pitkää sähköajo pätkää se kuitenkin tarjoaa tuolloinkin. Pääasia on kuitenkin, että auto huolehtii ajoakun kunnosta, eikä anna repiä kylmää akkua remonttikuntoon jos vaikka yrittäisikin omalla jalalla. Matkalämpöä on kuitenkin hyvin tarjolla, vaikkei moottori sitä tekisikään. Lämpöpumppu oli sen suhteen huomattavasti nihkeämpi. Range arvauksetkin on uudella autolla pudonnut nyt tuonne 80 km luokkaan ja eroa vanhaan vuosimallin on melkoisesti. Talvinen toteuma on myös 50-60 km välillä nyt kun ollut sellaista -10 asteen keliä. Eroa siinäkin edelliseen ja epäilen, että on ajettu joku ohjelmisto sisään joka poikkeaa vanhasta versiosta. Saattaa olla akun lämpimänä pitoon liittyvää.
 
RAV4 olisi täydellinen plugaritoteutus, jos siinä olisi ILP:n lisäksi ajoakusta virtansa ottavat sähkövastukset kovempia pakkasia varten.
 
Tuon takia jäi optimat ostamatta, kun laatu on tuommoista. Yhdessäkin myynnissä olevassa luki, että odottaa vaihtomoottoria takuuna.
Onko tuo bensan vai diiselin ongelma tai peräti molemmissa? Plugaribensa ceed:stä olen lukenut että niissä öljyt laimenevat, mutta en tiedä joko niihin koneita vaihdetaan -pidemmän päälle sehän se seuraus on, jos öljy ei voitele
 
Takaisinkutsuista ei ole kokemuksia, voiko tuon ”säästää” myöhempään huoltoon, jos ei merkkihuoltoon nyt veisi? Sikäli kun nyt en nakutusta ole huomannut.
 
Eikös noista suurin osa ole normihuolloissa tehtäviä. Ainoastaan fataaleimmat saattavat generoida kotiin tulevan kutsun (välitön riski palamiselle, oikosululle tai airbagin laukaisulle yms.).
 
Optiman huoltoa katsellessa pisti silmään tämä, pitääköhän alkaa nakutusta kuuntelemaan ja vaatia uutta mottia? :)

Vissiin tästä kyse? Noiden mukaan ongelma ei ole paloprosessin nakutus vaan että kiertokanki voi tulla väljällä laakerilla lopulta lohkosta lävi. Tästä tulipalovaara ja siksi on takaisinkutsukamppanja. Nakutussoftaa modaamalla pyritään kai ennakoimaan ennen täystuhoa limp mode päälle. Mutta 1.6 tai 1.6t hybridejä tuo ei sitten taas koske.

Kia is recalling approximately 10,730 model-year 2017-2018 Optima Hybrid and Optima Plug-in Hybrid vehicles due to engine issues. The connecting rod bearings inside the engine may wear prematurely, resulting in engine damage. A damaged engine can increase the risk of a fire or can cause an engine stall, increasing the risk of a crash.

Owner notification letters are expected to be mailed on Nov. 29. Owners can call Kia at 800-333-4542 or the National Highway Traffic Safety Administration’s vehicle safety hotline at 888-327-4236 to learn more.

To resolve the issue, dealers will inspect the engine and if bearing damage is found, the engine will be replaced. Dealers will also install a software update containing a Knock Sensor Detection System.

Vehicle manufacturers are legally required to repair any recalled issues or replace the defective part for free under the Highway Safety Act of 1970. If the dealership refuses to fix the problem or attempts to charge you for the repair, contact the manufacturer immediately.



Read more: 2017-2018 Kia Optima Hybrid and Optima Plug-in Hybrid Recall - Lemon Law Group Partners
After Hyundai announced the recall of 129,000 vehicles over an issue with the connecting rod bearing, Kia has followed suit with many more. No fewer than 294,756 vehicles are under recall stateside, and one percent of them are estimated to exhibit the dangerous condition.

First things first, let’s gloss over the culprits. In no particular order, Kia is calling back the 2012 to 2013 model year Sorento, 2012 Sportage, 2012 to 2015 Forte and Forte Koup, 2011 to 2013 Optima Hybrid, as well as the 2014 to 2015 Soul. The engines fitted to these vehicles are the four-cylinder 2.4-liter Theta II MPI and 2.0-liter Nu GDI, and their problem boils down to “potential excessive connecting rod bearing wear.”
If the bearing fails, the connecting rod may puncture the engine block. If that’s not troublesome enough, bear in mind that oil leakage may also translate to a fire under the hood of the said vehicles.
Just like Hyundai, the sister brand has instructed dealerships to inspect these powerplants and repair or replace the engines if necessary. In addition to hardware, Kia will also add a preventive measure in the guise of Knock Sensor Detection System software. Upon completing this update, Kia will provide 15 years or 150,000 miles of warranty “for long-block assembly repairs needed due to connecting rod bearing damage.”

 
RAV4 olisi täydellinen plugaritoteutus, jos siinä olisi ILP:n lisäksi ajoakusta virtansa ottavat sähkövastukset kovempia pakkasia varten.
Aika hyvin tuo Webasto toimii tuossa virassa, kun kerta bensatankki on valmiiksi mukana. Vastukset ei ainakaan syö sitä pienehköä ajoakkua. Kompromissi on kompromissi. Vielä ei ole tullut fiilistä, että Webasto ei kelpaa, vaan pitäisi vastuksia olla. Teho ainakin täällä etelässä riittää tuolla 5 kW Evolla kaikkeen mitä on tullut ajeltua. Vai pitäiskö sanoa, että ”hyvänä korvikkeena” sähkövastuksille. Vastukset varmaan olisi sitten suoraan ilmakanavissa ja tämä Webasto vissiin pöhöttää sitten erotettua litkukiertoa. Lohkokierrosta en ole varma, koska auto käynnistelee -16 asteen pakkasella jo konetta silloi tällöin. Ei oikein pysty arvaamaan, että miksi. Moottori käynnistyy, mutta ei taida osallistua vetovoiman tekemiseen ja sammuu sitten kohta. Saattaa sitten pitää myös moottoria työlämpimänäkin varoiksi. Ei tietoa, kun ei enää tule seurattua erityisen tarkasti muutenkaan. 3 vuotta seurantaa edellisellä riitti ja nyt pystyy jo ajelemaan rennommin.
 
Vissiin tästä kyse? Noiden mukaan ongelma ei ole paloprosessin nakutus vaan että kiertokanki voi tulla väljällä laakerilla lopulta lohkosta lävi. Tästä tulipalovaara ja siksi on takaisinkutsukamppanja. Nakutussoftaa modaamalla pyritään kai ennakoimaan ennen täystuhoa limp mode päälle. Mutta 1.6 tai 1.6t hybridejä tuo ei sitten taas koske.




Ok kiitos infosta. Ihan kuin pikku dieselmäinen nakutus kuuluisi sittenkin. Pitääpä käydä tarkistuttamassa.
 
Onko tuo bensan vai diiselin ongelma tai peräti molemmissa? Plugaribensa ceed:stä olen lukenut että niissä öljyt laimenevat, mutta en tiedä joko niihin koneita vaihdetaan -pidemmän päälle sehän se seuraus on, jos öljy ei voitele
Eikö tuo ole normijuttu plugareissa; polttis käy haaleana-> bensa ja kondenssivesi ei haihdu öljyjen seasta->heikko voitelu ja moottori kuluu nopsemmim?
 
Eikö tuo ole normijuttu plugareissa; polttis käy haaleana-> bensa ja kondenssivesi ei haihdu öljyjen seasta->heikko voitelu ja moottori kuluu nopsemmim?
Tuota polttoaineen pääsyä öljytilaan on monessa polttiksessakin. Eiköhän enemmän ajoprofiili vaikuta, kuten polttomoottoriautoillakin. Periaatteessa plugarilla voi olla useammat ajoista moottori kuumaksi kuin että jäisi haaleaksi, jos vertaa polttomoottoriautoon.
 
RAV4 Phev / Suzuki Across olisivat ilmeisesti aika katastrofaalisen huonoja valintoja, jos
  • lähdöt tapahtuvat lähes poikkeuksetta kylmästä tallista, jonka lämpötila on korkeintaan pari-kolme astetta ulkolämpötilaa korkeammalla ja
  • ajo tapahtuu enimmäkseen 15-30 km pätkissä, joiden jälkeen auto ehtii yleensä jäähtyä ja
  • autoon ei ole asennettu sisälämmittimeksi webastoa
Jos olen oikein sekalaisista nettikommenteista täällä ja muualla ymmärtänyt, niin yllä mainitulla yhdistelmällä tulisi tänä talvena täällä vallinneissa sääolosuhteissa (10-20 astetta pakkasta viikkotolkulla putkeen) kulutukseksi jotain ihan hurjaa, luokkaa 10 l/100 km, ja sähköajon osuus jäisi lähelle nollaa. Olenko oikeassa, vai liian pessimistinen?
 
Vaikea sanoa kenenkin reunaehdoista. Meillä meni edellisellä RAV4 plugarilla 65 000 km ajettuna 1,1 L kulutuksella koko tuo pätkä ilman Webastoa ja lämpimästä tallista tuollaista pätkäajoa. Naapuri ajelee pidempiäkin pätkiä ja sillä auto ulkona ja ilman Webastoa. Sen ajot on 2,6 L/100 km kulutuksella. Se kyllä raivasi just tallin autokuntoon, kun alkoi tuo lumi tökkiä jostain syystä. Molemmilla meillä siis RAV4 plugari vertailtavaksi. Aina välillä lainaillaan autoja puolin ja toisin, niin otti sekin plugarin. Tuollaista just 10-30 km sahaamista täällä ajot on. Jos ei lataa, niin kulutus pyörii siinä 6 L/100 km luokassa, kun on läpi vuoden ajanut. Entinen hybridi lämpeni 3-5 km ajon jälkeen ja kulutus romahti samantien normaali lukemaksi, kun 10 km oli ajettu. Mulla on vasta 4:s vuosi menossa plugarilla ajosta, niin ei vielä pysty enempää arvioimaan. 1500 € tuli edellisellä säästettyä käyttökuluissa vuodessa, kun vertauskohtana oli sama RAV4 hybridi versiona, jonka kulutus oli 27 000 km ajon jälkeen 5,3 L/100 km. Huollot ja vakuutukset on plugarissa ja tavallisessa hybridissä samanhintaisia. Ei autoa varmaan pysty ajattelemaan, että sen hankkisi vain esim joulukuun ja tammikuun ajamisten perusteella. Mutta vuoden kun pöristelee ympäriinsä, niin jotain saa jo käsitystä. Itte otin 3 vuoden jälkeen uudemman version jatkokierrokselle.
 
Viimeksi muokattu:
RAV4 Phev / Suzuki Across olisivat ilmeisesti aika katastrofaalisen huonoja valintoja, jos
  • lähdöt tapahtuvat lähes poikkeuksetta kylmästä tallista, jonka lämpötila on korkeintaan pari-kolme astetta ulkolämpötilaa korkeammalla ja
  • ajo tapahtuu enimmäkseen 15-30 km pätkissä, joiden jälkeen auto ehtii yleensä jäähtyä ja
  • autoon ei ole asennettu sisälämmittimeksi webastoa
Jos olen oikein sekalaisista nettikommenteista täällä ja muualla ymmärtänyt, niin yllä mainitulla yhdistelmällä tulisi tänä talvena täällä vallinneissa sääolosuhteissa (10-20 astetta pakkasta viikkotolkulla putkeen) kulutukseksi jotain ihan hurjaa, luokkaa 10 l/100 km, ja sähköajon osuus jäisi lähelle nollaa. Olenko oikeassa, vai liian pessimistinen?

Kylmällä nuo kuluttaa ellei ole lämmintä tallia ja tahtotilaa ajaa pelkkä puhallus päällä ilman lämmitystä. Toki aina löytyy näitä janttereita jotka tuo jotain kuumavesipulloa tai lähtee jostain lämpimästä tallista liikkeelle ja mukavuutta karsimalla ajaa sähköllä, mutta mikäli ei ole tarkoitus mennä laihialaismetodeillla, niin pätkäajossa tuo kuluttaa kuten moni muukin auto - poskettomasti ja paljon. VAG-plugarini vetää sen 25-30kW//h per 100km näillä keleillä eli akulla pääsee sen about 40km ilman, että karsii lämmöstä tai muusta. Jos puhallus on nollissa ja tykkää aja toppatakki päällä, pipo päässä ja rukkaset kädessä, varmasti pääsisi jonnekin lähemmäs 45-50km. Mutta talvella nuo "lämmitän kabiinia polttiksella" hybridit ovat melko perseestä.
 
VAG-plugarini vetää sen 25-30kW//h per 100km näillä keleillä eli akulla pääsee sen about 40km ilman, että karsii lämmöstä tai muusta. Jos puhallus on nollissa ja tykkää aja toppatakki päällä, pipo päässä ja rukkaset kädessä, varmasti pääsisi jonnekin lähemmäs 45-50km. Mutta talvella nuo "lämmitän kabiinia polttiksella" hybridit ovat melko perseestä.

No mutta VAGgineesi siis kuitenkin suostuu sähköllä kulkemaan? Kun olen Acrossista ja RAV4:stä lukenut sellaisiakin kommentteja, ettei auto välttämättä suostu aina kylmässä käyttämään akkua ollenkaan, eli akun varaus ei laske ajaessa juuri lainkaan. Ja sitten auton välisammutuksella saattaa ehkä saada sähköajon palautumaan.

Ei autoa varmaan pysty ajattelemaan, että sen hankkisi vain esim joulukuun ja tammikuun ajamisten perusteella. Mutta vuoden kun pöristelee ympäriinsä, niin jotain saa jo käsitystä. Itte otin 3 vuoden jälkeen uudemman version jatkokierrokselle.

Siinäpä se, kun pitäisi ostaa hintava auto, ja sitten ajella sillä vuoden mittainen "koeajo" siinä toivossa, että valinta ei mennyt pieleen. Jos auton omistajienkin tarinoissa on joskus isoja ristiriitaisuuksia, miten tästä nyt sitten selvää saisi. Luulisi, että tekniikan toiminta olisi periaatteessa täysin determinististä ja hyvin ennakoitavissa, mutta nämä tuntuvat olevan ihan mysteerilaatikoita kaikille.
 
Varmaan riippuu siitä minkä katsoo "melko perseestä" statukseksi. Joo, kyllä se about 5-6l/100km kuluttaa jos lähtee kylmällä autolla ja ajaa sen 7km (Kia CEED My21) (olettaen että pysytään -13 asteen lämpöisemmällä puolella). Jos mennään tuota kovemmilla pakkasilla niin tulee varmaan litra enemmän kun pyörätkin pyörivät polttiksella. Sinänsä vanhalla autolla meni 7.2l/100km ns. normikulutuksena ja jotain 10-12 jos kylmänä vastaavista pakkasista. Millään kelillä en ole 7 alkavaan lukemaan päässyt yli kilsan matkoilla (tuota lyhyemmillä se kyllä onnistuu vaikka kesällä peräkärryllä ja akku tyhjänä).

Toisaalta pääsee 80km 5-7 pakkasasteen välissä 2,3l/100km kulutuksella (pari viikkoa sitten pihasta, mutta pienellä esilämmityksellä sisätiloihin).

Sinänsä useampi käynnistys päivässäkin laskee kulutusta selkeästi jos on edes 0-5 asteen plussalla välissä koska moottori ei ehdi jäähtyä täysin ja sisätiloihin sama.

Lähiajossa pätkittäin näin talvella ollaan yleensä 3,x l/100km paikkeilla luvuissa jos pysytellään 5-10km stinteissä ja auto ei ehdi jäähtyä välillä täysin.

Tuo pakkasrajan käyttäytyminen eri autoilla vaihtelee aika paljon ja omalla ceedillä jos on kylmempi kuin -13 niin nostaa kulutusta (mutta jos kone on lämmin niin käyttää kyllä pelkkää sähköäkin, mutta lähiajossa ei yleensä ehdi riittävän lämpöiseksi).
Tuossa kohtaa kun sillä on kulutuksen kohdalla aika iso ero koska auto käyttää polttista eri asiaan. Pienemmällä pakkasmäärällä vaikka polttis on käynnissä niin koska auto liikkuu kuitenkin sähköllä (ja moottori on generaattorina vaikka ei tuossa hommassa Toyotalle pärjääkään) niin kulutuskin on paljon pienempi.

Käsittääkseni nyky RAV4:t ovat aika bensapihejä täysin tyhjälläkin akulla verrattuna noihin vanhoihin. Itsellä menee nelosella alkavana pidempää matkaa ja vanhat RAV4:t veivät jotain 7 päälle ja tuosta on tultu käsittääkseni aika lailla alaspäin. Aikanaan todettiin että halutaan pidempääkin matkaa järkevällä kulutuksella niin siksi ei tuota rav4:sta haluttu. Nykyään ottaisin sen mielelläni (kun akku tyhjänä kulutus on laskenut suht selkeästi) jo ihan senkin takia että lähiajossa pääsee vähemmällä kuin itselläni kuluu bensaa (mutta oli autoissa hinnaneroakin se 20 tonnia jolla saa jo vähän tankattuakin)
 
RAV4 Phev / Suzuki Across olisivat ilmeisesti aika katastrofaalisen huonoja valintoja, jos

Jos olen oikein sekalaisista nettikommenteista täällä ja muualla ymmärtänyt, niin yllä mainitulla yhdistelmällä tulisi tänä talvena täällä vallinneissa sääolosuhteissa (10-20 astetta pakkasta viikkotolkulla putkeen) kulutukseksi jotain ihan hurjaa, luokkaa 10 l/100 km, ja sähköajon osuus jäisi lähelle nollaa. Olenko oikeassa, vai liian pessimistinen?

Onhan se vähän siitä kiinni mitä siihen jossiin ottaa mukaan. 5,6 l/100 km näkyy itellä olevan nyt kuukauden bensankulutus, mutta kilometrejä ei ole erinäisistä syistä tullut kuin 450 km. Yksittäisille 2 km ajoille kulutusta tulee jopa 20-30 l/100 km kun pakkasta on vähintään -12°C ettei sähköllä mitään mennä. Mutta sitten taas välillä on niitäkin hetkiä ollut, jolloin pakkasta on sen verran vähemmän, että sähkölläkin pääsee, niin ei se keskiarvo nyt ihan mahdottomiin karkaa. Joka tapauksessa bensaa menee vuodessa paljon vähemmän kuin vastaavalla latauskelvottomalla. 3,5 litran kieppeillä se on vuosittain itsellä pyörinyt.

Mutta ei, en näkisi nimenomaisesti tämän automallin hankimista enää mitenkään järkevänä valintana, varsinkaan uutena. Jos haluaa Toyotan ja 200 km maksimirange ei satu olemaan ahistava tekijä, niin bz4x on 2000% parempi sähköautona kuin rav4 phev, vaikka se sähköautona onkin paska.
 
- Plugarissa on hyvä olla sähkölämmitin ja ajoakun lämmitin, jotta pätkäajot pääsee kov(emm)illakin pakkasilla 100% sähköllä

- Plugaria ei kannata enää hankkia uutena vaan ainoastaan käytettynä

Siinä omat teesini tälle päivää.
 
No mutta VAGgineesi siis kuitenkin suostuu sähköllä kulkemaan?

Kyllä se näin tekee. Pahimmillaan ollut -18C etelässä ja akulla se lähtee, tosin silloin se "sininen viiva" eli paljonko akusta saa tehoa irti on vain puolet normaalista ja lämpimästä. Kuitenkin se sähköllä kulkee ja lämmittää. Taajamassa kun ajelee ja on nää maks. 50km/h rajoitukset niin pääsee hyvin. Ei tuolla minnekään maantielle tai motarille ole sähköllä tosin tuolloin asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
No mutta VAGgineesi siis kuitenkin suostuu sähköllä kulkemaan? Kun olen Acrossista ja RAV4:stä lukenut sellaisiakin kommentteja, ettei auto välttämättä suostu aina kylmässä käyttämään akkua ollenkaan, eli akun varaus ei laske ajaessa juuri lainkaan. Ja sitten auton välisammutuksella saattaa ehkä saada sähköajon palautumaan.

Itsellä myös VAG-hybridi ja hyvin toimii pelkästään sähköllä vielä -12 asteessa vaikka auto seisookin ulkona. Itsellä tulee bensamoottoria käytettyä 1-2 krt per viikko kun tulee vähän pidempää ajorupeamaa. Awelonian summasi jo hyvin miten pitkälle sähköllä pääsee talvella.
 
MY14 Outlanderilla jossa huijausvastus, niin on kyllä melko rankkaa tuo kylmästä lähteminen tyhjällä akulla ja ilman esilämmitystä. Auton oma mittari ilmoittaa kulutukseksi 15-20l/100km, mutta tuosta lukemat ei juuri kaupunkiajossa pienene. Auto myös savuttaa kuin mikäkin teinibemari.

Harvoin näitä onneksi tulee, kotoa lähtö kuitenkin aina 10-20min esilämmityksellä samalla kun auto on normi 9,4A laturissa, ja useimmiten pääsee toisessa päässä lataamaan lämpimään halliin. Työmatka n. 8km ja sen pääsee johonkin +5 asteeseen saakka yhdellä akullisella ilman latausta toisessa päässä.

Nyt syys-joulukuussa omalla ajoprofiililla kulutus tankkausten välissä on vaihdellut 2,8 ja 6,7l/100km välillä, sisältäen pitkiäkin n. 400km päivämatkoja. Halpaa autoilua nyt, kun ei ole rahoitusyhtiöllekään velkaa.
 
Kuulostaa siltä, että Mitsun tuotekehitys on EOM.

Ja että MY19- on aika paljon parempi erityisesti talviautona kuin MY14.
 
Mitä mieltä olette BMW X1 Xdrive 25 hybridistä?
Vuosimalli 2020 ja uudemmat, sekä ajettu alle 50tkm kiikarissa.

Vaimo ihastunut tuollaiseen ja noita löytyy nettiautosta ruotsista tuotuina tänne melkoisesti.

Sen olen huomannut että näissä bemmin kolmesylinterisissä on nokissa ollut ruostetta, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaa ja vaikuttaa? Onko jotain tyyppivikoja?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom