Yleistä keskustelua sähköautoista

Digitalisaatioketjussa oli juttua varajarrujärjestelmästä, jos se on toteutettu seisontajarrulla, ja tai seisontajarrun ohjauksella , niin liikkeellä ollessa se on sitten varajarru, joten jos autossa ei ole estoa lähteä liikkeelle käsijarrupäälle, niin se liikkeessä sitten varajarru.

Digitalisaatioaikana on helppo eritellä käyttötapaukset "auto on pysähtyneenä" ja "auto on liikkeellä" ja käyttäytyä käsijarrun kanssa eri tavoin. Se, että käsijarru päällä ei voi lähtä liikkeelle ei tarvi mitenkään estää käsijarrun käyttöä auton liikkuessa.

Tarina toi mieleen että "kaasupolkimella" jarruvoiman ohjaus.

Se oli syy sen päivän toiseen Ioniq 5 -pyörähdykseen (motarilla kaiteeseen ohitustilanteessa). Peilijääkelillä regen täysillä ajaminen nyt vaan ei ole järkevää. Toki hyvä tietotekniikka osaisi sitäkin vähän haistella ja pudottaa vähintään puoliväkisin regenin pois siltä ajokertaa.
 
Ei tietenkään ole, koska D-asento vapauttaa automaattisen käsijarrun. Kun ajotila on valittu käsijarrua ei saa päälle, muuten kuin kuvailemallani tavalla.
Eikö se ole turvallisuus riski jos seisontajarru kytkeytyy pois D asennossa ja vapauttaa samalla polkimet ?

Digitalisaatioaikana on helppo eritellä käyttötapaukset "auto on pysähtyneenä" ja "auto on liikkeellä" ja käyttäytyä käsijarrun kanssa eri tavoin. Se, että käsijarru päällä ei voi lähtä liikkeelle ei tarvi mitenkään estää käsijarrun käyttöä auton liikkuessa.
Nimenomaan. Eimmin hain sitä takaa että liikkeellä ollessa ei oikein voi automatiikka kytkeä käsijarruapois.

Ennenvanhaan seisontajarrupäällä ehkä haluttiin lähteä, en tiedä onko tässä tarkoituksella jätetty tuollainen mahdollisuus. vai onko tarkois mahdollistaa ns varajarrujärjestelmällä lähtö, jotta voisi siirtää esim vaarallisesta paikasta pois. Mutta selkeintä varmaan olisi lähdön estäminen ennenkuin seisontajarru kytketty pois, ja erikoistilanteet sitten vaikka niin että kytkee sen heti takaisin päälle (no joku mokaa siinäkin)
 
Juonipaljastus: #toisaalla kävi ilmi, että monikin jaksaa ajella ilman turvavyötä kilometrikaupalla vaikka mittaristo vilkkuu punaisena varoituksia ja piipperit huutaa kuin Manowarin keikalla. Sitten tulee täysin yllätyksenä, että auto käyttäytyykin ajossa vähän hassusti. Eikö nyt vaan olisi helpompi panna se vyö oikeasti kiinni.

Mutta mikä lie se tekninen syy sitten miksi käsijarru päällä liikkuminen on sallittu.
Jos tuota ei tiedä, tulee yllätyksiä kuten minulla pesukadulla meni käsijarru päälle kun menin irroittamaan turvavyön yltääkseni kurottamaan takapenkille kesken pesun. Pesukadulla kun täytyy pitää vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä.

On se kiva kun auto päättää puolestani mitä tehdään. No, tietty voi ajatella että auto oli ns. liikkeessä (koska pesukadun vaijerit tms. vetivät autoa hitaasti eteenpäin) joten silloin täytyy olla turvavyö päällä ja rallikypärä päässä.
 
D-asennon saa päälle vain painamalla jarrupoljinta samanaikaisesti. Kun D-asento on valittu ja jarrupoljinta painetaan, samalla automaattinen seisontajarru vapautuu. En näe tässä mitään riskiä?

Volvossa toimii näin paitsi että käsijarru/paikallaanpitotoiminto vapautuu vasta kun kaasupolkimeen koskee D-asennossa. En ole kaivannut erillistä käsijarrun painiketta.
 
D-asennon saa päälle vain painamalla jarrupoljinta samanaikaisesti. Kun D-asento on valittu ja jarrupoljinta painetaan, samalla automaattinen seisontajarru vapautuu. En näe tässä mitään riskiä?
Ok, luulin että polkimet ei toimineet. tuo jarru "vaihdelukko" jo karsii mokia.

Ok, uutisen autossa lisäksi oli vaatimus että luukut kiinni ja matkustajat vöissä. Idea ehkä minimoida niitä riskejä / onnettomuuksia. Jos ne tehosteäänet tulee vasta kuun lähdetään liikkeelle.

Volvossa toimii näin paitsi että käsijarru/paikallaanpitotoiminto vapautuu vasta kun kaasupolkimeen koskee D-asennossa. En ole kaivannut erillistä käsijarrun painiketta.
Tämä jo parempi, ja tuo mutulla tuntuu olevan muissakin ja polttiksissakin (niissä toki äänikin)
 
Ranskalaisen sähköauton hinnasta katosi yli kymppitonni


Renault tiputti sähkö-Meganen hintoja. Kävin joskus tuolla ajamassa ja mielestäni ihan hyvä peli, vaikka väärä akseli syöttääkin sähkömoottorin tehoa pyörille. Android Automotive käyttis oli yksi parhaita näkemiäni. Nyt hintakin mätsää vähän paremmin tuotetta. Näitä hinnan alennuksia lisää, kiitos!

Tarpeellinen veto kyllä, jotta pystyisi kilpailemaan muiden kanssa. Iconic-varustellun kävin koeajamassa ja sinänsä ihan asiallinen peli, mutta ajotuntumassa oli vaan useampi seikka mitkä teki siitä aika vaivalloista omaan makuun.
 
Tarpeellinen veto kyllä, jotta pystyisi kilpailemaan muiden kanssa. Iconic-varustellun kävin koeajamassa ja sinänsä ihan asiallinen peli, mutta ajotuntumassa oli vaan useampi seikka mitkä teki siitä aika vaivalloista omaan makuun.

Minkälaisia seikkoja huomasit? ja onko joku vertailuauto jossa nämä on paremmin?
 
Hommasin ite tuommosen Meganen Autoverkkokaupan 0-korkotarjouksesta. Eipä enää mikään ihme mikä tuon tarjouksen taustalla oli.
 
Jatkoa hybridiketjusta.

Ihan vaikka vetomassa. En lolvoista tiedä, mutta esim. Toyon lantikalla voi vetää 3500kg. Sähköautoilla harvemmin yhtään mitään yli 500kg. Plugareissa tuo vaihtelee.
Täyssähköistä löytyy 23 mallia, joilla voi vetää jarrullista >=2000 kg, ja viisi mallia, joilla saa vetää 2,5 tn.

Esim. 2500 kg:
Jos tuo kylmällä menee 260km, niin 2.5 tonnia perässä pääseekö edes 100km?
Siirtyykö maali edes, jos kevyesti nojailee?

Puhuit pelkästä vetomassasta, etkä latausväleistä.
Nyt huomasin, ettei tämä olekaan sähköautoketju, joten jatkot siellä.
No mielestäni jos maksaa yli 70ke autosta, niin olisi toivottavaa et peräkärryn kanssa pääsisi yli 100km kerralla. Ei tässä nyt mistään maalitolppien siirrosta ole kyse, vaan siitä että sähköä tungetaan ratkaisuna ihan kaikkeen. Sitä se ei ole vieläkään.
Toiveesi toteutuu, sillä kyllähän kyseisellä iX 40:llä vetää yli 100 km 2,5 tn kärryä. Tuo mainitsemasi 260 km on EVdatabasen real range@110 km/h -10 C. Ei nyt välitetä siitä, että 2,5 tn kärry perässä ei saisi ajaa noin lujaa, koska kyllähän jotkut bemarilla paahtavat.

Alkutiedot:
nettoakku 71 kWh
ilma 1,35 kg/m3@-10 C
Cd auto 0,25
A 2,82 m2
nopeus 110 km/h
Cr 0,008
m 2500 kg
lämmitysteho@-10 C 4,5 kW
hyötysuhde 0,8

Toimintamatka:
100 km * 71 kWh / (((0,5 * 1,35 * 0,25 * 2,82 m2 * (110 / 3,6)^2 * 100 / 3,6 / 1000) + (0,008 * 9,81 * 2500 kg * 100 / 3,6 / 1000) + (4,5 kW / 110 * 100)) / 0,8)
=259,6 km (likimain sama kuin EVdatabasen 260 km, joten mennään näillä)

Mitä pitää muuttaa kaavaan, jotta toimintamatka olisi 100 km?

A) m = 18 500 kg (eli peräkärry 16 tn)
Tällöin toimintamatka olisi 100,1 km. Autolla ei kuitenkaan saa vetää kuin 2 500 kg, joten lukitaan se, eli m = 5 000 kg.

B) m = 5 000 kg
Tällöin toimintamatka olisi 207,8 km.

C) pidetään m = 5 000 kg ja tuplataan ilmanvastuskerroin 0,25 -> 0,50
Tällöin toimintamatka olisi 143,2 km.

D) pidetään m = 5 000 kg ja triplataan ilmanvastuskerroin 0,25 -> 0,75
Tällöin toimintamatka olisi 109,2 km.

E) pidetään m = 5 000 kg ja triplataan ilmanvastuskerroin 0,25 -> 0,75 sekä kasvatetaan poikkipinta-alaa 3,1 m2:iin
Tällöin toimintamatka olisi 102,0 km.


Nähdään, että 2,5 tn lisämassa vei vain 52 km rangea. Ilmanvastus vaikuttaa paljon enemmän. Asuntovaunun tai suuren veneen vetämisellä akku voi tyhjentyä alle 100 km matkalla, kun lämpötila on esimerkin mukaisesti -10 C ja vetonopeus laiton 110 km/h. Tuohonkin ongelmaan on mahdollista saada helpotusta valitsemalla suuremman akun:

Siinä on 105,2 kWh nettoa, minkä ansiosta EVdatabase real range 110 km/h@-10 C on 365 km. Vaatii jo mielikuvitusta keksiä vetotehtävä, jossa lämmityslaite haukkaa 10 kW keskitehoa liki tunnin ajan ja moottori vie keskimäärin 106 kW (105,2 / 100 * 110 - 10 kW). Se olisi jo melkoista painamista Landcruiserillakin, kun yrittää pikkuvaihteella kaivaa jatkuvasti 106 kW moottorista ulos. Eipä ole tien päällä tullut moista vetäjää vastaan. Itse olen kerran ollut kyydissä 34 vuotta sitten, kun Hobby-asuntovaunua vedettiin ilman muuta liikennettä 130 km/h mittarissa kolmosvaihteella useamman kilometrin. Siinäkin 85 kW moottoritehosta oli käytössä vain noin 80 kW.

Jos isoakkuisella pidetään 110 km/h, 5 000 kg, triplailmanvastus ja -10 C, 4,5 kW lämmitys, niin range on 161,8 km.

Jos muuten samat, mutta ajetaan ihmisiksi 80 km/h todellista, niin range on 243,4 km.

Kesällä 80 km/h, 5 000 kg, triplailmanvastus, +20 C ja 0,5 kW mieto ilmastointi, niin range on 292,6 km. Kevyemmillä ja pienemmän ilmanvastuksen kärryillä 350-450 km.


Seuraavaksi maali työnnettäneen hinnan kohdalle, ja alkaa valitus isoakkuisen bemun alkaen 106 570 € hinnasta. Maksaa se uusi Landcruiserkin alkaen 105 872 € ja vuotuinen vero on suurempi energiakuluista puhumattakaan.
 
Minkälaisia seikkoja huomasit? ja onko joku vertailuauto jossa nämä on paremmin?

3 vuotta nyt takana Model 3 2020 SR:llä ja Meganessa nyppi eniten:

- Ratti erittäin löysä, vaikka asetuksista laittoi sport-moodin päälle, ei oikein mitään tuntumaa tiehen <- oma mieltymys jäykempi ratin vastus
- Jarrupolkimessa ei oikein minkäänlaista vastusta, kunnes yhtäkkiä tulee kohta missä jarrutus alkaa tosi voimakkaasti <- oma mieltymys jäykempi poljin, jossa lyhyt liikerata ja lineaarinen vaste
- Voimapoljintuntuma ei lineaarinen, vaan tässäkin alussa ei oikein tapahdu mitään ja vaste kiihtyvyyteen kasvaa vasta pohjaan painaessa <- sama kuin yllä
- Yhden pedaalin ajo tahmaisempaa kuin Teslassa, johtuen lähinnä siitä miten regeneraatio aktivoituu, kun jalka nostetaan voimapolkimelta (Teslassa selkeästi "pyöristetympi" regeneraation kasvu)
- Jousitus mukavuuspainotteinen, mikä yhtäältä antaa mukavamman ajokokemuksen esim mukulakivellä, mutta toisaalta aiheutti sen, että auto huojui kiihdytyksessä, jarrutuksessa ja käännöksissä

Tunnistan kyllä sen, että uuteen pitäisi totutella enemmänkin kuin tunnin koeajon verran. Erilaisia autojahan nämä on lähtökohdiltaan, ei siinä mitään, ja Meganessa moni asia on näistä huolimatta tehty hyvin. No eilen saapui Model 3 Highland pihaan, joten auton kanssa arpominen loppui siihen. Se on tässä mukavaa, että auto ottaa vastaan pomput ja tärinän vastaan lähes yhtä hyvin kuin Megane, mutta toisaalta on yhtä jämäkkä käännöksissä kuin vanha malli. Mukavuuspainotteiseksi tämäkin on hieman muuttunut ja "mikroautomaisuus" on hieman vähentynyt vanhaan malliin nähden, mutta yleisesti kyyti on selkeästi premiumimpaa.
 
Jos tuota ei tiedä, tulee yllätyksiä kuten minulla pesukadulla meni käsijarru päälle kun menin irroittamaan turvavyön yltääkseni kurottamaan takapenkille kesken pesun. Pesukadulla kun täytyy pitää vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä.

On se kiva kun auto päättää puolestani mitä tehdään. No, tietty voi ajatella että auto oli ns. liikkeessä (koska pesukadun vaijerit tms. vetivät autoa hitaasti eteenpäin) joten silloin täytyy olla turvavyö päällä ja rallikypärä päässä.
Täyttä paskaa nämä nenänkaivelusta, nopeuden ylittämisestä ja ylipäätään kaikesta piipittävät nykyautot. Nyt saatiin vielä itsekseen käkkärikäännöksen tekeminen listaan.
 
Täyttä paskaa nämä nenänkaivelusta, nopeuden ylittämisestä ja ylipäätään kaikesta piipittävät nykyautot. Nyt saatiin vielä itsekseen käkkärikäännöksen tekeminen listaan.
Valitsee merkin oikein niin ei ulise oikeastaan mistään, tai siis ärsyttävät jutut saa kytkettyä pysyvästi pois. Turvavyö taitaa olla pakollinen vinkumaan mutta niissäkin on eroja alkaako ulisemaan raivolla 1kmh parkkipaikkasiirroissa, saati että auto ei suostu liikkumaan ilman vyötä vai vasta kun oikeasti lähdetään liikkeelle.
 
Valitsee merkin oikein niin ei ulise oikeastaan mistään, tai siis ärsyttävät jutut saa kytkettyä pysyvästi pois. Turvavyö taitaa olla pakollinen vinkumaan mutta niissäkin on eroja alkaako ulisemaan raivolla 1kmh parkkipaikkasiirroissa, saati että auto ei suostu liikkumaan ilman vyötä vai vasta kun oikeasti lähdetään liikkeelle.
Ei noista uusista saa. Varmaankin näiden jälkikäteiskoodaus pois on tulevaisuuden dieselien hiukkassuodattimen poisto..
 
.. tai siis ärsyttävät jutut saa kytkettyä pysyvästi pois...

On tuokin ärsyttävää, kun ajoon lähtiessä pitää joka kerta käydä valikkoja läpi niin kuin lentokoneen lähtöselvityksessä:
- Kelvoton kaistavahti joka kerta erikseen pois päältä liikkeelle lähtiessä
- Navigaattoriin seuraavan latauspaikan osoite, että akku on latauslämmöissä laturille saapuessa

Ja muuta aivan turhaa, millä ei ole ajamisen kanssa mitään tekemistä.
 
On tuokin ärsyttävää, kun ajoon lähtiessä pitää joka kerta käydä valikkoja läpi niin kuin lentokoneen lähtöselvityksessä:
- Kelvoton kaistavahti joka kerta erikseen pois päältä liikkeelle lähtiessä
- Navigaattoriin seuraavan latauspaikan osoite, että akku on latauslämmöissä laturille saapuessa

Ja muuta aivan turhaa, millä ei ole ajamisen kanssa mitään tekemistä.
Kuten sanoin ni valitsemalla merkin oikein ni ei ole ongelmaa. Senku klikkaa akunlämppärin päälle vähä ennenku on laturilla. näköjään -5 joku 5min riittää että ottaa maksimit vastaan.
Kaistavahdin kelvottomuutta en ole tiedostanut, joo jos bmw tyyliin vaihtelen kaistaa ilman vilkkua niin vähä auto yrittää sanoa ja pistää vastaan että koita nyt edes.
 
Kuten sanoin ni valitsemalla merkin oikein ni ei ole ongelmaa. Senku klikkaa akunlämppärin päälle vähä ennenku on laturilla. näköjään -5 joku 5min riittää että ottaa maksimit vastaan.
Kaistavahdin kelvottomuutta en ole tiedostanut, joo jos bmw tyyliin vaihtelen kaistaa ilman vilkkua niin vähä auto yrittää sanoa ja pistää vastaan että koita nyt edes.
Nii jatkossa kun noita pimputuksia ei saa kokonaan disabloitua, oli automerkki mikä tahansa niin ne on pakko olla päällä jokaiselle ajolle lähdettäessä.
 
Nii jatkossa kun noita pimputuksia ei saa kokonaan disabloitua, oli automerkki mikä tahansa niin ne on pakko olla päällä jokaiselle ajolle lähdettäessä.
Olettaisin että jokainen järkevä firma tekee sitten tyyliin rattiin pikanapin millä pimputukset menee pois.
 
En kyllä kanssa ymmärrä miten tuo on mahdollista nykypäivänä kun käsijarrut on sähköisiä
Eikös se nimenomaan mahdollista tuon. Mekaanisen käsijarrun kanssa tuo olisi paljon epätodennäköisempää, kun sen päälläolo on (lähes) aina yksiselitteisesti kuljettajan tiedossa.
 
Eikös se nimenomaan mahdollista tuon. Mekaanisen käsijarrun kanssa tuo olisi paljon epätodennäköisempää, kun sen päälläolo on (lähes) aina yksiselitteisesti kuljettajan tiedossa.
Normaali mikä vaan järkevä auto ulisee aika hemmetisti jos sillä yrittää ajaa käkkäri päällä ja on tehnyt niin jo monta vuosikymmentä.
 
Menee nyt keskustelu vähän sähköautoilun ulkopuolelle, koska tuo käsijarruasia koskee kaikkia autoja voimantuotosta riippumatta.

Tässä esimerkissä kyse oli uudesta sähköautosta, niin varmaan sitten tässä ketjussa keskustellaan:
- Normaalisti uusissa autoissa käsijarru aukeaa kun ajo"vaihde" tai ajo"moodi" kytketään päälle
- Jos käsijarru (joka tyypillisesti on automaattinen toiminto, eikä mikään "käsijarru") on päällä, ei autossa saa laitettua voimaa renkaille

Tuo Hyundain turvavyö/käsijarru toiminto on aivan älytön ja vaarallinen yhdistelmä. Se on joko ohjelmistobugi tai ohjeman laatija tai määrittelijät eivät ole loppuun asti ajatelleet että mitä ovat luoneet.
Käytänössä tuossa on jatkuvana riskinä seuraava:
- Auto kulkee esim. 100 km/h. Syystä taikka toisesta turvavyön kiinniolosignaali katoaa. Mitä tapahtuu?
 
- Jos käsijarru (joka tyypillisesti on automaattinen toiminto, eikä mikään "käsijarru") on päällä, ei autossa saa laitettua voimaa renkaille

Tyypillisesti autossa vetoa löytyy käkkärin asennosta riippumatta. Jos ei ole automaattista vapautinta niin se sitten raahaa niitä perässä tai vääntää moottorilla vasten kuten perinteisessä kahvassa. Tämä automaattinen vapautus on yllättävän uusi keksintö vaikka sähköisiä käkkäreitä on ollut jo joku 20 vuotta.
En tiedä autoa joka ei anna voimaa renkaille jos käkkäri on päällä vaikka niitä varmastikin on.
 
Tyypillisesti autossa vetoa löytyy käkkärin asennosta riippumatta. Jos ei ole automaattista vapautinta niin se sitten raahaa niitä perässä tai vääntää moottorilla vasten kuten perinteisessä kahvassa. Tämä automaattinen vapautus on yllättävän uusi keksintö vaikka sähköisiä käkkäreitä on ollut jo joku 20 vuotta.
En tiedä autoa joka ei anna voimaa renkaille jos käkkäri on päällä vaikka niitä varmastikin on.

Kyse oli nyt siitä että auto lyö takarenkaisiin vaikuttavan "käsijarrun" päälle jos turvavyön kiinniolosignaali ei tule ajojärjestelmään tai katoaa kesken ajon.
 
Kyse oli nyt siitä että auto lyö takarenkaisiin vaikuttavan "käsijarrun" päälle jos turvavyön kiinniolosignaali ei tule ajojärjestelmään tai katoaa kesken ajon.
Joo mutta tämä ei mitenkään ole mikään normisetti. Erittäin vammainen systeemi ja ei taida missään muussa autossa olla vastaavaa.
 
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
 
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.

Ok.
 
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
Tämä on oikeasti faktaa jos omaa mitään bensalenkkariluonnetta.
Vaikka oma nykyinen sähköbemmi lähtee ku tykinsuusta ni ei siinä ole sitä fiilistä minkä hitaamminkin kiihtyvä mutta vaihdoissa paukkuva tehokas iso bensakone saa aikaan.
 
Tämä on oikeasti faktaa jos omaa mitään bensalenkkariluonnetta.
Vaikka oma nykyinen sähköbemmi lähtee ku tykinsuusta ni ei siinä ole sitä fiilistä minkä hitaamminkin kiihtyvä mutta vaihdoissa paukkuva tehokas iso bensakone saa aikaan.
Kaikki isosti savuttavat ja kaikenmaailman pop&bang softatut diiselit aiheuttaa vain myötähäpeää. Harrastevehkeissä, autoissa ja moottoripyörissä on kiva kuunnella bensakoneen ääntä, käyttöpeleissä kaikki ylimääränen äänimaailma on turhaa.
 
Kaikki isosti savuttavat ja kaikenmaailman pop&bang softatut diiselit aiheuttaa vain myötähäpeää. Harrastevehkeissä, autoissa ja moottoripyörissä on kiva kuunnella bensakoneen ääntä, käyttöpeleissä kaikki ylimääränen äänimaailma on turhaa.
Järkevän autoveron maissa samaan hintaan ku oman i4M50 saa vaikka M3/4 competition xdrive, ja en olisi sekuntiakaan edes harkinnut i4 mikäli suomessa olisi samaan rahaan voinut ostaa M3, ihan sama vaikka jää se välitön kiihtyvyys ja sähköwebasto.
 
Kaikki isosti savuttavat ja kaikenmaailman pop&bang softatut diiselit aiheuttaa vain myötähäpeää. Harrastevehkeissä, autoissa ja moottoripyörissä on kiva kuunnella bensakoneen ääntä, käyttöpeleissä kaikki ylimääränen äänimaailma on turhaa.

Ei kaikkien pidä tykätä samoista asioista kuin sinä. Jo sillä elämänohjeella pääse varsin pitkälle. En minäkään kyseenalaista sinun valintojaksi.

 
Ei kaikkien pidä tykätä samoista asioista kuin sinä. Jo sillä elämänohjeella pääse varsin pitkälle. En minäkään kyseenalaista sinun valintojaksi.


En kyseenalaista enkä neuvo ketään. Jokainen saa ajella minun puolestani juuri sellaisella vekottimella kun haluaa. Jopa niillä hevoskärreillä. Monelta bensalenkkarilta tuppaa vaa uhotessa unohtumaan että ei kukaan aikuinen ihminen aja millään sulosointuisella bensa V8:lla arkiajoja. Ne arkiajot hoidetaan sillä BMW 518d:llä. 2litran nelosdiiselin ronklatus ja pakosaundi ei itselläni ainakaan aiheuta minkäänlaisia orgasmi värähtelyjä, päin vaistoin.
 
Ei voi kyllä palata polttisten auttamattoman hitaaseen kiihtyvyyteen ja reagointiin sähkön jälkeen. :D Suorastaan harmittaa jos joutuu olemaan edes kyydissä.
 
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
Minulle juuri se ettei autostani tule pakokaasua on toiseksi paras syy ajaa sähköautolla. Ei ketuta ollenkaan pitää auto käynnissä ja pakkasella lämpimänä parkissa jne. kun koko ympäristö ei täytykään savunkatkusta. Monesti pysähdyn ja vaimo käy hakemassa takapaksista jotain, ei tarvitse pelätä että hän pakahtuu jaloilleen ja naamalleen tunkevaan pakokaasuun pitäessäni auton edelleen käynnissä, tai että ko. pakokaasu tunkee auton sisään avonaisesta takaluukusta.

(Se paras syy on halvemmat ajokilometrit. Kolmanneksi paras on auton hiljaisuus koska moottori on niin hiljainen.)
 
Tämä on oikeasti faktaa jos omaa mitään bensalenkkariluonnetta.
Vaikka oma nykyinen sähköbemmi lähtee ku tykinsuusta ni ei siinä ole sitä fiilistä minkä hitaamminkin kiihtyvä mutta vaihdoissa paukkuva tehokas iso bensakone saa aikaan.
Juu näin se on! Sähköautoilussa ei ole yhtään samaa tunnetta kuin perunapellolla mölisevällä vanhalla traktorilla täyttä vauhtia puuta päin ajo, tai 80-luvun bensiinikäyttöisellä kaksitahtiruohonleikkurilla pörrääminen jolloin naapurikin saa osansa savusta ja melusta. Pörrörröö!

/sarkasmi
 
Minulle juuri se ettei autostani tule pakokaasua on toiseksi paras syy ajaa sähköautolla. Ei ketuta ollenkaan pitää auto käynnissä ja pakkasella lämpimänä parkissa jne. kun koko ympäristö ei täytykään savunkatkusta. Monesti pysähdyn ja vaimo käy hakemassa takapaksista jotain, ei tarvitse pelätä että hän pakahtuu jaloilleen ja naamalleen tunkevaan pakokaasuun pitäessäni auton edelleen käynnissä, tai että ko. pakokaasu tunkee auton sisään avonaisesta takaluukusta.

(Se paras syy on halvemmat ajokilometrit. Kolmanneksi paras on auton hiljaisuus koska moottori on niin hiljainen.)
Sama täällä, hiljaisuus, pakokaasuttomuus, suuri vääntö heti lähdöstä välittömästi ja tietenkin lähes ilmaiset kilometrit(sähkön osalta) ovat kyllä todella mahtavia asioita.

Toiset varmaan tykkää kauheasta pörinästä ja pakokaasun katkusta ja ovat valmiita maksamaan mitä vaan polttoaineesta. Itse en tätä kyllä tajua, mutta onneksi löytyy kaikille erilaisia vaihtoehtoja.
 
Muistakaa sähköautolla matkatessanne pitää akussa riittävää toimintamatkaa, jos vaikka sen suunnitellun latauspaikan laturi ei toimisikaan.


:)
Hassu tarina joo. Itäisessä Lapissa sattuu olemaan Suomessa juuri kaikkein huonoin tilanne latausasemien suhteen, kaiketi sen takia että se on muutenkin kaikkein harvimmin asuttua aluetta Suomessa. Kaiketi bensa-asemiakin ja ruokakauppoja siellä on paljon harvemmassa kuin muualla Suomessa, joten varovaisesti siellä liikkuessa.

Tosin syytä katsoa peiliin jos ei älyä matkalaturia pitää mukanaan, useimmissa sähköautoissa se tulee mukana ja jos ei tule sen pitäisi olla ensimmäisiä hankintoja. Sähköautoilussa turvaa tuo juuri se että sähköä on hätätapauksessa saatavissa melkein mistä vaan, mutta siihen toki tarvitsee sen matkalaturin. Lohkolämmitystä varten asennetusta ulkosähköpistorasiasta uskaltaa kyllä hätätapauksessa ladata sähköautoa esim. 8A virralla.

Siitä olen samaa mieltä että toimintamatkaa sähköautolla kannattaa olla reippaasti yli "todellisen tarpeen", juuri tällaisiakin yllätyksiä varten.

Tarkistin vielä latauskartta.fi sivustolta, ja oletan Saariselän toimimattomien latausasemien olleen:
1. Saariselän Nesteen pikalatausasema.
2. Riekonlinnan hotellin AC-latausasemat (Plugit)
(3. On siellä myös autonlatausta varten voimavirtapistoke Northern Lights Villageen majoittuvia varten, en tiedä pitääkö olla oma adapteri.)

18 km ajomatkan päässä etelässä olisi vielä Suomen Latu Kiilopään 4x 11kW AC-latausasemia. Eikö herra sitten ollut tietoinen niistä, eikö niitä saanut käyttää (paitsi jos oli murtsikat mukana), vai oliko auton akku oikeasti niin typötyhjä ettei kehdannut 18 km ajaa seuraavalle latausasemalle?

Seuraavaksi lähimmät latausasemat ovat pohjoisessa Ivalon lentoasemalla (AC-latausasemia) ja sen lähellä myös S-Market jossa on sekä pikalatureita että AC-latausasemia. Sinne matkaa Saariselältä on 27 km.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on tyyliin joku 1% pottomoottoreita autoissa jotka olisivat mitenkaan mieleenkiintoisempia kuin sahkomoottorit.
 
Toiset varmaan tykkää kauheasta pörinästä ja pakokaasun katkusta ja ovat valmiita maksamaan mitä vaan polttoaineesta. Itse en tätä kyllä tajua, mutta onneksi löytyy kaikille erilaisia vaihtoehtoja.
Muistaakseni siitä ei ole kovin pitkä aika kun itsekin perustelit sillä vanhalla polttiksella ajamista ja kerroit kuinka se sähkis ei vain sovi sinulle ja on liian kallis. Joskus siis se vastaus omiin kysymyksiin löytyy peiliin katsomalla.
 
Muistaakseni siitä ei ole kovin pitkä aika kun itsekin perustelit sillä vanhalla polttiksella ajamista ja kerroit kuinka se sähkis ei vain sovi sinulle ja on liian kallis. Joskus siis se vastaus omiin kysymyksiin löytyy peiliin katsomalla.
Nyt en puhunutkaan hinnasta. Toki ymmärrän että sähkikset ovat kalliita.

Lähinnä kommentoin ylläolevaa postausta siitä kuinka henikl tykkäsi polttomoottorista. Eikä siinä siis mitään. Itse vaan en ymmärrä vaan pidän enemmän sähköautoista.
 
Onhan polttomoottoriautoissa oma mielenkiintonsa. Vähän kuin kelloissa. Mekaanisia liikkuvia osia ja vaikka monesti sähkiksellä moni asia toteutetaan yksinkertaisemmin ja paremmin niin se on usein vain softaa.

Mekaanisissa ratkaisuissa on vaan oma mielenkiintonsa, mutta en henkilökohtaisesti arkiajoihin varsinaisesti tarvitse autolta mitään erikoista. Harrastevälineet sitten toki erikseen ja siihen sitten toimii sinänsä mikä tahansa voimalinja mitä tykkää ropeltaa/säätää.
 
Onhan polttomoottoriautoissa oma mielenkiintonsa. Vähän kuin kelloissa. Mekaanisia liikkuvia osia ja vaikka monesti sähkiksellä moni asia toteutetaan yksinkertaisemmin ja paremmin niin se on usein vain softaa.
Niin se on kuin puhuisi kiinalaisista mekaanisista kelloista ja vertaisi niita rolexeihin kun puhutaan LS6 ja ecoboostista.
 
Niin, en harrasta niin ei hajuakaan mistä puhut (mitä nyt Ecoboost on tuttu Fordeista nimellä).
 
Niin, en harrasta niin ei hajuakaan mistä puhut (mitä nyt Ecoboost on tuttu Fordeista nimellä).
Koitain sanoa eta yleisesti kaytettu perustelu etta sahkoautoissa ei ole hajua, makua ja tuntoa pitaa yhtalailla paikkansa viimeisen 20 vuoden aikana tehdyissa eurooppalaisissa kansan autoissa ja kiinalaisissa kopio kelloissa.
 
Enyaqqailua takana 450 km. En hoksannutkaan, miten paljon tuo esilämmityksen puuttuminen voikaan siepata tuolla tien päällä. Ajallisesti sillä nyt ei liene hirveästi väliä, lataako tasaisella ~50kW teholla, mitä tuo tuntui tuossa -12'C pikkupakkasessa ottavan vastaan vai etupainotteisella tehokkaammalla latauksella, mutta kyllähän jokainen laturilla vietetty ylimääräinen minuutti on...laturilla vietetty ylimääräinen minuutti. Se tunne, kuitenkin siinä laturilla istuessa, kun voisi ladata nopeampaa, mutta ei voi koska softa. Vähän hölmöä. 95% omasta ajosta tulee olemaan nurkka-ajoa ja lataus kotona, että sinänsä tuo korostuu niinä harvoina talvireissuina, mutta silti.

Latausluukku oli suoraan lähdöstä jumissa ja aiheutti ensimmäiset kummastukset, mutta sain lopulta nitkuteltua auki. Forumeilla kuulemma on kaikenmaailman kikkakolmosia tuon aikaisuun, mutta pitää nyt katsoa, jos vaikka jollain aserasvalla asettuisi. Surkea rakenne joka tapauksessa.
 
Enyaqqailua takana 450 km. En hoksannutkaan, miten paljon tuo esilämmityksen puuttuminen voikaan siepata tuolla tien päällä. Ajallisesti sillä nyt ei liene hirveästi väliä, lataako tasaisella ~50kW teholla, mitä tuo tuntui tuossa -12'C pikkupakkasessa ottavan vastaan vai etupainotteisella tehokkaammalla latauksella, mutta kyllähän jokainen laturilla vietetty ylimääräinen minuutti on...laturilla vietetty ylimääräinen minuutti. Se tunne, kuitenkin siinä laturilla istuessa, kun voisi ladata nopeampaa, mutta ei voi koska softa. Vähän hölmöä. 95% omasta ajosta tulee olemaan nurkka-ajoa ja lataus kotona, että sinänsä tuo korostuu niinä harvoina talvireissuina, mutta silti.

Latausluukku oli suoraan lähdöstä jumissa ja aiheutti ensimmäiset kummastukset, mutta sain lopulta nitkuteltua auki. Forumeilla kuulemma on kaikenmaailman kikkakolmosia tuon aikaisuun, mutta pitää nyt katsoa, jos vaikka jollain aserasvalla asettuisi. Surkea rakenne joka tapauksessa.

Pesun jälkeen luukku auki niin ei ole jäätynyt ja akku suosiolla alle 10% ennen latausta niin työntää reilua 70kw akkuun. ID4 omistajana, täällä joku kertoilikin kohtuullisista latausnopeuksista hetki sitten, mutta täytyy rohkeasti vetää se alle 10%.
 
70kW on melko hidasta, ja kaikkia ei kiinnosta optimoida menojansa niin että akun saa tietylle prosenttiluvulle.
 
70kW on melko hidasta, ja kaikkia ei kiinnosta optimoida menojansa niin että akun saa tietylle prosenttiluvulle.
Joo joskus jos löytynyt vaan 100kw tai alle laturi tms niin tuntuu että siinä hommassa menee ikuisuus. 200kw tuntuu myös aika hidastelulta ja saisi kyllä olla reilusti nopeempaa. tai 200kw olisi ok jos vetäisi 0-100% sitä vauhtia.
 
Enyaqqailua takana 450 km. En hoksannutkaan, miten paljon tuo esilämmityksen puuttuminen voikaan siepata tuolla tien päällä. Ajallisesti sillä nyt ei liene hirveästi väliä, lataako tasaisella ~50kW teholla, mitä tuo tuntui tuossa -12'C pikkupakkasessa ottavan vastaan vai etupainotteisella tehokkaammalla latauksella, mutta kyllähän jokainen laturilla vietetty ylimääräinen minuutti on...laturilla vietetty ylimääräinen minuutti. Se tunne, kuitenkin siinä laturilla istuessa, kun voisi ladata nopeampaa, mutta ei voi koska softa. Vähän hölmöä. 95% omasta ajosta tulee olemaan nurkka-ajoa ja lataus kotona, että sinänsä tuo korostuu niinä harvoina talvireissuina, mutta silti.

Latausluukku oli suoraan lähdöstä jumissa ja aiheutti ensimmäiset kummastukset, mutta sain lopulta nitkuteltua auki. Forumeilla kuulemma on kaikenmaailman kikkakolmosia tuon aikaisuun, mutta pitää nyt katsoa, jos vaikka jollain aserasvalla asettuisi. Surkea rakenne joka tapauksessa.
70kW on melko hidasta, ja kaikkia ei kiinnosta optimoida menojansa niin että akun saa tietylle prosenttiluvulle.

Melkoista optimointia se tuntuu olevan noiden esilämmitystenkin kans navigointien yms. kanssa. Huomattava ero kuitenkin siihen, että menet 50-60% varauksella seisottamaan autoa piuhan nokkaan. Pointtina se, että voi pärjätä hyvin ilman esilämmityksiä vaikka sitä pidetään the juttuna eihän moni auto lataa edes kesäisin tuolla teholla varsinkaan lähes täynnä oleviin akkuihin. 70kw kylmään lämmittämättömään akkuun ihan kohtalainen, kun nousee siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Pesun jälkeen luukku auki niin ei ole jäätynyt ja akku suosiolla alle 10% ennen latausta niin työntää reilua 70kw akkuun. ID4 omistajana, täällä joku kertoilikin kohtuullisista latausnopeuksista hetki sitten, mutta täytyy rohkeasti vetää se alle 10%.
Jos voi vetää korttelia ympäri varauksen alas, niin mikäpä siinä, mutta motarilla harvemmin voi valita kovin monen prosentin tarkkuudella.
En tiedä mikä on MEBin normaali, itsellä vetäisi viime talvena (motarilta jo pois, kolme kilsaa kotoa) 8% kohdalla kävelyvauhdin päälle. Sattui olemaan Ionity korttelin päässä, siinä tuli latailtua alle 30kW teholla sen verran (niin, ei tullut kovempaa tuossakaan kohtaa), että pääsi taajamanopeuksia. Taisi olla liikaa pakkasta noin yksinkertaiseen laitteeseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 813
Viestejä
4 539 892
Jäsenet
74 881
Uusin jäsen
joop

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom