Keskustelua hybridiautoista

Polttis lähti vielä käymään?

Jeps. Normaalisti käynnistyi kun pisti sportin päälle ja painoi kaasupoljinta enempi. Ei kuulostanut oudolta, ei ollut tehoja hukassa tai mitään. Öljyäkin oli koneessa normisti ettei syönyt itseään alarajalle tms. On tuolla nyt ajeltu sen 2½ vuotta.
 
Itse yritän suhtautua hybridiautoiluun siten, että kyseessä ei ole huono sähköauto, vaan pirun pienikulutuksinen polttomoottoriauto. Toki ymmärrän myös tuon, että ärsyttää jos polttis käy "turhaan"...

Sama täällä (nykyään). Ekana vuonna tuli maksimoitua ihan hulluuteen asti tuo sähköllä ajo ja parhaimmillaan taisi kesällä mennä pari viikkoa ilman polttomoottoria (XC60 T8). Sitten aloin miettiä että mitä järkeä ajaa 407hv autolla josta käytät koko ajan vain 87 hepan sähkömoottoria. Nyt sitten tullut ajeltua silleen että ei niin väliä jos kone käy ja välillä tullut Power-tilassakin "tuuleteltua" ihan huvikseen. Keskikulutus on 5 litran paikkeilla nyt ollut ja minusta ko. möhkölle ihan hyvä lukema.
 
Muutenkin pakkaskeleilla jos moottorin hukkalampoa saadaan kaytettya paljon kabiinin lammitykseen niin ei se moottorin kayttaminen ole erityisen kallista verrattuna kotilataukseen. Bensan energia hinta on joku 20 senttia kwh ja kotilatauksen joku 15 senttia kwh. Oha se kalliimpaa mutta ei erityisen. Se on kylla hiukan oma kysymyksensa etta paljonko sita hukka energiaa saadaan kabiiniin.
 
Tämä ongelma poistui MY19 lähtien, kun 2.0l polttis korvattiin 2.4l vaparilla.

Itse en ainakaan pappatyyliini kurvaillen korvakuulolta havaitse onko polttis päällä vai ei.

Omasta mielestä toi 2.4 Atkinson syklillä kuulostaa ihan dieseliltä. Aluksi jo luulin että siinä on jotain vikaa.
 
Sama täällä (nykyään). Ekana vuonna tuli maksimoitua ihan hulluuteen asti tuo sähköllä ajo ja parhaimmillaan taisi kesällä mennä pari viikkoa ilman polttomoottoria (XC60 T8). Sitten aloin miettiä että mitä järkeä ajaa 407hv autolla josta käytät koko ajan vain 87 hepan sähkömoottoria. Nyt sitten tullut ajeltua silleen että ei niin väliä jos kone käy ja välillä tullut Power-tilassakin "tuuleteltua" ihan huvikseen. Keskikulutus on 5 litran paikkeilla nyt ollut ja minusta ko. möhkölle ihan hyvä lukema.
Tuo on hyvä pointti. Grandlandissa on se "huono" puoli, että nelivetomallissa on se +200 heppaa sähkötuuppausvoimaa, niin voi pelkällä sähkölläkin vähän hullutella. Toki polttiksen kanssa on vielä mukavempi tuulettua. Omat päivittäisajot kun on alle 40km per liikkuminen (voi olla useampi ns. liikkuminen päivässä, ja aina ehtii lataamaan niiden välillä), ja sähkömoodissa tehoa riittää kaupunkipyörityksessä enemmän kuin tarpeeksi, niin yleensä sitten jää pelkkään sähköajoon, kun se defaulttina menee pelkälle sähkömoodille, ja pitää erikseen säätää moodi hybridille/sportille. Mutta edelleenkin ihan totta, pitäisi kohdella enemmän vähäkulutuksisena polttisautona.
 
Sama täällä (nykyään). Ekana vuonna tuli maksimoitua ihan hulluuteen asti tuo sähköllä ajo ja parhaimmillaan taisi kesällä mennä pari viikkoa ilman polttomoottoria (XC60 T8). Sitten aloin miettiä että mitä järkeä ajaa 407hv autolla josta käytät koko ajan vain 87 hepan sähkömoottoria. Nyt sitten tullut ajeltua silleen että ei niin väliä jos kone käy ja välillä tullut Power-tilassakin "tuuleteltua" ihan huvikseen. Keskikulutus on 5 litran paikkeilla nyt ollut ja minusta ko. möhkölle ihan hyvä lukema.

Aamen tälle! Itsekin ostin 224hv auton, en 90/136hv.. Kahden vuoden keskikulutus 7,2l/100km ja alhaisen 3,5 ja korkein 12,7

Ainoa harmi on, että talvisin lystiä kestää vain hetken kunnes akku on tyhjä ja sitten on taas vain 136hv ja etuveto. Kyllä, olen testannut sekä jääradalla että suht syvässä lumessa mökkitiellä, että jossain vaiheessa neliveto loppuu kun akku ei anna enää virtaa takapyörille.

Muutenkin pakkaskeleilla jos moottorin hukkalampoa saadaan kaytettya paljon kabiinin lammitykseen niin ei se moottorin kayttaminen ole erityisen kallista verrattuna kotilataukseen. Bensan energia hinta on joku 20 senttia kwh ja kotilatauksen joku 15 senttia kwh. Oha se kalliimpaa mutta ei erityisen. Se on kylla hiukan oma kysymyksensa etta paljonko sita hukka energiaa saadaan kabiiniin.

Polttiksen lämpeneminen riippuu myös ajotilasta, ainakin Minissä. Sport:lla lämmöt tapissa 1-2km jälkeen. Green ajotilalla 15-20km jälkeen.
 
Sama täällä (nykyään). Ekana vuonna tuli maksimoitua ihan hulluuteen asti tuo sähköllä ajo ja parhaimmillaan taisi kesällä mennä pari viikkoa ilman polttomoottoria (XC60 T8). Sitten aloin miettiä että mitä järkeä ajaa 407hv autolla josta käytät koko ajan vain 87 hepan sähkömoottoria. Nyt sitten tullut ajeltua silleen että ei niin väliä jos kone käy ja välillä tullut Power-tilassakin "tuuleteltua" ihan huvikseen. Keskikulutus on 5 litran paikkeilla nyt ollut ja minusta ko. möhkölle ihan hyvä lukema.

Tuo nyt on ymmärrettävää, mutta samalla täysin vajukkimainen idea pistää isoon autoon 87 hepan sähkömoottori. Jos tuossa olisi menty joku järki edellä, niin se sähkökin tuottaisi edes 120, jolloin se arkiajo olisi mukavampaa.
 
Tuo nyt on ymmärrettävää, mutta samalla täysin vajukkimainen idea pistää isoon autoon 87 hepan sähkömoottori. Jos tuossa olisi menty joku järki edellä, niin se sähkökin tuottaisi edes 120, jolloin se arkiajo olisi mukavampaa.

Kyllä tuolla 87 hepalla kaupungissa pärjää ihan hyvin, ylämäkeen on liittymästä turha yrittää isolle tielle mutta alamäkeen pääsee Toyotamaiseen tyyliin. Uudessa Long Rangessa on 145hv niin se on vähän eri peli, semmoinen ehkä seuraavaksi kun jotenkin ei vaan saa nyt mistään täyssähköstä ostohousuja jalkaan.
 
Itsellä on välillä muutamien viikkojen taukoja, kun ei tule omalla autolla käytyä missään pidemällä, joten bensakonekin pysyy ainakin plussakeleilla mykkänä. Välillä sitten taas tulee sellaisia +170km siirtymiä, joista suurin osa bensalla ja joskus toiseen suuntaan akku tyhjänä.

Kesärengaskauden ajosuorite tähän mennessä ~9200km, jonka keskikulutukseksi ajotietokone ilmoittaa 2,2/100km.
Nelivetoisessa Grandlandissa on tosiaan mukavan pirteä tuo sähkömoodikin. Moottorit ovat n. 80+80kW, joista ei taida akun rajoitteiden vuoksi ihan kaikkea saada irti. Mutta selkeä suorituskyvyn lisäys on vielä havaittavissa, kun etuakselin moottori astuu mukaan takapään kaveriksi. Olisikohan jotain 100-130kW saatavilla.
Moottoritien liittymissä tai yleisesti motarilla ei oikeastaan koskaan kaipaa lisää tehoa.
Hyvin harvoin on "tehomittari" 100% asennossa ja kummatkin sähkömoottorit työssä. Ehkä muutamia sekuntteja satunnaisesti.

Tästä olenkin päätellyt, että jokin n. 100kW tehoinen täyssähkö voisi riittää ihan hyvin kakkosautoksi.
Taitavat olla vieläpä vähän kevyempiäkin.
 
Vakkarijarrutus? Kun hidastat vakkarin nopeutta vai kun kytket sen pois päältä? Itse "jarrutan" jälkimmäisellä tavalla.

Kun vakkari hidastaa mistä tahansa syystä vähänkään enempää yli 70 km/h nopeudessa. Edessäoleva auto hidastaa, alamäki, asetat ite (vahingossa) paljon alemman nopeuden vakkarille kuin nykynopeus, jne. Sitten se tekee polttomoottorilla moottorijarrutusta 2,5 kilowatilla, joka on ihan pieru saharassa hidastuvuuden kannalta. Ja jos moottori ei ollut lämmin, niin bensaa palaa 0,3-0,4 l siihen että moottori käy itsensä lämpimäksi ja sitten sammuu. Kätevästi tuplaa energiakustannukset sähkörangen sisällä ihan ilman mitään hyötyä!
 
Bensan energia hinta on joku 20 senttia kwh ja kotilatauksen joku 15 senttia kwh. Oha se kalliimpaa mutta ei erityisen. Se on kylla hiukan oma kysymyksensa etta paljonko sita hukka energiaa saadaan kabiiniin.

Kyllä se vaan on erityisen kalliimpaa, kun otetaan hyötysuhdekin mukaan laskentakaavaan. Ihan turha bensan raakaa energiasisältöä on verrata, kun siitä saadaan autossa käyttöön noin 30% vaikka osalla lämmitettäisiinkin.

Möhköfanttiravilla sähkönkulutus on noin 21 kWh/100 km seinästä asti == 3,15 €/100 km ja bensalla noin 6 l/100 km == 12 €/100 km. Bensalla ajaminen on siis noin 400% kalliimpaa kuin sähköllä ajaminen, vaikka lähtöenergioiden ero olisi vain 133%.
 
Kyllä se vaan on erityisen kalliimpaa, kun otetaan hyötysuhdekin mukaan laskentakaavaan. Ihan turha bensan raakaa energiasisältöä on verrata, kun siitä saadaan autossa käyttöön noin 30% vaikka osalla lämmitettäisiinkin.
Pointtihan olikin se että jos 30% menee liikkumiseen ja 70% hukkalämmöstä saadaan kabiiniin 50% niin ollaan sitten jo 60-70% hyötysuhteilla. Se on sitten tietenkin eri asia jos on faktaa ettei hybrideistä saada kuin 10% hukkalammöstä kapiiniin.
 
Pointtihan olikin se että jos 30% menee liikkumiseen ja 70% hukkalämmöstä saadaan kabiiniin 50% niin ollaan sitten jo 60-70% hyötysuhteilla. Se on sitten tietenkin eri asia jos on faktaa ettei hybrideistä saada kuin 10% hukkalammöstä kapiiniin.

Sitten kun taas otetaan realismi mukaan ja muistetaan, että nyt on kyse autosta, eikä kaukolämpövoimalaitoksesta, niin kyllä siitä lämmöstä nyt vaan aina puhalletaan suurin osa pakoputkesta ja jäähdyttimestä ulos.

Näin syksyn pilvisillä keleillä matkustamon lämmitykseen menee alle kilowatti, kesäkeleillä ei tietysti senkään vertaa. Jos itse ajamiseen tarvisi 15 kW, niin bensateho olisi 50 kW. Lämmitykseen 60% hyötysuhteella jäisi siis 30 kW. Kyllä olisi matkustamossa melko lämmintä ihan hetkessä jos se kaikki sinne tuutattaisi. Tosimaailmassa autojen lämmityslaitteiden maksimitehot ovat luokassa 5 kW.
 
Näin syksyn pilvisillä keleillä matkustamon lämmitykseen menee alle kilowatti, kesäkeleillä ei tietysti senkään vertaa. Jos itse ajamiseen tarvisi 15 kW, niin bensateho olisi 50 kW. Lämmitykseen 60% hyötysuhteella jäisi siis 30 kW. Kyllä olisi matkustamossa melko lämmintä ihan hetkessä jos se kaikki sinne tuutattaisi. Tosimaailmassa autojen lämmityslaitteiden maksimitehot ovat luokassa 5 kW.
Kai se jotain semmoista on. Jos poltiksella menee 20 asteen pakkasessa 6L sadalle ja sahkiksella 25kwh sadalle niin suhde on 60/25 jolloinka polttis haaskaa yli puolet energiasta verrattuna sahkikseen.
 
Sitten kun taas otetaan realismi mukaan ja muistetaan, että nyt on kyse autosta, eikä kaukolämpövoimalaitoksesta, niin kyllä siitä lämmöstä nyt vaan aina puhalletaan suurin osa pakoputkesta ja jäähdyttimestä ulos.

Näin syksyn pilvisillä keleillä matkustamon lämmitykseen menee alle kilowatti, kesäkeleillä ei tietysti senkään vertaa. Jos itse ajamiseen tarvisi 15 kW, niin bensateho olisi 50 kW. Lämmitykseen 60% hyötysuhteella jäisi siis 30 kW. Kyllä olisi matkustamossa melko lämmintä ihan hetkessä jos se kaikki sinne tuutattaisi. Tosimaailmassa autojen lämmityslaitteiden maksimitehot ovat luokassa 5 kW.
Kieltämättä hyötysuhde ei varmaan lämpölaitosta vastaa, mutta autoissa keskenään on varmasti paljon eroja. Ainakin oma vm.2013 prius käyttää moottorin lämpimäksi noin minuutissa, riippumatta onko kyse tyhjäkäynnistä vai ajosta -tuohon ei kokemukseni mukaan kovin moni muu auto pysty. Ilmeisesti pakokaasua kierrätetään jollakin erikoisjärjestelmällä, jotta lämpö saadaan tehokkaasti talteen. Priuksen heikoin lenkki on sitten se pieni akkukoko
 
Kuinka kauan olette ajaneet plugarilla pelkästään sähköllä polttomoottorin käynnistymättä? Monellehan plugari sähkörange riittää hyvin työmatka-ajoihin, niin ettei polttomoottoria tarvitse käynnistää pitkiin aikoihin!
Pari kertaa tullut vuoden aikana ajeltua vähän reilu kuukausi pelkästään sähköllä. Noissa taisi ajoja kertyä yhteensä kuitenkin vain 3000 km. Toukokuu ja heinäkuu sattui tänä vuonna. Joskus kattoin tankkausvälin ja 7002 km kertyi mittariin ja tankkiin mahtui 36 L. Ei jaksanut seurata enempää, kun kulutusta on 3 vuoden jälkeen kertynyt luokkaa 1,1 L/100 km kumulatiivinen. Viimeisin jakso kesärenkailla huhtikuusta tähän päivään näyttää 0,8 L/100 km.
 
Muutenkin pakkaskeleilla jos moottorin hukkalampoa saadaan kaytettya paljon kabiinin lammitykseen niin ei se moottorin kayttaminen ole erityisen kallista verrattuna kotilataukseen. Bensan energia hinta on joku 20 senttia kwh ja kotilatauksen joku 15 senttia kwh. Oha se kalliimpaa mutta ei erityisen. Se on kylla hiukan oma kysymyksensa etta paljonko sita hukka energiaa saadaan kabiiniin.
Hyötysuhde-erojen huomioiminen muuttaa bensiinin paljon kalliimmaksi kuin 15 snt/kWh maksava kotilataus.

Toyotan itselataavat hybridit käyttävät bensiinin energian aika tehokkaasti. Vertaillaan kulutuksia viime tammikuun lopusta, jolloin polttomoottorin kokonaishyötysuhde on parhaimmillaan kabiinin lämmityksen ansiosta.


Yaris hybrid 2017, ~1 150 kg:

21.-26.1.2023:
469 km (93,8 km/vrk)
28 km/h
4,75 l/100 km, eli 40,77 kWh/100 km (95E10 30,9 MJ/l)

26.-29.1.2023:
350 km (116,7 km/vrk)
25 km/h
5,03 l/100 km, eli 43,17 kWh/100 km (tankkauksista lasketut kulutukset)


Seat Mii 2020, 1 235 kg:

21.-26.1.2023:
92 km (18,4 km/vrk)
Matkatietoja 10 kpl, 9,2 km/kpl (arviolta 15-20 ajosiivua, ~5-6 km/kpl)
25,8 km/h
17,96 kWh/100 km (auton raportoima)
Kulutusmittarivirheen ja AC-lat.häviöiden kera ~22,1 kWh/100 km

26.-29.1.2023:
18 km (6 km/vrk)
Matkatietoja 3 kpl, 6 km/kpl (~5-6 ajosiivua, ~3 km/kpl)
17,5 km/h
18,58 kWh/100 km (auton raportoima)
Kulutusmittarivirheen ja AC-lat.häviöiden kera ~22,8 kWh/100 km


Kustannukset:

Yaris hybrid kuittien mukaan:
21.-26.1.2023: 8,97 €/100 km
26.-29.1.2023: 9,55 €/100 km

Mii 15 snt/kWh kotilataushinnalla kul.mitt.virhe ja AC-lat.häviöt huomioituna:
21.-26.1.2023: 3,32 €/100 km
26.-29.1.2023: 3,42 €/100 km


Sähkö saisi maksaa 41-42 snt/kWh, jotta sähköllä ajaminen talvella maksaa saman verran kuin bensahybridillä. Muistaakseni kesällä raja on 60 snt/kWh, koska silloin polttomoottorin lämpöenergiaa ei saa hyödynnettyä.

Karkeasti voisi sanoa, että Toyotan hybridin hyötysuhde on talvella puolet ja kesällä kolmasosa sähköauton hyötysuhteesta.

Polttomoottorista olisi mahdollista ohjata vielä enemmänkin hukkaenergiaa kabiiniin, jolloin se pääsisi talvella lähemmäs sähköauton hyötysuhdetta. Polttomoottorin hukkalämpöteho on noin 30 kW (5 * 30,9 / 3,6 = 42,9 kW miinus ajovastustehot), jos auto ajaa 100 km/h ja kuluttaa silloin 5 l/100 km. Tuollainen "30 kW-sisätilalämppäri" olisi kuitenkin hieman liikaa MM-saunojillekin, joten suurin osa polttomoottorin lämmöstä pitää valitettavasti luovuttaa variksille.

Vostok-sääaseman nurkilla@-90 °C motarivauhtia kabiini kuumana ajaessa joku lämppäriviritetty Yaris hybrid saattaisi päästä aika lähelle lämppäriviritetyn (5 kW tilalle 30 kW-vastukset) Miin hyötysuhdetta.
 
Seat Mii 2020, 1 235 kg:

21.-26.1.2023:
92 km (18,4 km/vrk)
Matkatietoja 10 kpl, 9,2 km/kpl (arviolta 15-20 ajosiivua, ~5-6 km/kpl)
25,8 km/h
17,96 kWh/100 km (auton raportoima)
Kulutusmittarivirheen ja AC-lat.häviöiden kera ~22,1 kWh/100 km

26.-29.1.2023:
18 km (6 km/vrk)
Matkatietoja 3 kpl, 6 km/kpl (~5-6 ajosiivua, ~3 km/kpl)
17,5 km/h
18,58 kWh/100 km (auton raportoima)
Kulutusmittarivirheen ja AC-lat.häviöiden kera ~22,8 kWh/100 km

Missa pain maailmaa. Stadissa oli tuolloin -5 ja 0 celsiuksen valilla. Kun muistelisin nahneen 25kwh - 30kwh lukuja mutta ne saattavat liittya loskakeleihin.
 
Missa pain maailmaa. Stadissa oli tuolloin -5 ja 0 celsiuksen valilla. Kun muistelisin nahneen 25kwh - 30kwh lukuja mutta ne saattavat liittya loskakeleihin.
PKS, mutta eniten Espoossa. Näköjään sillä aikavälillä suurin 22,1 kWh/100 km ja pienin 14,9 kWh/100 km. Suurimmassa kulutuksessa matka oli vain 4 km ja pienimmässä 15 km, joten siksi keskiarvo painottui vähän alle noiden puoliväliin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230928-130513.png
    Screenshot_20230928-130513.png
    103,5 KB · Luettu: 14
Viimeksi muokattu:
En tiedä, onko missään plugarissa, mutta olisi kiva, että auto tietäisi jos olen lähestymässä paljon käyttämääni latauspaikkaa.
Kun lähestyn lähes tyhjällä akulla kotia tai työpaikkaa, jossa lataan auton yleensä, niin on muutaman kerran käynyt että se vaihtaa polttomoottorille viimeisten satojen metrien ajaksi. Auton (RAV4) kännykkäsovellus näyttää silloin kuitenkin yleensä, että prosentteja on 30 ja vain pari kertaa on näyttänyt 25%. Auto saisi tässä tilanteessa käyttää akkua pari prosenttia lisää että pääsisi perille asti, kun pääsisi heti lataukseen. Polttomoottorille ei ole kuulemma hyväksi käyttää vain minuuttia tai paria, kun ei ehdi lämmitä.
Tietysti jossain on rajakin oltava. Esim. jos ollaan yli kilometrin päässä latauspaikasta, niin voisi vaihtaa normaalisti polttomoottorille.
 
En tiedä, onko missään plugarissa, mutta olisi kiva, että auto tietäisi jos olen lähestymässä paljon käyttämääni latauspaikkaa.
Kun lähestyn lähes tyhjällä akulla kotia tai työpaikkaa, jossa lataan auton yleensä, niin on muutaman kerran käynyt että se vaihtaa polttomoottorille viimeisten satojen metrien ajaksi. Auton (RAV4) kännykkäsovellus näyttää silloin kuitenkin yleensä, että prosentteja on 30 ja vain pari kertaa on näyttänyt 25%.

Jos se on 200 metristä kiinni, niin pistä ilmanvaihto offille (vähän aiemmin).

Mistähän oot 25% saanu nähtyä? 30 on se alin mitä tojotan pilvi tarjoaa ja se tarkoittaa, että SoC on 14% tai alle. Auton mittariston viisari kun näyttää ihan alas asti, niin sitten SoC on 8% ja API sanoo sittenkin että 30%. Sitten taas kun se pilvidata sanoo jotta 100%, niin oikeasti SoC on 89-90%.
 
Jos se on 200 metristä kiinni, niin pistä ilmanvaihto offille (vähän aiemmin).

Kyllähän sitä joskus yksin ajaessa on koettanut, vaikuttaako ihan loppumatkan ajaminen ilman radiota ja lämpö pois päällä, mutta ne ovat kuitenkin niin pientä siinä. Kerran moottori hörähti käyntiin juuri ennen kuin peruutin parkkipaikkaan kotona. Taloudellistakin ajoa on joskus kokeiltu ja valmistajan ilmoittama range on tullut ylitettyä noin 10 kilometrillä matkoilla, jossa ollut satasenkin aluetta 10-20 km olematta silti millään tavalla tien tukkona. Yleensä harrastaa ns. epätaloudellista ajoa ja sovellus näyttää matkan ajalle useita huonoja kiihdytyksiä ja jarrutuksia, jotka näkyvät sovelluksen antamissa taloudellisen ajon pisteissä... :)

Mistähän oot 25% saanu nähtyä? 30 on se alin mitä tojotan pilvi tarjoaa ja se tarkoittaa, että SoC on 14% tai alle. Auton mittariston viisari kun näyttää ihan alas asti, niin sitten SoC on 8% ja API sanoo sittenkin että 30%. Sitten taas kun se pilvidata sanoo jotta 100%, niin oikeasti SoC on 89-90%.

Jos 30% on oikeasti alin, mitä softa voi näyttää, niin sitten tämä 25% on ollut joku virhetoiminto kännykän softassa.
Tuo kuvakaappaus on joulukuulta (aiemminkin oli sattunut) mutta en muista ihan viime ajoilta. Mutta tapahtunut siis on ja kuvakaappaus on otettu.
1695931847645.png
 
Uudemman RAV4 plugarin ohjekirjassa on suositus, että ” Uutta polttoainetta vähintään 20 L 12 kuukauden jaksoissa. Jos ei tuota määrää saa poltettua, niin tulee ilmoitus ” Autoa ei ole tankattu pitkään aikaan, lisää polttoainetta” .
Ainankin nykyiset bensat muuttuvat vedeksi aikaa myöten, joten vaihtuvuutta pitää siksi olla jonkinverran.
 
Ainankin nykyiset bensat muuttuvat vedeksi aikaa myöten, joten vaihtuvuutta pitää siksi olla jonkinverran.
Jos kuluu niin vähän että tankki kestää normaalisti 3kk+ niin tankkasin 98E5:ta, joka säilyy vähän paremmin.
 
Renaultin plugareissa on kerrotusti pakkotankkausväli 3 kk. Sen verran kun laittaa tankkiin että bensamittari nousee pykälän tai kaksi niin kuulemma riittää. Tankki taitaa useimmissa, ellei kaikissa plugareissa olla paineistettu, niin ei bensahuurut haihdu ihan niin äkkiä.

Ei tule itsellä ongelmaksi, parhaimmillaan olen 2 kk, noin 4 000 km päässyt yhdellä tankkauksella. Muistaakseni noin 34 litraa mahtuu tankkiin siinä vaiheessa kun bensavalo syttyy. Tankki on 40 l. Elokuussa kun tuli paljon ajoa Uudenmaan ulkopuolella eikä päässyt lataamaan työkohteissa, piti tankata pari kertaa viikon välein.
 
Noni, tänään kävin liikkestä hakemassa Toyota RAV4 plugarin, Intense Business edition. Toukokuun alussa tilattiin. Ajelin odotusajan -22 hybridi RAV4:lla ja onhan toi uusi päivitetty mittaristo ja infotainment järjestelmä paljon parempi kun tuo vanhempi versio.
IMG_20230911_115646.jpg
Kuuluikos tuohon intense business malliin Webasto mukaan vakiona? Mulla tuli ainakin premium businekseen, kun otin vielä uusintakierroksen vanhan tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sitä joskus yksin ajaessa on koettanut, vaikuttaako ihan loppumatkan ajaminen ilman radiota ja lämpö pois päällä, mutta ne ovat kuitenkin niin pientä siinä.

Radio vie semmoisella normaalilla kuuntelulla alle 10 wattia. Sen pois päältälaitto ei vaikuta rangeen koko akullisellakaan mitään mitattavaa. Todennäköisesti keskinäytön sammutus säästäisi enemmän sähköä kuin äänentoiston sammutus.

Mutta sitten se ilmanvaihto saattaa napata kilowattiakin, siitä jo jonkinmoinen ero tulee ja sen 200 m lisää rangea saattaa saada painamalla offia 5 km ennen perille saapumista. Ja nimenomaan kokonaan offille.

Jos 30% on oikeasti alin, mitä softa voi näyttää, niin sitten tämä 25% on ollut joku virhetoiminto kännykän softassa.

Ehkä siinä sitten joku vuosimallista riippuva ero on. 2020:lla ei 70 kkm:n aikana ole tullut ikinä alle 30% olevaa lukemaa, vaikka auto on sammutettu kaikenlaisissa tilanteissa.
 
Noni, tänään kävin liikkestä hakemassa Toyota RAV4 plugarin, Intense Business edition. Toukokuun alussa tilattiin. Ajelin odotusajan -22 hybridi RAV4:lla ja onhan toi uusi päivitetty mittaristo ja infotainment järjestelmä paljon parempi kun tuo vanhempi versio.

Jos näitä käytettyinä kyttäilee, niin milläs varmistaa että on uudemmat mittaristot? Riittääkö että on vaan 2023 vuosimalli?
 
Jos näitä käytettyinä kyttäilee, niin milläs varmistaa että on uudemmat mittaristot? Riittääkö että on vaan 2023 vuosimalli?

Uudessa mittaristo on kokonaan näyttöä ja trippimittarin nollaus puuttuu siitä mittaristosta. Vanhassa on laidoilla osoittimet ja keskellä näyttö. Uuden ravin keskinäytössä on vain volumen säätönupikka, vanhassa on useampi näppäin.
 
Renaultin plugareissa on kerrotusti pakkotankkausväli 3 kk. Sen verran kun laittaa tankkiin että bensamittari nousee pykälän tai kaksi niin kuulemma riittää. Tankki taitaa useimmissa, ellei kaikissa plugareissa olla paineistettu, niin ei bensahuurut haihdu ihan niin äkkiä.

Ei tule itsellä ongelmaksi, parhaimmillaan olen 2 kk, noin 4 000 km päässyt yhdellä tankkauksella. Muistaakseni noin 34 litraa mahtuu tankkiin siinä vaiheessa kun bensavalo syttyy. Tankki on 40 l. Elokuussa kun tuli paljon ajoa Uudenmaan ulkopuolella eikä päässyt lataamaan työkohteissa, piti tankata pari kertaa viikon välein.

Onneksi ei ole tuollaisia ongelmia kun enimmillään tankillisella päässyt 500km ja pienimmillään 250km...
 
Jos näitä käytettyinä kyttäilee, niin milläs varmistaa että on uudemmat mittaristot? Riittääkö että on vaan 2023 vuosimalli?
Tuossa ensin uusi ja sitten vanha. Uudessa isompi keskinäyttö eikä noita sivunappeja ja mittaristo kokonaan näyttöä vs. 7" näyttö ja "vanhan" malliset mittarit sivuilla vanhassa.
Näyttökuva 2023-09-29 145713.jpg

Näyttökuva 2023-09-29 145935.jpg
 
Tuossa ensin uusi ja sitten vanha. Uudessa isompi keskinäyttö eikä noita sivunappeja ja mittaristo kokonaan näyttöä vs. 7" näyttö ja "vanhan" malliset mittarit sivuilla vanhassa.

Tää on kyllä houkutteleva. Hinta vaan vähän nyppii, kun halvemmalla saa Solterraa/BZ4X:aakin. Molemmat sopii omaan ajoprofiiliin, Ravilla roadtrippailut onnistuisi vähän huolettomammin.
 
Tää on kyllä houkutteleva. Hinta vaan vähän nyppii, kun halvemmalla saa Solterraa/BZ4X:aakin. Molemmat sopii omaan ajoprofiiliin, Ravilla roadtrippailut onnistuisi vähän huolettomammin.
Myyjän kanssa juttelin itsekin ennen tilausta tuosta BZ4X:stä ja itsellä kyseinen auto kaatui sen ajomatkaan talvella. 90% ajoista mahtuisi siihen noin 250km rangeen talvella, mutta ei kiinnosta odotella latailua pidemmillä työmatkoilla, joten Rav valikoitui sen takia. Seuraava on sitten todennäköisesti täyssähkö jos ne on saanut rangea vähän ylös seuraavan kolmen vuoden aikana.
 
Jos kuluu niin vähän että tankki kestää normaalisti 3kk+ niin tankkasin 98E5:ta, joka säilyy vähän paremmin.
Tämä. Lisäksi uskoisin että uudet moottorinohjaukset on sen verran fiksuja että osaa hyödyntää korkeamman oktaanin, jolloin euroissa bensankulutus on aikalailla sama 95e10 vs 98e5. Mersulla en ole tosin mittaillut, mutta jos lähes 20v vanha turbosaappi osasi jo oktaanit hyödyntää niin ihmettelen ettei uudet autot pystyisi samaan. Saabilla tuli paljon mittailtua kulutusta 95e10 vs 98e5 vs e85.
 
Tuosta re85:stä tuli mieleen, että ei taida olla re85 flexfuel hybridejä millään valmistajalla?
Eikös tämä olisi aika vihreä valinta? Re85 on edullista ja ympäristöystävällisempää, ja hybriditekniikka paikkaisi re85:n pienempää energiatiheyttä ja suurempaa kulutusta.
 
Tuosta re85:stä tuli mieleen, että ei taida olla re85 flexfuel hybridejä millään valmistajalla?
Eikös tämä olisi aika vihreä valinta? Re85 on edullista ja ympäristöystävällisempää, ja hybriditekniikka paikkaisi re85:n pienempää energiatiheyttä ja suurempaa kulutusta.
Tätä olen itsekin miettinyt että tuolla saisi ajonaikaiset päästöt lähelle täyssähkärin tasoa. Suurin osa ajoista menisi sähköllä ja se loppuosuus sitten uusiutuvalla polttoaineella.

eflexfuel.com näyttää että omaan plugariin saisi asennettua etanolikonversiosarjan, autossa kun on ahtamaton, imusarjasuihkutteinen kone. Renault Captur kyseessä ja moottorina Nissanin HR16DE.
 
Tää on kyllä houkutteleva. Hinta vaan vähän nyppii, kun halvemmalla saa Solterraa/BZ4X:aakin. Molemmat sopii omaan ajoprofiiliin, Ravilla roadtrippailut onnistuisi vähän huolettomammin.
Kokemusta on RAV4 plugarin -20 ja -23 malleista. Kyllähän tässä uudemmassa on vähän paikkailtu niitä ensisarjan kämmejä. Pohjolaan esim Webasto on aikalailla hyvä veto. Muutoin vain pientä kosmetiikkaa, mutta selvästi jotenkin valmiimman tunnetta tulee. Autojen väliin mahtuu yli 120 000 yksilöä samalta tehtaalta ja 3 vuotta ajassa. Omalla kohdalla siis 3 vuotta päätyi 1,1 L/100 km kulutukseen ja sähkönkulutusta keskimäärin se 20,4 kWh/100 km, eli silloin, kun ajetaan sähköllä. Sopii niin hyvin omaan ajoprofiiliin, että jatketaan samaa rataa seuraavaan etappiin. Harmittaa, kun vanhat datat hävisi auton poiston yhteydestä tuolta portaalista, mutten enää taida aloittaa hommaa uudestaan.
 
Kokemusta on RAV4 plugarin -20 ja -23 malleista. Kyllähän tässä uudemmassa on vähän paikkailtu niitä ensisarjan kämmejä. Pohjolaan esim Webasto on aikalailla hyvä veto. Muutoin vain pientä kosmetiikkaa, mutta selvästi jotenkin valmiimman tunnetta tulee. Autojen väliin mahtuu yli 120 000 yksilöä samalta tehtaalta ja 3 vuotta ajassa. Omalla kohdalla siis 3 vuotta päätyi 1,1 L/100 km kulutukseen ja sähkönkulutusta keskimäärin se 20,4 kWh/100 km, eli silloin, kun ajetaan sähköllä. Sopii niin hyvin omaan ajoprofiiliin, että jatketaan samaa rataa seuraavaan etappiin. Harmittaa, kun vanhat datat hävisi auton poiston yhteydestä tuolta portaalista, mutten enää taida aloittaa hommaa uudestaan.
Oletko saanut auton ymmärtämään puheohjausta? Hännätön vm.2021 ymmärsi todella hyvin osoite- ja radiokomennot, mitä tuli käytettyä! Tämä vm. 2023 hännällinen versio ei ymmärrä mitään! Korjaus, ymmärtää komennolla "Hei Toyota" alkaa odottamaan puheohjausta.
 
Ei ymmärtänyt se edellinenkään mitään käskyjä ennenkun vaihtoi jonkun puhumisen kieliasetuksen jostain valikosta. Tainnut käyttää ehkä 2, tai 3 kertaa puhumista yleensäkään, ettei kyllä ole ihan viimeistä knowhouta tuosta infotainment maailmasta. Nykyinenkin info systeemi on kohtalaisesti jumissa ja odottelen koko Toyotaportaalin päivitystä, joka pitäisi tapahtua tämän kuun puolivälissä. Ei saatu kirjattua käyttäjää ja My Toyota äppi putosi kokonaan kelkasta ym. No sain sen kuitenkin jo käynnistymään autossa niin, ettei joka kerta varmista, että hyväksytäänkö jotain typeryyksiä. Eli käynnistyy kuten vanhakin, kunhan odottaa sen 10 sekuntia. Neuvonta kyvyt on toistaiseksi muutoin kyllä nollassa toistaiseksi.
 
Tuli tilattua muutama viikko sitten uusi Toyota Corolla famarina. Toimitus alkuvuodesta 2024.

Lasketaanko noita "itselataavia" eli ei plugareita enää edes hybrideiksi? Itse olen alkanut pitää hybridin synonyymina PHEV autoja. Ja nämä eri toteutusten kevythybridit on sitten jotain muuta...
 
Lasketaanko noita "itselataavia" eli ei plugareita enää edes hybrideiksi? Itse olen alkanut pitää hybridin synonyymina PHEV autoja. Ja nämä eri toteutusten kevythybridit on sitten jotain muuta...
Kieltämättä sama ajatus kävi itselläkin mielessä. Mutta on se ja ihan sähköllä sekin osaa mennä. Joskin vain vähän matkaa ja käyttää vain hidastusenergian talteenotolla tuotettua sähköä, mutta kuitenkin.

Kieltämättä olen ollut hyvin tyytyväinen phev Priukseen jonka hankin korvaamaan Corolla hybridin, nimenomaan latausominaisuuden takia. Harmi ettei Corollaan laiteta myyntiin versiota 15kwh akkulla ja latausmahdollisuutta.
 
Toki se moottorillakin sähköä tuottaa.
Voi olla. Oman käsitykseni mukaan nuo lataa paikallaan ollessa vain polttomoottorin laturilla (lataus on hyvin olematonta). Ajettaessa voi taas käyttää polttomoottoria liikkumiseen ja siten ladata akkua sähköajomoottoreita generaattorina käyttäen (akku latautuu hyvin nopeasti) -voin olla kyllä hyvinkin väärässä
 
Viimeksi muokattu:
Juuri niin, eli sähköä voidaan tuottaa myös paikoillaan ja ajettaessa muutenkin kuin vain hidastettaessa.
 
Lasketaanko noita "itselataavia" eli ei plugareita enää edes hybrideiksi? Itse olen alkanut pitää hybridin synonyymina PHEV autoja. Ja nämä eri toteutusten kevythybridit on sitten jotain muuta...
HSD Toyotalla on vähän enemmänkin, kuin pelkkää sähkön tuottamista. Sama moottori ilman HSD systeemiä kuluttaa 2 L enemmän /100 km. Ajatuksena, että jos polttomoottori käy, niin pyritään käyttämään sitä aina parhaalla mahdollisimmalla hyötysuhteella, jolloin päästään n 40 % hyötysuhteeseen. Eli aika usein siitä tulee ylitehoa tarvittavaan nähden, joten työnnetään se ylimäärä akkuun odottamaan. Sähköteholla voidaan myös ehkäistä polttomoottoria pääsemästä liian aikaisin pois siitä parhaasta hyötysuhde ikkunasta, kun tehoa tarvitaan hetkellisesti enemmän, kuin tuo hyötysuhde ikkuna. Ei ainakaan kannata ajatella, että olisi kyseessä joku pilipali ajatelma, tai kevythybridi käsite kyseessä. Aika paljon enemmästä kysymys, kuin se että autoa ”itseladataan” auton bensamoottorilla, tai otetaan pelkästään jotain hidastuvuuksia sähköisesti talteen.
 
HSD Toyotalla on vähän enemmänkin, kuin pelkkää sähkön tuottamista. Sama moottori ilman HSD systeemiä kuluttaa 2 L enemmän /100 km. Ajatuksena, että jos polttomoottori käy, niin pyritään käyttämään sitä aina parhaalla mahdollisimmalla hyötysuhteella, jolloin päästään n 40 % hyötysuhteeseen. Eli aika usein siitä tulee ylitehoa tarvittavaan nähden, joten työnnetään se ylimäärä akkuun odottamaan. Sähköteholla voidaan myös ehkäistä polttomoottoria pääsemästä liian aikaisin pois siitä parhaasta hyötysuhde ikkunasta, kun tehoa tarvitaan hetkellisesti enemmän, kuin tuo hyötysuhde ikkuna. Ei ainakaan kannata ajatella, että olisi kyseessä joku pilipali ajatelma, tai kevythybridi käsite kyseessä. Aika paljon enemmästä kysymys, kuin se että autoa ”itseladataan” auton bensamoottorilla, tai otetaan pelkästään jotain hidastuvuuksia sähköisesti talteen.
Joo mutta noiden kulutus ei ole mitenkaan erityisen alhaista mika on minusta se minka kautta noita kannattaa mitata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 821
Viestejä
4 540 264
Jäsenet
74 883
Uusin jäsen
LievästiKehitysvammainenn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom