- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 4 092
Mulla seisoo 3 moottoria joka vuosi 10-11 kuukautta ja kylla ne tapaa lahtea kayntiin kunhan akun kenka on ollut irti.Polttis lähti vielä käymään?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla seisoo 3 moottoria joka vuosi 10-11 kuukautta ja kylla ne tapaa lahtea kayntiin kunhan akun kenka on ollut irti.Polttis lähti vielä käymään?
Polttis lähti vielä käymään?
Itse yritän suhtautua hybridiautoiluun siten, että kyseessä ei ole huono sähköauto, vaan pirun pienikulutuksinen polttomoottoriauto. Toki ymmärrän myös tuon, että ärsyttää jos polttis käy "turhaan"...
Tämä ongelma poistui MY19 lähtien, kun 2.0l polttis korvattiin 2.4l vaparilla.
Itse en ainakaan pappatyyliini kurvaillen korvakuulolta havaitse onko polttis päällä vai ei.
Tuo on hyvä pointti. Grandlandissa on se "huono" puoli, että nelivetomallissa on se +200 heppaa sähkötuuppausvoimaa, niin voi pelkällä sähkölläkin vähän hullutella. Toki polttiksen kanssa on vielä mukavempi tuulettua. Omat päivittäisajot kun on alle 40km per liikkuminen (voi olla useampi ns. liikkuminen päivässä, ja aina ehtii lataamaan niiden välillä), ja sähkömoodissa tehoa riittää kaupunkipyörityksessä enemmän kuin tarpeeksi, niin yleensä sitten jää pelkkään sähköajoon, kun se defaulttina menee pelkälle sähkömoodille, ja pitää erikseen säätää moodi hybridille/sportille. Mutta edelleenkin ihan totta, pitäisi kohdella enemmän vähäkulutuksisena polttisautona.Sama täällä (nykyään). Ekana vuonna tuli maksimoitua ihan hulluuteen asti tuo sähköllä ajo ja parhaimmillaan taisi kesällä mennä pari viikkoa ilman polttomoottoria (XC60 T8). Sitten aloin miettiä että mitä järkeä ajaa 407hv autolla josta käytät koko ajan vain 87 hepan sähkömoottoria. Nyt sitten tullut ajeltua silleen että ei niin väliä jos kone käy ja välillä tullut Power-tilassakin "tuuleteltua" ihan huvikseen. Keskikulutus on 5 litran paikkeilla nyt ollut ja minusta ko. möhkölle ihan hyvä lukema.
Sama täällä (nykyään). Ekana vuonna tuli maksimoitua ihan hulluuteen asti tuo sähköllä ajo ja parhaimmillaan taisi kesällä mennä pari viikkoa ilman polttomoottoria (XC60 T8). Sitten aloin miettiä että mitä järkeä ajaa 407hv autolla josta käytät koko ajan vain 87 hepan sähkömoottoria. Nyt sitten tullut ajeltua silleen että ei niin väliä jos kone käy ja välillä tullut Power-tilassakin "tuuleteltua" ihan huvikseen. Keskikulutus on 5 litran paikkeilla nyt ollut ja minusta ko. möhkölle ihan hyvä lukema.
Muutenkin pakkaskeleilla jos moottorin hukkalampoa saadaan kaytettya paljon kabiinin lammitykseen niin ei se moottorin kayttaminen ole erityisen kallista verrattuna kotilataukseen. Bensan energia hinta on joku 20 senttia kwh ja kotilatauksen joku 15 senttia kwh. Oha se kalliimpaa mutta ei erityisen. Se on kylla hiukan oma kysymyksensa etta paljonko sita hukka energiaa saadaan kabiiniin.
Sama täällä (nykyään). Ekana vuonna tuli maksimoitua ihan hulluuteen asti tuo sähköllä ajo ja parhaimmillaan taisi kesällä mennä pari viikkoa ilman polttomoottoria (XC60 T8). Sitten aloin miettiä että mitä järkeä ajaa 407hv autolla josta käytät koko ajan vain 87 hepan sähkömoottoria. Nyt sitten tullut ajeltua silleen että ei niin väliä jos kone käy ja välillä tullut Power-tilassakin "tuuleteltua" ihan huvikseen. Keskikulutus on 5 litran paikkeilla nyt ollut ja minusta ko. möhkölle ihan hyvä lukema.
Tuo nyt on ymmärrettävää, mutta samalla täysin vajukkimainen idea pistää isoon autoon 87 hepan sähkömoottori. Jos tuossa olisi menty joku järki edellä, niin se sähkökin tuottaisi edes 120, jolloin se arkiajo olisi mukavampaa.
Vakkarijarrutus? Kun hidastat vakkarin nopeutta vai kun kytket sen pois päältä? Itse "jarrutan" jälkimmäisellä tavalla.
Bensan energia hinta on joku 20 senttia kwh ja kotilatauksen joku 15 senttia kwh. Oha se kalliimpaa mutta ei erityisen. Se on kylla hiukan oma kysymyksensa etta paljonko sita hukka energiaa saadaan kabiiniin.
Pointtihan olikin se että jos 30% menee liikkumiseen ja 70% hukkalämmöstä saadaan kabiiniin 50% niin ollaan sitten jo 60-70% hyötysuhteilla. Se on sitten tietenkin eri asia jos on faktaa ettei hybrideistä saada kuin 10% hukkalammöstä kapiiniin.Kyllä se vaan on erityisen kalliimpaa, kun otetaan hyötysuhdekin mukaan laskentakaavaan. Ihan turha bensan raakaa energiasisältöä on verrata, kun siitä saadaan autossa käyttöön noin 30% vaikka osalla lämmitettäisiinkin.
Pointtihan olikin se että jos 30% menee liikkumiseen ja 70% hukkalämmöstä saadaan kabiiniin 50% niin ollaan sitten jo 60-70% hyötysuhteilla. Se on sitten tietenkin eri asia jos on faktaa ettei hybrideistä saada kuin 10% hukkalammöstä kapiiniin.
Kai se jotain semmoista on. Jos poltiksella menee 20 asteen pakkasessa 6L sadalle ja sahkiksella 25kwh sadalle niin suhde on 60/25 jolloinka polttis haaskaa yli puolet energiasta verrattuna sahkikseen.Näin syksyn pilvisillä keleillä matkustamon lämmitykseen menee alle kilowatti, kesäkeleillä ei tietysti senkään vertaa. Jos itse ajamiseen tarvisi 15 kW, niin bensateho olisi 50 kW. Lämmitykseen 60% hyötysuhteella jäisi siis 30 kW. Kyllä olisi matkustamossa melko lämmintä ihan hetkessä jos se kaikki sinne tuutattaisi. Tosimaailmassa autojen lämmityslaitteiden maksimitehot ovat luokassa 5 kW.
Kieltämättä hyötysuhde ei varmaan lämpölaitosta vastaa, mutta autoissa keskenään on varmasti paljon eroja. Ainakin oma vm.2013 prius käyttää moottorin lämpimäksi noin minuutissa, riippumatta onko kyse tyhjäkäynnistä vai ajosta -tuohon ei kokemukseni mukaan kovin moni muu auto pysty. Ilmeisesti pakokaasua kierrätetään jollakin erikoisjärjestelmällä, jotta lämpö saadaan tehokkaasti talteen. Priuksen heikoin lenkki on sitten se pieni akkukokoSitten kun taas otetaan realismi mukaan ja muistetaan, että nyt on kyse autosta, eikä kaukolämpövoimalaitoksesta, niin kyllä siitä lämmöstä nyt vaan aina puhalletaan suurin osa pakoputkesta ja jäähdyttimestä ulos.
Näin syksyn pilvisillä keleillä matkustamon lämmitykseen menee alle kilowatti, kesäkeleillä ei tietysti senkään vertaa. Jos itse ajamiseen tarvisi 15 kW, niin bensateho olisi 50 kW. Lämmitykseen 60% hyötysuhteella jäisi siis 30 kW. Kyllä olisi matkustamossa melko lämmintä ihan hetkessä jos se kaikki sinne tuutattaisi. Tosimaailmassa autojen lämmityslaitteiden maksimitehot ovat luokassa 5 kW.
Pari kertaa tullut vuoden aikana ajeltua vähän reilu kuukausi pelkästään sähköllä. Noissa taisi ajoja kertyä yhteensä kuitenkin vain 3000 km. Toukokuu ja heinäkuu sattui tänä vuonna. Joskus kattoin tankkausvälin ja 7002 km kertyi mittariin ja tankkiin mahtui 36 L. Ei jaksanut seurata enempää, kun kulutusta on 3 vuoden jälkeen kertynyt luokkaa 1,1 L/100 km kumulatiivinen. Viimeisin jakso kesärenkailla huhtikuusta tähän päivään näyttää 0,8 L/100 km.Kuinka kauan olette ajaneet plugarilla pelkästään sähköllä polttomoottorin käynnistymättä? Monellehan plugari sähkörange riittää hyvin työmatka-ajoihin, niin ettei polttomoottoria tarvitse käynnistää pitkiin aikoihin!
Hyötysuhde-erojen huomioiminen muuttaa bensiinin paljon kalliimmaksi kuin 15 snt/kWh maksava kotilataus.Muutenkin pakkaskeleilla jos moottorin hukkalampoa saadaan kaytettya paljon kabiinin lammitykseen niin ei se moottorin kayttaminen ole erityisen kallista verrattuna kotilataukseen. Bensan energia hinta on joku 20 senttia kwh ja kotilatauksen joku 15 senttia kwh. Oha se kalliimpaa mutta ei erityisen. Se on kylla hiukan oma kysymyksensa etta paljonko sita hukka energiaa saadaan kabiiniin.
Seat Mii 2020, 1 235 kg:
21.-26.1.2023:
92 km (18,4 km/vrk)
Matkatietoja 10 kpl, 9,2 km/kpl (arviolta 15-20 ajosiivua, ~5-6 km/kpl)
25,8 km/h
17,96 kWh/100 km (auton raportoima)
Kulutusmittarivirheen ja AC-lat.häviöiden kera ~22,1 kWh/100 km
26.-29.1.2023:
18 km (6 km/vrk)
Matkatietoja 3 kpl, 6 km/kpl (~5-6 ajosiivua, ~3 km/kpl)
17,5 km/h
18,58 kWh/100 km (auton raportoima)
Kulutusmittarivirheen ja AC-lat.häviöiden kera ~22,8 kWh/100 km
PKS, mutta eniten Espoossa. Näköjään sillä aikavälillä suurin 22,1 kWh/100 km ja pienin 14,9 kWh/100 km. Suurimmassa kulutuksessa matka oli vain 4 km ja pienimmässä 15 km, joten siksi keskiarvo painottui vähän alle noiden puoliväliin.Missa pain maailmaa. Stadissa oli tuolloin -5 ja 0 celsiuksen valilla. Kun muistelisin nahneen 25kwh - 30kwh lukuja mutta ne saattavat liittya loskakeleihin.
En tiedä, onko missään plugarissa, mutta olisi kiva, että auto tietäisi jos olen lähestymässä paljon käyttämääni latauspaikkaa.
Kun lähestyn lähes tyhjällä akulla kotia tai työpaikkaa, jossa lataan auton yleensä, niin on muutaman kerran käynyt että se vaihtaa polttomoottorille viimeisten satojen metrien ajaksi. Auton (RAV4) kännykkäsovellus näyttää silloin kuitenkin yleensä, että prosentteja on 30 ja vain pari kertaa on näyttänyt 25%.
Jos se on 200 metristä kiinni, niin pistä ilmanvaihto offille (vähän aiemmin).
Mistähän oot 25% saanu nähtyä? 30 on se alin mitä tojotan pilvi tarjoaa ja se tarkoittaa, että SoC on 14% tai alle. Auton mittariston viisari kun näyttää ihan alas asti, niin sitten SoC on 8% ja API sanoo sittenkin että 30%. Sitten taas kun se pilvidata sanoo jotta 100%, niin oikeasti SoC on 89-90%.
Uudemman RAV4 plugarin ohjekirjassa on suositus, että ” Uutta polttoainetta vähintään 20 L 12 kuukauden jaksoissa. Jos ei tuota määrää saa poltettua, niin tulee ilmoitus ” Autoa ei ole tankattu pitkään aikaan, lisää polttoainetta” .Polttis lähti vielä käymään?
Ainankin nykyiset bensat muuttuvat vedeksi aikaa myöten, joten vaihtuvuutta pitää siksi olla jonkinverran.Uudemman RAV4 plugarin ohjekirjassa on suositus, että ” Uutta polttoainetta vähintään 20 L 12 kuukauden jaksoissa. Jos ei tuota määrää saa poltettua, niin tulee ilmoitus ” Autoa ei ole tankattu pitkään aikaan, lisää polttoainetta” .
Jos kuluu niin vähän että tankki kestää normaalisti 3kk+ niin tankkasin 98E5:ta, joka säilyy vähän paremmin.Ainankin nykyiset bensat muuttuvat vedeksi aikaa myöten, joten vaihtuvuutta pitää siksi olla jonkinverran.
Kuuluikos tuohon intense business malliin Webasto mukaan vakiona? Mulla tuli ainakin premium businekseen, kun otin vielä uusintakierroksen vanhan tilalle.Noni, tänään kävin liikkestä hakemassa Toyota RAV4 plugarin, Intense Business edition. Toukokuun alussa tilattiin. Ajelin odotusajan -22 hybridi RAV4:lla ja onhan toi uusi päivitetty mittaristo ja infotainment järjestelmä paljon parempi kun tuo vanhempi versio.
Kyllähän sitä joskus yksin ajaessa on koettanut, vaikuttaako ihan loppumatkan ajaminen ilman radiota ja lämpö pois päällä, mutta ne ovat kuitenkin niin pientä siinä.
Jos 30% on oikeasti alin, mitä softa voi näyttää, niin sitten tämä 25% on ollut joku virhetoiminto kännykän softassa.
Noni, tänään kävin liikkestä hakemassa Toyota RAV4 plugarin, Intense Business edition. Toukokuun alussa tilattiin. Ajelin odotusajan -22 hybridi RAV4:lla ja onhan toi uusi päivitetty mittaristo ja infotainment järjestelmä paljon parempi kun tuo vanhempi versio.
Jos näitä käytettyinä kyttäilee, niin milläs varmistaa että on uudemmat mittaristot? Riittääkö että on vaan 2023 vuosimalli?
Renaultin plugareissa on kerrotusti pakkotankkausväli 3 kk. Sen verran kun laittaa tankkiin että bensamittari nousee pykälän tai kaksi niin kuulemma riittää. Tankki taitaa useimmissa, ellei kaikissa plugareissa olla paineistettu, niin ei bensahuurut haihdu ihan niin äkkiä.
Ei tule itsellä ongelmaksi, parhaimmillaan olen 2 kk, noin 4 000 km päässyt yhdellä tankkauksella. Muistaakseni noin 34 litraa mahtuu tankkiin siinä vaiheessa kun bensavalo syttyy. Tankki on 40 l. Elokuussa kun tuli paljon ajoa Uudenmaan ulkopuolella eikä päässyt lataamaan työkohteissa, piti tankata pari kertaa viikon välein.
Tuossa ensin uusi ja sitten vanha. Uudessa isompi keskinäyttö eikä noita sivunappeja ja mittaristo kokonaan näyttöä vs. 7" näyttö ja "vanhan" malliset mittarit sivuilla vanhassa.Jos näitä käytettyinä kyttäilee, niin milläs varmistaa että on uudemmat mittaristot? Riittääkö että on vaan 2023 vuosimalli?
Tuossa ensin uusi ja sitten vanha. Uudessa isompi keskinäyttö eikä noita sivunappeja ja mittaristo kokonaan näyttöä vs. 7" näyttö ja "vanhan" malliset mittarit sivuilla vanhassa.
Myyjän kanssa juttelin itsekin ennen tilausta tuosta BZ4X:stä ja itsellä kyseinen auto kaatui sen ajomatkaan talvella. 90% ajoista mahtuisi siihen noin 250km rangeen talvella, mutta ei kiinnosta odotella latailua pidemmillä työmatkoilla, joten Rav valikoitui sen takia. Seuraava on sitten todennäköisesti täyssähkö jos ne on saanut rangea vähän ylös seuraavan kolmen vuoden aikana.Tää on kyllä houkutteleva. Hinta vaan vähän nyppii, kun halvemmalla saa Solterraa/BZ4X:aakin. Molemmat sopii omaan ajoprofiiliin, Ravilla roadtrippailut onnistuisi vähän huolettomammin.
Tämä. Lisäksi uskoisin että uudet moottorinohjaukset on sen verran fiksuja että osaa hyödyntää korkeamman oktaanin, jolloin euroissa bensankulutus on aikalailla sama 95e10 vs 98e5. Mersulla en ole tosin mittaillut, mutta jos lähes 20v vanha turbosaappi osasi jo oktaanit hyödyntää niin ihmettelen ettei uudet autot pystyisi samaan. Saabilla tuli paljon mittailtua kulutusta 95e10 vs 98e5 vs e85.Jos kuluu niin vähän että tankki kestää normaalisti 3kk+ niin tankkasin 98E5:ta, joka säilyy vähän paremmin.
Tätä olen itsekin miettinyt että tuolla saisi ajonaikaiset päästöt lähelle täyssähkärin tasoa. Suurin osa ajoista menisi sähköllä ja se loppuosuus sitten uusiutuvalla polttoaineella.Tuosta re85:stä tuli mieleen, että ei taida olla re85 flexfuel hybridejä millään valmistajalla?
Eikös tämä olisi aika vihreä valinta? Re85 on edullista ja ympäristöystävällisempää, ja hybriditekniikka paikkaisi re85:n pienempää energiatiheyttä ja suurempaa kulutusta.
Kokemusta on RAV4 plugarin -20 ja -23 malleista. Kyllähän tässä uudemmassa on vähän paikkailtu niitä ensisarjan kämmejä. Pohjolaan esim Webasto on aikalailla hyvä veto. Muutoin vain pientä kosmetiikkaa, mutta selvästi jotenkin valmiimman tunnetta tulee. Autojen väliin mahtuu yli 120 000 yksilöä samalta tehtaalta ja 3 vuotta ajassa. Omalla kohdalla siis 3 vuotta päätyi 1,1 L/100 km kulutukseen ja sähkönkulutusta keskimäärin se 20,4 kWh/100 km, eli silloin, kun ajetaan sähköllä. Sopii niin hyvin omaan ajoprofiiliin, että jatketaan samaa rataa seuraavaan etappiin. Harmittaa, kun vanhat datat hävisi auton poiston yhteydestä tuolta portaalista, mutten enää taida aloittaa hommaa uudestaan.Tää on kyllä houkutteleva. Hinta vaan vähän nyppii, kun halvemmalla saa Solterraa/BZ4X:aakin. Molemmat sopii omaan ajoprofiiliin, Ravilla roadtrippailut onnistuisi vähän huolettomammin.
Oletko saanut auton ymmärtämään puheohjausta? Hännätön vm.2021 ymmärsi todella hyvin osoite- ja radiokomennot, mitä tuli käytettyä! Tämä vm. 2023 hännällinen versio ei ymmärrä mitään! Korjaus, ymmärtää komennolla "Hei Toyota" alkaa odottamaan puheohjausta.Kokemusta on RAV4 plugarin -20 ja -23 malleista. Kyllähän tässä uudemmassa on vähän paikkailtu niitä ensisarjan kämmejä. Pohjolaan esim Webasto on aikalailla hyvä veto. Muutoin vain pientä kosmetiikkaa, mutta selvästi jotenkin valmiimman tunnetta tulee. Autojen väliin mahtuu yli 120 000 yksilöä samalta tehtaalta ja 3 vuotta ajassa. Omalla kohdalla siis 3 vuotta päätyi 1,1 L/100 km kulutukseen ja sähkönkulutusta keskimäärin se 20,4 kWh/100 km, eli silloin, kun ajetaan sähköllä. Sopii niin hyvin omaan ajoprofiiliin, että jatketaan samaa rataa seuraavaan etappiin. Harmittaa, kun vanhat datat hävisi auton poiston yhteydestä tuolta portaalista, mutten enää taida aloittaa hommaa uudestaan.
Tuli tilattua muutama viikko sitten uusi Toyota Corolla famarina. Toimitus alkuvuodesta 2024.
Kieltämättä sama ajatus kävi itselläkin mielessä. Mutta on se ja ihan sähköllä sekin osaa mennä. Joskin vain vähän matkaa ja käyttää vain hidastusenergian talteenotolla tuotettua sähköä, mutta kuitenkin.Lasketaanko noita "itselataavia" eli ei plugareita enää edes hybrideiksi? Itse olen alkanut pitää hybridin synonyymina PHEV autoja. Ja nämä eri toteutusten kevythybridit on sitten jotain muuta...
Toki se moottorillakin sähköä tuottaa.Joskin vain vähän matkaa ja käyttää vain hidastusenergian talteenotolla tuotettua sähköä, mutta kuitenkin.
Voi olla. Oman käsitykseni mukaan nuo lataa paikallaan ollessa vain polttomoottorin laturilla (lataus on hyvin olematonta). Ajettaessa voi taas käyttää polttomoottoria liikkumiseen ja siten ladata akkua sähköajomoottoreita generaattorina käyttäen (akku latautuu hyvin nopeasti) -voin olla kyllä hyvinkin väärässäToki se moottorillakin sähköä tuottaa.
HSD Toyotalla on vähän enemmänkin, kuin pelkkää sähkön tuottamista. Sama moottori ilman HSD systeemiä kuluttaa 2 L enemmän /100 km. Ajatuksena, että jos polttomoottori käy, niin pyritään käyttämään sitä aina parhaalla mahdollisimmalla hyötysuhteella, jolloin päästään n 40 % hyötysuhteeseen. Eli aika usein siitä tulee ylitehoa tarvittavaan nähden, joten työnnetään se ylimäärä akkuun odottamaan. Sähköteholla voidaan myös ehkäistä polttomoottoria pääsemästä liian aikaisin pois siitä parhaasta hyötysuhde ikkunasta, kun tehoa tarvitaan hetkellisesti enemmän, kuin tuo hyötysuhde ikkuna. Ei ainakaan kannata ajatella, että olisi kyseessä joku pilipali ajatelma, tai kevythybridi käsite kyseessä. Aika paljon enemmästä kysymys, kuin se että autoa ”itseladataan” auton bensamoottorilla, tai otetaan pelkästään jotain hidastuvuuksia sähköisesti talteen.Lasketaanko noita "itselataavia" eli ei plugareita enää edes hybrideiksi? Itse olen alkanut pitää hybridin synonyymina PHEV autoja. Ja nämä eri toteutusten kevythybridit on sitten jotain muuta...
Joo mutta noiden kulutus ei ole mitenkaan erityisen alhaista mika on minusta se minka kautta noita kannattaa mitata.HSD Toyotalla on vähän enemmänkin, kuin pelkkää sähkön tuottamista. Sama moottori ilman HSD systeemiä kuluttaa 2 L enemmän /100 km. Ajatuksena, että jos polttomoottori käy, niin pyritään käyttämään sitä aina parhaalla mahdollisimmalla hyötysuhteella, jolloin päästään n 40 % hyötysuhteeseen. Eli aika usein siitä tulee ylitehoa tarvittavaan nähden, joten työnnetään se ylimäärä akkuun odottamaan. Sähköteholla voidaan myös ehkäistä polttomoottoria pääsemästä liian aikaisin pois siitä parhaasta hyötysuhde ikkunasta, kun tehoa tarvitaan hetkellisesti enemmän, kuin tuo hyötysuhde ikkuna. Ei ainakaan kannata ajatella, että olisi kyseessä joku pilipali ajatelma, tai kevythybridi käsite kyseessä. Aika paljon enemmästä kysymys, kuin se että autoa ”itseladataan” auton bensamoottorilla, tai otetaan pelkästään jotain hidastuvuuksia sähköisesti talteen.