Keskustelua hybridiautoista

Kiitoksia vastauksista.

OK, eli reippaat kiihdtykset, neliveto ja pitkät matkat saavat polttiksen käynnistymään. Mulle on ihan ok vaikka polttis käynnistyisi ja pääsisi vaikka puoleen siitä mitä puhdas polttis kuluttaisi. Täyttypä harkita tätäkin vaihtoehtoa.

Onko näillä hybrideillä jotain aivopieruja suunnitelussa ( kentirs merkkikohaisia ), jotka olisi hyvä tiedostaa ?

Sitten huollot. Pitääkä paikkansa että huollot ovat kaliimmat kuin puhtaalla polttiksella ?
Kommentoin tähän vielä Grandlandin osalta, että nelivetomallissa on tosiaan sähkömoottorit sekä edessä että takana. Pakotettu nelivetomoodi hyräyttää polttiksen jos reilummin polkee, mutta pelkällä EV-moodilla ottaa toisenkin akselin mukaan heti kun huomaa että joko a) pitoa tai b) tehoa tarvitsee lisää. Talvella aivan hyvä EV-moodillakin mennä, mutta siinä on pieni viive että se etuakseli lähtee mukaan (Grandland lähtökohtaisesti EV-moodissa takavetoinen, polttis-/hybriditilassa etuvetoinen). Eli kiteytettynä - molemmat akselit kyllä vetää sähkömoodilla, mutta jos ei käytä AWD-tilaa, siinä on pieni viive kunnes auto tajuaa että nyt tarvitsee toisenkin akselin. Tämä toimii pääosin aivan mainiosti.

En tiedä onko aivopieru, mutta itse olen jäänyt kaipaamaan sitä EV-only-nelivetoa, kun omat siirtymiset kaupungin sisällä menee 97%:sti sähkörangen sisällä sekä kesällä että talvella. Mutta, tämäkin "ongelma" on ihan oman pääni sisällä. Ei sitä aina tarvitse talla pohjassa liikkeelle lähteä. Omalla kohdalla plugari oli hyvä valinta, kun suurin osa kaupunkipyörittelyä, mutta täällä pohjoisessa tulee välillä reissuja jonnekin perämetsikköön missä ei ole latausmahdollisuutta, ja muutenkin latausinfra on vähän heikompi kuin etelässä. Siis perheen työ- ja vapaa-ajan asioiden takia nämä perämetsikköreissut. Aika montakin reissua tässä parin vuoden aikana tullut joissa ei sähköautolla olisi ilman aivan liiallista säätämistä onnistunut (tulee plugarillakin tutkittua näitä latauspaikkoja, vaikken lähes koskaan julkisissa paikoissa latailekaan).

Hyvä huomioida ainakin se, että lataushybrideissä on käytännössä aina yksivaihelataus, eli siinä ei kovin suuria tehoja saada. Omassani on 7,4kW AC-lataus, joten 22kW-latureista saa täydellä teholla. Kotona latailen 16A.

Huollot ovat olleet aivan linjassa polttisautojen kanssa, mutta tämä on sen verran uusi että perushuollot ovat olleet ainoita mitä tarvinnut tehdä.
 
Tässä on oman ajoprofiilin kulutukset RAV4 plugarilla 3 v ajalta. Talvirenkaiden vaihto sattunut kahtena ensimmäisenä vuonna syksyllä ja keväällä täsmälleen samoina päivinä. Tämän kesärengaskauden kulutus on siis 0,8 L/100 km alkaen tuolta huhtikuulta. Tuon enempää ei tähän saa tuota yhtäjaksoista kulutusta kerättyä, kun seuraava renkaanvaihto päivitys pudottaa ensimmäisen palkin ulos. 63 000 km siis nyt ajettu. Tuosta AWD moodista sen verta, että ajaessa se kytkeytyy kiihdytysanturin ohjaamana päälle RAV4 plugarissa. Eli aina lähtiessä ja mutkaisella tiellä suht helposti. Tämä siis riippumatta mistään renkaan pyörimisantureista . Uskoisin, että myös Grandland tekee samaa.

IMG_3005.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hybridi plugarista, jos tekee karkean laskelman, niin tähän tapaan menee omalla kohdalla 3 vuoden laskenta.
Kulutus autoa lataamatta on käytännössä 5,8 L/100 km.
Nykyinen kulutus 3 v jälkeen n 1,1 L/100 km.
60 000 km ajoa kulutus säästö 4,7 x 600 =. 2860 litraa, eli 5640 €.)
Ajettu 83 % sähköllä kulutuksella 20,4 kWh/100 km = 10 159,2 kWh
Sähkönhinta kausisähköllä veroineen keskihinta n. 12,5 c/kWh = 1270 €.
Suoraan katolta arviolta 10 % tuosta saatu ilmatteeksi talteen, mutta sovitaan 170 €
4500 € olisi tässä 3 vuoden säästö plugarilla omalla kohdalla
Teen tosin töitä kotoa käsin, joten tuo 10 % saattaa heittää reilusti ylöspäinkin, mutta kohtuu pientä rahallista huojuntaa tulee siitä enää. Yhdellä kädellä saattaa olla lataukset laskettavissa mistään latausasemilta, enkä noteeraa niitä mitenkään, kun eivät edes merkittävästi poikkeaisi rahassa.
Ei tässä nyt panelien laittoa vielä saa sähköautolla kyllä perusteltua, vaikka mulla onkin kohtuu suurikulutuksinen auto sähköisenä. Tuo 20,4 kWh/100 km on tosin kumulatiivinen lukema, joka käsittää kesät talvet ajamiset. Bensansäästöön kyllä pääsee hyvinkin ja rahallisesti tietysti kelpaa hyvinkin auto sinänsä. Aurinkosähköjen kuoletus omalla kohdalla olisi ollut kohtuullista hömppää vetämällä sähköauto kortti esiin. Ja sieltähän sitä taas aamun ajamisten jälkeen tulee paneleilta. 1 kWh teholla menee vielä verkkoon ja lataa 6 kW teholla. Eli saan vielä pörssihintaisen hyvityksen tuosta ylimäärästä kun ajan. Pikkuista vaille ilmatteeksi on siis ihan todellinen sanonta.

IMG_3006.jpeg
 
Onko näillä hybrideillä jotain aivopieruja suunnitelussa ( kentirs merkkikohaisia ), jotka olisi hyvä tiedostaa ?

Sitten huollot. Pitääkä paikkansa että huollot ovat kaliimmat kuin puhtaalla polttiksella ?

Rav4:n huollot on ihan samanhintaiset kuin vastaavalla hybridillä. Ja pitkässä omistuksessa halvemmat kuin pelkän bensan perinnemoottorilla, kun kuluvia osia on paljon vähemmän.

Mutta sitten ne aivopierut.
- Autossa ei ole vastuslämmitystä. Esilämmitys loppuu -16°C kohdalla kokonaan, et saa autoa käynnistämättä päälle edes takalasin/tuulilasin/penkinlämmitintä.
- Ennen vuosimallia 2023 vakkarin tekemä vähänkään isompi hidastus yli 70 km/h nopeudessa käynnistää polttiksen muka tehdäkseen sillä moottorijarrutusta. Käytännössä se vain käynnistyy ja polttaa 0,3-0,4 l bensaa ilman mitään hyötyä. Kolmen vuoden käytön jälkeen enimmäkseen jo ehtii painamaan cancelia ennenkuin polttis käynnistyy...
- Peräkärryn liittäminen ei poista takatutkia käytöstä (ei sinänsä liity plugariuteen)
- Kun akku pääsee oikeasti kylmäksi, niin ei se sitten sähköä käytä yhtään vaikka GoM näyttäisi mitä hyvänsä.
- GoM ylipäätään näyttää mitä lystää. Koko kesän on näyttänyt 83 km, mutta eipä todellisuus ole tainnut juuri yli 70 km:n yli mennä.

Jos asuu etelässä ja/tai käytössä on oikeasti lämmin talli, niin talvikokemus on aika erilainen kuin pohjoisempana taivasalla autoa säilyttäen.
 
Hybridi plugarista, jos tekee karkean laskelman, niin tähän tapaan menee omalla kohdalla 3 vuoden laskenta.
Kulutus autoa lataamatta on käytännössä 5,8 L/100 km.
Nykyinen kulutus 3 v jälkeen n 1,1 L/100 km.
60 000 km ajoa kulutus säästö 4,7 x 600 =. 2860 litraa, eli 5640 €.)
Ajettu 83 % sähköllä kulutuksella 20,4 kWh/100 km = 10 159,2 kWh
Sähkönhinta kausisähköllä veroineen keskihinta n. 12,5 c/kWh = 1270 €.
Suoraan katolta arviolta 10 % tuosta saatu ilmatteeksi talteen, mutta sovitaan 170 €
4500 € olisi tässä 3 vuoden säästö plugarilla omalla kohdalla
Teen tosin töitä kotoa käsin, joten tuo 10 % saattaa heittää reilusti ylöspäinkin, mutta kohtuu pientä rahallista huojuntaa tulee siitä enää. Yhdellä kädellä saattaa olla lataukset laskettavissa mistään latausasemilta, enkä noteeraa niitä mitenkään, kun eivät edes merkittävästi poikkeaisi rahassa.
Ei tässä nyt panelien laittoa vielä saa sähköautolla kyllä perusteltua, vaikka mulla onkin kohtuu suurikulutuksinen auto sähköisenä. Tuo 20,4 kWh/100 km on tosin kumulatiivinen lukema, joka käsittää kesät talvet ajamiset. Bensansäästöön kyllä pääsee hyvinkin ja rahallisesti tietysti kelpaa hyvinkin auto sinänsä. Aurinkosähköjen kuoletus omalla kohdalla olisi ollut kohtuullista hömppää vetämällä sähköauto kortti esiin. Ja sieltähän sitä taas aamun ajamisten jälkeen tulee paneleilta. 1 kWh teholla menee vielä verkkoon ja lataa 6 kW teholla. Eli saan vielä pörssihintaisen hyvityksen tuosta ylimäärästä kun ajan. Pikkuista vaille ilmatteeksi on siis ihan todellinen sanonta.

IMG_3006.jpeg
Olenko sokea, vai puuttuko tekstistä se automalli millä nuo kulutukset.

Edit, sama nimimerkki, ilmeisesti tuo yllä lainattu on Toyota Rav4, tästä mallista kai vinoiltiin, onko lämmin talli vai ei :-)
Tässä on oman ajoprofiilin kulutukset RAV4 plugarilla...
 
Tyhmä kytymys vasta hybridiautoista äskettäin kiinnotuneelle...

Olen nyt vähän yrittänyt googlailla millaisisa hybridiautoja markkinoilta löytyisi joilla päivittäisen tömatkan voisi ainakin enimmäkseen sähköllä ajaa (ja bensalla sitten pitemmät matkat, kuten mökille) - mutta mitään helppoa järkevää palvelua ei tunnu löytyvän... (Puhdasta bensa-autoa en tässä vaiheessa vielä halua kun pitkiäkin matkoja ajamme lomilla)

Joten osaatteko osoittaa sopivaan suuntaan sopivien automallien etsintää varteen?
Nyt ajellaan Nissan Qashqai+2 -- ja jotain vastaavanlaista SUV tyyppistä siis etsinnässä joka sopii isokokoisille ihmisille.
( Qashqai ei kevythybridinä ole mitä etsin)
Täällä Audi Q7 e-tron (Diesel-hybridi). Keskusta-ajot menee mukavasti sähköllä ja tuhannen kilometrin mökkireissut 6,5L/100km keskikulutuksella. Yksi syy valinnalle oli, kun minä olen 2m pitkä ja takapenkilläkin pitää mahtuu istumaan. Tässä ne onnistuu erinomaisesti, kun takapenkitkin liikkuvat itsenäisesti ja selkänojia pystyy kallistelemaan.

  • WLTP pitäisi olla 56km, mutta en ole koskaan päässyt yli 40km. Varmasti menisi enemmän, jos jaksaisi pihistellä ja pääsisi ajamaan tasaista
    • Talvella 20km keskusta-ajoa
  • Aina neliveto tilasta riippumatta. Sähkömoottori kytketty vaihdelaatikon taakse, joten vaihtelee vaihteita sähkölläkin, joten aito sähköautomainen liukuva kiihdytys puuttuu
  • Käyttövoimavero on diesel-hybridissä valitettavasti
  • 3000kg vetokyky
  • Olen ajanut kilpailevia malleja ja imo Audi on niistä paras.
 
Viimeksi muokattu:
Se vähän riippuu niistä omista elämän olosuhteista ja valinnoista, onko esim plugari itselle oikea valinta. Toisille sopii hyvin ja toisille huonosti. Land cruiseri on myös pihalla, eikä toisessa autossa ole koukkua perässä. Kylmän akun suojauksesta on huolehdittu, eikä se anna hajottaa sitä polkemalla paskaksi. Lämmitys akulle kun ei ole plugarille ihan niin suuri prioriteetti, kuin sähköautoissa. Kompromissina lienee järkeilty, että sen takia ei ole järkevää rakentaa 14,5 kWh akkuista täyssähköä vastaavaa turvalämmitystä, vaan otetaan se polttis siinä kohtaa tekemään tehtäväänsä. Täytyy vain yrittää sopeutua siihen, että kyseessä on hybridi, josta seuraa sitten jotain pienehköjä rajoituksia. Otttaa plugarin, jos kelpaa ja sitten noita muita, jos ei kelpaa. Ihan oma valinta.
 
Onko joku laskenut/mitannut kannattaako ladattavaa autoa pitää lämmitetyssä tallissa? Eli lisääntyykö lämmityskukut enemmän kuin mitä sähkön kulutuksessa säästää?

Mukavuus seikat on tietysti oma lukunsa, mutta jos asiaa miettii puhtaasti euroina.

Joissain autoissa joissa ei ole lainkaan sähkölämmitystä, tuo tallissa lämmittäminen ei varmaan ajossa kestä sen pidempään kuin esilämmitys ulkonakaan...?
 
Tallissa pitäminen pitää myös akun lämpöisenä, jolloin se ottaa vastaan ja luovuttaa virtaa paremmin ja näin syntyy vähemmin häviöitä.

Lataus luo myös hukkalämpöä, jolla sitten talli lämpenee.
 
Onko joku laskenut/mitannut kannattaako ladattavaa autoa pitää lämmitetyssä tallissa? Eli lisääntyykö lämmityskukut enemmän kuin mitä sähkön kulutuksessa säästää?

Mukavuus seikat on tietysti oma lukunsa, mutta jos asiaa miettii puhtaasti euroina.

Joissain autoissa joissa ei ole lainkaan sähkölämmitystä, tuo tallissa lämmittäminen ei varmaan ajossa kestä sen pidempään kuin esilämmitys ulkonakaan...?
Siis meinaat autotallin oven aikomuksesta kuluvaa lisäsähköä haittapuolena?

Lähtökohtaisesti luulisi että jos lämmin talli vapaana on niin autoakin siellä pitäisi, kokonaan tallin rakennus tai edes lämmityskuluja ei varmasti kata sillä muutamalla kilowatilla mitä esilämmitys ulkona pakkasella veisi jos ei mukavuudelle laske arvoa tai muuten tallia tarvitse.
 
Siis meinaat autotallin oven aikomuksesta kuluvaa lisäsähköä haittapuolena?

Lähtökohtaisesti luulisi että jos lämmin talli vapaana on niin autoakin siellä pitäisi, kokonaan tallin rakennus tai edes lämmityskuluja ei varmasti kata sillä muutamalla kilowatilla mitä esilämmitys ulkona pakkasella veisi jos ei mukavuudelle laske arvoa tai muuten tallia tarvitse.
No karkaahan sieltä tallista tietysti merkittävästi lämpöä kun ovi avataan, mutta kuvittelisin että sen kylmän auton lämmittäminen edustaa myös merkittävää kulua.

Se tuossa tallissa lataamisessa on tietysti etuna että lataushäviöt eivät ole häviöitä, vaan lämmittävät tallia.

Mukavuusmielessä talli on tietysti parempi kuin taivasalla säilytys, tämähän nyt olikin tällainen ajatusleikki, josta mietin onko aitä joku laskenut?
 
Sinänsä jos mukavuustekijät jätetään pois, niin edullisintahan olisi lämmittää vain penkkiä ja rattia. Ehkä optimaalisin olisi vähän plussalla oleva talli (ei rasiteta akkua latauksessa) jolloin latauksen tuottama lämpö saataisiin talteen ja liikkeelle lähtiessä pärjää pelkillä staattisilla lämmittimillä (penkki ja ratti) joiden teho on suht pieni. Toki jonkinlainen ilmanvaihto olisi tarpeen tuohon lisäksi.
 
No sitä talliahan täytyy pitää aika paljon lämpimämpänä silloin kun siellä säilytetään autoa, jotta se kuivuu riittävästi. Sellainen juuri plussan puolella oleva tallo homehtuu pystyyn, kuten siellä oleva autokin, jos sitä kuitenkin käytetään ~päivittäin. Tuo korkeamman lämmön energia kai pitäisi laskea mukaan.

En nyt kuitenkaan ajatellut että ylettömän spartalaiseksi ryhdyttäisiin, vaan että se ulkosäilytyksessä oleva auto kuitenkin esilämmitettäisiin ennen ajoonlähtöä ainakin lasien jään sulamisen verran.
 
Noni, tänään kävin liikkestä hakemassa Toyota RAV4 plugarin, Intense Business edition. Toukokuun alussa tilattiin. Ajelin odotusajan -22 hybridi RAV4:lla ja onhan toi uusi päivitetty mittaristo ja infotainment järjestelmä paljon parempi kun tuo vanhempi versio.
IMG_20230911_115646.jpg
 
Noni, tänään kävin liikkestä hakemassa Toyota RAV4 plugarin, Intense Business edition. Toukokuun alussa tilattiin. Ajelin odotusajan -22 hybridi RAV4:lla ja onhan toi uusi päivitetty mittaristo ja infotainment järjestelmä paljon parempi kun tuo vanhempi versio.
IMG_20230911_115646.jpg
Monenko tunnin kurssin pitivät auton eri asetuksista? Näytön lyhenteet piti varmaan tenttiä?:p
 
No juu, onneks vapaa autoetu, niin päästään jonkun muun rahoilla. :p
Melko nopeasti oli tullut (toukokuun alku - syyskuun alkupuoli)!

Saako ladattua plugarin akkuakin firman piikkiin? Jos ei, niin tuleeko silti edes joskus ladattua plugarin akkua vai ajetaanko pelkästään bensalla?
 
Vaikea kuvitella, että joku vapaaehtoisesti jättäisi akkua lataamatta. Tietty kait näitäkin on juuri jossain Saksassa aika paljonkin, mutta jos auton saa kotona piuhan päähän (ja sähkö säädyllisen hintaista) niin ei ole kovin vaikea valinta ladata. Kulut ovat kuitenkin niin pieniä ja ajo niin paljon mukavampaa nurkissa, että tuosta helppoudesta voi muutaman euron pulittaa.

Saksassa kun sähkö on niin tolkuttoman kallista paikoitellen ja vieläpä moni ko. ajoista tapahtuu motareilla niin silloin plugarin lataamisen hyöty pienenee rajusti.
 
Melko nopeasti oli tullut (toukokuun alku - syyskuun alkupuoli)!

Saako ladattua plugarin akkuakin firman piikkiin? Jos ei, niin tuleeko silti edes joskus ladattua plugarin akkua vai ajetaanko pelkästään bensalla?
Juu, Leasplanin kautta tuli Plugitin laturi seinään josta tulee joka kuukausi hyvitys lataukseen käytetystä sähköstä suoraan tilille. Eli kyllä tuota on jo ladattu aina kun on ollut tarvis.
 
Vaikea kuvitella, että joku vapaaehtoisesti jättäisi akkua lataamatta. Tietty kait näitäkin on juuri jossain Saksassa aika paljonkin, mutta jos auton saa kotona piuhan päähän (ja sähkö säädyllisen hintaista) niin ei ole kovin vaikea valinta ladata.

Kyllä näissä Saksan tuontiplugareissa on kuulemma monesti johdot vielä muoveissa ja lataus cyclet olemattomia. En tiedä onko infra syynä vai laiskuus.

Ja naapurillakin Outlander PHEV, sanoi että ei ole ladannut sitä kertaakaan (ok-talo).
 
Ja naapurillakin Outlander PHEV, sanoi että ei ole ladannut sitä kertaakaan (ok-talo).
Itse en jaksaisi ajaa Outlanderilla, jossa akku aina tyhjä. Niin ruma ääninen ja karkea tuo bensakone tuossa. :D
Kulutuskin varmasti melkoinen, jos yhtään on nurkka pyörittelyä. Pitkää matkaa jos ajelee, niin varmaan seiskan tuntumaan voi saada kulutuksen.
 
Luulisi Saksassa olevan kyseessä ihan sähkön hinta. Jos sähkön hinta on 40c päällä kotona, niin pääsee melkein halvemmalla ajamalla vaan hybridillä.

Outlander oli ainakin ennen pakotettuna kaksiveto ilman sähköä, kun neliveto toimii vain kun on sähköä. Ehkä ovat tuonkin jo päivittäneet, mutta silti kuulostaa vähän erikoiselta olla lataamatta kun ainakaan itse en ole Toyotan ulkopuolella törmännyt toteutukseen joka olisi saman tuntuinen riippumatta millä voimanlähteellä mennään.
Toki noitakin jo varmasti on, mutta ei ole näitä pelkällä sähkömoottorilla eteneviä (mutta missä polttis lataa) tullut ajettua.
 
En kyllä itse näe järkeä käyttää plugariin extra rahaa ja sitten jättää se käyttämättä. Ja vaikka itselle sillä ei ole taloudellista merkitystä kun kaikki maksetaan, mutta onhan toi nyt mukavampikin ajaa sähköllä sen mitä sillä pääsee. Kaikkeen nurkka-ajoon riittää komeasti tuo n. 70km range mitä tuolla ajoakulla pääsee.
 
En kyllä itse näe järkeä käyttää plugariin extra rahaa ja sitten jättää se käyttämättä. Ja vaikka itselle sillä ei ole taloudellista merkitystä kun kaikki maksetaan, mutta onhan toi nyt mukavampikin ajaa sähköllä sen mitä sillä pääsee. Kaikkeen nurkka-ajoon riittää komeasti tuo n. 70km range mitä tuolla ajoakulla pääsee.
Premium puolella on verottaja pitänyt huolen että plugarit ovat halvempia kuin muut. Ja erot ovat todella merkittäviä.
 
Outlander oli ainakin ennen pakotettuna kaksiveto ilman sähköä, kun neliveto toimii vain kun on sähköä.
Ei ole ikinä ollut tuollainen. Aina ollut neliveto, ja bensan avulla sitten tehtyä sähköä molempien akselien sähkömoottoreille, jos akku on tyhjillään.
 
Ei ole ikinä ollut tuollainen. Aina ollut neliveto, ja bensan avulla sitten tehtyä sähköä molempien akselien sähkömoottoreille, jos akku on tyhjillään.

Ah, hyvä juttu. Olen sitten vain ollut väärässä käsityksessä. On voinut väärinkäsitys johtua vain tuosta että muuttuu sarjahybridiksi kun nopeus nousee, joten kuvitellut että se olisi noin alhaisissakin nopeuksissa.
 
No joo, oli meilläkin 15k€ enemmän käytettävissä plugariin tai täyssähköön kuin polttikseen.

Näinhän se on, että kun paperilla päästöt ovat plugareissa alhaiset, niin todellisuudessa hybridien suurin etu taitaa olla erilaisilla maksu-/verohyödyillä keplottelu. Vaikka todelliset päästöt siis monella olisi sitten käytännössä tavallista bensakonetta suuremmat.
 
Eivät ne kyllä tavallista bensakonetta suuremmat ole. Verrattuna johonkin pihiin hybridiin niin saman auton kohdalla ne ovat aika samassa ja pieni lisäkulutus tulee lähinnä massasta. Bensaversioita vastaan ne ovat vähemmän kuluttavia (toki jos haluaa laskea akustolle CO2 hintaa niin sitten lataamatta tuon kuolettaminen voi hetken kestää).

Toki sitten jos ruvetaan vertaamaan möhkö Outlanderia johonkin matalaan saksalaiseen farkkuun dieselkoneella niin voidaan toki päästä muunlaiseenkiin lopputulokseen.
 
En kyllä itse näe järkeä käyttää plugariin extra rahaa ja sitten jättää se käyttämättä. Ja vaikka itselle sillä ei ole taloudellista merkitystä kun kaikki maksetaan, mutta onhan toi nyt mukavampikin ajaa sähköllä sen mitä sillä pääsee. Kaikkeen nurkka-ajoon riittää komeasti tuo n. 70km range mitä tuolla ajoakulla pääsee.

Verotus, verotus ja verotus. Tarkasteleppa verottajan tarjoamia autoveropäätöksiä tuoduista autoista, niin huomaat hyödyn. Taulukoita ajoneuvojen sovelletuista verotusarvoista - vero.fi

Päästöjen osalta maallikon näkökulmasta ne pitäisi olla alhaisemmat (ajettava osuus), koska 1) ajat osan matkasta sähköllä, jolloin päästöt ovat nolla ja 2) moottorit ovat identtisiä ei-hybrideihin, kun ajetaan pelkällä polttomoottorilla. Toki ymmärrän painon aiheuttavan jossain määrin suurempia päästölukemia, mutta ensimmäisen kohdan päästöttömyys kompensoi jälkimmäistä.

Kokonaiskuorma päästöjen osalta on varmaan isompi, kun pitää ne malmit kaivaa akkuja varten. (mutua)
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt sahannut Optima PHEVillä jo 5000km kun auton ostin elokuun alussa. Työmatka 100km suunta ja molemmissa päissä kun vetää akun täyteen niin puolet työajoista pääsee sähköllä. Kulutus pyörii jossain 3,5l/100km auton ilmoittamana. Menisi varmaan vähemmälläkin jos motarilla viitsisi himmailla mutta ei semmosta.

Mukavahan se on tosiaan nurkka-ajot hoitaa sähköllä. Tokihan tuo kylmillä keleillä starttaa bensakoneen hörisemään tyhjäkäynnille että kabiini lämpenee mutta samallahan se akkuakin lataa niin ei ihan hukkaan mene, veto siis sähköllä kokoajan vaikka motti on käynnissä.
 
Tuli itsekin hypättyä nyt tähän plugari-kelkkaan. Halusin vanhasta diesel-louskusta eroon kun niin iso osa kilsoista on nykyään nurkkapyöritystä ja sen lisäksi edellinen jo kymmenvuotias auto olisi vaatinut lähiaikoina vähän kaikenlaista remppaa ja sijoituksia, joten ei muuta kuin kiertoon jonkun muun iloksi.

Piti itseasiassa alunperin Teslan Y korkotarjouksen houkuttelemana ostaa, mutta sitten alkoi vähän epäilyttää niin päädyttiin nyt sitten parin vuoden välimalliratkaisuna VM 19 n. 100 tkm rullattuun Optimaan. Ruotsista uitettu ja about kaikilla mahdollisilla varusteilla, kuten nuo taitaa lähes kaikki olla.

Alkuvaikutelmat on sinänsä erittäin positiiviset. Kaikki pelaa, härpäkkeiden käyttö on hyvin intuitiivista ja kyyti mukavaa. Mukana tuli max 12A matkalaturi, jolla olen nyt öisin ulkopistorasiasta 10A - moodissa lataillut ja suurin osa ajoista on menty nyt täysin sähköllä.

Tosin ei hyvää, ettei vähän jotain pahaakin. Ensinnäkin autoon oli liikkeen myymälästä toiseen siirron aikana tullut vähän naarmua takapuskuriin. Se maalataan kyllä liikkeen laskuun, joten eipä tuo sinänsä haittaa kun auto oli muuten hyvän oloinen. Toisena ja vähän epäilyttämpänä juttuna on se, että eilisen kylmän aamun jälkeen auto on koko ajan herjannut "Fuel lid open", vaikka bensakorkki ja kansi on taatusti molemmat kiinni. Pitäisihän tuonkin selvittelyn liikkeen piikkiin mennä, mutta ei kyllä varsinaisesti saa uhkumaan luottamuksesta kyseisen auton talviominaisuuksia kohtaan...
 
Näissä on kyllä järjestään ihan ripulia tuo bensaluukku, tämä on nyt toinen Optima ja siinäkin hieman mutkalla koko luukku mutta toimii. Edellisessä Optimassa se jumitteli ja mitä koeajoilla kävin useampaa katsomassa niin kaikissa oli se luukku heikoin lenkki. Tuntus olevan ominaisuus.

Mutta jos ja kun takuuta on niin huoltoon kerää vaan listaa niin korjaavat.

Muuten ei tosiaan valittamista paitsi rengasmelu mutta siitä syytän aivan lopussa olevia renkaita jotka menee vaihtoon. Metelöi jo 60km/h vauhdissa aika reilusti.
 
Ah, hyvä juttu. Olen sitten vain ollut väärässä käsityksessä. On voinut väärinkäsitys johtua vain tuosta että muuttuu sarjahybridiksi kun nopeus nousee, joten kuvitellut että se olisi noin alhaisissakin nopeuksissa.

Tarkoittanet rinnakkaishybridiksi?

Outlander PHEV:ssä polttomoottorille on yksi kiinteä välitys ja se suorakytkeytyy etuakselille tietyissä olosuhteissa.

Vaihteistoa ei ole, auto on aina nelivetoinen ja voimalinja käyttäytyy näin:

1) ajoakussa on virtaa ja nopeus on alle 135 kmh --> etu- ja taka-akselin sähkömoottorit välittävät vedon pyörille

2) ajoakussa on virtaa ja nopeus on yli 135 kmh --> mennään rinnakkaishybridinä eli polttis suorakytkeytyy etuakselille, generoi lisää virtaa ajoakkuun ja
taka-akselin sähkömoottori välittää vedon takapyörille

3) ajoakussa ei ole virtaa ja nopeus on alle 70 kmh --> mennään sarjahybridinä eli polttis generoi lisää virtaa ajoakkuun ja etu- ja taka-akselin sähkömoottorit välittävät vedon pyörille

4) ajoakussa ei ole virtaa ja nopeus on yli 70 kmh -->
mennään rinnakkaishybridinä eli polttis suorakytkeytyy etuakselille, generoi lisää virtaa ajoakkuun ja
taka-akselin sähkömoottori välittää vedon takapyörille
 
Itse en jaksaisi ajaa Outlanderilla, jossa akku aina tyhjä. Niin ruma ääninen ja karkea tuo bensakone tuossa. :D

Tämä ongelma poistui MY19 lähtien, kun 2.0l polttis korvattiin 2.4l vaparilla.

Itse en ainakaan pappatyyliini kurvaillen korvakuulolta havaitse onko polttis päällä vai ei.
 
Juu, Leasplanin kautta tuli Plugitin laturi seinään josta tulee joka kuukausi hyvitys lataukseen käytetystä sähköstä suoraan tilille. Eli kyllä tuota on jo ladattu aina kun on ollut tarvis.
Paljonko nousi auton verotusarvo laturista ja asennuksesta?
 
Ei yhtään. Ei sisältynyt latausasema eikä asennus hankintahintaan. Latausaseman saa leasingin lopussa pitää itsellään.
Ei tullut kaupanpäälle, niin kenenkä piikkii tuo menee ?
Jos ei omaan piikkiin, niin tuleeko siitä veroseuraamuksia, ja miksi tai miksi ei.
 
Ei yhtään. Ei sisältynyt latausasema eikä asennus hankintahintaan. Latausaseman saa leasingin lopussa pitää itsellään.
Mielenkiintoista. Toisaalla plugaria hankkiessa määritelty pakollinen latausasema on nostanut verotusarvoa n. 50 €/kk. Autoa lataillessa kerran päivässä kuluu sähköä 1-2€ edestä ja laturikin pitäisi lunastaa erikseen jollain hinnalla sopimuksen päätteeksi, niin tuo on aika kyseenalainen järjestely kun työntekijä käytännössä kuitenkin maksaa itse sähkön "tankkauksen" verran.

Mistähän tämä ero johtuu? Ei kai verotusarvon määräytyminen pitäisi riippua työnantajasta?
 
Itse asiassa vapaan autoedun verotusarvo oli tarjouksessa 10€ enemmän kun Toyotan sivu antaa autolle. Tosin en tiedä tuoko nuo 200€:n lisävarusteet siihen sitten tuon 10€.
 
Ei tullut kaupanpäälle, niin kenenkä piikkii tuo menee ?
Jos ei omaan piikkiin, niin tuleeko siitä veroseuraamuksia, ja miksi tai miksi ei.
Jos leasing sopimusta oikein tulkitsin, ne ovat kyllä sisällytetty siihen, kuten talvirenkaatkin, mutta eivät nosta verotusarvoa kuten ei talvirenkaatkaan.

Ja sen verran iso kansainvälinen firma, että uskoisin että ihan pykälien mukaan mennään. Verotustodistukset ym. tulee leasing firmalta suoraan joka hoitaa kaikki bensakortit ja laturit ym.
 
Jos leasing sopimusta oikein tulkitsin, ne ovat kyllä sisällytetty siihen, kuten talvirenkaatkin, mutta eivät nosta verotusarvoa kuten ei talvirenkaatkaan.

Ja sen verran iso kansainvälinen firma, että uskoisin että ihan pykälien mukaan mennään. Verotustodistukset ym. tulee leasing firmalta suoraan joka hoitaa kaikki bensakortit ja laturit ym.
Talvirenkaat on käyttökustannuksia, mutta ohjeidenmukaan kotilatausasema asennuksineen on lisävaruste (lisäetu), jos saat sen omaksi, niin sitten erillinen käypään arvoon, jos kuuluu autoetuun, niin lasketaan lisävarusteeksi.

Mutta lisävarusteita kuuluu ns verotusarvoon nykyään vähän enemmän kuin aiemmin, eli 1200€ ylittäväosa nostaa verotusarvoa. Eli maalikko mutuilu pohdintaa, jos et saa asemaa omaksi, ja muitalisävarusteita on ruksittu senverran vähän että asema mahtuu tuohon 1200€ (viimevuonna vähemmän), niin ei nosta verotusarvoa.

Lisävarusteidenarvo on työantajan maksama hinta silloin jos työantajan alennukset on tavanomaisia, mutta jos enemmän niin suositushinta.

Tarkkaan viilaukseen sitten edun pyörityssäännöt.
 
Viimeksi muokattu:
Talvirenkaat on käyttökustannuksia, mutta ohjeidenmukaan kotilatausasema asennuksineen on lisävaruste (lisäetu), jos saat sen omaksi, niin sitten erillinen käypään arvoon, jos kuuluu autoetuun, niin lasketaan lisävarusteeksi.

Mutta lisävarusteita kuuluu ns verotusarvoon nykyään vähän enemmän kuin aiemmin, eli 1200€ ylittäväosa nostaa verotusarvoa. Eli maalikko mutuilu pohdintaa, jos et saa asemaa omaksi, ja muitalisävarusteita on ruksittu senverran vähän että asema mahtuu tuohon 1200€ (viimevuonna vähemmän), niin ei nosta verotusarvoa.

Lisävarusteidenarvo on työantajan maksama hinta silloin jos työantajan alennukset on tavanomaisia, mutta jos enemmän niin suositushinta.

Tarkkaan viilaukseen sitten edun pyörityssäännöt.
Ok, tiedä sitten miten menee. Mutta lisävarusteita ei tosiaan ollut kun 200€ edestä. Laturille ja asennukselle oli hinta yhteensä n. 1700€. Voisiko mennä tuohon kympin korotukseen sitten tuo 700€ yli 1200€ menevä osa?
 
Kuinka kauan olette ajaneet plugarilla pelkästään sähköllä polttomoottorin käynnistymättä? Monellehan plugari sähkörange riittää hyvin työmatka-ajoihin, niin ettei polttomoottoria tarvitse käynnistää pitkiin aikoihin!
 
Alle kaksi viikkoa. Ainakaan tuossa ajassa ei ole tullut "pakotettua" polttomoottorin käyttöä, joista olen kuullut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom