- Liittynyt
- 15.09.2020
- Viestejä
- 390
Kommentoin tähän vielä Grandlandin osalta, että nelivetomallissa on tosiaan sähkömoottorit sekä edessä että takana. Pakotettu nelivetomoodi hyräyttää polttiksen jos reilummin polkee, mutta pelkällä EV-moodilla ottaa toisenkin akselin mukaan heti kun huomaa että joko a) pitoa tai b) tehoa tarvitsee lisää. Talvella aivan hyvä EV-moodillakin mennä, mutta siinä on pieni viive että se etuakseli lähtee mukaan (Grandland lähtökohtaisesti EV-moodissa takavetoinen, polttis-/hybriditilassa etuvetoinen). Eli kiteytettynä - molemmat akselit kyllä vetää sähkömoodilla, mutta jos ei käytä AWD-tilaa, siinä on pieni viive kunnes auto tajuaa että nyt tarvitsee toisenkin akselin. Tämä toimii pääosin aivan mainiosti.Kiitoksia vastauksista.
OK, eli reippaat kiihdtykset, neliveto ja pitkät matkat saavat polttiksen käynnistymään. Mulle on ihan ok vaikka polttis käynnistyisi ja pääsisi vaikka puoleen siitä mitä puhdas polttis kuluttaisi. Täyttypä harkita tätäkin vaihtoehtoa.
Onko näillä hybrideillä jotain aivopieruja suunnitelussa ( kentirs merkkikohaisia ), jotka olisi hyvä tiedostaa ?
Sitten huollot. Pitääkä paikkansa että huollot ovat kaliimmat kuin puhtaalla polttiksella ?
En tiedä onko aivopieru, mutta itse olen jäänyt kaipaamaan sitä EV-only-nelivetoa, kun omat siirtymiset kaupungin sisällä menee 97%:sti sähkörangen sisällä sekä kesällä että talvella. Mutta, tämäkin "ongelma" on ihan oman pääni sisällä. Ei sitä aina tarvitse talla pohjassa liikkeelle lähteä. Omalla kohdalla plugari oli hyvä valinta, kun suurin osa kaupunkipyörittelyä, mutta täällä pohjoisessa tulee välillä reissuja jonnekin perämetsikköön missä ei ole latausmahdollisuutta, ja muutenkin latausinfra on vähän heikompi kuin etelässä. Siis perheen työ- ja vapaa-ajan asioiden takia nämä perämetsikköreissut. Aika montakin reissua tässä parin vuoden aikana tullut joissa ei sähköautolla olisi ilman aivan liiallista säätämistä onnistunut (tulee plugarillakin tutkittua näitä latauspaikkoja, vaikken lähes koskaan julkisissa paikoissa latailekaan).
Hyvä huomioida ainakin se, että lataushybrideissä on käytännössä aina yksivaihelataus, eli siinä ei kovin suuria tehoja saada. Omassani on 7,4kW AC-lataus, joten 22kW-latureista saa täydellä teholla. Kotona latailen 16A.
Huollot ovat olleet aivan linjassa polttisautojen kanssa, mutta tämä on sen verran uusi että perushuollot ovat olleet ainoita mitä tarvinnut tehdä.