Keskustelua hybridiautoista

Tämä on kyllä hyvä valinta. Itse ajanut reilu pari vuotta. Ei pahaa sanottavaa. Luotettava, taloudellinen, laadukas, hiljainen, hyvä ajettava. Ei oo vaihtohaluja. Näiden kokemusten perustella seuraava kulkinekin voisi olla Lexus. On vaan Suomessa vähän nihkeät mallivalikoimat...

Mistä mahtaa johtua, ettei lexukset mene kaupaksi täällä?
 
Mistä mahtaa johtua, ettei lexukset mene kaupaksi täällä?

Toyota ihmiset ostaa Toyotaa. Toyota, joka on kallis (Lexus) ei ihmisiä houkuta. Premium-ihmiset, ostaa saksalaisia. Siinäkai se. Yks on myös se että Lexus-huoltoja on vähän Suomessa. Lisäksi mallivalikoima nihkeä, ei esim. Farmareita lainkaan, saati diiseleitä. Takseissahan noita Lexus ES300h:ia näkyy paljon nykyään, siellä ainakin suosittuja vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kun Lexua kuskasin niin sain kuulla volkkarikuskitutulta että "höhöö kallis toyota". Ei paljon varaa huudella jos itse ajaa kalliilla skodalla.

Jos on yhtään isompi/pidempi kuski tai muuten kärsii ahtaan paikan kammosta niin kannattaa koittaa GSsää. Nykyisellä kokemuksella olisi itse pitänyt hommata GS, IS oli jotenkin liian pieni. Ajoasentoakaan ei koskaan saanu hyväksi kun polkimet ja ratti oli aina väärällä etäisyydellä suhteessa toisiinsa.
 
Yks on myös se että Lexus-huoltoja on vähän Suomessa. Lisäksi mallivalikoima nihkeä, ei esim. Farmareita lainkaan, saati diiseleitä. Takseissahan noita Lexus ES300h:ia näkyy paljon nykyään, siellä ainakin suosittuja vaihtoehtoja.

Kaikki tojotahuollot huoltaa myös leksat, ihan samat osat niissä on molemmissa. Ja samat hinnatkin huolloilla kuin toyota-vastineilla paitsi että siihen samaan hintaan kuuluu aina sijaisauto ja auton pesu.
 
Kaikki tojotahuollot huoltaa myös leksat, ihan samat osat niissä on molemmissa. Ja samat hinnatkin huolloilla kuin toyota-vastineilla paitsi että siihen samaan hintaan kuuluu aina sijaisauto ja auton pesu.
Mutta 10vhen asti Relax turvalla pääsee vain Lexus huollossa, tämä olisi ihan hyvä lisä vanhemmassa autossa. "Relax aktivoituu vain valtuutetun Lexus-korjaamon huolloissa"
 
Skodalta tulossa ilmeisesti joku uusi superb? tms jossa 100km sähköajoon akku. Vähän ihmettelen näitä, että mihin käyttöön tuo on järkevä? Jotkut varmaan koittavat säästää ja päästä kaikki ajot sähköllä joka tarkoittaa kokoaikaista laturilla roikkumista.(Ja about heti hankinnan jälkeen alkaa harmittaa, ettei ostanut sähköautoa) Ja sitten täysautoedulla ajavat eivät koskaan lataa kun ei kannata.

Tuollainen kuitenkin varmaan maksaa paljon kun akku on iso, eli tuskin suurta eroa sähköautoon hinnassa?

Kunhan pohdiskelen, itse siirryin dieselistä sähköautoon ja skippasin hybridit kokonaan. Omalla kohdalla tuollainen ladattava hybridi toisi vaan stressiä lataamisesta.
 
Skodalta tulossa ilmeisesti joku uusi superb? tms jossa 100km sähköajoon akku. Vähän ihmettelen näitä, että mihin käyttöön tuo on järkevä? Jotkut varmaan koittavat säästää ja päästä kaikki ajot sähköllä joka tarkoittaa kokoaikaista laturilla roikkumista.(Ja about heti hankinnan jälkeen alkaa harmittaa, ettei ostanut sähköautoa) Ja sitten täysautoedulla ajavat eivät koskaan lataa kun ei kannata.

Tuollainen kuitenkin varmaan maksaa paljon kun akku on iso, eli tuskin suurta eroa sähköautoon hinnassa?

Kunhan pohdiskelen, itse siirryin dieselistä sähköautoon ja skippasin hybridit kokonaan. Omalla kohdalla tuollainen ladattava hybridi toisi vaan stressiä lataamisesta.

Itse ajan täyssähköllä mutta jos yhtään useammin pitäisi pitkää reissua tehdä tekisin sen paljon mieluummin tuollaisella plugarilla. Tuohan on erittäin optimi kun sähköllä menee käytännössä kaikki arkiajot mutta pitkämatkakin hoituu näppärästi, toisin ku sähköllä. Ihan sama miten sitä yrittänyt itsellekin hokea niin täyssähköisellä on pitkät matkat aivan perseestä.
Plugarihan nimenomaan ei aiheuta stressiä latauksesta, kun se ei ole niin justiinsa jos ei olekaan laturia matkanvarrella/määränpäässä saati että jos ei huvita niin ei tarvitse ladata ikinä.

Esim nyt olin viikonlopun jyväskylässä ilman latausmahdollisuutta kohteessa.
Kylläpä otti päähän kotimatkalla pysähtyä latailemaan, kun halusi vaan äkkiä kotiin. Mikään täyssähkö ei mene edes espoo-jyväskylä-espoo lataamatta, motaripätkä pitää siitä huolen vaikka wltp riittäisikin.
 
Itse ajan täyssähköllä mutta jos yhtään useammin pitäisi pitkää reissua tehdä tekisin sen paljon mieluummin tuollaisella plugarilla. Tuohan on erittäin optimi kun sähköllä menee käytännössä kaikki arkiajot mutta pitkämatkakin hoituu näppärästi, toisin ku sähköllä. Ihan sama miten sitä yrittänyt itsellekin hokea niin täyssähköisellä on pitkät matkat aivan perseestä.
Plugarihan nimenomaan ei aiheuta stressiä latauksesta, kun se ei ole niin justiinsa jos ei olekaan laturia matkanvarrella/määränpäässä saati että jos ei huvita niin ei tarvitse ladata ikinä.

Esim nyt olin viikonlopun jyväskylässä ilman latausmahdollisuutta kohteessa.
Kylläpä otti päähän kotimatkalla pysähtyä latailemaan, kun halusi vaan äkkiä kotiin. Mikään täyssähkö ei mene edes espoo-jyväskylä-espoo lataamatta, motaripätkä pitää siitä huolen vaikka wltp riittäisikin.
No varmaan sitten aika henkilökohtaista. Hyvin menee pitkät matkat sähköllä. Jyväskylässä käyntiin riittäisi varmaan joku 10min stoppi paluumatkalla superchargerilla. Tuon verran nyt yleensä menee kuitenkin jo vessassa käyntiin niin ei minusta mikään ylivoimainen asia. Mutta joo ei kuulu tämä nyt tähän ketjuun.
 
Kyllähän hybrideissä on etunsa juuri sellaisessa matkanteossa, jossa päätökset tapahtuvat nopeasti ja suunnitelmat muuttuvat. Esim. lasten kanssa suunnitelmat vaihtuvat vähän mielipiteiden ja kelien mukaan ja kun on mukavaa nähdä vähän erikoisempiakin paikkoja niin latailulle joutuu vähän toisella tavalla suunnittelemaan. Toki tilanne helpottuu koko ajan.
 
Itse olen ajatellut tuon Kia Optiman bensa-autona jota voi myös ladata, eli latausmahdollisuus on bonusta. Siihen ajatteluun vaikuttaa varmaan myös se etten voi ladata sitä kotona enkä töissä eli ainoastaan jossain kaupan pihalla silloin tällöin. Jos pääsee ladatulla sähköllä liikkumaan joskus niin hyvä mutta enimmäkseen poltellaan bensaa.
 
Parasta Lexuksissa on ehkä se ettei tarvitse juurikaan miettiä sen hajoamista, sen ku huoltaa ja ajaa. Ne vaan toimii.

Ja heikoin puolihan Lexuksissa on huoltojen hinnat. On myyten aika himmee ryöstöliike hintojen puolesta toi Nelipyörä. Henkilökunnasta ei sinänsä ole mitään valittamista, olis vaan kiva noin yleensäkin tietää huollon hinta ennen maksamista :D
 
Ja heikoin puolihan Lexuksissa on huoltojen hinnat. On myyten aika himmee ryöstöliike hintojen puolesta toi Nelipyörä. Henkilökunnasta ei sinänsä ole mitään valittamista, olis vaan kiva noin yleensäkin tietää huollon hinta ennen maksamista :D

Palvelu on tosiaan ensiluokkaista nelipyörässä ollut mutta Lexujen huollot tosiaan maksaa, huhhuh. Taannoiseen Lexuun sain tingattua pari seuraavaa huoltoa Nelipyörän piikkiin niin säästi siinä ihan mukavasti. Tokihan Relax-takuu oli katkolla kun Toitsu-huolloista sitä ei Lexuun saa.
 
Ei nuo ainakaan täällä Pohjois-Suomessa kovin kalliita ole nuo Lexus-huollot. Reilu 200e oli perus pieni huolto keväällä. Iso sitten reilu 600e.
 
Itse olen ajatellut tuon Kia Optiman bensa-autona jota voi myös ladata, eli latausmahdollisuus on bonusta. Siihen ajatteluun vaikuttaa varmaan myös se etten voi ladata sitä kotona enkä töissä eli ainoastaan jossain kaupan pihalla silloin tällöin. Jos pääsee ladatulla sähköllä liikkumaan joskus niin hyvä mutta enimmäkseen poltellaan bensaa.

Juurikin näin. Polttomoottoriauto, jota voi latailla jos siihen on mahdollisuus (koti, työ) sekä muualla jos huvittaa. Mitään, eli yhtään mitään eli siis mitään matkaa ei tarvitse arpoa minkäänlaisen "pysähdytään tuolla koska siellä voi ladata" -touhun kautta. Varmaan fine jos ajokilsoja tulee hyvä jos 10-15tkm vuodessa ja elämä on yhtä pk-seudulla pyörimistä, mutta vähänkään muunlainen ... "liikkuva elämäntapa" - ei tulisi mieleenkään arpoa jokainen kerta latausmahdollisuuksia A. määränpäässä B. matkan varrella C. että akku on tarpeeksi ladattuna ennen matkaa X tai lähtöä Y.

Tulevaisuudessa varmaan passelia jos (kun) sähköautolla pääsee oikeasti sen 700km ja latauspaikkoja on joka paikassa, eli joka paikassa.

Esimerkiksi nyt viikonloppuna Jyväskylän Neste Ralleissa: Majoituksessa Lutakossa ei latausmahdollisuutta, viereisessä Paviljonki P1 parkkihallissa oli jopa KAKSI eli 2 latauspaikkaa. Toisesta niissä seisoi Toyotan lataushybridi yli vuorokauden putkeen. Paviljonki 2 ja 3 parkkihallit (joissa enemmän latauspaikkoja) olivat suljettu ralliorganisaation käyttöön. Vierasvenesatamassa latauspaikkoja 4 kpl (?) joista yhdessä seisoi jonkun idiootin matkailuauto ja lopuissa polttiksia (parkkialue tupaten täynnä).

Tämmöisiä havaintoja, asioita joita en halua arpoa yhtenäkään päivänä vuodesta, yhtenäkään ajomatkana tahdittaa pysähtymisiä, taukoja tai arpoa majoituksia latausmahdollisuuksien mukaan. Jahka infra saadaan kuntoon niin siirryn itsekin ilomielin täyssähköiseen matkantekoon, mutta siihen saakka ... annan muiden hoitaa täyssähkölaifstailia. Nykyisellä todella pieniakkuisella (5,4kwh netto, 7,2kwh brutto) urheiluautoplugarilla ajettu pian 12tkm 4kk aikana, eli auto ei seiso kotipihassa, silti kulutus tuollaisella ajomäärällä tähän mennessä 3,55L/100km.
 
No varmaan sitten aika henkilökohtaista. Hyvin menee pitkät matkat sähköllä. Jyväskylässä käyntiin riittäisi varmaan joku 10min stoppi paluumatkalla superchargerilla. Tuon verran nyt yleensä menee kuitenkin jo vessassa käyntiin niin ei minusta mikään ylivoimainen asia. Mutta joo ei kuulu tämä nyt tähän ketjuun.
Kyllähän ne menee mutta vaivaalloisemmin ku plugarilla. Jkl-espoo niin lyhyt matka kuitenkin etten kyllä kaipaa siihen mitään edes 10min ylimääräistä stoppia.
Luulin ettei latailu ole paha tai ongelma kun siirryin plugarista sähköön mutta kyllä se täysin auton ehdoilla matkaaminen on aika tympeää hommaa. Ellei todella isoa kehitystä tapahdu niin seuraava on taas plugari.
 
Kyllähän ne menee mutta vaivaalloisemmin ku plugarilla. Jkl-espoo niin lyhyt matka kuitenkin etten kyllä kaipaa siihen mitään edes 10min ylimääräistä stoppia.
Luulin ettei latailu ole paha tai ongelma kun siirryin plugarista sähköön mutta kyllä se täysin auton ehdoilla matkaaminen on aika tympeää hommaa. Ellei todella isoa kehitystä tapahdu niin seuraava on taas plugari.

Näinhän se menee. Viimeksi tuli ajettua yhtäsoitta perheen kanssa Turku - Vaasa väli ilman välipysähdyksiä. Kiva juttu et kesällä olisi sähköautolla päässyt(?) lataamatta, mutta annas olla kun ei ole 20C lämpötiloissa. Kyllähän mä olen sähkärillä mennyt Helsinkiin ja Tampereelle ja se menee ilman lataamista nätisti, mutta en tajua miten joku saa kiksejä ylimääräisistä tauoista tai sitten valehtelemalla itselleen "että kyllähän tässä jo taukoa pitäisi olla, kun kolme tuntia ajettu". Saksassa meni kanssa joku ~4-5h siirtymä osittain motorbahnia pisin samalla plugarilla ilman mitään taukoja. Ehkä itse olen jotenkin outo, kun en jaksa taukoja pitää tai koen ne lähinnä ärsyttävinä. Autossa kun istuu, niin ei tule nälkäkään tai sitten en ole tarpeeksi lihava et pitäisi käydä "kahvilla" joka 2h välein.
 
Mulla alkoi siten, että jos raskas / kankea sähköautojen lataustolppien Type 2 -> Type 2 -johto oli jotenkin väärässä asennossa niin vilkkui se oranssi rengas ja sitten punaista. Kotosalla käyttämälläni "schuko"-matkalaturilla toimi hetken. Sitten ei silläkään mutta työkaverin upouudella BMW:n matkalaturilla kylläkin -> hankin uuden "matkalaturin" jolla se toimi ... viikon-pari kunnes kosahti kokonaan.

Todella surullinen tyyppivika näissä 1-2. generaation bemareissa ihan i3 lähtien ... 330e, 530e ja 740e.

Onko siis tulkittava että bmw:n n. 5v vanhan plugarin hankinta ei välttämättä ihan paras vaihtoehto ole? 225xe ilmeisesti tuo nokkien ruostuminen ainakin ongelma, 330e ja 530e sitten tuo latausyksikkö saattaa porsia?
330e ei taida saada vetokoukkua noihin n. 2018 malleihin?
Vai onko nämä kaikki ongelmalliset vain yksittäistapauksia, eikä oikeasti ”tyyppivika”?

Mitä enemmän tätä plugarikeskustelua lukee, sitä vaikemmaksi tuntuu valinta menevän.
 
Onko siis tulkittava että bmw:n n. 5v vanhan plugarin hankinta ei välttämättä ihan paras vaihtoehto ole? 225xe ilmeisesti tuo nokkien ruostuminen ainakin ongelma, 330e ja 530e sitten tuo latausyksikkö saattaa porsia?
330e ei taida saada vetokoukkua noihin n. 2018 malleihin?
Vai onko nämä kaikki ongelmalliset vain yksittäistapauksia, eikä oikeasti ”tyyppivika”?

Mitä enemmän tätä plugarikeskustelua lukee, sitä vaikemmaksi tuntuu valinta menevän.
Samat lainalaisuudet pätevät muihinkin hybrideihin nokkien ruostumisen osalta, eli jossei tarpeeksi usein&pitkään käytä polttista kuumaksi niin ongelmia on tiedossa.

Noita latausyksiköitä on mennyt 225xe/mineissäkin.
 
Samat lainalaisuudet pätevät muihinkin hybrideihin nokkien ruostumisen osalta, eli jossei tarpeeksi usein&pitkään käytä polttista kuumaksi niin ongelmia on tiedossa.

Noita latausyksiköitä on mennyt 225xe/mineissäkin.

Eipä taida olla muista merkeistä kuulunut noita nokkien ruostumistapauksia kuin BMW & Mini.

Linkkaa ihmeessä jos tiedossa.
 
Kaikki tojotahuollot huoltaa myös leksat, ihan samat osat niissä on molemmissa. Ja samat hinnatkin huolloilla kuin toyota-vastineilla paitsi että siihen samaan hintaan kuuluu aina sijaisauto ja auton pesu.

Ainakin itse muistan aikoinaan Tampereen Toyota-liikeen (olisiko Tammerauto tms.) seinällä nähneeni huollon puolella seinällä lapun, että kaikkiin Lexus-huoltoihin tulee lisätä 25% hintaa lisää.
 
Eipä taida olla muista merkeistä kuulunut noita nokkien ruostumistapauksia kuin BMW & Mini.

Linkkaa ihmeessä jos tiedossa.
Aiemmin tosiaan kuvia Opelista ja iltiksen juttu mersusta:



Ja sitten tietty se autoliiton juttu, missä autoalan asiantuntijan mukaan 70%:ssa phev:jä on tuo ongelma.
 
Ainakin itse muistan aikoinaan Tampereen Toyota-liikeen (olisiko Tammerauto tms.) seinällä nähneeni huollon puolella seinällä lapun, että kaikkiin Lexus-huoltoihin tulee lisätä 25% hintaa lisää.

Melko reipasta. Juhan Autossa (Oulu/Kuusamo) oli tosiaan ihan saman hintaista kuin Toyota-vastineenkin huolto ja lisäksi samaan hintaan tuli se ulkopesu+sijaisauto. Näin ainakin 2016-2019 milloin mulla Lexus oli.
 
Nyt ajettuna yhteensä 850km. Ajotietokoneen keskikulutus laskenut lukemaan 6.5l/100km. Sähkökulutukseksi auto näyttää 26kw/100km (meniköhän termit oikein). Nyt täydellä tankillä näyttää bensarangeksi 885km. Tänään ajettiin 150km pätkä siten että lähtiessä sähkörangea oli lähtiessä 8km ja tuon ajetun pätkän keskikulutus 7.3l/100km, eli ei tuo nyt aivan älyttömiä vie jos ajelee nätisti liikennevirran mukana.

Sen verran lapsetti että räväytin jonkun meidän ohittaneen bemarin imuun motarilla 120 alueella, mutta reilun 160 vauhdissa bemaristilla petti pokka ja alkoi himmailemaan.

Lämpötolppa saatiin modattua latauskelpoiseksi ja sähkärin mukaan siitä kelpaisi ottaa 16A latausta, mutta tuo Fordin sukolaturihan näyttää olevan kykenevä vain 8A lataukseen. Sillä akku latautui tyhjästä täyteen 7 tunnissa ja kwh-mittari näytti kulutukseksi 11.5kwh. Pariin kertaan on tullut nyt akku ladattua täyteen ja vajaan 40km sillä on päästy. Paraimmillaan auto tainnut lähtiessä näyttää 48km sähkörangea.

Kaupassa tullut käytyä parit kerrat full EV modella ja ihan hyvin se pelkkä sähkömottikin tuota kuljettaa rauhallisessa ajossa.

Tänään asentelin huvikseen uusimmat softapäivitykset usb-tikulta auton infotainmenttiin, mutta empä kyllä huomannut mitään erikoista muutosta ainakaan. 40tkm Huolto on varattu loppukuulle ja se menee myyjäliikkeen piikkiin. Auto myös näyttää fordpass apissa että sillä on yksi takaisinkutsu jostain KORIN OHJAUSMODUULIN BCM:N OHJELMISTOPÄIVITYksestä. Eiköhän tuo samassa huollossa hoidu tuokin päivitys.

Eipä mitään pahaa sanottavaa vielä tässä vaiheessa ainakaan.

Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Nyt ajettuna 2500km ja sähkäajoa tuosta reilut 1000km. Ensimmäinen pidempi reissu tehtynä ilman latailuja. Cruise setattuna +5km mittariin niin akku tyhjänä tuntuu vievän E4 tietä ajeltuna 80-100kmh rajoituksilla 7.5l/100km ja 125kmh mittarissa kulutus näyttää olevan aika tarkkaan 9.3l/100km.

Testasin piruuttaan Heinola-Helsinki välin cruise 125kmh asetuksella ja autossa siis akku tyhjänä, niin laittaa auton ev moodin "lataa akkua bensamoottorilla". 110km ajomatkalla kulutus 10.1l/100km ja tuolla pätkällä sähkörange nousi 0km -> 20km. Eli kulutus nousi 9.3l/100km -> 10.1l/100km ja 110km matkan aikana akkuun kertyi 20km sähkörangea.

Edelleen tuolla kiihdyttely nostaa hymyn korviin kun tosiaan tuo 190heppainen Kuga on tehokkain auto millä aiemmin on tullut enemmälti ajeltua.
 
Viimeksi muokattu:
Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Nyt ajettuna 2500km ja sähkäajoa tuosta reilut 1000km. Ensimmäinen pidempi reissu tehtynä ilman latailuja. Cruise setattuna +5km mittariin niin akku tyhjänä tuntuu vievän E4 tietä ajeltuna 80-100kmh rajoituksilla 7.5l/100km ja 125kmh mittarissa kulutus näyttää olevan aika tarkkaan 9.3l/100km.

Testasin piruuttaan Heinola-Helsinki välin cruise 125kmh asetuksella ja autossa siis akku tyhjänä, niin laittaa auton ev moodin "lataa akkua bensamoottirilla". 110km ajomatkalla kulutus 10.1l/100km ja tuolla pätkällä sähkörange nousi 0km -> 20km. Eli kulutus nousi 9.3l/100km -> 10.1l/100km ja 110km matkan aikana akkuun kertyi 20km sähkörangea.

Edelleen tuolla kiihdyttely nostaa hymyn korviin kun tosiaan tuo 190heppainen Kuga on tehokkain auto millä aiemmin on tullut enemmälti ajeltua.
Mikäli nyt oikein laskin, niin kun ajat tuon latautuneen sähkön (20km) tuohon 110km päälle, tulisi 130km matkan keskikulutukseksi 7,87l/100km. Laskinkohan väärin, sillä tuon perusteella autolla nimenomaan kannattaisi ajaa tarkoituksella latausmodessa?

Tosin ei varmaankaan tuolla ladatulla sähköllä tuota 20km matkaa pääsisi 125kmh nopeudella
 
Mikäli nyt oikein laskin, niin kun ajat tuon latautuneen sähkön (20km) tuohon 110km päälle, tulisi 130km matkan keskikulutukseksi 7,87l/100km. Laskinkohan väärin, sillä tuon perusteella autolla nimenomaan kannattaisi ajaa tarkoituksella latausmodessa?

Tosin ei varmaankaan tuolla ladatulla sähköllä tuota 20km matkaa pääsisi 125kmh nopeudella
Joo tätä jäin itsekin laskeskelemaan että voiko olla mahdollista kun luulisi että hyötysuhteet tuon tappaisivat. Ja varmasti ei ole range 125kmh vauhdilla tuota 20km.
 
Tyhmä kytymys vasta hybridiautoista äskettäin kiinnotuneelle...

Olen nyt vähän yrittänyt googlailla millaisisa hybridiautoja markkinoilta löytyisi joilla päivittäisen tömatkan voisi ainakin enimmäkseen sähköllä ajaa (ja bensalla sitten pitemmät matkat, kuten mökille) - mutta mitään helppoa järkevää palvelua ei tunnu löytyvän... (Puhdasta bensa-autoa en tässä vaiheessa vielä halua kun pitkiäkin matkoja ajamme lomilla)

Joten osaatteko osoittaa sopivaan suuntaan sopivien automallien etsintää varteen?
Nyt ajellaan Nissan Qashqai+2 -- ja jotain vastaavanlaista SUV tyyppistä siis etsinnässä joka sopii isokokoisille ihmisille.
( Qashqai ei kevythybridinä ole mitä etsin)
 
Tyhmä kytymys vasta hybridiautoista äskettäin kiinnotuneelle...

Olen nyt vähän yrittänyt googlailla millaisisa hybridiautoja markkinoilta löytyisi joilla päivittäisen tömatkan voisi ainakin enimmäkseen sähköllä ajaa (ja bensalla sitten pitemmät matkat, kuten mökille) - mutta mitään helppoa järkevää palvelua ei tunnu löytyvän... (Puhdasta bensa-autoa en tässä vaiheessa vielä halua kun pitkiäkin matkoja ajamme lomilla)

Joten osaatteko osoittaa sopivaan suuntaan sopivien automallien etsintää varteen?
Nyt ajellaan Nissan Qashqai+2 -- ja jotain vastaavanlaista SUV tyyppistä siis etsinnässä joka sopii isokokoisille ihmisille.
( Qashqai ei kevythybridinä ole mitä etsin)
Rav 4 plugin hybrid, 70km pääsee pelkällä sähköllä optimi olosuhteissa...
 
Tyhmä kytymys vasta hybridiautoista äskettäin kiinnotuneelle...

Olen nyt vähän yrittänyt googlailla millaisisa hybridiautoja markkinoilta löytyisi joilla päivittäisen tömatkan voisi ainakin enimmäkseen sähköllä ajaa (ja bensalla sitten pitemmät matkat, kuten mökille) - mutta mitään helppoa järkevää palvelua ei tunnu löytyvän... (Puhdasta bensa-autoa en tässä vaiheessa vielä halua kun pitkiäkin matkoja ajamme lomilla)

Joten osaatteko osoittaa sopivaan suuntaan sopivien automallien etsintää varteen?
Nyt ajellaan Nissan Qashqai+2 -- ja jotain vastaavanlaista SUV tyyppistä siis etsinnässä joka sopii isokokoisille ihmisille.
( Qashqai ei kevythybridinä ole mitä etsin)
Itselläni kohta pari vuotta ollut Opel Grandland AWD PHEV ja vahva suositus sille. AGR-penkit mukavat tällaiselle isommallekin persaukselle, neliveto toimii hyvin, ja sähköllä pääsee olosuhteista ja ajotavoista riippuen 50-60km.
 
Täällä kanssa peruskysymys oikeasta plugin hybridistä. Miten se sähköllä ajo oikeasti sujuu tai miten se polttis hyppää mukaan kuvaan ( en ole tälläistä ajanut itse koskaan ). Onko tuo työmatkaajo oikeasti ajettavissa sähköllä ?

Millaisia oikeita (bensan)kulutuslukemia olette saaneet (vs valmistajan lukemat ) ?
 
Täällä kanssa peruskysymys oikeasta plugin hybridistä. Miten se sähköllä ajo oikeasti sujuu tai miten se polttis hyppää mukaan kuvaan ( en ole tälläistä ajanut itse koskaan ). Onko tuo työmatkaajo oikeasti ajettavissa sähköllä ?

Millaisia oikeita (bensan)kulutuslukemia olette saaneet (vs valmistajan lukemat ) ?
Vaihtelee tosi paljon mallista (ja kuskista) riippuen. Jotkut plugarit käyttävät aina polttista lämmittämiseen, jotkut käynnistyvät tietyssä pakkaslukemassa, ja jotkut vasta todella kylmässä. Itse en voi kuin tuosta Grandlandista puhua, ja siinä sähköajo riittää ihan mukavasti riippuen ajoprofiilista. Muistaakseni talvella päräyttää vaihtelevasti polttiksen päälle kun lähtee liikkelle jos pakkasta on joku 10 tai 13 astetta (tai kylmempää), mutta joskus ei. Olisikohan ollut että päivän ensimmäisessä ajossa tekee tuon, ja jos akkua riittää, ei myöhemmillä käynnistyksillä sitä tee. Nelivetomoodi on tuossa siitä jännä että sitä ei voi pakottaa täysin sähköiseksi. Jos AWD-modella painaa tarpeeksi poljinta, käynnistyy polttis. Sinänsä harmi kun talvella olisi mukava lyhyissä kaupunkiajoissa lähteä ihan rivakastikin aina liikkeelle, mutta tuntuu pöljältä että se polttis käynnistyy sitten minuutiksi-pariksi vain yhden risteyksen takia, joten rauhallisesti tulee ajettua jos nelivetoa haluaa. Toki hyvin se liikkeelle lähtee ilman survomistakin.

Todelliset kulutuslukemat ovat olleet ihan kohtalaiset. Paha puoli on se, että tuo Grandland on vikkelä kuin mikä, niin tulee joskus innostuttua ajella vähän rivakammin pidemmillä matkoilla, ohitellen jne, että kun nyt ajellaan polttiksella niin ilo irti. Mutta ihan kohtuullisena pysynyt tyhjällä akulla, johonkin kuuden pintaan kulutus ns. tavallisella ajolla ilman latauksia. Toki jos välietapeissa ja määränpäässä pääsee latailemaan niin oikein hyvä ja kulutus putoaa. Tässä juuri nyt kaivoin kuvan trippimittarista kesäkuun lopulta, jossa näkyy lukemat 1,7l/100km ja 2973km, joten ihan kohtuullista kulutusta omalla ajoprofiililla kun pääsee aina kotona lataamaan. En osaa yhtään sanoa miltä ajalta tuo on, mutta veikkaisin ainakin paria-kolmea kuukautta.
 
CEED Phev tarvitsee polttista lämmittämiseen, joten kelistä riippuu ja siitä kuinka lyhyttä ajoa ja lähteekö liikkeelle tallista vai pihalta. 43000 sisältäen pari talvea kulutuksella 2.8-2.9 l/100km. Sähköllä ajaa niin kauan kuin pysyy tehomittarissa pois Power puolelta eli ei lähde kovaa kiihdyttelemään (moottoria käytetään vain lämmitykseen vakiona ellei valitse auto -tilaa). Sport tila omiaan jos haluaa sujuvasti ohittaa pikateillä. Ilman on noissa nopeuksissa muuten laiska. 4.3 on sellainen vakiokulutus pienellä akulla eli täysin tyhjällä vähintäänkin alle 5. Polttis käynnistyy aina olisiko jossain -13 paikkeilla. Silloinkin se kyllä sen välillä myös sammuttaa mutta ilmeisesti lämmittää moottorin normaalia lämpöisemmäksi.

Tämän päivän Turun alueen keleillä menee vielä nollalla ellei sitten motarille kiihdyttele. Jossain 114 päälle jos tulee isompi ylämäki motarilla niin vaihtaa myös eco tilalla polttikselle hetkeksi kun teho ei riitä.

Opelilla ollut latureiden kanssa vähän kestävyys ongelmaa, mutta voipi olla että nykyversiot toimivat jo luotettavammin. Alkupään phevissä on ainakin naapurissa ollut katastrofaalisia ongelmia, mutta kuulostaa yksilövialta (esim. talvella yön aikana kaikki ikkunat avautuneet sähköisesti ja muuta omituisuutta jota valmistaja on yrittänyt korjata). Toinen naapuri hankki Bemarin phevin tuon takia vaikka kaikki edelliset autot olivat Opeleita.

RAV4 menee pitkälle ja uudemmissa versioissa aika kiltillä kulutuksella myös akku tyhjänä. On noilla sitten toki hintaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa päästä optimiolosuhteissa paljon pidemmällekin, ainakin muistaisin sellaista täällä raportoidun.
Täällä oleva vaan oli näitä, joka unohti mainita muutamassa kymmenessä viestissä et lähtee lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä yms. joulusetit.
 
RAV4 plugarilla ajellu nyt 3 vuotta ja 60 000 km. Mukava ominaisuus on sähköajolla, että kiihtyy samaan malliin, kuin aikaisemmat bensaversiot. Eli 10 s sataan riittää oikein mainiosti ajamiseen pelkästään sähköllä. Riippuu niin paljon siitä ajoprofiilista, että miten kukin pääsee, mutta 1,1 L/100 km on meidän ajamisessa kulunut bensaa läpi vuoden ajamisilla. Lämmin autotalli on kyllä ehdoton juttu, jos meinaa tuohon päästä. Lämmitykset on vähän niin ja näin, jos tähtää sähköllä ajeluun ulkoparkista talvisin. 6,6 kW tehoinen 1-vaihe laturi on aika järjetön. 30 A yhdestä vaiheesta tuottaa jo mietintää muualla kuin julkisissa latauksissa. Jouduin hankkimaan Accelevin 2-vaiheisen muuntaja , jota matkalaturiksi kutsutaan. Painoa tosin on 18 kg, joten se on asennettu seinätelineeseen autotalliin. Omasta mielestä loistava auto on ollut ajella AWD mallina. Sähköllä ajo pitää jokaisen kokeilla itse koeajolla ja laittaa se EV moodi päälle, eikä Auto EV. Silloin ei käynnistä moottoria, vaikka polkaisee lattiaan. Kun sähköt on ajettu ja moottori käynnistyy, niin et pysty oikeastaan havaitsemaan käynnistymistä muusta kuin vihreän valon sammumisesta. Sama ajotuntuma on muutenkin riippumatta siitä mikä työntää eteenpäin, johtuen tuosta HSD systeemistä. No pyydettäessä tietysti hybriditilassa ajettaessa tehoa on reippaasti enemmän ja moottori kyllä kuuluu, kun käsketään. Muutoin käyntiääntä ei noteeraa mitenkään, eikä normaaliajossa huomaa käynnistymisiä tai sammumisia mitenkään.
 
No, laskisin ainakin lämpimän tallin optimiolosuhteisiin, ei ole edes kovin harvinainen.
Ja monella katos, jolloin montakuukautta mennään etelässä niin ettei taida olla isoa eroa kummasta startti.

Mutta jos joku 8 kuukautta sitten hehkutellut kulutuksiaan jossain sisämaassa ja unohtanut mainita lämpimät pysäköinnit, niin haiskahtaa jo tarkoitus hakuiselta. Ehkä siinä unohtunut kertoa villasukista ja pipostakin.
 
Ajamiset on ihan siitä omasta ajoprofiilista kiinni. Ajamiset tuottaa kulutusta sen, mitä oman elämisen olosuhteet sattuu tuottamaan. Tässä omat ajot 1 vuoden ajalta . Tulee n 20 000 km vuosittain ja muutama 300 km reissu nostaa tuota kumulatiivista aika nopeasti. Huhtikuussa kun tankkasi, niin heti syyskuussa piti täydentää vähän tankkiin. Pisin ajorupeama RAV4 plugarilla oli joskus talvikaudella, koska alla oli Nokian R3:t ja se oli jotain 91,6 km. Rangea ennustaa kesäajan 95 km ja nyt on pudonnut jo alle, kun kylmenee. Ennustettuun sähkömatkaan ei kylläkään pääse, mutta esim tammikuussa tuossa näkee, että juuri meidän tarpeet täyttyy hyvin. Lähimpään kauppaan on 10 km suuntaansa ja ihan kaupunkiin sitten 20 km. Joten asettuu melko hyvin myös keskimääräiseen 50 km ajamisen tarpeeseen meillä. En muista, että olisi koskaan alittanut 50 km puhtaasti sähköllä ajossa, jos ei ole ajaessa lämpö laskenut alle -13 asteen. Muutama kerta on tosiaan näin käynytkin. Oikein hyvä auto omaan ajoprofiiliin ja omiin elämisen olosuhteisiin juuri tällä hetkellä.

IMG_2996.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo lämpimät pysäköinnit mielestäni tilannetta kauheasti muuta. Jos plugaria ei saa piuhaan yöksi niin parempi ostaa sähkis. Jos plugarin saa piuhaan niin auto on joka tapauksessa lämmin lähdössä riippumatta siitä onko se lämpimässä vai ei. Kian tapauksessa kun lämpö tuotetaan polttiksella tämä käytännössä tarkoittaa toista piuhaa lämmitykseen jos auto on kylmässä (joka voi olla vaiva ja ärsyttävä ja liikaa tai sitten ei, vähän riippuen tapauksesta). Omassa käytössä puolilämmin talli niin lisälämppäri on käytössä vain kylmimmillä keleillä ja muuten poikkeustapauksissa.
 
Täällä kanssa peruskysymys oikeasta plugin hybridistä. Miten se sähköllä ajo oikeasti sujuu tai miten se polttis hyppää mukaan kuvaan ( en ole tälläistä ajanut itse koskaan ). Onko tuo työmatkaajo oikeasti ajettavissa sähköllä ?

Millaisia oikeita (bensan)kulutuslukemia olette saaneet (vs valmistajan lukemat ) ?
Pluggareita on kaikkea väliltä täysverinen sähköauto johon on pultattu generaattori ja peruspolttis jossa on pieni ladattava akku ja auttavat sähkötehot kaupunkiajoon.

Eli jos haluaa sähköllä työmatkat päästä niin tulisi huomioida ainakin:
- Riittääkö range
- Onko lämmitys sähköllä, muuten talvella on pakko polttaa bensaa.
- Sähkötehot: Jos työmatkalla on jotain lyhyttä kiihdytyskaistaa tai motaria niin osa pluggareista ei oikein pelkällä sähköllä jaksa.
- Tuleeko sille polttikselle jotain käyttöä, vai onko parempi ostaa sähköauto jos pelkällä sähköllä meinaa ajaa.

Oma kulutus V60 T8 LR 3.0l/100km, WLTP 0.8l/100km. Pitkät matkat tuota nostaa, lähipyörityksessä menee kesät lähes nollalla yrittämättä kunhan ei leikkimään ala, talvella joutuu pakottamaan sähkölle jos haluaa sillä ajaa kun muuten polttis käynnistyy heti kun vähänkin on liukasta (Volvolla on neliveto vain jos polttis on päällä). Rauhallisessa ajossa polttiksen käytön huomaa ainostaan mittaristosta, reippaammin kiihdytettäessä toki myös kuulee ja tietenkin polttispuolen tehossa on enemmän viivettä kuin sähkötehossa.
 
Kiitoksia vastauksista.

OK, eli reippaat kiihdtykset, neliveto ja pitkät matkat saavat polttiksen käynnistymään. Mulle on ihan ok vaikka polttis käynnistyisi ja pääsisi vaikka puoleen siitä mitä puhdas polttis kuluttaisi. Täyttypä harkita tätäkin vaihtoehtoa.

Onko näillä hybrideillä jotain aivopieruja suunnitelussa ( kentirs merkkikohaisia ), jotka olisi hyvä tiedostaa ?

Sitten huollot. Pitääkä paikkansa että huollot ovat kaliimmat kuin puhtaalla polttiksella ?
 
Sitä en ihan ymmärrä miten monilla on ongelma sen kanssa että polttis käynnistyy vaikka kylmillä keleillä kabiinin lämmitystä varten?

Hyvähän sitäkin on välillä käyttää ettei jumiin ruostu. En nää ihan hyvänä juttuna että esim. jonku talven ajan sitä ei käyttäisi kertaakaan.

Kuluuhan siinä kallista bensaa mutta ei nyt niin paljoa että se missään näkyisi.
 
Sitä en ihan ymmärrä miten monilla on ongelma sen kanssa että polttis käynnistyy vaikka kylmillä keleillä kabiinin lämmitystä varten?

Hyvähän sitäkin on välillä käyttää ettei jumiin ruostu. En nää ihan hyvänä juttuna että esim. jonku talven ajan sitä ei käyttäisi kertaakaan.

Kuluuhan siinä kallista bensaa mutta ei nyt niin paljoa että se missään näkyisi.

Iso osa blugareilla ajavista tuntuu haluavan säästää sitä polttiksen käyttöä "pahan päivän varalle" ja kaikki muu aika halutaan ajaa sähköllä. Mikä toki on aika ymmärrettävää koska onhan kyseinen autotyyppi hankittu juuri siksi että tarvitsisi käyttää kallista bensaa mahdollisimman vähän. Muttei uskalla/voi vielä siirtyä täyssähköön.

Vähän sama kuin kotiin ostettu aggrekaatti sähkökatkojen varalle. Jos katkoja ei tule niin silti sitä pitäisi pyörittää välillä että pysyy kunnossa. Vaikka tuntuukin turhalta pyörittää sitä ilman pakottavaa tarvetta.
 
Kiitoksia vastauksista.

OK, eli reippaat kiihdtykset, neliveto ja pitkät matkat saavat polttiksen käynnistymään. Mulle on ihan ok vaikka polttis käynnistyisi ja pääsisi vaikka puoleen siitä mitä puhdas polttis kuluttaisi. Täyttypä harkita tätäkin vaihtoehtoa.

Onko näillä hybrideillä jotain aivopieruja suunnitelussa ( kentirs merkkikohaisia ), jotka olisi hyvä tiedostaa ?

Sitten huollot. Pitääkä paikkansa että huollot ovat kaliimmat kuin puhtaalla polttiksella ?

Tuo neliveto saa bensan käynnistymään taitaa olla vain osan nelivetoisista ongelma.
Osassahan sama voimalinja on käytössä bensalla ja sähköllä. Ja osassa on omat sähkömoottorit kummallekin akselille. Sitten on niitä joissa taka-akselin hoitaa sähkö ja etupään bensa.

Sama tuon reippaan kiihtyksen kanssa. Jotkin mahdollistaa sähkö (millä nimellä sitten onkaan) tilassa kaasun pohjaan laittamisen käynnistämättä bensakonetta.

Omassa ei ole huoltojen hinnat muuten sen isommat kuin normi polttiksessakaa, kuin että ne polttiksen tulpat pitäisi vaihtaa vuosittain. Kilometrejä tosin tulee siten että ovat vaihtuneet joka toinen vuosi.
 
Ei tuo lämpimät pysäköinnit mielestäni tilannetta kauheasti muuta. Jos plugaria ei saa piuhaan yöksi niin parempi ostaa sähkis. Jos plugarin saa piuhaan niin auto on joka tapauksessa lämmin lähdössä riippumatta siitä onko se lämpimässä vai ei. Kian tapauksessa kun lämpö tuotetaan polttiksella tämä käytännössä tarkoittaa toista piuhaa lämmitykseen jos auto on kylmässä (joka voi olla vaiva ja ärsyttävä ja liikaa tai sitten ei, vähän riippuen tapauksesta). Omassa käytössä puolilämmin talli niin lisälämppäri on käytössä vain kylmimmillä keleillä ja muuten poikkeustapauksissa.

Akun lämpö vaikuttaa paljon siihen, miten vastaanottaa ja luovuttaa virtaa, siksi lämmin talvi olisi aika hyvä juttu plugarille, joissa ei yleensä akun lämmitystä ole. Minin 7,6kWh bruttoakku ei lataantunut 5h aikanakaan täyteen 3,6kW latauksella kun pakkasta oli -10C.

Kesällä akku täyttyy 2h 30min vastaavalla teholla.

Tuo neliveto saa bensan käynnistymään taitaa olla vain osan nelivetoisista ongelma.
Osassahan sama voimalinja on käytössä bensalla ja sähköllä. Ja osassa on omat sähkömoottorit kummallekin akselille. Sitten on niitä joissa taka-akselin hoitaa sähkö ja etupään bensa.

Sama tuon reippaan kiihtyksen kanssa. Jotkin mahdollistaa sähkö (millä nimellä sitten onkaan) tilassa kaasun pohjaan laittamisen käynnistämättä bensakonetta.

Omassa ei ole huoltojen hinnat muuten sen isommat kuin normi polttiksessakaa, kuin että ne polttiksen tulpat pitäisi vaihtaa vuosittain. Kilometrejä tosin tulee siten että ovat vaihtuneet joka toinen vuosi.

Jotkut ovat ratkaisseet nelivedon niin, että sähkömoottori on taka-akselilla ja polttis etuakselilla. Tällöin pienikin sutaisu liikennevaloissa käynnistää polttiksen pariksi minuutiksi. X3-/X5 taas sähkömoottori on vaihteiston yhteyteen lykätty, joten nelivedon käytös on sama riippumatta ajaako sähköllä vai bensalla.

Kahden vuoden kokemuksen perusteella suosisin jälkimmäistä, nimittäin sähköaivojen ohjaama neliveto ei käyttäydy johdonmukaisesti, sen sain jääradalla todeta.
 
Ajamiset on ihan siitä omasta ajoprofiilista kiinni. Ajamiset tuottaa kulutusta sen, mitä oman elämisen olosuhteet sattuu tuottamaan. Tässä omat ajot 1 vuoden ajalta . Tulee n 20 000 km vuosittain ja muutama 300 km reissu nostaa tuota kumulatiivista aika nopeasti. Huhtikuussa kun tankkasi, niin heti syyskuussa piti täydentää vähän tankkiin. Pisin ajorupeama RAV4 plugarilla oli joskus talvikaudella, koska alla oli Nokian R3:t ja se oli jotain 91,6 km. Rangea ennustaa kesäajan 95 km ja nyt on pudonnut jo alle, kun kylmenee. Ennustettuun sähkömatkaan ei kylläkään pääse, mutta esim tammikuussa tuossa näkee, että juuri meidän tarpeet täyttyy hyvin. Lähimpään kauppaan on 10 km suuntaansa ja ihan kaupunkiin sitten 20 km. Joten asettuu melko hyvin myös keskimääräiseen 50 km ajamisen tarpeeseen meillä. En muista, että olisi koskaan alittanut 50 km puhtaasti sähköllä ajossa, jos ei ole ajaessa lämpö laskenut alle -13 asteen. Muutama kerta on tosiaan näin käynytkin. Oikein hyvä auto omaan ajoprofiiliin ja omiin elämisen olosuhteisiin juuri tällä hetkellä.

IMG_2996.jpg
Joops, vähän erilainen kuin oma ajoprofiilijossa tulee 66-100km / päivä töiden ja lapsen harrastusten takia, 3 päivää menee 66km ja kaks 100km. Akulla pääsee just tuon 33km kesällä tai kulutusta tulee joku desi pari mutta aina ei pysty toisessa päässä lataamaan niin loppupäivä menee bensalla. Paras kantama on iteasiassa keväällä just ennen kesärajoituksia kun puolet matkan 100 alueesta on vielä 80, motari syö aika paljon Outlanderilla
 
Ei se sinänsä ole ongelma. Ärsyttäväksi se saattaa muodostua jos siirtymiset ovat hyvin lyhyitä ja moottori lähtee turhaan käyntiin. Esim. kaupan pihasta toisen kaupan pihaan. Jos ajomatkat ovat pidempiä kerrallaan kuin muutama kilometri niin sitten pelkkään lömmitykseenkin käyttäminen ei ole ongelma, koska keskimääräinen kulutus ehtii tippumaan järkevälle tasolle. Tälläinen pätkäkulutus häiritsee siis lähinnä talvella ja silloinkin jos tekee lyhyitä siirtymiä niin että moottori ehtii jäähtyä välissä. Jos ajelee paikasta toiseen hoitaen asioita niin yleensä ei ole ongelma (siis jos ei oleta että mennään täysin nollilla).

Tätä voi toki kikkailla esim. Kiassa sammuttamalla ilmastointi. Tällöin polttis ei käynnisty. Toki toimintamatka on sitten rajallinen koska ikkunat rupeavat jossain vaiheessa huurtumaan ja mennään tähän "plugarikuskit ajelevat ikkunat huurussa" efektiin. Toki ilman saa vaihtumaan avaamalla ikkunaa, mutta kylmillä keleillä alkaa mennä viileäksi.
Ilmastoinnin pois laittamista tulee joskus hyödynnettyä kun/jos autolla odottelee jossain parkkiksella, siirtää autoa lyhyitä matkoja (peräkärryyn romua pitkin tonttia, kaupasta viereiseen kauppaan tms ) tai esim. kun päivittää usbitikulla karttasoftaa ja auto pitää olla käynnissä tuota varten (ja kun pitää ilmastoinnin pois päältä niin ei lähde viileälläkään käynnistämään polttista tyhjäkäynnille, kunhan pysytään -13 lämpöisemmällä puolella).

Sinänsä vaikka polttiksella tehdään lämpö, niin aika pienellä kulutuksella tuo silti menee kylmilläkin keleillä kun auton liikuttaminen vie energiaa kuitenkin suhteessa sen verran paljon. Mutta tosiaan riippuu aika pitkälle siitä minkä pituisia pätkiä ajelee.

Tänä aamuna kävin hakemassa ja siirtämässä tytön ja pyörän kouluun kun oli rengas puhjennut ja mitä tuolla nyt on, 10 astetta ja yhteensä matkaa kuusi kilometriä ja kulutus 2.0/100km kun lämmitti kabiinia kun pysähdyin matkalle laittamaan pyörää telineeseen. Toisaalta eilen päivällä ajelin Turkuun (about 27km) 0,1l/100km kulutuksella kun polttis käynnistyi vain yhdessä kiihdytyksessä, latailin ehkä 50 minuuttia (2,89kW) kun kävin kaupoilla ja pääsin sähkötilalla takaisin saman matkan nollakulutuksella (sähköistä kantamaa taisi jäädä kilometri).
 
Viimeksi muokattu:
Sitä en ihan ymmärrä miten monilla on ongelma sen kanssa että polttis käynnistyy vaikka kylmillä keleillä kabiinin lämmitystä varten?

Hyvähän sitäkin on välillä käyttää ettei jumiin ruostu. En nää ihan hyvänä juttuna että esim. jonku talven ajan sitä ei käyttäisi kertaakaan.

Kuluuhan siinä kallista bensaa mutta ei nyt niin paljoa että se missään näkyisi.
Ketjun "arvostelujen" perusteella osassa lataushybridejä sopii hyvin sähköajoon, osa taasen on suoranaisia pommeja, suunniteltu niin että sitä polttista pitää käyttää, tai muuten se polttispuoli porsii.

Jos ajoneuvo toimii ilman polttiksenkäyttöä, niin kärjistäen sen käyttö on kustannuskysymys, minimissään sen pumppuhinnan erotus sähköön, jos joku hiili kompensoija niin sitte ne kulut päälle. Mutta parineuron litrahinnalla jollain 1l-5l/100km haarukalla , niin voihan siinä nähdä tonnin, useamman ero vuositasolla nyky hinnoilla,

Hankitapäätöstä tehdessä kannattaa ainakin vertailuvuoksi laskea rajusti korkeammalla polttoaineen hinnalla. Voi miettiä mallin jäänösarvoa > muutaman vuoden päästä jos sähkön rinnalla joutuu polttaa muutaman litran bensaa satasella vs malli jolla voi ajaa käytännössä pelkällä sähköllä .
 
Oma kulkine on Kia Optima PHEV eikä luottoa tosiaan korealaiseen polttikseen juuri ole, pidän sitä kuin kukkaa että varmasti kestää.

Esim. jos tiedän että kohta edessä on reipas kiihdytys moottoritielle ja takana on maantietä 40km pelkällä sähköllä polttis kylmänä niin lyön auton HEV -moodiin että lämmittää polttiksen valmiiksi ennen tulevaa polkemista. Tosin näillä kylmillä keleillä se käynnistyy muutenkin kabiinia lämmittämään kuten tänäaamuna, ekat 10km kävi tyhjäkäynnillä irti vaihteistosta kun pelkällä sähköllä ajelin maantiesiivun moottoritielle asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom