Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän noissa eCall toiminnoissa liikkuu myös datapaketti joissa on esim. sijaintia, lauenneet turvalaitteet, käytössä olleet vyöt tms. Ja vanhemmissa voi myös mennä autovalmistajan keskukseen puhelut, uudemmissakaan tuon saa valita meneekö häkeen vai valmistajalle jos jälkimmäinen on vaihtoehto.Hätäpuhelu 112 numeroon ei edellytä liittymää, joten sitä ei valmistaj todennakoisesti blokkaa.
Eikö Toyota takuu/relax turva kata nuo liukutappien jumittumiset ja siitä seuranneiden jarrupalojen vaihdon? Ei mielestäni tuonikäinen auto pitäisi olla remontin tarpeessa, vaikka kustannus pieni olikin2 v ja 10 kk ajettu RAV4 plugarilla. 60 000 km tuli täyteen ja huolto kustansi reilut 800 €. Etujarrupalat meni vaihtoon, kun oli juuttunu tapit ja sisäpalat melkein loppu. Ne kustantaa 150 € pelkät palat ja lisäksi ilmastointihuolto päälle. Akku näyttää täysin normaalia tilaa vielä nyt. Lataus näköjään vaatii, että itte ajelee, niin arvausmittari palaa heti siihen täyteen 95 km näyttämään. Huhtikuun puolessavälissä tankkasin viimeksi, joten aina välillä käy mielessä tuo bensan happaneminen tankissa. Kesärenkaan vaihto taisi olla 20.4. ja sen jälkeen on bensankulutus ollut 0,3 /100 km. Toukokuu ajettiin kokonaan pelkästään sähköllä ja kesäkuun kulutusta 0,2 L/100 km. Heinäkuussa on tähän mennessä ollut 0,1 L/100 km kulutus, kun käynnistin väkisin moottorin pieneksi aikaa. Kumulatiivinen kulutus näyttää 1,2 L/100 km lukemaa. Minkäännäköistä korvahavaintoa ei saanut moottorin käyntiin, eli hyvin tuntuu pyörivän edelleen.
2 v ja 10 kk ajettu RAV4 plugarilla. 60 000 km tuli täyteen ja huolto kustansi reilut 800 €. Etujarrupalat meni vaihtoon, kun oli juuttunu tapit ja sisäpalat melkein loppu. Ne kustantaa 150 € pelkät palat ja lisäksi ilmastointihuolto päälle. Akku näyttää täysin normaalia tilaa vielä nyt. Lataus näköjään vaatii, että itte ajelee, niin arvausmittari palaa heti siihen täyteen 95 km näyttämään. Huhtikuun puolessavälissä tankkasin viimeksi, joten aina välillä käy mielessä tuo bensan happaneminen tankissa. Kesärenkaan vaihto taisi olla 20.4. ja sen jälkeen on bensankulutus ollut 0,3 /100 km. Toukokuu ajettiin kokonaan pelkästään sähköllä ja kesäkuun kulutusta 0,2 L/100 km. Heinäkuussa on tähän mennessä ollut 0,1 L/100 km kulutus, kun käynnistin väkisin moottorin pieneksi aikaa. Kumulatiivinen kulutus näyttää 1,2 L/100 km lukemaa. Minkäännäköistä korvahavaintoa ei saanut moottorin käyntiin, eli hyvin tuntuu pyörivän edelleen.
Syklit kai sitä akkua kuluttaa eikä kilometrit
Ei kovin terveeltä näytä…
Itsellä marraskuussa 2020 käyttöönotettu Renault Captur -plugari ja sillä nyt viimeaikojen kulutus tuollainen. Akku 9,8 kWh. Ostin helmikuussa käytettynä ja ostettaessa kilometrejä 38 000. Itse ajanut nyt 13 000 km, kokonaiskulutus itselläni jossain 1,3 litraa satasella paikkeilla.
Juhannuksena viimeksi ajettu sen verran pitkää siivua että kone ollut pidemmän aikaa käyntilämpöinen. Pitäisi kylmälimasta päätellen vähän useammin käytellä lämpimäksi. Nokka-akselia ei harmillisesti näe niin sen kunto on arvoitus. Moottori on Nissan HR16DE.
Ei minunkaan mielestäni. Noh, lähden lauantaina lomalle ja tulee siinä yhteydessä toista sataa kilometriä moottoritieajoa yhdellä kertaa niin näkee, väheneekö tai häviääkö mönjä. Öljytikusta tarkastettuna on ihan normaalia tavaraa koneessa.Ei kovin terveeltä näytä…
No mulla näytti edellinen etappimittari 9999 km, kun ei se enempää näytä. Kulutus 0,3 L/100 km ja tankatessa nyt meni tankkiin 35,66 L. Tuon saisi tietysti säästettyä, jos vaihtaisi sähköautoon, mutta takaisinmaksuaika ei ehkä ole ihan houkuttelevimmasta päästä valintakriteereissä. Auton WLTP kulutus on muuten 1,0 L/100 km, niin eiköhän se tällä 1.2 L100 km lukemalla ole vielä hyväksytyissä rajoissa. Eli oientä ylikulutusta on harrastettu, jotta moottori kestää paremmin.
Itsellä marraskuussa 2020 käyttöönotettu Renault Captur -plugari ja sillä nyt viimeaikojen kulutus tuollainen. Akku 9,8 kWh. Ostin helmikuussa käytettynä ja ostettaessa kilometrejä 38 000. Itse ajanut nyt 13 000 km, kokonaiskulutus itselläni jossain 1,3 litraa satasella paikkeilla.
Juhannuksena viimeksi ajettu sen verran pitkää siivua että kone ollut pidemmän aikaa käyntilämpöinen. Pitäisi kylmälimasta päätellen vähän useammin käytellä lämpimäksi. Nokka-akselia ei harmillisesti näe niin sen kunto on arvoitus. Moottori on Nissan HR16DE.
Puhtaalta vihreältä näytti ja on melkein ylärajallaOnko tarvetta lisätä jäähdytinnestettä ja näyttääkö se puhtaalta ?
Ihan normaali ilmiö monessakin nyky bensakoneessa talviaikaan, kun koneet ei lämpene kunnolla. Ei tuollaista limaa tullut ennenvanhaan, jos oli niin silloin kannentiiviste oli rikki. Säikäytti tietysti ekalla kertaa , kun näin. Nykykoneet niin pieniruokaisia ettei lämpöä synny. 10L/100km kuluttavassa tuota ilmiötä ei tule.Ei minunkaan mielestäni. Noh, lähden lauantaina lomalle ja tulee siinä yhteydessä toista sataa kilometriä moottoritieajoa yhdellä kertaa niin näkee, väheneekö tai häviääkö mönjä. Öljytikusta tarkastettuna on ihan normaalia tavaraa koneessa.
Kyllähän siihen kuskikin vaikuttaa - esim. omassa hybridissä 2/3 tehoista tulee polttikselta ja jos kunnolla polkaisee niin polttis on aina mukana leikissä.Moottorin ohjauksessahan tuossa on tingitty kun ei akun loputtua pakkoajeta polttista kuumaksi vaan heti mennään hybridiajoon, joka pitää polttiksen haaleana aiheuttaen juuri edellä mainittuja ongelmia.
Eiköhän kaikki pluggarit tee noin oletusmoodissa jo ihan EU:n takia. WLTP arvot ei tykkäisi jostain kone-lämpimäksi-ensin suunnittelusta. Siis toki ei heti sammuta kylmänä käynnistettyä konetta, mutta ei myöskään käytä täyteen lämpöön.Moottorin ohjauksessahan tuossa on tingitty kun ei akun loputtua pakkoajeta polttista kuumaksi vaan heti mennään hybridiajoon, joka pitää polttiksen haaleana aiheuttaen juuri edellä mainittuja ongelmia.
Eiköhän kaikki pluggarit tee noin oletusmoodissa jo ihan EU:n takia. WLTP arvot ei tykkäisi jostain kone-lämpimäksi-ensin suunnittelusta. Siis toki ei heti sammuta kylmänä käynnistettyä konetta, mutta ei myöskään käytä täyteen lämpöön.
Sitä en osaa sanoa. Tuo bmw tekele on kyllä typerä, sillä vaikka akku olisi täynnä ja olisi kesälämpötilat niin silti liikkeelle lähtiessä käynnistään polttiksen pariksi minuutiksi.
Eikö edes silloin, jos kabiiniin halutaan syystä tai toisesta (ulkolämpötilasta riippumatta) lämpöä?Niin siis MINI:ssä noin. Bemareissa (joissa sama kone) ei elektroniikka tee tollaista. Yksikään plugaribemari ei käynnistä polttomoottoriaan pysäköinnistä liikkeelle lähtiessä, jos akustossa on virtaa.
Ei josEikö edes silloin, jos kabiiniin halutaan syystä tai toisesta (ulkolämpötilasta riippumatta) lämpöä?
Eikö edes silloin, jos kabiiniin halutaan syystä tai toisesta (ulkolämpötilasta riippumatta) lämpöä?
Niin siis MINI:ssä noin. Bemareissa (joissa sama kone) ei elektroniikka tee tollaista. Yksikään plugaribemari ei käynnistä polttomoottoriaan pysäköinnistä liikkeelle lähtiessä, jos akustossa on virtaa.
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) vaihtui 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi) kun ei Kugassa riittänyt tila kaikille romuille.
Saa nahdä millaisiin kulutuksiin Explorerilla päästään kunhan saadaan lämmitystolppa muutettua lataukseen sopivaksi. Nyt kerran käyty testaamassa ABC latausta niin tunnissa valui reilu 4kW niin aika turhaa tuota reissussa tauoilla yritää latailla.
Nyt ekoja ajoja ajeltu, mutta dataa vielä todella vähän. Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)Pistähän tästä tulemaan mietteitä autosta ja kulutustietoja kun alkaa kilometrejä kertymään.
Muutama tuttu kyseistä mallia arponut seuraavaksi autoksi.
Eli nimimerkillä enemmän kuin kiinnostunut.
Nyt ekoja ajoja ajeltu, mutta dataa vielä todella vähän. Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)
Autohan oli 40tkm+ ajettua meille tullessa ja auton tietokone näytti keskikulukseksi 9.3l/100km. Nollasin mittarit liikkeen pihassa että saadaan omaa dataa kertymään.
Akku oli ladattu täyteen liikkeestä lähdettäessä ja ilmoiteli rangeksi 40km. Bensarangeksi täydellä tankilla auto ilmoitti 677km. Nyt ajeltu vähän sekalaista ajoa keskustoissa ja käyty revittelemässä kun tehokkain vehje millä tullut ajeltua. Lataustolppaa ei vielä itsellä ole niin pari mini testiä paikallisilla prismoille tehty latausharjoituksina.
Nyt viikonloppuna tuli ajettua ensimmäiset pidemmät ajot mökkireissulla. Vajaa 100km suuntaansa on matka ja menomatkalle lähdettiin aivan tyhjällä akulla ja matka taittui rajoitusten mukaan +5km/h autonmittarissa (60-80-100 alueita) ja perillä auto ilmoitti kulutukseksi 7.9l/100km. Mökillä sain ladattua akun täyteen ja auto ilmoitteli rangeksi 43km, mutta leikin etäkäynnistyksellä ja jäähyttelin autoa niin paluu matkalle lähdettäessä auto näytti rangeksi 38km. Samaa reittiä ajeltiin takaisin samalla +5km/h rajoituksiin niin kotipihassa auto näytti kulutukseksi 4.5l/100km. Ja nyt reilun 200km ajon jälkeen täyteen tankkauksesta auto näyttää bensarangeksi 685km ja tietokoneen keskikulutus 7.2l/100km. Eli aika paljon kovempaa tai kovemmalla jalalla on aiemmin ajettu ainakin.
Auto tuntuu Kugaan verrattuna panssarivaunulta. Alusta on kohtuu kova kun ST alusta ilmeisesti kaikissa euroopaan tuoduissa autoissa, mutta minusta kuitenkin pehmeämpi kuin ST-line Kugassa. Vaihteistossahan on toki eroa ja vaihtonykäyksiä tuntuu toisin kuin Kugan CVT:ssä, mutta ei nuo ainakaan itseä häiritseviä ole. Voimaa on omaan makuun aivan valtavasti eli 457hv ja oliko vääntöä reilut 800nm+ ja sen kyllä huomaa. Ei paljon ylämäki tuntunut kun ohittaessa tyrkkäsi lämän tiskiin. Kortin tällä varmasti saa poltettua ilman edes sen isompaa yrittämistä.
Ainoa mitä Kugasta jäin kaipaamaan oli HUD-näyttö. Kirjoittelen myöhemmin lisää kulutuksesta kun saan vähän dataa kertymään. Sähkäri tosiaan lupaili että ehtisi ensiviikolla tulla modaamaan tuon lämpötolpan niin pystyy sitten lataamaan kotonakin.
Eikö edes silloin, jos kabiiniin halutaan syystä tai toisesta (ulkolämpötilasta riippumatta) lämpöä?
Kyllä pätkäajossa on aina kertynyt vettä öljyn sekaan, tietenkin energiatehokkuuden parannuttua pätkät ovat vähän pidentyneet.Ihan normaali ilmiö monessakin nyky bensakoneessa talviaikaan, kun koneet ei lämpene kunnolla. Ei tuollaista limaa tullut ennenvanhaan, jos oli niin silloin kannentiiviste oli rikki. Säikäytti tietysti ekalla kertaa , kun näin. Nykykoneet niin pieniruokaisia ettei lämpöä synny. 10L/100km kuluttavassa tuota ilmiötä ei tule.
Jos luulee että auton pitäisi sähköllä mennä 500km tms, ja taulussa lukee 59km, niin kyllähän sitä asiaa tuntematon voi koittaa ladata.
Näinhän tämä tulee jatkossa olemaan yhä enemmän. Autoista ja niiden tekniikasta kiinnostumattomat ihmiset hankkivat ladattavia autoja, ja pähkäilevät uuden tekniikan kanssa. Ei kaikki fiilistele uutta autoa kuukausikaupalla etukäteen lukemalla manuaalit kannesta kanteen ja etsimällä netistä kaiken mahdollisen taustatiedon. Joillekin auto on vaan välttämätön paha, jonka kanssa on pakko elää kun ei ilmankaan pärjää.
Nyt on viikon verran ajeltu 308 PHEV:llä. Noin 350 km yhteensä. Bensamoottori ei ole vielä käynnistynyt.
Kai otit vihreän? Ihan hiton onnistunut sävy valittu siihen..
Harvemmin ne vaihdon jälkeen on negatiivisetPositiiviset alkufiilikset kyllä
Vaihtui 3-sarjan bemmi Lexus IS300h kulkupeliin. Positiiviset alkufiilikset kyllä. Saa nähdä mihin kulutus asettuu. Jotain 6l/100km yhdistetty olisi jo ihan kiva parannus.
Nyt ekoja ajoja ajeltu, mutta dataa vielä todella vähän. Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)
Autohan oli 40tkm+ ajettua meille tullessa ja auton tietokone näytti keskikulukseksi 9.3l/100km. Nollasin mittarit liikkeen pihassa että saadaan omaa dataa kertymään.
Akku oli ladattu täyteen liikkeestä lähdettäessä ja ilmoiteli rangeksi 40km. Bensarangeksi täydellä tankilla auto ilmoitti 677km. Nyt ajeltu vähän sekalaista ajoa keskustoissa ja käyty revittelemässä kun tehokkain vehje millä tullut ajeltua. Lataustolppaa ei vielä itsellä ole niin pari mini testiä paikallisilla prismoille tehty latausharjoituksina.
Nyt viikonloppuna tuli ajettua ensimmäiset pidemmät ajot mökkireissulla. Vajaa 100km suuntaansa on matka ja menomatkalle lähdettiin aivan tyhjällä akulla ja matka taittui rajoitusten mukaan +5km/h autonmittarissa (60-80-100 alueita) ja perillä auto ilmoitti kulutukseksi 7.9l/100km. Mökillä sain ladattua akun täyteen ja auto ilmoitteli rangeksi 43km, mutta leikin etäkäynnistyksellä ja jäähyttelin autoa niin paluu matkalle lähdettäessä auto näytti rangeksi 38km. Samaa reittiä ajeltiin takaisin samalla +5km/h rajoituksiin niin kotipihassa auto näytti kulutukseksi 4.5l/100km. Ja nyt reilun 200km ajon jälkeen täyteen tankkauksesta auto näyttää bensarangeksi 685km ja tietokoneen keskikulutus 7.2l/100km. Eli aika paljon kovempaa tai kovemmalla jalalla on aiemmin ajettu ainakin.
Auto tuntuu Kugaan verrattuna panssarivaunulta. Alusta on kohtuu kova kun ST alusta ilmeisesti kaikissa euroopaan tuoduissa autoissa, mutta minusta kuitenkin pehmeämpi kuin ST-line Kugassa. Vaihteistossahan on toki eroa ja vaihtonykäyksiä tuntuu toisin kuin Kugan CVT:ssä, mutta ei nuo ainakaan itseä häiritseviä ole. Voimaa on omaan makuun aivan valtavasti eli 457hv ja oliko vääntöä reilut 800nm+ ja sen kyllä huomaa. Ei paljon ylämäki tuntunut kun ohittaessa tyrkkäsi lämän tiskiin. Kortin tällä varmasti saa poltettua ilman edes sen isompaa yrittämistä.
Ainoa mitä Kugasta jäin kaipaamaan oli HUD-näyttö. Kirjoittelen myöhemmin lisää kulutuksesta kun saan vähän dataa kertymään. Sähkäri tosiaan lupaili että ehtisi ensiviikolla tulla modaamaan tuon lämpötolpan niin pystyy sitten lataamaan kotonakin.
Vaihtui 3-sarjan bemmi Lexus IS300h kulkupeliin. Positiiviset alkufiilikset kyllä. Saa nähdä mihin kulutus asettuu. Jotain 6l/100km yhdistetty olisi jo ihan kiva parannus.
Tämä on kyllä hyvä valinta. Itse ajanut reilu pari vuotta. Ei pahaa sanottavaa. Luotettava, taloudellinen, laadukas, hiljainen, hyvä ajettava. Ei oo vaihtohaluja. Näiden kokemusten perustella seuraava kulkinekin voisi olla Lexus. On vaan Suomessa vähän nihkeät mallivalikoimat...
Mistä mahtaa johtua, ettei lexukset mene kaupaksi täällä?
Yks on myös se että Lexus-huoltoja on vähän Suomessa. Lisäksi mallivalikoima nihkeä, ei esim. Farmareita lainkaan, saati diiseleitä. Takseissahan noita Lexus ES300h:ia näkyy paljon nykyään, siellä ainakin suosittuja vaihtoehtoja.
Mutta 10vhen asti Relax turvalla pääsee vain Lexus huollossa, tämä olisi ihan hyvä lisä vanhemmassa autossa. "Relax aktivoituu vain valtuutetun Lexus-korjaamon huolloissa"Kaikki tojotahuollot huoltaa myös leksat, ihan samat osat niissä on molemmissa. Ja samat hinnatkin huolloilla kuin toyota-vastineilla paitsi että siihen samaan hintaan kuuluu aina sijaisauto ja auton pesu.