Keskustelua hybridiautoista

Syklit kai sitä akkua kuluttaa eikä kilometrit.

Mutta hankala noita taitaa olla kilsoista päätellä. Tuollainen paljon ajettu voi olla jonkun myyntitykin vapaa-autoetu auto, jota ei ole ikinä ladattu, jolloin syklit voivat olla alhaisemmat kuin selvästi vähemmän ajetulla. Tai sitten se on ollut jollain omana työmatkaautona pitkällä työmatkalla, ladattu sekä töissä että kotona ja joka arkipäivä tullut kaksi täyttä sykliä.

Plus että aika paljon taitaa olla valmistajien/mallien välillä kuitenkin eroja Here Are The Best And Worst Electric Cars In Terms Of Battery Degradation (tuolla on pluggareitakin listoilla) Googlettelisin kokemuksia malleittain sitten kun ehdokas on löytynyt.
Ihan halppis OBD-palikallakin voi saada ymmärrystä paljonko yksilöllä on ajettu sähköllä ja onko ollut erityisen maantiepainotteista tai nurkkapyöritystä. Alla pari vuotta vanhasta X-ceedistä, jota kävin koeajamassa.

Tuolla ajettu keskimäärin 35 km/h nopeutta ja sähköä kulunut keskimäärin 6.3 kwh/100 km. Tuollaiseen kulutukseen ei pääse täyssähköllä joten paljon on ajettu myös hybriditilassa.

Screenshot_20230703_190849.jpg
 
Muuttuukohan autojen vaihtosykli tiheämmäksi kun etäpalvelut ajetaan jo 5v autoista alas? Näin kävi omalle 2018 Mini Countrymanille jo muutama vuosi sitten.

Jos etäpalvelu tarkoittaa esim lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttöä ei ole kyllä mitään teknistä syytä miksei 2g verkko siihen riittäisi. Vaikka tuon lämppärin etäkäynnistys edellyttäisi huikeaa 2kt tiedonsiirtoa, jopa kaikkein hitaimmalla gsm data nopeudella, itse tiedonsiirto kestäisi n. 1,7 sekuntia.

Sen sijaan tuollaisen auton joka ei enää valmistajalle tuo seteliä kassaan usein edes huoltojen kautta, operaattorikulut on helppo nollata väittämällä että syy olisi operaattorin.

Tietysti kartta- ja ohjelmistopäivityksiin tuo 2g verkon datansiirto ei riitä, tai on ainakin hemmetin hidasta, mutta käytännössä nuo ovat siinämäärin harvemmin tapahtuvia (jos ikinä), että sitä varten on ihan ok käyttää esim usb tikkua.
 
Jos etäpalvelu tarkoittaa esim lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttöä ei ole kyllä mitään teknistä syytä miksei 2g verkko siihen riittäisi. Vaikka tuon lämppärin etäkäynnistys edellyttäisi huikeaa 2kt tiedonsiirtoa, jopa kaikkein hitaimmalla gsm data nopeudella, itse tiedonsiirto kestäisi n. 1,7 sekuntia.

Sen sijaan tuollaisen auton joka ei enää valmistajalle tuo seteliä kassaan usein edes huoltojen kautta, operaattorikulut on helppo nollata väittämällä että syy olisi operaattorin.

Tietysti kartta- ja ohjelmistopäivityksiin tuo 2g verkon datansiirto ei riitä, tai on ainakin hemmetin hidasta, mutta käytännössä nuo ovat siinämäärin harvemmin tapahtuvia (jos ikinä), että sitä varten on ihan ok käyttää esim usb tikkua.
Näinpä. Varsinkin kun näissä on luultavasti kyseessä vanhemman pään autot, joissa navin kartat, softapäivitys ym. on offline-toimisia. Nuo ohjaustoiminnot ei paljoa dataa liikuta. Itsellä oli aiemmin 2017 Kia Rio, jonka navigaattori haki kameratolppatiedot ja ruuhkatiedot aina reaaliaikaisesti verkosta ja ei tuokaan dataa liikuttanut kuin joitakin kymmeniä kilotavuja päivässä.
 
Jos etäpalvelu tarkoittaa esim lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttöä ei ole kyllä mitään teknistä syytä miksei 2g verkko siihen riittäisi. Vaikka tuon lämppärin etäkäynnistys edellyttäisi huikeaa 2kt tiedonsiirtoa, jopa kaikkein hitaimmalla gsm data nopeudella, itse tiedonsiirto kestäisi n. 1,7 sekuntia.

Sen sijaan tuollaisen auton joka ei enää valmistajalle tuo seteliä kassaan usein edes huoltojen kautta, operaattorikulut on helppo nollata väittämällä että syy olisi operaattorin.

Tietysti kartta- ja ohjelmistopäivityksiin tuo 2g verkon datansiirto ei riitä, tai on ainakin hemmetin hidasta, mutta käytännössä nuo ovat siinämäärin harvemmin tapahtuvia (jos ikinä), että sitä varten on ihan ok käyttää esim usb tikkua.

Karttapäivotykset myydään usein erikseen.

En muista tiedä, mutta Minissä tuki loppui 2019 rautapäivityksen myötä, jolloin markkinoille 2017 tullut malli jäi merkkiorganisaation päätöksestä vailla tukea heti 2v takuun päätyttyä…

2018 mallit sitten vuoden jälkeen..

Eipä siinä varmaan muuta syytä ollut kuin merkkiorganisaation kuseminen asiakkaittensa muroihin.
 
Muuttuukohan autojen vaihtosykli tiheämmäksi kun etäpalvelut ajetaan jo 5v autoista alas? Näin kävi omalle 2018 Mini Countrymanille jo muutama vuosi sitten.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009702247.html
Linkkisi nopeasti lukasten käsittelee 3G verkkojen alasajamista.

Mutta mitä palveluita Ministäsi loppu muutamavuosi sitten ? jos 2018 autosta loppuu joku merkittävä markkinoitu ominaisuus kahden kolmen vuoden sisään niin kuullostaa virheeltä.
Mutta näillä tiedoilla vaikea arvioida kuinka merkittävä ja miten sitä on markkinoitu.

Linkissäsi taasen puhutiin 3G verkon alasajosta, mm jostain lämmityksen etäkäynnistyksestä, niin aika tökero toteutus saa olla jos ei 2G verkolla toimi, ei kaikissa, mutta monessa autossa on WiFi tuki, joilla taasen voi hoidella enemmän dataa vaativia juttuja. Tosin jos tuoreet mallit toimitettu ilman 4G tukea ja ilman modemiin päivituys tukea, niin on sekin tökeröä.

Sinänsä nuo eivät ole hybridi juttuja, vaan ihan energiamuodosta riippumattomia.

Autojen laskennallinen suunniteltu elinkaari ei välttämättä lyhene, mutta muita kuin linkin syistä veikkaan autojen keskiän lyhenevän Suomessa tulevina vuosina, ei kannata pitää paalausikäistä autoa vuosia kausia, autot kehittyy , jos verotus ei pilaa, niin autojen kierrätysarvot ylittää käytön hyödyt sen verran nuorina, ettei romuja ennään hillota nurkissa.
 
Ainakin etänä ohjattava lämmitys/-jäähdytys, kulutus yms tiedot, akun varaustila tms. Melkoista perseilyä Mini/bmw-organisaatiolta lopettaa nuo etuajassa tai ylipäätään.

Ilmeisesti 2G- säilyy kun tuossa on kuitenkin hätäpuhelu-ominaisuus.
 
Hätäpuhelu 112 numeroon ei edellytä liittymää, joten sitä ei valmistaj todennakoisesti blokkaa.
 
Hätäpuhelu 112 numeroon ei edellytä liittymää, joten sitä ei valmistaj todennakoisesti blokkaa.
Kyllähän noissa eCall toiminnoissa liikkuu myös datapaketti joissa on esim. sijaintia, lauenneet turvalaitteet, käytössä olleet vyöt tms. Ja vanhemmissa voi myös mennä autovalmistajan keskukseen puhelut, uudemmissakaan tuon saa valita meneekö häkeen vai valmistajalle jos jälkimmäinen on vaihtoehto.

Lisäksi tietysti valmistajalla voi olla ongelma, että jos yhteys rampautuu niin jos kyseessä on tilauspalvelu (kuten esim. Volvolla) niin palvelun lakkauttaminen on huonoa palvelua, mutta toisaalta myynnin jatko täysin rampautettuna voi sekin olla jonkun mielestä väärin.

Varmasti softatuki on jatkossa isompi ongelma kun autoissa on enemmän pilvipalveluja ja sovelluksia. Netin osalta tosin olisi helppo ratkaisu pakottaa valmistajat tarjoamaan tether mahdollisuus niin yhteystavat ei vanhene. Ei se ehkä yhtä fiini ratkaisu ole kuin auton oma netti, mutta varsin riittävä vanhaan autoon. BT nyt löytyy joka nykyautosta muutenkin.
 
2 v ja 10 kk ajettu RAV4 plugarilla. 60 000 km tuli täyteen ja huolto kustansi reilut 800 €. Etujarrupalat meni vaihtoon, kun oli juuttunu tapit ja sisäpalat melkein loppu. Ne kustantaa 150 € pelkät palat ja lisäksi ilmastointihuolto päälle. Akku näyttää täysin normaalia tilaa vielä nyt. Lataus näköjään vaatii, että itte ajelee, niin arvausmittari palaa heti siihen täyteen 95 km näyttämään. Huhtikuun puolessavälissä tankkasin viimeksi, joten aina välillä käy mielessä tuo bensan happaneminen tankissa. Kesärenkaan vaihto taisi olla 20.4. ja sen jälkeen on bensankulutus ollut 0,3 /100 km. Toukokuu ajettiin kokonaan pelkästään sähköllä ja kesäkuun kulutusta 0,2 L/100 km. Heinäkuussa on tähän mennessä ollut 0,1 L/100 km kulutus, kun käynnistin väkisin moottorin pieneksi aikaa. Kumulatiivinen kulutus näyttää 1,2 L/100 km lukemaa. Minkäännäköistä korvahavaintoa ei saanut moottorin käyntiin, eli hyvin tuntuu pyörivän edelleen.
 

Liitteet

  • IMG_2891.png
    IMG_2891.png
    105,7 KB · Luettu: 56
  • IMG_2890.png
    IMG_2890.png
    107,1 KB · Luettu: 55
2 v ja 10 kk ajettu RAV4 plugarilla. 60 000 km tuli täyteen ja huolto kustansi reilut 800 €. Etujarrupalat meni vaihtoon, kun oli juuttunu tapit ja sisäpalat melkein loppu. Ne kustantaa 150 € pelkät palat ja lisäksi ilmastointihuolto päälle. Akku näyttää täysin normaalia tilaa vielä nyt. Lataus näköjään vaatii, että itte ajelee, niin arvausmittari palaa heti siihen täyteen 95 km näyttämään. Huhtikuun puolessavälissä tankkasin viimeksi, joten aina välillä käy mielessä tuo bensan happaneminen tankissa. Kesärenkaan vaihto taisi olla 20.4. ja sen jälkeen on bensankulutus ollut 0,3 /100 km. Toukokuu ajettiin kokonaan pelkästään sähköllä ja kesäkuun kulutusta 0,2 L/100 km. Heinäkuussa on tähän mennessä ollut 0,1 L/100 km kulutus, kun käynnistin väkisin moottorin pieneksi aikaa. Kumulatiivinen kulutus näyttää 1,2 L/100 km lukemaa. Minkäännäköistä korvahavaintoa ei saanut moottorin käyntiin, eli hyvin tuntuu pyörivän edelleen.
Eikö Toyota takuu/relax turva kata nuo liukutappien jumittumiset ja siitä seuranneiden jarrupalojen vaihdon? Ei mielestäni tuonikäinen auto pitäisi olla remontin tarpeessa, vaikka kustannus pieni olikin
 
Primerasta vaihdoin etupalat 150tkm kohdalla… Samaan aikaan vaihdoin taakse koko setin kun olivat ruostuneet.

Ajo käytännössä Turun taajamassa, kerta vuoteen sukuloimassa 300km päässä.
 
2 v ja 10 kk ajettu RAV4 plugarilla. 60 000 km tuli täyteen ja huolto kustansi reilut 800 €. Etujarrupalat meni vaihtoon, kun oli juuttunu tapit ja sisäpalat melkein loppu. Ne kustantaa 150 € pelkät palat ja lisäksi ilmastointihuolto päälle. Akku näyttää täysin normaalia tilaa vielä nyt. Lataus näköjään vaatii, että itte ajelee, niin arvausmittari palaa heti siihen täyteen 95 km näyttämään. Huhtikuun puolessavälissä tankkasin viimeksi, joten aina välillä käy mielessä tuo bensan happaneminen tankissa. Kesärenkaan vaihto taisi olla 20.4. ja sen jälkeen on bensankulutus ollut 0,3 /100 km. Toukokuu ajettiin kokonaan pelkästään sähköllä ja kesäkuun kulutusta 0,2 L/100 km. Heinäkuussa on tähän mennessä ollut 0,1 L/100 km kulutus, kun käynnistin väkisin moottorin pieneksi aikaa. Kumulatiivinen kulutus näyttää 1,2 L/100 km lukemaa. Minkäännäköistä korvahavaintoa ei saanut moottorin käyntiin, eli hyvin tuntuu pyörivän edelleen.

Itsellä marraskuussa 2020 käyttöönotettu Renault Captur -plugari ja sillä nyt viimeaikojen kulutus tuollainen. Akku 9,8 kWh. Ostin helmikuussa käytettynä ja ostettaessa kilometrejä 38 000. Itse ajanut nyt 13 000 km, kokonaiskulutus itselläni jossain 1,3 litraa satasella paikkeilla.


Juhannuksena viimeksi ajettu sen verran pitkää siivua että kone ollut pidemmän aikaa käyntilämpöinen. Pitäisi kylmälimasta päätellen vähän useammin käytellä lämpimäksi. Nokka-akselia ei harmillisesti näe niin sen kunto on arvoitus. Moottori on Nissan HR16DE.
 

Itsellä marraskuussa 2020 käyttöönotettu Renault Captur -plugari ja sillä nyt viimeaikojen kulutus tuollainen. Akku 9,8 kWh. Ostin helmikuussa käytettynä ja ostettaessa kilometrejä 38 000. Itse ajanut nyt 13 000 km, kokonaiskulutus itselläni jossain 1,3 litraa satasella paikkeilla.


Juhannuksena viimeksi ajettu sen verran pitkää siivua että kone ollut pidemmän aikaa käyntilämpöinen. Pitäisi kylmälimasta päätellen vähän useammin käytellä lämpimäksi. Nokka-akselia ei harmillisesti näe niin sen kunto on arvoitus. Moottori on Nissan HR16DE.
Ei kovin terveeltä näytä…
 
Ei kovin terveeltä näytä…
Ei minunkaan mielestäni. Noh, lähden lauantaina lomalle ja tulee siinä yhteydessä toista sataa kilometriä moottoritieajoa yhdellä kertaa niin näkee, väheneekö tai häviääkö mönjä. Öljytikusta tarkastettuna on ihan normaalia tavaraa koneessa.
 
Viimeksi muokattu:

Itsellä marraskuussa 2020 käyttöönotettu Renault Captur -plugari ja sillä nyt viimeaikojen kulutus tuollainen. Akku 9,8 kWh. Ostin helmikuussa käytettynä ja ostettaessa kilometrejä 38 000. Itse ajanut nyt 13 000 km, kokonaiskulutus itselläni jossain 1,3 litraa satasella paikkeilla.


Juhannuksena viimeksi ajettu sen verran pitkää siivua että kone ollut pidemmän aikaa käyntilämpöinen. Pitäisi kylmälimasta päätellen vähän useammin käytellä lämpimäksi. Nokka-akselia ei harmillisesti näe niin sen kunto on arvoitus. Moottori on Nissan HR16DE.
No mulla näytti edellinen etappimittari 9999 km, kun ei se enempää näytä. Kulutus 0,3 L/100 km ja tankatessa nyt meni tankkiin 35,66 L. Tuon saisi tietysti säästettyä, jos vaihtaisi sähköautoon, mutta takaisinmaksuaika ei ehkä ole ihan houkuttelevimmasta päästä valintakriteereissä. Auton WLTP kulutus on muuten 1,0 L/100 km, niin eiköhän se tällä 1.2 L100 km lukemalla ole vielä hyväksytyissä rajoissa. Eli oientä ylikulutusta on harrastettu, jotta moottori kestää paremmin.
 
Viimeisestä 4 200 kilometristä ajetty sähköllä 3 400 km, niin ajattelin että poltellaanpa karstat pois ja haihdutetaan vedet öljyn seasta. Yleensä tulee ajettua Helsingistä Saloon maisemareittiä eli vanhaa tietä, mutta ajattelin että mennään nyt motaria niin saa bensakonekin vähän liikuntaa.



En jaksanut kulutusta alkaa seurailla, mutta ei tuon graafin perusteella ihan mahdoton ole, tuo 15 minuuttia otanta 120 km/h alueelta.
 
Ei minunkaan mielestäni. Noh, lähden lauantaina lomalle ja tulee siinä yhteydessä toista sataa kilometriä moottoritieajoa yhdellä kertaa niin näkee, väheneekö tai häviääkö mönjä. Öljytikusta tarkastettuna on ihan normaalia tavaraa koneessa.
Ihan normaali ilmiö monessakin nyky bensakoneessa talviaikaan, kun koneet ei lämpene kunnolla. Ei tuollaista limaa tullut ennenvanhaan, jos oli niin silloin kannentiiviste oli rikki. Säikäytti tietysti ekalla kertaa , kun näin. Nykykoneet niin pieniruokaisia ettei lämpöä synny. 10L/100km kuluttavassa tuota ilmiötä ei tule.
 
Jos nyt tuon mersucasen perusteella pitäisi jotain johtopäätöksiä tehdä, niin saksalaisten hybridiosaaminen ei ainakaan näytä olevan sitä kaikkein terävintä. Taitaa bemarit ja mersut olla ainoita, joiden kohdalla ilmennyt ongelmia.

Mitsun Outlander on jo aika vanha keksintö, mutta ei siitä ole uutisia ollut että polttomoottoripuolella olisi ongelmia ollut. Opel Amperan/Chevy Voltin kohdalla sama tilanne. Toyotalla plugareita ollut jo vuosia, Kiallakin vuodesta 2018. Volkkarikonsernin plugarien ongelmistakaan ei ainakaan omiin silmiin ole sattunut että olisi kirjoiteltu. Volvo tekee paljon plugareita, ei niistäkään ole soraääniä kuulunut.

Tuota listaa kun katsoo, niin ei täysin korreloi ongelmien kanssa, mutta yksi asia, jonka itse nostaisin kysymysmerkiksi, on ahdettujen koneiden käyttö plugareissa. Näin äkkiä tarkasteltuna turbokoneita käyttävät BMW, Mersu, Volkkari, Volvo, Stellantis. Ahtamattomia taas Toyota, Mitsu, Renault, Kia ja Amperassa/Voltissakin käytettiin ahtamatonta konetta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuosta mersucasesta pitäisi jotain päätellä, niin vaikuttaa siltä, että ostaja on kuvitellut, että yli 6v vanha 8,7kwh akulla varustettu, uutena hädin tuskin 30km sähköllä kulkeva 1. sukupolven plugari vastaa sähköautoa.
 
Moottorin ohjauksessahan tuossa on tingitty kun ei akun loputtua pakkoajeta polttista kuumaksi vaan heti mennään hybridiajoon, joka pitää polttiksen haaleana aiheuttaen juuri edellä mainittuja ongelmia.
 
Moottorin ohjauksessahan tuossa on tingitty kun ei akun loputtua pakkoajeta polttista kuumaksi vaan heti mennään hybridiajoon, joka pitää polttiksen haaleana aiheuttaen juuri edellä mainittuja ongelmia.
Kyllähän siihen kuskikin vaikuttaa - esim. omassa hybridissä 2/3 tehoista tulee polttikselta ja jos kunnolla polkaisee niin polttis on aina mukana leikissä.

Toki 300+hv autolla ehkä tarkoituskin polkea hieman useammin kuin jollain absoluuttisella säästö-hybridillä - koska se nyt vain on välillä hauskaa vaikka kulutus nouseekin 0L/100km johonkin 1 litraan. :D
 
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) vaihtui 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi) kun ei Kugassa riittänyt tila kaikille romuille.

Saa nahdä millaisiin kulutuksiin Explorerilla päästään kunhan saadaan lämmitystolppa muutettua lataukseen sopivaksi. Nyt kerran käyty testaamassa ABC latausta niin tunnissa valui reilu 4kW niin aika turhaa tuota reissussa tauoilla yritää latailla.
 
Moottorin ohjauksessahan tuossa on tingitty kun ei akun loputtua pakkoajeta polttista kuumaksi vaan heti mennään hybridiajoon, joka pitää polttiksen haaleana aiheuttaen juuri edellä mainittuja ongelmia.
Eiköhän kaikki pluggarit tee noin oletusmoodissa jo ihan EU:n takia. WLTP arvot ei tykkäisi jostain kone-lämpimäksi-ensin suunnittelusta. Siis toki ei heti sammuta kylmänä käynnistettyä konetta, mutta ei myöskään käytä täyteen lämpöön.
 
Eiköhän kaikki pluggarit tee noin oletusmoodissa jo ihan EU:n takia. WLTP arvot ei tykkäisi jostain kone-lämpimäksi-ensin suunnittelusta. Siis toki ei heti sammuta kylmänä käynnistettyä konetta, mutta ei myöskään käytä täyteen lämpöön.

Sitä en osaa sanoa. Tuo bmw tekele on kyllä typerä, sillä vaikka akku olisi täynnä ja olisi kesälämpötilat niin silti liikkeelle lähtiessä käynnistään polttiksen pariksi minuutiksi.
 
Sitä en osaa sanoa. Tuo bmw tekele on kyllä typerä, sillä vaikka akku olisi täynnä ja olisi kesälämpötilat niin silti liikkeelle lähtiessä käynnistään polttiksen pariksi minuutiksi.

Niin siis MINI:ssä noin. Bemareissa (joissa sama kone) ei elektroniikka tee tollaista. Yksikään plugaribemari ei käynnistä polttomoottoriaan pysäköinnistä liikkeelle lähtiessä, jos akustossa on virtaa.
 
Niin siis MINI:ssä noin. Bemareissa (joissa sama kone) ei elektroniikka tee tollaista. Yksikään plugaribemari ei käynnistä polttomoottoriaan pysäköinnistä liikkeelle lähtiessä, jos akustossa on virtaa.
Eikö edes silloin, jos kabiiniin halutaan syystä tai toisesta (ulkolämpötilasta riippumatta) lämpöä?
 
Eikö edes silloin, jos kabiiniin halutaan syystä tai toisesta (ulkolämpötilasta riippumatta) lämpöä?
Ei jos
1) akku ei ole kylmä / tyhjä
2) tehoa ei vaadita "liikaa" (e-drive moodissa saa täydet sähkötehot)
3) joskus +10 lämmöissä mulla on pari kertaa käynnistynyt väkisin. En tiedä miksi. (edit, ja sammunut about minuutissa)
4) lämmön pyynti ei vaikuta. Autoa saa lämpiämään sähköllä vaikka ilman starttia pakkasella.
 
Niin siis MINI:ssä noin. Bemareissa (joissa sama kone) ei elektroniikka tee tollaista. Yksikään plugaribemari ei käynnistä polttomoottoriaan pysäköinnistä liikkeelle lähtiessä, jos akustossa on virtaa.

Ei edes 225xe, jossa identtinen tekniikka kuin Minissä? Omassa minissä ensimmäisen polven phev tekniikka niin se on vielä hieman hiomaton timantti...
 
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) vaihtui 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi) kun ei Kugassa riittänyt tila kaikille romuille.

Saa nahdä millaisiin kulutuksiin Explorerilla päästään kunhan saadaan lämmitystolppa muutettua lataukseen sopivaksi. Nyt kerran käyty testaamassa ABC latausta niin tunnissa valui reilu 4kW niin aika turhaa tuota reissussa tauoilla yritää latailla.

Pistähän tästä tulemaan mietteitä autosta ja kulutustietoja kun alkaa kilometrejä kertymään.

Muutama tuttu kyseistä mallia arponut seuraavaksi autoksi.

Eli nimimerkillä enemmän kuin kiinnostunut.
 
Pistähän tästä tulemaan mietteitä autosta ja kulutustietoja kun alkaa kilometrejä kertymään.

Muutama tuttu kyseistä mallia arponut seuraavaksi autoksi.

Eli nimimerkillä enemmän kuin kiinnostunut.
Nyt ekoja ajoja ajeltu, mutta dataa vielä todella vähän. Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Autohan oli 40tkm+ ajettua meille tullessa ja auton tietokone näytti keskikulukseksi 9.3l/100km. Nollasin mittarit liikkeen pihassa että saadaan omaa dataa kertymään.
Akku oli ladattu täyteen liikkeestä lähdettäessä ja ilmoiteli rangeksi 40km. Bensarangeksi täydellä tankilla auto ilmoitti 677km. Nyt ajeltu vähän sekalaista ajoa keskustoissa ja käyty revittelemässä kun tehokkain vehje millä tullut ajeltua. Lataustolppaa ei vielä itsellä ole niin pari mini testiä paikallisilla prismoille tehty latausharjoituksina.

Nyt viikonloppuna tuli ajettua ensimmäiset pidemmät ajot mökkireissulla. Vajaa 100km suuntaansa on matka ja menomatkalle lähdettiin aivan tyhjällä akulla ja matka taittui rajoitusten mukaan +5km/h autonmittarissa (60-80-100 alueita) ja perillä auto ilmoitti kulutukseksi 7.9l/100km. Mökillä sain ladattua akun täyteen ja auto ilmoitteli rangeksi 43km, mutta leikin etäkäynnistyksellä ja jäähyttelin autoa niin paluu matkalle lähdettäessä auto näytti rangeksi 38km. Samaa reittiä ajeltiin takaisin samalla +5km/h rajoituksiin niin kotipihassa auto näytti kulutukseksi 4.5l/100km. Ja nyt reilun 200km ajon jälkeen täyteen tankkauksesta auto näyttää bensarangeksi 685km ja tietokoneen keskikulutus 7.2l/100km. Eli aika paljon kovempaa tai kovemmalla jalalla on aiemmin ajettu ainakin.

Auto tuntuu Kugaan verrattuna panssarivaunulta. Alusta on kohtuu kova kun ST alusta ilmeisesti kaikissa euroopaan tuoduissa autoissa, mutta minusta kuitenkin pehmeämpi kuin ST-line Kugassa. Vaihteistossahan on toki eroa ja vaihtonykäyksiä tuntuu toisin kuin Kugan CVT:ssä, mutta ei nuo ainakaan itseä häiritseviä ole. Voimaa on omaan makuun aivan valtavasti eli 457hv ja oliko vääntöä reilut 800nm+ ja sen kyllä huomaa. Ei paljon ylämäki tuntunut kun ohittaessa tyrkkäsi lämän tiskiin. Kortin tällä varmasti saa poltettua ilman edes sen isompaa yrittämistä.

Ainoa mitä Kugasta jäin kaipaamaan oli HUD-näyttö. Kirjoittelen myöhemmin lisää kulutuksesta kun saan vähän dataa kertymään. Sähkäri tosiaan lupaili että ehtisi ensiviikolla tulla modaamaan tuon lämpötolpan niin pystyy sitten lataamaan kotonakin.
 
Nyt ekoja ajoja ajeltu, mutta dataa vielä todella vähän. Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Autohan oli 40tkm+ ajettua meille tullessa ja auton tietokone näytti keskikulukseksi 9.3l/100km. Nollasin mittarit liikkeen pihassa että saadaan omaa dataa kertymään.
Akku oli ladattu täyteen liikkeestä lähdettäessä ja ilmoiteli rangeksi 40km. Bensarangeksi täydellä tankilla auto ilmoitti 677km. Nyt ajeltu vähän sekalaista ajoa keskustoissa ja käyty revittelemässä kun tehokkain vehje millä tullut ajeltua. Lataustolppaa ei vielä itsellä ole niin pari mini testiä paikallisilla prismoille tehty latausharjoituksina.

Nyt viikonloppuna tuli ajettua ensimmäiset pidemmät ajot mökkireissulla. Vajaa 100km suuntaansa on matka ja menomatkalle lähdettiin aivan tyhjällä akulla ja matka taittui rajoitusten mukaan +5km/h autonmittarissa (60-80-100 alueita) ja perillä auto ilmoitti kulutukseksi 7.9l/100km. Mökillä sain ladattua akun täyteen ja auto ilmoitteli rangeksi 43km, mutta leikin etäkäynnistyksellä ja jäähyttelin autoa niin paluu matkalle lähdettäessä auto näytti rangeksi 38km. Samaa reittiä ajeltiin takaisin samalla +5km/h rajoituksiin niin kotipihassa auto näytti kulutukseksi 4.5l/100km. Ja nyt reilun 200km ajon jälkeen täyteen tankkauksesta auto näyttää bensarangeksi 685km ja tietokoneen keskikulutus 7.2l/100km. Eli aika paljon kovempaa tai kovemmalla jalalla on aiemmin ajettu ainakin.

Auto tuntuu Kugaan verrattuna panssarivaunulta. Alusta on kohtuu kova kun ST alusta ilmeisesti kaikissa euroopaan tuoduissa autoissa, mutta minusta kuitenkin pehmeämpi kuin ST-line Kugassa. Vaihteistossahan on toki eroa ja vaihtonykäyksiä tuntuu toisin kuin Kugan CVT:ssä, mutta ei nuo ainakaan itseä häiritseviä ole. Voimaa on omaan makuun aivan valtavasti eli 457hv ja oliko vääntöä reilut 800nm+ ja sen kyllä huomaa. Ei paljon ylämäki tuntunut kun ohittaessa tyrkkäsi lämän tiskiin. Kortin tällä varmasti saa poltettua ilman edes sen isompaa yrittämistä.

Ainoa mitä Kugasta jäin kaipaamaan oli HUD-näyttö. Kirjoittelen myöhemmin lisää kulutuksesta kun saan vähän dataa kertymään. Sähkäri tosiaan lupaili että ehtisi ensiviikolla tulla modaamaan tuon lämpötolpan niin pystyy sitten lataamaan kotonakin.

Juuri ajoin Minillä turku-huittinen-turku (190km)matkan ja green-ajotila päällä mittarin mukaan rajoitusten mukaan ilman ohitteluja meni 7,45l/100km tyhjällä akulla ja navi päällä.

Tuo näytti lataavan akkua maantiellä, sillä akussa oli 20% varausta kun maantieltä noustiin taajamaan ja ajettiin muutama km kohteeseen.
 
Eikö edes silloin, jos kabiiniin halutaan syystä tai toisesta (ulkolämpötilasta riippumatta) lämpöä?

Ei todellakaan :D Toi on ilmeisesti niitä korean ihmeiden idiotismejä :geek: Mitä niitä on, Hyindai Ioniq plugarit ja Electricit tms. joita näkee täällä pk-seudulla ajelemassa alle rajoituksien ja kuski / matkustajat toppatakki päällä, pipo korvilla?
 
Ihan normaali ilmiö monessakin nyky bensakoneessa talviaikaan, kun koneet ei lämpene kunnolla. Ei tuollaista limaa tullut ennenvanhaan, jos oli niin silloin kannentiiviste oli rikki. Säikäytti tietysti ekalla kertaa , kun näin. Nykykoneet niin pieniruokaisia ettei lämpöä synny. 10L/100km kuluttavassa tuota ilmiötä ei tule.
Kyllä pätkäajossa on aina kertynyt vettä öljyn sekaan, tietenkin energiatehokkuuden parannuttua pätkät ovat vähän pidentyneet.

Tosin sitä en tiedä missämäärin bensalla jatkettu öljy vaikuttaa siihen kermavaahtoon, "vanhoina hyvinä aikoina" moottoriöljyn sekaan meni helvetisti bensaa talvisessa pätkäajossa.
 
Nyt on viikon verran ajeltu 308 PHEV:llä. Noin 350 km yhteensä. Bensamoottori ei ole vielä käynnistynyt. Akulla on päässyt 64-73 km per lataus, mikä on ihan hyvin 60 km WLTP arvoon nähden. Ajelut on ollut Espoo, Vantaa, Helsinki, Sipoo alueella. Viikonloppuna tullee pidempää ajoa niin pääsee bensamoottorikin töihin.

Noin 2 kWh/100km enemmän vaikuttaa kuluttavan samassa käytössä kuin toisena autona oleva e208. (16 vs. 14 kWh/100km)
 
Jos luulee että auton pitäisi sähköllä mennä 500km tms, ja taulussa lukee 59km, niin kyllähän sitä asiaa tuntematon voi koittaa ladata.

Näinhän tämä tulee jatkossa olemaan yhä enemmän. Autoista ja niiden tekniikasta kiinnostumattomat ihmiset hankkivat ladattavia autoja, ja pähkäilevät uuden tekniikan kanssa. Ei kaikki fiilistele uutta autoa kuukausikaupalla etukäteen lukemalla manuaalit kannesta kanteen ja etsimällä netistä kaiken mahdollisen taustatiedon. Joillekin auto on vaan välttämätön paha, jonka kanssa on pakko elää kun ei ilmankaan pärjää.

Kun katselee kommenttikenttiä hybridi- ja sähköautoarvosteluissa ja Instagram-mainoksissa, niin tätä Essonbaari-tasoahan se just on. Jengi mm. ihmettelee miten Uudessa PHEV Kugassa voi olla kantama vain joku 60km tjsp. eikä oikein tajua, että niitä voi ladata, polttomoottori lataa niitä ja siten kokonaiskulutus putoaa about litraan/100km jne. autosta riippuen.
Sitten ollaan jo syvässä päässä, kun autohuollot ei tajua sähköisemmistä autoista mitään ja etsii vanhan "itselataavan" hybridin latauspiuhaa jne. kuten itsellä kävi.
 
Latasin pikalaturilla K-latausasemalla K-lataustunnisteella Citymarketissa Hyvinkäällä 13 kWh 48 minuuttia (Seat Mii joten "pikalataus").
Tai ainakin luulin ladanneeni K-tunnuksella. Samassa avainperässä on Helenin tagi. Ihmettelin missä on lasku kunnes tarkistin Helen/VIrtatilin.
Joopa joo, siellähän se on: 43,45 euroa.
Taisi ottaa vahingossa tunnistuksen väärästä tagista. Voi paska.
Jatkossa tagit erikseen. Opin.
 
Melko edukasta, kutsuisin laillistetuksi ryöstöksi vaikka olis ladannut millä tahansa tägillä. Joku 15€ olisi jotenkin ymmärrettävissä oleva energian hinta ja tuo on 3x se :).
 
Vaihtui 3-sarjan bemmi Lexus IS300h kulkupeliin. Positiiviset alkufiilikset kyllä. Saa nähdä mihin kulutus asettuu. Jotain 6l/100km yhdistetty olisi jo ihan kiva parannus.
 
Vaihtui 3-sarjan bemmi Lexus IS300h kulkupeliin. Positiiviset alkufiilikset kyllä. Saa nähdä mihin kulutus asettuu. Jotain 6l/100km yhdistetty olisi jo ihan kiva parannus.

Et suinkaan Hyvinkään Nelipyörästä ostanu? :)

No joka tapauksessa itellä oli samanmoisessa juuri tuo 6l/100km aikalailla keskimääräinen kulutus. Jos ajeli maanteitä hissuksiin niin sai vitosen pintaan, motarillahan sit alkaa hörppii yli 6l.

Parasta Lexuksissa on ehkä se ettei tarvitse juurikaan miettiä sen hajoamista, sen ku huoltaa ja ajaa. Ne vaan toimii.

Ps. Ostin itse eilen Kia Optima PHEVin, 2016 ja 85tkm mittarissa. Haukuin tuollaisen ihan lyttyyn aika tarkalleen vuosi sitten kun osui pommi yksilö eikä autoliike saanu sitä kuntoon. Jäi sitten kaivelemaan kun auto oli kuitenkin ehjänä niin hyvä...
 
Nyt ekoja ajoja ajeltu, mutta dataa vielä todella vähän. Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Autohan oli 40tkm+ ajettua meille tullessa ja auton tietokone näytti keskikulukseksi 9.3l/100km. Nollasin mittarit liikkeen pihassa että saadaan omaa dataa kertymään.
Akku oli ladattu täyteen liikkeestä lähdettäessä ja ilmoiteli rangeksi 40km. Bensarangeksi täydellä tankilla auto ilmoitti 677km. Nyt ajeltu vähän sekalaista ajoa keskustoissa ja käyty revittelemässä kun tehokkain vehje millä tullut ajeltua. Lataustolppaa ei vielä itsellä ole niin pari mini testiä paikallisilla prismoille tehty latausharjoituksina.

Nyt viikonloppuna tuli ajettua ensimmäiset pidemmät ajot mökkireissulla. Vajaa 100km suuntaansa on matka ja menomatkalle lähdettiin aivan tyhjällä akulla ja matka taittui rajoitusten mukaan +5km/h autonmittarissa (60-80-100 alueita) ja perillä auto ilmoitti kulutukseksi 7.9l/100km. Mökillä sain ladattua akun täyteen ja auto ilmoitteli rangeksi 43km, mutta leikin etäkäynnistyksellä ja jäähyttelin autoa niin paluu matkalle lähdettäessä auto näytti rangeksi 38km. Samaa reittiä ajeltiin takaisin samalla +5km/h rajoituksiin niin kotipihassa auto näytti kulutukseksi 4.5l/100km. Ja nyt reilun 200km ajon jälkeen täyteen tankkauksesta auto näyttää bensarangeksi 685km ja tietokoneen keskikulutus 7.2l/100km. Eli aika paljon kovempaa tai kovemmalla jalalla on aiemmin ajettu ainakin.

Auto tuntuu Kugaan verrattuna panssarivaunulta. Alusta on kohtuu kova kun ST alusta ilmeisesti kaikissa euroopaan tuoduissa autoissa, mutta minusta kuitenkin pehmeämpi kuin ST-line Kugassa. Vaihteistossahan on toki eroa ja vaihtonykäyksiä tuntuu toisin kuin Kugan CVT:ssä, mutta ei nuo ainakaan itseä häiritseviä ole. Voimaa on omaan makuun aivan valtavasti eli 457hv ja oliko vääntöä reilut 800nm+ ja sen kyllä huomaa. Ei paljon ylämäki tuntunut kun ohittaessa tyrkkäsi lämän tiskiin. Kortin tällä varmasti saa poltettua ilman edes sen isompaa yrittämistä.

Ainoa mitä Kugasta jäin kaipaamaan oli HUD-näyttö. Kirjoittelen myöhemmin lisää kulutuksesta kun saan vähän dataa kertymään. Sähkäri tosiaan lupaili että ehtisi ensiviikolla tulla modaamaan tuon lämpötolpan niin pystyy sitten lataamaan kotonakin.

Nyt ajettuna yhteensä 850km. Ajotietokoneen keskikulutus laskenut lukemaan 6.5l/100km. Sähkökulutukseksi auto näyttää 26kw/100km (meniköhän termit oikein). Nyt täydellä tankillä näyttää bensarangeksi 885km. Tänään ajettiin 150km pätkä siten että lähtiessä sähkörangea oli lähtiessä 8km ja tuon ajetun pätkän keskikulutus 7.3l/100km, eli ei tuo nyt aivan älyttömiä vie jos ajelee nätisti liikennevirran mukana.

Sen verran lapsetti että räväytin jonkun meidän ohittaneen bemarin imuun motarilla 120 alueella, mutta reilun 160 vauhdissa bemaristilla petti pokka ja alkoi himmailemaan.

Lämpötolppa saatiin modattua latauskelpoiseksi ja sähkärin mukaan siitä kelpaisi ottaa 16A latausta, mutta tuo Fordin sukolaturihan näyttää olevan kykenevä vain 8A lataukseen. Sillä akku latautui tyhjästä täyteen 7 tunnissa ja kwh-mittari näytti kulutukseksi 11.5kwh. Pariin kertaan on tullut nyt akku ladattua täyteen ja vajaan 40km sillä on päästy. Paraimmillaan auto tainnut lähtiessä näyttää 48km sähkörangea.

Kaupassa tullut käytyä parit kerrat full EV modella ja ihan hyvin se pelkkä sähkömottikin tuota kuljettaa rauhallisessa ajossa.

Tänään asentelin huvikseen uusimmat softapäivitykset usb-tikulta auton infotainmenttiin, mutta empä kyllä huomannut mitään erikoista muutosta ainakaan. 40tkm Huolto on varattu loppukuulle ja se menee myyjäliikkeen piikkiin. Auto myös näyttää fordpass apissa että sillä on yksi takaisinkutsu jostain KORIN OHJAUSMODUULIN BCM:N OHJELMISTOPÄIVITYksestä. Eiköhän tuo samassa huollossa hoidu tuokin päivitys.

Eipä mitään pahaa sanottavaa vielä tässä vaiheessa ainakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtui 3-sarjan bemmi Lexus IS300h kulkupeliin. Positiiviset alkufiilikset kyllä. Saa nähdä mihin kulutus asettuu. Jotain 6l/100km yhdistetty olisi jo ihan kiva parannus.

Tämä on kyllä hyvä valinta. Itse ajanut reilu pari vuotta. Ei pahaa sanottavaa. Luotettava, taloudellinen, laadukas, hiljainen, hyvä ajettava. Ei oo vaihtohaluja. Näiden kokemusten perustella seuraava kulkinekin voisi olla Lexus. On vaan Suomessa vähän nihkeät mallivalikoimat...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom