Keskustelua hybridiautoista

Taisin tähän ketjuun jo joskus aiemmin kommentoidakin, mutta ainakin neliveto-Grandland kiihtyy omiin tarpeiisini oikein mukavasti sähköllä: 0-50km/h 3,4s ja 0-100km/h 10,7s (nämä jonkun toisen usean otannan perusteella mitattuja arvoja - sama jamppa mittasi 0-100km/h 5,3s sporttimoodilla). Moottoritietä en täällä ei-pk-seudulla käytä kaupungin sisäisiin siirtymisiin, ja kun motarille menen, polttis saa laulaa omia laulujaan eikä sähköisellä kiihtyvyydellä ole siinä enää merkitystä. Ennen motarille liittymistä toki lämmitän polttista useamman kilometrin ajan, joten ei sitä tule kylmänä survaistua täysille kierroksille.

Grandlandissa on taka-akselilla 83kW ja 160Nm sähkömoottori.
Edessä siten 81kW ja 320Nm sähkö ja 147kW ja 300Nm bensaturbo.

Pääosin ajo tapahtuu alle 80km/h nopeuksissa tuolla taka-akselin sähkömoottorilla. Siis hybrid ja electric tiloissa. Electric tilassa 130km/h maksimi.
Riittää ihan hyvin kaupunkiajoon. Kyllähän se sitten ottaa etupäätä mukaan kun vähän ripeämmin polkaisee kaasua.

Renkaiden kulutuksessakin huomaa että tuota takapäätä käytetään enemmän, kun kuluvat siellä enemmän mitä edessä.
 
Itse en kykene tuomitsemaan käyttäjiä näistä ongelmista. Kaikki nykyautoissa on ikäänkuin automaattista. Ovet aukeaa itsestään, valot, lämmittimet, ilmastointi, vaihteet. Penkki säätyy käyttäjän mukaan ja huoltokin varataan suurinpiirtein kuskin tietämättä. Kaikenlaiseen omistajan säätämiseen suhtaudutaan negatiivisesti oli kyseessä sitten mekaaninen tai ohjelmallinen muutos. Kaiken tämän jälkeen auton käyttäjä ei kuitenkaan saisi käyttää sitä "auto" tai "hybrid" tilaa autossaan joka on oletuksena käytössä?

Huollossa:
"Etkai sä nyt jumalauta ole ajanut pelkkää työmatkaa tällä autolla!!!!?"

Ihan samalla lailla kuin "maalaisjärki" vinkkaa hidastamaan vauhtia huonossa kelissä / lisäämään turvaväliä, tai vaikkapa olla vaihtamatta kaistaa aivan jonkun naaman eteen. Väistää kuoppia tiessä, olla pysäköimättä siten, ettei viereiseen autoon mahdu sisään. Käyttää "lohkolämppäriä" siten, ettei tarvitsekaan raaputella laseja talvisin, olla kohtelias liikenteessä. Kaikki noikin melkoisen katoavaa kansanperinnettä - niin kuin aiemmin sanoin. Nollat taulussa = nollat taulussa ja välinpitämättömyys kukoistaa, "kyllä joku muu senkin asian hoitaa".

Ennen oli suotavaa osata jotain ja piti käyttää järkeään monissa asioissa, nykyään mennään tosiaan niin nollat taulussa kuin olla ja voi. Tämä plugariteknologian ... voiko sanoa "kestävä elinkaari" vain vaatisi huomattavasti enemmän maalaisjärjen käyttöä kuin ylivoimaisesti suurin osa autoilijoista ikinä ratin takana osaa / viitsii / jaksaa / haluaa käyttää. Tästä johtuen käytetyt plugarit tulevat olemaan melkoisia riskipesäkkeitä, "pommeja" ostaa joskus silloin, kun me suomalaiset olemme tottuneet automme käytettyinä hankkimaan (keski-ikä jotain 13v?).

Ei hyvä.
 
Tästä johtuen käytetyt plugarit tulevat olemaan melkoisia riskipesäkkeitä, "pommeja" ostaa joskus silloin, kun me suomalaiset olemme tottuneet automme käytettyinä hankkimaan (keski-ikä jotain 13v?).

Vanhimmat Outlanderit (PHEV) alkaa olla jotain 10 vuotta? Ilmeisen haluttuja pelejä vanhimmatkin mitä juttelin yhden käytettyjen myyjän kanssa, sanos vielä että harvoin tulevat takas ja vertas ääripäänä johonkin VAGin TFSI koneisiin joita yrittää välttää.

Tuskin plugarit on ikuisia mutta ei varmaan oleellisesti huonompia kuin tavalliset moottorit. Suurin osa kuluttavasta kaupunkiajosta menee sähköllä ja kone pyörittää enimmäkseen vaan kevyesti generaattoria.

Aika näyttää.
 
Itse en kykene tuomitsemaan käyttäjiä näistä ongelmista. Kaikki nykyautoissa on ikäänkuin automaattista. Ovet aukeaa itsestään, valot, lämmittimet, ilmastointi, vaihteet. Penkki säätyy käyttäjän mukaan ja huoltokin varataan suurinpiirtein kuskin tietämättä. Kaikenlaiseen omistajan säätämiseen suhtaudutaan negatiivisesti oli kyseessä sitten mekaaninen tai ohjelmallinen muutos. Kaiken tämän jälkeen auton käyttäjä ei kuitenkaan saisi käyttää sitä "auto" tai "hybrid" tilaa autossaan joka on oletuksena käytössä?

Huollossa:
"Etkai sä nyt jumalauta ole ajanut pelkkää työmatkaa tällä autolla!!!!?"

Ihmisten "arkipäivän tyhmyys" tiivistyy hyvin esimerkiksi tämmöisissä arjen esimerkeissä:




Tiettyä maalaisjärjen totaalista puuttumista ei kannata ikinä aliarvioida :interested:
 
Ihmisten "arkipäivän tyhmyys" tiivistyy hyvin esimerkiksi tämmöisissä arjen esimerkeissä:




Tiettyä maalaisjärjen totaalista puuttumista ei kannata ikinä aliarvioida :interested:

Olisihan tuossa toisaalta voinut laittaa ison kyltin että älä aja, vettä metri. Kuvaamisen sijaan.
 
OT: Se on virallinen kahluu ja vesimerkki vallitsevasta syvyydestä on liikenteelle.

Mutta... :smoke:
 
Sama keissi kuin itsellä, sama tekniikka ja sama ikä, mut 6tkm alhaisemmat kilsat..


Hybridien moottorit ruostuvat sisältä päin.

Juu, polttomoottoria kannattaa käyttää…
 

Hybridien moottorit ruostuvat sisältä päin.

Kaikkien vai nämä bemarin tietyt koneet? Joku lähdekritiikki pitäs olla perusosaamista
 
En ole kyllä kuullut, että Voltista tai Amperasta olisi kone ruostunut, vaikka niillä ajetaan todella paljon pelkällä sähköllä.
 
En ole kyllä kuullut, että Voltista tai Amperasta olisi kone ruostunut, vaikka niillä ajetaan todella paljon pelkällä sähköllä.
Näinpä. Plugareita ollut kuitenkin jo aika pitkään myynnissä ja ajossa ja vasta nyt näiden BMW-moottoreiden kohdalla on alkanut kuulua mahdollisista ongelmista.

Ihmisten "arkipäivän tyhmyys" tiivistyy hyvin esimerkiksi tämmöisissä arjen esimerkeissä:




Tiettyä maalaisjärjen totaalista puuttumista ei kannata ikinä aliarvioida :interested:

Kuten siinä parin viikon takaisessa plugaripalossa:



Ensin hyytyi lämmitys ja seuraavaksi huomasin, ettei auto pystynyt enää pitämään vakionopeussäätimelle määrittelemääni nopeutta. Kaasua piti polkea reilusti, että auto jaksoi mennä satasen vauhtia, Ant-Wuorinen kertoo.

Melko pian auton perästä alkoi tupruttaa vaalea savua. Se sai kuljettajan jo hieman huolestumaan.
Mää vaan polkemassa lisää kaasua...
 
Kyllähän sen ajossa huomaa kun sähkö ei enää avusta polttomoottoria ja silloin kyllä tulee tunne, että kaasua saa polkea, jotta auto kulkee edes jotenkuten.

Meteliä on pidetty bemareiden moottoreiden ruostumisesta, eikö aiemmin täällä ollut grandland x ihan vastaava ruostekuva:

Tältä näyttää reilu 60tkm ajetun Grandland Xn öljykorkin alla:
Bensakone ei ole pyörähtänyt käyntiin nyt pariin viikkoon, vaan kaikki ajot hoituneet sähköllä.
Kuvaamisen jälkeen ajoin sporttimoodilla pakotettuna bensakone päällä työmatkan moottoritien osuuden ~15km.
Täytynee ottaa tavaksi vaikka kerran viikkoon jos ei muuten kone laisinkaan pyörähdä tulille.
20230531_151214.jpg
20230531_151152.jpg
 
Varmasti on isojakin moottorien välisiä eroja tuossa ruostumisessa. Kosteus tulee mäntien ja sylinterin välin ohipuhalluksesta eli kampikammioon joutuu polttoainetta ja pakokaasuja. Pienempi ohipuhallus ja/tai tehokas kampikammion tuuletus varmaan vähentäisi ongelmia. Ehkä bemarilla on vähän marginaalinen tuo kampikammion tuuletus? Homma voi toimia ei-hybridimalleissa ok, mutta vähäisellä polttomoottorin käytöllä ongelmat sitten kärjistyvät.
 
Kyllä siitä on jo pinta lähtenyt kuoriutumaan…
Siltä se minustakin näyttää, joko pinta lohkeilee tai sitten on pistesyöpymää. Noista selvästi näkyvistä ihan oikealla näkyy selvästi olevan pistesyöpymää. Lopun alkua.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Tossa Opelissa on BMW:n kanssa yhteistyössä tehty kone. BMW puolella tunnetaan nimellä N13. Voi olla sattumaa tai ei.
 
Pitipä heti käydä kurkkaamassa öljykorkista. Itsellä 2021 330e jolla 100tkm mittarissa. Alle puoli vuotta ollut itsellä.
IMG_2850.jpeg
En nyt tiedä mitä tuosta kuvasta pitäisi olla mieltä :confused:
IMG_20230604_200921.jpg

2017 330e, 210tkm. Auttaisiko vanha kunnon RVS käsittely? Olisihan se jännä ottaa sit jälkeen -kuva....

Minun silmiini ei näy niin paljoa kulumaa kuin Nubzor:n kuvassa.
 
Kävin vielä ottamassa pikku lenkin jälkeen kuvan. Oli yksi takuukorjaus Wetterillä viimeviikolla ja mainitsin tuosta asiasta heille mutta eivät olleet huolissaan ‍:woot:

IMG_2885.jpeg
 
Kyllä tuossa on pinnat syöpyneet. Eivät ne tietenkään ole huolissaan kun joutuisivat maksamaan rempan. Moottorin oletettu kestoikä on kuluttajansuojan mukaan 200tkm tietämillä.
 
Kävin vielä ottamassa pikku lenkin jälkeen kuvan. Oli yksi takuukorjaus Wetterillä viimeviikolla ja mainitsin tuosta asiasta heille mutta eivät olleet huolissaan ‍:woot:

IMG_2885.jpeg
Minun mielestä näyttää voiteluongelmalta enemmän, kuin hybridin käynnistelyyn liittyvältä. Tuossakin rullanokat, jotka jo itsessään pitäisi vähentää tuota nokkien kitkaa. Viittaisi siis ihan moottorin tyyppivikaan. Vai onko nämä nykyöljyt sitten huonompia kuin ennen? Ainakin notkeampia luokituksia käytetään.
Mutta jos kaikki alettaisiin öljykorkista kurkkimaan, niin saattaishan näitä löytyä aika monesta autosta. Mutta onko noilla sitten mitään muita kuin kosmeettisia vaikutuksia?
 
Ottakaa huomioon, että nuo kuvat ovat perusympyrältä, eivät nokan kohdalta. Siinä ei ole mitään painetta, eikä puhdistu oikein hyvin käytössä. En alkaisi panikoimaan.
 
Jos siinä nokassa ei tunnu mitään niin se ei ole kuin värjäytymää, tälläisestä nokan kärjessä pitää huolestua

dsfg.JPG
 
Mitenkä noiden lataushybridien moottorit ns sisäänajetaan? Ja onko noissa pakotettu konetta käymään edes jollain aikavälillä?
Eli voiko sillä autolla ajaa vaikka kaksi vuotta ilman että se lähtee käymään ja sitten joskus käännyt moottoritielle ja se hyrähtää käymään yläkerta rutikuivana
 
Mitenkä noiden lataushybridien moottorit ns sisäänajetaan? Ja onko noissa pakotettu konetta käymään edes jollain aikavälillä?
Eli voiko sillä autolla ajaa vaikka kaksi vuotta ilman että se lähtee käymään ja sitten joskus käännyt moottoritielle ja se hyrähtää käymään yläkerta rutikuivana

Uudessa Mazda CX-60:ssä on ainakin pakotettu polttis käymään tasaisin väliajoin, olikohan 6dl/1000km. Lisäksi oli teho rajoitettu muistaakseni 2000km ajan, jonka jälkeen vasta vapautuu täysi tehoreservi käyttöön. Nämä lukemat ulkomuistista, mutta tuohon suuntaan siis joka tapauksessa on.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkä noiden lataushybridien moottorit ns sisäänajetaan? Ja onko noissa pakotettu konetta käymään edes jollain aikavälillä?
Eli voiko sillä autolla ajaa vaikka kaksi vuotta ilman että se lähtee käymään ja sitten joskus käännyt moottoritielle ja se hyrähtää käymään yläkerta rutikuivana
Outlanderissa on myös toi pakotettu polttoainejärjestelmän huolto, olikohan 3 kk välein. Silloin pitää tankata myös 15 litraa uutta gasoa tankkiin. Yleensä lämmittelee tyhjäkäynnillä hetken, ennen kuin alkaa nostelemaan kierroksia polkimen mukaan. Tiedä sitten, jos sille motarille lähtis heti poljin pohjassa, että iskeekö täydet kierrokset heti. "Punaraja" ainakin Outlanderissa on aika alhaalla olikohan 4500 kierrosta minuutissa.
 
Kian CEED ladattavassa en ole pakkokäyttöön törmännyt kuin -13 ja isommissa pakkasissa. Johtuu varmaan osittain siitä että lämmittää kabiinin polttiksella tarvittaessa niin ei ole tullut törmättyä asiaan (motaria ja pidempää matkaa tulee kuitenkin ajettua myös kesällä niin tulee vaihdettua ajomoodi usein auto -asentoon pois vakio sähkömoodista joten polttista käytetään tasaisin väliajoin silloinkin).
 
Taisin tähän ketjuun jo joskus aiemmin kommentoidakin, mutta ainakin neliveto-Grandland kiihtyy omiin tarpeiisini oikein mukavasti sähköllä: 0-50km/h 3,4s ja 0-100km/h 10,7s (nämä jonkun toisen usean otannan perusteella mitattuja arvoja - sama jamppa mittasi 0-100km/h 5,3s sporttimoodilla).
Siksi vähän ihmettelin noita TM:n yli 16s aikoja esim. DS 7:lle, jossa on ihan sama tekniikka kuin tuossa Grandlandissa. Oma persdyno sanoo että kyllä se nyt aika paljon nopeammin liikahtaa. Edellinen auto Passat GTE ja sekin meni yhdellä etuakselin sähkömoottorilla johonkin 13-14 sekuntiin 0->100.
 
Siksi vähän ihmettelin noita TM:n yli 16s aikoja esim. DS 7:lle, jossa on ihan sama tekniikka kuin tuossa Grandlandissa. Oma persdyno sanoo että kyllä se nyt aika paljon nopeammin liikahtaa. Edellinen auto Passat GTE ja sekin meni yhdellä etuakselin sähkömoottorilla johonkin 13-14 sekuntiin 0->100.
Tuossa TMn mittauksessa on ollut pakko mennä jotain mönkään.
Grandi tosiaan irtoaa paikaltaan varsin vikkelään ja kiihtyy motarivauhtiinkin ihan mukavasti.
Yllättävän hyvin liikkuu vielä tuolla 120+ nopeudessakin sähköllä.

Tuo sporttimoodi on säädetty liiankin äkäiseksi, joten mielummin pakottaa bensakoneen tulille pitämällä e-save max. asetuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Outlanderissa on myös toi pakotettu polttoainejärjestelmän huolto, olikohan 3 kk välein. Silloin pitää tankata myös 15 litraa uutta gasoa tankkiin. Yleensä lämmittelee tyhjäkäynnillä hetken, ennen kuin alkaa nostelemaan kierroksia polkimen mukaan. Tiedä sitten, jos sille motarille lähtis heti poljin pohjassa, että iskeekö täydet kierrokset heti. "Punaraja" ainakin Outlanderissa on aika alhaalla olikohan 4500 kierrosta minuutissa.
Relluissa on sama 3 kk, jolloin pitää tankata reilummin. Tästä asiasta joku poltti rellufoorumilla päreensä kun oli kerrotusti kummallinen tapa pyrkiä pitämään tankki täynnä ja tankkasi tuota sitten vähän väliä muutamalla litralla, niin auto ei noita tankkauksia rekisteröinyt ja alkoi 3kk jälkeen valitella että tankattava uutta polttoainetta.
 

BMW/Mini
Tämän jutun loppupuolella alkaa tuntumaan siltä että kyse on aivan jostain muusta ongelmasta kuin siitä ettei polttomoottoria käytetä ja ajetaan sähköllä. Polttomoottoria on käytetty paljon:

"... hänen mielestään hänen tapauksessaan erikoista, jopa koomista on se, että hän ajaa autollaan erittäin vähän pelkällä sähköllä – koska hänellä ei ole edes mahdollisuutta ladata kotona – ja silti auton venttiilikoneisto menee vaihtokuntoon.

– Lataan julkisilla latureilla ehkä kahdesti viikossa ruokaostosten ja uintireissun yhteydessä, Teemu sanoo.

Tällä hetkellä Teemu on ajanut autollaan yhden vuoden ja 10 kuukauden aikana noin 17 000 kilometriä. Keskikulutus autolla on ollut 7,2 litraa per sata kilometriä."
 
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis), tuli heitettyä reissu Ruotsin kautta Norjaan ja takaisin. Ajettuna 2983km joista sähköisiä eli moottori sammuksissa 982km. Kononaiskulutus 5.0l/100km.
 
Ei mitään mairittelevia lukemia hybridille. Minkälaista ajoa on jos saan kysyä? Vaikuttais aika lyhyille päivämatkat. Olihan tämä plugari, lataatko sitä?

Pääasiassa alle 10km/suunta matkoja taajamanopeuksilla. Kotona en voi ladata, joten lataan julkisilla asiointien yhteydessä.

Eihän käyttöön nähden ollut fiksua hankkia phev, mutta vaihtoehto olisi ollut diesel ja se vasta huono olisikin ollut.

Halusin Countrymanin ja noilla kahdella tekniikalla se oli saatavana.
 
Pääasiassa alle 10km/suunta matkoja taajamanopeuksilla. Kotona en voi ladata, joten lataan julkisilla asiointien yhteydessä.

Eihän käyttöön nähden ollut fiksua hankkia phev, mutta vaihtoehto olisi ollut diesel ja se vasta huono olisikin ollut.

Halusin Countrymanin ja noilla kahdella tekniikalla se oli saatavana.
Dieselissä kiinteät kulut on tietty korkeita.
Suunnilleen samalla käytöllä on meidän kakkos-auto, 2006 Suzuki Swift ja samoihin lukemiin menee. Toki ei alle 5 litran kulutuksiin pääse, mutta ei kyllä yli 10 litraakaan satasella vie. Eli ei tuosta tekniikasta hirveästi apua ole kulutuksen suhteen. Tietty jos kotona lataaminen olisi mahdollista, niin saattaisi lukemat näyttää jonkun verran paremmalta.
Outlanderilla ajellaan yleensä pidempää matkaa, mutta nyt on melkein kaikki ajot ajettu sillä. Kahden vuoden kulutuksen keskiarvo on nyt 4,9 l/100km ajotietokoneen mukaan. Kotona aina latauksessa. Uskoisin, että aika lähelle totuutta on.
 
'Huonosti suunniteltu moottori' saattaisi olla totuudenmukainen, mutta yksinkertaistettu johtopäätös.
Liian yksinkertainen, ei ylittäisi uutiskynnystä. Autouutiseen on jotenkin saatava mukaan sana lataushybridi tai sähköauto, sekä joku ongelma, muuten se ei kiinnosta ketään eikä kannata edes uutisoida. (Lisäksi tuntemattoman ihmisen etunimi pitää mainita otsikossa, se on niin oleellinen tieto.)
 
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis), tuli heitettyä reissu Ruotsin kautta Norjaan ja takaisin. Ajettuna 2983km joista sähköisiä eli moottori sammuksissa 982km. Kononaiskulutus 5.0l/100km.

Onko näissä sama tekniikka kuin Toyo/Lexuksissa? Toi Toyotan 2,5l HEV voimalinja on kyllä erittäin pätevä.
 
Onko näissä sama tekniikka kuin Toyo/Lexuksissa? Toi Toyotan 2,5l HEV voimalinja on kyllä erittäin pätevä.
Enno varma on sama mutta varmaan saman tyylinen ainakin. 2.5 litranen bensa atkinssoni turbottomana ja sitten taisi olla 2 sähkömoottoria kytkettynä kaikki yhteen siihen cvt hässäkkään.
 
Miten järkevä Volvon plugarisysteemi on? Tarkoitan esim siis sitä, että miten käyttäytyy pakkasella? Mennäänkö vähänkään kylmemmillä keleillä alkupätkät sähköllä vai polttiksella? Onko muuten yleisiä kokemuksia? On tullut katseltua V60 ja V90 malleja jostain vuodesta 19 eteenpäin.
 
Avokilla on Toyota C-HR -20. Pellin alta löytyy keltainen Optima -akku joka tuskin on alkuperäinen eli olisi jo kertaalleen vaihdettu.

Viime talvena se oli jatkuvasti hyvin alle 12V vaikka kuinka ajeli pitempääkin siivua. Webasto ei kauaa pysynyt päällä kun katkaisi sen aina jännitteen notkahtamiseen.

Toukokuussa käytiin pari viikkoa reissussa ja auto makasi parkkiksella sen aikaa, lomalta palatessa jännite nippanappa 10V. Kelit oli ~20'C.
Auto lähti vaivoin hereille, piti sammuttaa kaikki radiot ja ilmastoinnit että heräsi virtoihin. Onneksi sillä pikkuakulla ei starttia pyöritetä.

Eli se kysymys, onkohan tuo vaihdettu Optimakin jo ihan paskana vai onko Toyotassa jotain pahasti pielessä?
Toyota-huollossa olivat sanoneet että täysin normaalia kun kahdessa viikossa tyhjenee mitä en kyllä niele.

Oma Lexus IS -19 pitää parin kuukauden seisomisella hyvin sähköt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom