Keskustelua hybridiautoista

5
Pitipä heti käydä kurkkaamassa öljykorkista. Itsellä 2021 330e jolla 100tkm mittarissa. Alle puoli vuotta ollut itsellä.
IMG_2850.jpeg
En nyt tiedä mitä tuosta kuvasta pitäisi olla mieltä :confused:
Noilla kilsoilla aika bensavoittoista ajamista uskoisin. Tuo ongelma on ilmeisesti siinä jos dinoa ei polteta riittävästi
 
Lainaus tosta Moottorin jutusta, kone näyttää tältä ja ei muutaku ölpät vaihtoon ja kovaa ajoa:

bmw_oljyaukko_ajon_jalkeen-640x360.jpg


:rofl2:


Marko sanoo, että auton moottori on nyt maahantuojan ohjeistuksen mukaan ajettu kuumaksi. Tämän jälkeen Marko avasi auton öljykorkin ja katsoi, miltä venttiilikopan sisällä näyttää. Hän ei tullut aivan vakuuttuneeksi, että maahantuojan ohjeistama korjaustoimenpide olisi riittävä.

Tältä Markon BMW:n nokka-akseli näytti sen jälkeen, kun autolla oli tehty maahantuojan ohjeistama moottorin kuumaksi ajo.
– Huomasin, että ruostetta oli kyllä irronnut öljyn sekaan. Ruosteista öljyä oli selvästi niillä pinnoilla, jotka näin. Pyyhkimällä sitä lähti osa pois, mutta läheskään kaikki ruoste ei ollut irronnut kahden tunnin ajon jälkeen. Pitää mennä öljynvaihtoon, mutta vähän jää sellainen kuva, että vaihto tulisi tehdä aina uudelleen pitkän ajon jälkeen, kun ruostetta irtoaa öljyn sekaan. Lisäksi mielestäni pelkkä öljynvaihto ei riitä vaan nämä pinnat tulisi pyyhkiä puhtaaksi öljynsekaisesta irtoruosteesta eli olisi kallis huolto edessä, Marko sanoo.
 
Kun katsoo ajotietokoneesta niin sähköllä ajettuja kilometrejä on n. 46000.
Itsellä ei tule ajettua läheskään näin paljon kuin aikaisemmalla omistajalla :asif:
Erittäin tyytyväinen muuten kyllä autoon :tup:
 
Tuo Markon ajoprofiili ei edes vaikuta siltä ettei bensaa poltetttaisi tarpeeksi. Lainaus jutusta:

"... Ajamme autolla keskimäärin 800 kilometriä kuukaudessa, suuri osa ajosta on sähköllä, mutta polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen. Lisäksi pari kertaa kuussa tulee pidempi 200–300 km ajo, josta valtaosa polttomoottorilla, Marko sanoo. "

Polttomoottori siis lähes päivittäin käytössä, ehkä sitten lyhyehkön aikaa, mutta jos parin viikon välein ajaa 200-300km polttomoottorilla niin luulisi sen riittävän. Monella epähybridilläkin ajetaan vähemmän pitkää matkaa.
 
En minä ainakaan ole nähnyt ruosteisia nokkia kuin vuosia ulkosalla seisoneissa moottoreissa
 
Kun katsoo ajotietokoneesta niin sähköllä ajettuja kilometrejä on n. 46000.
Itsellä ei tule ajettua läheskään näin paljon kuin aikaisemmalla omistajalla :asif:
Erittäin tyytyväinen muuten kyllä autoon :tup:
En tiedä miten Bemari nuo tilastoi, mutta en tiedä miten tuota nyt tulkitsee sen suhteen paljonko moottoria on käytetty tai kuinka usein se on ajettu lämpimäksi.

Itselataavatkinhan tilastoista monesti jopa puolet kilometreistä sähköllä ajetuiksi, vaikka tietenkään enegialähteen suhteenhan noilla ei ajeta metriäkään sähköllä. (ts. kaikki energia on moottorista peräisin). Ja vastaavasti perinteinen ICE:kin etenee jokusen prosentin kilometreistä ”sähköllä” samalla logiikalla, kun rullatessa ei bensaa käytetä.

Meinaan vaan että olisi mielenkiintoista tietää vertailuksi, että paljonko sähköllä ajettuja kilometrejä olisi samanlaisessa bemarissa jota ei ole ikinä ladattu. Veikkaan että kymmeniä tuhansia sielläkin. Markkinoilla kun on varmasti paljon pluggareita, joita ei ole käytännössä ikinä ladattu, jos ovat olleet vapaana autoetuna ilman latausmahdollisuutta työantajan piikkiin.
 
No se ei nyt varmaan lämmitä tuota bmween omistajaa.
Lähinnä ihmetyttää, mihin se öljykalvo on hävinnyt ja mistä tullut kosteutta tilalle. Öljyähän siellä kopan sisällä lentää lentämällä aina kun kone on käynnissä. Ei se yhteen eikä kahteen kuukauteen ruostu mihinkään, vaikka seisoisi pihalla ajamatta.
 
Lähinnä ihmetyttää, mihin se öljykalvo on hävinnyt ja mistä tullut kosteutta tilalle. Öljyähän siellä kopan sisällä lentää lentämällä aina kun kone on käynnissä. Ei se yhteen eikä kahteen kuukauteen ruostu mihinkään, vaikka seisoisi pihalla ajamatta.
Ja tällä tosiaan oli ajettu 200-300km reissu pari kertaa kuukaudessa...
 
Oli minun Minissänin ruostetta. Kuva liitteenä vanhasta ja uudesta rinnakkain.

en tiedä miten paljon edellinen omistaja on lataillut, mutta aika käyttämättömältä näytti asiointikaapeli ja kotilatauskaapeli oli vielä muoveissa auto ostettaessa.

Artikkelin kirjoittaja haluaisi tehdä mun Ministä jatkojutun…Eli ruosteinen kuva on 3v/32tkm

Vanha ja uusi nokka.jpeg

Ja tuossa sitten parin kuukauden takaa kuva kun pelkällä sportilla ajettu, eli sammuu vain liikennevaloihin 5v ja 43tkm
IMG_9856.jpeg

Hieman hämärtyy lataushybridin idea kun on ajettava polttiksella, ettei se ruostuisi…
 
Yritin etsiä netistä englanniksi onko muualla tullut eteen vastaavaa mutten löytänyt oikein mitään muuta kuin vanhempien 2000-luvun autojen nokkia jotka ruosteessa. :hmm:
 
Mahdetaanko noista pitää meteliä samalla tavoin kuin vag dsg/öljyn syönti kun phev-autoja kuitenkin on rekisteröity aika vähän verrattuna polttiksiin?
 
Oli minun Minissänin ruostetta. Kuva liitteenä vanhasta ja uudesta rinnakkain.

en tiedä miten paljon edellinen omistaja on lataillut, mutta aika käyttämättömältä näytti asiointikaapeli ja kotilatauskaapeli oli vielä muoveissa auto ostettaessa.

Artikkelin kirjoittaja haluaisi tehdä mun Ministä jatkojutun…Eli ruosteinen kuva on 3v/32tkm

Vanha ja uusi nokka.jpeg

Ja tuossa sitten parin kuukauden takaa kuva kun pelkällä sportilla ajettu, eli sammuu vain liikennevaloihin 5v ja 43tkm
IMG_9856.jpeg

Hieman hämärtyy lataushybridin idea kun on ajettava polttiksella, ettei se ruostuisi…

Pitää kyllä piruuttaan kattoa oman GTE Pasuunan öljykorkin alle tänään, kun töistä pääsee. Itsellä tulee polttiksella aika vähän ajoa, jos ei käy missään pidemmällä. Päivittäin kyllä, mutta ihan 5-10Km pätkiä vaan. Toki pari kolme kertaa kuussa tulee sitten ajeltua pidempiä siirtymiä, joissa sitten polttis pidempään käytössä.
 
Pitää kyllä piruuttaan kattoa oman GTE Pasuunan öljykorkin alle tänään, kun töistä pääsee. Itsellä tulee polttiksella aika vähän ajoa, jos ei käy missään pidemmällä. Päivittäin kyllä, mutta ihan 5-10Km pätkiä vaan. Toki pari kolme kertaa kuussa tulee sitten ajeltua pidempiä siirtymiä, joissa sitten polttis pidempään käytössä.
Itsehän ajoin bmw/mini huollon ohjeiden mukaisesti ja kerta viikkoon ajoin sportilla puolisen tuntia ja silti täytyi pari kk huollon jälkeen käydä öljyt vaihdattamassa kun tuli vikailmoitus liiasta vedestä ja bensasta öljyn seassa.
 
Passatissa on joku kiinteä suojasihti tuossa öljyreijässä, niin ei kunnolla näe tuonne. Tai ainakin se vaikutti hyvin kiinteälle. En alkanut sitä mitenkään hirveällä voimalla nykimään. Sen mitä näki sieltä rakosesta, niin aika kirkkaalla ne pinnat näytti. Ei mitenkään rusehtavalle.
 
Itsehän ajoin bmw/mini huollon ohjeiden mukaisesti ja kerta viikkoon ajoin sportilla puolisen tuntia ja silti täytyi pari kk huollon jälkeen käydä öljyt vaihdattamassa kun tuli vikailmoitus liiasta vedestä ja bensasta öljyn seassa.
Kuulostaa kyllä melko hurjalle tuollainen.
 
Oli minun Minissänin ruostetta. Kuva liitteenä vanhasta ja uudesta rinnakkain.

en tiedä miten paljon edellinen omistaja on lataillut, mutta aika käyttämättömältä näytti asiointikaapeli ja kotilatauskaapeli oli vielä muoveissa auto ostettaessa.

Artikkelin kirjoittaja haluaisi tehdä mun Ministä jatkojutun…Eli ruosteinen kuva on 3v/32tkm

Vanha ja uusi nokka.jpeg

Ja tuossa sitten parin kuukauden takaa kuva kun pelkällä sportilla ajettu, eli sammuu vain liikennevaloihin 5v ja 43tkm
IMG_9856.jpeg

Hieman hämärtyy lataushybridin idea kun on ajettava polttiksella, ettei se ruostuisi…
Ottaa kyllä pari asiaa tuosta kuvasta silmään tuon naarmuuntumisen lisäksi. Miksi tuolla oikealla on rujon näköinen, kuin koneistamaton kohta. Ja tuon pultin kiristyskohta, aivan kun olisi jo muuttanut muotoaan. Ja samanlaista röpelöä senkin alapuolella. :beye:

20230531_185434.jpg
 
Ja tämä väite on Markon täysin oma väite. Jossain toisella forumilla joku laski auki nuo ilmoitetut kilometrit ja auton oletusarvoisen kulutuksen eikä Markon mainitsemat 1,6L/100km ja 200-300km x 2 per kk voi mitenkään pitää paikkaansa.

:tup:
Tuossa artikkelissa ajomäärät aivan ristiriidassa. Auto ostettu 2020 kesällä, jolloin kilometrejä 6 500. Huoltoon nyt kesällä 26 000 km ajettuna eli tekee keskimäärin 550 km/kk. Kuitenkin jäljempänä artikkelissa kerrottu että ajetaan keskimäärin 800 km kuukaudessa, josta pari kertaa kuukaudessa on 200-300 km siivuja. Tuon jälkeen ei paljoa kilometrejä ajettavaksi jää, mutta kuitenkin kerrotusti bensakone käytössä lähes päivittäin kun ajellaan 80-120 km/h rajoitusalueella bensalla jotta saa säästeltyä akkua kaupunkiajoon. Ei tosiaan täsmää.
 
Tuossa artikkelissa ajomäärät aivan ristiriidassa. Auto ostettu 2020 kesällä, jolloin kilometrejä 6 500. Huoltoon nyt kesällä 26 000 km ajettuna eli tekee keskimäärin 550 km/kk. Kuitenkin jäljempänä artikkelissa kerrottu että ajetaan keskimäärin 800 km kuukaudessa, josta pari kertaa kuukaudessa on 200-300 km siivuja. Tuon jälkeen ei paljoa kilometrejä ajettavaksi jää, mutta kuitenkin kerrotusti bensakone käytössä lähes päivittäin kun ajellaan 80-120 km/h rajoitusalueella bensalla jotta saa säästeltyä akkua kaupunkiajoon. Ei tosiaan täsmää.
Kieltämättä tuossa on hieman hämärät numerot. Helposti kuukausi Pattayalla saattaa tilastoja muuttaa, mikä unohtuu tilastoinnista, samoin etätyön mukanaan tuoma käyttötavan muutos. Tosin tuokin johtopäätös on ristiriidassa "polttis käytössä lähesä päivittäin"-maininnan kanssa. Tosin, joku voi ymmärtää, että kaksi kertaa viikossa on sama kuin "lähes päivittäin"...

Oli taustat mitkä tahansa, kyllä auto pitäisi olla rakennettu niin, ettei kolmivuotiaana alle 30tkm ajettuna ole venttiilikoneisto tuossa kunnossa... BMW-osaamista...
 
Tältä näyttää reilu 60tkm ajetun Grandland Xn öljykorkin alla:
Bensakone ei ole pyörähtänyt käyntiin nyt pariin viikkoon, vaan kaikki ajot hoituneet sähköllä.
Kuvaamisen jälkeen ajoin sporttimoodilla pakotettuna bensakone päällä työmatkan moottoritien osuuden ~15km.
Täytynee ottaa tavaksi vaikka kerran viikkoon jos ei muuten kone laisinkaan pyörähdä tulille.
20230531_151214.jpg
20230531_151152.jpg
 
Vaikuttaa yhä enenevissä määrin, että plugari on vain helvetin huono verotuksesti syntynyt kompromissi, ikäänkuin 2010-luvun petroli liikennekäytössä.

Omistajilleen ideaalikäytössä tekee takuun jälkeen ikävän paukun.
miettii.gif
 
Sehän nyt on ihan maalaisjärjelläkin selvä homma, että sitä polttista pitää käyttää myös, jos sen haluaa pysyvän kunnossa.

Ainoa "ongelma" tässä on se, että hybridiautot mahdollistaa tämän motin paskomisen. Vähintään auton pitäisi ilmoitella välillä, että hei käytäpä sitä polttomoottoria välillä vähän enemmän.
 
Vaikuttaa yhä enenevissä määrin, että plugari on vain helvetin huono verotuksesti syntynyt kompromissi, ikäänkuin 2010-luvun petroli liikennekäytössä.

Omistajilleen ideaalikäytössä tekee takuun jälkeen ikävän paukun.
miettii.gif

Mielestäni plugari on noin teorian tasolla se kaikkei järkevin malli. Eli lähiajot sähköllä ja sitten kuitenkin pitkää matkaa voi ajaa huoletta. Ei tarvetta kuljetella mukana isoa akkua ja akkuja riittää suureen määrään autoja.

Käytännössä sitten niitä haasteita sitten riittää:
- Pitää ladata mieluiten joka ikinen päivä eli johtojen kanssa pitää häslätä maksimaalisesti ja lisäksi vielä tankata
- Polttomoottori ei tykkää kun sillä ei ajeta tai vielä pahempana moottori käynnistetään kerrallaan vain hetkeksi eikä ehdi lämmetä
- Valtaosassa hybrideistä takakontti kärsii akuista (tässä ehkä vähän nähtävissä pientä parannusta ihan uusimman sukupolven hybrideissä)
- Vaikka akku ei ole kovin iso niin plugarit tuntuu painavan ~200kg extraa vs. puhdas polttis. Ja sehän on tietysti pääasiassa turhaa painoa sitten pidemmässä ajossa
 
Siinä tuleekin se teorian ja käytännön ero. En tiedä kun en muista Mitsusta tai Prius + malleista kuulleeni moisia, että mitä siellä on tehty eri tavalla, mutta tässä ainakin tulee se perusongelma ilmi; pätkäajosta ei koneet tykkää.

Se on oikeasti toista sataa kilometriä melkeinpä yhtämittaista maantietä (ja termostaatit kunnossa!) ennenkuin moottori on läpeensä käyntilämpöinen ja sieltä öljystä poistuu kosteus tai polttoaine. Se, että lämpömittari on normaalilämmössä 30km jälkeen kesällä ei vielä riitä, varsinkaan jos tämä on se "viikon kohokohta" ja muu käyttö sitä 5-15km akulla töihin ja takas.
 
Vaikuttaa yhä enenevissä määrin, että plugari on vain helvetin huono verotuksesti syntynyt kompromissi, ikäänkuin 2010-luvun petroli liikennekäytössä.

Omistajilleen ideaalikäytössä tekee takuun jälkeen ikävän paukun.
miettii.gif

Miettii . gif :hmm:

Plugari on keskivertoiselle tuularille, jolla aivot on narikassa 99%:sti, huono vaihtoehto. Tai sille itselleen hyvä, mutta seuraaville omistajilleen mahdollisesti kallis pommi. Riippuen siitä miten autoa on käytetty, miten ladattu, onko seissyt lämpimässä tallissa talvet (jatkuva lämpötilavaihtelu -> jatkuva kondensio) jne. Tähän vielä erona se, että jos kyseessä on tuontiplugari (Saksa) niin on voinut saada tarpeellista, pitkäkestoista kenkää Autobahneilla. Täällä meillä jossain 00250 -postialueella 3v asunut plugari, jonka mittarissa 30tkm, on vahva pommiehdokas. Sen sijaan jossain geneerisesti "lapissa", 96500-postinumeroalueella 3v asunut plugari, jonka mittarissa onkin 90tkm, ei ole yhtään niin vahva pommiehdokas.

Vähän sama jos pääsee käsiksi auton pitkän ajan keskikulutukseen, "trippiin". Mitä korkeampaa lukemaa se näyttää, sen varmennin ajettu varmasti / tarpeeksi polttomoottorilla. Kaikista pahinta on tuon tännekin aiemmin lainatun Moottori-lehden juttu kaikenmaailman Markoista, jotka lataa plugariaan maksimit mutta samalla näiden "Maken maalaisjärki" tai ei riitä niin pitkälle, että sitä polttomoottoriakin pitäisi ihan oikeasti käyttää - pitkiä aikoja kerrallaan, ei suinkaan 10km työmatkoja. Tai sitten jonkinlainen "penninvenytysmentaliteetti" estää sen, toki monilla ihan varmasti vain "EVVK".

:tup:

Plugarin fiksu ja pitkäjänteinen käyttö vaatii sellaista tiettyä mekaanista maalaisjärkeä, joka on tehokkaasti hävinnyt kansanperinne kaiken sähköaivoistumisen ja muun automaation myötä. Varmasti 95%:a "plugarikuskeista" ei juurikaan mieti miten se auto polttomoottoripuolta käyttää - ne vaan ajaa niillä. Valot AUTO-asennossa, perät pimeänä ja sitä rataa. Tähän on tultu, hehe gnuts, näille se täyssähköauto sopii parhaiten kun yhtään mitään ei tarvitse miettiä - päinvastoin pian pääsee ihan istumaan oman AI-kuskin kyydissä :interested:
 
Viimeksi muokattu:
Sehän nyt on ihan maalaisjärjelläkin selvä homma, että sitä polttista pitää käyttää myös, jos sen haluaa pysyvän kunnossa.

Ainoa "ongelma" tässä on se, että hybridiautot mahdollistaa tämän motin paskomisen. Vähintään auton pitäisi ilmoitella välillä, että hei käytäpä sitä polttomoottoria välillä vähän enemmän.

Näinhän toimii autot, että VAG tekee niitä moottorin pakkokäynnistyksiä. Tämäkin tosin on ohitettavissa sillä, että sammuttaa auton heti, kun se on polttiksen pakkokäynnistänyt ja sen jälkeen ajelee sähköllä. Ongelma on enemmänkin siinä, että plugarin ostajat jotenkin kuvittelee ajavansa sähköautolla ja "sitten ottaa päähän kun polttis käynnistyy". Eihän mikään auto pätkäajosta tykkää, eikä plugarit siinä mielessä ole siinä mielessä mitenkään eri laitos. Kyllä itsekin voin ajaa helposti sen pari viikkoa pelkällä sähköllä, mutta ei se hirveästi haittaa kun sitten parina vkl peräkkäine tulee se 700km ajo.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Näinhän toimii autot, että VAG tekee niitä moottorin pakkokäynnistyksiä. Tämäkin tosin on ohitettavissa sillä, että sammuttaa auton heti, kun se on polttiksen pakkokäynnistänyt ja sen jälkeen ajelee sähköllä. Ongelma on enemmänkin siinä, että plugarin ostajat jotenkin kuvittelee ajavansa sähköautolla ja "sitten ottaa päähän kun polttis käynnistyy". Eihän mikään auto pätkäajosta tykkää, eikä plugarit siinä mielessä ole siinä mielessä mitenkään eri laitos. Kyllä itsekin voin ajaa helposti sen pari viikkoa pelkällä sähköllä, mutta ei se hirveästi haittaa kun sitten parina vkl peräkkäine tulee se 700km ajo.

Ne pakkokäytöt on kyllä aika lyhyitä. Se on muutama minuutti korkeintaan ja sitten taas voi mennä pelkällä sähköllä. Tai ääriolosuhteissa (kovalla pakkasella) sitten pakottaa kyllä polttiksen pidemmäksi aikaa käyttöön.
 
Mielestäni plugari on noin teorian tasolla se kaikkei järkevin malli. Eli lähiajot sähköllä ja sitten kuitenkin pitkää matkaa voi ajaa huoletta. Ei tarvetta kuljetella mukana isoa akkua ja akkuja riittää suureen määrään autoja.

Käytännössä sitten niitä haasteita sitten riittää:
- Pitää ladata mieluiten joka ikinen päivä eli johtojen kanssa pitää häslätä maksimaalisesti ja lisäksi vielä tankata
- Polttomoottori ei tykkää kun sillä ei ajeta tai vielä pahempana moottori käynnistetään kerrallaan vain hetkeksi eikä ehdi lämmetä
- Valtaosassa hybrideistä takakontti kärsii akuista (tässä ehkä vähän nähtävissä pientä parannusta ihan uusimman sukupolven hybrideissä)
- Vaikka akku ei ole kovin iso niin plugarit tuntuu painavan ~200kg extraa vs. puhdas polttis. Ja sehän on tietysti pääasiassa turhaa painoa sitten pidemmässä ajossa

Lisäisin listalle vielä heikon suorituskyvyn sähköllä ajettaessa ja huonosti toimivan lämmityksen tai jos lämmitys sattuisikin toimimaan niin sen kanssa joutuu helposti pihistelemään. Parhaassa tapauksessa toki voi olla lämmön puolesta ylivoimaisen mukava polttiksiin verrattuna esilämmityksen ansiosta.
Toisaalta poistaisin tuon painohomman, koska ei se oikeasti matka-ajossa vaikuta juuri lainkaan.
 
Lisäisin listalle vielä heikon suorituskyvyn sähköllä ajettaessa ja huonosti toimivan lämmityksen tai jos lämmitys sattuisikin toimimaan niin sen kanssa joutuu helposti pihistelemään. Parhaassa tapauksessa toki voi olla lämmön puolesta ylivoimaisen mukava polttiksiin verrattuna esilämmityksen ansiosta.
Toisaalta poistaisin tuon painohomman, koska ei se oikeasti matka-ajossa vaikuta juuri lainkaan.

En voi allekirjoittaa mitään näistä oman GTE Passatin kohdalla. Lämmitys toimii ihan yhtä hyvin kun pelkässä bensa koneessa ja esilämmityksen myötä ei tarvi enää mitään erillistä sisätialan lämppäriä. Sähköllä on tehoa vaan se 115HV, mutta vääntöä löytyykin sitten 400Nm joten kimpoaa todella ripeästi liikelle ja motarillekin kiihdyttäesä ihan hyvin riittää pelkkä sähkömoottorikin.
 
Siinä tuleekin se teorian ja käytännön ero. En tiedä kun en muista Mitsusta tai Prius + malleista kuulleeni moisia, että mitä siellä on tehty eri tavalla, mutta tässä ainakin tulee se perusongelma ilmi; pätkäajosta ei koneet tykkää.
...
No plugari mahdollistaa ne arjen pätkäajot lähikauppaan ja takaisin pelkällä sähköllä. Että siinä mielessä parempi ratkaisu pelkkään polttomoottoriin/täyshybridiin verrattuna jos tällaista pätkäajoa tulee. Monet ajelee jonnekin markettiin 15min per suunta, se on todellista myrkkyä polttomoottorille/täyshybridille, mutta plugari vetää sen sähköllä.
 
Miettii . gif :hmm:

Plugari on keskivertoiselle tuularille, jolla aivot on narikassa 99%:sti, huono vaihtoehto. Tai sille itselleen hyvä, mutta seuraaville omistajilleen mahdollisesti kallis pommi. Riippuen siitä miten autoa on käytetty, miten ladattu, onko seissyt lämpimässä tallissa talvet (jatkuva lämpötilavaihtelu -> jatkuva kondensio) jne. Tähän vielä erona se, että jos kyseessä on tuontiplugari (Saksa) niin on voinut saada tarpeellista, pitkäkestoista kenkää Autobahneilla. Täällä meillä jossain 00250 -postialueella 3v asunut plugari, jonka mittarissa 30tkm, on vahva pommiehdokas. Sen sijaan jossain geneerisesti "lapissa", 96500-postinumeroalueella 3v asunut plugari, jonka mittarissa onkin 90tkm, ei ole yhtään niin vahva pommiehdokas.

Vähän sama jos pääsee käsiksi auton pitkän ajan keskikulutukseen, "trippiin". Mitä korkeampaa lukemaa se näyttää, sen varmennin ajettu varmasti / tarpeeksi polttomoottorilla. Kaikista pahinta on tuon tännekin aiemmin lainatun Moottori-lehden juttu kaikenmaailman Markoista, jotka lataa plugariaan maksimit mutta samalla näiden "Maken maalaisjärki" tai ei riitä niin pitkälle, että sitä polttomoottoriakin pitäisi ihan oikeasti käyttää - pitkiä aikoja kerrallaan, ei suinkaan 10km työmatkoja. Tai sitten jonkinlainen "penninvenytysmentaliteetti" estää sen, toki monilla ihan varmasti vain "EVVK".

:tup:

Plugarin fiksu ja pitkäjänteinen käyttö vaatii sellaista tiettyä mekaanista maalaisjärkeä, joka on tehokkaasti hävinnyt kansanperinne kaiken sähköaivoistumisen ja muun automaation myötä. Varmasti 95%:a "plugarikuskeista" ei juurikaan mieti miten se auto polttomoottoripuolta käyttää - ne vaan ajaa niillä. Valot AUTO-asennossa, perät pimeänä ja sitä rataa. Tähän on tultu, hehe gnuts, näille se täyssähköauto sopii parhaiten kun yhtään mitään ei tarvitse miettiä - päinvastoin pian pääsee ihan istumaan oman AI-kuskin kyydissä :interested:

Ihan samalla tavalla se plugari voidaan pilata, kuin mikä tahansa polttomoottoriauto. Eihän käytetystä koskaan tiedä miten sitä on huollettu, miten sillä on ajettu tai miten siitä on muutenkaan pidetty huolta. Vaikka huollot tekisi liikkeessä, niin sekään ei ole takuu, että kaikki on tehty "by the book" tai järkeä käyttäen. Mistä näkee, että polttiksella on ajettu vain lyhyttä ajoa? Ihan sama tekniikka ja luulisi siis olevan täysin samat vaivat näillä autoilla, joilla käydään kylällä monta kertaa viikossa, moottorin pääsemättä milloinkaan normaalilämpöön. Vaihdelaatikon voi pilata myös monella tapaa, jota ei näe ulospäin.
Luulisi, että näitä lyhyellä ajolla rikottuja autoja olisi tullut enemmän vastaan, mutta itse en ainakaan ole ensimmäistäkään nähnyt.
Ja vielä huomautuksena, plugareita on valmistettu runsain mitoin eri valmistajilla jo reippaasti yli 10 vuotta, että ei nyt puhuta mistään uudesta keksinnöstä. Jos ongelma vaivaisi kaikkia plugareita, uskoisin että tästä olisi puhuttu jo aikaisemmin.
 
No plugari mahdollistaa ne arjen pätkäajot lähikauppaan ja takaisin pelkällä sähköllä. Että siinä mielessä parempi ratkaisu pelkkään polttomoottoriin/täyshybridiin verrattuna jos tällaista pätkäajoa tulee. Monet ajelee jonnekin markettiin 15min per suunta, se on todellista myrkkyä polttomoottorille/täyshybridille, mutta plugari vetää sen sähköllä.

Plugari vetää sen sähköllä ellei kuskina oleva mummeli, mammeli tai tuulari esimerkiksi polkaise "dynaamista" kiihdytystä jostain asuinlähiönsä T-risteyksestä tai liikennevaloista ja polttis starttaa ja käy em. kiihdytyksen vuoksi sen minuutin-kaksi-kolme riippuen ulkolämpötilasta ja muusta vastaavasta.

Jälleen tullaan siihen kuinka pitäisi osata käyttää järkeä, mutta 95% nykypäivän autoilijoista ei yksinkertaisesti osaa tai viitsi. Iso osa nykypäivän jengistä ei esimerkiksi tiedä mikä on käsiryyppy ja se kertoo jo paljon siitä aiemmin mainitsemastani "häviävästä kansanperinteestä" (kun vielä piti osata käyttää moottoriajoneuvoaan, se ei yksinkertaisesti toiminut ellei asioita ajatellut).
 
Lisäisin listalle vielä heikon suorituskyvyn sähköllä ajettaessa ja huonosti toimivan lämmityksen tai jos lämmitys sattuisikin toimimaan niin sen kanssa joutuu helposti pihistelemään. Parhaassa tapauksessa toki voi olla lämmön puolesta ylivoimaisen mukava polttiksiin verrattuna esilämmityksen ansiosta.
Toisaalta poistaisin tuon painohomman, koska ei se oikeasti matka-ajossa vaikuta juuri lainkaan.
Uudet mersut ovat ehkä ainoa poikkeus näihin. Pelkällä sähköllä pääsee ajamaan päiväsakkorajalle asti ja lämmitys sähköllä on oikeasti tehokas (3-5kw on näyttänyt kulutus pelkkä lämmitys päällä, sillä kyllä lämpiää). Jos sähkölämppäri ei riitä niin kone käyntiin ja lämpöä tulee vielä nopeammin.
 
Lisäisin listalle vielä heikon suorituskyvyn sähköllä ajettaessa ja huonosti toimivan lämmityksen tai jos lämmitys sattuisikin toimimaan niin sen kanssa joutuu helposti pihistelemään.
Tää nyt ei koske kuin lähinnä korealaisia ja edellisen sukupolven Volvoja. Eurooppalaisissa plugareissa on kyllä pääsääntöisesti ihan tehokkaat sähkömoottorit ja lämmittimet.
 
Plugari vetää sen sähköllä ellei kuskina oleva mummeli, mammeli tai tuulari esimerkiksi polkaise "dynaamista" kiihdytystä jostain asuinlähiönsä T-risteyksestä tai liikennevaloista ja polttis starttaa ja käy em. kiihdytyksen vuoksi sen minuutin-kaksi-kolme riippuen ulkolämpötilasta ja muusta vastaavasta.

Jälleen tullaan siihen kuinka pitäisi osata käyttää järkeä, mutta 95% nykypäivän autoilijoista ei yksinkertaisesti osaa tai viitsi. Iso osa nykypäivän jengistä ei esimerkiksi tiedä mikä on käsiryyppy ja se kertoo jo paljon siitä aiemmin mainitsemastani "häviävästä kansanperinteestä" (kun vielä piti osata käyttää moottoriajoneuvoaan, se ei yksinkertaisesti toiminut ellei asioita ajatellut).

Itse en kykene tuomitsemaan käyttäjiä näistä ongelmista. Kaikki nykyautoissa on ikäänkuin automaattista. Ovet aukeaa itsestään, valot, lämmittimet, ilmastointi, vaihteet. Penkki säätyy käyttäjän mukaan ja huoltokin varataan suurinpiirtein kuskin tietämättä. Kaikenlaiseen omistajan säätämiseen suhtaudutaan negatiivisesti oli kyseessä sitten mekaaninen tai ohjelmallinen muutos. Kaiken tämän jälkeen auton käyttäjä ei kuitenkaan saisi käyttää sitä "auto" tai "hybrid" tilaa autossaan joka on oletuksena käytössä?

Huollossa:
"Etkai sä nyt jumalauta ole ajanut pelkkää työmatkaa tällä autolla!!!!?"
 
En voi allekirjoittaa mitään näistä oman GTE Passatin kohdalla. Lämmitys toimii ihan yhtä hyvin kun pelkässä bensa koneessa ja esilämmityksen myötä ei tarvi enää mitään erillistä sisätialan lämppäriä. Sähköllä on tehoa vaan se 115HV, mutta vääntöä löytyykin sitten 400Nm joten kimpoaa todella ripeästi liikelle ja motarillekin kiihdyttäesä ihan hyvin riittää pelkkä sähkömoottorikin.
Suorituskyky on minusta melko ok, jos 0-100 taittuu 11-12 sekuntiin, kuten Passatilla varmaan onnistuu. Lämmityslaite taitaa olla about 3,6kW, joka on siinä riittävän rajoilla (enemmän voi tarvita, jos tulee lähtö ilman esilämmtystä). Lasken Passatin ehdottomasti hyviin plugareihin.

Tää nyt ei koske kuin lähinnä korealaisia ja edellisen sukupolven Volvoja. Eurooppalaisissa plugareissa on kyllä pääsääntöisesti ihan tehokkaat sähkömoottorit ja lämmittimet.

Joo nuo ovat ne yleisimmät heikot ja joissa on molemmat ongelmat.

Kun TM on näitä mitannut niin 2022 vertailussa DS 7:llä ja Audi Q5:llä meni 16s sataseen, mitä pidän aika heikkona suhteessa autojen hintaan. Land Roverilla sitten 26s. Rellutkaan eivät varmaan ole mitään raketteja kun sähkötehoa on aika niukasti.
 
Ei kai sen sähkötehon tarvitse olla kuin riittävää? Sitä vartenhan se polttomoottori on että tehoja saadaan varsinkin korkeammissa nopeuksissa lisää. En sinänsä siis ymmärrä valitusta sähkömoottorin heikosta tehosta kun sillä kyllä pärjää sitten vaikka avustettuna hyvin. Jos haluat kiihdyttää niin napsaiset sport moodin päälle, ohitat ja napsaiset sen pois päältä. Onko tämä nyt jotenkin liian vaikeaa vai ahdistaako se polttiksen käyttö tarkoituksenmukaisesti liikaa? Kaikki 80km tasoon asti kun onnistuu kyllä korealaisillakin ja tuonkin päälle matkavauhti voi olla siellä 114 paikkeilla ilman isompia ylämäkiä pelkällä sähköllä. En oikein osaa kaivata enemmän kun polttis tukee sitten tarvittaessa kyllä.

Toki kulutuslukemat ovat miellyttäviä osittain johtuen myös farmarin mataluudesta joka auttaa varsinkin kovemmissa nopeuksissa kulutukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kun TM on näitä mitannut niin 2022 vertailussa DS 7:llä ja Audi Q5:llä meni 16s sataseen, mitä pidän aika heikkona suhteessa autojen hintaan. Land Roverilla sitten 26s. Rellutkaan eivät varmaan ole mitään raketteja kun sähkötehoa on aika niukasti.
Arkiajossa kapungissa missä sitä sähköä käytetään tuolla 0-100 nopeudella ei ole oikein mitään merkitystä. Hybrideissä kiihtyvyys sähköllä alkaa hidastua huimasti yleensä 60 jälkeen ja siksi tuo 100 saakka ottaa niin kauan. 0-60 menee taas välittömän väännön vuoksi todella jouhevasti, nopeammin kuin monilla tehokkailla polttiksilla.
 
Vähän näyttää ja kuulostaa siltä että oli ihan oikea ratkaisu skipata plugarit ja hypätä suoraan hybridi corollasta sähköautoon.
Ennen vaihtoa tuli tuumattua että plugarissa saa liian pienellä rangella olevan sähköajon sekä paljon kuluttavan polttiksen. Ja lisäksi vielä tuplaten vikaantuvia komponentteja. Eikä plugarin ja täyssähkön hintaerokaan ole enää iso.

Toki plugari toimii joidenkin käyttötapauksiin täyssähköä paremmin, mutta niissäkin kannattanee harkita ihan vaan itselataava hybridiä aka. corollaa/priusta.
 
Taisin tähän ketjuun jo joskus aiemmin kommentoidakin, mutta ainakin neliveto-Grandland kiihtyy omiin tarpeiisini oikein mukavasti sähköllä: 0-50km/h 3,4s ja 0-100km/h 10,7s (nämä jonkun toisen usean otannan perusteella mitattuja arvoja - sama jamppa mittasi 0-100km/h 5,3s sporttimoodilla). Moottoritietä en täällä ei-pk-seudulla käytä kaupungin sisäisiin siirtymisiin, ja kun motarille menen, polttis saa laulaa omia laulujaan eikä sähköisellä kiihtyvyydellä ole siinä enää merkitystä. Ennen motarille liittymistä toki lämmitän polttista useamman kilometrin ajan, joten ei sitä tule kylmänä survaistua täysille kierroksille.
 
En voi allekirjoittaa mitään näistä oman GTE Passatin kohdalla. Lämmitys toimii ihan yhtä hyvin kun pelkässä bensa koneessa ja esilämmityksen myötä ei tarvi enää mitään erillistä sisätialan lämppäriä. Sähköllä on tehoa vaan se 115HV, mutta vääntöä löytyykin sitten 400Nm joten kimpoaa todella ripeästi liikelle ja motarillekin kiihdyttäesä ihan hyvin riittää pelkkä sähkömoottorikin.

Passatista irtoaa yhteensä siis 265hv/670nm?

Minin sähkömoottori 90hv/200nm, sama mikä irtosi 2003 citroen xsara hdi:sta, kyllå tuo arkiajoihin piisaa, muttei mikään herkku ole ajaa. Sitten kun mukaan tulee polttis ja yhteisteho on 224hv/385nm niin auto on arkisen mukava kulkine, onhan omamassa 1800kg tietämillä.
 
sähkömoottorin teho passatissa riittää hyvin siihen mihin se on tarkoitettu, eli kaupunkisiirtymiin. ei sen tarvi eikä ole suunniteltukaan olemaan mikään moottoritieraketti pelkällä sähköllä.
 
Arkiajossa kapungissa missä sitä sähköä käytetään tuolla 0-100 nopeudella ei ole oikein mitään merkitystä. Hybrideissä kiihtyvyys sähköllä alkaa hidastua huimasti yleensä 60 jälkeen ja siksi tuo 100 saakka ottaa niin kauan. 0-60 menee taas välittömän väännön vuoksi todella jouhevasti, nopeammin kuin monilla tehokkailla polttiksilla.
0-100 on noista se, joka yleensä ilmoitetaan. Huomioin tuossa sen, että käytännössä alemmissa nopeuksissa suorituskyky on parempi kuin 0-100 arvosta voi päätellä eli en kelpuuttaisi 12 sekunnin polttista itselleni (ainakaan ~50k€:n hinnalla), mutta plugarille se on melko ok.

Epäilen tuota tehokkaampien polttisten jättämistä taakse EV-moodissa kun ei tuo minusta vaikuta hybridinäkään liikkuvan kovin kummallisesti suhteessa tehoihin, kun tein muutaman vertailun zeperfsissä. Käytännössä ehkä on ripeämpi kun kaikki (sähköteho) on ulosmitattavissa sivistyneesti, kun taas polttiksen kierrättäminen punarajalle jää ehkä tekemättä. Ja viivetön voimantuotto toki auttaa käytännössä, mutta ei näy mittauksissa.
 
Pitipä heti käydä kurkkaamassa öljykorkista. Itsellä 2021 330e jolla 100tkm mittarissa. Alle puoli vuotta ollut itsellä.
IMG_2850.jpeg
En nyt tiedä mitä tuosta kuvasta pitäisi olla mieltä :confused:

On tuo parempi suoritus, näyttää vain n. 500 000km ajetulta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom