- Liittynyt
- 13.11.2016
- Viestejä
- 7 133
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun katsoo ajotietokoneesta niin sähköllä ajettuja kilometrejä on n. 46000.
Itsellä ei tule ajettua läheskään näin paljon kuin aikaisemmalla omistajalla
Erittäin tyytyväinen muuten kyllä autoon
En minä ainakaan ole nähnyt ruosteisia nokkia kuin vuosia ulkosalla seisoneissa moottoreissa
En tiedä miten Bemari nuo tilastoi, mutta en tiedä miten tuota nyt tulkitsee sen suhteen paljonko moottoria on käytetty tai kuinka usein se on ajettu lämpimäksi.Kun katsoo ajotietokoneesta niin sähköllä ajettuja kilometrejä on n. 46000.
Itsellä ei tule ajettua läheskään näin paljon kuin aikaisemmalla omistajalla
Erittäin tyytyväinen muuten kyllä autoon
Lähinnä ihmetyttää, mihin se öljykalvo on hävinnyt ja mistä tullut kosteutta tilalle. Öljyähän siellä kopan sisällä lentää lentämällä aina kun kone on käynnissä. Ei se yhteen eikä kahteen kuukauteen ruostu mihinkään, vaikka seisoisi pihalla ajamatta.No se ei nyt varmaan lämmitä tuota bmween omistajaa.
Ja tällä tosiaan oli ajettu 200-300km reissu pari kertaa kuukaudessa...Lähinnä ihmetyttää, mihin se öljykalvo on hävinnyt ja mistä tullut kosteutta tilalle. Öljyähän siellä kopan sisällä lentää lentämällä aina kun kone on käynnissä. Ei se yhteen eikä kahteen kuukauteen ruostu mihinkään, vaikka seisoisi pihalla ajamatta.
Ja tällä tosiaan oli ajettu 200-300km reissu pari kertaa kuukaudessa...
Oli minun Minissänin ruostetta. Kuva liitteenä vanhasta ja uudesta rinnakkain.
en tiedä miten paljon edellinen omistaja on lataillut, mutta aika käyttämättömältä näytti asiointikaapeli ja kotilatauskaapeli oli vielä muoveissa auto ostettaessa.
Artikkelin kirjoittaja haluaisi tehdä mun Ministä jatkojutun…Eli ruosteinen kuva on 3v/32tkm
Ja tuossa sitten parin kuukauden takaa kuva kun pelkällä sportilla ajettu, eli sammuu vain liikennevaloihin 5v ja 43tkm
Hieman hämärtyy lataushybridin idea kun on ajettava polttiksella, ettei se ruostuisi…
Itsehän ajoin bmw/mini huollon ohjeiden mukaisesti ja kerta viikkoon ajoin sportilla puolisen tuntia ja silti täytyi pari kk huollon jälkeen käydä öljyt vaihdattamassa kun tuli vikailmoitus liiasta vedestä ja bensasta öljyn seassa.Pitää kyllä piruuttaan kattoa oman GTE Pasuunan öljykorkin alle tänään, kun töistä pääsee. Itsellä tulee polttiksella aika vähän ajoa, jos ei käy missään pidemmällä. Päivittäin kyllä, mutta ihan 5-10Km pätkiä vaan. Toki pari kolme kertaa kuussa tulee sitten ajeltua pidempiä siirtymiä, joissa sitten polttis pidempään käytössä.
Kuulostaa kyllä melko hurjalle tuollainen.Itsehän ajoin bmw/mini huollon ohjeiden mukaisesti ja kerta viikkoon ajoin sportilla puolisen tuntia ja silti täytyi pari kk huollon jälkeen käydä öljyt vaihdattamassa kun tuli vikailmoitus liiasta vedestä ja bensasta öljyn seassa.
Tuossa tuhannen kilsan ajossa oli mukana tku-vantaa-jäärata-tku ajo, eli varmasti oli moottori lämmin kun kävi vain pari kertaa sammuksissa 8h aikana..Kuulostaa kyllä melko hurjalle tuollainen.
Ottaa kyllä pari asiaa tuosta kuvasta silmään tuon naarmuuntumisen lisäksi. Miksi tuolla oikealla on rujon näköinen, kuin koneistamaton kohta. Ja tuon pultin kiristyskohta, aivan kun olisi jo muuttanut muotoaan. Ja samanlaista röpelöä senkin alapuolella.Oli minun Minissänin ruostetta. Kuva liitteenä vanhasta ja uudesta rinnakkain.
en tiedä miten paljon edellinen omistaja on lataillut, mutta aika käyttämättömältä näytti asiointikaapeli ja kotilatauskaapeli oli vielä muoveissa auto ostettaessa.
Artikkelin kirjoittaja haluaisi tehdä mun Ministä jatkojutun…Eli ruosteinen kuva on 3v/32tkm
Ja tuossa sitten parin kuukauden takaa kuva kun pelkällä sportilla ajettu, eli sammuu vain liikennevaloihin 5v ja 43tkm
Hieman hämärtyy lataushybridin idea kun on ajettava polttiksella, ettei se ruostuisi…
Röpelö on normaali valupurse ja pultin kanta on ok. Valo ja varjo hämäävät.
Tuossa artikkelissa ajomäärät aivan ristiriidassa. Auto ostettu 2020 kesällä, jolloin kilometrejä 6 500. Huoltoon nyt kesällä 26 000 km ajettuna eli tekee keskimäärin 550 km/kk. Kuitenkin jäljempänä artikkelissa kerrottu että ajetaan keskimäärin 800 km kuukaudessa, josta pari kertaa kuukaudessa on 200-300 km siivuja. Tuon jälkeen ei paljoa kilometrejä ajettavaksi jää, mutta kuitenkin kerrotusti bensakone käytössä lähes päivittäin kun ajellaan 80-120 km/h rajoitusalueella bensalla jotta saa säästeltyä akkua kaupunkiajoon. Ei tosiaan täsmää.Ja tämä väite on Markon täysin oma väite. Jossain toisella forumilla joku laski auki nuo ilmoitetut kilometrit ja auton oletusarvoisen kulutuksen eikä Markon mainitsemat 1,6L/100km ja 200-300km x 2 per kk voi mitenkään pitää paikkaansa.
Kieltämättä tuossa on hieman hämärät numerot. Helposti kuukausi Pattayalla saattaa tilastoja muuttaa, mikä unohtuu tilastoinnista, samoin etätyön mukanaan tuoma käyttötavan muutos. Tosin tuokin johtopäätös on ristiriidassa "polttis käytössä lähesä päivittäin"-maininnan kanssa. Tosin, joku voi ymmärtää, että kaksi kertaa viikossa on sama kuin "lähes päivittäin"...Tuossa artikkelissa ajomäärät aivan ristiriidassa. Auto ostettu 2020 kesällä, jolloin kilometrejä 6 500. Huoltoon nyt kesällä 26 000 km ajettuna eli tekee keskimäärin 550 km/kk. Kuitenkin jäljempänä artikkelissa kerrottu että ajetaan keskimäärin 800 km kuukaudessa, josta pari kertaa kuukaudessa on 200-300 km siivuja. Tuon jälkeen ei paljoa kilometrejä ajettavaksi jää, mutta kuitenkin kerrotusti bensakone käytössä lähes päivittäin kun ajellaan 80-120 km/h rajoitusalueella bensalla jotta saa säästeltyä akkua kaupunkiajoon. Ei tosiaan täsmää.
Vaikuttaa yhä enenevissä määrin, että plugari on vain helvetin huono verotuksesti syntynyt kompromissi, ikäänkuin 2010-luvun petroli liikennekäytössä.
Omistajilleen ideaalikäytössä tekee takuun jälkeen ikävän paukun.
Vaikuttaa yhä enenevissä määrin, että plugari on vain helvetin huono verotuksesti syntynyt kompromissi, ikäänkuin 2010-luvun petroli liikennekäytössä.
Omistajilleen ideaalikäytössä tekee takuun jälkeen ikävän paukun.
Sehän nyt on ihan maalaisjärjelläkin selvä homma, että sitä polttista pitää käyttää myös, jos sen haluaa pysyvän kunnossa.
Ainoa "ongelma" tässä on se, että hybridiautot mahdollistaa tämän motin paskomisen. Vähintään auton pitäisi ilmoitella välillä, että hei käytäpä sitä polttomoottoria välillä vähän enemmän.
Näinhän toimii autot, että VAG tekee niitä moottorin pakkokäynnistyksiä. Tämäkin tosin on ohitettavissa sillä, että sammuttaa auton heti, kun se on polttiksen pakkokäynnistänyt ja sen jälkeen ajelee sähköllä. Ongelma on enemmänkin siinä, että plugarin ostajat jotenkin kuvittelee ajavansa sähköautolla ja "sitten ottaa päähän kun polttis käynnistyy". Eihän mikään auto pätkäajosta tykkää, eikä plugarit siinä mielessä ole siinä mielessä mitenkään eri laitos. Kyllä itsekin voin ajaa helposti sen pari viikkoa pelkällä sähköllä, mutta ei se hirveästi haittaa kun sitten parina vkl peräkkäine tulee se 700km ajo.
Mielestäni plugari on noin teorian tasolla se kaikkei järkevin malli. Eli lähiajot sähköllä ja sitten kuitenkin pitkää matkaa voi ajaa huoletta. Ei tarvetta kuljetella mukana isoa akkua ja akkuja riittää suureen määrään autoja.
Käytännössä sitten niitä haasteita sitten riittää:
- Pitää ladata mieluiten joka ikinen päivä eli johtojen kanssa pitää häslätä maksimaalisesti ja lisäksi vielä tankata
- Polttomoottori ei tykkää kun sillä ei ajeta tai vielä pahempana moottori käynnistetään kerrallaan vain hetkeksi eikä ehdi lämmetä
- Valtaosassa hybrideistä takakontti kärsii akuista (tässä ehkä vähän nähtävissä pientä parannusta ihan uusimman sukupolven hybrideissä)
- Vaikka akku ei ole kovin iso niin plugarit tuntuu painavan ~200kg extraa vs. puhdas polttis. Ja sehän on tietysti pääasiassa turhaa painoa sitten pidemmässä ajossa
Lisäisin listalle vielä heikon suorituskyvyn sähköllä ajettaessa ja huonosti toimivan lämmityksen tai jos lämmitys sattuisikin toimimaan niin sen kanssa joutuu helposti pihistelemään. Parhaassa tapauksessa toki voi olla lämmön puolesta ylivoimaisen mukava polttiksiin verrattuna esilämmityksen ansiosta.
Toisaalta poistaisin tuon painohomman, koska ei se oikeasti matka-ajossa vaikuta juuri lainkaan.
No plugari mahdollistaa ne arjen pätkäajot lähikauppaan ja takaisin pelkällä sähköllä. Että siinä mielessä parempi ratkaisu pelkkään polttomoottoriin/täyshybridiin verrattuna jos tällaista pätkäajoa tulee. Monet ajelee jonnekin markettiin 15min per suunta, se on todellista myrkkyä polttomoottorille/täyshybridille, mutta plugari vetää sen sähköllä.Siinä tuleekin se teorian ja käytännön ero. En tiedä kun en muista Mitsusta tai Prius + malleista kuulleeni moisia, että mitä siellä on tehty eri tavalla, mutta tässä ainakin tulee se perusongelma ilmi; pätkäajosta ei koneet tykkää.
...
Miettii . gif
Plugari on keskivertoiselle tuularille, jolla aivot on narikassa 99%:sti, huono vaihtoehto. Tai sille itselleen hyvä, mutta seuraaville omistajilleen mahdollisesti kallis pommi. Riippuen siitä miten autoa on käytetty, miten ladattu, onko seissyt lämpimässä tallissa talvet (jatkuva lämpötilavaihtelu -> jatkuva kondensio) jne. Tähän vielä erona se, että jos kyseessä on tuontiplugari (Saksa) niin on voinut saada tarpeellista, pitkäkestoista kenkää Autobahneilla. Täällä meillä jossain 00250 -postialueella 3v asunut plugari, jonka mittarissa 30tkm, on vahva pommiehdokas. Sen sijaan jossain geneerisesti "lapissa", 96500-postinumeroalueella 3v asunut plugari, jonka mittarissa onkin 90tkm, ei ole yhtään niin vahva pommiehdokas.
Vähän sama jos pääsee käsiksi auton pitkän ajan keskikulutukseen, "trippiin". Mitä korkeampaa lukemaa se näyttää, sen varmennin ajettu varmasti / tarpeeksi polttomoottorilla. Kaikista pahinta on tuon tännekin aiemmin lainatun Moottori-lehden juttu kaikenmaailman Markoista, jotka lataa plugariaan maksimit mutta samalla näiden "Maken maalaisjärki" tai ei riitä niin pitkälle, että sitä polttomoottoriakin pitäisi ihan oikeasti käyttää - pitkiä aikoja kerrallaan, ei suinkaan 10km työmatkoja. Tai sitten jonkinlainen "penninvenytysmentaliteetti" estää sen, toki monilla ihan varmasti vain "EVVK".
Plugarin fiksu ja pitkäjänteinen käyttö vaatii sellaista tiettyä mekaanista maalaisjärkeä, joka on tehokkaasti hävinnyt kansanperinne kaiken sähköaivoistumisen ja muun automaation myötä. Varmasti 95%:a "plugarikuskeista" ei juurikaan mieti miten se auto polttomoottoripuolta käyttää - ne vaan ajaa niillä. Valot AUTO-asennossa, perät pimeänä ja sitä rataa. Tähän on tultu, hehe gnuts, näille se täyssähköauto sopii parhaiten kun yhtään mitään ei tarvitse miettiä - päinvastoin pian pääsee ihan istumaan oman AI-kuskin kyydissä
No plugari mahdollistaa ne arjen pätkäajot lähikauppaan ja takaisin pelkällä sähköllä. Että siinä mielessä parempi ratkaisu pelkkään polttomoottoriin/täyshybridiin verrattuna jos tällaista pätkäajoa tulee. Monet ajelee jonnekin markettiin 15min per suunta, se on todellista myrkkyä polttomoottorille/täyshybridille, mutta plugari vetää sen sähköllä.
Uudet mersut ovat ehkä ainoa poikkeus näihin. Pelkällä sähköllä pääsee ajamaan päiväsakkorajalle asti ja lämmitys sähköllä on oikeasti tehokas (3-5kw on näyttänyt kulutus pelkkä lämmitys päällä, sillä kyllä lämpiää). Jos sähkölämppäri ei riitä niin kone käyntiin ja lämpöä tulee vielä nopeammin.Lisäisin listalle vielä heikon suorituskyvyn sähköllä ajettaessa ja huonosti toimivan lämmityksen tai jos lämmitys sattuisikin toimimaan niin sen kanssa joutuu helposti pihistelemään. Parhaassa tapauksessa toki voi olla lämmön puolesta ylivoimaisen mukava polttiksiin verrattuna esilämmityksen ansiosta.
Toisaalta poistaisin tuon painohomman, koska ei se oikeasti matka-ajossa vaikuta juuri lainkaan.
Tää nyt ei koske kuin lähinnä korealaisia ja edellisen sukupolven Volvoja. Eurooppalaisissa plugareissa on kyllä pääsääntöisesti ihan tehokkaat sähkömoottorit ja lämmittimet.Lisäisin listalle vielä heikon suorituskyvyn sähköllä ajettaessa ja huonosti toimivan lämmityksen tai jos lämmitys sattuisikin toimimaan niin sen kanssa joutuu helposti pihistelemään.
Plugari vetää sen sähköllä ellei kuskina oleva mummeli, mammeli tai tuulari esimerkiksi polkaise "dynaamista" kiihdytystä jostain asuinlähiönsä T-risteyksestä tai liikennevaloista ja polttis starttaa ja käy em. kiihdytyksen vuoksi sen minuutin-kaksi-kolme riippuen ulkolämpötilasta ja muusta vastaavasta.
Jälleen tullaan siihen kuinka pitäisi osata käyttää järkeä, mutta 95% nykypäivän autoilijoista ei yksinkertaisesti osaa tai viitsi. Iso osa nykypäivän jengistä ei esimerkiksi tiedä mikä on käsiryyppy ja se kertoo jo paljon siitä aiemmin mainitsemastani "häviävästä kansanperinteestä" (kun vielä piti osata käyttää moottoriajoneuvoaan, se ei yksinkertaisesti toiminut ellei asioita ajatellut).
Suorituskyky on minusta melko ok, jos 0-100 taittuu 11-12 sekuntiin, kuten Passatilla varmaan onnistuu. Lämmityslaite taitaa olla about 3,6kW, joka on siinä riittävän rajoilla (enemmän voi tarvita, jos tulee lähtö ilman esilämmtystä). Lasken Passatin ehdottomasti hyviin plugareihin.En voi allekirjoittaa mitään näistä oman GTE Passatin kohdalla. Lämmitys toimii ihan yhtä hyvin kun pelkässä bensa koneessa ja esilämmityksen myötä ei tarvi enää mitään erillistä sisätialan lämppäriä. Sähköllä on tehoa vaan se 115HV, mutta vääntöä löytyykin sitten 400Nm joten kimpoaa todella ripeästi liikelle ja motarillekin kiihdyttäesä ihan hyvin riittää pelkkä sähkömoottorikin.
Tää nyt ei koske kuin lähinnä korealaisia ja edellisen sukupolven Volvoja. Eurooppalaisissa plugareissa on kyllä pääsääntöisesti ihan tehokkaat sähkömoottorit ja lämmittimet.
Arkiajossa kapungissa missä sitä sähköä käytetään tuolla 0-100 nopeudella ei ole oikein mitään merkitystä. Hybrideissä kiihtyvyys sähköllä alkaa hidastua huimasti yleensä 60 jälkeen ja siksi tuo 100 saakka ottaa niin kauan. 0-60 menee taas välittömän väännön vuoksi todella jouhevasti, nopeammin kuin monilla tehokkailla polttiksilla.Kun TM on näitä mitannut niin 2022 vertailussa DS 7:llä ja Audi Q5:llä meni 16s sataseen, mitä pidän aika heikkona suhteessa autojen hintaan. Land Roverilla sitten 26s. Rellutkaan eivät varmaan ole mitään raketteja kun sähkötehoa on aika niukasti.
En voi allekirjoittaa mitään näistä oman GTE Passatin kohdalla. Lämmitys toimii ihan yhtä hyvin kun pelkässä bensa koneessa ja esilämmityksen myötä ei tarvi enää mitään erillistä sisätialan lämppäriä. Sähköllä on tehoa vaan se 115HV, mutta vääntöä löytyykin sitten 400Nm joten kimpoaa todella ripeästi liikelle ja motarillekin kiihdyttäesä ihan hyvin riittää pelkkä sähkömoottorikin.
0-100 on noista se, joka yleensä ilmoitetaan. Huomioin tuossa sen, että käytännössä alemmissa nopeuksissa suorituskyky on parempi kuin 0-100 arvosta voi päätellä eli en kelpuuttaisi 12 sekunnin polttista itselleni (ainakaan ~50k€:n hinnalla), mutta plugarille se on melko ok.Arkiajossa kapungissa missä sitä sähköä käytetään tuolla 0-100 nopeudella ei ole oikein mitään merkitystä. Hybrideissä kiihtyvyys sähköllä alkaa hidastua huimasti yleensä 60 jälkeen ja siksi tuo 100 saakka ottaa niin kauan. 0-60 menee taas välittömän väännön vuoksi todella jouhevasti, nopeammin kuin monilla tehokkailla polttiksilla.