Kun tarpeeksi pyörittelee exceleitä ja sitä myöden tulee jonkin asian ASIANTUNTIJAKSI niin kummasti ajan saatossa tietyt arjen realiteetit tuppaavat häviämään. Koska data / tilastot / excelkäppyrät nyt eivät vain voi valehdella, sen sijaan ne ovat absoluuttinen totuus. Tässä uutisen tapauksessa "asiantuntijoille" (ja vastaaville) tulee yllätyksenä se, että sähkö / plugariauton kuljettajan mielestä on kätevää / mukavaa / whatever lyödä auto lataukseen heti kun saapuu kotiin siltä varalta JOS tulee menoja. Kätevää sen sijaan ei ole mm.:
-Jättää auto kytkemättä lataukseen ja käydä erikseen joskus illalla parkkipaikalla / parkkihallissa kytkemässä se.
-Räpeltää joidenkin latausäppien kanssa monelta auto alkaa minäkin viikonpäivänä lataamaan virtaa minkäkin tiedossa olevien menojen mukaan. Ja sitten JOS (KUN) tulee ns. yllättävä meno niin kappas, sähköistä rangea ei välttämättä olekkaan tarpeeksi.
Tässä tulee juuri sellainen "tankkaan vain 20 eurolla" idiotismi mieleen, mutta toisinpäin käännettynä eli "asiantuntijoiden" suunnalta.
Itsekin voisin äppistä ajastaa, että plugari lataa itsensä vaikkapa klo.04-07 välillä mutta kappas kun tuo asetus overraidaa samalla sen, jos (KUN) haluan että auto lataa itsensä päivällä töissä täyteen. Ainakaan BMW:llä ei voi asetella useita "latausslotteja" per päivä, esim:
MA 04-07 ja 14-16
TI 04-07 ja 14-16 sekä 16.30-18.30 (harrastusmenoja)
KE 04-07 ja 14-16
TO 04-07 ja 14-16 sekä 19-20 (harrastusmenoa myöhemmin illalla mutta vain joka 2. viikko)
PE 04-07 ja 14-16 sekä 21-22 (muuta menoa)
Puhumattakaan vklopun menoista ...
Touhu menee aivan absurdiksi, sopii varmasti joillekin exceleitä pyöritteleville insinööreille joilla ei ole muuta tekemistä, mutta tavalliselle edes jollain tavalla aktiiviselle ihmiselle jolle auton käytön pitää olla helppoa, vaivatonta, mutkatonta ja kätevää sekä eritoten auton pitää olla "valmiina" - kiitos ei. Sitten KUN tosiaan tulee sellainen yllättävä meno, vaikkapa arki-iltana jotain niin kappas kun auto ei olekaan latingissa, koska piti optimoida sähkönkäyttöä, koska maailmanloppu, sähköverkon riittävyys ja pörssisähköt sun muut. Vaikka nimenomaan sen sähkön piti olla auvoinen, ongelmaton, jumalasta seuraava tapa ihmisen liikkua kätevästi, mutkattomasti sekä helposti joka paikkaan
Tässä HS:n jutussa on jälleen ollut asioista upeasti päättämässä oikein Jumalan siunaama hermanni, malliesimerkki jostain AsOy:n hallituksessa istuvasta jäärästä:
HS:n hankkima laaja data paljastaa, miten ihmiset lyövät sähköautonsa tai hybridinsä lataukseen iltapäivällä töiden jälkeen. Se ei ole hyvä hetki.
www.hs.fi
Aalto laski ja laski. Hän on insinööritaustainen eläkeläinen, joka istuu taloyhtiönsä hallituksessa ja on kiinnostunut tekniikasta. Excel-mies, hän myhäilee.
Pian hän kirjoitti punakynällä naapureille laatimaansa paperiin: ”Lataaminen pitää siirtää arkisin pidemmälle yöaikaan.”
Päätettiin, että hallissa voi ladata arkisin vain aikavälillä 00–06. Lataajat hyväksyivät muutoksen yksimielisesti, ja päivälataus on teknisesti estetty.
-Ei puhettakaan, että jos joku jolla on fyrkkaa / oikeita tarpeita haluaisikin ladata kalliimpaan aikaan. Koska exceleitä pyörittelevällä eläkeläisellä ei varmasti auton käyttö sekä muut menot ole niin justiinsa niin se pitää kieltää kaikilta.