Keskustelua hybridiautoista

Riittävän iso litratilavuus ja remmiahdin takaa aika ripeän reagoinnin kaasupolkimeen.



Joka valmistajalla on oma logiikka näissä. Liki täysi akku ja +6C lämmintä ja Mini käynnistää polttiksen parin autonmitan ajaksi ja sammuu taas. Siitä seuraakin omat ongelmansa…

Olen nyt sportilla ajanut niin kauan, ettei lämpömittarin neula enää nouse ja sitten vaihtanut hybridi-moodiin.

Tänään avasin öljyntäyttökorkin ja vietävästi tuli bensahöyryjä moottorista 7km ajon (osa motaria) jälkeen.


Hassua myös se että teslakuski vertaa hybridiin missä yli puolet vähemmän tehoa :facepalm:
 
Riittävän iso litratilavuus ja remmiahdin takaa aika ripeän reagoinnin kaasupolkimeen.
Ei se kyllä enää takaa mitään, kun vapareissakin on hirmuiset viiveet kun arpovat sopivia säätöjä päästöjen kurissa pitämiseksi ennen kuin antavat tehoa. Lisäksi nopeinkin vaihteisto ottaa aikansa kun vaihtaa pienemmälle.
 
Laitetaanpas nopea ja tyhmä kysymys: olen kahden vaiheilla hybridin (ES300h) ostossa. Haikailemassani autossa ei näemmä ole lainkaan moottorinlämmitintä. Olenko tippunut jo kokonaan kehityksen kelkasta, kun olen olettanut sellaisten olevan edelleen suositeltavia. Automyyjän mukaan lohkolämmittimelle tms. ei ole tarvetta.
 
Jos ajo on pätkittäistä ja paljon lyhyttä pätkää, ylläpitolaturi kannattaa asentaa(tai edes kannettava jumpstartteri). Noista väsähtää noi pikkuakut tosi herkästi, jos ajoprofiili ei tue sen lataamista jatkuvasti kunnolla.
 
Mitä nyt ainakin bemarin hybrideissä "hybridiakusto" ylläpitää 12V akkua automaattisesti kunhan hybridiakustossa on vähintään 10% virtaa.
 
Laitetaanpas nopea ja tyhmä kysymys: olen kahden vaiheilla hybridin (ES300h) ostossa. Haikailemassani autossa ei näemmä ole lainkaan moottorinlämmitintä. Olenko tippunut jo kokonaan kehityksen kelkasta, kun olen olettanut sellaisten olevan edelleen suositeltavia. Automyyjän mukaan lohkolämmittimelle tms. ei ole tarvetta.

Polttoaineenkulutukseen tuo voi vaikuttaa. Countryman phev vei talvella 11-13l/100km(tankkauksista laskettu) 7km työmatkaa ajellessa, koska ei moottorinlämmitintä.

Jäi oma latausjohto neljännen kerran tolppaan kiinni reilun 1,5v aikana, saa nähdä saako tuon takasin.. Aika tasaisesti mennyt; 2x Lidl ja 2xVirta
 
Viimeksi muokattu:
Ollen saman miettimisen vaiheilla, tai siis auton ostin jo. Mutta asennuttaisiko tuohon moottorin+sisätilalämppärin (plus akkulaturin samalla vaivalla). Moottorina varmaan 2.5l hybrdi mutta tojotan puolelta. Lisävarusteena on tuulilasinlämmitin

Jos auto ei osaa ilmastoida (kesällä viilentää, talvella lämmittää) kabiinia korkeajänniteakuston virralla, niin talvella ainakin sisätilalämmitin on kiva ja varmaan samalla vaivalla kannattaa laittaa jonkin sortin moottorilämmitin. Ainakin bemareissa hybridit lataavat 12 voltin akkua korkeajänniteakustolla eli riippuu autosta kannattaako akkulaturiin tms. sijoittaa.
 
Jos auto ei osaa ilmastoida (kesällä viilentää, talvella lämmittää) kabiinia korkeajänniteakuston virralla, niin talvella ainakin sisätilalämmitin on kiva ja varmaan samalla vaivalla kannattaa laittaa jonkin sortin moottorilämmitin. Ainakin bemareissa hybridit lataavat 12 voltin akkua korkeajänniteakustolla eli riippuu autosta kannattaako akkulaturiin tms. sijoittaa.
Plugarissa sen 12v akun lataus on ihan loogista kun autolla ajetaan kuitenkin merkittäviä matkoja pelkällä sähköllä, mutta tuossa perushybridissä tuollaista järjestelyä tuskin on.
 
Plugarissa sen 12v akun lataus on ihan loogista kun autolla ajetaan kuitenkin merkittäviä matkoja pelkällä sähköllä, mutta tuossa perushybridissä tuollaista järjestelyä tuskin on.
Pääsääntöisesti plugarissa se 12v akku on muutenkin lähes turha muinaisjäänne, kun moottorikin startataan sillä ajoakulla ja sähkömoottorilla.
 
Toijotalla oli ongelmia tuon asian kanssa, mutta muistaakseni se on korjattu ohjelmapäivityksellä.

...eli huollattaa marmorilla jos ei ole varmuutta.

e: pienjänniteakkua tarvitaan kytkemään iso akku linjalle, sama sähköautoissa. Tesla käyttää jo 16V pienakkua nykyisin samassa tarkoituksessa.
 
Eipä oikeastaan nykyöljyillä. Säteilylämmittimen jos laitatat niin laita samalla akkulaturi, enemmän siitä on hyötyä ettei käynnistysakku hyydy.

Kotona pidän meidän talouden ”ykköskotteroa” autotallissa, joten pääasiassa auto ei ole kotona muutenkaan narun jatkona. Työpaikalla taas kosla on joko autohallissa tai (yleensä) tolpattomassa parkissa, joten aika vähän noita lämmitysmahdollisuuksia arjessa tulee. Kysäisin Lexuksen merkkihuollosta, paljonko lämmitin kustantaisi asennuksineen. Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: 850 euroa. Suht tyyris on ja tuohon hintaan tuskin vielä mitään akkulaturiakaan kuuluu. No, mennään nyt ainakin aluksi ilman.
 
Laitetaanpas nopea ja tyhmä kysymys: olen kahden vaiheilla hybridin (ES300h) ostossa. Haikailemassani autossa ei näemmä ole lainkaan moottorinlämmitintä. Olenko tippunut jo kokonaan kehityksen kelkasta, kun olen olettanut sellaisten olevan edelleen suositeltavia. Automyyjän mukaan lohkolämmittimelle tms. ei ole tarvetta.
Hassua kun tuossa on sama kone (A25A-FXS) kuin Camryssä ja kyllä siihen ainakin sai Defan paistinpannun. Tarpeesta sitten voi olla monta mieltä, itselläkin jäänyt lähestulkoon käyttämättä muutamia kertoja lukuunottamatta. 0W-16 -öljyt pitää huolen, että motti käynnistyy kuin palmun alta pakkasissakin. Toki jos muuten haluaa maksimoida moottorin hyvinvointia niin ei siitä haittaakaan luulisi olevan.
 
Kotona pidän meidän talouden ”ykköskotteroa” autotallissa, joten pääasiassa auto ei ole kotona muutenkaan narun jatkona. Työpaikalla taas kosla on joko autohallissa tai (yleensä) tolpattomassa parkissa, joten aika vähän noita lämmitysmahdollisuuksia arjessa tulee. Kysäisin Lexuksen merkkihuollosta, paljonko lämmitin kustantaisi asennuksineen. Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: 850 euroa. Suht tyyris on ja tuohon hintaan tuskin vielä mitään akkulaturiakaan kuuluu. No, mennään nyt ainakin aluksi ilman.

Aivan järjetön hinta.
 
Kotona pidän meidän talouden ”ykköskotteroa” autotallissa, joten pääasiassa auto ei ole kotona muutenkaan narun jatkona. Työpaikalla taas kosla on joko autohallissa tai (yleensä) tolpattomassa parkissa, joten aika vähän noita lämmitysmahdollisuuksia arjessa tulee. Kysäisin Lexuksen merkkihuollosta, paljonko lämmitin kustantaisi asennuksineen. Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: 850 euroa. Suht tyyris on ja tuohon hintaan tuskin vielä mitään akkulaturiakaan kuuluu. No, mennään nyt ainakin aluksi ilman.

1.8 Corolla hybridiin maksoi Defan säteilylämmitin muistaakseni noin 400-500€ asennettuna merkkihuollossa. Tämä hatara muistikuva jota ei oikein voi tarkistaa kun auto on jo vaihtunut. Saattoi olla vähän vähemmänkin. Tuli asennutettua kun ruotsin tuonnissa ei ollut lämmitintä. Tiedä sitten auttoiko mitään vaihtoauton hyvityshintaan kun vaihtelin tuosta corollasta seuraavaan autoon.
 
Laitetaanpas nopea ja tyhmä kysymys: olen kahden vaiheilla hybridin (ES300h) ostossa. Haikailemassani autossa ei näemmä ole lainkaan moottorinlämmitintä. Olenko tippunut jo kokonaan kehityksen kelkasta, kun olen olettanut sellaisten olevan edelleen suositeltavia. Automyyjän mukaan lohkolämmittimelle tms. ei ole tarvetta.

Se vähän riippuu mikä se tarve olisi. Siihen, että auto lähtee käyntiin aina -30°C pakkasellakin sitä ei tarvi. Siihen, että sieltä moottorista tulee vähän nopeammin lämpöä ohjaamon puolelle, ehkä. Kyllähän se edelleen myös polttoaineenkulutusta pienentää, mutta onko ero merkittävä, se riippuu sitten ajoprofiilista.

Merkittävämpi lämmityspuutos on sisätilalämppärin puute. Ei perushybridissä ole mitään muuta esilämmitys(/viilennys)vaihtoehtoa.

12 voltin ylläpitolaturinkin kauppias mielellään kauppaa mukaan, mutta ei sille pitäisi olla mitään tarvetta (jos nyt ei käyttöprofiili ole jatkuvat yhden kilometrin matkat). Niin hybridissä kuin plugarissa 12 voltin järjestelmää käytetään ajoakusta aina kun auto on päällä, täysin riippumatta polttomoottorin käynnissäolosta.
 
Akun lämmitin voisi olla hyvä. Kylmä akku ei ota tarpeeksi virtaa takaisin ladatessa ja 12 V laitteita pyörii ajossa kuitenkin jatkuvasti syömässä ylipientä akkua. Nykyään saa noita lämmitys liuskoja akun kylkiin asennettaviksi.
 
Pääsääntöisesti plugarissa se 12v akku on muutenkin lähes turha muinaisjäänne, kun moottorikin startataan sillä ajoakulla ja sähkömoottorilla.

Se ajoakku on täysin palikka, jos se ei saa virtaa 12 voltin akulla. Se on siellä ihan turvallisuusnäkökohtien takia.
 
Niin sillä 12V akulla kytketään korkeajänniteakun kontaktorit kun auto käynnistetään. Oli sitten täyssähkö, plugari tai normihybridi. Sammutuksessa kontaktorit avataan ja ajoakku erotetaan. Muutenkin autoissa kaikenlaista älyä ja boksia, jotka valmiustilassakin kuluttavat virtaa eikä ne sitä ajoakusta ota.
 
En oikein tiedä mitä outoa siinä on, että auto laitetaan lataukseen kun tullaan kotiin? Monilla on kuitenkin menoa iltasella ja jos sähköllä haluaa liikkua niin ei oikein ole vaihtoehtoja, etenkin kun plugareilla on hidas latausnopeus ja varsin lyhyt toimintamatka sähköllä...

Ainutlaatuinen data paljastaa, miten oudolla tavalla suomalaiset lataavat sähköautojaan - Talous | HS.fi

Tietysti isommassa yhtiössä on kiva olla joku operaattori jonka kautta hoituu laskutus, mutta en ymmärrä miksi koko sähkön hankintakin on pitänyt antaa operaattorille.

Sillä antaa vain itsensä ulkopuolisen voittoa tavoittelevan yrityksen pelinappulaksi ja tietäähän sen miten siinä käy:

Halliin valittiin tekniikan ylläpitäjäksi Plugit, joka järjesti sähkösopimukset ja peri lataussähköstä 15 senttiä kilowattitunnilta. Sitten Plugit vaihtoi sopimuksen ailahtelevaan pörssisähköön. Seurauksena loppuvuodesta kiinteää hintaa korotettiin jopa 60 senttiin.
 
En oikein tiedä mitä outoa siinä on, että auto laitetaan lataukseen kun tullaan kotiin? Monilla on kuitenkin menoa iltasella ja jos sähköllä haluaa liikkua niin ei oikein ole vaihtoehtoja, etenkin kun plugareilla on hidas latausnopeus ja varsin lyhyt toimintamatka sähköllä...

Ainutlaatuinen data paljastaa, miten oudolla tavalla suomalaiset lataavat sähköautojaan - Talous | HS.fi
Onhan tuo nyt "hieman" outoa, jos niiden sähköllä liikuttavien iltamenojen jäljiltä akkua on niin paljon, että yöllä ei sitten tarvitse ladata ollenkaan ennen töihin lähtöä aamulla.

Graafin mukaan työpäivän jälkeen on jopa 6 000 latausta tunnissa, mutta yöllä parhaaseen* latausaikaan klo 00-05 vaivaiset ~30 latausta tunnissa. Tuon on pakko liittyä otokseen. Eihän kotilataajat voi olla noin hölmöjä?

*(Käyttäjä ei tarvitse yöllä autoa, verkko ja tuotanto tykkää, on halvinta sähköä)
 
En oikein tiedä mitä outoa siinä on, että auto laitetaan lataukseen kun tullaan kotiin? Monilla on kuitenkin menoa iltasella ja jos sähköllä haluaa liikkua niin ei oikein ole vaihtoehtoja, etenkin kun plugareilla on hidas latausnopeus ja varsin lyhyt toimintamatka sähköllä...

Ainutlaatuinen data paljastaa, miten oudolla tavalla suomalaiset lataavat sähköautojaan - Talous | HS.fi
No ei tuo varmaan ole tullut yllärinä muille kuin asiaa rummuttaville asiantuntijoille, joiden laskelmissa kuorma jakautuu tasaisesti ympäri vuorokauden läpi vuoden, koska autoa ladataan vain iltaisin, öisin ja pelkästään tarpeeseen. Totta munassa töpseli lyödään kiinni heti töistä tullessa varmuuden vuoksi.
 
Mulla myös samaa vuosimallia ja kyllä starttaa bensakoneen about heti (ei nyt sillä sekunnin sadasosalla mutta ei siinä sekunteja tarvi odotella) kun painaa polkimen mattoon vaikka EV-mode päällä.

Kokeilin vielä kerran. ”Kaasu” pohjassa nollasta 130 km/h ja ei se kone vaan käynnistynyt. Varmaan joku lippu softassa eri tavalla. Pitää kysyä vielä huollosta miten tuon kuuluu toimia.
 
No ei tuo varmaan ole tullut yllärinä muille kuin asiaa rummuttaville asiantuntijoille, joiden laskelmissa kuorma jakautuu tasaisesti ympäri vuorokauden läpi vuoden, koska autoa ladataan vain iltaisin, öisin ja pelkästään tarpeeseen. Totta munassa töpseli lyödään kiinni heti töistä tullessa varmuuden vuoksi.
Ymmärrän sen, että osa pieniakkuisimmista plugareista, vähän pienempi osa suurempiakkuisista plugareista ja vielä harvempi täyssähkö laitetaan töiden jälkeen lataukseen säännöllisesti. En mitenkään käsitä, miten muka lopputuloksena yhtä yölataajaa kohti voi olla 200 töiden jälkeen lataajaa.

Meidän yhtiössä on kaksi lataajaa, pieni- ja suuriakkuinen täyssähköauto. Seat Miitä ladataan lähes yksinomaan yöllä noin 7-12 h@1,8 kW riippuen tarpeesta. Eikä todellakaan joka yö (sillä tuolla tahdilla mentäisiin helposti Maapallon ympäri vuodessa), koska kilsoja tulee vain 10 tkm/a. Suurempiakkuinen lataa hänkin enimmäkseen öisin, mutta hänellä lataus on alku- ja loppupäästä pidempi, sillä suurempi akku ei ehdi täyttyä pelkästään yöllä@1*8 A. Ehtisi sekin täyttyä heidän ajoillaan, jos lataisivat useammin, mutta välttävät kaapelin kytkemiskertoja.

Käsitän sen, että osa lataa jo töiden jälkeen, mutta en sitä että siihen verrattuna vain 1/200 lataa yöllä. Olisko tuossa jotain operaattoriin (Plugit) liittyvää ylimääräistä työläyttä, eli ettei esim. voisi kännykällä normaalisti ajastaa/käynnistää latausta, vaan pitää itse olla latauspisteellä? Silloin ymmärtäisin, ettei yöllä jaksa ylimääräistä hilpaisua parkkipaikalle latausta käynnistelemään, vaan laittaa mieluummin suoraan töiden jälkeen. Tällöin tuo Plugit-otos tuskin kuvaisi koko kotilataajien joukkoa kovin hyvin.
 
Kokeilin vielä kerran. ”Kaasu” pohjassa nollasta 130 km/h ja ei se kone vaan käynnistynyt. Varmaan joku lippu softassa eri tavalla. Pitää kysyä vielä huollosta miten tuon kuuluu toimia.
Omassa kuuluu ihan naksahdus, kun painaa "kick-downin" verran pohjaan. Ja vaatii selkeästi enemmän voimaa, jotta menee tuonne asti. Jos ei tuon yli paina, niin voi kyllä ajaa akun tyhjäksi "kaasu" pohjassa.
 
Jos sähkön lataaminen maksaa ihan saman heti kotiin saavuttua tai keskellä yötä, niin miksi sitä alkaisi kikkailemaan millään ajastuksilla? Hintahan tuotakin toimintamallia ohjaa.
 
Pörssisähköllä hyödyntää suoraan ja jos tuotannossa olis vajeita kuten viime talvena niin silloin. Mutta eipä niitä enää ole horisontissa.
 
Itsellä on kotona auto (plugari) aina katoksessa piuhassa kiinni ja latausasema ajastettu lataamaan klo 03-19 välillä. 16A virralla lataus vie n. 3,5h.

- illan viimeisten ajojen jälkeen lataus tapahtuu aina yöaikaan
- akku on aina täysi aamulla viimeistään klo 6:30 ennen ensimmäisiä ajoja
- ennen klo 19 alkavia ajoja akku on aina ehtinyt latautumaan niin täyteen kuin mahdollista

Tuota enempää en ole jaksanut latailua alkaa mikromanageroimaan.

Käyttövesi lämpiää n. klo 23-03.
 
No ei tuo varmaan ole tullut yllärinä muille kuin asiaa rummuttaville asiantuntijoille, joiden laskelmissa kuorma jakautuu tasaisesti ympäri vuorokauden läpi vuoden, koska autoa ladataan vain iltaisin, öisin ja pelkästään tarpeeseen. Totta munassa töpseli lyödään kiinni heti töistä tullessa varmuuden vuoksi.

Kun tarpeeksi pyörittelee exceleitä ja sitä myöden tulee jonkin asian ASIANTUNTIJAKSI niin kummasti ajan saatossa tietyt arjen realiteetit tuppaavat häviämään. Koska data / tilastot / excelkäppyrät nyt eivät vain voi valehdella, sen sijaan ne ovat absoluuttinen totuus. Tässä uutisen tapauksessa "asiantuntijoille" (ja vastaaville) tulee yllätyksenä se, että sähkö / plugariauton kuljettajan mielestä on kätevää / mukavaa / whatever lyödä auto lataukseen heti kun saapuu kotiin siltä varalta JOS tulee menoja. Kätevää sen sijaan ei ole mm.:

-Jättää auto kytkemättä lataukseen ja käydä erikseen joskus illalla parkkipaikalla / parkkihallissa kytkemässä se.
-Räpeltää joidenkin latausäppien kanssa monelta auto alkaa minäkin viikonpäivänä lataamaan virtaa minkäkin tiedossa olevien menojen mukaan. Ja sitten JOS (KUN) tulee ns. yllättävä meno niin kappas, sähköistä rangea ei välttämättä olekkaan tarpeeksi.

Tässä tulee juuri sellainen "tankkaan vain 20 eurolla" idiotismi mieleen, mutta toisinpäin käännettynä eli "asiantuntijoiden" suunnalta.

Itsekin voisin äppistä ajastaa, että plugari lataa itsensä vaikkapa klo.04-07 välillä mutta kappas kun tuo asetus overraidaa samalla sen, jos (KUN) haluan että auto lataa itsensä päivällä töissä täyteen. Ainakaan BMW:llä ei voi asetella useita "latausslotteja" per päivä, esim:

MA 04-07 ja 14-16
TI 04-07 ja 14-16 sekä 16.30-18.30 (harrastusmenoja)
KE 04-07 ja 14-16
TO 04-07 ja 14-16 sekä 19-20 (harrastusmenoa myöhemmin illalla mutta vain joka 2. viikko)
PE 04-07 ja 14-16 sekä 21-22 (muuta menoa)
Puhumattakaan vklopun menoista ...

Touhu menee aivan absurdiksi, sopii varmasti joillekin exceleitä pyöritteleville insinööreille joilla ei ole muuta tekemistä, mutta tavalliselle edes jollain tavalla aktiiviselle ihmiselle jolle auton käytön pitää olla helppoa, vaivatonta, mutkatonta ja kätevää sekä eritoten auton pitää olla "valmiina" - kiitos ei. Sitten KUN tosiaan tulee sellainen yllättävä meno, vaikkapa arki-iltana jotain niin kappas kun auto ei olekaan latingissa, koska piti optimoida sähkönkäyttöä, koska maailmanloppu, sähköverkon riittävyys ja pörssisähköt sun muut. Vaikka nimenomaan sen sähkön piti olla auvoinen, ongelmaton, jumalasta seuraava tapa ihmisen liikkua kätevästi, mutkattomasti sekä helposti joka paikkaan :zoom:


Tässä HS:n jutussa on jälleen ollut asioista upeasti päättämässä oikein Jumalan siunaama hermanni, malliesimerkki jostain AsOy:n hallituksessa istuvasta jäärästä:


Aalto laski ja laski. Hän on insinööritaustainen eläkeläinen, joka istuu taloyhtiönsä hallituksessa ja on kiinnostunut tekniikasta. Excel-mies, hän myhäilee.
Pian hän kirjoitti punakynällä naapureille laatimaansa paperiin: ”Lataaminen pitää siirtää arkisin pidemmälle yöaikaan.”
Päätettiin, että hallissa voi ladata arkisin vain aikavälillä 00–06. Lataajat hyväksyivät muutoksen yksimielisesti, ja päivälataus on teknisesti estetty.


-Ei puhettakaan, että jos joku jolla on fyrkkaa / oikeita tarpeita haluaisikin ladata kalliimpaan aikaan. Koska exceleitä pyörittelevällä eläkeläisellä ei varmasti auton käyttö sekä muut menot ole niin justiinsa niin se pitää kieltää kaikilta.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla on jokin sysyeemi jossa se latauslasku jaetaan jollain lailla kaikkien kesken. Jos laskutus olisi puhtaasti käyttäjäkohtainen tuo tuskin paljoa excel miestä kiinnostaisi.

Rivienvälistä luen että niillä on pörssisähkö liittymä, mutta laskutus tapahtuu keskihinnan mukaan käyttäjien kesken, koska systeemi ei osaa kerätä tuntikohtaisesti kukutettua energiaa.
 
Noilla on jokin sysyeemi jossa se latauslasku jaetaan jollain lailla kaikkien kesken. Jos laskutus olisi puhtaasti käyttäjäkohtainen tuo tuskin paljoa excel miestä kiinnostaisi.

Rivienvälistä luen että niillä on pörssisähkö liittymä, mutta laskutus tapahtuu keskihinnan mukaan käyttäjien kesken, koska systeemi ei osaa kerätä tuntikohtaisesti kukutettua energiaa.

Parkkihallin kaikki lataaminen (=sähkönkulutus) jyvitetään jonkin puhtaasti laskennallisen arvion / kulutusjakauman mukaan autopaikkojen kesken? Eihän tuollaisessa ole niin minkäänlaista järkeä? Vai enkö ymmärrä jotain? Eli hiertääkö tätä eläkeläistä se, että jonkun toisen "päiväsähkön" käyttö nostaa samalla hänen "yösähkön" käyttömaksuaan -> kielletään päivälataaminen.

Jos näin niin kuullostaa kyllä idiotismin huipentumalta. Voiko olla niin mahdotonta asentaa AP-kohtainen kulutusmittari tai keksiä tässä modernissa maailmassa jokin järkevämpi toimintamalli.
 
Noilla on jokin sysyeemi jossa se latauslasku jaetaan jollain lailla kaikkien kesken. Jos laskutus olisi puhtaasti käyttäjäkohtainen tuo tuskin paljoa excel miestä kiinnostaisi.

Rivienvälistä luen että niillä on pörssisähkö liittymä, mutta laskutus tapahtuu keskihinnan mukaan käyttäjien kesken, koska systeemi ei osaa kerätä tuntikohtaisesti kukutettua energiaa.

Ei voi olla. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että tuollaisen järjestelmän suostuisi maksamaan taloyhtiön pussista.
 
Kun tarpeeksi pyörittelee exceleitä ja sitä myöden tulee jonkin asian ASIANTUNTIJAKSI niin kummasti ajan saatossa tietyt arjen realiteetit tuppaavat häviämään. Koska data / tilastot / excelkäppyrät nyt eivät vain voi valehdella, sen sijaan ne ovat absoluuttinen totuus. Tässä uutisen tapauksessa "asiantuntijoille" (ja vastaaville) tulee yllätyksenä se, että sähkö / plugariauton kuljettajan mielestä on kätevää / mukavaa / whatever lyödä auto lataukseen heti kun saapuu kotiin siltä varalta JOS tulee menoja. Kätevää sen sijaan ei ole mm.:

-Jättää auto kytkemättä lataukseen ja käydä erikseen joskus illalla parkkipaikalla / parkkihallissa kytkemässä se.
-Räpeltää joidenkin latausäppien kanssa monelta auto alkaa minäkin viikonpäivänä lataamaan virtaa minkäkin tiedossa olevien menojen mukaan. Ja sitten JOS (KUN) tulee ns. yllättävä meno niin kappas, sähköistä rangea ei välttämättä olekkaan tarpeeksi.

Tässä tulee juuri sellainen "tankkaan vain 20 eurolla" idiotismi mieleen, mutta toisinpäin käännettynä eli "asiantuntijoiden" suunnalta.

Itsekin voisin äppistä ajastaa, että plugari lataa itsensä vaikkapa klo.04-07 välillä mutta kappas kun tuo asetus overraidaa samalla sen, jos (KUN) haluan että auto lataa itsensä päivällä töissä täyteen. Ainakaan BMW:llä ei voi asetella useita "latausslotteja" per päivä, esim:

MA 04-07 ja 14-16
TI 04-07 ja 14-16 sekä 16.30-18.30 (harrastusmenoja)
KE 04-07 ja 14-16
TO 04-07 ja 14-16 sekä 19-20 (harrastusmenoa myöhemmin illalla mutta vain joka 2. viikko)
PE 04-07 ja 14-16 sekä 21-22 (muuta menoa)
Puhumattakaan vklopun menoista ...

Touhu menee aivan absurdiksi, sopii varmasti joillekin exceleitä pyöritteleville insinööreille joilla ei ole muuta tekemistä, mutta tavalliselle edes jollain tavalla aktiiviselle ihmiselle jolle auton käytön pitää olla helppoa, vaivatonta, mutkatonta ja kätevää sekä eritoten auton pitää olla "valmiina" - kiitos ei. Sitten KUN tosiaan tulee sellainen yllättävä meno, vaikkapa arki-iltana jotain niin kappas kun auto ei olekaan latingissa, koska piti optimoida sähkönkäyttöä, koska maailmanloppu, sähköverkon riittävyys ja pörssisähköt sun muut. Vaikka nimenomaan sen sähkön piti olla auvoinen, ongelmaton, jumalasta seuraava tapa ihmisen liikkua kätevästi, mutkattomasti sekä helposti joka paikkaan :zoom:


Tässä HS:n jutussa on jälleen ollut asioista upeasti päättämässä oikein Jumalan siunaama hermanni, malliesimerkki jostain AsOy:n hallituksessa istuvasta jäärästä:


Aalto laski ja laski. Hän on insinööritaustainen eläkeläinen, joka istuu taloyhtiönsä hallituksessa ja on kiinnostunut tekniikasta. Excel-mies, hän myhäilee.
Pian hän kirjoitti punakynällä naapureille laatimaansa paperiin: ”Lataaminen pitää siirtää arkisin pidemmälle yöaikaan.”
Päätettiin, että hallissa voi ladata arkisin vain aikavälillä 00–06. Lataajat hyväksyivät muutoksen yksimielisesti, ja päivälataus on teknisesti estetty.


-Ei puhettakaan, että jos joku jolla on fyrkkaa / oikeita tarpeita haluaisikin ladata kalliimpaan aikaan. Koska exceleitä pyörittelevällä eläkeläisellä ei varmasti auton käyttö sekä muut menot ole niin justiinsa niin se pitää kieltää kaikilta.
Hyvä hyvä, pieniakkuinen, meneväinen ja helppoutta arvostava ilmoittautui. Siis juuri sellainen, jolla yölatauksen osuus suhteessa päivälataukseen pitäisi olla kaikkein vähäisintä.

Hesarin jutun mukaan yöllä klo 00-05 oli ~30 latausta tunnissa vs. töiden jälkeen klo 16-19 ~6 000 latausta tunnissa, eli 1/200 yöllä. Kysymys kuuluu, lataatko edes sinä noin vähän yöllä? Eli jos lataat klo 16-19 aikoihin vaikkapa 300 krt/a, niin lataatko yöllä vain 1,5 krt/a?

Jahas, nyt kun tarkistin kellonajat artikkelista, niin kyseinen kuvaaja kuvaakin kauppakeskuksissa tapahtuvaa Plugit-latausta. Joko olen itse lukenut huolimattomasti tai sitten artikkelia on muokattu ilman merkintää muokkauksesta. Löytyi siis selitys tuolle 1/200-yölataukselle. Eihän kaikki kauppakeskukset ole edes avoinna öisin.

Plugit-latauksia asuinkiinteistöissä:
Yöllä klo 00-05, 493 latausta tunnissa
Töiden jälkeen klo 16-19, ~15 000 latausta tunnissa

Noilla luvuilla yölataamisen suhde töiden jälkeen tapahtuvaan on huomattavasti järkevämpi 1/30. Kysytään uudestaan oikeilla luvuilla, että lataatko Ho Lee Fuk yli vai alle 10 krt/a yöllä, jos lataat töiden jälkeen 300 krt/a?

Jos kaltaisesi pieniakkuinen, menevä ja helppoutta arvostava lataisi yli 10 krt/a yöllä, niin silloin noissa Plugit-kotilataamoissa on pakko olla jotain erikoista (etäkäyttö estetty tms.), mikä saa porukan oikein välttelemään yölatausta.

Meillä pörssisähkö on porkkanana yölataukseen. On tosin vähän nahistunut miniporkkana, sillä yölataustuntien halpuus valuu ~80 %:sti naapureiden pienentyneeseen hoitovastikkeeseen, mutta kuitenkin säästää itsekin.
 
Ei voi olla. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että tuollaisen järjestelmän suostuisi maksamaan taloyhtiön pussista.
Jos näin niin kuullostaa kyllä idiotismin huipentumalta. Voiko olla niin mahdotonta asentaa AP-kohtainen kulutusmittari tai keksiä tässä modernissa maailmassa jokin järkevämpi toimintamalli.
Tuo on kustannustekijä, pelkät latauslaitteet ja niiden eteen tavallinen kerran kuussa luettava kwh mittari ei ole kovin kallis toteuttaa verrattuna järjestelmään jossa sähkössä on tuntikohtainen mittaus ja laskutus.

Mä ymmärsin että paikkakohtaiset mittarit siellä on.
 
Tuo on kustannustekijä, pelkät latauslaitteet ja niiden eteen tavallinen kerran kuussa luettava kwh mittari ei ole kovin kallis toteuttaa verrattuna järjestelmään jossa sähkössä on tuntikohtainen mittaus ja laskutus.

Mä ymmärsin että paikkakohtaiset mittarit siellä on.

Jos kyseessä siis Plugit Clouding tarjoama ratkaisu, niin niitten tolppiin tunnistaudutaan sillä tagilla (saattoi olla mahdollisuus myös sovelluksen kautta taloyhtiöissä). Kaikki sähkömittarit mitä markkinoilla on mittaavat vähintaan tuntikohtaisesti omiin rekistereihin. Uusimmat mittaavat 5 minuutin sarjaa. Aivan satavarmasti Plugitin toimittama rauta pystyy mittaamaan tuntikohtaisesti ja se pystytään satavarmasti myös kohdistamaan tiettyyn henkilöön.

Saattaa olla siten tehty, että taloyhtiö on määrittänyt hinnan, joka peritään per kwh. Jos sitten sähkö maksaa enemmän kuin siitä peritään, niin menee taloyhtiö miinukselle.

Turha sinänsä tässä arvailla, kun ei ole kenelläkään yksityiskohtia tiedossa. En kyllä hetkeäkään usko, että kyseessä on mikään kommuunijyvitys eli lataussähkön kustannukset jaetaan tasaisesti lataajien kesken.
 
Aalto laski ja laski. Hän on insinööritaustainen eläkeläinen, joka istuu taloyhtiönsä hallituksessa ja on kiinnostunut tekniikasta. Excel-mies, hän myhäilee.
Pian hän kirjoitti punakynällä naapureille laatimaansa paperiin: ”Lataaminen pitää siirtää arkisin pidemmälle yöaikaan.”
Päätettiin, että hallissa voi ladata arkisin vain aikavälillä 00–06. Lataajat hyväksyivät muutoksen yksimielisesti, ja päivälataus on teknisesti estetty.

Tässä on hyvä esimerkki, miksi eläkeläisiä ei pidä päästä mihinkään päättävään rooliin. Siellä on niin jumissa ajattelu ja ajatusmallit, ettei voida ykskinkertaisesti käsittää jos joku elää eri tavalla, kuin jalka toisessa haudassa oleva seniili jantteri.
 
Hyvä hyvä, pieniakkuinen, meneväinen ja helppoutta arvostava ilmoittautui. Siis juuri sellainen, jolla yölatauksen osuus suhteessa päivälataukseen pitäisi olla kaikkein vähäisintä.

Hesarin jutun mukaan yöllä klo 00-05 oli ~30 latausta tunnissa vs. töiden jälkeen klo 16-19 ~6 000 latausta tunnissa, eli 1/200 yöllä. Kysymys kuuluu, lataatko edes sinä noin vähän yöllä? Eli jos lataat klo 16-19 aikoihin vaikkapa 300 krt/a, niin lataatko yöllä vain 1,5 krt/a?

Jahas, nyt kun tarkistin kellonajat artikkelista, niin kyseinen kuvaaja kuvaakin kauppakeskuksissa tapahtuvaa Plugit-latausta. Joko olen itse lukenut huolimattomasti tai sitten artikkelia on muokattu ilman merkintää muokkauksesta. Löytyi siis selitys tuolle 1/200-yölataukselle. Eihän kaikki kauppakeskukset ole edes avoinna öisin.

Plugit-latauksia asuinkiinteistöissä:
Yöllä klo 00-05, 493 latausta tunnissa
Töiden jälkeen klo 16-19, ~15 000 latausta tunnissa

Noilla luvuilla yölataamisen suhde töiden jälkeen tapahtuvaan on huomattavasti järkevämpi 1/30. Kysytään uudestaan oikeilla luvuilla, että lataatko Ho Lee Fuk yli vai alle 10 krt/a yöllä, jos lataat töiden jälkeen 300 krt/a?

Jos kaltaisesi pieniakkuinen, menevä ja helppoutta arvostava lataisi yli 10 krt/a yöllä, niin silloin noissa Plugit-kotilataamoissa on pakko olla jotain erikoista (etäkäyttö estetty tms.), mikä saa porukan oikein välttelemään yölatausta.

Meillä pörssisähkö on porkkanana yölataukseen. On tosin vähän nahistunut miniporkkana, sillä yölataustuntien halpuus valuu ~80 %:sti naapureiden pienentyneeseen hoitovastikkeeseen, mutta kuitenkin säästää itsekin.

En tiedä sinusta, mutta minulle tuon uutisen kaltainen "optimointi" jossa ESTETÄÄN lataaminen, se ei ole edes 40-50e/kk arvoista säästöä. Siinä menee ainakin omassa ajoprofiilissa vähintään saman verran lisää rahaa polttoaineisiin kun plugari kuluttaa pk-seudun "asiointiajoissa" tyhjällä akulla helposti 7-8-9L/100km vs. ladatulla akulla 2-3L/100km, useimmiten 0L/100km.

Eli täysin idioottimainen kielto jonka puuhamiehenä on kukas muukaan kuin taloyhtiön hallitukseen tiensä varta vasten halunnut "excelmies", eläkeläinen jolla ei muuta olekaan kuin tyhjänpäiväistä aikaa. Ja jonka oikein punakynällä väsättyjen tarkkojen laskelmien eli rajoituksien mukaan on kaikkien elettävä.
 
Hybridin kantama ei ole pitkä. Ajetaan töihin, ladataan töissä, ajetaan kotiin ja ladataan kotona illan menoihin. Ei sitä voi rajoittaa, että virtaa sais vain yöllä.

Tuollainen 60-70km kantama riittää Uudellamaalla helposti töihin ja takaisin. Latauksen voi järjestää yöaikaan timerilla puhelimen apista.
 
Sama keissi kuin itsellä, sama tekniikka ja sama ikä, mut 6tkm alhaisemmat kilsat..

Onkohan tää nyt enemmän bemarin ongelma vai toistuukohan muillakin merkeillä?
 
Sama keissi kuin itsellä, sama tekniikka ja sama ikä, mut 6tkm alhaisemmat kilsat..


On kyllä käsittämätön homma. Ainakin auton omistajan puheiden mukaan polttomoottorillakin on ajettu paljon. Ei herätä ostohimoja.

Onkohan tää nyt enemmän bemarin ongelma vai toistuukohan muillakin merkeillä?

Jutun mystisen asiantuntijan mukaan ongelmaa on muillakin merkeillä.
 
On kyllä käsittämätön homma. Ainakin auton omistajan puheiden mukaan polttomoottorillakin on ajettu paljon. Ei herätä ostohimoja.



Jutun mystisen asiantuntijan mukaan ongelmaa on muillakin merkeillä.
Jostain syystä ne mistä on uutisoitu on olleet juuri bemareita.

Mikähän lienee Suomessa yleisin plugari - Outlander PHEV vai jo joku muu? Outlandereita on ainakin ollut jo niin monta vuotta Suomessa, että luulisi että uutisia ruostuneista nokka-akseleista alkaisi jo kertyä, jos tuo on Mitsubisheissäkin ongelma.
 
Jostain syystä ne mistä on uutisoitu on olleet juuri bemareita.

Mikähän lienee Suomessa yleisin plugari - Outlander PHEV vai jo joku muu? Outlandereita on ainakin ollut jo niin monta vuotta Suomessa, että luulisi että uutisia ruostuneista nokka-akseleista alkaisi jo kertyä, jos tuo on Mitsubisheissäkin ongelma.

Eipä oo vaggilaisistakaa moista kuulunu sitten 2016
 
Pitipä heti käydä kurkkaamassa öljykorkista. Itsellä 2021 330e jolla 100tkm mittarissa. Alle puoli vuotta ollut itsellä.
IMG_2850.jpeg
En nyt tiedä mitä tuosta kuvasta pitäisi olla mieltä :confused:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom