Keskustelua hybridiautoista

Opel Grandland X AWD PHEV yhden testin mukaan 0-100km/h 10,7s sähkömoodilla, ja 0-50km/h 3,4s:


Kun ilmeisesti tuon Grandlandin omistat, niin osaat ehkä vastata: saakos siitä OBD-lukijan avulla ulos akuston statistiikkaa (esim. ladatun sähkön määrä, latauskertojen määrä, akun yleiskunto)?
 
Kun ilmeisesti tuon Grandlandin omistat, niin osaat ehkä vastata: saakos siitä OBD-lukijan avulla ulos akuston statistiikkaa (esim. ladatun sähkön määrä, latauskertojen määrä, akun yleiskunto)?
Omistan joo, mutta en ole OBD-porttiin tässä kiesissä koskenut kun pitäisi muovia irrottaa. Vanhassa kinnerissä portti oli kivasti tyrkyllä niin tuli käytettyä, mutta en ole tästä vaivautunut kaivelemaan esille. Marmorilla itseasiassa näistä samoista kyselin kuin mitä tuossa kirjoitit, mutta ympäripyöreää vastausta vain sain miten pitäisi joku spesiaalijuttu tehdä yms jne etc ei sellasia tehdä öö en tiiä -soopaa. Akun yleiskunto olisi itseäni lähinnä kiinnostanut, mutta kun ei niin ei. Pitäisi vielä uudelleen käydä huitomassa tiskillä että miten se nyt onkaan. Tuntuu että eivät plugareista sielläkään oikein tiedä, ja asentajat tekevät vain prikulleen kurssilla saadun tiedon mukaan huollot, tuntematta kuitenkaan kokonaisuutta. Kovin vaikeasti saa kunnollisia tietoja kaivettua.
 
Omassa Kiassa kytkin tuossa jo aika kauan sitten obd porttiin tuollaisen Bluetooth palikan ja softankin käynnistin vain luku tilassa mutta auto rupesi virran saadessaan välittömästi valittamaan. Kokeilu jäi sitten siihen silloin. Pitää varmaan vähän tutustua asiaan ennen kuin seuraavan kerran lähtee palikoita kytkemään.
 
Itsellä on Outlanderissa pysyvästi obd2-lukija kiinni ja lähes aina ajellessa PHEV Watchdog appi yhteydessä lukijaan keräämässä ajoista dataa ja näyttämässä reaaliaikaista dataa.

Näyttää mm. GPS-nopeuden, rengaspaineet, akuston solujen lämpötilat, jännitteet, varaustason, kapasiteetin, sähkömoottorien kierrosluvut, väännön jne.

Ihan hauska lisäke ajeluun. Toimii käsittääkseni Mitsujen lisäksi myös Kioissa ja Hynkyissä.
 
Tällaiset +10c - +15c välillä olevat kevätkelit tuntuvat olevan passeleita olosuhteita testailla plugarin sähköajorangen rajoja.

Tuli tuossa juuri heitettyä Outlanderilla 72 km sekalainen ajokeikka kaupunkia/maantietä/motaria.

Ajoonlähtö ei ihan mutta melkein täydellä akulla antoi tulokseksi ekat 46 km sähköllä.

Screenshot_20230419_212718_PHEV Watchdog.jpg

Keikan vikat 26km meni sitten benziinillä, keskikulutuksella 6,5 l/100 km.

Mielestäni ihan ok tulos 1900 kg virtahevon näköiselle ja muotoiselle nelivetoiselle citymaasturin möhkölle.

Eiköhän näissä keleissä pitäisi piripintaan ladatulla akulla päästä sähköllä helposti 50km+ kaupunkiajossa.
 
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) ja sillä on ajeltu nyt vajaa 27tkm ja keskikulutus tuolle matkalle näyttää nyt 5.8l/100km. Auton ilmoittama sähköllä kuljettu matka 6000km tuosta 27tkm (eli siis bensakone sammuksissa kuljettu matka) .

Koittanut kovasti odotella jotain järkevää hybridi pickuppia tai pakua, mutta ei oikein ole tarjolla. Pitäisi olla neliveto ja automaattivaihteisto. Fordilta on tulossa Transittia tuolla Kugan 2.5l PHEV paketilla mutta vain etuvetoisena niin ei jatkoon.
 
Artikkeli käsittelee pääosin sähköautoja, mutta pätee myös lataushybrideihin, sillä onhan niissä nykyisin melkoisen kokoiset akut. Aika huolestuttava suuntaus, jos akut eivät ole korjattavissa ja tämän vuoksi vakuutusmaksut nousevat. Ei oikein tue kestävää kehitystä tuollainen suunta:

Electric car costs and repairs take the spark out of green driving (thetimes.co.uk)
Ihan luonnollistahan tuo on. Kolarikorjaajalla pitää olla pomminpurkajan koulutus. Uunittaa ei voi maalauksessa. Akku saa kolhun, niin ostettava uusi kymppitonneilla. Tehoelektroniikkaviat kymppitonneja. Ihan taatusti nousee vakuutuksetkin.
 
Ihan luonnollistahan tuo on. Kolarikorjaajalla pitää olla pomminpurkajan koulutus. Uunittaa ei voi maalauksessa. Akku saa kolhun, niin ostettava uusi kymppitonneilla. Tehoelektroniikkaviat kymppitonneja. Ihan taatusti nousee vakuutuksetkin.
Ihan yhtälailla se maalattu sähköauto pidetään siellä maalauskammiossa kuivumassa, kuin normaalikin auto. Se pidetään vain matalammassa lämmössä.
 
Huollon sijaisautona tällä hetkellä suht tuore Toyota Camry Hybrid. Ihan oikeasti täytyy kyllä miettiä, että maksaako joku tuollaisesta autosta 50k€? Ihan hirveä auto ajaa ja voimalinjassa kaikki tapahtuu kolmen sekunnin viiveellä. Ylipäätään kyllä vaikea ainakaan näitä ”ei premium” polttiksia miettiä edes vaihtoehdoiksi sähkölle. Myydäänkö noita enää?

Tesla tuntuu kyllä Bentleyltä tuon toyota kokemuksen jälkeen.
 
Huollon sijaisautona tällä hetkellä suht tuore Toyota Camry Hybrid. Ihan oikeasti täytyy kyllä miettiä, että maksaako joku tuollaisesta autosta 50k€? Ihan hirveä auto ajaa ja voimalinjassa kaikki tapahtuu kolmen sekunnin viiveellä. Ylipäätään kyllä vaikea ainakaan näitä ”ei premium” polttiksia miettiä edes vaihtoehdoiksi sähkölle. Myydäänkö noita enää?

Tesla tuntuu kyllä Bentleyltä tuon toyota kokemuksen jälkeen.

Taas tulee sähköautoilijalle yllätyksenä että polttomoottorissa on viivettä :facepalm:

Myös laatu nostaa hintaa, heti kun Tesla pesee Toyotan katsastustilastoissa niin ymmärrän tuon avautumisen.
 
Huollon sijaisautona tällä hetkellä suht tuore Toyota Camry Hybrid. Ihan oikeasti täytyy kyllä miettiä, että maksaako joku tuollaisesta autosta 50k€? Ihan hirveä auto ajaa ja voimalinjassa kaikki tapahtuu kolmen sekunnin viiveellä. Ylipäätään kyllä vaikea ainakaan näitä ”ei premium” polttiksia miettiä edes vaihtoehdoiksi sähkölle. Myydäänkö noita enää?

Tesla tuntuu kyllä Bentleyltä tuon toyota kokemuksen jälkeen.
Mulla oli alkuvuodesta plug-in hybridi hakusessa, mutta aika nopeasti totesin omalla kohdallani poissuljetuksi vaihtoehdoksi. Passatteja kävin koeajelemassa ja vaikka auto tuntui sinänsä ihan ok:lta, niin rupesin miettimään että mikä järki siitä olisi maksaa 10k enemmän kuin vastaavasta dieselistä. Lyhyitä kaupunkiajoja lukuunottamatta kulutus suunnilleen sama (ilman kotilatausmahista ehkä jopa isompi) ja toisaalta valinnassa isompi diesel vs. pieni bensaritsa vaaka kääntyy 100 kertaa 100:sta ensimmäisen puoleen. Samat huolet ja huollot kuin missä tahansa polttomoottoriautossa lisättynä yhdellä mahdollisella korjauskustannuksia tuovalla featurella. Pidin todella ylihintaisena ja verrokkina nimenomaan ne samojen valmistajien vastaavat hybridittömät versiot. Vaihtoehdoksi jäi sitten joko täyssähköön siirtyminen tai perinteinen polttomoottori ilman kikkailuita. Mitään ilmastoagendaa tms. ei omassa valinnassa ollut taustalla. Mersu oli koko ajan paskana, joten hakusessa oli riittävän tehokas takuullinen auto, joka toivottavasti kulkisi mahdollisimman halvalla seuraavat 5-vuotta. Sähkö tuli tällä kertaa. Katellaan viiden vuoden päästä uudelleen onko paluu polttiksiin edessä.
 
Huollon sijaisautona tällä hetkellä suht tuore Toyota Camry Hybrid. Ihan oikeasti täytyy kyllä miettiä, että maksaako joku tuollaisesta autosta 50k€? Ihan hirveä auto ajaa ja voimalinjassa kaikki tapahtuu kolmen sekunnin viiveellä. Ylipäätään kyllä vaikea ainakaan näitä ”ei premium” polttiksia miettiä edes vaihtoehdoiksi sähkölle. Myydäänkö noita enää?

Tesla tuntuu kyllä Bentleyltä tuon toyota kokemuksen jälkeen.

Toyotalla laaja huoltoverkko, hyvä palvelu, erinomaiset katsastustilastot, hyvä jälleenmyyntiarvo ja tyytyväiset omistajat. Teslalla on ehkä yksi noista kohdista. Joten vertaillaan hieman appelsiineja omenoihin tässä tapauksessa. Ja ei, en minäkään maksaisi Camrysta edes 30ke.
 
[
Toyotalla laaja huoltoverkko, hyvä palvelu, erinomaiset katsastustilastot, hyvä jälleenmyyntiarvo ja tyytyväiset omistajat. Teslalla on ehkä yksi noista kohdista. Joten vertaillaan hieman appelsiineja omenoihin tässä tapauksessa. Ja ei, en minäkään maksaisi Camrysta edes 30ke.
Onhan tuo totta, mutta suurimmaksi osaksi sillä autolla kuitenkin ajetaan ja se puoli on kyllä hintaan nähden tuossa Toyotassa aivan anaalista.
 
Onhan tuo totta, mutta suurimmaksi osaksi sillä autolla kuitenkin ajetaan ja se puoli on kyllä hintaan nähden tuossa Toyotassa aivan anaalista.

Valitettavasti suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta ajotuntumat ja muut. Kunhan menee eteen ja taakse, sekä kääntyy ratista. Meillä täällä foorumilla ollaan ehkä valveutuneita asian suhteen, mutta miettii sitä Suomen autokannan keski-ikää ja yleisen ihmisen kiinnostusta autoiluun, niin siinä on sellainen lopputulema ettei tarvitse miettiä, miksei uusia hyviä autoja myydä täällä lainkaan tarpeeksi.
 
Valitettavasti suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta ajotuntumat ja muut. Kunhan menee eteen ja taakse, sekä kääntyy ratista. Meillä täällä foorumilla ollaan ehkä valveutuneita asian suhteen, mutta miettii sitä Suomen autokannan keski-ikää ja yleisen ihmisen kiinnostusta autoiluun, niin siinä on sellainen lopputulema ettei tarvitse miettiä, miksei uusia hyviä autoja myydä täällä lainkaan tarpeeksi.
Ehkä isoin syy on kuitenkin se, että autot ovat todella kalliita ja todella harvalla on halua/kykyä ostaa uutta autoa tai valita kulkinettaan esim. ajo-ominaisuuksien perusteella. Toyotalla on ansaitusti kestävän auton maine ja suuri osa ostaa sellaisen ihan riippumatta siitä miltä se muuten näyttää ja tuntuu. En noihin argumentteihin itsekään osaa oikein vastaan väittää. Mulla oli aikanaan kaksi Avensista peräkkäin ja niihin ei tehty ruostuneita takalevyjä lukuunottamatta ikinä mitään. Sitten on ollut näitä vähän mukavampia kulkineita, joita on korjailtu parilla tonnilla/vuosi milloin minkäkin pikkuvian takia.
 
Ei liity pelkästään Toyotaan tai hybridiin, vaan ylipäätänsä autoihin, ainakin itselle auto on vain käyttöväline ja käyttöauton valintaan vaikuttaa

-hankintahinta
-laatu suhteutettuna hankintahintaan
-käyttökulut

ja vaikka olisi varaa ostaa se 50k€ Tesla tai Toyota tai mikä vain niin en vain voi perustella itselle sellaista, koska paljon vähemmällä rahalla saa aivan hyvän käyttöauton millä pääsee paikasta A->B ja johon tulee se 10tkm/v pelkkää työmatkaa ja kaupassa käymistä.

Toki voisihan sitä sitten hommata harrasteauton jolla pääsee nauttimaan ajamisesta, mutta se vaatisi sitten tallia tai paikkaa missä säilyttää kun pihaan ei mahdu kolmea autoa, joten olen päätynyt moottoripyörään. Moottoripyörällä saan "muutamalla tonnilla" sellaiset kiihtyvyydet ja ajettavuudet ettei siinä pysy 50k€ Tesla perässä, se mahtuu pihaan, sen säilyttäminen talvella on helppoa ja ilmaista, eikä käyttökulut+hankintahinta ole auto+moottoripyörä läheskään sitä mitä jossain Teslassa tai muussa 50k€ autossa.
 
Ei liity pelkästään Toyotaan tai hybridiin, vaan ylipäätänsä autoihin, ainakin itselle auto on vain käyttöväline ja käyttöauton valintaan vaikuttaa

-hankintahinta
-laatu suhteutettuna hankintahintaan
-käyttökulut
No jos auto on pelkkä väline liikuttaa itseään ja tavaroita paikasta A paikkaan B, niin eihän silloin ole mitään järkeä laittaa edes 20k€ auton hankintaan rahaa. Kymppitonnillakin saa sen halvimman mahdollisen keinon hoitaa tuo homma. Jopa halvemmallakin.
 
No jos auto on pelkkä väline liikuttaa itseään ja tavaroita paikasta A paikkaan B, niin eihän silloin ole mitään järkeä laittaa edes 20k€ auton hankintaan rahaa. Kymppitonnillakin saa sen halvimman mahdollisen keinon hoitaa tuo homma. Jopa halvemmallakin.

Tämä, siksi myin 16k€ toyota hybridin pois kun hyvittivät siitä saman kuin itse maksoin 2v sitten ja ostin 9k€:lla 40tkm ajetun vm.2018 farkku clion.

Bensankulutus lisääntyi ehkä 0,5-1l + vero 40€/v, mutta vakuutukset on halvemmat ja huollot paljon halvemmat. Ei ehkä säilytä hintaansa niin hyvin kuin toyota, mutta muuten en kuluissa huomaa mitään eroa.
 
[

Onhan tuo totta, mutta suurimmaksi osaksi sillä autolla kuitenkin ajetaan ja se puoli on kyllä hintaan nähden tuossa Toyotassa aivan anaalista.

Aika jännä, kun kuitenkin näyttää että ainakin useimmissa koeajoissa ajettavuutta on kehuttu.

Lainasin firman XC60 D4 Volvoa tuossa taannoin ja siinäkin yllätti nuo viiveet, nyt kun on tottunut vähän erilaiseen voimalinjaan. Eikä sekään kyllä ajettavuudeltaan mikään ihmeellinen ollut, jos vertaa vaikka tuohon omaan Outlanderiin.
 
Aika jännä, kun kuitenkin näyttää että ainakin useimmissa koeajoissa ajettavuutta on kehuttu.

Lainasin firman XC60 D4 Volvoa tuossa taannoin ja siinäkin yllätti nuo viiveet, nyt kun on tottunut vähän erilaiseen voimalinjaan. Eikä sekään kyllä ajettavuudeltaan mikään ihmeellinen ollut, jos vertaa vaikka tuohon omaan Outlanderiin.

Ehkä se ajettavuus on Toyotaksi hyvä? :joy:
 
Huollon sijaisautona tällä hetkellä suht tuore Toyota Camry Hybrid. Ihan oikeasti täytyy kyllä miettiä, että maksaako joku tuollaisesta autosta 50k€? Ihan hirveä auto ajaa ja voimalinjassa kaikki tapahtuu kolmen sekunnin viiveellä. Ylipäätään kyllä vaikea ainakaan näitä ”ei premium” polttiksia miettiä edes vaihtoehdoiksi sähkölle. Myydäänkö noita enää?

Tesla tuntuu kyllä Bentleyltä tuon toyota kokemuksen jälkeen.
En viittäkymppiä, mutta 37k€. Ihan hyvä auto hintaisekseen eikä paja tule tutuksi. Täysin viiveetön lähtö valoista ainakin DSG-lootiin verrattuna ja muutenkin mukava ajettava ja menee suoraan. Rengasmelu vähän korkea kesägummeilla. Soiva peli ja menee kusematta Lappiin.
 
Tämä kuulostaa faktalta myös omien kokemuksieni perusteella 2021-vuosimallilla. En ole joka kerta jaksanut lähteä korjaamaan mutta tässä ketjussa on useita kertoja mutu-tuntumalla tai seitsemän vuoden takaisella tiedolla lähdetty kertomaan yleisluontoisesti että Volvot käynnistävät bensakoneen aina kylmällä yms.

Minulla tosin jo muutaman asteen pakkanen on riittänyt käynnistämään bensamoottorin jos lähtee kylmästä eikä ole esilämmittänyt autoa, mutta esilämmityksellä kulkenut todella hyvin pelkällä sähköllä.
Tänään viimeksi ajelin V60 T6 lataushybridillä. Akku juuri täyteen ladattu, ulkona +10c ja hallissa +18c. Vähän yli puolikaasulla motarille kiihdyttäessä moottori käynnistyi. Parkkihallissa laturilta lähtiessä vähän reippaampi kiihdytys, että ehdin kulma takaa tulevan auton alta pois. Moottori käynnistyi.

Vaikea tuohon on mitään selkeää logiikkaa ainakaan saada. Polkimen alla on se nappi, mikä sen funktio on? Volkkarissa sai painaa polkimen nappia vasten ilman pelkoa moottorin käynnistymisestä edes -10c lämpötiloissa, vasta napin pohjaan painaminen käynnisti moottorin.
 
Useampia eri plug in hybridejä tuli testattua noin vuosi sitten. Selkeästi huonoiten toimi mielestäni Volvon voimalinja verrattuna mihin vaan muuhun merkkiin. T8 herätti bensa moottorin naurettavan herkästi kelissä kun kelissä.

T8 piti ajaa aivan sukkasillaan ettei bensa käynnistynyt mikään muu merkki (Audi, vw, huanday, kia, bmw, Ford) ei ollut noin herkkä ränkkäämään bensaa käyntiin. Parhaiten mielestäni sähköllä kulki pelkällä kaasu polkimen normaali käytöllä Audi ja Bmw.
 
3kk ja 5.000+ km takana Outlanderilla. Enpä muista saaneeni polttomoottoria käynnistymään kertaakaan liian raskaan kaasujalan vuoksi.

Oma ajotyylini on toki hyvin ennakoiva ja ajosuoritteiden tavoite on siirtää oma keho, mahdollisten kanssamatkustajien kehot ja matkatavarat paikasta A paikkaan B mukavasti ja vaivattomasti liikennevirran mukana soljuen sekä pääsääntöisesti nopeusrajoituksia noudattaen.
 
En viittäkymppiä, mutta 37k€. Ihan hyvä auto hintaisekseen eikä paja tule tutuksi. Täysin viiveetön lähtö valoista ainakin DSG-lootiin verrattuna ja muutenkin mukava ajettava ja menee suoraan. Rengasmelu vähän korkea kesägummeilla. Soiva peli ja menee kusematta Lappiin.



Ei tuo kovin viivetön ole. Videossa kuulee kun lappu menee lattiaan ja jotain tapahtuu vasta melko isolla viiveellä...
Lisänä tuo kiihtyvyys vastaa jotain 1.6 corollaa 20 vuoden takaa...
 



Ei tuo kovin viivetön ole. Videossa kuulee kun lappu menee lattiaan ja jotain tapahtuu vasta melko isolla viiveellä...
Lisänä tuo kiihtyvyys vastaa jotain 1.6 corollaa 20 vuoden takaa...

Camry ja Corolla on muuten aivan eri autoja. Mutta Corolla, eikö olekin aika hyvin, että isompi auto menee melkein puolella siitä bensasta mitä tuo 20v vanha corolla omaten kuitenkin saman kiihtyvyyden. Toki tuo 1.8 onkin papoille ja meille bensapiheille tarkoitettu malli (tuo minullakin oli viimevuonna uutena ostettuna). Vauhtipäille on se 2.0 sitten: "Corollan 2,0-litrainen moottori on teholtaan 135 kW (184 hv). Auto kiihtyy 0-100 km/h 8,1 sekunnissa"
 
Viimeksi muokattu:
Camry ja Corolla on muuten aivan eri autoja. Mutta Corolla, eikö olekin aika hyvin, että isompi auto menee melkein puolella siitä bensasta mitä tuo 20v vanha corolla omaten kuitenkin saman kiihtyvyyden. Toki tuo 1.8 onkin papoille ja meille bensapiheille tarkoitettu malli (tuo minullakin oli viimevuonna uutena ostettuna). Vauhtipäille on se 2.0 sitten: "Corollan 2,0-litrainen moottori on teholtaan 135 kW (184 hv). Auto kiihtyy 0-100 km/h 8,1 sekunnissa"
Camry ja Corolla ovat eri autoja, en tiedä miksi kerrot tämän minulle?
Corollan kohdalla 1.8 vs 2.0 kulutusero on mitätön, valmistajan kertomaa. "Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybridin yhdistetty kulutus on 4,5-4,9 l/100 km CO2 päästöt 101-112 g/km. Isomman 2,0 moottorin kulutus on 4,9-5,3 l/100 km ja CO2 päästöt 112-121 g/km"
Toyotan penkistä katsottuna on toki hyvä että 2020- luvun corolla on parempi kuin 90-luvun versio...
Ps. joko on lämmönvaihdin rikki?
 



Ei tuo kovin viivetön ole. Videossa kuulee kun lappu menee lattiaan ja jotain tapahtuu vasta melko isolla viiveellä...
Lisänä tuo kiihtyvyys vastaa jotain 1.6 corollaa 20 vuoden takaa...

Jamboa huomautti asiasta, koska osallistuit Camry 2.5 (208hv) keskusteluun linkittämällä Corolla 1.8 (123 hv) videon. Nykyisissä 1.8 Corollissa yhteistehoa on 140hv ja kiihtyvyyttäkin vähän enemmän.

Alle puoli sekuntia näyttää videon laskuri siitä kuin nopeusmittari ensi kerran värähtää ja polttiksella kierroksia ~1000 rpm. Eikä nuo väylän perässä olevat nopeusmittarit nyt aivan viiveettä/ilman suodatusta toimi. Polttis kytketään mekaanisesti renkaille vasta tuossa ~2400 rpm ja 15 km/h kun moottori alkaa enemmän murisemaan ja kulutusmittari nousee lähes nollasta. Onhan nuo ensimetrit hybrideillä merkistä riippumatta hyvinkin viiveettömät. Samanlaiseen alkukiihdytykseen täytyy normipolttiksella pitää jo vähän kierroksia ja antaa kytkinpommia. Hybridi taas lähtee jo ennen kuin moottori on kunnolla käynnistetty.
 
Ps. joko on lämmönvaihdin rikki?
Ei ehtinyt ainakaan minulla kuukauden omistusaikana hajoamaan tuollainen, eikä tosin taida muutenkaan koskea 1.8 vm.2022 autoja tuo vika.

Nykyään ajan Priuksella entistä pienemmällä polttoaineenkulutuksella ja pienemmällä rengasmelulla (Joka olikin vaihdon syy). Taitaa nykyinen myös kiihtyä paremmin plugin akku täynnä kuin tuo Corolla. Mutta ilmeisesti noista kiihdytystestit tehdään pluginakku tyhjänä, jolloin ajat on corollan tasoa. Ei tuo akku täynnäkään raketti ole, eikä toki tarvitsekaan
 
Jamboa huomautti asiasta, koska osallistuit Camry 2.5 (208hv) keskusteluun linkittämällä Corolla 1.8 (123 hv) videon. Nykyisissä 1.8 Corollissa yhteistehoa on 140hv ja kiihtyvyyttäkin vähän enemmän.

Alle puoli sekuntia näyttää videon laskuri siitä kuin nopeusmittari ensi kerran värähtää ja polttiksella kierroksia ~1000 rpm. Eikä nuo väylän perässä olevat nopeusmittarit nyt aivan viiveettä/ilman suodatusta toimi. Polttis kytketään mekaanisesti renkaille vasta tuossa ~2400 rpm ja 15 km/h kun moottori alkaa enemmän murisemaan ja kulutusmittari nousee lähes nollasta. Onhan nuo ensimetrit hybrideillä merkistä riippumatta hyvinkin viiveettömät. Samanlaiseen alkukiihdytykseen täytyy normipolttiksella pitää jo vähän kierroksia ja antaa kytkinpommia. Hybridi taas lähtee jo ennen kuin moottori on kunnolla käynnistetty.

Korjausta sen verran, että Camryssä on 218hv. Lisäksi polttis on mekaanisesti yhteydessä pyöriin koko ajan. Siellä ei mitään mekaanista irtikytkentää tapahdu missään vaiheessa.
 
Jamboa huomautti asiasta, koska osallistuit Camry 2.5 (208hv) keskusteluun linkittämällä Corolla 1.8 (123 hv) videon. Nykyisissä 1.8 Corollissa yhteistehoa on 140hv ja kiihtyvyyttäkin vähän enemmän.

Alle puoli sekuntia näyttää videon laskuri siitä kuin nopeusmittari ensi kerran värähtää ja polttiksella kierroksia ~1000 rpm. Eikä nuo väylän perässä olevat nopeusmittarit nyt aivan viiveettä/ilman suodatusta toimi. Polttis kytketään mekaanisesti renkaille vasta tuossa ~2400 rpm ja 15 km/h kun moottori alkaa enemmän murisemaan ja kulutusmittari nousee lähes nollasta. Onhan nuo ensimetrit hybrideillä merkistä riippumatta hyvinkin viiveettömät. Samanlaiseen alkukiihdytykseen täytyy normipolttiksella pitää jo vähän kierroksia ja antaa kytkinpommia. Hybridi taas lähtee jo ennen kuin moottori on kunnolla käynnistetty.



Ei tuo kovin viivetön ole. Videossa kuulee kun lappu menee lattiaan ja jotain tapahtuu vasta melko isolla viiveellä...
Lisänä tuo kiihtyvyys vastaa jotain 1.6 corollaa 20 vuoden takaa...

Jaa, Camry keskusteluun en ottanut kantaa.
 
Korjausta sen verran, että Camryssä on 218hv. Lisäksi polttis on mekaanisesti yhteydessä pyöriin koko ajan. Siellä ei mitään mekaanista irtikytkentää tapahdu missään vaiheessa.
En nyt tiedä miten tuo moottorin irtikytkentä liittyy, mutta lähteehän se camry liikkeelle vaikka moottori ei vielä pyörisikään.
 
En nyt tiedä miten tuo moottorin irtikytkentä liittyy, mutta lähteehän se camry liikkeelle vaikka moottori ei vielä pyörisikään.
Tuo koskee kaikkia Toyota hybridejä. Peruutus ja liikkellelähtö tapahtuu sähköllä. Kylmänä polttis toki herää heti lämpenemään. Mutta mitään mekaanista irtikytkentää ei voi Toyota Hybridissä tapahtua kun polttis on kiinteillä rattailla renkaissa kiinni ilman kytkimiä planeettapyörästön välityksellä.
 
Tänään viimeksi ajelin V60 T6 lataushybridillä. Akku juuri täyteen ladattu, ulkona +10c ja hallissa +18c. Vähän yli puolikaasulla motarille kiihdyttäessä moottori käynnistyi. Parkkihallissa laturilta lähtiessä vähän reippaampi kiihdytys, että ehdin kulma takaa tulevan auton alta pois. Moottori käynnistyi.

Vaikea tuohon on mitään selkeää logiikkaa ainakaan saada. Polkimen alla on se nappi, mikä sen funktio on? Volkkarissa sai painaa polkimen nappia vasten ilman pelkoa moottorin käynnistymisestä edes -10c lämpötiloissa, vasta napin pohjaan painaminen käynnisti moottorin.

En tiedä onko muissa vuosimalleissa eri tavalla, mutta en juuri selkeämpää logiikkaa bensamoottorin käynnistymiseen keksi kuin "kierroslukumittari" jossa viisari näyttää joka hetki kuinka lähellä käynnistymistä ollaan (pisaran kuva). Tuon avulla on helppo katsoa omaa kaasupolkimen käyttöä.

Nappi lienee kickdown, sen kanssa moottorin käynnistyminen lienee selvää?
 
En tiedä onko muissa vuosimalleissa eri tavalla, mutta en juuri selkeämpää logiikkaa bensamoottorin käynnistymiseen keksi kuin "kierroslukumittari" jossa viisari näyttää joka hetki kuinka lähellä käynnistymistä ollaan (pisaran kuva). Tuon avulla on helppo katsoa omaa kaasupolkimen käyttöä.

Nappi lienee kickdown, sen kanssa moottorin käynnistyminen lienee selvää?

Samaa mieltä. Kyllä toi mittari mikä hybrideissä yleensä on on selkeä tapa ilmaista tila perinteisellä tavalla, en keksisi parempaakaan.

Outlanderissa on myös tuo ”kick down”. Tuntuu pieni pykälä kun painaa ”kaasun” pohjaan mutta se ei heti käynnistä moottoria vaan sitä pitää hetken pitää pohjassa. EV-tilassa ei tee mitään, hyvä idea olisi silloin siirtyä Sport-moodiin kun painaa pidempään.
 
Tuo koskee kaikkia Toyota hybridejä. Peruutus ja liikkellelähtö tapahtuu sähköllä. Kylmänä polttis toki herää heti lämpenemään. Mutta mitään mekaanista irtikytkentää ei voi Toyota Hybridissä tapahtua kun polttis on kiinteillä rattailla renkaissa kiinni ilman kytkimiä planeettapyörästön välityksellä.
Joo on planeettapyörästöllä kiinni mutta eikös käytännössä kytke irti toisen sähkömoottorin ja planeettapyörästön avulla? Toyotan hsd on melkoinen insinöörityön taidonnäyte ja vielä luotettava! Olen yrittänyt ymmärtää sen toimintaa tästä videosta . Haluaisin omistaa tälläisen ihan vaan tiedosta että siellä on tuollainen vaihteisto sisässä
 
Joo on planeettapyörästöllä kiinni mutta eikös käytännössä kytke irti toisen sähkömoottorin ja planeettapyörästön avulla? Toyotan hsd on melkoinen insinöörityön taidonnäyte ja vielä luotettava! Olen yrittänyt ymmärtää sen toimintaa tästä videosta . Haluaisin omistaa tälläisen ihan vaan tiedosta että siellä on tuollainen vaihteisto sisässä

Tässä vielä tuo perusperiaate käsinkosketeltavassa muodossa. Alkuperäinen pointtini oli juurikin se, että että se alkukiihdytys tehdään MG2:lla samanaikaisesti kuin MG1:llä pyöritetään polttomoottori käyntiin. Polttomoottori ei voi tietenkään sammuksissa tai käynnistyksen aikana tuota momenttia renkaille se on käytännössä erotettu sillä planeettapyörästöllä vaikka rattaat power split device sisällä kaikki yhdessä rallattavatkin. Jossain toisessa videossa käytettiin esimerkkinä käänteisesti toimivaa avointa perää, mutta en osaa arvioida onko tuossa vedetty mutkia suoriksi.

 
Viimeksi muokattu:
Outlanderissa on myös tuo ”kick down”. Tuntuu pieni pykälä kun painaa ”kaasun” pohjaan mutta se ei heti käynnistä moottoria vaan sitä pitää hetken pitää pohjassa. EV-tilassa ei tee mitään, hyvä idea olisi silloin siirtyä Sport-moodiin kun painaa pidempään.
Kyllä täällä pärähtää heti polttis käyntiin, kun polkimella painaa tuon kickdown-napin pohjaan, jos ollaan EV-tilassa. En tiedä onko muissa tiloissa edes mahdollista saada poljinta tuonne asti, niin että polttis ei olisi jo käynnissä. Vm. -19
 
En tiedä onko muissa vuosimalleissa eri tavalla, mutta en juuri selkeämpää logiikkaa bensamoottorin käynnistymiseen keksi kuin "kierroslukumittari" jossa viisari näyttää joka hetki kuinka lähellä käynnistymistä ollaan (pisaran kuva). Tuon avulla on helppo katsoa omaa kaasupolkimen käyttöä.

Nappi lienee kickdown, sen kanssa moottorin käynnistyminen lienee selvää?
No, onhan siinä logiikka, mutta en haluaisi ajella sukkasillaan ja katsella mittaria kuinka paljon kaasupoljinta uskaltaa painaa.

Se ajotila on kuitenkin nimeltään Pure, käsitän sen samalla tavalla kuin esim e-mode. Volkkari ei e-modella käynnistä moottoria vaikka polkisit kaasupoljinta miten (kunhan on akkua ja ei ole tosi kylmä, silloin siinä on sama logiikka). Moottori käynnistyy e-modessa vasta kun tuon kickdown napin lyö pohjaan.
 
Samaa mieltä. Kyllä toi mittari mikä hybrideissä yleensä on on selkeä tapa ilmaista tila perinteisellä tavalla, en keksisi parempaakaan.

Outlanderissa on myös tuo ”kick down”. Tuntuu pieni pykälä kun painaa ”kaasun” pohjaan mutta se ei heti käynnistä moottoria vaan sitä pitää hetken pitää pohjassa. EV-tilassa ei tee mitään, hyvä idea olisi silloin siirtyä Sport-moodiin kun painaa pidempään.
Ei mun kritiikki kohdistunut mittaristoon, vaan siihen, että Volvossa moottori käynnistyy "pure" tilassakin kauan ennen tuota kaasupolkimen kynnystä. Sama mittarilogiikka on myös esim. Volkkarissa, eli mittarin neula näyttää käytettävissä olevan sähköreservin. Volkkarissa se limittin vaan on sähkötilassa mittariston/kaasupolkimen tapissa, Volvossa about puolvälissä.
 
Kyllä täällä pärähtää heti polttis käyntiin, kun polkimella painaa tuon kickdown-napin pohjaan, jos ollaan EV-tilassa. En tiedä onko muissa tiloissa edes mahdollista saada poljinta tuonne asti, niin että polttis ei olisi jo käynnissä. Vm. -19

Mielenkiintoista. Itsellä sama vuosimalli (facelift 2.4 koneella ja karvalakkimalli) eikä käynnisty vaikka kymmenen sekuntia pitäisi pedaalia pohjassa EV-tilassa - enempää en ole sattuneesta syystä kokeillut.

Normaalimoodissakin se pitää mittaria siinä vaihtoalueella muutaman sekunnin ennen kuin käynnistyy, eli jos ei halua käynnistää polttomoottoria niin vähän höllää pedaalia.
 
No, onhan siinä logiikka, mutta en haluaisi ajella sukkasillaan ja katsella mittaria kuinka paljon kaasupoljinta uskaltaa painaa.

Se ajotila on kuitenkin nimeltään Pure, käsitän sen samalla tavalla kuin esim e-mode. Volkkari ei e-modella käynnistä moottoria vaikka polkisit kaasupoljinta miten (kunhan on akkua ja ei ole tosi kylmä, silloin siinä on sama logiikka). Moottori käynnistyy e-modessa vasta kun tuon kickdown napin lyö pohjaan.

Selvästi ovat makuasioita, itselle ei tule mieleen missään normaalissa liikennetilanteessa survoa pedaalia niin pohjaan Pure-moodissa että bensamoottori käynnistyy. Oma arvaus on että Volvo on tehnyt tuon turvallisuuden takia: joissakin tilanteissa maksimaalinen kiihtyvyys voi olla tarpeellinen ja jos kuski painaa pedaalin pohjaan saakka niin usein tällöin halutaan liikahtaa nopeammin.
 
Mielenkiintoista. Itsellä sama vuosimalli (facelift 2.4 koneella ja karvalakkimalli) eikä käynnisty vaikka kymmenen sekuntia pitäisi pedaalia pohjassa EV-tilassa - enempää en ole sattuneesta syystä kokeillut.

Normaalimoodissakin se pitää mittaria siinä vaihtoalueella muutaman sekunnin ennen kuin käynnistyy, eli jos ei halua käynnistää polttomoottoria niin vähän höllää pedaalia.
Mulla myös samaa vuosimallia ja kyllä starttaa bensakoneen about heti (ei nyt sillä sekunnin sadasosalla mutta ei siinä sekunteja tarvi odotella) kun painaa polkimen mattoon vaikka EV-mode päällä.
 
Itse ajellut nyt kohta 2v GTE Pasuunalla. Ei lähde eModessa polttis kyllä käyntiin, ellei paina kickdown pykälän yli poljinta. Tai jossain -20c lämpötilassa saattaa käynnistellä polttista kevyemmissökin kiihdytyksissä, mutta ei normaalisti.

Itse ajan todella vähän tuolla automaattisella Hybrid asennolla, jos en lähde pidempään reissuun. Itsellä 85% on kaupunkipyöritystä ja työmaka-ajoa, joista noin 80% menee sähköllä. Töissä auto aina hallissa latauksessa. Kotona ulkona. Säädön itse käsin aina eModen päälle, kun tiedän, että pääsen loppumatkan/koko matkan sähköllä. Ajan aina aluksi battery holdilla tai hybridillä siihen asti, että tiedän sähkön riittävän loppuun asti, jolloin vaihdan eModeen.

2v aikana bensan keskikulutus 3,8l/100km. Ja kilometrejä tullut sen 32 000km Tuohon lukemaan sisältyy kesäisin aika paljon pidempääkin mökkiajoa ja muuta reissaamista.

Jos ajaa enimmäkseen pitkää matkaa, niin ei tämmöistä 10KWh plugaria ole mitään järkeä ostaa, vaikka ei se kulutus kovin korkea ole tyhjälläkäön akulla. Akku tyhjänä maantiellä pääsee alle 7l/100km lukemiin kyllä.
 
Mulla myös samaa vuosimallia ja kyllä starttaa bensakoneen about heti (ei nyt sillä sekunnin sadasosalla mutta ei siinä sekunteja tarvi odotella) kun painaa polkimen mattoon vaikka EV-mode päällä.

Okei pitääpä kokeilla joku päivä, ei ole eka kerta kun oma muisti tekee tepposet. Olisihan se tavallaan loogista että käynnistyy kun halutaan kaikki tehot. Itse painan ennen ohitusta (jossa tarvitaan kiihtyvyyttä) Sport-nappulaa jolloin kone on jo käynnissä.
 
Kyllä täytyy taas vaihteeksi kehua tuota Mersun toteutusta, jossa kaasupolkimessa on sähköajomoodissa pykälä johon asti voi polkimen painaa huoletta eikä polttomoottori käynnisty. Jos painat pykälän yli niin käynnistyy, ja kaasu pohjaan ja kickdown jää vielä senkin jälkeen omiksi vaihtoiehdoiksi. Ja mikä parasta, jos ajomoodi on joku muu, niin pykälä kaasupolkimesta poistuu haittaamasta normiajoa.

Se toki löytyy muistakin merkeistä yleisesti, että sähkömoodissa ohjauspyörän vaihdeläpystköistä säädetään "moottorijarrun" (eli regeneroinnin kun kaasua ei paineta) voimakkuutta. Muissa moodeissa niistä vaihtuu toki vaihteet. Lisäksi etäisyysanturi edessä kiristää "moottorijarrua" hieman jos edessä on (hitaampi) ajoneuvo, tyhjällä tiellä sitten rullaa kevyemmin.
 
Taas tulee sähköautoilijalle yllätyksenä että polttomoottorissa on viivettä :facepalm:

Myös laatu nostaa hintaa, heti kun Tesla pesee Toyotan katsastustilastoissa niin ymmärrän tuon avautumisen.

Riittävän iso litratilavuus ja remmiahdin takaa aika ripeän reagoinnin kaasupolkimeen.

3kk ja 5.000+ km takana Outlanderilla. Enpä muista saaneeni polttomoottoria käynnistymään kertaakaan liian raskaan kaasujalan vuoksi.

Oma ajotyylini on toki hyvin ennakoiva ja ajosuoritteiden tavoite on siirtää oma keho, mahdollisten kanssamatkustajien kehot ja matkatavarat paikasta A paikkaan B mukavasti ja vaivattomasti liikennevirran mukana soljuen sekä pääsääntöisesti nopeusrajoituksia noudattaen.

Joka valmistajalla on oma logiikka näissä. Liki täysi akku ja +6C lämmintä ja Mini käynnistää polttiksen parin autonmitan ajaksi ja sammuu taas. Siitä seuraakin omat ongelmansa…

Olen nyt sportilla ajanut niin kauan, ettei lämpömittarin neula enää nouse ja sitten vaihtanut hybridi-moodiin.

Tänään avasin öljyntäyttökorkin ja vietävästi tuli bensahöyryjä moottorista 7km ajon (osa motaria) jälkeen.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom