Keskustelua hybridiautoista

KLE on se latausyksikkö joka vissiin aika herkästi kärähtää Minissä ja Bemarissa. Itsellä melkein 3k maksoi korjaus töineen mutta meni onneksi vakuutuksen piikkiin.
Oireili siis noin ettei millään laturilla suostunut ottamaan virtaa vastaan.

Ai saasta! Menikö tuo akkutakuun vai 2v valmistajan takuun piikkiin?
 
Ai saasta! Menikö tuo akkutakuun vai 2v valmistajan takuun piikkiin?
Meni tosiaan vakuutuksen piikkiin koska se kärähti kun auto oli latauksessa ja lähistölle iski salama, aiheuttaen ilmeisesti jännitepiikin. Mutta on noita ihan itselläänkin hajonnut ilmeisesti. Tämä ei toki tarkoita sitä ettei sun tapauksessa voisi jostain ihan muustakin olla kyse.
 
Meni tosiaan vakuutuksen piikkiin koska se kärähti kun auto oli latauksessa ja lähistölle iski salama, aiheuttaen ilmeisesti jännitepiikin. Mutta on noita ihan itselläänkin hajonnut ilmeisesti. Tämä ei toki tarkoita sitä ettei sun tapauksessa voisi jostain ihan muustakin olla kyse.

Toissapäivänä toimi ja sitten eilen ei enää toiminut…. Planeetat väärässä asennossa..
 
Tuli mietittyä että eikös hybridit yleensä käynnistyksessä/liikkeelle lähdön yhteydessä jonkun aikaa käytä polttomoottoria käynnissä? Sitä että ei voisi pelkällä sähköllä vaikka 3km lähteä ajelemaan.

Raaka esim. vaikka VW Passat -16 mutta yleisemmällä tasolla tämä kyssäri.
 
Tuli mietittyä että eikös hybridit yleensä käynnistyksessä/liikkeelle lähdön yhteydessä jonkun aikaa käytä polttomoottoria käynnissä? Sitä että ei voisi pelkällä sähköllä vaikka 3km lähteä ajelemaan.

Raaka esim. vaikka VW Passat -16 mutta yleisemmällä tasolla tämä kyssäri.
Ei ole sääntöä, että hybridit käyttäisivät moottoria. Jotkut lämmittää sisätiloja moottorilla, jotkut lämmittävät itse moottorin, mutta esim. mainitsemasi Passat ei käytä moottoria ollenkaan jos akulla voi liikkua.
 
Tuli mietittyä että eikös hybridit yleensä käynnistyksessä/liikkeelle lähdön yhteydessä jonkun aikaa käytä polttomoottoria käynnissä? Sitä että ei voisi pelkällä sähköllä vaikka 3km lähteä ajelemaan.

Raaka esim. vaikka VW Passat -16 mutta yleisemmällä tasolla tämä kyssäri.

VAG ei näin tee, ellei kyse ole viikkojen moottorin käyttämättömyyttä takana. Ilmeisesti BMW osaa myös samat. Sitten nää Kiat ja muut on sellaisia, jotka esim. lämmityspyyntöjen ja muiden yhteydessä käyttää polttista aina. Mitsussahan vanhempi outlanderi vaati sen jonkun ihmeellisen vastuskikan, jolla huijattiin ulkolämpömittaria jotta se toimisi sähköllä, uudemmat taas menee EV-napin kanssa aina sähköllä jne. Näitä harvemmin vaan itse autokaupoista saa selville jos geelitukalta kysyy.
 
Kian CEED tosiaan vaatii polttista lämppäriin. Voi ohittaa toki pitämällä ilmastoinnin kokonaan pois päältä. Jostain olen lukenut, että jos ilmastoinnin lämmön kääntää pienimmälle niin ilma vaihtuisi mutta ei käynnistäisi polttista. Pitäisi varmaan testata joskus pitääkö paikkansa (tuohon tulee mielestäni jotain kirjaimia lämpötilan sijaan).

Esimerkkinä näillä keleillä kannattaa siirtää auto aurinkoon. Hetken kun paistelee, niin esim. eilen lähiajelussa ei käyttänyt polttista ollenkaan vaikka ilmastointi oli normaalisti päällä (pyyntö 19-20 tms.). Tokihan lähipyörittelyä voi tehdä vaikka ilmastointi pois päältäkin näillä keleillä ja kosteammallakin toki näin voi tehdä kun pitää ikkunaa vähän raollaan. Näissä toki kannattaa järki pitää päässä ettei vedä ikkunat huurussa, jonka saavuttaminen kosteissa keleissä onnistuu kyllä.

Ainoa polttiksen pakotus jota ei voi ohittaa on kun lämää kaasupolkimen ohi sinisen alueen Power puolelle niin polttis käynnistyy ja talvella jos auton anturit havaitsevat -13 tai kylmemmän kelin niin polttis käynnistyy. Kun moottori lämmin niin sammuttaa välillä hetkeksi toki noissakin keleissä.
 
VAG ei näin tee, ellei kyse ole viikkojen moottorin käyttämättömyyttä takana. Ilmeisesti BMW osaa myös samat. Sitten nää Kiat ja muut on sellaisia, jotka esim. lämmityspyyntöjen ja muiden yhteydessä käyttää polttista aina. Mitsussahan vanhempi outlanderi vaati sen jonkun ihmeellisen vastuskikan, jolla huijattiin ulkolämpömittaria jotta se toimisi sähköllä, uudemmat taas menee EV-napin kanssa aina sähköllä jne. Näitä harvemmin vaan itse autokaupoista saa selville jos geelitukalta kysyy.
Kiitoksia, Jouluna vasta auto ostettu mutta lähdetään koeajoille taas. Juurikin tämän takia on paras foorumi :)
 
Volvo menee -15 keleihin asti aika nätisti pelkällä sähköllä, tuon lämpötilan alla on sitten enempi vähempi johonkin 12V varaustilaan tjsp muuttujaan perustuvaa, että potkaseeko bensakoneen käyntiin vai ei. Samaiset muuttujat toki vaikuttaa myös lämpimämmällä kelillä, eli jos 12V akku on heikossa hapessa niin polkasee moottoria käyntiin herkemmin esim -10 kelissä. Toki bensaa palaa lämpöön silti jos webastolla kabiinin lämmitys. Uudempia LR malleja saanut webastolla ja sähköisillä vastuksilla.
 
Volvo menee -15 keleihin asti aika nätisti pelkällä sähköllä, tuon lämpötilan alla on sitten enempi vähempi johonkin 12V varaustilaan tjsp muuttujaan perustuvaa, että potkaseeko bensakoneen käyntiin vai ei. Samaiset muuttujat toki vaikuttaa myös lämpimämmällä kelillä, eli jos 12V akku on heikossa hapessa niin polkasee moottoria käyntiin herkemmin esim -10 kelissä. Toki bensaa palaa lämpöön silti jos webastolla kabiinin lämmitys. Uudempia LR malleja saanut webastolla ja sähköisillä vastuksilla.

Tämä kuulostaa faktalta myös omien kokemuksieni perusteella 2021-vuosimallilla. En ole joka kerta jaksanut lähteä korjaamaan mutta tässä ketjussa on useita kertoja mutu-tuntumalla tai seitsemän vuoden takaisella tiedolla lähdetty kertomaan yleisluontoisesti että Volvot käynnistävät bensakoneen aina kylmällä yms.

Minulla tosin jo muutaman asteen pakkanen on riittänyt käynnistämään bensamoottorin jos lähtee kylmästä eikä ole esilämmittänyt autoa, mutta esilämmityksellä kulkenut todella hyvin pelkällä sähköllä.
 
Kian CEED tosiaan vaatii polttista lämppäriin. Voi ohittaa toki pitämällä ilmastoinnin kokonaan pois päältä. Jostain olen lukenut, että jos ilmastoinnin lämmön kääntää pienimmälle niin ilma vaihtuisi mutta ei käynnistäisi polttista. Pitäisi varmaan testata joskus pitääkö paikkansa (tuohon tulee mielestäni jotain kirjaimia lämpötilan sijaan).

Esimerkkinä näillä keleillä kannattaa siirtää auto aurinkoon. Hetken kun paistelee, niin esim. eilen lähiajelussa ei käyttänyt polttista ollenkaan vaikka ilmastointi oli normaalisti päällä (pyyntö 19-20 tms.). Tokihan lähipyörittelyä voi tehdä vaikka ilmastointi pois päältäkin näillä keleillä ja kosteammallakin toki näin voi tehdä kun pitää ikkunaa vähän raollaan. Näissä toki kannattaa järki pitää päässä ettei vedä ikkunat huurussa, jonka saavuttaminen kosteissa keleissä onnistuu kyllä.

Ainoa polttiksen pakotus jota ei voi ohittaa on kun lämää kaasupolkimen ohi sinisen alueen Power puolelle niin polttis käynnistyy ja talvella jos auton anturit havaitsevat -13 tai kylmemmän kelin niin polttis käynnistyy. Kun moottori lämmin niin sammuttaa välillä hetkeksi toki noissakin keleissä.

Ioniq hybridissä liian herkkä automaattinen huurteenpoisto pitää myös moottoria välillä tarpeettomasti päällä, ehkä vaikuttaa enemmän vielä PHEV:issä. Sen saa lopullisesti pois pitämällä tuulilasipuhallusnappia pohjassa 3s, jolloin ADS OFF jää palamaan.
 
Pitääkin tutustua. Omassa automaattinen huurteenpoisto löytyy tuolta infonäytön asetuksista, joten en tiedä onko ihan sama mutta täytyypä kokeilla nappuloiden painamistakin. Itsellä siis MY21 versio Ceedistä, eli en tiedä ovatko muutelleet käyttäytymistä kuinka paljon. Luulisin, että moottorilla lämmittäminen on edelleen uusimmissa koska käyttävät tuota samaa vähän muissakin malleissa.
 
Tuli mietittyä että eikös hybridit yleensä käynnistyksessä/liikkeelle lähdön yhteydessä jonkun aikaa käytä polttomoottoria käynnissä? Sitä että ei voisi pelkällä sähköllä vaikka 3km lähteä ajelemaan.

Raaka esim. vaikka VW Passat -16 mutta yleisemmällä tasolla tämä kyssäri.

Riippuu toteutuksesta.

Fiksuissa toteutuksissa auto on varustettu sähkölämmittimellä, joka ottaa tarvitsemansa energian ajoakusta. Eli polttomoottoria ei tarvitse käynnistää kylmilläkään ilmoilla pelkän lämmityksen takia, jos vain ajoakussa on virtaa.

Sähköinen lämmitys on voitu toteuttaa joko vastuksin tai lämpöpumpulla. Vastukset toimivat kelissä kuin kelissä, pumpuista loppuu yleensä hönkä kylmimmillä ilmoilla.

Hölmöissä toteutuksissa auton sisätilat lämpiävät pelkällä polttomoottorilla, jolloin on joko poltettava gasoliinia tai laitettava ilmastointi/lämpöstöinti off-asentoon.
 
Volvo menee -15 keleihin asti aika nätisti pelkällä sähköllä, tuon lämpötilan alla on sitten enempi vähempi johonkin 12V varaustilaan tjsp muuttujaan perustuvaa, että potkaseeko bensakoneen käyntiin vai ei. Samaiset muuttujat toki vaikuttaa myös lämpimämmällä kelillä, eli jos 12V akku on heikossa hapessa niin polkasee moottoria käyntiin herkemmin esim -10 kelissä. Toki bensaa palaa lämpöön silti jos webastolla kabiinin lämmitys. Uudempia LR malleja saanut webastolla ja sähköisillä vastuksilla.

Eikös LR malleista nimenomaan otettu webasto pois ja lämmitys hoituu 5kW vastuksilla?
 
Eikös LR malleista nimenomaan otettu webasto pois ja lämmitys hoituu 5kW vastuksilla?

Kyllä mutta ei ihan kaikista. Webasto poistui vakiovarustelusta alun perin jo ennen long range -malleja mutta ilmeisesti komponenttipula aiheutti joihinkin tuotantoeriin sen paluun joissakin korimalleissa., yksityiskohtia minulla ei tästä ole.
Käsittääkseni nyt jos uuden auton tilaa niin on pakostikin sähkölämppärillä.
 
Riippuu toteutuksesta.

Fiksuissa toteutuksissa auto on varustettu sähkölämmittimellä, joka ottaa tarvitsemansa energian ajoakusta. Eli polttomoottoria ei tarvitse käynnistää kylmilläkään ilmoilla pelkän lämmityksen takia, jos vain ajoakussa on virtaa.

Sähköinen lämmitys on voitu toteuttaa joko vastuksin tai lämpöpumpulla. Vastukset toimivat kelissä kuin kelissä, pumpuista loppuu yleensä hönkä kylmimmillä ilmoilla.

Hölmöissä toteutuksissa auton sisätilat lämpiävät pelkällä polttomoottorilla, jolloin on joko poltettava gasoliinia tai laitettava ilmastointi/lämpöstöinti off-asentoon.
Ja sitten on vielä Volvon toteutus jossa sisätilat lämpiää "webastolla", eikä sähkölämmitystä ole ollenkaan. En ole osannut päättää onko se hyvä vai huono systeemi, koska toisaalta polttoainelämmittimen hyötysuhde on ihan hyvä varsinkin polttomoottorin hukkalämmöllä lämmittämiseen verrattuna ja sähköä riittää enemmän ajamiseen, mutta taas toisaalta kuluu polttoainetta vaikka sähkökin riittäisi lyhyelle matkalle.
 
Ioniq hybridissä liian herkkä automaattinen huurteenpoisto pitää myös moottoria välillä tarpeettomasti päällä, ehkä vaikuttaa enemmän vielä PHEV:issä. Sen saa lopullisesti pois pitämällä tuulilasipuhallusnappia pohjassa 3s, jolloin ADS OFF jää palamaan.

Kokeilin tuota testimielessä, eli ainakin Kia Optima Phev:saa tuo kytkeytyy kuvailemallasi tavalla pois päältä. Onko tuo käytössä siis Auto-tilassa, eli jos automatiikka pyytää huurteenpoistoa, niin se ei kytkeydy päälle?
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten on vielä Volvon toteutus jossa sisätilat lämpiää "webastolla", eikä sähkölämmitystä ole ollenkaan. En ole osannut päättää onko se hyvä vai huono systeemi, koska toisaalta polttoainelämmittimen hyötysuhde on ihan hyvä varsinkin polttomoottorin hukkalämmöllä lämmittämiseen verrattuna ja sähköä riittää enemmän ajamiseen, mutta taas toisaalta kuluu polttoainetta vaikka sähkökin riittäisi lyhyelle matkalle.

Kallistuisin ehdottomasti hölmöyden puolelle, mutta riippuu ajoprofiilista. Jos paljon lyhyttä siivua, niin hölmöä, jos paljon pidempää siivua, niin sitten ehkä tolkullinen ratkaisu.

Sähkötoiminen lämmitys lämpöpumpulla JA vastuksilla lyhyille ajoille kaikissa keleissä JA webasto pidemmille talvipätkille ja esilämmityksille akun ollessa tyhjä olis kunkku.
 
Kallistuisin ehdottomasti hölmöyden puolelle, mutta riippuu ajoprofiilista. Jos paljon lyhyttä siivua, niin hölmöä, jos paljon pidempää siivua, niin sitten ehkä tolkullinen ratkaisu.

Sähkötoiminen lämmitys lämpöpumpulla JA vastuksilla lyhyille ajoille kaikissa keleissä JA webasto pidemmille talvipätkille ja esilämmityksille akun ollessa tyhjä olis kunkku.

Lyhyessä ajossa sähköllä lämmitys nielee toimintamatkaa vietävästi. Countrymanilla ihan sama esilämmittääkö akulla vai lähteekö kylmänä polttiksella, tyhjenee 6,3 netto kWh akusta 30-50% 7km työmatkalla
 
Lyhyessä ajossa sähköllä lämmitys nielee toimintamatkaa vietävästi. Countrymanilla ihan sama esilämmittääkö akulla vai lähteekö kylmänä polttiksella, tyhjenee 6,3 netto kWh akusta 30-50% 7km työmatkalla
Edestakaisin ilmeisemmin?
 
Hybrideitä ei ole optimoitu vain sähköllä ajamiseen. Akuissa ei ole lämmitystä eikä kylmästä akusta saa kunnolla energiaa ulos. Sisätilojen lämmitykseen ei ole lämpöpumppua, vaan sähkövastus (tai joissain moottorin tai webaston tuottama lämpö). Kylmä sää ja pakkanen rankaisee hybridien sähkötehoja ja rangea kovalla kädellä. Vanhempien Passattien, ennen kuin akkua vähän kasvatettiin, 50 km range (oikeasti n. 45 km leppoisalla kesäkelillä rauhallisessa liikenteessä) voi olla pakkasella vain 25 km ja sähkömoottorin tehotkin tippuu jonnekin 60-70% pintaan. Jos autoa pitäisi lämmittää pakkasesta pariin kymmeneen asteeseen useammin kuin kerran, niin tuosta pakkasrangesta tippuu paljon vielä pois.

Mutta Suomessa ei ole koko ajan pakkasta eikä auton tarvitse luottaa pelkkään sähköön. Rangea ja tehoa saa lisää bensatankista. Jos kokee, että valtaosin hybridi sopii ajoprofiiliin, eli ajot on päivittäisiä kohtuullisia matkoja, eikä harvoin tehtäviä pitkiä maaseutukierroksia, ja auton saa päivittäin ladatattua, niin on turhaa liikaa stressailla sähkörangesta. Sähköllä mennään kunnes akku on tyhjä ja matkaa jatketaan bensalla. Itse laskeskelin, että säännöllisellä latauksella ajan vuodessa vähintään 10 000 km pelkällä sähköllä ja loput sitten bensalla.
 
Mitsussahan vanhempi outlanderi vaati sen jonkun ihmeellisen vastuskikan, jolla huijattiin ulkolämpömittaria jotta se toimisi sähköllä, uudemmat taas menee EV-napin kanssa aina sähköllä jne. Näitä harvemmin vaan itse autokaupoista saa selville jos geelitukalta kysyy.
Vastuskikka on vain sitä varten että saadaan ulkolämpö huijattua kesäkeleiksi. Tämän lisäksi kumpaakin mallia pitää säätää lämppäripuolelta niin että lämmitys ei ole liian kovalla kuormalla. Polttista se käyttää vaikka EV nappia painaa jos katsoo että käyttäjä pyytää sähkövastukselta mahdottomia. Lisäksi Outista on olemassa todella heikolla sähkölämppärillä olevia malleja ja ne ei käytännössä lämpeä enää syksylläkään ilman polttista.

Mutta Mitsu ilmoittaa 3kk sähköajon jälkeen että tankkaa olikohan 10l bensaa ja jos ei ole mahdollista niin polttaa sen polttiksella ensin pois, tämä siksi että polttoaine ei vanhene tankkiin ja tuki paikkoja kun sitä 2v vanhaa tavaraa aletaan polttamaan

1681488316531.png
 
Vastuskikka on vain sitä varten että saadaan ulkolämpö huijattua kesäkeleiksi. Tämän lisäksi kumpaakin mallia pitää säätää lämppäripuolelta niin että lämmitys ei ole liian kovalla kuormalla. Polttista se käyttää vaikka EV nappia painaa jos katsoo että käyttäjä pyytää sähkövastukselta mahdottomia. Lisäksi Outista on olemassa todella heikolla sähkölämppärillä olevia malleja ja ne ei käytännössä lämpeä enää syksylläkään ilman polttista.

Mutta Mitsu ilmoittaa 3kk sähköajon jälkeen että tankkaa olikohan 10l bensaa ja jos ei ole mahdollista niin polttaa sen polttiksella ensin pois, tämä siksi että polttoaine ei vanhene tankkiin ja tuki paikkoja kun sitä 2v vanhaa tavaraa aletaan polttamaan

1681488316531.png

En ole itse saanut MY19 Outlanderissa omistushistoriani eli viimeisen 3kk / 4.000+ km aikana polttista käynnistymään kovillakaan pakkasilla ns. turhaan eli jos ajoakussa on virtaa jäljellä.

Ajelen tosin poikkeuksetta sähköajorangen sisällä tapahtuvat ajot EV-nappula pohjassa ja talvikeleissä lämpöstöinnin pyynti on ollut +18c.
Ajoonlähtö pääasiallisesti kylmästä autokatoksesta täydellä akulla ja tarvittaessa remote appista esilämmitys, jos pakkasta.

Talvella käytännön range 30-35 km. Nyt +10c - +15c keleissä tuntuu olevan n. 40-50 km.
 
Hybrideitä ei ole optimoitu vain sähköllä ajamiseen. Akuissa ei ole lämmitystä eikä kylmästä akusta saa kunnolla energiaa ulos. Sisätilojen lämmitykseen ei ole lämpöpumppua, vaan sähkövastus (tai joissain moottorin tai webaston tuottama lämpö). Kylmä sää ja pakkanen rankaisee hybridien sähkötehoja ja rangea kovalla kädellä. Vanhempien Passattien, ennen kuin akkua vähän kasvatettiin, 50 km range (oikeasti n. 45 km leppoisalla kesäkelillä rauhallisessa liikenteessä) voi olla pakkasella vain 25 km ja sähkömoottorin tehotkin tippuu jonnekin 60-70% pintaan. Jos autoa pitäisi lämmittää pakkasesta pariin kymmeneen asteeseen useammin kuin kerran, niin tuosta pakkasrangesta tippuu paljon vielä pois.

Mutta Suomessa ei ole koko ajan pakkasta eikä auton tarvitse luottaa pelkkään sähköön. Rangea ja tehoa saa lisää bensatankista. Jos kokee, että valtaosin hybridi sopii ajoprofiiliin, eli ajot on päivittäisiä kohtuullisia matkoja, eikä harvoin tehtäviä pitkiä maaseutukierroksia, ja auton saa päivittäin ladatattua, niin on turhaa liikaa stressailla sähkörangesta. Sähköllä mennään kunnes akku on tyhjä ja matkaa jatketaan bensalla. Itse laskeskelin, että säännöllisellä latauksella ajan vuodessa vähintään 10 000 km pelkällä sähköllä ja loput sitten bensalla.

Outlandereissa on ollut ajoakun lämmitys MY19 lähtien parhaissa varustelutasoissa. Uskoisin, että löytyy muistakin nykyään. Kovinkaan merkityksellinen ominaisuus tuo ei kyllä plugarissa ole kuin napapiirillä.

Lämpöpumppua löytyy myös. RAV4 tulee ekana mieleen. Varmasti on muitakin.

Noin muuten komppaan kyllä viestisi yleissanomaa.
 
En ole itse saanut MY19 Outlanderissa omistushistoriani eli viimeisen 3kk / 4.000+ km aikana polttista käynnistymään kovillakaan pakkasilla ns. turhaan eli jos ajoakussa on virtaa jäljellä.

Ajelen tosin poikkeuksetta sähköajorangen sisällä tapahtuvat ajot EV-nappula pohjassa ja talvikeleissä lämpöstöinnin pyynti on ollut +18c.
Ajoonlähtö pääasiallisesti kylmästä autokatoksesta täydellä akulla ja tarvittaessa remote appista esilämmitys, jos pakkasta.

Talvella käytännön range 30-35 km. Nyt +10c - +15c keleissä tuntuu olevan n. 40-50 km.
Voi olla, MY19 tuli muitakin uudistuksia kuten esim isompi atkinson moottori ja akku sai 10-20% lisää kapasiteettia. Oma MY18 kyllä käynnisti moottorin -10c kun pyysin +19 sisälle. Kovemmissa pakkasissa lähetään aina polttiksella kun akku on liian kylmä.

"Ajoonlähtö pääasiallisesti kylmästä autokatoksesta täydellä akulla ja tarvittaessa remote appista esilämmitys, jos pakkasta." Tämä sama myös itselläni
 
Voi olla, MY19 tuli muitakin uudistuksia kuten esim isompi atkinson moottori ja akku sai 10-20% lisää kapasiteettia. Oma MY18 kyllä käynnisti moottorin -10c kun pyysin +19 sisälle. Kovemmissa pakkasissa lähetään aina polttiksella kun akku on liian kylmä.

"Ajoonlähtö pääasiallisesti kylmästä autokatoksesta täydellä akulla ja tarvittaessa remote appista esilämmitys, jos pakkasta." Tämä sama myös itselläni

Jeps. -19c on ollut oman omistusajan kylmin aamu tähän mennessä. Ko. aamuna mentiin silti kiltisti sähköllä EV-nappi pohjassa.

PHEV Watchdog näytti ajoakun kylmimmän solun lämpötilaksi silloin -9c ja solujen keskiarvoksi -6c.

Kulutus oli aamun lyhyellä 4 km keikalla kyllä aika huimaa - 38,9 kWh / 100 km.
Yleisesti se on ollut talvikeleissä jotain 20 ja 30 kWh välissä per 100 km.

Ja nyt kevätkeleissä välillä mennään hyvinkin maltilliseen 16-17 kWh / 100 km tahtiin, kun ei ole oikein tarvetta lämmittää tai viilentää kabiinia renkaiden pyörittämisen ollessa se ainoa ajoakusta merkittävästi energiaa vievä toimitus.
 
Viimeksi muokattu:
Per suunta. Pakkasilla ei pääse kuin 7km, koska lämmitys nielee paljon sähköä. Minissä vastus ja lämpöpumppu.
Jos ajatellaan että 7km:n matkalla menisi 3kWh niin esim. 60km/h keskinopeudella keskiteho olisi luokkaa 25kW. Tuolla nopeudella moottori ei varmaan tarvitse kuin n. 10kW eli lämmitykseen jäisi 15kW, mutta niin paljon lämmitystehoa ei ole missään täyssähkössä saati plugarissa. Esilämmitystä käyttämällä sähköa saa toki kulumaan enemmän, mutta toisaalta osa siitä saadaan yleensä töpselistä.

Omassa Amperassa on muistaakseni 7kW:n vastukset ja täyttä tehoa tarvitaan pakkasilla muutama minuutti ja siitä eteenpäin 3-4kW riittää pitämään kabiinin lämpimänä. Akun netto on n. 9kWh ja oikeastaan aina pääsee vähintään 40km yhdessä pätkässä ajettuna. Uskon kyllä että kokemuksesi Minin rangesta pakkasella pitää paikkansa, mutta luulen että osin on kyse tuosta Formican mainitsemasta ilmiöstä.
 
Ja sitten on vielä Volvon toteutus jossa sisätilat lämpiää "webastolla", eikä sähkölämmitystä ole ollenkaan. En ole osannut päättää onko se hyvä vai huono systeemi, koska toisaalta polttoainelämmittimen hyötysuhde on ihan hyvä varsinkin polttomoottorin hukkalämmöllä lämmittämiseen verrattuna ja sähköä riittää enemmän ajamiseen, mutta taas toisaalta kuluu polttoainetta vaikka sähkökin riittäisi lyhyelle matkalle.
Energia on polttoaineessa kuitenkin aika kallista sähköön verrattuna ja webasto on potentiaalisesti rikkoutuva laite, joka saastuttaa ilman mitään pakokaasujen jälkikäsittelyä. Ei tuossa ole mitään järkeä, paitsi ehkä korealaisiiin verrattuna.
 
Energia on polttoaineessa kuitenkin aika kallista sähköön verrattuna ja webasto on potentiaalisesti rikkoutuva laite, joka saastuttaa ilman mitään pakokaasujen jälkikäsittelyä. Ei tuossa ole mitään järkeä, paitsi ehkä korealaisiiin verrattuna.
On siinä se järki että esilämmitys toimii aina kun bensaa on tankissa. Vrt. nuo sähkövastuksilla olevat uudemmat Volvot joissa pitää akkuun jättää rangea jos meinaa lämmitellä autoa lähtiessä, eikä kohteessa ole latausmahdollisuutta. Hybrideissä täytyy tehdä kompromisseja, siellä palaa bensaa mukana erilaisissa tilanteissa tai sähkörange ei riitä kaikissa tilanteissa tai joskus pitää lähteä kylmällä autolla. Jos tahtotilana on ajaa pelkällä sähköllä niin silloin ostetaan sähköauto. Olen ollut sangen tyytyväinen hybridiin, kulutus talvella vähän reilu 4l/100km ja kesäisin mennään alle 2l/100km. Arkipäivän ajot menee 98% sähköllä, 1-3x/kk tulee pitempää siivua jotka mennään bensalla. Seuraavaksi autoksi tulee kuitenkin täyssähköauto koska latauspaikkoja on tullut niin paljon lisää ettei usein ajamaani, pitempää matkaa, tarvitse enää suunnitella etukäteen.
 
En ole itse saanut MY19 Outlanderissa omistushistoriani eli viimeisen 3kk / 4.000+ km aikana polttista käynnistymään kovillakaan pakkasilla ns. turhaan eli jos ajoakussa on virtaa jäljellä.

Ajelen tosin poikkeuksetta sähköajorangen sisällä tapahtuvat ajot EV-nappula pohjassa ja talvikeleissä lämpöstöinnin pyynti on ollut +18c.
Ajoonlähtö pääasiallisesti kylmästä autokatoksesta täydellä akulla ja tarvittaessa remote appista esilämmitys, jos pakkasta.

Talvella käytännön range 30-35 km. Nyt +10c - +15c keleissä tuntuu olevan n. 40-50 km.

Countryman pyöräyttää polttiksen käyntiin pariksi minuutiksi jo nollakeleillä. Sen jälkeen pääsee sähköllä/polttiksella, mikä sitten aiheuttaa omat ongelmansa..

Jos ajatellaan että 7km:n matkalla menisi 3kWh niin esim. 60km/h keskinopeudella keskiteho olisi luokkaa 25kW. Tuolla nopeudella moottori ei varmaan tarvitse kuin n. 10kW eli lämmitykseen jäisi 15kW, mutta niin paljon lämmitystehoa ei ole missään täyssähkössä saati plugarissa. Esilämmitystä käyttämällä sähköa saa toki kulumaan enemmän, mutta toisaalta osa siitä saadaan yleensä töpselistä.

Omassa Amperassa on muistaakseni 7kW:n vastukset ja täyttä tehoa tarvitaan pakkasilla muutama minuutti ja siitä eteenpäin 3-4kW riittää pitämään kabiinin lämpimänä. Akun netto on n. 9kWh ja oikeastaan aina pääsee vähintään 40km yhdessä pätkässä ajettuna. Uskon kyllä että kokemuksesi Minin rangesta pakkasella pitää paikkansa, mutta luulen että osin on kyse tuosta Formican mainitsemasta ilmiöstä.

Sehän se onkin kun ei ole mahdollista ladata kotona niin akkusähköllä lämmitys nielee virtaa, oli se sitten esilämmitys tai ajon aikana kun polttis on vielä kylmä. Osa kapasiteetista "katoaa" kylmän vuoksi, kuten Formica hyvin toi esille.
 
Energia on polttoaineessa kuitenkin aika kallista sähköön verrattuna ja webasto on potentiaalisesti rikkoutuva laite, joka saastuttaa ilman mitään pakokaasujen jälkikäsittelyä. Ei tuossa ole mitään järkeä, paitsi ehkä korealaisiiin verrattuna.
Se webasto ei kyllä mikään erityisen suuri saastelähde ole, pelkkä lämmitys kun on hyvin helppoa polttamista, ja käytännössä se tuottaa vähemmän päästöjä, kuin se polttomoottori joka pöräytetään käyntiin aiemmin siksi kun sähkö on käytetty lämmittämiseen.

Se webaston energia maksaa n. 20snt/kwh, eli onhan se hieman kalliimpaa, ainakin hyvällä sähkösopimuksella, mutta taas tullaan siihen polttomoottoriin. Webasto toimii n. 95% hyötysuhteella, polttis tekee tiukkaa päästä 20%, taas sen sähkön käyttö lämmittelyyn on typerää.

Laitteena se webasto on tietysti paljon kalliimpi kuin sähköinen lämmitysvastus.
 
Webasto toimii n. 95% hyötysuhteella, polttis tekee tiukkaa päästä 20%, taas sen sähkön käyttö lämmittelyyn on typerää.

Jos tavoitteena on edetä autolla sähköajorangen sisällä tapahtuvat etenemät * pelkällä sähköllä, niin typeräähän on nimenomaan lämmittää millään muulla kuin sähköllä, jos akussa riittää virtaa sekä ajamiseen että lämmitykseen.

* itsellä nämä edustavat 80%+ kaikista ajosuoritteista
 
Se webasto ei kyllä mikään erityisen suuri saastelähde ole, pelkkä lämmitys kun on hyvin helppoa polttamista, ja käytännössä se tuottaa vähemmän päästöjä, kuin se polttomoottori joka pöräytetään käyntiin aiemmin siksi kun sähkö on käytetty lämmittämiseen.

Se webaston energia maksaa n. 20snt/kwh, eli onhan se hieman kalliimpaa, ainakin hyvällä sähkösopimuksella, mutta taas tullaan siihen polttomoottoriin. Webasto toimii n. 95% hyötysuhteella, polttis tekee tiukkaa päästä 20%, taas sen sähkön käyttö lämmittelyyn on typerää.

Laitteena se webasto on tietysti paljon kalliimpi kuin sähköinen lämmitysvastus.
Päästöistä: Onko autossasi tämä lisälaite? KL: Vastaa päästöiltään jopa tuhannen bensa-auton tyhjäkäyntiä, suomalaistutkimus paljastaa

95%:n hyötysuhde kuulostaa niin hyvältä, että luulen sen vaativan webaston pakokaasujen johtamista matkustamoon ;)
 
Päästöistä: Onko autossasi tämä lisälaite? KL: Vastaa päästöiltään jopa tuhannen bensa-auton tyhjäkäyntiä, suomalaistutkimus paljastaa

95%:n hyötysuhde kuulostaa niin hyvältä, että luulen sen vaativan webaston pakokaasujen johtamista matkustamoon ;)
Nuo lisälämmittimien päästöt kyllä mitataan nykyään, eli ihan mahdottomia ne ei voi tuottaa ainakaan ehjänä. Tietysti aiemmin kun niitä ei koskeneet mitkään vaatimukset voi arvata mitä sieltä tuli. Samalla niitä myös aiemmin jouduttiin jatkuvasti puhdistamaan, joka osaltaan kertoo epätäydellisestä palamisesta.

Hyötysuhdehan saadaan helposti ylikin tuon 95, mutta silloin se lämmitin pitää valmistaa rosterista, kun kosteus ei enää poistu kuuman palokaasun mukana.
 
Hybiridikeskustelussa, puolesta ja vastaan, unohtuu mielestäni kovin usein verohyöty. Se on lähtökohtaisesti suurin syy, että voin ajaa haluamallani autolla ja mahdollistaa todennäköisesti upgraden tekemistä tulevaisuudessa, koska perinteisen polttiksen verotusarvo lisävarusteineen oli budjetin ulkopuolella. Tämä sama pätee täyssähköihin toki (verotusarvo), mutta hybridi on tällä hetkellä omaan ajoprofiilini parempi. Tosin täytyy myöntää, että sähköllä ajaminen on toiminut jossain määrin porttiteoriana täyssähköön ja kakkosauto tulee sellainen olemaan.
 
Jaahas, vikavalo poistui eilen j nyt taas lataa. Eli korjaantui itsestään.

On nää win xp autot vaan jänniä kun 5pv oli vika päällä ja aitten poistuu.

Hyvä etten saanut merkkihuoltoa tavoitettua päivittäisistä yrityksistä puhelimella&sähköpostitse huolimatta...
 
Löytyykös jostain listausta hybridien kiihtyvyyksistä sähkö-moodissa? Aina vain ilmoitetaan se maksimikiihtyvyys eli käytännössä kun polttis käy. Valtaosa ajosta sähköllä eli se on se joka mielestäni on relevantein lukema.
 
Plugarihybridin keskikulutus 2200km lapinreissulta oli hurjat 6,26L/100km. Kun omassa arkikäytössä pääsen keväästä syksyyn 90% ajomatkoista täysin sähköllä - tai viittä vaille, niin tuo on naurettavan halpaa. Autoa latasin meno- ja tulomatkalla hotellilla ja perillä sen mitä schukorasiasta uskalsi 8A -virralla. Sisältää päivittäiset reissut laskettelukeskukseen akkurangen ulottumattomiin.

Mielestäni plugarille todella inhimillinen kulutuslukema noin pitkältä matkalta ja ajotapana +20 (päälle rajoituksen) ja kaikista "possujunista" ym. todella reippaasti ohi. Vielä kun auto painoi varmaan 2300kg ja neliveto niin todella pienellä mentiin, hämmentävänkin pienellä.

Ei minkäänlaista kiirettä täyssähköön, varsinkin pääsiäisen ajan latausjonoja seuratessa. Bonarina ABC Tupoksessa Oulun tietämillä kaikki latausasemat huputettuja. Sähköautolaifstaililla olisi saanut arpoa seuraavaa paikkaa ja sen (mahdollisia) jonoja. Sodankylän eteläpuolelta tiputeltiin vieläpä yhden ainoan pysähdyksen taktiikalla (Sodankylä -> Jkl hotelli), ei tasan varmaan olisi onnistunut sähköautoilun upeudesta nauttiessa.
 
KLE on se latausyksikkö joka vissiin aika herkästi kärähtää Minissä ja Bemarissa. Itsellä melkein 3k maksoi korjaus töineen mutta meni onneksi vakuutuksen piikkiin.
Oireili siis noin ettei millään laturilla suostunut ottamaan virtaa vastaan.

BMW:n tyyppivikainen KLE-yksikkö aloittaa oireilunsa juuri niin kuin nimimerkki @tth78 kuvaili. Tismalleen samoin kävi mulle viime lokakuulla. Toimi-ei toiminut-toimi ... kunnes kosahti täysin. Vuoden 2018 bmw 7-sarjan hybridiin se maksoi 2400e, onneksi oli lisäturva.
 
BMW:n tyyppivikainen KLE-yksikkö aloittaa oireilunsa juuri niin kuin nimimerkki @tth78 kuvaili. Tismalleen samoin kävi mulle viime lokakuulla. Toimi-ei toiminut-toimi ... kunnes kosahti täysin. Vuoden 2018 bmw 7-sarjan hybridiin se maksoi 2400e, onneksi oli lisäturva.
Mulla meni ihan laakista. Eräänä kauniina päivänä ei vaan ladannut eikä sitä ennen ollut mitään ongelmia. Eikä korjaantunut itsestään edes väliaikaisesti.
 
Mulla meni ihan laakista. Eräänä kauniina päivänä ei vaan ladannut eikä sitä ennen ollut mitään ongelmia. Eikä korjaantunut itsestään edes väliaikaisesti.

Mulla alkoi siten, että jos raskas / kankea sähköautojen lataustolppien Type 2 -> Type 2 -johto oli jotenkin väärässä asennossa niin vilkkui se oranssi rengas ja sitten punaista. Kotosalla käyttämälläni "schuko"-matkalaturilla toimi hetken. Sitten ei silläkään mutta työkaverin upouudella BMW:n matkalaturilla kylläkin -> hankin uuden "matkalaturin" jolla se toimi ... viikon-pari kunnes kosahti kokonaan.

Todella surullinen tyyppivika näissä 1-2. generaation bemareissa ihan i3 lähtien ... 330e, 530e ja 740e.
 
Plugarihybridin keskikulutus 2200km lapinreissulta oli hurjat 6,26L/100km. Kun omassa arkikäytössä pääsen keväästä syksyyn 90% ajomatkoista täysin sähköllä - tai viittä vaille, niin tuo on naurettavan halpaa. Autoa latasin meno- ja tulomatkalla hotellilla ja perillä sen mitä schukorasiasta uskalsi 8A -virralla. Sisältää päivittäiset reissut laskettelukeskukseen akkurangen ulottumattomiin.

Mielestäni plugarille todella inhimillinen kulutuslukema noin pitkältä matkalta ja ajotapana +20 (päälle rajoituksen) ja kaikista "possujunista" ym. todella reippaasti ohi. Vielä kun auto painoi varmaan 2300kg ja neliveto niin todella pienellä mentiin, hämmentävänkin pienellä.

Ei minkäänlaista kiirettä täyssähköön, varsinkin pääsiäisen ajan latausjonoja seuratessa. Bonarina ABC Tupoksessa Oulun tietämillä kaikki latausasemat huputettuja. Sähköautolaifstaililla olisi saanut arpoa seuraavaa paikkaa ja sen (mahdollisia) jonoja. Sodankylän eteläpuolelta tiputeltiin vieläpä yhden ainoan pysähdyksen taktiikalla (Sodankylä -> Jkl hotelli), ei tasan varmaan olisi onnistunut sähköautoilun upeudesta nauttiessa.
Mikä auto kyseessä?
 
Itsellä ei omistamisen kokemusta yhdestäkään hybridistä tai sähköautosta.

Hieman autokuumetta ilmassa vuosien tauon jälkeen. Entisenä bensalenkkarina sitä edelleen kattelee malleja jossa myös moottori olisi, tai edes tehoa hieman.

Iskeekö kädet sontaan Mersun C 350e:n tai BMW g20 330e:n kanssa?

Itseä enemmän miellyttää tuo bemari, mutta Mersukin olisi vaihtelun vuoksi vaihtoehto.


Oma ajo on lyhyttä, 80% alle 10km siirtymiä ja sitten välillä pitempiä reissuja (100-300km?).
 
Löytyykös jostain listausta hybridien kiihtyvyyksistä sähkö-moodissa? Aina vain ilmoitetaan se maksimikiihtyvyys eli käytännössä kun polttis käy. Valtaosa ajosta sähköllä eli se on se joka mielestäni on relevantein lukema.
Erittäin hyvä nosto. Pidän pahana puutteena, että tuota ei yleensä testata autolehtien koeajojen yhteydessä. TM:n parissa plugarivertailussa on testattu noita ja muistaakseni parhaita ovat olleet Lexus (Rav4:n tekniikalla) ja LR Volvo ja olivatkohan ajat luokkaa 12-13s. Muistelen jonkun väittäneen Ravin menevän n. 10 sekuntiin. 15s on aika yleinen (Esim. 530e, A6, E300e) lukema ja oikeasti hitailla (näin ulkomuistista vanhemmat Volvot, Land Rover ja luultavasti korealaiset) menee lähemmäs puoli minuuttia. Vanhemmista autoista BMW i3 rex (n. 7s) ja Opel Ampera (9s) ovat ihan hyviä. Stellantiksen nelivetoisia on myös kehuttu melko pirteiksi pelkällä sähköllä, mutta en nyt tähän hätään tiedä lukemia.
 
Erittäin hyvä nosto. Pidän pahana puutteena, että tuota ei yleensä testata autolehtien koeajojen yhteydessä. TM:n parissa plugarivertailussa on testattu noita ja muistaakseni parhaita ovat olleet Lexus (Rav4:n tekniikalla) ja LR Volvo ja olivatkohan ajat luokkaa 12-13s. Muistelen jonkun väittäneen Ravin menevän n. 10 sekuntiin. 15s on aika yleinen (Esim. 530e, A6, E300e) lukema ja oikeasti hitailla (näin ulkomuistista vanhemmat Volvot, Land Rover ja luultavasti korealaiset) menee lähemmäs puoli minuuttia. Vanhemmista autoista BMW i3 rex (n. 7s) ja Opel Ampera (9s) ovat ihan hyviä. Stellantiksen nelivetoisia on myös kehuttu melko pirteiksi pelkällä sähköllä, mutta en nyt tähän hätään tiedä lukemia.
Kiitoksia näistä. Omassakin bemarissa se on 15s luokkaa ja nyt kun alkaa olla autokuumetta taas niin tämä on yksi seikoista joita pohdin. Täyssähköjäkin harkitsen mutta en ole vielä varma olenko ihan valmis siihen siirtoon vielä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Erittäin hyvä nosto. Pidän pahana puutteena, että tuota ei yleensä testata autolehtien koeajojen yhteydessä. TM:n parissa plugarivertailussa on testattu noita ja muistaakseni parhaita ovat olleet Lexus (Rav4:n tekniikalla) ja LR Volvo ja olivatkohan ajat luokkaa 12-13s. Muistelen jonkun väittäneen Ravin menevän n. 10 sekuntiin. 15s on aika yleinen (Esim. 530e, A6, E300e) lukema ja oikeasti hitailla (näin ulkomuistista vanhemmat Volvot, Land Rover ja luultavasti korealaiset) menee lähemmäs puoli minuuttia. Vanhemmista autoista BMW i3 rex (n. 7s) ja Opel Ampera (9s) ovat ihan hyviä. Stellantiksen nelivetoisia on myös kehuttu melko pirteiksi pelkällä sähköllä, mutta en nyt tähän hätään tiedä lukemia.

Opel Grandland X AWD PHEV yhden testin mukaan 0-100km/h 10,7s sähkömoodilla, ja 0-50km/h 3,4s:
 
RAV4 tosiaan on moodi jossa edes kaasupolkimen pohjaaminen ei käynnistä polttista joten oletettavasti siinä on tehojakin jonkin verran. Oma Kia vaatii motarille liittymiselle ilman polttista alamäen. Onnistuu siis kyllä sopivassa tilanteessa, mutta aika spesifisen tilanteen vaatii jos 120 nopeuteen olisi tarkoitus ehtiä pelkällä sähköllä. Jyrkempi ylämäki motarilla vaatii käytännössä maksimissaan 114km/h nopeuden jos haluaa sähköllä pysyä. Normaalilla tiellä menee kyllä helposti pelkällä sähköllä motarinopeuksilla muuten. Toisaalta en näe tuota varsinaisesti ongelmana että polttis oikeasti kytketään päälle kun tehoja tarvitaan, kun taajamiin teho riittää kyllä kivasti ihan sähköllä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom