Hybrideitä ei ole optimoitu vain sähköllä ajamiseen. Akuissa ei ole lämmitystä eikä kylmästä akusta saa kunnolla energiaa ulos. Sisätilojen lämmitykseen ei ole lämpöpumppua, vaan sähkövastus (tai joissain moottorin tai webaston tuottama lämpö). Kylmä sää ja pakkanen rankaisee hybridien sähkötehoja ja rangea kovalla kädellä. Vanhempien Passattien, ennen kuin akkua vähän kasvatettiin, 50 km range (oikeasti n. 45 km leppoisalla kesäkelillä rauhallisessa liikenteessä) voi olla pakkasella vain 25 km ja sähkömoottorin tehotkin tippuu jonnekin 60-70% pintaan. Jos autoa pitäisi lämmittää pakkasesta pariin kymmeneen asteeseen useammin kuin kerran, niin tuosta pakkasrangesta tippuu paljon vielä pois.
Mutta Suomessa ei ole koko ajan pakkasta eikä auton tarvitse luottaa pelkkään sähköön. Rangea ja tehoa saa lisää bensatankista. Jos kokee, että valtaosin hybridi sopii ajoprofiiliin, eli ajot on päivittäisiä kohtuullisia matkoja, eikä harvoin tehtäviä pitkiä maaseutukierroksia, ja auton saa päivittäin ladatattua, niin on turhaa liikaa stressailla sähkörangesta. Sähköllä mennään kunnes akku on tyhjä ja matkaa jatketaan bensalla. Itse laskeskelin, että säännöllisellä latauksella ajan vuodessa vähintään 10 000 km pelkällä sähköllä ja loput sitten bensalla.